abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161552920
Aangezien het referendum nu voorbij is wordt het hoog tijd dat de OP wat wordt geactualiseerd. De motieven om voor en tegen te stemmen waren heel erg belangrijk maar nu de uitslag op tafel ligt is dat niet meer zo interessant voor de OP.
First things first. Hier de uitslag volgens onze staatsomroep: http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Een opkomstpercentage van 32% en een duidelijke nee (61 vs. 38).

De actuele stand van zaken: Spong onderzoekt of dat een rechtszaak kan worden aangespannen tegen de initiatiefnemers van het referendum, dit maakte hij bekend in de uitzending van 7 april van het televisieprogramma Pauw.
quote:
Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.

De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.

Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.

Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.

In dezelfde uitzending noemde Pauw een interessant feitje: bij een peiling van Ipsos (Frans pollbedrijf) gaven de meeste mensen die niet gingen stemmen aan dat ze niet gingen stemmen omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de politiek iets doet met de uitslag.

Als het aan de aanvragers van dit referenda ligt dan komen er snel nieuwe referenda:
quote:
Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.

Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.

Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.

In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.

quote:
Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.

Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.
(she/her)
pi_161552932
hahaha kijk al die huilies!
pi_161552938
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een fair punt, de enige reden dat we überhaupt wisten over dit AV met O is omdat er een referendum over werd gehouden en daarin ligt de grootste winst van dit referendum.
Misschien moet je een volgende keer dan toch eens verder kijken dan GeenStijl voor je nieuwsvoorziening...
pi_161552947
D66 en GroenLinks stemden tegen, dus gaan nu alle nee-stemmers de voglende keer op D66 en GL stemmen?
pi_161552963
Aangezien ik het bericht niet meer mag wijzigen. :')

quote:

[..]

Een fair punt, de enige reden dat we überhaupt wisten over dit AV met O is omdat er een referendum over werd gehouden en daarin ligt de grootste winst van dit referendum.
Nu ja, dat en de anti-EU stem.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 19 april 2016 @ 16:42:28 #6
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161552964
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:39 schreef hhh38 het volgende: [..] De VVD is kampioen in het binnenboord houden van haar kiezers. Echt ongelofelijk hoe makkelijk mensen zich in verkiezingstijd weer laten overhalen.
Ik zie de PvdA zich ook nog wel behoorlijk herstellen bij de volgende verkiezingen.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  dinsdag 19 april 2016 @ 16:42:51 #7
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_161552973
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:39 schreef napoleonfour het volgende:

[..]

Over dat gas, gewoon gasleiding bouwen met Rusland in de Baltische zee, oh wacht de Nord Stream ligt er al.
En waar komt het gas vandaan denk je?
pi_161552974
quote:

[..]

En welke conclusie trek je precies uit de associatieverdragen die er nu met andere landen liggen?
pi_161552997
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

En welke conclusie trek je precies uit de associatieverdragen die er nu met andere landen liggen?
Dat Associatieverdrag met Vietnam heeft louter voor ellende gezorgd. Ik weet niet precies wat voor ellende, maar het is wel ellendig.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_161552998
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:41 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Misschien moet je een volgende keer dan toch eens verder kijken dan GeenStijl voor je nieuwsvoorziening...
Een gesprek op niveau met Jan Roos wordt als zeer educatief gezien. Dat zegt alles. Benieuwd of deze topics zo door blijven lopen, het vervalt in het herhalen van zetten.
  dinsdag 19 april 2016 @ 16:44:03 #11
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_161553001
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Ik zie de PvdA zich ook nog wel behoorlijk herstellen bij de volgende verkiezingen.
Niet zo sterk als de VVD. De PvdA zal niet boven de 20 zetels uit gaan komen denk ik.
pi_161553005
quote:

[..]

Rutte zal wel weer met de dooddoener komen dat je vooral niet op de (s)linkse partijen moet stemmen hoor, voorbehouden aan PvdA, SP. Daar trapt 1/3 van de bevolking sws in. Daarnaast heeft PvdA afgedaan voor vooral traditionele centrum-links stemmers, die krijgen ze niet zo gauw meer terug.
I´m back.
pi_161553009
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:06 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou, dan heb je een hoge pet op van het gemiddelde stemvee hoor.
Ik stel niet dat ze zich niet weer laten manipuleren maar de VVD zal nu met iets anders komen.
#NoDAPL
pi_161553020
quote:

[..]

_O- _O- _O-
  dinsdag 19 april 2016 @ 16:45:01 #15
262211 hhh38
pi_161553025
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:40 schreef Nielsch het volgende:
Hoe langer hoe meer ze overkomen als een stampvoetend kind, ik vind het wel vermakelijk.
  dinsdag 19 april 2016 @ 16:45:03 #16
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_161553026
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

En waar komt het gas vandaan denk je?
uit de grond.
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
pi_161553032
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Rutte zal wel weer met de dooddoener komen dat je vooral niet op de (s)linkse partijen moet stemmen hoor, voorbehouden van PvdA, SP. Daar trapt 1/3 van de bevolking sws in. Daarnaast heeft PvdA afgedaan voor vooral traditionele centrum-links stemmers, die krijgen ze niet zo gauw meer terug.
En dan krijg je straks ook nog al dat inteelt volk wat voor DENK gaat stemmen. Dat snoept ook van de PvdA zetels af.
pi_161553036
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik stel niet dat ze zich niet weer laten manipuleren maar de VVD zal nu met iets anders komen.
Volgens mij komen ze niet met veel anders dan leuke financiële lokkertjes voor de harde werkers.
I´m back.
pi_161553052
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Volgens mij komen ze niet met veel anders dan leuke financiële verkiezingsbeloftes voor de harde werkers.
Wat stem jij eigenlijk, Ryan? VVD?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_161553053
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:40 schreef Nielsch het volgende:
  dinsdag 19 april 2016 @ 16:46:58 #21
262211 hhh38
pi_161553072
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Rutte zal wel weer met de dooddoener komen dat je vooral niet op de (s)linkse partijen moet stemmen hoor, voorbehouden aan PvdA, SP. Daar trapt 1/3 van de bevolking sws in. Daarnaast heeft PvdA afgedaan voor vooral traditionele centrum-links stemmers, die krijgen ze niet zo gauw meer terug.
Dit inderdaad. Die hebben ook veel meer keuze aan alternatieven dan VVD stemmers. GL, D66, SP (en in kleinere mate CU, CDA en PvdD) gaan daarvan profiteren.
pi_161553077
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:46 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat stem jij eigenlijk, Ryan? VVD?
Ik weet nog niet wat ik ga stemmen.
I´m back.
pi_161553082
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Via democratische besluitvorming is een wet aangenomen die bepaalt dat zo spoedig mogelijk nadat de referendumuitslag bekend is er een wet tot ratificatie of een wet ter verwerping moeten worden aangenomen. De kamer mag dus kiezen, het was maar een raadplegend referendum. Maar de kamer moet ook kiezen en wel zo spoedig mogelijk.

Nu negeert de kamer de democratisch tot stand gekomen wet, en handelt daarmee onrechtsstatelijk en onrechtmatig. Daar is dus helemaal niets democratisch aan.
Correct maar kan het volk nu het parlement voor de rechter (bestuursrechter?) slepen?
#NoDAPL
  dinsdag 19 april 2016 @ 16:47:58 #24
262211 hhh38
pi_161553099
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:45 schreef CrashO het volgende:

[..]

En dan krijg je straks ook nog al dat inteelt volk wat voor DENK gaat stemmen. Dat snoept ook van de PvdA zetels af.
Die gaan echt geen zetel krijgen.
pi_161553103
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 16:46 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Die hebben ook veel meer keuze aan alternatieven dan VVD stemmers. GL, D66, SP (en in kleinere mate CU, CDA en PvdD) gaan daarvan profiteren.
Mijn inschatting is dat met name PvdD nog wel eens kan profiteren.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')