Ik wil weten welke kenmerken religie, c.q. de islam, moeilijker te annuleren zijn dan andere ideologieėn. Volgens mij liggen die namelijk niet zo ver uiteen.quote:Op zondag 27 maart 2016 12:48 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het is raar dat je eindigt met 'of ideologie dan ook'. Volgens mij geef je zelf al aan; ''religies die goed in elkaar steken, weten te overleven.'' Dat komt door kenmerken die niet terug te vinden zijn binnen niet-religieuze ideologieen.
Dus ik weet nu even niet of je nou de verschillen in kenmerken tussen het christendom en islam of tussen de islam en andere religies en ideologieeen wilt horen..
Het valt me op dat jij zelden inhoudelijke posts plaatst.quote:Op zondag 27 maart 2016 12:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De ironie doet pijn aan de ogen. Het enige waar jij mee kunt komen is 'ja maar christenen zijn ook erg!!'. Alsof dat ook maar enig argument is. Alle goede inhoudelijke punten worden weggewuifd met een simpel 'ja maar geen islam' of 'ja maar christendom'. Op vragen wordt niet ingegaan maar komt er alleen maar een inhoudsloos filmpje.
Wat een armoe. Bizar hoe sommige posters die op andere punten intelligent overkomen op het gebied van islam een soort blinde vlek hebben. Alleen maar omdat ze een soort illusie hebben dat alle kritiek op islam alleen maar uit extreem rechtse hoek komt. Kijk eens verder dan je neus lang is.
Je hebt alleen gezegd dat het zo is. Je hebt niets duidelijk gemaakt.quote:Op zondag 27 maart 2016 12:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat kunnen ze wel, en dat heb ik je duidelijk gemaakt.
Waarom blijf je dit herhalen terwijl je al is aangetoond dat het een onzinnig uitgangspunt is. De teksten zijn constant, de interpretaties en context niet. En ook binnen de Koran gelden diverse regels voor diverse omstandigheden. Een moord plegen is inderdaad alsof je de hele mensheid vermoord, maar in geval van oorlog (te interpreteren naar eigen wens), dan mag je; hoofden afhakken, vrouwen verkrachten, et cetera.quote:Op zondag 27 maart 2016 13:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als die teksten zelf niet veranderen dan is de invloed van die teksten linksom of rechtsom een constante. Iets dat constant is leidt per definitie niet tot verandering.
Dit is overigens ook iets dat Dawkins veelvuldig bepleit, vooral om aan te geven dat gelovigen geen moraliteit aan hun geloof ontlenen.
Dat laatste betwist ik niet. Het punt is: die veranderingen in de interpretaties van die teksten en de context zijn niet het gevolg van die teksten zelf, maar van andere factoren. De veranderende morele tijdgeest, zoals Dawkins het noemt.quote:Op zondag 27 maart 2016 13:14 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Waarom blijf je dit herhalen terwijl je al is aangetoond dat het een onzinnig uitgangspunt is. De teksten zijn constant, de interpretaties en context niet.
Dat is al een interpretatie. Sommigen vinden misschien dat die verzen niet tellen, anderen denken dat ze metaforisch zijn, etc. En dan heb je nog de vraag: wanneer is het oorlog? Wat is verkrachting?quote:Op zondag 27 maart 2016 13:14 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Waarom blijf je dit herhalen terwijl je al is aangetoond dat het een onzinnig uitgangspunt is. De teksten zijn constant, de interpretaties en context niet. En ook binnen de Koran gelden diverse regels voor diverse omstandigheden. Een moord plegen is inderdaad alsof je de hele mensheid vermoord, maar in geval van oorlog (te interpreteren naar eigen wens), dan mag je; hoofden afhakken, vrouwen verkrachten, et cetera.
Exact. En wat men daar in wil lezen is een veel belangrijker factor dan wat er werkelijk staat. En dat is maar goed ook, want anders waren Christenen nog steeds bezig met het buiten de stadsmuren stenigen van opstandige kinderen. (Om maar een random voorbeeld te noemen.)quote:Op zondag 27 maart 2016 13:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kortom: je kunt daar (bijna) alles in lezen wat je wilt.
Nee, je zegt het zelf al; je kunt daar niet (bijna) alles in lezen wat je wilt; je kunt het negeren wat je wilt, onder het mom van; 'die tellen niet' of 'zal wel metaforisch zijn'. Het negeren van verzen kent geen theologische grondslag maar een afstand tussen de persoon en de teksten op zichzelf. Het niet willen erkennen van delen uit de religie zegt iets over de aanhangers (en hun context), niet over de religie (de basis ervan; de koran) zelf; die blijft constant en altijd een mogelijke bron voor bepaalde handelingen. Uit het of een humanistisch (of van mij part het boeddhistisch) manifest valt geen interpretatie te herleiden die het opsluiten van homo's rechtvaardigt. Je hoeft met dat werk in de hand niet aan te komen met; 'dit stuk telt niet', of 'wat hier staat, zal wel metaforisch zijn'.quote:Op zondag 27 maart 2016 13:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is al een interpretatie. Sommigen vinden misschien dat die verzen niet tellen, anderen denken dat ze metaforisch zijn, etc. En dan heb je nog de vraag: wanneer is het oorlog? Wat is verkrachting?
Kortom: je kunt daar (bijna) alles in lezen wat je wilt.
Ja toch. Beter lezen.quote:Op zondag 27 maart 2016 13:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je hebt alleen gezegd dat het zo is. Je hebt niets duidelijk gemaakt.
Erg weinig inzicht in het boeddhisme... Want ook daar is een enorme discussie over bv homoseksualiteit wat gaat van zeer afkeurenswaardig (met de nodige gevolgen zo in de loop van de tijd) tot zouden we ons niet druk om moeten maken. Seks is in zijn geheel best een heet hangijzer, want het verlangen naar seks staat haaks op het idee van verlichting, het loslaten van verlangens omdat verlangens lijden veroorzaken.quote:Op zondag 27 maart 2016 13:28 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nee, je zegt het zelf al; je kunt daar niet (bijna) alles in lezen wat je wilt; je kunt het negeren wat je wilt, onder het mom van; 'die tellen niet' of 'zal wel metaforisch zijn'. Het negeren van verzen kent geen theologische grondslag maar een afstand tussen de persoon en de teksten op zichzelf. Het niet willen erkennen van delen uit de religie zegt iets over de aanhangers (en hun context), niet over de religie (de basis ervan; de koran) zelf; die blijft constant en altijd een mogelijke bron voor bepaalde handelingen. Uit het of een humanistisch (of van mij part het boeddhistisch) manifest valt geen interpretatie te herleiden die het opsluiten van homo's rechtvaardigt. Je hoeft met dat werk in de hand niet aan te komen met; 'dit stuk telt niet', of 'wat hier staat, zal wel metaforisch zijn'.
Had ik het over verandering in tekst ? Nee. Had ik het over oproep tot geweld ? Ja. Dit ontbreekt in de Bijbel en is duidelijk aanwezig in de Koran, of niet soms ??quote:Op zondag 27 maart 2016 13:09 schreef Molurus het volgende:
Als die teksten zelf niet veranderen dan is de invloed van die teksten linksom of rechtsom een constante. Iets dat constant is leidt per definitie niet tot verandering.
Of we kijken gewoon naar de islam. Je weet wel, het onderwerp van dit topic.quote:Op zondag 27 maart 2016 14:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Erg weinig inzicht in het boeddhisme... Want ook daar is een enorme discussie over bv homoseksualiteit wat gaat van zeer afkeurenswaardig (met de nodige gevolgen zo in de loop van de tijd) tot zouden we ons niet druk om moeten maken. Seks is in zijn geheel best een heet hangijzer, want het verlangen naar seks staat haaks op het idee van verlichting, het loslaten van verlangens omdat verlangens lijden veroorzaken.
Mbt oorlog, lees het boek Zen at war eens, om te zien hoe het politieke boeddhisme meewerkte in oorlog (voornamelijk wo2 in dit specifieke geval). Hoe het karma idee bv prachtig gebruikt kon worden om legitiem te moorden, maar ook voor zelfmoordaanslagen (kamikaze).
Hier hebben we te vaak een soort van kusje kroel beeld bij veel religie's en zeer zeker bij het boeddhisme en we hebben de islam onder het vergrootglas liggen. Dat geeft een zeer oneerlijke vergelijking.
Je kan hierin 2 kanten in, of je verdiept je meer in die andere religie's en voor de geloofsgeschiedenis van die betreffende religie's (want dan ga je meer zien wat de mensen met de betreffende religie doen door de tijd heen), of je haalt het vergrootverglas van de islam af en gaat met dezelfde bril als die je bij die andere op hebt naar die religie kijken.
Vergeet 'het boeddhisme'. Daar gaat namelijk het niet om. Lees 'humanistisch manifest' of 'dat boeddhistische boek waarin niets staat over homoseksualiteit'.quote:Op zondag 27 maart 2016 14:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Erg weinig inzicht in het boeddhisme... Want ook daar is een enorme discussie over bv homoseksualiteit wat gaat van zeer afkeurenswaardig (met de nodige gevolgen zo in de loop van de tijd) tot zouden we ons niet druk om moeten maken. Seks is in zijn geheel best een heet hangijzer, want het verlangen naar seks staat haaks op het idee van verlichting, het loslaten van verlangens omdat verlangens lijden veroorzaken.
Mbt oorlog, lees het boek Zen at war eens, om te zien hoe het politieke boeddhisme meewerkte in oorlog (voornamelijk wo2 in dit specifieke geval). Hoe het karma idee bv prachtig gebruikt kon worden om legitiem te moorden, maar ook voor zelfmoordaanslagen (kamikaze).
Hier hebben we te vaak een soort van kusje kroel beeld bij veel religie's en zeer zeker bij het boeddhisme en we hebben de islam onder het vergrootglas liggen. Dat geeft een zeer oneerlijke vergelijking.
Je kan hierin 2 kanten in, of je verdiept je meer in die andere religie's en voor de geloofsgeschiedenis van die betreffende religie's (want dan ga je meer zien wat de mensen met de betreffende religie doen door de tijd heen), of je haalt het vergrootverglas van de islam af en gaat met dezelfde bril als die je bij die andere op hebt naar die religie kijken.
Nog 1 keer, maar dan geef ik het ook op:quote:Op zondag 27 maart 2016 14:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Had ik het over verandering in tekst ? Nee. Had ik het over oproep tot geweld ? Ja. Dit ontbreekt in de Bijbel en is duidelijk aanwezig in de Koran, of niet soms ??
Welk boeddhistische boek waar daar niets over in staat? Want dat verschilt nogal, in sommige boeken staat er niets over in, in andere juist weer wel. Ook daar is die interpretatie erg makkelijk gedaan en ook gebruikt om bepaalde zaken af te keuren of juist op te hitsen.quote:Op zondag 27 maart 2016 14:54 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Vergeet 'het boeddhisme'. Daar gaat namelijk het niet om. Lees 'humanistisch manifest' of 'dat boeddhistische boek waarin niets staat over homoseksualiteit'.
Die mensen zijn zelf verantwoordelijk en ze willen islam. Het is niet aan ons om ze te vertellen dat dat een beetje dom is en dat ze moeten veranderen. Wij moeten naar onszelf kijken, onze eigen verantwoordelijkheid nemen, beslissen dat hun islam en onze moderne westerse multicul niet samengaan.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:03 schreef erodome het volgende:
[..]
We moeten kijken naar de werkelijke oorzaken die maken dat mensen teveel geneigd zijn om hun gevoelens en daden goed te praten, daar dus hun ideologie voor buigen zodat het ondersteunt.
Wellicht moet die helemaal niet beperkt worden. Laat de werkelijkheid maar duidelijk worden. Op tafel met de kaarten.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:09 schreef Perrin het volgende:
en hoe zorgen we dat het geweld en de haat zoveel mogelijk beperkt blijft?
quote:Op zondag 27 maart 2016 15:12 schreef polderturk het volgende:
Ik ben moslim en ik ben 100% tegen deze terroristische aanslagen.
Maak de kloof tussen de gewone en extremistische moslim groter. Ondersteun degene die willen samenwerken tegen radicalisering. Ondersteun degene die gewoon normaal samen willen leven. Omarm die, geef die een plaats, een eigen zuil om tot rust te komen. Haal die groep binnen bij "wij".quote:Op zondag 27 maart 2016 15:09 schreef Perrin het volgende:
En vooral: hoe nu verder. Iig verder dan 'de islam is het pure kwaad' of 'de islam is liefde'.
Wat moeten we doen met een steeds grotere groep mensen met een islamitische achtergrond in onze samenleving en hoe zorgen we dat het geweld en de haat zoveel mogelijk beperkt blijft?
Die vertakkingen aanpakken die moslims doen afkeren van de samenleving en ervoor zorgen dat ze extremistisch worden.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:09 schreef Perrin het volgende:
En vooral: hoe nu verder. Iig verder dan 'de islam is het pure kwaad' of 'de islam is liefde'.
Wat moeten we doen met een steeds grotere groep mensen met een islamitische achtergrond in onze samenleving en hoe zorgen we dat het geweld en de haat zoveel mogelijk beperkt blijft?
De premisse dat we iets aanmoeten met grote groepen mensen met een islamitische achtergrond lijkt me een groot deel van het probleem.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:09 schreef Perrin het volgende:
Moslims in het algemeen daarin labelen als de doelgroep lijkt me al verkeerd.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:48 schreef Perrin het volgende:
Het hoeft niet per se in de hoek van repressie ofzo te liggen, dat 'wat moeten we doen'.
Meer spreiden zodat ze niet allemaal bij elkaar in één wijk zitten, bijv.
Dan ga je uit van de veronderstelling dat moslims daar in het algemeen vatbaar voor zijn. Ik weet niet of dat nu echt aan de orde is.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:50 schreef Perrin het volgende:
Als je kunt voorkomen dat ze in de handen van extremisten vallen met gericht beleid dan lijkt mij dat nuttig.
Het zou idd puur toeval kunnen zijn dat die lui bijna allemaal een islamitische culturele achtergrond hebben..quote:Op zondag 27 maart 2016 15:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan ga je uit van de veronderstelling dat moslims daar in het algemeen vatbaar voor zijn. Ik weet niet of dat nu echt aan de orde is.
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het me onzinnig lijkt om er vanuit te gaan dat iedere moslim daar vatbaar voor is.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het zou idd puur toeval kunnen zijn dat die lui bijna allemaal een islamitische culturele achtergrond hebben idd.
Jonge mannen lijken vatbaarder dan middelbare vrouwen, bijvoorbeeld.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat het me onzinnig lijkt om er vanuit te gaan dat iedere moslim daar vatbaar voor is.
Niet zo toevallig lijkt me, gezien het een beweging is binnen de islam.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het zou idd puur toeval kunnen zijn dat die lui bijna allemaal een islamitische culturele achtergrond hebben..
En hoe denk je dat dat opgevat wordt als je dat nu ineens zo gaat doen?quote:Op zondag 27 maart 2016 15:48 schreef Perrin het volgende:
Het hoeft niet per se in de hoek van repressie ofzo te liggen, dat 'wat moeten we doen'.
Meer spreiden zodat ze niet allemaal bij elkaar in één wijk zitten, zou een optie zijn die nuttig is voor een bredere groep van alleen de hardcore salafisten bijv.
Gek genoeg geldt dat ook voor gewapend geweld in de VS.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Jonge mannen lijken vatbaarder dan middelbare vrouwen, bijvoorbeeld.
Er is zeker wel een basis voor gematigde islamquote:
Nog 1 keer en dan geef ik het ook op :quote:Op zondag 27 maart 2016 15:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nog 1 keer, maar dan geef ik het ook op:
1) Zowel het Christendom als de Islam zijn onderhevig aan sterke veranderingen ten aanzien van de interpretaties van die teksten.
2) Die veranderingen in de interpretaties van teksten kunnen niet verklaard worden vanuit de teksten zelf.
Ik heb het dus uitsluitend over die veranderingen in interpretatie.
Ook in de islam gaat het om voorbeelden van situatie's die binnen een bepaalde plaats en tijd plaatsvonden. Daaruit worden oorlogsregels gehaald die heel wat beperkingen opleggen.quote:Op zondag 27 maart 2016 16:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog 1 keer en dan geef ik het ook op :
1) Er is sprake van geweld in het O.T., maar gaat over de verschillende invallen door vreemde mogendheden, en wordt in het O.T. aangeduid als ' de beesten '. Geen van deze passages is aan interpretatie vatbaar en is gebonden aan plaats en tijd.
2) Er is sprake van geweld in het N.T., maar richt zich enkel tegen de Herodianen en de Romeinen ( en hun collaborateurs ), maar nergens een permanente oproep tot geweld t.o. andersdenkenden.
In de Islam is er wel sprake van oproep tot geweld en dit tegen ongelovigen, zonder beperking in tijd of plaats. Ook hier is er geen interpretatie mogelijk, of er zou aanwijzing moeten zijn dat dit expliciet en uitsluitend zich richt tot de 1e eeuw van de Islam. Niet dus.
Er staat in de Koran dat je moet vechten zolang ze je aanvallen. Als ze stoppen moet jij ook stoppen. Waarom heb je het niet over deze nuancering?quote:Op zondag 27 maart 2016 16:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog 1 keer en dan geef ik het ook op :
1) Er is sprake van geweld in het O.T., maar gaat over de verschillende invallen door vreemde mogendheden, en wordt in het O.T. aangeduid als ' de beesten '. Geen van deze passages is aan interpretatie vatbaar en is gebonden aan plaats en tijd.
2) Er is sprake van geweld in het N.T., maar richt zich enkel tegen de Herodianen en de Romeinen ( en hun collaborateurs ), maar nergens een permanente oproep tot geweld t.o. andersdenkenden.
In de Islam is er wel sprake van oproep tot geweld en dit tegen ongelovigen, zonder beperking in tijd of plaats. Ook hier is er geen interpretatie mogelijk, of er zou aanwijzing moeten zijn dat dit expliciet en uitsluitend zich richt tot de 1e eeuw van de Islam. Niet dus.
Misschien omdat er ook teksten zijn die tegenstrijdig daar aan zijn.quote:Op zondag 27 maart 2016 16:46 schreef polderturk het volgende:
Er staat in de Koran dat je moet vechten zolang ze je aanvallen. Als ze stoppen moet jij ook stoppen. Waarom heb je het niet over deze nuancering?
Die zijn er niet. Het staat letterlijk in de Koran.quote:Op zondag 27 maart 2016 16:50 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Misschien omdat er ook teksten zijn die tegenstrijdig daar aan zijn.
Ja, zoals er ook staat dat, en vermoord ze waar je ze ook kan vinden (ongelovigen). En dan kom jij aan met maar dat is in een tijd van oorlog, en dan geef ik weer aan, ja, maar dat was een offensief, etc etc. Vrede komt er niet van dit soort discussies, al helemaal niet aangezien deze ook binnen de islam gemeenschap plaatsvinden.quote:Op zondag 27 maart 2016 16:52 schreef polderturk het volgende:
[..]
Die zijn er niet. Het staat letterlijk in de Koran.
We komen nooit achter de juiste interpretatie, en zou ook totaal niet interessant moeten zijn...quote:Op zondag 27 maart 2016 16:57 schreef Molurus het volgende:
En wederom de ietwat surrealistische situatie, waarin een niet-moslim tracht een moslim uit te leggen wat de juiste interpretatie van zijn geloof is.
Je kunt een tekst niet lezen zonder te interpreteren. Het is eenvoudig niet mogelijk. Dus ik zou zeggen: als we het hebben over wat de Koran zegt dan is de interpretatie wel degelijk interessant, maar niet eenduidig.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:00 schreef truthortruth het volgende:
[..]
We komen nooit achter de juiste interpretatie, en zou ook totaal niet interessant moeten zijn...
Je maakt precies dezelfde fout die Wilders ook maaktequote:Op zondag 27 maart 2016 16:56 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ja, zoals er ook staat dat, en vermoord ze waar je ze ook kan vinden (ongelovigen). En dan kom jij aan met maar dat is in een tijd van oorlog, en dan geef ik weer aan, ja, maar dat was een offensief, etc etc. Vrede komt er niet van dit soort discussies, al helemaal niet aangezien deze ook binnen de islam gemeenschap plaatsvinden.
Ik zou liever hebben dat het niet zo interessant is. Het belang dat mensen aan hun interpretatie hechten zorgt voor veel ellende.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:07 schreef Molurus het volgende:
Je kunt een tekst niet lezen zonder te interpreteren. Het is eenvoudig niet mogelijk. Dus ik zou zeggen: als we het hebben over wat de Koran zegt dan is de interpretatie wel degelijk interessant, maar niet eenduidig.
Ik probeerde het punt te maken dat deze discussie niet zinvol is, helaas gaat dat langs je heen.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:09 schreef polderturk het volgende:
Je maakt precies dezelfde fout die Wilders ook maakte
191. And kill them wherever you find them, and turn them out from where they have turned you out. And Al-Fitnah is worse than killing. And fight not with them at Al-Masjid-al-Haram (the sanctuary at Makkah), unless they (first) fight you there. But if they attack you, then kill them. Such is the recompense of the disbelievers.
192. But if they cease, then Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.
Dat betekent natuurlijk nog niet dat wij, als niet-moslims, waarde moeten gaan hechten aan interpretaties. Wat mij betreft is de Koran dan ook helemaal niet interessant. Ook niet als het gaat om de vraag wat we nu precies aanmoeten met bepaalde stromingen binnen de Islam.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:09 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik zou liever hebben dat het niet zo interessant is. Het belang dat mensen aan hun interpretatie hechten zorgt voor veel ellende.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat betekent natuurlijk nog niet dat wij, als niet-moslims, waarde moeten gaan hechten aan interpretaties. Wat mij betreft is de Koran dan ook helemaal niet interessant. Ook niet als het gaat om de vraag wat we nu precies aanmoeten met bepaalde stromingen binnen de Islam.
Het probleem is wat mij betreft niet de Koran.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |