Dat is het dan ook niet.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:12 schreef jogy het volgende:
Als een land bijvoorbeeld geen chloorkippen wil dan is het hun goed recht en dan zou het niet mogelijk moeten zijn voor een groot bedrijf om met een dreiging van een boete die markt toch open te forceren tegen de wensen van het land in.
dat weten we officieel nog niet, het is allemaal nogal geheimzinnig. Ik vind dat alleen een onwenselijk iets. Kijk, als TTIP niet meer is dan een land makkelijker kunnen houden aan een gemaakte afspraak vind ik het alleen maar goed. Een overheid moet dan maar eens goed nadenken over wat ze wel en niet toe willen laten in een land. Als het zo ver gaat dat een land gedwongen wordt om zaken toe te laten die ze zelf onwenselijk vinden en er van te voren dus geen specifieke afspraken over hebben gemaakt dan is het wat mij betreft gewoon een no go.quote:
Dat is het dan ook niet.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:19 schreef jogy het volgende:
[..]
Als het zo ver gaat dat een land gedwongen wordt om zaken toe te laten die ze zelf onwenselijk vinden en er van te voren dus geen specifieke afspraken over hebben gemaakt dan is het wat mij betreft gewoon een no go.
Als dat waar is (grote als) dan is het geen probleem maar het lijkt dus wel ie kant op te wijzen helaas.quote:
Hoe kom je tot die conclusie? Het gaat juist om de contractbreuk, niet om chantage.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:21 schreef jogy het volgende:
[..]
Als dat waar is (grote als) dan is het geen probleem maar het lijkt dus wel ie kant op te wijzen helaas.
quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:08 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:
Het doorgaan van TTIP zou een nieuwe overwinning betekenen van de parasitaire globalisten op het gewone volk. Tegelijkertijd vraag ik mij af of we niet al dusdanig ver zijn afgegleden dat grote bedrijven het indirect al voor het zeggen hebben en dat TTIP alleen een middel is. Een middel om met een grove brutaliteit te demonstreren: Wij hebben het als globalistische multinationals voor het zeggen, jij moet ons dienen tot je dood en je bek houden.
Zo lang het kan moet er met alle kracht geageerd worden tegen dit soort onzalige verdragen.
Dat is een beetje de vraag hè. Dat wordt mij niet echt duidelijk, maar volgens mij wel.quote:
Voorbeeldje: een multinational wil hier een investering doen, door een bedrijf op te zetten en producten te maken en verkopen, waarin bepaalde additieven zitten. Hup, mooi 250 banen erbij.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoe kom je tot die conclusie? Het gaat juist om de contractbreuk, niet om chantage.
We hebben het over de arbitrage toch? Daar zijn genoeg voorbeelden van, net ook gepost in dit topic.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is een beetje de vraag hè. Dat wordt mij niet echt duidelijk, maar volgens mij wel.
Nog een leuk voorbeeldje:quote:Op dinsdag 3 mei 2016 11:34 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Er staat nergens dat de investeerder een bedrijf moet zijn.
[..]
Ik heb niet veel op met zwalkend overheidsbeleid.![]()
Als burger, of... om het lekker juridisch te maken, als rechtspersoon heb ik recht op bescherming tegen de overheid(sbemoeienis).
Zojuist gedaan.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:46 schreef Bart2002 het volgende:
Iemand al gestemd:
https://ttip-referendum.nl/
Als de additieven verboden zijn in Nederland niet voor zover ik weet.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Voorbeeldje: een multinational wil hier een investering doen, door een bedrijf op te zetten en producten te maken en verkopen, waarin bepaalde additieven zitten. Hup, mooi 250 banen erbij.
Tweede Kamer komt erachter: parlement gaat daarmee niet akkoord. Die additieven moeten eruit, want schadelijk voor de volksgezondheid.
Dan kan dat bedrijf een isds-claim neerleggen.
Toch?
Of landen gedwongen kunnen worden om iets toe te staan wat bijv. hun volksvertegenwoordiging niet wil. Toch?quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
We hebben het over de arbitrage toch? Daar zijn genoeg voorbeelden van, net ook gepost in dit topic.
Volgens mij dus wel.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als de additieven verboden zijn in Nederland niet voor zover ik weet.
Dat is geen compleet voorbeeld.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:48 schreef J0kkebr0k het volgende:
Nog een leuk voorbeeldje:
Canada, dat één van de meest aangeklaagde landen ter wereld werd nadat het een handelsverdrag met de VS had afgesloten. Amerikaanse bedrijven dagen de Canadese overheid voor de arbitragecommissie als de Canadese regels hun niet meer bevallen. Zo werden de bewoners van de provincie Quebec opgeschrikt door schaliegasboringen. Ondanks democratische besluitvorming tégen schaliegas kreeg de Canadese overheid een miljoenenclaim aan de broek van olie & schaliegas bedrijf Lone Pine.
Lijkt me sterk. Een claim indienen kan altijd maar die zal dan verworpen worden.quote:
Ja, het gaat boven bijvoorbeeld een nieuwe wet die wordt aangenomen.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Of landen gedwongen kunnen worden om iets toe te staan wat bijv. hun volksvertegenwoordiging niet wil. Toch?
Kijk naar die schaliegasboringen in Canada dus.
Vraag is of ze straks de hele moeder kunnen fracken dus in de EU.
Dus als er in een land een andere wind gaat waaien, zoals recent ook in Canada met Justin Theroux, en bijv. om maar wat te noemen men wil het milieu niet veder belasten met fracking, dan word je aangeklaagd onder isds. Maw na het tekenen van TTIP heb je niet zoveel keus meer dan voldoen aan de eisen van corporate industry? Of je betaalt.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:57 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, het gaat boven bijvoorbeeld een nieuwe wet die wordt aangenomen.
Volgens mij, maar corrigeer me als ik ernaast zit. Mag een bedrijf dan inderdaad een claim indienen. Er zijn alleen wel voorwaarden en er is ook nog zoiets als 'kans van slagen'.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:44 schreef Ryan3 het volgende:
Voorbeeldje: een multinational wil hier een investering doen, door een bedrijf op te zetten en producten te maken en verkopen, waarin bepaalde additieven zitten. Hup, mooi 250 banen erbij.
Tweede Kamer komt erachter: parlement gaat daarmee niet akkoord. Die additieven moeten eruit, want schadelijk voor de volksgezondheid.
Dan kan dat bedrijf een isds-claim neerleggen.
Toch?
Want volgens TTIP mogen die additieven er wel in.
Klopt, en dan kan je verplicht worden alle misgelopen winst tot in de lengte der dagen te moeten vergoeden, althans een schatting daarvan. Dan wordt besluitvorming wel heel erg duur (en onbetaalbaar). Al zal het in de meeste gevallen neerkomen op een prijzige schikking, maar dat loopt ook al snel in de miljarden.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 13:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus als er in een land een andere wind gaat waaien, zoals recent ook in Canada met Justin Theroux, en bijv. om maar wat te noemen men wil het milieu niet veder belasten met fracking, dan word je aangeklaagd onder isds. Maw na het tekenen van TTIP heb je niet zoveel keus meer dan voldoen aan de eisen van corporate industry? Of je betaalt.
Je hebt te voldoen aan je afspraken.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 13:00 schreef Ryan3 het volgende:
Dus als er in een land een andere wind gaat waaien, zoals recent ook in Canada met Justin Theroux, en bijv. om maar wat te noemen men wil het milieu niet veder belasten met fracking, dan word je aangeklaagd onder isds. Maw na het tekenen van TTIP heb je niet zoveel keus meer dan voldoen aan de eisen van corporate industry? Of je betaalt.
Maar dat houdt dan dus idd in dat multinaltionals de grenzen van je beleid gaan bepalen, of je betaalt?quote:Op dinsdag 3 mei 2016 13:03 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Volgens mij, maar corrigeer me als ik ernaast zit. Mag een bedrijf dan inderdaad een claim indienen. Er zijn alleen wel voorwaarden en er is ook nog zoiets als 'kans van slagen'.
Als die additieven op de lijst met E-nummers staan bijvoorbeeld, maar door nieuw onderzoek worden die van de lijst gehaald. Heb je waarschijnlijk weinig kans van slagen.
Als die additieven op de lijst met E-nummers staan bijvoorbeeld, maar een kabinet besluit op eigen houtje om de additieven in dat land te verbieden . Heb je waarschijnlijk een betere kans van slagen.
Wat ik er van weet dat Lone Pine miljoenen geïnvesteerd heeft in boorvergunningen, maar dat Canada een moratorium in had gesteld tegen boren naar schaligas (fracking) in Quebec.quote:Op dinsdag 3 mei 2016 12:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat is geen compleet voorbeeld.
Wanneer is de besluitvorming tot stand gekomen?
Wat is daar aan vooraf gegaan?
Wat waren de afspraken met bedrijven als Lone Pine voor die besluitvorming tot stand kwam?
Waarom werden ze (de bewoners) opgeschrikt door boringen, terwijl Lone Pine een claim indient omdat ze niet mogen boren?
Het stukje zoals je hem nu post zegt niet zo veel. Ja, dat de schrijver het allemaal verschrikkelijk vindt, dat groot kapitaal. Dat soort taal ben ik ietwat allergisch voor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |