abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160613326
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nederland heeft een cultuur van immigratie en diversiteit.
Ook pas de laatste 40 jaar en dat allemaal dankzij jouw vader en/of opa die zich te goed voelden op achter op die vuilniswagen te staan.

Bedankt nog :(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zaterdag 12 maart 2016 @ 15:45:59 #27
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_160613359
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 15:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik schreef het zo: Multiculturalisme is de enigste natuurlijke staat van het menselijk leven.
Meerdere monoculturen tesamen bekeken, wat je moet doen als je iets wilt stellen over de hele mensheid. Is niet te omschrijven als monocultuur. Het zijn immers multi-culturen.
Je kunt opmerken dat je ook kunt stellen dat leven in een monocultuur een natuurlijke staat van het menselijk leven is. Toch ook wel waar .
Een multicultuur is een mengelmoes van culturen. Een monocultuur is een cultuur met geringe invloed van andere culturen. Als je twintig verschillende monoculturen hebt, dan zijn dat meerdere monoculturen :P

Dat mono/multi gaat niet over de totale hoeveelheid aan culturen, maar over de hoeveelheid opgenomen verschillende culturen in die samenleving. Gering aantal = mono (weinig diversiteit binnen samenleving), groot aantal = multi (veel diversiteit binnen samenleving)
pi_160613380
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 15:37 schreef MAHL het volgende:

[..]

Maar de onderlinge verschillen tussen bijv Groningers en Hollanders zijn verwaarloosbaar tov de onderlinge verschillen tussen Marokkanen en Nederlanders.
Ja, nu ja.

Maar vergelijk eens iemand uit Harlingen met iemand uit Ootmarsum, en dan 200 jaar geleden. Ze praatten een andere taal en konden elkaar niet verstaan, ze hadden een andere religie, kortom, zo verschillend als wat. Verschillender dan een Hollander en een enigszins redelijk geïntegreerde Marokkaan.
pi_160613438
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 15:45 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Een multicultuur is een mengelmoes van culturen. Een monocultuur is een cultuur met geringe invloed van andere culturen. Als je twintig verschillende monoculturen hebt, dan zijn dat meerdere monoculturen :P

Dat mono/multi gaat niet over de totale hoeveelheid aan culturen, maar over de hoeveelheid opgenomen verschillende culturen in die samenleving. Gering aantal = mono (weinig diversiteit binnen samenleving), groot aantal = multi (veel diversiteit binnen samenleving)
Een mislukte multiculturele samenleving is dan toch gewoon een mislukte monocultureel gefragmenteerde samenleving?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2016 15:52:47 ]
  zaterdag 12 maart 2016 @ 15:54:30 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160613462
Dan zou de VS een failed state zijn. En dat is het bepaald niet.
pi_160613481
Ik denk dat dit topic gebaat zou zijn met een heldere definitie omtrent wat we precies verstaan onder een multiculturele maatschappij.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_160613545
In een seculiere liberale-democratie met een grote, evenredig over de verschillende culturen verdeelde middenklasse kan een multiculturele samenleving uitstekend gedijen imho.
I´m back.
  Moderator zaterdag 12 maart 2016 @ 16:02:17 #33
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_160613564
quote:
4s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 15:55 schreef ExTec het volgende:
Ik denk dat dit topic gebaat zou zijn met een heldere definitie omtrent wat we precies verstaan onder een multiculturele maatschappij.
Een paar goede voorbeelden van door 'multiculturalisme' gefaalde staten zou een goed idee zijn.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zaterdag 12 maart 2016 @ 16:02:54 #34
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_160613577
quote:
11s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 15:51 schreef Chai het volgende:

[..]

Een mislukte multiculturele samenleving is dan toch gewoon een mislukte monocultureel gefragmenteerde samenleving?
Naja, da's meer een multiculturele samenleving waarin de uitkomst van het mengsel je niet bevalt :P
pi_160613586
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:02 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Een paar goede voorbeelden van door 'multiculturalisme' gefaalde staten zou een goed idee zijn.
Oostenrijk-Hongarije. Voormalig Joegoslavië. Rwanda. Voormalige Sovjetunie.
I´m back.
pi_160613605
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:02 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Dan stel ik nog steeds de vraag wat een 'multi-culturalistische staat' dan precies is.

Maar ik zie hem al :)

Wat het feitelijk nou precies betekent boeit je niet al te veel,

Je weet alleen al van te voren zeker dat zo'n staat nooit kan falen? :)
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
  Moderator zaterdag 12 maart 2016 @ 16:05:29 #37
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_160613623
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:04 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dan stel ik nog steeds de vraag wat een 'multi-culturalistische staat' dan precies is.

Hee, ik ben TS niet :P
pi_160613654
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Hee, ik ben TS niet :P
Je hebt jezelf gekwalificeerd om mijn vraag te kunnen beantwoorden: :Y

Als jij dit zegt:

quote:
Weet je blijkbaar prima wat een "multi-culturalistische staat" is?
pi_160613661
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 15:54 schreef Hexagon het volgende:
Omdat de verschillende culturen het daar eens zijn over de basale dingen als scheiding kerk/staat, vrijheid van meningsuiting, etc. En hier in de EU krijgen we een steeds grotere groep uit een andere cultuur die daar toch anders tegenaan kijkt.
  Moderator zaterdag 12 maart 2016 @ 16:07:50 #40
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_160613667
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:07 schreef ExTec het volgende:

[..]

Je hebt jezelf gekwalificeerd om mijn vraag te kunnen beantwoorden: :Y

Als jij dit zegt:

[..]

Weet je blijkbaar prima wat een "multi-culturalistische staat" is?
Nee, ik weet dat ook niet, dus daarom zouden wat goede voorbeelden niet misstaan :)
pi_160613760
quote:

[..]

En als zo'n staat faalt, dan ligt het altijd aan andere dingen dan multiculti he. Want multiculti is goed en leuk :) Vandaar ook al die nationalistische bewegingen door de eeuwen heen.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 16:11:37 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160613777
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:07 schreef MAHL het volgende:

[..]

Omdat de verschillende culturen het daar eens zijn over de basale dingen als scheiding kerk/staat, vrijheid van meningsuiting, etc. En hier in de EU krijgen we een steeds grotere groep uit een andere cultuur die daar toch anders tegenaan kijkt.
Die meningsverschillen heb je daar net zo goed en waren in het verleden nog erger (in de tijd dat bijvoorbeeld zwarten minder rechten hadden). Toch is het geen failed state.
pi_160613779
quote:
Dat is juist een voorbeeld van een multiculturele samenleving die behoorlijk gelukt is, op nog steeds bepaalde grote problemen na natuurlijk. Bovendien is het niet bepaald Uncle Sam's melting pot gebleken, zoals ik nog wel geleerd heb op de middelbare school. Maar het idee erachter werkt wel iig. Precies zoals ik in een eerdere post opmerk: seculiere liberale-democratie, grote middenklasse.

Omdat het een zichzelf uitgevonden staat is, heb je nog krachtige mythes die de eenheid ondanks diversiteit benadrukken btw.
I´m back.
pi_160613849
quote:

[..]

Ik ga mee met de definities van hugecooll, maar beide concepten (al kan je het eigenlijk al niet zo noemen als je niet kan aangeven wat precies de grens is tussen multi en mono) zijn aan zoveel factoren onderhevig dat ze geen van beide onfeilbaar zijn.
pi_160613923
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:14 schreef Chai het volgende:

[..]

Ik ga mee met de definities van hugecooll, maar beide concepten (al kan je het eigenlijk al niet zo noemen als je niet kan aangeven wat precies de grens is tussen multi en mono) zijn aan zoveel factoren onderhevig dat ze geen van beide onfeilbaar zijn.
Mee eens :)

Maar dat is ook het lastige?

Want zoals opgemerkt, vind iig ik

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Oostenrijk-Hongarije. Voormalig Joegoslavië. Rwanda. Voormalige Sovjetunie.
Dit zeker goeie voorbeelden van gefaalde multiculturele (?) staten.

Anderzijds:

quote:
Kun je moeilijk stellen dat de VS een gefaalde staat is.

Gooien we dan niet te veel landen op de multiculturele hoop?
pi_160614026
quote:
12s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:17 schreef ExTec het volgende:

[..]

Mee eens :)

Maar dat is ook het lastige?

Want zoals opgemerkt, vind iig ik

[..]

Dit zeker goeie voorbeelden van gefaalde multiculturele (?) staten.

Anderzijds:

[..]

Punt is dat je ogv van historische gegevens niet kunt stellen dat een mutliculturele samenleving per defintie of faalt of altijd een succes is, want van zowel succes als falen zijn er voorbeelden te vinden. Je moet dus gaan kijken waarom zijn die staten gefaald of succesvol gebleken zijn.
Ik noem wat op voor succes: seculiere liberale-democratie, grote middenklasse.
I´m back.
pi_160614082
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:13 schreef MAHL het volgende:
...Met als gevolg bijvoorbeeld de ellende in Rwanda...
Jij snapt denk ik de Hutu's en de Tutsi's niet helemaal, zo verschillend zijn ze ook weer niet.

Ze zitten in hetzelfde gebied zoals in Rwanda als Burundi.
Ze spreken dezelfde taal.
Ze zijn etnisch behoorlijk verwant al zijn er verschillen.

Maar het is meer een klassengeval. De tutsi's waren 'de adel' en de hutu's waren de 'boeren'. Rijke hutu's konden voordat de Belgen het vastlegden vaak ook nog opklimmen en een tutsi worden. Het was niet zo zwart en wit.

Het zou onzinnig zijn om Hutu's en Tutsi's in verschillende landen te stoppen.
De ene andere significante etnische groep die inderdaad ook in Rwanda zit zijn de Twa.

Burundi en Rwanda hebben problemen tussen Hutu's en Tutsi's maar andere grenzen zijn geen oplossing hiervoor.

DR Congo, Zuid-Afrika of Nigeria zouden betere voorbeelden zijn dan Rwanda.
pi_160614139
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Punt is dat je ogv van historische gegevens niet kunt stellen dat een mutliculturele samenleving per defintie of faalt of altijd een succes is, want van zowel succes als falen zijn er voorbeelden te vinden. Je moet dus gaan kijken waarom zijn die staten gefaald of succesvol gebleken zijn.
Ik noem wat op voor succes: seculiere liberale-democratie, grote middenklasse.
Wat tegen kan werken: ruimtelijke inrichting die culturele fragmentatie in de hand werkt.
pi_160614145
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:25 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Jij snapt denk ik de Hutu's en de Tutsi's niet helemaal.
Ze zitten in hetzelfde gebied zoals in Rwanda als Burundi.
Ze spreken dezelfde taal.
Ze zijn etnisch behoorlijk verwant al zijn er verschillen.

Maar het is meer een klassengeval. De tutsi's waren 'de adel' en de hutu's waren de 'boeren'. Rijke hutu's konden voordat de Belgen het vastlegden vaak ook nog opklimmen en een tutsi worden.

Het zou onzinnig zijn om Hutu's en Tutsi's in verschillende landen te stoppen.
De ene andere significante etnische groep die inderdaad ook in Rwanda zit zijn de Twa.

Burundi en Rwanda hebben problemen tussen Hutu's en Tutsi's maar andere grenzen zijn geen oplossing hiervoor.

DR Congo, Zuid-Afrika of Nigeria zouden betere voorbeelden zijn dan Rwanda.
Ja, en dat schijnt dan weer een onderscheid geweest te zijn dat geïntroduceerd is als verdeel en heers-concept door de kolonisatoren.
Niettemin vind ik wel dat er sprake was van verschillende culturen in één staatkundig geheel, waarbij de boel dus opgegeven moment verkeerd ging.
I´m back.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 16:28:38 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160614148
quote:
12s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:17 schreef ExTec het volgende:

De VS haalt de stelling van TS behoorlijk onderuit. Zeker aangezien het een van de grootste landen ter wereld is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')