voetbalmanager2 | woensdag 16 maart 2016 @ 22:36 |
PvdA: Over 10 jaar mogen alleen nog elektrische auto's worden verkocht Als het aan de PvdA ligt mogen er over tien jaar in Nederland alleen nog maar elektrische auto's worden verkocht. Dat schrijft de PvdA in haar 'energievisie'. De partij schrijft ook dat nieuwe huizen allemaal zonnepanelen en een warmtepomp moeten krijgen. Zo moeten cv-ketels verdwijnen. De partij ziet verder onder meer een nieuw nationaal windmolenpark ver uit de kust voor zich, wetgeving om zelfrijdende auto’s mogelijk te maken, nog minder gaswinning en sluiting van kolencentrales. Oorlogsverklaring Coalitiepartner VVD ziet niks in het plan om de gewone auto's zo snel af te schaffen. "Ik dacht eerst dat het een grap was'', reageerde Kamerlid Barbara Visser. "Hun TomTom is duidelijk stuk.'' Ze spreekt van een 'oorlogsverklaring richting acht miljoen automobilisten, gebaseerd op een groot wensdenken en een blanco cheque om al deze auto's op kosten van de overheid te vervangen'. "Ambities zijn altijd mooi, maar dit heeft meer weg van een kip die zonder kop rond rent in het groene sprookjesbos'', vindt Visser. http://www.rtlnieuws.nl/n(...)utos-worden-verkocht | |
voetbalmanager2 | woensdag 16 maart 2016 @ 22:37 |
Gelukkig bestaat de PvdA niet meer over 10 jaar ![]() | |
Papierversnipperaar | woensdag 16 maart 2016 @ 22:38 |
Geef maar geld. | |
frietenstamp | woensdag 16 maart 2016 @ 22:41 |
Dan neem ik een riskja met een fietsslaaf. | |
Childofthe90s | woensdag 16 maart 2016 @ 22:46 |
Op den duur zal dit de norm worden, maar over tien jaar al, laat me niet lachen. | |
Jaimy_Luca | woensdag 16 maart 2016 @ 22:47 |
No way dat wij onze benzine-auto opgeven. Zijn ze nou helemaal gek geworden?! | |
HarryP | woensdag 16 maart 2016 @ 22:51 |
Weet de PvdA dan niet hoe slecht de productie van die accu's voor het milieu zijn? Productie: ![]() En als we er mee klaar zijn: ![]() | |
_Administr8or_ | woensdag 16 maart 2016 @ 22:53 |
Hier past eigenlijk maar een reactie: ![]() | |
maryen65 | woensdag 16 maart 2016 @ 22:54 |
![]() | |
hpeopjes | woensdag 16 maart 2016 @ 22:56 |
Ik zie het probleem niet. Sneue lui die per se in een auto op benzine willen rijden. | |
Straatcommando. | woensdag 16 maart 2016 @ 22:57 |
Terwijl diesels de smerigere auto is en blijft ![]() | |
KarigeKarel | woensdag 16 maart 2016 @ 22:58 |
Zal niet gebeuren, toppers in de PvdA zijn verfent (Italiaans) auto-liefhebber. | |
Tja..1986 | woensdag 16 maart 2016 @ 22:59 |
Uhm... Kan deze vrouw niet lezen? Niemand heeft het over auto's vervangen. Het gaat om nieuwe auto's. De meeste mensen kopen niet eens een nieuwe auto. | |
#ANONIEM | woensdag 16 maart 2016 @ 23:00 |
Doe mij maar een elektrische auto ![]() | |
Maharajah | woensdag 16 maart 2016 @ 23:00 |
Er staat worden verkocht, niet worden gereden. | |
voetbalmanager2 | woensdag 16 maart 2016 @ 23:02 |
Beetje naief om te verwachten dat ze niet ook gaan pleiten voor een volledig verbod op alle niet-elektrische auto's. | |
IkStampOpTacos | woensdag 16 maart 2016 @ 23:13 |
Dit. Gewoon een stuk of wat vluchtelingen van de straat plukken en die laten fietsen. | |
Leandra | woensdag 16 maart 2016 @ 23:16 |
Nee, het gros van de nieuwe auto's die verkocht worden zijn leasebakken. Maar er worden wel zo'n half miljoen nieuwe auto's per jaar verkocht, op een kleine 8 miljoen personenauto's. Neemt niet weg dat dit plan in dit tijdsbestek van de zotte is, en helemaal met die beperking tot elektrisch. | |
Toefjes | woensdag 16 maart 2016 @ 23:18 |
Als ze met een mooie regeling komen om mensen te stimuleren een elektrische auto te kopen sta ik daar absoluut voor open. | |
Leandra | woensdag 16 maart 2016 @ 23:20 |
Dat is het volgende punt, waar die VVD mevrouw nu al stress van heeft ![]() Die ziet natuurlijk ook een dramatische daling van de MRB inkomsten... en hoe moet al dat nieuwe asfalt dan betaald worden, zonder accijns en MRB ![]() | |
Mr.Ping | woensdag 16 maart 2016 @ 23:20 |
ik heb al een eigen windmolen in de tuin met een stekker om de Prius op te laden. ![]() | |
voetbalmanager2 | woensdag 16 maart 2016 @ 23:21 |
![]() En als dat dan gebeurd, dan komt de rekening daarvoor in de vorm van gigantische belastingverhogingen. | |
Leandra | woensdag 16 maart 2016 @ 23:22 |
Op zonnepanelen waarschijnlijk ![]() | |
voetbalmanager2 | woensdag 16 maart 2016 @ 23:22 |
Gewoon op elektriciteit ![]() | |
Toefjes | woensdag 16 maart 2016 @ 23:23 |
Heb ik ook geen problemen mee eigenlijk. Blijft het geld hier in plaats van dat het richting Saudi-Arabië gaat. | |
Leandra | woensdag 16 maart 2016 @ 23:25 |
Die heb ik over 10 jaar wel gratis denk ik, met een paar fikse accu's om de opgewekte energie in op te slaan, dus daar gaan ze het niet meer verdienen. | |
W.H.I.S.T.L.E | woensdag 16 maart 2016 @ 23:26 |
Ik heb ook liever elektrische auto's en brommers. Maar alleen om deze reden op pvda te gaan stemmen vind ik te ver gaan. | |
voetbalmanager2 | woensdag 16 maart 2016 @ 23:28 |
Het zal er op neerkomen dat iedereen straks 2x kwijt is aan vervoerskosten. Of in het geval dat dit via de belastingen gaat, dat iedere burger straks duizenden euro's per jaar moet betalen om al die elektrische wagens te laten rijden. En jij zal dat er vast voor over hebben waarschijnlijk. Maar 95% van de Nederlanders zal dit toch anders zien. | |
Toefjes | woensdag 16 maart 2016 @ 23:32 |
Dan zal het plan waarschijnlijk niet doorgaan als 95% van de Nederlanders dit onoverkomelijk vindt. | |
Leandra | woensdag 16 maart 2016 @ 23:32 |
Als het maar aantrekkelijk genoeg gemaakt wordt kijken Nederlanders vooral met hun portemonnee. Kijk eens hoeveel dikke Range Rovers er zijn ingeruild voor een Tesla.... in de lease merk je dat meteen. In hun rijgedrag niet overigens. Wat dat betreft meer dan prima dat alleen volledig elektrisch nog belastingtechnisch aantrekkelijk is in de lease, want de gemiddelde lease hybriderijder presteert het nog om 1 op 12 te rijden ![]() | |
voetbalmanager2 | woensdag 16 maart 2016 @ 23:37 |
Op het moment dat elektrisch rijden de beste optie is, dan zullen er voornamelijk elektrische auto's verkocht gaan worden. Een lichte stimulans ivm milieuvoordelen vind ik ook mooi. Alleen dat bestaat al een hele tijd en vervuilende auto's worden ook nog eens zwaarder belast. Een totaalverbod op alle niet-elektrische auto's daarentegen is een onzalig idee. | |
Leandra | woensdag 16 maart 2016 @ 23:44 |
Als particulier merk je er niet zoveel van, dat zwaarder belasten van vervuilende auto's vs het minder zwaar belasten van schone auto's. Aan de prijs merk je het al amper want een elektrische auto is nog steeds heel duur vergeleken met een zelfde/soortgelijke auto met verbrandingsmotor, het scheelt je dan voornamelijk de wegenbelasting. Voor een hybride geldt min of meer hetzelfde, en daar scheelt de wegenbelasting ook al veel minder, want alleen het gewicht van de accu's telt niet mee voor het bepalen van de wegenbelastingcategorie. Ergo: vooral de leaserijder wordt beloond voor het kiezen van een schone auto, de particulier die een schone auto koopt heeft nagenoeg geen voordeel. | |
zG. | woensdag 16 maart 2016 @ 23:44 |
Niets mis mee om dat te zeggen. Wel alleen onder de voorwaarde dat benzine- en dieselauto's dan ook toegestaan blijven op de weg. Dus: verbod op verkoop klinkt prima, verbod in zijn geheel niet. Ik hoop in ieder geval van harte mee dat elektrische auto's in 10 jaar gemeengoed zijn. | |
Ridocar | woensdag 16 maart 2016 @ 23:46 |
Dan ook voor politie, defensie en dienstauto's van ministers, (eigenlijk alle dienstvoertuigen van de overheid). Goed voorbeeld doet volgen, toch? | |
Toefjes | woensdag 16 maart 2016 @ 23:49 |
Elektrische tank. Geruisloos wapen ![]() | |
Fir3fly | donderdag 17 maart 2016 @ 00:02 |
Alsof dat niet al het geval is ![]() Elektrische auto's zijn puur en alleen rendabel dankzij een enorme subsidiepot. En dat zal nooit veranderen. Doodlopend eind. Maar van de politiek kun je niet anders verwachten. | |
Toefjes | donderdag 17 maart 2016 @ 00:05 |
Ik verwacht dat als de massaproductie goed op gang komt de prijzen lager komen te liggen. Nu vind ik ze nog te duur. | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 00:05 |
De prijs van lithium knalt ook omhoog. Elektriciteit is en zal een zeldzaam goed blijven. Zeer onverstandig plan. | |
Fir3fly | donderdag 17 maart 2016 @ 00:07 |
Dat gaat niet gebeuren. Elektrische aandrijving is simpelweg niet rendabel genoeg. Alleen voor bepaalde toepassingen. Maar er is geen enkele reden om niet gewoon alle soorten naast elkaar te laten bestaan. | |
Gutmensch | donderdag 17 maart 2016 @ 01:55 |
Het gaat gebeuren, maar zal iets langer dan 10 jaar gaan duren denk ik. Over 20 jaar zou kunnen. | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 02:25 |
Compleet de weg kwijt, deze partij. Weer een argument extra om er niet op te stemmen. | |
SlugGuts | donderdag 17 maart 2016 @ 02:27 |
Het gaat in de toekomst deze kant vanzelf wel op. Om nou te gaan forceren om dit te gaan verbieden is echt onzin. Laat die partij zich bezig houden met andere dingen. | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 02:32 |
Precies. De elektrische auto is nu voor veel mensen al aantrekkelijk en die ontwikkeling zet vanzelf door. Iemand die nu een goedkoop, zuinig benzinewagentje koopt en op jaarbasis niet al te veel kilometers maakt, moet door de PvdA geen schuldgevoel worden aangepraat. Nota bene zullen zulke auto's juist eerder gekocht worden door mensen uit de eigen achterban, terwijl de veel duurdere elektrische auto's vooral worden gekocht door mensen met een dikke portemonnee. Het is al met al dus gewoon een stompzinnig voorstel, waarmee de PvdA de eigen achterban (of wat daar nog van over is) van zich vervreemdt. Geen wonder dat de VVD denkt dat het om een vroege 1-aprilgrap gaat. | |
Ridocar | donderdag 17 maart 2016 @ 02:48 |
Er zijn ook genoeg alternatieven die zonder fossiele bron zijn te realiseren, mocht het argument zijn dat de bronnen een keertje opraken. Houtgas, methaan, plantaardige dieselolie, wat dat betreft hoeft het voorlopig nog niet over te zijn. En wat betreft het milieuaspect: bij mijn weten zijn brandstofmotoren (ondanks dat sjoemelgebeuren bij de fabrikanten) steeds zuiniger en schoner geworden. Een onzinnig plan, maar als de PvdA er zo mee bezig is, laat ze dan ipv een Audi A6/A8 een Model S als dienstauto inzetten. Gewoon om ergens te beginnen. | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 03:41 |
Jouw titel klopt niet! Of is diesel ook benzine? ![]() Sterker nog, diesel is nog grotere troep dan benzine wegens de uitstoot van fijnstof. Ik heb het nu niet over het milieu of de aantasting van historische gebouwen (ja, dat is een probleem) maar over het feit dat jij en ik die troep inademen terwijl de staat diesel blijft sponsoren. Ik zou het graag willen, geen brandstofmotor meer over 10 jaar, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat dat technisch gezien mogelijk is. We hebben simpelweg geen geschikte batterij op dit moment. Lithium is aardig (maar heel erg duur en eigenlijk heeft ook die batterij te weinig capaciteit per kg. gewicht) maar er is in de verste verte niet genoeg lithium om iedereen elektrisch te laten rijden terwijl we ook nog eens dat spul gebruiken voor alle draagbare computers, inclusief telefoontjes, GPS-apparaatjes, tabletjes etc. | |
Hexagon | donderdag 17 maart 2016 @ 07:45 |
Hoewel het einddoel goed is is dit plan dan weer niet al te slim ingestoken. Met woorden als verbieden ga je mensen niet over de streep krijgen. | |
Juup© | donderdag 17 maart 2016 @ 08:07 |
TT klopt niet, het gaat niet om alleen benzineauto's. | |
ietjefietje | donderdag 17 maart 2016 @ 08:36 |
Lekker stoken die kolencentrales! | |
Ludachrist | donderdag 17 maart 2016 @ 08:41 |
Het lijkt mij een prima idee om de verkoop elektrische auto's financieel aantrekkelijker te maken, zeker nu ze ook een beetje bereik beginnen te krijgen. Tien jaar lijkt me vrij kort om dit plan helemaal te regelen, maar elke ontwikkeling waarmee we onafhankelijker worden van olie lijkt mij een goede ontwikkeling. | |
AchJa | donderdag 17 maart 2016 @ 09:06 |
JSF met verlengsnoer... | |
Revolution-NL | donderdag 17 maart 2016 @ 09:12 |
Waarom benzine auto's? Diesels zijn aanzienlijk schadelijker en wordt zelfs met een korting op de accijns gesubsidieerd door de overheid. De overheid wil de nieuwe dienst auto's van de politie zelfs weer vervangen door gifauto's. Verder lijkt het mij een uitstekende zaak dat een verbod op de verkoop van nieuwe plofauto's bediscussieerd wordt en dat hier een streefdatum aan gekoppeld wordt. Het is natuurlijk volkomen krankzinnig als we over 10 jaar nog een nieuwe plofkoets aanschaffen. Ze zijn schadelijk voor de directe leefomgeving van de mens, ze zijn enorm inefficiënt, onderhoudsgevoelig en vele melen minder comfortabel dan een EV. De reactie van de fossiele VVD is natuurlijk treurig te noemen. Duidelijk het gevolg gelobby van teveel vriendjes in de fossiele industrie. | |
Weltschmerz | donderdag 17 maart 2016 @ 09:35 |
Onzin, fossiele brandstof wordt steeds duurder naarmate je er meer van hebt opgemaakt, duurzame energie wordt steeds goedkoper naarmate je er meer van gebruikt. Het punt dat die lijnen elkaar kruisen is onvermijdelijk en komt steeds dichterbij. Helaas is Nederland in die ontwikkeling bij de achtersten achteraan. Allemaal mogelijkheden om geld te verdienen en technologie te exporteren die weer eens verkwanseld zijn door de conservatie kabinetten sinds 2002. | |
Red_85 | donderdag 17 maart 2016 @ 09:41 |
Vanmorgen een interview gehoord op BNR, wat een wishful gelul op een grote roze wolk. De hele autoindustrie is slecht, kijk maar naar 1 autofabrikant, want zij hebben de boel lopen besodemieteren en nu moet iedereen daarvoor boeten. Kosten? Hebben we het niet over, want kindjes hebben vieze longen in dit land. Had zo bij groenlinks gekund. Realisme 0. | |
Red_85 | donderdag 17 maart 2016 @ 09:42 |
Het idee en hoe deze vent het brengt is treurig, simplistisch, arrogant en totaal niet realistisch. | |
Gunner | donderdag 17 maart 2016 @ 09:43 |
Prima. Als ze die dingen dan ook interessant genoeg maken om te kopen voor particulieren ipv alleen voor zakelijke rijders. | |
goodtripbob | donderdag 17 maart 2016 @ 09:43 |
Alles shapeshift en teleportatie door nanobots. | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 09:43 |
Lijkt mij een prima idee. Mocht de PvdA aan coalitie willen/kunnen deelnemen zijn er toch onderhandelingen nodig en dan zal dat wel weer worden afgezwakt naar 20 jaar oid. Hoog inzetten en in het midden uitkomen ![]() [ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2016 09:44:26 ] | |
Kaas- | donderdag 17 maart 2016 @ 09:49 |
Wat. | |
voetbalmanager2 | donderdag 17 maart 2016 @ 09:54 |
Ja, de originele bron heb ik niet overgenomen omdat die niet paste en om ook nog dieselauto's in de titel te verwerken vond ik ook overbodig. Dieselauto's zijn ook benzineauto's, maar niet alle benzineauto's zijn dieselauto's. | |
voetbalmanager2 | donderdag 17 maart 2016 @ 09:57 |
Ja leuk. En wie denk je dat dat uiteindelijk gaat betalen? Of leef je net als de PvdA ook zo op een roze wolk dat je denkt dat de overheid gratis kadootjes kan uitdelen? | |
Fir3fly | donderdag 17 maart 2016 @ 10:00 |
Dit is onzin. Olie raakt nooit op. | |
athlonkmf | donderdag 17 maart 2016 @ 10:03 |
tegen die tijd (als iedereen aan de zelfgegenereerde stroom zit) zal er vast wel een belasting komen op het genereren van elektriciteit. "Je bent producent he, met jezelf als eigen klant.. hmmm..." | |
H.FR | donderdag 17 maart 2016 @ 10:19 |
Ze maken zich wel weer onsterfelijk belachelijk zeg. Willen ze zichzelf opheffen soms? | |
Zolder | donderdag 17 maart 2016 @ 10:22 |
Eens met de reactie van de vvd. | |
Mystikvm | donderdag 17 maart 2016 @ 10:23 |
Beetje voorbarig om het maar vast in te vullen. Beetje onderbuikerig, ook. | |
KoosVogels | donderdag 17 maart 2016 @ 10:23 |
Daarom. Het voorstel is lang niet gek. Maar de opgewonden standjes die tegenwoordig internetfora domineren vergeten voor het gemak wel eens dat er een Kamermeerderheid nodig is om dergelijke beleidskeuzes in gang te zetten. | |
Fir3fly | donderdag 17 maart 2016 @ 10:26 |
Nog aantrekkelijker? Hoe aantrekkelijk denk je dat ze nu zijn? | |
Ludachrist | donderdag 17 maart 2016 @ 10:28 |
Niet aantrekkelijk genoeg, blijkbaar. | |
Fir3fly | donderdag 17 maart 2016 @ 10:30 |
Jawel hoor, genoeg mensen die zo'n ding in de garage hebben staan en er geld op verdienen. De subsidies op elektrische auto's zijn van belachelijk niveau. En toch koopt niemand ze. Het laat zich raden waarom. | |
Mystikvm | donderdag 17 maart 2016 @ 10:31 |
Ik begrijp ook niet zo goed wat hier op tegen zou zijn. Als elektrisch werkelijk zuiniger, duurzamer en veiliger is, waarom zou je dan per sé over tien jaar nog een benzine- of dieselauto willen kopen? Je wilt toch gewoon van A naar B? Waarom zou je dat in een vervuilende auto willen doen? Alleen maar om de milieulobby dwars te zitten? Dan ben je gewoon kinderachtig. Zoals gezegd, oldtimertjes kun je altijd blijven rijden. Dat lijkt me ook alleen maar wenselijk, oude auto's worden vanzelf erfgoed wat je zorgvuldig moet bewaren en onderhouden. | |
Leandra | donderdag 17 maart 2016 @ 10:31 |
Wie dan? Welke particulieren hebben zo'n ding in de garage staan en lopen binnen op de subsidies? | |
Revolution-NL | donderdag 17 maart 2016 @ 10:31 |
![]() Het is overigens al aangetoond dat als mensen eenmaal een EV hebben gehad ze niet meer terug willen naar een plofkoets. Vorig jaar was 9% van de nieuw verkochte auto overigens al een (PH)EV. Dat veranderd volgend jaar wel als de bijtelling op de sjoemel hybrides omhoog gaat naar het standaard tarief van 22% en de EV's op 4% bijtelling blijven. Tel daarbij op dat er volgend jaar behoorlijk wat nieuwe EV's op de markt komen en dan kunnen we denk ik wel stellen dat het begin van het einde is ingezet voor de plofmotor Ook hier geldt overigens Rogers adoption curve ![]() | |
Mystikvm | donderdag 17 maart 2016 @ 10:32 |
Kom eens met rekenvoorbeelden. Ik herken dit signaal totaal niet. | |
Ludachrist | donderdag 17 maart 2016 @ 10:33 |
Waarom? | |
Leandra | donderdag 17 maart 2016 @ 10:33 |
Dat ik maar niet vergeet een rekening met BTW van m'n bedrijf (dat energie produceert) naar m'n privépersoon te sturen, en wel marktconforme prijzen hanteren, anders een extra boete. | |
Fir3fly | donderdag 17 maart 2016 @ 10:36 |
Omdat ze ondanks al die subsidies nog steeds reteduur zijn. En nog steeds alle nadelen hebben van een elektrische aandrijving. Het is simpelweg geen vervanging van de de meeste fatsoenlijke auto's en mensen zien dat. | |
Revolution-NL | donderdag 17 maart 2016 @ 10:38 |
Waarom willen mensen dan niet meer terug naar een plofkoets als ze eenmaal een EV hebben gehad? Wat is daar de reden van volgens jou? Moedwillige zelfkwelling? | |
Wespensteek | donderdag 17 maart 2016 @ 10:42 |
Best een goed plan van de PvdA: http://www.pvda.nl/data/s(...)nergievisie_pvda.pdf | |
Mystikvm | donderdag 17 maart 2016 @ 10:43 |
Dat is hetzelfde als zeggen dat mensen geen tweezitter kopen omdat het heel onpraktisch is voor dagelijks gebruik, of dat je geen Land Rover koopt om alleen mee naar je werk te rijden. Dat wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die het willen hebben. Je schaft een auto aan omdat het voldoet aan je wensen. Dat EV's nu niet aan alle wensen voldoen, wil niet zeggen dat er nooit EV's komen die aan alle wensen gaan voldoen. Daarnaast: de ontwikkelingen in deze markt zijn wel van dien aard dat je gerust aan mag nemen dat de marktpenetratie van elektrische auto's toe gaat nemen, door dalende prijzen, voortschrijdende technieken en collectief bewustzijn. | |
Fir3fly | donderdag 17 maart 2016 @ 10:48 |
Dat is dan ook niet nodig. Elektrisch en andere manieren kunnen prima naast elkaar bestaan. | |
Ludachrist | donderdag 17 maart 2016 @ 10:51 |
Dat is dan ook het tweede punt uit mijn oorspronkelijke post, namelijk dat ze nu ze een beetje bereik beginnen te krijgen steeds aantrekkelijker worden. Als die ontwikkelingen zich beide doorzetten, dus subsidies op elektrisch rijden en beter bereik van de auto, is dat mijns inziens een prima ontwikkeling om minder afhankelijk te worden van olie. | |
Fir3fly | donderdag 17 maart 2016 @ 10:53 |
Prima, maar daar hoef je niet per se alles behalve elektrisch te verbieden. | |
Ludachrist | donderdag 17 maart 2016 @ 10:54 |
Ik denk dat er over vijftien jaar überhaupt weinig meer te verbieden valt aan de verkoop van benzineauto's, die zal dan behoorlijk gemarginaliseerd zijn, maar mooie spierballentaal is het wel van de PvdA. | |
Kowloon | donderdag 17 maart 2016 @ 10:54 |
Haha, wat een figuren zijn het ook, gelukkig reageert de VVD adequaat. Overigens, als er dan iets verboden moet worden, dan kan dat vanuit milieuoogpunt beter de dieselmotor in personenauto's zijn. | |
Ludachrist | donderdag 17 maart 2016 @ 10:56 |
Die willen ze ook verbieden, alleen is dat niet opgenomen in de titel van het bericht. Tevens willen ze niet de diesel- of benzineauto als zodanig verbieden, alleen de verkoop ervan. | |
Wespensteek | donderdag 17 maart 2016 @ 10:59 |
Daarom spreekt het plan ook niet van alleen benzinemotoren.
| |
Kaas- | donderdag 17 maart 2016 @ 11:01 |
Ik bekeek net even het tienpuntenplan uit het originele document en de meeste punten sta ik wel achter. Het punt waar de TT op focust lijkt me onrealistisch, maar blijkbaar doet Noorwegen het al (bewijs dat het mogelijk is in een succesvol land) en het is ook slechts het eerste bod in een politieke onderhandeling. | |
Kaas- | donderdag 17 maart 2016 @ 11:02 |
Die valt er ook onder. | |
Kowloon | donderdag 17 maart 2016 @ 11:06 |
Verbieden, verbieden, verbieden; waarom niet gewoon het natuurlijk verloop afwachten? Dan is het niet eens meer nodig om de verkoop van personenauto's met conventionele verbrandingsmotor te verbieden. Voordeel is dan wel dat bijvoorbeeld de verkoop van exclusieve sportwagens met verbrandingsmotor mogelijk blijft. Dit is gewoon weer een typisch links plan waar we echt helemaal niks aan hebben. | |
VEM2012 | donderdag 17 maart 2016 @ 11:13 |
Het is een beetje wensdenken, maar als je begint met 'het gaat toch niet lukken', dan kom je helemaal nergens. Het lijkt mij evident dat we zo snel mogelijk, zoveel als mogelijk, af moeten van fossiele brandstoffen. Prima visie derhalve. En natuurlijk, verbieden (laat staan al over 10 jaar) van ICE is uiteraard idioot. | |
Ludachrist | donderdag 17 maart 2016 @ 11:35 |
Omdat het ook wel eens wenselijk is dat politici wensen en plannen uitspreken, in plaats van steeds maar zeggen 'ach, we zien wel hoe de markt zich ontwikkelt, als er behoefte is aan een gezond milieu regelt de markt dat wel'. Ik mag het in ieder geval wel als politici blijk geven van een visie op hoe zij de samenleving graag zien, ongeacht of de plannen die zij presenteren over 10 jaar overbodig zijn of niet. | |
Eiwitshake | donderdag 17 maart 2016 @ 12:40 |
| |
Drinky | donderdag 17 maart 2016 @ 12:45 |
Dit ja. In sommige steden mag je niet eens meer met je dieselauto de stad meer in omdat het van een bepaald bouwjaar is. Elektrisch rijden mag dan wel de toekomst zijn, maar met accu's verplaats je de vervuiling gewoon. | |
voetbalmanager2 | donderdag 17 maart 2016 @ 12:48 |
De meest vervuilende auto's rijden nog gewoon rond in de binnenstad, maar een zuinige diesel mag niet meer. Toeristen die de stad bezoeken worden op de bon gegooid terwijl ze niet eens weten dat ze daar met hun auto niet mogen komen. Het is het automobilistje pesten anno 2016 | |
Mathemaat | donderdag 17 maart 2016 @ 12:51 |
Lijkt me geen dom plan. Maar hoe wil je met zo een auto buiten nederland rijden? Ik zie liever dat er eerst infrastructuur is en dat dan de automotor in stappen verboden wordt | |
Revolution-NL | donderdag 17 maart 2016 @ 12:53 |
Ah weer een onderbuikje, lees je eens in. Tesla's gesloten recyclingprogramma voor batterijen https://www.teslamotors.c(...)ry-recycling-program Toyota Europe Aiming For 100 Percent Hybrid Battery Recycling http://www.hybridcars.com(...)id-battery-recycling Overigens altijd aandoenlijk die petrolheads die selectief begaand zijn met het milieu. Accu's zijn een probleem maar voor het nox verspreiden in het leefgebied van mensen, de olie ramp in de golf van mexico in Nigeria sluiten we de ogen. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat we met onze plofmotoren criminele regimes voorzien van liquide middelen. Er zijn overigens inmiddels genoeg onderzoeken die aantonen dat een EV op kolenstroom cradle to cradle nog steeds schoner is dan een ICE. [ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 17-03-2016 13:03:04 ] | |
emil23 | donderdag 17 maart 2016 @ 12:56 |
Maar ze mogen dan dus niet meer verkocht worden. Als ik nu bij de BMW dealer een rolletje drop koop van 40.000 euro. En hij geeft mij daarbij een 5-serie kado. Dat mag dan toch wel? | |
voetbalmanager2 | donderdag 17 maart 2016 @ 12:58 |
![]() | |
Drinky | donderdag 17 maart 2016 @ 13:08 |
Ik vind EV's ook gewoon goed voor 90% van de forenzen die alleen maar op en neer naar het werk rijden en verder in de file stil staan, dat is verspilling van fossiele brandstof imho. Maar ik ben dus een 'petrolhead' en heb een 250cc 2takt café racer uit 1977 die ik aan het opknappen ben om voor plezierritjes te gebruiken naast mijn gewone motor die ook voor plezierritjes gebruikt wordt. Het geluid, de geuren en het kenmerkende 2takt vermogensafgifte is iets wat een electromotor nooit kan vervangen, ongeacht of het superieur is of niet. Maar als je nu al ziet hoe streng ze zijn met oldtimers vrees ik dat ik over 10 jaar nergens meer legaal kan rijden met mijn motor, de oude of de nieuwe. Huidige euronormen maken ze al praktisch onberijdbaar tenzij je de mileurestricties eraf sloopt. Er wordt mensen tegenwoordig geen lolletje meer gegund. | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 13:10 |
Vraag me af of de PvdA echt denkt dat de autoindustrie dat mogelijk maakt binnen tien jaar, speciaal voor Nederland. | |
Braindead2000 | donderdag 17 maart 2016 @ 13:10 |
Misschien moeten PVDA-politici maar eerst eens wat minder plezierreisjes maken met het vliegtuig naar alle delen van de wereld. Zelfs wethouders van kleine dorpjes vliegen regelmatig "ambtshalve" de wereld over. | |
Revolution-NL | donderdag 17 maart 2016 @ 13:14 |
Volledig mee eens. Elektrisch vervoer is op alle fronten beter aan een ICE voor de dagelijkse saaie woon-werk kilometers. Voor de fun kan je in het weekende zuipende, stinkende ICE uit de garage halen ![]() De plofmotor zal ik nog lang koesteren. Ik heb zelf ook een moderne 1000cc brommer waarbij ik alle restricties inclusief katalysator heb laten verwijderen. Dat is écht een wereld van verschil. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan ![]() | |
Paper_Tiger | donderdag 17 maart 2016 @ 17:30 |
Niks mis met het streven naar alles elektrisch. Het dwingend voorschrijven is natuurlijk een brug te ver. Laat de markt dat probleem zelf maar oplossen. | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 17:34 |
Wat is er mis met brandstofmotorauto's? ![]() | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 17:36 |
Helaas of gelukkig blijkt steeds maar weer dat de markt heel erg veel dingen niet kan oplossen. Als het mogelijk zou zijn om volledig over te stappen naar elektrisch en dit zou netto beter uitpakken voor de mensen dan mag de overheid dat best voorschrijven, helaas is dat momenteel niet de realiteit. Bovendien, als je echt graag wil als politicus dat we als samenleving die stap maken ga dan niet 1/3de bezuinigen op het wetenschappelijk onderzoek nadat er al zoveel op bezuinigd is, investeer dan juist in extra technisch en fundamenteel natuurwetenschappelijk onderzoek! [ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 17-03-2016 17:43:23 ] | |
Sjors. | donderdag 17 maart 2016 @ 17:48 |
Laatste stuiptrekkingen van een stervende partij, lachwekkend ![]() | |
Paper_Tiger | donderdag 17 maart 2016 @ 17:48 |
Alle autobouwers zien al lang in dat elektrisch de toekomst is en investeren er massaal in. Laat dat proces nou maar gewoon zijn werk doen. | |
Pek | donderdag 17 maart 2016 @ 17:51 |
Mja, ze staan al aan de rand van de afgrond....en geven zelf het laatste duuwtje ![]() ![]() | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 18:01 |
Ach, voor die paar straaljagers kunnen we wellicht biobrandstof gebruiken. Het gaat er natuurlijk om dat het niet houdbaar is dat alle mensen met brandstof rijden, dat zou te veel ten koste gaan van landbouw en regenwouden en zo. De fossiele brandstoffen worden immers vanzelf dermate schaars dat je daar niet op kan blijven rijden, de enige relevante vraag is wanneer in de 21ste eeuw dat gaat gebeuren. | |
superniger | donderdag 17 maart 2016 @ 18:04 |
Ik wil een verbod op de PvdA | |
TheFreshPrince | donderdag 17 maart 2016 @ 18:07 |
| |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 18:10 |
Goed plan. Ik ben voor ![]() Maak die auto's wel wat goedkoper dan ![]() | |
BaraCuda | donderdag 17 maart 2016 @ 18:12 |
Op het moment dat ze 800km kunnen rijden en in 10 minuten weer opgeladen kunnen zijn praten we verder ![]() | |
Weltschmerz | donderdag 17 maart 2016 @ 18:14 |
Jay Leno, een uitstekend collectioneur, maakte ooit de vergelijking tussen de verbrandingsmotor en het paard. De auto met de verbrandingsmotor was immers het ooit het schone alternatief voor het paard, die de steden vol met mest stortte en stankoverlast veroorzaakte. De auto heeft van het paard een hobby-artikel gemaakt, en de elektrische auto zal van de benzine-auto een hobby-artikel maken. Voor de paardenliefhebberij is het helemaal niet slecht geweest. Maar de elektrische auto heeft voorlopig niet de praktische actieradius van een met verbrandingsmotor. Dat heeft als negatief duurzaamheidseffect dat mensen met zo'n auto meer met het vliegtuig op vakantie zullen gaan en voor sommig ander autogebruik is het gewoon niet haalbaar omdat zo'n auto nooit lang stil mag komen te staan. Maar dat kan ook met range-extenders, al dan niet een schonere externe verbrandingsmotor en brandstofcellen. | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 18:24 |
Zouden ze ook in de tandenfee en de paashaas geloven? | |
TheFreshPrince | donderdag 17 maart 2016 @ 18:34 |
Het is een visie, een plan. Zo werkt dat. Als je jezelf geen doelen stelt kan je net zo goed uit de politiek stappen. Wat is de toekomstvisie van de VVD als het om mobiliteit en energie gaat? Blijven we voor eeuwig afhankelijk van SA? | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 18:39 |
zie er weinig in waar over nagedacht is, waar gaat men de stroom vandaan halen als het windstil is, hoe gaat men stroom aanbod en vraag met elkaar in evenwicht brengen. Het is niet veel meer dan een beetje ageren. | |
Revolution-NL | donderdag 17 maart 2016 @ 18:40 |
Wat moet het leven toch vermoeiend zijn als je alleen maar in problemen denkt. Met die instelling zaten we nu nog steeds in een grot met een kampvuur. | |
TheFreshPrince | donderdag 17 maart 2016 @ 18:45 |
Waar halen we nu de stroom vandaan als het windstil is? | |
Leandra | donderdag 17 maart 2016 @ 18:45 |
De fout in het voorstel is specifiek noemen dat de verbrandingsmotor uitgefaseerd moet worden en alle auto's elektrisch moeten worden. Ik denk dat de toekomst helemaal niet in volledig elektrische auto's ligt maar in een vorm van een hybride, waarbij de verbrandingsmotor een ander soort brandstof gebruikt. Maar dat wordt hiermee dus al min of meer uitgesloten. | |
AchJa | donderdag 17 maart 2016 @ 19:09 |
Uit buitenlandse kerncentrales... | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 19:11 |
Gascentrales bij plotselinge grotere vraag, kolen voor continuevraag, verder kernstroom import | |
voetbalmanager2 | donderdag 17 maart 2016 @ 19:13 |
Niets, kwam alleen niet in mij op. | |
AchJa | donderdag 17 maart 2016 @ 19:13 |
Idd, want een waterstofmotor bv. wordt ook buiten spel gezet. | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 19:13 |
Electrisch rijden is geweldig en de toekomst, maar dat ga je niet bereiken in 10 jaar door verbrandingsmotoren te verbieden. Over tien jaar zijn er waarschijnlijk enkele aanbieders van electrische autos in de middenklasse. | |
Papierversnipperaar | donderdag 17 maart 2016 @ 19:14 |
Onzin. Daar zijn overheden en bedrijven al geruime tijd mee bezig. Google eens op energietransitie. | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 19:14 |
Een zuigermotor op waterstof of brandstofcellen op waterstof met electromotor? | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 19:15 |
Dat is geen argument | |
Papierversnipperaar | donderdag 17 maart 2016 @ 19:15 |
Alles op waterstof! ![]() | |
Paper_Tiger | donderdag 17 maart 2016 @ 19:17 |
Het kenmerkende van de beroepspoliticus is dat hij roeptoetert zonder gehinderd te worden door kennis. In de categorie moet we deze PvdA hersenscheet dan ook plaatsen. Uiteindelijk rijden we massaal elektrisch maar dat zal ondanks en niet dankzij de politiek zijn. | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 19:18 |
Waar ga je de energie vandaan halen de waterstof op te wekken? Weet je hoeveel energie het kost waterstof met elektrolyse uit water te halen? | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 19:19 |
Zolang elektrische auto's geen geluid maken zouden ze verboden moeten worden. | |
Papierversnipperaar | donderdag 17 maart 2016 @ 19:20 |
Energie zat als het wel waait ![]() Overigens verwacht men grote sprongen in de batterijtechnologie. Zo groot dat men op grote schaal elektriciteit kan gaan opslaan. | |
Perrin | donderdag 17 maart 2016 @ 19:21 |
Erg inefficiënt idd. En waterstof is lastig in bedwang te houden. | |
Fir3fly | donderdag 17 maart 2016 @ 19:21 |
Al zo'n 20 jaar ja. | |
AchJa | donderdag 17 maart 2016 @ 19:22 |
Is wwv tegenwoordig de baas zijn tijd ofzo? | |
Perrin | donderdag 17 maart 2016 @ 19:22 |
Dat laatste zou flink helpen idd. | |
AchJa | donderdag 17 maart 2016 @ 19:23 |
De eerste uiteraard. | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 19:32 |
Het kost zoveel energie dat het maken ervan meer energie kost dan wat je opwekt met windmolens. De hoeveelheid energie die je nodig hebt om de windmolens te maken, de electrolytische installatie, de opslag (compressie en koeling) en het maken van de waterstof meer energie heel waarschijnlijk meer kosten dan wat je er uit haalt. Kortom, je wekt geen energie op. | |
Danskeidioterne | donderdag 17 maart 2016 @ 19:45 |
Waterstof werkt niet. 1. Je moet het produceren. Als bijproduct kan, of via elektrolyse. Elektrolyse is zeer inefficient. 2. Je moet het opslaan. Zeer dure infrastructuur nodig, hoge druk. Tevens zijn alle gebruikelijke opslagmiddelen poreus. Ergo, opslaan op lange termijn zorgt voor verlies. Je waterstofauto binnen parkeren? Eerst je garageverlichting vervangen voor explosieveilig. 3. Je moet het tanken. Bij snel tanken komt er een probleem bij- Je zit met drukverschillen, expansie en temperatuursverschil wat daardoor ontstaat. 4. Een verbrandingsmotor die op z'n hoogst 30% efficiency haalt- 20% gemiddeld, lawaai maakt en lastig te gebruiken is. Waarom zou je dat willen? Stel je hebt 100kWh aan electrische energie, van de zonnepanelen op je dak. Daar maak je rechtstreeks waterstof van, hou je 85kWh over. Die waterstof sla je op, in een twee weken 6% verlies, 80kWh over. (Dat is hetzelfde als 8 liter diesel) Dat tank je (langzaam, zonder verlies) en je gaat rijden. Van die 80kWh kun je er 16 echt gebruiken om je auto voort te bewegen, dat is zo'n 160km rustig rijden met je verbrandingsmotor. Gebruik je die zelfde 100 kWh om via een DC-DC converter je tesla p90Dte laden, gaat er in de omzetting van energie zo'n 3 procent verloren. Batterijen laden nog een keer zoiets, 95kWh over. Die 95kWh kun je dik 350km mee rijden op normaal tempo. Er is echt geen enkele denkbare reden om waterstof in een verbrandingsmotor te gebruiken, echt niet. Vergeet het. | |
Peter_Rasmussen | donderdag 17 maart 2016 @ 19:46 |
Hmm, moeten we niet heel serieus nemen. De intentie is goed maar hier is natuurlijk totaal niet over nagedacht. De afstand die elektrische auto's kunnen afleggen is veel te laag en infrastructuur voor 8 miljoen elektrische automobilisten leg je niet in 10 jaar aan. Samson was een Greenpeace-activist: die schreeuwen vaker zonder bij na te denken. De PvdA heeft te veel zetels. Bij de volgende verkiezingen in maart 2017 gaat daar minstens de helft vanaf. | |
Papierversnipperaar | donderdag 17 maart 2016 @ 19:52 |
Dat is logisch. Waterstof is een opslag of transportmiddel, geen bron. ![]() | |
sjorsie1982 | donderdag 17 maart 2016 @ 19:57 |
Voor alle energieopslag/transportmiddel is uiteindelijk de zon de enige bron. | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 20:00 |
Spaarlampje | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 20:07 |
Integendeel! Juist doordat we problemen zien komen we met oplossingen, dat is wat de ontwikkeling van onze beschaving drijft. Helaas blijkt het emotionele en sociale niet echt positief te ontwikkelen in al die duizenden jaren maar dat is een ander verhaal. | |
Perrin | donderdag 17 maart 2016 @ 20:10 |
Dat dus idd. De elektromotor heeft zoveel voordelen. Nu nog wel betere en betaalbare opslag van elektriciteit ontdekken. | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 20:16 |
Accu's zijn in een enorme ontwikkeling, alleen is tien jaar te kort dag. | |
Paper_Tiger | donderdag 17 maart 2016 @ 20:17 |
Dat weet je niet. | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 20:18 |
En oplossingen komen vooral uit het kapitalisme voort | |
Perrin | donderdag 17 maart 2016 @ 20:20 |
Supercapacitors worden hopelijk beter de komende jaren: http://arstechnica.com/sc(...)closer-to-batteries/ | |
Paper_Tiger | donderdag 17 maart 2016 @ 20:20 |
Natuurlijk. Wie het eerst de auto van ¤20000 maakt die 800 km rijdt op een lading heeft de markt. | |
Perrin | donderdag 17 maart 2016 @ 20:20 |
Die wil ik wel ![]() | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 20:21 |
Condensatoren heet dat in het Nederlands | |
Pietverdriet | donderdag 17 maart 2016 @ 20:23 |
40.000 met 400 kilometer is wellicht met een jaar of twee drie op de markt | |
invalidusername | donderdag 17 maart 2016 @ 20:23 |
Niet gelezen, maar ben ik de eerste die een verbod op de PVDA wil? Op zijn minst op haar persproefballonnetjes? Ga eens wat zinnigs presteren, wachtgeldtrekkers in spe | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 20:27 |
PvdA moet niet zo op de zaken vooruit verbieden. De hybridetechnologie gaat heel snel, dus dat komt allemaal wel goed. En voor wie nog altijd denkt dat dat altijd slome hipsterwagentjes zijn: zie de Fisker Karma, LaFerrari, Porsche 918 of de LMP1. | |
AchJa | donderdag 17 maart 2016 @ 20:31 |
Er staat ook als voorbeeld... De verbrandingsmotor per definitie afserveren is te kort door de bocht. Misschien vindt eoa slimmerik wel iets uit op basis van een verbrandingsmotor. | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 20:33 |
Mijn complimenten aan Magneet die hier heel het plan plaatst. Ok, laat ik maar eens serieus inhoudelijk reageren op de plannen. Laat ik aftrappen met de conclusie dat dit beleidstuk al met al veel goede voornemens bevat waarvan we moeten afwachten hoe gemotiveerd ze daadwerkelijk zijn om die waar te maken. De toekomst zal het leren. Het is jammer dat het betreffende krantje 1 puntje hieruit pakt in plaats van over de punten samen een analyse te doen. Maar ja, kwaliteitsjournalistiek en onze nationale media is nu eenmaal geen goede combinatie, op een grote uitzondering na. ![]() Een goed plan! Het is een gegeven dat dit een groeisector is die relatief recessiebestendig is (dankzij die groei) en dat het ons land een voorsprong oplevert als wij een early adopter zijn. Ik ben er een voorstander van maar we moeten ons wel beseffen dat voor dit soort technologie de wet van de remmende voorsprong kan gelden (de controletechniek verbetert nog steed) en dat mogelijk de kosten op termijn flink kunnen stijgen in verband met de beschikbaarheid van materialen, zo moet je een bijzonder materiaal gebruiken (neodymium) wat enigszins schaars is. Zoals ik zei, dit valt onder de categorie van nobele intenties die zeer waarschijnlijk niet te verwezenlijken zijn binnen dat korte tijdbestek. Ik raad aan om eerst eens in te zetten op het verbieden van de brandstofmotor voor bromfietsen en motors aangezien dat zeer zeker een haalbare kaart is. Een hoog gehalte aan wensdenken. In de eerste plaats valt het niet mee om auto’s goed zelfstandig te laten rijden, er gaat momenteel nog veel mis. Ik verwacht dat die problemen uiteindelijk worden opgelost maar tegen de tijd dat het zo ver is gaat het gemakkelijk nog minstens 10 jaar duren voordat ze op de openbare weg mogen rijden, laat staan voordat de politiek deze technologie zal/kan verplichten. De gedachte dat je kan werken terwijl je aan het rijden bent is nogal naïef. Dat is zoiets als werken terwijl je de ganse tijd met je telefoontje, instant messaging en mailen etc. bezig bent, dat werkt niet. Te veel afleiding, te ongeschikte werkruimte. Er zullen vast mensen zijn die het kunnen maar verwacht er niet te veel van. Daar valt wat voor te zeggen, je zou het als een investering in de toekomst kunnen zien. Het schijnt dat we op dit moment geld verdienen door gas goedkoper in te kopen dan waarvoor we het verkopen, indien dat klopt dan moet hier wel rekening mee worden gehouden. Een goed plan maar erg inconsistent met het recente beleid van de Nederlandse staat om juist nieuwe kolencentrales te openen. Bedankt Balkende en Rutte, dus bedankt rechts Nederland. Goed plan en slecht plan. Het is wat mij betreft en/en, niet of/of. Zo gauw je dergelijke nieuwe technologie implementeert is het raadzaam om niet afhankelijk te worden van deze nieuwe technologie maar een backup te hebben. Installeer vooral die warmtepompen (op wijkniveau!) en voltaïsche cellen maar behoud voorlopig de CV-ketel. Het spreekt voor zich dat ik hier een voorstander van ben. Voor mij spelen er extra belangen bij dit plan waardoor ik niet volledig biasvrij ben maar los daarvan is het een goed plan. Schaliegas is inderdaad niet veilig, een van de grote problemen is dat er chemicaliën moeten worden gespoten die het gesteente oplossen en dat deze chemicaliën in ons grondwater terecht komen, daarnaast komt er te veel methaan in het grondwater wat nogal spectaculaire effecten kan geven (of dat het laatste kwaad kan weet ik niet, het eerste kan sowieso kwaad). Nucleaire energiewinning is in Nederland wel degelijke veilig zolang we ervoor zorgen dat we het ergens bouwen waar een overstroming uit te sluiten is (desnoods door die omgeving extra te beveiligen op een zeer grondige manier, we hebben met de Delta-werken laten zien wat mogelijk is, hiervoor werd ook nieuwe hoogstaande technologie uitgevonden). Het probleem zit hem natuurlijk in de opslag van het radioactieve afval en de last waar je toekomstige generaties mee opzadelt (je kan er niet op rekenen dat het stabiel blijft opgeslagen totdat de radioactiviteit eindelijk voldoende is gedaald). Een uitstekend plan maar ze stoppen niet hun geld waar hun mond is zoals ze dat in het Engels zeggen. Onder Rutte is er 1/3de bezuinigd op het wetenschappelijk onderzoek in Nederland! Daarvoor werd er sinds de jaren 80 al ongeveer 50% bezuinigd op de universiteiten. Ik heb dat intern bij de partij ook wel eens aangegeven toen een nationaal en internationaal actieve politica van de PvdA hierover sprak, als je echt die ambities hebt dan zal je moeten investeren. | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 20:34 |
Hopelijk. Ze zijn al meer dan 5 jaar een grote belofte voor de toekomst. Eens. Al is in principe een waterstofmotor ook electrisch (als je daarvoor kiest als ontwerper) maar dan met waterstofgas als energieleverancier in plaats van batterijtjes. Waterstofgas is eigenlijk het ideale compromis tussen het schone van het elektrische rijden zonder vervuiling door verbranding en het gemak van tanken, als ze wat technische problemen kunnen oplossen. Ik vraag me alleen af of dat de schrijvers van dit beleidstuk dat weten. Laten we hen maar het voordeel van de twijfel geven. ![]() [ Bericht 19% gewijzigd door Bram_van_Loon op 17-03-2016 21:00:41 ] | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 20:40 |
Doe niet zo gek. ![]() De PvdA is geen stervende partij, een dip als je regeert is volstrekt normaal. | |
invalidusername | donderdag 17 maart 2016 @ 20:43 |
Dat klopt ze reageren al heel lang ![]() | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 20:46 |
In theorie zou je zelfs ervoor kunnen kiezen om een systeem te ontwikkelen waarmee je heel erg snel batterijen vervangt: een soort van tankstations waarbij je jouw batterij uit de auto kan laten halen en een vers opgeladen batterij erin kan stoppen. Je kan dat best snel doen als je dat goed ontwerpt en het levert weer wat extra werkgelegenheid op (niet zo slecht). "Maar dan krijgt ik een ander zijn batterij en krijgt een ander mijn batterij". Geen probleem, je moet er niet naar kijken vanuit het huidige concept van hoe je auto rijdt, je zou een systeem kunnen opzetten waarbij de auto van jou is maar je in feite de batterij in bruikleen hebt van een bedrijf wat je een dienst levert waarop je bent geabonneerd. Je zit echter nog steeds met het probleem dat de voorraad lithium beperkt is terwijl de vraag naar deze grondstof bij andere producten dan de auto nog steeds sterk toeneemt. Daarom zie ik meer in waterstofgas voor de middenlange termijn. Uiteindelijk zullen we vast wel veel betere batterijen kunnen ontwikkelen door materialen beter te bewerken (wat ze nanotechnologie noemen). Jij zoekt nu inderdaad problemen die er niet zijn. Ook nu is het zo dat de energiecapaciteit veel hoger is dan wat nodig is en dat je dankzij een goede mix van technieken snel de capaciteit kan vermeerderen en verminderen in functie van de vraag. Gaan we het met alleen windmolens redden? Natuurlijk niet. Windmolens kunnen daarentegen prima een bijdrage leveren, zolang je ook een backupsysteem hebt voor de momenten dat het te weinig waait. [ Bericht 22% gewijzigd door Bram_van_Loon op 17-03-2016 20:51:48 ] | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 20:48 |
De VVD houdt zich überhaupt niet bezig met dit soort kwesties. Het primaire doel van de VVD was, is en blijft om zoveel mogelijk inkomensherverdeling tegen te gaan en als het even mogelijk is juist inkomen over te hevelen van het gepeupel naar de elite, cronykapitalisme te bevorderen, regulering tegen te gaan en dergelijke. | |
Paper_Tiger | donderdag 17 maart 2016 @ 21:10 |
Ik overweeg elektrische bestelautootjes. Amsterdam geeft ¤5000 subsidie. Actieradius 100 km. Meer dan genoeg. | |
Danskeidioterne | donderdag 17 maart 2016 @ 21:11 |
De voorraad lithium die we nu realistisch kunnen benutten is genoeg om 1 miljard 85kWh Tesla's te bouwen(21kg lithium per auto). Als de prijs stijgt, wordt die voorraad alleen maar groter. Daarnaast neemt de hoeveelheid lithium per batterij af doordat de techniek beter wordt. Tenslotte zijn er batterijen in ontwikkeling die geen lithium gebruiken. Supercapacitors worden al 10+ jaar als alternatief aangedragen maar de ontwikkelingen hebben nog niet veel bruikbaars laten zien. Beter dan batterijen wisselen is snelladen. Zet een fatsoenlijk 100kW laadstation ala supercharger bij iedere snelwegparkeerplaats neer. Bouw desnoods bij, iedere 5km een. Zorg dat er wifi is en met een kwartiertje laden kun je 100km aan range bijtanken terwijl je je email leest. Alleen zorgen dat de auto's dit aankunnen- maar dat duurt geen 5 jaar voordat all merken die mogelijkheid bieden. Toevallig afgelopen week een 370km trip gemaakt gemaakt met een model s p85. Half uurtje aan de lader gestaan bij de tesladealer in Aarhus, genoeg voor 200+km extra bereik. | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 21:21 |
Ja maar we willen niet enkel auto's produceren van die voorraad. Toegegeven, in een laptop, smartphone, GPS-apparaat etc. gaat veel minder lithium dan in zo'n auto maar een hoop daarvan verdwijnt wel op de vuilnisbelt terwijl die apparaten een zeer korte levensduur hebben. Bovendien, stel dat we die 1 miljard auto's halen, is dat genoeg met een wereldbevolking die gaat groeien naar 9-12 miljard mensen in de komende decennia? Ik geloof zeker in de technologie, het is de tijdsduur die nogal uitdagend is. Dit terwijl ze nu al, bijvoorbeeld met ingang van 1-1-2017, de aankoop en verkoop van een bromfiets of motor met brandstofmotor kunnen verbieden en bijvoorbeeld met ingang van 1-1-2020 het gebruik hiervan kunnen verbieden zodat mensen nog de tijd hebben om hun voertuig te verkopen etc. | |
Ringo | donderdag 17 maart 2016 @ 21:27 |
Hufter op met je electrische auto, die krengen zijn over tien jaar allang verleden tijd. De PvdA gelukkig ook, ja. | |
Danskeidioterne | donderdag 17 maart 2016 @ 21:33 |
Waar rijden we dan in, over 10 jaar? En "krengen". Serieus, maak een proefritje in een Tesla. Tesla is vrij scheutig met proefritjes, volgens mij ![]() | |
kawotski | donderdag 17 maart 2016 @ 21:34 |
Gewoon in een diesel of benzine auto. En welke auto haalt 999km op electrisch? | |
Ringo | donderdag 17 maart 2016 @ 22:00 |
In huifkarren, op de vlucht voor mohammedaanse roofbendes. | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 22:07 |
Zei die spottend zich in de jaren 70 wanende... [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2016 23:49:16 ] | |
Perrin | donderdag 17 maart 2016 @ 22:45 |
![]() | |
Repelsteeltju | donderdag 17 maart 2016 @ 23:04 |
Kernsplijting van uranium levert: 80*10^6 MJ (22*10^6 KWh) per kg Verbranding van steenkool levert: 30 MJ (8,3 KWh) per kg Li-ion batterij levert: 0,36 MJ (0,10 KWh) per kg ---- Batterijen op basis van lithiumionen zijn een grap. ![]() | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 23:14 |
Nee en nee. Zeker is dat de brandstofauto niet de tweeëntwintigste eeuw haalt. ![]() | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 23:15 |
Dat is een feit maar dat kunnen wij helaas niet betalen. ![]() | |
Fir3fly | donderdag 17 maart 2016 @ 23:16 |
Elke rit in een auto van die prijs is de moeite waard. | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 23:18 |
Zeker weten. De benzine/diesel auto is echt een regelrecht vergif wat de lucht in wordt gestoten. | |
Repelsteeltju | donderdag 17 maart 2016 @ 23:24 |
Overdreven. CO2 is geenszins een vergif en zonder CO2 gaan we allemaal dood. | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 23:48 |
Dat alleen al zou een goede reden zijn dat die techniek verdwijnt maar gelukkig heeft de mens geen keuze: de olie raakt vanzelf op en gelukkig duurt het heel erg lang om nieuwe olie te maken. ![]() | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 23:49 |
Psst, het is niet de CO2 waar hij het over heeft. ![]() Dat gezegd hebbende, die overtollige CO2-uitstoot is eveneens een probleem, wat in vele miljoenen, tientallen miljoenen of zelfs honderden miljoenen jaren is opgeslagen stoten wij in een paar honderd jaar uit. Het probleem zit hem niet zo zeer in het andere klimaat maar in het feit dat het klimaat zo snel verandert. | |
Bram_van_Loon | donderdag 17 maart 2016 @ 23:51 |
Als socialistische nonpetrolhead ben ik het daarmee eens. ![]() En toch hoop ik dat die technologie snel overbodig wordt en daarmee verdwijnt. Als we dan in ruil daarvoor de gloeilamp terug mogen krijgen dan zou het helemaal geweldig zijn. | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 23:52 |
De afdeling luchtballonnen heeft weer aan het lachgas gezeten. | |
#ANONIEM | donderdag 17 maart 2016 @ 23:53 |
De uitstoot van benzine /diesel is regelrecht vergif...rotzooi...troep etc... | |
tjoptjop | vrijdag 18 maart 2016 @ 00:05 |
Gezien de ontwikkeltijden van auto's is dit natuurlijk totaal niet reëel ![]() Toch is het wel de toekomst, electrische zelfrijdende auto's kunnen mij niet snel genoeg komen ![]() Blijft er ook genoeg brandstof over om de oude 911 in het weekend uit te laten. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 00:06 |
Waarom niet? Er is ook iets wat het tegenwerkt... | |
Repelsteeltju | vrijdag 18 maart 2016 @ 00:07 |
O ja, de fijnstof. De oplossing daarvoor is gewoon niet bouwen in de buurt van drukke verkeersaders, filters en hybrides. :$ Verbrandingsmotors daarentegen zijn liefde ... leven ... passie etc... | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 00:09 |
Fuck the passie....denk eens aan je gezondheid gvd. ![]() | |
tjoptjop | vrijdag 18 maart 2016 @ 00:12 |
Ik snap niet echt wat je bedoelt met tegenwerken? | |
Repelsteeltju | vrijdag 18 maart 2016 @ 00:20 |
Inademen die zooi van een beetje roet wordt je niet slechter. Ik zou alleen niet dicht bij een snelweg gaan wonen, vooral ook vanwege de geluidsoverlast waar hybrides niets aan doen. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 00:21 |
de oliehandel? | |
tjoptjop | vrijdag 18 maart 2016 @ 00:25 |
Oh zo, geen idee. Maar bij autofabrikanten zijn veel producten gewoon voor de langere termijn, ontwikkeling van motoren is kostbaar dus daar willen ze ook een tijd mee doen, evenals modellen. Gemiddelde auto is toch een jaar of 7 op de markt waarbij de ontwikkeling waarschijnlijk net zo lang duurt. Dan is het gewoon niet reëel om te verwachten dat binnen 10 jaar alleen nog maar elektrische auto's verkocht kunnen worden. Van de kleinste a-segmenter tot aan de slagschepen als S-klasse. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 00:55 |
Mwah, zie het probleem van de VVD niet zo. 10 jaar is een redelijke tijd en elektrische auto's zie je nu al overal in het straatbeeld, het zal natuurlijk niet helemaal precies uitkomen. Probleempje natuurlijk is dat elektrische auto's geen vroem-vroem-geluiden maken en niet die ultiem mannelijke geur van benzine hebben, en dat wil je natuurlijk niet met bij je rechtse hobby. ![]() En dan komen meteen de insinuaties dat je een vuige boomknuffelaar bent, of komen er jpegjes dat accu's en elektrische auto's toch niet zo GroenLinks-proof zijn, met de visueel nog ontbrekende ondertoon dat dikke benzine slurpende bakken dus toch helemaal niet van een vervlogen tijd zijn. Ze vergeten alleen dat je met een elektrische auto onmiddellijk koppel hebt. Er is niets behalve software die je er van onthoudt om als een idioot bij het stoplicht vandaan te jagen. Daarnaast ontstaat praktisch alle auto innovatie in dit soort modellen. Man, Tesla heeft al een leuke software feature waardoor je al bijna niet meer op hoeft te letten op de snelweg. Het zal over 10 jaar nog wel niet in elk oud barrel zitten maar je gaat dan al aardig die kant op hoor. Beetje investeren in betere infrastructuur voor elektrische auto's en het kan hard gaan, en letterlijk. Want als die koekblikken volledig autonoom worden dan kunnen die dingen al wel richting hun maximum snelheid toe, en daar is de VVD denk ik wel voor. Lekker hard met de elektrische Volvo over de A1 knallen. Ik snap dat VVD conservatisme niet zo hoor, progressivisme en innovatie brengt de mensheid veel verder dan elk proefballonnetje weg te lachen met 'En wat we nu hebben dan?!?'. Uiteindelijk snijden ze zichzelf er alleen maar mee in de vingers. Een veel gepaster antwoord die je hier ook in het topic veel zag is om nuance bij die tien jaar en het eventuele verbod te leggen, om je coalitiepartner letterlijk weg te lachen en het plan volledig af te schieten zegt wel weer in wat voor een onliberaal popi-jopi staat de VVD zich bevind. ![]() Elektrische Auto's ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 01:07 |
Kijk om je heen en wat voor auto heeft de modale mens die 10k per jaar rijdt? Een 15 jaar oude benzine auto meestal en zoiets werkt alleen wanneer je er bij nieuwe met gaat beginnen. | |
Fir3fly | vrijdag 18 maart 2016 @ 01:09 |
Daar heb je niks aan als je twee ton aan batterijen mee moet zeulen ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 01:13 |
| |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 01:16 |
Zo'n Tesla is wel snel hoor bij het stoplicht. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 01:18 |
Heb zelf preventief 2 knollen en een kar. | |
Infection | vrijdag 18 maart 2016 @ 01:27 |
Maar goed dat niemand de PvdA serieus neemt. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 01:27 |
Ik wil wel graag iedereen er nogmaals op attenderen, vooral in connectie met het voorgaande filmpje. 10 jaar is best wel wat hoor in technische vooruitgang. 10 jaar geleden was de eerste iPhone nog niet geïntroduceerd en had dus niemand een smartphone op iOS of Android, alle computers draaiden nog Windows XP of lager. Geen enkele zender was HD, de analoge kanalen moesten nog uitgeschakeld worden. YouTube bestond net een jaar. Internetsnelheden werden nog uitgerekend in kilo- in plaats van megabits. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 01:58 |
Je moet zulke plannen langzaam invoeren, bijv eerst alle leaserijders. | |
Impressme | vrijdag 18 maart 2016 @ 02:56 |
Verbod is weer zo negatief, maar dit is wel de toekomst, denk ik en prima toch ![]() Zijn we gelijk af van die Formule 1 races ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 03:09 |
Botsauto's op de kermis zijn al zo lang ik ze ken electrisch. [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2016 03:11:02 ] | |
Ludachrist | vrijdag 18 maart 2016 @ 08:47 |
De PvdA zou nu eigenlijk moeten voorstellen dat dit alleen gaat gelden voor mensen die VVD stemmen. | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 08:49 |
Dat gaat te ver natuurlijk maar met bijtelling voor leasebakken is er krachtig instrument in handen. | |
Red_85 | vrijdag 18 maart 2016 @ 09:35 |
Onzin. F1 en andere voorlopende klasses in de racerij zullen vanzelf wel hun reglementen aanpassen. Zoals al een tijdje aan de gang is. Je wil niet weten wat voor hybride technieken er al gebruikt worden in bijvoorbeeld de F1 of het WEC, die later als succesvolle innovatie beschikbaar komen voor consumenten. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Maak je daar maar geen zorgen over. En anders komt er vanzelf een F1 met alleen elektrische auto's.. Ow wacht... | |
tjoptjop | vrijdag 18 maart 2016 @ 09:36 |
![]() 0-100 tijden, je kunt tussen slechter gezelschap zitten. | |
Red_85 | vrijdag 18 maart 2016 @ 09:39 |
Je moet helemaal niks. Daar zorgt de markt vanzelf wel voor. Altijd dat keuzes willen maken VOOR de mensen. Flikker op. | |
Apekoek | vrijdag 18 maart 2016 @ 09:46 |
Helemaal prima, maar dan wel in 20 jaar oid, 10 jaar niet realistisch. | |
Ludachrist | vrijdag 18 maart 2016 @ 10:12 |
Het lijkt me bijzonder ongeïnspireerd beleid om de markt maar te laten bepalen hoe de samenleving eruit komt te zien. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 10:18 |
Het toont tevens een gebrek aan historische kennis aan, Nederland heeft zich niet ontwikkeld door alles aan de markt over te laten. Soms ontstaat een nieuwe markt dankzij de overheid, ik kan voor Nederland eveneens voorbeelden geven maar het meest aansprekende voorbeeld is wellicht de computerhardware en -softwaresector in de USA, die is daar zo groot geworden (een kwart van de economie uit mijn hoofd) doordat de overheid dit stimuleerden. Je weet wel, het ministerie van defensie wat enorm veel geld investeerde in de ontwikkeling van de eerste computers en hiermee onderzoek van universiteiten zoals UPenn mogelijk maakte. | |
Revolution-NL | vrijdag 18 maart 2016 @ 10:19 |
Daar sta je dan met je opgevoerde plofkoets ![]() ![]() | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 10:22 |
Inderdaad, F1 met elektrische auto's werkt prima, ze zullen sneller accellereren en beter door de bochten gaan (lichter) dus waar hebben we het over? ![]() | |
HPoi | vrijdag 18 maart 2016 @ 10:26 |
jaja, en wie gaat dat betalen dan? Krijg ik dan ook een slooppremie of wat? En die slooppremie betaal ik dan weer indirect zelf via de belastingen, dus dat schiet niet op. Als je dit wil moet je dit wel gefaseerd doen. (uitfaseren) Bijvoorbeeld verkoop van nieuwe auto's mag geen benzine zijn... Alleen, mensen met een smalle tot normale beurs kopen een 2ehandsje en ja die draaien gewoon op fossiele brandstoffen! Ik zie veel praktische problemen voor de uitvoering van dit plan. Beter gewoon de zuinige auto-techniek ondersteunen/aanmoedigen dan gewoon een verbod instellen lijkt mij. Verder: Waterstof of elektrisch rijden is natuurlijk wel de toekomst. Zelf rijd ik in een Prius (geen plug-in) wat vooralsnog de zuinigste methode is zonder concessies te doen aan de actieradius. Alhoewel, een VW Lupo en dergelijke natuurlijk nog zuiniger zijn door hun geringe omvang. Om nog maar te zwijgen over de Lupo 3L. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door HPoi op 18-03-2016 10:38:39 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 18 maart 2016 @ 10:27 |
tien jaar lijkt mij ook niet reëel, maar in die tijd kan veel gebeuren. Als alles meewerkt en het levert geld op dan kan men een eind komen. | |
Revolution-NL | vrijdag 18 maart 2016 @ 10:28 |
Dat is ook het plan van de PvdA | |
HPoi | vrijdag 18 maart 2016 @ 10:34 |
Ik ga dit topic nog eens rustig nalezen thuis. ![]() | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 10:46 |
Het milieu is belangrijker dan dat jij een keer extra moet betalen. We moeten de temperatuurstijging tot maximaal 2 graden beperken, als dat betekent dat jij een keer extra moet betalen dan is dat prima, vele mensen die nog geboren moeten worden zullen ons hiervoor dankbaar zijn. Natuurlijk is het aan de overheid om ervoor te zorgen dat mensen voldoende mobiliteit hebben, ook wanneer ze relatief weinig te besteden hebben. | |
Pietverdriet | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:00 |
![]() De overheid moet natuurlijk eens voor alles zorgen | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:02 |
Niet voor alles, wel voor dit soort zaken. Het gaat hier echter niet over libertarische fantasietjes maar over het milieu. ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:07 |
Ik kom uit een uitstekend milieu | |
Faz3D | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:09 |
Inderdaad, sowieso is het de grootste kolder. De productie van groene auto's belast het milieu ook ruim voldoende. En dan zoveel moeite doen om een klein onderdeel aan te pakken? En zo weer de bekende melkkoe verder uitknijpen? Dan kunnen ze het beter groots aanpakken en werken aan een ander mobiliteitsnetwerk. Dan toon je ballen en lef. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:10 |
Zoals alle libertariërs. ![]() Maar goed, een kort antwoord: het is aan de overheid om dit soort dingen te verzorgen omdat het essentieel is voor de samenleving, waaronder de economie, dat mensen niet gehinderd worden om o.a. te werken door een te gebrekkige mobiliteit. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:11 |
Jouw reactie heeft geen relatie tot wat jij citeert van Piet. | |
Faz3D | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:13 |
Moet dat dan? Ik ben het roerend met piet eens, moet ik dan een pluim in z'n achterste stoppen? | |
Red_85 | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:27 |
Nee. Het is bijzonder ongeïnspireerd om alles maar te willen bepalen als overheid. Mensen bepalen wat er gebeurd, niet een paar machtsgeile dwazen met een stropdas zonder ook maar enige praktijk kennis. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:29 |
Al die honderden Formule1 races die we jaarlijks in Nederland houden en die dan straks niet meer kunnen ![]() | |
Ludachrist | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:30 |
Ambtenaren zijn geen mensen? | |
Fir3fly | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:40 |
En 100-200? Precies. | |
Freak188 | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:43 |
Hoe moet het anders gebeuren? Het bedrijfsleven heeft laten zien dat ze het niet gaan doen. Teveel bedrijven hebben de boel de afgelopen 30 jaar bedonderd en een aantal van die bedrijven hebben hun business model gebaseerd op fossiele brandstoffen. Tegelijkertijd zijn die bedrijven zo machtig geworden dat ze mede het beleid van overheden kunnen bepalen. Er moet een kentering komen, als je gelooft in de wetenschap die een rampscenario voorspiegelt indien de temperatuur boven de 2 graden Celcius komt. | |
ssebass | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:47 |
Iemand bij de PvdA heeft even wat aandeeltjes Tesla gekocht en wilt graag over 10 jaar met vervroegd pensioen ![]() | |
Ludachrist | vrijdag 18 maart 2016 @ 11:58 |
De lente komt eraan, ik verwacht dus een doemscenario dan. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 18 maart 2016 @ 12:02 |
En hier ligt nu precies het probleem. Doemdenken met wensdenken gecombineerd. | |
Pietverdriet | vrijdag 18 maart 2016 @ 12:28 |
Gewoon iemand die even de boel heeft doorgerekendhttp://www.telegraaf.nl/w(...)_stekkerauto___.html | |
Pietverdriet | vrijdag 18 maart 2016 @ 12:32 |
Overheden hebben natuurlijk een veel beter trackrecord. ![]() | |
H.FR | vrijdag 18 maart 2016 @ 12:35 |
![]() Het is dus onmogelijk. Zeker omdat ook alle kolencentrales dicht moeten van dezelfde PvdA, waardoor er dus op andere manieren energie opgewekt moet worden. Alleen het bouwen van een aantal kerncentrales zou dit kunnen ondervangen, maar ik meen dat ze daar ook tegen zijn ![]() | |
voetbalmanager2 | vrijdag 18 maart 2016 @ 12:51 |
Dat klopt. Terwijl dat nu juist het beste zou zijn voor het milieu en de volksgezondheid. | |
Perrin | vrijdag 18 maart 2016 @ 12:55 |
De bergen kernafval die tienduizenden jaren gevaarlijk blijven even niet meetellen dan. En de kans op onherstelbare acute puinzooi zoals in Fukushima, Japan ook even buiten beschouwing latende. | |
H.FR | vrijdag 18 maart 2016 @ 12:58 |
Met de huidige technologie ja. In de toekomst kunnen we er wellicht wel wat mee. En qua hoeveelheid afval die zo'n ding produceert valt het ook best mee. | |
Elzies | vrijdag 18 maart 2016 @ 12:58 |
Als je het veilig doet, waarom niet. Maak elektrische auto's goedkoper en niet alleen voor de elite. Zorg dat je er iets meer kilometers mee kunt rijden en dat ze sneller kunnen worden opgeladen. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 18 maart 2016 @ 12:59 |
Ja, man. Al die aardbevingen van epische proporties in Slochteren zullen vast voor dezelfde ellende gaan zorgen als in Japan. Je kan veel argumenten aandragen om tegen kerncentrales te zijn, maar dit is gewoon lachwekkend. | |
Revolution-NL | vrijdag 18 maart 2016 @ 13:06 |
130% meer electriciteitsverbruik, yeah right. Sinds wanneer verbruikt de industrie geen elektra meer. Deze berekening valt voor mij dan ook in de categorie goochelen met cijfers. ![]() | |
Papierversnipperaar | vrijdag 18 maart 2016 @ 13:12 |
Kernenergie is alleen rendabel als de overheid de troep op ruimt. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 13:18 |
Piet had het over zijn mening dat het niet aan de overheid is om ervoor te zorgen dat iedereen over voldoende mobiliteit beschikt, jij had het over het al dan niet faciliteren door de overheid van de overgang van de brandstofmotor naar de elektrische auto. | |
Perrin | vrijdag 18 maart 2016 @ 13:23 |
Ik vind het eerder lachwekkend als je serieus denkt dat we als mens elk risico op herhaling van Chernobyl of Fukushima kunnen uitsluiten. Dát gecombineerd met het nu nog onoplosbare probleem van het kernafval maakt kernenergie in mijn ogen een slechte optie voor onze energievoorziening. Maar goed, van een soort wezen dat in een paar generaties de complete fossiele energievoorraad erdoorheen jaagt, verwacht ik idd wel dat ze hun leefwereld ook nog wel in een radioactieve rommel zullen veranderen. | |
Elzies | vrijdag 18 maart 2016 @ 13:28 |
Kernenergie is een alternatief totdat duurzame energie betaalbaar wordt en voor de massa. Er worden stappen gemaakt, maar het proces verloopt te langzaam. Ik denk dat dit alternatief ook onvermijdelijk wordt. Nederland als leverancier van kernenergie in combinatie met het ontwikkelen van duurzame technologie. Het zou Nederland als grote wereldspeler op de markt kunnen zetten. Zeker nu we minder gas boren en die gasbel een keer ophoud te bestaan. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 18 maart 2016 @ 13:33 |
Minder gaswinning vind ik het enige goede punt in het plan van de PvdA. Wel moet je daar uitzonderingen aan toevoegen. Als de prijs van gas flink stijgt, we veilige manieren ontwikkelen om het gas in het noorden uit de grond te halen en/of als de gastoevoer elders stopgezet wordt/als pressiemiddel misbruikt wordt, dan moeten we de gaskraan toch weer open kunnen zetten. Kolencentrales sluiten is ook mooi, maar dan moet je wel akkoord gaan met realistische alternatieven zoals extra kernenergie. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 13:37 |
Japan is een geval apart, ze hadden daar nooit die centrale mogen bouwen! Hindsight is always 20/20 maar dat is niet het punt, het was risicozoekend om daar die centrale te bouwen en dat hadden ze kunnen en moeten weten op het moment dat ze dat deden. Wij lopen hier in principe geen risico op een tsunami, het enige waar wij voor moeten waken is een overstroming. We zullen dus ook lokaal stevige maatregelen moeten nemen die garanderen dat dat voor honderden jaren niet kan gebeuren waar die centrale staat, daar zijn we goed mee op weg maar we moeten meer doen om die harde garantie te hebben. Je moet zo'n centrale altijd in de buurt van een grote plas water zetten in verband met het koelen (stoomgeneratie om de dynamo mechanisch aan te drijven). Verder moet je er ook rekening mee houden hoe modern zo'n centrale is, ik ken niet alle details van die Japanse centrale waarmee het mis ging maar voor zo ver ik het heb begrepen was dat een wat ouderwets type die niet zo'n efficiënte 'dodemansknop' heeft als dat moderne centrales hebben. Ik ben het zonder meer met je eens dat we beter met zon- , wind-, getijden-, zoutgradiënt-, biomassa- , kernfusie-energie (ooit) etc. werken dan met nucleaire fissie maar als het tussen fissie en kolen gaat dan is de afweging wat lastiger. Op de korte termijn veel troep uitstoten of op de zeer lange termijn een beetje zeer lastig te handlen afval. | |
Weltschmerz | vrijdag 18 maart 2016 @ 13:51 |
Dat kan alleen werken als je de batterijen standaardiseert en de autofabrikanten dwingt om wat compromissen te sluiten tov het ontwerp. Dat kan het allemaal makkelijk lijden, je kunt een prima rigide chassis met een laag zwaartepunt maken met gestandaardiseerde makkelijk verwisselbare accu's, maar ja, die fabrikanten willen altijd dat hun auto beter is dan de ander, en gaan allerlei kleine verbeteringen ten koste van iets dergelijks. Niet uit de huidige neoliberale variant in ieder geval. Tesla is een subsidiespons, de benodigde technologie is voor het overgrote deel publiek gefinancierd en dankzij de 'communistische' Chinese overheid met zijn autoritaire vijfjarenplannen schiet het eindelijk een beetje op met die duurzame energie. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 13:57 |
Bij de computerhardware doen ze dat standaardiseren al heel erg lang, de IEEE is de baas en bedrijven kunnen bij de IEEE voorstellen doen voor zo'n standaard. Goed, soms krijg je een overbodige standaard (Firewire) maar dat is niet zo erg. ![]() Er blijven genoeg mogelijkheden over om aan productdifferentiatie te doen. Je hoeft bovendien niet volledig automatisch de batterijen te kunnen vervangen, het is ok als een mens de machine aanstuurt voor de plaasing van het tilapparaaat onder de batterij (hoogte en breedte). Mijn punt was vooral dat er oplossingen mogelijk zijn voor een beperkte actieradius. Hooguit wil je een hogere actieradius hebben als je eens op vakantie gaat of iets dergelijks, het is niet dat mensen, voor woon-werkverkeer of zelfs een weekendje naar de Ardennen of raften of zo zit je al snel goed met de vaste actieradius. ![]() Ik geloof dat ze nu al rond maximaal 800 km. zitten als je bereid bent om de snelheid iets te matigen. | |
Pietverdriet | vrijdag 18 maart 2016 @ 13:58 |
Laten we eerlijk zijn, de enige reeele manier om van fossiele brandstoffen af te komen is zijn kerncentrales, niet op uranium, want dat is veel te zeldzaam, duur en sneller op dan kolen. Thorium centrales zijn de oplossing https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Thoriumreactor Er is namelijk meer dan genoeg thorium. Uranium was nooit een goed idee voor kerncentrales, gevaarlijk en duur. De reden waarom kerncentrales op uranium lopen is vooral omdat je dan plutonium krijgt voor kernwapens | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 14:02 |
Met die laatste conclusie moet je voorzichtig zijn, het kan best dat dat meespeelde maar daarnaast is het natuurlijk ook zo dat we begonnen met fissietechnologie te ontwikkelen voor bommen en daarna pas eraan dachten dat je het ook voor vreedzame doeleinden kan gebruiken. ![]() Ik ben erg benieuwd of dat we thoriumreactors gaan krijgen (in Nederland), het zou mooi zijn. Ook dat is echter een aflopende zaak, ook thorium geraakt op. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 18 maart 2016 @ 14:05 |
Je kan nu al met 30 minuten laden 270 km range halen met de Tesla supercharger. Dat lijkt me een prima rijritme, 2.5 uur rijden, half uur pauze. Kwestie van juiste infrastructuur aanleggen. Zo'n accuwisselsysteem is op dit moment een stuk ingewikkelder en zitten stuk meer haken en ogen aan. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 14:06 |
Leesvoer: http://www.world-nuclear.(...)eration/thorium.aspx | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 14:20 |
Ik vind die Tesla hartstikke leuk hoor maar enkel zeer rijke mensen kunnen dat betalen. Met een inkomen van een paar ton lukt het wel, met een modaal inkomen of zelfs 2 keer modaal kan je dat vergeten. Alle betaalbare elektrische auto's haalden in 2015, dus waarschijnlijk nu nog, een maximale afstadn van onder de 160 km. In principe heb je een actieradius van 500-1000 km. nodig en dit voor een doorsnee budget om de elektrische auto echt te laten doorbreken. Een half uur pauze is voor mij ondragelijk lang. Tenzij je bij een bos pauzeert en je ondertussen een wandeling kan maken met de hond of zo. ![]() Zo'n accuwisselsysteem is wat ingewikkelder maar eigenlijk gaat het vooral om praktische probleempjes die prima op te lossen zijn, niet om technische uitdagingen. Een beetje standaardiseren is alles wat nodig is. Maar natuurlijk is het essentieel dat de actieradius voldoende groot is voor woon/werkverkeer en dat red je niet voor iedereen (wel voor verreweg de meeste mensen) met onder de 160 km. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 18 maart 2016 @ 14:46 |
31 maart wordt de nieuwe "betaalbare" tesla gepresenteerd, opnieuw met de focus op range, voor 30 tot 35k. De prijsontwikkeling van batterijen gaat razendsnel. En er komt nog een tweedehandsmarkt met goedkopere Tesla's, wellicht moet je dan de accu vervangen (op een gegeven moment) maar die zullen tegen die tijd erg goedkoop zijn. En over een paar jaar krijg je de goedkope copycats van Tesla. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 14:52 |
Ik ben benieuwd, Tesla is de kartrekker in die markt dus wie weet... | |
Weltschmerz | vrijdag 18 maart 2016 @ 14:58 |
Dat denk ik niet. Je bent namelijk niet alleen op de weg en ook niet bij het 'pompstation', dus als iedereen 35 minuten stil staat voor 250 km(laten we een veilige marge aanhouden ipv laadpalen op de vluchtstrook te zetten), ipv 5 minuten voor 500 km, heb je iets van 14 keer zoveel ruimte nodig om al die auto's neer te zetten. Dat lijkt me een groot infrastructureel project. | |
Pietverdriet | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:05 |
Verschil is alleen dat veel tesla bezitters thuis zullen opladen. Met een range van 250-300 kilometer zullen de meesten overdag rijden en savonds thuis opladen. Echter, als iedere autobezitter savonds zijn auto aan het net hangt heb je een veel groter infrastructureel probleem dan parkeerplek bij tankstations. Electrisch rijden is verder heel erg fijn, maar er zijn nogal wat uitdagingen als iedereen het gaat doen. Dat gaat niet in tien jaar lukken, twintig is al kort dag. | |
Freak188 | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:06 |
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen maar dat overheden haar macht moeten gebruiken om de 'markt' in de goede richting te duwen. Tot nu toe gebeurt dat niet afdoende. Een plan van de PVDA is misschien niet heel realistisch maar het is tenminste een doel. De VVD schiet gelijk in de auto-lobby mode. Dat lijkt me nou ook weer niet de oplossing, | |
Freak188 | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:12 |
Zonnepaneeltjes op het dak, batterijtje van Tesla in de schuur en dan kan je self supporting je Tesla auto opladen. | |
Freak188 | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:14 |
Wat is precies het probleem? | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:18 |
Zeker maar dat is wel op te lossen. Je zou software kunnen gebruiken om de load te verdelen binnen een wijk. Je laat elke bewoner aangeven tussen welke uren die opgeladen moet worden (bijv. tussen 10 en 7) en de software zorgt ervoor dat niet meer dan 20% van de auto's tegelijkertijd aan het laden is. Ik ben het met je eens dat 10 jaar te kort is al zou je zo'n systeem wel gemakkelijk binnen die tijd kunnen implementeren. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:19 |
Dat je moet geloven in het doemdenken van het PvdA om dezelfde ernst van het probleem in te zien. En dat je eveneens aan wensdenken moet doen om de maatregelen van de PvdA als haalbare oplossing te zien.
| |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:22 |
Ik gaf hier al het voorbeeld van de Americaanse IT-sector die een kwart van de economie uitmaakt ,dat hebben ze louter te danken aan het overheidsbeleid, als het Americaanse ministerie van defensie niet met subsidies had gesmeten dan zou de USA geen voorsprong hebben opgebouwd in die sector. Een prima trackrecord. Zo kan ik voor Nederland ook wel wat voorbeelden geven in de twintigste eeuw. | |
Freak188 | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:23 |
Dus ik begrijp dat jij niet gelooft in global warming? Er is in Parijs een overeenkomst gesloten omdat iedereen het probleem erkent, maar het staat ieder land vrij om daar pro-actiever mee om te gaan. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:23 |
Ga jij het rioolblad De Televaag nu als bewijs nemen? Serieus, niet doen! ![]() | |
Weltschmerz | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:26 |
10 jaar is wat kort, maar ik zie het niet als groot probleem. Je kunt heel veel energie opslaan om pieken op te vangen, alleen kost dat snel 10%, dat is geen enkel probleem als je genoeg opwekt, wat makkelijk kan. Daarnaast zijn pieken ook maar relatief, er is geen enkele reden waarom die auto's allemaal om half zes gaan opladen als de forens achter de aardappelen zit, als ze er de hele avond en nacht voor hebben. Een veel groter infrastructureel probleem zijn dingen als de grote weekend en vakantie-uittochten zoals we die elk jaar een paar keer zien, | |
W00fer | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:28 |
Die is er al. Als je de Hyundai Tucson op waterstof (indirect een elektrische auto) doorontwikkeld heb je hem. Hij kost nu 43.000, en rijdt 567 km. Gaan de R&D kosten omlaag dan kan hij onder de 30.000 kosten. Maak je m dan iets kleiner ipv een SUV dan zou het zomaar kunnen. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:28 |
Ik geloof niet, zoals de PvdA, dat de wereld vergaat zonder een verbod op auto's die op brandstof rijden. En ik geloof ook niet dat we dat hypothetische probleem op kunnen lossen door 10-duizend windmolens erbij te bouwen, zoals de PvdA wil. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:29 |
Wil jij alsjeblieft niet zo alles uit de context rukken in verband met de PvdA? De PvdA kwam met een uitgebreid beleidsstuk waarvan dit ene puntje waarop jij je blindstaart een heel klein onderdeel is. Je kan erover discussiëren of dat 10 jaar haalbaar is - ik plaatste zelf ook direct die kanttekening - maar al met al is dit een prima beleidsstuk met de politieke visie die we mogen verwachten en eisen van onze politieke kopstukken. Als de PvdA nu eens zou vasthouden aan zo'n visie en we niet via ruilhandel alles weer verwateren tot niveau dan zou het wat kunnen worden. | |
H.FR | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:30 |
Nee, maar die berekening snijdt wel hout, waarschijnlijk wel wat te negatief ingestoken. Die elektrische auto's worden natuurlijk ook zuiniger en efficiënter en waarschijnlijk zal e.e.a. 2e hands nog wel even ernaast bestaan ook al verbied je de verkoop van nieuwe wagens. Feit blijft dat je met weersafhankelijke energiebronnen zoiets niet kunt managen. Is overigens een ingezonden stuk, zelf hadden ze die berekening waarschijnlijk niet kunnen maken. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:30 |
Laat onze politici in godsnaam gewoon de wetenschappelijke consensus volgen en niet eigenwijs zijn. Enkel wat Republikeinen, VVD'ers en andere internationale zielsverwanten geloven niet in globale opwarming maar dat heeft meer te maken met wie hen betaalt - follow the money - dan met de feiten. | |
W00fer | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:31 |
Die tweedehands Tesla's zijn er al Het grootste vraagstuk is de garantie op accu's. Nissan (van de Leaf) is daar nu ook mee bezig nu de eerste generatie Leaf's langzaam maar zeker aan het einde van hun levensduur komen en de tweede generatie er aan komt van dat model. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:32 |
Waarschijnlijk maar het is wel een stap in de goede richting en dat is ook veel waard. Als ze daadwerkelijk zouden investeren in startups en universiteiten na de snoeiharde 1/3de bezuiniging van Mark Flapdrol Rutte dan zou dat eveneens een prima stap zijn. | |
Freak188 | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:36 |
Je maakt er een karikatuur van, net zoals de VVD en aanhangende RAI vereniging dat doet. Ik had gehoopt dat we nou eens voorbij dat stadium zouden zijn en gewoon onderkennen dat er een enorm probleem aankomt dat met slim beleid omgezet kan worden in enorme kansen voor dit land. Maar we zitten (helaas) aardig in de greep van de olie handelaren. Alle ideeën worden gelijk afgeschoten. | |
W00fer | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:37 |
Overigens snap ik niet dat mensen Tesla zo op lopen te hemelen. Het is een duur en vervuilend product (als je de verwoestende productie van accu's meetelt) inclusief de infrastructurele aanpassingen bijv die superchargers. Daarnaast (uit de review van het filmpje hierboven): • De Model S scoort erg slecht op ongepland dealerbezoek, sommige auto’s moeten er per jaar meerdere keren heen. • Het centrale scherm loopt geregeld vast, maar is te resetten. Soms is vervanging a 6500 euro (!) nodig en dat bedrag is ex BTW en ex arbeid. • Ruitenwissers die afbreken. • Defecte deurhendels of deuren die niet meer opengaan. (1100 euro) • Sleutels die niet meer werken om de auto te starten. • Spiegels die niet meer in klappen. • Lekkende koelpomp voor het accupakket. • Slecht passende of lekkende voor- en achterklep en zijramen. BMW investeerde meerdere miljarden in de ontwikkeling van zijn i programma (i3 en i8) maar verwacht niet in de komende 10 jaren een transitie te maken naar puur elektrisch aangedreven wagens. | |
W00fer | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:39 |
Dit is geen slim beleid hoor. Net als die milieuzone's. Het is al meerdere keren aangetoond dat dat symboolpolitiek is, en het een druppel op een gloeiende plaat is. De echte vervuilers zijn de industrie en die worden veel minder aangepakt. | |
Freak188 | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:43 |
Nou je hebt me overtuigd hoor.... die miljoenen auto's op de weg zijn slechts een druppel op de gloeiende plaat... Het is alsof ik een VVD woordvoerder hoor praten. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:43 |
De centrale boodschap in het filmpje: veel technische probleempjes (openen deuren, in/uitklappen spiegels, ruitenwissers, beeldscherm...) nog bij de Tesla-auto's. Allemaal zaken die prima op te lossen zijn in de toekomst maar het is wel jammer. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:45 |
Nee hoor. Een deel van de mensen blijft nog achter maar de minderheid die het probleem onder ogen ziet en zoekt naar oplossingen is wel sterk aan het groeien. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:47 |
Ja, maar het is toch minder erg dan al die troep die brandstofmotors uitstoten, zelfs als worden kolencentrales gebruikt voor de electriciteitsgeneratie maar laten we eerlijk zijn, een flink deel van die stroom wordt wel met nucleaire- wind- en water- en gas-energie opgewekt. In Nederland lopen we nogal ver achter maar in de rest van Europa gaat dit beter. Als jij nu over de busbanen zou beginnen dan heb je aan mij een medestander. ![]() | |
W00fer | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:50 |
Over windmolens is het e.e.a. ook nog lang niet uitgesproken. Uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat een serie windmolens veel minder rendement hebben dan opgeschreven. Veel stroom wordt dan ook nog grijs opgewerkt. Of kernenergie dé oplossing is, is ook nog een moeilijk vraagstuk (zie Fukushima en recent de ontbrekende filters op de centrale's in Doel en Luik). Biogas zie ik meer in. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:53 |
Misschien onderschat jij de water-energie? In Nederland is dat niet zo interessant (al kunnen wij er wel iets mee doen als we innovatief zijn) maar in andere landen levert dat een serieuze bijdrage. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:54 |
Je kan simpelweg niet en kernenergie blokkeren, alle kolencentrales willen sluiten en vervangen voor windmolens, iedereen dwingen om elektrisch te rijden en dat ook nog eens doen zonder onze hele economie om zeep te helpen. Dat is geen beleid en al helemaal geen visie, dat is gewoon wensdenken van het niveau regenboogelfjes. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:55 |
Er zitten best veel goede elementen in het plan, het is niet de bedoeling van zo'n beleidsstuk dat alles 1 op 1 wordt uitgevoerd, het is bedoeld om de richting te bepalen waarheen je wil gaan. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 15:56 |
| |
W00fer | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:01 |
Ik snap best dat je SUV's enzo uit je centrum wilt weren maar een 4000 klassieke auto's die een paar maanden per jaar rondrijden... Doe dan op basis van motorvermogen / gewicht. Die klassieke auto'tjes wegen geen drol. | |
W00fer | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:03 |
Je vergeet nog even dat de PVDA het hele kostenaspect in hun wishful thinking niet meeneemt. Wie gaat dat allemaal betalen? De bouw van een milieuvriendelijke stroom toelevering gaat jaren kosten. Voordat de vergunningen er doorheen zijn ben je al jaren verder. Kijk maar eens naar de Noord-Zuid lijn die al 7 jaar later begon met bouwen. Als zelfs een lokaal project in Amsterdam al zo veel voeten in de aarde heeft... (Nederland is groter dan Amsterdam, maar dat vergeten ze nog wel eens daar ![]() | |
voetbalmanager2 | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:10 |
Als je in je beleid iedereen 1000 Euro beloofd, dan moet je ook aan de andere kant 1000 Euro ergens vandaan halen. Als je voorziet dat de kolencentrales moeten sluiten en iedereen elektrisch moet rijden, dan moet je ook een oplossing hebben om je stroom ergens anders vandaan te halen. En nee, roepen dat er dan maar 10000 windmolens voor in de plaats moeten komen zonder de financiën daarvoor te verantwoorden is geen oplossing. Nog even los van andere problemen die je daardoor creëert. Het is niets meer dan wensdenken en niemand buiten de PvdA neemt dit plan serieus. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:10 |
De klassieke auto's zijn de meest vervuilende auto's die er zijn, daar moet je juist veel meer belasting op heffen. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:10 |
Tja, maar is dat zo onmogelijk? Je hebt vaak enorme parkeerplaatsen bij tankstations, woningen staan er niet dus ruimte is het probleem niet denk ik. Het probleem is wel de elektriciteit er krijgen, je moet je infrastructuur aanpassen van bron->woonwijk naar bron->laadstation ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:14 |
Hoe sla jij de energie op? En je wilt tegelijkertijd kolencentrales sluiten en de stroomproductie verdubbelen? In tien jaar? | |
W00fer | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:15 |
Vierduizend op tig miljoen in Nederland? Met de achterlijke regelgeving is EXACT dezelfde Citroën 2CV van bouwjaar 1 wel toegestaan en bouwjaar 2 niet. Exact dezelfde motor / gewicht / uitrusting, alleen bouwjaar verschilt. Door dat soort bureaucratie zal het nooit een succes worden. | |
W00fer | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:15 |
Men gaat uit van de thuisaccu's van Mercedes / Tesla | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:17 |
Boeiend, ze dienen geen nut en ze vervuilen veel. Weg ermee. Bovendien, als ze net bij jou in de buurt rondrijden adem je wel een hoop extra troep in. Het gaat mij trouwens niet om het jaar, enkel om hoeveel ze vervuilen. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:18 |
In een Tesla autobatterij kan genoeg energie om een huishouden twee weken draaiende te houden | |
W00fer | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:19 |
Ga dan eerst maar eens de houtkachels in Nederland verbieden. Het is bewezen dat die enorm veel troep uitstoten. En dat zijn er veel meer dan 4000. Mensen flikkeren er van alles in. Bovendien door direct gebruik in woonwijken hebben mensen met COPD / Astma er last van. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:26 |
Daar sta ik dan ook eveneens achter om de reden die jij geeft. ![]() | |
Weltschmerz | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:31 |
Ja, en die enorme parkeerplaatsen staan al vol met mensen die sneller weg zijn in 35 minuten, terwijl het gros van de tankers na 5 minuten al weer weg is. Als het al kan om die groter te maken, op veel plekken kan dat wel maar op heel veel plekken ook niet, dan is dat zeker niet gratis en neemt de tijd om erop en eraf te komen ook weer meer dan evenredig toe met de grootte. Los van het feit dat een reistijdtoename van 2 uur per dag ook een probleem is. Het klinkt heel leuk, even een halfuurtje wachten, maar zo eenvoudig is het niet. Nee, al vind ik 10 jaar ook weer niet extreem veel te kort. Vergeet niet dat Nederland hopeloos achterloopt dankzij de overmaat aan VVD de afgelopen 15 jaar, terwijl het om een Europese energiemarkt zal gaan. De transitie zal uit zichzelf ook alleen maar versnellen. Energie opslaan is conceptueel eenvoudig. Je kunt met een overschot bijvoorbeeld water omhoog pompen, en dat door een turbine naar beneden laten vallen als je het nodig hebt. Je zou hele grote vliegwielen kunnen maken en je zou er waterstof mee kunnen maken die je ofwel weer zelf verbrandt voor stroom, of verkoopt aan eindgebruikers. Dat vraagt ook grote investeringen in infrastructuur, maar geen technologisch doorbraken. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:35 |
Nieuw deeltje lijkt me wel nodig. Discussie is nog zeker niet klaar. | |
Paper_Tiger | vrijdag 18 maart 2016 @ 16:48 |
Allemaal een pelletkachel. |