En voor het gemak last je de vergoedingen die chronisch zieken ontvangen buiten beschouwing...quote:Op zondag 14 februari 2016 13:28 schreef Euribob het volgende: [..] Ze worden wel beboet. Voor chronisch zieken is het eigen risico namelijk meer een eigen bijdrage. Als je vindt dat de "vervuiler" moet betalen is dat prima natuurlijk. Je kunt je echter wel afvragen hoe eerlijk het is dat iemand met een chronische ziekte, waar hij/zij niet voor gekozen heeft, jaarlijks (steeds) meer moet betalen aan de zorg dan een gezond persoon.
Net als de hogere premies die ze moeten betalen.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
En voor het gemak last je de vergoedingen die chronisch zieken ontvangen buiten beschouwing...
Aan de andere kant drukken zwangeren ook fors op de zorgkosten, maar daarvan vindt met het wel zo belangrijk dat ze geen zorg gaan ontlopen dat het gros van de kosten niet onder het eigen risico vallen....quote:Op zondag 14 februari 2016 13:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
En voor het gemak last je de vergoedingen die chronisch zieken ontvangen buiten beschouwing...
Ik gebruik ook het ER elk jaar volledig. Het probleem vind ik is dat er een verplicht stuk eigen risico is. Laat de premie en het ER lekker door de verzekeraars bepalen. Geen ER, hogere premie, wel ER lagere premie. Dan kunnen alle mensen die denken nooit ziek te worden of nooit een ongeluk krijgen minder betalen en zitten chronisch zieken niet een verplichte afdracht van 385 eu per jaar. Buiten uiteraard medicijnen voor chronisch zieken die sowieso niet vergoed worden.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In dit geval (en trouwens ook toen) is het volgende aan de hand: als je het ER afschaft (en van mij mag dat), dan moet dat geld natuurlijk alsnog ergens van betaald worden. Gratis bestaat namelijk niet, vandaar mijn flauwe sneer. Dat gaat (dus) resulteren in premies die 15-20 euro per maand hoger worden. Uiteindelijk betaal je het toch wel, alleen wordt het op een andere manier gespreid - ook over de mensen die nooit of zelden zorgkosten maken.
Dan komt er minder binnen. Gezonde mensen worden uiteindelijk ook ziek (oud). Dan is er minder binnengekomen maar moet er later alsnog hetzelfde worden betaald.quote:Misschien is een soort van no-claimsysteem zoals met autoverzekeringen een optie. Dat je premie ieder jaar een stukje lager wordt als je niets claimt. Kun je er ook nog voor kiezen om dat ene antibioticakuurtje maar zelf te betalen, in plaats van te declareren.
Ja, dat valt ook goed te verdedigen en te verklaren?quote:Op zondag 14 februari 2016 13:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Aan de andere kant drukken zwangeren ook fors op de zorgkosten, maar daarvan vindt met het wel zo belangrijk dat ze geen zorg gaan ontlopen dat het gros van de kosten niet onder het eigen risico vallen....
Nee, dat is aan ons. Wij moeten zelf bepalen wat wij eerlijk vinden in onze samenleving en "God" heeft daar niets mee te maken. Anders kunnen we "de Heer" overal wel bij gaan halen.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:31 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het is aan de Heer om te bepalen of het eerlijk is dat sommigen wel ziek worden en anderen niet.
Prima nemen we die ook mee, dan nog blijft mijn verhaal overeind daar de vergoede zorgkosten van chronisch zieken een veelvoud zijn. Je moet naar het netto resultaat kijken, niet bijvoorbeeld het verplichte eigen risico er uit pikken en dan zeggen dat het een boete is.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:35 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Net als de hogere premies die ze moeten betalen.
Dus als we naar het netto resultaat kijken is het erg winstgevend om chronisch ziek te zijn?quote:Op zondag 14 februari 2016 13:38 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Prima nemen we die ook mee, dan nog blijft mijn verhaal overeind daar de vergoede zorgkosten van chronisch zieken een veelvoud zijn. Je moet naar het netto resultaat kijken, niet bijvoorbeeld het verplichte eigen risico er uit pikken en dan zeggen dat het een boete is.
Jij denkt dat chronisch zieken zich dan voor een habbekrats kunnen verzekeren als er geen ER meer is? Dan wordt die 385 euro drie keer doorberekend in de premie.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:38 schreef Boze_Appel het volgende:
Laat de premie en het ER lekker door de verzekeraars bepalen. Geen ER, hogere premie, wel ER lagere premie. Dan kunnen alle mensen die denken nooit ziek te worden of nooit een ongeluk krijgen minder betalen en zitten chronisch zieken niet een verplichte afdracht van 385 eu per jaar.
Wat je hier zegt is raar Kowloon, want dan is het net alsof het zich loont om chronisch ziek te zijn.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:38 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Prima nemen we die ook mee, dan nog blijft mijn verhaal overeind daar de vergoede zorgkosten van chronisch zieken een veelvoud zijn. Je moet naar het netto resultaat kijken, niet bijvoorbeeld het verplichte eigen risico er uit pikken en dan zeggen dat het een boete is.
Behalve dan dat abortus gedreven is door menselijk handelen en het noodlot nietquote:Op zondag 14 februari 2016 13:38 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nee, dat is aan ons. Wij moeten zelf bepalen wat wij eerlijk vinden in onze samenleving en "God" heeft daar niets mee te maken. Anders kunnen we "de Heer" overal wel bij gaan halen.
Abortus, verkrachtingen, armoede..
Nee, voor de zoveelste keer: daarvoor is het eigen risico er niet. Het eigen risico is een bewustwordingsbedrag zodat mensen niet onnodig op de gezondheidszorg leunen.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
Jij denkt dat chronisch zieken zich dan voor een habbekrats kunnen verzekeren als er geen ER meer is? Dan wordt die 385 euro drie keer doorberekend in de premie.
Het ER is er juist om de premie voor de basisverzekering laag te houden. Juist chronisch zieken zouden daar blij mee moeten zijn.
Ik denk niet dat voor iedereen de basispremie met 32 euro omhoog gaat. Lang niet iedereen gebruikt die 385 euro.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
Jij denkt dat chronisch zieken zich dan voor een habbekrats kunnen verzekeren als er geen ER meer is? Dan wordt die 385 euro drie keer doorberekend in de premie.
Het ER is er juist om de premie voor de basisverzekering laag te houden. Juist chronisch zieken zouden daar blij mee moeten zijn.
Verkrachting (en als gevolg daarvan zwangerschap) vind ik ook wel iets noodlottigs, eerlijk gezegd. Zelfde als geboren worden in armoede.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:41 schreef Ryon het volgende:
[..]
Behalve dan dat abortus gedreven is door menselijk handelen en het noodlot nietOf denk jij dat mensen er zelf voor kiezen om chronisch ziek te worden?
Exact. Dat zal je leren chronisch ziek te zijn als je de bedragen in bus krijgt.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:41 schreef Disana het volgende:
[..]
Nee, voor de zoveelste keer: daarvoor is het eigen risico er niet. Het eigen risico is een bewustwordingsbedrag zodat mensen niet onnodig op de gezondheidszorg leunen.
Eerste hit op google: http://www.homefinance.nl(...)basisverzekering.aspquote:Op zondag 14 februari 2016 13:41 schreef Disana het volgende:
[..]
Nee, voor de zoveelste keer: daarvoor is het eigen risico er niet. Het eigen risico is een bewustwordingsbedrag zodat mensen niet onnodig op de gezondheidszorg leunen.
In de wetsbehandeling is dit onderwerp ook uitgebreid ter sprake gekomen. Bewustwording is slechts een van de redenen. Dat de SP het een boete noemt (om politieke redenen) is puur framing.quote:Waarom geldt er een verplicht eigen risico bij zorgverzekeringen?
Er is een aantal redenen aan te geven waarom de overheid een eigen risico heeft geïntroduceerd bij zorgverzekeringen:
de schadelast van zorgverzekeraars wordt lager omdat iedere verzekerde die zorgkosten declareert een deel van deze kosten zelf moet betalen. Deze lagere schadelast komt terug in de premies van de basisverzekeringen. Zonder het verplichte eigen risico zouden deze premies (een stuk) hoger liggen;
de schadelast van zorgverzekeraars wordt lager omdat blijkt dat verzekerden minder snel zorgkosten maken als ze zelf een deel van de kosten moeten betalen.
Natuurlijk zijn de premies dan hoger. Echter ook gelijk verdeeld.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Eerste hit op google: http://www.homefinance.nl(...)basisverzekering.asp
[..]
In de wetsbehandeling is dit onderwerp ook uitgebreid ter sprake gekomen. Bewustwording is slechts een van de redenen. Dat de SP het een boete noemt (om politieke redenen) is puur framing.
Het is een vorm van nivellering. Allicht dat de SP daar voorstander van is.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:44 schreef Euribob het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn de premies dan hoger. Echter ook gelijk verdeeld.
Ook wel mooi dat het in 8 jaar van 150 naar 385 is gegaan.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Die is voor het oude ziekenfonds en/of volledig gratis zorg. Want op een mensenleven kan je geen prijskaartje hangen en zulks.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is een vorm van nivellering. Allicht dat de SP daar voorstander van is.
Bedankt voor het zoeken. De helft van de verzekerden met alleen een eigen risico maakt dit vol. Ik ben zo cijferblind dat ik niet in kan schatten om hoeveel geld dit zou kunnen gaan, maar ik stel me voor dat het geen aanzienlijk bedrag is.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:41 schreef Janneke141 het volgende:
Cijfers over 2014 gevonden: 51% van de mensen met het 'normale' ER maakt dit vol. Van de mensen met een vrijwillig ER (12% van het totaal) maakt tussen de 18 en 34% het hele ER of een gedeelte vol. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de helft van onze bevolking chronisch ziek is.
http://www.vektis.nl/down(...)mometer%20nr14/#17/z
Vanaf pagina 15.
Op basis daarvan zou de premiestijging dus een kleine 15 euro worden. Per maand.
Je geboorte is natuurlijk ook een lot. Ik ben er dan ook geen voorstander van om dat "eerlijker" te maken door een geboortebelasting in te voeren. Iedereen die gezond en welvarend (vanwege ouders) ter wereld komt even flink gaan nivelleren.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:42 schreef Euribob het volgende:
[..]
Verkrachting (en als gevolg daarvan zwangerschap) vind ik ook wel iets noodlottigs, eerlijk gezegd. Zelfde als geboren worden in armoede.
Half Nederland maal 385 euro is een goede drie miljard. Het is maar net wat je niet aanzienlijk noemt.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:46 schreef Disana het volgende:
[..]
Bedankt voor het zoeken. De helft van de verzekerden met alleen een eigen risico maakt dit vol. Ik ben zo cijferblind dat ik niet in kan schatten om hoeveel geld dit zou kunnen gaan, maar ik stel me voor dat het geen aanzienlijk bedrag is.
Met een premiestijging van 15 euro per maand zou ik goedkoper uit zijn en zou ik bovendien niet elke keer overvallen worden door een grote acceptgiro ineens.
Feit is gewoon dat je er dik voor betaalt als je chronisch ziek bent. Hoe eerlijk is dat?quote:Op zondag 14 februari 2016 13:38 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Oorspronkelijk was het een bewustwordingsmaatregel, en ik vind het eigenlijk maar triest dat het nu als inkomstenbron wordt gezien. Meegenomen dat chronisch zieken over het algemeen niet de meest riante inkomsten hebben, vind ik het nog steeds een boete.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
[..]
In de wetsbehandeling is dit onderwerp ook uitgebreid ter sprake gekomen. Bewustwording is slechts een van de redenen. Dat de SP het een boete noemt (om politieke redenen) is puur framing.
Half Nederland, of half van de mensen met alleen een eigen risico?quote:Op zondag 14 februari 2016 13:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Half Nederland maal 385 euro is een goede drie miljard. Het is maar net wat je niet aanzienlijk noemt.
En dan hebben we toch ook nog een tijd gehad dat je geld kreeg als je geen zorgkosten gemaakt had?quote:Op zondag 14 februari 2016 13:45 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ook wel mooi dat het in 8 jaar van 150 naar 385 is gegaan.
Ondanks dit alles behoren ook de vaderlandse chronisch zieken nog steeds bij de rijkste paar procent van de aardbewoners.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Oorspronkelijk was het een bewustwordingsmaatregel, en ik vind het eigenlijk maar triest dat het nu als inkomstenbron wordt gezien. Meegenomen dat chronisch zieken over het algemeen niet de meest riante inkomsten hebben, vind ik het nog steeds een boete.
Ik moet inderdaad de kinderen er even uitfilteren. Excuus. Dan zal het iets boven de 2 miljard zijn.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:50 schreef Disana het volgende:
[..]
Half Nederland, of half van de mensen met alleen een eigen risico?
Met deze drogredenering kun je alles wel goed gaan praten.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ondanks dit alles behoren ook de vaderlandse chronisch zieken nog steeds bij de rijkste paar procent van de aardbewoners.
Zoals ik al zei: het is een opgave voor de hele maatschappij om het zorgstelsel toegankelijk en betaalbaar te houden om te zorgen dat de mensen die zorg nodig hebben ook die zorg krijgen. Een dergelijk zorgstelsel is zowel mondiaal (als in de tijd) gezien een grote uitzondering en eigenlijk een modern wereldwonder.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Oorspronkelijk was het een bewustwordingsmaatregel, en ik vind het eigenlijk maar triest dat het nu als inkomstenbron wordt gezien. Meegenomen dat chronisch zieken over het algemeen niet de meest riante inkomsten hebben, vind ik het nog steeds een boete.
Dat is fijn, maar wat hebben we aan die wetenschap? Ik wil ook mijn medicijnen wel laten staan, dan kost ik niets maar ga ik wel dood. Dat is meer in overeenstemming met een armeluisland, wil je dat?quote:Op zondag 14 februari 2016 13:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ondanks dit alles behoren ook de vaderlandse chronisch zieken nog steeds bij de rijkste paar procent van de aardbewoners.
Dank je. Dat lijkt me op de algehele uitgaven niet een aanzienlijk bedrag, maar ik weet niet uit mijn hoofd wat de algehele uitgaven zijn.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik moet inderdaad de kinderen er even uitfilteren. Excuus. Dan zal het iets boven de 2 miljard zijn.
Dat er bij een (chronische) ziekte zorgkosten komen is een gegeven feit en een realiteit. Hoe eerlijk is dat Pietje wel chronisch ziek wordt (en met de kosten en beperkingen van de ziekte in aanraking komt) en Jantje niet is m.i een vraagstuk dat de overheid niet kan beantwoorden en waar zij zich ook niet mee zou moeten bezighouden.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:49 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Feit is gewoon dat je er dik voor betaalt als je chronisch ziek bent. Hoe eerlijk is dat?
Nee, de huidige situatie is financieel gezien wel degelijk nadelig voor chronisch zieken. Als je het verplichte ER zou afschaffen zou de maandelijkse premie inderdaad omhoog gaan, maar niet zoveel als chronisch zieken nu extra moeten betalen.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
Even uit mijn hoofd 20 miljard aan premies en 70 miljard aan overheidsbegroting (maar daar zit natuurlijk iets meer in). Relatief gezien is het niet zo veel, maar -nogmaals- het zal uiteindelijk toch door iemand betaald moeten worden.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:55 schreef Disana het volgende:
[..]
Dank je. Dat lijkt me op de algehele uitgaven niet een aanzienlijk bedrag, maar ik weet niet uit mijn hoofd wat de algehele uitgaven zijn.
Juist. Ik zou graag 15 euro per maand meer betalen als ik van die acceptgiro van 385 af zou kunnen komen.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:56 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nee, de huidige situatie is financieel gezien wel degelijk nadelig voor chronisch zieken. Als je het verplichte ER zou afschaffen zou de maandelijkse premie inderdaad omhoog gaan, maar niet zoveel als chronisch zieken nu extra moeten betalen.
Ik hoop voor je dat dat ook geldt voor de Nederlanders die hun ER niet gebruiken.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:57 schreef Disana het volgende:
[..]
Juist. Ik zou graag 15 euro per maand meer betalen als ik van die acceptgiro van 385 af zou kunnen komen.
Maar als je een collectieve zorgverzekering hebt kan je er toch voor kiezen om die voor iedereen even duur te maken? Dat was vroeger bij het Ziekenfonds ook zo.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat er bij een (chronische) ziekte zorgkosten komen is een gegeven feit en een realiteit. Hoe eerlijk is dat Pietje wel chronisch ziek wordt (en met de kosten en beperkingen van de ziekte in aanraking komt) en Jantje niet is m.i een vraagstuk dat de overheid niet kan beantwoorden en waar zij zich ook niet mee zou moeten bezighouden.
Die kunnen hun vrijwillig eigen risico ophogen als ze dat willen.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat dat ook geldt voor de Nederlanders die hun ER niet gebruiken.
Dat kan al bij verschillende verzekeraars, dat ze het eigen risico over termijnen spreiden en bij de premie optellen. Wellicht ook bij jouw zorgvezekeraar, moet je even navragen.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:57 schreef Disana het volgende:
[..]
Juist. Ik zou graag 15 euro per maand meer betalen als ik van die acceptgiro van 385 af zou kunnen komen.
Nee. Ik vind het gewoon niet kies om over die 380 euro te klagen.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:54 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat is fijn, maar wat hebben we aan die wetenschap? Ik wil ook mijn medicijnen wel laten staan, dan kost ik niets maar ga ik wel dood. Dat is meer in overeenstemming met een armeluisland, wil je dat?
Dan is het inderdaad niet zoveel. Dan ben ik voor een iets hogere premie, desnoods alleen voor chronisch zieken maar dan is die dikke acceptgiro weg en kunnen we gespreid betalen.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Even uit mijn hoofd 20 miljard aan premies en 70 miljard aan overheidsbegroting (maar daar zit natuurlijk iets meer in). Relatief gezien is het niet zo veel, maar -nogmaals- het zal uiteindelijk toch door iemand betaald moeten worden.
Ga ik doen.quote:Op zondag 14 februari 2016 14:00 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Dat kan al bij verschillende verzekeraars, dat ze het eigen risico over termijnen spreiden en bij de premie optellen. Wellicht ook bij jouw zorgvezekeraar, moet je even navragen.
Je zou ook maandelijks 30 euro apart kunnen zetten.quote:Op zondag 14 februari 2016 14:00 schreef Disana het volgende:
[..]
Dan is het inderdaad niet zoveel. Dan ben ik voor een iets hogere premie, desnoods alleen voor chronisch zieken maar dan is die dikke acceptgiro weg en kunnen we gespreid betalen.
Wij kunnen er natuurlijk voor kiezen om mensen geen ER bijdrage te laten betalen en dat uit de algemene middelen te halen. Dat is een mogelijkheid en een politieke keuze.quote:Op zondag 14 februari 2016 13:58 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Maar als je een collectieve zorgverzekering hebt kan je er toch voor kiezen om die voor iedereen even duur te maken? Dat was vroeger bij het Ziekenfonds ook zo.
In het VK (NHS) en Italië (ook geregeld door de overheid) hoefde ik ook niet extra te betalen omdat ik een chronische ziekte heb.
Dan zou in een gunstig geval (laten we er vanuit gaan dat de BV dan stijgt met 15 euro per maand i.p.v 35 euro). Heel Nederland meer moeten gaan lappen zodat een kleine groep burgers aan het einde van het jaar 150 euro extra overhoudt?quote:Op zondag 14 februari 2016 13:56 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nee, de huidige situatie is financieel gezien wel degelijk nadelig voor chronisch zieken. Als je het verplichte ER zou afschaffen zou de maandelijkse premie inderdaad omhoog gaan, maar niet zoveel als chronisch zieken nu extra moeten betalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |