Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.quote:Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.
De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.
Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.
Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.quote:Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.
Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.
Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.
In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.quote:Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.
Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Misschien moet je een volgende keer dan toch eens verder kijken dan GeenStijl voor je nieuwsvoorziening...quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een fair punt, de enige reden dat we überhaupt wisten over dit AV met O is omdat er een referendum over werd gehouden en daarin ligt de grootste winst van dit referendum.
Nu ja, dat en de anti-EU stem.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een fair punt, de enige reden dat we überhaupt wisten over dit AV met O is omdat er een referendum over werd gehouden en daarin ligt de grootste winst van dit referendum.
Ik zie de PvdA zich ook nog wel behoorlijk herstellen bij de volgende verkiezingen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:39 schreef hhh38 het volgende: [..] De VVD is kampioen in het binnenboord houden van haar kiezers. Echt ongelofelijk hoe makkelijk mensen zich in verkiezingstijd weer laten overhalen.
En waar komt het gas vandaan denk je?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:39 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
Over dat gas, gewoon gasleiding bouwen met Rusland in de Baltische zee, oh wacht de Nord Stream ligt er al.
En welke conclusie trek je precies uit de associatieverdragen die er nu met andere landen liggen?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat Associatieverdrag met Vietnam heeft louter voor ellende gezorgd. Ik weet niet precies wat voor ellende, maar het is wel ellendig.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En welke conclusie trek je precies uit de associatieverdragen die er nu met andere landen liggen?
Een gesprek op niveau met Jan Roos wordt als zeer educatief gezien. Dat zegt alles. Benieuwd of deze topics zo door blijven lopen, het vervalt in het herhalen van zetten.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:41 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Misschien moet je een volgende keer dan toch eens verder kijken dan GeenStijl voor je nieuwsvoorziening...
Niet zo sterk als de VVD. De PvdA zal niet boven de 20 zetels uit gaan komen denk ik.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik zie de PvdA zich ook nog wel behoorlijk herstellen bij de volgende verkiezingen.
Rutte zal wel weer met de dooddoener komen dat je vooral niet op de (s)linkse partijen moet stemmen hoor, voorbehouden aan PvdA, SP. Daar trapt 1/3 van de bevolking sws in. Daarnaast heeft PvdA afgedaan voor vooral traditionele centrum-links stemmers, die krijgen ze niet zo gauw meer terug.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ik zie de PvdA zich ook nog wel behoorlijk herstellen bij de volgende verkiezingen.
Ik stel niet dat ze zich niet weer laten manipuleren maar de VVD zal nu met iets anders komen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou, dan heb je een hoge pet op van het gemiddelde stemvee hoor.
quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
uit de grond.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:42 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
En waar komt het gas vandaan denk je?
En dan krijg je straks ook nog al dat inteelt volk wat voor DENK gaat stemmen. Dat snoept ook van de PvdA zetels af.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Rutte zal wel weer met de dooddoener komen dat je vooral niet op de (s)linkse partijen moet stemmen hoor, voorbehouden van PvdA, SP. Daar trapt 1/3 van de bevolking sws in. Daarnaast heeft PvdA afgedaan voor vooral traditionele centrum-links stemmers, die krijgen ze niet zo gauw meer terug.
Volgens mij komen ze niet met veel anders dan leuke financiële lokkertjes voor de harde werkers.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik stel niet dat ze zich niet weer laten manipuleren maar de VVD zal nu met iets anders komen.
Wat stem jij eigenlijk, Ryan? VVD?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij komen ze niet met veel anders dan leuke financiële verkiezingsbeloftes voor de harde werkers.
Dit inderdaad. Die hebben ook veel meer keuze aan alternatieven dan VVD stemmers. GL, D66, SP (en in kleinere mate CU, CDA en PvdD) gaan daarvan profiteren.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Rutte zal wel weer met de dooddoener komen dat je vooral niet op de (s)linkse partijen moet stemmen hoor, voorbehouden aan PvdA, SP. Daar trapt 1/3 van de bevolking sws in. Daarnaast heeft PvdA afgedaan voor vooral traditionele centrum-links stemmers, die krijgen ze niet zo gauw meer terug.
Ik weet nog niet wat ik ga stemmen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat stem jij eigenlijk, Ryan? VVD?
Correct maar kan het volk nu het parlement voor de rechter (bestuursrechter?) slepen?quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Via democratische besluitvorming is een wet aangenomen die bepaalt dat zo spoedig mogelijk nadat de referendumuitslag bekend is er een wet tot ratificatie of een wet ter verwerping moeten worden aangenomen. De kamer mag dus kiezen, het was maar een raadplegend referendum. Maar de kamer moet ook kiezen en wel zo spoedig mogelijk.
Nu negeert de kamer de democratisch tot stand gekomen wet, en handelt daarmee onrechtsstatelijk en onrechtmatig. Daar is dus helemaal niets democratisch aan.
Die gaan echt geen zetel krijgen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:45 schreef CrashO het volgende:
[..]
En dan krijg je straks ook nog al dat inteelt volk wat voor DENK gaat stemmen. Dat snoept ook van de PvdA zetels af.
Mijn inschatting is dat met name PvdD nog wel eens kan profiteren.quote:Op dinsdag 19 april 2016 16:46 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Die hebben ook veel meer keuze aan alternatieven dan VVD stemmers. GL, D66, SP (en in kleinere mate CU, CDA en PvdD) gaan daarvan profiteren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |