quote:
Op zaterdag 11 juni 2016 10:01 schreef Unites het volgende:[..]
Daar heb ik nou ook altijd last van! Ik wil ook de 'perfect ogende cheesecake', maar krijg altijd een half ingezakte, verkleurde variant. Wel smakelijk, maar voor het plaatje is het niks.
Beste Unites het is me gelukt, mede dankzij het recept van de perfect cheesecake van hierboven. Al dan niet een beetje aangepast

Recept:
• 1 rol degistive koekjes
• 60 gram gezouten roomboter
• 900 gram roomkaas (ik gebruik Philadelphia)
• 270 gram suiker, waarvan 3 zakjes vanillesuiker
• 1 tl zout
• 3 tl vanille aroma
• 4 eieren
• 1 pakje vloeibare slagroom (Jumbo huismerk)
• 1 tablet witte chocolade (huismerk Jumbo)
Belangrijk is dat alles op kamertemperatuur is!Bereidingswijze:Neem een springvorm en vet deze in met bakspray. Bedek je onderkant en zijkanten met bakpapier (voorheen gebruikte ik de bruine maar nu de goedkoopste van de Jumbo, wit bakpapier, is iets steviger). Vervolgens doe je nog een keer een kleine laag aanbrengen met de bakspray.
Ondertussen kun je de boter laten smelten en verkruimel je de koekjes in de mixer. Voeg deze samen en bedek de springvorm hiermee, verdeel de koekjes een beetje naar boven zodat je ook aan de zijkant een bodem krijgt. Neem een grote ovenplaat met opstaande rand en bedek deze met aluminiumfolie. Ook dien je de springvorm aan de onderkant en de zijkant te bedekken met aluminiumfolie.
Bak vervolgens de bodem ongeveer 7-10 minuten op 180 graden. In de tussentijd klop je 4 minuten de roomkaas los, voeg daarna de suiker toe en laat nog eens 4 minuten roeren. Vervolgens kun je het zout en de vanille aroma toevoegen. Direct erna voeg je elke minuut 1 ei toe. Tot slot voeg je de slagroom toe en laat je alles nog een minuutje kloppen.
Het witte chocolate tablet kun je ondertussen langzaam au-bain marie laten smelten. Wanneer deze gesmolten is laat je het even afkoelen en voeg je het toe aan je beslag. Wanneer de 7-10 minuten zijn verstreken haal je de bodem uit de oven en zet je de oven terug op 150 graden. Laat de bodem even hard worden en schenk dan het beslag in de springvorm. Klop een paar keer met de springvorm op het aanrecht om alle bubbels eruit te krijgen.
Nu komt het belangrijkste gedeelte, doe de ovenplaat met de springvorm in het midden in de onderste slede van de oven en voeg kokend water tot ongeveer halverwege de springvorm. Bedek de bovenkant van de springvorm met een laagje aluminiumfolie (zodat de bovenkant niet bruin bakt).
Tip: omdat de cheesecake een beetje naar boven komt kan het zijn dat die tegen het aluminiumfolie komt aan te zitten, wanneer je deze weg haalt neem je dus een stuk van de bovenkant mee. Gebruik daarom zo een ijzer rekje van de magnetron dat je over de springvorm zet.Laat de oven aan voor 1,5 uur op 150 graden en open in de tussentijd de oven zeker niet. Na 1,5 uur draai je de oven uit en na nog eens 30 minuten zet je de klep van de oven op een kier. Na 2 uur is je cheesecake afgekoeld en moet hij nog minimaal een nacht in de ijskast.
Succes!