ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Gisteren bracht ik een bezoek aan het Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen. Met opzet een dag voor de Museumstage: dan is er namelijk nog een plaatje zonder mensen te maken. Hier werpen we een blik tussen de locs 053 075-8 en 044 377-0. In de achtergrond zijn Köf 332 306-0 en loc 38 2267 te zien.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Zwolle-Wierden Wanneer: maandag 4 januari tot en met zondag 30 oktober, dagelijks vanaf 20.30 uur Oorzaak: door werkzaamheden Advies: U kunt gebruikmaken van de omreisroute of de bussen op de avonden van 26 april, 27 april en 5 mei rijden er treinen in plaats van bussen tussen Zwolle en Wierden doorgaande reizigers tussen Zwolle en Wierden adviseren wij om te reizen via Deventer tussen Zwolle en Wierden rijden bussen in Heino vertrekt de bus vanaf de OV-halte aan de Zwolseweg; van/naar het station rijdt een beltaxi
Extra Reistijd: een kwartier tot een half uur
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 16 april 2016 15:46 schreef dennistd het volgende: [ afbeelding ] Gisteren bracht ik een bezoek aan het Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen. Met opzet een dag voor de Museumstage: dan is er namelijk nog een plaatje zonder mensen te maken. Hier werpen we een blik tussen de locs 053 075-8 en 044 377-0. In de achtergrond zijn Köf 332 306-0 en loc 38 2267 te zien.
Oei die is gaaf Dennis .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
zolang we met zijn 2e maar weer ergens in een Nederlandse trein kunnen stappen.
NRW-ticket kost 43 euro dacht ik, kun je mee naar Venlo of Enschede. ICE naar Arnhem is vanaf Köln voor 19euro pp te krijgen, weet alleen niet of dat vanaf Flughafen ook mogelijk is. Die is via NS International of online bij DB te koop, NRW-ticket gewoon in de Duitse automaat.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Met de trein? Een NRW SchönerTagTicket voor 43 euro (ofwel 21,50 p.p.). Daarmee mag je niet bij Arnhem de grens over (ICE valt er niet onder) maar mag dat wel via Venlo of Enschede.
Goedkoper ga je het niet vinden met de trein in Duitsland. Misschien kun je nog drie mensen vinden die mee willen reizen? Dan komt het op minder dan 9 euro pp voor een NRW-ticket
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik las dat rotterdam een treinverbinding wilt met duitsland, na dat de infrastructuur is opgeknapt.
Is het voor de nederlandse overheid mogelijk om een aanbesteding/uitvraag te doen waarin de overheid zegt, wij willen twee keer per uur een trein, eventueel subsidie en u regelt zelf de vergunningen in duitsland?
Of is hun reikwijte beperkt tot nederland? Gezien het internationale verkeer is geliberaliseerd zou het logisch zijn dat de overheid ook internationale verbindingen kan inkopen.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Op zaterdag 16 april 2016 21:57 schreef Merode32 het volgende: Ik las dat rotterdam een treinverbinding wilt met duitsland, na dat de infrastructuur is opgeknapt.
Is het voor de nederlandse overheid mogelijk om een aanbesteding/uitvraag te doen waarin de overheid zegt, wij willen twee keer per uur een trein, eventueel subsidie en u regelt zelf de vergunningen in duitsland?
Of is hun reikwijte beperkt tot nederland? Gezien het internationale verkeer is geliberaliseerd zou het logisch zijn dat de overheid ook internationale verbindingen kan inkopen.
bron?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op zaterdag 16 april 2016 21:57 schreef Merode32 het volgende: Is het voor de nederlandse overheid mogelijk om een aanbesteding/uitvraag te doen waarin de overheid zegt, wij willen twee keer per uur een trein, eventueel subsidie en u regelt zelf de vergunningen in duitsland?
De overheid kan gewoon diensten inkopen, wat een treinverbinding ook is. Als de MRDH een zak met geld beschikbaar stelt voor een treinverbinding met Duitsland, dan kunnen vervoerders daar gewoon op reageren.
Het complexe in Nederland zit hem in het Hoofdrailnet, een nonstop-trein Rotterdam - Düsseldorf is hoogstwaarschijnlijk niet rendabel. Een rit met meer tussenstops zal dat eerder zijn, maar om de trein echt rendabel te krijgen zal je ook binnenlands vervoer moeten toestaan en daar wringt 'm nou net het schoentje.
Om de grens over te mogen heb je weinig te maken met concessies. Het Fernverkehr is daar namelijk vrijgegeven en elke operator die over de juiste papieren beschikt kan gewoon treinen laten rijden.
Was afgelopen week, kwam er op neer dat ze initiatief voor Eindhoven - Düsseldorf steunen en dan de verbinding vanuit Eindhoven doortrekken naar Rotterdam.. Directe bron heb ik niet..
Was afgelopen week, kwam er op neer dat ze initiatief voor Eindhoven - Düsseldorf steunen en dan de verbinding vanuit Eindhoven doortrekken naar Rotterdam.. Directe bron heb ik niet..
Ah dat knelpunt in Duitsland bij Dülken. Uit wikipedia: Die Überleitstelle Dülken bildet den Übergang vom zweigleisigen Streckenabschnitt aus Richtung Viersen auf den eingleisigen Streckenabschnitt bis zum Bahnhof Kaldenkirchen
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Toen ik bij mijn werkgever in dienst kwam was er één of andere training in Parijs. In het uitnodigingsmailtje stond "Regel je vliegtickets met <naam>, kosten kun je declareren onder code 123."
Mijn tegenvraag: "Mag het ook met de Thalys?" - "ja hoor"... en toen ging ineens het halve bedrijf met de trein ipv vliegen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Toen ik bij mijn werkgever in dienst kwam was er één of andere training in Parijs. In het uitnodigingsmailtje stond "Regel je vliegtickets met <naam>, kosten kun je declareren onder code 123."
Mijn tegenvraag: "Mag het ook met de Thalys?" - "ja hoor"... en toen ging ineens het halve bedrijf met de trein ipv vliegen.
Vliegtuigen zijn stom en vervelend. Nou jah, vooral vliegvelden. Je bent zo lang bezig om er te komen en in te checken en boarden. Ik heb wel wat beters te doen.
De overheid kan gewoon diensten inkopen, wat een treinverbinding ook is. Als de MRDH een zak met geld beschikbaar stelt voor een treinverbinding met Duitsland, dan kunnen vervoerders daar gewoon op reageren.
Het complexe in Nederland zit hem in het Hoofdrailnet, een nonstop-trein Rotterdam - Düsseldorf is hoogstwaarschijnlijk niet rendabel. Een rit met meer tussenstops zal dat eerder zijn, maar om de trein echt rendabel te krijgen zal je ook binnenlands vervoer moeten toestaan en daar wringt 'm nou net het schoentje.
Om de grens over te mogen heb je weinig te maken met concessies. Het Fernverkehr is daar namelijk vrijgegeven en elke operator die over de juiste papieren beschikt kan gewoon treinen laten rijden.
Dat laatste begrijp ik volledig, het probleem is als overheid wil je niet je diensten inkopen met de wetenschap dat de treinvervoerder winst maakt(dan heb je praktisch gezien onterechte subsidie) maar als je het aan de markt overlaat dan is er het risico dat de vervoerder elke moment ermee kan kappen of minder kan gaan rijden.
Dus daarom zou je een vorm moeten vinden waarin er keiharde afspraken worden gemaakt voor 10 jaar maar waarbij de overheid niet onnodig geld hoeft te betalen(of subsidie te verlenen)
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Dan kom je toch al weer uit bij een concessieconstructie, en da's lastig. De MRDH heeft niet de bevoegdheid om een concessie uit te schrijven voor Rotterdam - Venlo, want die bevoegdheid ligt bij I&M.
Op zaterdag 16 april 2016 22:32 schreef James1988 het volgende: Dan kom je toch al weer uit bij een concessieconstructie, en da's lastig. De MRDH heeft niet de bevoegdheid om een concessie uit te schrijven voor Rotterdam - Venlo, want die bevoegdheid ligt bij I&M.
Ja sorry ik bedoelde met overheid natuurlijk de rijksoverheid, ik ga er vanuit dat zij best (formeel) willen meewerken mits de MRDH opdraait voor de kosten.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Ja sorry ik bedoelde met overheid natuurlijk de rijksoverheid, ik ga er vanuit dat zij best (formeel) willen meewerken mits de MRDH opdraait voor de kosten.
Op zich is dat al in de concessie verwerkt. NS heeft een inspanningsverplichting om de treinverbindingen met het buitenland te verbeteren.
Het zou dus best kunnen dat NS daartoe bereid is, als I&M / MRDH met geld komen om dat te financieren.
Op zich is dat al in de concessie verwerkt. NS heeft een inspanningsverplichting om de treinverbindingen met het buitenland te verbeteren.
Het zou dus best kunnen dat NS daartoe bereid is, als I&M / MRDH met geld komen om dat te financieren.
Tja dan blijf je het probleem houden dat je niet over de grens kan regeren.
Inpincipe theoretische gezien als ns een treinverbinding eindhoven-kaldenkirchen opzet dan hebben ze verbinding met het buitenland verbetert, maar de reiziger heeft er niks aan.
Het kan dus niet, duidelijk tnnx.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Tja dan blijf je het probleem houden dat je niet over de grens kan regeren.
Inpincipe theoretische gezien als ns een treinverbinding eindhoven-kaldenkirchen opzet dan hebben ze verbinding met het buitenland verbetert, maar de reiziger heeft er niks aan.
Het kan dus niet, duidelijk tnnx.
In Duitsland is er open access voor IC-treinen, dus als NS wil dan kunnen ze best op eigen houtje een treinpad naar Düsseldorf aanvragen.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2016 22:42:23 ]
In Duitsland is er open access voor IC-treinen, dus als NS wil dan kunnen ze best op eigen houtje een treinpad naar Düsseldorf aanvragen.
Dat begrijp ik zeer goed, maar dan heb je als overheid geen stok achter de deur, open acces wilt immers zeggen ns ook op elke moment ermee kan stoppen.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Dat begrijp ik zeer goed, maar dan heb je als overheid geen stok achter de deur, open acces wilt immers zeggen ns ook op elke moment ermee kan stoppen.
Niet als ze er een speciale subsidie voor krijgen.
Dat begrijp ik zeer goed, maar dan heb je als overheid geen stok achter de deur, open acces wilt immers zeggen ns ook op elke moment ermee kan stoppen.
Waarom doe je niet de minste moeite om het enigszins begrijpelijk over te laten komen, ik heb deze zin echt vier keer moeten lezen en ik denk dat er staat: Ik hou van Limburg. Klopt dat?
In Duitsland is er open access voor IC-treinen, dus als NS wil dan kunnen ze best op eigen houtje een treinpad naar Düsseldorf aanvragen.
Klopt, en áls NS al grensoverschrijdend wil gaan werken zullen ze dat ook echt doen, minstens door naar Aken of Düsseldorf door te rijden.
De problemen zitten meer in de capaciteit, dat enkelspoor tussen Venlo en Viersen is best wel een probleem omdat er veel goederenverkeer over de lijn gaat daar. En dan zit je nog met Mönchengladbach zelf, als je vanuit Viersen naar Düsseldorf wilt moet je in M'gladbach kopmaken. Kost een hoop tijd.
Als dit lijntje wordt aangelegd (16,5 km) hoeft er in ieder geval niet meer kopgemaakt te worden:
Ik vraag me sowieso af waarom Rotterdam een verbinding met Düsseldorf wil hebben. Met een overstap in Utrecht kun je er nu ook al komen, en er rijden 4 treinen per uur tussen Rotterdam en Utrecht.
Of is het misschien een 010-020-vete? Amsterdam heeft een directe trein naar Duitsland, dus Rotterdam wil er ook eentje?
Ik vraag me sowieso af waarom Rotterdam een verbinding met Düsseldorf wil hebben. Met een overstap in Utrecht kun je er nu ook al komen, en er rijden 4 treinen per uur tussen Rotterdam en Utrecht.
Of is het misschien een 010-020-vete? Amsterdam heeft een directe trein naar Duitsland, dus Rotterdam wil er ook eentje?
Nee ze willen de strijd met hamburg niet verliezen en daarom willen ze een rechtstreekse lijn met dusseldorf, watdat met elkaar te maken heeft is mij niet bekend.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Klopt, en áls NS al grensoverschrijdend wil gaan werken zullen ze dat ook echt doen, minstens door naar Aken of Düsseldorf door te rijden.
De problemen zitten meer in de capaciteit, dat enkelspoor tussen Venlo en Viersen is best wel een probleem omdat er veel goederenverkeer over de lijn gaat daar. En dan zit je nog met Mönchengladbach zelf, als je vanuit Viersen naar Düsseldorf wilt moet je in M'gladbach kopmaken. Kost een hoop tijd.
Als dit lijntje wordt aangelegd (16,5 km) hoeft er in ieder geval niet meer kopgemaakt te worden: [ afbeelding ]
In het Bundesverkehrswegeplan is uitbreiding naar dubbelspoor gepland, plus een boog bij Viersen zodat je in één keer van Venlo naar Krefeld kan rijden.
Dat hele plan wordt daarbij kansrijker als er (vanuit Duits oogpunt) ongesubsidieerd IC-verkeer op het traject te verwachten valt. Als Nederland dus iets wil dan zou het dus verstandig zijn om op tijd een business-plan uit te werken hoe na zo'n infrastructuuruitbreiding een IC naar Düsseldorf georganiseerd kan worden (bijv. als onderdeel van de HRN-concessie na 2025).
Nee ze willen de strijd met hamburg niet verliezen en daarom willen ze een rechtstreekse lijn met dusseldorf, watdat met elkaar te maken heeft is mij niet bekend.
Precies. In Düsseldorf woont een miljoenmiljard havenarbeiders die nu allemaal denken dat Rotterdam ongezien de tiefus kan krijgen omdat er geen trein naartoe rijdt .
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Rotterdam - Breda - Eindhoven - Venlo - Düsseldorf is op de kaart de meest directe route.
Of het ook de meest snelle route is over het spoor valt nog maar te bezien. Op dit moment duurt de reis via Utrecht 2u45 (waarvan 19 minuten wachten in Utrecht), terwijl je via Venlo 3u20 bezig bent (25 minuten overstap in Venlo).
Wil je de route via Venlo sneller maken dan via Utrecht, dan denk ik aan... - Via de HSL tussen Rotterdam en Breda (=10 minuten winst) - Geen stops tussen Eindhoven en Venlo (=5 minuten winst?) - Overstap in Venlo weg (=25 minuten winst) - Aanleggen dubbelspoor + boog boven Viersen, rijden via Krefeld (= ??? winst)
Een HSL aanleggen tussen Eindhoven en Düsseldorf met stops in Venlo en Mönchengladbach heeft gewoon niet zo veel zin. De enige manier waarop je een significante tijdwinst realiseert is door een HSL aan te leggen tussen Geldrop en Neuss.
Qua lengte en afstanden is dat min of meer te vergelijken met de zuidsectie van HSL-Zuid (Rotterdam - Barendrecht - Luchtbal - Antwerpen Centraal), je wint daar dan zo ongeveer 35 minuten mee.
Nadat vanmorgen de heenreis van Norden naar Amsterdam bij Oldenzaal al op de foto gezet was nam ik aan het einde van de middag de trein naar Naarden-Bussum om daar op het station de terugrit op de gevoelige plaat van de leggen. Direct achter de loc bevinden zich de enige twee Rheingold-wagens, waaronder het panoramarijtuig. Daarachter een aantal Euro Express-rijtuigen, maar toen ik die op deze foto telde zag ik er toch echt zes, terwijl er vanochtend nog maar vijf waren. Nou zag ik laatst bij de SSN wel een dergelijk rijtuig staan, mogelijk is deze aangekoppeld om terug naar Duitsland gebracht te worden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Goed, gisteren afscheidsritje met de MS 61 gemaakt. Het allereerste RER A materieel. Hoewel ik eigenlijk zelden of nooit in dat materieel zat (t kwam alleen maar bij verstoringen of stakingen op Marne la Vallee - Chessy terecht) heb ik de mogelijkheid toch aangegrepen om de afscheidsrit van La Defense naar Boissy Saint Leger te maken
Op La Defense was de trein er al een uurtje voor vertrek
Roest!
In iedere coupe stonden dozen klaar met daarin voor iedere reiziger een setje collectors kaarten van het materieel. Die werden trouwens later weer weggehaald, want een paar coupe's verderop had iemand ze gezien als achtergelaten bagage en dus gevaarlijk
De extra rit kreeg de kode NBZZ mee. ZZ is op werkroosters in Frankrijk een afkorting voor vrije dag (Repos)
De extra rit stond gewoon in de App
Dit was een van de eerste treinen ter wereld voorzien van Trek-WiFi
En toen het vertrek. Het was rustiger dan ik dacht in de trein. Iedereen had een zitplaats. Ze lieten hem ook vlak achter een normale dienst rijden...
Onderweg vertelde de machinist het een en ander over t materieel, wat al vlug onverstaanbaar was
De SNCF bracht op haar manier een ode aan de MS61. Het RER A spoor loopt op de zuid-oostelijke tak pal naast een goederenspoor, en dat ziet er dan zo uit
En toen viel het doek echt, en kwam de trein voor het laatst binnen op eindhalte Boissy Saint Leger. Met een vlammend betoog van de Machinist kregen we nog 1 keer te horen waarom dit materieel zo goed was, en met een hoop getoeter van onze en andere treinen werd duidelijk gemaakt aan de omgeving dat dit het einde was van een tijdperk