bronquote:ABORTUSONDERZOEK TNS-NIPO
02 mrt 2016
Wat wéten Nederlanders eigenlijk over situatie rond abortus in ons land? En wat zijn hun standpunten bij ethische dilemma's rond dit thema? Hoewel de abortuswet al 32 jaar oud is, is er nooit op deze schaal onderzoek gedaan naar de opvattingen van Nederlanders op dit thema. Het onderzoek dat TNS NIPO heeft verricht rond houding ten opzichte van abortus is dan ook uniek te noemen.
Voor de SGP zaten er, naast bekende stemverhoudingen, ook positieve verrassingen in het onderzoek. Om er slechts drie te noemen:
60% van de ondervraagden is het (helemaal) eens met de stelling: er moet vaker worden gekeken naar alternatieven voor een abortus (bijvoorbeeld adoptie of een pleeggezin)
58% is het (helemaal) eens met de stelling: het is belangrijk dat de redenen voor een abortus of het uitdragen van een zwangerschap geregistreerd worden
81 procent van de ondervraagden wil onafhankelijk voorlichting rond abortus. Nu vinden deze gesprekken voornamelijk plaats in de abortuskliniek.
Beste plekken van voorlichting voor ongewenst zwangere vrouwen: onafhankelijke instellingen (41%), huisarts (40%)
Kees van der Staaij: ‘Wij waren ons ervan bewust dat een onderzoek óók kan betekenen dat er minder welgevallige dingen naar voren komen. Maar nóg erger vind ik dat er helemáál niet over gepraat wordt. Daarvoor ligt dit onderwerp ons te na aan het hart. Het wil er bij mij écht niet in dat er in Nederland maar liefst 30.000 noodsituaties per jaar zijn op basis waarvan een ongeboren kind wordt geaborteerd.
Positief verrast ben ik voor de toch wel brede steun op thema’s die voor ons van belang zijn, zoals onafhankelijke voorlichting, reden-registratie en alternatieven voor abortus Daarnaast is het aardig om te zien dat bij diverse thema’s de politieke achterban genuanceerder denkt dan hun partij in de Kamer.
En wat ik hoopgevend vind is dat jongeren staan aanmerkelijk kritischer ten opzichte van abortus dan de oudere generatie. Dat spoort met wat ik zelf vaak waarneem als ik met jongeren in gesprek ga. Dat geeft me hoop voor de toekomst.
Sowieso, mensen zelf laten beslissen over hun leven en lichaamquote:Op woensdag 2 maart 2016 21:24 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind dat als er een mogelijkheid is om vrijheid in te perken, die met beide handen aangegrepen moet worden. Alles wat we in de jaren '90 bereikt hebben moet kapot.
wetenschap heeft niet stil gestaan. Goed om opnieuw de balans op te maken tussen zelf beschikking en het recht van levenquote:Op woensdag 2 maart 2016 21:17 schreef Tem het volgende:
[..]
bron
Onderzoek TNS NIPO
In het nieuws:
http://www.volkskrant.nl/(...)geldgebrek~a4255361/
http://www.volkskrant.nl/politiek/het-binnenhof-2-maart~a4255491/
De SGP wil op een slimme manier het debat weer eens aanslingeren over abortus. VVD en D66 hebben sowieso geen oren ernaar om hierover in discussie te gaan. Maar is dat terecht?
Zijn de meningen en opvattingen tegenwoordig wat veranderd ten opzichte van abortus en zo ja is het nodig om de huidige wetgeving daarop uiteindelijk aan te passen?
Zelf heb ik nog geen helder standpunt hierin en neig naar dat de huidige wetgeving prima is. Maar daarnaast lijkt het mij nooit slecht om debatten te voeren over dergelijke onderwerpen wanneer blijkt dat een groot deel toch wat anders tegen de zaken aankijkt.
Graag jullie mening.
Daarnaast is de vraagstelling ook bevoordeeld natuurlijk. Het is heel makkelijk om openminded te lijken door de vragen te beantwoorden zoals de SGP dat wil zien. Wat voor klootzak ben je nou als je niet voor meer voorlichting bent?quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:29 schreef Tja..1986 het volgende:
Wtf maakt de mening van de meerderheid in dit geval uit? Is de meerderheid ongewenst zwanger? Ik zeg het niet vaak, maar in dit geval, bemoei je met je eigen zaken.
Laat mij die voorlichting maar geven.quote:Op woensdag 2 maart 2016 22:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daarnaast is de vraagstelling ook bevoordeeld natuurlijk. Het is heel makkelijk om openminded te lijken door de vragen te beantwoorden zoals de SGP dat wil zien. Wat voor klootzak ben je nou als je niet voor meer voorlichting bent?
Maar komt de vraag wie al die extra voorlichting moet gaan betalen... tja dan geven mensen niet thuis natuurlijk.
bereid je maar voor op een parade aan beledigingen. Ik ben het met je eens maar kan ook de kant van de vrouw snappen. Daarom moet dat aantal weken terug. Fors terug. 12 weken zou de absolute max moeten zijn. Daarna kijken naar alternatieven als de toekomstige leefsituatie echt zo beroerd is. Dat kun je ook beter toetsen om zo te voorkomen dat consumentistische abortussen plaatsvindenquote:Op vrijdag 4 maart 2016 09:43 schreef Snackman het volgende:
Kijk.
Een foetus / baby is levend en heeft dus net als jullie recht om te leven, al zit deze nog in de buik van de moeder.
Dat een moeder een keuze maakt voor abortus, is iets wat niet makkelijk gemaakt dient te worden.
Dat je als gevolg van incest of verkrachting zwanger word, is voor mij een reden om abortus te overwegen.
In alle andere gevallen moet er wel een hele gegronde reden zijn om tot abortus over te gaan.
We mogen ook niet iemand vermoorden, maar abortus mag wel?
Als je vrijwillig geslachtsgemeenschap heb, moet je ook de consequenties aanvaarden.
Wil je geen kinderen? Vrij dan veilig, maar geef een ongeboren vrucht niet de schuld van jouw fout, want dan bega je een moord.
Een ongeboren kind, hoe klein ook is gewoon leven en elk mens(je) heeft recht om te leven, jij heb die recht toch ook?
Waarom het ongeboren kind dan niet?
Neem je verantwoording,abortus is gelijk aan moord.
Bij 12 weken is het al leven. 12 weken is 3 maanden zwanger!quote:Op vrijdag 4 maart 2016 09:55 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
bereid je maar voor op een parade aan beledigingen. Ik ben het met je eens maar kan ook de kant van de vrouw snappen. Daarom moet dat aantal weken terug. Fors terug. 12 weken zou de absolute max moeten zijn. Daarna kijken naar alternatieven als de toekomstige leefsituatie echt zo beroerd is. Dat kun je ook beter toetsen om zo te voorkomen dat consumentistische abortussen plaatsvinden
Wat een suggestief gedoe zeg. Doe gewoon even normaal.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 09:55 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
bereid je maar voor op een parade aan beledigingen.
Als jij wat wilt met een foetus zal je het uit de buik van de moeder moeten snijden. Anders heb je er niets over te zeggen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 09:43 schreef Snackman het volgende:
Kijk.
Een foetus / baby is levend en heeft dus net als jullie recht om te leven, al zit deze nog in de buik van de moeder.
Dat een moeder een keuze maakt voor abortus, is iets wat niet makkelijk gemaakt dient te worden.
Dat je als gevolg van incest of verkrachting zwanger word, is voor mij een reden om abortus te overwegen.
In alle andere gevallen moet er wel een hele gegronde reden zijn om tot abortus over te gaan.
We mogen ook niet iemand vermoorden, maar abortus mag wel?
Als je vrijwillig geslachtsgemeenschap heb, moet je ook de consequenties aanvaarden.
Wil je geen kinderen? Vrij dan veilig, maar geef een ongeboren vrucht niet de schuld van jouw fout, want dan bega je een moord.
Een ongeboren kind, hoe klein ook is gewoon leven en elk mens(je) heeft recht om te leven, jij heb die recht toch ook?
Waarom het ongeboren kind dan niet?
Neem je verantwoording,abortus is gelijk aan moord.
Wat een onzinnige opmerking.... zeg dan niets.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 10:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als jij wat wilt met een foetus zal je het uit de buik van de moeder moeten snijden. Anders heb je er niets over te zeggen.
Het gaat mij niet om het beleid maar om de verantwoordelijkheid van de "ouders"quote:Op vrijdag 4 maart 2016 10:25 schreef borisz het volgende:
Ik ben blij dat we in Nederland een fatsoenlijk abortusbeleid hebben. De cijfers liggen al jaren (sinds 1990) rond de 30k. Wereldwijd hebben we één van de laagste abortuscijfers. Liever een abortus laten plegen onder goede omstandigheden dan met de breinaald.
Zie oa deze jaarreportage van 2013. https://fiom.nl/sites/def(...)ing-zwangerschap.pdf
pardon maar in sommige topics word je bijna gelyncht als je het prolife standpunt uitdraagt.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 10:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat een suggestief gedoe zeg. Doe gewoon even normaal.
ik ben het in en uit principe met je eens maar zie dat het niet realistisch is om jouw voorstel op korte termijn door te voerenquote:Op vrijdag 4 maart 2016 10:12 schreef Snackman het volgende:
[..]
Bij 12 weken is het al leven. 12 weken is 3 maanden zwanger!
Heb je zelf misschien kinderen? Ik wel.
Bij 12 weken vind er vaak een echo plaats en zie je leven, een mini baby-tje.
12 weken is dus al te laat.
Toekomstige leef situatie? Dat hoeft geen reden voor abortus te zijn, als de ouders niet in staat zijn de baby te verzorgen is adoptie ook nog een optie.
Er moeten dus echt zeer gegronde redenen zijn.
De vrouw, maar zeer zeker ook de man, moeten weten wat vrijen kan beteken, ook dus die verantwoording nemen, indien een zwangerschap daar op volgt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |