Is dit niet jouw perceptie, en kan het daardoor dus niet afwijken van de werkelijkheid? Met andere woorden: is dit niet wat jij zo ervaart (door je eigen onzekerheden?) en dat zij het dus totaal niet zo bedoelen?quote:Op maandag 14 maart 2016 09:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat ook vaak voel is dat veel van hen zich onbewust beter dan mij voelen. Ze vinden zichzelf slimmer of dat ze moreel hoger staan dan mij ofzo. Ze geven mij graag kritiek of maken opmerkingen over mij als Antilliaan, maar andersom kunnen ze het niet hebben.
Ik denk het dus niet.quote:Op maandag 14 maart 2016 09:58 schreef zarGon het volgende:
[..]
Is dit niet jouw perceptie, en kan het daardoor dus niet afwijken van de werkelijkheid? Met andere woorden: is dit niet wat jij zo ervaart (door je eigen onzekerheden?) en dat zij het dus totaal niet zo bedoelen?
En dat kan niet gewoon te maken hebben met het feit dat hij een strontvervelend individu is?quote:Op maandag 14 maart 2016 10:02 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik denk het dus niet.
Ik kan concrete voorbeelden noemen en bedenken. Bijvoorbeeld een vriend van me, iemand die de afgelopen jaren mijn beste vriend is geweest, is eigenlijk heel manipulatief en egoistisch. Hij is Nederlands en ik heb afgelopen jaren super veel voor hem gedaan. Ik werk veel harder dan hem en doe ook een studie, en heb veel meer bereikt dan hem. Toch vind hij dat hij slimmer is en dat hij dingen beter weet en snapt.
Als ik nieuwsberichten zie over de Antillen dan moet ik altijd weer lachen hoe het daar aan toe gaat. Corruptie hier, snabbeltje daar en dan wordt het stereotype beeld weer bevestigd. Voor mij komt het altijd over als een bananenrepubliek.quote:Op maandag 14 maart 2016 09:48 schreef Keep_Walking het volgende:
dag fokkers,
Zoals sommige hier al weten, ben ik een jongeman uit Curaçao die 27 jaar oud is. Momenteel woon ik 6 jaren in Nederland en ik heb de afgelopen jaren best wat tegenslagen gehad, maar gelukkig ben ik er wel bovenop gekomen. Ben nu mijn studie aan het afronden en ik heb een goede vooruitzicht op een carrière.
Maar reden voor deze topic: ik irriteer me steeds meer aan autochtone Nederlanders. Voordat ik hier naartoe kwam, had ik een best positieve beeld van Nederlandse (en blanke) mensen. Mijn voornaamste beeld van hen op Curacao was van wat ik op tv zag en ik boeken las, ik had ook blanke vrienden daar maar die zijn anders dan de Nederlanders hier.
Niemand is perfect en elke cultuur en bevolkingsgroep heeft zijn positieve en negatieve kanten. Op Curacao irriteerde ik me ook aan een bepaald soort Curacaoenaar. Wat ik waardeerde aan Nederlanders toen ik hier kwam, was hoe open minded ze waren. En zes jaar later zijn ze nog steeds open minded... maar ook verwend, egoistisch en manipulatief. Niet allemaal natuurlijk, maar ik merk vaker dat ik niet iedereen zo kan vertrouwen. Wat ook vaak voel is dat veel van hen zich onbewust beter dan mij voelen. Ze vinden zichzelf slimmer of dat ze moreel hoger staan dan mij ofzo. Ze geven mij graag kritiek of maken opmerkingen over mij als Antilliaan, maar andersom kunnen ze het niet hebben.
Natuurlijk is niet iedereen zo en het verschilt per persoon, maar het is een duidelijke trend die ik opmerk. En dan heb ik het niet eens over laag opgeleide Nederlanders, die vind ik relatief chill om mee om te gaan. Het zijn juist de hoogopgeleide Nederlanders waarvoor ik moet uitkijken.
Uhm. Je doet hier precies hetzelfde. Ik vind nogal suf een hele bevolkingsgroep over een kam te scheren. Ongeacht welke groep.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:02 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik denk het dus niet.
Ik kan concrete voorbeelden noemen en bedenken. Bijvoorbeeld een vriend van me, iemand die de afgelopen jaren mijn beste vriend is geweest, is eigenlijk heel manipulatief en egoistisch. Hij is Nederlands en ik heb afgelopen jaren super veel voor hem gedaan. Ik werk veel harder dan hem en doe ook een studie, en heb veel meer bereikt dan hem. Toch vind hij dat hij slimmer is en dat hij dingen beter weet en snapt.
Ja, het is suf, maar toch doen Nederlanders dat regelmatig. Over Antillianen, maar ook bijv. Marokkanen, Turken, enz.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Uhm. Je doet hier precies hetzelfde. Ik vind nogal suf een hele bevolkingsgroep over een kam te scheren. Ongeacht welke groep.
Is dat dan niet zijn persoonlijke tekortkoming? Bedoel, je snapt best dat een individu niet de algehele afkomst vertegenwoordigd; als Antilliaan wil je ook niet afgerekend worden op wat andere Antillianen allemaal doen.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:02 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik denk het dus niet.
Natuurlijk, ieder persoon moet ik als individu beoordelen. Maar dat is ook gewoon moeilijk op een gegeven moment en ik heb niet het idee dat elke Nederlander mij als individu beoordeeld.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:04 schreef Zure het volgende:
[..]
Als ik nieuwsberichten zie over de Antillen dan moet ik altijd weer lachen hoe het daar aan toe gaat. Corruptie hier, snabbeltje daar en dan wordt het stereotype beeld weer bevestigd. Voor mij komt het altijd over als een bananenrepubliek.
Dan hebben we nog de hoge criminaliteit van Antillianen in Nederland. Nee mijn algemene beeld van Antillianen is niet bijzonder hoog.
Maar een goede vriend van mij is half Antilliaans en een vriendin van mij volledig Antilliaans en ik ken weinig mensen die zo hard werken als zij.
Ik ken inderdaad Nederlanders die voldoen aan "verwend, egoistisch en manipulatief". Maar ik ken er veel meer die daar niet aan voldoen.
Kortom beoordeel ieder persoon op zichzelf.
Ja, over deze persoon zit ik inderdaad te denken dat het tijd is om afstand te nemen.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:09 schreef zG. het volgende:
[..]
Is dat dan niet zijn persoonlijke tekortkoming? Bedoel, je snapt best dat een individu niet de algehele afkomst vertegenwoordigd; als Antilliaan wil je ook niet afgerekend worden op wat andere Antillianen allemaal doen.
Let je wel een beetje op dat je frustraties op tijd aangepakt worden? Als je iemand hebt in je buurt waar je last van heb, blijf dan niet met die persoon omgaan. Of bespreek het met die persoon, kijk of er wederzijds begrip is, en zo niet, dan is het einde verhaal. Anders reken je het groepje af op wat één persoon doet.
Vraag me af waarom je dat niet al heb gedaan. Op z'n minst later verwateren, als je 'm toch niet kan verdragen. Mensen blijven veranderen, kan voorkomen dat je om wat voor reden dan ook uit elkaar groeit. Beste vriend dit dat is geen reden om met een giftige vriendschap door te gaan.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:11 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja, over deze persoon zit ik inderdaad te denken dat het tijd is om afstand te nemen.
Dit. Wat een hypocrisie.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:12 schreef Copycat het volgende:
Je vooroordeelt zelf even hard. Slechte insteek.
Ik zie het als "fighting fire with fire". Waarom moet ik elke keer "the moral high ground" nemen? Ik word daardoor alleen maar benadeeld.quote:
Ja, ik dus ook. Precies hoe jij het doet, doe ik het ook.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:12 schreef zG. het volgende:
Kijk, ik kan het ook niet zo vinden met Nederlanders. Daarmee bedoel ik dat het bij mij een beetje begint te kriebelen als ik te lang in aanraking met ze ben aan één stuk door, want de humor is ondragelijk, de kijk op zaken is anders, het kost me simpelweg moeite om te lang sociaal te doen. Het is echter wel zo dat ik de persoon zelf beoordeel, ik blijf 'open' voor nieuwe personen, zonder ze al meteen negatief te zien (door eerdere ervaringen).
Een ongeschreven regel uit Curacao is dat je je vrienden nooit laat vallen. Vanwege allerlei redenen is het zo van "eenmaal een vriend, altijd een vriend". Maat in Nederland werkt het niet zo.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:16 schreef zG. het volgende:
[..]
Vraag me af waarom je dat niet al heb gedaan. Op z'n minst later verwateren, als je 'm toch niet kan verdragen. Mensen blijven veranderen, kan voorkomen dat je om wat voor reden dan ook uit elkaar groeit. Beste vriend dit dat is geen reden om met een giftige vriendschap door te gaan.
Wat bedoel je met splinters en balken?quote:Op maandag 14 maart 2016 10:29 schreef Copycat het volgende:
Heeft niks met moral high ground te maken maar alles met splinters en balken.
Mooi. Weten we dat ook weer.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:12 schreef zG. het volgende:
Kijk, ik kan het ook niet zo vinden met Nederlanders.
Dat je anderen verwijt wat je zelf doet.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat bedoel je met splinters en balken?
Mensen in het algemeen zijn kut, dat klopt.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:30 schreef Lienekien het volgende:
Dit topic voedt waarom je in het algemeen een hekel zou moeten hebben aan mensen.
Je zal er niets van merken, ik zal me niet minder beschaafd tegenover je gedragen. Het contact blijft echter wel oppervlakkig. Maar goed, ik ben zelf sowieso kieskeurig over 'persoonlijk worden', dus dat speelt ook wel mee.quote:
Ik kan prima incasseren hoor. Of heb je reden om te geloven dat ik dat niet kan dan?quote:Op maandag 14 maart 2016 10:33 schreef Scary_Mary het volgende:
Kreeg een beetje een deja vu van dit topic, zij het weer eens in een andere verpakking..
Neemt niet weg dat ik het eens ben dat Nederlanders graag kritisch doen, maar moeilijker kunnen incasseren. Zeker als het vanuit een allochtone hoek komt. Maar goed, TS kan wellicht ook niet zo denderend incasseren, gezien de ja maar ik heb het zwaar gehad enzo die toch wel heul erg vaak langs komt in zijn posts.
Afijn, wat zG zegt. Ik probeer ook zoveel mogelijk op individu te beoordelen, want ik word zelf ook niet graag afgerekend op mijn afkomst met alle kutcliché's en vooroordelen van dien. Aan één kant juich ik het toe dat er meer aandacht komt voor diversiteit, maar aan de andere kant lijkt het niet zozeer een verdeling onder elkaar op te leveren, als nog meer van elkaar en dat helpt denk ik niet zo in verstevigen van sociale cohesie.
Niet-Nederlands?quote:Op maandag 14 maart 2016 10:33 schreef Scary_Mary het volgende:
want ik word zelf ook niet graag afgerekend op mijn afkomst met alle kutcliché's en vooroordelen van dien.
Je komt heel geprikkeld over, beetje alsof je soms een kort lontje kan hebben en je stem kan verheffen. Zeg maar.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:35 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik kan prima incasseren hoor. Of heb je reden om te geloven dat ik dat niet kan dan?
Wat extreem racistisch. Hoeveel Nederlanders ken je überhaupt. Als het oppervlakkig blijft ken je iemand niet eens echt.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:35 schreef zarGon het volgende:
[..]
Je zal er niets van merken, ik zal me niet minder beschaafd tegenover je gedragen. Het contact blijft echter wel oppervlakkig. Maar goed, ik ben zelf sowieso kieskeurig over 'persoonlijk worden', dus dat speelt ook wel mee.
"Niet zo vinden met Nederlanders" als in 'dieper contact'.
Okay, bedankt.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:37 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Wat extreem racistisch. Hoeveel Nederlanders ken je überhaupt. Als het oppervlakkig blijft ken je iemand niet eens echt.
Misschien komt dat omdat je dingen roept waardoor men zich makkelijk moreel verheven kan voelen? Zoals een gehele bevolking in hokjes duwen?quote:Op maandag 14 maart 2016 09:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat ook vaak voel is dat veel van hen zich onbewust beter dan mij voelen. Ze vinden zichzelf slimmer of dat ze moreel hoger staan dan mij ofzo.
Ja, soms heb ik wel een kort lontje en verhef ik mijn stem ook. Maar dat heeft niks te maken met incasseren en dat moet ook in deze wereld. Voor jezelf opkomen en kritisch kunnen zijn naar anderen is een pre in mijn beroepstak.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:36 schreef zarGon het volgende:
[..]
Je komt heel geprikkeld over, beetje alsof je soms een kort lontje kan hebben en je stem kan verheffen. Zeg maar.
Waar ik moeite mee heb is dat jijzelf al in wij/zij denkt en praat en dan vervolgens klaagt dat anderen dat doen...quote:Op maandag 14 maart 2016 10:10 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Natuurlijk, ieder persoon moet ik als individu beoordelen. Maar dat is ook gewoon moeilijk op een gegeven moment en ik heb niet het idee dat elke Nederlander mij als individu beoordeeld.
En die topics worden onderschreven door alle Nederlanders. Kortzichtig much?quote:Op maandag 14 maart 2016 10:38 schreef Keep_Walking het volgende:
Voor de duidelijkheid mensen, er zijn veel topics en andere pagina's op het internet dat heel kritisch is op negers, Marokkanen, Turken, enz.
Dus dat er nu een topic geopend wordt over Nederlanders moet niet zo'n issue zijn.
Ik probeer het niet te doen, maar hoe langer ik hier woon hoe moeilijker het is. In dat opzichte snap ik Nederlanders ook. Dat hokjes denken wordt gewoon aan je opgelegd.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:42 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waar ik moeite mee heb is dat jijzelf al in wij/zij denkt en praat en dan vervolgens klaagt dat anderen dat doen...
Het komt op dit forum niet altijd even best uit de verf, vind ik. Dat kan iets zeggen over mijn perceptie en hoe je een en ander hier uiteen zet. Hoe zich dat irl verhoudt is weer een tweede..quote:Op maandag 14 maart 2016 10:35 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik kan prima incasseren hoor. Of heb je reden om te geloven dat ik dat niet kan dan?
Volgens mijn paspoort wel, maar verder ligt het nogal aan wie je het vraagt. In dat opzicht is er wel een en ander veranderd sinds vroeger, niet alleen de aandacht daarvoor maar ook het hokje en bijgaand oordeel erover zijn wel versterkt in mijn optiek.quote:
Alsof jij ooit in je 'beroepsveld' gaat werken.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:41 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja, soms heb ik wel een kort lontje en verhef ik mijn stem ook. Maar dat heeft niks te maken met incasseren en dat moet ook in deze wereld. Voor jezelf opkomen en kritisch kunnen zijn naar anderen is een pre in mijn beroepstak.
Dat heeft niks te maken met niet kunnen incasseren. Als ik straks in mijn beroepsveld ga werken kan ik niet met iedereen ja-knikken.
Vergeet niet dat de manier waarop je een en ander ter sprake bent, het misschien wel gevoeliger maakt dan het onderwerp op zich. Als maatschappij zouden we idealiter samen grenzen moeten trekken en het oog om oog idee is niet hetzelfde als voor jezelf op komen als independed whatever. Dichter tot elkaar willen komen door hetzelfde mes te trekken is misschien niet de juiste tactiek. Tenminste, als je iets constructiefs zou willen bereiken, maar dat vraag ik me soms af of je niet gewoon gehoord wil worden en verder niet..quote:Op maandag 14 maart 2016 10:38 schreef Keep_Walking het volgende:
Voor de duidelijkheid mensen, er zijn veel topics en andere pagina's op het internet dat heel kritisch is op negers, Marokkanen, Turken, enz.
Dus dat er nu een topic geopend wordt over Nederlanders moet niet zo'n issue zijn.
Als ik van persoonlijke ervaring moet uitgaan. Ik werk ergens waar best wel wat mensen met een andere culturele achtergrond werken naast autochtone Nederlanders. Zowel hoger als lager opgeleid. Het zijn zelde de autochtone Nederlanders die met de hokjes-opmerkingen aankomen tijdens de lunch.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:43 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik probeer het niet te doen, maar hoe langer ik hier woon hoe moeilijker het is. In dat opzichte snap ik Nederlanders ook. Dat hokjes denken wordt gewoon aan je opgelegd.
Kan dat misschien ook te maken hebben met graag politiek correct willen zijn? Hoe zit het met de autochtonen onder elkaar?quote:Op maandag 14 maart 2016 10:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als ik van persoonlijke ervaring moet uitgaan. Ik werk ergens waar best wel wat mensen met een andere culturele achtergrond werken naast autochtone Nederlanders. Zowel hoger als lager opgeleid. Het zijn zelde de autochtone Nederlanders die met de hokjes-opmerkingen aankomen tijdens de lunch.
Trying to fit in en zelfspotquote:Met 0,0 aanmoediging hoor je dus soms wel eens opmerkingen over Turken, Marokkanen, moslims, negers, etc.. allemaal grappig bedoeld wel, en iedereen weet van elkaar dat ze geen racisten zijn maar 90% komt van de allochtonen, richting zichzelf en elkaar. En ja soms wordt er wel eens wat over blanken geroepen maar ook dat wordt als "whatever" ontvangen. Als het maar grappig is.
Over het algemeen zijn dat onderwerpen die aan geslingerd worden door het zoveelste nieuwsitem waarin één of meerdere personen met die genoemde achtergronden zich misdraagt in west Europa op een manier die bij die groep helaas oververtegenwoordigd is in verhouding met het percentage van die groep in de bevolking.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:38 schreef Keep_Walking het volgende:
Kan maar onderling hoor ik nooit stiekem gezooi oid. Heb als blanke in het bijzijn van blanken eigenlijk maar bizar weinig racistische opmerkingen gehoord (behalve dan opmerkingen die overduidelijk als shock-value grap waren bedoeld). Kan liggen aan het soort mensen waar ik mee omga.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:59 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Kan dat misschien ook te maken hebben met graag politiek correct willen zijn? Hoe zit het met de autochtonen onder elkaar?
Niemand verwacht het van ze. De humor kan over vanalles gaan. We hebben bijvoorbeeld 1 Iranier die atheist is en een beetje een vrome Marokkaan. Die fucken elkaar ook wel eens. Uiteindelijk iedereen goede vrienden.quote:[..]
Trying to fit in en zelfspotHoor wel vaker dat men het liever recht in het gezicht heeft, dan achter elkaars rug om en in dat opzicht verbaast het me niet dat onder allo's vaker geroepen wordt..
Een identiteit gaat wel erg ver maar Nederlanders hebben als groep idd wel wat 'trekjes'. Wanneer we het over de Nederlandse cultuur en normen en waarden hebben, belichten we eigenlijk alleen de zaken die we als positief zien maar we hebben als groep weldegelijk trekjes die niet zo positief zijn.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:03 schreef SpecialK het volgende:
Niemand projecteert hen een identiteit toe.
Iedereen heeft een cultuur. Zelfs als ze zichzelf er van hebben overtuigd dat ze geen cultuur hebben.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:10 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Een identiteit gaat wel erg ver maar Nederlanders hebben als groep idd wel wat 'trekjes'. Wanneer we het over de Nederlandse cultuur en normen en waarden hebben, belichten we eigenlijk alleen de zaken die we als positief zien maar we hebben als groep weldegelijk trekjes die niet zo positief zijn.
Tegelijkertijd is er geen bijna volk te vinden wat zo veel geld en tijd stopt in goede doelen. Er is dus ook zoiets als een onverdiende reputatie.quote:De Nederlandse gierigheid is bijvoorbeeld wereldberoemd.
Ik presenteer mij als mezelf. Sommige dingen zullen overkomen als Nederlandse trekjes, andere dingen juist totaal niet. Netto zal ik wel vooral een Nederlander zijn. Maar verder hou ik mijzelf weinig bezig met labeltjes. Ik onderken dat ze bestaan en dat je over groepen weldegelijk dingen kan zeggen maar tegelijkertijd hou ik rekening met eigenschappen in het individu en groepen binnen de cultuur die deze regels ontstijgen.quote:Net als de gewoonte om bot te zijn naar dienstverleners zoals buschauffeurs, serveersters en kassières. De 'alles prima maar niet in mijn achtertuin' houding vind ik er ook niet één om trots op te zijn.
Maar ik presenteer me als Nederlander en voel me Nederlands.. dan mag ik naar Nederlands gebruik ook kritiek geven.
Snap je punt, maar dit werkt twee kanten op natuurlijk. Want wanneer houdt je op gast te zijn?quote:Op maandag 14 maart 2016 11:01 schreef Ouder1 het volgende:
Stel dat jij een gast over de vloer krijgt die zonder het aan jou gevraagd te hebben een aantal andere gasten meeneemt. Je laat ze uit beleefdheid binnen en eentje misdraagt zich. Heb je dan niet het volste recht daarover te klagen? Ja toch? Maar hebben die 'gasten' eenzelfde recht om zich te beklagen over jouw gastvrijheid, je huisinrichting e.d.?
Probleem is dat je met een accent, een buitenlandse naam en met een kleurtje je je als Nederlander kan proberen te profileren tot je erbij neervalt, maar het wordt ook gewoon niet geaccepteerd door autochtonen. Je blijft toch een soort van buitenstaander, ondanks het al je hele leven in Nederland te wonen of het halen van je inburgeringscursus, het netjes betalen van belastingen en andere spelregels van dit land.quote:Wat dat dan versterkt is het wij/zij systeem. Jij profileert je als Antilliaan, niet als Nederlander maar wenst vervolgens wel exact dezelfde behandeling en rechten als een Nederlander.
Bij mij wringt dat. Ik gun je diezelfde behandeling en rechten.. maar ik heb er moeite mee dat je alleen 'Nederlander' bent wanneer het je voordeel/gewin oplevert en je tegelijkertijd je afzet tegen Nederland en Nederlanders.
Het gaat in beide kanten meer richting extremen, dus het verbaast me niet dat dit sentiment aan beide kanten meer en meer heerst..quote:Ik ben behoorlijk fel tegen discriminatie door wie en tegen wie dan ook, heb ook jaren voor Art.1 gewerkt maar eerlijkheid dwingt me te zeggen dat deze systematiek me steeds moeilijker valt.
Als jij jezelf omschrijft en nationaliteit/afkomst komt ter sprake, wat zeg je dan? Ik zeg dan 'Nederlandse' want ik heb niet alleen een Nederlands paspoort, ik voel me Nederlandse.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:14 schreef SpecialK het volgende:
Ik presenteer mij als mezelf. Sommige dingen zullen overkomen als Nederlandse trekjes, andere dingen juist totaal niet. Netto zal ik wel vooral een Nederlander zijn. Maar verder hou ik mijzelf weinig bezig met labeltjes. Ik onderken dat ze bestaan en dat je over groepen weldegelijk dingen kan zeggen maar tegelijkertijd hou ik rekening met eigenschappen in het individu en groepen binnen de cultuur die deze regels ontstijgen.
Ik laat me niet door jou nemen.quote:Hoe jij kiest je aan mij te presenteren is hoe ik je neem.
Indien je zelf autochtoon bent, zou ik toch een kleine kanttekening willen plaatsen dat je misschien niet het juiste referentiekader hebt om dat te kunnen beoordelen. Soort van beroepsdeformatie, omdat je eigen cultuur zo een gwoonte kan zijn dat het je helemaal niet op hoeft te vallen en dit vanuit een andere achtergrond best weleens heel anders ervaren zou kunnen worden..quote:Op maandag 14 maart 2016 11:03 schreef SpecialK het volgende:
Niemand projecteert hen een identiteit toe die ze niet zelf eerst opbouwen.
Dit hoor ik zo ontzettend veel van expats hoor! Dat de gemiddelde Nederlander graag aan cultuurkritiek doet, maar zelf niet goed om kan gaan met cultuurkritiek op zijn eigen cultuur (zie de zwarte pieten discussie en leg daarnaast de Islamdiscussie).quote:Op maandag 14 maart 2016 09:58 schreef zarGon het volgende:
[..]
Is dit niet jouw perceptie, en kan het daardoor dus niet afwijken van de werkelijkheid? Met andere woorden: is dit niet wat jij zo ervaart (door je eigen onzekerheden?) en dat zij het dus totaal niet zo bedoelen?
Oh daar ben ik het zeker mee eens. Er is maar weinig wat me meer kan ergeren dan iemand die in Nederland is geboren, naar Nederlandse basisscholen is geweest, Nederlandse vrienden heeft, in Nederland belasting betaalt, hier woont en leeft en dan alsnog roept dat hij een "Turk" of "Marokkaan" is. Omdat hij toevallig net even 20 dagen totaal meer heeft doorgebracht in het "moederland" dan de gemiddelde strandhangende Anita's en Corries en omdat moesje vroeger altijd zulke lekkere Marokkaanse thee schonk.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als jij jezelf omschrijft en nationaliteit/afkomst komt ter sprake, wat zeg je dan? Ik zeg dan 'Nederlandse' want ik heb niet alleen een Nederlands paspoort, ik voel me Nederlandse.
Dát bedoel ik met hoe je je presenteert. Bij veel allochtonen zie ik dat zij zich dan presenteren met de nationaliteit van hun voorouders.
Ik neem iedereen op dit forum. Jij staat op de lijst na Yvonne.quote:[..]
Ik laat me niet door jou nemen.
Omdat dat is wat men gemiddeld wil horen als ze vragen waar je vandaan komt of wat je afkomst is. Want met zo een naam, accent of kleurtje kun je geen Nederlander zijn natuurlijk.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als jij jezelf omschrijft en nationaliteit/afkomst komt ter sprake, wat zeg je dan? Ik zeg dan 'Nederlandse' want ik heb niet alleen een Nederlands paspoort, ik voel me Nederlandse.
Dát bedoel ik met hoe je je presenteert. Bij veel allochtonen zie ik dat zij zich dan presenteren met de nationaliteit van hun voorouders.
Mijn eigen cultuur (die ik zoals ik al aangaf zeker wel bewust ervaar) staat niet in de weg bij het kunnen beoordelen van iemands gedrag binnen een rationeel kader.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:21 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Indien je zelf autochtoon bent, zou ik toch een kleine kanttekening willen plaatsen dat je misschien niet het juiste referentiekader hebt om dat te kunnen beoordelen. Soort van beroepsdeformatie, omdat je eigen cultuur zo een gwoonte kan zijn dat het je helemaal niet op hoeft te vallen en dit vanuit een andere achtergrond best weleens heel anders ervaren zou kunnen worden..
Ik denk dat ik je irritatie wel begrijp, maar misschien moet je hem anders vertalen voor jezelf. Als je naar het grotere geheel kijkt, kan ik best wel in bepaalde karakter trekjes komen die je bij "Nederlanders" noemt. En zeker in het hokjes denken.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:43 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik probeer het niet te doen, maar hoe langer ik hier woon hoe moeilijker het is. In dat opzichte snap ik Nederlanders ook. Dat hokjes denken wordt gewoon aan je opgelegd.
Dat helpt vaak wel mee, een tijdje zelf allochtoon zijn in een andere cultuur..quote:Op maandag 14 maart 2016 11:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mijn eigen cultuur (die ik zoals ik al aangaf zeker wel bewust ervaar) staat niet in de weg bij het kunnen beoordelen van iemands gedrag binnen een rationeel kader.
Oh en niet dat ik per se vind dat het een overtuigend tegenargument zou moeten zijn maar misschien vind jij het overtuigend: Ik woon al jaren half in Azie dus ik ben mij vrij bewust van culturele dynamiek.
Is het ook niet, maar bedoel je dat je geen reacties wilt?quote:Op maandag 14 maart 2016 10:38 schreef Keep_Walking het volgende:
Voor mij op het moment dat je je niet meer als gast opstelt. Mijn vriend die hier niet woont maar zegt dat hij 'naar huis gaat' als hij naar mij toe gaat. Die ongevraagd dingen aanpakt in mijn huis zoals het legen van de vuilnisbak, het vervangen van kapotte lampjes, het uitlaten van de hond. En derhalve ook niet meer vraagt of hij een biertje mag maar die gewoon pakt. Daarbij is hij geïntegreerde in mijn huishouden; kent hij de gewoontes, gebruiken en huisregels en past hij zich daar ook aan aan al neemt hij zijn eigen 'dingen' ook mee natuurlijk, ze conflicteren niet. En wij maken het hem ook niet onmogelijk om hier zijn plek te vinden; hij hoeft bv geen kaas te eten wat hij niet lust.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:16 schreef Scary_Mary het volgende:
Snap je punt, maar dit werkt twee kanten op natuurlijk. Want wanneer houdt je op gast te zijn?
Klopt, ik heb het makkelijk met een blank uiterlijk en een accent dat in Nederland vaak als positief wordt gezien. Mijn buurvrouw heeft echter een Marokkaans uiterlijk maar wordt zover ik weet overal al snel klakkeloos als Nederlandse geaccepteerd. Zij spreekt trouwens accentloos Nederlands. Het kan dus wel al heb je gelijk dat het voor haar moeilijker is dan voor mij.quote:[..]
Probleem is dat je met een accent, een buitenlandse naam en met een kleurtje je je als Nederlander kan proberen te profileren tot je erbij neervalt, maar het wordt ook gewoon niet geaccepteerd door autochtonen. Je blijft toch een soort van buitenstaander, ondanks het al je hele leven in Nederland te wonen of het halen van je inburgeringscursus, het netjes betalen van belastingen en andere spelregels van dit land.
Het hoogst haalbare lijkt vooral weg gelegd voor mensen die iets met aanzien bereiken in de sport of in de politiek zo, maar ook dan ben en blijf je een Nederlandse Marokkaan, etc.
In het gewone leven zie ik dan vooral goed bedoelde, maar denigrerende positiviteit van nou wat goed dat je zo geïntegreerd bent zeg! Die nadruk dat het zo een soort van bijzonder is dat je wel je best doet of dat je redelijk Nederlands praat en ook een boterham met kaas luncht enzo. Als je wil dat integreren normaal wordt bevonden, dan ligt hier nog wel een aandachtspunt vind ik.
Klopt. Ik had graag een land gehad waarin we ons konden voelen als één land, één natie en één volk. Ook de Nederlandse weg-met-ons cultuur is er debet aan dat dat hier maar niet wil lukken.quote:Het gaat in beide kanten meer richting extremen, dus het verbaast me niet dat dit sentiment aan beide kanten meer en meer heerst..
Jouw hele (zwaar uitgekauwde) gastanalogie is een kwestie van wij/zij-denken, dus ook erg hypocriet van jou dat je TS hiervan beticht.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:01 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn dat onderwerpen die aan geslingerd worden door het zoveelste nieuwsitem waarin één of meerdere personen met die genoemde achtergronden zich misdraagt in west Europa op een manier die bij die groep helaas oververtegenwoordigd is in verhouding met het percentage van die groep in de bevolking.
Stel dat jij een gast over de vloer krijgt die zonder het aan jou gevraagd te hebben een aantal andere gasten meeneemt. Je laat ze uit beleefdheid binnen en eentje misdraagt zich. Heb je dan niet het volste recht daarover te klagen? Ja toch? Maar hebben die 'gasten' eenzelfde recht om zich te beklagen over jouw gastvrijheid, je huisinrichting e.d.?
Wat dat dan versterkt is het wij/zij systeem. Jij profileert je als Antilliaan, niet als Nederlander maar wenst vervolgens wel exact dezelfde behandeling en rechten als een Nederlander.
Bij mij wringt dat. Ik gun je diezelfde behandeling en rechten.. maar ik heb er moeite mee dat je alleen 'Nederlander' bent wanneer het je voordeel/gewin oplevert en je tegelijkertijd je afzet tegen Nederland en Nederlanders.
Ik ben behoorlijk fel tegen discriminatie door wie en tegen wie dan ook, heb ook jaren voor Art.1 gewerkt maar eerlijkheid dwingt me te zeggen dat deze systematiek me steeds moeilijker valt.
Niet als je verder leest want een gast kan dus gewoon een bewoner worden.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:37 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Jouw hele (zwaar uitgekauwde) gastanalogie is een kwestie van wij/zij-denken, dus ook erg hypocriet van jou dat je TS hiervan beticht.
Ja, tot ze ergens commentaar op hebben, want dan zijn het weer ondankbare gasten.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Niet als je verder leest want een gast kan dus gewoon een bewoner worden.
Helaas is dit in de praktijk dus geen garantie om erbij te (mogen) horen, ben ik bang..quote:Op maandag 14 maart 2016 11:31 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Voor mij op het moment dat je je niet meer als gast opstelt. Mijn vriend die hier niet woont maar zegt dat hij 'naar huis gaat' als hij naar mij toe gaat. Die ongevraagd dingen aanpakt in mijn huis zoals het legen van de vuilnisbak, het vervangen van kapotte lampjes, het uitlaten van de hond. En derhalve ook niet meer vraagt of hij een biertje mag maar die gewoon pakt. Daarbij is hij geïntegreerde in mijn huishouden; kent hij de gewoontes, gebruiken en huisregels en past hij zich daar ook aan aan al neemt hij zijn eigen 'dingen' ook mee natuurlijk, ze conflicteren niet. En wij maken het hem ook niet onmogelijk om hier zijn plek te vinden; hij hoeft bv geen kaas te eten wat hij niet lust.
Wat is klakkeloos als Nederlands geaccepteerd worden en hoe ervaart zij dit? Uit mijn ervaring merk ik dat ik een iets afwijkende definitie lijk te hebben van wat men als acceptatie dan wel een soort van tolerantie beschouwt..quote:[..]
Klopt, ik heb het makkelijk met een blank uiterlijk en een accent dat in Nederland vaak als positief wordt gezien. Mijn buurvrouw heeft echter een Marokkaans uiterlijk maar wordt zover ik weet overal al snel klakkeloos als Nederlandse geaccepteerd. Zij spreekt trouwens accentloos Nederlands. Het kan dus wel al heb je gelijk dat het voor haar moeilijker is dan voor mij.
Denk dat er teveel een focus ligt op onze verschillen en niet de overeenkomsten waar we collectief heen zouden willen..quote:[..]
Klopt. Ik had graag een land gehad waarin we ons konden voelen als één land, één natie en één volk. Ook de Nederlandse weg-met-ons cultuur is er debet aan dat dat hier maar niet wil lukken.
Dat ligt er aan. In geval van TS stelt hij zich weer als gast op door zichzelf als gast te benoemen en heeft vervolgens kritiek op de oorspronkelijke bewoners.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:41 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Ja, tot ze ergens commentaar op hebben, want dan zijn het weer ondankbare gasten.
Ik zei er bewust bij 'al snel' want idd wie geen enkel contact met haar heeft ziet haar door haar uiterlijk eerst als Marokkaanse. Maar wie meer dan twee woorden met haar heeft gewisseld of iets langer in haar nabijheid heeft verkeerd (zoals de buurt bv) ziet haar als Nederlandse.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:42 schreef Scary_Mary het volgende:
Wat is klakkeloos als Nederlands geaccepteerd worden en hoe ervaart zij dit? Uit mijn ervaring merk ik dat ik een iets afwijkende definitie lijk te hebben van wat men als acceptatie dan wel een soort van tolerantie beschouwt..
Je legt de verantwoordelijkheid nu bij de persoon met buitenlandse afkomst, maar laat tegelijkertijd zien dat je ze eigenlijk gewoon altijd als anders blijft zien. Deze persoon kan namelijk op ieder moment weer gedegradeerd worden tot gast. Het is alsof je in een ruzie tegen je vriend zegt "rot dan lekker op naar je eigen huis" en dan verbaasd doen dat hij zich, wanneer jullie wel op een lijn zitten, toch niet helemaal thuis voelt.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat ligt er aan. In geval van TS stelt hij zich weer als gast op door zichzelf als gast te benoemen en heeft vervolgens kritiek op de oorspronkelijke bewoners.
Dan vind ik het niet raar dat je weer als gast gezien wordt.
Maar mijn buurvrouw mag bv met haar Marokkaanse uiterlijk prima commentaar hebben op bv het defensiebeleid. Waarom niet?
Daar hoort die ook.quote:Op maandag 14 maart 2016 11:57 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Je legt de verantwoordelijkheid nu bij de persoon met buitenlandse afkomst,
Hoe?quote:maar laat tegelijkertijd zien dat je ze eigenlijk gewoon altijd als anders blijft zien.
Nee, in mijn verhaal doet hij dat zelf, net als TS dat in zijn OP doet.quote:Deze persoon kan namelijk op ieder moment weer gedegradeerd worden tot gast.
Als hij zijn gebruiken (cultuur) aan mij zou willen opdringen dan zou ik dat idd doen ja. Echter dat veroorzaakt hij dan zelf door onze gebruiken niet te accepteren.quote:Het is alsof je in een ruzie tegen je vriend zegt "rot dan lekker op naar je eigen huis" en dan verbaasd doen dat hij zich, wanneer jullie wel op een lijn zitten, toch niet helemaal thuis voelt.
Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn gebruiken opdring aan een Nederlandse.quote:Op maandag 14 maart 2016 12:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Daar hoort die ook.
[..]
Hoe?
[..]
Nee, in mijn verhaal doet hij dat zelf, net als TS dat in zijn OP doet.
[..]
Als hij zijn gebruiken (cultuur) aan mij zou willen opdringen dan zou ik dat idd doen ja. Echter dat veroorzaakt hij dan zelf door onze gebruiken niet te accepteren.
Wij houden er rekening mee dat hij geen kaas lust maar als hij dan zou gaan eisen (onder het roepen van 'discriminatie!') dat wij ook geen kaas meer eten.. dan kan hij vertrekken idd.
Niet alleen.quote:
Door de verantwoordelijkheid eenzijdig neer te leggen, ontsla je de andere helft daarvan en dat verdeelt.quote:[..]
Hoe?
Te simplistisch in een groepsverband als we het hebben over een dynamiek die van twee kanten moet komen..quote:[..]
Nee, in mijn verhaal doet hij dat zelf, net als TS dat in zijn OP doet.
Nee, je profileert je als Antilliaan en niet als Nederlander.quote:Op maandag 14 maart 2016 12:13 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn gebruiken opdring aan een Nederlandse.
Dus, dringt hij jou iets op?quote:Op maandag 14 maart 2016 12:19 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee, je profileert je als Antilliaan en niet als Nederlander.
Waarom? Je "integreert", dat 'in' zegt het al; aanpassen aan het bestaande geheel.quote:Op maandag 14 maart 2016 12:14 schreef Scary_Mary het volgende:
Te simplistisch in een groepsverband als we het hebben over een dynamiek die van twee kanten moet komen..
Je kan wel volledig integreren maar assimileren is heel erg moeilijk inderdaad. Maar dat hoeft dan ook niet.quote:Op maandag 14 maart 2016 12:20 schreef wiskundenoob het volgende:
Als je hier niet opgegroeid bent, dan kan je niet volledig integreren, geldt voor alle landen overigens.
Mooi. Dan kun je nu misschien zelf stoppen met dat veroordelen?quote:Op maandag 14 maart 2016 10:11 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja, over deze persoon zit ik inderdaad te denken dat het tijd is om afstand te nemen.
Dan bedoelde ik dus assimileren. Het hoeft niet maar is wel handig als je het kan zodat je bepaalde uitingen van je landgenoten snapt en op z'n speelse manier kan pareren.quote:Op maandag 14 maart 2016 12:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je kan wel volledig integreren maar assimileren is heel erg moeilijk inderdaad. Maar dat hoeft dan ook niet.
Omdat het geen statisch iets is, zo een samenleving? Omdat je als inwoner hier een onderdeel uit kan maken van de ontwikkeling daarvan en de discussie daarover. Om samen tot één geheel te komen en niet klakkeloos achter de kudde aan te (mogen) lopen alsof die kudde de enige waarheid in pacht heeft.quote:Op maandag 14 maart 2016 12:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waarom? Je "integreert", dat 'in' zegt het al; aanpassen aan het bestaande geheel.
Waarom zou het bestaande geheel zich aan moeten passen aan hetgeen erbij komt?
Waarom vindt je dat los staan?quote:Dat een samenleving langzaam zal veranderen door een grote toestroom van buiten heeft niets met integreren te maken.
Dat begrijp ik dan weer niet. Waarom is assimilatie daarvoor nodig?quote:Op maandag 14 maart 2016 12:41 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Dan bedoelde ik dus assimileren. Het hoeft niet maar is wel handig als je het kan zodat je bepaalde uitingen van je landgenoten snapt en op z'n speelse manier kan pareren.
Dusdanig integreren dat je kan assimileren, maar ik zeg nergens dat dat moet. De mensen die dat niet kunnen, zullen zich altijd buitenlands voelen.quote:Op maandag 14 maart 2016 12:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik dan weer niet. Waarom is assimilatie daarvoor nodig?
Met integratie pas je je aan aan de bestaande groep maar behoud je je eigenheid zolang die niet conflicteert.
Met assimilatie wordt je een kopie van de bestaande groep en geef je je eigenheid op.
Integreren is een actief en bewust proces waar je aan moet werken en wat relatief snel moet gebeuren wil de samenleving een samenleving blijven.quote:
Dat noemt boven anderen staan.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik zie het als "fighting fire with fire". Waarom moet ik elke keer "the moral high ground" nemen? Ik word daardoor alleen maar benadeeld.
Oftewel...quote:Op maandag 14 maart 2016 13:18 schreef MPC60 het volgende:
Als ik dit soort dingen lees dan vraag ik mij af wat TS dan hier nou eigenlijk nog doet tussen al die vreselijke blanke mensen? Ga lekker terug naar Curaçao, zo te lezen heb je heimwee.
Tjah kan je het voorstellen? Hebben hier toch een puike (lichtjaren van perfect) maatschappij opgebouwd. Als er dan massa's mensen komen om te teren op het sociale vangnet dan kan dit wel eens in het verkeerde keelgat schieten ja. Mentaliteit en werklust worden gewaardeerd. Met sommige etnische groepen is er gewoon een "verschil in beleving" wat dat betreft. En dan krijg je frictie, maar racisme echt niet. Voor de rest krijg je voor je betoog een dikke:quote:Op maandag 14 maart 2016 13:45 schreef LionPopChoc het volgende:
Veel Hollanders zijn racistisch en hebben op de een of andere manier het idee dat je dankbaar moet zijn dat je in hun prachtig landje mag wonen ofzo. En nee ze daarmee confronteren stellen ze niet op prijs want ze zijn toch al zo tolerant en je moet gewoon dankbaar zijn. Daarnaast is het gewoon een egoïstisch volk, zorgt ook niet voor hun ouderen ofzo en dan zeuren dat de overheid het niet doet... Maar goed er zitten ook hele toffe tussen, is maar net wie je treft.
Hij legt de mensen hier verkapt naast zijn eigen standaard (meegenomen vanuit zijn eigen deelgemeente) logisch dat je reacties van dergelijke strekking krijgt toch? Ik kan ook wel balen dat mensen in Marokko niet op klompen lopen..tjah.quote:Op maandag 14 maart 2016 13:46 schreef LionPopChoc het volgende:
[..]
Oftewel...
Heb je commentaar dan rot je maar op naar je eigen land.
Omdat Curaçao -hoe lekker warm en bruisend het ook is- stikt van de leeches en falende openbare diensten. Altijd dat gehaat op Nederlandquote:Op maandag 14 maart 2016 14:31 schreef Aiciu het volgende:
Terechte klacht. Nederlanders zijn vermoeiende mensen met hun betweterige en haastige gedrag.
Waarom ben je in hemelsnaam weggegaan van Curacao?
Zomaar tussendoor ... was jij niet diegene die niet zo lang geleden een topic had over de bijstand en samenwonen, waar je aangaf dat jij en je vriend toch echt geen gedeeld huishouden hadden?quote:Op maandag 14 maart 2016 11:31 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Voor mij op het moment dat je je niet meer als gast opstelt. Mijn vriend die hier niet woont maar zegt dat hij 'naar huis gaat' als hij naar mij toe gaat. Die ongevraagd dingen aanpakt in mijn huis zoals het legen van de vuilnisbak, het vervangen van kapotte lampjes, het uitlaten van de hond. En derhalve ook niet meer vraagt of hij een biertje mag maar die gewoon pakt. Daarbij is hij geïntegreerde in mijn huishouden; kent hij de gewoontes, gebruiken en huisregels en past hij zich daar ook aan aan al neemt hij zijn eigen 'dingen' ook mee natuurlijk, ze conflicteren niet. En wij maken het hem ook niet onmogelijk om hier zijn plek te vinden; hij hoeft bv geen kaas te eten wat hij niet lust.
[..]
Klopt, ik heb het makkelijk met een blank uiterlijk en een accent dat in Nederland vaak als positief wordt gezien. Mijn buurvrouw heeft echter een Marokkaans uiterlijk maar wordt zover ik weet overal al snel klakkeloos als Nederlandse geaccepteerd. Zij spreekt trouwens accentloos Nederlands. Het kan dus wel al heb je gelijk dat het voor haar moeilijker is dan voor mij.
[..]
Klopt. Ik had graag een land gehad waarin we ons konden voelen als één land, één natie en één volk. Ook de Nederlandse weg-met-ons cultuur is er debet aan dat dat hier maar niet wil lukken.
Tnx voor de bevestigingquote:Op maandag 14 maart 2016 14:23 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Tjah kan je het voorstellen? Hebben hier toch een puike (lichtjaren van perfect) maatschappij opgebouwd. Als er dan massa's mensen komen om te teren op het sociale vangnet dan kan dit wel eens in het verkeerde keelgat schieten ja. Mentaliteit en werklust worden gewaardeerd. Met sommige etnische groepen is er gewoon een "verschil in beleving" wat dat betreft. En dan krijg je frictie, maar racisme echt niet. Voor de rest krijg je voor je betoog een dikke:
Dan zal het wel de ultieme waarheid zijn, jaquote:Op maandag 14 maart 2016 15:58 schreef LionPopChoc het volgende:
[..]
Tnx voor de bevestiging![]()
(Btw meeste buitenlanders die ik ken werken vaak veel harder en voelen zich zelden te goed voor een baan. just saying)
Waar maak je dat uit op?quote:Op maandag 14 maart 2016 15:59 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Dan zal het wel de ultieme waarheid zijn, ja
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |