Is dit niet jouw perceptie, en kan het daardoor dus niet afwijken van de werkelijkheid? Met andere woorden: is dit niet wat jij zo ervaart (door je eigen onzekerheden?) en dat zij het dus totaal niet zo bedoelen?quote:Op maandag 14 maart 2016 09:48 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat ook vaak voel is dat veel van hen zich onbewust beter dan mij voelen. Ze vinden zichzelf slimmer of dat ze moreel hoger staan dan mij ofzo. Ze geven mij graag kritiek of maken opmerkingen over mij als Antilliaan, maar andersom kunnen ze het niet hebben.
Ik denk het dus niet.quote:Op maandag 14 maart 2016 09:58 schreef zarGon het volgende:
[..]
Is dit niet jouw perceptie, en kan het daardoor dus niet afwijken van de werkelijkheid? Met andere woorden: is dit niet wat jij zo ervaart (door je eigen onzekerheden?) en dat zij het dus totaal niet zo bedoelen?
En dat kan niet gewoon te maken hebben met het feit dat hij een strontvervelend individu is?quote:Op maandag 14 maart 2016 10:02 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik denk het dus niet.
Ik kan concrete voorbeelden noemen en bedenken. Bijvoorbeeld een vriend van me, iemand die de afgelopen jaren mijn beste vriend is geweest, is eigenlijk heel manipulatief en egoistisch. Hij is Nederlands en ik heb afgelopen jaren super veel voor hem gedaan. Ik werk veel harder dan hem en doe ook een studie, en heb veel meer bereikt dan hem. Toch vind hij dat hij slimmer is en dat hij dingen beter weet en snapt.
Als ik nieuwsberichten zie over de Antillen dan moet ik altijd weer lachen hoe het daar aan toe gaat. Corruptie hier, snabbeltje daar en dan wordt het stereotype beeld weer bevestigd. Voor mij komt het altijd over als een bananenrepubliek.quote:Op maandag 14 maart 2016 09:48 schreef Keep_Walking het volgende:
dag fokkers,
Zoals sommige hier al weten, ben ik een jongeman uit Curaçao die 27 jaar oud is. Momenteel woon ik 6 jaren in Nederland en ik heb de afgelopen jaren best wat tegenslagen gehad, maar gelukkig ben ik er wel bovenop gekomen. Ben nu mijn studie aan het afronden en ik heb een goede vooruitzicht op een carrière.
Maar reden voor deze topic: ik irriteer me steeds meer aan autochtone Nederlanders. Voordat ik hier naartoe kwam, had ik een best positieve beeld van Nederlandse (en blanke) mensen. Mijn voornaamste beeld van hen op Curacao was van wat ik op tv zag en ik boeken las, ik had ook blanke vrienden daar maar die zijn anders dan de Nederlanders hier.
Niemand is perfect en elke cultuur en bevolkingsgroep heeft zijn positieve en negatieve kanten. Op Curacao irriteerde ik me ook aan een bepaald soort Curacaoenaar. Wat ik waardeerde aan Nederlanders toen ik hier kwam, was hoe open minded ze waren. En zes jaar later zijn ze nog steeds open minded... maar ook verwend, egoistisch en manipulatief. Niet allemaal natuurlijk, maar ik merk vaker dat ik niet iedereen zo kan vertrouwen. Wat ook vaak voel is dat veel van hen zich onbewust beter dan mij voelen. Ze vinden zichzelf slimmer of dat ze moreel hoger staan dan mij ofzo. Ze geven mij graag kritiek of maken opmerkingen over mij als Antilliaan, maar andersom kunnen ze het niet hebben.
Natuurlijk is niet iedereen zo en het verschilt per persoon, maar het is een duidelijke trend die ik opmerk. En dan heb ik het niet eens over laag opgeleide Nederlanders, die vind ik relatief chill om mee om te gaan. Het zijn juist de hoogopgeleide Nederlanders waarvoor ik moet uitkijken.
Uhm. Je doet hier precies hetzelfde. Ik vind nogal suf een hele bevolkingsgroep over een kam te scheren. Ongeacht welke groep.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:02 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik denk het dus niet.
Ik kan concrete voorbeelden noemen en bedenken. Bijvoorbeeld een vriend van me, iemand die de afgelopen jaren mijn beste vriend is geweest, is eigenlijk heel manipulatief en egoistisch. Hij is Nederlands en ik heb afgelopen jaren super veel voor hem gedaan. Ik werk veel harder dan hem en doe ook een studie, en heb veel meer bereikt dan hem. Toch vind hij dat hij slimmer is en dat hij dingen beter weet en snapt.
Ja, het is suf, maar toch doen Nederlanders dat regelmatig. Over Antillianen, maar ook bijv. Marokkanen, Turken, enz.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Uhm. Je doet hier precies hetzelfde. Ik vind nogal suf een hele bevolkingsgroep over een kam te scheren. Ongeacht welke groep.
Is dat dan niet zijn persoonlijke tekortkoming? Bedoel, je snapt best dat een individu niet de algehele afkomst vertegenwoordigd; als Antilliaan wil je ook niet afgerekend worden op wat andere Antillianen allemaal doen.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:02 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik denk het dus niet.
Natuurlijk, ieder persoon moet ik als individu beoordelen. Maar dat is ook gewoon moeilijk op een gegeven moment en ik heb niet het idee dat elke Nederlander mij als individu beoordeeld.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:04 schreef Zure het volgende:
[..]
Als ik nieuwsberichten zie over de Antillen dan moet ik altijd weer lachen hoe het daar aan toe gaat. Corruptie hier, snabbeltje daar en dan wordt het stereotype beeld weer bevestigd. Voor mij komt het altijd over als een bananenrepubliek.
Dan hebben we nog de hoge criminaliteit van Antillianen in Nederland. Nee mijn algemene beeld van Antillianen is niet bijzonder hoog.
Maar een goede vriend van mij is half Antilliaans en een vriendin van mij volledig Antilliaans en ik ken weinig mensen die zo hard werken als zij.
Ik ken inderdaad Nederlanders die voldoen aan "verwend, egoistisch en manipulatief". Maar ik ken er veel meer die daar niet aan voldoen.
Kortom beoordeel ieder persoon op zichzelf.
Ja, over deze persoon zit ik inderdaad te denken dat het tijd is om afstand te nemen.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:09 schreef zG. het volgende:
[..]
Is dat dan niet zijn persoonlijke tekortkoming? Bedoel, je snapt best dat een individu niet de algehele afkomst vertegenwoordigd; als Antilliaan wil je ook niet afgerekend worden op wat andere Antillianen allemaal doen.
Let je wel een beetje op dat je frustraties op tijd aangepakt worden? Als je iemand hebt in je buurt waar je last van heb, blijf dan niet met die persoon omgaan. Of bespreek het met die persoon, kijk of er wederzijds begrip is, en zo niet, dan is het einde verhaal. Anders reken je het groepje af op wat één persoon doet.
Vraag me af waarom je dat niet al heb gedaan. Op z'n minst later verwateren, als je 'm toch niet kan verdragen. Mensen blijven veranderen, kan voorkomen dat je om wat voor reden dan ook uit elkaar groeit. Beste vriend dit dat is geen reden om met een giftige vriendschap door te gaan.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:11 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja, over deze persoon zit ik inderdaad te denken dat het tijd is om afstand te nemen.
Dit. Wat een hypocrisie.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:12 schreef Copycat het volgende:
Je vooroordeelt zelf even hard. Slechte insteek.
Ik zie het als "fighting fire with fire". Waarom moet ik elke keer "the moral high ground" nemen? Ik word daardoor alleen maar benadeeld.quote:
Ja, ik dus ook. Precies hoe jij het doet, doe ik het ook.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:12 schreef zG. het volgende:
Kijk, ik kan het ook niet zo vinden met Nederlanders. Daarmee bedoel ik dat het bij mij een beetje begint te kriebelen als ik te lang in aanraking met ze ben aan één stuk door, want de humor is ondragelijk, de kijk op zaken is anders, het kost me simpelweg moeite om te lang sociaal te doen. Het is echter wel zo dat ik de persoon zelf beoordeel, ik blijf 'open' voor nieuwe personen, zonder ze al meteen negatief te zien (door eerdere ervaringen).
Een ongeschreven regel uit Curacao is dat je je vrienden nooit laat vallen. Vanwege allerlei redenen is het zo van "eenmaal een vriend, altijd een vriend". Maat in Nederland werkt het niet zo.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:16 schreef zG. het volgende:
[..]
Vraag me af waarom je dat niet al heb gedaan. Op z'n minst later verwateren, als je 'm toch niet kan verdragen. Mensen blijven veranderen, kan voorkomen dat je om wat voor reden dan ook uit elkaar groeit. Beste vriend dit dat is geen reden om met een giftige vriendschap door te gaan.
Wat bedoel je met splinters en balken?quote:Op maandag 14 maart 2016 10:29 schreef Copycat het volgende:
Heeft niks met moral high ground te maken maar alles met splinters en balken.
Mooi. Weten we dat ook weer.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:12 schreef zG. het volgende:
Kijk, ik kan het ook niet zo vinden met Nederlanders.
Dat je anderen verwijt wat je zelf doet.quote:Op maandag 14 maart 2016 10:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Wat bedoel je met splinters en balken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |