Binnen 6 weken nadat de aanslag wordt opgelegd.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:51 schreef paardenmeisjes het volgende:
Voor welke datum moet je Bijdrage Zorgverzekeringswet hebben betaald? Ik moet een flink bedrag bij elkaar sparen (beetje dom van mezelf, ik weet het), en nu wil ik weten hoeveel tijd ik nog heb om dat te doen.
Een transitievergoeding valt onder de groene tabel. Dus loon uit vroegere dienstbetrekking.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:32 schreef essnhills het volgende:
Ik heb in 2015 een transitievergoeding gekregen, maar waar moet ik dat invullen?
Op de jaaropgave van die transitievergoeding wordt het uitkering genoemd, moet ik dan aanklikken dat ik naast loon ook een uitkering heb gekregen en de transitievergoeding daar invullen?
Heb je er ook een vraag bij of wilde je dit alleen melden?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 17:51 schreef VeX- het volgende:
Wtf, vorige jaren kreeg ik altijd een paar k terug en nu is het een miezerige 41 euro.
Dat kan toch nooit kloppen.
En hoe en waar vul je dat dan precies in?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 17:34 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Een transitievergoeding valt onder de groene tabel. Dus loon uit vroegere dienstbetrekking.
quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:37 schreef essnhills het volgende:
En hoe en waar vul je dat dan precies in?
Thanks!quote:Op zaterdag 12 maart 2016 19:29 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik neem aan dat je twee jaaropgaven hebt ontvangen.
Hoeveel loonheffing is er in totaliteit ingehouden bij je looninkomsten?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 21:10 schreef De-Hamster het volgende:
Ik krijg zelfs 950 euro terug. Iemand enig idee hoe dit kan? Is er niet iets fout gegaan?
3690. Staat in een tabel opgeteld met algemene heffingskortingen 2203 en arbeidskorting 2220. (totaal: 8113)quote:Op zaterdag 12 maart 2016 21:20 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Hoeveel loonheffing is er in totaliteit ingehouden bij je looninkomsten?
Er is teveel loonheffing ingehouden + je hebt een belastingaftrek i.v.m. de scholingskosten.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 21:23 schreef De-Hamster het volgende:
3690. Staat in een tabel opgeteld met algemene heffingskortingen 2203 en arbeidskorting 2220. (totaal: 8113)
Haha top! Zo ziet het er een stuk eenvoudiger uit dan dat hele Ja/Nee menu van de BD. Opgelucht, ik verwachtte echt nog te moeten terugbetalen omdat ik twee banen met loonheffingskorting had.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 21:34 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Er is teveel loonheffing ingehouden + je hebt een belastingaftrek i.v.m. de scholingskosten.
¤ 20.300 - (¤ 900 - ¤ 250) = ¤ 19.650 belastbaar inkomen.
¤ 19.650 x 36,5 % belasting = ¤ 7.172 te betalen.
¤ 7.172 - ¤ 4.423 (heffingskortingen) - ¤ 3.690 reeds ingehouden loonheffing = ¤ 941 te ontvangen.
Jouw uitkomst klopt op basis van de verstrekte gegevens.
Banen heb je na elkaar gehad, dus loonheffingskorting is tijdsevenredig toegepast en gaat over het hele jaar bezien goed.quote:Haha top! Zo ziet het er een stuk eenvoudiger uit dan dat hele Ja/Nee menu van de BD. Opgelucht, ik verwachtte echt nog te moeten terugbetalen omdat ik twee banen met loonheffingskorting had.
Ah ik wist niet dat men daar rekening meehield. Ik dacht gewoon op de grote hoop.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 21:57 schreef Dagobert123 het volgende:
[..]
Banen heb je na elkaar gehad, dus loonheffingskorting is tijdsevenredig toegepast en gaat over het hele jaar bezien goed.
De aftrek staat ergens anders in het overzicht. Klap "Berekening belasting en premie" uit en zie daar "Verrekening buitenlandse bronbelasting box 3"quote:Op vrijdag 11 maart 2016 13:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
last van dat de buitenlandse dividend belasting niet verrekend wordt?
Ik vul dat netjes in maar bij het uiteindelijke overzicht wordt alleen de NL dividend belasting ingehouden.
Wordt dat nog op een andere manier verwerkt?
Ohja, als dat ook kan, dan probeer ik dat wel ff. Bedankt!quote:Op zondag 13 maart 2016 17:58 schreef DreO het volgende:
Staat die uitkering vooringevuld?
In dat geval wil het nog wel eens helpen om te kiezen voor "Had u in 2015 nog een uitkering?". Vervolgens kun je de gegevens zélf invullen en zou er onder "Soort inkomen" een keuze van 14 verschillende soorten uitkeringen moeten komen. Je neemt de informatie over en verwijdert uiteindelijk de originele, vooringevulde, uitkering.
Op de een of andere wijze heeft de aangifte wat moeite met vooringevulde uitkeringen. Blijkbaar komen dan niet alle 14 opties naar voren (was vorig jaar ook al zo)
Dankje staat idd bij inkomstenbelasting. Rare plek wat mij betreft.quote:Op zondag 13 maart 2016 15:45 schreef wachtwoord33 het volgende:
Ik heb het eerste deel van dit topic volledig doorgespit en zie dat icecreamfarmer_NL er ook last van heeft:
[..]
De aftrek staat ergens anders in het overzicht. Klap "Berekening belasting en premie" uit en zie daar "Verrekening buitenlandse bronbelasting box 3"
Op basis waarvan stond die voorlopige teruggaaf "aan"?quote:Op zondag 13 maart 2016 22:29 schreef IJsmuts het volgende:
Even checken, mijn fiscale partner heeft heel 2015 WW genoten, echter stond de voorlopige teruggaaf nog aan en nu moet deze volledig terugbetaald worden, klopt dat?
Niet te zeggen zonder verdere informatie.quote:Op zondag 13 maart 2016 22:29 schreef IJsmuts het volgende:
Als ik haar inkomen overigens wijzig naar geen inkomen in de voorlopige teruggaaf 2016 krijg ik nog wel wat terug, klopt dat ook?
Nergens. Die hoeven niet ingevuld te worden.quote:Op zondag 13 maart 2016 22:29 schreef IJsmuts het volgende:
oja, en waar moet ik schenkingen invullen, kan ik dus ook niet vinden
Op basis van 2 jaar geleden volgens mij, ooit een keer voorlopig terug gevraagd en ever since loopt het steeds door. net zoals iedereen krijg je denk ik gewoon een nieuw voorstel van de BD wat maandelijks uitgekeerd wordt als je er niets aan doet. Maargoed, dat was natuurlijk niet de vraag...quote:Op zondag 13 maart 2016 23:21 schreef MyTiredFeet het volgende:
Op basis waarvan stond die voorlopige teruggaaf "aan"?
quote:Op zondag 13 maart 2016 23:21 schreef MyTiredFeet het volgende:
Nergens. Die hoeven niet ingevuld te worden.
Heb je toevallig een hypotheek van Argenta? Of iets anders van hun?quote:Op maandag 14 maart 2016 15:09 schreef mrbombastic het volgende:
Ik heb bij de vooraf ingevulde gegevens een rekening ertussen staan die ik niet herken:
Omschrijving: Internetspaarrekening
Rekeningnummer: 2023 7996 94
Ik heb op verschillende IBAN omnummer sites het rekeningnummer ingevuld, echter zonder resultaat.
Update: het gaat om een rekening van Argenta.
De woz-waarde van 2015.quote:Op maandag 14 maart 2016 19:46 schreef xzaz het volgende:
Wij bouwen een huis in 2015, deze is nog niet klaar in 2015. Wat moet ik bij WOZ waarde invullen? De koopprijs?
Zijn jullie fiscaal partner in 2015?quote:Op maandag 14 maart 2016 19:46 schreef CklokC het volgende:
Ik ben ook bezig met mijn aangifte. Dit jaar voor het eerst met een eigen woning, een nieuwbouwpand in aanbouw.
Ik heb dit appartement samen met mijn vriendin gekocht en ben dus voor 50% eigenaar. Bij de vragen over de schuld en betaalde rente per 31-12 enz. is duidelijk dat je moet aangeven voor welk deel je een schuld heb. Maar hoe zit dat met de extra kosten, zoals van NHG en hypotheekadviseur? Ik heb die kosten ook voor 50% voor mijn rekening genomen, dat wel.
Moet ik het bouwdepot en de ontvangen rente daarop ook voor 50% invullen?
Met dank!
En hoe vind ik die?quote:
Op de gemeentelijke belastingaanslag van 2015. Of anders contact opnemen met de gemeente c.q. belastingsamenwerkingsorganisatie.quote:
is allemaal nog niet bekend.quote:Op maandag 14 maart 2016 22:50 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Op de gemeentelijke belastingaanslag van 2015. Of anders contact opnemen met de gemeente c.q. belastingsamenwerkingsorganisatie.
Heb je dat al nagevraagd dan?quote:
Ja zijn zijn fiscaal partners van elkaar, want de woning is gezamenlijk eigendom.quote:Op maandag 14 maart 2016 22:09 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Zijn jullie fiscaal partner in 2015?
Wie zegt dat ze (reeds) op hetzelfde adres stonden ingeschreven?quote:Op maandag 14 maart 2016 23:32 schreef belfis het volgende:
Ja zijn zijn fiscaal partners van elkaar, want de woning is gezamenlijk eigendom.
kun je blijven meenemen zolang je niet genoeg verdient.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 00:25 schreef Poepoog het volgende:
Indien je een aftrekpost voor scholingskosten niet volledig kan "opmaken" gaat deze mee.
Zit hier geen maximum aan jaren aan? Ik dacht vijf jaar, maar zit nu te twijfelen, kan deze termijn namelijk niet vinden. Heb in 2009 de bedragen uitgegeven, en dacht eigenlijk dat het in vorig jaar (aangifte 2014) afgelopen zou zijn.
Nee, stonden we niet inderdaad. We waren geen fiscaal partner dus.quote:Op maandag 14 maart 2016 23:40 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze (reeds) op hetzelfde adres stonden ingeschreven?
Dan alle kosten naar ratio van de verdeling van de woning (meestal 50%/50%).quote:Op woensdag 16 maart 2016 10:32 schreef CklokC het volgende:
Nee, stonden we niet inderdaad. We waren geen fiscaal partner dus.
Helder, dank je.quote:Op woensdag 16 maart 2016 12:46 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Dan alle kosten naar ratio van de verdeling van de woning (meestal 50%/50%).
quote:Op woensdag 16 maart 2016 12:59 schreef CklokC het volgende:
Helder, dank je.
En de rente onvangst op ons nieuwbouw depot dan ook voor 50% neem ik aan?
Bedankt voor je hulp.quote:
De reden dat je meer terug krijgt komt waarschijnlijk omdat je bepaalde inkomsten of aftrekposten zo kunt verdelen dat de te betalen belasting het laagst is. Je zou het nog zo kunnen sturen dat je meer toeslag krijgt. Maar dat hangt volledig van de feiten af in je aangifte. Is nu wat karig om daar een mening over te geven.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:53 schreef Haropro het volgende:
Dus mijn vraag is als ik mijn partner voor de belastingaangifte van 2015 als fiscaal partner opgeef en hij mij, dan krijgen we dus meer geld terug van de belasting maar het heeft dan wel gevolgen voor mijn al gekregen huur- en zorgtoeslag van 2015?
De informatie in de eerste zin is correct. De informatie in de tweede zin is incorrect. De uitspraak in de derde zin is onjuist in die zin dat er in deze situatie vrij nauwkeurig is aan te geven hoe het zit met de toeslagen.quote:Op woensdag 16 maart 2016 23:24 schreef Dagobert123 het volgende:
[..]
De reden dat je meer terug krijgt komt waarschijnlijk omdat je bepaalde inkomsten of aftrekposten zo kunt verdelen dat de te betalen belasting het laagst is. Je zou het nog zo kunnen sturen dat je meer toeslag krijgt. Maar dat hangt volledig van de feiten af in je aangifte. Is nu wat karig om daar een mening over te geven.
Zeker weten dat het onveranderd is? Je hebt niet toevallig een kind dat 13 is geworden? Of toch iets anders? Ergens loonheffingskorting aangezet?quote:Op vrijdag 18 maart 2016 02:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik begrijp gewoon niet dat mijn situatie onveranderd is, ik vorig jaar 1900 euro terug kreeg en nu 14 euro moet betalen
Jouw aangifte in het programma voor ondernemers, haar aangifte in het gewone programma.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 12:03 schreef defrikandel het volgende:
Ik heb ook een vraagje.
Ik ben ondernemer (eenmanszaak) en moet vanaf dit jaar de belastingaangifte doen met de software voor ondernemers.
Mijn vrouw werkt echter gewoon in loondienst. Moeten wij nu 2 verschillende programma's invullen? En de dingen met betrekking tot ons huis (hypotheek etc) aangeven in het particuliere programma? Of kan alles gewoon in een keer?
Dank!
Thanks!quote:Op vrijdag 18 maart 2016 12:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Jouw aangifte in het programma voor ondernemers, haar aangifte in het gewone programma.
Ik werk nooit met de software van de belastingdienst om eerlijk te zijn.. Kan jouw vrouw haar volledige aangifte invullen in jouw ondernemersprogramma?quote:Op vrijdag 18 maart 2016 12:48 schreef defrikandel het volgende:
[..]
Thanks!
Maar het ondernemersprogramma vraagt ook om inkomsten van partner. Dat dan leeg laten? Of gewoon eigenlijk dus 'dubbel' invullen?
Vorig jaar wel.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 12:50 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik werk nooit met de software van de belastingdienst om eerlijk te zijn.. Kan jouw vrouw haar volledige aangifte invullen in jouw ondernemersprogramma?
Vanaf dit jaar veranderd. Ook ondernemers kunnen hun aangifte via het "gewone" programma indienen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 12:47 schreef DonJames het volgende:
Jouw aangifte in het programma voor ondernemers, haar aangifte in het gewone programma.
Uw verhaal hierboven is gebaseerd op een verkeerde veronderstelling. Fiscaal partners zijn altijd toeslagpartners van elkaar. Als er te verdelen posten zijn, is het inherent aan dit gegeven dat de partners toeslagpartners van elkaar zijn. Er kan dan, zoals u stelt, geen sprake zijn van twee toeslagen van het zelfde soort. Dat kan wel als men géén toeslagpartner van elkaar is. Er kunnen dan bijvoorbeeld twee zorgtoeslagen zijn.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 01:40 schreef Dagobert123 het volgende:
Ik had bij de 2e zin de casus in mijn hoofd dat de een teveel vermogen had voor toeslagen en de ander aftrekposten (zorgkosten ofzo). Daar wat te spelen met toerekenen bezittingen / aftrekposten kan je zorgen dat beide personen recht hebben op toeslagen, en toch ook in gunstige belastingschijf vallen (al zit je dat met toeslagen toch al snel).
Maar blijft altijd afwegen wat toeslag vs impact op belastingterugaaf per saldo is.
Ik ben zelf meer van het er een beetje aan rekenen en zodoende ver nadenken, dan vooraf de hele theorie uitdenken. Zeker omdat het hier een fictieve casus betreft.
Als de overledene geen zelfstandige was, hoeft deze vraag niet ingevuld te worden.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 09:59 schreef zeeuws_meisje het volgende:
Mijn vraag gaat over het F formulier, dus aangifte na een overlijden. Ik weet niet of ik dan in het juiste topic zit.
Mijn vraag gaat over vraag 58d in het formulier.
'In de winst begrepen Zvw loon'.
Ik denk dat dit enkel ingevuld moet worden indien je een eigen zaak oid had. Maar ik wil dit wel graag zeker weten. Kunnen jullie helderheid verschaffen?
Bedankt!quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:34 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Als de overledene geen zelfstandige was, hoeft deze vraag niet ingevuld te worden.
Deel van prestatiebeurs wat definitief niet wordt omgezet in gift kan in dat specifieke jaar in aftrek worden gebracht. Leningen lijken me niet hiervoor in aanmerking te komen.quote:Op zondag 20 maart 2016 20:22 schreef Flylib het volgende:
Ik ben een leek als het op belastingen aankomt. Mijn aangifte/teruggave is eigenlijk altijd vrij normaal en saai geweest (vrijgezel, geen kinderen, huurhuis, modaal inkomen, geen bijzonderheden en een jaarlijkse teruggave van tussen de 100 en 500 euro). Maar de aangifte 2015 is duidelijk andere koek. Ik vroeg me af of iemand hier mij wat inzichten kan geven, want het klinkt te mooi om waar te zijn.
Geen bijzonderheden op het gebied van inkomen e.d. maar voor het eerst is het vakje voor studie -en opleidingsuitgaven aangevinkt en automatisch ingevuld door de belastingdienst. Hier staat het hele overzicht van de leningen die ik kreeg tijdens mijn studie over de studiejaren 2005/2006 tot 2008/2009. Omdat ik deze studie uiteindelijk niet heb afgemaakt is de prestatiebeurs niet omgezet in een gift.
Nadat ik alles had doorgenomen kwam ik op het magische 'mogelijk te ontvangen' veld terecht en daar kwam een bedrag tevoorschijn waarvan ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat ik dit terug zou mogen krijgen. Een behoorlijk bedrag, en erg ongebruikelijk gezien mijn normale saaie aangiftes.
Nou heb ik na het invullen/versturen van de aangifte wel het 1 en ander gelezen over gewijzigde regels m.b.t. studiekosten en de aftrekbaarheid hiervan, maar vooral over de situatie in 2015. En ik vroeg me af of het in de aangifte ingevulde overzicht te maken heeft met deze gewijzigde regels.
Los daarvan, waarom zijn deze studiekosten pas in de aangifte 2015 opgenomen en kwam ik ze de afgelopen jaren niet tegen? Het is alweer een tijdje geleden.
Ik wil eigenlijk nergens op rekenen, ook al zou het heel mooi zijn als dit ook de definitieve aanslag blijkt te zijn. Maar gezien de hoogte van het bedrag (iets met 4 cijfers) ben ik sceptisch. Kan dit ooit kloppen?
Ik hoop dat er hier iemand is die me daar wat meer inzicht over kan geven. Niet om me te verheugen op dat bedrag, maar meer omdat ik de hele tijd het idee heb dat de belastingdienst deze gegevens onterecht in mijn aangifte heeft gezet, zo sceptisch ben ik
Nee, hoef je niet in te vullen. Ontvangen zorgtoeslag is niet relevant voor je aangifte IB en is ook niet hetzelfde als de bijdrage Zvw inderdaad.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:39 schreef Lingue het volgende:
Stomme vraag misschien maar heb er nooit zelf mee te maken gehad.
Je ontvangen zorgtoeslag over 2015 moet je die nog ergens toevoegen in de aangifte over 2015?
Dat is toch niet: voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet?
eventjes hier kijken: http://www.belastingdiens(...)mgezet_in_een_leningquote:Op zondag 20 maart 2016 20:22 schreef Flylib het volgende:
Ik ben een leek als het op belastingen aankomt. Mijn aangifte/teruggave is eigenlijk altijd vrij normaal en saai geweest (vrijgezel, geen kinderen, huurhuis, modaal inkomen, geen bijzonderheden en een jaarlijkse teruggave van tussen de 100 en 500 euro). Maar de aangifte 2015 is duidelijk andere koek. Ik vroeg me af of iemand hier mij wat inzichten kan geven, want het klinkt te mooi om waar te zijn.
Geen bijzonderheden op het gebied van inkomen e.d. maar voor het eerst is het vakje voor studie -en opleidingsuitgaven aangevinkt en automatisch ingevuld door de belastingdienst. Hier staat het hele overzicht van de leningen die ik kreeg tijdens mijn studie over de studiejaren 2005/2006 tot 2008/2009. Omdat ik deze studie uiteindelijk niet heb afgemaakt is de prestatiebeurs niet omgezet in een gift.
Nadat ik alles had doorgenomen kwam ik op het magische 'mogelijk te ontvangen' veld terecht en daar kwam een bedrag tevoorschijn waarvan ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat ik dit terug zou mogen krijgen. Een behoorlijk bedrag, en erg ongebruikelijk gezien mijn normale saaie aangiftes.
Nou heb ik na het invullen/versturen van de aangifte wel het 1 en ander gelezen over gewijzigde regels m.b.t. studiekosten en de aftrekbaarheid hiervan, maar vooral over de situatie in 2015. En ik vroeg me af of het in de aangifte ingevulde overzicht te maken heeft met deze gewijzigde regels.
Los daarvan, waarom zijn deze studiekosten pas in de aangifte 2015 opgenomen en kwam ik ze de afgelopen jaren niet tegen? Het is alweer een tijdje geleden.
Ik wil eigenlijk nergens op rekenen, ook al zou het heel mooi zijn als dit ook de definitieve aanslag blijkt te zijn. Maar gezien de hoogte van het bedrag (iets met 4 cijfers) ben ik sceptisch. Kan dit ooit kloppen?
Ik hoop dat er hier iemand is die me daar wat meer inzicht over kan geven. Niet om me te verheugen op dat bedrag, maar meer omdat ik de hele tijd het idee heb dat de belastingdienst deze gegevens onterecht in mijn aangifte heeft gezet, zo sceptisch ben ik
Op het salaris van je vriendin is inderdaad vorig jaar te weinig loonheffing ingehouden. Haar inkomen is ¤ 8.916. Verschuldigde belasting is ¤ 3.253 minus haar totale heffingskortingen van ¤ 2.428 is - ¤ ¤ 825. De werkgever heeft ¤ 653 op haar salaris ingehouden. Nog verschuldigd: ¤ 825 - ¤ 653 = ¤ 172.quote:Op zondag 27 maart 2016 14:21 schreef De-Hamster het volgende:
Ik heb een vraag, zojuist hebben wij geprobeerd de Aangifte te doen over 2015 voor mijn vriendin. Zij woont thuis, heeft geen zorgkosten die niet al vergoed zijn geworden en geen opleidingskosten. Zij heeft 1 baan waar ze gemiddeld 24 uur werkt (variërend van 10 tot 38) met een oproepcontract. Dit is haar enige baan waar ook de loonheffingskorting aanstaat. De aangifte van de belastingdienst was al goed overgenomen van de jaaropgave.
Gegevens van haar jaaropgave:
Loon loonheffing: ¤8916,00
Loonbelasting/premie volks vz: ¤653,00
Arbeidskorting: ¤225,00
Totaal premies werknemersverzekeringen ¤1064 (lijkt mij niet relevant?)
Dit is haar enige werkgever en toch moet zij nu 172 euro bijbetalen. Hoe kan dit? Als je toch maar 1 werkgever hebt dan kan het toch niet dat er iets fout kan gaan?
Hoe zit het btw met een ziekenhuisbehandeling in december 2014, die vorig jaar niet is meegenomen in de belastingaangifte?
Hmm okee wel zonde.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:35 schreef francel het volgende:
[..]
Op het salaris van je vriendin is inderdaad vorig jaar te weinig loonheffing ingehouden. Haar inkomen is ¤ 8.916. Verschuldigde belasting is ¤ 3.253 minus haar totale heffingskortingen van ¤ 2.428 is - ¤ ¤ 825. De werkgever heeft ¤ 653 op haar salaris ingehouden. Nog verschuldigd: ¤ 825 - ¤ 653 = ¤ 172.
Hoe het kan dat de werkgever te weinig loonheffing heeft ingehouden is moeilijk te zeggen. Misschien heeft ze veel onregelmatig gewerkt of veel extra uren gemaakt? De loonheffing van deze uren wordt namelijk via een andere tabel berekend. Deze tabel gaat uit van het salaris van het voorgaande jaar, in dit geval 2014. Misschien had ze toen een lager inkomen?
Zorgkosten, betaald in 2015 die niet vergoed zijn geweest mogen in 2015 afgetrokken worden.
Mijn ex heeft nog nooit aangifte IB gedaan en krijgt geen herinneringsbrief meer nee.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:54 schreef belfis het volgende:
@De-Hamster:
Punt hier is of de vriendin aangifteplichtig is of niet. M.a.w.: heeft de vriendin een 'uitnodigingsbrief' gekregen om aangifte te doen? Zo niet, dan is er formeel toch aangifteplicht. Als je weet of vermoedt dat er meer dan ¤ 45 te betalen is ontstaat deze aangifteplicht. De aangifte moet worden ingediend vóór 1 juli 2016. In deze situatie kan er ook gekozen worden om af te wachten op de uitnodigingsbrief. Die komt dan meestal in de tweede helft van het jaar. Soms komt er geen uitnodigingsbrief en is de belastingdienst je 'vergeten'
Nee we hebben nog geen brief gehad, maar we hebben het aangifteprogramma wel al half doorlopen. We hebben alleen nog niets doorgezonden. Maar als je geen aangifte doet krijg je dan eventueel over een paar jaar geen boete of alsnog dit bedrag plus rente?quote:Op zondag 27 maart 2016 17:54 schreef belfis het volgende:
@De-Hamster:
Punt hier is of de vriendin aangifteplichtig is of niet. M.a.w.: heeft de vriendin een 'uitnodigingsbrief' gekregen om aangifte te doen? Zo niet, dan is er formeel toch aangifteplicht. Als je weet of vermoedt dat er meer dan ¤ 45 te betalen is ontstaat deze aangifteplicht. De aangifte moet worden ingediend vóór 1 juli 2016. In deze situatie kan er ook gekozen worden om af te wachten op de uitnodigingsbrief. Die komt dan meestal in de tweede helft van het jaar. Soms komt er geen uitnodigingsbrief en is de belastingdienst je 'vergeten'
Dat is gewoon reiskostenvergoeding.quote:Op maandag 28 maart 2016 10:00 schreef magda123 het volgende:
Bonjour, hoe uitruil reiskosten te verwerken in aangifte?
Ik reis met openbaar vervoer naar het werk.
Ik ontvang geen reiskostenvergoeding, daarom vindt er in december een uitruil plaats wat je een fiscaal voordeel oplevert.
Nu vragen ze in de aangifte inkomstenbelasting hoeveel reiskostenvergoeding ik ontvangen heb? Op de jaaropgave staat hier niks over vermeld. In de vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting staat het bedrag aan uitruil, terug te vinden op de salarisstrook van december. Maar dit bedrag kan ik toch niet aanmerken als zijnde reiskostenvergoeding? Dus de vooraf ingevulde aangifte merkt het bedrag aan uitruil aan als zijnde reiskostenvergoeding terwijl dit slechts een berekening is zodat je een fiscaal voordeel hebt.
Ik heb de belastingdienst gebeld, en die miep aan de telefoon had nog nooit van uitruil gehoord en ik moest dit maar aan m'n werkgever vragen. Huh?
Thanks James.quote:Op maandag 28 maart 2016 10:08 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is gewoon reiskostenvergoeding.
Er is voor 2015 geen los aangifteprogramma meer te downloaden.quote:Op maandag 28 maart 2016 10:38 schreef Geralt het volgende:
Bestaat dat oude programmaatje nog?
Vorig jaar online gepoogd belastingaangifte te doen, maar daar kon ik vrijwel niets aanpassen van de ingevulde gegevens en toen moest ik iets van 8K betalen waar ik al jaren op rij ongeveer 500 euro terug krijg.
Bleek dat mn appartement in de verkeerde box ingevuld was door de belastingdienst en dat kon ik niet aanpassen.
Toen heb ik ver weggestopt op hun site dat programmaatje wat er al jaren is gedownload en daar alles goed ingevuld en kreeg ik weer netjes zoals altijd een paar honderd euro terug.
Bestaat dat losse programmaatje nog in 2016 of is dat nu helemaal weg?
Zijn het beleggingsrekeningen in box 1 of box 3?quote:Op maandag 28 maart 2016 13:45 schreef blomke het volgende:
Waar kan ik invullen de beheerskosten voor beleggingsrekeningen?
Box 3 (helaas).quote:Op maandag 28 maart 2016 13:56 schreef ManAtWork het volgende:
Zijn het beleggingsrekeningen in box 1 of box 3?
quote:
It´s so simple.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 13:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nergens in dat geval. Geen kostenaftrek in Box 3.
Resultaat overige werkzaamheden.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 15:24 schreef macondo het volgende:
Mijn vriendin heeft als zzp-er een inkomen naast haar reguliere baan. Alleen haalt ze bij lange na niet het urencriterium (uh 1225 uur of zo). Dus haar eenmanszaak zal geen ondernemer zijn voor de fiscus neem ik aan.
Maar waar vul je het dán precies in?
Deze dus:quote:
Er staat ´zoals'. Het zijn dus voorbeelden die genoemd zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 15:31 schreef macondo het volgende:
[..]
Deze dus:
Inkomsten uit overig werk (niet in loondienst), zoals inkomsten:
als gastouder
als artiest of beroepssporter
uit een persoonsgebonden budget (PGB), als alfahulp of omdat u voor een familielid zorgde
Ik vind het zo raar dat een gangbare vorm van inkomsten met dergelijke rare voorbeelden in de aangifte staat. Artiest? Gastouder? Sporter? Nee, gewoon zzp.
quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:14 schreef Sedm het volgende:
- Mijn ouders hebben vorig jaar een schenking gedaan voor onze verbouwing. Ik ging er vanuit dat ik deze dit jaar in mijn aangifte zou moeten invullen, evenals mijn ouders. Maar ik zie nergens de optie staan om dat in te vullen. Even gezocht en er blijkt een apart formulier voor te zijn, 'aangifte schenkbelasting'. Staat dus geheel los van de inkomstenbelasting?
De schenking valt binnen de belastingvrije ruimte. Moeten we dan wel zo'n formulier invullen? We hebben daar niks over gehoord van de belastingdienst.
Toelichting 2015 Aangifte schenkbelastingquote:Wanneer doet u aangifte schenkbelasting?
Hebt u een schenking gekregen? Dan moet u aangifte
schenkbelasting doen als:
– u het formulier Aangifte schenkbelasting van ons hebt ontvangen
– u de schenking van uw ouder(s) hebt gekregen en de schenking hoger is dan ¤ 5.277
– u de schenking niet van uw ouder(s) hebt gekregen en de schenking hoger is dan ¤ 2.111
Ik neem aan dat je deze lening ontvangen hebt voor aanschaf/verbouwing van jouw eigen woning. Jouw ouders moeten deze lening dan opgeven als vordering (in box 3). Dat zij dat eventueel niet doen maakt voor jouw aangifte niets uit (zolang jij je aan de verplichtingen van de leningovereenkomst houdt).quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:14 schreef Sedm het volgende:
- Ik heb ook een lening bij mijn ouders van al heel wat jaren terug. De rente die ik daarover betaal trek ik jaarlijks af. Nu blijkt dat mijn ouders die lening zelf nooit hebben opgegeven bij de belasting. Wat kunnen we nu het beste doen? Gaat om een bedrag dat ik niet zomaar ff kan aflossen.
Senks!quote:Wanneer doet u aangifte schenkbelasting?
Hebt u een schenking gekregen? Dan moet u aangifte
schenkbelasting doen als:
– u het formulier Aangifte schenkbelasting van ons hebt ontvangen
– u de schenking van uw ouder(s) hebt gekregen en de schenking hoger is dan ¤ 5.277
– u de schenking niet van uw ouder(s)
Ok, dat is voor mij iig fijn, ben ik nog benieuwd wat mijn ouders kunnen doen. Aangifte is jarenlang door een kennis van ze ingevuld, nooit ter sprake gekomen. Misschien is het beter om het gewoon zo te laten nu, maar als we het nu op een goede manier recht kunnen trekken, dan graag natuurlijk.quote:Ik neem aan dat je deze lening ontvangen hebt voor aanschaf/verbouwing van jouw eigen woning. Jouw ouders moeten deze lening dan opgeven als vordering (in box 3). Dat zij dat eventueel niet doen maakt voor jouw aangifte niets uit (zolang jij je aan de verplichtingen van de leningovereenkomst houdt).
Bron: de belastingdienst.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 22:44 schreef B2C het volgende:
Kan iemand aangeven hoe het bij een nieuwbouwwoning zit met de bouwrente (grondrente en aannemingsrente)? Zijn deze beide aftrekbaar vanaf het moment dat het voorlopig koopcontract getekend is tot aan het moment dat hypotheekovereenkomst getekend wordt? Hierna ga je namelijk enkel hypotheekrente betalen en geen grond- en of aannemingsrente.
Je omzetbelasting moet je gewoon betalen. Deze is niet aftrekbaar. Je mag het wel financieren en de rente erover aftrekken.quote:Hoe zit het verder met eventuele omzetbelasting, want ik kan deze nergens terugvinden op de overzichten/facturen?
Maar de bouwrente is toch zowel grondrente als de rente die de aannemer rekent voor de bouw?quote:Op woensdag 30 maart 2016 09:10 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Bron: de belastingdienst.
Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:
w.o. bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
[..]
Je omzetbelasting moet je gewoon betalen. Deze is niet aftrekbaar. Je mag het wel financieren en de rente erover aftrekken.
Er gelden fasen:quote:Op woensdag 30 maart 2016 09:13 schreef B2C het volgende:
[..]
Maar de bouwrente is toch zowel grondrente als de rente die de aannemer rekent voor de bouw?
Bij het invullen van het aanschafbedrag van de woning, dien ik daar het bedrag ex- of inclusief het nieuwbouwdepot te rekenen?
Welke vraag heb je nog open staan?quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:19 schreef Sedm het volgende:
@MyTiredFeet, of iemand anders,
Misschien nog even tijd om naar mijn bovenstaande bijkomstige vragen te kijken?
Dat zal deze zijn.quote:
Als je aan één van de punten voldoet moet je aangifte schenkbelasting doen. Niet alleen als je een aangifteformulier hebt ontvangen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 08:56 schreef Sedm het volgende:
Ik snap alleen niet helemaal: ik heb géén formulier ontvangen, maar voldoe wel aan het tweede punt. Moet ik dan toch zo'n formulier downloaden en invullen?
Evenredig uitrekenen lijkt me dan logisch.quote:Op donderdag 31 maart 2016 20:47 schreef cursive het volgende:
Hallo,
Ben bezig met invullen gegeven van mijn bouwdepot en krijg de volgende vraag:
Deel van deze rente over de periode 14-10-2015 tot en met 31-12-2015.
Hoe moet ik dit weten?
Opvragen bij de hypotheekverstrekker? In het jaaroverzicht staat alleen het totaal ontvangen rentebedrag.
Nee dat kan niet want het bedrag van het bouwdepot wijzig constant vanwege opnames.quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Evenredig uitrekenen lijkt me dan logisch.
En je hebt ook rente ontvangen over de periode voor 14-10-2015?quote:Op donderdag 31 maart 2016 21:14 schreef cursive het volgende:
[..]
Nee dat kan niet want het bedrag van het bouwdepot wijzig constant vanwege opnames.
Dus ook de maandelijkse renteuitkering
Dat laatste tenzij het jou overduidelijk had kunnen/moeten zijn dat je een bedrag moest betalen en je dus verplicht was om aangifte te doen.quote:Op dinsdag 5 april 2016 15:59 schreef De-Hamster het volgende:
Stel ik vul dat programma in er staat dat ik een bedrag moet terugbetalen. Ik stuur dit formulier niet door. Ik ben niet opgeroepen om aangifte te doen. Krijg ik dan uiteindelijk een boete op dit bedrag? Of krijg ik enkel binnen nu en vijf jaar mogelijk een vraag of ik alsnog dit bedrag wil overmaken?
In principe niet. Enige baan, thuiswonend, geen aftrekposten, loonheffingskorting stond aan. Tussen de 20-32 uur gewerkt als oproepkracht. Of zie ik dat fout?quote:Op dinsdag 5 april 2016 17:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat laatste tenzij het jou overduidelijk had kunnen/moeten zijn dat je een bedrag moest betalen en je dus verplicht was om aangifte te doen.
Je zou kunnen stellen dat juist bij een oproepkracht teveel of te weinig loonheffing is ingehouden.quote:Op dinsdag 5 april 2016 18:28 schreef De-Hamster het volgende:
[..]
In principe niet. Enige baan, thuiswonend, geen aftrekposten, loonheffingskorting stond aan. Tussen de 20-32 uur gewerkt als oproepkracht. Of zie ik dat fout?
Is loon uit vroegere dienstbetrekking.quote:Op woensdag 6 april 2016 14:06 schreef Parafernalia het volgende:
Ik heb in 2015 een transitievergoeding van ¤ 600nogwat gehad. Ik moet nu bij aangifte aangeven wat voor soort inkomen dit is. Wat moet ik aanklikken? Transitievergoeding zelf staat er dus niet bij
en dus?quote:Op woensdag 6 april 2016 14:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
Is loon uit vroegere dienstbetrekking.
Moet je dat daar invullen.quote:
aha, dus ik tel het gewoon bij mn loon op?quote:
Heb je toch een jaaropgave van gekregen of is toch verwerkt in een jaaropgave?quote:Op woensdag 6 april 2016 15:03 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
aha, dus ik tel het gewoon bij mn loon op?
bedrag op jaaropgave is idd wel hoger dan wat er vooraf ingevuld stond, dus dat kan idd wel kloppen thx!quote:Op woensdag 6 april 2016 15:10 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heb je toch een jaaropgave van gekregen of is toch verwerkt in een jaaropgave?
Via de site lijkt me.quote:Op dinsdag 19 april 2016 23:16 schreef Jiang153 het volgende:
Moet je op een andere manier aangifte doen als je net in Nederland ben komen wonen en het is je eerste aangifte?
Kennis heeft zo'n brief gekregen van dat het op een andere wijze moet ipv de VIA
Situatie:
In augustus 2013 hier komen wonen en woonde vanaf toen altijd met dezelfde persoon en samen hebben zij een kind. Een iemand werkt en de andere blijft thuis.
Betreft nog een aangifte 2014.
Heeft die ook gedaan maar nu krijgt die een brief van dat zijn vrouw (degene die hier is gekomen) op een andere wijze aangifte moet doen? Zal vast het M-formulier zijn aangezien ik alleen een foto van de brief heb gekregen en iets lees over bijlage.quote:
Waarschijnlijk pas in 2014 ingeschreven bij de gemeente dan?quote:Op dinsdag 19 april 2016 23:25 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Heeft die ook gedaan maar nu krijgt die een brief van dat zijn vrouw (degene die hier is gekomen) op een andere wijze aangifte moet doen? Zal vast het M-formulier zijn aangezien ik alleen een foto van de brief heb gekregen en iets lees over bijlage.
Die vrouw werkt alleen niet dus wat wil je dat ik invul .
Nee meteen toen ze hier kwam ook ingeschreven, maar over 2013 geen aangifte gedaan waardoor dit haar eerste wordt. De eerste moet altijd via formulier volgens de website.quote:Op woensdag 20 april 2016 09:50 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk pas in 2014 ingeschreven bij de gemeente dan?
Wat je dan invult is dat je uitbetaling van de algemene heffingskorting aanvraagt
Dan kun je ook een biljetwissel aanvragen. Bewijs van inschrijving bij de gemeente erbij doen en vragen een binnenlands biljet te mogen invullen (of de eerder ingediende aangifte alsnog in behandeling nemen)quote:Op woensdag 20 april 2016 18:18 schreef Pinda555 het volgende:
[..]
Nee meteen toen ze hier kwam ook ingeschreven, maar over 2013 geen aangifte gedaan waardoor dit haar eerste wordt. De eerste moet altijd via formulier volgens de website.
Nee robbietobbie, verkeerd advies. De partner van de kennis is hier komen wonen en ingeschreven. Het jaar van inschrijving geldt als immigratiejaar. Bij immigratie en ook emigratie moet een papieren M-formulier worden ingevuld. De van toepassing zijnde bladen worden uit het aangifteformulier gescheurd, bij elk blad moet de naam en het BSN-nummer worden ingevuld. Dus ook als het een aangifte betreft van een niet verdienende partner moet dit M-formulier worden gebruikt. Dit formulier niet opsturen kan betekenen dat de heffingskorting niet wordt uitgekeerd.quote:Op donderdag 21 april 2016 08:23 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Dan kun je ook een biljetwissel aanvragen. Bewijs van inschrijving bij de gemeente erbij doen en vragen een binnenlands biljet te mogen invullen (of de eerder ingediende aangifte alsnog in behandeling nemen)
Vandaar ook mijn aanname dat het inschrijvingsjaar 2014 was, volgens een reactie daarop was het wel 2013. Als dat zo is dan slaat het nergens op een M-biljet voor 2014 in te vullen. Dat zou dan voor 2013 gebeurd moeten zijn.quote:Op vrijdag 22 april 2016 10:28 schreef belfis het volgende:
[..]
Nee robbietobbie, verkeerd advies. De partner van de kennis is hier komen wonen en ingeschreven. Het jaar van inschrijving geldt als immigratiejaar. Bij immigratie en ook emigratie moet een papieren M-formulier worden ingevuld. De van toepassing zijnde bladen worden uit het aangifteformulier gescheurd, bij elk blad moet de naam en het BSN-nummer worden ingevuld. Dus ook als het een aangifte betreft van een niet verdienende partner moet dit M-formulier worden gebruikt. Dit formulier niet opsturen kan betekenen dat de heffingskorting niet wordt uitgekeerd.
Onduidelijk is of het jaar van immigratie in deze situatie 2013 of 2014 was.
Kan je toch ook gewoon bij mijn overheid zien of niet?quote:Op vrijdag 22 april 2016 16:34 schreef belfis het volgende:
@robbietobbie;
Ik ben het met u eens. Het lijkt erop dat de immigratiedatum niet in 2013 maar in 2014 was. Zo niet dan is het M-biljet niet van toepassing.
klopt inderdaad, terechte opmerking!quote:Op vrijdag 22 april 2016 17:21 schreef Pinda555 het volgende:
[..]
Kan je toch ook gewoon bij mijn overheid zien of niet?
Ik heb ook recent het M- biljet ingevuld. Ik weet niet of dat bij jou ook is, maar ik heb de digitale aangifte eerst ingevuld ( niet verstuurd!) Dat is makkelijker en je kan deze ook eenvoudig onderbreken. Pas toen ik deze volledig had, heb ik obv die gegevens het m-biljet ingevuld. De stapel is inderdaad dik, masr veel spreekt voor zich. Succes.quote:Op dinsdag 26 april 2016 23:27 schreef Jiang153 het volgende:
Bij nader inzien is de datum van immigratie toch 29-04-2014.
De ander was hier 7 maanden eerder gekomen.
Nou laat ik het boekwerk dan maar even bekijken.
Ben er nou mee bezig, maar zoals het eruit ziet hoef ik welgeteld maar 3 pagina's te versturen omdat zij:quote:Op dinsdag 26 april 2016 23:45 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ik heb ook recent het M- biljet ingevuld. Ik weet niet of dat bij jou ook is, maar ik heb de digitale aangifte eerst ingevuld ( niet verstuurd!) Dat is makkelijker en je kan deze ook eenvoudig onderbreken. Pas toen ik deze volledig had, heb ik obv die gegevens het m-biljet ingevuld. De stapel is inderdaad dik, masr veel spreekt voor zich. Succes.
Van belang is of er in 2014 fiscaal partnerschap was. Als die er niet was is er ook geen mogelijkheid van verhoging bijzondere heffingskorting. Als er wel fiscaal partnerschap was in 2014 en de partner van de kennis heeft geen of gering inkomen kan de verhoging bijzondere heffingskorting van toepassing zijn. Vergelijkbaar met de uitbetaling van de (gedeeltelijke) algemene heffingskorting niet of weinig verdienende partner in Nederland. Er moet gekozen zijn voor binnenlandse belastingplicht en in 2014 was er geen premieplicht in Nederland Lees de voorwaarden onder 46. Lees hierquote:Op woensdag 27 april 2016 13:28 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Ben er nou mee bezig, maar zoals het eruit ziet hoef ik welgeteld maar 3 pagina's te versturen omdat zij:
- in 2014 geen inkomsten had
- geen eigen woning
- spaargelden onder de vrijstelling zit
Enige waar ik een beetje over twijfel is die verhoging bijzondere heffingskorting?
Heb dat nog nooit gezien en of gehoord eigenlijk. ( )
Allang gelezen.quote:Op zaterdag 30 april 2016 01:14 schreef belfis het volgende:
[..]
Van belang is of er in 2014 fiscaal partnerschap was. Als die er niet was is er ook geen mogelijkheid van verhoging bijzondere heffingskorting. Als er wel fiscaal partnerschap was in 2014 en de partner van de kennis heeft geen of gering inkomen kan de verhoging bijzondere heffingskorting van toepassing zijn. Vergelijkbaar met de uitbetaling van de (gedeeltelijke) algemene heffingskorting niet of weinig verdienende partner in Nederland. Er moet gekozen zijn voor binnenlandse belastingplicht en in 2014 was er geen premieplicht in Nederland Lees de voorwaarden onder 46. Lees hier
Ja, dat moet dus.quote:Op zaterdag 30 april 2016 22:07 schreef Pissie het volgende:
Weet iemand of je het saldo van de betaal- en spaarrekening van minderjarige kinderen ook op moet geven bij de belastingaangifte? (onder de tab bank- en spaarrekeningen)
Als ik de bankgegevens zou invullen moet ik ook dit aangeven:
Was deze rekening alleen van *******, ****** en minderjarige kinderen ?Ja Nee
Kies 'Ja' als deze rekening op 1 januari 2015:
van u was
van uw fiscale partner was
van u en uw fiscale partner samen was
Als ik nee zou kiezen omdat deze rekening van ons 3 jarig zoontje is en niet van ons krijg ik dit te zien:
Welk deel van het saldo is op 1 januari 2015 van *******, ******** en minderjarige kinderen ?
Deze en/of-rekening was niet alleen van u, uw eventuele fiscale partner en/of uw minderjarige kinderen.
Vul in: het deel van het saldo op deze rekening dat van u, uw fiscale partner en/of uw minderjarige kinderen was.
Super lastig dit!
quote:Op zaterdag 12 maart 2016 12:14 schreef ManAtWork het volgende:
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! " of "Ik moet x euro betalen,... " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"
quote:
quote:
WGR / Belastingteruggave 2016quote:
Nee.quote:Op zondag 14 augustus 2016 17:51 schreef Zana het volgende:
Nu vraag ik mij af of ik ook rekening moet houden met de belastingsrente.
Vragen en antwoorden over persoonsgebonden aftrekposten 2013quote:De aftrekbare bedragen zijn limitatief beperkt tot de uitgaven voor lesgeld, cursusgeld, collegegeld, examengeld of promotiekosten en door de onderwijsinstelling verplicht gestelde leermiddelen en beschermingsmiddelen. Hetgeen wordt voorgeschreven, wordt doorgaans door de onderwijsinstelling vastgelegd in de studiegids van het desbetreffende studiejaar. Deze studiegids is het uitgangspunt voor belastingplichtige en de Belastingdienst.
Vervolgens moeten de door de onderwijsinstelling voorgeschreven zaken voldoen aan de limitatieve
opsomming van de aftrekbare bedragen.
Antwoord lijkt dus nee te zijn?quote:Op woensdag 17 augustus 2016 19:09 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Vragen en antwoorden over persoonsgebonden aftrekposten 2013
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |