Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. : Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar. Precies omrekenen: http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-03-2016 19:36:43 ]
In mijn gesprek met de heer ter Heeurne van Collin heb ik het laatst gehad over het openstellen aan de innercrowd. Hij vertelde mij dat ook Collin wel eens de lener vraagt eerst 10 tot 25% in eigen kring op te halen. Dit alles onder het mom als hij in eigen kring niet zijn zaken kan verkopen hoe moet hij dan straks zijn product verkopen. Met name bij starters wordt dit gedaan. Het heeft als bijkomend voordeel dat als je je bekenden hebt laten investeren in je bedrijf via collin dat je je wel drie keer bedenkt voordat je de Collin incasso onbetaald laat passeren. Immers als je die een paar keer mist ligt gelijk ook de ellende in eigen kring op straat. Dan maar de belasting even niet betalen. Ik kon me wel vinden in deze redenering.
OK, daar had ik niet aan gedacht, klinkt als een mooie redenering. In dit geval kon "iedereen" de afgelopen dagen al inschrijven, maar is er dus bewust geen ruchtbaarheid aan gegeven om eerst bekenden te laten investeren. Inmiddels staat de teller op 68,9% en lijkt het toch weer vrij hard te gaan.
Waaronder enkele investeerders die met 3 man komen eten
(en sorry voor de off-topic, maar wat is het irritant dat er na 300 comments een nieuw draadje geopend moet worden...)
Ik heb ze net een mail gestuurd wanneer en hoe ze deverpandingen van oude projecten gaan regelen. Ik hoop dat de topictitel wel uitkomt en KoM alles uit de kast haald om dit voor elkaar te krijgen
Was de GVE-update van project 10701 hier al gemeld? Heb ik dat over het hoofd gezien misschien? Geeft vertrouwen dat er voorlopig voldoende financieringsbronnen zijn om problemen te vermijden. Dat geeft de crowdfunder moed!
Nette mail ook trouwens en fijn dat er een update is! Bij goed nieuws is dat ook wel een stukje makkelijker, natuurlijk
[ Bericht 33% gewijzigd door Incitatus3 op 15-03-2016 19:27:32 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zeer overtuigdend antwoord, ik pas
Hmm had voorgenomen om niet meer te investeren in crowdfunding, maar toch kriebelt het. Afgelopen maand toch weer 8 projecten meegenomen (FC,IVM en Greencrowd). Ga voorlopig niets meer doen bij KoM en GVE.
[ Bericht 1% gewijzigd door Baklapper op 15-03-2016 19:31:38 ]
Wanneer de aflossingcapaciteit > 0 is wordt het project afgewezen. In dit geval is de capaciteit precies 0,00 (waarbij het eerste jaar negatief). Dit project was bijna afgewezen. dat zegt wel wat.
Ik had me voorgenomen om geen starters meer te doen, maar vond deze toch wel aantrekkelijk. Grond en pand zijn familiebezit dus hun vaste lasten zijn laag althans die hoeven niet aan derden betaald te worden. In tuincentra is het altijd een gekkenhuis volgens mij :) 60K Eigen inbreng, hulp van de ouders onbezoldigd, kortom een leuk pareltje ondanks de 5s.
[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 15-03-2016 20:54:46 ]
Ik had me voorgenomen om geen starters meer te doen, maar vond deze toch wel aantrekkelijk. Grond en pand zijn familiebezit dus hun vaste lasten zijn laag althans die hoeven niet aan derden betaald te worden. In tuincentra is het altijd een gekkenhuis volgens mij :) 60K Eigen inbreng, hulp van de ouders onbezoldigd, kortom een leuk pareltje ondanks de 5s.
Je kunt ook lezen: vier maanden geleden gestart en nu al is het geld op? :-)
Je kunt ook lezen: vier maanden geleden gestart en nu al is het geld op? :-)
"Na financiering bestaat de balanstotaal bijna voor 45% uit eigen vermogen." Rekensommetje leert dat het EV nog ruim 57K bedraagt dus ze hebben in de aanloopfase (die het meest spannend is.....) nauwelijks ingeteerd op hun kapitaal.
"Na financiering bestaat de balanstotaal bijna voor 45% uit eigen vermogen." Rekensommetje leert dat het EV nog ruim 57K bedraagt dus ze hebben in de aanloopfase (die het meest spannend is.....) nauwelijks ingeteerd op hun kapitaal.
Maar dat EV kan toch wel volledig in voorraad (zonder schuld) zitten? Mijn vraag is meer waarom ze nu 'ineens' extra geld nodig hebben? En was dat niet eerder bij de start voorzien?
Ik denk dat het op zich legitiem is dat een groeiende onderneming meer kapitaal aantrekt immers met méér voorraad kun je ook meer omzet/winst behalen. De hoogte van de voorraad geeft daarnaast nu al een leuke zekerheid voor de crowd.
Ik maak me eigenlijk meer zorgen over de impact van de post van Impact9 (sorry ), goed dat dit wordt gemeld, ik heb de vraag neergelegd bij GvE. Het hoeft niet problematisch te zijn maar ik krijg toch een bepaald déjà vu met een bepaalde diervoederwinkel.
Op dinsdag 15 maart 2016 21:31 schreef obligataire het volgende: Ik denk dat het op zich legitiem is dat een groeiende onderneming meer kapitaal aantrekt immers met méér voorraad kun je ook meer omzet/winst behalen. De hoogte van de voorraad geeft daarnaast nu al een leuke zekerheid voor de crowd.
Ik maak me eigenlijk meer zorgen over de impact van de post van Impact9 (sorry ), goed dat dit wordt gemeld, ik heb de vraag neergelegd bij GvE. Het hoeft niet problematisch te zijn maar ik krijg toch een bepaald déjà vu met een bepaalde diervoederwinkel.
Ik ben het eens met het eerste deel maar nog meer benieuwd naar het antwoord op de vraag bij GVE.
Misschien is het maar het beste om in de OP lijst op te nemen welk platform nominale en welke effectief rente percentage gebruikt.
OP aangepast met:
Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. : Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt rekening gehouden met het rente op rente effect. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar. Precies omrekenen: http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html
• Deze is alleen voor roerende zaken en niet op vorderingen. • Ontbreekt: plicht om de lijst geregeld aan te vullen (voorraad) • Recht om de lijst en de aktie te registreren bij de belastingdienst
(mogelijk ontbreekt: recht om pand om te zetten in vuistpand)
waarom niet voor 18 euro een voorbeeld pandaktie downloaden en hem daarmee vergelijken. alle voorbeeld akties zijn 5 kantjes. KoM heeft die samengeperst tot 1. Er ontbreken dus 4 kantjes voorwaarden.
Sterker nog: waarom heeft KoM geen 18 euro over voor een kloppende pandakte en laten ze weer het juridische neefje wat in elkaar draaien.
Dit is het voorbeeld bij sparen. Bij uitlenen/lenen zit het verschil hem in het feit dat er niet 1x per jaar de volledige rente wordt vergoed maar elke maand 1/12.
Voor de mensen die verward zijn bij kabelleger AGD. Nu een compleet overzicht van wie-wie, wie-doet-wat, wie-doet-wat-niet en wie-had-wat-moeten-doen online.
Zo'n overzcht zouden meer platforms moeten maken!
Helaas zat hiet geen vpprbeeld pandakte voor roerende goederen bij anders had ik die graag aan KoM willen malen.
[ Bericht 21% gewijzigd door Speekselklier op 16-03-2016 10:42:27 ]
Ik heb hem ook meegepakt maar heb nu mijn bedenkingen.... Tent is dus failliet gegaan (zullen dezeflde familie / dezelfde mensen zijn?) en nu willen ze doorstart? Dat is klein detail wat even mist in GvE pitch
Dit is het voorbeeld bij sparen. Bij uitlenen/lenen zit het verschil hem in het feit dat er niet 1x per jaar de volledige rente wordt vergoed maar elke maand 1/12.
Klopt is natuurlijk het zelfde effect. Heb het aangepast. Nu wel duidelijk?
Op dinsdag 15 maart 2016 21:31 schreef obligataire het volgende: Ik denk dat het op zich legitiem is dat een groeiende onderneming meer kapitaal aantrekt immers met méér voorraad kun je ook meer omzet/winst behalen.
De grote voorraad hoeft geen relatie met je omzet te hebben. Als ik tien bloempotten per week verkoop kan ik wel een voorraad van 1000potten nemen maar ik verkoop er dan echt niet in eens elf. Ja kan wat kortingen krijgen van leveranciers maar je omzet moet ergens anders vandaan komen.
quote:
Het hoeft niet problematisch te zijn maar ik krijg toch een bepaald déjà vu met een bepaalde diervoederwinkel.
groot verschil: Het tuincentrum onderneemt voor eigen rekening en risico (Vof) en verschuild zich niet achter allerlei bv's.
Leningaanvrager: TalentBoostAcademy Doel van de lening: Uitrol TalentBoostAcademy Rente: 8,00 % Looptijd: 36 maanden
Heb deze meegenomen. Wel met risico van een starter. Doch met de verplichting onder de nieuwe wet werk en inkomen van wekgevers om hun personeel continue te scholen. Denk ik dat dit gaat werken. Werkt het niet dan zijn er nog drie borgstellingen van mensen warvan ik verwacht dat ze wel iets hebben te verliezen.
Op woensdag 16 maart 2016 10:36 schreef Speekselklier het volgende: Voor de mensen die verward zijn bij kabelleger AGD. Nu een compleet overzicht van wie-wie, wie-doet-wat, wie-doet-wat-niet en wie-had-wat-moeten-doen online.
Zo'n overzcht zouden meer platforms moeten maken!
Helaas zat hiet geen vpprbeeld pandakte voor roerende goederen bij anders had ik die graag aan KoM willen malen.
Wow, wat een prachtig helder overzicht! Voor zover nu te berekenen draai ik door dit geval slechts zeer minimale winst bij AGD, maar wat verzacht dit de pijn! Verlies van geld kan zomaar op een heel andere manier winst worden.
Wow, wat een prachtig helder overzicht! Voor zover nu te berekenen draai ik door dit geval slechts zeer minimale winst bij AGD, maar wat verzacht dit de pijn! Verlies van geld kan zomaar op een heel andere manier winst worden.
Als ik zie wat ik geleerd heb van dit geval heb ik nu al een flinke winst. Ook als het niet goed komt ben ik een hoop kennis over zo'n proces rijker.
veel leerzamer dan: helaas is PietjePuck in default, we kijken wat er nog te halen valt. weken later: jammer joh, wat een pech, centjes weg.
[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 16-03-2016 11:40:10 ]
tegen: geen persoonlijke aansprakelijkheid, 10 jaar tegen lage rente, 3e trance
Ik zit ook nog behoorlijk te twijfelen. Het lage risico bevalt me goed en daar wil ik best een iets lagere rente voor accepteren, maar 10 jaar lage 't risico lopen EN daarbij nog eens een 3e trance... Ik neig naar nee
Ik zit ook nog behoorlijk te twijfelen. Het lage risico bevalt me goed en daar wil ik best een iets lagere rente voor accepteren, maar 10 jaar lage 't risico lopen EN daarbij nog eens een 3e trance... Ik neig naar nee
De tranches worden allemaal gelijkgetrokken. Dit kan in dit geval ook omdat vooraf bekend was dat er 3 tranches zouden zijn.
Ik heb mijn eerste contract binnen van een project bij funding circle dat tot stand gekomen is. Is het normaal dat je bij FC een ongetekend contract krijgt van je lening?
Op woensdag 16 maart 2016 13:34 schreef NaRegenDeZon het volgende: Ik heb mijn eerste contract binnen van een project bij funding circle dat tot stand gekomen is. Is het normaal dat je bij FC een ongetekend contract krijgt van je lening?
Klein bedrag schiet ook niet zo op, dat is een ijsje per maand de komende 10 jaar. Ik denk nog ff verder, wel bedankt voor je mening
Zal GvE nog meer CL-leningen gaan funden? Het lijkt me dat het ze toch moet tegenvallen. 1 project gefund. Het 2e project staat op de helft van de termijn op 17%. Al een maand zijn er geen nieuwe CL-leningen online gekomen.
De grote voorraad hoeft geen relatie met je omzet te hebben. Als ik tien bloempotten per week verkoop kan ik wel een voorraad van 1000potten nemen maar ik verkoop er dan echt niet in eens elf. Ja kan wat kortingen krijgen van leveranciers maar je omzet moet ergens anders vandaan komen.
[..]
groot verschil: Het tuincentrum onderneemt voor eigen rekening en risico (Vof) en verschuild zich niet achter allerlei bv's.
Ad 1: zo slim zullen ze toch wel zijn in Veldhoven? Ze zullen waarschijnlijk het assortiment verbreden waardoor ze wel méér omzet genereren. Ik ga niet op de stoel van de ondernemer zitten, ik ga ervan uit dat hij/zij rationele beslissingen neemt. Anders zou ik sowieso niet investeren in MKB.
Ad 2: mee eens, maar ik vind het niet netjes om niets over het faillissement te melden, tenminste als het dezelfde is. Ik wacht nog op het antwoord. Daarnaast zal er bij een 22-jarige en 24-jarige nog wel niet veel te halen zijn denk ik.
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 16-03-2016 16:03:44 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hartelijk dank voor het mailen. Ik zat er zelf ook aan te denken. Dat faillissement had ik graag in de pitch gezien, en mijn enthousiasme voor het project is nu toch wel afgenomen. Ben benieuwd naar GvE's reactie.
We zitten hier vaak te vitten op GvE, en meestal vind ik het overdreven, maar in dit geval is er wat mij betreft toch wel sprake van nalatigheid wat betreft de informatievoorziening.
Bart Kuijpers en Frank Luirink vertellen in het ED van dinsdag 4 juni over hun plannen voor de herbouw. Frank Luirink voert de directie samen met de moeder van Bart Kuijpers. Het is de bedoeling dat de 22-jarige Kuijpers over enkele jaren mede leiding gaat geven aan het bedrijf aan De Run.
Het neigt ernaar dat het dezelfde mensen zijn, in ieder geval dezelfde familie
Dus een variant op de KOM dierservice constructie. Bedrijf gaat failiet, eigen pand zit in een B.V. die niet aan de het failliete bedrijf gelieerd is maar wel familie bezit. De familie moet ook wat. Wie wil er op dit moment een winkel/tuincentrum pand huren? Dan maak je maar een doorstart met je familie met een "schone" lei.
In dit geval denk ik met @oblie dat je beter af bent dan bij dierservice. Daar de kinderen opereren in een VOF dus als het mis gaat hebben de kinderen een prive faillisement aan hun broek hangen. En dat is niet leuk! Bij dierservice waren ook in het nieuwe uitvoerende bedrijf van de zoon weer allerlei B.V. constructies, de vader ook prive failliet, en nog eens malversaties in de boekhouding van de oude faillerende ondernemingen. Nu maar hopen dat de ouders de kinderen inderdaad een schone start gunnen en de huur niet al te hoog hebben gezet en natuurlijk dat de kinderen de juiste ondernemers zijn en niet de oorzaak waren van het eerdere faillisement van de toko waar ze onder leiding van hun ouders aan het werk waren. Overgens ben ik met jullie van mening, dat als de constructie inderdaad zo in elkaar zit, het Faillisement van de voorganger gemeld had moeten worden in de pitch. Dit is essentiele bellegers info die niet weggelaten mag worden. Dus GvE Actie! Investeerders informeren, toevoegen aan pitch en mensen hun investering laten herbevestigen met deze extra info!
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-03-2016 11:36:55 ]
Dus een variant op de KOM dierservice constructie. Bedrijf gaat failiet, eigen pand zit in een B.V. die niet aan de het failliete bedrijf gelieerd is maar wel familie bezit. De familie moet ook wat. Wie wil er op dit moment een winkel/tuincentrum pand huren? Dan maak je maar een doorstart met je familie met een "schone" lei.
In dit geval denk ik met @oblie dat je beter af bent dan bij dierservice. Daar de kinderen opereren in een VOF dus als het mis gaat hebben de kinderen een prive faillisement aan hun broek hangen. En dat is niet leuk! Bij dierservice waren ook in het nieuwe uitvoerende bedrijf van de zoon weer allerlei B.V. constructies, de vader ook prive failliet, en nog eens malversaties in de boekhouding van de oude faillerende ondernemingen. Nu maar hopen dat de ouders de kinderen inderdaad een schone start gunnen en de huur niet al te hoog hebben gezet en natuurlijk dat de kinderen de juiste ondernemers zijn en niet de oorzaak waren van het eerdere faillisement van de toko waar ze onder leiding van hun ouders aan het werk waren. Overgens ben ik met jullie van mening, dat als de constructie inderdaad zo in elkaar zit, het Faillisement van de voorganger gemeld had moeten worden in de pitch. Dit is essentiele belegers info die niet weggelaten mag worden. Dus GvE Actie! Investeerders informeren, toevoegen aan pitch en mensen hun investering laten herbevestigen met deze extra info!
Helemaal mee eens. GvE / de geldvrager had dit moeten melden. Dat er een faillissement geweest is hoeft wat mij betreft geen probleem te zijn om geld op te halen of in een dergelijk bedrijf te investeren maar het niet netjes melden is een zeer kwalijke zaak.
Helemaal mee eens. GvE / de geldvrager had dit moeten melden. Dat er een faillissement geweest is hoeft wat mij betreft geen probleem te zijn om geld op te halen of in een dergelijk bedrijf te investeren maar het niet netjes melden is een zeer kwalijke zaak.
Precies, zo sta ik er ook helemaal in. Een goede toelichting zou e.e.a. kunnen opklaren. Maar ik heb ook nog steeds geen reactie binnen van GvE. Ik wacht nog tot en met het weekend en als er dan nog niet gereageerd is trek ik mijn toezegging in. Zo nodig hoef ik nou ook weer niet van mijn geld af....
Precies, zo sta ik er ook helemaal in. Een goede toelichting zou e.e.a. kunnen opklaren. Maar ik heb ook nog steeds geen reactie binnen van GvE. Ik wacht nog tot en met het weekend en als er dan nog niet gereageerd is trek ik mijn toezegging in. Zo nodig hoef ik nou ook weer niet van mijn geld af....
Ik ben het ook eens met Horsemen, een faillissement en een doorstart hoeft niet per een belemmering te zijn, maar ik verwacht dan wel informatie hierover in de pitch. Voor mij dus dezelfde beslissing als Obligataire: zonder aanvullende info trek ik mijn investering weer in.
Overigens: ondanks dat de nalatigheid van GvE natuurlijk zeer laakbaar is, wordt hiermee de kracht en de wisdom van de crowd (en dit forum natuurlijk) maar weer eens bevestigd.
Ik heb hem meteen laten lopen. Het begon als Tuincentrum Veldhoven, ging na de brand door als Life & Garden en na het faillissement als Huis & Tuin Outlet Veldhoven. Ben er ooit 1 keer geweest, nog voor de brand, maar ik vond het niet geweldig.
Uit ED van 12 augustus 2015:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, die kaarsenhandel laat ik ook lopen, ondanks het geringe bedrag. Ik had graag gezien dat haar partner had meegetekend en wat meer info over het huis. Is het een huurhuis of staat het huis hypotheekvrij op haar naam? En misschien ben ik wel te cynisch, maar met een beetje kaarsen bij elkaar hobbyen een omzet denken te halen van ¤ 50k?
/edit. Maar goed, in de tijd die ik nodig had om het bovenstaande tikken, was 'ie alweer volgelopen. Ik wens 'r veel succes.
Same here, maar misschien kan GvE je warm maken voor het nieuwe kaarsen-handeltje? Eigen inbreng E 500
De kaars is reeds verkocht. Is natuurlijk ook wel een laag bedrag en er zijn altijd mensen die deze vrouw een kans gunnen haar kaarsen droom te verwezenlijken. Denk niet dat dit bedrijf gaat slagen maar verwacht wel dat investeerders hun geld retour krijgen. Ik heb deze laten lopen.
Reactie! In het kort klopt onze overweging, echter vindt GvE niet dat dit relevant voor in de pitch.
SPOILER
Alles wat GVE vooraf weet en waarvan een kleuter nog kan vermoeden dat het vragen zal opleveren MOET in de pitch om niet achteraf wantrouwen te oogsten. Punt.
Reactie! In het kort klopt onze overweging, echter vindt GvE niet dat dit relevant voor in de pitch.
SPOILER
Ik ben ook de mening toegedaan dat dergelijke informatie achterhouden schandalig is . Ze hadden prima een verkorte versie van het verhaal wat nu in de mail staat kunnen toevoegen aan de pitch, zodat de investeerders vooraf hiervan op de hoogte zouden zijn geweest. Het ergste is wat mij betreft nog dat GvE een andere mening toegedaan is en een vergelijkbaar verhaal dus bij ieder toekomstig project net zo makkelijk weer kan voorkomen . Het maakt voor mij een pitch er niet betrouwbaarder op, jammer. Ik zit zelf (helaas) niet in dit project maar als dit wel zo zou zijn dan zou ik mij zeker (alleen uit principe!) hebben teruggetrokken.
Ik ben ook de mening toegedaan dat dergelijke informatie achterhouden schandalig is . Ze hadden prima een verkorte versie van het verhaal wat nu in de mail staat kunnen toevoegen aan de pitch, zodat de investeerders vooraf hiervan op de hoogte zouden zijn geweest. Het ergste is wat mij betreft nog dat GvE een andere mening toegedaan is en een vergelijkbaar verhaal dus bij ieder toekomstig project net zo makkelijk weer kan voorkomen . Het maakt voor mij een pitch er niet betrouwbaarder op, jammer. Ik zit zelf (helaas) niet in dit project maar als dit wel zo zou zijn dan zou ik mij zeker (alleen uit principe!) hebben teruggetrokken.
Als het niet van belang is dan kan je het ook gewoon melden in de Pitch. Dan leest de investeerder het en denkt 'Ach niet van belang'. Door het weg te laten wordt het juist van belang.
Geheel mee eens! Gewoon stom, Over dit soort zaken moet je gewoon helder en open zijn. Ben je dat niet dan keert het zich achteraf tegen je!!
Er waren dus overduidelijk zakelijke banden met de failliete voorganger. Als het allemaal goed was gegaan had alles ongetwijfeld wèl in de pitch gestaan. GvE levert dus duidelijk eenzijdig gekleurde informatie. Dan weet je als investeerder dus gewoon niet wat je met pitch informatie aan moet.
Als het niet van belang is dan kan je het ook gewoon melden in de Pitch. Dan leest de investeerder het en denkt 'Ach niet van belang'. Door het weg te laten wordt het juist van belang.
Ik heb intussen ook naar GvE gemaild en mijn toezegging weer ingetrokken. Behoorlijk teleurstellende gang van zaken, moet ik zeggen. Ik hoop dat ze er lering uit trekken en de verantwoordelijke bemiddelaar er ook nog even op wijzen dat crowdfunding ook betekent dat de crowd zich niet snel laat bedotten.
Is het bij GVE ooit nog wat geworden met de klankbordgroep vanuit de investeerders? Doet NRDZ of Horsemen of Bleyenburg (of nog weer iemand anders uit de FOK!family) daar nog aan mee? Dit gedoe uit Veldhoven lijkt me een aardige casus om te bespreken. GVE lijkt soms meer op een bank, zij het zonder eigen geld, maar dat harken ze wel bij elkaar bij het publiek. Het zou mooi zijn als het werkelijk een platform zou zijn, waar geldvrager en geldgever bij elkaar komen. Waar GVE maar niet zogenaamd neutraal zit te zijn, maar zich op z'n minst probéért in te leven in zowel geldvrager als geldverstrekker.
Op vrijdag 18 maart 2016 08:24 schreef crowd-fundi het volgende: Het zou mooi zijn als het werkelijk een platform zou zijn, waar geldvrager en geldgever bij elkaar komen. Waar GVE maar niet zogenaamd neutraal zit te zijn, maar zich op z'n minst probéért in te leven in zowel geldvrager als geldverstrekker.
Tja, hun verdienmodel is gebaseerd op marge op afgesloten leningen. Dan weet je dat noch de geldvrager noch de geldverstrekker hun klant zijn maar beide het product (dat ze aan de ander proberen te slijten). Je kan pas onafhankelijkheid verwachten indien ze hun verdienmodel zouden omgooien maar ik zie niet zo direct een praktische manier om dat te organiseren.
Op vrijdag 18 maart 2016 08:24 schreef crowd-fundi het volgende: Is het bij GVE ooit nog wat geworden met de klankbordgroep vanuit de investeerders? Doet NRDZ of Horsemen of Bleyenburg (of nog weer iemand anders uit de FOK!family) daar nog aan mee? Dit gedoe uit Veldhoven lijkt me een aardige casus om te bespreken. GVE lijkt soms meer op een bank, zij het zonder eigen geld, maar dat harken ze wel bij elkaar bij het publiek. Het zou mooi zijn als het werkelijk een platform zou zijn, waar geldvrager en geldgever bij elkaar komen. Waar GVE maar niet zogenaamd neutraal zit te zijn, maar zich op z'n minst probéért in te leven in zowel geldvrager als geldverstrekker.
Dit soort zaken zijn al eerder aan de orde geweest. Als je mijn reactie eerder in dit forum aangaande dit item hebt gelezen zal dit zeker hoog op de lijst van te bespreken onderwerpen komen. Ik dacht dat we, na het regelen van de geldstromen van oude projecten naar de derdenrekening en nog wat andere verbeteringen, met GvE weer in rustiger vaarwater zouden komen. Maar men slaagt er toch iedere keer weer in een nieuw hot thema te creëren!
De risk manager die deze afweging heeft gemaakt om dit niet te publiceren denkt zeker nog dat hij voor een bank werkt die zijn eigen geld uitleent voor eigen risico!
CF is anders! Er wordt geld geleend van de crowd. De crowd heeft er recht op dit soort zaken te weten, bepaald dan zelf of deze info relevant is of niet voor haar investering, en neemt dan zijn besluit het risico te nemen om al of niet te investeren!
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-03-2016 10:19:41 ]
Crowdfunding onderzoek AFM De Autoriteit Financiële Markten (AFM) vraagt uw hulp bij een onderzoek naar crowdfunding. U kunt helpen door het invullen van een vragenlijst, dit kost ongeveer 5 minuten van uw tijd. De AFM is geïnteresseerd in uw ervaringen en overwegingen. Wie bent u? Waarom investeert u in crowdfunding? En wat vindt u belangrijk bij het selecteren van een crowdfunding project?
Met de uitkomsten van het onderzoek hoopt de AFM de crowdfundingsector op een passende manier te kunnen begeleiden naar een duurzame en professionele sector.
De AFM en Crowdfunding De AFM is gedragstoezichthouder op de financiële markten: op sparen, beleggen, verzekeren en lenen. Crowdfunding is een relatief nieuw fenomeen binnen het toezicht. In tegenstelling tot andere financiële producten en diensten zijn hiervoor nog geen duidelijke regels. De AFM wil crowdfundingplatforms graag de mogelijkheid bieden om te groeien. Tegelijkertijd wil zij de belangen van investeerders adequaat beschermen. Daarom doet zij dit onderzoek. De AFM wil bepalen welke regels goed passen bij crowdfunding en de mensen die erin investeren. Kunnen de investeringsgrenzen omhoog? Zijn er waarschuwingen nodig? Is een investeerderstoets nuttig? Daarom voert de AFM, in samenwerking met een aantal crowdfundingplatforms, dit onderzoek uit.
Onderzoek Klik op deze link om deel te nemen aan het onderzoek.
Vanwaar de verbazing, dit is toch niets nieuws? De site slijt vooral junk leningen, en ja dan schiet het natuurlijk niet op om alle feiten en cijfers te presenteren. Zoals eerder aangegeven, kijkend naar faillissementsverslagen van al gerealiseerde defaults, zijn bij eerdere projecten ook minder plezierige feitjes onvermeld gebleven.
Gebeurt het vaker dat er informatie wordt achtergehouden?
Goedemorgen vuurvlieg. Welkom. Als je nieuw bent hier lijkt het verstandig om de draad wat eerder op te pakken en je in te lezen in de materie die hier besproken wordt. Heb je al veel CF projecten gedaan?
Of het bewust achterhouden is of niet serieus genoeg verdiepen in de aanvraag en aanvrager(s) is weet ik niet. Maar als de AFM iets zinnigs op dit vlak wil doen ter bescherming van de investeerders, dan zou ze de defaults van de afgelopen paar jaar eens goed tegen het faillissementslicht kunnen houden!
Op vrijdag 18 maart 2016 10:25 schreef ZeKraut het volgende: Of het bewust achterhouden is of niet serieus genoeg verdiepen in de aanvraag en aanvrager(s) is weet ik niet.
Uit de mail die GvE aan underdoggy stuurde:
quote:
Na zorgvuldige overweging waren wij in onze beoordeling tot de slotsom gekomen dat dit faillissement los staat van beide ondernemers en hun nieuwe zakelijke activiteit en wij hebben dit om die reden dus niet gemeld in de publicatie.
Op vrijdag 18 maart 2016 10:29 schreef ZeKraut het volgende: Idd, in dit geval geven ze zelf nota bene aan de bij hen bekende informatie niet te willen doorspelen naar de funders.
Het is ook niet eerlijk tegen de ondernemers. Want die hebben het blijkbaar wel aan GvE gemeld. Nu krijgen ze de zwarte piet terwijl ze waarschijnlijk gewoon oprecht een onderneming willen starten.
En laten we eerlijk zijn. Een aantal zijn nu (m.i. terecht) afgehaakt maar die hadden wel gewoon meegedaan als ze het vooraf hadden geweten.
Alle 97 topics doorlezen gaat mij wat ver ;-). Weet wel dat de AFM per 1-4 nieuwe regelgeving introduceert mbt tot crowdfunding.
Heb zelf geïnvesteerd in CF projecten bij Collin Crowdfund: De Beren Spijkenisse en Mulder Tower Equipement. Als dit goed gaat wil ik meer investeren. IVm de nieuwe regelgeving, max ¤80k per platform, ben ik op zoek naar een ander platform. Kijk nu naar het project Lake bij Voordegroei. Kan hier alleen weinig over het platform vinden.
Het is ook niet eerlijk tegen de ondernemers. Want die hebben het blijkbaar wel aan GvE gemeld. Nu krijgen ze de zwarte piet terwijl ze waarschijnlijk gewoon oprecht een onderneming willen starten.
En laten we eerlijk zijn. Een aantal zijn nu (m.i. terecht) afgehaakt maar die hadden wel gewoon meegedaan als ze het vooraf hadden geweten.
Volgens mij is het vrij simpel: de informatie is relevant en moet dus gemeld worden, maar dat vind iedereen hier wel.
Wat ik nog herinner is dat ik eerder pitches heb gezien waar wel gewoon in stond dat een ondernemer in het verleden failliet was gegaan. Vaak met een toelichting. Dan rijst de vraag nu waarom in de ene pitch wel en de andere pitch niet vermelden. Geen beleid dus maar willekeur of anders gezegd wat de riskmanager het beste uitkomt. En dat noemt zich een professioneel platform
[ Bericht 0% gewijzigd door komrad op 18-03-2016 10:41:53 ]
Alle 97 topics doorlezen gaat mij wat ver ;-). Weet wel dat de AFM per 1-4 nieuwe regelgeving introduceert mbt tot crowdfunding.
Heb zelf geïnvesteerd in CF projecten bij Collin Crowdfund: De Beren Spijkenisse en Mulder Tower Equipement. Als dit goed gaat wil ik meer investeren. IVm de nieuwe regelgeving, max ¤80k per platform, ben ik op zoek naar een ander platform. Kijk nu naar het project Lake bij Voordegroei. Kan hier alleen weinig over het platform vinden.
Tja die 80k zit je al snel aan met 2 projecten inderdaad.Er is nog wel wat keuze hoor.
Ben ik het helemaal mee eens. Als men transparant is over de projectinformatie kan ieder zijn eigen afweging maken. Nu doet gve dat wel ff voor de funders, ben benieuwd welke belangen dan in hun zorgvuldige afweging de doorslag geven. Als ze het wel hadden vermeld was het project wsl. ook volgekomen, zij het wat trager. Ik persoonlijk zou er hoe dan ook niet ingestapt zijn, want voor dit soort (her)starters is de geboden rente m.i. veel te laag.
80k in twee projecten uiteraard niet, maar vind CF wel een mooie manier op mijn allocatie in mijn portefeuille juist in te delen. Gemiddeld zit ik voor 5k in een project.
Transparantie is het belangrijkste van allemaal. Vooral omdat ieder platform een eigen risicorating aan een project geeft.
Sec genomen heeft GVE gelijk dat de historie van het tuincentrum niet zo heel relevant is voor de huidige ondernemers. Echter, men wéét dat hier gespit wordt en het had veel wijzer geweest dit open te gooien.
Mijn conclusie: Foute inschatting qua communicatie, maar verder niet of weinig invloed op het project als zodanig.
Op vrijdag 18 maart 2016 10:41 schreef vuurvlieg46 het volgende: 80k in twee projecten uiteraard niet, maar vind CF wel een mooie manier op mijn allocatie in mijn portefeuille juist in te delen. Gemiddeld zit ik voor 5k in een project.
Transparantie is het belangrijkste van allemaal. Vooral omdat ieder platform een eigen risicorating aan een project geeft.
Eventeel inschrijven als zakelijk investeerder. Neem aan dat een kvk inschrijvinkje voldoende is om de grenzen van 80k te doen vervagen.
Op vrijdag 18 maart 2016 10:42 schreef bleyenburg het volgende: Sec genomen heeft GVE gelijk dat de historie van het tuincentrum niet zo heel relevant is voor de huidige ondernemers. Echter, men wéét dat hier gespit wordt en het had veel wijzer geweest dit open te gooien.
Mijn conclusie: Foute inschatting qua communicatie, maar verder niet of weinig invloed op het project als zodanig.
Of het veel invloed op het project heeft weet ik niet. Waar het om gaat is dat GvE niet betrouwbaar is in de informatievoorziening. Je weet niet of ze hun huiswerk gedaan hebben en als ze de informatie hebben weet je niet op basis van welke criteria zaken wel of niet gemeld wordt. Een zwart gat dus. Het zou zo moeten zijn dat zowel het proces van totstandkoming van de pitch en de onderzoeken die gedaan worden beschreven zijn en vervolgens ook het proces tot afweging van welke informatie wel en niet verschaft wordt. Dan weet je wat je mag verwachten. Nu heb je geen idee.
18-3-2016 GVE13884 WORDT GEFUND GVE Ma Browns ¤ 15.000,00 8.19%(nom) 8.5%(eff) 24mnd 5s
Ondanks horeca en starter klinkt het wel realistisch. Kleine lening, korte looptijd die ook prive nog op te hoesten is. Ik zit niet bij GvE maar anders had ik het ritje toch wel mee willen maken.