Wigner: hij legt inderdaad (als enige in dit lijstje) een direct verband tussen kwantumfysica en bewustzijn. Overigens wel met een opmerking die regelrecht onjuist is. Nergens in de (overigens zeer nauwkeurige) modellen van kwantumfysica speelt bewustzijn een rol. Het lijkt vooral zijn interpretatie.quote:Op woensdag 11 mei 2016 16:53 schreef alwaysbenice het volgende:
Stuart gelooft in Orchestrated objective reduction iets wat niet overeenkomt met de resultaten van QM die laat zien dat materie een bestaat door bewustzijn.
Fysieke meet instrumenten bestaan namelijk ook uit quantum deeltjes wat dus nooit de oorzaak kan zijn van de collapse, en het delayed choice quantum eraser experiment laat dit ook nog eens direct zien door het meetinstrument weg te halen en deeltjes laat collapsen puur door het weten van de 'which path information'.
Er zijn overigens wel grotere natuurkundige die dit ook wisten
[ afbeelding ]
Klopt. Maar veel mensen denken als volgt:quote:Op woensdag 11 mei 2016 18:27 schreef Molurus het volgende:
De wereld en kennis van de wereld lijken me gewoon verschillende dingen. Ik zie niet hoe kennis een voorwaarde is voor het eerste. En dat het een voorwaarde is voor het tweede lijkt me triviaal.
Exact.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar de duale interpretatie is niet consistent. Een fenomeen als slapen zou dan leiden tot gaten in de feitelijke ontwikkeling van de wereld.
Ik kwam deze tegen:quote:Op woensdag 11 mei 2016 16:09 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Zeker niet, maar post maar wat linkjes als je denkt dat die waarde hebben.
[..]
De hersenwerking stopt binnen 20-40 seconden. Dat DMT vrijkomt is overigens ook een ongefundeerde hypothese, en mocht dat zo zijn zou dat een reflectie kunnen zijn van de staat van zijn van het bewustzijn dat nog in het lichaam is op dat moment, in plaats van de oorzaak.
Net zoals als dat je gestrest kan zijn door jou overtuigingen wat gereflecteerd kan worden met bepaalde chemische processen.
Die ervaringen die men soms ervaart kunnen overigens lang duren en worden zelfs vaak echter ervaren dan dit leven, en soms wordt er dus zelfs verifieerbare informatie teruggebracht (zoals wat de dokters zeiden o.i.d).
[..]
Bestaan is gebaseerd op weten. Jij weet dat je bestaat, ook ervaar je geen stimuli of enige vorm van verandering (bijv. in diepe meditatie).
Zo werkt het niet, jij maakt de claim. Er is geen goed bewijsmateriaal voor.quote:Op donderdag 12 mei 2016 05:46 schreef Elzies het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat het DMT-verhaal ongefundeerd zou zijn? Je onderbouwd het nergens.
At the onset of clinical death, consciousness is lost within several seconds. Measurable brain activity stops within 20 to 40 seconds.quote:Ook is het volkomen onzin te beweren dat er na 20-40 seconden er totaal geen breinwerking meer zou zijn. Realiseer dat de definitie van een doodverklaring is gebaseerd wederzijdse afspraken. Dat geldt ook voor wat we wel en niet willen meten.
Ik gaf je een bron voor mijn claim. Jij doet vervolgens een uitspraak dat het niet klopt maar onderbouwd het nergens. Zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:38 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Zo werkt het niet, jij maakt de claim. Er is geen goed bewijsmateriaal voor.
[..]
At the onset of clinical death, consciousness is lost within several seconds. Measurable brain activity stops within 20 to 40 seconds.
https://en.wikipedia.org/wiki/Clinical_death
Het antwoord hierop is: jaquote:Op woensdag 11 mei 2016 03:11 schreef alwaysbenice het volgende:
Kan het bestaan ophouden met bestaan?
Tot nu toe is donkere materie en het bestaan daarvan niet aangetoond dus bestaat alleen in theorie. Maar het bestaan van donkere materie is niet aangetoond door waarneming of randverschijnselen die bijvoorbeeld het bestaan van een zwart gat wel aangetoond hebben. Iets wat in principe ook onzichtbaar is. Dus het zou best kunnen dat donkere materie helemaal niet bestaat. Over hoe lang dit zooitje nog bestaat zou ik meer meer richten op de brandstof van sterren kernfusie. Maar ook niet echt iets van belang voor mij het doet veel langer dan ik zal leven voor dat het op is.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 11:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het antwoord hierop is: ja
In het boek "A universe from nothing" van Lawrence Krauss wordt beschreven dat ons universum vlak is en met een steeds grotere snelheid uitdijt. Uiteindelijk wordt alle materie in het universum uit elkaar getrokken en wordt het licht in het universum zo uit elkaar getrokken dat de frequentie van het licht even groot wordt als de grootte van het universum zelf waardoor het hele universum 'onzichtbaar' wordt.
Het universum waarin wij leven stevent af naar een compleet donkere en levenloze staat. Deze situatie zal zich voordoen na 2 biljoen jaar. Dan is er een groot niks in het universum en dan houdt het bestaan in zekere zin op met bestaan...
Het overgrote deel van het universum is levenloos en dus bewustzijn-loos. Tenzij je beweert dat donkere materie bewustzijn heeft? Ik zie niet hoe het bestaan van donkere materie afhankelijk is van bewustzijn.
De grootste hoeveelheid materie in het universum is donkere materie en het bestaan daarvan is aangetoond omdat de totale hoeveelheid zichtbare materie lang niet groot genoeg is om de zwaartekracht te produceren die aanwezig. Ik ben geen natuurkundige trouwens, dit staat allemaal in dat boekjequote:Op vrijdag 13 mei 2016 11:37 schreef Megumi het volgende:
[..]
Tot nu toe is donkere materie en het bestaan daarvan niet aangetoond dus bestaat alleen in theorie. Maar het bestaan van donkere materie is niet aangetoond door waarneming of randverschijnselen die bijvoorbeeld het bestaan van een zwart gat wel aangetoond hebben. Iets wat in principe ook onzichtbaar is. Dus het zou best kunnen dat donkere materie helemaal niet bestaat. Over hoe lang dit zooitje nog bestaat zou ik meer meer richten op de brandstof van sterren kernfusie. Maar ook niet echt iets van belang voor mij het doet veel langer dan ik zal leven voor dat het op is.![]()
Niemand heeft empirisch aangetoond dat het bestaat in metingen en waarnemingen. En er zijn trouwens ook theorieën dat er zo iets is als anti-zwaarte kracht. Maar ook dat is nog niet empirisch aangetoond dat het bestaat in metingen en waarnemingenquote:Op vrijdag 13 mei 2016 12:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De grootste hoeveelheid materie in het universum is donkere materie en het bestaan daarvan is aangetoond omdat de totale hoeveelheid zichtbare materie lang niet groot genoeg is om de zwaartekracht te produceren die aanwezig. Ik ben geen natuurkundige trouwens, dit staat allemaal in dat boekje
Je gaf een pagina over een website die over 100 verschillende dingen ging zonder enige aanduiding, ik geef je een wiki pagina die naar een onderzoek verwijst. Ik kan nog wel wat meer bronnen opzoeken maar een mainstream wiki pagina over een vrij basaal feitje leek me wel genoeg.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 05:32 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik gaf je een bron voor mijn claim. Jij doet vervolgens een uitspraak dat het niet klopt maar onderbouwd het nergens. Zo lust ik er nog wel een paar.
Donkere materie of niet, het universum dijt versnelt uit. Dus uiteindelijk gaat alles dood.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 12:34 schreef Megumi het volgende:
[..]
Niemand heeft empirisch aangetoond dat het bestaat in metingen en waarnemingen. En er zijn trouwens ook theorieën dat er zo iets is als anti-zwaarte kracht. Maar ook dat is nog niet empirisch aangetoond dat het bestaat in metingen en waarnemingen
Dat je dood gaat staat los hiervan al vast. Lekker boeien wat er over een paar miljard jaar wellicht gebeurd.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 12:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Donkere materie of niet, het universum dijt versnelt uit. Dus uiteindelijk gaat alles dood.
Het universum bestaat niet buiten bewust zijn, dat is wat QM laat zien (en reincarnatie testimonies, en bijna doods ervaringen, en gedeelde dromen, en spirituele ervaringen) laten zien.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 12:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Donkere materie of niet, het universum dijt versnelt uit. Dus uiteindelijk gaat alles dood.
De toekomst van het universum is wel relevant lijkt me, als je bijvoorbeeld gelooft in reïncarnatie. Volgens jouw logica kun je beter stoppen met wetenschap en filosofie maar gewoon lekker de hele dag neuken en eten en ugh roepen want boeie.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 12:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat je dood gaat staat los hiervan al vast. Lekker boeien wat er over een paar miljard jaar wellicht gebeurd.
Wat een onzin. Het universum bestond lang voordat er wezens waren om het waar te nemen en lang voordat er slimme apen waren met angst voor de dood die allemaal lijpe gedachtespinsels hebben om de realiteit van de dood te ontkennen.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:11 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Het universum bestaat niet buiten bewust zijn, dat is wat QM laat zien (en reincarnatie testimonies, en bijna doods ervaringen, en gedeelde dromen, en spirituele ervaringen) laten zien.
Waar heb ik dat ik me post getikt? Of zegt dit meer over jou? Wat jij post is absoluut niet mijn logica.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:15 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De toekomst van het universum is wel relevant lijkt me, als je bijvoorbeeld gelooft in reïncarnatie. Volgens jouw logica kun je beter stoppen met wetenschap en filosofie maar gewoon lekker de hele dag neuken en eten en ugh roepen want boeie.
Je bent niet geïnteresseerd in hoe het universum zich ontwikkeld omdat je toch ver voor die tijd dood bent. Dat slaat toch nergens op?quote:
Ik heb daar best interesse in. Maar maak me er verder niet druk om. Me druk maken om iets wat pas miljoenen jaren na mijn dood gaat gebeuren is iets wat denk ik nergens op slaat. En hoe het universum zich ontwikkeld? Wetenschappers werken toch niet voor Astro TV?quote:Op vrijdag 13 mei 2016 13:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je bent niet geïnteresseerd in hoe het universum zich ontwikkeld omdat je toch ver voor die tijd dood bent. Dat slaat toch nergens op?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |