Een paar goede voorbeelden van door 'multiculturalisme' gefaalde staten zou een goed idee zijn.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 15:55 schreef ExTec het volgende:
Ik denk dat dit topic gebaat zou zijn met een heldere definitie omtrent wat we precies verstaan onder een multiculturele maatschappij.
Naja, da's meer een multiculturele samenleving waarin de uitkomst van het mengsel je niet bevaltquote:Op zaterdag 12 maart 2016 15:51 schreef Chai het volgende:
[..]
Een mislukte multiculturele samenleving is dan toch gewoon een mislukte monocultureel gefragmenteerde samenleving?
Oostenrijk-Hongarije. Voormalig Joegoslavië. Rwanda. Voormalige Sovjetunie.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een paar goede voorbeelden van door 'multiculturalisme' gefaalde staten zou een goed idee zijn.
Dan stel ik nog steeds de vraag wat een 'multi-culturalistische staat' dan precies is.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een paar goede voorbeelden van door 'multiculturalisme' gefaalde staten zou een goed idee zijn.
Hee, ik ben TS nietquote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan stel ik nog steeds de vraag wat een 'multi-culturalistische staat' dan precies is.
Maar ik zie hem al
Wat het feitelijk nou precies betekent boeit je niet al te veel,
Je weet alleen al van te voren zeker dat zo'n staat nooit kan falen?
Je hebt jezelf gekwalificeerd om mijn vraag te kunnen beantwoorden:quote:
Weet je blijkbaar prima wat een "multi-culturalistische staat" is?quote:Een paar goede voorbeelden van door 'multiculturalisme' gefaalde staten zou een goed idee zijn.
Omdat de verschillende culturen het daar eens zijn over de basale dingen als scheiding kerk/staat, vrijheid van meningsuiting, etc. En hier in de EU krijgen we een steeds grotere groep uit een andere cultuur die daar toch anders tegenaan kijkt.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 15:54 schreef Hexagon het volgende:
Dan zou de VS een failed state zijn. En dat is het bepaald niet.
Nee, ik weet dat ook niet, dus daarom zouden wat goede voorbeelden niet misstaanquote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je hebt jezelf gekwalificeerd om mijn vraag te kunnen beantwoorden:
Als jij dit zegt:
[..]
Weet je blijkbaar prima wat een "multi-culturalistische staat" is?
En als zo'n staat faalt, dan ligt het altijd aan andere dingen dan multiculti he. Want multiculti is goed en leukquote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dan stel ik nog steeds de vraag wat een 'multi-culturalistische staat' dan precies is.
Maar ik zie hem al
Die meningsverschillen heb je daar net zo goed en waren in het verleden nog erger (in de tijd dat bijvoorbeeld zwarten minder rechten hadden). Toch is het geen failed state.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:07 schreef MAHL het volgende:
[..]
Omdat de verschillende culturen het daar eens zijn over de basale dingen als scheiding kerk/staat, vrijheid van meningsuiting, etc. En hier in de EU krijgen we een steeds grotere groep uit een andere cultuur die daar toch anders tegenaan kijkt.
Dat is juist een voorbeeld van een multiculturele samenleving die behoorlijk gelukt is, op nog steeds bepaalde grote problemen na natuurlijk. Bovendien is het niet bepaald Uncle Sam's melting pot gebleken, zoals ik nog wel geleerd heb op de middelbare school. Maar het idee erachter werkt wel iig. Precies zoals ik in een eerdere post opmerk: seculiere liberale-democratie, grote middenklasse.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 15:54 schreef Hexagon het volgende:
Ik ga mee met de definities van hugecooll, maar beide concepten (al kan je het eigenlijk al niet zo noemen als je niet kan aangeven wat precies de grens is tussen multi en mono) zijn aan zoveel factoren onderhevig dat ze geen van beide onfeilbaar zijn.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar ik zie hem al
Mee eensquote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:14 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik ga mee met de definities van hugecooll, maar beide concepten (al kan je het eigenlijk al niet zo noemen als je niet kan aangeven wat precies de grens is tussen multi en mono) zijn aan zoveel factoren onderhevig dat ze geen van beide onfeilbaar zijn.
Dit zeker goeie voorbeelden van gefaalde multiculturele (?) staten.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Oostenrijk-Hongarije. Voormalig Joegoslavië. Rwanda. Voormalige Sovjetunie.
Kun je moeilijk stellen dat de VS een gefaalde staat is.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 15:54 schreef Hexagon het volgende:
Punt is dat je ogv van historische gegevens niet kunt stellen dat een mutliculturele samenleving per defintie of faalt of altijd een succes is, want van zowel succes als falen zijn er voorbeelden te vinden. Je moet dus gaan kijken waarom zijn die staten gefaald of succesvol gebleken zijn.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mee eens
Maar dat is ook het lastige?
Want zoals opgemerkt, vind iig ik
[..]
Dit zeker goeie voorbeelden van gefaalde multiculturele (?) staten.
Anderzijds:
[..]
Kun je moeilijk stellen dat de VS een gefaalde staat is.
Gooien we dan niet te veel landen op de multiculturele hoop?
Jij snapt denk ik de Hutu's en de Tutsi's niet helemaal, zo verschillend zijn ze ook weer niet.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 12:13 schreef MAHL het volgende:
...Met als gevolg bijvoorbeeld de ellende in Rwanda...
Wat tegen kan werken: ruimtelijke inrichting die culturele fragmentatie in de hand werkt.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Punt is dat je ogv van historische gegevens niet kunt stellen dat een mutliculturele samenleving per defintie of faalt of altijd een succes is, want van zowel succes als falen zijn er voorbeelden te vinden. Je moet dus gaan kijken waarom zijn die staten gefaald of succesvol gebleken zijn.
Ik noem wat op voor succes: seculiere liberale-democratie, grote middenklasse.
Ja, en dat schijnt dan weer een onderscheid geweest te zijn dat geïntroduceerd is als verdeel en heers-concept door de kolonisatoren.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:25 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Jij snapt denk ik de Hutu's en de Tutsi's niet helemaal.
Ze zitten in hetzelfde gebied zoals in Rwanda als Burundi.
Ze spreken dezelfde taal.
Ze zijn etnisch behoorlijk verwant al zijn er verschillen.
Maar het is meer een klassengeval. De tutsi's waren 'de adel' en de hutu's waren de 'boeren'. Rijke hutu's konden voordat de Belgen het vastlegden vaak ook nog opklimmen en een tutsi worden.
Het zou onzinnig zijn om Hutu's en Tutsi's in verschillende landen te stoppen.
De ene andere significante etnische groep die inderdaad ook in Rwanda zit zijn de Twa.
Burundi en Rwanda hebben problemen tussen Hutu's en Tutsi's maar andere grenzen zijn geen oplossing hiervoor.
DR Congo, Zuid-Afrika of Nigeria zouden betere voorbeelden zijn dan Rwanda.
De VS haalt de stelling van TS behoorlijk onderuit. Zeker aangezien het een van de grootste landen ter wereld is.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:17 schreef ExTec het volgende:
Kun je moeilijk stellen dat de VS een gefaalde staat is.
Gooien we dan niet te veel landen op de multiculturele hoop?
Wat momenteel in o.a. Nigeria gebeurt, bedoel je? Dat kan idd.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:28 schreef Chai het volgende:
[..]
Wat tegen kan werken: ruimtelijke inrichting die culturele fragmentatie in de hand werkt.
Of wat te denken van India. De grootste democratie ter wereld. En daar hebben ze ook wel wat problemen, maar in z'n totaliteit gaat het daar toch best heel goed, hoe ze daar met een enorme diversiteit aan culturen in één land samenleven.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De VS haalt de stelling van TS behoorlijk onderuit. Zeker aangezien het een van de grootste landen ter wereld is.
Maar de VS is geen succes omdat het multicultureel is. De VS is een succes vanwege een liberale-democratie, markteconomie, vele vrijheden etc. Terwijl er wel genoeg voorbeelden zijn te vinden van failed states vanwege de multicultuur, zoals Yoegoslavië.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De VS haalt de stelling van TS behoorlijk onderuit. Zeker aangezien het een van de grootste landen ter wereld is.
Ja, nadat Pakistan en Bangladesh waren afgescheiden.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Of wat te denken van India. De grootste democratie ter wereld. En daar hebben ze ook wel wat problemen, maar in z'n totaliteit gaat het daar toch best heel goed, hoe ze daar met een enorme diversiteit aan culturen in één land samenleven.
De islamitische gebieden dus. Toeval of niet?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, nadat Pakistan en Bangladesh waren afgescheiden.
Klopt, maar dat waren vroeger eilandjes. Bovendien wij kwamen daar in de jaren 60 te wonen, en ik kan me nog wel herinneren dat mijn ouders mensen kenden die nooit van hun dorp afkwamen.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:33 schreef zakjapannertje het volgende:
Zeeuws-Vlaanderen, met al die katholieken met een soms erg Vlaams dialect, hoort nu al 202 jaar bij Zeeland en dat gaat ook best goed tot nu toe. Maar dit zal wel een uitzondering zijn.
Dan heb je nog steeds ongelijk doordat het niet per definitie waar is.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:33 schreef MAHL het volgende:
[..]
Maar de VS is geen succes omdat het multicultureel is. De VS is een succes vanwege een liberale-democratie, markteconomie, vele vrijheden etc. Terwijl er wel genoeg voorbeelden zijn te vinden van failed states vanwege de multicultuur, zoals Yoegoslavië.
Je doet net of het hebben van een mono- of multicultuur een keuze is. Dat is al een onzinnige aanname. De multicultuur is gewoon een gegeven. Een monocultuur is een onnatuurlijke samenlevingsvorm. Dan moet je je staat inrichten a la een Noord-Korea of een Saudi-Arabie en strict gaan gaan vastleggen in strenge wetten wat je onder gedeelde cultuur verstaat en dat met zware straffen gaan handhaven.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 12:13 schreef MAHL het volgende:
Het verbaasd me eigenlijk keer op keer weer dat de grootste voorstanders van de multiculturele samenleving (leuk, andere culturen, andere gewoontes, lekker buitenlands eten!) tegelijkertijd de grootste kritiek hebben op de wijze van dekoloniseren in Afrika. Zoals algemeen bekend werden de grenzen maar lukraak getrokken, werden allerlei bevolkingsgroepen samen in één land gestopt of juist verspreid over meerdere landen. Met als gevolg bijvoorbeeld de ellende in Rwanda.
Want ja, je kunt niet zomaar verschillende bevolkingsgroepen zomaar samen in één land stoppen, dat gaat fout gezien de andere cultuur, andere kijk op staatsinrichting, scheiding van kerk en staat, om maar met de meest basale dingen te beginnen.
Vanwaar toch deze cognitieve dissonantie? Waarom vinden bepaalde mensen het logisch dat multiculturalisme in Afrika (en het Midden-Oosten) zorgt voor failed states, maar vinden ze de multiculturele samenleving in Nederland en Europa een zegen en verrijking voor het land?
Daar zijn iig erg bloederige aanleidingen voor geweest.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:35 schreef Igen het volgende:
[..]
De islamitische gebieden dus. Toeval of niet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |