Leuk geprobeerd maar zo werkt het natuurlijk niet. Ook als BTW niet bestond zouden noodzakelijke uitgaven een even groot percentage van mijn inkomen opeten. Mensen met meer inkomen hebben meer besteedbaar inkomen en houden dus meer over na de noodzakelijke uitgaven. BTW heeft daar niets mee te maken. En over het grootste gedeelte van de noodzakelijke uitgaven betaal je geen eens BTW.quote:Op woensdag 10 februari 2016 02:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
OMFG. Sorry man. Je bent te traag van begrip.
Wij kopen beiden producten voor het noodzakelijke levensonderhoud.
Dat kost ons beiden 100 euro aan BTW.
Ik verdien 1000 euro en jij 2000 euro.
Hoeveel procent betalen wij beiden aan BTW (cq belasting) over ons inkomen?
Ik zal het antwoord voor het gemak maar even voorzeggen:
Ik betaal 10% belasting en jij 5%.
Nou ja.quote:Op woensdag 10 februari 2016 02:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd maar zo werkt het natuurlijk niet. Ook als BTW niet bestond zouden noodzakelijke uitgaven een even groot percentage van mijn inkomen opeten. Mensen met meer inkomen hebben meer besteedbaar inkomen en houden dus meer over na de noodzakelijke uitgaven. BTW heeft daar niets mee te maken. En over het grootste gedeelte van de noodzakelijke uitgaven betaal je geen eens BTW.
Dus wat je zegt klopt simpelweg niet. Het is leuke spin, maar erg doorzichtig.
Waar slaat dit op?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:38 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ik vind het wel goed, hij is tenminste eerlijk hoe hij over de lage klasse denkt. Namelijk pure minachting en walging. Jij vind het heerlijk om de lage klasse te vernederen, door te insinueren dat wij enkel lui op de bank zitten, paar uurtjes per dag werken en hele dag bier zuipen en patat vreten.
Zolang de lage klasse het blijft pikken, in plaats van in opstand komen, zal er ook niks gebeuren.
Het punt is dat we een beetje doorslaan in ons ontzag voor mensen die (persoonlijke) vermogensgroei realiseren. En dan heb ik het - voor de goede orde - niet over ondernemers die keihard werken en werkweken van 60, 70 uur maken. Ik heb het over schatrijke mensen, die in veel gevallen nog rijker en rijker worden zonder dat ze daar noemenswaardige prestaties voor leveren. De overbetaalde topbestuurders, die nog eens een grote zak geld meekregen als ze falen. Of de speculanten, die rijk worden over de rug van anderen, via grondverkoop en dergelijke. Mensen die beleggen op de beurs en veel te weinig belasting betalen over het vermogen dat ze verdienen met niets doen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:01 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat zeg ik nadrukkelijk niet. Ik heb het over bovengemiddelde intelligentie, bovengemiddelde creativiteit en intrinsieke motivatie om hun vermogen te laten groeien. Dat zegt niets over de intelligentie in vergelijking tot iemand met een (natuur)wetenschappelijke professie of een sociaal-maatschappelijke interesse. Immers, een hoop docenten zijn een stuk intelligenter dan de studenten die ze opleiden, maar voor welk doel je die intelligentie inzet maakt of je dat doel kunt bereiken. Iemand die elk uur van z'n dag bezig is z'n vermogen te laten groeien slaagt daar beter in - mits hij de eerdergenoemde capaciteiten heeft. Een hedge fund manager kan een stuk minder slim zijn dan een professor kwantumfysica, maar die professor zet zijn intelligentie anders in.
Prima, lijkt me, een hoop mensen worden er doodongelukkig van om de hele dag met vermogens en geld te werken.
Ontzag? Nee hoor, het is een manier van leven en een hoop mensen zijn er ongeschikt voor. We hebben ook een bepaalde vorm van "ontzag" voor mensen met andere bijzondere eigenschappen of kwaliteiten, zoals voetballers en zangers. Vervolgens heb jij het over een hele andere groepen, zoals bestuurders. Speculanten en beleggers nemen risico's, dat is niet hetzelfde als niets doen. Ze lopen het risico de geinvesteerde bedragen kwijt te raken.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het punt is dat we een beetje doorslaan in ons ontzag voor mensen die (persoonlijke) vermogensgroei realiseren. En dan heb ik het - voor de goede orde - niet over ondernemers die keihard werken en werkweken van 60, 70 uur maken. Ik heb het over schatrijke mensen, die in veel gevallen nog rijker en rijker worden zonder dat ze daar noemenswaardige prestaties voor leveren. De overbetaalde topbestuurders, die nog eens een grote zak geld meekregen als ze falen. Of de speculanten, die rijk worden over de rug van anderen, via grondverkoop en dergelijke. Mensen die beleggen op de beurs en veel te weinig belasting betalen over het vermogen dat ze verdienen met niets doen.
Wat die cijfers niet bewijzen is dat de groep rijken of de groep armen statisch is. Wat daarin hooguit wordt weergegeven is dat mensen die rijk worden, steeds rijker kunnen worden. Geenzins bewijzen de cijfers dat we hier te maken hebben met een gesloten groep waarbij het vermogen van generatie tot generatie gaat, wel individuen die de steeds kleiner wordende wereld en de hogere informatiedichtheid weten te gebruiken om persoonlijke rijkdom te vergaren.quote:De cijfers bewijzen het gewoon keer op keer weer: de rijken worden alsmaar rijker en rijker. De financiële kloof tussen de gemiddelde werknemer en de topbestuurder groeit alsmaar verder en verder. Een steeds kleinere groep extreem rijke mensen bezit samen steeds meer geld. Dit is een beweging die moet stoppen.
Nee, dat is een probleem van grote, sterke, daadkrachtige overheden.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 23:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat je niet net moet doen alsof het beperken van vrijheden voor burgers een probleem is van linkse regimes.
Welnee, dat is een keuze.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is een probleem van grote, sterke, daadkrachtige overheden.
Met een grote overheid heb jij niets meer te kiezen, dat wordt voor je gedaanquote:Op woensdag 10 februari 2016 17:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Welnee, dat is een keuze.
Iemand met een hoog inkomen heeft waarschijnlijk een vrouw die niet verplicht hoeft te werken, deze kan als taxi spelen totdat meneer zijn rbw terug heeft.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:07 schreef GSbrder het volgende:
Iemand met een (hoog) inkomen kan van het verliezen van zijn rijbewijs wel meer hinder ondervinden dan iemand met een laag of geen inkomen. Het kan hem z'n baan kosten, terwijl iemand zonder inkomen er wellicht niets om geeft. Moet men dit ook meenemen wanneer men het rijbewijs afpakt?
Bedankt voor weer een spectaculaire uiting van onvermogen, passief-agressief gedrag en schwalbes. Het is zeer vermakelijk.quote:Op woensdag 10 februari 2016 02:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja.
Ik denk dat knappere koppen hier zich mee mee bezig moeten gaan houden want ik begrijp niets van wat je beweert. Voor wat ik er van probeer te begrijpen heb je volgens mij al geen idee wat wat iets als "BTW" betekent en hoe dat invloed heeft op de persoonlijke financiën.
Ook heb je volgens mij geen gevoel voor verhoudingen. Maar we wachten het af.
Ik heb een hoog inkomen en kan me verlies van rijbewijs niet permitteren. Ik moet nationaal en internationaal reizen en mijn vrouw werkt ook gewoon. Overigens tegen een veel lager loon waardoor ze bijna voor niets werkt na belasting en kinderopvangkosten.quote:Op woensdag 10 februari 2016 23:16 schreef Arriens het volgende:
[..]
Iemand met een hoog inkomen heeft waarschijnlijk een vrouw die niet verplicht hoeft te werken, deze kan als taxi spelen totdat meneer zijn rbw terug heeft.
Of nog beter, een taxi bestellen.
(Ja, ik heb mijn bedrijfsleider al eens 2 maanden lang elke dag met een taxi op werk zien verschijnen.)
Ik met mijn laag inkomen kan dat niet. Ik mag fietsen, twee uur heen en dan twee uur weer terug.
Mijn vriendin kan mij niet brengen omdat ze op andere tijden werkt.
Ik zou zeggen ervaren pennenlikkers en pluchezitters. 'Daadkrachtige' geeft ze teveel props.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is een probleem van grote, sterke, daadkrachtige overheden.
Met complimenten bereikt men inderdaad sneller het doel. Excuses aanvaard.quote:Op donderdag 11 februari 2016 04:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bedankt voor weer een spectaculaire uiting van onvermogen, passief-agressief gedrag en schwalbes. Het is zeer vermakelijk.
Zo is dat. Ik zou echter kiezen voor meer en beter onderwijs, zodat iedereen die wil kan studeren. Wat meer agenten op straat en wat goedkopere kinderopvang. De rest mag naar lastenverlichting...quote:Op maandag 8 februari 2016 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind dat je alle subsidies, toe en bijslagen, aftrekposten etc moet afschaffen en dat geld moet gebruiken om de lastendruk daarmee te verlagen. Alle ambtenaren die bezig waren met toekennen, administreren, bewerken en controleren moet wegsaneren (of inzetten op fraude bestrijding), en de computersystemen die ze daar voor nodig hebben kan je dan ook weg doen.
Het daarmee bespaarde geld kan je ook weer gebruiken om de lasten verder te verlagen.
Dit maakt de overheid flink goedkoper en kleiner, de burger gaat er op vooruit, en je maakt frauderen veel lastiger of zelfs onmogelijk. Een win win situatie dus.
Maar je maakt wel de hele geldverschuifindustrie werkloos. En hoe lossen we dat nou weer op?quote:
Als we de helft nu eens nuttige dingen laten doen. Agent laten worden, ambulances rijden, onderwijzer laten zijn.... En de andere helft geven we terug aan de belastingbetaler of we lenen eens wat minder geld en verlagen het begrotingstekortquote:Op donderdag 11 februari 2016 20:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar je maakt wel de hele geldverschuifindustrie werkloos. En hoe lossen we dat nou weer op?
Ik ben het er mee eens hoor. Maar we zullen dat wel behoorlijk veel, het liefst maakindustrie, nuttige banen moeten scheppen.
Een fijn plan. Dat kan vast wel uit denk ik.quote:Op donderdag 11 februari 2016 21:27 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als we de helft nu eens nuttige dingen laten doen. Agent laten worden, ambulances rijden, onderwijzer laten zijn.... En de andere helft geven we terug aan de belastingbetaler of we lenen eens wat minder geld en verlagen het begrotingstekort
Het is wel wat ingewikkelder dan dat. Zolang de winsten hier wel naartoe stromen, maakt het niet uit dat zaken elders gemaakt worden.quote:Op donderdag 11 februari 2016 21:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een fijn plan. Dat kan vast wel uit denk ik.
"Ons" probleem is ook dat de gehele "maakindustrie" sinds de 70'er jaren teloor is gegaan en dat we ons aardgas (waar we nog tot het eind van de eeuw plezier van hadden kunnen hebben) hebben verkwanseld. Er is in retrospectief een beschamend kortzichtig beleid gevoerd.
Nederland draait voornamelijk op "dienstverlening". Het probleem is dat er best behoefte is aan dienstverlening in een stijgende conjunctuur maar bijna niet in een dalende conjunctuur.
Maar heel veel is er nuttiger voor de maatschappij dan het verplaatsen van geldstromen inderdaad.
Zeer goede post.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:08 schreef Spanky78 het volgende:
Het is wel wat ingewikkelder dan dat.
[knip]
Oprechte vraag: suggereer je nu dat die kunstmatig laag is gehouden en gemanipuleerd? Door wie? Waarom?quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:08 schreef Spanky78 het volgende:
Hoe dit exact gaat lopen kan niemand exact voorspellen, maar de lage olieprijs is bedoeld om investeringen in alternatieve energie onrendabel te maken. Bio-ethanol uit houtsnippers, andere basischemicalien uit houtafval, bouwmaterialen uit tomatenstengels... Plastic uit rioolwater..De basis ligt er al, het is nu zaak om de boel economisch neer te zetten, daarna is er geen weg meer terug. Dan is onze grootste zorg veilig en voldoende voedsel en schoon water.
Alleen zijn de vele miljarden die werden uitgegeven aan onderwijs niet in beter onderwijs gestoken maar in mooie nieuwe gebouwen. De poet voor extra agenten is aan gadgets en automatiseringsprojecten gestoken.quote:Op donderdag 11 februari 2016 19:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zo is dat. Ik zou echter kiezen voor meer en beter onderwijs, zodat iedereen die wil kan studeren. Wat meer agenten op straat en wat goedkopere kinderopvang. De rest mag naar lastenverlichting...
Banen schep je niet uit moeders pappot, banen ontstaan in een goede economische situatie.quote:Op donderdag 11 februari 2016 20:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar je maakt wel de hele geldverschuifindustrie werkloos. En hoe lossen we dat nou weer op?
Ik ben het er mee eens hoor. Maar we zullen dat wel behoorlijk veel, het liefst maakindustrie, nuttige banen moeten scheppen.
Een gemiddeld schoolgebouw in PO of VO gaat 69 jaar mee. En bij vervanging is het over het algemeen sterk beknibbelen op alles.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 08:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alleen zijn de vele miljarden die werden uitgegeven aan onderwijs niet in beter onderwijs gestoken maar in mooie nieuwe gebouwen. De poet voor extra agenten is aan gadgets en automatiseringsprojecten gestoken.
Ja, dat is geen geheim.saudi arabie doet dit.quote:Op donderdag 11 februari 2016 22:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Oprechte vraag: suggereer je nu dat die kunstmatig laag is gehouden en gemanipuleerd? Door wie? Waarom?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |