abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 12 maart 2016 @ 12:14:42 #1
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160610046
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"
Voor de rest,...


In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2015. Het aangifteprogramma 2015 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 2 van het Belastingaangifte 2015 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2015. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 mei 2016 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Belastingaangifte 2015 vindt u informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 mei 2016 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2015 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2015 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2020 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillende gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Daarom kun je pas na 1 maart 2016 aangifte doen.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2016 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2016 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2015 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2015. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2015. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2016 ontvangen.

Aanslaggrens Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
Voorgaande delen Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

De OP vind je hier.

[ Bericht 7% gewijzigd door ManAtWork op 12-03-2016 12:30:15 ]
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160614244
Ik heb in 2015 een transitievergoeding gekregen, maar waar moet ik dat invullen?

Op de jaaropgave van die transitievergoeding wordt het uitkering genoemd, moet ik dan aanklikken dat ik naast loon ook een uitkering heb gekregen en de transitievergoeding daar invullen?
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_160614777
Voor welke datum moet je Bijdrage Zorgverzekeringswet hebben betaald? Ik moet een flink bedrag bij elkaar sparen (beetje dom van mezelf, ik weet het), en nu wil ik weten hoeveel tijd ik nog heb om dat te doen.
pi_160615489
Ben inmiddels een aantal jaar getrouwd en heb sinds 2014 een kind dat naar de creche gaat.
Hiervoor krijgen we kinderopvangtoeslag.
Mijn vrouw en ik hebben beiden een vaste baan.

Nu is het volgende: Normaal krijgen we gezamenlijk ca. e.3000,- terug.
Dit jaar bijna e.5000,-. Dit stond in de vooraf ingevulde aangifte. Dit vertrouwde ik niet.
Heb daarom een belastingmannetje 'ingehuurd', en die kwam op hetzelfde uit.
Hij gebruikte alleen als leidraad de vooraf ingevulde aangifte. Hierom twijfel ik aan hem.
Hij kon mij ook niet uitleggen waar die e.2000,- vandaan komt.

Edit:
Ik ben iets tegengekomen:

Mijn hypotheek bestaat uit 2 delen:
Levenhypotheek: 56,3% van de hypotheek / Rente 4,45%
Aflossingsvrij: 43,7% van de hypotheek / Rente 4,45%

Afgelopen jaren is alleen de rente van mijn aflossingsvrije hypotheek ingevuld,
de levenshypotheek vind ik nergens terug.
Dit jaar is de vooraf ingevulde aangifte wel uitgegaan van zowel de aflossingsvrije als de levenshypotheek???

Nu is mijn vraag: hoe kan ik ineens zoveel meer terugkrijgen?
Mijn vrouw is wel bijna e.9.000,- in jaarloon naar beneden gegaan.
Vorig jaar ontving zij e.1894,- inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Dit jaar ontving zij e.1627,- inkomensafhankelijke combinatiekorting.

[ Bericht 18% gewijzigd door met_mo op 12-03-2016 17:40:21 ]
pi_160615721
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:51 schreef paardenmeisjes het volgende:
Voor welke datum moet je Bijdrage Zorgverzekeringswet hebben betaald? Ik moet een flink bedrag bij elkaar sparen (beetje dom van mezelf, ik weet het), en nu wil ik weten hoeveel tijd ik nog heb om dat te doen.
Binnen 6 weken nadat de aanslag wordt opgelegd.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160615749
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:32 schreef essnhills het volgende:
Ik heb in 2015 een transitievergoeding gekregen, maar waar moet ik dat invullen?

Op de jaaropgave van die transitievergoeding wordt het uitkering genoemd, moet ik dan aanklikken dat ik naast loon ook een uitkering heb gekregen en de transitievergoeding daar invullen?
Een transitievergoeding valt onder de groene tabel. Dus loon uit vroegere dienstbetrekking.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 17:51:58 #7
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_160616007
Wtf, vorige jaren kreeg ik altijd een paar k terug en nu is het een miezerige 41 euro.

Dat kan toch nooit kloppen. :(
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 12 maart 2016 @ 17:56:07 #8
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160616096
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 17:51 schreef VeX- het volgende:
Wtf, vorige jaren kreeg ik altijd een paar k terug en nu is het een miezerige 41 euro.

Dat kan toch nooit kloppen. :(
Heb je er ook een vraag bij of wilde je dit alleen melden?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160616972
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 17:34 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Een transitievergoeding valt onder de groene tabel. Dus loon uit vroegere dienstbetrekking.
En hoe en waar vul je dat dan precies in?

Ik heb vorig jaar 1 werkgever gehad, en mijn jaaropgave staat netjes vooraf ingevuld, maar waar moet ik dan die transitievergoeding invullen? Er is wel een vraag over of je ook andere werkgevers hebt gehad, maar dat is niet zo. Dus waar moet ik het dan precies invullen?
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  zaterdag 12 maart 2016 @ 19:29:49 #10
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160618266
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 18:37 schreef essnhills het volgende:
En hoe en waar vul je dat dan precies in?


Ik neem aan dat je twee jaaropgaven hebt ontvangen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160618291
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 19:29 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik neem aan dat je twee jaaropgaven hebt ontvangen.
Thanks!
Ja klopt, ik heb er 2 ontvangen, maar ik wist niet waar ik die tweede moest invullen.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_160619056
Ik snap er niks van:

Aangifte in 2014 over 2013:
Zowel HRA over aflossingsvrij en levensloop wonen afgetrokken: e.3000,- terug ontvangen

Aangifte in 2015 over 2014: (inkomen gelijk aan 2013, kind gekregen en vanaf juni K.O.Toeslag)
Alleen HRA over aflossingsvrij afgetrokken: e.3000,- terug ontvangen

Aangifte in 2016 over 2015: (vrouw verdient 30% minder door ouderschapsverlof)
Zowel HRA over aflossingsvrij en levensloop wonen afgetrokken: e.5000,- terug te ontvangen
pi_160619257
Ik heb in 2015 van januari t/m juli bij bedrijf 1 gewerkt, een maand vakantie genomen en van 1 september tot nu bij bedrijf 2. Bedrijf 1 is failliet gegaan en daar had ik dus niet eens een jaaropgaaf van gekregen. De 4 maanden die ik in 2015 bij bedrijf 2 heb gewerkt waren al ingevuld. Van januari t/m juli was dus helemaal leeg. Ik zou in die situatie 480 euro terugkrijgen (als ik dus januari t/m juli leeg zou laten). Ondertussen heb ik mijn jaaropgaaf van bedrijf 1 gevraagd en gekregen. Loon, loonheffing en arbeidskorting ingevuld en krijg nu rond de 230 terug. Zouden ze erachter komen dat ik eigenlijk het hele jaar door heb gewerkt als ik januari t/m juli gewoon leeg laat? Want blijkbaar weten ze dat dus niet aangezien er helemaal niks is ingevuld. Snap wel dat dat dan waarschijnlijk fraude is omdat je een onjuiste aangifte doet, maar toch. Aangifte is onderhand al verstuurd, met gegevens van bedrijf 1 en 2 beide ingevuld uiteraard.
pi_160621341
Hmm, ik heb mijn belastingaangifte ook gedaan. Ik had verwacht dat ik veel belasting moest terugbetalen, maar ik krijg juist net 900 terug.

Januari tot en met Mei een bijbaan gehad waarmee ik plusminus 900/1000 bruto per maand verdiende. (Loonheffingskorting aangezet)
Vanaf 1 juni een full time functie gevonden waarbij ik de eerste maanden deels parttime werkte 24 uur en vanaf 1 augustus fulltime. Ook hier had ik de loonheffingskorting aan laten zetten.

Ik heb dus bij meerdere werkgevers in een jaar de loonheffingskorting aan laten zetten. Daarbij kwam ik met mijn loon uit op een totaal van 20,3K. Ik had 900 euro aan studiekosten en verder geen eigen huis, kinderen, samenwoonsituaties gewoon thuiswonend en niks bijzonders.

Ik krijg zelfs 950 euro terug. Iemand enig idee hoe dit kan? Is er niet iets fout gegaan?
- Met zuidelijke groet -
  zaterdag 12 maart 2016 @ 21:20:36 #15
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160621667
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 21:10 schreef De-Hamster het volgende:
Ik krijg zelfs 950 euro terug. Iemand enig idee hoe dit kan? Is er niet iets fout gegaan?
Hoeveel loonheffing is er in totaliteit ingehouden bij je looninkomsten?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160621784
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 21:20 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Hoeveel loonheffing is er in totaliteit ingehouden bij je looninkomsten?
3690. Staat in een tabel opgeteld met algemene heffingskortingen 2203 en arbeidskorting 2220. (totaal: 8113)
- Met zuidelijke groet -
  zaterdag 12 maart 2016 @ 21:34:37 #17
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160622179
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 21:23 schreef De-Hamster het volgende:
3690. Staat in een tabel opgeteld met algemene heffingskortingen 2203 en arbeidskorting 2220. (totaal: 8113)
Er is teveel loonheffing ingehouden + je hebt een belastingaftrek i.v.m. de scholingskosten.

¤ 20.300 - (¤ 900 - ¤ 250) = ¤ 19.650 belastbaar inkomen.
¤ 19.650 x 36,5 % belasting = ¤ 7.172 te betalen.
¤ 7.172 - ¤ 4.423 (heffingskortingen) - ¤ 3.690 reeds ingehouden loonheffing = ¤ 941 te ontvangen.

Jouw uitkomst klopt op basis van de verstrekte gegevens. ;)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160622247
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 21:34 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Er is teveel loonheffing ingehouden + je hebt een belastingaftrek i.v.m. de scholingskosten.

¤ 20.300 - (¤ 900 - ¤ 250) = ¤ 19.650 belastbaar inkomen.
¤ 19.650 x 36,5 % belasting = ¤ 7.172 te betalen.
¤ 7.172 - ¤ 4.423 (heffingskortingen) - ¤ 3.690 reeds ingehouden loonheffing = ¤ 941 te ontvangen.

Jouw uitkomst klopt op basis van de verstrekte gegevens. ;)
Haha top! Zo ziet het er een stuk eenvoudiger uit dan dat hele Ja/Nee menu van de BD. Opgelucht, ik verwachtte echt nog te moeten terugbetalen omdat ik twee banen met loonheffingskorting had.
- Met zuidelijke groet -
pi_160622955
quote:
Haha top! Zo ziet het er een stuk eenvoudiger uit dan dat hele Ja/Nee menu van de BD. Opgelucht, ik verwachtte echt nog te moeten terugbetalen omdat ik twee banen met loonheffingskorting had.
Banen heb je na elkaar gehad, dus loonheffingskorting is tijdsevenredig toegepast en gaat over het hele jaar bezien goed.
pi_160624854
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 21:57 schreef Dagobert123 het volgende:

[..]

Banen heb je na elkaar gehad, dus loonheffingskorting is tijdsevenredig toegepast en gaat over het hele jaar bezien goed.
Ah ik wist niet dat men daar rekening meehield. Ik dacht gewoon op de grote hoop.
- Met zuidelijke groet -
pi_160636787
Schrap

[ Bericht 99% gewijzigd door wachtwoord33 op 13-03-2016 16:36:28 ]
pi_160637282
Ik heb het eerste deel van dit topic volledig doorgespit en zie dat icecreamfarmer_NL er ook last van heeft:

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
last van dat de buitenlandse dividend belasting niet verrekend wordt?
Ik vul dat netjes in maar bij het uiteindelijke overzicht wordt alleen de NL dividend belasting ingehouden.

Wordt dat nog op een andere manier verwerkt?
De aftrek staat ergens anders in het overzicht. Klap "Berekening belasting en premie" uit en zie daar "Verrekening buitenlandse bronbelasting box 3"

[ Bericht 16% gewijzigd door wachtwoord33 op 13-03-2016 16:37:35 ]
pi_160639423
Ik doe aangfite voor iemand anders en die persoon heeft diverse lijfrente-uitkeringen. Echter, de optie "lijfrente-uitkering" ontbreekt helemaal onder "Pensioen en andere uitkeringen" bij de online aangifte.

Vorig jaar ontbrak die optie "lijfrente-uitkering" ook al. Ik heb toen de belastingdienst gebeld, en mij werd toen met klem verzocht aangifte te doen via het oude aangifteprogramma. Want "het moet wel precies kloppen, anders krijg je problemen".

Nu ontbreekt die optie dus gewoon wéér (geen idee hoe men dit zo kan verneuken, maar goed), maar is het oude aangifteprogramma niet beschikbaar en weet ik dus niet wat ik moet doen. Wel kan ik (net als vorig jaar) kiezen voor de optie 'Pensioenuitkering of afkoopsom', maar dat is echt iets wezenlijk anders, al levert het uiteindelijk wel hetzelfde resultaat op.

Wat moet ik nou doen?
pi_160640969
Staat die uitkering vooringevuld?

In dat geval wil het nog wel eens helpen om te kiezen voor "Had u in 2015 nog een uitkering?". Vervolgens kun je de gegevens zélf invullen en zou er onder "Soort inkomen" een keuze van 14 verschillende soorten uitkeringen moeten komen. Je neemt de informatie over en verwijdert uiteindelijk de originele, vooringevulde, uitkering.

Op de een of andere wijze heeft de aangifte wat moeite met vooringevulde uitkeringen. Blijkbaar komen dan niet alle 14 opties naar voren (was vorig jaar ook al zo)
pi_160641165
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 17:58 schreef DreO het volgende:
Staat die uitkering vooringevuld?

In dat geval wil het nog wel eens helpen om te kiezen voor "Had u in 2015 nog een uitkering?". Vervolgens kun je de gegevens zélf invullen en zou er onder "Soort inkomen" een keuze van 14 verschillende soorten uitkeringen moeten komen. Je neemt de informatie over en verwijdert uiteindelijk de originele, vooringevulde, uitkering.

Op de een of andere wijze heeft de aangifte wat moeite met vooringevulde uitkeringen. Blijkbaar komen dan niet alle 14 opties naar voren (was vorig jaar ook al zo)
Ohja, als dat ook kan, dan probeer ik dat wel ff. Bedankt!

Wel een beetje jammer van die vooraf ingevulde aangifte. Ik hoop dat ze dat volgend jaar toch wel eens een keer opgelost hebben.
pi_160644951
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 15:45 schreef wachtwoord33 het volgende:
Ik heb het eerste deel van dit topic volledig doorgespit en zie dat icecreamfarmer_NL er ook last van heeft:

[..]

De aftrek staat ergens anders in het overzicht. Klap "Berekening belasting en premie" uit en zie daar "Verrekening buitenlandse bronbelasting box 3"
Dankje staat idd bij inkomstenbelasting. Rare plek wat mij betreft.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_160649907
Even checken, mijn fiscale partner heeft heel 2015 WW genoten, echter stond de voorlopige teruggaaf nog aan en nu moet deze volledig terugbetaald worden, klopt dat?

Als ik haar inkomen overigens wijzig naar geen inkomen in de voorlopige teruggaaf 2016 krijg ik nog wel wat terug, klopt dat ook?

oja, en waar moet ik schenkingen invullen, kan ik dus ook niet vinden

thanks
  zondag 13 maart 2016 @ 23:21:15 #28
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160651504
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 22:29 schreef IJsmuts het volgende:
Even checken, mijn fiscale partner heeft heel 2015 WW genoten, echter stond de voorlopige teruggaaf nog aan en nu moet deze volledig terugbetaald worden, klopt dat?
Op basis waarvan stond die voorlopige teruggaaf "aan"?

quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 22:29 schreef IJsmuts het volgende:
Als ik haar inkomen overigens wijzig naar geen inkomen in de voorlopige teruggaaf 2016 krijg ik nog wel wat terug, klopt dat ook?
Niet te zeggen zonder verdere informatie.

quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 22:29 schreef IJsmuts het volgende:
oja, en waar moet ik schenkingen invullen, kan ik dus ook niet vinden
Nergens. Die hoeven niet ingevuld te worden.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160656232
Ik ga er vanavond ook maar eens voor zitten, hoewel zitten... Ik huur mijn huis en heb 1 werkgever. Qua zorgkosten heb ik niets bijzonders, ik bezoek een tandarts en een huisarts.

Is mijn aanname dat het controleren van de vooraf ingevulde gegevens vaak afdoende is? Bedoel ik zou niet weten welke aftrekposten ik zou moeten invullen.
pi_160660561
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 23:21 schreef MyTiredFeet het volgende:

Op basis waarvan stond die voorlopige teruggaaf "aan"?

Op basis van 2 jaar geleden volgens mij, ooit een keer voorlopig terug gevraagd en ever since loopt het steeds door. net zoals iedereen krijg je denk ik gewoon een nieuw voorstel van de BD wat maandelijks uitgekeerd wordt als je er niets aan doet. Maargoed, dat was natuurlijk niet de vraag...

quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 23:21 schreef MyTiredFeet het volgende:

Nergens. Die hoeven niet ingevuld te worden.

^O^
pi_160660876
Ik heb bij de vooraf ingevulde gegevens een rekening ertussen staan die ik niet herken:

Omschrijving: Internetspaarrekening
Rekeningnummer: 2023 7996 94

Ik heb op verschillende IBAN omnummer sites het rekeningnummer ingevuld, echter zonder resultaat.

Update: het gaat om een rekening van Argenta.

[ Bericht 32% gewijzigd door mrbombastic op 14-03-2016 17:47:07 ]
pi_160665047
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 15:09 schreef mrbombastic het volgende:
Ik heb bij de vooraf ingevulde gegevens een rekening ertussen staan die ik niet herken:

Omschrijving: Internetspaarrekening
Rekeningnummer: 2023 7996 94

Ik heb op verschillende IBAN omnummer sites het rekeningnummer ingevuld, echter zonder resultaat.

Update: het gaat om een rekening van Argenta.
Heb je toevallig een hypotheek van Argenta? Of iets anders van hun?
  maandag 14 maart 2016 @ 19:46:13 #33
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160667119
Wij bouwen een huis in 2015, deze is nog niet klaar in 2015. Wat moet ik bij WOZ waarde invullen? De koopprijs?
  maandag 14 maart 2016 @ 19:46:48 #34
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_160667136
Ik ben ook bezig met mijn aangifte. Dit jaar voor het eerst met een eigen woning, een nieuwbouwpand in aanbouw.

Ik heb dit appartement samen met mijn vriendin gekocht en ben dus voor 50% eigenaar. Bij de vragen over de schuld en betaalde rente per 31-12 enz. is duidelijk dat je moet aangeven voor welk deel je een schuld heb. Maar hoe zit dat met de extra kosten, zoals van NHG en hypotheekadviseur? Ik heb die kosten ook voor 50% voor mijn rekening genomen, dat wel.

Moet ik het bouwdepot en de ontvangen rente daarop ook voor 50% invullen?

Met dank! :)

[ Bericht 10% gewijzigd door YourCaptor op 14-03-2016 20:19:15 ]
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  maandag 14 maart 2016 @ 22:08:32 #35
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160672075
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 19:46 schreef xzaz het volgende:
Wij bouwen een huis in 2015, deze is nog niet klaar in 2015. Wat moet ik bij WOZ waarde invullen? De koopprijs?
De woz-waarde van 2015.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 14 maart 2016 @ 22:09:10 #36
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160672099
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 19:46 schreef CklokC het volgende:
Ik ben ook bezig met mijn aangifte. Dit jaar voor het eerst met een eigen woning, een nieuwbouwpand in aanbouw.

Ik heb dit appartement samen met mijn vriendin gekocht en ben dus voor 50% eigenaar. Bij de vragen over de schuld en betaalde rente per 31-12 enz. is duidelijk dat je moet aangeven voor welk deel je een schuld heb. Maar hoe zit dat met de extra kosten, zoals van NHG en hypotheekadviseur? Ik heb die kosten ook voor 50% voor mijn rekening genomen, dat wel.

Moet ik het bouwdepot en de ontvangen rente daarop ook voor 50% invullen?

Met dank! :)
Zijn jullie fiscaal partner in 2015?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 14 maart 2016 @ 22:45:33 #37
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160673670
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 22:08 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

De woz-waarde van 2015.
En hoe vind ik die?

Edit: heb het, je moet de waarde van de grond + de waarde van het huis percentueel wat klaar is. Als verkoopwaarde neem je aanschafprijs.

[ Bericht 13% gewijzigd door xzaz op 14-03-2016 22:53:38 ]
  maandag 14 maart 2016 @ 22:50:00 #38
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160673841
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2016 22:45 schreef xzaz het volgende:
En hoe vind ik die?
Op de gemeentelijke belastingaanslag van 2015. Of anders contact opnemen met de gemeente c.q. belastingsamenwerkingsorganisatie.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 14 maart 2016 @ 22:54:03 #39
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160674024
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 22:50 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Op de gemeentelijke belastingaanslag van 2015. Of anders contact opnemen met de gemeente c.q. belastingsamenwerkingsorganisatie.
is allemaal nog niet bekend.
  maandag 14 maart 2016 @ 23:17:57 #40
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160674993
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2016 22:54 schreef xzaz het volgende:
is allemaal nog niet bekend.
Heb je dat al nagevraagd dan? ;)

Voor de inkomstenbelastingberekening maakt het in principe weinig tot niets uit. Het eigenwoningforfaitpercentage* zal op 0% worden gesteld aangezien je er nog niet woonachtig/ingeschreven bent.

* driedubbele woordwaarde
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160675481
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 22:09 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Zijn jullie fiscaal partner in 2015?
Ja zijn zijn fiscaal partners van elkaar, want de woning is gezamenlijk eigendom.
  maandag 14 maart 2016 @ 23:40:11 #42
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160675714
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2016 23:32 schreef belfis het volgende:
Ja zijn zijn fiscaal partners van elkaar, want de woning is gezamenlijk eigendom.
Wie zegt dat ze (reeds) op hetzelfde adres stonden ingeschreven? ;)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160676605
Indien je een aftrekpost voor scholingskosten niet volledig kan "opmaken" gaat deze mee.

Zit hier geen maximum aan jaren aan? Ik dacht vijf jaar, maar zit nu te twijfelen, kan deze termijn namelijk niet vinden. Heb in 2009 de bedragen uitgegeven, en dacht eigenlijk dat het in vorig jaar (aangifte 2014) afgelopen zou zijn.
pi_160678111
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 00:25 schreef Poepoog het volgende:
Indien je een aftrekpost voor scholingskosten niet volledig kan "opmaken" gaat deze mee.

Zit hier geen maximum aan jaren aan? Ik dacht vijf jaar, maar zit nu te twijfelen, kan deze termijn namelijk niet vinden. Heb in 2009 de bedragen uitgegeven, en dacht eigenlijk dat het in vorig jaar (aangifte 2014) afgelopen zou zijn.
kun je blijven meenemen zolang je niet genoeg verdient.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
  woensdag 16 maart 2016 @ 10:32:59 #45
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_160708534
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 23:40 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Wie zegt dat ze (reeds) op hetzelfde adres stonden ingeschreven? ;)
Nee, stonden we niet inderdaad. We waren geen fiscaal partner dus.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  woensdag 16 maart 2016 @ 12:46:30 #46
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160711772
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 10:32 schreef CklokC het volgende:
Nee, stonden we niet inderdaad. We waren geen fiscaal partner dus.
Dan alle kosten naar ratio van de verdeling van de woning (meestal 50%/50%).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  woensdag 16 maart 2016 @ 12:59:40 #47
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_160712047
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 12:46 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Dan alle kosten naar ratio van de verdeling van de woning (meestal 50%/50%).
Helder, dank je.
En de rente onvangst op ons nieuwbouw depot dan ook voor 50% neem ik aan?
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  woensdag 16 maart 2016 @ 18:25:37 #48
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160718264
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 12:59 schreef CklokC het volgende:
Helder, dank je.
En de rente onvangst op ons nieuwbouw depot dan ook voor 50% neem ik aan?
^O^
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  woensdag 16 maart 2016 @ 19:07:50 #49
419798 Haropro
Succes met je lichaam!
pi_160719176
Ik ben in mei 2015 gescheiden. Ik woon inmiddels in een huurwoning en krijg huurtoeslag en zorgtoeslag. Ik heb mijn ex niet meer als fiscaal partner vanaf die tijd. Nu is er bij het invullen van de aangifte de mogelijkheid om wel fiscaal partner te zijn voor 2015. Op die manier krijgen we meer geld terug. Nu vroeg ik me af of, wanneer ik voor die optie kies, dat nog gevolgen heeft voor de toeslagen die ik in 2015 al ontvangen heb?

Hoop niet dat dit een domme vraag is.
Utopia!
  woensdag 16 maart 2016 @ 20:43:06 #50
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160721840
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  woensdag 16 maart 2016 @ 20:53:56 #51
419798 Haropro
Succes met je lichaam!
pi_160722331
Gelezen. Is toeslagpartner dus iets anders dan fiscaal partner? Denk het wel uit dat stukje. Ik heb in 2015 gehad dat de belastingdienst twee keer mijn toeslagen stop zette en wilde dat ik de uitbetaalde bedragen terug betaalde omdat ik volgens hun ineens een Fiscaal partnerschap met mijn ex had.

Nou ja, ik vind het verwarrend. Het maakt dus niet uit wat ik invul bij de aangifte?

Edit:

lees ook dit: Het fiscaal partnerschap 2014, 2015 en 2016 regelt de hoogte van uw toeslag en de inkomstenbelasting die voor u geldt. Voldoet u aan de eisen voor een fiscaal partnerschap 2015 of 2016 en wat zijn dan die eisen en voorwaarden. Uw fiscaal partnerschap kan betekenen dat de belastingdienst u geen toeslag betaalt, maar ook dat u samen met uw partner minder belasting hoeft te betalen.

Dus mijn vraag is als ik mijn partner voor de belastingaangifte van 2015 als fiscaal partner opgeef en hij mij, dan krijgen we dus meer geld terug van de belasting maar het heeft dan wel gevolgen voor mijn al gekregen huur- en zorgtoeslag van 2015?

[ Bericht 46% gewijzigd door Haropro op 16-03-2016 21:00:38 ]
Utopia!
  woensdag 16 maart 2016 @ 22:14:36 #52
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_160725598
quote:
6s.gif Op woensdag 16 maart 2016 18:25 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

^O^
Bedankt voor je hulp. :)
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_160728213
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 20:53 schreef Haropro het volgende:

Dus mijn vraag is als ik mijn partner voor de belastingaangifte van 2015 als fiscaal partner opgeef en hij mij, dan krijgen we dus meer geld terug van de belasting maar het heeft dan wel gevolgen voor mijn al gekregen huur- en zorgtoeslag van 2015?
De reden dat je meer terug krijgt komt waarschijnlijk omdat je bepaalde inkomsten of aftrekposten zo kunt verdelen dat de te betalen belasting het laagst is. Je zou het nog zo kunnen sturen dat je meer toeslag krijgt. Maar dat hangt volledig van de feiten af in je aangifte. Is nu wat karig om daar een mening over te geven.
pi_160730029
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 23:24 schreef Dagobert123 het volgende:

[..]

De reden dat je meer terug krijgt komt waarschijnlijk omdat je bepaalde inkomsten of aftrekposten zo kunt verdelen dat de te betalen belasting het laagst is. Je zou het nog zo kunnen sturen dat je meer toeslag krijgt. Maar dat hangt volledig van de feiten af in je aangifte. Is nu wat karig om daar een mening over te geven.
De informatie in de eerste zin is correct. De informatie in de tweede zin is incorrect. De uitspraak in de derde zin is onjuist in die zin dat er in deze situatie vrij nauwkeurig is aan te geven hoe het zit met de toeslagen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Kiezen voor voljaars fiscaal partnerschap is mogelijk in situaties als overlijden, scheiding, gaan samenwonen, het samenwonen verbreken. Kiezen voor voljaars partnerschap is fiscaal gezien altijd een goede keuze. Soms is de uitkomst neutraal: er is geen belastingwinst. Maar even zo vaak kan er fiscaal voordeel zijn vanwege een hogere vrijstelling box 3, verdeling box 3, fiscaal gunstige verdeling van aftrekposten enzovoort. In scheidingssituaties kan het verstandig zijn om juist niet te kiezen voor het fiscale voordeel van voljaars fiscaal partnerschap. Er zal in vele gevallen belastingteruggave onderling verrekend moeten worden. Niet zo handig, als je met je ex niet meer door 1 deur kan. En zeker in een vechtscheiding - beter maar niet doen. Conclusie: als men niet meer 'on speaking terms' is, is het praktische voordeel van geen gedoe met ex te verkiezen boven het eventuele fiscaal voordeel van de gezamenlijk ingediende aangifte.

Hoe zit het met de toeslagen
Hier zijn in de situatie van scheiding, overlijden, gaan samenwonen of uitschrijving van de fiscaal partner (niet zijnde gehuwd) veel misverstanden. Er is toeslagpartnerschap zolang er wordt samengewoond en men voldoet aan minimaal 1 van de criteria die gelden voor fiscaal partnerschap c.. toeslagpartnerschap. Het toeslagpartnerschap eindigt als uitschrijving plaatsvindt (of bij overlijden) Uitzondering: gehuwden blijven fiscaal partners van elkaar en ook toeslagpartners, ook als men op verschillende adressen woont. Uitzondering: huurtoeslag.

Bij een scheiding zijn er dus twee periodes: de periode van samenwonen. Hierbij telt voor het recht op toeslagen het JAARinkomen van beide partners. De periode van niet-samenwonen. Hierbij telt uitsluitend het JAARinkomen van de individuele partner. Er kunnen in deze niet-samenwonen situatie dus twee zorgtoeslagen, twee huurtoeslagen zijn. Een situatie die nogal eens voorkomt: er is een gezamenlijke koopwoning. 1 van de partners vertrekt vanwege de scheiding. De hypotheekrenteaftrek is in dit geheel een verhaal apart (scheidingsregeling - 2 jaar) Als de vertrekkende partner in een huurhuis gaat wonen is er mogelijk recht op huurtoeslag of andere toeslagen. Maar als de vertrekkende partner een hoog inkomen heeft, is er juist weer geen recht op een toeslag. Elke situatie moet individueel bekeken worden. Deskundig advies kan raadzaam zijn.
pi_160753766
Ik had bij de 2e zin de casus in mijn hoofd dat de een teveel vermogen had voor toeslagen en de ander aftrekposten (zorgkosten ofzo). Daar wat te spelen met toerekenen bezittingen / aftrekposten kan je zorgen dat beide personen recht hebben op toeslagen, en toch ook in gunstige belastingschijf vallen (al zit je dat met toeslagen toch al snel).
Maar blijft altijd afwegen wat toeslag vs impact op belastingterugaaf per saldo is.
Ik ben zelf meer van het er een beetje aan rekenen en zodoende ver nadenken, dan vooraf de hele theorie uitdenken. Zeker omdat het hier een fictieve casus betreft.
pi_160754007
Ik begrijp gewoon niet dat mijn situatie onveranderd is, ik vorig jaar 1900 euro terug kreeg en nu 14 euro moet betalen :{
  vrijdag 18 maart 2016 @ 06:37:45 #57
314273 Omdatappel
Omdat banaan.
pi_160754446
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 02:35 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik begrijp gewoon niet dat mijn situatie onveranderd is, ik vorig jaar 1900 euro terug kreeg en nu 14 euro moet betalen :{
Zeker weten dat het onveranderd is? Je hebt niet toevallig een kind dat 13 is geworden? Of toch iets anders? Ergens loonheffingskorting aangezet?

Gelukkig is 14 euro te weinig om ook echt te moeten betalen.
Omdat peer.
pi_160755572
Als situatie ongewijzigd is dan zou je dus precies op 0 moeten utkomen. Tenminste als je geen woning ofzo hebt of speciale aftrekposten.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_160758420
Ik heb ook een vraagje.

Ik ben ondernemer (eenmanszaak) en moet vanaf dit jaar de belastingaangifte doen met de software voor ondernemers.

Mijn vrouw werkt echter gewoon in loondienst. Moeten wij nu 2 verschillende programma's invullen? En de dingen met betrekking tot ons huis (hypotheek etc) aangeven in het particuliere programma? Of kan alles gewoon in een keer?

Dank!
pi_160759223
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 12:03 schreef defrikandel het volgende:
Ik heb ook een vraagje.

Ik ben ondernemer (eenmanszaak) en moet vanaf dit jaar de belastingaangifte doen met de software voor ondernemers.

Mijn vrouw werkt echter gewoon in loondienst. Moeten wij nu 2 verschillende programma's invullen? En de dingen met betrekking tot ons huis (hypotheek etc) aangeven in het particuliere programma? Of kan alles gewoon in een keer?

Dank!
Jouw aangifte in het programma voor ondernemers, haar aangifte in het gewone programma.
pi_160759251
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 12:47 schreef DonJames het volgende:

[..]

Jouw aangifte in het programma voor ondernemers, haar aangifte in het gewone programma.
Thanks!
Maar het ondernemersprogramma vraagt ook om inkomsten van partner. Dat dan leeg laten? Of gewoon eigenlijk dus 'dubbel' invullen?
pi_160759282
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 12:48 schreef defrikandel het volgende:

[..]

Thanks!
Maar het ondernemersprogramma vraagt ook om inkomsten van partner. Dat dan leeg laten? Of gewoon eigenlijk dus 'dubbel' invullen?
Ik werk nooit met de software van de belastingdienst om eerlijk te zijn.. Kan jouw vrouw haar volledige aangifte invullen in jouw ondernemersprogramma?
pi_160759480
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 12:50 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik werk nooit met de software van de belastingdienst om eerlijk te zijn.. Kan jouw vrouw haar volledige aangifte invullen in jouw ondernemersprogramma?
Vorig jaar wel.
Maar ik heb zojuist even ingelogd op mijn belastingdienst en ze hebben het allemaal veranderd en vernieuwd.

Er staat nu boven in 'Nieuw: deze aangifte inkomstenbelasting 2015 is voor particulieren én ondernemers.'

Dus ja, vraag beantwoord :)
Dank.
  vrijdag 18 maart 2016 @ 14:17:34 #64
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160761343
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 12:47 schreef DonJames het volgende:
Jouw aangifte in het programma voor ondernemers, haar aangifte in het gewone programma.
Vanaf dit jaar veranderd. Ook ondernemers kunnen hun aangifte via het "gewone" programma indienen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160776677
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2016 01:40 schreef Dagobert123 het volgende:
Ik had bij de 2e zin de casus in mijn hoofd dat de een teveel vermogen had voor toeslagen en de ander aftrekposten (zorgkosten ofzo). Daar wat te spelen met toerekenen bezittingen / aftrekposten kan je zorgen dat beide personen recht hebben op toeslagen, en toch ook in gunstige belastingschijf vallen (al zit je dat met toeslagen toch al snel).
Maar blijft altijd afwegen wat toeslag vs impact op belastingterugaaf per saldo is.
Ik ben zelf meer van het er een beetje aan rekenen en zodoende ver nadenken, dan vooraf de hele theorie uitdenken. Zeker omdat het hier een fictieve casus betreft.
Uw verhaal hierboven is gebaseerd op een verkeerde veronderstelling. Fiscaal partners zijn altijd toeslagpartners van elkaar. Als er te verdelen posten zijn, is het inherent aan dit gegeven dat de partners toeslagpartners van elkaar zijn. Er kan dan, zoals u stelt, geen sprake zijn van twee toeslagen van het zelfde soort. Dat kan wel als men géén toeslagpartner van elkaar is. Er kunnen dan bijvoorbeeld twee zorgtoeslagen zijn.

M.a.w: fiscaal partners zijn tevens toeslagpartners. 1 partner is de aanvrager, de andere partner is de toeslagpartner. Het gezamenlijke (verzamel)inkomen, het zogenaamde toetsingsinkomen bepaalt de hoogte van de toeslag. Hoe er verdeeld wordt is hierbij van geen belang. De hoogte van de toeslag verandert niet aangezien het gezamenlijke inkomen niet wijzigt.
pi_160777850
Dat heb ik inderdaad niet helemaal goed verwoord. Je krijgt met toeslagpartner niet 2 toeslagen, maar 1 die hoger kan zijn.
Hoe inkomen verder verdeeld wordt is voor de toeslag inderdaad niet relevant, wel weer voor de inkomstenbelasting, en per saldo moet je kijken naar het optimum van die twee.
pi_160780929
Mijn vraag gaat over het F formulier, dus aangifte na een overlijden. Ik weet niet of ik dan in het juiste topic zit.
Mijn vraag gaat over vraag 58d in het formulier.
'In de winst begrepen Zvw loon'.
Ik denk dat dit enkel ingevuld moet worden indien je een eigen zaak oid had. Maar ik wil dit wel graag zeker weten. Kunnen jullie helderheid verschaffen?
  zaterdag 19 maart 2016 @ 11:34:41 #68
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160782166
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 09:59 schreef zeeuws_meisje het volgende:
Mijn vraag gaat over het F formulier, dus aangifte na een overlijden. Ik weet niet of ik dan in het juiste topic zit.
Mijn vraag gaat over vraag 58d in het formulier.
'In de winst begrepen Zvw loon'.
Ik denk dat dit enkel ingevuld moet worden indien je een eigen zaak oid had. Maar ik wil dit wel graag zeker weten. Kunnen jullie helderheid verschaffen?
Als de overledene geen zelfstandige was, hoeft deze vraag niet ingevuld te worden.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160782804
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 11:34 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Als de overledene geen zelfstandige was, hoeft deze vraag niet ingevuld te worden.
Bedankt!
pi_160785609
Hoewel ik IE 9.0 heb, krijg ik de melding dat mijn browser niet wordt ondersteund.
Kan ik wel in mijn belastingdienst komen, maar wanneer ik het tabje aangite 2015 aanklik, opent deze in een nieuw blad maar gebeurt er niets.
pi_160786539
Met het downloaden van Chrome opgelost.
  zondag 20 maart 2016 @ 20:22:59 #72
335650 Flylib
Obdewl'l X
pi_160819497
Ik ben een leek als het op belastingen aankomt. Mijn aangifte/teruggave is eigenlijk altijd vrij normaal en saai geweest (vrijgezel, geen kinderen, huurhuis, modaal inkomen, geen bijzonderheden en een jaarlijkse teruggave van tussen de 100 en 500 euro). Maar de aangifte 2015 is duidelijk andere koek. Ik vroeg me af of iemand hier mij wat inzichten kan geven, want het klinkt te mooi om waar te zijn.

Geen bijzonderheden op het gebied van inkomen e.d. maar voor het eerst is het vakje voor studie -en opleidingsuitgaven aangevinkt en automatisch ingevuld door de belastingdienst. Hier staat het hele overzicht van de leningen die ik kreeg tijdens mijn studie over de studiejaren 2005/2006 tot 2008/2009. Omdat ik deze studie uiteindelijk niet heb afgemaakt is de prestatiebeurs niet omgezet in een gift.

Nadat ik alles had doorgenomen kwam ik op het magische 'mogelijk te ontvangen' veld terecht en daar kwam een bedrag tevoorschijn waarvan ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat ik dit terug zou mogen krijgen. Een behoorlijk bedrag, en erg ongebruikelijk gezien mijn normale saaie aangiftes.

Nou heb ik na het invullen/versturen van de aangifte wel het 1 en ander gelezen over gewijzigde regels m.b.t. studiekosten en de aftrekbaarheid hiervan, maar vooral over de situatie in 2015. En ik vroeg me af of het in de aangifte ingevulde overzicht te maken heeft met deze gewijzigde regels.

Los daarvan, waarom zijn deze studiekosten pas in de aangifte 2015 opgenomen en kwam ik ze de afgelopen jaren niet tegen? Het is alweer een tijdje geleden.

Ik wil eigenlijk nergens op rekenen, ook al zou het heel mooi zijn als dit ook de definitieve aanslag blijkt te zijn. Maar gezien de hoogte van het bedrag (iets met 4 cijfers) ben ik sceptisch. Kan dit ooit kloppen?

Ik hoop dat er hier iemand is die me daar wat meer inzicht over kan geven. Niet om me te verheugen op dat bedrag, maar meer omdat ik de hele tijd het idee heb dat de belastingdienst deze gegevens onterecht in mijn aangifte heeft gezet, zo sceptisch ben ik :')
diseased rhinoceros pizzle
pi_160822552
Stomme vraag misschien maar heb er nooit zelf mee te maken gehad.
Je ontvangen zorgtoeslag over 2015 moet je die nog ergens toevoegen in de aangifte over 2015?
Dat is toch niet: voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet?
pi_160824541
Heb geprobeerd online aangifte te doen en heb bewaarde bestand(niet ingevuld) verwijderd,maar blijkbaar kan je niet tegelijk een nieuwe bestand openen. :D
pi_160824707
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 20:22 schreef Flylib het volgende:
Ik ben een leek als het op belastingen aankomt. Mijn aangifte/teruggave is eigenlijk altijd vrij normaal en saai geweest (vrijgezel, geen kinderen, huurhuis, modaal inkomen, geen bijzonderheden en een jaarlijkse teruggave van tussen de 100 en 500 euro). Maar de aangifte 2015 is duidelijk andere koek. Ik vroeg me af of iemand hier mij wat inzichten kan geven, want het klinkt te mooi om waar te zijn.

Geen bijzonderheden op het gebied van inkomen e.d. maar voor het eerst is het vakje voor studie -en opleidingsuitgaven aangevinkt en automatisch ingevuld door de belastingdienst. Hier staat het hele overzicht van de leningen die ik kreeg tijdens mijn studie over de studiejaren 2005/2006 tot 2008/2009. Omdat ik deze studie uiteindelijk niet heb afgemaakt is de prestatiebeurs niet omgezet in een gift.

Nadat ik alles had doorgenomen kwam ik op het magische 'mogelijk te ontvangen' veld terecht en daar kwam een bedrag tevoorschijn waarvan ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat ik dit terug zou mogen krijgen. Een behoorlijk bedrag, en erg ongebruikelijk gezien mijn normale saaie aangiftes.

Nou heb ik na het invullen/versturen van de aangifte wel het 1 en ander gelezen over gewijzigde regels m.b.t. studiekosten en de aftrekbaarheid hiervan, maar vooral over de situatie in 2015. En ik vroeg me af of het in de aangifte ingevulde overzicht te maken heeft met deze gewijzigde regels.

Los daarvan, waarom zijn deze studiekosten pas in de aangifte 2015 opgenomen en kwam ik ze de afgelopen jaren niet tegen? Het is alweer een tijdje geleden.

Ik wil eigenlijk nergens op rekenen, ook al zou het heel mooi zijn als dit ook de definitieve aanslag blijkt te zijn. Maar gezien de hoogte van het bedrag (iets met 4 cijfers) ben ik sceptisch. Kan dit ooit kloppen?

Ik hoop dat er hier iemand is die me daar wat meer inzicht over kan geven. Niet om me te verheugen op dat bedrag, maar meer omdat ik de hele tijd het idee heb dat de belastingdienst deze gegevens onterecht in mijn aangifte heeft gezet, zo sceptisch ben ik :')
Deel van prestatiebeurs wat definitief niet wordt omgezet in gift kan in dat specifieke jaar in aftrek worden gebracht. Leningen lijken me niet hiervoor in aanmerking te komen.
  zondag 20 maart 2016 @ 23:14:25 #76
314273 Omdatappel
Omdat banaan.
pi_160825830
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 21:39 schreef Lingue het volgende:
Stomme vraag misschien maar heb er nooit zelf mee te maken gehad.
Je ontvangen zorgtoeslag over 2015 moet je die nog ergens toevoegen in de aangifte over 2015?
Dat is toch niet: voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet?
Nee, hoef je niet in te vullen. Ontvangen zorgtoeslag is niet relevant voor je aangifte IB en is ook niet hetzelfde als de bijdrage Zvw inderdaad.
Omdat peer.
pi_160829870
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 20:22 schreef Flylib het volgende:
Ik ben een leek als het op belastingen aankomt. Mijn aangifte/teruggave is eigenlijk altijd vrij normaal en saai geweest (vrijgezel, geen kinderen, huurhuis, modaal inkomen, geen bijzonderheden en een jaarlijkse teruggave van tussen de 100 en 500 euro). Maar de aangifte 2015 is duidelijk andere koek. Ik vroeg me af of iemand hier mij wat inzichten kan geven, want het klinkt te mooi om waar te zijn.

Geen bijzonderheden op het gebied van inkomen e.d. maar voor het eerst is het vakje voor studie -en opleidingsuitgaven aangevinkt en automatisch ingevuld door de belastingdienst. Hier staat het hele overzicht van de leningen die ik kreeg tijdens mijn studie over de studiejaren 2005/2006 tot 2008/2009. Omdat ik deze studie uiteindelijk niet heb afgemaakt is de prestatiebeurs niet omgezet in een gift.

Nadat ik alles had doorgenomen kwam ik op het magische 'mogelijk te ontvangen' veld terecht en daar kwam een bedrag tevoorschijn waarvan ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat ik dit terug zou mogen krijgen. Een behoorlijk bedrag, en erg ongebruikelijk gezien mijn normale saaie aangiftes.

Nou heb ik na het invullen/versturen van de aangifte wel het 1 en ander gelezen over gewijzigde regels m.b.t. studiekosten en de aftrekbaarheid hiervan, maar vooral over de situatie in 2015. En ik vroeg me af of het in de aangifte ingevulde overzicht te maken heeft met deze gewijzigde regels.

Los daarvan, waarom zijn deze studiekosten pas in de aangifte 2015 opgenomen en kwam ik ze de afgelopen jaren niet tegen? Het is alweer een tijdje geleden.

Ik wil eigenlijk nergens op rekenen, ook al zou het heel mooi zijn als dit ook de definitieve aanslag blijkt te zijn. Maar gezien de hoogte van het bedrag (iets met 4 cijfers) ben ik sceptisch. Kan dit ooit kloppen?

Ik hoop dat er hier iemand is die me daar wat meer inzicht over kan geven. Niet om me te verheugen op dat bedrag, maar meer omdat ik de hele tijd het idee heb dat de belastingdienst deze gegevens onterecht in mijn aangifte heeft gezet, zo sceptisch ben ik :')
eventjes hier kijken: http://www.belastingdiens(...)mgezet_in_een_lening
  maandag 21 maart 2016 @ 15:25:31 #78
335650 Flylib
Obdewl'l X
pi_160834858
Ik heb me er inmiddels wat meer in verdiept en het lijkt allemaal wel te kloppen. Bedankt ^O^ Ik wacht het verder wel af.
diseased rhinoceros pizzle
pi_160865553
A.s vrijdagochtend dan maar alsnog aangifte doen.
pi_160976642
Ik heb een vraag, zojuist hebben wij geprobeerd de Aangifte te doen over 2015 voor mijn vriendin. Zij woont thuis, heeft geen zorgkosten die niet al vergoed zijn geworden en geen opleidingskosten. Zij heeft 1 baan waar ze gemiddeld 24 uur werkt (variërend van 10 tot 38) met een oproepcontract. Dit is haar enige baan waar ook de loonheffingskorting aanstaat. De aangifte van de belastingdienst was al goed overgenomen van de jaaropgave.

Gegevens van haar jaaropgave:
Loon loonheffing: ¤8916,00
Loonbelasting/premie volks vz: ¤653,00
Arbeidskorting: ¤225,00

Totaal premies werknemersverzekeringen ¤1064 (lijkt mij niet relevant?)

Dit is haar enige werkgever en toch moet zij nu 172 euro bijbetalen. Hoe kan dit? Als je toch maar 1 werkgever hebt dan kan het toch niet dat er iets fout kan gaan?

Hoe zit het btw met een ziekenhuisbehandeling in december 2014, die vorig jaar niet is meegenomen in de belastingaangifte?
- Met zuidelijke groet -
pi_160978106
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 14:21 schreef De-Hamster het volgende:
Ik heb een vraag, zojuist hebben wij geprobeerd de Aangifte te doen over 2015 voor mijn vriendin. Zij woont thuis, heeft geen zorgkosten die niet al vergoed zijn geworden en geen opleidingskosten. Zij heeft 1 baan waar ze gemiddeld 24 uur werkt (variërend van 10 tot 38) met een oproepcontract. Dit is haar enige baan waar ook de loonheffingskorting aanstaat. De aangifte van de belastingdienst was al goed overgenomen van de jaaropgave.

Gegevens van haar jaaropgave:
Loon loonheffing: ¤8916,00
Loonbelasting/premie volks vz: ¤653,00
Arbeidskorting: ¤225,00

Totaal premies werknemersverzekeringen ¤1064 (lijkt mij niet relevant?)

Dit is haar enige werkgever en toch moet zij nu 172 euro bijbetalen. Hoe kan dit? Als je toch maar 1 werkgever hebt dan kan het toch niet dat er iets fout kan gaan?

Hoe zit het btw met een ziekenhuisbehandeling in december 2014, die vorig jaar niet is meegenomen in de belastingaangifte?
Op het salaris van je vriendin is inderdaad vorig jaar te weinig loonheffing ingehouden. Haar inkomen is ¤ 8.916. Verschuldigde belasting is ¤ 3.253 minus haar totale heffingskortingen van ¤ 2.428 is - ¤ ¤ 825. De werkgever heeft ¤ 653 op haar salaris ingehouden. Nog verschuldigd: ¤ 825 - ¤ 653 = ¤ 172.

Hoe het kan dat de werkgever te weinig loonheffing heeft ingehouden is moeilijk te zeggen. Misschien heeft ze veel onregelmatig gewerkt of veel extra uren gemaakt? De loonheffing van deze uren wordt namelijk via een andere tabel berekend. Deze tabel gaat uit van het salaris van het voorgaande jaar, in dit geval 2014. Misschien had ze toen een lager inkomen?

Zorgkosten, betaald in 2015 die niet vergoed zijn geweest mogen in 2015 afgetrokken worden.
pi_160979670
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 15:35 schreef francel het volgende:

[..]

Op het salaris van je vriendin is inderdaad vorig jaar te weinig loonheffing ingehouden. Haar inkomen is ¤ 8.916. Verschuldigde belasting is ¤ 3.253 minus haar totale heffingskortingen van ¤ 2.428 is - ¤ ¤ 825. De werkgever heeft ¤ 653 op haar salaris ingehouden. Nog verschuldigd: ¤ 825 - ¤ 653 = ¤ 172.

Hoe het kan dat de werkgever te weinig loonheffing heeft ingehouden is moeilijk te zeggen. Misschien heeft ze veel onregelmatig gewerkt of veel extra uren gemaakt? De loonheffing van deze uren wordt namelijk via een andere tabel berekend. Deze tabel gaat uit van het salaris van het voorgaande jaar, in dit geval 2014. Misschien had ze toen een lager inkomen?

Zorgkosten, betaald in 2015 die niet vergoed zijn geweest mogen in 2015 afgetrokken worden.
Hmm okee wel zonde.

Ze heeft een oproepcontract, dus extra uren heeft ze niet echt gemaakt. Ze werkt er gemiddeld 24 per week maar variërend van 10 tot 38. Daarnaast werkt ze in een winkel maximaal van 9 tot 18, af en toe tot 21 zonder toeslagen.

Ik vind het vreemd dat het zo gegaan is dat ze nu moet bijbetalen, terwijl er geen speciale situatie is. En hoe we ervoor kunnen zorgen dat dit nooit meer gebeurd.
- Met zuidelijke groet -
pi_160980979
@De-Hamster:
Punt hier is of de vriendin aangifteplichtig is of niet. M.a.w.: heeft de vriendin een 'uitnodigingsbrief' gekregen om aangifte te doen? Zo niet, dan is er formeel toch aangifteplicht. Als je weet of vermoedt dat er meer dan ¤ 45 te betalen is ontstaat deze aangifteplicht. De aangifte moet worden ingediend vóór 1 juli 2016. In deze situatie kan er ook gekozen worden om af te wachten op de uitnodigingsbrief. Die komt dan meestal in de tweede helft van het jaar. Soms komt er geen uitnodigingsbrief en is de belastingdienst je 'vergeten'
pi_160981012
quote:
7s.gif Op zondag 27 maart 2016 17:54 schreef belfis het volgende:
@De-Hamster:
Punt hier is of de vriendin aangifteplichtig is of niet. M.a.w.: heeft de vriendin een 'uitnodigingsbrief' gekregen om aangifte te doen? Zo niet, dan is er formeel toch aangifteplicht. Als je weet of vermoedt dat er meer dan ¤ 45 te betalen is ontstaat deze aangifteplicht. De aangifte moet worden ingediend vóór 1 juli 2016. In deze situatie kan er ook gekozen worden om af te wachten op de uitnodigingsbrief. Die komt dan meestal in de tweede helft van het jaar. Soms komt er geen uitnodigingsbrief en is de belastingdienst je 'vergeten'
Mijn ex heeft nog nooit aangifte IB gedaan en krijgt geen herinneringsbrief meer nee.
pi_160983157
quote:
7s.gif Op zondag 27 maart 2016 17:54 schreef belfis het volgende:
@De-Hamster:
Punt hier is of de vriendin aangifteplichtig is of niet. M.a.w.: heeft de vriendin een 'uitnodigingsbrief' gekregen om aangifte te doen? Zo niet, dan is er formeel toch aangifteplicht. Als je weet of vermoedt dat er meer dan ¤ 45 te betalen is ontstaat deze aangifteplicht. De aangifte moet worden ingediend vóór 1 juli 2016. In deze situatie kan er ook gekozen worden om af te wachten op de uitnodigingsbrief. Die komt dan meestal in de tweede helft van het jaar. Soms komt er geen uitnodigingsbrief en is de belastingdienst je 'vergeten'
Nee we hebben nog geen brief gehad, maar we hebben het aangifteprogramma wel al half doorlopen. We hebben alleen nog niets doorgezonden. Maar als je geen aangifte doet krijg je dan eventueel over een paar jaar geen boete of alsnog dit bedrag plus rente?
- Met zuidelijke groet -
pi_160993842
Bonjour, hoe uitruil reiskosten te verwerken in aangifte?

Ik reis met openbaar vervoer naar het werk.
Ik ontvang geen reiskostenvergoeding, daarom vindt er in december een uitruil plaats wat je een fiscaal voordeel oplevert.

Nu vragen ze in de aangifte inkomstenbelasting hoeveel reiskostenvergoeding ik ontvangen heb? Op de jaaropgave staat hier niks over vermeld. In de vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting staat het bedrag aan uitruil, terug te vinden op de salarisstrook van december. Maar dit bedrag kan ik toch niet aanmerken als zijnde reiskostenvergoeding? Dus de vooraf ingevulde aangifte merkt het bedrag aan uitruil aan als zijnde reiskostenvergoeding terwijl dit slechts een berekening is zodat je een fiscaal voordeel hebt.

Ik heb de belastingdienst gebeld, en die miep aan de telefoon had nog nooit van uitruil gehoord en ik moest dit maar aan m'n werkgever vragen. Huh?
pi_160993912
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 10:00 schreef magda123 het volgende:
Bonjour, hoe uitruil reiskosten te verwerken in aangifte?

Ik reis met openbaar vervoer naar het werk.
Ik ontvang geen reiskostenvergoeding, daarom vindt er in december een uitruil plaats wat je een fiscaal voordeel oplevert.

Nu vragen ze in de aangifte inkomstenbelasting hoeveel reiskostenvergoeding ik ontvangen heb? Op de jaaropgave staat hier niks over vermeld. In de vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting staat het bedrag aan uitruil, terug te vinden op de salarisstrook van december. Maar dit bedrag kan ik toch niet aanmerken als zijnde reiskostenvergoeding? Dus de vooraf ingevulde aangifte merkt het bedrag aan uitruil aan als zijnde reiskostenvergoeding terwijl dit slechts een berekening is zodat je een fiscaal voordeel hebt.

Ik heb de belastingdienst gebeld, en die miep aan de telefoon had nog nooit van uitruil gehoord en ik moest dit maar aan m'n werkgever vragen. Huh?
Dat is gewoon reiskostenvergoeding.
pi_160993980
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 10:08 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is gewoon reiskostenvergoeding.
Thanks James.
pi_160994137
Bestaat dat oude programmaatje nog?

Vorig jaar online gepoogd belastingaangifte te doen, maar daar kon ik vrijwel niets aanpassen van de ingevulde gegevens en toen moest ik iets van 8K betalen waar ik al jaren op rij ongeveer 500 euro terug krijg.

Bleek dat mn appartement in de verkeerde box ingevuld was door de belastingdienst en dat kon ik niet aanpassen. 8)7

Toen heb ik ver weggestopt op hun site dat programmaatje wat er al jaren is gedownload en daar alles goed ingevuld en kreeg ik weer netjes zoals altijd een paar honderd euro terug.

Bestaat dat losse programmaatje nog in 2016 of is dat nu helemaal weg? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 28 maart 2016 @ 11:27:01 #90
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160994638
quote:
5s.gif Op maandag 28 maart 2016 10:38 schreef Geralt het volgende:
Bestaat dat oude programmaatje nog?

Vorig jaar online gepoogd belastingaangifte te doen, maar daar kon ik vrijwel niets aanpassen van de ingevulde gegevens en toen moest ik iets van 8K betalen waar ik al jaren op rij ongeveer 500 euro terug krijg.

Bleek dat mn appartement in de verkeerde box ingevuld was door de belastingdienst en dat kon ik niet aanpassen. 8)7

Toen heb ik ver weggestopt op hun site dat programmaatje wat er al jaren is gedownload en daar alles goed ingevuld en kreeg ik weer netjes zoals altijd een paar honderd euro terug.

Bestaat dat losse programmaatje nog in 2016 of is dat nu helemaal weg? :@
Er is voor 2015 geen los aangifteprogramma meer te downloaden.
Inloggen op de site van de belastingdienst of gebruik maken van de app is de enige mogelijkheid om aangifte te doen.
(Los van het kopen van een commercieel aangifteprogramma.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160996962
Waar kan ik invullen de beheerskosten voor beleggingsrekeningen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:56:59 #92
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160997195
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:45 schreef blomke het volgende:
Waar kan ik invullen de beheerskosten voor beleggingsrekeningen?
Zijn het beleggingsrekeningen in box 1 of box 3?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161020138
quote:
5s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:56 schreef ManAtWork het volgende:

Zijn het beleggingsrekeningen in box 1 of box 3?
Box 3 (helaas).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_161020973
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 12:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Box 3 (helaas).
Nergens in dat geval. Geen kostenaftrek in Box 3.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 14:09:31 #95
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161022211
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 12:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Box 3 (helaas).
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 13:15 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nergens in dat geval. Geen kostenaftrek in Box 3.
It´s so simple. *O*
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 15:24:12 #96
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_161023971
Mijn vriendin heeft als zzp-er een inkomen naast haar reguliere baan. Alleen haalt ze bij lange na niet het urencriterium (uh 1225 uur of zo). Dus haar eenmanszaak zal geen ondernemer zijn voor de fiscus neem ik aan.

Maar waar vul je het dán precies in?
Overal verstand van.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 15:26:10 #97
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161024003
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 15:24 schreef macondo het volgende:
Mijn vriendin heeft als zzp-er een inkomen naast haar reguliere baan. Alleen haalt ze bij lange na niet het urencriterium (uh 1225 uur of zo). Dus haar eenmanszaak zal geen ondernemer zijn voor de fiscus neem ik aan.

Maar waar vul je het dán precies in?
Resultaat overige werkzaamheden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 15:31:58 #98
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_161024094
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 15:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Resultaat overige werkzaamheden.
Deze dus:

Inkomsten uit overig werk (niet in loondienst), zoals inkomsten:
als gastouder
als artiest of beroepssporter
uit een persoonsgebonden budget (PGB), als alfahulp of omdat u voor een familielid zorgde

Ik vind het zo raar dat een gangbare vorm van inkomsten met dergelijke rare voorbeelden in de aangifte staat. Artiest? Gastouder? Sporter? Nee, gewoon zzp.
Overal verstand van.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 15:34:06 #99
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161024137
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 15:31 schreef macondo het volgende:

[..]

Deze dus:

Inkomsten uit overig werk (niet in loondienst), zoals inkomsten:
als gastouder
als artiest of beroepssporter
uit een persoonsgebonden budget (PGB), als alfahulp of omdat u voor een familielid zorgde

Ik vind het zo raar dat een gangbare vorm van inkomsten met dergelijke rare voorbeelden in de aangifte staat. Artiest? Gastouder? Sporter? Nee, gewoon zzp.
Er staat ´zoals'. Het zijn dus voorbeelden die genoemd zijn.
Het is geen limitatieve opsomming.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161038114
Kan iemand aangeven hoe het bij een nieuwbouwwoning zit met de bouwrente (grondrente en aannemingsrente)? Zijn deze beide aftrekbaar vanaf het moment dat het voorlopig koopcontract getekend is tot aan het moment dat hypotheekovereenkomst getekend wordt? Hierna ga je namelijk enkel hypotheekrente betalen en geen grond- en of aannemingsrente.
Hoe zit het verder met eventuele omzetbelasting, want ik kan deze nergens terugvinden op de overzichten/facturen?
pi_161039588
Kan ik hier zomaar wat vraagjes stellen?
- Mijn ouders hebben vorig jaar een schenking gedaan voor onze verbouwing. Ik ging er vanuit dat ik deze dit jaar in mijn aangifte zou moeten invullen, evenals mijn ouders. Maar ik zie nergens de optie staan om dat in te vullen. Even gezocht en er blijkt een apart formulier voor te zijn, 'aangifte schenkbelasting'. Staat dus geheel los van de inkomstenbelasting?
De schenking valt binnen de belastingvrije ruimte. Moeten we dan wel zo'n formulier invullen? We hebben daar niks over gehoord van de belastingdienst.

- Ik heb ook een lening bij mijn ouders van al heel wat jaren terug. De rente die ik daarover betaal trek ik jaarlijks af. Nu blijkt dat mijn ouders die lening zelf nooit hebben opgegeven bij de belasting. Wat kunnen we nu het beste doen? Gaat om een bedrag dat ik niet zomaar ff kan aflossen.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 23:41:20 #102
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161040708
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 23:14 schreef Sedm het volgende:
- Mijn ouders hebben vorig jaar een schenking gedaan voor onze verbouwing. Ik ging er vanuit dat ik deze dit jaar in mijn aangifte zou moeten invullen, evenals mijn ouders. Maar ik zie nergens de optie staan om dat in te vullen. Even gezocht en er blijkt een apart formulier voor te zijn, 'aangifte schenkbelasting'. Staat dus geheel los van de inkomstenbelasting?
De schenking valt binnen de belastingvrije ruimte. Moeten we dan wel zo'n formulier invullen? We hebben daar niks over gehoord van de belastingdienst.
quote:
Wanneer doet u aangifte schenkbelasting?
Hebt u een schenking gekregen? Dan moet u aangifte
schenkbelasting doen als:
– u het formulier Aangifte schenkbelasting van ons hebt ontvangen
– u de schenking van uw ouder(s) hebt gekregen en de schenking hoger is dan ¤ 5.277
– u de schenking niet van uw ouder(s) hebt gekregen en de schenking hoger is dan ¤ 2.111
Toelichting 2015 Aangifte schenkbelasting

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 23:14 schreef Sedm het volgende:
- Ik heb ook een lening bij mijn ouders van al heel wat jaren terug. De rente die ik daarover betaal trek ik jaarlijks af. Nu blijkt dat mijn ouders die lening zelf nooit hebben opgegeven bij de belasting. Wat kunnen we nu het beste doen? Gaat om een bedrag dat ik niet zomaar ff kan aflossen.
Ik neem aan dat je deze lening ontvangen hebt voor aanschaf/verbouwing van jouw eigen woning. Jouw ouders moeten deze lening dan opgeven als vordering (in box 3). Dat zij dat eventueel niet doen maakt voor jouw aangifte niets uit (zolang jij je aan de verplichtingen van de leningovereenkomst houdt).

[ Bericht 1% gewijzigd door MyTiredFeet op 30-03-2016 12:45:22 ]
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_161043425
quote:
Wanneer doet u aangifte schenkbelasting?
Hebt u een schenking gekregen? Dan moet u aangifte
schenkbelasting doen als:
– u het formulier Aangifte schenkbelasting van ons hebt ontvangen
– u de schenking van uw ouder(s) hebt gekregen en de schenking hoger is dan ¤ 5.277
– u de schenking niet van uw ouder(s)
Senks!
Ik snap alleen niet helemaal: ik heb géén formulier ontvangen, maar voldoe wel aan het tweede punt. Moet ik dan toch zo'n formulier downloaden en invullen?

Iig: komt dus niet in de inkomstenbelasting terug.

quote:
Ik neem aan dat je deze lening ontvangen hebt voor aanschaf/verbouwing van jouw eigen woning. Jouw ouders moeten deze lening dan opgeven als vordering (in box 3). Dat zij dat eventueel niet doen maakt voor jouw aangifte niets uit (zolang jij je aan de verplichtingen van de leningovereenkomst houdt).
Ok, dat is voor mij iig fijn, ben ik nog benieuwd wat mijn ouders kunnen doen. Aangifte is jarenlang door een kennis van ze ingevuld, nooit ter sprake gekomen. Misschien is het beter om het gewoon zo te laten nu, maar als we het nu op een goede manier recht kunnen trekken, dan graag natuurlijk.
  woensdag 30 maart 2016 @ 09:10:08 #104
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161043524
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 22:44 schreef B2C het volgende:
Kan iemand aangeven hoe het bij een nieuwbouwwoning zit met de bouwrente (grondrente en aannemingsrente)? Zijn deze beide aftrekbaar vanaf het moment dat het voorlopig koopcontract getekend is tot aan het moment dat hypotheekovereenkomst getekend wordt? Hierna ga je namelijk enkel hypotheekrente betalen en geen grond- en of aannemingsrente.
Bron: de belastingdienst.
Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:
w.o. bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
quote:
Hoe zit het verder met eventuele omzetbelasting, want ik kan deze nergens terugvinden op de overzichten/facturen?
Je omzetbelasting moet je gewoon betalen. Deze is niet aftrekbaar. Je mag het wel financieren en de rente erover aftrekken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161043549
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 09:10 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Bron: de belastingdienst.
Aftrekbaar zijn de kosten voor het afsluiten van uw hypotheek:
w.o. bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst

[..]

Je omzetbelasting moet je gewoon betalen. Deze is niet aftrekbaar. Je mag het wel financieren en de rente erover aftrekken.
Maar de bouwrente is toch zowel grondrente als de rente die de aannemer rekent voor de bouw?
Bij het invullen van het aanschafbedrag van de woning, dien ik daar het bedrag ex- of inclusief het nieuwbouwdepot te rekenen?
  woensdag 30 maart 2016 @ 09:19:08 #106
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161043615
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 09:13 schreef B2C het volgende:

[..]

Maar de bouwrente is toch zowel grondrente als de rente die de aannemer rekent voor de bouw?
Bij het invullen van het aanschafbedrag van de woning, dien ik daar het bedrag ex- of inclusief het nieuwbouwdepot te rekenen?
Er gelden fasen:
• De kosten die de aannemer maakt voordat je een voorlopig koopcontract tekent. (Niet aftrekbaar, is onderdeel van de koopsom.)
• De kosten die de aannemer maakt tussen het tekenen van het voorlopig koopcontract en het tekenen van de hypotheekakte. (Aftrekbaar, eenmalig.)
• De periode na het tekenen van de hypotheekakte Je hebt dan een hypotheek met bouwdepot waaruit de kosten worden betaald. Je betaalt in dat geval officieel geen bouwrente meer, maar hypotheekrente aan de bank. (Aftrekbaar als rente eigenwoningschuld.)

Hoeveel er in een bouwdepot zit, heeft niets met het aanschafbedrag van de woning te maken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161051191
@MyTiredFeet, of iemand anders,
Misschien nog even tijd om naar mijn bovenstaande bijkomstige vragen te kijken?
  woensdag 30 maart 2016 @ 21:00:08 #108
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161058863
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 16:19 schreef Sedm het volgende:
@MyTiredFeet, of iemand anders,
Misschien nog even tijd om naar mijn bovenstaande bijkomstige vragen te kijken?
Welke vraag heb je nog open staan?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 21:49:45 #109
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161061086
quote:
5s.gif Op woensdag 30 maart 2016 21:00 schreef ManAtWork het volgende:
Welke vraag heb je nog open staan?
Dat zal deze zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 08:56 schreef Sedm het volgende:
Ik snap alleen niet helemaal: ik heb géén formulier ontvangen, maar voldoe wel aan het tweede punt. Moet ik dan toch zo'n formulier downloaden en invullen?
Als je aan één van de punten voldoet moet je aangifte schenkbelasting doen. Niet alleen als je een aangifteformulier hebt ontvangen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:01:07 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_161061571
En die aangifte schenkbelasting moet ook al voor 1 maart volgend op het jaar dat de schenking(en) ontvangen is/zijn gedaan zijn.... :{

http://www.belastingdiens(...)schenkbelasting_2015
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_161081625
Hallo,

Ben bezig met invullen gegeven van mijn bouwdepot en krijg de volgende vraag:

Deel van deze rente over de periode 14-10-2015 tot en met 31-12-2015.

Hoe moet ik dit weten?
Opvragen bij de hypotheekverstrekker? In het jaaroverzicht staat alleen het totaal ontvangen rentebedrag.
Get on that cross that's all your good for!
  donderdag 31 maart 2016 @ 21:12:38 #112
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161082342
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 20:47 schreef cursive het volgende:
Hallo,

Ben bezig met invullen gegeven van mijn bouwdepot en krijg de volgende vraag:

Deel van deze rente over de periode 14-10-2015 tot en met 31-12-2015.

Hoe moet ik dit weten?
Opvragen bij de hypotheekverstrekker? In het jaaroverzicht staat alleen het totaal ontvangen rentebedrag.
Evenredig uitrekenen lijkt me dan logisch.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161082405
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 21:12 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Evenredig uitrekenen lijkt me dan logisch.
Nee dat kan niet want het bedrag van het bouwdepot wijzig constant vanwege opnames.
Dus ook de maandelijkse renteuitkering
Get on that cross that's all your good for!
  vrijdag 1 april 2016 @ 08:20:55 #114
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161090391
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 21:14 schreef cursive het volgende:

[..]

Nee dat kan niet want het bedrag van het bouwdepot wijzig constant vanwege opnames.
Dus ook de maandelijkse renteuitkering
En je hebt ook rente ontvangen over de periode voor 14-10-2015?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161197452
Stel ik vul dat programma in er staat dat ik een bedrag moet terugbetalen. Ik stuur dit formulier niet door. Ik ben niet opgeroepen om aangifte te doen. Krijg ik dan uiteindelijk een boete op dit bedrag? Of krijg ik enkel binnen nu en vijf jaar mogelijk een vraag of ik alsnog dit bedrag wil overmaken?
- Met zuidelijke groet -
  dinsdag 5 april 2016 @ 17:37:33 #116
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161199801
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 15:59 schreef De-Hamster het volgende:
Stel ik vul dat programma in er staat dat ik een bedrag moet terugbetalen. Ik stuur dit formulier niet door. Ik ben niet opgeroepen om aangifte te doen. Krijg ik dan uiteindelijk een boete op dit bedrag? Of krijg ik enkel binnen nu en vijf jaar mogelijk een vraag of ik alsnog dit bedrag wil overmaken?
Dat laatste tenzij het jou overduidelijk had kunnen/moeten zijn dat je een bedrag moest betalen en je dus verplicht was om aangifte te doen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161200838
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 17:37 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat laatste tenzij het jou overduidelijk had kunnen/moeten zijn dat je een bedrag moest betalen en je dus verplicht was om aangifte te doen.
In principe niet. Enige baan, thuiswonend, geen aftrekposten, loonheffingskorting stond aan. Tussen de 20-32 uur gewerkt als oproepkracht. Of zie ik dat fout?
- Met zuidelijke groet -
pi_161200853
Quote ipv edit
- Met zuidelijke groet -
  dinsdag 5 april 2016 @ 21:03:22 #119
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161205383
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2016 18:28 schreef De-Hamster het volgende:

[..]

In principe niet. Enige baan, thuiswonend, geen aftrekposten, loonheffingskorting stond aan. Tussen de 20-32 uur gewerkt als oproepkracht. Of zie ik dat fout?


Je zou kunnen stellen dat juist bij een oproepkracht teveel of te weinig loonheffing is ingehouden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_161208363
Kort vraagje: Tijd geleden al de aangifte verstuurd, maar net wilde ik toch iets controleren. Ik heb daarom op wijziging aangifte geklikt. Eén wijziging geprobeerd, maar het stond toch goed. Nu staat er dus een niet verzonden aangifte. Kan ik die verwijderen zonder dat m'n eerste aangifte weg is? Ik heb via de site aangifte gedaan.
  woensdag 6 april 2016 @ 14:06:53 #121
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_161221244
Ik heb in 2015 een transitievergoeding van ¤ 600nogwat gehad. Ik moet nu bij aangifte aangeven wat voor soort inkomen dit is. Wat moet ik aanklikken? Transitievergoeding zelf staat er dus niet bij
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_161221545
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 14:06 schreef Parafernalia het volgende:
Ik heb in 2015 een transitievergoeding van ¤ 600nogwat gehad. Ik moet nu bij aangifte aangeven wat voor soort inkomen dit is. Wat moet ik aanklikken? Transitievergoeding zelf staat er dus niet bij
Is loon uit vroegere dienstbetrekking.
  woensdag 6 april 2016 @ 14:26:22 #123
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_161221755
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2016 14:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Is loon uit vroegere dienstbetrekking.
en dus?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 6 april 2016 @ 14:47:08 #124
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161222260
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 14:26 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

en dus?
Moet je dat daar invullen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 6 april 2016 @ 15:03:47 #125
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_161222597
quote:
3s.gif Op woensdag 6 april 2016 14:47 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Moet je dat daar invullen.
aha, dus ik tel het gewoon bij mn loon op? :)
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 6 april 2016 @ 15:10:26 #126
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161222755
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 15:03 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

aha, dus ik tel het gewoon bij mn loon op? :)
Heb je toch een jaaropgave van gekregen of is toch verwerkt in een jaaropgave?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 6 april 2016 @ 15:16:12 #127
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_161222890
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 15:10 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Heb je toch een jaaropgave van gekregen of is toch verwerkt in een jaaropgave?
bedrag op jaaropgave is idd wel hoger dan wat er vooraf ingevuld stond, dus dat kan idd wel kloppen :) thx!
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  dinsdag 19 april 2016 @ 16:50:36 #128
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_161553146
Weet iemand wat de termijn ongeveer is als je belastingaangifte doet over een paar jaar terug? Is het veel langer dan normaal?
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  dinsdag 19 april 2016 @ 23:16:19 #129
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_161564371
Moet je op een andere manier aangifte doen als je net in Nederland ben komen wonen en het is je eerste aangifte? :?

Kennis heeft zo'n brief gekregen van dat het op een andere wijze moet ipv de VIA _O-

Situatie:
In augustus 2013 hier komen wonen en woonde vanaf toen altijd met dezelfde persoon en samen hebben zij een kind. Een iemand werkt en de andere blijft thuis.

Betreft nog een aangifte 2014.
Irene is bae <3
  dinsdag 19 april 2016 @ 23:21:34 #130
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_161564532
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 april 2016 23:16 schreef Jiang153 het volgende:
Moet je op een andere manier aangifte doen als je net in Nederland ben komen wonen en het is je eerste aangifte? :?

Kennis heeft zo'n brief gekregen van dat het op een andere wijze moet ipv de VIA _O-

Situatie:
In augustus 2013 hier komen wonen en woonde vanaf toen altijd met dezelfde persoon en samen hebben zij een kind. Een iemand werkt en de andere blijft thuis.

Betreft nog een aangifte 2014.

Via de site lijkt me.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  dinsdag 19 april 2016 @ 23:25:00 #131
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_161564624
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2016 23:21 schreef VeX- het volgende:

[..]

Via de site lijkt me.
Heeft die ook gedaan maar nu krijgt die een brief van dat zijn vrouw (degene die hier is gekomen) op een andere wijze aangifte moet doen? Zal vast het M-formulier zijn aangezien ik alleen een foto van de brief heb gekregen en iets lees over bijlage.

Die vrouw werkt alleen niet dus wat wil je dat ik invul :').
Irene is bae <3
pi_161568615
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 april 2016 23:25 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Heeft die ook gedaan maar nu krijgt die een brief van dat zijn vrouw (degene die hier is gekomen) op een andere wijze aangifte moet doen? Zal vast het M-formulier zijn aangezien ik alleen een foto van de brief heb gekregen en iets lees over bijlage.

Die vrouw werkt alleen niet dus wat wil je dat ik invul :').
Waarschijnlijk pas in 2014 ingeschreven bij de gemeente dan?
Wat je dan invult is dat je uitbetaling van de algemene heffingskorting aanvraagt :Y
  woensdag 20 april 2016 @ 18:18:44 #133
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_161580067
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 09:50 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Waarschijnlijk pas in 2014 ingeschreven bij de gemeente dan?
Wat je dan invult is dat je uitbetaling van de algemene heffingskorting aanvraagt :Y
Nee meteen toen ze hier kwam ook ingeschreven, maar over 2013 geen aangifte gedaan waardoor dit haar eerste wordt. De eerste moet altijd via formulier volgens de website.
pi_161590400
Afgelopen maandagmiddag j.l uiteindelijk aangifte gedaan,ik krijg lekker geld terug!! :9
pi_161594915
quote:
7s.gif Op woensdag 20 april 2016 18:18 schreef Pinda555 het volgende:

[..]

Nee meteen toen ze hier kwam ook ingeschreven, maar over 2013 geen aangifte gedaan waardoor dit haar eerste wordt. De eerste moet altijd via formulier volgens de website.
Dan kun je ook een biljetwissel aanvragen. Bewijs van inschrijving bij de gemeente erbij doen en vragen een binnenlands biljet te mogen invullen (of de eerder ingediende aangifte alsnog in behandeling nemen)
pi_161621230
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 08:23 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Dan kun je ook een biljetwissel aanvragen. Bewijs van inschrijving bij de gemeente erbij doen en vragen een binnenlands biljet te mogen invullen (of de eerder ingediende aangifte alsnog in behandeling nemen)
Nee robbietobbie, verkeerd advies. De partner van de kennis is hier komen wonen en ingeschreven. Het jaar van inschrijving geldt als immigratiejaar. Bij immigratie en ook emigratie moet een papieren M-formulier worden ingevuld. De van toepassing zijnde bladen worden uit het aangifteformulier gescheurd, bij elk blad moet de naam en het BSN-nummer worden ingevuld. Dus ook als het een aangifte betreft van een niet verdienende partner moet dit M-formulier worden gebruikt. Dit formulier niet opsturen kan betekenen dat de heffingskorting niet wordt uitgekeerd.
Onduidelijk is of het jaar van immigratie in deze situatie 2013 of 2014 was.
pi_161621459
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 april 2016 10:28 schreef belfis het volgende:

[..]

Nee robbietobbie, verkeerd advies. De partner van de kennis is hier komen wonen en ingeschreven. Het jaar van inschrijving geldt als immigratiejaar. Bij immigratie en ook emigratie moet een papieren M-formulier worden ingevuld. De van toepassing zijnde bladen worden uit het aangifteformulier gescheurd, bij elk blad moet de naam en het BSN-nummer worden ingevuld. Dus ook als het een aangifte betreft van een niet verdienende partner moet dit M-formulier worden gebruikt. Dit formulier niet opsturen kan betekenen dat de heffingskorting niet wordt uitgekeerd.
Onduidelijk is of het jaar van immigratie in deze situatie 2013 of 2014 was.
Vandaar ook mijn aanname dat het inschrijvingsjaar 2014 was, volgens een reactie daarop was het wel 2013. Als dat zo is dan slaat het nergens op een M-biljet voor 2014 in te vullen. Dat zou dan voor 2013 gebeurd moeten zijn.

p.s. ik denk wel dat navraag uit zal wijzen dat inschrijvingsdatum in 2014 lag, anders zou de belastingdienst geen m-biljet toesturen. Maar als ze er zeker van zijn dat het 2013 was kun je een biljetwissel vragen. Ik zou even kantoor buitenland bellen met de vraag wat volgens hun de immigratiedatum was
pi_161628756
@robbietobbie;
Ik ben het met u eens. Het lijkt erop dat de immigratiedatum niet in 2013 maar in 2014 was. Zo niet dan is het M-biljet niet van toepassing.
  vrijdag 22 april 2016 @ 17:21:55 #139
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_161629689
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 april 2016 16:34 schreef belfis het volgende:
@robbietobbie;
Ik ben het met u eens. Het lijkt erop dat de immigratiedatum niet in 2013 maar in 2014 was. Zo niet dan is het M-biljet niet van toepassing.
Kan je toch ook gewoon bij mijn overheid zien of niet?
pi_161655764
nvt

[ Bericht 98% gewijzigd door belfis op 23-04-2016 21:18:50 ]
pi_161701950
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 april 2016 17:21 schreef Pinda555 het volgende:

[..]

Kan je toch ook gewoon bij mijn overheid zien of niet?
klopt inderdaad, terechte opmerking!
  dinsdag 26 april 2016 @ 23:27:25 #142
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_161741749
Bij nader inzien is de datum van immigratie toch 29-04-2014.

De ander was hier 7 maanden eerder gekomen.

Nou laat ik het boekwerk dan maar even bekijken. :r
Irene is bae <3
pi_161742248
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 april 2016 23:27 schreef Jiang153 het volgende:
Bij nader inzien is de datum van immigratie toch 29-04-2014.

De ander was hier 7 maanden eerder gekomen.

Nou laat ik het boekwerk dan maar even bekijken. :r
Ik heb ook recent het M- biljet ingevuld. Ik weet niet of dat bij jou ook is, maar ik heb de digitale aangifte eerst ingevuld ( niet verstuurd!) Dat is makkelijker en je kan deze ook eenvoudig onderbreken. Pas toen ik deze volledig had, heb ik obv die gegevens het m-biljet ingevuld. De stapel is inderdaad dik, masr veel spreekt voor zich. Succes.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  woensdag 27 april 2016 @ 13:28:13 #144
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_161751463
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 23:45 schreef Essebes het volgende:

[..]

Ik heb ook recent het M- biljet ingevuld. Ik weet niet of dat bij jou ook is, maar ik heb de digitale aangifte eerst ingevuld ( niet verstuurd!) Dat is makkelijker en je kan deze ook eenvoudig onderbreken. Pas toen ik deze volledig had, heb ik obv die gegevens het m-biljet ingevuld. De stapel is inderdaad dik, masr veel spreekt voor zich. Succes.
Ben er nou mee bezig, maar zoals het eruit ziet hoef ik welgeteld maar 3 pagina's te versturen omdat zij:

- in 2014 geen inkomsten had
- geen eigen woning
- spaargelden onder de vrijstelling zit

Enige waar ik een beetje over twijfel is die verhoging bijzondere heffingskorting?

Heb dat nog nooit gezien en of gehoord eigenlijk. ( :') )

[ Bericht 11% gewijzigd door Jiang153 op 27-04-2016 14:10:38 ]
Irene is bae <3
pi_161816206
quote:
10s.gif Op woensdag 27 april 2016 13:28 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Ben er nou mee bezig, maar zoals het eruit ziet hoef ik welgeteld maar 3 pagina's te versturen omdat zij:

- in 2014 geen inkomsten had
- geen eigen woning
- spaargelden onder de vrijstelling zit

Enige waar ik een beetje over twijfel is die verhoging bijzondere heffingskorting?

Heb dat nog nooit gezien en of gehoord eigenlijk. ( :') )
Van belang is of er in 2014 fiscaal partnerschap was. Als die er niet was is er ook geen mogelijkheid van verhoging bijzondere heffingskorting. Als er wel fiscaal partnerschap was in 2014 en de partner van de kennis heeft geen of gering inkomen kan de verhoging bijzondere heffingskorting van toepassing zijn. Vergelijkbaar met de uitbetaling van de (gedeeltelijke) algemene heffingskorting niet of weinig verdienende partner in Nederland. Er moet gekozen zijn voor binnenlandse belastingplicht en in 2014 was er geen premieplicht in Nederland Lees de voorwaarden onder 46. Lees hier

[ Bericht 0% gewijzigd door belfis op 30-04-2016 01:27:02 ]
  zaterdag 30 april 2016 @ 04:14:23 #146
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_161817762
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 april 2016 01:14 schreef belfis het volgende:

[..]

Van belang is of er in 2014 fiscaal partnerschap was. Als die er niet was is er ook geen mogelijkheid van verhoging bijzondere heffingskorting. Als er wel fiscaal partnerschap was in 2014 en de partner van de kennis heeft geen of gering inkomen kan de verhoging bijzondere heffingskorting van toepassing zijn. Vergelijkbaar met de uitbetaling van de (gedeeltelijke) algemene heffingskorting niet of weinig verdienende partner in Nederland. Er moet gekozen zijn voor binnenlandse belastingplicht en in 2014 was er geen premieplicht in Nederland Lees de voorwaarden onder 46. Lees hier
Allang gelezen.

Agh ja had het maar niet aangevinkt zal vast niks uitmaken. Iedereen is toch premieplichtig of niet?
Irene is bae <3
  zaterdag 30 april 2016 @ 22:07:37 #147
27084 Pissie
Like duh....
pi_161833974
Weet iemand of je het saldo van de betaal- en spaarrekening van minderjarige kinderen ook op moet geven bij de belastingaangifte? (onder de tab bank- en spaarrekeningen)

Als ik de bankgegevens zou invullen moet ik ook dit aangeven:

Was deze rekening alleen van *******, ****** en minderjarige kinderen ?Ja Nee

Kies 'Ja' als deze rekening op 1 januari 2015:
van u was
van uw fiscale partner was
van u en uw fiscale partner samen was

Als ik nee zou kiezen omdat deze rekening van ons 3 jarig zoontje is en niet van ons krijg ik dit te zien:

Welk deel van het saldo is op 1 januari 2015 van *******, ******** en minderjarige kinderen ?
Deze en/of-rekening was niet alleen van u, uw eventuele fiscale partner en/of uw minderjarige kinderen.
Vul in: het deel van het saldo op deze rekening dat van u, uw fiscale partner en/of uw minderjarige kinderen was.

Super lastig dit!
Dankzij ivf zijn wij op 02-07-2013 de trotse ouders geworden van onze zoon Bram!
pi_161834189
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 22:07 schreef Pissie het volgende:
Weet iemand of je het saldo van de betaal- en spaarrekening van minderjarige kinderen ook op moet geven bij de belastingaangifte? (onder de tab bank- en spaarrekeningen)

Als ik de bankgegevens zou invullen moet ik ook dit aangeven:

Was deze rekening alleen van *******, ****** en minderjarige kinderen ?Ja Nee

Kies 'Ja' als deze rekening op 1 januari 2015:
van u was
van uw fiscale partner was
van u en uw fiscale partner samen was

Als ik nee zou kiezen omdat deze rekening van ons 3 jarig zoontje is en niet van ons krijg ik dit te zien:

Welk deel van het saldo is op 1 januari 2015 van *******, ******** en minderjarige kinderen ?
Deze en/of-rekening was niet alleen van u, uw eventuele fiscale partner en/of uw minderjarige kinderen.
Vul in: het deel van het saldo op deze rekening dat van u, uw fiscale partner en/of uw minderjarige kinderen was.

Super lastig dit!
Ja, dat moet dus.
  donderdag 5 mei 2016 @ 11:30:41 #149
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_161941596
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:14 schreef ManAtWork het volgende:
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 5 mei 2016 @ 13:25:38 #150
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_161943978
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:15 schreef NoXia het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 11:15 schreef Renesite het volgende:
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 20:47 schreef Renesite het volgende:
WGR / Belastingteruggave 2016
Daar mag het verder.
Posts die niet over vragen van de aangifte gaan worden hierna verwijderd.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_164525386
Wij hadden uitstel aangevraagd en gekregen, maar nu moet het toch echt gebeuren.

Bij de verdeling van het vermogen tussen fiscale partners kun je rekening houden met het drempelbedrag van dit jaar 45 ¤ (?). Nu vraag ik mij af of ik ook rekening moet houden met de belastingsrente. Kan ik door de belastingsrente over het drempelbedrag komen, of wordt deze rente pas achteraf gerekend? (Deze rente is niet te zien tijdens de berekening.)
  zondag 14 augustus 2016 @ 20:46:26 #152
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_164530213
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 17:51 schreef Zana het volgende:
Nu vraag ik mij af of ik ook rekening moet houden met de belastingsrente.
Nee.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_164625545
Ik wil een aantal certificaten behalen, volgens mij kan je een gedeelte aftrekken.

Examengeld kan je aftrekken, maar lesmateriaal (boeken, video materiaal) wat niet verplicht is, mag je die ook aftrekken?

Ik volg verder geen studie, dus ontvang geen studiefinanciering.
pi_164627537
quote:
De aftrekbare bedragen zijn limitatief beperkt tot de uitgaven voor lesgeld, cursusgeld, collegegeld, examengeld of promotiekosten en door de onderwijsinstelling verplicht gestelde leermiddelen en beschermingsmiddelen. Hetgeen wordt voorgeschreven, wordt doorgaans door de onderwijsinstelling vastgelegd in de studiegids van het desbetreffende studiejaar. Deze studiegids is het uitgangspunt voor belastingplichtige en de Belastingdienst.
Vervolgens moeten de door de onderwijsinstelling voorgeschreven zaken voldoen aan de limitatieve
opsomming van de aftrekbare bedragen.
Vragen en antwoorden over persoonsgebonden aftrekposten 2013
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_164629196
quote:
Antwoord lijkt dus nee te zijn?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')