Ik had al van die geruchten gehoord idd, leuke kist.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 14:52 schreef Iemand91 het volgende:
Malaysia Airlines heeft een 747-400 (9M-MPP) weer uit storage gehaald om vluchten op te vangen wanneer hun A380's groot onderhoud krijgen.
En niet alleen gaan ze dus weer passagiers met een 747 vervoeren; -MPP krijg de '80's livery:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Helaas zal deze dus niet naar Schiphol komen.
747-400quote:Op vrijdag 18 maart 2016 14:52 schreef Iemand91 het volgende:
Malaysia Airlines heeft een 747-400 (9M-MPP) weer uit storage gehaald om vluchten op te vangen wanneer hun A380's groot onderhoud krijgen.
En niet alleen gaan ze dus weer passagiers met een 747 vervoeren; -MPP krijg de '80's livery:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Helaas zal deze dus niet naar Schiphol komen.
Dit soort foto's zorgen ervoor dat ik niet eens meer moeite doe om naar Schiphol te gaan voor foto's. Voel me echt een noob danquote:Op vrijdag 18 maart 2016 14:42 schreef Iemand91 het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)82078.jpg]afbeelding[/url] ]
Ik ook hoor, maar blijft toch leuk om af en toe eens te doen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 17:00 schreef Blistering het volgende:
[..]
Dit soort foto's zorgen ervoor dat ik niet eens meer moeite doe om naar Schiphol te gaan voor foto's. Voel me echt een noob danWát een shot zeg.
Dit soort foto's zorgt ervoor dat ik juist vaker naar Schiphol zou willen gaan.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 17:00 schreef Blistering het volgende:
Dit soort foto's zorgen ervoor dat ik niet eens meer moeite doe om naar Schiphol te gaan voor foto's. Voel me echt een noob danWát een shot zeg.
Die zag je inderdaad niet in die hoedanigheid in Nederland. Enkelen zijn wel eens omgebouwd naar reguliere -400 variant en zijn mogelijk in die hoedanigheid wel eens in Amsterdam geweest.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 17:48 schreef Ferry_76 het volgende:
Edit: Grappig, dit toestel is een voormalige ANA 747, en een -400D serie. Deze Domestic serie 747 is speciaal gemaakt voor de korte binnenlandse vluchten in Japan en dus niet een model wat je vaak in Nederland zult zien.
Same. En ik moet alles met het OV doen dus dat is ook niet optimaal.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 19:08 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dit soort foto's zorgt ervoor dat ik juist vaker naar Schiphol zou willen gaan. Aparte locaties gebruiken en aparte composities proberen te maken.
's morgens heel vroeg komen (om de binnenkomende vluchten vast te leggen) of juist 's avonds/'s nachts met alle lichten.
Maar ja; ik woon ruim 100 kilometer (hemelsbreed) verderop.
[..]
Die zag je inderdaad niet in die hoedanigheid in Nederland. Enkelen zijn wel eens omgebouwd naar reguliere -400 variant en zijn mogelijk in die hoedanigheid wel eens in Amsterdam geweest.
Eind maart 2014 vloog de laatste 747-400D haar laatste reguliere passagiersvlucht:
- post van 30 maart 2014
- post van 31 maart 2014
Maar bekijk die Yangtze kisten maar goed; samen met haar zusterschip B-2432 zijn deze twee de enig overgebleven
747-400 Domestic toestellen. De rest (totaal 19 gebouwd) is gesloopt.
Ziet er ook niet echt uit als een mooie landing.quote:
Hoe ging die ook alweer? Elke landing waar je levend vandaan komt is een goede landing. Als je het vliegtuig daarna nog kan gebruiken is het een perfecte landing.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 22:18 schreef Fokker89 het volgende:
Ziet er ook niet echt uit als een mooie landing.
Naast dat het natuurlijk verschrikkelijk is vind ik de bezettingsgraad van de vlucht wel laag. Er kunnen bijna 200 passagiers in. Hoe kan zo'n vlucht rendabel zijn?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 10:40 schreef larsico het volgende:
Een vliegtuig van flydubai is vanochtend in Rusland neergestort, waarbij alle 62 inzittenden zijn overleden - http://nos.nl/l/2093716
Je kan helaas niet naar believe vluchten annuleren die een lage seat factor hebben. Als je dagelijks daarheen vliegt kan dit gebeuren en ook gedurende de week zie je vaak wisselende patronen qua demand.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:41 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Naast dat het natuurlijk verschrikkelijk is vind ik de bezettingsgraad van de vlucht wel laag. Er kunnen bijna 200 passagiers in. Hoe kan zo'n vlucht rendabel zijn?
Toppunt in dat kader vind ik wel dat youtube filmpje van die non stop SIN-JFK vlucht met 5 betalende business class passagiers. Ooit zelf eens met z'n drieen op een Air Lingus vlucht van Dublin naar Glasgow gezeten. En de zaterdagmorgen vlucht LGW-RTM met Air UK was ook altijd heel matig bezet. En dat er niet zoveel Turken naar Singapore vliegen bleek toen op een vlucht alle rijen van 4 in een A330 compleet leeg waren en languit slapend bezet konden worden.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:03 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Je kan helaas niet naar believe vluchten annuleren die een lage seat factor hebben. Als je dagelijks daarheen vliegt kan dit gebeuren en ook gedurende de week zie je vaak wisselende patronen qua demand.
Al zitten er ook routes tussen die vooral voor marktaandeel en bekendheid moeten zorgen, zie je regelmatig hier gebeuren dat de ME3 dat wel doen.
quote:Op zaterdag 19 maart 2016 10:40 schreef larsico het volgende:
Een vliegtuig van flydubai is vanochtend in Rusland neergestort, waarbij alle 62 inzittenden zijn overleden - http://nos.nl/l/2093716
Dat zal hij ongetwijfeld niet zijn, maar net zoals Emirates is ook FlyDubai in overheidshanden. Het zal mij niks verbazen dat ook zij voordelen genieten waardoor niet elke vlucht winst op hoeft te leveren.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:41 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Naast dat het natuurlijk verschrikkelijk is vind ik de bezettingsgraad van de vlucht wel laag. Er kunnen bijna 200 passagiers in. Hoe kan zo'n vlucht rendabel zijn?
Had geen idee dat sommige 737 types nog worden gebruikt voor commercie!quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:01 schreef FredvZ het volgende:
[..]![]()
Twee uur moeten wachten in de lucht en dan gaat het toch nog mis.
Het is nu natuurlijk nog koffiedik kijken, maar zou het toestel in een microburst terecht zijn gekomen? Of zou het een wind shear zijn geweest. Het toestel had naar verluid nog voldoende brandstof om ca. 2,5u door te vliegen, dus uitgevallen motoren door gebrek aan brandstof lijkt op het eerste gezicht niet aan de orde. De A6-FDN was pas 5 jaar oud.
[ afbeelding ]
[..]
Dat zal hij ongetwijfeld niet zijn, maar net zoals Emirates is ook FlyDubai in overheidshanden. Het zal mij niks verbazen dat ook zij voordelen genieten waardoor niet elke vlucht winst op hoeft te leveren.
Überhaupt 2.5 uur fuel voor eventuele holding upliften,daar heb ik nog nooit van gehoordquote:Op zaterdag 19 maart 2016 15:43 schreef DeeBee het volgende:
Apartste vind ik wat ik op AviationHerald in de comments las: waarom geen alternate opgezocht als je nog zoveel brandstof hebt?
Twee uur holding is bizar lang, dan hadden ze al in Moskou geweest ongeveer...
Hij kwam uit Dubai he, daar is tanken nogal goedkoop, dus dan loont het vast om met veel extra fuel te vertrekken om zo niet te duur uit te zijn in Russia?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 20:29 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Überhaupt 2.5 uur fuel voor eventuele holding upliften,daar heb ik nog nooit van gehoord.
Dat laatste lijkt mij niet. Al weet ik dat niet zeker.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 20:33 schreef flipsen het volgende:
Blijft een raar verhaal inderdaad, ook met die video. De wind hoefde toch niet zo´n heel groot probleem te zijn, die was 230 graden, de baan ligt op 220 graden. Misschien de spoilers uitgegaan bij touchdown, toen toch weer de lucht in en dat daar iets is misgegaan? Horen de spoilers automatisch in te klappen als de throttle weer opengaat bij een 737?
PH-EXG staat momenteel op het eiland Sal op Aeroporto Internacional Amílcar Cabral.quote:SCHIPHOL - KLM Cityhopper verwacht zondag 20 maart rond 17.30 de eerste Embraer 175. Het nieuwe toestel, waarvan er zeventien zijn besteld, vervangt de Fokker 70 bij de KLM-dochter.
Het eerste vliegtuig, met aan boord KLM Cityhopper-directeur Boet Kreiken en Embraer-topman Paulo Cesar, vertrekt zaterdag vanaf de fabriek bij Sao Jose dos Campos en vliegt vervolgens via Recife, de Kaapverdische Eilanden en Lissabon naar Amsterdam.
Aan boord van de E175, die zondag 27 maart voor het eerst commercieel wordt ingezet op Stavanger Airport, is plaats voor 88 passagiers.
Uiterlijk onderscheidt de E175 zich van de grotere E190, waarvan KLM Cityhopper er 30 in de vloot heeft, door het ontbreken van de nooddeur boven de vleugel, een iets ander staartstuk en de grotere winglets aan de vleugeleinden.
Jep! Zo stond het echter niet in het AH bericht, dat was het meerquote:Op zaterdag 19 maart 2016 20:31 schreef flipsen het volgende:
[..]
Hij kwam uit Dubai he, daar is tanken nogal goedkoop, dus dan loont het vast om met veel extra fuel te vertrekken om zo niet te duur uit te zijn in Russia?
Dat hangt van de indeling af voor de betreffende vlucht. Als er maar twee rijen BC zijn gaan er maar 4 plaatsen verloren.quote:De F70 heeft plaats voor 80 passagiers (echter 10 stoelen voorin zijn niet te boeken wegens Business Class)
Dit geeft KLM zélf aan:quote:Op zondag 20 maart 2016 11:42 schreef inkjet het volgende:
Dat hangt van de indeling af voor de betreffende vlucht. Als er maar twee rijen BC zijn gaan er maar 4 plaatsen verloren.
Bron: KLMquote:De Fokker 70 bevat 80 stoelen waarvan de middelste stoel in de Business Class niet te boeken is.
In dat zelfde bericht staat dat KLM 15 Embraer E175+'s heeft besteld en 2 extra E190's.quote:Overigens heeft KLM-C niet 17 maar 19 toestellen besteld als je de twee inmiddels opgenomen opties meetelt.
Zeker niet in een A350 gevlogen? Daar is de cabineverlichting anti-jetlag!quote:Op zondag 20 maart 2016 16:30 schreef inkjet het volgende:
Pff de EXE/F even vergeten. Eigen schuld, afgelopen nacht in een vliegtuig gezeten en de acht uur tijdsverschil is te voelen....
Ik merkte er vanuit New York iig weinig van afgelopen zomerquote:Op zondag 20 maart 2016 18:43 schreef Shivo het volgende:
Dalijk met Dreamliner transatlantisch naar Schiphol, geloof niet echt dat de verlichting jetlag kan tegengaan maar zal het morgen laten weten.
Prachtige landingen als je niet vanuit het oosten komt! Verder grote verschillen tussen de vele terminals.quote:Op zondag 20 maart 2016 20:51 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik merkte er vanuit New York iig weinig van afgelopen zomer
Over New York gesproken, dat JFK was wel een afknapper zeg. Had er heel wat van voorgesteld maar wat een armoedig vliegveld
Ah, ik ben er nog maar 1 keer geweest en dat beviel totaal niet dusquote:Op zondag 20 maart 2016 21:00 schreef XL het volgende:
[..]
Prachtige landingen als je niet vanuit het oosten komt! Verder grote verschillen tussen de vele terminals.
Is dat voor Amerikaanse markt wat daar geproduceerd wordt?quote:Op maandag 21 maart 2016 15:45 schreef Iemand91 het volgende:
De eerst in Amerika gebouwde Airbus is net vertrokken voor haar allereerste vlucht:
https://www.flightradar24.com/AIB5121/929c1e8
[ afbeelding ]
Arke niet, maar TUI welquote:Op dinsdag 8 maart 2016 21:18 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Gaat Arke nog leasen van Miami Air? Vorig jaar nog in zo'n leasekist gevlogen.
Yep: http://www.airbus.com/pre(...)ufacturing-facility/quote:Op maandag 21 maart 2016 17:04 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Is dat voor Amerikaanse markt wat daar geproduceerd wordt?
Ik heb slechte herinneringen aan de N738MA. Afgelopen zomer 3x meer gevlogen 3x 4 uur + vertraging gehad.quote:Op maandag 21 maart 2016 17:11 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Arke niet, maar TUI wel
Ze bevallen blijkbaar goed, want er komen dit jaar (weer) twee van hun kisten:
N738MA en N739MA
Beiden hebben al eens eerder voor Arkefly/Arke gevlogen:
N738MA in de zomers van 2008 t/m 2012 en 2014/2015
N739MA in de zomers van 2010 t/m 2011
Beide toestellen vlogen in 2007 voor Martinair en de N739MA vloog in 2009 voor Transavia.
Naast de toestellen van Miami Air komen er nog een paar:
2x 737-800 en 1x 737-400 van Blue Air
YR-BMC, YR-BME en YR-BAJ
De eerste twee moeten nog in dienst komen bij Blue Air. Ze komen bij het Turkse Sun Express vandaan, die juist is opgericht om Europese toeristen "op te halen". Toeristen kiezen naar het lijkt liever voor een Europese luchtvaartmaatschappij of de vraag naar reizen naar Turkije is zo ver teruggelopen dat de stoelen helemaal niet meer gevuld worden en de toestellen bij Arke naar andere bestemmingen gaan vliegen.
[ afbeelding ]
En voor het eerst sinds de zomer van 2008 vliegt TUI met een Airbus vanuit Nederland:
LY-SPF van Small Planet
[ afbeelding ]
Dat ligt niet aan het toestel zelf, maar aan de manier waarop de vakantievluchten worden uitgevoerd. Het zijn in veel gevallen charters, die ruimere regels hebben tov lijnvluchten en daar maken TUI, Corendon en Transavia, in mindere mate, goed gebruik van.quote:Op maandag 21 maart 2016 19:28 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ik heb slechte herinneringen aan de N738MA. Afgelopen zomer 3x meer gevlogen 3x 4 uur + vertraging gehad.
ED FORCE ONE - ONWARDS AND UPWARDS AGAINtwitter:IronMaiden twitterde op maandag 21-03-2016 om 21:26:22Hey guys... what's big and white and has 2 new fully-working engines?? reageer retweet
quote:MAIDEN PLANE SET TO REJOIN THE BOOK OF SOULS TOUR IN BRASILIA TOMORROW AFTER MASSIVE REPAIRS COMPLETED IN JUST 10 DAYS
TWO 5000kg, FOUR MILLION DOLLAR JET ENGINES FLOWN 12,000 KM TO REPLACE DAMAGED ENGINES
Following the major accident in Chile on the morning of Saturday March 12, we are delighted to announce that a fully repaired Ed Force One will take off tomorrow afternoon, Tuesday March 22, from Santiago Airport to rejoin the tour at Brasília Presidente Juscelino Kubitschek International Airport. Following the show at Nilsen Nelson Arena, the plane will be loaded up once again on Wednesday with over 20 tons of equipment and our tour personnel to fly to Fortaleza for the concert on Thursday and on from there to Sao Paulo then New York and onwards round the World on The Book of Souls World Tour which visits 36 countries in the five month period.
The accident required the replacing of both of the Boeing 747’s port side jet engines, a tough proposition at the best of times but not made any easier by the fact of the distances involved in getting such huge components, parts, tools and technical crew to Chile as quickly as possible to get Ed Force One back in the air. The engines alone weigh 5000kg each, and cost around four million dollars each.
quote:Comments Bruce Dickinson, Maiden vocalist and pilot of Ed Force One: “The speed and thoroughness of this incredibly complex operation was stunning and we are so very pleased to get our plane back! We would like to thank Air Atlanta and their terrific rescue team for a fantastic effort in achieving this in the time they did, and to Boeing, LAN Chile. ACS and Rock It Cargo for all their invaluable support. We are sorry though for our fans in Cordoba, Buenos Aires, Rio and Belo Horizonte who missed out seeing the plane, but we hope they enjoyed the concerts as much as we did.
We should also thank our Killer Krew who found themselves at lunchtime on the Saturday of the accident with over 20 tons of equipment at the airport in Santiago and over 60 people all to get to Cordoba for early the next day to set up the huge show we are carrying. The distance is “only” 1000km, but with a small matter of the Andes in between! They did it , by the skin of the teeth, and all went very well for the show in Cordoba and the other three cities Ed Force One just missed. It’s quite a feat of logistics to find and put into action at such short notice all the transport, replacement air-charters, schedule flights etcetera to enable us to play those next four shows on time without Ed Force One, our transport for everything. Great effort, team, many thanks from all of us. And to our promoter MOVE and ACS for all their assistance and time with this too“
Waar lees jij dat deze nieuw zijn? Lijkt me vreemd om nieuwe motoren op zo'n kist te plakken, er moet genoeg gebruikt op de markt zijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 00:12 schreef derLudolf het volgende:
Twee funkelnagelneue motoren, liggen die gewoon nog op de plank bij GE? De 747-8 heeft toch vernieuwde motoren?
"2 new fully-working engines" stond in die Tweet? Lijkt mij idd ook vreemd om er nieuwe onder te hangen.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 03:34 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Waar lees jij dat deze nieuw zijn? Lijkt me vreemd om nieuwe motoren op zo'n kist te plakken, er moet genoeg gebruikt op de markt zijn.
Moeilijk om er iets over te zeggen aangezien je de neusstand van het vliegtuig niet ziet.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 10:36 schreef Luppie0110 het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)_crash_flydubai.html
Iemand een idee hoe dit kan gebeuren? Vliegt te langzaam?
Dat zou kunnen, maar valt idd weinig over te zeggen op dit moment.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 10:36 schreef Luppie0110 het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)_crash_flydubai.html
Iemand een idee hoe dit kan gebeuren? Vliegt te langzaam?
Dat klopt het zijn de GE CF6'en die eronder zijn geplaatst, en ze zijn uit Duitsland gekomenquote:Op dinsdag 22 maart 2016 10:56 schreef Woods het volgende:
Met nieuw bedoelen zd natuurlijk geen nieuwe uit de fabriek maar het feit dat er andere onder zitten. Ik vermoed de GE's.
PW 4062
GE CF6-80C2B5F
RR RB211-524G/H
ER: GE CF6-80C2B5F
KLM heeft altijd wel deze motoren in stock. Maar ze kunnen ook uit de desert gehaald zijn. Fyi een gloednieuwe GE 90 (777-300) kost 35 miljoen.(KLM)
Teveel flutter?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 10:36 schreef Luppie0110 het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)_crash_flydubai.html
Iemand een idee hoe dit kan gebeuren? Vliegt te langzaam?
quote:In June 2013, Myanma Airways Flight 309 veered off a runway in Kawthaung, Myanmar, with 60 passengers aboard and hit a wall. Myanmar’s investigation concluded the brakes and steering failed after a hydraulic-pressure drop.
Myanmar that year banned the plane, a Chinese-made Modern Ark 60 turboprop, from its airspace. Flight 309’s hulk still sits by the runway.
The day of that incident, another MA60 crash-landed in Kupang, Indonesia, injuring five. Bolivia, the Philippines and others have had MA60 accidents and grounded planes. Tonga grounded its MA60 after pressure from New Zealand, which warned its citizens not to fly in it.
China hopes soon to start exporting two new jetliners, part of its goal of securing a bigger place in global aviation and competing with giants such as Boeing Co. and Bombardier Inc. Looming over its plan is the turboprop that was supposed to be a steppingstone into foreign markets, the MA60, seating up to 60.
A Wall Street Journal examination of the MA60, the first Chinese-built airliner with sizable overseas sales, found a pattern of safety problems involving landing-gear malfunctions, braking failures and steering loss, and a track record of multiple other mishaps. Some caused injuries; one killed 25.
Fewer than half the MA60s exported since 2005 appear to be still flying abroad, according to the Journal examination of accident reports and databases, airline and government statements, media accounts, and interviews with regulators and operators.
Of the 57 MA60s the manufacturer said it had exported as of January, at least 26 were put in storage after safety concerns, maintenance problems or other performance issues, the Journal calculated. Six others were deemed damaged beyond repair, or 11% of the foreign MA60 fleet.
A comparable plane, the European-made ATR-72—Myanmar and Tonga switched to it from their MA60s—has seen 3% of its fleet of 835 damaged beyond repair in its 26 years in service, the Journal calculated.
Xi’an Aircraft Industry (Group) Co., the MA60’s maker, referred queries to its parent, state-owned Aviation Industry Corp. of China, or AVIC, which didn’t respond to inquiries.
China has soared into markets from steel to smartphones, often selling low-cost products in poorer nations before moving upmarket. Its aviation ambitions are having trouble following that path, showing the limits of China’s state-sponsored approach to a global market that presents high technological and regulatory hurdles.
The Journal examination found the regulator, the Civil Aviation Administration of China, may not have conveyed certain MA60 safety information to some importing countries despite bilateral agreements requiring it do so. The CAAC doesn’t always make domestic accident data readily available, a problem for a global industry that depends on such data to hone safety measures, and abroad has played down safety concerns around the MA60.
In a written response to the Journal, the CAAC said the MA60 has no design flaws compromising safety. Overseas accidents in recent years “weren’t directly caused by factors related to the aircraft’s design and manufacture,” it said. “These accidents have no direct relation with the aircraft’s safety.” It said it sends safety information in line with bilateral agreements.
Tevita Palu, chief executive of Tonga’s national carrier, to which China gave an MA60 as a gift, said CAAC officials told him the accidents were “only caused by pilot error.”
Inside China, the CAAC has been more vocal about MA60 problems. In 2014, it issued Chinese-language notices on its website warning about parts of the plane after domestic incidents involving landing-gear problems. A Xi’an official in 2014 told state media the landing-gear system had reliability issues.
The CAAC said it uses “stern administrative measures” to oversee aviation and cites China’s record of few recent domestic air fatalities: “This is sufficient for giving the public confidence in the overall safety of Chinese civil aviation.” It didn’t respond to subsequent inquiries.
China’s new jets
China will need confidence in its regulator when it markets its new jets. Neither jet has U.S. or European certification, so China can’t sell them in much of the developed world. It must persuade operators elsewhere its CAAC can provide oversight of the planes.
One is China’s first homemade commercial jetliner, the ARJ21 seating up to 90, slated for commercial debut this year. The other, the C919 seating up to 174, is at least two years from delivery. Both are built by state-owned Commercial Aircraft Corp. of China, or Comac, of which AVIC is a major shareholder. The jets are expected to have lower price tags than Western rivals’.
The CAAC certified the smaller jet in 2014, a process the U.S. Federal Aviation Administration observed. The FAA last year said it never intended to certify the ARJ21 as part of the process and would consider approving it after Comac upgraded it to Western standards, adding that Comac planned a derivative model complying with FAA standards.
The CAAC has said it also plans to seek FAA certification for the larger jet.
“The CAAC adopts a serious, strict and meticulous attitude in examining the development and production of Chinese-made civil aircraft,” Comac said. “They must also be put through all sorts of tests, examinations and regulatory assessment, in line with international standards and requirements that are integrated with or equivalent to the FAA’s.” The MA60 and the jets, Comac said, “are independent of each other, and don’t affect one another.”
The MA60, too, doesn’t have FAA approval. In developing nations where its exports concentrated, authorities have signed agreements with China that typically let the planes fly on the proviso the CAAC monitors aircraft problems and keeps local regulators abreast of safety issues.
In marketing materials, Xi’an touts the MA60 as inexpensive and fuel-efficient with a “precisely-designed landing-gear system.” The MA60’s lineage harks to 1966, when Xi’an started developing the Y-7, a variant of a Soviet turboprop.
China’s global-aviation efforts since have been mixed. China in 1970 began developing a jetliner seating up to 178, later abandoning the program after deeming the jet uneconomical. A small utility turboprop developed in the 1980s won FAA approval and flies in a number of countries. China removed the Y-7 from commercial service after a crash in 2000 killed 49. In 1988, Xi’an started developing a new Y-7 variant. The FAA in 1995 agreed to evaluate the CAAC’s certification process of that plane, a step toward potential U.S. approval. The FAA said that “this evaluation was stopped in mid-1996 after the applicant terminated the Y-7 certification program after design deficiencies were identified.”
That plane later evolved into the MA60, which Xi’an started delivering to Chinese carriers in 2000. In 2002, one operated by state-owned Wuhan Airlines belly-landed after its crew forgot to lower its gear, state-run Xinhua News Agency reported last year.
After the crash, Wuhan and other Chinese customers stopped operating the MA60 and canceled orders, with one of them citing the MA60’s subpar performance and poor profitability, Xinhua reported. China Eastern Airlines, Wuhan’s parent, didn’t respond to inquiries.
The MA60 wouldn’t operate commercially in China again until 2008, when Beijing-based Okay Airways deployed the plane.
Instead, China exported the MA60, starting with Zimbabwe in 2005.
In 2009, a Philippines MA60 operator suffered two runway overruns, writing off one plane, according to air-safety archive Aviation Herald, an independent accident database used by the United Nations. One was blamed on pilot inexperience with the craft, said Philippine authorities, who didn’t comment on the second. AirAsia Philippines, which bought the operator in 2013, said it didn’t acquire the MA60s in the deal and doesn’t know their whereabouts; fleet-tracking websites list them as stored in Manila.
In Bolivia, an MA60 operated by TAM, a military-run airline, belly-landed after the gear failed in 2011 and had another landing-gear failure 10 months later, according to Aviation Herald. TAM officials didn’t respond to inquiries.
Bolivian Defense Minister Reymi Ferreira said in a February local-radio interview the government had begun an investigation into the purchase of two MA60s for TAM. He said the planes were grounded for lack of parts and “technically, they haven’t given results.” A ministry spokeswoman confirmed the investigation.
Myanma Airways, which began buying MA60s in 2010, experienced three accidents, including Flight 309’s. Capt. Than Tun, managing director of the airline, now Myanmar National Airlines, said at least two related to low hydraulic pressure and, in one, pilots also erred by not going around for another landing and engaging a backup system.
Airworthiness
Several years earlier, China had begun flagging problems with the MA60’s hydraulics.
In February 2008, the CAAC issued two “airworthiness directives”—notifications detailing mandatory safety actions—regarding a malfunctioning low-pressure warning in the hydraulics system, as well as endemic braking and landing-gear failures. A review of the CAAC’s database shows it posted more than 40 directives related to MA60 safety risks.
Some English translations in the database contain discrepancies. An April 2010 airworthiness directive in Chinese, for example, identifies safety issues with the MA60’s hydraulic-oil tank; the translation describes wing-flap malfunctions.
Under bilateral agreements, the CAAC must send relevant airworthiness directives in English to foreign counterparts signing the pacts. Myanmar’s head of airworthiness at the time of the 2013 Kawthaung accident, Mya Thant, said his department received only about four such directives from the CAAC during the years it operated the MA60. A review of China’s database suggests Myanmar should have received about 20.
Myanmar in 2013 permanently grounded its three MA60 planes for “public safety,” said Mr. Mya Thant, recently retired.
Indonesian authorities said they received only three directives. Indonesia’s Merpati Nusantara Airlines from 2007 accumulated 14 MA60s. The planes suffered six accidents before Merpati grounded them in 2013, Indonesian officials said. One crashed into the sea in 2011, killing 25. Indonesian investigators blamed pilot confusion and poor training, according to a 2012 report, and requested Xi’an revise its operating manuals into standard aviation English—renewing the request after another accident, according to a 2014 report. The reports said Xi’an promised to revise the manuals.
The 2014 report quoted senior airline managers saying a safety stop on a power-control lever frequently malfunctioned, making the plane hard to halt. It also said the lever didn’t resemble operating-manual illustrations. The CAAC acknowledged the power-lever problem in a letter to Indonesian investigators, the report said.
The CAAC addressed the power-lever problem in 2015 after a state-owned Joy Air MA60 crash-landed in China, injuring five. The regulator posted a notice on its website about efforts to respond to the issue. A foreign-airline executive said Xi’an issued a so-called service bulletin, a nonbinding notification. The Journal couldn’t locate a related airworthiness directive in the CAAC’s database.
In 2013, New Zealand issued a travel warning about the MA60 in Tonga, popular with New Zealand tourists. With so many accidents, it said, “travellers utilising the MA-60 do so at their own risk.” New Zealand suspended millions of dollars in aid to Tonga to protest the aircraft’s use.
Mr. Palu, the Tongan carrier’s CEO, said CAAC officials told him the plane was safe. He said the airline received all relevant airworthiness directives. Tonga in 2015 grounded its MA60, saying it was adopting New Zealand’s aviation code. New Zealand officials declined to comment.
In 2014, after China’s Joy and Okay airlines reported MA60 landing-gear troubles, a Chinese-language notice on the CAAC’s website said there were “inherent problems with the aircraft’s design and reliability.” Joy and Okay didn’t respond to safety-related inquiries.
Xi'an has delivered 101 MA60s, an AVIC executive told Xinhua in January. Xi'an has developed an improved version, the MA600. It hasn’t reported new MA60 orders since August 2014 but has continued deliveries.
The CAAC published reports on domestic safety incidents from 2008 to 2010 in an archive on its website, but this archive disappeared in 2014, said Aviation Herald editor Simon Hradecky. The CAAC occasionally posts domestic-accident information on its website, such as notices on the 2014 and 2015 MA60 incidents.
The CAAC, without commenting on whether it removed the archive, said in its written response that in providing data to learn from accidents, “it’s more helpful to share with the industry than to share with the public.”
Arme China,ze hebben niet bepaald makkelijk.quote:Op woensdag 23 maart 2016 05:25 schreef Xtreem het volgende:
Lang artikel uit de WSJ over de expansie plannen van de Chinese luchtvaart..
A Tarnished Turboprop Clouds China’s Aviation Dream
[..]
Grote ambitie + sterke manufacturing skills + gebrek aan inzicht + relatief weinig prio voor safety + corruptie (en daarmee mindere kwaliteit)quote:Op woensdag 23 maart 2016 08:32 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Arme China,ze hebben niet bepaald makkelijk.
twitter:kjwoerkom twitterde op woensdag 23-03-2016 om 16:34:47Finnair zet 24/3 een A350 in op Helsinki - Amsterdam, ivm sluiting Brussel. Vluchtnrs AY841/842. (ovb) https://t.co/UpooTgai0F reageer retweet
Gewoon dus doorgaan.quote:Op woensdag 23 maart 2016 12:07 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Grote ambitie + sterke manufacturing skills + gebrek aan inzicht + relatief weinig prio voor safety + corruptie (en daarmee mindere kwaliteit)
Ze komen er wel, het duurt alleen nog XX jaar
Daarnaast komen er 3 Airbus A330-300's van Jet Airways op Schiphol.quote:Op woensdag 23 maart 2016 16:41 schreef biertapper het volgende:
twitter:kjwoerkom twitterde op woensdag 23-03-2016 om 16:34:47Finnair zet 24/3 een A350 in op Helsinki - Amsterdam, ivm sluiting Brussel. Vluchtnrs AY841/842. (ovb) https://t.co/UpooTgai0F reageer retweet
Goede ontwikkelingen:)quote:Transavia wil de komende twee jaar nog vier tot zes uitvalsbases in het buitenland openen. Dat zegt topman Mattijs ten Brink in een interview met het AD, waarvan een gedeelte woensdagavond is gepubliceerd.
De prijsvechter binnen de luchtvaartgroep Air France-KLM, vliegt met ingang van vrijdag vanaf München op en neer naar achttien bestemmingen in Europa.
De vier vliegtuigen die de Nederlandse tak van Transavia stationeert in de Zuid-Duitse stad, zijn de eerste buiten de thuismarkten Nederland en Frankrijk.
''We willen volgend jaar een à twee nieuwe bases openen en in 2018 drie à vier'', zegt Ten Brink. ''Ik kan nog geen namen noemen, maar de kans dat we niet verder groeien in Duitsland, is klein.'' Dat het niet bij München zou blijven was al duidelijk, maar over het tempo van de geplande expansie liet Transavia zich niet eerder uit.
Ten Brink noemde verder Oostenrijk als een markt waar nog groeiruimte bestaat voor prijsvechters. Eerder liet hij al weten dat gedacht wordt aan Portugal, Spanje en Italië. Waar Transavia precies neerstrijkt, zal afhankelijk zijn van de marktvraag, maar ook van de beschikbaarheid van geschikte start- en landingstijden.
Hebben ze daar wel genoeg toestellen voor in bestelling staan? Of gaat dat ten koste van de bezetting in NL?quote:Op woensdag 23 maart 2016 21:50 schreef Mikey92 het volgende:
Transavia wil tot zes extra buitenlandse bases
[..]
Goede ontwikkelingen:)
En geen base op Rotterdam The Hague Airport?quote:Op woensdag 23 maart 2016 21:50 schreef Mikey92 het volgende:
Transavia wil tot zes extra buitenlandse bases
[..]
Goede ontwikkelingen:)
quote:KLM geeft Transavia op
Luchtvaartmaatschappij KLM is bereid om de zeggenschap over vakantievlieger Transavia over te dragen. Dat melden bronnen aan De Telegraaf. Transavia is nu nog 100% eigendom van KLM. President-directeur Pieter Elbers zegt in een reactie „dat de discussie nu niet aan de orde is”, maar bronnen stellen dat men bij KLM het verzet heeft laten varen.
De overdracht van de zeggenschap zou te maken hebben met de zoektocht naar een partner voor Transavia. Het is de bedoeling dat KLM het Nederlandse Transavia-belang gaat verkopen aan een aparte holding, die Transavia Company heet.
Ook het 40%-belang dat Transavia Nederland heeft in Transavia Frankrijk komt daarin. Deze houdstermaatschappij kan dan ondergebracht worden in een joint-venture met een andere partij of in een ander scenario worden verkocht.
De vraag is of Transavia het gaat redden, zo stellen de hoge bronnen in Parijs. De vakantievlieger is niet winstgevend en volgens ingewijden liggen de kosten in Nederland nog altijd 20% te hoog.
De Europese luchtvaart wacht echter een nieuwe consolidatieslag. De grote „full-service” luchtvaartmaatschappijen die ook intercontinentaal vliegen dingen naar de gunsten van de succesvolle prijsvechters als Ryanair en easyJet.
Binnen Europa zijn de grote maatschappijen verliesgevend. Door samen te werken met een prijsvechter hoeven ze het wiel niet meer zelf uit te vinden.
Transavia is in omvang een stuk kleiner dan concurrenten als easyJet, Ryanair, Wizzair en Vueling die oppermachtig zijn binnen Europa en inmiddels allemaal vliegen vanaf Schiphol.
Omdat Air France KLM in dit spel niet wil verliezen moet er een partner gezocht worden voor Transavia, waarin Wizzair, Ryanair en easyJet het meest worden genoemd als mogelijke samenwerkingskandidaten. Onlangs zei bestuursvoorzitter Carolyn McCall van easyJet nog tegen De Telegraaf dat „iedereen met met iedereen praat.”
Ryanair stelde al eerder dat het wel wil samenwerken met KLM. EasyJet is op dit moment in onderhandeling met het verlieslatende Air Berlin, dat KLM’s strategische partner Etihad als grootaandeelhouder heeft.
Air France KLM kwam in 2014 met het plan om Transavia fors uit te bouwen. Dit voornemen liep echter meteen na de presentatie ernstige schade op door een twee weken durende pilotenstaking in Frankrijk.
Om een staking te voorkomen werd besloten om de verdere expansie dan maar eerst te laten plaatsvinden onder de vlag van het Nederlandse Transavia. Vrijdag wordt pas eindelijk de nieuwe basis buiten de thuislanden Nederland en Frankrijk geopend in München in Duitsland.
Het is nog niet duidelijk wanneer de overdracht van Transavia juridisch geregeld wordt. „We richten ons dit jaar op de groei in het buitenland. De discussie over de zeggenschap speelt daarna weer”, zegt Mattijs ten Brink, directeur Transavia Nederland in een reactie.
Voor KLM is het verlies van over de zeggenschap van Transavia dramatisch, omdat ze de vakantievlieger gebruikt om de eigen Nederlandse markt te bewerken. KLM kan straks niet meer beslissen over het netwerk en de investeringen van de eigen dochter.
Het lijkt er echter op dat KLM aan het voorsorteren is op een toekomst zonder Transavia. Een veeg teken aan de wand is dat luchtvaartmaatschappij onlangs een aantal nieuwe toeristische bestemmingen in Europa, zoals Ibiza en Alicante, heeft toegevoegd.
Dit wekte bij vriend en vijand verbazing, omdat KLM door deze beslissing ook passagiers inpikt van Transavia. Daarbij heeft KLM duurder personeel, waardoor het nog minder logisch is om naar bestemmingen te vliegen waarop de concurrentie van prijsvechters moordend is.
Vorige week heeft staatssecretaris Dijksma van Luchtvaart nog in een kamerdebat toegezegd dat ze een overdracht van de zeggenschap van Transavia gaat voorkomen. Kamerlid Graus (PVV) trok zijn motie in na haar toezegging.
Bezoek is overigens uitgesteld tot morgen.quote:
Aangezien de luchthaven van Brussel nog tot in ieder geval zondag gesloten blijft en Jet Airways vanaf zondag Brussel zou verruilen voor Amsterdam waren dit dus de laatstetwitter:jetairways twitterde op donderdag 24-03-2016 om 18:59:43Statement on departure of flights from Amsterdam.
reageer retweet
Op Amsterdam is het alleen de buitenkant. Maar op de echte Kitty bestemmingen is alles aan de binnenkant tot het eten aan toe Hello Kitty!quote:Op donderdag 24 maart 2016 20:09 schreef APK het volgende:
Ik zou mijn reis cancelen als dat ding bij de gate zou staan
testvlucht zo te zien?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 14:52 schreef boriq het volgende:
Op dit moment vliegt de nieuwe Embraer E175 van KLM (de PH-EXG) boven Friesland; flightradar
En inclusief een test aanvlucht op Leeuwarden? De lijn wordt daar geel, geen idee hoe hoog/laag dat dan is ... ik dacht dat dat vliegveld alleen voor militaire doeleinden was.quote:
Gezien het vluchtnummer wel. Met een flyover luchtmachtbasis Leeuwarden.quote:
Daar wordt wel vaker een flyover met burgertoestellen gedaan over luchtmachtbases:quote:Op vrijdag 25 maart 2016 15:05 schreef LintuxCx het volgende:
En inclusief een test aanvlucht op Leeuwarden? De lijn wordt daar geel, geen idee hoe hoog/laag dat dan is ... ik dacht dat dat vliegveld alleen voor militaire doeleinden was.
jep zette even een daling in en daarna weer stijgen. Zit nu boven kampen.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 15:05 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
En inclusief een test aanvlucht op Leeuwarden? De lijn wordt daar geel, geen idee hoe hoog/laag dat dan is ... ik dacht dat dat vliegveld alleen voor militaire doeleinden was.
Rondvluchtje met genodigde gasten/pers:quote:Op vrijdag 25 maart 2016 14:52 schreef boriq het volgende:
Op dit moment vliegt de nieuwe Embraer E175 van KLM (de PH-EXG) boven Friesland; flightradar
twitter:dsajet twitterde op vrijdag 25-03-2016 om 11:45:04Straks 1e vlucht met E175 @klm, uurtje lokaal (reken op laag) NH, ZH, ZL, FR, Wadden. Later video @rtvnh @luchtvaart reageer retweet
twitter:dsajet twitterde op vrijdag 25-03-2016 om 14:35:42Aan boord van de eerste @klm E175+ op @schiphol. Vlucht KL9945 AMS-AMS taxiet naar runway @rtvnh @luchtvaart reageer retweet
Ik denk dat Thai daar geen brood in ziet gezien hun algemene tariefstelling die gevoelsmatig hoger ligt dan die van KLM. Daarnaast zal het geen schaalvoordeel opleveren gezien de alliantie waar ze in zitten met Lufthansa als feeder in Frankfurt en Munchen.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 14:44 schreef Leatherface het volgende:
China Airlines alleen nog direct op Taipei, zou dat de deur openen voor Thai Airways op Schiphol? Valt immers frequentie weg, kan voor Thai een kans bieden om dat gat te vullen.
Waar is dat goed voor?quote:Op zaterdag 26 maart 2016 18:58 schreef FredvZ het volgende:
Blijft toch raar, een grijze snavel (nose cone) op een blauw/wit toestel:
[ afbeelding ]
Zag er bij de vorige livery op hun 767's ook al raar uit:
[ afbeelding ]
Die cones worden gewisseld bij schade. Als er geen cone voor handen is die past bij de livery, dan wordt er een standaard cone opgezet en krijg je dit soort taferelen.quote:
En het is te veel moeite dat ding even in de kleur te spuiten?quote:Op zaterdag 26 maart 2016 21:35 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Die cones worden gewisseld bij schade. Als er geen cone voor handen is die past bij de livery, dan wordt er een standaard cone opgezet en krijg je dit soort taferelen.
Kost tijd...quote:Op zaterdag 26 maart 2016 21:37 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
En het is te veel moeite dat ding even in de kleur te spuiten?
Moet je wel een plek staan waar een spuiterij isquote:Op zaterdag 26 maart 2016 21:37 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
En het is te veel moeite dat ding even in de kleur te spuiten?
Dat zie je toch best nog wel eens gebeuren. Maar het is vervelender voor het vliegveld dan voor het vliegtuig zelf qua schade denk ik. En de wegsleepregelingquote:Op zaterdag 26 maart 2016 21:47 schreef FredvZ het volgende:
Over schade gesproken, dit gebeurde gisteren met een Jetblue vlucht naar Nassau op de Bahama's:
Gisteren toch aangekomen.quote:Op woensdag 23 maart 2016 20:32 schreef Iemand91 het volgende:
En schijnbaar komt morgen Mohammed VI van Marokko naar Nederland
Toestellen die genoemd worden zijn de Boeing 767-300ER (CN-ROW) en Boeing 747-400 (CN-RGA).
Maandag (CN-AOG) en vandaag (CN-AOL) kwamen al twee Lockheed C-130 Hercules toestellen naar Rotterdam.
De VIP-toestellen zouden oorspronkelijk ook naar Rotterdam komen maar beide toestellen konden daar vanwege hun grootte niet afgehandeld worden.
De vandaag aangekomen CN-AOL is ondertussen al weer weg naar Praag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |