abonnement Unibet Coolblue
  maandag 29 februari 2016 @ 14:50:34 #1
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_160314706
Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?"
Voor de rest,...


In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2015. Het aangifteprogramma 2015 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2015 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2015. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.


Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2016 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2015 vindt u hetaangifteprogramma inkomstenbelasting 2015 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2016 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2015 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2015 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2017 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je net als vorig jaar wachten tot 1 maart 2016. Pas na 1 maart 2016 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2016 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2016 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2015 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2015. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2015. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2016 ontvangen.

Aanslaggrens Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra Veranderingen 2015 Ook in 2015 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld. Extra aandacht verdient het vervallen van de mogelijkheid om te kiezen voor fiscaal partnerschap. Controleer hier of je aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap voldoet. Voldoe je niet aan de voorwaarden, ben je automatisch geen fiscaal partner.

Studiekosten In navolging van vorig jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is. - studie zonder studiefinanciering over 2015 - studie met studiefinanciering over 2015 - studie met studiefinanciering in vorige jaren Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Meer info kun je hier vinden. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden. ;)
Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.
Voorgaande delen Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. Klik dus ook een op het pijltje links van de topictitel om naar het vorige topic te gaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door NoXia op 01-03-2016 09:05:57 ]
pi_160315949
Goed topic

Vanaf morgen kun je gaan indienen als het goed is *O*

Halverwege vorig jaar begonnen met fulltime werken dus ik verwacht een leuke teruggave
pi_160316063
Bedankt voor het topic. Dit ga ik volgen want het is elk jaar weer een helse klus dus elke tip is welkom ^O^ .
  maandag 29 februari 2016 @ 15:45:05 #4
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_160316092
De OP is niet helemaal up-to-date enzo. Ga ik nog aanpassen :)

Succes iedereen. ^O^
pi_160320138
Vanaf hoe laat zou je aangifte kunnen doen? Middernacht of ergens morgenochtend?

edit: op Twitter al gevonden, vanaf middernacht *O*
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_160320219
Ik heb een bericht gekregen op mijn overheid dat ik belastingaangifte moet doen, echter ben ik sinds Juni niet meer woonachtig in Nederland.
Ik neem aan dat ik dan aangifte moet doen over de periode van 1 januari tot het moment ik uit Nederland vertrok?
Of moet ik alle inkomsten gewoon opgeven tot het einde van het jaar?
  User die overal opduikt 2022 maandag 29 februari 2016 @ 19:54:05 #7
186611 Haags
pi_160322449
Wat veranderd er voor fiscale partners als ik vragen mag?
Zonder wrijving geen glans
pi_160322484
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 19:54 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Wat veranderd er voor fiscale partners als ik vragen mag?
Niks
Irene is bae <3
pi_160327114
Tip voor iedereen met wisselende inkomens (bijvoorbeeld als je bent gaan werken na je studie, of een tijdje werkloos bent geweest): www.belastinghelden.nl

Simpeler kan niet: vul je inkomsten in per jaar en je ziet gelijk of je wat terugkrijgt via middeling. Als dat zo is maken ze ook gelijk een brief voor je zodat je het terug kan vragen
  maandag 29 februari 2016 @ 22:07:14 #10
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_160327485
Ik heb tot nog toe geen bericht gehad, ook niet bij mijn overheid. :(
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_160328126
Altijd goed deze! Nu nog n positieve uitkomst....
  maandag 29 februari 2016 @ 23:20:12 #12
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_160329719
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 22:07 schreef VeX- het volgende:
Ik heb tot nog toe geen bericht gehad, ook niet bij mijn overheid. :(
Dat maakt niet uit dacht ik. Iedereen kan aangifte doen.
pi_160330439
Vraagje.

Zou mijn zus helpen met de aangifte aangezien haar vriend tot april op uitzending is.

Ze zijn in augustus officieel gaan samenwonen. Huis is koop en staat volledig op haar naam. Geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap. Geen huwelijk vooralsnog. Wel heeft ze sinds 11 januari 2016 een kindje met hem.

Moet ik hem nu deze ronde (verplicht) aanmerken als zijnde fiscaal partner ja/nee? Of komt dat volgend jaar? De aangifte gaat tenslotte over 2015, toen was de kleine er nog niet.
blablablabla
  dinsdag 1 maart 2016 @ 00:05:49 #14
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160330907
quote:
1s.gif Op maandag 29 februari 2016 23:46 schreef Elan het volgende:
Moet ik hem nu deze ronde (verplicht) aanmerken als zijnde fiscaal partner ja/nee? Of komt dat volgend jaar? De aangifte gaat tenslotte over 2015, toen was de kleine er nog niet.
quote:
U bent fiscale partners met een huisgenoot als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

• U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
• U hebt samen een kind.
• 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
• U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
• U bent samen eigenaar van een eigen woning.
• U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
• U bent meerderjarig en woont met een minderjarig kind in een opvangwoning of een huis voor beschermd wonen die u kreeg door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. U bewoont die woning samen met een meerderjarige die volgens de gemeente ook op dat adres staat ingeschreven.
Wilt u met die persoon geen fiscale partners zijn? Dan moet u hiervoor samen een verzoek doen. Ook moet u voldoen aan een aantal voorwaarden.
• U was het jaar ervoor al fiscale partners.
Als ze ook geen pensioenpartners zijn, zijn ze pas vanaf 11 januari jl. fiscaal partner.

P.s. proficiat oom!
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 00:14:38 #15
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160331066
Hop, de aangifte de deur uit.
Meteen even op toeslagen.nl het toetsingsinkomen aangepast.

Laat de rest van de vragen hier maar komen. Ik heb er zin in.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160331544
Wat te doen bij negatieve loonheffing? :o

Gewoon 0 invullen bij de jaaropgaaf?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 00:47:43 #17
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160331561
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 00:46 schreef Thomas-sama het volgende:
Wat te doen bij negatieve loonheffing? :o
Wat staat er precies op je jaaropgaaf?
En wat zegt de site zelf als je kijkt naar de voor ingevulde gegevens?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160331632
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 00:46 schreef Thomas-sama het volgende:
Wat te doen bij negatieve loonheffing? :o

Gewoon 0 invullen bij de jaaropgaaf?
Negatief bedrag invullen in de aangifte.
pi_160331689
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 00:47 schreef Nizno het volgende:

[..]

Wat staat er precies op je jaaropgaaf?
En wat zegt de site zelf als je kijkt naar de voor ingevulde gegevens?
Loonheffing: -24,32
Dit is niet vooraf ingevuld. Gaat om een ander dienstverband die ik van jan'15 t/m mar'15 had bij hetzelfde bedrijf.

Site zegt dat het geen negatieve bedragen accepteert.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 01:00:12 #20
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160331742
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 00:56 schreef Thomas-sama het volgende:
Loonheffing: -24,32
Kun je een geanonimiseerde kopie uploaden van die jaaropgaaf?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 01:13:06 #21
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160331895
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 00:56 schreef Thomas-sama het volgende:

[..]

Loonheffing: -24,32
Dit is niet vooraf ingevuld. Gaat om een ander dienstverband die ik van jan'15 t/m mar'15 had bij hetzelfde bedrijf.

Site zegt dat het geen negatieve bedragen accepteert.
Dan klinkt het mij als correctie. Heb je de echte jaaropgaaf? Want als het 2 functies bij hetzelfde bedrijf zijn in het jaar verwacht ik dat ze dat op 1 jaaropgaaf gezet hebben.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 1 maart 2016 @ 01:35:40 #22
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_160332120
Snelle vraag:
Dat vinkje van voorlopige aanslag staat dat altijd automatisch aangevinkt als je die hebt gekregen of kan het ook zo zijn dat je het wel hebt gekregen maar niet aangevinkt staat?

Neem aan van wel aangezien de Belastingdienst je die zelf verstrekt maar is dat ook echt zo?
Irene is bae <3
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 01:58:15 #23
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160332219
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 01:35 schreef Jiang153 het volgende:
Snelle vraag:
Dat vinkje van voorlopige aanslag staat dat altijd automatisch aangevinkt als je die hebt gekregen of kan het ook zo zijn dat je het wel hebt gekregen maar niet aangevinkt staat?

Neem aan van wel aangezien de Belastingdienst je die zelf verstrekt maar is dat ook echt zo?
Zou kunnen dat het uit staat als je het wel gehad hebt. Echter dit is puur een vinkje voor de rekenhulp. Je zult niet meer dan recht-voorlopige teruggaaf op je rekening krijgen. BD systeem is zo opgebouwd dat je voorlopige teruggaaf eigenlijk de eerste beschikking van 2015 is. Deze aangifte zorgt voor de tweede en wordt verrekend met je eerste.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 1 maart 2016 @ 02:00:35 #24
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_160332226
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 01:58 schreef Nizno het volgende:

[..]

Zou kunnen dat het uit staat als je het wel gehad hebt. Echter dit is puur een vinkje voor de rekenhulp. Je zult niet meer dan recht-voorlopige teruggaaf op je rekening krijgen. BD systeem is zo opgebouwd dat je voorlopige teruggaaf eigenlijk de eerste beschikking van 2015 is. Deze aangifte zorgt voor de tweede en wordt verrekend met je eerste.
Oh snap wel hoe het werkt hoor, maar ben aangifte van iemand anders aan het invullen alleen heb geen flauw idee of die mensen een VA hebben gekregen of niet.

Denk dat ik anders morgen maar gewoon even bel naar de belastingtel
Irene is bae <3
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 02:02:20 #25
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160332239
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 02:00 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Oh snap wel hoe het werkt hoor, maar ben aangifte van iemand anders aan het invullen alleen heb geen flauw idee of die mensen een VA hebben gekregen of niet.

Denk dat ik anders morgen maar gewoon even bel naar de belastingtel
Ze hebben jou niet alle info verstrekt?
Of weten ze zelf ook niet of ze elke maand al een voorlopige teruggaaf krijgen?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 1 maart 2016 @ 02:11:12 #26
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_160332287
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 02:02 schreef Nizno het volgende:

[..]

Ze hebben jou niet alle info verstrekt?
Of weten ze zelf ook niet of ze elke maand al een voorlopige teruggaaf krijgen?
Ehm het zijn mensen die niet eens Nederlands praten en/of lezen :')

Maar VA is altijd wel zo'n kut ding, want ken veel mensen die er geen zak van snappen en dan achteraf gefrustreerd raken dat ze niks krijgen als ze het geld in de loop van het jaar al hebben ontvangen :')

Deze man/vrouw heeft zelfs 2014 niet eens ingevuld en een snelle scan showed dat ze daar de algemene heffingskorting kunnen laten uitbetalen wat tevens ook geldt voor 2015. Toch wel een mooie 2k, tenzij ze al iets hebben gekregen natuurlijk maar dat weet ik niet.

Ik bel wel gewoon ff voor de zekerheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jiang153 op 01-03-2016 02:18:10 ]
Irene is bae <3
  dinsdag 1 maart 2016 @ 08:28:32 #27
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_160333190
Online aangifte lukt hier niet meer. Waarschijnlijk overbelast. :'(

quote:
Technische fout
Er is een technische fout opgetreden. U bent automatisch uitgelogd. Probeer het later nog eens.


[ Bericht 40% gewijzigd door NoXia op 01-03-2016 08:54:11 ]
pi_160333343
Wie kan mij uitleggen hoe het zit met de teruggekregen bedragen van een eerdere belastingaangifte? (2014)

Situatie: vorig jaar aangifte gedaan van kosten studie voor mijn vrouw(geen studifi) ; Conform de verdeelslag zou ik 600 euro terugkrijgen en zij niets. Het bedrag wat we uiteindelijk daadwerkelijk terugkregen was 86 euro omdat ik vorig jaar een heffingscorrectie moest terug betalen.

Ik heb eerdere berichten in dit topic van jaren geleden gelezen en er wordt zelfs gezegd dat ik hierin niets moet invullen omdat ik geen bedrag heb afgetrokken maar belasting terug kreeg? Wat moet ik doen?
pi_160333404
telt niet als inkomen van dit jaar lijkt me, maar verrekening vorig jaar lijkt me.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 09:58:20 #30
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_160334274
Net ingevuld _O_ geen storingen niets. Bene r weer blij mee...

Hoe snel krijg je het te ontvangen bedrag? Site is er niet duidelijker op geworden...geen zin om te zoeken
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 10:01:42 #31
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160334316
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 09:58 schreef Bugno het volgende:
Net ingevuld _O_ geen storingen niets. Bene r weer blij mee...

Hoe snel krijg je het te ontvangen bedrag? Site is er niet duidelijker op geworden...geen zin om te zoeken
de OP van dit topic lezen kan ook helpen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 1 maart 2016 @ 10:07:27 #32
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_160334417
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 10:01 schreef Nizno het volgende:

[..]

de OP van dit topic lezen kan ook helpen.
Sorry :@
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  dinsdag 1 maart 2016 @ 10:09:09 #33
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_160334443
Zojuist online ingevuld; heb alleen de jaaropgave van mijn vriend nog niet dus wacht nog ff met versturen.

Ik vond het hypotheken-gedeelte weer een stuk eenvoudiger dan vorig jaar! Er was nog meer vooringevuld, hoefde zelf alleen nog maar de ingangsdatum te vullen.

Wij hebben in 2013 een ander huis gekocht en daardoor nog een aantal leningdelen die onder de oude regeling vallen (aflossingsvrij, bankspaar-gedeelte) maar dat was allemaal netjes vastgelegd door de BD. Vorig jaar moesten we dat nog handmatig opgeven.

En dit jaar ook geen gedoe met de kapitaalverzekering eigen woning :D , ook veel duidelijker.

[ Bericht 45% gewijzigd door Arizona op 01-03-2016 10:14:13 ]
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
  dinsdag 1 maart 2016 @ 10:10:27 #34
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160334459
Niewbouw gekocht, er is bij mij nog niks ingevuld. Jammer.
pi_160334553
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 08:47 schreef Potrykus het volgende:
Wie kan mij uitleggen hoe het zit met de teruggekregen bedragen van een eerdere belastingaangifte? (2014)

Situatie: vorig jaar aangifte gedaan van kosten studie voor mijn vrouw(geen studifi) ; Conform de verdeelslag zou ik 600 euro terugkrijgen en zij niets. Het bedrag wat we uiteindelijk daadwerkelijk terugkregen was 86 euro omdat ik vorig jaar een heffingscorrectie moest terug betalen.

Ik heb eerdere berichten in dit topic van jaren geleden gelezen en er wordt zelfs gezegd dat ik hierin niets moet invullen omdat ik geen bedrag heb afgetrokken maar belasting terug kreeg? Wat moet ik doen?
Niets mee doen.
pi_160334706
Hoe zouden jullie omgaan met onderstaande situatie:

Ik start in 2016 met een opleiding, die ik eind 2015 heb betaald (ca 20.000 euro). Dit bedrag heb ik in 2016 gedeclareerd (en ontvangen) bij mijn werkgever. Maar mocht ik niet slagen dan loop ik het risico dat ik het in 2017 of 2018 terug moet betalen.

welke optie lijkt jullie het beste, of hebben jullie er nog een ander idee over?

A) Nu het bedrag in 2015 aftrekken en in 2016 het als extra inkomsten opgeven.
B) Niks aftrekken in 2015 en het laten zoals het is.
C) Pas in 2017/2018 als de financiële afhandeling 100% duidelijk is de kosten aftrekken (lijkt me geen optie voor de belastingdienst)
pi_160334760
quote:
0s.gif Op maandag 29 februari 2016 18:47 schreef Carlos93 het volgende:
Ik heb een bericht gekregen op mijn overheid dat ik belastingaangifte moet doen, echter ben ik sinds Juni niet meer woonachtig in Nederland.
Ik neem aan dat ik dan aangifte moet doen over de periode van 1 januari tot het moment ik uit Nederland vertrok?
Of moet ik alle inkomsten gewoon opgeven tot het einde van het jaar?
M-biljet invullen! Controleer even of de belastingdienst je huidig adres heeft, daar sturen ze een M-biljet naartoe. Helaas geen elektronische aangifte voor jou dit jaar
pi_160334838
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 10:24 schreef lithoijen het volgende:
Hoe zouden jullie omgaan met onderstaande situatie:

Ik start in 2016 met een opleiding, die ik eind 2015 heb betaald (ca 20.000 euro). Dit bedrag heb ik in 2016 gedeclareerd (en ontvangen) bij mijn werkgever. Maar mocht ik niet slagen dan loop ik het risico dat ik het in 2017 of 2018 terug moet betalen.

welke optie lijkt jullie het beste, of hebben jullie er nog een ander idee over?

A) Nu het bedrag in 2015 aftrekken en in 2016 het als extra inkomsten opgeven.
B) Niks aftrekken in 2015 en het laten zoals het is.
C) Pas in 2017/2018 als de financiële afhandeling 100% duidelijk is de kosten aftrekken (lijkt me geen optie voor de belastingdienst)
A) niet doen, dat is niet erg lekker voor je progressie. dik kans dat je in 2016 met die ¤20k in 52% schijf valt en je het in 2015 niet (geheel) tegen 52% aftrekt. Doe je jezelf geen plezier mee.
B) Wel het makkelijkst
C) ik zou voor deze optie gaan. dat is namelijk het moment waarop je (eventueel) daadwerkelijk betaalt.
pi_160334957
@ Robbie, Klinkt logisch, maar in 2017/2018 heb ik dan geen opleiding tegenover de kosten staan. Lijkt me wel iets waar de belastingdienst dan over kan vallen.

Optie A valt dan inderdaad af, goede tip.
pi_160335117
Hallo!

Als je prestatiebeurs in 2014 definitief niet is omgezet in een gift, mag je deze kosten in 2015 opnieuw opvoeren of mag dat maar een keer?
pi_160335129
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 10:38 schreef lithoijen het volgende:
@ Robbie, Klinkt logisch, maar in 2017/2018 heb ik dan geen opleiding tegenover de kosten staan. Lijkt me wel iets waar de belastingdienst dan over kan vallen.

Optie A valt dan inderdaad af, goede tip.
Als ze de aftrek dat jaar weigeren (zullen ze denk ik niet doen) kun je altijd nog vragen of ze de aftrek alsnog in een eerder jaar willen verlenen, zullen ze niet moeilijk over doen
pi_160335192
Laatst een bericht gekregen van restant persoonsgebonden aftrek. Deze brief vind ik zo snel niet terug, maar ik wil wel weten welk bedrag dit was. Dit was een bedrag over 2013. Kan ik dit online nog ergens inzien?
Dit bericht heb ik namelijk niet ontvangen op mijn overheid.nl

[ Bericht 1% gewijzigd door MichelWuyts op 01-03-2016 12:05:36 ]
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 1 maart 2016 @ 11:28:35 #43
186611 Haags
pi_160335925
quote:
U kunt nu niet inloggen op Mijn Belastingdienst

Mijn Belastingdienst is tijdelijk niet bereikbaar. Dit komt doordat het maximale aantal mensen is ingelogd. Wij vragen u om later terug te komen. Onze excuses voor het ongemak.

Wat is een goede tijd om in te loggen?

Op de volgende tijden is het meestal niet zo druk:

's morgens voor 12.00 uur
maandag tot en met zaterdag van 12.00 tot 20.00 uur
's avonds na 23.00 uur
:') :') :')
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 1 maart 2016 @ 11:33:48 #44
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_160336036
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 11:28 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

:') :') :')
Tja, de eerste dag en de laatste dag hebben ze hier volgens mij altijd last van :P. Ik had vanmorgen rond half 10 geen enkel probleem om in te loggen gelukkig *O*
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 11:57:29 #45
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160336493
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 10:52 schreef MichelWuyts het volgende:
Laatst een bericht gekregen van restant persoonsgebonden budget. Deze brief vind ik zo snel niet terug, maar ik wil wel weten welk bedrag dit was. Dit was een bedrag over 2013. Kan ik dit online nog ergens inzien?
Dit bericht heb ik namelijk niet ontvangen op mijn overheid.nl
Ik gok dat je dan even moet bellen met de instantie die heeft PGB verstrekt heeft, of eventueel een tussenpersoon als je die had.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160336602
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 10:52 schreef MichelWuyts het volgende:
Laatst een bericht gekregen van restant persoonsgebonden budget. Deze brief vind ik zo snel niet terug, maar ik wil wel weten welk bedrag dit was. Dit was een bedrag over 2013. Kan ik dit online nog ergens inzien?
Dit bericht heb ik namelijk niet ontvangen op mijn overheid.nl
hebben we het hier over een restant persoonsgebonden budget of persoonsgebonden aftrek? Voor de zekerheid
pi_160336613


[ Bericht 100% gewijzigd door MichelWuyts op 01-03-2016 12:05:20 ]
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_160336636
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 12:03 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

hebben we het hier over een restant persoonsgebonden budget of persoonsgebonden aftrek? Voor de zekerheid
aah sorry-> Aftrek. Nu snap ik de verwarring. 1 verkeerd woord :P
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_160336869
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 12:04 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

aah sorry-> Aftrek. Nu snap ik de verwarring. 1 verkeerd woord :P
Goed gegokt dan :) daar valt volgens mij niet meer erg makkelijk achter te komen.. Als je weet dat er nog een bedrag staat dan zou ik gewoon iets invullen (bijv ¤10,-) bij restant persoonsgebonden aftrek, past de belastingdienst het zelf wel aan. :Y
pi_160338012
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 12:15 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Goed gegokt dan :) daar valt volgens mij niet meer erg makkelijk achter te komen.. Als je weet dat er nog een bedrag staat dan zou ik gewoon iets invullen (bijv ¤10,-) bij restant persoonsgebonden aftrek, past de belastingdienst het zelf wel aan. :Y
hmm ok. Ik weet niet of het ooit al is verrekend, want ik kreeg pas onlangs die brief. Maar stel ik vul te veel in, wordt dat dan gezien als fraude?
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_160338766
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 13:03 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

hmm ok. Ik weet niet of het ooit al is verrekend, want ik kreeg pas onlangs die brief. Maar stel ik vul te veel in, wordt dat dan gezien als fraude?
Nee hoor, zoiets gebeurt wel eens. Zolang je niet elk jaar zoiets doet is dat geen probleem.. vooral als je wel recht hebt op een aftrekpost maar het verkeerde bedrag invult leggen ze heus geen boete o.i.d. op
pi_160341062
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 10:28 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

M-biljet invullen! Controleer even of de belastingdienst je huidig adres heeft, daar sturen ze een M-biljet naartoe. Helaas geen elektronische aangifte voor jou dit jaar
Dank voor je antwoord. Slechte service van de belastingdienst :(
  dinsdag 1 maart 2016 @ 15:01:44 #53
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_160341305
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 11:28 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

:') :') :')
Waarschijnlijk geldt dit pas na dit weekend. Het zal nu vast druk zijn met mensen die hem snel in willen vullen.
Zoals ondergetekende over een uurtje.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 1 maart 2016 @ 17:03:56 #54
356891 Abed
hooggeleid
pi_160344379
Hallo,

ik heb een zakelijke verzekering lopen. Nu vraag ik mij af, mag ik deze kosten in totaliteit aftrekken en zo ja, waar schaar ik deze onder? Ik vermoed Andere kosten?
Dank.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_160345925
Ik ben hem aan het invullen en ik kom bij het puntje "had u een huisgenoot?". Ik woon in een studentenhuis met meerdere huisgenoten, waarvan er vorig jaar ook twee zijn weggegaan en weer twee nieuw bij zijn gekomen. Moet ik hier dan echt 6 namen in gaan vullen?

Als ik op het vraagteken druk krijg ik dit te zien:

quote:
Kies 'Ja' als:

u in 2015 samenwoonde
u met uw kind of met uw vader of moeder op hetzelfde adres stond ingeschreven bij de gemeente en u allebei 27 jaar of ouder was op 31 december 2014

Kies ook 'Ja' als 1 van u:

was opgenomen in een verpleeg- of verzorgingshuis
tijdelijk was uitgezonden of overgeplaatst

Kies 'Nee' als:

u met uw kind of met uw vader of moeder op hetzelfde woonadres stond ingeschreven bij de gemeente en ten minste 1 van u jonger dan 27 jaar was op 31 december 2014
1 van u een deel van de woning huurde van de ander (verhuur op zakelijke gronden)
Geen van allen lijkt voor mij van toepassing. Ik woon niet met 'de ander' in huis, de huisbaas woont hier niet.

Wat denken jullie ervan? Mis ik iets?
pi_160346264
iemand toevalig ook linkje om het programma te downloaden zo als vorige jaar
pi_160346530
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 18:21 schreef amp25 het volgende:
iemand toevalig ook linkje om het programma te downloaden zo als vorige jaar
Kan dit jaar niet meer helaas..
pi_160346570
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 18:35 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Kan dit jaar niet meer helaas..
:'( :'( dammed
pi_160346742
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 18:01 schreef lolnoob123 het volgende:
Ik ben hem aan het invullen en ik kom bij het puntje "had u een huisgenoot?". Ik woon in een studentenhuis met meerdere huisgenoten, waarvan er vorig jaar ook twee zijn weggegaan en weer twee nieuw bij zijn gekomen. Moet ik hier dan echt 6 namen in gaan vullen?

Geen van allen lijkt voor mij van toepassing. Ik woon niet met 'de ander' in huis, de huisbaas woont hier niet.

Wat denken jullie ervan? Mis ik iets?
Je woont niet samen in dit geval. ^O^
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_160346827
quote:
Thanks! Alles ingevuld , altijd een fijn gevoel als het weer klaar is.
pi_160347291
Was die vraag over contant geld er vorig jaar ook al? Kan het me niet herinneren... Vraag me toch sterk af hoe ze zoiets willen controleren :?
  dinsdag 1 maart 2016 @ 19:22:11 #62
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160347654
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht. Omdat mijn hypotheek en schenking van ouders meer waren dan de aanschafprijs van de woning is het restant in een bouwdepot gegaan wat ik uiteindelijk vorig jaar heb afgelost op mijn hypotheek.

Ik weet nu alleen niet of dat een nieuwbouw of verbouwrekening was. Op mijn jaaroverzicht staat dat het een bouwrekening met NHG is.

Ik ga nu even de belastingdienstwebsite afspeuren, maar als iemand 't zo weet hoor ik het graag

Edit: Verbouwdepot dus

[ Bericht 4% gewijzigd door kanovinnie op 01-03-2016 19:27:20 ]
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_160348577
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 19:08 schreef fh101 het volgende:
Was die vraag over contant geld er vorig jaar ook al? Kan het me niet herinneren... Vraag me toch sterk af hoe ze zoiets willen controleren :?
Is niet nieuw, maar de vraagstelling is qua tekst ge-jip-en-janneke'd-
Controleren kunnen ze niet, maar mochten ze er toch op een of andere manier achter komen, kun je een boete krijgen.
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_160349108
Ik ben nu ingelogd en ik zie alleen maar aangifte over 2016 staan maar niet over 2015...
Heb wel een brief gekregen om aangifte te doen.
Iemand hetzelfde probleem?

Ah ik zie het al, ze hebben standaard de automatische teruggave voor 2016 beschikbaar gemaakt.
Ik snapte er al helemaal niets van...

[ Bericht 24% gewijzigd door Lingue op 01-03-2016 20:12:55 ]
pi_160349343
Je zit in de voorlopige voor 2016. Je moet via het menu kiezen voor die van 2015 :)
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_160349547
ik krijg hele tijd als ik inlog dit

Let op!

De actueelberichten kunnen op dit moment niet worden getoond. Probeer het later nog eens.
pi_160349741
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 20:18 schreef amp25 het volgende:
ik krijg hele tijd als ik inlog dit

Let op!

De actueelberichten kunnen op dit moment niet worden getoond. Probeer het later nog eens.
Ik ook :') maar hij lijkt wel verstuurd
pi_160349790
ik krijg zelfs op de hoofdpagina te zienn in mijn belastingdient geen mogelijk om ok maar gegevens te downloaden
pi_160349926
Op de eerste dag 's avonds na het eten in proberen te loggen is vragen om moeilijkheden. Ik zou het na 10 uur of morgenochtend weer proberen :)
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_160351343
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 20:12 schreef Alan_Bastard het volgende:
Je zit in de voorlopige voor 2016. Je moet via het menu kiezen voor die van 2015 :)
Ja ik kwam er ook achter. Handig om die op de homepage te zetten en niet je aangifte.

Ik vind het er totaal niet vriendelijk uitzien die omgeving van de Belastingdienst. Ze willen mee met de tijd, maar ze lopen nog heel ver achter...

Gelukkig klopte dit jaar wel al mijn gegevens dus dat was een erg makkelijke aangifte. Van het weekend nog even bekijken, maar denk niet dat ik de drempel van zorgkosten voorbij ga. Dus verder allemaal recht toe en recht aan.

Moet binnenkort wel de aangifte van mijn broertje in gaan vullen over 2015. Die is gaan samenwonen halverwege het jaar ofzo (sept). Is het net zo makkelijk om dat in te vullen door gewoon de vragen te volgen?
pi_160351619
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:13 schreef Lingue het volgende:
Moet binnenkort wel de aangifte van mijn broertje in gaan vullen over 2015. Die is gaan samenwonen halverwege het jaar ofzo (sept). Is het net zo makkelijk om dat in te vullen door gewoon de vragen te volgen?
Ja, je kunt opgeven dat je een fiscale partner hebt en dan krijg je de relevante vragen vanzelf ^O^
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_160351717
Let op!
De actueelberichten kunnen op dit moment niet worden getoond. Probeer het later nog eens.

:?
Hele dag al zo...
Interessant he ?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 21:25:54 #73
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160351851
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:19 schreef Alan_Bastard het volgende:

[..]

Ja, je kunt opgeven dat je een fiscale partner hebt en dan krijg je de relevante vragen vanzelf ^O^
Echter hoeven ze geen fiscaal partnerschap te hebben. Samenwonen op zich zorgt niet voor wel of niet fiscaal partner zijn.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 21:27:05 #74
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160351900
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:22 schreef Zwolsboy het volgende:
Let op!
De actueelberichten kunnen op dit moment niet worden getoond. Probeer het later nog eens.

:?
Hele dag al zo...
Ja die actueelberichten melding staat er idd al vanaf 12u afgelopen nacht. Maakt niet uit. Even op 2015 drukken en aangifte ib doen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 21:27:57 #75
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160351932
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 20:26 schreef amp25 het volgende:
ik krijg zelfs op de hoofdpagina te zienn in mijn belastingdient geen mogelijk om ok maar gegevens te downloaden
Je hoeft niets te downloaden. Gewoon aangifte in de webbrowser.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 21:28:54 #76
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160351964
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 19:22 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht. Omdat mijn hypotheek en schenking van ouders meer waren dan de aanschafprijs van de woning is het restant in een bouwdepot gegaan wat ik uiteindelijk vorig jaar heb afgelost op mijn hypotheek.

Ik weet nu alleen niet of dat een nieuwbouw of verbouwrekening was. Op mijn jaaroverzicht staat dat het een bouwrekening met NHG is.

Ik ga nu even de belastingdienstwebsite afspeuren, maar als iemand 't zo weet hoor ik het graag

Edit: Verbouwdepot dus
Al gevonden dus? :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  dinsdag 1 maart 2016 @ 21:29:15 #77
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_160351974
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:28 schreef Nizno het volgende:

[..]

Al gevonden dus? :)
Klopt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_160352022
quote:
99s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:25 schreef Nizno het volgende:

[..]

Echter hoeven ze geen fiscaal partnerschap te hebben. Samenwonen op zich zorgt niet voor wel of niet fiscaal partner zijn.
Ok, moeten ze dat ergens van te voren hebben aangegeven of volgt dat nav deze aangifte vanzelf?
De een studeert nog de ander probeert een baan te vinden.
Kijken wat het meest gunstige gaat zijn en dan pas beslissen kan dan?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 21:30:47 #79
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160352026
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:29 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Klopt.
Mooi zo. Dan staat geloof ik alleen de vraag over zakekijke verzekering nog open.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 maart 2016 @ 21:31:43 #80
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160352063
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:30 schreef Lingue het volgende:

[..]

Ok, moeten ze dat ergens van te voren hebben aangegeven of volgt dat nav deze aangifte vanzelf?
De een studeert nog de ander probeert een baan te vinden.
Kijken wat het meest gunstige gaat zijn en dan pas beslissen kan dan?
Je krijgt de vraag over huisgenoten en jan de vragen invullen met ja of nee.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160352207
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:19 schreef Alan_Bastard het volgende:

[..]

Ja, je kunt opgeven dat je een fiscale partner hebt en dan krijg je de relevante vragen vanzelf ^O^
Ok, dankjewel

en @Nizno ook bedankt voor de aanvulling. Ik ga er binnenkort even mee stoeien.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 21:47:12 #82
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_160352648
Wat zouden jullie in deze situatie invullen:

Tot eind april was ik bezig met afstuderen bij het bedrijf waar ik nu werk. De rest van 2015 had ik een fulltime arbeidscontract. Dat zijn dus 8 maanden. In die 8 maanden reisde ik met de ov waarbij ik meer reiskosten maakte dan dat ik vergoed kreeg. De eerste 4 maanden van 2015 reisde ik ook met de ov, maar ik had dan natuurlijk studentenreisproduct.

Wanneer ik bij de vraag "Had u een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring?" ja invul, dan moet ik de periode opgeven waarin ik met de ov reisde voor werk. Moet ik daar als begindatum 1 januari 2015 of 1 mei 2015 opgeven?

En ik neem aan dat ik bij aantal kilometers de afstand hemelsbreed moet opgeven en niet de daadwerkelijke afstand dat ik reis? De daadwerkelijke afstand is natuurlijk meer is dan hemelsbreed aangezien de trein niet rechtstreeks naar mijn eindbestemming rijdt? :P
Sisco Certified
pi_160352712
Waarom wil de BD de volledige aankoopkosten van mijn woning weten?
pi_160352861
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:47 schreef FoolWithMokey het volgende:
Wat zouden jullie in deze situatie invullen:

Tot eind april was ik bezig met afstuderen bij het bedrijf waar ik nu werk. De rest van 2015 had ik een fulltime arbeidscontract. Dat zijn dus 8 maanden. In die 8 maanden reisde ik met de ov waarbij ik meer reiskosten maakte dan dat ik vergoed kreeg. De eerste 4 maanden van 2015 reisde ik ook met de ov, maar ik had dan natuurlijk studentenreisproduct.

Wanneer ik bij de vraag "Had u een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring?" ja invul, dan moet ik de periode opgeven waarin ik met de ov reisde voor werk. Moet ik daar als begindatum 1 januari 2015 of 1 mei 2015 opgeven?
Heb het opgezocht, gewoon 1 januari. De kosten zijn niet relevant in dit geval. Gelukje!

[ Bericht 5% gewijzigd door Alan_Bastard op 01-03-2016 22:09:28 ]
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 22:06:49 #85
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_160353508
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:51 schreef Alan_Bastard het volgende:

[..]

Wat staat er in de verklaring? Ik zou 1 mei invullen eerlijk gezegd.
Die heb ik nog niet, moet het nog aanvragen.

Maar zie dat het voor het bedrag dat ik terug krijg niets uitmaakt of ik de vraag "Had u een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring?" met ja beantwoord en vanaf 1 januari opgeef, of de vraag met nee beantwoord. Ik beantwoord het dan maar gewoon met nee, geen gezeik verder.
Sisco Certified
  dinsdag 1 maart 2016 @ 22:19:45 #86
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_160353967
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:51 schreef Alan_Bastard het volgende:

[..]

Heb het opgezocht, gewoon 1 januari. De kosten zijn niet relevant in dit geval. Gelukje!
Maar voor het bedrag dat ik ontvang blijkt het niet uit te maken of ik 1 januari of 1 mei invul. Het maakt zelfs niet uit als ik de vraag met nee beantwoord. Dus helaas geen gelukje :P
Sisco Certified
  dinsdag 1 maart 2016 @ 22:33:36 #87
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160354457
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 10:24 schreef lithoijen het volgende:
Ik start in 2016 met een opleiding, die ik eind 2015 heb betaald (ca 20.000 euro). Dit bedrag heb ik in 2016 gedeclareerd (en ontvangen) bij mijn werkgever. Maar mocht ik niet slagen dan loop ik het risico dat ik het in 2017 of 2018 terug moet betalen.
quote:
Drukkende kosten
Persoonsgebonden aftrekposten zijn alleen aftrekbaar als het gaat om zogenoemde drukkende kosten. Dit wordt het ‘drukken-criterium’ genoemd en is geregeld in artikel 6.1, eerste lid, onderdeel a, Wet IB 2001.
Het gaat er kort gezegd om dat de kosten uit eigen middelen moeten zijn voldaan. Verstrekkingen of vergoedingen van derden (voor de betreffende uitgaven of middelen) hebben dan ook tot gevolg dat de kosten
voor dat gedeelte niet drukken.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 22:42:03 #88
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160354831
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:47 schreef FoolWithMokey het volgende:
Tot eind april was ik bezig met afstuderen bij het bedrijf waar ik nu werk. De rest van 2015 had ik een fulltime arbeidscontract. Dat zijn dus 8 maanden. In die 8 maanden reisde ik met de ov waarbij ik meer reiskosten maakte dan dat ik vergoed kreeg. De eerste 4 maanden van 2015 reisde ik ook met de ov, maar ik had dan natuurlijk studentenreisproduct.

Wanneer ik bij de vraag "Had u een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring?" ja invul, dan moet ik de periode opgeven waarin ik met de ov reisde voor werk. Moet ik daar als begindatum 1 januari 2015 of 1 mei 2015 opgeven?

En ik neem aan dat ik bij aantal kilometers de afstand hemelsbreed moet opgeven en niet de daadwerkelijke afstand dat ik reis? De daadwerkelijke afstand is natuurlijk meer is dan hemelsbreed aangezien de trein niet rechtstreeks naar mijn eindbestemming rijdt? :P
quote:
Bent u in loondienst? En reist u met het openbaar vervoer tussen uw woning en uw werk? Dan mag u onder bepaalde voorwaarden een vast bedrag aftrekken van uw inkomen. U mag niet de werkelijk gemaakte kosten aftrekken. Als u van uw werkgever een vergoeding ontvangt voor uw reiskosten per openbaar vervoer, moet u de vergoeding van dit vaste bedrag aftrekken.
Startdatum is dus 1 mei (ervan uitgaande dat toen je loondienstverband begon).

quote:
Het bedrag dat u mag aftrekken, hangt af van:
de afstand van een enkele reis van uw woning naar uw werk met het openbaar vervoer
• het aantal dagen dat u per week reist
Als u maar een deel van het jaar reist, bereken dan een evenredig deel van het aftrekbare bedrag.
Dus de daadwerkelijke kilometers die de trein/bus/etc. rijdt. Niet de kilometers hemelsbreed.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  woensdag 2 maart 2016 @ 00:06:31 #89
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_160357648
Ik heb een vrij laag inkomen (15.000) en flink wat aftrekposten en ik betaal circa 1500 loonheffing. En toch moet ik 300 euro bijbetalen. Ra, ra hoe kan dat :?
  woensdag 2 maart 2016 @ 00:33:38 #90
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_160358061
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 00:06 schreef Mishu het volgende:
Ik heb een vrij laag inkomen (15.000) en flink wat aftrekposten en ik betaal circa 1500 loonheffing. En toch moet ik 300 euro bijbetalen. Ra, ra hoe kan dat :?
Loonheffing.

Wilde gok want geen inzicht.
Irene is bae <3
  woensdag 2 maart 2016 @ 00:35:50 #91
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_160358094
quote:
10s.gif Op woensdag 2 maart 2016 00:33 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Loonheffing.

Wilde gok want geen inzicht.
Tering he, kunnen ze niet bij de hogere inkomens aankloppen?
  woensdag 2 maart 2016 @ 00:36:38 #92
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_160358113
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2016 00:35 schreef Mishu het volgende:

[..]

Tering he, kunnen ze niet bij de hogere inkomens aankloppen?
Klaag bij je werkgever dan.

Sowieso wat voor flinke aftrekposten heb je dan.
Irene is bae <3
pi_160360068
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 00:06 schreef Mishu het volgende:
Ik heb een vrij laag inkomen (15.000) en flink wat aftrekposten en ik betaal circa 1500 loonheffing. En toch moet ik 300 euro bijbetalen. Ra, ra hoe kan dat :?
Voorlopige teruggaaf te veel gekregen?
Ik zou mijn handen dichtknijpen als ik maar rond de 10% loonheffing zou betalen, ik betaal in totaal meer dan 30% :{
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
  woensdag 2 maart 2016 @ 07:49:09 #94
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160360298
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:48 schreef RunnerAdd het volgende:
Waarom wil de BD de volledige aankoopkosten van mijn woning weten?
Voor de bepaling van de maximale eigenwoningschuld (en daarmee samenhangende renteaftrek).
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 2 maart 2016 @ 09:31:10 #95
317239 par4
say what
pi_160361200
Vraagje,

Jaren voorheen altijd ca. 500,- aan te veel ingehouden loonheffing teruggekregen ivm. meerdere baantjes (bijbaan en stage).

Echter in 2015 3 baantjes gehad (2x stage gelopen en een bijbaan) altijd ervoor gezorgd dat er maar bij één werkgever loonheffingskorting is toegepast.

Dit jaar heb ik voor meer dan 900,- aan ingehouden loonheffing. Echter moet ik dit jaar 60,- bijbetalen.. Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ik had verwacht dat ik weer dit volledige bedrag aan ingehouden loonheffing terug zou krijgen. (Ben 23 en heb iets meer dan 9000,- aan inkomsten uit werk).

Plies help, deze arme student needs $$$ :)
pi_160361366
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 09:31 schreef par4 het volgende:
Vraagje,

Jaren voorheen altijd ca. 500,- aan te veel ingehouden loonheffing teruggekregen ivm. meerdere baantjes (bijbaan en stage).

Echter in 2015 3 baantjes gehad (2x stage gelopen en een bijbaan) altijd ervoor gezorgd dat er maar bij één werkgever loonheffingskorting is toegepast.

Dit jaar heb ik voor meer dan 900,- aan ingehouden loonheffing. Echter moet ik dit jaar 60,- bijbetalen.. Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ik had verwacht dat ik weer dit volledige bedrag aan ingehouden loonheffing terug zou krijgen. (Ben 23 en heb iets meer dan 9000,- aan inkomsten uit werk).

Plies help, deze arme student needs $$$ :)
Je hebt nu gewoon meer gewerkt, waardoor je nu meer belasting moet betalen. Vorige keren zat je waarschijnlijk onder de drempel. Deze keer heeft een werkgever waarschijnlijk te weinig ingehouden.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_160361540
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 00:06 schreef Mishu het volgende:
Ik heb een vrij laag inkomen (15.000) en flink wat aftrekposten en ik betaal circa 1500 loonheffing. En toch moet ik 300 euro bijbetalen. Ra, ra hoe kan dat :?
Wajong uitkering?
Staan de aftrekposten wel juist?
Interessant he ?
pi_160363367
Snap er niks van... Het lijkt erop dat ik ¤9 moet betalen, en helemaal niks terugkrijg?

Goed, die ¤9 zit onder de drempel van ¤15, dus ik hoef niks te betalen, maar waar is de teruggave? Afgelopen jaren kreeg ik toch een paar honder euro terug, en nu ineens niks meer? Het is maar een bijbaantje naast de studie... ;(



Ik zou toch denken dat ik ¤660 terugkrijg? :{
It's funny
But not ha-ha funny.
  woensdag 2 maart 2016 @ 11:53:58 #99
317239 par4
say what
pi_160363426
quote:
9s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:51 schreef Nero22 het volgende:
Snap er niks van... Het lijkt erop dat ik ¤9 moet betalen, en helemaal niks terugkrijg?

Goed, die ¤9 zit onder de drempel van ¤15, dus ik hoef niks te betalen, maar waar is de teruggave? Afgelopen jaren kreeg ik toch een paar honder euro terug, en nu ineens niks meer? Het is maar een bijbaantje naast de studie... ;(

[ afbeelding ]

Ik zou toch denken dat ik ¤660 terugkrijg? :{
Precies mijn vraag dus. Een vriend van mij zit in dezelfde situatie. Of bereieken we allemaal een leeftijd waarop we te veel verdienen :D
  woensdag 2 maart 2016 @ 12:33:14 #100
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160364197
quote:
9s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:51 schreef Nero22 het volgende:
Snap er niks van... Het lijkt erop dat ik ¤9 moet betalen, en helemaal niks terugkrijg?

Goed, die ¤9 zit onder de drempel van ¤15, dus ik hoef niks te betalen, maar waar is de teruggave? Afgelopen jaren kreeg ik toch een paar honder euro terug, en nu ineens niks meer? Het is maar een bijbaantje naast de studie... ;(

[ afbeelding ]

Ik zou toch denken dat ik ¤660 terugkrijg? :{
De berekening van de belastingdienst denkt daar anders over.
Bijbaantje of niet, het belastingstelsel zit zodanig in elkaar dat je ook daarover inkomstenbelasting verschuldigd bent.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160364447
quote:
9s.gif Op woensdag 2 maart 2016 11:51 schreef Nero22 het volgende:
...

Ik zou toch denken dat ik ¤660 terugkrijg? :{
En waarom denk je dat?
pi_160364739
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 12:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

En waarom denk je dat?
Gewenning. Afgelopen jaren kreeg ik ongeveer dat bedrag terug. :+
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_160364782
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 09:31 schreef par4 het volgende:
Vraagje,

Jaren voorheen altijd ca. 500,- aan te veel ingehouden loonheffing teruggekregen ivm. meerdere baantjes (bijbaan en stage).

Echter in 2015 3 baantjes gehad (2x stage gelopen en een bijbaan) altijd ervoor gezorgd dat er maar bij één werkgever loonheffingskorting is toegepast.

Dit jaar heb ik voor meer dan 900,- aan ingehouden loonheffing. Echter moet ik dit jaar 60,- bijbetalen.. Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ik had verwacht dat ik weer dit volledige bedrag aan ingehouden loonheffing terug zou krijgen. (Ben 23 en heb iets meer dan 9000,- aan inkomsten uit werk).

Plies help, deze arme student needs $$$ :)
Ik verkeer in een soortgelijke situatie. Jaren honderden euro's teruggekregen van de belastingdienst.

Afgelopen jaar veel meer verdiend bij 3 verschillende baantjes, waarvan ik bij een werkgever loonheffingskorting heb aangevraagd.Nu krijg ik dit jaar ineens de melding dat ik 80 euro moet betalen ipv dat ik (zoals afgelopen jaren) veel geld terugkrijg.

Nu heb ik de oorzaak proberen te achterhalen en nu blijkt dat mijn arbeidskorting in het eindoverzicht ineens is verdubbeld ten aanzien van de opgetelde arbeidskorting in het beginoverzicht...WTF? Hoe komen ze bij dit bedrag? :{
Patat Friet
pi_160364829
quote:
10s.gif Op woensdag 2 maart 2016 12:55 schreef Nero22 het volgende:

[..]

Gewenning. Afgelopen jaren kreeg ik ongeveer dat bedrag terug. :+
Ja, OK. Maar zo'n beetje hét idee van belastingen is dat burgers geld aan de staat betalen, die daar vervolgens (al dan niet) zinnige dingen mee doet. Als iedereen maar de ingehouden belasting terug zou krijgen, zou dat niet zo best meer werken, wel?
pi_160364847
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 12:57 schreef ganzenherder het volgende:

[..]

Ik verkeer in een soortgelijke situatie. Jaren honderden euro's teruggekregen van de belastingdienst.

Afgelopen jaar veel meer verdiend bij 3 verschillende baantjes, waarvan ik bij een werkgever loonheffingskorting heb aangevraagd.Nu krijg ik dit jaar ineens de melding dat ik 80 euro moet betalen ipv dat ik (zoals afgelopen jaren) veel geld terugkrijg.

Nu heb ik de oorzaak proberen te achterhalen...
Het vetgedrukte is de oorzaak..
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 2 maart 2016 @ 13:00:23 #106
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160364850
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 12:57 schreef ganzenherder het volgende:

[..]

Ik verkeer in een soortgelijke situatie. Jaren honderden euro's teruggekregen van de belastingdienst.

Afgelopen jaar veel meer verdiend bij 3 verschillende baantjes, waarvan ik bij een werkgever loonheffingskorting heb aangevraagd.Nu krijg ik dit jaar ineens de melding dat ik 80 euro moet betalen ipv dat ik (zoals afgelopen jaren) veel geld terugkrijg.

Nu heb ik de oorzaak proberen te achterhalen en nu blijkt dat mijn arbeidskorting in het eindoverzicht ineens is verdubbeld ten aanzien van de opgetelde arbeidskorting in het beginoverzicht...WTF? Hoe komen ze bij dit bedrag? :{
zonder inzicht in de bedragen krijg je hier geen zinnig antwoord op aangezien de glazen bollen tegenwoordig niet meer voorradig zijn.

Uiteraard betaal je naar de hoogte van je inkomen belasting. Indien dat inkomen hoger wordt zul je ook meer belasting moeten betalen.

Als je standaard terig wilt krijgen kun je ook gewoon de loonheffingskorting niet toe laten passen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160364867
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 12:59 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ja, OK. Maar zo'n beetje hét idee van belastingen is dat burgers geld aan de staat betalen, die daar vervolgens (al dan niet) zinnige dingen mee doet. Als iedereen maar de ingehouden belasting terug zou krijgen, zou dat niet zo best meer werken, wel?
Ja dat snap ik heus wel. Begrijp alleen niet waarom ik dan afgelopen jaren honderden euro's terugkreeg, en nu niet. Er is niet veel veranderd aan mijn situatie. Ik studeer nog steeds, en mijn baan is nog steeds hetzelfde. Ik werk wel meer uren sinds vorig jaar. Zou dat het kunnen zijn?

Edit: lijkt het wel op nu ik de bovenstaande berichten zie.
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_160364874
quote:
99s.gif Op woensdag 2 maart 2016 13:00 schreef Nizno het volgende:

[..]

zonder inzicht in de bedragen krijg je hier geen zinnig antwoord op aangezien de glazen bollen tegenwoordig niet meer voorradig zijn.
Samenvatting:

Arbeidskorting in het ingevulde overzicht in het begin bedraagt ongeveer iets minder dan 1000 euro
Arbeidskorting in het eindoverzicht bedraagt meer dan 2000 euro.

Ik heb verder niks aangepast.

Hoe komt dit verschil?
Patat Friet
pi_160364963
quote:
10s.gif Op woensdag 2 maart 2016 13:01 schreef Nero22 het volgende:

...Ik werk wel meer uren sinds vorig jaar. Zou dat het kunnen zijn?

Edit: lijkt het wel op nu ik de bovenstaande berichten zie.
Dat zal het waarschijnlijk zijn.
pi_160364996
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 13:01 schreef ganzenherder het volgende:

[..]

Samenvatting:

Arbeidskorting in het ingevulde overzicht in het begin bedraagt ongeveer iets minder dan 1000 euro
Arbeidskorting in het eindoverzicht bedraagt meer dan 2000 euro.

Ik heb verder niks aangepast.

Hoe komt dit verschil?
Dat zou er eerder voor zorgen dat je minder verschuldigd bent dan meer.. Nogmaals, je schrijft dat je meer bent gaan verdienen. Ik zou het daar eerder in zoeken.
pi_160366079
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 13:06 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat zou er eerder voor zorgen dat je minder verschuldigd bent dan meer.. Nogmaals, je schrijft dat je meer bent gaan verdienen. Ik zou het daar eerder in zoeken.
Hmm. Het feit dat de belastingdienst ineens denkt dat ik 1000 euro meer aan arbeidskorting heb ontvangen dan ik daadwerkelijk gekregen heb pakt niet echt gunstig uit lijkt me.

Ik vraag me af hoe die arbeidskorting ineens verdubbeld kan zijn ten aanzien van de daadwerkelijk ontvangen arbeidskorting. Tellen ze er nog iets bij op? (reiskosten oid.)
Patat Friet
  woensdag 2 maart 2016 @ 13:56:59 #112
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_160366203
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 13:52 schreef ganzenherder het volgende:

[..]

Hmm. Het feit dat de belastingdienst ineens denkt dat ik 1000 euro meer aan arbeidskorting heb ontvangen dan ik daadwerkelijk gekregen heb pakt niet echt gunstig uit lijkt me.

Ik vraag me af hoe die arbeidskorting ineens verdubbeld kan zijn ten aanzien van de daadwerkelijk ontvangen arbeidskorting. Tellen ze er nog iets bij op? (reiskosten oid.)
Dat de belastingdienst meer arbeidskorting toepast is juist gunstig...
Hier wat leesvoer:
http://www.belastingdiens(...)rting/arbeidskorting
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_160366218
Ik ben vorig jaar geëmigreerd dus heb gisteren maar een M-formulier aangevraagd..

Meneer aan de telefoon zei dat ik niet moest schrikken, want het is toch een aardig boekwerk... :{

Ik zie het over ongeveer 10 werkdagen.

Iemand die eerder zo'n formulier heeft ingevuld??
pi_160366267
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 13:52 schreef ganzenherder het volgende:

[..]

Hmm. Het feit dat de belastingdienst ineens denkt dat ik 1000 euro meer aan arbeidskorting heb ontvangen dan ik daadwerkelijk gekregen heb pakt niet echt gunstig uit lijkt me.

Ik vraag me af hoe die arbeidskorting ineens verdubbeld kan zijn ten aanzien van de daadwerkelijk ontvangen arbeidskorting. Tellen ze er nog iets bij op? (reiskosten oid.)
Ik begrijp nu niet meer helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat de arbeidskorting op je loonstroken hoger is dan de arbeidskorting waar je recht op hebt volgens de belastingdienst?

Je ontvangt overigens geen arbeidskorting. Het is een korting op het te betalen bedrag aan belasting, en je werkgever(s) schatten in hoe hoog dat is (en houden dus minder loonheffing in).
pi_160367051
het irritante bij mij is dat mijn WOZ beschikking nog niet binnen is en volgens de gemeente belastingen ergens in maart binnen zal komen ( ook beschikkings bedrag is nog niet bekend).

Is er geen termijn waarbinnen de gemeente een WOZ moet beschikken?
Nu mazzel dat de termijn naar 1 mei gegaan is anders had ik ook nog allemaal acties mogen ondernemen voor uitstel van belastingaangifte.
  woensdag 2 maart 2016 @ 14:38:36 #116
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_160367081
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:36 schreef Xajorkith het volgende:
het irritante bij mij is dat mijn WOZ beschikking nog niet binnen is en volgens de gemeente belastingen ergens in maart binnen zal komen ( ook beschikkings bedrag is nog niet bekend).

Is er geen termijn waarbinnen de gemeente een WOZ moet beschikken?
Nu mazzel dat de termijn naar 1 mei gegaan is anders had ik ook nog allemaal acties mogen ondernemen voor uitstel van belastingaangifte.
Het gaat toch om je WOZ beschikking van 2015 die van belang is voor de aangifte, die zul je toch al wel hebben?
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_160367195
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:38 schreef MaLo het volgende:

[..]

Het gaat toch om je WOZ beschikking van 2015 die van belang is voor de aangifte, die zul je toch al wel hebben?
Je hebt helemaal gelijk, was beetje in de war doordat ik vorig jaar voorlopige teruggaaf voor het eerst had aangevraagd. Toen had ik natuurlijk de WOZ 2015 met peildatum 2014 nodig. Heb hem dus alleen voor dit jaar nodig voor de voorlopige teruggaaf.
Wil ik hem nog steeds wel graag want ben bang dat de woz verdubbeld is (nieuwbouw woning) en dat toch wel enige impact op mijn aangifte heeft.
  woensdag 2 maart 2016 @ 14:44:55 #118
112251 314
gimme pie!
pi_160367211
ik ben in oktober 2015 naar het buitenland verhuisd, krijg nu netjes de formulieren binnen, blijkt het 21 aangiftebladen + 101 pagina's toelichting :'( ik was gewend aan de digitale aangifte, wel zo makkelijk!

nu staat er op de website van de belastingdienst dat ik als ik een deel van 2015 in Nederland woonachtig was het M formulier dien te gebruiken, echter iets daarboven staat dat buitenlandse Nederlanders met een DigiD ook de digitale aangifte zouden moeten kunnen gebruiken.. wat is het nou?
http://www.belastingdiens(...)_belastingplichtigen
quote:
Online aangifte over 2015

Woont u buiten Nederland en deed u uw aangifte inkomstenbelasting met een pincode? Vanaf uw aangifte over 2015 verandert dat. U kunt geen pincode meer gebruiken. Voor uw aangifte over 2015 hebt u een DigiD nodig, of een gebruikersnaam en wachtwoord.
quote:
U woont een deel van het jaar in Nederland

Als u een deel van het jaar in Nederland hebt gewoond, dan moet u gebruikmaken van het M-formulier.
mocht het papierwerk worden, dan download ik alsnog de software om het als rekenhulp te gebruiken uiteraard, en hopelijk geldt het dan alleen dit jaar en kan ik volgende jaren indien nodig gewoon digitaal aangifte doen
  woensdag 2 maart 2016 @ 14:46:43 #119
112251 314
gimme pie!
pi_160367252
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 13:57 schreef Hitomi het volgende:
Ik ben vorig jaar geëmigreerd dus heb gisteren maar een M-formulier aangevraagd..

Meneer aan de telefoon zei dat ik niet moest schrikken, want het is toch een aardig boekwerk... :{

Ik zie het over ongeveer 10 werkdagen.

Iemand die eerder zo'n formulier heeft ingevuld??
ik maak net de envelope open: 21 pagina's aanslag + 101 pagina's toelichting :D

edit: 21 aangiftebladen, de meeste 'bladen' zijn 2 pagina's lang; dus zo'n 42 zeker, plus de eerdere 101 mag je best een boekwerkje noemen
pi_160367286
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:44 schreef 314 het volgende:
ik ben in oktober 2015 naar het buitenland verhuisd, krijg nu netjes de formulieren binnen, blijkt het 21 aangiftebladen + 101 pagina's toelichting :'( ik was gewend aan de digitale aangifte, wel zo makkelijk!

nu staat er op de website van de belastingdienst dat ik als ik een deel van 2015 in Nederland woonachtig was het M formulier dien te gebruiken, echter iets daarboven staat dat buitenlandse Nederlanders met een DigiD ook de digitale aangifte zouden moeten kunnen gebruiken.. wat is het nou?
http://www.belastingdiens(...)_belastingplichtigen

[..]

[..]

mocht het papierwerk worden, dan download ik alsnog de software om het als rekenhulp te gebruiken uiteraard, en hopelijk geldt het dan alleen dit jaar en kan ik volgende jaren indien nodig gewoon digitaal aangifte doen
Papierwerk. Het M-biljet is speciaal voor het emigratiejaar, en die kan helaas nog niet digitaal worden gedaan.
pi_160367607
Niet schrikken van het M-biljet.. 90% daarvan is helemaal niet op jouw situatie van toepassing.. Vooraan beginnen en gewoon overslaan wat niet van toepassing is. Let ook vooral even goed op vragen rond je premieperiode en premie inkomen, daar gaat het meestal fout.
Uit ervaring; misschien een aangifte om een professional naar te laten kijken. Ik heb maar weinig mensen gehad die me een check lieten doen en het goed ingevuld hadden :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door robbietobbie op 02-03-2016 15:12:21 ]
pi_160367633
Krijgen meer mensen de volgende melding na het inloggen met DigID?

Let op!
De actueelberichten kunnen op dit moment niet worden getoond. Probeer het later nog eens.
pi_160367704
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:03 schreef Regenbui het volgende:
Krijgen meer mensen de volgende melding na het inloggen met DigID?

Let op!
De actueelberichten kunnen op dit moment niet worden getoond. Probeer het later nog eens.
Half Nederland ongeveer.
pi_160368174
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 13:59 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik begrijp nu niet meer helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat de arbeidskorting op je loonstroken hoger is dan de arbeidskorting waar je recht op hebt volgens de belastingdienst?

Je ontvangt overigens geen arbeidskorting. Het is een korting op het te betalen bedrag aan belasting, en je werkgever(s) schatten in hoe hoog dat is (en houden dus minder loonheffing in).
Ik heb afgelopen jaar voor ongeveer 1000 euro aan arbeidskorting ontvangen.

De belastingdienst maakt van deze 1000 euro arbeidskorting op de laatste pagina van de aangifte ineens meer dan 2000 euro arbeidskorting. (Dit terwijl in het bijgeleverde overzicht in het begin blijkt dat de totaal ontvangen arbeidskorting maar 1000 euro is.)

Zo duidelijker? :)
Patat Friet
pi_160368224
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:24 schreef ganzenherder het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen jaar voor ongeveer 1000 euro aan arbeidskorting ontvangen.

De belastingdienst maakt van deze 1000 euro arbeidskorting op de laatste pagina van de aangifte ineens meer dan 2000 euro arbeidskorting. (Dit terwijl in het bijgeleverde overzicht in het begin blijkt dat de totaal ontvangen arbeidskorting maar 1000 euro is.)

Zo duidelijker? :)
Maar dat is dan toch gunstig? Je hebt 1000 "ontvangen" , en hebt recht op 2000. Toch?
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 2 maart 2016 @ 15:30:03 #126
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160368284
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:24 schreef ganzenherder het volgende:

[..]

Ik heb afgelopen jaar voor ongeveer 1000 euro aan arbeidskorting ontvangen.

De belastingdienst maakt van deze 1000 euro arbeidskorting op de laatste pagina van de aangifte ineens meer dan 2000 euro arbeidskorting. (Dit terwijl in het bijgeleverde overzicht in het begin blijkt dat de totaal ontvangen arbeidskorting maar 1000 euro is.)

Zo duidelijker? :)
even als aanvulling op de post hier boven van DJ, het is een KORTING, daarmee betaal je er minder loonheffing door.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160368515
In dat geval snap ik er niks meer van ;(

In de voorgaande jaren was ik altijd in de veronderstelling dat de betaalde loonheffing - de verrekende arbeidskorting het bedrag bedroeg dat ik terugkreeg. Meestal klopte dit wel redelijk...
Patat Friet
  woensdag 2 maart 2016 @ 15:43:04 #128
112251 314
gimme pie!
pi_160368655
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:02 schreef robbietobbie het volgende:
Niet schrikken van het M-biljet.. 90% daarvan is helemaal niet op jouw situatie van toepassing.. Vooraan beginnen en gewoon overslaan wat niet van toepassing is. Let ook vooral even goed op vragen rond je premieperiode en premie inkomen, daar gaat het meestal fout.
Uit ervaring; misschien een aangifte om een professional naar te laten kijken. Ik heb maar weinig mensen gehad die me een check lieten doen en het goed ingevuld hadden :Y
Het blijkt wel mee te vallen als je eenmaal begint inderdaad, het enige puntje is dat ik geen buitenlands belastingplichtige ben omdat ik pas in oktober ben vertrokken, en hier niet hebt gewerkt dus geen belasting heb betaald; zo heb ik geen buitenlandse inkomensverklaring om mee te zenden met het M formulier... zal de belastingdienst er even over bellen
pi_160368818
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:38 schreef ganzenherder het volgende:
In dat geval snap ik er niks meer van ;(

In de voorgaande jaren was ik altijd in de veronderstelling dat de betaalde loonheffing - de verrekende arbeidskorting het bedrag bedroeg dat ik terugkreeg. Meestal klopte dit wel redelijk...
Nogmaals, ik denk echt dat het komt doordat je meer bent gaan verdienen. De arbeidskorting is daar dan weer van afhankelijk, dat wel.
pi_160368847
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:50 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nogmaals, ik denk echt dat het komt doordat je meer bent gaan verdienen. De arbeidskorting is daar dan weer van afhankelijk, dat wel.
Ja jullie hebben natuurlijk hartstikke gelijk, bedankt voor de antwoorden :)

Blijf het alleen bizar vinden dat het zo'n groot contrast is terwijl de inkomsten van de afgelopen 2 jaar ook weer niet zo ver uit elkaar liggen...Van honderden euro's terugkrijgen naar 80 euro betalen.
Patat Friet
pi_160368886
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:43 schreef 314 het volgende:

[..]

Het blijkt wel mee te vallen als je eenmaal begint inderdaad, het enige puntje is dat ik geen buitenlands belastingplichtige ben omdat ik pas in oktober ben vertrokken, en hier niet hebt gewerkt dus geen belasting heb betaald; zo heb ik geen buitenlandse inkomensverklaring om mee te zenden met het M formulier... zal de belastingdienst er even over bellen
Dan is een inkomensverklaring ook nergens voor nodig. Dat is alleen als je voor de buitenlandse periode gaat voor de 'kwalificerende buitenlandse belastingplicht'. Als er geen reden is om dat te doen dan kun je je die moeite dus mooi besparen :Y
  woensdag 2 maart 2016 @ 18:01:56 #132
112251 314
gimme pie!
pi_160371861
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 15:53 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Dan is een inkomensverklaring ook nergens voor nodig. Dat is alleen als je voor de buitenlandse periode gaat voor de 'kwalificerende buitenlandse belastingplicht'. Als er geen reden is om dat te doen dan kun je je die moeite dus mooi besparen :Y
ik gebruik de online aangifte als voorbeeld, maar als ik daarin aangeef in oktober te zijn verhuisd, dan past die al automatisch mijn eigen woning forfait aan. bij het invullen van het M formulier werkt dat ook zo, want ze vragen de WOZ-waarde bijvoorbeeld (die natuurlijk voor een heel jaar geldt, maar vul ik daar oktober als einddatum in?), waarna je weer moet splitsen tussen de Nederlandse en buitenlandse periode :S

op zich is het merendeel goed te doen, maar dit soort splitsingen zijn wel vreemd.. 9/12e tegenover 3/12e dan maar doen... normaal maak ik me er niet zo druk om, de kans dat je geselecteerd wordt voor een extra check is zo klein, maar als je hem ouderwets invult en opstuurt ben je natuurlijk meteen de sigaar ;)

als ik niet voor de "buitenlands belastingplichtige" ga, dan vul ik dus alles in zoals ik het in Nederland ook in zou vullen? ik heb immers in 2015 alleen in Nederland gewerkt en belasting betaald.. en volgend jaar kan het digitaal en kan ik netjes splitsen indien nodig.

[ Bericht 8% gewijzigd door 314 op 02-03-2016 19:36:01 ]
pi_160374497
Ontslagvergoedingen geef je nog immer aan onder Pensioenen en andere uitkeringen?
pi_160374945
Ik zit met de hel die PGB heet. Mijn vriendin werkt als pgb zorgverlener. De eerste 3 maanden van het jaar heeft ze gewerkt zonder salarisadministratie van de svb. Dit omdat de svb bank erg laat was met de aanvraag hiervan te verwerken. Deze 3 maanden is het bruto bedrag netto uitbetaald. Rest van het jaar heeft ze netjes loonstroken gekregen en ook loonheffing betaald. Nu is er in december veel minder loon uitbetaald. Volgens de svb bank is op dit loon de loonheffing van de eerste 3 maanden ingehouden. Omdat deze nog niet betaald was. Tot zo ver prima. Nu hebben we een jaaropgave van april tot en met december ontvangen. Hier staat de loonheffing die extra betaald zou zijn in december niet op. Ook de loonstrook van december vermeld hier niks over. Op deze loonstrook staat dat haar normale loon is uitbetaald. Nu ben ik de aangifte aan het invullen en de eerst 3 maanden vallen dus onder inkomsten uit overig werk. En de andere 9 maanden onder loondienst. Zoals ook vooraf ingevuld staat. Nu mis ik dus alleen een x bedrag wat volgens de svb als loonheffing ingehouden is. Echter staat dit bedrag op geen enkel papier. Svb gebeld en ze kunnen geen nieuwe loonstroken of jaaropgave maken. Kan ik de loonheffing met dit bedrag verhogen of krijg ik daar gegarandeerd problemen mee? Kan natuurlijk niet bewijzen dat de svb dit als loonheffing heeft ingehouden.
pi_160377957
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 14:46 schreef 314 het volgende:

[..]

ik maak net de envelope open: 21 pagina's aanslag + 101 pagina's toelichting :D

edit: 21 aangiftebladen, de meeste 'bladen' zijn 2 pagina's lang; dus zo'n 42 zeker, plus de eerdere 101 mag je best een boekwerkje noemen
:{ :{ :{

Dat wordt afzien. Betalen ze ook ziektekosten aan de arme vent die de post moet bezorgen? :P
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 2 maart 2016 @ 21:39:47 #136
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160377964
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 20:09 schreef DarkWimDuck. het volgende:
Ik zit met de hel die PGB heet. Mijn vriendin werkt als pgb zorgverlener.
De eerste 3 maanden van het jaar heeft ze gewerkt zonder salarisadministratie van de svb. Dit omdat de svb bank erg laat was met de aanvraag hiervan te verwerken. Deze 3 maanden is het bruto bedrag netto uitbetaald.
Rest van het jaar heeft ze netjes loonstroken gekregen en ook loonheffing betaald. Nu is er in december veel minder loon uitbetaald. Volgens de svb bank is op dit loon de loonheffing van de eerste 3 maanden ingehouden. Omdat deze nog niet betaald was.
Tot zo ver prima.

Nu hebben we een jaaropgave van april tot en met december ontvangen. Hier staat de loonheffing die extra betaald zou zijn in december niet op. Ook de loonstrook van december vermeld hier niks over.
Op deze loonstrook staat dat haar normale loon is uitbetaald.

Nu ben ik de aangifte aan het invullen en de eerst 3 maanden vallen dus onder inkomsten uit overig werk. En de andere 9 maanden onder loondienst. Zoals ook vooraf ingevuld staat.

Nu mis ik dus alleen een x bedrag wat volgens de svb als loonheffing ingehouden is. Echter staat dit bedrag op geen enkel papier.
Svb gebeld en ze kunnen geen nieuwe loonstroken of jaaropgave maken. Kan ik de loonheffing met dit bedrag verhogen of krijg ik daar gegarandeerd problemen mee?
Kan natuurlijk niet bewijzen dat de svb dit als loonheffing heeft ingehouden.
Logischerwijze moeten ze als ze achteraf loonheffing op de eerste maanden gaan toepassen dit ook vermelden op de jaaropgaaf. Ik vermoed dat je dus achter de svb aan moet dat zij gewoon het bedrag van de loonstrook van december dienen uit te betalen. In feite is hier over die maand gewoon te weinig betaald.

Vraag bij de BD uitstel aan en informeer ook bij anderen of zij dit probleem ook hebben dat er door de svb bedragen zijn ingehouden zonder specificatie.

Dit kunnen ze namelijk op deze manier niet eens maken volgens mij. Of het moet op de loonstrook/jaaropgaaf vermeld en gespecificeerd zijn of ze moeten gewoon de eerste 3 maand als overige werkzaamheden laten zoals de BD dus ook aangeeft dat het geweest is en dus het decemberloon volledig uitbetalen.

Zelf correctie toepassen op de aangifte lijkt me in elk geval niet handig aangezien er nergens iets op papier staat van die corrctieinhouding.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 2 maart 2016 @ 22:05:30 #137
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160378927
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:55 schreef Den_Haag het volgende:
Ontslagvergoedingen geef je nog immer aan onder Pensioenen en andere uitkeringen?
Zit - neem ik aan - in je loon (uit tegenwoordige dienstbetrekking) verwerkt?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160379585
quote:
10s.gif Op woensdag 2 maart 2016 00:33 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Loonheffing.

Wilde gok want geen inzicht.
Bij 15.000 euro inkomen is er 1929 euro belasting te betalen. Omdat er maar 1500 euro is ingehouden moet er worden bijbetaald. Als er aftrekposten zijn is de bijbetaling van 429 een stuk(je) minder
pi_160379675
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 22:06 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Die heb ik nog niet, moet het nog aanvragen.

Maar zie dat het voor het bedrag dat ik terug krijg niets uitmaakt of ik de vraag "Had u een openbaarvervoerverklaring of reisverklaring?" met ja beantwoord en vanaf 1 januari opgeef, of de vraag met nee beantwoord. Ik beantwoord het dan maar gewoon met nee, geen gezeik verder.
Als uw jaarinkomen minder is dan zo´n 6000 - 6500 euro is er sowieso geen belasting te betalen. Weliswaar vermindert de reisaftrek uw inkomen, maar dit leidt niet tot belastingteruggave.
  woensdag 2 maart 2016 @ 22:24:14 #140
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_160379694
quote:
7s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:21 schreef belfis het volgende:

[..]

Bij 15.000 euro inkomen is er 1929 euro belasting te betalen. Omdat er maar 1500 euro is ingehouden moet er worden bijbetaald. Als er aftrekposten zijn is de bijbetaling van 429 een stuk(je) minder
Dus je zegt eigenlijk dat ik gelijk heb.

Geen idee wat voor "fikse" aftrekposten Mishu heeft dus...
Irene is bae <3
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 2 maart 2016 @ 22:26:57 #141
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160379791
quote:
7s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:23 schreef belfis het volgende:

[..]

Als uw jaarinkomen minder is dan zo´n 6000 - 6500 euro is er sowieso geen belasting te betalen. Weliswaar vermindert de reisaftrek uw inkomen, maar dit leidt niet tot belastingteruggave.
echter als hij fulltime werkt vanaf april kan hij makkelijk boven dat bedrag aan inkomen zitten.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160380118
Ik heb een vraag over de hypotheekrenteaftrek. Per 20 november 2015 ben ik voor het eerst eigenaar van een woning.

Ik heb op 5 december 2015 een eerste nota gekregen van mijn bank. Het eerste bedrag bestaande uit een deel rente en een deel aflossing was pas verschuldigd op 01-01-2016, maar heeft wel betrekking op de periode 20-11-2015 tot 01-01-2016.

Kan ik de over 2015 te betalen rente opvoeren als aftrekpost, ook al heb ik pas daadwerkelijk hoeven betalen per 1 januari 2016?
pi_160380376
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 19:55 schreef Den_Haag het volgende:
Ontslagvergoedingen geef je nog immer aan onder Pensioenen en andere uitkeringen?
Of een ontslagvergoeding is belast, hangt af van het feit waarvoor de vergoeding moet worden uitbetaald.

De ontslagvergoeding in geval van een vergoeding voor gederfd of te derven loon is loon uit
VROEGERE dienstbetrekking. Als in de ontslagvergoeding ook een vergoeding is opgenomen voor bijvoorbeeld uit te keren vakantiedagen, vakantiegeld en achterstallig loon, dan is sprake van loon uit tegenwoordige dienstbetrekking.

Als de ontslagvergoeding ziet op het vergoeden van geleden schade door de werknemer in de persoonlijke levenssfeer, dan is sprake van een immateriële schadevergoeding. Deze vergoeding ziet niet op de arbeidsrelatie tussen de werkgever en de werknemer. Doordat er geen verband is met de dienstbetrekking, is er geen sprake van de plicht om loonheffingen in te houden op de ontslagvergoeding.
pi_160380499
Dit jaar voor het eerst aangifte gedaan via app op mijn telefoon (was binnen 3 minuten gedaan, erg makkelijk).

Het viel mij op dat het box3 gedeelte dit jaar voor het eerst compleet was; in het verleden moest ik daar zelf nog aanvullingen op doen. Is hierin iets veranderd?
  woensdag 2 maart 2016 @ 23:01:42 #145
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160380837
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:36 schreef depsycholoog het volgende:
Ik heb een vraag over de hypotheekrenteaftrek. Per 20 november 2015 ben ik voor het eerst eigenaar van een woning.

Ik heb op 5 december 2015 een eerste nota gekregen van mijn bank. Het eerste bedrag bestaande uit een deel rente en een deel aflossing was pas verschuldigd op 01-01-2016, maar heeft wel betrekking op de periode 20-11-2015 tot 01-01-2016.

Kan ik de over 2015 te betalen rente opvoeren als aftrekpost, ook al heb ik pas daadwerkelijk hoeven betalen per 1 januari 2016?
Volg het jaaroverzicht van de hypotheekverstrekker.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160380857
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 23:01 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Volg het jaaroverzicht van de hypotheekverstrekker.
:) ok thx
pi_160383901
Effe een vraagje, ik en mn ex hebben samen een koophuis, met bijbehorende hypotheek. Ze is echter niet meer hier ingeschreven, en ik betaal alle lasten van het huis en woon er ook alleen.

Moeten wij nu samen aangifte doen of kan ik dat gewoon alleen doen? Dan moet zij maar zien wat ze doet. De hra word bij mij afgetrokken.
pi_160383983
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 07:25 schreef Makrolon het volgende:
Effe een vraagje, ik en mn ex hebben samen een koophuis, met bijbehorende hypotheek. Ze is echter niet meer hier ingeschreven, en ik betaal alle lasten van het huis en woon er ook alleen.

Moeten wij nu samen aangifte doen of kan ik dat gewoon alleen doen? Dan moet zij maar zien wat ze doet. De hra word bij mij afgetrokken.
Je bent niet verplicht samen aangifte te doen.
pi_160384099
Crowdfunding en dergelijke, moet je dat ook nog ergens invullen? Mijn spaartegoed inclusief die cf blijft (net) onder de grens.
pi_160384998
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 07:48 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Je bent niet verplicht samen aangifte te doen.
Mooi. Thnx
pi_160385452
quote:
7s.gif Op woensdag 2 maart 2016 22:44 schreef belfis het volgende:

[..]

Of een ontslagvergoeding is belast, hangt af van het feit waarvoor de vergoeding moet worden uitbetaald.

De ontslagvergoeding in geval van een vergoeding voor gederfd of te derven loon is loon uit
VROEGERE dienstbetrekking. Als in de ontslagvergoeding ook een vergoeding is opgenomen voor bijvoorbeeld uit te keren vakantiedagen, vakantiegeld en achterstallig loon, dan is sprake van loon uit tegenwoordige dienstbetrekking.

Als de ontslagvergoeding ziet op het vergoeden van geleden schade door de werknemer in de persoonlijke levenssfeer, dan is sprake van een immateriële schadevergoeding. Deze vergoeding ziet niet op de arbeidsrelatie tussen de werkgever en de werknemer. Doordat er geen verband is met de dienstbetrekking, is er geen sprake van de plicht om loonheffingen in te houden op de ontslagvergoeding.
Er is vanuit de oud werkgever een tweede jaaropgave verstuurd met daarin alleen de ontslagvergoeding (bruto bedrag) en de ingehouden loonheffing (geen andere heffingen).

Nu ingevoerd als pensioen en andere uitkeringen. Kon je bruto-bedrag en ingehouden loonheffing invoeren. Rekentechnisch klopt het.
  donderdag 3 maart 2016 @ 10:19:01 #152
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_160385698
Vroeger was het soms voordeliger wanneer je los van elkaar aangifte deed. Heeft dat tegenwoordig nog steeds zin wanneer je al toeslagpartners van elkaar bent omdat je een kind hebt?
  donderdag 3 maart 2016 @ 10:55:37 #153
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160386362
quote:
14s.gif Op donderdag 3 maart 2016 10:19 schreef NoXia het volgende:
Vroeger was het soms voordeliger wanneer je los van elkaar aangifte deed. Heeft dat tegenwoordig nog steeds zin wanneer je al toeslagpartners van elkaar bent omdat je een kind hebt?
Als je samen een kind hebt dat samen met jullie op hetzelfde adres is ingeschreven, heb je geen keuze meer. Dan ben je fiscaal partner.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 3 maart 2016 @ 10:58:58 #154
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_160386415
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 10:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als je samen een kind hebt dat samen met jullie op hetzelfde adres is ingeschreven, heb je geen keuze meer. Dan ben je fiscaal partner.
Zoiets dacht ik al. Dankjewel :)
  donderdag 3 maart 2016 @ 11:02:08 #155
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160386476
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 08:06 schreef nanuk het volgende:
Crowdfunding en dergelijke, moet je dat ook nog ergens invullen? Mijn spaartegoed inclusief die cf blijft (net) onder de grens.
Het ligt aan de vorm van crowdfunding waar je dit in de aangifte moet verwerken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160387099
Vraagje...
Eind december 2014 heb ik een nieuwbouwwoning gekocht en ook een hypotheek daarvoor afgesloten.
De bouw startte echter pas halverwege 2015, toen is ook pas de hypotheekakte gepasseerd en moest ik gaan betalen. Moet ik bij startdatum hypotheek de passeerdatum invullen?
En bij contract aannemer, lijkt mij dan wel eind december 2014? Of juist niet, omdat de bouwvergunning ook pas halverwege 2015 onherroepelijk werd?

[ Bericht 18% gewijzigd door Miezziej op 03-03-2016 11:45:20 ]
pi_160387110
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 21:48 schreef RunnerAdd het volgende:
Waarom wil de BD de volledige aankoopkosten van mijn woning weten?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb mijn woning in 2013 gekocht namelijk.
pi_160387317
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2016 18:01 schreef 314 het volgende:

[..]

ik gebruik de online aangifte als voorbeeld, maar als ik daarin aangeef in oktober te zijn verhuisd, dan past die al automatisch mijn eigen woning forfait aan. bij het invullen van het M formulier werkt dat ook zo, want ze vragen de WOZ-waarde bijvoorbeeld (die natuurlijk voor een heel jaar geldt, maar vul ik daar oktober als einddatum in?), waarna je weer moet splitsen tussen de Nederlandse en buitenlandse periode :S

op zich is het merendeel goed te doen, maar dit soort splitsingen zijn wel vreemd.. 9/12e tegenover 3/12e dan maar doen... normaal maak ik me er niet zo druk om, de kans dat je geselecteerd wordt voor een extra check is zo klein, maar als je hem ouderwets invult en opstuurt ben je natuurlijk meteen de sigaar ;)

als ik niet voor de "buitenlands belastingplichtige" ga, dan vul ik dus alles in zoals ik het in Nederland ook in zou vullen? ik heb immers in 2015 alleen in Nederland gewerkt en belasting betaald.. en volgend jaar kan het digitaal en kan ik netjes splitsen indien nodig.
Je hebt twee keuzes voor de buitenlandse periode: je bent buitenlands belastingplichtig of je bent 'kwalificerend buitenlands belastingplichtig'. Alleen bij de kwalificerende belastingplicht heb je nog recht op hypotheekrenteaftrek voor de periode na emigratie (als je ook aan de andere voorwaarden voldaan hebt natuurlijk). Als emigratiedatum wordt normaal gesproken de uitschrijfdatum bij de gemeente aangehouden.
Je moet de periodes dus splitsen omdat voor de buitenlandse periode het niet vanzelfsprekend is dat nog recht bestaat op de aftrek.
pi_160387459
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 07:25 schreef Makrolon het volgende:
Effe een vraagje, ik en mn ex hebben samen een koophuis, met bijbehorende hypotheek. Ze is echter niet meer hier ingeschreven, en ik betaal alle lasten van het huis en woon er ook alleen.

Moeten wij nu samen aangifte doen of kan ik dat gewoon alleen doen? Dan moet zij maar zien wat ze doet. De hra word bij mij afgetrokken.
Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk geen recht hebt haar deel van de hypotheek af te trekken. kijk hier maar even: http://www.belastingdiens(...)n_betaalt_alle_rente
pi_160387611
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 11:02 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het ligt aan de vorm van crowdfunding waar je dit in de aangifte moet verwerken.
Geldvoorelkaar. Uitlenen met rendement dus.
Bij nader inzien ga ik waarschijnlijk in totaal wel over die 21.000 euro heen

[ Bericht 0% gewijzigd door nanuk op 03-03-2016 12:19:01 ]
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:33:20 #161
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160389840
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 11:57 schreef nanuk het volgende:

[..]

Geldvoorelkaar. Uitlenen met rendement dus.
Bij nader inzien ga ik waarschijnlijk in totaal wel over die 21.000 euro heen
Ergens invullen. Akkoord geven. Opsturen. Klaar.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 3 maart 2016 @ 15:43:02 #162
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160392295
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 11:35 schreef announcement het volgende:

[..]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb mijn woning in 2013 gekocht namelijk.
Nogmaals: om de maximale eigenwoningschuld (en daarmee samenhangende renteaftrek) te kunnen bepalen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 3 maart 2016 @ 15:45:50 #163
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160392354
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 11:35 schreef Miezziej het volgende:
Vraagje...
Eind december 2014 heb ik een nieuwbouwwoning gekocht en ook een hypotheek daarvoor afgesloten.
De bouw startte echter pas halverwege 2015, toen is ook pas de hypotheekakte gepasseerd en moest ik gaan betalen. Moet ik bij startdatum hypotheek de passeerdatum invullen?
Voordat er gepasseerd werd, had je nog geen schuld. Dus lijkt het me logisch (en fiscaal aantrekkelijk) de passeerdatum te handhaven.
quote:
En bij contract aannemer, lijkt mij dan wel eind december 2014? Of juist niet, omdat de bouwvergunning ook pas halverwege 2015 onherroepelijk werd?
Waar wil je het contract met de aannemer gaan invullen?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160392562
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 15:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Voordat er gepasseerd werd, had je nog geen schuld. Dus lijkt het me logisch (en fiscaal aantrekkelijk) de passeerdatum te handhaven.

[..]

Waar wil je het contract met de aannemer gaan invullen?
Bij het kopje "Bankrekeningen en andere bezittingen", onder Bouwdepots, vragen ze om "Datum contract aannemer" (en datum overeenkomst depot)

Toelichting bij depot:
Vul in: de datum waarop u de rekening voor het verbouwingsdepot hebt geopend.

Dus lijkt mij de passeerdatum, toen werd de rekening geopend.

Toelichting bij contract aannemer:
Vul in: de datum waarop u met de aannemer het contract hebt afgesloten voor onderhoud of verbouwing van uw woning of voor de nieuwbouw van uw woning.
  donderdag 3 maart 2016 @ 16:07:01 #165
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160392831
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 15:55 schreef Miezziej het volgende:

[..]

Bij het kopje "Bankrekeningen en andere bezittingen", onder Bouwdepots, vragen ze om "Datum contract aannemer" (en datum overeenkomst depot)

Toelichting bij depot:
Vul in: de datum waarop u de rekening voor het verbouwingsdepot hebt geopend.

Dus lijkt mij de passeerdatum, toen werd de rekening geopend.

Toelichting bij contract aannemer:
Vul in: de datum waarop u met de aannemer het contract hebt afgesloten voor onderhoud of verbouwing van uw woning of voor de nieuwbouw van uw woning.
Ahh, ze hebben weer iets nieuws bedacht.
In dat geval: zie de toelichting contract aannemer. :) De datum waarop je de handtekening bij de aannemer hebt gezet, dus.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160394803
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 11:52 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk geen recht hebt haar deel van de hypotheek af te trekken. kijk hier maar even: http://www.belastingdiens(...)n_betaalt_alle_rente
Oh... Daar had ik nooit bij stil gestaan.

Al word me niet helemaal duidelijk uit dat bericht wat ik nou mag aftrekken. Is mijn deel vd eigenwoningschuld gewoon de helft vd hypotheeksom?

Dit had de bank ook wel even kunnen melden..
pi_160394926
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 16:07 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ahh, ze hebben weer iets nieuws bedacht.
In dat geval: zie de toelichting contract aannemer. :) De datum waarop je de handtekening bij de aannemer hebt gezet, dus.
Dacht ik al, thanks!
Nu nog maar even kijken of ik de verdeling goed heb gedaan :+
  donderdag 3 maart 2016 @ 21:57:10 #168
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_160402247
Voor de duidelijkheid: iedereen die 18 jaar of ouder is op dit moment moet aangifte doen, ongeacht of hoeveel ze verdiend hebben in 2015, correct?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_160402426
quote:
11s.gif Op donderdag 3 maart 2016 21:57 schreef Faux. het volgende:
Voor de duidelijkheid: iedereen die 18 jaar of ouder is op dit moment moet aangifte doen, ongeacht of hoeveel ze verdiend hebben in 2015, correct?
Nee. Je hoeft alleen aangifte te doen als je een brief hebt gekregen of als je de belastingdienst geld schuldig bent.
pi_160402482
Wat te doen als mijn jaaropgaaf niet blijkt te kloppen? Nouja het klopt wel met wat ik ontvangen heb alleen kreeg vandaag te horen dat ik vorig jaar het hele jaar een vergoeding heb ontvangen waar ik geen recht op had (dit betwist ik ook niet, had zelf beter moeten opletten met de loonstrook). Dit moet ik dus terugbetalen en er zal dus binnenkort een herberekening komen.

Hoe te handelen?
pi_160402750
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 22:03 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wat te doen als mijn jaaropgaaf niet blijkt te kloppen? Nouja het klopt wel met wat ik ontvangen heb alleen kreeg vandaag te horen dat ik vorig jaar het hele jaar een vergoeding heb ontvangen waar ik geen recht op had (dit betwist ik ook niet, had zelf beter moeten opletten met de loonstrook). Dit moet ik dus terugbetalen en er zal dus binnenkort een herberekening komen.

Hoe te handelen?
Het wordt verrekend in 2016, dus dit kun je meenemen in je aangifte voor 2016.
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
  donderdag 3 maart 2016 @ 22:11:04 #172
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_160402759
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 22:01 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Nee. Je hoeft alleen aangifte te doen als je een brief hebt gekregen of als je de belastingdienst geld schuldig bent.
Ah check. Weet je ook toevallig in welke omstandigheden je wel of niet een brief krijgt als je 18 bent? :)
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_160402844
quote:
14s.gif Op donderdag 3 maart 2016 22:11 schreef Faux. het volgende:

[..]

Ah check. Weet je ook toevallig in welke omstandigheden je wel of niet een brief krijgt als je 18 bent? :)
Geen idee welke methodiek de BD daarvoor heeft ;). Maar je kan altijd even je aangifte online bekijken, kan nooit kwaad en is zo gebeurd.
  donderdag 3 maart 2016 @ 22:15:53 #174
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_160402964
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 22:13 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Geen idee welke methodiek de BD daarvoor heeft ;). Maar je kan altijd even je aangifte online bekijken, kan nooit kwaad en is zo gebeurd.
Ik heb em vandaag ingevuld voor t eerst in de blinde veronderstelling dat iedereen dat moet als je 18 bent, geen idee of ik een brief gekregen heb :@
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_160403045
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 22:10 schreef Alan_Bastard het volgende:

[..]

Het wordt verrekend in 2016, dus dit kun je meenemen in je aangifte voor 2016.
Oké dus ik moet gewoon aangifte doen met de jaaropgaaf die ik in januari heb gekregen? Gewoon zoals het normaal gaat dus?
pi_160403226
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 22:17 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Oké dus ik moet gewoon aangifte doen met de jaaropgaaf die ik in januari heb gekregen? Gewoon zoals het normaal gaat dus?
^O^
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_160408084
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 17:49 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Oh... Daar had ik nooit bij stil gestaan.

Al word me niet helemaal duidelijk uit dat bericht wat ik nou mag aftrekken. Is mijn deel vd eigenwoningschuld gewoon de helft vd hypotheeksom?

Dit had de bank ook wel even kunnen melden..
Inderdaad mag u niet meer dan 50% van de (door u) betaalde hpotheekrente in uw aangifte opnemen. Zie de link van robbietobbie.
pi_160408670
quote:
11s.gif Op donderdag 3 maart 2016 22:15 schreef Faux. het volgende:

[..]

Ik heb em vandaag ingevuld voor t eerst in de blinde veronderstelling dat iedereen dat moet als je 18 bent, geen idee of ik een brief gekregen heb :@
Je mág altijd aangifte doen uiteraard. De vraag was echter wanneer het móet ;)
pi_160408673
-dubbel-
  vrijdag 4 maart 2016 @ 07:41:29 #180
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_160408866
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 06:33 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Je mág altijd aangifte doen uiteraard. De vraag was echter wanneer het móet ;)
Ah dus het is niet dat je op internet een melding krijgt met: u hoeft geen aangifte te doen?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_160408899
quote:
11s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 07:41 schreef Faux. het volgende:

[..]

Ah dus het is niet dat je op internet een melding krijgt met: u hoeft geen aangifte te doen?
Nope.
pi_160412609
Een vraag naar aanleiding van de aankoop van een huis in 2015.
Binnen de hypotheek zijn de aankoop van het huis plus alle aftrekbare en de niet-aftrekbare kosten gefinancierd. Hierover kan ik de komende jaren dus hypotheek-renteaftrek krijgen.
Mag ik echter ook de aftrekbare kosten in het jaar van aanschaf (2015) aftrekken, ondanks dat het feit dat ik hier al rente-aftrek over krijg?
pi_160412688
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:32 schreef B2C het volgende:
Een vraag naar aanleiding van de aankoop van een huis in 2015.
Binnen de hypotheek zijn de aankoop van het huis plus alle aftrekbare en de niet-aftrekbare kosten gefinancierd. Hierover kan ik de komende jaren dus hypotheek-renteaftrek krijgen.
Mag ik echter ook de aftrekbare kosten in het jaar van aanschaf (2015) aftrekken, ondanks dat het feit dat ik hier al rente-aftrek over krijg?
Ja. Kosten voor hypotheekakte e.d. zijn aftrekbaar in het jaar dat je ze hebt betaald. Ook als deze gefinancierd zijn.
pi_160412835
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 17:49 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Oh... Daar had ik nooit bij stil gestaan.

Al word me niet helemaal duidelijk uit dat bericht wat ik nou mag aftrekken. Is mijn deel vd eigenwoningschuld gewoon de helft vd hypotheeksom?

Dit had de bank ook wel even kunnen melden..
Klopt, de helft van het eigenwoningforfait nemen en de helft van de hypotheek aftrekken. Mocht in een echtscheidingsconvenant bijvoorbeeld afgesproken zijn dat je de hele rente betaalt dan mag je de andere helft als alimentatie aftrekken. Ligt er echt aan hoe alles geregeld is..
Anders gewoon aftrekken en geld opzij houden voor als de belastingdienst er nog op terugkomt.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 11:43:40 #185
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_160412997
Even ter vraag, hoe controleert de belastingdienst eigenlijk of je een opleiding hebt gedaan?
Ik heb een summerschool gevolgd op de UvT en heb een factuur maar met die studiepunten is niets gebeurd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_160413386
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:35 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ja. Kosten voor hypotheekakte e.d. zijn aftrekbaar in het jaar dat je ze hebt betaald. Ook als deze gefinancierd zijn.
Dus ik mag én de kosten aftrekken én ik krijg straks hypotheek-renteaftrek over de rente van deze kosten, omdat ze gefinancierd zijn? Was zelf bang dat het dan dubbel zou gaan.
pi_160413428
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Even ter vraag, hoe controleert de belastingdienst eigenlijk of je een opleiding hebt gedaan?
Ik heb een summerschool gevolgd op de UvT en heb een factuur maar met die studiepunten is niets gebeurd.
Ze kunnen jou vragen dat aan te tonen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:56 schreef B2C het volgende:

Dus ik mag én de kosten aftrekken én ik krijg straks hypotheek-renteaftrek over de rente van deze kosten, omdat ze gefinancierd zijn? Was zelf bang dat het dan dubbel zou gaan.
Dat klopt.
pi_160413483
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ze kunnen jou vragen dat aan te tonen.

[..]

Dat klopt.
Bedankt voor jouw antwoord! Ik heb mijn aangifte al gedaan door in te loggen op mijn Belastingdienst, kan ik deze op dezelfde wijze corrigeren?
pi_160414627
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:00 schreef B2C het volgende:

[..]

Bedankt voor jouw antwoord! Ik heb mijn aangifte al gedaan door in te loggen op mijn Belastingdienst, kan ik deze op dezelfde wijze corrigeren?
Ja, gewoon de aangifte overschrijven (ik neem aan dat je nog geen aanslag hebt gekregen naar aanleiding van je aangifte..)
pi_160435532
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:50 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ja, gewoon de aangifte overschrijven (ik neem aan dat je nog geen aanslag hebt gekregen naar aanleiding van je aangifte..)
Ook als er een aanslag zou zijn, kan de aangifte gewoon opnieuw worden ingezonden. Dat kan zelfs als de aanslag definitief is en de inspecteur de aangifte niet heeft gecorrigeerd.
pi_160436463
Wat een drama, server overbelast, word per abuis uit de aangifte inkomstenbelasting gegooid.
pi_160449243
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:39 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Klopt, de helft van het eigenwoningforfait nemen en de helft van de hypotheek aftrekken. Mocht in een echtscheidingsconvenant bijvoorbeeld afgesproken zijn dat je de hele rente betaalt dan mag je de andere helft als alimentatie aftrekken. Ligt er echt aan hoe alles geregeld is..
Anders gewoon aftrekken en geld opzij houden voor als de belastingdienst er nog op terugkomt.
De helft vd eigenwoningforfairt dat scheelt mij weer toch? Maarmoet mn ex die helft danook gaan betalen?

Wij hebben zelf een papiertje opgesteld dat na betaling van bedrag x mijn ex de vaste lasten niet meer hoeft te betalen. Is dat voldoende?

Dat laatste was ik eigenlijk gewoon vanplan ja.
  Moderator zaterdag 5 maart 2016 @ 21:13:04 #193
249559 crew  Lavenderr
pi_160449309
Het is onmogelijk om de voorlopige teruggave te wijzigen of stop te zetten.
Handig dit nieuwe systeem :(
pi_160449397
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 21:13 schreef Lavenderr het volgende:
Het is onmogelijk om de voorlopige teruggave te wijzigen of stop te zetten.
Handig dit nieuwe systeem :(
Ik heb het op facebook gevraagd, kreeg een formulier oogestuurd. Even kijken of ik die mobiel kan kopieren!

Dit kreeg ik opgestuurd. Ik moet t zelf nog proberen.
http://www.belastingdiens(...)e_aanslag_stopzetten
  Moderator zaterdag 5 maart 2016 @ 21:16:07 #195
249559 crew  Lavenderr
pi_160449419
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 21:15 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik heb het op facebook gevraagd, kreeg een formulier oogestuurd. Even kijken of ik die mobiel kan kopieren!
Oh dat zou geweldig zijn ^O^
pi_160449492
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 21:16 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Oh dat zou geweldig zijn ^O^
zie edit;)
  Moderator zaterdag 5 maart 2016 @ 21:23:34 #197
249559 crew  Lavenderr
pi_160449679
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 21:17 schreef Makrolon het volgende:

[..]

zie edit;)
Ja zover was ik ook. Klik er maar eens op dan kom je er achter dat je met geen enkele mogelijkheid iets aan kunt passen, wijzigen of stopzetten.
Maar iig heel erg bedankt ;)
Ga nu maandag de Belastingtelefoon maar eens bellen, wellicht dat het op die manier lukt.
pi_160449782
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 21:23 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja zover was ik ook. Klik er maar eens op dan kom je er achter dat je met geen enkele mogelijkheid iets aan kunt passen, wijzigen of stopzetten.
Maar iig heel erg bedankt ;)
Ga nu maandag de Belastingtelefoon maar eens bellen, wellicht dat het op die manier lukt.
Was er al bang voor... Wil je t hier laten weten als je er uit bent? Ik moet t ook nog stop zetten..
  Moderator zaterdag 5 maart 2016 @ 21:31:25 #199
249559 crew  Lavenderr
pi_160449936
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 21:26 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Was er al bang voor... Wil je t hier laten weten als je er uit bent? Ik moet t ook nog stop zetten..
Een lotgenoot. Dat geeft toch wat troost. Zal het hier zeker laten weten ;)
pi_160451212
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 21:31 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Een lotgenoot. Dat geeft toch wat troost. Zal het hier zeker laten weten ;)
Ja, ik weet nog dat je vorig jaar zo kon instellen wat je terug wou krijgen maandelijks...
Top!
pi_160451828
Wij zijn op 2 januari 2015 terug ingeschreven in Nederland (echte fysieke landing op Schiphol was 28 december 2014).

Ik heb nu een M-biljet toegezonden gekregen. Echter ik kan gewoon inloggen bij de Belastingdienst en al onze gegevens staan daar ook gewoon. Kan ik digitaal aangifte doen, of moet dat echt met het M-biljet?
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  zaterdag 5 maart 2016 @ 23:22:38 #202
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160453747
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 22:19 schreef Essebes het volgende:
Wij zijn op 2 januari 2015 terug ingeschreven in Nederland (echte fysieke landing op Schiphol was 28 december 2014).
quote:
Hebt u maar een deel van het jaar in Nederland gewoond, omdat u in 2015 bent geïmmigreerd naar Nederland of geëmigreerd uit Nederland? Dan kunt u niet digitaal aangifte doen. U moet dan aangifte doen met een M-formulier.
M-formulier 2015

Aangifte via M-formulier. Jammer, maar helaas. ;)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160458022
Ik ben ergens niet helemaal zeker van, wellicht dat iemand me hier kan helpen. Met de belanstingtelefoon heb ik bijzonder slechte ervaringen.

Ik heb in 2014 een hypotheek afgesloten (annuïteiten) met NHG. Daarbij was ik verplicht om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Dit is een verzekering die annuitair meedaalt met de hypotheek en bij overlijden een bedrag uitkeert aan de bank zodat de hypotheekschuld tot 80% van de oorspronkelijke waarde wordt afgelost.

Is dit nu ook een kapitaalverzekering? Het wel of niet invullen scheelt ¤500 in de teruggave, dus ik wil dat wel even goed doen.
  zondag 6 maart 2016 @ 09:57:12 #204
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160458490
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 08:51 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik ben ergens niet helemaal zeker van, wellicht dat iemand me hier kan helpen. Met de belanstingtelefoon heb ik bijzonder slechte ervaringen.

Ik heb in 2014 een hypotheek afgesloten (annuïteiten) met NHG. Daarbij was ik verplicht om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Dit is een verzekering die annuitair meedaalt met de hypotheek en bij overlijden een bedrag uitkeert aan de bank zodat de hypotheekschuld tot 80% van de oorspronkelijke waarde wordt afgelost.

Is dit nu ook een kapitaalverzekering? Het wel of niet invullen scheelt ¤500 in de teruggave, dus ik wil dat wel even goed doen.
Nee. :)
Een overlijdensrisicoverzekering keert alleen uit als de verzekerde overlijdt tijdens de looptijd van de verzekering. Er wordt geen kapitaal opgebouwd. Dat betekent dat de verzekering niets uitkeert, als je aan het eind van de looptijd van de verzekering niet bent overleden. Ook niet de premies die je hebt betaald.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160459860
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 09:57 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee. :)
Een overlijdensrisicoverzekering keert alleen uit als de verzekerde overlijdt tijdens de looptijd van de verzekering. Er wordt geen kapitaal opgebouwd. Dat betekent dat de verzekering niets uitkeert, als je aan het eind van de looptijd van de verzekering niet bent overleden. Ook niet de premies die je hebt betaald.
Okee top dank je. :)

Vermoedde al van niet, maar fijn om het even bevestigd te krijgen, zeker van jou.
pi_160460244
Mijn werkgever is vorig jaar failliet gegaan en ik heb van het uwv een faillissementsuitkering gekregen ivm salaris dat niet door de betreffende werkgever is uitbetaald en daar ook een jaaropgave van ontvangen.

Deze gegevens zijn niet automatisch vooringevuld. Waar moet ik die plaatsen? Bij werkgevers of uitkeringen? Ik kan geen uitkeringssoort "faillissementsuitkering" selecteren.
pi_160460269
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 12:21 schreef Jeter het volgende:
Mijn werkgever is vorig jaar failliet gegaan en ik heb van het uwv een faillissementsuitkering gekregen ivm salaris dat niet door de betreffende werkgever is uitbetaald en daar ook een jaaropgave van ontvangen.

Deze gegevens zijn niet automatisch vooringevuld. Waar moet ik die plaatsen? Bij werkgevers of uitkeringen? Ik kan geen uitkeringssoort "faillissementsuitkering" selecteren.
Bij mij stond dat keurig ingevuld. Een tabje verder dan werkgevers.
En dat hoort bij uitkeringen.
pi_160460336
Dank voor je antwoord!

Je bedoelt het tabje "pensioenen en andere uitkeringen"? Onder wat voor soort inkomsten staat dit vermeld? Ik kan een hele rits aan types kiezen, maar zou niet weten welk type dat is.
pi_160460461
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 12:27 schreef Jeter het volgende:
Dank voor je antwoord!

Je bedoelt het tabje "pensioenen en andere uitkeringen"? Onder wat voor soort inkomsten staat dit vermeld? Ik kan een hele rits aan types kiezen, maar zou niet weten welk type dat is.
O verdomd je hebt gelijk. Pensioenen en andere uitkeringen staat mijn WW uitkering.
De faillissementsuitkering staat er helemaal niet in, als ik t goed zie.
pi_160460502
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 22:01 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja, ik weet nog dat je vorig jaar zo kon instellen wat je terug wou krijgen maandelijks...
Top!
De Voorlopige Aanslag stopzetten kan niet met een knopje: stopzetten. Maar je kan de Voorlopige Aanslag wel zo wijzigen dat hij op ¤ 0 of een ander bedrag uitkomt. Als de Voorlopige Aanslag ¤ 0 is moet het reeds uitbetaalde bedrag terugbetaald worden.
pi_160460559
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 21:11 schreef Makrolon het volgende:

[..]

De helft vd eigenwoningforfairt dat scheelt mij weer toch? Maarmoet mn ex die helft danook gaan betalen?

Wij hebben zelf een papiertje opgesteld dat na betaling van bedrag x mijn ex de vaste lasten niet meer hoeft te betalen. Is dat voldoende?

Dat laatste was ik eigenlijk gewoon vanplan ja.
Als uw ex de hypotheekrente niet in de aangifte vermeldt, is er fiscaal verlies. U voert 50% op van EWF en betaalde hypotheekrente. Uw ex doet hetzelfde: dus 50% EWF en 50% hypotheekrente. Hoe u onderling de teruggaaf met elkaar verrekent, daar bemoeit de Belastingdienst zich niet mee. De echtscheidingsregeling is twee jaar van toepassing. Daarna verhuist het deel van de ex naar Box 3 en is er voor 50% geen hypotheekrenteaftrek meer mogelijk. Tenzij het huis voor 100% op uw naam is gezet. In uw situatie misschien aan te raden om hulp bij uw aangifte te zoeken.
pi_160460753
quote:
2s.gif Op zondag 6 maart 2016 12:36 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

O verdomd je hebt gelijk. Pensioenen en andere uitkeringen staat mijn WW uitkering.
De faillissementsuitkering staat er helemaal niet in, als ik t goed zie.
Bij mij niet in ieder geval...

En ik vraag me af dus af of en zoja waar ik deze moet vermelden. Bovendien staat een deel van dat bedrag ook vermeld bij mijn failliete werkgever als salaris. Hij heeft het alleen niet uitbetaald. Dus als ik het totaal van de faillissementuitkering vermeld dan geef ik dubbele inkomsten door.
  Moderator zondag 6 maart 2016 @ 13:54:56 #213
249559 crew  Lavenderr
pi_160461978
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2016 12:38 schreef belfis het volgende:

[..]

De Voorlopige Aanslag stopzetten kan niet met een knopje: stopzetten. Maar je kan de Voorlopige Aanslag wel zo wijzigen dat hij op ¤ 0 of een ander bedrag uitkomt. Als de Voorlopige Aanslag ¤ 0 is moet het reeds uitbetaalde bedrag terugbetaald worden.
Nee, want wijzigen gaat op geen enkele manier.
  zondag 6 maart 2016 @ 14:01:19 #214
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_160462146
Mijn belastingdienst is stuk. Blijkbaar.

Sisco Certified
pi_160463029
Leuk, ruim 1000,- aan overige studiekosten gemaakt naast collegegeld. Maar wel met chipknip betaald omdat de printers op chipknip werkten destijds. :{
★★★
pi_160464495
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 23:22 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]


[..]

M-formulier 2015

Aangifte via M-formulier. Jammer, maar helaas. ;)
Bummer :-(. Had gehoopt het digitaal te kunnen doen...
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  zondag 6 maart 2016 @ 16:28:22 #217
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_160466280
Ik heb een paar vragen over de aangifte 2015, hoop dat iemand me kan helpen.

1. Bankrekeningen kinderen
Mijn kinderen hebben spaarrekeningen. Die komen niet voor op het vooringevulde deel van de aangifte. Niet bij mij en niet bij mijn ex-vrouw. Ik kan de rekeningen wel toevoegen, maar wil dat eigenlijk niet omdat ik al boven de drempel van de vermogensrendementsheffing zit (voornamelijk door de beleggingsrekening bij mijn hypotheek).
Mijn ex kan (qua ruimte) en wil het wel opgeven, maar krijgt de mogelijkheid niet op haar aangifte. Zij doet aangifte met haar nieuwe partner, en bij hun aangifte kan je het deel van de bankrekeningen niet "uitklappen" naar details, wat bij mij wel kan.
Extra vraag: mag je dat spaargeld verdelen naar wens of moet dat 50/50? Kinderen wonen bij hun moeder.

2. Co-ouderschap
Bij de opsomming van je kinderen moet je aankruisen of de kinderen wel of niet bij jou wonen. Nieuw (?) is de mogelijkheid om aan te geven dat er co-ouderschap is. Kind staat dan niet bij jou ingeschreven, maar woont in de praktijk gemiddeld minstens 3 dagen in de week bij je.
Wanneer ik dat aanvink dan gebeurt er verder helemaal niets met de aangifte. Weet iemand waar dat veld dan voor is?
(In 2015 voor mij nog niet van toepassing, maar in 2016 voor 1 van de kinderen wel)
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_160466431
Gisteren aangifte gedaan. Maar waar vorig jaar vrijwel alles al vooraf voor me was ingevuld was het dit jaar helemaal leeg. Moest alles zelf invullen, werkgever (zelfde gebleven als vorig jaar), inkomsten, betaalde belastingen, etc. Terwijl ik vorig jaar eigenlijk alleen maar op akkoord hoefde te klikken.
Enig idee waar dat door kan komen?

[ Bericht 10% gewijzigd door UltraR op 06-03-2016 16:39:46 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  zondag 6 maart 2016 @ 16:34:51 #219
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_160466437
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 13:54 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, want wijzigen gaat op geen enkele manier.
Voorlopige aanslag wijzigen of stopzetten gaat op dezelfde manier als hoe je 'm ooit aangevraagd hebt: via een (tegenwoordig) online formulier:
http://www.belastingdiens(...)_wijzigen_stopzetten
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Moderator zondag 6 maart 2016 @ 16:38:32 #220
249559 crew  Lavenderr
pi_160466500
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 16:34 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Voorlopige aanslag wijzigen of stopzetten gaat op dezelfde manier als hoe je 'm ooit aangevraagd hebt: via een (tegenwoordig) online formulier:
http://www.belastingdiens(...)_wijzigen_stopzetten
Dat gaat dus niet. Alleen voor heffingskortingen kan dat. Voor de andere moet je naar Belastingdienst alwaar je met geen mogelijkheid de boel kan wijzigen of stopzetten.
  zondag 6 maart 2016 @ 16:44:38 #221
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_160466619
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 16:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat gaat dus niet. Alleen voor heffingskortingen kan dat. Voor de andere moet je naar Belastingdienst alwaar je met geen mogelijkheid de boel kan wijzigen of stopzetten.
Ik heb 'm op deze manier wel gewijzigd (al was dat eerder dit jaar).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Moderator zondag 6 maart 2016 @ 16:47:02 #222
249559 crew  Lavenderr
pi_160466676
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2016 16:44 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik heb 'm op deze manier wel gewijzigd (al was dat eerder dit jaar).
Via de heffingskortingen?
  zondag 6 maart 2016 @ 16:50:32 #223
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_160466755
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 16:47 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Via de heffingskortingen?
Nee, de "gewone".

Heb het net ook nog maar eens geprobeerd en zie wat je bedoelt. Krijg nergens een optie om wat dan ook te wijzigen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Moderator zondag 6 maart 2016 @ 16:56:46 #224
249559 crew  Lavenderr
pi_160466900
quote:
3s.gif Op zondag 6 maart 2016 16:50 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Nee, de "gewone".

Heb het net ook nog maar eens geprobeerd en zie wat je bedoelt. Krijg nergens een optie om wat dan ook te wijzigen.
Dat is dus de ellende. Geen enkele optie. Goed bezig daar ;(
pi_160467003
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 16:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat gaat dus niet. Alleen voor heffingskortingen kan dat. Voor de andere moet je naar Belastingdienst alwaar je met geen mogelijkheid de boel kan wijzigen of stopzetten.
Wijzigen toch wel?
Klik op tabblad 'Inkomstenbelasting', kies 2016, kies: Ik wil mijn voorlopige aanslag inkomstenbelasting wijzigen.
Zo heb ik t gedaan tenminste. Ik heb nu een nieuwe voorlopige aanslag.
Ik wilde ook direct de maandelijkse voorlopige teruggave stopzetten, maar geen idee of dat nou per ongeluk ook gelukt is. Daar kan ik ook geen uitleg over terugvinden.
  Moderator zondag 6 maart 2016 @ 17:03:57 #226
249559 crew  Lavenderr
pi_160467059
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 17:01 schreef Bladergroen het volgende:

[..]

Wijzigen toch wel?
Klik op tabblad 'Inkomstenbelasting', kies 2016, kies: Ik wil mijn voorlopige aanslag inkomstenbelasting wijzigen.
Zo heb ik t gedaan tenminste. Ik heb nu een nieuwe voorlopige aanslag.
Ik wilde ook direct de maandelijkse voorlopige teruggave stopzetten, maar geen idee of dat nou per ongeluk ook gelukt is. Daar kan ik ook geen uitleg over terugvinden.
Het gaat mij alleen over de maandelijkse voorlopige teruggaaf en dat lukt met geen mogelijkheid.
pi_160467118
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 17:03 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het gaat mij alleen over de maandelijkse voorlopige teruggaaf en dat lukt met geen mogelijkheid.
Ja, daar heb ik het ook over. :) Voorlopige aanslag = voorlopige teruggaaf.
  Moderator zondag 6 maart 2016 @ 17:11:54 #228
249559 crew  Lavenderr
pi_160467215
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 17:07 schreef Bladergroen het volgende:

[..]

Ja, daar heb ik het ook over. :) Voorlopige aanslag = voorlopige teruggaaf.
Ik heb het over de voorlopige teruggaaf van 2016.
Inkomstenbelasting van 2015 is degene die ik zonder veel moeite heb ingevuld.
Morgen maar even ( :X ) de Belastingtelefoon bellen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 6 maart 2016 @ 17:17:59 #229
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160467382
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 17:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik heb het over de voorlopige teruggaaf van 2016.
Inkomstenbelasting van 2015 is degene die ik zonder veel moeite heb ingevuld.
Morgen maar even ( :X ) de Belastingtelefoon bellen.
volgens mij zegt Bladergroen het goed.




[ Bericht 0% gewijzigd door Nizno op 06-03-2016 17:25:38 ]
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160467436
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 17:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik heb het over de voorlopige teruggaaf van 2016.
Inkomstenbelasting van 2015 is degene die ik zonder veel moeite heb ingevuld.
Morgen maar even ( :X ) de Belastingtelefoon bellen.
In mijn post hierboven heb ik ook over 2016.

quote:
[..]
Klik op tabblad 'Inkomstenbelasting', kies 2016, kies: Ik wil mijn voorlopige aanslag inkomstenbelasting wijzigen.
pi_160467574
Ja, dat wat Nizno post dus.
  zondag 6 maart 2016 @ 17:26:37 #232
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_160467650
Yep, dat werkt inderdaad wel.

Maar de site leidt je dus naar een ander (doodlopend) pad.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_160468711
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 16:28 schreef Sometimes het volgende:1. Bankrekeningen kinderen
Mijn kinderen hebben spaarrekeningen. Die komen niet voor op het vooringevulde deel van de aangifte. Niet bij mij en niet bij mijn ex-vrouw. Ik kan de rekeningen wel toevoegen, maar wil dat eigenlijk niet omdat ik al boven de drempel van de vermogensrendementsheffing zit (voornamelijk door de beleggingsrekening bij mijn hypotheek).
Mijn ex kan (qua ruimte) en wil het wel opgeven, maar krijgt de mogelijkheid niet op haar aangifte. Zij doet aangifte met haar nieuwe partner, en bij hun aangifte kan je het deel van de bankrekeningen niet "uitklappen" naar details, wat bij mij wel kan.
Extra vraag: mag je dat spaargeld verdelen naar wens of moet dat 50/50? Kinderen wonen bij hun moeder.
1. Je ex-partner kan in het scherm "Bank- en spaarrekeningen" de vraag "Had u nog een bankrekening?" Gewoon met "Ja" beantwoorden, dan komt er een nieuwe mogelijkheid om een nieuwe rekening met bijbehorend saldo op 01-01-2015 aan te geven.
2. Houdt er rekening mee dat je naar alle waarschijnlijkheid 50/50 moet verdelen. Artikel 2.15 Wet IB 2001 regelt o.a. de vermogensbestandsdelen van minderjarigen en deze moet conform het ouderlijk gezag aangegeven worden. Hebben jullie beiden het ouderlijk gezag (wat aannemelijk is), dan moeten jullie in gelijke delen aan eenieder toerekenen.

quote:
2. Co-ouderschap
Bij de opsomming van je kinderen moet je aankruisen of de kinderen wel of niet bij jou wonen. Nieuw (?) is de mogelijkheid om aan te geven dat er co-ouderschap is. Kind staat dan niet bij jou ingeschreven, maar woont in de praktijk gemiddeld minstens 3 dagen in de week bij je.
Wanneer ik dat aanvink dan gebeurt er verder helemaal niets met de aangifte. Weet iemand waar dat veld dan voor is?
(In 2015 voor mij nog niet van toepassing, maar in 2016 voor 1 van de kinderen wel)
Het veld heeft de functie om te toetsen of je aan de voorwaarden voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting voldoet. Als je aan alle andere voorwaarden voldoet zie je in het scherm "Berekening inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" onder de heffingskortingen deze korting terug.

quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 16:34 schreef UltraR het volgende:
Gisteren aangifte gedaan. Maar waar vorig jaar vrijwel alles al vooraf voor me was ingevuld was het dit jaar helemaal leeg. Moest alles zelf invullen, werkgever (zelfde gebleven als vorig jaar), inkomsten, betaalde belastingen, etc. Terwijl ik vorig jaar eigenlijk alleen maar op akkoord hoefde te klikken.
Enig idee waar dat door kan komen?
Kan natuurlijk vele redenen hebben.
1. De gegevens zijn niet tijdig (= voor 1 februari) aan de Belastingdienst doorgegeven. De Belastingdienst kan ze dan niet direct in je vooraf ingevulde aangifte plaatsen.

2. Computerproblemen bij de Belastingdienst, waardoor de gegevens er wel zijn (en ook op tijd), maar de koppeling met je aangifte niet (goed) gemaakt is.
  Moderator zondag 6 maart 2016 @ 18:19:53 #234
249559 crew  Lavenderr
pi_160468975
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 17:19 schreef Bladergroen het volgende:

[..]

In mijn post hierboven heb ik ook over 2016.

[..]

quote:
99s.gif Op zondag 6 maart 2016 17:17 schreef Nizno het volgende:

[..]

volgens mij zegt Bladergroen het goed.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is gelukt! Bedankt :)
  zondag 6 maart 2016 @ 18:21:10 #235
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_160469015
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 18:10 schreef DreO het volgende:

[..]

1. Je ex-partner kan in het scherm "Bank- en spaarrekeningen" de vraag "Had u nog een bankrekening?" Gewoon met "Ja" beantwoorden, dan komt er een nieuwe mogelijkheid om een nieuwe rekening met bijbehorend saldo op 01-01-2015 aan te geven.

Die vraag krijgt zij dus niet, dat is het probleem. Ik heb een kopje "bankrekeningen" en dat klapt uit naar 2 subregels; bankrekeningen en beleggingen. Zij heeft alleen de hoofdregel en kan dus ook de details op de subregel niet zien of iets aanpassen

quote:
2. Houdt er rekening mee dat je naar alle waarschijnlijkheid 50/50 moet verdelen. Artikel 2.15 Wet IB 2001 regelt o.a. de vermogensbestandsdelen van minderjarigen en deze moet conform het ouderlijk gezag aangegeven worden. Hebben jullie beiden het ouderlijk gezag (wat aannemelijk is), dan moeten jullie in gelijke delen aan eenieder toerekenen.

Ja, beiden ouderlijk gezag. Ik was er al bang voor dat het zo gedaan zou worden. Ook niet echt een vreemde regel natuurlijk.
Wel apart dat die rekeningen niet meekomen met de vooringevulde, aangezien ze wel gekoppeld zijn aan BSN nummers van de ouders.

quote:
[..]

Het veld heeft de functie om te toetsen of je aan de voorwaarden voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting voldoet. Als je aan alle andere voorwaarden voldoet zie je in het scherm "Berekening inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen" onder de heffingskortingen deze korting terug.

Het maakt hier geen verschil in het eindbedrag. Zal naar de andere voorwaarden kijken. Die moeten dan toch ergens op de aangiftesite staan.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 6 maart 2016 @ 18:39:36 #236
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160469477
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 18:19 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

[..]

Het is gelukt! Bedankt :)
Graag gedaan, blij dat het gelukt is :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160473027
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 18:19 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

[..]

Het is gelukt! Bedankt :)
Het is gelukt de voorlopige teruggaaf stop te zetten? Mij lukt t nogsteeds niet, ik moet een hele boel gegevens invullen in de wijziging voorlopige teruggaaf 2016 maar zie nergens wat ik nou maandelijks wel of niet terug ga krijgen..
pi_160473091
quote:
7s.gif Op zondag 6 maart 2016 12:42 schreef belfis het volgende:

[..]

Als uw ex de hypotheekrente niet in de aangifte vermeldt, is er fiscaal verlies. U voert 50% op van EWF en betaalde hypotheekrente. Uw ex doet hetzelfde: dus 50% EWF en 50% hypotheekrente. Hoe u onderling de teruggaaf met elkaar verrekent, daar bemoeit de Belastingdienst zich niet mee. De echtscheidingsregeling is twee jaar van toepassing. Daarna verhuist het deel van de ex naar Box 3 en is er voor 50% geen hypotheekrenteaftrek meer mogelijk. Tenzij het huis voor 100% op uw naam is gezet. In uw situatie misschien aan te raden om hulp bij uw aangifte te zoeken.
Bedankt voor je duidelijke reactie! Het is de bedoeling dat de hypotheek met 2 maanden oid helemaal op mijn naam staat...

Ik heb nu alles ingevult, dan krijg ik de vraag of ik fiscale partners met mn ex wil zijn. Doe ik nee, krijg ik totaal 150 euro nog terug, doe ik ja, kan ik gewoon de hele HRA bij mezelf neer zetten en krijg ik 1100 euro terug. Zet ik alles bij mn ex neer kom ik ongeveer op die 150 euro uit.

Dan is het toch in orde lijkt me? Of raad je aan alsnog de aangifte uit te besteden?

[ Bericht 15% gewijzigd door Makrolon op 06-03-2016 21:27:49 ]
  Moderator zondag 6 maart 2016 @ 20:45:15 #239
249559 crew  Lavenderr
pi_160473116
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 20:43 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Het is gelukt de voorlopige teruggaaf stop te zetten? Mij lukt t nogsteeds niet, ik moet een hele boel gegevens invullen in de wijziging voorlopige teruggaaf 2016 maar zie nergens wat ik nou maandelijks wel of niet terug ga krijgen..
Via Inkomstenbelasting zoals Nizno en Bladergroen me uitlegden is het me gelukt. Moest ook alles opnieuw invullen.
  maandag 7 maart 2016 @ 00:25:49 #240
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160479587
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 12:27 schreef Jeter het volgende:
Je bedoelt het tabje "pensioenen en andere uitkeringen"? Onder wat voor soort inkomsten staat dit vermeld? Ik kan een hele rits aan types kiezen, maar zou niet weten welk type dat is.
Een faillissementsuitkering van het UWV dien je daar niet in te vullen. Het is in principe een loondoorbetaling van je failliete werkgever. Als het goed is staat er ook arbeidskorting op de jaaropgave vermeld. Deze "uitkering" vul je dan ook in bij "inkomsten uit loondienst".
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 7 maart 2016 @ 01:27:50 #241
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_160480401
Mijn tante heeft een hypotheek waar een beleggingsverzekeringen aan is gekoppeld bij BLG.

Mijn vraag is waarom is dit geen KEW? :?

Kom zo vaak kapitaalverzekeringen tegen maar vind het nog best verwarrend aangezien ik vaak ook verschillende benamingen tegen kom of dat die de ene keer wel vrijgesteld is en de andere keer weer niet.

Is al ingevuld hoor maar wou het voor mezelf weten.

------

Daarnaast kan je ergens zien bij welke VVE je zit?

[ Bericht 2% gewijzigd door Jiang153 op 07-03-2016 01:44:38 ]
Irene is bae <3
pi_160483038
quote:
5s.gif Op maandag 7 maart 2016 01:27 schreef Jiang153 het volgende:
Mijn tante heeft een hypotheek waar een beleggingsverzekeringen aan is gekoppeld bij BLG.

Mijn vraag is waarom is dit geen KEW? :?
Waarschijnlijk zal deze niet aan de voorwaarden voldoen.
quote:
Kom zo vaak kapitaalverzekeringen tegen maar vind het nog best verwarrend aangezien ik vaak ook verschillende benamingen tegen kom of dat die de ene keer wel vrijgesteld is en de andere keer weer niet.

Is al ingevuld hoor maar wou het voor mezelf weten.

------

Daarnaast kan je ergens zien bij welke VVE je zit?
Dat staat in de akte die je kreeg toen je het appartement kocht. Als je het huis huurt ben je geen lid van de VVE (want geen eigenaar).
  maandag 7 maart 2016 @ 09:48:27 #243
134783 papernote
Een echte.
pi_160483512
In 2016 koop ik een huis, welke ik in 2015 heb laten taxeren voor het verkrijgen van een hypotheek. Ik kan echter niet vinden waar ik deze taxatiekosten kan aftrekken. Er is nog geen hypotheek in 2015, dus daar kan ik het niet invullen. Weet iemand waar dat wel kan?
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_160484451
quote:
5s.gif Op maandag 7 maart 2016 09:48 schreef papernote het volgende:
In 2016 koop ik een huis, welke ik in 2015 heb laten taxeren voor het verkrijgen van een hypotheek. Ik kan echter niet vinden waar ik deze taxatiekosten kan aftrekken. Er is nog geen hypotheek in 2015, dus daar kan ik het niet invullen. Weet iemand waar dat wel kan?
In 2016 waarschijnlijk pas.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
  maandag 7 maart 2016 @ 11:16:03 #245
134783 papernote
Een echte.
pi_160485006
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 10:48 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

In 2016 waarschijnlijk pas.
Ja, dat vermoeden had ik al. Maar ik dacht ook altijd dat je kosten moest aftrekken in het jaar waarin je ze gemaakt had. Dus nu wist ik het niet meer.

Zal zo de belastingtelefoon eens bellen.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_160487355
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2016 20:44 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Bedankt voor je duidelijke reactie! Het is de bedoeling dat de hypotheek met 2 maanden oid helemaal op mijn naam staat...

Ik heb nu alles ingevult, dan krijg ik de vraag of ik fiscale partners met mn ex wil zijn. Doe ik nee, krijg ik totaal 150 euro nog terug, doe ik ja, kan ik gewoon de hele HRA bij mezelf neer zetten en krijg ik 1100 euro terug. Zet ik alles bij mn ex neer kom ik ongeveer op die 150 euro uit.

Dan is het toch in orde lijkt me? Of raad je aan alsnog de aangifte uit te besteden?
50% van eigenwoningforfait en 50% van de betaalde rente hoe dan ook opgeven. De andere helft zou alleen als alimentatie opgegeven kunnen worden (50% eigenwoningforfait als ontvangen alimentatie en 50% rente als betaalde alimentatie). Effect is dan hetzelfde als wanneer 100% HPA werd genomen, behalve dat de ex het precies andersom moet aangeven qua alimentatie. zie: http://www.belastingdiens(...)t_betaalt_alle_rente
  maandag 7 maart 2016 @ 13:41:24 #247
345721 spierbal
Tricepbal
pi_160488131
Voor het eerst dit jaar heb ik iets nieuws. Het verdelen van het totaal bedrag van de box1: werk en woning aftrek eigen woning.

Hoe maak je nou de beste verdeling waar moet ik rekening mee houden?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 7 maart 2016 @ 17:14:47 #248
134783 papernote
Een echte.
pi_160493704
quote:
2s.gif Op maandag 7 maart 2016 11:16 schreef papernote het volgende:

[..]

Ja, dat vermoeden had ik al. Maar ik dacht ook altijd dat je kosten moest aftrekken in het jaar waarin je ze gemaakt had. Dus nu wist ik het niet meer.

Zal zo de belastingtelefoon eens bellen.
Ter informatie, het antwoord was: doe maar bij de aangifte over 2016.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  maandag 7 maart 2016 @ 20:52:54 #249
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160500373
quote:
5s.gif Op maandag 7 maart 2016 09:48 schreef papernote het volgende:
In 2016 koop ik een huis, welke ik in 2015 heb laten taxeren voor het verkrijgen van een hypotheek. Ik kan echter niet vinden waar ik deze taxatiekosten kan aftrekken. Er is nog geen hypotheek in 2015, dus daar kan ik het niet invullen. Weet iemand waar dat wel kan?
Eigenwoningrente/kosten zijn aftrekbaar op het moment waarop deze worden betaald.

quote:
Aftrekbare kosten en uitgaven voor inkomensvoorzieningen komen – voorzover niet anders is bepaald – voor aftrek in aanmerking op het tijdstip waarop zij zijn:
a. betaald;
b. verrekend;
c. ter beschikking gesteld of
d. rentedragend geworden.
(artikel 3.147, aanhef en onderdeel a, van de Wet IB 2001)

Mijns inziens moeten de taxatiekosten in 2015 worden afgetrokken.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 7 maart 2016 @ 20:57:51 #250
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160500558
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2016 13:41 schreef spierbal het volgende:
Voor het eerst dit jaar heb ik iets nieuws. Het verdelen van het totaal bedrag van de box1: werk en woning aftrek eigen woning.

Hoe maak je nou de beste verdeling waar moet ik rekening mee houden?
Toerekenen naar een aanslaggrens (¤ 45 of minder te betalen is een nihilaanslag) of veel aftrek toerekenen aan degene die eventueel in hogere belastingschijf valt.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 7 maart 2016 @ 21:23:06 #251
345721 spierbal
Tricepbal
pi_160501707
quote:
7s.gif Op maandag 7 maart 2016 20:57 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Toerekenen naar een aanslaggrens (¤ 45 of minder te betalen is een nihilaanslag) of veel aftrek toerekenen aan degene die eventueel in hogere belastingschijf valt.
snap er nog niets van :D las op internet dat het programma van Elsevier daar al de gunstigste bereking voor maakt, eens kijken of dat was is.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_160501761
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 22:19 schreef Essebes het volgende:
Wij zijn op 2 januari 2015 terug ingeschreven in Nederland (echte fysieke landing op Schiphol was 28 december 2014).

Ik heb nu een M-biljet toegezonden gekregen. Echter ik kan gewoon inloggen bij de Belastingdienst en al onze gegevens staan daar ook gewoon. Kan ik digitaal aangifte doen, of moet dat echt met het M-biljet?
Heb toch besloten (jaaa, noem mij maar eigenwijs) dat wij digitaal aangifte gaan doen. Het M-biljet leg ik opzij.
2 januari 2015 was onze eerste dag in Nederland in de GBA ingeschreven, maar op 28 december 2014 zijn we al geland. Zelfs als wij willen, was het ons nooit gelukt om ons per 1 januari 2015 in te schrijven, want feestdag. De werkgever van mijn man houdt ook gewoon 1/1 aan op zijn jaaropgave.

Mis trouwens best wat gegevens in de digitale aangifte, Lloyds Bank was niet ingevuld en enkele andere beleggingsfondsen (Robein, vh Ohpen) miste ik ook al. Had verwach dat dit invulgedeelte wel behoorlijk compleet zou zijn, er wordt toch al wat jaartjes me gewerkt?
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_160502041
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:24 schreef Essebes het volgende:

[..]

Heb toch besloten (jaaa, noem mij maar eigenwijs) dat wij digitaal aangifte gaan doen. Het M-biljet leg ik opzij.
2 januari 2015 was onze eerste dag in Nederland in de GBA ingeschreven, maar op 28 december 2014 zijn we al geland. Zelfs als wij willen, was het ons nooit gelukt om ons per 1 januari 2015 in te schrijven, want feestdag. De werkgever van mijn man houdt ook gewoon 1/1 aan op zijn jaaropgave.

Mis trouwens best wat gegevens in de digitale aangifte, Lloyds Bank was niet ingevuld en enkele andere beleggingsfondsen (Robein, vh Ohpen) miste ik ook al. Had verwach dat dit invulgedeelte wel behoorlijk compleet zou zijn, er wordt toch al wat jaartjes me gewerkt?
Als je een M-biljet hebt gekregen, MOET je een M-biljet indienen.
  maandag 7 maart 2016 @ 21:32:43 #254
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160502100
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:31 schreef DonJames het volgende:
Als je een M-biljet hebt gekregen, MOET je een M-biljet indienen.
Wat hij zegt.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160502457
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:31 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je een M-biljet hebt gekregen, MOET je een M-biljet indienen.
Nee, op de eerste pagina van het M-biljet staat een keuzeschemaatje waarbij je kunt uitkomen op dat het M-biljet niet het juiste biljet voor je is en dat je digitaal aangifte kunt doen. Dat is zeker anders dan wat jullie nu meldden.

Sorry, ben wat eigenwijs aangelegd. Als het m-biljet echt niet hoeft, zal ik het zeker niet invullen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_160502810
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:40 schreef Essebes het volgende:

[..]

Nee, op de eerste pagina van het M-biljet staat een keuzeschemaatje waarbij je kunt uitkomen op dat het M-biljet niet het juiste biljet voor je is en dat je digitaal aangifte kunt doen. Dat is zeker anders dan wat jullie nu meldden.
Als je weer in Nederland komt wonen, MOET je een M-biljet indienen. Ik kan er echt niks anders van maken.

De fiscus geeft jou een M-biljet, als je dan een ander biljet indient wordt jouw aangifte automatisch "uitgespuugd" en ga je daar vragen over krijgen.
pi_160503020
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:48 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je weer in Nederland komt wonen, MOET je een M-biljet indienen. Ik kan er echt niks anders van maken.

De fiscus geeft jou een M-biljet, als je dan een ander biljet indient wordt jouw aangifte automatisch "uitgespuugd" en ga je daar vragen over krijgen.
Getver...dacht op deze manier er wel goed mee om te gaan.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_160503273
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:53 schreef Essebes het volgende:

[..]

Getver...dacht op deze manier er wel goed mee om te gaan.
Nee, helaas. Gegarandeerde problemen met de fiscus als je het anders doet. Echt waar.
  maandag 7 maart 2016 @ 22:06:47 #259
134783 papernote
Een echte.
pi_160503566
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 20:52 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Eigenwoningrente/kosten zijn aftrekbaar op het moment waarop deze worden betaald.

[..]

(artikel 3.147, aanhef en onderdeel a, van de Wet IB 2001)

Mijns inziens moeten de taxatiekosten in 2015 worden afgetrokken.
Dan dient het volgende probleem zich aan. Namelijk dat je het niet in kunt vullen op Mijn Belastingdienst. Er is geen mogelijkheid om kosten af te trekken voor een hypotheek die pas in het volgende jaar start.

Althans, ik heb niet kunnen ontdekken hoe.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_160510024
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 21:53 schreef Essebes het volgende:

[..]

Getver...dacht op deze manier er wel goed mee om te gaan.
Zoals gezegd je MOET een M biljet invullen, anders had je het namelijk voor 2014 moeten doen.
Maak het niet moeilijker dan het is en vul ook gewoon lekker alles in de binnenlandse periode in, veel mensen emigreren/immigreren daarom juist op die dag. Houdt alles lekker simpel :Y
pi_160510631
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 08:19 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Zoals gezegd je MOET een M biljet invullen, anders had je het namelijk voor 2014 moeten doen.
Maak het niet moeilijker dan het is en vul ook gewoon lekker alles in de binnenlandse periode in, veel mensen emigreren/immigreren daarom juist op die dag. Houdt alles lekker simpel :Y
Klopt. Gelukkig zijn saldo's en waardes op 2 januari hetzelfde als op 1 januari :-) EN we hebben geen buitenlands inkomen van 1 tot 2 januari 2015. Dus echt moeilijk is het niet.

We gaan de digitale aangifte gebruiken om alles op een rij te krijgen en dan schrijven we alles over op het M-biljet. Vermindert de kans op rekenfouten.

Dank voor de uitleg allen!
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_160516621
Eerste keer aangifte doen na het aankopen van een huis :@ Zit te twijfelen of ik een financieel adviseur inschakel hiervoor of niet.. normaal deed ik het altijd zelf, maar geen idee wat ik wel en niet moet opvoeren nu. Schijnt dat ik een hoop terug kan krijgen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 8 maart 2016 @ 14:47:06 #263
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160517183
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 14:19 schreef Thrilled het volgende:
Eerste keer aangifte doen na het aankopen van een huis :@ Zit te twijfelen of ik een financieel adviseur inschakel hiervoor of niet.. normaal deed ik het altijd zelf, maar geen idee wat ik wel en niet moet opvoeren nu. Schijnt dat ik een hoop terug kan krijgen?
Ik zou het gewoon eerst zelf proberen, ook veel de hulpopties proberen aan te klikken. En vragen kun je sowieso hier ook stellen.

Mocht je er alsnog niet gerust op zijn dan kun je altijd nog een adviseur inschakelen en de twee uitdraaien tegen elkaar leggen om te zien wat je eventueel over het hoofd had gezien.

(aan het eind van het invullen krijg je de optie printen ook te zien voor je verstuurt.)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160526246
quote:
99s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 14:47 schreef Nizno het volgende:

[..]

Ik zou het gewoon eerst zelf proberen, ook veel de hulpopties proberen aan te klikken. En vragen kun je sowieso hier ook stellen.

Mocht je er alsnog niet gerust op zijn dan kun je altijd nog een adviseur inschakelen en de twee uitdraaien tegen elkaar leggen om te zien wat je eventueel over het hoofd had gezien.

(aan het eind van het invullen krijg je de optie printen ook te zien voor je verstuurt.)
Dat is waar.. ik ga maar eens een poging wagen.. Vragen die ik nu in mijn hoofd heb:

1) We hebben vorig jaar zomer een nieuwbouwwoning gekocht, de WOZ-waarde die ik vorige week binnen kreeg is dan ook alleen van de grond. Moet ik hem hoger inschatten (op onze koopsom bijvoorbeeld?) of gewoon de WOZ-waarde uit die brief (en dus lager dan de werkelijke waarde) opvoeren?

2) De maandlasten zijn tijdens de bouw verrekend uit het bouwdepot, dus niet geincasseerd van onze rekening. Maakt dit uit?

3) We wonen er pas sinds vorige week, ik las ergens dat je dan '0' moest invoeren omdat je er in 2015 nog niet woont, klopt dat?

4) Ik doe nu de jaarlijkse aangifte, de HRA zit daar dan bij in voor de maanden augustus t/m december. Klopt het dat ik dan de HRA van januari t/m nu pas volgend jaar kan terugkrijgen en ik nu voor de komende maanden eigenlijk een voorlopige teruggaaf dien in te vullen?

Als iemand hier alvast duidelijkheid in zou kunnen geven zou ik erg blij zijn :P

/edit

Kzal deels antwoord geven op mijn eigen vragen :') Ging makkelijker dan gedacht (niet nu dingen tegen gaan spreken, de aangifte is al de deur uit :') ;( )

1) De WOZ-waarde voor de aangifte van 2015 is gebaseerd op die van 2014, blijkbaar was die toen nog lager dan de grond die ze aan ons verkocht hebben en die WOZ-beschikking heb ik niet. Ik heb hem nu laten staan op wat de belastingdienst vooraf had ingevuld.

2) Nee

3) Middels dropdown menu's kon ik aangeven dat het wel ons hoofdverblijf was, maar dat we er nog niet woonden in 2015.

4) Ik heb dit niet hard terug kunnen vinden, maar ik concludeer van wel.. :P

[ Bericht 12% gewijzigd door Thrilled op 08-03-2016 21:41:12 ]
pi_160529286
Wat puntje vier betreft. Het klopt dat de maanden in 2016 pas in de aangifte 2016 worden verwerkt.Maar je kan nu wel een voorlopige teruggaaf aanvragen voor heel 2016.
Daarin krijg je dan gewoon 12 maanden HRA terug. Dat krijg je dan terug verdeeld over de resterende maanden van het jaar (dus zeg maar april t/m dec). Je krijgt per maand dus gewoon iets meer terug dan als je al per 1 januari de voorlopige teruggaaf had aangevraagd
pi_160530012
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 22:02 schreef Dagobert123 het volgende:
Wat puntje vier betreft. Het klopt dat de maanden in 2016 pas in de aangifte 2016 worden verwerkt.Maar je kan nu wel een voorlopige teruggaaf aanvragen voor heel 2016.
Daarin krijg je dan gewoon 12 maanden HRA terug. Dat krijg je dan terug verdeeld over de resterende maanden van het jaar (dus zeg maar april t/m dec). Je krijgt per maand dus gewoon iets meer terug dan als je al per 1 januari de voorlopige teruggaaf had aangevraagd
helder.. kzit alleen weer te twijfelen of het niet verstandiger is om het maar jaarlijks terug te krijgen ipv maandelijks :P
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 8 maart 2016 @ 22:22:30 #267
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160530082
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 22:20 schreef Thrilled het volgende:

[..]

helder.. kzit alleen weer te twijfelen of het niet verstandiger is om het maar jaarlijks terug te krijgen ipv maandelijks :P
Dat is iets waar je alleen zelf het antwoord op kunt geven natuurlijk :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  woensdag 9 maart 2016 @ 08:04:58 #268
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160535748
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 20:38 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Dat is waar.. ik ga maar eens een poging wagen.. Vragen die ik nu in mijn hoofd heb:

1) We hebben vorig jaar zomer een nieuwbouwwoning gekocht, de WOZ-waarde die ik vorige week binnen kreeg is dan ook alleen van de grond. Moet ik hem hoger inschatten (op onze koopsom bijvoorbeeld?) of gewoon de WOZ-waarde uit die brief (en dus lager dan de werkelijke waarde) opvoeren?

2) De maandlasten zijn tijdens de bouw verrekend uit het bouwdepot, dus niet geincasseerd van onze rekening. Maakt dit uit?

3) We wonen er pas sinds vorige week, ik las ergens dat je dan '0' moest invoeren omdat je er in 2015 nog niet woont, klopt dat?

4) Ik doe nu de jaarlijkse aangifte, de HRA zit daar dan bij in voor de maanden augustus t/m december. Klopt het dat ik dan de HRA van januari t/m nu pas volgend jaar kan terugkrijgen en ik nu voor de komende maanden eigenlijk een voorlopige teruggaaf dien in te vullen?

Als iemand hier alvast duidelijkheid in zou kunnen geven zou ik erg blij zijn :P

/edit

Kzal deels antwoord geven op mijn eigen vragen :') Ging makkelijker dan gedacht (niet nu dingen tegen gaan spreken, de aangifte is al de deur uit :') ;( )

1) De WOZ-waarde voor de aangifte van 2015 is gebaseerd op die van 2014, blijkbaar was die toen nog lager dan de grond die ze aan ons verkocht hebben en die WOZ-beschikking heb ik niet. Ik heb hem nu laten staan op wat de belastingdienst vooraf had ingevuld.

2) Nee

3) Middels dropdown menu's kon ik aangeven dat het wel ons hoofdverblijf was, maar dat we er nog niet woonden in 2015.

4) Ik heb dit niet hard terug kunnen vinden, maar ik concludeer van wel.. :P
Wat punt 2 betreft: dit maakt wel iets uit. Rente betaald over de rente/aflossing is niet aftrekbaar.
Toegegeven: het zal misschien om een paar euro op jaarbasis gaan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 9 maart 2016 @ 09:52:57 #269
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_160536813
Ik vond 'm dit jaar goed te doen, alles was al ingevuld en er zaten geen bijzonderheden in. Nu hopen dat er snel bericht komt :).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_160551042
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 00:25 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Een faillissementsuitkering van het UWV dien je daar niet in te vullen. Het is in principe een loondoorbetaling van je failliete werkgever. Als het goed is staat er ook arbeidskorting op de jaaropgave vermeld. Deze "uitkering" vul je dan ook in bij "inkomsten uit loondienst".
Oke thanks, zo heb ik het ook gedaan. Ik vond het vreemd dat de belastingdienst deze gegevens niet had.

Belastingdienst toonde ook bedragen van de werkgever die niet allemaal zijn uitbetaald. Een deel daarvan viel namelijk onder de faillisementsuitkering. Ik heb ook helemaal geen jaaropgave gekregen.

Via oude loonstroken heb ik de juiste bedragen weten te achterhalen. Ik hoop dat dat zo geaccepteerd wordt.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 12:39:26 #271
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_160588351
Bij minderjarige kinderen met eigen inkomsten en vermogen.

Moet het kind zelf aangifte doen en dan alle inkomsten en vermogen opgeven of alleen de inkomsten en het vermogen in de aangifte van de ouders?

Of gewoon geen aangifte voor het kind en alles bij de ouders doen?
pi_160589364
Hebben meer mensen er last van dat de buitenlandse dividend belasting niet verrekend wordt?
Ik vul dat netjes in maar bij het uiteindelijke overzicht wordt alleen de NL dividend belasting ingehouden.

Wordt dat nog op een andere manier verwerkt?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 11 maart 2016 @ 14:20:51 #273
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_160590214
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Hebben meer mensen er last van dat de buitenlandse dividend belasting niet verrekend wordt?
Ik vul dat netjes in maar bij het uiteindelijke overzicht wordt alleen de NL dividend belasting ingehouden.

Wordt dat nog op een andere manier verwerkt?
Vul gewoon alles in bij NL dividend. Maakt helemaal niks uit.
pi_160590449
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:20 schreef Pinda555 het volgende:

[..]

Vul gewoon alles in bij NL dividend. Maakt helemaal niks uit.
Helemaal fout. Is wezenlijk anders!
pi_160590599
quote:
13s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:31 schreef DonJames het volgende:

[..]

Helemaal fout. Is wezenlijk anders!
Daar ben ik idd ook bang voor. Echter zie ik bij het finale overzicht alleen de NL dividend belasting van mijn Shell aandelen.

Wat ik bij VS heb ingevuld wordt niet verwerkt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_160590697
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Daar ben ik idd ook bang voor. Echter zie ik bij het finale overzicht alleen de NL dividend belasting van mijn Shell aandelen.

Wat ik bij VS heb ingevuld wordt niet verwerkt.
Box III komt zeker niet boven de vrijstelling uit?
pi_160591496
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Box III komt zeker niet boven de vrijstelling uit?
Ruim (60k), ik moet VRH betalen.
Daarom is het ook van belang
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 11 maart 2016 @ 15:52:15 #278
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160592506
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 15:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ruim (60k), ik moet VRH betalen.
Daarom is het ook van belang
Dividendbelastingen op buitenlandse dividenden zijn niet afgedragen aan de Nederlandse Belastingdienst. Deze dividendbelastingen fungeren hierdoor niet als voorbelasting. Als Nederland een verdrag heeft met het betreffende land, dan mogen deze dividendbelastingen wel worden verrekend in Box 3. De dividendbelastingen mogen in mindering worden gebracht op eventueel verschuldigde vermogensbelasting. Door deze correctie wordt dubbele belasting voorkomen. De verrekening van dividendbelasting is dus alleen mogelijk als je in Box 3 belasting betaalt.
- is er een verdrag met het betreffende land?
- betaal je belasting over box 3?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 17:56:47 #279
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_160595497
quote:
13s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:31 schreef DonJames het volgende:

[..]

Helemaal fout. Is wezenlijk anders!
Hm komt dan door verdragen etc bedoel je?
pi_160595986
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 15:52 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dividendbelastingen op buitenlandse dividenden zijn niet afgedragen aan de Nederlandse Belastingdienst. Deze dividendbelastingen fungeren hierdoor niet als voorbelasting. Als Nederland een verdrag heeft met het betreffende land, dan mogen deze dividendbelastingen wel worden verrekend in Box 3. De dividendbelastingen mogen in mindering worden gebracht op eventueel verschuldigde vermogensbelasting. Door deze correctie wordt dubbele belasting voorkomen. De verrekening van dividendbelasting is dus alleen mogelijk als je in Box 3 belasting betaalt.
- is er een verdrag met het betreffende land?
- betaal je belasting over box 3?
Ja en Ja.

Ik krijg die vermindering echter niet gevonden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 11 maart 2016 @ 18:23:44 #281
59269 Drakire
May Lyssa aid you
  vrijdag 11 maart 2016 @ 18:26:35 #282
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160596168
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 18:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ja en Ja.

Ik krijg die vermindering echter niet gevonden.
Ik kan je helaas niet vertellen welk vinkje daar de oorzaak van is want ik gebruik het programma van de belastingdienst niet.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_160596181
Even de zorgkosten-aftrek checken:

Ik heb een (vrijwillig) eigen risico van 850 euro, en ben niet verzekerd voor tandarts.

Heb nu bijvoorbeeld 1000 euro aan zorgkosten en 200 euro aan tandartskosten. Mag ik dan (1000 - 850 + 200) = 350 invullen (en dan nog de drempel eraf enzo)?
pi_160596778
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 18:26 schreef Piles het volgende:
Even de zorgkosten-aftrek checken:

Ik heb een (vrijwillig) eigen risico van 850 euro, en ben niet verzekerd voor tandarts.

Heb nu bijvoorbeeld 1000 euro aan zorgkosten en 200 euro aan tandartskosten. Mag ik dan (1000 - 850 + 200) = 350 invullen (en dan nog de drempel eraf enzo)?
http://www.geld.nl/zorgverzekering/service/zorgkosten-aftrekbaar
  vrijdag 11 maart 2016 @ 19:04:26 #285
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_160596962
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 18:26 schreef Piles het volgende:
Even de zorgkosten-aftrek checken:

Ik heb een (vrijwillig) eigen risico van 850 euro, en ben niet verzekerd voor tandarts.

Heb nu bijvoorbeeld 1000 euro aan zorgkosten en 200 euro aan tandartskosten. Mag ik dan (1000 - 850 + 200) = 350 invullen (en dan nog de drempel eraf enzo)?
Ja, alleen die drempel gaat er automatisch vanaf dus je moet die 350 opgeven
pi_160597052
Dat hangt er vanaf wat er in de 1000 euro zit. Is dat 850 euro eigen risico betaald aan zorgverzekeraar en 150 euro huisarts (niet te declareren bij verzekeraar), dan kom je inderdaad op 350 uit (met de tandarts erbij).
Heb je minder eigen risico betaald en meer zelf aan zorgkosten dan kan het hoger zijn (maar dat hangt er vanaf wat het is geweest, lang niet alles is tegenwoordig nog af te trekken).
pi_160597144
Dit weekend ga ik hem invullen. K klus.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 11 maart 2016 @ 19:23:55 #288
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160597514
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 12:39 schreef Pinda555 het volgende:
Bij minderjarige kinderen met eigen inkomsten en vermogen.

Moet het kind zelf aangifte doen en dan alle inkomsten en vermogen opgeven of alleen de inkomsten en het vermogen in de aangifte van de ouders?

Of gewoon geen aangifte voor het kind en alles bij de ouders doen?
Een kinds inkomen komt niet op de aangifte van de ouders. Indien het kind aangifte wil of moet doen kan deze een eigen aangifte invullen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160597645
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 19:07 schreef Dagobert123 het volgende:
Dat hangt er vanaf wat er in de 1000 euro zit. Is dat 850 euro eigen risico betaald aan zorgverzekeraar en 150 euro huisarts (niet te declareren bij verzekeraar), dan kom je inderdaad op 350 uit (met de tandarts erbij).
Heb je minder eigen risico betaald en meer zelf aan zorgkosten dan kan het hoger zijn (maar dat hangt er vanaf wat het is geweest, lang niet alles is tegenwoordig nog af te trekken).
Bedenk me nu: waarom heb ik 1000 euro aan facturen betaald terwijl mn eigen risico 850 is... Toch nog even goed naar kijken
  vrijdag 11 maart 2016 @ 20:28:11 #290
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_160599067
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 19:23 schreef Nizno het volgende:

[..]

Een kinds inkomen komt niet op de aangifte van de ouders. Indien het kind aangifte wil of moet doen kan deze een eigen aangifte invullen.
En als die nou 30k op een bankrekening heeft, geeft het kind het dan aan in zijn aangifte of doen de ouders het? Of beide?
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 11 maart 2016 @ 20:38:00 #291
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160599367
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 20:28 schreef Pinda555 het volgende:

[..]

En als die nou 30k op een bankrekening heeft, geeft het kind het dan aan in zijn aangifte of doen de ouders het? Of beide?
ook op de aangifte van het kind. De rekening staat neem ik aan op naam van het kind.
fout, zie post hier onder

[ Bericht 4% gewijzigd door Nizno op 11-03-2016 21:16:21 ]
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_160599754
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 20:28 schreef Pinda555 het volgende:

[..]

En als die nou 30k op een bankrekening heeft, geeft het kind het dan aan in zijn aangifte of doen de ouders het? Of beide?
Dat is een leuke vraag. In ieder geval bij de ouders, want die moeten het meetellen.
Dan lijkt het me niet meer bij het kind aangegeven te moeten worden (ivm dubbele heffing). Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 11 maart 2016 @ 20:58:15 #293
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_160600007
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 20:50 schreef Dagobert123 het volgende:

[..]

Dat is een leuke vraag. In ieder geval bij de ouders, want die moeten het meetellen.
Dan lijkt het me niet meer bij het kind aangegeven te moeten worden (ivm dubbele heffing). Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
Inderdaad, ik ben even het stukje minderjarig los gaan zien, door het stukje inkomen van kind. Vermogen van minderjarige kinderen komen op de aangifte van de ouders er bij.

quote:
Vermogen

Vermogen is de waarde van uw bezittingen minus uw schulden. U neemt de waarde op 1 januari van al uw bezittingen. Eventueel telt u daarbij de waarde van de bezittingen van uw fiscale partner en/of minderjarige kinderen op. Uw schulden minus de drempel brengt u hierop in mindering. Hetzelfde doet u met de schulden van uw fiscale partner en minderjarige kinderen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  vrijdag 11 maart 2016 @ 22:41:30 #294
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160603095
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 18:26 schreef Piles het volgende:
Even de zorgkosten-aftrek checken:

Ik heb een (vrijwillig) eigen risico van 850 euro, en ben niet verzekerd voor tandarts.

Heb nu bijvoorbeeld 1000 euro aan zorgkosten en 200 euro aan tandartskosten. Mag ik dan (1000 - 850 + 200) = 350 invullen (en dan nog de drempel eraf enzo)?
Die "zorgkosten" is dat ook (vrijwillig) eigen risico? Dat is namelijk niet aftrekbaar.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_160608649
Hoi, ik heb een vraagje. Ik ben in 2015 op doorverwijzing van mijn huisarts naar een psychotherapeut geweest. Zij heeft echter geen BIG registratie, dus ik kwam niet in aanmerking voor vergoeding door de verzekering. Ik heb een goede 1000 euro uit eigen zak betaald.

Mag ik deze nu wel of niet meenemen in mijn belastingaangifte?
  zaterdag 12 maart 2016 @ 11:52:02 #296
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_160609696
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 10:37 schreef picodealion het volgende:
[...] een psychotherapeut [...].
quote:
Wordt u behandeld door een paramedicus? Dan mag u alleen kosten aftrekken voor behandelingen door de volgende paramedici:
• fysiotherapeut
• diëtist
• ergotherapeut
• logopedist
• oefentherapeut
• orthoptist
• podotherapeut
• mondhygiënist
• huidtherapeut
Behandeling door een paramedicus
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 11:52:23 #297
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160609708
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 10:37 schreef picodealion het volgende:
Hoi, ik heb een vraagje. Ik ben in 2015 op doorverwijzing van mijn huisarts naar een psychotherapeut geweest. Zij heeft echter geen BIG registratie, dus ik kwam niet in aanmerking voor vergoeding door de verzekering. Ik heb een goede 1000 euro uit eigen zak betaald.

Mag ik deze nu wel of niet meenemen in mijn belastingaangifte?
Als ik dit lijstje zie, zeg ik van niet.
Waarom heb je niet gevraagd naar een therapeut met BIG registratie?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 12:00:56 #298
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_160609842
Mijn werkgever trekt uren van mijn brutoloon af als ik studie volg.
Zou ik dit als kosten op kunnen geven? :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 12:12:21 #299
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160610013
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:00 schreef KaBuf het volgende:
Mijn werkgever trekt uren van mijn brutoloon af als ik studie volg.
Zou ik dit als kosten op kunnen geven? :P
Nee. (Ik spreek uit ervaring dat een inspecteur dit niet accepteert bij een controle. ;) )
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 12:12:48 #300
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_160610018
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:12 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee. (Ik spreek uit ervaring dat een inspecteur dit niet accepteert bij een controle. ;) )
Was er al bang voor ;( :D
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 12:14:19 #301
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_160610038
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:12 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Was er al bang voor ;( :D
Ik niet. :D
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')