Meerdere peilingen bijelkaar ook niet, soms bestaat er zelfs het gevaar dat het minder krachtig wordt. Het gedrag van de kiezer is niet iets dat men hard kan becijferen. Forecasting is niets anders dan voorspellen, wellicht is het voorspellen op basis van cijfers en ontwikkelingen, maar het blijft voorspellen. En hoewel ik achter de wetenschap sta en het daar ook liever mee doe, ben ik op dit vlak geen fan. Verkiezingen zijn zowel objectief als subjectief te benaderen omdat het over prestaties gaat.quote:Op zondag 10 april 2016 16:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Één peiling is geen peiling. Forecasting is natuurlijk iets dat je in veel wetenschappelijke vakgebieden terug ziet en er valt heel veel zinnigs over te zeggen. De gemiddelde kiezer snapt daar helaas niet zo veel van een serveert het hele idee van forecasting af als er ergens eens wat peilingen naast hebben gezeten bijvoorbeeld. Of men beticht FiveThirtyEight ervan schandalig biased te zijn omdat de Michigan odds zwaar in het voordeel van Clinton waren. Dan snap je er gewoon niet zo veel van.
De aanname dat forecasts niets zouden zeggen betekent dat hun uitkomsten niet betrouwbaarder zouden zijn dan het kiezen van een volstrekt willekeurige uitkomst, maar dat is toch overduidelijk niet het geval. De grote misvatting omtrent forecasting die jij hier ook weer laat zien is dat een forecast per definitie altijd correct zou moeten zijn om waarde te hebben. FiveThirtyEight laat vrij duidelijk de waarde zijn van aggregatie en de juiste datacorrecties. De overgrote meerderheid van de uitslagen die ze forecasten valt prima binnen de 80%-BI.quote:Op zondag 10 april 2016 16:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Meerdere peilingen bij elkaar ook niet. Het gedrag van de kiezer is niet iets dat men hard kan becijferen. Forecasting is niets anders dan voorspellen, wellicht is het voorspellen op basis van cijfers en ontwikkelingen, maar het blijft voorspellen. En hoewel ik achter de wetenschap sta en het daar ook liever mee doe, ben ik ondanks dat ik deze voorspellingen ook volg geen fan van voorspellingen. Verkiezingen zijn zowel objectief als subjectief te benaderen omdat het over prestaties gaat.
Sportwedstrijden garanderen je ook niet de hoofdprijs bij de bookies. En bij de verkiezingen speelt het publiek ook nog mee. Er blijft een mate van onzekerheid.
Tsja, hoe veel bills worden er verder door senatoren door het Huis gejaagd? Dat zijn meestal presidenten, vice-presidenten, vooraanstaande leden in het Huis of ministers die daarin slagen.quote:Op zondag 10 april 2016 15:40 schreef Monolith het volgende:
Het argument dat Sanders waar het zijn campagne betreft wel degelijk vrij geïsoleerd is, gaat wel degelijk op. Daarom haalde ik ook zijn bills aan, of liever gezegd het gebrek eraan. Amendementen zijn natuurlijk een stuk minder spannend dan bills en vaak meer wisselgeld bij een stuk omvangrijkere wetgeving.
Dude, ik had direct op jou gereageerd. : rollende ogen :quote:Op zondag 10 april 2016 01:05 schreef Euribob het volgende:
[..]
Je hebt mijn post betreffende dat artikel maar gewoon even geskipt? Hoe je nog verontwaardigd kunt gaan lopen doen over in jouw ogen aanwezige Hillary-propaganda in een artikel waar haar overkomen als alles behalve positief wordt weggezet is mij echt compleet een raadsel.
quote:Op zaterdag 9 april 2016 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hier besteden ze een beetje aandacht aan een van de vele voorbeelden van hoe media biassed handelen, in dit geval gaat het niet eens om foutjes t.o.v. het biassed zijn maar het doelgericht trachten hem in een slecht daglicht te plaatsen. Ze zoomen in op een 'artikel' van The Daily News.
Deze is ook interessant, hier doen ze uiteen hoe het werkt met de Super-PAC's. Ze leggen bijvoorbeeld uit hoe het verbod voor een kandidaat zijn team om samen te werken met een Super-PAC wordt omzeild (o.a. doordat de baas van die SP vaak de voormalige chief of staff is van die kandidaat).
[..]
[..]
De witte raaf, de ene zwaluw die geen zomer maakt.![]()
quote:Op zondag 10 april 2016 16:44 schreef Belabor het volgende:
[..]
Tsja, hoe veel bills worden er verder door senatoren door het Huis gejaagd? Dat zijn meestal presidenten, vice-presidenten, vooraanstaande leden in het Huis of ministers die daarin slagen.
Ik vind het vrij onredelijk om Sanders daar op af te rekenen. Maar dat is mijn optiek.
Dat beweer ik niet, en technisch kan het niet. Een forecast is nuttig en een degelijk instrument. Onze weersvoorspellingen zijn nuttig. Maar dat je een bepaalde prognose hebt, betekent nooit dat je er blind op kunt varen, het is geen thermometer die je in een bak met ijs steekt. Je hebt nooit een 100% garantie dat de voorspelling uitkomt. 80% is hoog, maar het blijft een meter met een afwijking. Jij bent vast ook wel een paar verassingen tegenkomen die men niet had becijferd en welke een kleine tot redelijke impact hadden op het verdere verloop.quote:Op zondag 10 april 2016 16:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
De aanname dat forecasts niets zouden zeggen betekent dat hun uitkomsten niet betrouwbaarder zouden zijn dan het kiezen van een volstrekt willekeurige uitkomst, maar dat is toch overduidelijk niet het geval. De grote misvatting omtrent forecasting die jij hier ook weer laat zien is dat een forecast per definitie altijd correct zou moeten zijn om waarde te hebben.
Michigan was zo ongeveer de enige. Maar niemand zegt ook dat je er blind op zou moeten varen. Het geeft echter wel degelijk een duidelijke indicatie van de kansen van bijvoorbeeld Sanders.quote:Op zondag 10 april 2016 16:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat beweer ik niet, en technisch kan het niet. Een forecast is nuttig en een degelijk instrument. Onze weersvoorspellingen zijn nuttig. Maar dat je een bepaalde prognose hebt, betekent nooit dat je er blind op kunt varen. Je hebt nooit een 100% garantie dat de voorspelling uitkomt. 80% is hoog, maar jij bent vast ook wel een paar verassingen tegenkomen die men niet had becijferd en welke een kleine tot redelijke impact hadden op het verdere verloop.
quote:Op zondag 10 april 2016 16:50 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat beweer ik niet, en technisch kan het niet. Een forecast is nuttig en een degelijk instrument. Onze weersvoorspellingen zijn nuttig. Maar dat je een bepaalde prognose hebt, betekent nooit dat je er blind op kunt varen, het is geen thermometer die je in een bak met ijs steekt. Je hebt nooit een 100% garantie dat de voorspelling uitkomt. 80% is hoog, maar het blijft een meter met een afwijking. Jij bent vast ook wel een paar verassingen tegenkomen die men niet had becijferd en welke een kleine tot redelijke impact hadden op het verdere verloop.
Kansas.quote:
Daar had FiveThirtyEight dan ook geen forecasts vanwege een gebrek aan data, maar dat snappen journalisten doorgaans niet, aangezien het alfa's zijn.quote:
Lollig maar die peilingen die er wel waren sloegen gigantisch de plank mis. Goed, FTE erkende dat er te weinig data was om een zinnige voorspelling te doen, dat geef ik je.quote:Op zondag 10 april 2016 16:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar had FiveThirtyEight dan ook geen forecasts vanwege een gebrek aan data, maar dat snappen journalisten doorgaans niet, aangezien het alfa's zijn.
206 zouden het er voor Sanders zijn volgens congress.gov. Is inderdaad in vergelijking met de top tien aan de lage kant.quote:Op zondag 10 april 2016 16:50 schreef Monolith het volgende:
Dat is natuurlijk wel de top, maar het geeft wel aan dat Sanders daar redelijk schril tegen afsteekt.
Dat heeft niets met lollig te maken. Je ziet bij de gemiddelde staat dat de percentages bij een tweestrijd onderling rustig tientallen procentpunten verschillen.quote:Op zondag 10 april 2016 17:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lollig maar die peilingen die er wel waren sloegen gigantisch de plank mis. Goed, FTE erkende dat er te weinig data was om een zinnige voorspelling te doen, dat geef ik je.
Tja, Sanders heeft wat 'extremere' idealen in het zeer rechtse USA (op federaal niveau), dan sta je inderdaad meer geïsoleerd. Boeiend, dat maakt hem juist beter. Bedenk dat er een wereld van verschil is tussen wat het volk wil en wat de politici op het federale niveau willen (bepaald door hun sponsors). Hell, je moet een gigantisch groot minimumbedrag aan geld werven van miljonairs als je een Congress-lid bent en je besteedt daar meer tijd aan dan aan het politieke werk zelf.quote:Op zondag 10 april 2016 16:44 schreef Belabor het volgende:
[..]
Tsja, hoe veel bills worden er verder door senatoren door het Huis gejaagd? Dat zijn meestal presidenten, vice-presidenten, vooraanstaande leden in het Huis of ministers die daarin slagen.
Ik vind het vrij onredelijk om Sanders daar op af te rekenen. Maar dat is mijn optiek.
Ook dat is natuurlijk weer schattige spin Brammetje. Clinton was geen 'unionbuster'. Hooguit heeft ze zich te veel afzijdig gehouden als lid van de Board of Directors bij Walmart destijds, maar ze kon in haar eentje wat dat betreft ook vrij weinig bereiken. Ze heeft zich toen vooral hard gemaakt voor meer vrouwen aan de top en een aantal zaken op het gebied van milieu. De NYT had een wat genuanceerder verhaal dan de media die jij doorgaans frequenteert:quote:Op zondag 10 april 2016 17:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Verder moeten we natuurlijk ook afwachten wat de effecten gaan zijn van nog een lange week campagne voeren, Hillary heeft de laatste weken wat uitglijders gemaakt die het team van Sanders tegen haar zouden kunnen gebruiken, zoals haar erkennig dat ze in de zak zit van de oliebedrijven, misschien bedoelde ze dat niet zo maar zo kwam het wel over.
Ik zou ook even herinneren aan Hillary's verleden als vakbondbuster voor Wallmart en bijvoorbeeld de kiezers wijzen op de enorme discrepantie tussen haar track record en wat ze beweert, hierbij ook wijzende op het overnemen van standpunten van Sanders, eens zien hoe dat bevalt bij de New Yorkers. Sanders is veel te aardig, hij moet geen dirty politics bedrijven en zich niet verlagen tot het niveau van Hillary maar hij mag best eens wat meer dit soort zaken tegen haar gebruiken. Het zijn harde feiten die ertoe doen.
Ook bij TYT erkennen ze dat FTE het meestal correct voorspelt, ze hebben wel degelijk vaak hun eigen prognose daar mede op gebaseerd (ze erkenden bijvoorbeeld dat Florida kansloos was voor Sanders). Ze geven daarbij terecht de waarschuwing dat de groep unlikely voters (die mensen kan je immers moeilijk betrekken bij de peilingen) het verschil kan maken. Daar is toch niets mis mee?quote:Op zondag 10 april 2016 17:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat heeft niets met lollig te maken. Je ziet bij de gemiddelde staat dat de percentages bij een tweestrijd onderling rustig tientallen procentpunten verschillen.
Maar kijken we naar RCP, dan zien we welgeteld één peiling:
http://www.realclearpolit(...)ial_caucus-5235.html
Het idee dat er dus betrouwbare data was om ook maar enige uitspraak te doen is dus volstrekt kolder, maar het past natuurlijk mooi in het narratiefje van TYT en consorten.
Je bent het dus met me eens dat enige betekenis lezen in één enkele poll in Kansas volstrekte kolder was? Mooi.quote:Op zondag 10 april 2016 17:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook bij TYT erkennen ze dat FTE het meestal correct voorspelt, ze geven daarbij terecht de waarschuwing dat de groep unlikely voters het verschil kan maken. Daar is toch niets mis mee?
Wat Sanders enige moed mag geven is dat Hillary's voorsprong de laatste weken kleiner is geworden.
Ik ben het met je eens dat er te weinig data was (dat had ik al aangegeven!), dat neemt niet weg dat er blijkbaar ook peilers zijn in de USA die hun vak niet goed beheersen aangezien die wel een prognose deden.quote:Op zondag 10 april 2016 17:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bent het dus met me eens dat enige betekenis lezen in één enkele poll in Kansas volstrekte kolder was? Mooi.
Kom op! Zij had als commissaris veel meer kunnen doen (op zijn minst het vakbondbusten afremmen, als 1 commissaris zich luid uitspreekt tegen zoiets dan heeft dat echt wel effect) maar zij vond de positie van vrouwen binnen dat bedrijf belangrijker dan de positie van de doorsnee werknemer binnen dat bedrijf, op dat vlak kreeg ze immers wel veel voor elkaar. Je kan speculeren dat het niet te halen was maar dat was voor haar het moment dat zij had kunnen laten zien de middenklasse belangrijk te vinden en het is haar niet gelukt om ook maar iets voor hen eruit te halen, hoe weinig ook, aangezien de positie van de meeste werknemers van dat bedrijf juist gigantisch verslechterde (het logische gevolg van vakbondbusting, ik neem aan dat jij dat niet tegenspreekt).quote:Op zondag 10 april 2016 17:14 schreef Monolith het volgende:
Ook dat is natuurlijk weer schattige spin Brammetje. Clinton was geen 'unionbuster'. Hooguit heeft ze zich te veel afzijdig gehouden als lid van de Board of Directors bij Walmart destijds, maar ze kon in haar eentje wat dat betreft ook vrij weinig bereiken.
Dat is natuurlijk een volstrekte non-conclusie aangezien FiveThirtyEight nu juist een heel rating model heeft voor pollsters en de nodige pollsters simpelweg uitsluit.quote:Op zondag 10 april 2016 17:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat er te weinig data was (dat had ik al aangegeven!), dat neemt niet weg dat er blijkbaar ook peilers zijn in de USA die hun vak niet goed beheersen aangezien die wel een prognose deden.
Ik begon de discussie nadat men hier beweerde dat iemand niet objectief kon zijn omdat iemand een kandidaat steunt. Dat is nonsens, het een sluit het ander niet uit. Er zijn genoeg mensen die een kandidaat steunen maar daarnaast ook wel op de hoogte zijn van de voorspellingen en dit meewegen. Ook al blijven ze desondanks deze voorspellingen toch hun kandidaat steunen, niet om de cijfers maar om wat zij vinden wat nodig is.quote:Op zondag 10 april 2016 16:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Michigan was zo ongeveer de enige. Maar niemand zegt ook dat je er blind op zou moeten varen. Het geeft echter wel degelijk een duidelijke indicatie van de kansen van bijvoorbeeld Sanders.
quote:Op donderdag 7 april 2016 13:11 schreef Poolbal het volgende:
HIer nog wat aparts. In Missouri worden de delegaten per county verdeeld op basis van stemresultaten binnen de county. De resultaten bevielen de partij blijkbaar niet en nu moeten de delegaten per county verdeeld worden op basis van de staats-resultaten.
https://www.reddit.com/r/(...)delegate_allocation/
Gevolg:
Original Allocation: Clinton - 601 Sanders - 629
New Allocation: Clinton - 652 Sanders - 578
Gegoochel met cijfers voor gevorderden, een nipte nederlaag voor Hillary ombuigen in een ruime 'overwinning'.quote:For example, previously Buchanan County was to elect 10 Bernie delegates and 8 Hillary delegates to the congressional district/state convention. Now the county has been told to elect 9 Bernie and 9 Hillary delegates.
Ik zie niet in wat voorspellingen zouden moeten zeggen over wat je zou moeten stemmen of wie je zou moeten of mogen steunen.quote:Op zondag 10 april 2016 17:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik begon de discussie nadat men hier beweerde dat iemand niet objectief kon zijn omdat iemand een kandidaat steunt. Dat is nonsens, het een sluit het ander niet uit. Er zijn genoeg mensen die een kandidaat steunen maar daarnaast ook wel op de hoogte zijn van de voorspellingen en dit meewegen. Ook al blijven ze desondanks deze voorspellingen toch hun kandidaat steunen, niet om de cijfers maar om wat zij vinden wat nodig is.
Dit forum gaat niet alleen over de kale cijfers, het gaat ook over de visie die wordt uitgedragen door de verschillende kandidaten. En het gaat over groepen. En wat er uiteindelijk daar gebeurt, slaat ook neer op de rest van de wereld.
Mij ging het er eigenlijk vooral om het feit dat er zo lekker kritisch op de media wordt gedaan, maar dat die kritische houding wat betreft de eigen bijdrages dan weer compleet ontbreekt.quote:Op zondag 10 april 2016 16:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dude, ik had direct op jou gereageerd. : rollende ogen :
Negen op 10 keer wordt Hillary enorm geholpen en gespaard (geen kritische vervolgvragen wanneer ze met bullshit komt) terwijl bij Sanders elke pietluttigheid tegen hem wordt gebruikt (dat hij het 'lef' had om haar te onderbreken terwijl zij sprak op het moment dat ze niet eens mocht spreken) en soms zelfs bewust in de val gelokt (het Daily News van pak hem beet een week geleden). Het is ook niet zo gek, veel van die media zijn het eigendom van een organisatie die veel geld doneert aan Hillary haar campagne, ze hebben er dus belang bij dat zij wint of 'wint'. De journalisten die kritisch over Hillary durven te schrijven verliezen al snel toegang tot bepaalde zaken waardoor ze een probleem krijgen met hun baas.
Niemand beweert dat er helemaal geen goede media bestaan in de USA, we beweren dat de meeste media nogal biassed handelen, en niet eens enkel onbewust.
[..]
En dat was mijn punt.quote:Op zondag 10 april 2016 17:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie niet in wat voorspellingen zouden moeten zeggen over wat je zou moeten stemmen of wie je zou moeten of mogen steunen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |