Nee, ging per ongelukquote:Op maandag 18 april 2016 15:32 schreef Myraela het volgende:
Heb je bewust gekozen voor een foto zonder kleur? Ik denk bij lente juist aan kleur. Gewoon benieuwd.
quote:
Thanksquote:
Je krijgt een weekquote:Op dinsdag 19 april 2016 19:31 schreef soapie het volgende:
[..]
Ik trek mijn foto in, geen tijd om te stemmen!!
Ik vind de setting en compositie echt prachtig.quote:Op zondag 10 april 2016 12:03 schreef DonJames het volgende:
Hanami is het Japanse gebruik om te picknicken onder de bloeiende fruitbomen, het liefst onder de Sakura (kersenboom). Je hoeft er echter niet voor naar Japan, ook in het Amsterdamse Bos kan het! Lente is niet alleen bloeiende bomen, maar meer symbolisch natuurlijk nieuw leven. Vandaar de kinderwagen.
[ afbeelding ]
Dank, en dat mag (ben het er alleen niet mee eens dat de bokeh onrustig isquote:Op woensdag 20 april 2016 15:38 schreef BadderHaring het volgende:
[..]
Ik vind de setting en compositie echt prachtig.
Maar om heel eerlijk te zijn vind ik het bokeh in de foto erg onrustig, wat me nogal afleidt van hoe mooi het is. Welke camera/lens heb je gebruikt?
Dat laatste, dus ik verander hem nietquote:Op woensdag 20 april 2016 16:32 schreef over_hedge het volgende:
Ik vind het ook wel beetje onrustig. Heb je er ook 1 waar de bomen gewoon scherp zijn? Al zal het vast gewoon een kwestie van smaak zijn.
Nee dat moet je ook zeker niet doen danquote:Op woensdag 20 april 2016 16:50 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat laatste, dus ik verander hem niet![]()
Voor mij zit het wat anders. Met scherpe bomen mis je een heel stuk van de sfeer, die onscherpte voegt veel toe. Maar ik vind met name de struiken in het midden te veel de aandacht trekken, alsof het allemaal kleine spotjes zijn.quote:Op woensdag 20 april 2016 16:32 schreef over_hedge het volgende:
Ik vind het ook wel beetje onrustig. Heb je er ook 1 waar de bomen gewoon scherp zijn? Al zal het vast gewoon een kwestie van smaak zijn.
Ik zie mij er niet tussen?quote:Op vrijdag 22 april 2016 08:31 schreef Flipmoehoe het volgende:
Erg lastige opgave om punten te geven..
Punten op basis van welke mij het meeste het lentegevoel geven:
11 punten: Don James - Ook zonder de uitleg geeft dit het ultieme lentegevoel
10 punten: Superharregarre - Prettige foto, roze knalt er lekker uit
9 punten: Nappetje - heerlijke lentefoto, alleen de oranje waas die over de foto hangt (voor mijn gevoel) stoort me om je het maximaal aantal punten te geven
8 punten: Koelkastje - Jammer dat de knop niet precies in het midden van de zon zit
7 punten: Sunchaser - Als dat hoopje schuim voor op de foto er niet op stond was hij voor mijn gevoel beter geweest
6 punten: Lampionoptocht - lekker scherpe foto, alleen het onderwerp erg centraal
5 punten: very - erg mooie foto, maar mis het lentegevoel doordat hij in zwart wit is.
4 punten: Pizzahut, Tja.. ik mis wat in de foto.. te donker?
3 punten: Soapie - Jammer dat er een stuk van het nest mist.. ruimte genoeg aan de rechterkant van de foto
2 punten: MissMessy, beettje donker ook. Foto doet me weinig
1 punt: om te mogen stemmen
Leuk dat smaken dit keer zo verschillen, maar dat wel naar het thema lente wordt gekeken in de beoordelingquote:Op maandag 25 april 2016 08:45 schreef Flipmoehoe het volgende:
tussenstand:
Superharregarre 119
Nappetje 116
Flipmoehoe 115
Donjames 109
Sunchaser 103
Koelkastje 98
Very 95
Pizzahut 89
Christaan 89
Soapie 83
Lampionoptocht 82
MissMessy 79
Ik twijfelde tussen de strandfoto en een foto van een magnolia, die had ws hoger gescoord maar vond het ook weer te simpel. Maar zo hebben meer mensen gedacht, juist out of the box, dat is goed maar ook ik neig bij het punten geven weer naar de clichesquote:Op maandag 25 april 2016 08:53 schreef Flipmoehoe het volgende:
Ik kan me ook aardig vinden in de comments bij de puntendeling.. prima thema dit ook
Uiteindelijk is alles wel redelijk cliche als je uitgaat van een onderwerp dat vrij bepalend is.quote:Op maandag 25 april 2016 10:06 schreef DonJames het volgende:
Om eerlijk te zijn, ik vind het tegenvallen deze maand. Ik zie eigenlijk maar 2 soorten foto's: een tot in den treure uitgekauwde clichéplaat van een bloem, en een plaat van een tafereel waarbij je niet kan zien of het nou winter, lente of herfst is. Gemiste kansen, wat mij betreft.
Ben ik het niet helemaal mee eens, ik zie maar één foto van een picnic, en een hele zwik aan bloeiende planten. 3 maal raden wat het cliché is..quote:Op maandag 25 april 2016 10:40 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Uiteindelijk is alles wel redelijk cliche als je uitgaat van een onderwerp dat vrij bepalend is.Het is ook maar net welke draai je eraan geeft. Daarom heb ik jou ook mijn volle punten gegeven. Een picnic is op zich ook cliche maar de achtergrond erbij was interessant en geeft het die extra draai.
En die gemakzucht vind ik jammer. Als het thema afgeperkt is ("lente") maakt men een foto van hetgeen het meest voor de hand ligt ("Lente, oh, ik maak dus een foto van een bloem. Klaar!" en als het thema breder is vindt men het te moeilijk om iets te verzinnen. Ik snap dat niet zo goed. Ik bedoel, als ik even wil ontspannen met een Sudoku pak ik ook niet diegene met 9 hokjes omdat die zo makkelijk en snel is op te lossen..:Pquote:Tevens, "lente" als onderwerp klinkt breed maar is in principe meer afgeperkt dan "licht" bijvoorbeeld, omdat iedereen wel een bepaald idee heeft bij wat lente voor hem/haar inhoudt.
Probleem met heel open thema's is dan echter ook wel weer dat er minder inzendingen zijn, omdat je met een eigen idee moet komen. Afgelopen maand was het thema karakter wat in principe ruimer is, aangezien je er veel aan kunt verbinden. Maar er waren dan ook maar half zo veel inzendingen als ik me niet vergis.
...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
Ja, en dat is dus cliché.quote:Op maandag 25 april 2016 14:25 schreef SuperHarregarre het volgende:
Puur omdat er in deze serie meerdere bloemen zitten en maar een picnic is eerstgenoemde het cliche? Beetje apart, dit is immers slechts een kleine opname van een aantal foto's. Misschien zijn beide wel cliche maar hebben er in dit geval meerderen gekozen voor het idee van bloemen in bloei als gevoel voor de lente.
Ja, natuurlijk is dat anders. Het is niet eens het onderwerp van de foto.quote:Overigens, bij de picnic is de bloesem ook een groot onderdeel van de foto, het omlijst het geheel immers.Of is dat dan anders omdat er een picnic bij is?
Dat schrijf ik niet. Je kan prima iets in beeld brengen wat al duizenden keren is gefotografeerd, en tóch niet een clichéfoto maken. Maar men kiest er kennelijk voor dit laatste wel te doen, en dat vind ik oprecht jammer.quote:Dan is die van nappetje ook anders want er is een honingbij bij. En die van koelkastje want het combineert de zon.
Het is zo makkelijk om te zeggen dat iets cliche is, omdat het al eens gefotografeerd is. Op die manier kun je alles in het hoekje cliche zetten en kunnen we allemaal stoppen met fotograferen.
Maar waarom heb je jezelf niet uitgedaagd? Technisch is er niks aan te merken op de foto, het is niet alsof je er helemaal niks van snapt, lijkt me. Je schrijft zelf al dat het een prima plaat is, maar niet heel bijzonder. Als er toch niets op het spel staat, waarom dan niet een foto maken die wél bijzonder is?quote:Uiteindelijk probeert iedereen er z'n eigen draai aan te geven. In mijn geval bijvoorbeeld wilde ik een kleurrijke bloem met contrast, van de rechterbovenhoek naar linksonder. Achteraf denk ik dat 'm nog net iets anders had willen croppen maar verder ben ik er blij mee. Is het bijzonder? Niet echt. Maar het is uiteindelijk een foto die je zelf gemaakt hebt.
Die krijgt van mij dan ook de volle bak puntenquote:Neem bijvoorbeeld de foto van nappetje, we hebben allemaal wel veel macrofotografie gezien en het is lastig om daar een draai aan te geven. (Vandaar ook onethische fotografen die beesten mishandelen voor een speciale foto.) Maar het feit is uiteindelijk dat nappetje de foto heeft genomen, dat de compositie mooi is, technisch ook goed gelukt, en ik voel de lente die hij/zij wilde laten zien. En daar gaat het uiteindelijk om.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |