Je weet het dus wel? Laat maar zien dan, ik ben benieuwd.quote:
Kun je de vraagstelling dan nog even beknopt samenvatten?quote:Op zondag 7 februari 2016 22:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je weet het dus wel? Laat maar zien dan, ik ben benieuwd.
Speciaal voor jou:quote:Op zondag 7 februari 2016 22:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kun je de vraagstelling dan nog even beknopt samenvatten?
quote:Op zondag 7 februari 2016 21:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Rijden mensen met hogere inkomens gevaarlijker dan mensen met lagere inkomens?
Geen idee. De onderbuik zegt van wel maar ik kan dat niet bewijzen.quote:
Mooi, is dat duidelijk. Ik weet het ook niet, maar ik doe er dan ook geen uitspraken over.quote:Op zondag 7 februari 2016 22:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Geen idee. De onderbuik zegt van wel maar ik kan dat niet bewijzen.
Ten eerste: kap eens met dat passief-agressieve gezeur over zogenaamde 'beschaafde landen'.quote:Het maakt voor mijn stelling (die gedeeld wordt door beschaafde landen) die zegt dat de straf evenredig "gevoeld" moet worden (in de portemonnee want dat werkt het best, vooral bij een Nederlander) ook niet van belang.
quote:
Dat is een beetje een luie conclusie.quote:Op zondag 7 februari 2016 22:43 schreef Fir3fly het volgende:
Jouw stelling is niet te onderbouwen en daarmee ongeldig.
Ik hoef niets te onderbouwen, ik deponeer geen stellingen. Ik zeg verder ook niet dat ik gelijk heb, daar gaat het helemaal niet om. Je was toch zo'n fan van discussiėren? Doe het dan ook en onderbouw je stellingen met iets anders dan jouw onderbuik want anders hebben we er niets aan.quote:Op zondag 7 februari 2016 22:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is een beetje een luie conclusie.
Ik onderbouw hem niet maar jij doet dat evenmin.
Je kunt daaruit dus niet concluderen dat jij gelijkt hebt.
Ik probeerde overigens niets te bewijzen. Ik vind het een goed systeem en daar doe ik uitspraken over. Ik beweer niet dat het net als een natuurwet "nou eenmaal" zo werkt. Ik hoef denk ik ook niet te onderbouwen waarom ik iets goed vind of dat iets goed "voelt".quote:Op zondag 7 februari 2016 22:43 schreef Fir3fly het volgende:
Mooi, is dat duidelijk. Ik weet het ook niet, maar ik doe er dan ook geen uitspraken over.
Natuurlijk wel, dat is een discussie. Als je iets niet kunt onderbouwen kun je het net zo goed niet zeggen want dan heeft niemand er wat aan. Verder is dit natuurlijk hypocrisie ten top.quote:Op zondag 7 februari 2016 22:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik probeerde overigens niets te bewijzen. Ik vind het een goed systeem en daar doe ik uitspraken over. Ik beweer niet dat het net als een natuurwet "nou eenmaal" zo werkt. Ik hoef denk ik ook niet te onderbouwen waarom ik iets goed vind of dat iets goed "voelt".
Het is niet mijn probleem dat je inhoudelijk geen poot hebt om op te staan. Als je er niet tegen kunt dat je standpunten en stellingen aangevallen worden moet je ze maar voor jezelf houden.quote:Je bent een beetje te agressief bezig naar mijn smaak.
Volgens mij is hetgeen je nu zegt deels waar, ik heb de cijfers niet maar geloof graag dat mensen met een lager inkomen minder boetes krijgen.quote:Op zondag 7 februari 2016 22:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mooi, is dat duidelijk. Ik weet het ook niet, maar ik doe er dan ook geen uitspraken over.
[..]
Ten eerste: kap eens met dat passief-agressieve gezeur over zogenaamde 'beschaafde landen'.
En natuurlijk is het van belang. Jij zegt nu twee keer letterlijk dat 'voelen' in de portemonnee werkt. Als dat echt zo is maken mensen met lagere inkomens significant minder overtredingen want die 'voelen' het het meest. Volgens jou. Jouw stelling is niet te onderbouwen en daarmee ongeldig.
Zal best. Laat me de cijfers dan zien.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens mij is hetgeen je nu zegt deels waar, ik heb de cijfers niet maar geloof graag
Die heb ik helemaal niet.quote:
Iemand met een (hoog) inkomen kan van het verliezen van zijn rijbewijs wel meer hinder ondervinden dan iemand met een laag of geen inkomen. Het kan hem z'n baan kosten, terwijl iemand zonder inkomen er wellicht niets om geeft. Moet men dit ook meenemen wanneer men het rijbewijs afpakt?quote:Op zondag 7 februari 2016 23:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens mij is hetgeen je nu zegt deels waar, ik heb de cijfers niet maar geloof graag dat mensen met een lager inkomen minder boetes krijgen.
Bovendien hoort er een strafwerking vanuit te gaan. Iemand met een hoog inkomen word gewoon minder gestraft met een bekeuring van 100 euro dan iemand die net aan minimumloon verdiend. Dat hij dan maar minder op had moeten letten, want hij heeft minder te besteden, doet daar niets aan af. Sterker nog, je bevestigt dat iemand met een lager inkomen harder gepakt word.
quote:
Zucht... Maak het nou niet zo moeilijk voor jezelf.quote:
Het is ten eerste mijn stelling niet en ten tweede kan ik die niet vinden.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zal best. Laat me de cijfers dan zien.
Ik ook niet. Dus zullen we voorlopig daar niet verder mee komen.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is ten eerste mijn stelling niet en ten tweede kan ik die niet vinden.
Ja. Sterker nog, dat gebeurt min of meer al. Niet wat betreft afpakken, maar wel met teruggave.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Iemand met een (hoog) inkomen kan van het verliezen van zijn rijbewijs wel meer hinder ondervinden dan iemand met een laag of geen inkomen. Het kan hem z'n baan kosten, terwijl iemand zonder inkomen er wellicht niets om geeft. Moet men dit ook meenemen wanneer men het rijbewijs afpakt?
Goh, stel je voor een ambtenaar moet werken voor zijn geld en logisch na kunnen denken, wat erg voor hun. Lijkt me beter om aken op individuele basis te beoordelen, in plaats van een "one size fit's all maatregel", dat is nogal intellectueel lui.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Iemand met een (hoog) inkomen kan van het verliezen van zijn rijbewijs wel meer hinder ondervinden dan iemand met een laag of geen inkomen. Het kan hem z'n baan kosten, terwijl iemand zonder inkomen er wellicht niets om geeft. Moet men dit ook meenemen wanneer men het rijbewijs afpakt?
Werkelijk? Is het gestaffeld, in die zin dat iemand met een inkomen van een ton na een halve week z'n rijbewijs terug krijgt en iemand met een inkomen van 10.000 euro pas na een paar maanden?quote:Op zondag 7 februari 2016 23:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja. Sterker nog, dat gebeurt min of meer al. Niet wat betreft afpakken, maar wel met teruggave.
Nee, maar iemand die kan aantonen zijn rijbewijs nodig te hebben voor zijn werk en diegene heeft niet al eerder een inname ondergaan hebben, kan deze eerder terugkrijgen.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Werkelijk? Is het gestaffeld, in die zin dat iemand met een inkomen van een ton na een halve week z'n rijbewijs terug krijgt en iemand met een inkomen van 10.000 euro pas na een paar maanden?
Ik vind wel dat je nu met nogal vergezochte insteken en valse dilemma's op de proppen komt.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Werkelijk? Is het gestaffeld, in die zin dat iemand met een inkomen van een ton na een halve week z'n rijbewijs terug krijgt en iemand met een inkomen van 10.000 euro pas na een paar maanden?
Het blijft beide kanten op een hellend vlak. Het kan immers ook dat iemand als ondernemer zichzelf een hoog salaris moet toekennen, of dat we te maken hebben met een kostwinnaarsgezin, waarbij je dan het salaris van het individu neemt in plaats van het salaris van het huishouden om je boete op te baseren. Het is vooral een hele hoop gedoe op basis van de vermeende premisse dat verschillende burgers verschillende hinder ondervinden aan een bekeuring of rijontzegging.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee, maar iemand die kan aantonen zijn rijbewijs nodig te hebben voor zijn werk en diegene heeft niet al eerder een inname ondergaan hebben, kan deze eerder terugkrijgen.
Bovendien is dit een beetje een hellend vlak want als als iemand met hoger inkomen altijd onder de invorderingsgrens blijft rijden zal hij of zij daar niet mee te maken hebben(terwijl diegene wel strafbaar bezig is) net zo min als iemand met een lager inkomen dat doet. Punt is alleen dat iemand met een hoog inkomen een pittige bekeuring gemakkelijker op kan hoesten dan iemand met een lager inkomen, maar als je dan je rijbewijs kwijt bent gaan schermen met ja maar moet je eens horen dan ben ik mijn inkomen kwijt.. tot die arbitraire grens voel je er minder van dan zeg een modaal verdiener.
Mensen met een laag inkomen kunnen door een bekeuring wel meer kwijt raken dan een baan alleen trouwens. Het is niet voor niets dat het aantal gijzelingen explosief is toegenomen.
Je zou zelfs zo ver kunnen gaan om te stellen dat iemand met een inkomen van 10k minder mogelijkheden heeft om een verlies van rijbewijs op te vangen en iemand die ruim anderhalve ton per jaar verdiend wel.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vind wel dat je nu met nogal vergezochte insteken en valse dilemma's op de proppen komt.
Het leidt zo af van waar we het over hebben.
Nu ja, het gaat natuurlijk door op het onderwerp "inkomensafhankelijk bekeuren" wat in zgn. beschaafde landen [sic] al het geval is en dus hier ingevoerd moet worden. Een straf heeft mijns inziens weinig te maken met belasting en een boete dus ook niet.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik vind wel dat je nu met nogal vergezochte insteken en valse dilemma's op de proppen komt.
Het leidt zo af van waar we het over hebben.
Er zijn zeer zeker haken en ogen aan een inkomensafhankelijk boetesysteem en wel precies om de redenen die jij hier nu aangeeft. Ik ben er ook niet per se voor. Al heb ik wel het (onderbuik)gevoel dat niet iedereen even hard gestraft word met het huidige systeem.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:19 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Het blijft beide kanten op een hellend vlak. Het kan immers ook dat iemand als ondernemer zichzelf een hoog salaris moet toekennen, of dat we te maken hebben met een kostwinnaarsgezin, waarbij je dan het salaris van het individu neemt in plaats van het salaris van het huishouden om je boete op te baseren. Het is vooral een hele hoop gedoe op basis van de vermeende premisse dat verschillende burgers verschillende hinder ondervinden aan een bekeuring of rijontzegging.
Persoonlijk voel ik er weinig voor om het systeem te veranderen, omdat het mijns inziens een recept voor ellende is waar een heleboel mensen (en met name juristen) weer een heleboel werk aan zullen hebben, zonder dat het 't verkeer veiliger maakt en de overheid rijker.
Natuurlijk moet dit worden meegenomen, en dat is dan ook zeker het geval. Rechters gaan spaarzaam om met het ontnemen van het rijbewijs.quote:Op zondag 7 februari 2016 23:07 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Onderbuikbeleid.quote:Op zondag 7 februari 2016 22:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Geen idee. De onderbuik zegt van wel maar ik kan dat niet bewijzen.
Het maakt voor mijn stelling (die gedeeld wordt door beschaafde landen) die zegt dat de straf evenredig "gevoeld" moet worden (in de portemonnee want dat werkt het best, vooral bij een Nederlander) ook niet van belang. Een vaste boete, zeg 100 euro doet een verkeersovertreder met een laag inkomen veel meer pijn dan dezelfde met een hoog inkomen. Dat is navenant en lastig te ontkennen lijkt me. Daarom vind ik dat een eerlijk systeem.
Met een puntenrijbewijs geen tussenkomst van een rechterquote:Op maandag 8 februari 2016 00:45 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Natuurlijk moet dit worden meegenomen, en dat is dan ook zeker het geval. Rechters gaan spaarzaam om met het ontnemen van het rijbewijs.
Ik weet nog niet helemaal zeker of dat nu goed of juist slecht nieuws is.quote:Op maandag 8 februari 2016 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met een puntenrijbewijs geen tussenkomst van een rechter
Het is natuurlijk de plicht van de burger voor de overheid te werken en veel belasting te betalen.quote:Op maandag 8 februari 2016 15:56 schreef Klopkoek het volgende:
Ook ZZPers betalen te weinig belasting. Helaas zijn degenen die daar het meeste belang bij hebben weggemoffeld en verborgen.
POL / #9 Heeft links zijn strijdlust verloren?
Dan kan men beter geheel stoppen met boetes geven. En als we het over verkeer veiligheid hebben, waarom zou men een boete moeten krijgen als die om 01:00 door rood licht loopt op straat, als de hele straat leeg is?quote:Op maandag 8 februari 2016 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onderbuikbeleid.
Zo kan de onderbuik ook zeggen dat werklozen langer de gevangenis in moeten dan werkenden, want ze hebben toch tijd genoeg, een werkende wordt harder gestraft met opsluiting dan een werkende.
Een werkloze moet zwaarder belast dan een werkende, want het is toch gratis geld
Zo kan ik ook nog een rijtje domme spreuken kloppen. Maar dat is geen grond voor beleid. Beleid voer je om iets op te lossen wat een probleem is (tenminste, in een rechtsstaat) en niet om populisme te bedrijven.
Als je wat wilt doen aan verkeersveiligheid en draaideurdaders, voer een puntenrijbewijs in voor iedereen. Iedere overtreding een punt of meerdere afhankelijk van de ernst en bij X punten een verplichte cursus, bij Y punten rijbewijs voor een periode inleveren.
Hoezo, 'te weinig'? Wie bepaalt dat?quote:Op maandag 8 februari 2016 15:56 schreef Klopkoek het volgende:
Ook ZZPers betalen te weinig belasting. Helaas zijn degenen die daar het meeste belang bij hebben weggemoffeld en verborgen.
POL / #9 Heeft links zijn strijdlust verloren?
Klopkoek natuurlijk.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoezo, 'te weinig'? Wie bepaalt dat?
Omdat anderen voor hun schijnvrijheid betalen. Lees het artikel.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoezo, 'te weinig'? Wie bepaalt dat?
Zoals anderen voor uitkeringen betalen?quote:Op maandag 8 februari 2016 16:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat anderen voor hun schijnvrijheid betalen. Lees het artikel.
Dan zou je natuurlijk ook kunnen stellen dat anderen te veel belasting betalen.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Omdat anderen voor hun schijnvrijheid betalen. Lees het artikel.
Wat doet dat ertoe? Het draadje gaat over te weinig belasting betalen. ZZPers ondermijnen het sociale systeem en zijn bovendien spekkoper (in de zin van belasting betalen en netto profijt).quote:Op maandag 8 februari 2016 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals anderen voor uitkeringen betalen?
Dat maak ik niet op uit de punten in het artikel.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan zou je natuurlijk ook kunnen stellen dat anderen te veel belasting betalen.
Dat doet iedereen die in Nederland belasting betaalt. Direct of indirect, iedereen betaalt aan uitkeringen mee. Zelfs mensen die een uitkering hebben.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals anderen voor uitkeringen betalen?
Humbug, je weet dat ik tegen elke vorm van subsidie ben, het punt is dat jij je selectief opwind over omverdeling.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat doet dat ertoe? Het draadje gaat over te weinig belasting betalen. ZZPers ondermijnen het sociale systeem en zijn bovendien spekkoper (in de zin van belasting betalen en netto profijt).
Lagere inkomens genieten trouwens een lager netto profijt van de overheid.
"Bill Gates krijgt miljoenen subsidie". Pietverdriet: "net zoals er miljoenen naar uitkeringen gaan"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |