Precies.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Janneke bedoelt waarschijnlijk alles in tientallen. Decauur, kilouur, centiuur.
En dat Thor de oppergod is.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:11 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Weken boeien niet, zo lang maanden de maan maar volgen, en dagen de zon.
Ook dat is maar een subjectieve keuze.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:11 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Weken boeien niet, zo lang maanden de maan maar volgen, en dagen de zon.
Klopt, maar het helpt om enige binding met de fysieke omgeving te houden.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook dat is maar een subjectieve keuze.
Toch zou mijn biologische klok beter functioneren met dagen van 26 uur.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:13 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Klopt, maar het helpt om enige binding met de fysieke omgeving te houden.
Maar dat is helemaal niet handig. De klok is duodecimaal en dat is echt véél praktischer. Eigenlijk zouden we veel meer dingen duodecimaal moeten tellen.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Janneke bedoelt waarschijnlijk alles in tientallen. Decauur, kilouur, centiuur.
Raak de wanden van je zolderkamer maar aan. Dat is genoeg fysieke omgeving.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:13 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Klopt, maar het helpt om enige binding met de fysieke omgeving te houden.
Janneke is wiskundeguru dus die heeft per definitie gelijk.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar dat is helemaal niet handig. De klok is duodecimaal en dat is echt véél praktischer. Eigenlijk zouden we veel meer dingen duodecimaal moeten tellen.
Wat is daar handig aan? Het is eerder puur toeval. Als ze in 1800 een etmaal verdeeld hadden in 10 uur van 100 minuten van 100 seconden waren we dat gewend en was dat minstens zo handig.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar dat is helemaal niet handig. De klok is duodecimaal en dat is echt véél praktischer. Eigenlijk zouden we veel meer dingen duodecimaal moeten tellen.
Nee, want een seconde is 9.192.631.770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van een 133cesiumatoom in rust bij een temperatuur van 0 K.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat is daar handig aan? Het is eerder puur toeval. Als ze in 1800 een etmaal verdeeld hadden in 10 uur van 100 minuten van 100 seconden waren we dat gewend en was dat minstens zo handig.
Tevens, graden van een cirkel.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat is daar handig aan? Het is eerder puur toeval. Als ze in 1800 een etmaal verdeeld hadden in 10 uur van 100 minuten van 100 seconden waren we dat gewend en was dat minstens zo handig.
Laten we dat nu invoeren. Kunnen we voor hetzelfde geld meer productie draaien.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, niet enkel omdat we er aan gewend zijn zeg ik dat. Makkelijk argument zou dat zijn.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik herinner me een studie waarin mensen die in een grot zonder enig zonlicht leefden na verloop van tijd een dagelijks ritme van 25 uur hadden.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Toch zou mijn biologische klok beter functioneren met dagen van 26 uur.
Beetje zuur, opa. Net wakker?quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Raak de wanden van je zolderkamer maar aan. Dat is genoeg fysieke omgeving.
Een cirkel is 2pi.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:19 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Tevens, graden van een cirkel.
Het is ook niet toevallig dat een cirkel 360 graden heeft en geen 180.
Klopt. Maar er zijn altijd luiaarden te vinden en mensen zoals ondergetekende.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:20 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Ik herinner me een studie waarin mensen die in een grot zonder enig zonlicht leefden na verloop van tijd een dagelijks ritme van 25 uur hadden.
Pi decimaal maken.quote:
Ik zag gisteren in een quiz dat Chinezen voor pi 355/113 gebruiken. Dat is omgekeerd de eerste oneven getallen van pi.quote:
100 is prima deelbaar door 4, en een derde van een uur gebruik je zelden. Was het tijdrekenen metrisch geweest, dan wordt "2,25 uur" in eens veel logischer dan het nu is.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, niet enkel omdat we er aan gewend zijn zeg ik dat. Makkelijk argument zou dat zijn.
Twaalf is in tegenstelling tot 10 deelbaar door 3 en 4. Een kwartier in een decimale klok zou halve minuten opleveren en een derde van een uur zelfs irrationele getallen. Dat is heel onpraktisch.
Dus het is op zijn best even handig (in mijn ogen minder handig). Wat zijn de voordelen?quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
100 is prima deelbaar door 4, en een derde van een uur gebruik je zelden. Was het tijdrekenen metrisch geweest, dan wordt "2,25 uur" in eens veel logischer dan het nu is.
Dat tijd nu rekenkundig een behoorlijk vreemde eend in de bijt is. Lastig op school, lastig in programmeertoepassingen.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dus het is op zijn best even handig (in mijn ogen minder handig). Wat zijn de voordelen?
In jouw ideale wereld, gaan we dan de lengte van een seconde aanpassen zodat er 10 seconden in een minuut gaan (of 100, wat jij wil), of gaan we onze kalender aanpassen tot de huidige seconde decimale uren en dagen oplevert?quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat tijd nu rekenkundig een behoorlijk vreemde eend in de bijt is. Lastig op school, lastig in programmeertoepassingen.
Maar het ooit nog gaan veranderen zou behoorlijk onhandig zijn.
Het wordt er niet overzichtelijker op als we gaan tornen aan de lengte van een etmaal. Dus een etmaal verdelen in 10 uur van 100 minuten van 100 seconden, en op basis daarvan de lengte van een seconde opnieuw definiëren. (Hebben ze bij de atletiek- en zwembond ook weer wat te doenquote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:31 schreef Tchock het volgende:
[..]
In jouw ideale wereld, gaan we dan de lengte van een seconde aanpassen zodat er 10 seconden in een minuut gaan (of 100, wat jij wil), of gaan we onze kalender aanpassen tot de huidige seconde decimale uren en dagen oplevert?
Dat laatste wat je zegt kan niet, lijkt me. Of je moet de koppeling van een jaar aan de baan van de aarde losmaken maar dan gaan de seizoenen emigreren.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het wordt er niet overzichtelijker op als we gaan tornen aan de lengte van een etmaal. Dus een etmaal verdelen in 10 uur van 100 minuten van 100 seconden, en op basis daarvan de lengte van een seconde opnieuw definiëren. (Hebben ze bij de atletiek- en zwembond ook weer wat te doen). Ik zit alleen nog een beetje met de lengte van een jaar. Liefst worden dat 100 of 1000 dagen natuurlijk, maar dat schiet ook niet op.
En dat is dus precies waarom het niet opschiet.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat laatste wat je zegt kan niet, lijkt me. Of je moet de koppeling van een jaar aan de baan van de aarde losmaken maar dan gaan de seizoenen emigreren.
De Romeinse kalender had ook tien maanden van dertig dagen met aan het eind anderhalve maand aan losse dagen die nergens bij hoorden. Ook leuk.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dat is dus precies waarom het niet opschiet.
Het is ook maar een gedachtenexperiment. De Franse Revolutionaire kalender had overigens 10 maanden van 3 weken van 10 dagen, met een feestweek van 5 (of 6) dagen aan het einde van het jaar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |