abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161764916
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2016 16:41 schreef Manke het volgende:
Genesis 1:1: "In [het] begin schiep God de hemel en de aarde."

Dit lijkt vóór de eerste scheppingsdag plaats te hebben gevonden. 6 miljard jaar is dus gewoon plausibel volgens de bijbel.
Nee, het eerste vers is een samenvatting.
Je hebt wel gelijk dat de scheppingsdagen ongedefinieerd lang (en dus zeker geen dagen van letterlijk 24 uur) waren. Heb dat hiervòòr ook aan de hand van de Schrift aangetoond. Of in een ander forum, ik weet het even niet.
pi_161778945
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 23:54 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Eigenlijk maakt het niet veel uit welke religie iemand heeft.
Hehe, en dat zegt iemand die ware en valse religie af wil laten hangen aan of men Jezus vereert of niet. Daar heb ik in feite maar een woord voor over: Schijnheilig.

quote:
Dat werkt alleen maar stigmatiserend.
Het gaat er meer om antwoorden te vinden op vragen die iedereen heeft, zowel jij als ik.
Als het wat toevoegt, praat ik mee op zowel religieuze als wereldlijke onderdelen; via wetenschap, logisch denken en eerlijk onderzoek zou je tot dezelfde bevindingen moeten komen. Ooit.
Dus iemand die zo naief is als een kind van vier, die de hele Traditie aanneemt en niks weet van wetenschappelijk onderzoek, die niks weet van evolutietheorie, die andere religies allemaal van demonen vindt afstammen denkt wel dat die logisch denkt en eerlijk onderzocht heeft?

Echt, hoe meer je schrijft hoe meer ik erom moet lachen. Mijn dag is weer goed.
Ik ben weg, omdat ik discussies met mensen niet meer zinvol vind. Groetjes
  donderdag 28 april 2016 @ 17:07:41 #278
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161778994
Jij bent in deze ook hypocriet, want jij was 23 jaar gelovig en dus naïef. Jij verwijt anderen dat ze dezelfde denkbeelden hebben die jij vroeger had, maar probeert ze niet te verlichten met jouw kennis. Iwts met eenoog is koning in het land der blinden.

IAls er ergens demonen actief zijn, dan is het in de kerk om te misleiden. Andere religies aanbidden niets.

[ Bericht 30% gewijzigd door Manke op 28-04-2016 17:18:24 ]
pi_161779087
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 00:01 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Maar om te doen dat die stemmen er niet door komen, kan ook een stap te ver zijn.
Ik heb mensen gekend die er wel degelijk last van kregen (bijv. door gevorderde Indonesische vechtkunst) en er weer van af kwamen, zij het niet zonder meer. Had niks met psychische problemen te maken.
Hehe, vechtsport. Natuurlijk krijg je dan hersenletsel, zou een deel verklaren. Nietwaar?
Maar het is indonesische vechtsport (wat mij wel verwonderd, ik dacht dat vechtkunsten vooral uit China en India kwamen), dus dan is het een andere religie, en dan is voor Loekie111 1en1=2.

quote:
Wil niet zeggen dat dat altijd zo is, ook dat heb ik wel gezien; bijv. a.g.v. hersenletsel door een zuurstof gebrek bij de geboorte.
Maar ga eens naar andere continenten en let eens op wat je daar openlijk ziet op dit gebied.
Wat bij Manke typerend is, is dat hij zegt dat het plotseling bij bandstemmen begon; dat geeft wel te denken. Conclusies zal ik daar verder op voorhand niet aan verbinden.
Ik ken wel stembanden, maar bandstemmen. Volgens mij heeft Edison dit verzonnen, als ik het goed gegoogled heeft om stemmen van overledenen te horen? En men gelooft hierin?
In mijn tijd hadden we casettebandjes, zal wel ongeveer hetzelfde zijn? Konden we ook stemmen hoor, van mijn die al overleden waren.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 20:08 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Dat is waar, maar het komt mij voor dat de meesten het bestaan van demonen ontkennen. Maar dat zal best een schijn van zelfverzekerdheid kunnen zijn, verborgen achter een façade van zekerheid. Wellicht een verklaring waarom ze hier actief zijn?

Niet dat je je zou moeten verdiepen in dergelijke wezens, want ze kunnen soms veel narigheid opleveren. Weten dát ze bestaan is wel nuttig.
Jij bent een facade van zekerheid. Onwetendheid is een zegen, dan kun je vele dingen roepen.
pi_161779147
Demonen zijn alleen maar zondebokken voor de mens die nog in sprookjes gelooft. Verzonnen door de kerk om de christen bang te houden. En bang zijn is toevallig een van hun talenten.
Conscience do cost.
  donderdag 28 april 2016 @ 17:48:32 #281
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161779849
'bezetenheid' bij oosterse martial arts is vaker waargenomen: http://www.dangerofchi.org/
pi_161806463
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2016 17:48 schreef Manke het volgende:
'bezetenheid' bij oosterse martial arts is vaker waargenomen: http://www.dangerofchi.org/
En dan is een islamitische site ineens een bondgenoot van een christen, hoe akward...
pi_161806606
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 17:14 schreef ems. het volgende:
Demonen zijn alleen maar zondebokken voor de mens die nog in sprookjes gelooft. Verzonnen door de kerk om de christen bang te houden. En bang zijn is toevallig een van hun talenten.
Demonen zijn van alle eeuwen en plaatsen, zo slim waren ze bij de kerk niet om dit te verzinnen.
Meestal door gebrek aan kennis van de hersenen, sommige dingen zijn niet te verklaren en worden daarom maar aan demonen gehangen.
Zoals dat men kan leviteren, waarbij de meeste situaties gewoon nep zijn (in India kunnen goeroes dit, hoe meer men kan leviteren hoe heiliger men is, maar de meeste daarvan gebruiken hulpmiddelen), maar je moet niet alles als nep zien. Maar in plaats van te zeggen "dat is knap" zeggen christenen en moslims "dit moet van de duivel/demonen/jinns zijn". Jezus steeg op ten hemel, dat is door hemzelf en door de christelijke God. Boeddha steeg op boven zijn volgelingen, dat moet van demonen zijn!

Zo simpel ;)
  vrijdag 29 april 2016 @ 20:11:30 #284
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161806803
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:57 schreef Berjan1986II het volgende:

[..]

En dan is een islamitische site ineens een bondgenoot van een christen, hoe akward...
de werkelijkheid blijft het zelfde ongeacht religie, ze observeren het zelfde, maar dan conform hun religie, dat wel.
pi_161818753
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 19:29 schreef erodome het volgende:

[..]

Er zijn wel engelen naast djins. De engelen worden wel bij naam genoemd in de islam (nou ja, een aantal, de bekende dan, er zijn er meer vanuit het verleden, pre abrahamistisch).

Over jezus wordt wel degelijk gesproken binnen de islam, isa dus. Ook over de drie-eenheid wordt gesproken.
Mjah, de koran en de bijbel vertellen bijna hetzelfde dus.
Alleen doet de koran niet aan gevallen engelen, de Mahdi wordt in de bijbel het beest (antichrist) genoemd en de Isa (Mahdi) die aan de wereld gepresenteerd gaat worden is dus NIET de echte Jezus.

Het wordt dan ineens wel duidelijk waarom al die islamitische onthoofdingstroepen per se in Europa moeten worden opgevangen.
pi_161945033
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 21:21 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]

ik neem aan dat je dat gelooft omdat het gebaseerd is op waargenomen zaken, ik vraag me enkel af waarop uit interesse.

We weten nog niks van de meest kleine deeltjes, dus of ze intelligentie hebben of niet weten we ook niet. Dat blijft gissen. Plus het feit dat je met intelligentie meerdere dingen kan bedoelen.
Gezwam voor bij de borrel.
pi_161945116
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 20:03 schreef Berjan1986II het volgende:

Demonen zijn van alle eeuwen en plaatsen, zo slim waren ze bij de kerk niet om dit te verzinnen.
Meestal door gebrek aan kennis van de hersenen, sommige dingen zijn niet te verklaren en worden daarom maar aan demonen gehangen.
Zoals dat men kan leviteren, waarbij de meeste situaties gewoon nep zijn (in India kunnen goeroes dit, hoe meer men kan leviteren hoe heiliger men is, maar de meeste daarvan gebruiken hulpmiddelen), maar je moet niet alles als nep zien. Maar in plaats van te zeggen "dat is knap" zeggen christenen en moslims "dit moet van de duivel/demonen/jinns zijn". Jezus steeg op ten hemel, dat is door hemzelf en door de christelijke God. Boeddha steeg op boven zijn volgelingen, dat moet van demonen zijn!

Zo simpel ;)
Zit inderdaad veel nep tussen. En van alles op demonen beïnvloeding schuiven is zeker niet reëel.

Verder schrijf je: "Demonen zijn alleen maar zondebokken voor de mens die nog in sprookjes gelooft. Verzonnen door de kerk om de christen bang te houden."
Nee, niet verzonnen door de kerk, de bijbel benoemt ze.

Je schrijft: "Hehe, vechtsport. Natuurlijk krijg je dan hersenletsel, zou een deel verklaren. Nietwaar?
Maar het is indonesische vechtsport (wat mij wel verwonderd, ik dacht dat vechtkunsten vooral uit China en India kwamen), dus dan is het een andere religie, en dan is voor Loekie111 1en1=2."
Dan hebben boksers en veel voetballers per definitie last van demonen volgens jou? Die krijgen immers heel wat meer klappen op het hoofd dan binnen deze specifieke vechtkunst het geval is.
Verder: een vechtsport is geen religie.
Daarnaast is de man in kwestie weer van de last van demonen af gekomen, hersenletsel plotseling weer opgeheven? Je hebt een kinderlijke manier van redeneren.

Als je zo zeker weet dat demonen niet bestaan, waarom dan niet eens proberen ermee in contact te komen? Daar zijn meer dan voldoende mogelijkheden voor.
Niet dat ik dat aanraad overigens, maar ik verwacht dat jij daar toch het lef niet voor hebt.
Gezien je stelligheid..., wat let je?

Verder schrijf je: "...bandstemmen. Volgens mij heeft Edison dit verzonnen, als ik het goed gegoogled heeft om stemmen van overledenen te horen? En men gelooft hierin?"
Het gaat niet om de methode, maar om iemands wil en keuze. Dáármee zet je een deur open; welke hulpmiddelen gebruikt worden maakt niets uit. Lees je eens in.

"Onwetendheid is een zegen, dan kun je vele dingen roepen." Ja, en dat is nu precies wat jij voortdurend doet.
Ik weet waarover ik praat, daar ik het een aantal malen van dichtbij heb gezien.
Verder geeft de bijbel de achtergrond info over welke wezens hier in het spel zijn en wat de gevaren zijn.
Dus als jij eens naar een medium gaat en je zou zweren dat je met overleden grootmoeder aan het converseren bent, realiseer je dat je in de maling wordt genomen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Loekie111 op 06-05-2016 11:29:19 ]
pi_161945363
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 17:05 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]

Eigenlijk maakt het niet veel uit welke religie iemand heeft.

Hehe, en dat zegt iemand die ware en valse religie af wil laten hangen aan of men Jezus vereert of niet. Daar heb ik in feite maar een woord voor over: Schijnheilig.

Je domheid is vermoeiend. Ik heb je al eens geadviseerd te lezen vanuit de context.

Vanzelfsprekend maakt het wel degelijk uit welke religie iemand heeft, daar waar het gaat om de vraag of die acceptabel is voor JHWH.

Echter, voor een discussie op een forum maakt het niet uit wat voor religie iemand heeft. We discussiëren hier inhoudelijk over onderwerpen, vanuit welke visie maakt daarbij niets uit.
Begrijp je het nu?

[ Bericht 0% gewijzigd door Loekie111 op 06-05-2016 11:18:40 ]
pi_161945421
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 17:05 schreef Berjan1986II het volgende:
Dat werkt alleen maar stigmatiserend.
Het gaat er meer om antwoorden te vinden op vragen die iedereen heeft, zowel jij als ik.
Als het wat toevoegt, praat ik mee op zowel religieuze als wereldlijke onderdelen; via wetenschap, logisch denken en eerlijk onderzoek zou je tot dezelfde bevindingen moeten komen. Ooit.

Dus iemand die zo naief is als een kind van vier, die de hele Traditie aanneemt en niks weet van wetenschappelijk onderzoek, die niks weet van evolutietheorie, die andere religies allemaal van demonen vindt afstammen denkt wel dat die logisch denkt en eerlijk onderzocht heeft?

Echt, hoe meer je schrijft hoe meer ik erom moet lachen. Mijn dag is weer goed.
't Is karakteristiek voor je dat 'jouw dag pas goed is' als je leeft in de waan een ander te hebben afgezeken.

Verder wil ik inhoudelijk een discussie over de theorie van de evolutie wel met je aangaan. Heb je daar behoefte aan en beschik je over minimaal enige wetenschappelijke bagage?
Het antwoord op het evolutie vraagstuk is overigens niet onbelangrijk. Is leven niet ontstaan door evolutie, dan betekent het dat het geschapen is. Ben je het hiermee eens?

Weer zo'n complimenteuze loze bewering: dat 'iemand niks weet van wetenschappelijk onderzoek'.
Dergelijke retoriek brengt je geen stap verder. Daarnaast zou ik wat minder stellig beweren.
Niet dat ik het nodig acht te schermen met wereldlijke titels, maar heb je behoefte aan een onderling vergelijk op opleidingsniveau en ervaring op wetenschappelijk onderzoek?
Pas dan wel op dat je jezelf niet te kijk zet als het jochie in de korte broek.

[ Bericht 6% gewijzigd door Loekie111 op 05-05-2016 20:18:39 ]
pi_161945471
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 21:21 schreef Berjan1986II het volgende:
quote:
Ben je werkelijk zo simplistisch in je denken dat dit letterlijk moet worden opgevat?
Zo ja, licht dat graag eens toe dan. Nota bene in hetzelfde boek Job hangt de aarde aan niets. Was Mozes als schrijver van het boek Job plots even de kluts kwijt misschien?

Mozes is de schrijver niet van het boek Job. Mozes heeft nul komma nul geschreven. Waarom praat jij over zelf nadenken en niet anderen napraten terwijl je zelf de traditie volgt? Zelfs de gelovige wetenschappers weten nu dat Job niet bestaan heeft en dat het slechts een verhaal is, die ook nog maar pas in 200 vC volledig afgeschreven is.
Jíj bent hier de babbelaar.
Als je denkt van niet, stop eens met het uitsluitend verwijzen naar linkjes; en doe je dat toch, zorg dan dat ze niet voortdurend van het niveau van een complot theorie zijn. Leg me voor de verandering in je eigen woorden eens uit hoe je zelf tot die conclusies bent gekomen.
Dus verschuil je niet steeds achter inhoudsloze terminologie als 'de gelovige wetenschappers', maar kom eens met uitleg en bewijs.
Ik denk dat het stil blijft, maar je hebt wel de gelegenheid uit de schaduw van je eigen onnozelheid te stappen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Loekie111 op 05-05-2016 20:17:34 ]
pi_161958669
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 22:00 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]

Als ik antwoord geef als iedere gelovige, dan heb ik wel wat vragen aan al die andere gelovigen.
Vraag jouw goeroe Sjoemie eens wat het thema van de bijbel is (heb ik jou ook gevraagd, maar geen antwoord ontvangen). Hoe simpel kan dit immers zijn als je de bijbel gelezen hebt en kent?
Ik wacht op antwoord.

Sjoemie is jouw tweelingbroer, dus vraag jij maar aan hem wat het thema is. Jij staat dichter bij hem. En de Bijbel heeft geen thema.

Hier blijkt wederom hoezeer jij als blinde over de kleur praat.
Zelfs de Asterix en Obelisk strips hebben een thema, eigenlijk elk boek heeft dat.

Ik neem aan dat je in al die jaren als 'christen' de bijbel eens gelezen zult hebben. Spijtig dat je dan niet meer dan woorden hebt gelezen. Ook best vreemd, want de bijbel heeft een glashelder thema.

De vraag is hoe dat kan. Heb je er de hersens niet voor? Nee, dat is niet het probleem; kijk maar eens wat Jezus tegen zijn Vader zei: ‘Ik loof u in het openbaar, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat gij deze dingen voor de wijzen en intellectuelen hebt verborgen en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard. (Matth. 11:25). Jezus bedoelde natuurlijk niet dat zijn discipelen letterlijk kinderen waren. Hij bedoelde dat ze als kinderen waren in vergelijking met veel van de intellectuelen en hoogopgeleiden in het land. Die waren wijs in hun eigen ogen, maar Jezus’ volgelingen leerden juist om als kinderen te zijn: nederig en leergierig. Hoe werden ze voor hun nederigheid beloond? JHWH gaf ze zijn heilige geest, waardoor ze belangrijke geestelijke waarheden konden begrijpen.

De Bijbel verzekert je dat als je ‘vraagt overeenkomstig zijn wil’, hij [God] je hoort (1 Joh. 5:14).
1 Kronieken 28:9 geeft woorden van gelijke strekking: ‘Indien gij hem zoekt, zal hij zich door u laten vinden’.
En ben je nog niet overtuigt, lees dan eens wat Jakobus je zegt in Jakobus 4:8: "Nadert tot God en hij zal tot U naderen". Vers 10 geeft vervolgens de raad je te vernederen in de ogen van JHWH.

Nederigheid is een probleem voor veel mensen, misschien ook wel voor jou. De waarheid blijft dan verborgen. Een sterk geloof kun je niet krijgen omdat God je eenvoudig het inzicht niet geeft.
Om die reden schrijf je bijvoorbeeld 'Openbaring neem ik sowieso niet serieus... Dus onbegrijpelijk voor ons, gewone mensen.'
Dat zal best, je begrijpt er namelijk geen hout van. En dat kan ook niet omdat je het inzicht niet hebt gekregen.

Onbegrip over Gods Woord leidt o.m. tot het oeverloze speculatieve gezwam van bijbel critici.
Her en der op dit forum vind je daar voorbeelden genoeg van.

[ Bericht 4% gewijzigd door Loekie111 op 06-05-2016 11:15:43 ]
pi_161959243
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 14:46 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Gezwam voor bij de borrel.
Laat ik dit maar negeren....

quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 14:55 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Zit inderdaad veel nep tussen. En van alles op demonen beïnvloeding schuiven is zeker niet reëel.

Verder schrijf je: "Demonen zijn alleen maar zondebokken voor de mens die nog in sprookjes gelooft. Verzonnen door de kerk om de christen bang te houden."
Nee, niet verzonnen door de kerk, de bijbel benoemt ze.
Ik heb dit nooit geschreven omdat ik weet dat demonen ouder zijn dan de kerk, tenminste het geloof erin. Als je nou eens wat beter zou quoten, had je dit probleem ook niet.

quote:
Je schrijft: "Hehe, vechtsport. Natuurlijk krijg je dan hersenletsel, zou een deel verklaren. Nietwaar?
Maar het is indonesische vechtsport (wat mij wel verwonderd, ik dacht dat vechtkunsten vooral uit China en India kwamen), dus dan is het een andere religie, en dan is voor Loekie111 1en1=2."
Dan hebben alle boksers en veel voetballers last van demonen?
Daarnaast is de man in kwestie er weer vanaf gekomen, hersenletsel plotseling weer opgeheven? Je hebt een kinderlijke manier van redeneren.
Ik zal uitleggen wat ik bedoel: In het Oosten is vechtsport enorm verweven met religie. Als je de rituelen zou volgen die zij doen voordat ze vechten weet je dit.
Boksers en voetballers hebben last van hun hersenen. De een ziet het als last van hersenen de andere wijt dit aan demonen. Vooral als je wat bijgelovig bent.
En je wilt zeggen dat hersenletsel niet kan herstellen? Over kinderlijk en naief gesproken. Hersenen zijn plastisch, vandaar dat ze kunnen herstellen. Lees er eens een boek over.

quote:
Als je zo zeker weet dat demonen niet bestaan, waarom dan niet eens proberen ermee in contact te komen? Daar zijn meer dan voldoende mogelijkheden voor.
Niet dat ik dat aanraad overigens, maar ik verwacht dat jij daar toch het lef niet voor hebt.
Gezien je stelligheid..., wat let je?
Een fin

quote:
Het gaat niet om de methode, maar om iemands wil en keuze. Daarmee zet je een deur open; welke hulpmiddelen gebruikt worden maakt niets uit. Lees je eens in.
Dat is onzin, er worden niet voor niks middelen bij gebruikt zoals glaasje draaien. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen met elkaar rond een tafel zitten en enorm gaan willen.

quote:
"Onwetendheid is een zegen, dan kun je vele dingen roepen." Ja, en dat is nu precies wat jij voortdurend doet.
Ik weet waarover ik praat, daar ik het een aantal malen van dichtbij heb gezien. De bijbel geeft de achtergrond info over welke wezens hier in het spel zijn en wat de gevaren zijn.
Ik vrees dat jij oorzaak en gevolg niet goed uit elkaar haalt. Doordat jij gelooft in de bijbel zie jij dingen die anderen niet zien. Wat iemand anders wijt aan hersenschade zie jij als demonisch bezetenheid. Zoals men vroeger bij epilepsie dacht aan demonische bezetenheid.

Ik zeg niet dat alles te wijten is aan hersenen, ik ben geen Swaab liefhebber, maar ik geloof ook niet in demonen. Eerder in elementalen, quasi intelligente vormen die bij mensen iets kunnen triggeren.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 15:18 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Je domheid is vermoeiend. Ik heb je al eens geadviseerd te lezen vanuit de context.

Vanzelfsprekend maakt het wel degelijk uit welke religie iemand heeft, als het gaat om de vraag of die acceptabel is voor JHWH.

Echter, voor een discussie op een forum maakt het niet uit wat voor religie iemand heeft. We discussiëren hier inhoudelijk over onderwerpen, vanuit welke visie maakt daarbij niets uit.
Begrijp je het nu?
Natuurlijk maakt het wel uit welke religie iemand heeft, aangezien elke religie anders omgaat met zaken. Dit begrijpt een kind van vier.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 15:23 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

't Is karakteristiek voor je dat 'jouw dag pas goed is' als je leeft in de waan een ander te hebben afgezeken.
Weer moet ik jou vragen om beter te lezen wat ik schrijf. En dan pas te reageren. Althans, als je het gesnapt hebt.

quote:
Verder wil ik inhoudelijk een discussie over de theorie van de evolutie wel met je aangaan. Heb je daar behoefte aan en beschik je over minimaal enige wetenschappelijke bagage?
Ha, dit heb je stiekem veranderd, want gisteren zag het er anders uit. Dan heb je geluk dat ik steeds werd uitgelogd voordat ik mijn schrijven kon verzenden, anders had ik een opmerking gemaakt die er niet om loog.

Wat bedoel je wetenschappelijke bagage? Boeken gelezen: Ja. Zelf een wetenschappelijke titel of opleiding gevolgd: Nee.

quote:
Het antwoord op het evolutie vraagstuk is overigens niet onbelangrijk. Is leven niet ontstaan door evolutie, dan betekent het dat het geschapen is. Ben je het hiermee eens?
Nee.. Ik zou niet weten hoe schepping in zijn werk gaat. Aangezien een god geen handen heeft, hoe kan het dan iets maken?

quote:
Weer zo'n complimenteuze loze bewering: dat 'iemand niks weet van wetenschappelijk onderzoek'.
Dergelijke retoriek brengt je geen stap verder. Daarnaast zou ik wat minder stellig beweren.
Niet dat ik het nodig acht te schermen met wereldlijke titels, maar heb je behoefte aan een onderling vergelijk op opleidingsniveau en ervaring op wetenschappelijk onderzoek?
Pas dan wel op dat je jezelf niet te kijk zet als het jochie in de korte broek.
Ah, hier heb je die domme opmerkingen geplaatst.

Ik zal jouw zweefvlieg retoriek maar aan jezelf overlaten.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 15:29 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Als je denkt van niet, stop eens met het uitsluitend verwijzen naar linkjes; en doe je dat toch, zorg dan dat ze niet voortdurend van het niveau van een complot theorie zijn. Leg me voor de verandering in je eigen woorden eens uit hoe je zelf tot die conclusies bent gekomen.
Dus verschuil je niet steeds achter inhoudsloze terminologie als 'de gelovige wetenschappers', maar kom eens met uitleg en bewijs.
Ik denk dat het stil blijft, maar je hebt wel de gelegenheid uit de schaduw van je eigen onnozelheid te stappen.
Je snapt toch wel dat wat je zegt totaal onnodig is? Op ieder vlak vertrouwen we op mensen die er verstand van hebben. Gisteren schreef ik een vergelijking, die ik jou niet wil onthouden, vanwege de genialiteit: Ik koop weleens lactosevrije melk bij een supermarkt. Dan ga ik niet met een microscoop en een pincet aan het werk om te controleren of het wel degelijk lactosevrij is. Dan vertrouw ik op de mensen die ervoor gestudeerd hebben.
Dit doe ik ook met wetenschappers op het gebied van Bijbelse zaken. Zelf heb ik geen tijd om naar Israel te gaan, en met eigen ogen te zien en te horen. Of om te graven in de Sinaiwoestijn.

Komt nog bij dat je wel erg hypocriet bent door te doen alsof ik mijn zaken enkel bij mensen vandaan haal, terwijl mensen die in Traditie geloven (zoals jij doet) die zaken ook niet van eerste hand kunnen weten. Was jij erbij toen Mozes het boek Job schreef? Of vertrouw je hier op mensen die het zeggen?
En wie denk je dat betrouwbaarder is: Wetenschappers, wie het een worst zal wezen wanneer een Bijbelboek precies geschreven is, of mensen die dit zeggen vanuit een bepaalde religieuze overtuiging? Dit zijn retorische vragen, in de hoop dat dit jou tot nadenken zal stemmen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 10:49 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Hier blijkt wederom hoezeer jij als blinde over de kleur praat.
Zelfs de Asterix en Obelisk strips hebben een thema, eigenlijk elk boek heeft dat.

Ik neem aan dat je in al die jaren als 'christen' de bijbel eens gelezen zult hebben. Spijtig dat je dan niet meer dan woorden hebt gelezen. Ook best vreemd, want de bijbel heeft een glashelder thema.

De vraag is hoe dat kan. Heb je er de hersens niet voor? Nee, dat is niet het probleem; kijk maar eens wat Jezus tegen zijn Vader zei: ‘Ik loof u in het openbaar, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat gij deze dingen voor de wijzen en intellectuelen hebt verborgen en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard. (Matth. 11:25). Jezus bedoelde natuurlijk niet dat zijn discipelen letterlijk kinderen waren. Hij bedoelde dat ze als kinderen waren in vergelijking met veel van de intellectuelen en hoogopgeleiden in het land. Die waren wijs in hun eigen ogen, maar Jezus’ volgelingen leerden juist om als kinderen te zijn: nederig en leergierig. Hoe werden ze voor hun nederigheid beloond? JHWH gaf ze zijn heilige geest, waardoor ze belangrijke geestelijke waarheden konden begrijpen.

De Bijbel verzekert je dat als je ‘vraagt overeenkomstig zijn wil’, hij [God] je hoort (1 Joh. 5:14).
1 Kronieken 28:9 geeft woorden van gelijke strekking: ‘Indien gij hem zoekt, zal hij zich door u laten vinden’.
En ben je nog niet overtuigt, lees dan eens wat Jakobus je zegt in Jakobus 4:8: "Nadert tot God en hij zal tot U naderen". Vers 10 geeft vervolgens de raad je te vernederen in de ogen van JHWH.

Nederigheid is een probleem voor veel mensen, misschien ook wel voor jou. De waarheid blijft dan verborgen. Een sterk geloof kun je niet krijgen omdat God je eenvoudig het inzicht niet geeft.
Om die reden schrijf je bijvoorbeeld 'Openbaring neem ik sowieso niet serieus... Dus onbegrijpelijk voor ons, gewone mensen.'
Dat zal best, je begrijpt er namelijk geen hout van. En dat kan ook niet omdat je het inzicht niet hebt gekregen.

Onbegrip over Gods Woord leidt o.m. tot het oeverloze speculatieve gezwam van bijbel critici.
Her en der op dit forum vind je daar voorbeelden genoeg van.

De bijbel heeft niet een thema, daarom ook dat ik hier ontkennend op antwoord. Jaren heb ik ook gedacht dat de Bijbel een thema had. Hoe kwam dit? Omdat ik door christelijke ogen zat te kijken. Dan nam ik aan dat het verhaal van de slang en Eva te maken had met Jezus die kwam om te sterven en op te staan, zodat de slang (die ik toen verwarde met satan) zijn kop afgebeten zou worden. Of dat "de maagd zal een kind baren" sloeg dan op Jezus. Alles uit het OT las ik met Jezus in het achterhoofd. Als je het OT leest zoals het er staat haal je dit er niet uit. Vandaar dat het niet 1 thema heeft. Haal die hoofd eens uit de christelijke reet, veeg die christelijke bril schoon en probeer dan eens helder te kijken.

Voor de rest hoef jij en de rest van christelijk Nederland niet te praten over nederig zijn en dergelijke. Mensen die hun religie steeds boven de rest van de religies plaatsen, die doen alsof het universum geschapen is door en voor hun leraar en Heiland, hoeven toch niet te praten over nederigheid?
En hoezo Yahweh en nederigheid in een zin? Nou heb ik niet zoveel verstand van andere goden, maar wel van Yahweh, en als ik diens teksten zo lees is die ook niet nederig. Dus waarom een mens dan wel?
Tevens hoef je ook niet met christelijke teksten af te komen, om mij te overtuigen. Als ik teksten van de koran hier schrijf neem je dit dan serieus?

Waarom neem ik Openbaring niet serieus? Omdat het pas 100 nC geschreven is, ergens ver weg van de wereld. Waarschijnlijk is het kabbalistisch. Aangezien ik niks weet van kabbalistisch denken neem ik het niet serieus. Het is niet geschreven door Johannes op Patmos, omdat het geschreven is, dat is naief denken :'(
pi_161960530
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 17:13 schreef Berjan1986II het volgende:
Hoe kunnen mensen nou wel geloven in micro evolutie, maar macro evolutie uitsluiten? Dan heb je echt weinig kaas gegeten van het onderwerp. Als je maar lang genoeg micro evolutie hebt dan komt er vanzelf macro evolutie. Als je maar lang genoeg de tijd krijgt om te sleutelen aan jouw auto komt er vanzelf een fiets.

Wanneer hou je eens op met je voortdurende blaaskakerij?
De combinatie van onwetendheid en arrogantie is voor mij vermoeiend en voor jou betekent het dat je niets verder komt.
Zoals ik al vaak heb gezegd: lees je eerst eens in. Dat voorkomt de ezelsoren op je hoofd.

Micro evolutie is in feite een misleidende term. Het is variatie op kleine schaal.
Hoewel je zou kunnen spreken van evolutie binnen een soort, is het een tegengestelde vorm als waar binnen de evolutie theorie wordt uitgegaan.

Vanuit een grondsoort ontstaat een ondersoort, met een stukje van het oorspronkelijke dna. Genetisch verarmd de soort en wordt soms zelfs aangetast. De ‘aangepaste' soort is altijd opgebouwd uit het DNA van de moedersoort (ook de recessieve genen) en bevat nooit nieuwe informatie.
Bovendien altijd begrensd door de grenzen van de grondsoort.
Micro-evolutie of variatie komt veel voor. Zo heb je herders, tekkels en bouviers, allemaal verarmde variaties ontstaan vanuit het grondtype hond door recombinatie en stamvadereffect.
In feite zijn alle organismen in te delen in een grondsoort en zijn terug te leiden naar een oersoort die genetisch beter, rijker en sterker was. Er is dus geen evolutie, maar degeneratie.

Een opgaande lijn van steeds betere ontwikkeling is een mythe, ze kan genetisch gezien niet.
Macro-evolutie bestaat niet en is dus evenmin ooit aangetoond. Ze is genetisch niet mogelijk, want ze vereist een volledige deletie van alle genen en een volkomen herprogrammering van nieuwe informatie. Mutaties kunnen in zoiets niet voorzien.
En zelfs in de aardlagen ontbreekt elk spoor van macro-evolutie. Macro-evolutie wordt alleen onderwezen omdat ze essentieel is voor geloof in evolutie.

Je opmerking "Als je maar lang genoeg micro evolutie hebt dan komt er vanzelf macro evolutie", is dus helemaal niet juist en nergens op gebaseerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Loekie111 op 08-05-2016 20:42:05 ]
pi_161960792
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 11:27 schreef Berjan1986II het volgende:
quote:
Het gaat niet om de methode, maar om iemands wil en keuze. Daarmee zet je een deur open; welke hulpmiddelen gebruikt worden maakt niets uit. Lees je eens in.

Dat is onzin, er worden niet voor niks middelen bij gebruikt zoals glaasje draaien. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen met elkaar rond een tafel zitten en enorm gaan willen.
Wat is er dan met dat glaasje aan de hand? Een glaasje is slechts een onschuldig voorwerp.

Nee, als men actief op zoek gaat naar contact met demonen kan men die vinden, ongeacht hulpmiddelen. Met de hulpmiddelen geeft men alleen aan wat men wil, verder helemaal niks.

Over glaasje draaien gesproken, ik kan mij nog herinneren dat bij mij op de middelbare school in een pauze een aantal in een leeg klaslokaal hiermee bezig was; ik zag het glas bewegen zonder dat iemand er een vinger o.i.d. op gelegd had. Het danste uit zichzelf over het bord.
Bij een andere gelegenheid nam een van mijn leraren (van Indo-chineze afkomst; hij gaf zijn wajang poppen regelmatig vertelde hij) eens één van zijn krissen mee en liet die voor de klas zwevend op de punt stil hangen.

Welke logische, westerse, natuurkundige verklaring heb jij voor dit soort verschijnselen?
pi_161961272
quote:
quote:
Dan hebben alle boksers en veel voetballers last van demonen?
Daarnaast is de man in kwestie er weer vanaf gekomen, hersenletsel plotseling weer opgeheven? Je hebt een kinderlijke manier van redeneren.

Ik zal uitleggen wat ik bedoel: In het Oosten is vechtsport enorm verweven met religie. Als je de rituelen zou volgen die zij doen voordat ze vechten weet je dit.
Boksers en voetballers hebben last van hun hersenen. De een ziet het als last van hersenen de andere wijt dit aan demonen. Vooral als je wat bijgelovig bent.
En je wilt zeggen dat hersenletsel niet kan herstellen? Over kinderlijk en naief gesproken. Hersenen zijn plastisch, vandaar dat ze kunnen herstellen. Lees er eens een boek over.
Juist die rituelen zijn demonisch van aard; dat is de reden dat genoemde kennis van mij last kreeg van hun invloeden.

Ik ken inmiddels helaas heel veel mensen met hersenletsel, meestal ontstaan door een beroerte.
Energieën voelen, de toekomst en nare dingen zien, wind voelen, stemmen horen, aan benen getrokken worden, dingen door het huis gesmeten, zaken verplaatst, klop- of kraakgeluiden e.d., ben ik bij geen van hen ooit tegengekomen.
Boksers en voetballers hebben er zover ik weet evenmin last van. Eerder concentratie storingen.

Neemt niet weg dat je alle vreemde verschijnselen waar mensen last van kunnen hebben, zou moeten relateren aan demonen invloeden, maar in veel gevallen wel degelijk. Als dat begon bij een deur die ze zelf openzetten voor demonen, weet je in de regel wel hoe laat het is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Loekie111 op 06-05-2016 15:40:28 ]
pi_161961420
quote:
quote:
Ik weet waarover ik praat, daar ik het een aantal malen van dichtbij heb gezien. De bijbel geeft de achtergrond info over welke wezens hier in het spel zijn en wat de gevaren zijn.

Ik vrees dat jij oorzaak en gevolg niet goed uit elkaar haalt. Doordat jij gelooft in de bijbel zie jij dingen die anderen niet zien. Wat iemand anders wijt aan hersenschade zie jij als demonisch bezetenheid. Zoals men vroeger bij epilepsie dacht aan demonische bezetenheid.

Ik zeg niet dat alles te wijten is aan hersenen, ik ben geen Swaab liefhebber, maar ik geloof ook niet in demonen. Eerder in elementalen, quasi intelligente vormen die bij mensen iets kunnen triggeren.
Nee, nee, nee. Hersenschade zie ik beslist niet als demonische bezetenheid; zie antwoord hierboven.

Onder meer de Romeinen mochten epilepsie dan wel als demonische bezetenheid interpreteren, de bijbel doet dit niet. Noemt het vallende ziekte.
Bijvoorbeeld Mattheüs 4:24 maakt dit onderscheid. Er staat: "En het bericht over hem [Jezus] drong door tot in geheel Sy̱rië; en men bracht allen tot hem die er slecht aan toe waren, die door velerlei kwalen en pijnen gekweld werden, door demonen bezetenen en lijders aan vallende ziekte en verlamden, en hij genas hen."
Hier dus geen onjuiste generalisaties.
pi_161961636
quote:
quote:

Ha, dit heb je stiekem veranderd, want gisteren zag het er anders uit. Dan heb je geluk dat ik steeds werd uitgelogd voordat ik mijn schrijven kon verzenden, anders had ik een opmerking gemaakt die er niet om loog.

Wat bedoel je wetenschappelijke bagage? Boeken gelezen: Ja. Zelf een wetenschappelijke titel of opleiding gevolgd: Nee.
Best mogelijk dat ik een post nog eens nalees en wat 'bijpunt', is daar wat mis mee?

Lezende jouw posts wist ik dat je geen wetenschapper bent. Sowieso zie je die op deze fora niet. Althans, ik ben ze nog niet tegengekomen.
Jij bent wel wat ik eerder omschreef als negatief kritisch, maar het ontbreekt je overduidelijk aan een wetenschappelijk kritische houding.
Om die reden slik je veel van wat je leest voor zoete koek, dat zou je niet moeten doen.
Overhaaste gevolgtrekkingen, de verbanden niet goed zien en primair reagerend. Dat is niet academisch.

[ Bericht 3% gewijzigd door Loekie111 op 06-05-2016 15:41:31 ]
pi_161962135
quote:
[..]

Je snapt toch wel dat wat je zegt totaal onnodig is? Op ieder vlak vertrouwen we op mensen die er verstand van hebben. Gisteren schreef ik een vergelijking, die ik jou niet wil onthouden, vanwege de genialiteit: Ik koop weleens lactosevrije melk bij een supermarkt. Dan ga ik niet met een microscoop en een pincet aan het werk om te controleren of het wel degelijk lactosevrij is. Dan vertrouw ik op de mensen die ervoor gestudeerd hebben.
Dit doe ik ook met wetenschappers op het gebied van Bijbelse zaken. Zelf heb ik geen tijd om naar Israel te gaan, en met eigen ogen te zien en te horen. Of om te graven in de Sinaiwoestijn.

Komt nog bij dat je wel erg hypocriet bent door te doen alsof ik mijn zaken enkel bij mensen vandaan haal, terwijl mensen die in Traditie geloven (zoals jij doet) die zaken ook niet van eerste hand kunnen weten. Was jij erbij toen Mozes het boek Job schreef? Of vertrouw je hier op mensen die het zeggen?
En wie denk je dat betrouwbaarder is: Wetenschappers, wie het een worst zal wezen wanneer een Bijbelboek precies geschreven is, of mensen die dit zeggen vanuit een bepaalde religieuze overtuiging? Dit zijn retorische vragen, in de hoop dat dit jou tot nadenken zal stemmen.
Je zegt te vertrouwen op mensen die hebben gestudeerd.
Ik heb ook gestudeerd. Vertrouw je mij dan wanneer ik zeg dat de bijbel een betrouwbaar boek is dat Gods woorden bevat? Vermoedelijk niet.
Om welke reden geloof je dan blindelings een ander (dikwijls geen wetenschapper) wel, als die het tegendeel beweert?

Ik kan je in oprechtheid deze tip geven: vertrouw zelfs niet 'op de mensen die ervoor gestudeerd hebben'. Die verschillen wat betreft bijbel kritiek onderling doorgaans al in hun speculatie; wie volg jij dan?
Daarnaast, overal wordt gelogen, vooral als er belangen in het spel zijn.
Vraag je om te beginnen altijd af wat de achterliggende motivatie van de schrijver is. Dat zet als vanzelf vraagtekens bij hun 'research'.
Vermijd speculatie en ga er niet zomaar in mee, ook al komt het uit zgn. wetenschappelijke bron; speculatie brengt je nergens en komt doorgaans voort uit een drang of een noodzaak (financieel gewin) te scoren.
Daarnaast is de cultuur van kritiek populair, zo doe je mee, ook als wetenschapper.
Volg je die groep niet, dan volgt al snel verkettering en lig je er uit.

Blijkt er lactose in de lactosevrije melk te worden aangetroffen, dan worden mensen ziek. De verkopende partij zal daar snel op aangesproken worden en er bestaat risico op verlies van inkomsten.
Met het publiceren van speculatie, sensatie en regelrechte onzin op het onderhavige onderwerp is dat niet het geval, juist het tegendeel. Je vergelijking gaat dus niet op.
En dat mensen daar in feite geestelijk ziek van worden, deert kennelijk evenmin.

Lees ook altijd zeer kritisch.
En werk beweringen (bijv. in de vorm van kritiek) voor jezelf puntsgewijs uit, anders verzand je. Bovendien volgt anders de conclusie dat waar rook is ook vuur zal zijn.
Lees over bepaalde theorieën het materiaal van voor- en tegenstanders en denk er zelf goed over na. En vooral: leg de bijbel er naast in plaats van die steevast buiten beschouwing te laten. Lees die vanuit de context.
Realiseer je echter wel dat het eindeloos doorspitten van kritiek je geen slag verder brengt, je ziet door alle bomen dan het bos niet.

Verder schrijf je dat ik hypocriet ben. Maar wat zou hypocrisie mij verder brengen?
Helemaal niets, ik zou mezelf en anderen slechts in de maling nemen. Verder heb ik geen enkel financieel of ander verborgen belang voor deelname aan dit forum.

Inderdaad, niemand van ons was er bij toen iemand het boek Job schreef; nu zeg je het zelf. Waarom dan die eindeloze speculatie?
't Is zinloos. Bovendien staat of valt er nauwelijks wat mee.
Hetzelfde geldt voor je opmerking dat het bijbelboek Openbaring niet geschreven is door Johannes. Hoe eens op met die semi interessante napraterij zonder enig nut.

Lees vervolgens eens wat je zelf schrijft.
Omdat Openbaring 100nC geschreven zou zijn, ergens ver weg (een eiland waarheen de apostel Johannes werd verbannen „wegens het spreken over God en het getuigenis afleggen van Jezus"), jij de inhoud van het boek niet begrijpt en het (dus) kabbalistisch zou zijn, neem je het niet serieus.
Dit zijn stuk voor stuk toch non argumenten?

Daarnaast is het boek Openbaring wel degelijk te begrijpen; het biedt in symbolische taal een vooruitblik naar de huidige tijd en laat zien hoe de hemelse regering onder leiding van Jezus Christus de huidige onrechtvaardige wereld zal vervangen voor een betere. Hierbij zal een eind gemaakt worden aan de bestaande aardse regeringen, commercie en valse religie. Satan de Duivel en zijn demonen engelen belanden vervolgens gedurende een lange periode, waarbinnen de mensheid tot volmaaktheid zal terugkeren en velen een opstanding uit de dood zullen krijgen, in een situatie van algehele inactiviteit en zullen gedurende die periode de mogelijkheid niet meer hebben mensen te misleiden.
Openbaring, net zomin als welk ander bijbelboek is Kabbalistisch; leg eens uit hoe je überhaupt tot die vreemde conclusie bent gekomen? (geen linkjes graag, gewoon uitleggen).

In mijn familie heb ik een theoloog. Het draait bij dit soort mensen om andere zaken dan om de inhoud van de bijbel. Bijbel kritiek en kerkgeschiedenis zijn veel belangrijker.

Daarnaast, maar dat is in jouw ogen geen eigenlijk argument, staat een duidelijke verklaring voor het ontbreken van inzicht onder de meeste theologen in Gods woord zelf.
Even hiervoor staat de tekst uit Mattheüs: "Ik loof u in het openbaar, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat gij deze dingen voor de wijzen en intellectuelen hebt verborgen en ze aan kleine kinderen hebt geopenbaard."
Hoewel bijbel kennis hen niet per sé hoeft te ontbreken, doet inzicht dat wél.
Ze zijn in de regel zelfs ongelovig. Van dergelijke kanalen maakt God geen gebruik, evenmin als dat de Farizeeën en Schriftgeleerden waren in de tijd dat Jezus leefde.

Zo kan menig theoloog net zomin als jij aangeven waar de bijbel nu eigenlijk over gaat. Dat dat het hemelse koninkrijk is van God, bestaande uit Jezus Christus en personen die uit de mensheid zijn gekozen, weten ze je niet te vertellen.
Dat God die regering de taak toevertrouwd ervoor te zorgen dat zijn wil op aarde wordt gedaan net zoals dat in de hemel gebeurt, daar is men niet bekend mee.
Toch vind je een langzame opbouw daarnaar toe vanaf Genesis tot Openbaring. Spijtig dat dit ook aan jou voorbij gegaan is.
Iemand die dit na het lezen van de bijbel niet heeft begrepen, maar tegelijkertijd wel onderwijst, is zoals Jezus dat noemde een blinde gids.

Tenslotte schrijf je: "En hoezo Yahweh en nederigheid in een zin? Nou heb ik niet zoveel verstand van andere goden, maar wel van Yahweh, en als ik diens teksten zo lees is die ook niet nederig. Dus waarom een mens dan wel?"

Als je zoveel verstand hebt van Yahweh, hoe kom je er dan bij dat Hij niet nederig zou zijn? Toon eens aan.
God is de mensheid niets verschuldigd, en eeuwig leven zal voor degenen die het verkrijgen, een gave zijn, niet iets wat zij door werken verdiend hebben. Mensen horen zich dus nederig t.o.v. hun hemelse Vader op te stellen, niet andersom.
Maar het is bijzonder dat God zich zelfs nederig betoont t.o.v. de mens.
Wat dacht je van het feit dat hij nietige zondaars barmhartigheid en heel veel mededogen betoont? Het is trouwens al een uiting van zijn nederigheid dat hij zich met zondaars inlaat en dat hij zijn Zoon als slachtoffer voor de zonden van de mensheid heeft gegeven. Verder heeft Hij het kwaad nu al zo’n 6000 jaar toegelaten en heeft ook de mensheid tot bestaan laten komen, ofschoon hun vader Adam gezondigd had.

[ Bericht 0% gewijzigd door Loekie111 op 11-05-2016 16:36:51 ]
pi_161972086
quote:
quote:

Nee.. Ik zou niet weten hoe schepping in zijn werk gaat. Aangezien een god geen handen heeft, hoe kan het dan iets maken?

Hoe een geest precies te werk gaat weet ik niet. Handen als een mens heeft hij in elk geval niet.
Maar daar draait het ook niet om; evolutie of schepping, ken jij een derde variant?
Zo ja, geef dan graag aan welke. Zo niet, dan ga ook jij uit van schepping als je voor jezelf het bewijs hebt dat levende organismen niet zijn geëvolueerd.
pi_162129598
laat maar :D

[ Bericht 99% gewijzigd door Berjan1986II op 12-05-2016 20:35:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')