Sommigen van ons zijn christelijk opgevoed en hebben die informatie met de paplepel binnengekregen. De remonstranten zijn het gemakkelijkst, daar wordt je gewoon "vriend". Bij de strengere kerken moet je eerst op cursus, daarna wordt je gedoopt en als volwassene heb je dan gelijk toegang tot brood bij de vieringen, bij sommige kerken ook tot wijn, maar dat hangt van het beleid af. Bij de jehovagetuigen mag je geen verjaardagen vieren en is het brood en wijn weggelegd voor een paar uitverkorenen.quote:Op maandag 28 maart 2016 09:40 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. Waar haal je al die info vandaan? En hoe werkt een inschrijving bij de kerk? Ik ben trouwens bang om daar dom over te komen omdat hier zo wein8g over weet.
Bestaat er een lijst van kerken die wijn aanbieden?quote:Op maandag 28 maart 2016 11:11 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Sommigen van ons zijn christelijk opgevoed en hebben die informatie met de paplepel binnengekregen. De remonstranten zijn het gemakkelijkst, daar wordt je gewoon "vriend". Bij de strengere kerken moet je eerst op cursus, daarna wordt je gedoopt en als volwassene heb je dan gelijk toegang tot brood bij de vieringen, bij sommige kerken ook tot wijn, maar dat hangt van het beleid af. Bij de jehovagetuigen mag je geen verjaardagen vieren en is het brood en wijn weggelegd voor een paar uitverkorenen.
Katholieke kloosters doen dit. En ik geloof de kerk in Syrië of dat de Koptische is geen idee, ik weet dat het in Syrië gedaan wordt, alleen geloof ik dat die dan deel waren van de Koptische kerk. Ik weet dit omdat vluchtelingen vandaar werden opgevangen in een klooster en de priester als uitzondering ze de wijn laten drinken omdat het voor hun traditie is. De orthodoxe zie ik het ook wel doen maar weet ik niet zeker.quote:Op maandag 28 maart 2016 11:37 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Bestaat er een lijst van kerken die wijn aanbieden?
De meeste gelovigen weten maar bar weinig van de bijbel en hun geloof. Ik ken er een paar op mijn werk en die staan gelijk met hun mond vol tanden.quote:Op maandag 28 maart 2016 09:40 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Bedankt voor de info. Waar haal je al die info vandaan? En hoe werkt een inschrijving bij de kerk? Ik ben trouwens bang om daar dom over te komen omdat hier zo wein8g over weet.
Eens, maar veel gelovige die gewoon simpel eraan vasthouden en blij zijn met het geloof op die manier. Laat ze toch? Als zij er hun ei in kwijt kunnen. Als jij gaat koken zeker wil je misschien eens wat tips om beter te kunnen koken maar je wilt niet dat steeds een drie sterren kok komt proeven bij je en dan je gekookte eten afkraakt.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De meeste gelovigen weten maar bar weinig van de bijbel en hun geloof. Ik ken er een paar op mijn werk en die staan gelijk met hun mond vol tanden.
Prima. Doe ik ook. Tot ze zich melden op een forum.quote:Op maandag 28 maart 2016 16:02 schreef Argo het volgende:
[..]
Eens, maar veel gelovige die gewoon simpel eraan vasthouden en blij zijn met het geloof op die manier. Laat ze toch?
Geloof is een overtuiging. Geen keuze. Je kunt er niet even voor kiezen om ineens ergens overtuigd van te zijn. Zoiets groeit van binnenuit. Als je gelooft kun je je in je geloof verdiepen, zeker. Maar ik ben ongelovig en ik verdiep me er ook in. .quote:Het geloof is een studie.
Oh je had het over werk, op het Forum staat het je vrij uiteraard. Daar zijn ze voor.quote:Op maandag 28 maart 2016 16:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Prima. Doe ik ook. Tot ze zich melden op een forum.
[..]
Geloof is een overtuiging. Geen keuze. Je kunt er niet even voor kiezen om ineens ergens overtuigd van te zijn. Zoiets groeit van binnenuit. Als je gelooft kun je je in je geloof verdiepen, zeker. Maar ik ben ongelovig en ik verdiep me er ook in. .
Als er een scheppende en almachtige god bestaat hebben veel mensen, mijzelf incluis, maar één prangende vraag.quote:Op maandag 28 maart 2016 16:26 schreef Argo het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat meer mensen niet zo'n afkeer hebben van een God of grote tovenaar zoals sommige hier zouden zeggen. Maar eerder de regeltjes en wat zou worden gedaan in naam van die God.
Je komt bedrogen uit. Het is meestal mierzoete rode wijn en gezellig een glaasje bijschenkenquote:Op maandag 28 maart 2016 17:06 schreef firefly3 het volgende:
Ik denk dat ik katholiek wordt. De kerken vind ik mooi, de sfeer en ik wil graag gratis wijn.
Welke is dat?quote:Op maandag 28 maart 2016 17:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als er een scheppende en almachtige god bestaat hebben veel mensen, mijzelf incluis, maar één prangende vraag.
Mag je in drie nabije kerken ingeschreven staan?quote:Op maandag 28 maart 2016 17:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je komt bedrogen uit. Het is meestal mierzoete rode wijn en gezellig een glaasje bijschenkenis er niet bij...
![]()
Maar als je van lampjes en glinstertjes houdt is het wel een aanrader.
Kerel kerk en staat is gescheiden, niemand gaat je arresteren.quote:Op maandag 28 maart 2016 18:02 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Mag je in drie nabije kerken ingeschreven staan?
Ik dacht dat gelovigen altijd vriendelijk warenquote:Op maandag 28 maart 2016 18:14 schreef Argo het volgende:
[..]
Kerel kerk en staat is gescheiden, niemand gaat je arresteren.
Maar even eerlijk gebruik Google eens man.
Gelovigen zijn geen deurmat. Lees CS Lewis met Mere Christianity maar.quote:Op maandag 28 maart 2016 18:28 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Ik dacht dat gelovigen altijd vriendelijk waren
Sorry ik hou niet zo van lezen. Ik heb dan moeite met het opnemen van informatie. Ik ben meer visueel ingesteld.quote:Op maandag 28 maart 2016 18:32 schreef Argo het volgende:
[..]
Gelovigen zijn geen deurmat. Lees CS Lewis met Mere Christianity maar.
Vrijzinnige roomse kerken, alle protestante kerken, oosters orthodoxen en anglicanen.quote:Op maandag 28 maart 2016 11:37 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Bestaat er een lijst van kerken die wijn aanbieden?
Het is maar 1 slokje, tenminste als je geluk hebt (en allemaal uit dezelfde beker ook nog eens), in de meeste gevallen mag je alleen maar je stukje brood in de wijn dopen.quote:Op maandag 28 maart 2016 17:06 schreef firefly3 het volgende:
Ik denk dat ik katholiek wordt. De kerken vind ik mooi, de sfeer en ik wil graag gratis wijn.
Pfft, niet zo vrijgevend als ik dacht dus.quote:Op maandag 28 maart 2016 19:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het is maar 1 slokje, tenminste als je geluk hebt (en allemaal uit dezelfde beker ook nog eens), in de meeste gevallen mag je alleen maar je stukje brood in de wijn dopen.
Waarom er zoveel ellende is uiteraard. Bij een almachtige is dat niet nodig. En zeker niet als hij ook nog algoed is. Het eeuwige verhaal over de strijd tussen Goed en Kwaad die "daarboven" wordt uitgevochten is alleen maar een excuus voor de slechtheid in de mens.quote:
In combinatie met de vrije wil van mensen, waardoor deze zich van God kunnen afkeren, en er vervolgens een puinhoop van maken, is er volgens mij wel logica in te ontdekken.quote:Op maandag 28 maart 2016 21:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarom er zoveel ellende is uiteraard. Bij een almachtige is dat niet nodig. En zeker niet als hij ook nog algoed is.
De vraag is, hoe kunnen wij een onderscheid maken tussen kwaad en goed? Er lijkt een soort algemene wet te zijn, waar we het allemaal mee eens zijn. Soms zijn dingen die tegen deze weg gaan zelfs nuttig voor ons. Stel nu een overloper in de oorlog, iedereen haat verraders maar als een verrader ons helpt is het nuttig, toch hekelen we zo iemand die zijn eigen land verraad.quote:Op maandag 28 maart 2016 21:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waarom er zoveel ellende is uiteraard. Bij een almachtige is dat niet nodig. En zeker niet als hij ook nog algoed is. Het eeuwige verhaal over de strijd tussen Goed en Kwaad die "daarboven" wordt uitgevochten is alleen maar een excuus voor de slechtheid in de mens.
Als hij almachtig is en alles geschapen is dan is hij voor de volle 100% aansprakelijk voor alle ellende! En de vrije wil bestaat niet als er een almachtige god bestaat. Dat hebben we al aangetoond in een ander topic.quote:Op maandag 28 maart 2016 23:14 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
In combinatie met de vrije wil van mensen, waardoor deze zich van God kunnen afkeren, en er vervolgens een puinhoop van maken, is er volgens mij wel logica in te ontdekken.
Ja hoor. Door mij in het leven te roepen heeft hij mijn lijden veroorzaakt. Er is geen mens die niet lijdt.quote:
Goed en slecht zijn relatieve begrippen. Daar kun je dus niet veel mee.quote:Op maandag 28 maart 2016 23:27 schreef Argo het volgende:
[..]
De vraag is, hoe kunnen wij een onderscheid maken tussen kwaad en goed? Er lijkt een soort algemene wet te zijn, waar we het allemaal mee eens zijn. Soms zijn dingen die tegen deze weg gaan zelfs nuttig voor ons. Stel nu een overloper in de oorlog, iedereen haat verraders maar als een verrader ons helpt is het nuttig, toch hekelen we zo iemand die zijn eigen land verraad.
Hoe is dit mogelijk? Dat er een soort wet is vanwaar we kunnen zeggen dit is onrechtvaardig en slecht, en van iets anders dat het goed is?
Christendom is geen dualiteit waarin goed tegen kwaad vecht.
God is eigenlijk een alien, want hij is buiten dit geheel. Wetenschap is niet echt en heeft het constant fout dat de aarde ouder is (ondanks dat we hierdoor internet hebben enz). De Alien heeft een tegenpartij: de duivel. Alien2. Hij heeft de dinosaurusbotten neergelegt en doet alsof de aarde ouder is door koolstofdateringen te vervalsen.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 08:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als hij almachtig is en alles geschapen is dan is hij voor de volle 100% aansprakelijk voor alle ellende! En de vrije wil bestaat niet als er een almachtige god bestaat. Dat hebben we al aangetoond in een ander topic.
[..]
Ja hoor. Door mij in het leven te roepen heeft hij mijn lijden veroorzaakt. Er is geen mens die niet lijdt.
btw: "ask the real Jezus" , come on...![]()
quote:Op dinsdag 29 maart 2016 12:20 schreef firefly3 het volgende:
[..]
God is eigenlijk een alien, want hij is buiten dit geheel. Wetenschap is niet echt en heeft het constant fout dat de aarde ouder is (ondanks dat we hierdoor internet hebben enz). De Alien heeft een tegenpartij: de duivel. Alien2. Hij heeft de dinosaurusbotten neergelegt en doet alsof de aarde ouder is door koolstofdateringen te vervalsen.
Jij loopt hier al een tijdje te trollen op dit forum.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 12:20 schreef firefly3 het volgende:
[..]
God is eigenlijk een alien, want hij is buiten dit geheel. Wetenschap is niet echt en heeft het constant fout dat de aarde ouder is (ondanks dat we hierdoor internet hebben enz). De Alien heeft een tegenpartij: de duivel. Alien2. Hij heeft de dinosaurusbotten neergelegt en doet alsof de aarde ouder is door koolstofdateringen te vervalsen.
Een pater is lid van een kloosterorde, een pastoor niet. De baas van de pastoor is de bisschop, de baas van de pater is de abt.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 08:18 schreef firefly3 het volgende:
Wat is het verschil tussen een pater en pastoor en kan een pater tegelijk ook pastoor zijn?
Dat ook ja, maar ik antwoord ook voor de meelezers.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 13:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jij loopt hier al een tijdje te trollen op dit forum.
Bedankt voor de uitlegquote:Op dinsdag 29 maart 2016 17:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Een pater is lid van een kloosterorde, een pastoor niet. De baas van de pastoor is de bisschop, de baas van de pater is de abt.
Ga eens naar Taizé.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 18:20 schreef firefly3 het volgende:
Ik heb gewoon meer mijn eigen versie van geloof. Beetje in modernere gedachtegoed. Maar ik voel me nergens echt thuis, vandaar dat ik meer richting wil..
Nee, dat klopt. Hoe meer ik met gelovige praat hoe meer ik ontgoocheld ik raak. Het is mijn pessimistische aard, maar ik ben bang dat gelovige overal iets willen zien wat niet eens is. God hier God daar, veel bijgeloof, aan de andere kant ik wil niet geloven dat als ik dood ga het gedaan is.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 08:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Goed en slecht zijn relatieve begrippen. Daar kun je dus niet veel mee.
Geen god wel eeuwig leven? Je bent gewoon een boeddhist.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:25 schreef Argo het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Hoe meer ik met gelovige praat hoe meer ik ontgoocheld ik raak. Het is mijn pessimistische aard, maar ik ben bang dat gelovige overal iets willen zien wat niet eens is. God hier God daar, veel bijgeloof, aan de andere kant ik wil niet geloven dat als ik dood ga het gedaan is.
Ik wil geen God ik wil een eeuwig leven ergens in een hemel of wat het ook is. Alleen merk nu al dat het lastig is de kerk te verlaten ik ben er toch in geïnvesteerd geraakt en bevriend geworden met mensen. Maar je had denk ik eerder gelijk ik wil geloven, en nu kom ik er steeds meer achter dat ik het niet kan.
Maar wie weet gaat het als men blijft forceren, ik weet het niet meer.
Voor je geboorte leefde je ook bijna eeuwig niet. Wees niet bang om niet te zijn. Het overkomt iedereen. Leef je leven.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:25 schreef Argo het volgende:
[..]
aan de andere kant ik wil niet geloven dat als ik dood ga het gedaan is.
Dacht ik ook. Op maat gesneden zou ik denken.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Geen god wel eeuwig leven? Je bent gewoon een boeddhist.
Ik heb het opgezocht, niet echt iets voor mij eerlijk gezegt.quote:
Eens. Je leeft nu, de rest is bonus. Waarom je leven verknallen omdat er 'misschien' nog wat is na de dood.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Voor je geboorte leefde je ook bijna eeuwig niet. Wees niet bang om niet te zijn. Het overkomt iedereen. Leef je leven.
Hoezo verknallen?quote:Op woensdag 30 maart 2016 12:00 schreef laforest het volgende:
[..]
Eens. Je leeft nu, de rest is bonus. Waarom je leven verknallen omdat er 'misschien' nog wat is na de dood.
Door dingen te laten die je eigenlijk graag zou willen doen maar niet doet omdat er ergens in een oud, slecht vertaald boek staat dat het niet mag.quote:
Meeste dingen die je dan zou laten zijn over het algemeen geen goede dingen voor de mens toch?quote:Op woensdag 30 maart 2016 13:39 schreef laforest het volgende:
[..]
Door dingen te laten die je eigenlijk graag zou willen doen maar niet doet omdat er ergens in een oud, slecht vertaald boek staat dat het niet mag.
Leg uit.quote:Op woensdag 30 maart 2016 13:42 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Meeste dingen die je dan zou laten zijn over het algemeen geen goede dingen voor de mens toch?
Wat zouden gelovige niet kunnen/mogen doen wat een ongelovige wel mag? Hoezo verknallen gelovige dan hun leven en niet-gelovigen niet?quote:
Heb je überhaupt wel eens de Bijbel of de Koran gelezen?quote:Op woensdag 30 maart 2016 13:45 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Wat zouden gelovige niet kunnen/mogen doen wat een ongelovige wel mag? Hoezo verknallen gelovige dan hun leven en niet-gelovigen niet?
Ik zou graag willen weten waarom je vind dat gelovigen hun leven verknallen en niet-gelovigen niet?quote:Op woensdag 30 maart 2016 13:52 schreef laforest het volgende:
[..]
Heb je überhaupt wel eens de Bijbel of de Koran gelezen?
Dat zie ik ook niet direct. In onze (ongelovige) ogen wellicht maar misschien krijgen gelovigen wel een heel fijn gevoel door hun onthoudingen en dergelijke.quote:Op woensdag 30 maart 2016 13:45 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Wat zouden gelovige niet kunnen/mogen doen wat een ongelovige wel mag? Hoezo verknallen gelovige dan hun leven en niet-gelovigen niet?
Uren praten met een onzichtbare vriend bijvoorbeeld, is je reinste verslavende tijdverspilling.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:14 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Ik zou graag willen weten waarom je vind dat gelovigen hun leven verknallen en niet-gelovigen niet?
Onzichtbaar maar voelbaar in de hartquote:Op woensdag 30 maart 2016 16:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Uren praten met een onzichtbare vriend bijvoorbeeld, is je reinste verslavende tijdverspilling.
We weten inmiddels ook dat je met je hart niets kunt voelen. Voel je toch iets aan je hart dan is dat geen goed teken...quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:14 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Onzichtbaar maar voelbaar in de hart
Huh? Waar voel je dan mee?quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
We weten inmiddels ook dat je met je hart niets kunt voelen. Voel je toch iets aan je hart dan is dat geen goed teken...
ok, flauw.
Ik heb hele gesprekken gevoerd met mijn overleden opa. Dwz, ik sprak. Hij zei niets terug.
Er zit denk ik wel een groot verschil tussen iets aan je hart voelen en iets met je hart voelen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
We weten inmiddels ook dat je met je hart niets kunt voelen. Voel je toch iets aan je hart dan is dat geen goed teken...
ok, flauw.
Ik heb hele gesprekken gevoerd met mijn overleden opa. Dwz, ik sprak. Hij zei niets terug.
Waarom zie je deze uitdrukking figuurlijk en neem je alle uitdrukkingen in de bijbel letterlijk ?quote:Op donderdag 31 maart 2016 11:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
Er zit denk ik wel een groot verschil tussen iets aan je hart voelen en iets met je hart voelen.
Nee dat voel en denk je met je hersenen. Je hart is een spier. Daar voel je niet mee en daar denk je niet mee.quote:Op donderdag 31 maart 2016 11:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Er zit denk ik wel een groot verschil tussen iets aan je hart voelen en iets met je hart voelen.
Hoe zit het anders dan met zoiets als liefde of haat? meestal voel je zo iets ook met je hart.
en niet met je vingers ofzo.
Hoe kan je met je hersenen voelen als je het in je buik en hart voelt?quote:Op donderdag 31 maart 2016 11:26 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee dat voel en denk je met je hersenen. Je hart is een spier. Daar voel je niet mee en daar denk je niet mee.
"Diep in mijn hart weet ik..." is dan ook zuiver een zegswijze.
Je hersenen zijn het registratiecentrum. Daar zit je bewustzijn. Is dat uitgeschakeld dan voel je niets.quote:Op zaterdag 2 april 2016 09:44 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Hoe kan je met je hersenen voelen als je het in je buik en hart voelt?
Maar je hersenen zitten ergens anders dan waar ik voel.quote:Op zaterdag 2 april 2016 09:59 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je hersenen zijn het registratiecentrum. Daar zit je bewustzijn. Is dat uitgeschakeld dan voel je niets.
Doe niet zo dom. Nooit van zenuwen gehoord? Dat zijn de voelsprieten van de hersens.quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:56 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Maar je hersenen zitten ergens anders dan waar ik voel.
Volgens die logica zijn er dus ook gevoelsvoelsprieten of zenuwen die naar het hart lopen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 15:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Doe niet zo dom. Nooit van zenuwen gehoord? Dat zijn de voelsprieten van de hersens.
Zeker kunnen daar gevoelsimpulsen vandaan komen. Steken in de hartstreek zijn bekend. En de hartspier kan ook verkrampen, dat voel je zeker. Maar emoties als "ik voel dat God tot me spreekt" zitten in hersenen, niet in je hart.quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:34 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Volgens die logica zijn er dus ook gevoelsvoelsprieten of zenuwen die naar het hart lopen.
Beetje vreemd als daar geen gevoelsimpulsen vandaan komen.
Dat je de moeite nog doet.quote:Op zaterdag 2 april 2016 15:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Doe niet zo dom. Nooit van zenuwen gehoord? Dat zijn de voelsprieten van de hersens.
Hoe is een gevoel in je hart anders dan pijn in je arm?quote:Op zaterdag 2 april 2016 17:34 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Volgens die logica zijn er dus ook gevoelsvoelsprieten of zenuwen die naar het hart lopen.
Beetje vreemd als daar geen gevoelsimpulsen vandaan komen.
Zo, nu mag je eens stoppen met trollen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 14:56 schreef firefly3 het volgende:
[..]
Maar je hersenen zitten ergens anders dan waar ik voel.
quote:Op zaterdag 2 april 2016 21:38 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Zo, nu mag je eens stoppen met trollen.
Hoe zit dat in geval van een kunsthart dan?quote:Op maandag 4 april 2016 08:54 schreef firefly3 het volgende:
Is er geen enkele gelovige die mij kan bijstaan dat god in je hart zit en niet in je herseben?
quote:Op maandag 4 april 2016 13:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hoe zit dat in geval van een kunsthart dan?
Ik ben geen gelovige, mijn hart zit voornamelijk vol met bloed.quote:Op maandag 4 april 2016 08:54 schreef firefly3 het volgende:
Is er geen enkele gelovige die mij kan bijstaan dat god in je hart zit en niet in je herseben?
Wellicht kan hij je helpen:quote:Op maandag 4 april 2016 08:54 schreef firefly3 het volgende:
Ik denk dat hij net een nieuw liedje op de zondagsschool heeft geleerd:quote:Op maandag 4 april 2016 13:16 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik ben geen gelovige, mijn hart zit voornamelijk vol met bloed.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |