Wat een kutleven moet jij wel niet hebbenquote:Op woensdag 30 maart 2016 18:27 schreef JeroenLucas het volgende:
Lente bestaat niet hier.. Alleen zomer![]()
ze hebben vast wel kuikentjes op je eilandquote:Op woensdag 30 maart 2016 18:27 schreef JeroenLucas het volgende:
Lente bestaat niet hier.. Alleen zomer![]()
Prima plaat. Ik zou wel nog beetje ruis wegwerken.quote:Op donderdag 31 maart 2016 16:27 schreef Nappetje het volgende:
Lente is kleine vliegbeestjes, eindelijk!!
Vers van de pers, heus niet perfect maar ik word hier wel een beetje blij van!
[ afbeelding ]
Super mooie foto, maar zou wel meer licht erin gooien, en de kleuren er wat meer uithalen, is een beetje Mat naar mijn idee. - Winner!quote:Op donderdag 31 maart 2016 16:27 schreef Nappetje het volgende:
Lente is kleine vliegbeestjes, eindelijk!!
Vers van de pers, heus niet perfect maar ik word hier wel een beetje blij van!
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:53 schreef SunChaser het volgende:
[..]
ze hebben vast wel kuikentjes op je eiland
Kuikentjes hebben ze hier ook niet.. Idd een Kut leven.. wat doe ik hier.. hahaquote:Op woensdag 30 maart 2016 18:49 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Wat een kutleven moet jij wel niet hebben
Dit n beetje wat je bedoeld?quote:Op donderdag 31 maart 2016 16:46 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Prima plaat. Ik zou wel nog beetje ruis wegwerken.
Ik ben niet zo goed met dat foto bewerk gebeuren, maar is dit beter?quote:Op donderdag 31 maart 2016 16:51 schreef JeroenLucas het volgende:
[..]
Super mooie foto, maar zou wel meer licht erin gooien, en de kleuren er wat meer uithalen, is een beetje Mat naar mijn idee. - Winner!
Volgens mij welquote:
Vind het origineel toch iets prettiger. Door extra contrast is ook de bokeh in de achtergrond minder plezierig geworden.quote:Op vrijdag 1 april 2016 18:04 schreef JeroenLucas het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Beetje lastig om een kleine foto goed aan te passen. Vind het iig een erg mooie foto!
Nicequote:
Nee, ging per ongelukquote:Op maandag 18 april 2016 15:32 schreef Myraela het volgende:
Heb je bewust gekozen voor een foto zonder kleur? Ik denk bij lente juist aan kleur. Gewoon benieuwd.
quote:
Thanksquote:
Je krijgt een weekquote:Op dinsdag 19 april 2016 19:31 schreef soapie het volgende:
[..]
Ik trek mijn foto in, geen tijd om te stemmen!!
Ik vind de setting en compositie echt prachtig.quote:Op zondag 10 april 2016 12:03 schreef DonJames het volgende:
Hanami is het Japanse gebruik om te picknicken onder de bloeiende fruitbomen, het liefst onder de Sakura (kersenboom). Je hoeft er echter niet voor naar Japan, ook in het Amsterdamse Bos kan het! Lente is niet alleen bloeiende bomen, maar meer symbolisch natuurlijk nieuw leven. Vandaar de kinderwagen.
[ afbeelding ]
Dank, en dat mag (ben het er alleen niet mee eens dat de bokeh onrustig isquote:Op woensdag 20 april 2016 15:38 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Ik vind de setting en compositie echt prachtig.
Maar om heel eerlijk te zijn vind ik het bokeh in de foto erg onrustig, wat me nogal afleidt van hoe mooi het is. Welke camera/lens heb je gebruikt?
Dat laatste, dus ik verander hem nietquote:Op woensdag 20 april 2016 16:32 schreef over_hedge het volgende:
Ik vind het ook wel beetje onrustig. Heb je er ook 1 waar de bomen gewoon scherp zijn? Al zal het vast gewoon een kwestie van smaak zijn.
Nee dat moet je ook zeker niet doen danquote:Op woensdag 20 april 2016 16:50 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat laatste, dus ik verander hem niet![]()
Voor mij zit het wat anders. Met scherpe bomen mis je een heel stuk van de sfeer, die onscherpte voegt veel toe. Maar ik vind met name de struiken in het midden te veel de aandacht trekken, alsof het allemaal kleine spotjes zijn.quote:Op woensdag 20 april 2016 16:32 schreef over_hedge het volgende:
Ik vind het ook wel beetje onrustig. Heb je er ook 1 waar de bomen gewoon scherp zijn? Al zal het vast gewoon een kwestie van smaak zijn.
Ik zie mij er niet tussen?quote:Op vrijdag 22 april 2016 08:31 schreef Flipmoehoe het volgende:
Erg lastige opgave om punten te geven..
Punten op basis van welke mij het meeste het lentegevoel geven:
11 punten: Don James - Ook zonder de uitleg geeft dit het ultieme lentegevoel
10 punten: Superharregarre - Prettige foto, roze knalt er lekker uit
9 punten: Nappetje - heerlijke lentefoto, alleen de oranje waas die over de foto hangt (voor mijn gevoel) stoort me om je het maximaal aantal punten te geven
8 punten: Koelkastje - Jammer dat de knop niet precies in het midden van de zon zit
7 punten: Sunchaser - Als dat hoopje schuim voor op de foto er niet op stond was hij voor mijn gevoel beter geweest
6 punten: Lampionoptocht - lekker scherpe foto, alleen het onderwerp erg centraal
5 punten: very - erg mooie foto, maar mis het lentegevoel doordat hij in zwart wit is.
4 punten: Pizzahut, Tja.. ik mis wat in de foto.. te donker?
3 punten: Soapie - Jammer dat er een stuk van het nest mist.. ruimte genoeg aan de rechterkant van de foto
2 punten: MissMessy, beettje donker ook. Foto doet me weinig
1 punt: om te mogen stemmen
Leuk dat smaken dit keer zo verschillen, maar dat wel naar het thema lente wordt gekeken in de beoordelingquote:Op maandag 25 april 2016 08:45 schreef Flipmoehoe het volgende:
tussenstand:
Superharregarre 119
Nappetje 116
Flipmoehoe 115
Donjames 109
Sunchaser 103
Koelkastje 98
Very 95
Pizzahut 89
Christaan 89
Soapie 83
Lampionoptocht 82
MissMessy 79
Ik twijfelde tussen de strandfoto en een foto van een magnolia, die had ws hoger gescoord maar vond het ook weer te simpel. Maar zo hebben meer mensen gedacht, juist out of the box, dat is goed maar ook ik neig bij het punten geven weer naar de clichesquote:Op maandag 25 april 2016 08:53 schreef Flipmoehoe het volgende:
Ik kan me ook aardig vinden in de comments bij de puntendeling.. prima thema dit ook
Uiteindelijk is alles wel redelijk cliche als je uitgaat van een onderwerp dat vrij bepalend is.quote:Op maandag 25 april 2016 10:06 schreef DonJames het volgende:
Om eerlijk te zijn, ik vind het tegenvallen deze maand. Ik zie eigenlijk maar 2 soorten foto's: een tot in den treure uitgekauwde clichéplaat van een bloem, en een plaat van een tafereel waarbij je niet kan zien of het nou winter, lente of herfst is. Gemiste kansen, wat mij betreft.
Ben ik het niet helemaal mee eens, ik zie maar één foto van een picnic, en een hele zwik aan bloeiende planten. 3 maal raden wat het cliché is..quote:Op maandag 25 april 2016 10:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Uiteindelijk is alles wel redelijk cliche als je uitgaat van een onderwerp dat vrij bepalend is.Het is ook maar net welke draai je eraan geeft. Daarom heb ik jou ook mijn volle punten gegeven. Een picnic is op zich ook cliche maar de achtergrond erbij was interessant en geeft het die extra draai.
En die gemakzucht vind ik jammer. Als het thema afgeperkt is ("lente") maakt men een foto van hetgeen het meest voor de hand ligt ("Lente, oh, ik maak dus een foto van een bloem. Klaar!" en als het thema breder is vindt men het te moeilijk om iets te verzinnen. Ik snap dat niet zo goed. Ik bedoel, als ik even wil ontspannen met een Sudoku pak ik ook niet diegene met 9 hokjes omdat die zo makkelijk en snel is op te lossen..:Pquote:Tevens, "lente" als onderwerp klinkt breed maar is in principe meer afgeperkt dan "licht" bijvoorbeeld, omdat iedereen wel een bepaald idee heeft bij wat lente voor hem/haar inhoudt.
Probleem met heel open thema's is dan echter ook wel weer dat er minder inzendingen zijn, omdat je met een eigen idee moet komen. Afgelopen maand was het thema karakter wat in principe ruimer is, aangezien je er veel aan kunt verbinden. Maar er waren dan ook maar half zo veel inzendingen als ik me niet vergis.
...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
Ja, en dat is dus cliché.quote:Op maandag 25 april 2016 14:25 schreef SuperHarregarre het volgende:
Puur omdat er in deze serie meerdere bloemen zitten en maar een picnic is eerstgenoemde het cliche? Beetje apart, dit is immers slechts een kleine opname van een aantal foto's. Misschien zijn beide wel cliche maar hebben er in dit geval meerderen gekozen voor het idee van bloemen in bloei als gevoel voor de lente.
Ja, natuurlijk is dat anders. Het is niet eens het onderwerp van de foto.quote:Overigens, bij de picnic is de bloesem ook een groot onderdeel van de foto, het omlijst het geheel immers.Of is dat dan anders omdat er een picnic bij is?
Dat schrijf ik niet. Je kan prima iets in beeld brengen wat al duizenden keren is gefotografeerd, en tóch niet een clichéfoto maken. Maar men kiest er kennelijk voor dit laatste wel te doen, en dat vind ik oprecht jammer.quote:Dan is die van nappetje ook anders want er is een honingbij bij. En die van koelkastje want het combineert de zon.
Het is zo makkelijk om te zeggen dat iets cliche is, omdat het al eens gefotografeerd is. Op die manier kun je alles in het hoekje cliche zetten en kunnen we allemaal stoppen met fotograferen.
Maar waarom heb je jezelf niet uitgedaagd? Technisch is er niks aan te merken op de foto, het is niet alsof je er helemaal niks van snapt, lijkt me. Je schrijft zelf al dat het een prima plaat is, maar niet heel bijzonder. Als er toch niets op het spel staat, waarom dan niet een foto maken die wél bijzonder is?quote:Uiteindelijk probeert iedereen er z'n eigen draai aan te geven. In mijn geval bijvoorbeeld wilde ik een kleurrijke bloem met contrast, van de rechterbovenhoek naar linksonder. Achteraf denk ik dat 'm nog net iets anders had willen croppen maar verder ben ik er blij mee. Is het bijzonder? Niet echt. Maar het is uiteindelijk een foto die je zelf gemaakt hebt.
Die krijgt van mij dan ook de volle bak puntenquote:Neem bijvoorbeeld de foto van nappetje, we hebben allemaal wel veel macrofotografie gezien en het is lastig om daar een draai aan te geven. (Vandaar ook onethische fotografen die beesten mishandelen voor een speciale foto.) Maar het feit is uiteindelijk dat nappetje de foto heeft genomen, dat de compositie mooi is, technisch ook goed gelukt, en ik voel de lente die hij/zij wilde laten zien. En daar gaat het uiteindelijk om.
Denk dat wij hier dan fundamenteel over in mening verschillen. Ik snap je sentiment wel maar het is uiteindelijk een combinatie van subjectiviteit en de insteek voor het onderwerp. Is een picnic subjectief gezien minder cliché? En waarom? Omdat er in deze serie maar één foto is van een picnic? Bloemen, bijen, picnics, lammeren, kuikentjes, het zijn allemaal clichés van de lente. Tropes, zou Anita Sarkeesian zeggen. Maar daarom werken ze ook om dat thema van de lente over te brengen.quote:Op maandag 25 april 2016 14:39 schreef DonJames het volgende:
Dat schrijf ik niet. Je kan prima iets in beeld brengen wat al duizenden keren is gefotografeerd, en tóch niet een clichéfoto maken. Maar men kiest er kennelijk voor dit laatste wel te doen, en dat vind ik oprecht jammer.
Vooral objectief minder cliché. Typ in Google afbeeldingen maar eens het woord "lente" in. Een enorme hoeveelheid foto's van bloemen, geen één van een picknick.. Het gaat ook niet om het cliché van het onderwerp, het is de clichématige uitvoering die ik jammer vind.quote:Op maandag 25 april 2016 16:09 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Denk dat wij hier dan fundamenteel over in mening verschillen. Ik snap je sentiment wel maar het is uiteindelijk een combinatie van subjectiviteit en de insteek voor het onderwerp. Is een picnic subjectief gezien minder cliché? En waarom? Omdat er in deze serie maar één foto is van een picnic? Bloemen, bijen, picnics, lammeren, kuikentjes, het zijn allemaal clichés van de lente. Tropes, zou Anita Sarkeesian zeggen. Maar daarom werken ze ook om dat thema van de lente over te brengen.
Denk dat ik m'n punt wel gemaakt heb. Als jij dat dan leunen tegen de toren van Pisa wil noemen, soit. Nogmaals, denk dat we hier gewoon fundamenteel van mening verschillen. Misschien is een bloem in bloei wel een beter voorbeeld van lente? Picknicken kun je ook doen in de zomer.quote:Op maandag 25 april 2016 16:50 schreef DonJames het volgende:
Vooral objectief minder cliché. Typ in Google afbeeldingen maar eens het woord "lente" in. Een enorme hoeveelheid foto's van bloemen, geen één van een picknick.. Het gaat ook niet om het cliché van het onderwerp, het is de clichématige uitvoering die ik jammer vind.
Stel nou even dat het thema "De Eiffeltoren" zou zijn. Ik snap heel goed dat het extreem lastig is om nog een hele originele foto van de Eiffeltoren te maken. Maar is dat dan ineens genoeg reden om alleen maar de standaard hahahiho-kijk-ik-raak-de-eiffeltoren-aan-met-m'n-vinger-foto te maken en in te sturen? En denk jij dan "ja, voldoet aan het thema, het is de Eiffeltoren, dus de volle punten!"?
quote:Op donderdag 21 april 2016 21:58 schreef Lampionnenoptocht het volgende:
[ afbeelding ] Een jonge buizerd geniet van de zonsopkomst.
quote:
quote:
Lokquote:quote:
Iedereen heeft nu minder punten dan in je vorige tussenstand? Is er iemand uit?quote:Op dinsdag 26 april 2016 08:35 schreef Flipmoehoe het volgende:
Tussenstand:
Nappetje 115
Superharregarre 113
Flipmoehoe 106
DonJames 103
Sunchaser 100
Koelkastje 90
Very 81
Christiaan 81
Pizzahut 72
Lampionoptocht 70
MissMessy 69
Soapie 67
Pizzahut, Soapie, Very en Lampionoptocht moeten nog stemmen
nopequote:Op dinsdag 26 april 2016 08:45 schreef Nappetje het volgende:
[..]
Iedereen heeft nu minder punten dan in je vorige tussenstand? Is er iemand uit?
Ah, ik dacht al.quote:Op dinsdag 26 april 2016 08:56 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
nope
Als iemand niet gestemd heeft geef je alle anderen 11 punten, dus Very, Pizzahut, Lampion en soapie geven je nu 11 punten, maar kan best zijn dat ze je er straks maar 5 geven, vandaar het verschil
Zwanenjongen worden voor zover ik weet niet in de zomer, herfst of winter geboren....toch? Dus dat zou het toch weg moeten gevenquote:Op maandag 25 april 2016 10:06 schreef DonJames het volgende:
11 punten: Nappetje
10 punten: Superharregarre
9 punten: Flipmoehoe
8 punten: SunChaser
7 punten: Very
6 punten: Koelkastje
5 punten: Christiaan
4 punten: Soapie
3 punten: Lampionoptocht
2 punten: Pizzahut
1 punt: MsMessy
Om eerlijk te zijn, ik vind het tegenvallen deze maand. Ik zie eigenlijk maar 2 soorten foto's: een tot in den treure uitgekauwde clichéplaat van een bloem, en een plaat van een tafereel waarbij je niet kan zien of het nou winter, lente of herfst is. Gemiste kansen, wat mij betreft.
Nee, maar je focus ligt niet op de zwaan maar op een meertje met mist, en in zwartwit dus snap wel dat het lentegevoel er niet inzit. Doet niks af aan de foto op zich hoorquote:Op dinsdag 26 april 2016 10:20 schreef very het volgende:
[..]
Zwanenjongen worden voor zover ik weet niet in de zomer, herfst of winter geboren....toch? Dus dat zou het toch weg moeten geven
Nou, de zwaan trekt in mijn ogen wel gelijk de ogen, want helder wit. Dus de focus gaat wel naar de zwaan in mijn optiek. Maar verder kan ik me wel vinden in de reacties inderdaad. Maar een kleuren versie hiervan had geen verschil gemaakt... Het was gewoon ook al donker en grauw. Juist daar gegeven en het contrast met de mooie zwaan en haar jongen vond ik zelf wel aardig, maar inderdaad misschien niet de beste weergave van een typisch lengte gevoelquote:Op dinsdag 26 april 2016 10:25 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Nee, maar je focus ligt niet op de zwaan maar op een meertje met mist, en in zwartwit dus snap wel dat het lentegevoel er niet inzit. Doet niks af aan de foto op zich hoor
Je had nog een dag gehad hoorquote:
Jullie kunnen ook niet lezen hequote:Op dinsdag 19 april 2016 19:31 schreef soapie het volgende:
[..]
Ik trek mijn foto in, geen tijd om te stemmen!!
quote:Op donderdag 28 april 2016 08:19 schreef Flipmoehoe het volgende:
Alleen koelkast heeft niet gestemd, maar Nappetje is de duidelijke winnaar geworden.
Nappetje gratuliere![]()
[ afbeelding ]
Ben benieuwd wat het nieuwe onderwerp word
wel benieuwd naar je puntentelling en motivatie dus als je dat nog wilt doenquote:Op donderdag 28 april 2016 09:50 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Woensdag middag dacht ik er nog aan. Toen werd ik dronken.
wat een origineel onderwerpquote:Op donderdag 28 april 2016 11:41 schreef Nappetje het volgende:
Ik hoop dat jullie het nieuwe onderwerp ook leuk vinden!
Onderwerp mei: Spreekwoorden en gezegdes
Lijkt me dat je daar best behoorlijk wat leuks van kan maken![]()
Ik weet alleen niet hoe je een nieuw topic opent in deze reeks?
En dank jullie wel voor de punten
Opmerkelijk veel lentebeelden doen meer aan de herfst denken. Bedoel ik ook in het algemeen, als je buiten om je heen kijkt. Bij de donkere foto's zie ik zelf te weinig en kan niet zien of er nu wel of niet lente-elementen in voorkomen. Ik vind de inzendingen dit keer wat raar, want de meeste zijn òf met onscherpte die ernaast zit òf niet echt lentebeeld.quote:Op maandag 25 april 2016 10:06 schreef DonJames het volgende:
11 punten: Nappetje
10 punten: Superharregarre
9 punten: Flipmoehoe
8 punten: SunChaser
7 punten: Very
6 punten: Koelkastje
5 punten: Christiaan
4 punten: Soapie
3 punten: Lampionoptocht
2 punten: Pizzahut
1 punt: MsMessy
Maar wat is er lente aan deze strandfoto? Hadden er wat mensen naast staan kleumen met das om, dan hadden we gezien dat de dames al in april of iets eerder in de lente in zee zitten. Die dikke schuimlaag onderaan die foto is niet fout, maar z'n lokatie wel. Had naar links of naar rechts gemoeten. Nu zitten ze vast aan die twee tantes die dik zijn als kenmerk hebben. De foto is trouwens beter als je die zandstrook eraf knipt.quote:Op maandag 25 april 2016 09:22 schreef SunChaser het volgende: [..]
Ik twijfelde tussen de strandfoto en een foto van een magnolia, die had ws hoger gescoord maar vond het ook weer te simpel. Maar zo hebben meer mensen gedacht, juist out of the box, dat is goed maar ook ik neig bij het punten geven weer naar de cliches
Donker zijn is toch geen valide element om er maar een zwartwitfoto van te maken?quote:Op dinsdag 26 april 2016 11:32 schreef very het volgende: [..]
Nou, de zwaan trekt in mijn ogen wel gelijk de ogen, want helder wit. Dus de focus gaat wel naar de zwaan in mijn optiek. Maar verder kan ik me wel vinden in de reacties inderdaad. Maar een kleuren versie hiervan had geen verschil gemaakt... Het was gewoon ook al donker en grauw. Juist daar gegeven en het contrast met de mooie zwaan en haar jongen vond ik zelf wel aardig, maar inderdaad misschien niet de beste weergave van een typisch lengte gevoel
Maar ik wou dan ook niet het cliché lengte gevoel pakken![]()
(...)
Voor mij wel, los van dat het niet de enige reden was.quote:Op woensdag 4 mei 2016 00:05 schreef Teslynd het volgende:
Donker zijn is toch geen valide element om er maar een zwartwitfoto van te maken?
ben je met je verkeerde been uit bed gestapt?quote:Op woensdag 4 mei 2016 00:05 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Opmerkelijk veel lentebeelden doen meer aan de herfst denken. Bedoel ik ook in het algemeen, als je buiten om je heen kijkt. Bij de donkere foto's zie ik zelf te weinig en kan niet zien of er nu wel of niet lente-elementen in voorkomen. Ik vind de inzendingen dit keer wat raar, want de meeste zijn òf met onscherpte die ernaast zit òf niet echt lentebeeld.
Opmerkingen over niet precies in het midden vind ik vrij dwaas en dat een deel van het nest ontbreekt is bij zo'n groot nest niet erg. Maar bij Christiaan ontbreekt een klein stukje van de gewone emmer vlakbij en dat stoort. Ooit las ik een tip n.a.v. een huisdierkop die net niet helemaal in beeld paste: in zo'n geval maak je een uitsnede met alleen kop/snuit/gezicht.
Christiaans foto's en reacties erop laten zien dat er in het openingsbericht aangegeven moet worden waaraan goedkeurbare foto's moeten voldoen. Dat een foto fout is omdat alles in focus is... Waarom mag niet alles in focus zijn in zo'n klein portretje?
Ik zag trouwens een akelige foto in de Trouw, papieren versie, rubriek Aan Tafel. Een tafel (meestal iemands privétafel) wordt in specifieke gebruikssituatie gefotografeerd en er komt een situatieverhaaltje bij. Zo krijg je een interessante serie van wat mensen doen. Afgelopen zaterdag een tienermeisje dat op een theaterschool zit. Heel gezelschap medescholieren rondom een picknicktafel met wat bankjes eromheen en allemaal in zo'n tenenkrommende toneelhouding met toneelgezicht. Alles in hun houding is gemaakt en houterig. Zo verwacht je toch ook harkerig toneel.
Heb nog snel de hele Tijd-bijlage doorgebladerd: bijna alle foto's zijn in volledige focus.
[..]
Maar wat is er lente aan deze strandfoto? Hadden er wat mensen naast staan kleumen met das om, dan hadden we gezien dat de dames al in april of iets eerder in de lente in zee zitten. Die dikke schuimlaag onderaan die foto is niet fout, maar z'n lokatie wel. Had naar links of naar rechts gemoeten. Nu zitten ze vast aan die twee tantes die dik zijn als kenmerk hebben. De foto is trouwens beter als je die zandstrook eraf knipt.
[..]
Donker zijn is toch geen valide element om er maar een zwartwitfoto van te maken?
Je mag graag discussie ontlopen en komt dan gauw met een dooddoener?quote:Op woensdag 4 mei 2016 08:44 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ben je met je verkeerde been uit bed gestapt?![]()
Oh waar wil je graag een discussie over?quote:Op woensdag 4 mei 2016 17:31 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Je mag graag discussie ontlopen en komt dan gauw met een dooddoener?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |