Vraag ik me ook wel eens af of het helal ( de oneindige kosmos ) ook een begin en een einde heeft!quote:Op woensdag 11 mei 2016 03:11 schreef alwaysbenice het volgende:
Kan het bestaan ophouden met bestaan?
quote:Op woensdag 11 mei 2016 03:30 schreef agter het volgende:
Bewustzijn is niet noodzakelijk voor bestaan.
Andersom wel.
Ik deel je conclusie niet.
Dit klinkt meer als een taalspelletje dan iets wat iets concreets zegt over de realiteit. Non-existentie lijkt me een onzinnig begrip. Ik heb 30 euro in mijn portemonnee, en twee ton aan non-existente contanten in mijn kofferbak.quote:Op woensdag 11 mei 2016 03:11 schreef alwaysbenice het volgende:
Non-existentie, oftewel niet bestaanheid, bestaat niet.
"Het bestaan bestaat" is een nietszeggende cirkelconstructie (net als "non-existentie bestaat niet") en dat het altijd al geweest is zegt ook niet zoveel. "Altijd" wil zeggen gedurende de afgelopen 13,7 miljard jaar. Tijd is toen begonnen, er is geen "daarvoor". Dus "altijd al" heeft ook maar een beperkte reikwijdte.quote:Het bestaan bestaat, en dus moet het altijd al geweest zijn,
Over wat bestaan of niet-bestaan is kunnen we twisten, maar het is onzinnig om die begrippen toe te passen op bestaan en niet-bestaan zelf.quote:simpel weg omdat non-existentie niet bestaat en het bestaan niet kan voortkomen uit het niet-bestaan.
Dus bestaan is subjectief?quote:Wat is het bestaan?
Het bestaan kan alleen maar bestaan door ervaring, door een bewustzijn.
"Altijd" wil dus zeggen 13,7 miljard jaar. Maar bovendien, wat zorgt er voor het altijd al hebben bestaan van bewustzijn? Aaangezien het volgens jouw redenering niet het bestaan is (want dat bestaat juist door een bewustzijn) en ook niet het niet-bestaan (want daar kon het niet uit voortkomen, en het bestaat bovendien ook niet eens).quote:Of te wel, bewustzijn heeft altijd al bestaan.
Wat is precies het verschil tussen "bestaan als een mogelijkheid" en niet-bestaan?quote:Dit is niet minder dan logisch.
Alleen het begint verwarrend te worden wanneer men gelooft dat men bestaat als een afgescheiden individu, dat men denkt dat hij alleen zijn lichaam is, en dat zijn bewustzijn los staat van al het andere bewustzijn, dat men los van het leven staat..
Deze illusie kan overkomen worden tijdens een spirituele ervaring, vaak in diepe meditatie of tijdens een bijna doods ervaring, waarin de focus op een specifiek persoon los gelaten wordt en men zichzelf ervaart als alles dat er is, zonder ego.
Gelukkig kunnen we dit ons ook realiseren met behulp van de hedendaagse wetenschap.
Waar quantum fysica ons laat dat materie past concreet is wanneer het geobserveerd kan worden en daarvoor pas bestond als een mogelijkheid.
Waarom is dat niet logisch? Misschien niet waarschijnlijk, maar als er ontelbaar veel kansen zijn gebeurt het vanzelf.quote:Op woensdag 11 mei 2016 03:23 schreef alwaysbenice het volgende:
Net zoals het niet logisch is dat een persoonlijk bewustzijn voortkomt uit toeval of 'niksheid'.
quote:Op woensdag 11 mei 2016 09:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Onjuist. Geen bewustzijn is geen bestaan. Er zijn tig manieren om je bewustzijn uit te schakelen waarmee je gevoel van bestaan verdwijnt in een donker zwart gat. Het niets.
Wat is daar precies verwarrend aan?quote:Op woensdag 11 mei 2016 03:11 schreef alwaysbenice het volgende:
Alleen het begint verwarrend te worden wanneer men gelooft dat men bestaat als een afgescheiden individu, dat men denkt dat hij alleen zijn lichaam is, en dat zijn bewustzijn los staat van al het andere bewustzijn, dat men los van het leven staat..
Wordt je bewustzijn wel uitgeschakeld?quote:Op woensdag 11 mei 2016 09:05 schreef Elzies het volgende:
Onjuist. Geen bewustzijn is geen bestaan. Er zijn tig manieren om je bewustzijn uit te schakelen waarmee je gevoel van bestaan verdwijnt in een donker zwart gat. Het niets.
Omdat dat zou impliceren dat bewustzijn los staat van al het andere bewustzijn, en dat het ooit het bestaan in is gegaan (uit non-existentie).quote:
Maar als dat zo is, hoe kan dan uit geen bestaan en geen bewustzijn, toch beide ooit zijn ontstaanquote:Op woensdag 11 mei 2016 09:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ja maar wellicht is het verlies van bewustzijn wel een illusie, iets dat alleen maar zo lijk omdat we de ervaring vergeten zijn. Net zoals je een nacht compleet dronken geweest kan zijn, allerlei dingen ervaren hebt en de volgende dag er niks meer van af weet.quote:Op woensdag 11 mei 2016 15:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar als dat zo is, hoe kan dan uit geen bestaan en geen bewustzijn, toch beide ooit zijn ontstaan
Want er was niks en in eens ontstaat er een knal en daarna ontstaat er ook in eens een bol waar leven op mogelijk is.
en dat eerste leven had geen bewustzijn dus het bestond volgens jou redenering dan ook weer niet, want jij zegt dat er zonder bewustzijn geen bestaan mogelijk is.
Wat is daarmee?quote:Op woensdag 11 mei 2016 15:31 schreef sjoemie1985 het volgende:
en wat dacht je van mensen met dementie of mensen die zelfs na een dag of zo al vergeten zijn wat ze de dag er voor hebben gedaan of gegeten of wat dan ook?
In hoeverre hebben die nog een bewustzijn?quote:
De zogenoemde bijna doodervaringen en visioenen zijn allemaal neurologisch verklaart en zelfs nagebootst via experimenten. Voorstanders roepen allemaal dat er sprake was van geen hersenwerking, terwijl er feitelijk sprake was van een korte hartstilstand. Dan werkt je brein nog gewoon door, zelfs als die ogenschijnlijk geen activiteit meet. Het lichaamseigen stofje DMT veroorzaakt de bijna dood ervaring als de aanverwante visioenen.quote:Op woensdag 11 mei 2016 14:17 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Wordt je bewustzijn wel uitgeschakeld?
Omdat jij geen bewuste herinnering hebt gehad van wat er gebeurde in deze tijd en ruimte in de tijd dat je 'weg' was betekent het niet dat je geen bewustzijn had. Wellicht herinner je die staat van zijn gewoon niet meer, om verschillende specifieke redenen.
We weten dat tig mensen zijn geweest die vrij lang geen hersenactiviteit hadden en toch allerlei dingen ervaren hebben, soms dingen die verifieerbaar zijn. Ook zien we dat individuen soms ervaringen hebben buiten het lichaam, in dromen of bijv. trips, die gedeeld worden met anderen mensen uit dit leven.
[..]
Omdat dat zou impliceren dat bewustzijn los staat van al het andere bewustzijn, en dat het ooit het bestaan in is gegaan (uit non-existentie).
Dat komt omdat jouw brein je fopt met termen als ontstaan. Ontstaan is gebaseerd op enerzijds interpretatie en anderzijds op vormverandering.quote:Op woensdag 11 mei 2016 15:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar als dat zo is, hoe kan dan uit geen bestaan en geen bewustzijn, toch beide ooit zijn ontstaan
Want er was niks en in eens ontstaat er een knal en daarna ontstaat er ook in eens een bol waar leven op mogelijk is.
en dat eerste leven had geen bewustzijn dus het bestond volgens jou redenering dan ook weer niet, want jij zegt dat er zonder bewustzijn geen bestaan mogelijk is.
Zeker niet, maar post maar wat linkjes als je denkt dat die waarde hebben.quote:Op woensdag 11 mei 2016 15:49 schreef Elzies het volgende:
[..]
De zogenoemde bijna doodervaringen en visioenen zijn allemaal neurologisch verklaart en zelfs nagebootst via experimenten.
De hersenwerking stopt binnen 20-40 seconden. Dat DMT vrijkomt is overigens ook een ongefundeerde hypothese, en mocht dat zo zijn zou dat een reflectie kunnen zijn van de staat van zijn van het bewustzijn dat nog in het lichaam is op dat moment, in plaats van de oorzaak.quote:Voorstanders roepen allemaal dat er sprake was van geen hersenwerking, terwijl er feitelijk sprake was van een korte hartstilstand.
Bestaan is gebaseerd op weten. Jij weet dat je bestaat, ook ervaar je geen stimuli of enige vorm van verandering (bijv. in diepe meditatie).quote:Dat komt omdat jouw brein je fopt met termen als ontstaan. Ontstaan is gebaseerd op enerzijds interpretatie en anderzijds op vormverandering.
Waarom zou dat dat impliceren? Volgens mij ben jij de enige die dat impliceertquote:Op woensdag 11 mei 2016 14:17 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Omdat dat zou impliceren dat bewustzijn los staat van al het andere bewustzijn,
Dat kan natuurlijk net zo goed met jouw speculatie wat betreft bewustzijn.quote:en dat het ooit het bestaan in is gegaan (uit non-existentie).
Denken dat bewustzijn een creatie is van levenloze materie dat voortkomt uit breinen (of zenuwstelsels), en die staan los van elkaar in tijd en ruimte.quote:Op woensdag 11 mei 2016 16:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Waarom zou dat dat impliceren? Volgens mij ben jij de enige die dat impliceert
Wigner: hij legt inderdaad (als enige in dit lijstje) een direct verband tussen kwantumfysica en bewustzijn. Overigens wel met een opmerking die regelrecht onjuist is. Nergens in de (overigens zeer nauwkeurige) modellen van kwantumfysica speelt bewustzijn een rol. Het lijkt vooral zijn interpretatie.quote:Op woensdag 11 mei 2016 16:53 schreef alwaysbenice het volgende:
Stuart gelooft in Orchestrated objective reduction iets wat niet overeenkomt met de resultaten van QM die laat zien dat materie een bestaat door bewustzijn.
Fysieke meet instrumenten bestaan namelijk ook uit quantum deeltjes wat dus nooit de oorzaak kan zijn van de collapse, en het delayed choice quantum eraser experiment laat dit ook nog eens direct zien door het meetinstrument weg te halen en deeltjes laat collapsen puur door het weten van de 'which path information'.
Er zijn overigens wel grotere natuurkundige die dit ook wisten
[ afbeelding ]
Klopt. Maar veel mensen denken als volgt:quote:Op woensdag 11 mei 2016 18:27 schreef Molurus het volgende:
De wereld en kennis van de wereld lijken me gewoon verschillende dingen. Ik zie niet hoe kennis een voorwaarde is voor het eerste. En dat het een voorwaarde is voor het tweede lijkt me triviaal.
Exact.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar de duale interpretatie is niet consistent. Een fenomeen als slapen zou dan leiden tot gaten in de feitelijke ontwikkeling van de wereld.
Ik kwam deze tegen:quote:Op woensdag 11 mei 2016 16:09 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Zeker niet, maar post maar wat linkjes als je denkt dat die waarde hebben.
[..]
De hersenwerking stopt binnen 20-40 seconden. Dat DMT vrijkomt is overigens ook een ongefundeerde hypothese, en mocht dat zo zijn zou dat een reflectie kunnen zijn van de staat van zijn van het bewustzijn dat nog in het lichaam is op dat moment, in plaats van de oorzaak.
Net zoals als dat je gestrest kan zijn door jou overtuigingen wat gereflecteerd kan worden met bepaalde chemische processen.
Die ervaringen die men soms ervaart kunnen overigens lang duren en worden zelfs vaak echter ervaren dan dit leven, en soms wordt er dus zelfs verifieerbare informatie teruggebracht (zoals wat de dokters zeiden o.i.d).
[..]
Bestaan is gebaseerd op weten. Jij weet dat je bestaat, ook ervaar je geen stimuli of enige vorm van verandering (bijv. in diepe meditatie).
Zo werkt het niet, jij maakt de claim. Er is geen goed bewijsmateriaal voor.quote:Op donderdag 12 mei 2016 05:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat het DMT-verhaal ongefundeerd zou zijn? Je onderbouwd het nergens.
At the onset of clinical death, consciousness is lost within several seconds. Measurable brain activity stops within 20 to 40 seconds.quote:Ook is het volkomen onzin te beweren dat er na 20-40 seconden er totaal geen breinwerking meer zou zijn. Realiseer dat de definitie van een doodverklaring is gebaseerd wederzijdse afspraken. Dat geldt ook voor wat we wel en niet willen meten.
Ik gaf je een bron voor mijn claim. Jij doet vervolgens een uitspraak dat het niet klopt maar onderbouwd het nergens. Zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:38 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Zo werkt het niet, jij maakt de claim. Er is geen goed bewijsmateriaal voor.
[..]
At the onset of clinical death, consciousness is lost within several seconds. Measurable brain activity stops within 20 to 40 seconds.
https://en.wikipedia.org/wiki/Clinical_death
Het antwoord hierop is: jaquote:Op woensdag 11 mei 2016 03:11 schreef alwaysbenice het volgende:
Tot nu toe is donkere materie en het bestaan daarvan niet aangetoond dus bestaat alleen in theorie. Maar het bestaan van donkere materie is niet aangetoond door waarneming of randverschijnselen die bijvoorbeeld het bestaan van een zwart gat wel aangetoond hebben. Iets wat in principe ook onzichtbaar is. Dus het zou best kunnen dat donkere materie helemaal niet bestaat. Over hoe lang dit zooitje nog bestaat zou ik meer meer richten op de brandstof van sterren kernfusie. Maar ook niet echt iets van belang voor mij het doet veel langer dan ik zal leven voor dat het op is.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 11:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het antwoord hierop is: ja
In het boek "A universe from nothing" van Lawrence Krauss wordt beschreven dat ons universum vlak is en met een steeds grotere snelheid uitdijt. Uiteindelijk wordt alle materie in het universum uit elkaar getrokken en wordt het licht in het universum zo uit elkaar getrokken dat de frequentie van het licht even groot wordt als de grootte van het universum zelf waardoor het hele universum 'onzichtbaar' wordt.
Het universum waarin wij leven stevent af naar een compleet donkere en levenloze staat. Deze situatie zal zich voordoen na 2 biljoen jaar. Dan is er een groot niks in het universum en dan houdt het bestaan in zekere zin op met bestaan...
Het overgrote deel van het universum is levenloos en dus bewustzijn-loos. Tenzij je beweert dat donkere materie bewustzijn heeft? Ik zie niet hoe het bestaan van donkere materie afhankelijk is van bewustzijn.
De grootste hoeveelheid materie in het universum is donkere materie en het bestaan daarvan is aangetoond omdat de totale hoeveelheid zichtbare materie lang niet groot genoeg is om de zwaartekracht te produceren die aanwezig. Ik ben geen natuurkundige trouwens, dit staat allemaal in dat boekjequote:Op vrijdag 13 mei 2016 11:37 schreef Megumi het volgende:
[..]
Tot nu toe is donkere materie en het bestaan daarvan niet aangetoond dus bestaat alleen in theorie. Maar het bestaan van donkere materie is niet aangetoond door waarneming of randverschijnselen die bijvoorbeeld het bestaan van een zwart gat wel aangetoond hebben. Iets wat in principe ook onzichtbaar is. Dus het zou best kunnen dat donkere materie helemaal niet bestaat. Over hoe lang dit zooitje nog bestaat zou ik meer meer richten op de brandstof van sterren kernfusie. Maar ook niet echt iets van belang voor mij het doet veel langer dan ik zal leven voor dat het op is.![]()
Niemand heeft empirisch aangetoond dat het bestaat in metingen en waarnemingen. En er zijn trouwens ook theorieën dat er zo iets is als anti-zwaarte kracht. Maar ook dat is nog niet empirisch aangetoond dat het bestaat in metingen en waarnemingenquote:Op vrijdag 13 mei 2016 12:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De grootste hoeveelheid materie in het universum is donkere materie en het bestaan daarvan is aangetoond omdat de totale hoeveelheid zichtbare materie lang niet groot genoeg is om de zwaartekracht te produceren die aanwezig. Ik ben geen natuurkundige trouwens, dit staat allemaal in dat boekje
Je gaf een pagina over een website die over 100 verschillende dingen ging zonder enige aanduiding, ik geef je een wiki pagina die naar een onderzoek verwijst. Ik kan nog wel wat meer bronnen opzoeken maar een mainstream wiki pagina over een vrij basaal feitje leek me wel genoeg.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 05:32 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik gaf je een bron voor mijn claim. Jij doet vervolgens een uitspraak dat het niet klopt maar onderbouwd het nergens. Zo lust ik er nog wel een paar.
Donkere materie of niet, het universum dijt versnelt uit. Dus uiteindelijk gaat alles dood.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 12:34 schreef Megumi het volgende:
[..]
Niemand heeft empirisch aangetoond dat het bestaat in metingen en waarnemingen. En er zijn trouwens ook theorieën dat er zo iets is als anti-zwaarte kracht. Maar ook dat is nog niet empirisch aangetoond dat het bestaat in metingen en waarnemingen
Dat je dood gaat staat los hiervan al vast. Lekker boeien wat er over een paar miljard jaar wellicht gebeurd.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 12:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Donkere materie of niet, het universum dijt versnelt uit. Dus uiteindelijk gaat alles dood.
Het universum bestaat niet buiten bewust zijn, dat is wat QM laat zien (en reincarnatie testimonies, en bijna doods ervaringen, en gedeelde dromen, en spirituele ervaringen) laten zien.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 12:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Donkere materie of niet, het universum dijt versnelt uit. Dus uiteindelijk gaat alles dood.
De toekomst van het universum is wel relevant lijkt me, als je bijvoorbeeld gelooft in reïncarnatie. Volgens jouw logica kun je beter stoppen met wetenschap en filosofie maar gewoon lekker de hele dag neuken en eten en ugh roepen want boeie.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 12:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat je dood gaat staat los hiervan al vast. Lekker boeien wat er over een paar miljard jaar wellicht gebeurd.
Wat een onzin. Het universum bestond lang voordat er wezens waren om het waar te nemen en lang voordat er slimme apen waren met angst voor de dood die allemaal lijpe gedachtespinsels hebben om de realiteit van de dood te ontkennen.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:11 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Het universum bestaat niet buiten bewust zijn, dat is wat QM laat zien (en reincarnatie testimonies, en bijna doods ervaringen, en gedeelde dromen, en spirituele ervaringen) laten zien.
Waar heb ik dat ik me post getikt? Of zegt dit meer over jou? Wat jij post is absoluut niet mijn logica.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:15 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De toekomst van het universum is wel relevant lijkt me, als je bijvoorbeeld gelooft in reïncarnatie. Volgens jouw logica kun je beter stoppen met wetenschap en filosofie maar gewoon lekker de hele dag neuken en eten en ugh roepen want boeie.
Je bent niet geïnteresseerd in hoe het universum zich ontwikkeld omdat je toch ver voor die tijd dood bent. Dat slaat toch nergens op?quote:
Ik heb daar best interesse in. Maar maak me er verder niet druk om. Me druk maken om iets wat pas miljoenen jaren na mijn dood gaat gebeuren is iets wat denk ik nergens op slaat. En hoe het universum zich ontwikkeld? Wetenschappers werken toch niet voor Astro TV?quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je bent niet geïnteresseerd in hoe het universum zich ontwikkeld omdat je toch ver voor die tijd dood bent. Dat slaat toch nergens op?
Met ontwikkeling van het universum wordt niet iets bovennatuurlijks bedoelt maar simpelweg de ontwikkeling van het universum vanaf de big bang tot nu en in de toekomst.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:20 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik heb daar best interesse in. Maar maak me er verder niet druk om. Me druk maken om iets wat pas miljoenen jaren na mijn dood gaat gebeuren is iets wat denk ik nergens op slaat. En hoe het universum zich ontwikkeld? Wetenschappers werken toch niet voor Astro TV?![]()
Hehe waar gebruik nou het woord bovennatuurlijk.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Met ontwikkeling van het universum wordt niet iets bovennatuurlijks bedoelt maar simpelweg de ontwikkeling van het universum vanaf de big bang tot nu en in de toekomst.
quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hehe waar gebruik nou het woord bovennatuurlijk.
Sterk argument hoor? En wat draagt dit bij aan het topic? En weet jij dan wel exact wat de toekomst is van het universum? De reden en oorzaken van het bestaan? Heb jij de theorie in huis wat alles verklaart? En wat ook direct te bewijzen is met metingen en waarnemingen zonder dat daar tegenstrijdigheden uit voortkomen met jou theorie?quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tijd voor seppuku, troll
Die aanduidingen waren duidelijk genoeg. Maar goed, jij kiest voor blind geloof en niet voor wetenschappelijke onderbouwing. Jouw 'wetenschap' is new-age gebazel onder de categorie Lynne McTaggart kwantumsprookjes waar de gemiddelde wetenschapper óf hard om moet lachen óf hard om moet janken. Het blijft wonderbaarlijk hoe de gelovige mens in staat is zoveel eigen verzonnen onzin te produceren. Allemaal vanwege diezelfde gedeelde fundamentele angst, de onvermijdelijke sterfelijkheid.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 12:36 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Je gaf een pagina over een website die over 100 verschillende dingen ging zonder enige aanduiding, ik geef je een wiki pagina die naar een onderzoek verwijst. Ik kan nog wel wat meer bronnen opzoeken maar een mainstream wiki pagina over een vrij basaal feitje leek me wel genoeg.
Uh, nee.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 08:04 schreef Elzies het volgende:
Al duizenden jaren is het geen enkel persoon gelukt. Dan kun je maar tot een eenduidige conclusie komen. Het bestaat niet.
Nee, nee, nee. Dit is zo ongeveer de meest hardnekkige QM-mythe die er rondwaart op het internet.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:11 schreef alwaysbenice het volgende:
Het universum bestaat niet buiten bewust zijn, dat is wat QM laat zien.
Jawel, zie het delayed choice quantum eraser experiment voor de confirmatie.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 10:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, nee, nee. Dit is zo ongeveer de meest hardnekkige QM-mythe die er rondwaart op het internet.
De vraag wat de relatie is tussen de 'QM-wereld', waar superpositie schering en inslag is, en 'onze' wereld, waar objecten zich in 1 toestand lijken te bevinden, is nog steeds niet helemaal beantwoord, maar een fenomeen genaamd 'decoherentie' lijkt hierin een belangrijke rol te spelen. Maar dat betekent absoluut niet dat het bewustzijn die cruciale rol speelt die popi-zwevi-websites je willen doen laten geloven. Zie b.v.
http://arxiv.org/abs/1009.2404
Met het risico dat ik hier een autoriteitsargument plaats, haushofer is vermoedelijk de enige in dit topic die enigszins begrijpt hoe dat experiment werkt.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 12:41 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Jawel, zie het delayed choice quantum eraser experiment voor de confirmatie.
Het experiment is niet heel moeilijk te begrijpen, ga er rustig voor zitten met een open geest en kijk de filmpjes gewoon een aantal keer. De implicaties zijn wel wat moeilijker te begrijpen maar wijzen in ieder geval op een ding, bewustzijn. Maar als je daar niet open voor staat zal je het niet kunnen begrijpen nee.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met het risico dat ik hier een autoriteitsargument plaats, haushofer is vermoedelijk de enige in dit topic die enigszins begrijpt hoe dat experiment werkt.
En ik kan me de frustratie van natuurkundigen over zweverige interpretaties van kwantumfysica erg goed voorstellen.
Als het niet zo moeilijk te begrijpen is, hoe kan het dan dat een universitair geschoolde natuurkundige zoals haushofer daar radicaal anders over denkt dan jij?quote:Op zaterdag 14 mei 2016 12:58 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Het experiment is niet heel moeilijk te begrijpen, ga er rustig voor zitten met een open geest en kijk de filmpjes gewoon een aantal keer. De implicaties zijn wel wat moeilijker te begrijpen maar wijzen in ieder geval op een ding, bewustzijn.
Het soort waarheid dat alleen waar is als je ervoor openstaat is geen waarheid maar religie. En dat jij het delayed choice quantum eraser experiment beter zou begrijpen dan haushofer lijkt mij echt buitengewoon onwaarschijnlijk. Ik vind die gedachte eigenlijk best wel arrogant.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 12:58 schreef alwaysbenice het volgende:
Maar als je daar niet open voor staat zal je het niet kunnen begrijpen nee.
Hoho, uitkijken met die autoriteitsargumenten hé?quote:Op zaterdag 14 mei 2016 13:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als het niet zo moeilijk te begrijpen is, hoe kan het dan dat een universitair geschoolde natuurkundige zoals haushofer daar radicaal anders over denkt dan jij?
[..]
Het soort waarheid dat alleen waar is als je ervoor openstaat is geen waarheid maar religie. En dat jij het delayed choice quantum eraser experiment beter zou begrijpen dan haushofer lijkt mij echt buitengewoon onwaarschijnlijk. Ik vind die gedachte eigenlijk best wel arrogant.
Ik weet het, het is een autoriteitsargument.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 13:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hoho, uitkijken met die autoriteitsargumenten hé?
De standaard interpretatie van de QM (de Kopenhaagse interpretatie van Niels Bohr) veronderstelt dat mensen geen zuiver fysische objecten zijn. Want mensen kunnen iets dat fysische objecten niet kunnen, namelijk de QM op aarde brengen.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 12:58 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Het experiment is niet heel moeilijk te begrijpen, ga er rustig voor zitten met een open geest en kijk de filmpjes gewoon een aantal keer. De implicaties zijn wel wat moeilijker te begrijpen maar wijzen in ieder geval op een ding, bewustzijn. Maar als je daar niet open voor staat zal je het niet kunnen begrijpen nee.
Hmm, deze man stelt dat concepten niet gelokaliseerd zijn in ruimtetijd. Ik vind dat eigenlijk best wel een gedurfde uitspraak.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 10:31 schreef Haushofer het volgende:
Op de vraag "wat is bestaan" is dit wellicht een leuke titel:
https://www.bol.com/nl/p/(...)at/9200000028985006/
met bijbehorende video
Als je openstaat voor het bestaan van een God, dan bestaat God dusquote:Op zaterdag 14 mei 2016 12:58 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Het experiment is niet heel moeilijk te begrijpen, ga er rustig voor zitten met een open geest en kijk de filmpjes gewoon een aantal keer. De implicaties zijn wel wat moeilijker te begrijpen maar wijzen in ieder geval op een ding, bewustzijn. Maar als je daar niet open voor staat zal je het niet kunnen begrijpen nee.
Dit gaat inderdaad meer over psychologie dan over kwantumfysica.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 14:21 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Als je openstaat voor het bestaan van een God, dan bestaat God dus![]()
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat iedere keer weer mensen wanhopig op zoek zijn om aan de eindigheid van ons bestaan te ontsnappen en daarmee maar al te graag willen geloven dat er een universeel bewustzijn bestaat. Waarmee je dus niet onbevooroordeeld naar dit soort experimenten kijkt.
Exact!quote:Op zaterdag 14 mei 2016 13:50 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat bedoel ik daarmee? De theorie maakt onderscheid tussen de mechanica van een fysisch systeem en een meting. En meetapparaat is een fysisch systeem en wordt daarom beschreven door de mechanica. Maar een meting wordt in de QM apart genomen en anders beschreven. Als je dat niet doet, dan blijft alles een samenstelling van waarschijnlijkheidsgolven.
Als je er niet voor openstaat gebruik je dezelfde gedachten gang als zeer religieuze mensen met hun dogmas.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 14:21 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Als je openstaat voor het bestaan van een God, dan bestaat God dus![]()
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat iedere keer weer mensen wanhopig op zoek zijn om aan de eindigheid van ons bestaan te ontsnappen en daarmee maar al te graag willen geloven dat er een universeel bewustzijn bestaat. Waarmee je dus niet onbevooroordeeld naar dit soort experimenten kijkt.
Dat is een interpretatie.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 14:27 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Exact!
En er is geen reden om te geloven dat QM niet voor grote objecten geldt behalve dat we weten ze niet uit een mogelijkheidsgolf bestaan, maar dat komt perfect overeen met het idee dat bewustzijn de boel tot werkelijkheid maakt, alleen moet je er niet alleen vanuit gaan dat bewustzijn alleen tot mensen behoort maar veel breder kan zijn dat we tot nu toe gedacht hebben.
Dat is simpel weg wat QM laat zien.
Nee. Dat zou betekenen dat de wereld waarin de interpretatie juist is er anders uit zou zijn dan de wereld waarin de interpretatie onjuist is.quote:
Nee. Zie b.v.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 12:41 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Jawel, zie het delayed choice quantum eraser experiment voor de confirmatie.
Wat Gabriel aantoont in dat praatje is dat "de realiteit" een problematisch begrip is, en dat je op soortgelijke paradoxen uitkomt als b.v. in de verzamelingenleer.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 14:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm, deze man stelt dat concepten niet gelokaliseerd zijn in ruimtetijd. Ik vind dat eigenlijk best wel een gedurfde uitspraak.
Is het niet zo dat concepten uitsluitend bestaan in de hoofden van mensen (en eventueel andere denkende wezens)? En kunnen we wel zeggen dat concepten onafhankelijk daarvan bestaan?
Het doet me eigenlijk een beetje denken aan het idee van Plato dat er van elk concept van de wereld een 'perfecte versie' is. Geen paard is perfect, maar ze zijn allen gebaseerd op 'het perfecte paard'.
Laten we dan eens beginnen met wat jij onder "de kwantummechanica" verstaat. Kun je daar eens een precieze definitie van geven?quote:
quote:Op zaterdag 14 mei 2016 18:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En een logisch-consistente definitie hebben lijkt me een belangrijke voorwaarde voor een vruchtbare discussie.
Heb even geen tijd om dat filmpje van hem te kijken, maar kun je eens uitleggen wat zijn visie is? Bedoeld hij een beetje dat we, wanneer we het begrip realiteit definieren, we het begrip zélf daar ook in mee moeten nemen? Net zoals de Russell paradox? Zo ja, voor welke dingen is dit relevant?quote:Op zaterdag 14 mei 2016 18:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat Gabriel aantoont in dat praatje is dat "de realiteit" een problematisch begrip is, en dat je op soortgelijke paradoxen uitkomt als b.v. in de verzamelingenleer.
Zoiets inderdaad. Ik zie het gewoon als een herformulering van Russels paradox, maar misschien dat het meer behelst dan dat.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 21:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Heb even geen tijd om dat filmpje van hem te kijken, maar kun je eens uitleggen wat zijn visie is? Bedoeld hij een beetje dat we, wanneer we het begrip realiteit definieren, we het begrip zélf daar ook in mee moeten nemen? Net zoals de Russell paradox? Zo ja, voor welke dingen is dit relevant?
De wetenschap staat inderdaad niet te springen om bewustzijn erbij te slepen. Deels is dat omdat er vanuit een materialistisch standpunt wordt geredeneerd, en een flinke scheut conservatief denken. Maar wetenschap is niet voor niks conservatief: dat werkt namelijk verrassend goed. Ik hoop dat je het iig met me eens bent dat als je het experiment goed zonder bewustzijn kunt verklaren, er ook weinig reden is om dit (slecht begrepen en matig gedefinieerde!) fenomeen erbij te slepen.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 14:27 schreef alwaysbenice het volgende:
Als je er niet voor openstaat gebruik je dezelfde gedachten gang als zeer religieuze mensen met hun dogmas.
quote:I don’t think any reasonable person would disagree that, in principle, (A) and (B) above are both valid possibilities in any situation of the general type we are discussing. However, I think there is a vast disagreement between scientists and non-scientists about the relative frequency of occurrence of (A) and (B).
Best wel goed artikel!quote:Op zaterdag 14 mei 2016 21:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zie ook
https://www.physicsforums.com/insights/wont-look-new-theory/
Bewustzijn uitsluiten zou een ontkenning van het experiment zijn.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 21:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De wetenschap staat inderdaad niet te springen om bewustzijn erbij te slepen. Deels is dat omdat er vanuit een materialistisch standpunt wordt geredeneerd, en een flinke scheut conservatief denken. Maar wetenschap is niet voor niks conservatief: dat werkt namelijk verrassend goed. Ik hoop dat je het iig met me eens bent dat als je het experiment goed zonder bewustzijn kunt verklaren, er ook weinig reden is om dit (slecht begrepen en matig gedefinieerde!) fenomeen erbij te slepen.
Zie ook
https://www.physicsforums.com/insights/wont-look-new-theory/
en met name
[..]
Weten is meten, hehequote:Op zaterdag 14 mei 2016 22:30 schreef Molurus het volgende:
Ze zeggen 'meten is weten', maar in dit geval gaat dat niet op vrees ik.
Als ik jou met een hamer op de kop sla is er geen persoonlijk bewustzijn meer. Dan ben je bewusteloos geslagen omdat je neurologische verbindingen even van slag zijn.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 21:56 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
De definitie van bewustzijn is gewoon wat jij bent. Jij weet dat je bewust-zijn bent.
Ja, het is best aardig als je ziet hoe vaak mensen op internet beweren dat ons denken radicaal omgegooid moet worden om een fenomeen te verklaren, en dit vergelijkt met hoe vaak dit in werkelijkheid gebeurt.quote:
Ik ontken het experiment helemaal niet, ik ben er bekend mee. Ik geef je alleen linkjes waarin wordt uitgelegd dat het experiment ook zonder de inmenging van 'bewustzijn' (waar nog steeds geen solide definitie van is gegeven door je, net zoals wat jij onder "de QM" verstaat) verklaard kan worden.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 21:56 schreef alwaysbenice het volgende:
Maar dat is geen reden om het experiment te ontkennen. Dat is gewoonweg vast houden aan het materialistische wereldbeeld
Waarom?quote:Op woensdag 11 mei 2016 03:23 schreef alwaysbenice het volgende:
Nog een argument voor een oneindig universeel intelligent bewustzijn.
We weten dat we complexe natuur en wiskunde niet bedacht hebben maar ontdekt hebben.
Complexe intelligente systemen moeten voortkomen uit een intelligentie, iets wat er niet voort kan komen uit toeval. Net zoals het niet logisch is dat een persoonlijk bewustzijn voortkomt uit toeval of 'niksheid'.
quote:It is important to note that arriving at our conclu-
sions did not require introducing new physics. We only
relied on elementary quantum mechanics.
Als jij een stopt met linkjes dumpen en begint met inhoudelijk en constructief te reageren, dan komen we verder.quote:Op zondag 15 mei 2016 11:46 schreef Haushofer het volgende:
Last but not least: Lubus Motl behandelt het experiment hier,
http://motls.blogspot.nl/(...)-quantum-eraser.html
tezamen met het dubbelspleet en EPR-experiment aan de hand van 4 kwantumregels. Ik heb deze pagina nog niet helemaal doorgenomen (ik ken alleen de behandeling van Ghirardi van dit experiment) maar ook hier komt bewustzijn nergens om de hoek kijken.
Als alwaysbenice nu eens concreet aanwijst waar deze linkjes het mis hebben, dan komen we iig wat verder.
Die linkjes lijken me zeer nuttig leesvoer voor degenen die niet begrijpen hoe dit experiment werkt.quote:Op zondag 15 mei 2016 14:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als jij een stopt met linkjes dumpen en begint met inhoudelijk en constructief te reageren, dan komen we verder.
Het lijkt mij beter in een discussie op een forum om niet alleen links te dumpen (waar op zich niks mis mee is, het kan inderdaad een bron zijn van interessant leesvoer) maar om ook om wat je gelezen hebt kort samen te vatten en in te zetten in de discussie.quote:Op zondag 15 mei 2016 14:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die linkjes lijken me zeer nuttig leesvoer voor degenen die niet begrijpen hoe dit experiment werkt.(= Zo'n beetje iedereen hier.)
Dat heeft hij al gedaan.quote:Op zondag 15 mei 2016 14:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het lijkt mij beter in een discussie op een forum om niet alleen links te dumpen (waar op zich niks mis mee is, het kan inderdaad een bron zijn van interessant leesvoer) maar om ook om wat je gelezen hebt kort samen te vatten en in te zetten in de discussie.
Als iemand beweert dat we kabouters nodig hebben om de zwaartekracht te verklaren, dan ga ik ook niet uitvoerig Newtons/Einsteins algemene rel.theorie uitleggen. Dan verwijs ik domweg naar literatuur of sites waar de theorie wordt uitgelegd, en dan mag de persoon mij uitleggen waarom we kabouters nodig hebben en wat er überhaupt onder een kabouter wordt verstaan.quote:Op zondag 15 mei 2016 14:22 schreef Libertarisch het volgende:
Als jij een stopt met linkjes dumpen en begint met inhoudelijk en constructief te reageren, dan komen we verder.
quote:Op zondag 15 mei 2016 14:49 schreef Libertarisch het volgende:
Het lijkt mij beter in een discussie op een forum om niet alleen links te dumpen (waar op zich niks mis mee is, het kan inderdaad een bron zijn van interessant leesvoer) maar om ook om wat je gelezen hebt kort samen te vatten en in te zetten in de discussie.
quote:Op zondag 15 mei 2016 11:03 schreef Haushofer het volgende:
Nergens komt hier het begrip "bewustzijn" om de hoek kijken;
quote:It is important to note that arriving at our conclu-
sions did not require introducing new physics. We only
relied on elementary quantum mechanics.
Ja, totdat hetzelfde idee gewoon weer ergens anders opduikt en iedereen de bovenstaande discussie weer is vergeten.quote:Op maandag 16 mei 2016 14:47 schreef Kijkertje het volgende:
En toen was het oorverdovend stil. Typisch.
De mystificatie van de QM hebben we deels te danken aan haar grondleggers. Zelfs prominente Nobelprijswinnaars als Eugene Wigner meenden dat bewustzijn een belangrijke rol speelden in de QM. Daar is op zich niks verkeerds aan, maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat we nu inzien dat dit overbodig is.quote:Op maandag 16 mei 2016 15:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, totdat hetzelfde idee gewoon weer ergens anders opduikt en iedereen de bovenstaande discussie weer is vergeten.Wat dat betreft zijn de ideeen over een relatie tussen bewustzijn en kwantumfysica wel buitengewoon hardnekkig.
Wat ik wel een interessante vraag vind is: hoe komt dat eigenlijk? Wat vinden mensen nu zo aantrekkelijk aan dat idee? Is dit wederom het bekende zoeken naar een speciale plaats voor onszelf in het universum, of is er iets anders aan de hand?
Want zover ik kan zien is er ieg geen concrete empirische aanleiding voor dit idee, anders dan 'bewustzijn is vreemd' en 'kwantumfysica is vreemd'. Dat twee dingen vreemd zijn betekent natuurlijk niet dat ze iets met elkaar te maken hebben.
Ok, je vraagt erom...quote:Op maandag 16 mei 2016 14:47 schreef Kijkertje het volgende:
En toen was het oorverdovend stil. Typisch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |