abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161523139
Heb je bewust gekozen voor een foto zonder kleur? Ik denk bij lente juist aan kleur. Gewoon benieuwd. Ik vind hem wel erg mooi.
  Redactie Frontpage maandag 18 april 2016 @ 17:23:23 #32
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_161525885
pi_161541208
quote:
14s.gif Op maandag 18 april 2016 15:32 schreef Myraela het volgende:
Heb je bewust gekozen voor een foto zonder kleur? Ik denk bij lente juist aan kleur. Gewoon benieuwd.
Nee, ging per ongeluk ;)

Uiteraard heb ik daar bewust voor gekozen. Voornamelijk omdat dan die moederzwaan er lekker uit knalt maar ook omdat de plaat zelf al niet erg kleurrijk was omdat de foto in de schemering genomen is.

quote:
14s.gif Op maandag 18 april 2016 15:32 schreef Myraela het volgende:
Ik vind hem wel erg mooi.
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 10:02 schreef CaseJunky het volgende:
Oh wat is hij weer fijn Very
People assume too much.
pi_161556970
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 09:54 schreef soapie het volgende:
[ afbeelding ]

De Muppets....
Ik trek mijn foto in, geen tijd om te stemmen!!
  Redactie Frontpage woensdag 20 april 2016 @ 02:14:28 #35
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_161566619
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 19:31 schreef soapie het volgende:

[..]

Ik trek mijn foto in, geen tijd om te stemmen!!
Je krijgt een week
pi_161574838
.. by Christiaan , on Flickr

Omdat ik gewoon nog mee wil doen :P
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.
  woensdag 20 april 2016 @ 15:38:56 #37
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_161576484
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 12:03 schreef DonJames het volgende:
Hanami is het Japanse gebruik om te picknicken onder de bloeiende fruitbomen, het liefst onder de Sakura (kersenboom). Je hoeft er echter niet voor naar Japan, ook in het Amsterdamse Bos kan het! Lente is niet alleen bloeiende bomen, maar meer symbolisch natuurlijk nieuw leven. Vandaar de kinderwagen.

[ afbeelding ]
Ik vind de setting en compositie echt prachtig.

Maar om heel eerlijk te zijn vind ik het bokeh in de foto erg onrustig, wat me nogal afleidt van hoe mooi het is. Welke camera/lens heb je gebruikt?
pi_161577697
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 15:38 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ik vind de setting en compositie echt prachtig.

Maar om heel eerlijk te zijn vind ik het bokeh in de foto erg onrustig, wat me nogal afleidt van hoe mooi het is. Welke camera/lens heb je gebruikt?
Dank, en dat mag (ben het er alleen niet mee eens dat de bokeh onrustig is ;) ). De foto is geschoten met de full frame EOS 6D, de gebruikte lens is een Tamron 35 f/1.8.
  FOK!fotograaf woensdag 20 april 2016 @ 16:32:57 #39
364681 over_hedge
pi_161577841
Ik vind het ook wel beetje onrustig. Heb je er ook 1 waar de bomen gewoon scherp zijn? Al zal het vast gewoon een kwestie van smaak zijn. :)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_161578265
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 16:32 schreef over_hedge het volgende:
Ik vind het ook wel beetje onrustig. Heb je er ook 1 waar de bomen gewoon scherp zijn? Al zal het vast gewoon een kwestie van smaak zijn. :)
Dat laatste, dus ik verander hem niet :6 :P
  FOK!fotograaf woensdag 20 april 2016 @ 16:54:31 #41
364681 over_hedge
pi_161578362
quote:
10s.gif Op woensdag 20 april 2016 16:50 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat laatste, dus ik verander hem niet :6 :P
Nee dat moet je ook zeker niet doen dan :P Maar ben gewoon benieuwd :D
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  woensdag 20 april 2016 @ 17:43:12 #42
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_161579231
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 16:32 schreef over_hedge het volgende:
Voor mij zit het wat anders. Met scherpe bomen mis je een heel stuk van de sfeer, die onscherpte voegt veel toe. Maar ik vind met name de struiken in het midden te veel de aandacht trekken, alsof het allemaal kleine spotjes zijn.

Ik denk dat het bokeh van de lens me niet aanstaat, want de scherptediepte is al heel beperkt. Lijkt me redelijk met open diafragma geschoten, dus een nog fijner bokeh zal niet kunnen.
pi_161613221
Een jonge buizerd geniet van de zonsopkomst.
  Redactie Frontpage vrijdag 22 april 2016 @ 02:25:45 #44
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_161618612
Stemmen maar
12 deelnemers
Dus je geeft jouw favoriet 11 en de minste een 1

nappetje

Flipmoehoe

Pizahut

Koelkastje

Soapie

DonJames

MisMessy

]Superharregarre

Very

SunChaser

Christiaan

Lampionoptocht
pi_161619596
Erg lastige opgave om punten te geven..
Punten op basis van welke mij het meeste het lentegevoel geven:

11 punten: Don James - Ook zonder de uitleg geeft dit het ultieme lentegevoel
10 punten: Superharregarre - Prettige foto, roze knalt er lekker uit
9 punten: Nappetje - heerlijke lentefoto, alleen de oranje waas die over de foto hangt (voor mijn gevoel) stoort me om je het maximaal aantal punten te geven
8 punten: Koelkastje - Jammer dat de knop niet precies in het midden van de zon zit
7 punten: Sunchaser - Als dat hoopje schuim voor op de foto er niet op stond was hij voor mijn gevoel beter geweest
6 punten: Lampionoptocht - lekker scherpe foto, alleen het onderwerp erg centraal
5 punten: very - erg mooie foto, maar mis het lentegevoel doordat hij in zwart wit is.
4 punten: Pizzahut, Tja.. ik mis wat in de foto.. te donker?
3 punten: Soapie - Jammer dat er een stuk van het nest mist.. ruimte genoeg aan de rechterkant van de foto :)
2 punten: MissMessy, beettje donker ook. Foto doet me weinig
1 punt: om te mogen stemmen ;)
pi_161672244
Wat Flipmoehoe zegt, lastig, lastig. Ik heb m'n punten gegeven op basis van het thema en dus het lentegevoel en daarnaast de uitvoering ervan. Altijd wat moeilijk omdat iedereen natuurlijk ander materiaal ter beschikking heeft. Sommige foto's zijn namelijk wel goed maar missen lente en andere foto's zijn technisch gezien minder maar weten het thema beter te vatten. Blijft lastig om daar dan een keuze tussen te maken. Zeker als het dichtbij elkaar ligt.

11 punten: DonJames (Qua onderwerp goed, leuk ook met verhaal erbij. Kleuren wel iets flets.)
10 punten: nappetje (Mooi en scherp, maar voelt toch warm en zacht.)
9 punten: Flipmoehoe (Ben beetje een sucker voor zonsondergangen en nu ik in het buitenland woon doet het me weer denken aan fietsen in Nederland tijdens het voorjaar, de kleine slootjes langs het fietspad. Kreeg klein beetje heimwee. ;) )
8 punten: Koelkastje (Backlit zoals met Flip ook hierboven, vind ik persoonlijk mooi. Deze is qua onderwerp meer specifiek, bloem en voorjaar is wat dat betreft goed. Alleen de specifieke uitwerking ervan is niet heel sterk. Bloem is niet heel scherp. De bokeh is wel lekker zacht.)
7 punten: Christiaan (Het idee is niet verkeerd, een ei, voorjaar, tussen het groen. Ik wilde in eerste instantie minder punten geven omdat er geen focus is op dat ei zelf omdat alles in focus is. De achtergrond leidt erg af. Maar het idee is er wel. Volgende keer iets zorgvuldiger kiezen hoe je het goede idee ook goed vastlegt. Crop desnoods een hoop extra onnodige informatie ervanaf. Een crop van het ei en het groen eromheen bijvoorbeeld.)
6 punten: SunChaster (Iets minder overtuigt van het voorjaar, roept bij mij iets meer herfst op eerlijk gezegd. Verder weinig mis met de foto. Misschien de lucht wat minder maar misschien was de zon net wat te ongunstig.)
5 punten: very (Erg mooie foto maar roept bij mij geen lente op. Het is voor mijn gevoel wat broeierig en melancholiek met de eenzame zwaan en de mist in zwart wit. Bij lente denk ik aan nieuw leven en nu zie ik die kuikentjes en de mist en bedenk ik me dat 90% opgegeten zal worden door snoekbaarsen en dergelijke. ;) )
4 punten: Pizzahut (Mooie foto maar mis de lente eigenlijk ook.)
3 punten: Lampionoptocht (Niet helemaal het lentegevoel. Onderwerp is wel interessant maar denk dat de hoek niet zo best is met de boerderij/tuinhuis op de achtergrond. Aangezien de dof vrij groot is, leidt de achtergrond iets teveel af. Had 'm zelf denk ik verticaal gecropt met de vogel iets rechts.)
2 punten: Soapie (Toegegeven, het is lastig om een goede foto vanaf de grond te maken van zo'n nest. De gekruiste nekken heeft wel wat maar omdat de hoek zo lastig is komt het niet echt uit de verf.)
1 punt: MissMessy (Is voor mijn gevoel iets teveel een foto genomen vanuit slaapkamer in de ochtend. Onderwerp is een bladerloze boom en de druppels op het raam werken voor mijn gevoel niet echt. Ik zie beneden een prachtige boom met roze bloesems.)
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_161683482
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 08:31 schreef Flipmoehoe het volgende:
Erg lastige opgave om punten te geven..
Punten op basis van welke mij het meeste het lentegevoel geven:

11 punten: Don James - Ook zonder de uitleg geeft dit het ultieme lentegevoel
10 punten: Superharregarre - Prettige foto, roze knalt er lekker uit
9 punten: Nappetje - heerlijke lentefoto, alleen de oranje waas die over de foto hangt (voor mijn gevoel) stoort me om je het maximaal aantal punten te geven
8 punten: Koelkastje - Jammer dat de knop niet precies in het midden van de zon zit
7 punten: Sunchaser - Als dat hoopje schuim voor op de foto er niet op stond was hij voor mijn gevoel beter geweest
6 punten: Lampionoptocht - lekker scherpe foto, alleen het onderwerp erg centraal
5 punten: very - erg mooie foto, maar mis het lentegevoel doordat hij in zwart wit is.
4 punten: Pizzahut, Tja.. ik mis wat in de foto.. te donker?
3 punten: Soapie - Jammer dat er een stuk van het nest mist.. ruimte genoeg aan de rechterkant van de foto :)
2 punten: MissMessy, beettje donker ook. Foto doet me weinig
1 punt: om te mogen stemmen ;)
Ik zie mij er niet tussen?
pi_161684165
11: Superharregarre , mooi scherp en de kleur spat er mooi uit.
10: Flipmoehoe, Persoonlijk vind ik gewoon dat zo'n beetje alles klopt. erg mooie foto
9: nappetje, scherpte lijkt goed, alleen knalt de bloem met wesp/bij er niet genoeg uit door de achtergrond.
8: DonJames. het idee is erg mooi, maar ik irriteer mij zelf helaas erg aan de blur van de witte bladeren en de bosjes.
7 SunChaser, mooie scherpe foto, jammer dat er ietwat weinig (leuk) uitzicht is. (dan doel ik niet op de dames hehe)
6 Koelkastje . leuke foto alleen scherpte lijkt iets minder (?)
5 Pizahut, geen slechte foto, trekt mij alleen iets minder door al het bruin.
4 Very. best een mooie foto! Maar zwart/wit en lente...tjah
3 Lampionoptocht. lichtinval maakt het beestje te donker helaas.
2 Soapie , jammer dat wat mist aan de linkerkant.
1 MisMessy, helaas is hij me te donker en te onscherp. Want je idee is best leuk.
pi_161687187
Moeilijk hoor! Naja op basis van... thema en spreekt de foto mij aan hieronder mijn puntjes. Scoor je niet hoog, vergeef me ik heb er de ballen verstand van :)

11. SUperharregarre: Wauw, heerlijk! Mooie kleuren, gewoon top!
10. Flipmoehoe, aan de ene kant heel simpel maar aan de andere kant helemaal goed.
9. DonJames, misschien had ik deze de meeste punten moeten geven want je foto is prachtig maar ik persoonlijk vind hem net iets te. Wat precies weet ik niet maar iets stoort me.
8. Very, Omdat ik je foto echt heel mooi vind, maar ik mis het lente gevoel.
7. Pizahut, mooie foto maar ook niet echt het lente gevoel
6.SUnchaser: mooie foto maar geeft me niet echt het lente gevoel
5. Soapie, jammer dat je tegen de onderkant aan kijkt maar daar doe je gewoonweg niet zo veel aan.
4. Koelkastje, mooie foto maar hij doet me niet zo veel :(
3. Christiaan, ik had deze in mei leuker gevonden, nu wat saai en geeft me niet heel erg het lente gevoel.
2. Lampionoptocht Mooie foto maar ik vind dat er te veel op de achtergrond staat. Wel jaloers dat je zo een vogel 'ff' op de foto heb gezet :D Top.
1. Mismessy : de foto spreekt mij niet aan, vind hem ff snel snel genomen overkomen. Misschien is dit niet zo maar helaas.

Trek je verder niet te veel aan van mijn puntenverdeling, zoals ik al zei/typte ik heb er de ballen verstand van :)
pi_161694700
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 20:27 schreef Chr1st1aan het volgende:

[..]

Ik zie mij er niet tussen?
i'm sorry... jij bent diegene die het met 1 punt van mij moet doen ;)
  Redactie Frontpage maandag 25 april 2016 @ 08:42:04 #51
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_161694764
11 nappetje - kleuren kunnen beter maar prima lentefoto
10 Supergeharre, prima foto
9 Flipmohoe - Sfeer is prima
8 Miss Messy - ws telefoonfoto maar wel lentegevoel. april doet wat hij wil
7 very, prima foto maar te somber voor een lentegevoel
6 Koelkastje - erg flets naar mijn smaak
5 soapie kadrering vind ik niet zo goed
4 Don James - ik vind de bloesems totaal niet overkomen en de enscenering te gemaakt. Rommelig
3 Pizahut - geeft me geen lentegevoel
2lampioenoptocht - geen lentegevoel, scheef
1 Christiaan - sja :D
pi_161694793
tussenstand:
Superharregarre 119
Nappetje 116
Flipmoehoe 115
Donjames 109
Sunchaser 103
Koelkastje 98
Very 95
Pizzahut 89
Christaan 89
Soapie 83
Lampionoptocht 82
MissMessy 79
  Redactie Frontpage maandag 25 april 2016 @ 08:46:53 #53
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_161694812
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 08:45 schreef Flipmoehoe het volgende:
tussenstand:
Superharregarre 119
Nappetje 116
Flipmoehoe 115
Donjames 109
Sunchaser 103
Koelkastje 98
Very 95
Pizzahut 89
Christaan 89
Soapie 83
Lampionoptocht 82
MissMessy 79
Leuk dat smaken dit keer zo verschillen, maar dat wel naar het thema lente wordt gekeken in de beoordeling
pi_161694883
Ik kan me ook aardig vinden in de comments bij de puntendeling.. prima thema dit ook :)
  Redactie Frontpage maandag 25 april 2016 @ 09:22:02 #55
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_161695272
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 08:53 schreef Flipmoehoe het volgende:
Ik kan me ook aardig vinden in de comments bij de puntendeling.. prima thema dit ook :)
Ik twijfelde tussen de strandfoto en een foto van een magnolia, die had ws hoger gescoord maar vond het ook weer te simpel. Maar zo hebben meer mensen gedacht, juist out of the box, dat is goed maar ook ik neig bij het punten geven weer naar de cliches
pi_161695797
11 punten: Nappetje
10 punten: Superharregarre
9 punten: Flipmoehoe
8 punten: SunChaser
7 punten: Very
6 punten: Koelkastje
5 punten: Christiaan
4 punten: Soapie
3 punten: Lampionoptocht
2 punten: Pizzahut
1 punt: MsMessy

Om eerlijk te zijn, ik vind het tegenvallen deze maand. Ik zie eigenlijk maar 2 soorten foto's: een tot in den treure uitgekauwde clichéplaat van een bloem, en een plaat van een tafereel waarbij je niet kan zien of het nou winter, lente of herfst is. Gemiste kansen, wat mij betreft.
pi_161696315
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 10:06 schreef DonJames het volgende:
Om eerlijk te zijn, ik vind het tegenvallen deze maand. Ik zie eigenlijk maar 2 soorten foto's: een tot in den treure uitgekauwde clichéplaat van een bloem, en een plaat van een tafereel waarbij je niet kan zien of het nou winter, lente of herfst is. Gemiste kansen, wat mij betreft.
Uiteindelijk is alles wel redelijk cliche als je uitgaat van een onderwerp dat vrij bepalend is. ;) Het is ook maar net welke draai je eraan geeft. Daarom heb ik jou ook mijn volle punten gegeven. Een picnic is op zich ook cliche maar de achtergrond erbij was interessant en geeft het die extra draai. Tevens, "lente" als onderwerp klinkt breed maar is in principe meer afgeperkt dan "licht" bijvoorbeeld, omdat iedereen wel een bepaald idee heeft bij wat lente voor hem/haar inhoudt.

Probleem met heel open thema's is dan echter ook wel weer dat er minder inzendingen zijn, omdat je met een eigen idee moet komen. Afgelopen maand was het thema karakter wat in principe ruimer is, aangezien je er veel aan kunt verbinden. Maar er waren dan ook maar half zo veel inzendingen als ik me niet vergis.

Uiteindelijk is de keuze voor wat je inzendt ook altijd lastig. Een technisch beter gelukte foto of een technisch wat mindere die het idee beter omvat. Een ranking zonder het thema in het achterhoofd is sowieso al anders bijvoorbeeld. Of een ranking zonder enige rekening te houden met beschikbare gear.

Ik vind het in ieder geval een interessante mix deze maand met een breed spectrum van cliche tot idee. ;)
pi_161697549
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 10:40 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Uiteindelijk is alles wel redelijk cliche als je uitgaat van een onderwerp dat vrij bepalend is. ;) Het is ook maar net welke draai je eraan geeft. Daarom heb ik jou ook mijn volle punten gegeven. Een picnic is op zich ook cliche maar de achtergrond erbij was interessant en geeft het die extra draai.
Ben ik het niet helemaal mee eens, ik zie maar één foto van een picnic, en een hele zwik aan bloeiende planten. 3 maal raden wat het cliché is..
quote:
Tevens, "lente" als onderwerp klinkt breed maar is in principe meer afgeperkt dan "licht" bijvoorbeeld, omdat iedereen wel een bepaald idee heeft bij wat lente voor hem/haar inhoudt.
Probleem met heel open thema's is dan echter ook wel weer dat er minder inzendingen zijn, omdat je met een eigen idee moet komen. Afgelopen maand was het thema karakter wat in principe ruimer is, aangezien je er veel aan kunt verbinden. Maar er waren dan ook maar half zo veel inzendingen als ik me niet vergis.
...
En die gemakzucht vind ik jammer. Als het thema afgeperkt is ("lente") maakt men een foto van hetgeen het meest voor de hand ligt ("Lente, oh, ik maak dus een foto van een bloem. Klaar!" en als het thema breder is vindt men het te moeilijk om iets te verzinnen. Ik snap dat niet zo goed. Ik bedoel, als ik even wil ontspannen met een Sudoku pak ik ook niet diegene met 9 hokjes omdat die zo makkelijk en snel is op te lossen..:P
pi_161701163
Ik doe het even in een spoiler anders wordt het zo'n scrollfestijn. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_161701547
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2016 14:25 schreef SuperHarregarre het volgende:
Puur omdat er in deze serie meerdere bloemen zitten en maar een picnic is eerstgenoemde het cliche? Beetje apart, dit is immers slechts een kleine opname van een aantal foto's. Misschien zijn beide wel cliche maar hebben er in dit geval meerderen gekozen voor het idee van bloemen in bloei als gevoel voor de lente.
Ja, en dat is dus cliché.
quote:
Overigens, bij de picnic is de bloesem ook een groot onderdeel van de foto, het omlijst het geheel immers. ;) Of is dat dan anders omdat er een picnic bij is?
Ja, natuurlijk is dat anders. Het is niet eens het onderwerp van de foto.
quote:
Dan is die van nappetje ook anders want er is een honingbij bij. En die van koelkastje want het combineert de zon.

Het is zo makkelijk om te zeggen dat iets cliche is, omdat het al eens gefotografeerd is. Op die manier kun je alles in het hoekje cliche zetten en kunnen we allemaal stoppen met fotograferen.
Dat schrijf ik niet. Je kan prima iets in beeld brengen wat al duizenden keren is gefotografeerd, en tóch niet een clichéfoto maken. Maar men kiest er kennelijk voor dit laatste wel te doen, en dat vind ik oprecht jammer.
quote:
Uiteindelijk probeert iedereen er z'n eigen draai aan te geven. In mijn geval bijvoorbeeld wilde ik een kleurrijke bloem met contrast, van de rechterbovenhoek naar linksonder. Achteraf denk ik dat 'm nog net iets anders had willen croppen maar verder ben ik er blij mee. Is het bijzonder? Niet echt. Maar het is uiteindelijk een foto die je zelf gemaakt hebt.
Maar waarom heb je jezelf niet uitgedaagd? Technisch is er niks aan te merken op de foto, het is niet alsof je er helemaal niks van snapt, lijkt me. Je schrijft zelf al dat het een prima plaat is, maar niet heel bijzonder. Als er toch niets op het spel staat, waarom dan niet een foto maken die wél bijzonder is?
quote:
Neem bijvoorbeeld de foto van nappetje, we hebben allemaal wel veel macrofotografie gezien en het is lastig om daar een draai aan te geven. (Vandaar ook onethische fotografen die beesten mishandelen voor een speciale foto.) Maar het feit is uiteindelijk dat nappetje de foto heeft genomen, dat de compositie mooi is, technisch ook goed gelukt, en ik voel de lente die hij/zij wilde laten zien. En daar gaat het uiteindelijk om.
Die krijgt van mij dan ook de volle bak punten ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')