abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159632113

WO Rechtsgeleerdheid
natuurlijk ook voor fiscaal recht & notarieel recht

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: SOGgen!

Enne.. afgestudeerd zijn for the win!
De afgestudeerde helden arbeiders van dit topic
• Maharbal (2x: Fiscaal, Notarieel. Tevens advocaat-stagiair, stoer toch?)
• Eriksd (Mr. droogkloot)
• Ryon (Verschillende projecten, breed uiteenlopende interesse van hogerhand. Is volgend jaar miljonair als alles meezit al is daar nogal wat weerstand tegen vanuit de lokale politiek.)
• Sideshowbobbie (Emeritus Novietenhoeder) (Mr. A. R. Beidsrecht)
• Ansu
• Phaelanx_NL
• Actaeon (Emeritus Novietenhoeder)
• IkeDubaku99

Ook leuk: de studenten, op oplopende tofheid van de universiteit:
Rijksuniversiteit Groningen
• Giku
• Valid
• Etsu (Novietenhoeder II)
• Paxcon (voormalig mr. dr. LaPo, prof. mr. emogif)
• Ties02 (Novietenhoeder I; prof. dr. mr. Strafrecht)
• Joosie200
• ManScat
• Athlete
• Argelos
• Fratles
• Krabs
• Thereyougo
• Accursius
• underground1009
• IPA35
• Gustavo_Gaviria

Open Universiteit
• SpotlessMind00 (ook wel bekend als Spotmeister, of gewoon Floormanager)
• nadiyaa

Universiteit van Amsterdam
• Yreal (P is nog lang niet in zicht, laatste horde Rechtsgeschiedenis!)
• Tchock
• Snax

Erasmus Universiteit Rotterdam
• NotGuilty
• Keyos
• VonBallusseck
• N0rah
• Rummikub
• Gekke-Afghaan

Universiteit Leiden
• KOG
• De_Fietser
• Studeur
• Ago-ergo-sum
• Monnet
• DoubleDip

Universiteit Utrecht
• solo020
• hugecooll
• Blistering

Universiteit van Tilburg
• Complexiteit
• Holograph

Radboud Universiteit
• Boterbartje (kwaliteitsuser)

Ambtenaar hahaha
• GeneraalAdmiraal

Dit is WO rechten: geen cursisten gaarne!

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe. Zorg dat de TT de titel van een arrest is. Controleer of het arrest dat je in gedachten hebt nog niet is geweest! De TS typt een korte samenvatting van het gebruikte arrest.

Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_159632158
quote:
15s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:32 schreef eriksd het volgende:

[..]

Neuh.
Is toch veel gezelliger als iemand gewoon normaal doet. Als je slim bent geeft dat je toch nog niet recht om arrogant te zijn?
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_159632197
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:38 schreef Ahmad1nejad het volgende:

[..]

Is toch veel gezelliger als iemand gewoon normaal doet. Als je slim bent geeft dat je toch nog niet recht om arrogant te zijn?
Soms wel heerlijk hoor om even lekker arrogant te doen :Y

Maar permanent Boterbartje-modus, neuh.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_159632409
Ik ken dat arrest uit de titel niet, kan iemand een samenvatting posten? Ben wel nieuwsgierig. :)
pi_159632500
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:45 schreef DoubleDip het volgende:
Ik ken dat arrest uit de titel niet, kan iemand een samenvatting posten? Ben wel nieuwsgierig. :)
Ben te lui om een samenvatting te typen, dus dan maar een link: https://www.studytubelaw.(...)de-omgevallen-weduwe
pi_159632763
quote:

[..]

Ik kan prima normaal doen, maar dan moet je niet zo dom jammeren.
quote:
14s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:39 schreef Blistering het volgende:

[..]

Soms wel heerlijk hoor om even lekker arrogant te doen :Y

Maar permanent Boterbartje-modus, neuh.
alsof ik constant arrogant ben :P
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_159632767
Zeg DD, als je een BV hebt en die is naar NL recht opgericht en heeft een feitelijke zetel in NL, en deze besluit vervolgens te emigreren. Dan moet je kijken of NL nog kan heffen. Dit is afhankelijk van of NL een verdrag heeft met het andere land, of het een derde land is. Waar liggen precies de grenzen hiervoor, oftewel hoe weet je met welke landen NL een verdrag heeft en met welke niet? Ik meen me iets te herinneren over de EU en Amerika, maar verder ben ik t kwijt.
pi_159632861
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:55 schreef Boterbartje het volgende:
ah, was me nog niet opgevallen. Zal aan mij liggen natuurlijk
pi_159632878
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:55 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
Zeg DD, als je een BV hebt en die is naar NL recht opgericht en heeft een feitelijke zetel in NL, en deze besluit vervolgens te emigreren. Dan moet je kijken of NL nog kan heffen. Dit is afhankelijk van of NL een verdrag heeft met het andere land, of het een derde land is. Waar liggen precies de grenzen hiervoor, oftewel hoe weet je met welke landen NL een verdrag heeft en met welke niet? Ik meen me iets te herinneren over de EU en Amerika, maar verder ben ik t kwijt.
http://www.belastingdiens(...)den_niet_ingezetenen
pi_159633179
quote:
Die link kan ik niet zo uit m'n hoofd even neerpennen op t tentamen waarom ik denk dat NL wel of geen een verdrag heeft met land X.
pi_159633263
Of ik moet iets stoms willen weten :@

Fiscaal hè.
pi_159633439
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:55 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

[..]

alsof ik constant arrogant ben :P
Soms ben je wel lief.
  woensdag 3 februari 2016 @ 21:12:38 #13
165633 eriksd
The grand facade...
pi_159633566
quote:

[..]

Dat trek ik toch nergens in twijfel? Ik heb er alleen geen moeite mee als iemand buitengewoon presteert. Of dat het geval is bij Bart, tsja.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 3 februari 2016 @ 21:15:22 #14
165633 eriksd
The grand facade...
pi_159633719
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:55 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
Wat heeft de EU hier nou weer te maken? Kijk naar de landen waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten. De lijst staat op de site van de Belastingdienst.

Verder ligt het nog wel wat gecompliceerder dan dat; een verdrag kan bepalen waar een vennootschap voor verdragsdoeleinden gevestigd is, maar dat impliceert niet meteen dat Nederland niet meer mag heffen.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_159633851
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:04 schreef SantaClausNorthPole het volgende:

[..]

Die link kan ik niet zo uit m'n hoofd even neerpennen op t tentamen waarom ik denk dat NL wel of geen een verdrag heeft met land X.
Dan begin je met: "Bij dit antwoord is aangenomen dat Nederland een belastingverdrag heeft met land x"
pi_159633868
quote:
Ze zullen op het tentamen echt niet gaan vragen met welke landen NL een verdrag heeft, in de casus zal wel staan of er wel of niet sprake is van een verdragsland.

Zo niet dan moeten ze eens bij zichzelf te rade gaan en de leerdoelen van het vak nog eens bekijken :')
pi_159633880
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:12 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat trek ik toch nergens in twijfel? Ik heb er alleen geen moeite mee als iemand buitengewoon presteert. Of dat het geval is bij Bart, tsja.
Je zegt dat het prima is dat iemand arrogant is zolang die maar goed presteert. Dat slaat toch nergens op of wel
  woensdag 3 februari 2016 @ 21:21:33 #18
165633 eriksd
The grand facade...
pi_159633986
quote:
10s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:18 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Ze zullen op het tentamen echt niet gaan vragen met welke landen NL een verdrag heeft, in de casus zal wel staan of er wel of niet sprake is van een verdragsland.

Zo niet dan moeten ze eens bij zichzelf te rade gaan en de leerdoelen van het vak nog eens bekijken :')
Hopelijk komt het drielandenpuntarrest langs.
Bis bis bis
  woensdag 3 februari 2016 @ 21:22:28 #19
165633 eriksd
The grand facade...
pi_159634022
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:18 schreef Ahmad1nejad het volgende:

[..]

Je zegt dat het prima is dat iemand arrogant is zolang die maar goed presteert. Dat slaat toch nergens op of wel
Mij boeit het niet. Als je een academische onderbouwing zoekt, die heb ik niet.
Bis bis bis
pi_159634495
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:15 schreef eriksd het volgende:

[..]

Wat heeft de EU hier nou weer te maken? Kijk naar de landen waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten. De lijst staat op de site van de Belastingdienst.

Verder ligt het nog wel wat gecompliceerder dan dat; een verdrag kan bepalen waar een vennootschap voor verdragsdoeleinden gevestigd is, maar dat impliceert niet meteen dat Nederland niet meer mag heffen.
Daar heb je die mooie paarse Van Raad-bundel voor. Daar staan alle verdragen in. ;)

Overigens zal er meestal wel gewoon een verdrag zijn, tenzij er sprake is van een tax haven.
  woensdag 3 februari 2016 @ 21:34:32 #21
165633 eriksd
The grand facade...
pi_159634590
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:32 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Daar heb je die mooie paarse Van Raad-bundel voor. Daar staan alle verdragen in. ;)

Overigens zal er meestal wel gewoon een verdrag zijn, tenzij er sprake is van een tax haven.
Dank, ik kan morgen weer vooruit.
Bis bis bis
  woensdag 3 februari 2016 @ 21:36:06 #22
256090 Giku
graag verwijderen
pi_159634658
quote:
9s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:34 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dank, ik kan morgen weer vooruit.
Vertel het ook meteen aan je collega's!
graag verwijderen
pi_159634701
quote:
14s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:36 schreef Giku het volgende:

[..]

Vertel het ook meteen aan je collega's!
:D
  woensdag 3 februari 2016 @ 21:57:25 #24
165633 eriksd
The grand facade...
pi_159635548
Flauw eigenlijk, DD krijgt al genoeg zure bagger over zich uitgestort. Excuus DD.
Bis bis bis
pi_159635785
Volgend vak 50 procent die het haalt jaarlijks. Dan zakt de moed toch in je schoenen en heb je er bij voorbaat al geen zin meer in...
pi_159635851
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 22:03 schreef watsawie het volgende:
Volgend vak 50 procent die het haalt jaarlijks. Dan zakt de moed toch in je schoenen en heb je er bij voorbaat al geen zin meer in...
Ach kom. Die vakken heb ik ook overleefd.
pi_159636154
Zelfs een 7 op een vak waar maar 28% het had gehaald.

Niet zo letten op de anderen en gewoon doen.
pi_159636258
Lekker boeiend wat anderen doen :') Je doet die studie toch voor jezelf, of niet dan. Gewoon leren en vertrouwen in jezelf, man man man.
pi_159636884
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:12 schreef eriksd het volgende:

[..]

Tuurlijk is dat zo.
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:18 schreef Ahmad1nejad het volgende:

[..]

Gewoon presteren en zelfverzekerd zijn is niet per se arrogant maar wellicht in jouw perceptie wel. Is lekker jouw probleem.
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_159637901
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 22:03 schreef watsawie het volgende:
Valt mee toch. Ik heb wel eens een vak meegemaakt met 16% slagingspercentage. Heb ook een vak overleefd met 40% slaging. Bij sommige vakken is men gewoon lui, bij andere, tsja, hard aan de bak.
pi_159637984
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:57 schreef eriksd het volgende:
Flauw eigenlijk, DD krijgt al genoeg zure bagger over zich uitgestort. Excuus DD.
Danku. En zo kan ie wel weer hoor @andere mensen.

Mocht iemand nog antwoord zoeken op een fiscale vraag, stel hem in WGR of algemeen in dit topic.
pi_159638918
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 22:54 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Danku. En zo kan ie wel weer hoor @andere mensen.

Mocht iemand nog antwoord zoeken op een fiscale vraag, stel hem in WGR of algemeen in dit topic.
Ik zou jou denk ik ook niet zo snel wat vragen of fiscaliteit... :{
pi_159639004
Arrogant zijn :)
Arrogant zijn en Rechten studeren :')
pi_159640972
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 23:17 schreef Anoonumos het volgende:
Ik zit in het 3e jaar en ik vind het nog altijd een pretstudie door de gigantische hoeveelheid vrije tijd je hebt. Alleen de 2 weken voor de tentamens heb ik het "druk" en zelfs dan studeer ik misschien 3 uur per dag

Voordeel is dat ik gewoon zin heb om straks te werken en elke film/serie/game ondertussen wel gezien heb
pi_159643340
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 23:15 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Ik hoef ook geen vragen van jou te krijgen daarover, dus dat komt mooi uit.

Maar goed, ik ga mij bezig houden met nuttigere dingen, zoals mijn studie. Doei!
pi_159643965
quote:
10s.gif Op donderdag 4 februari 2016 00:09 schreef Henrys het volgende:

[..]

Ik zit in het 3e jaar en ik vind het nog altijd een pretstudie door de gigantische hoeveelheid vrije tijd je hebt. Alleen de 2 weken voor de tentamens heb ik het "druk" en zelfs dan studeer ik misschien 3 uur per dag

Voordeel is dat ik gewoon zin heb om straks te werken en elke film/serie/game ondertussen wel gezien heb
Dat is enigszins een manco van de rechtenstudie, zeker. Maar dat geldt vooral als je middelmaat ambieert (en/of straks content bent met een baan bij het stadshuis in zoetermeer). Als je iets wilt bereiken, of althans jezelf een goede start wilt geven, zul je alsnog iets harder aan de bak moeten. Net als met veel andere studies geldt dat je er zelf het meeste uit zult moeten halen.

Tenzij jij nu fantastische cijfers haalt en overige activiteiten ontplooit om jezelf te ontwikkelen in die 3 uur. Dan heb ik niets gezegd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Maharbal op 04-02-2016 09:40:46 ]
pi_159644088
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 08:45 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ik hoef ook geen vragen van jou te krijgen daarover, dus dat komt mooi uit.

Maar goed, ik ga mij bezig houden met nuttigere dingen, zoals mijn studie. Doei!
Lijkt me ook hard nodig in jouw geval!
pi_159644104
quote:
10s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:32 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat is enigszins een manco van de rechtenstudie, zeker. Maar dat geldt vooral als je middelmaat ambieert (en/of straks content bent met een baan bij het stadshuis in zoetermeer). Als je iets wilt bereiken, of althans jezelf een goede start wilt geven, zul je alsnog iets harder aan de bak moeten. Net als met veel andere studies geldt dat je er zelf het meeste uit zult moeten halen.

Tenzij jij nu fantastische cijfers haalt en overige activiteiten ontplooit om jezelf te ontwikkelen in die 3 uur. Dan heb ik niets gezegd.
Dit. Ik kom altijd tijd te kort maar dat ligt niet aan rechten.
pi_159647022
quote:

[..]

Dat is eigenlijk beetje het hele probleem bij mij. Ik heb een tijd echt hard gestudeerd voor vakken maar hoger dan 7-8 zit er bij mij niet in. Maakt niet uit of ik 2 weken van te voren begin of 4 dagen, hoger dan een 7 of 8 zal het nooit worden. Vooral omdat naar een gegeven moment mijn hersenen gewoon blokkeren en het een marteling voelt om door te gaan.

Voordeel is dat ik wel binnen een korte tijd die 7 kan halen terwijl andere daar veel meer moeite voor moeten doen maar dat wat ik ook doe nooit een 9 of 10 zal halen. Ik heb gewoon een te korte attention span daarvoor waardoor ik ook nooit hoorcolleges volg
pi_159647274
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 12:04 schreef Henrys het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk beetje het hele probleem bij mij. Ik heb een tijd echt hard gestudeerd voor vakken maar hoger dan 7-8 zit er bij mij niet in. Maakt niet uit of ik 2 weken van te voren begin of 4 dagen, hoger dan een 7 of 8 zal het nooit worden. Vooral omdat naar een gegeven moment mijn hersenen gewoon blokkeren en het een marteling voelt om door te gaan.

Voordeel is dat ik wel binnen een korte tijd die 7 kan halen terwijl andere daar veel meer moeite voor moeten doen maar dat wat ik ook doe nooit een 9 of 10 zal halen. Ik heb gewoon een te korte attention span daarvoor waardoor ik ook nooit hoorcolleges volg
Volgens mij ben jij mijn tweelingbroer. :D
pi_159651936
Hehe, slagingspercentage van 13,6% voor het tentamen IE.

Tijd voor bonuspuntjes!
pi_159654611
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 23:15 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Kun je niet maken man. Tijd dat je echt maar eens weggaat uit dit forum.
Beetje zelfvertrouwen en arrogantie moedig ik aan is alleen maar mooi en noodzakelijk als
je succes ambieert. Tevens terecht aangezien voor succes per definitie hard is gewerkt.

Maar je moet nooit mensen die minder presteren belachelijk maken (Tenzij ze een gebrek aan inzet hebben). Ook dit is iets wat succesvolle mensen gemeen hebben. Nadal, Federer, Messi en Obama lachen heus niet om de rechtsback van pec zwolle of een Nederlands bestuurder (Zolang diegene zn best doet). Je moet nu echt ophouden hiermee.
pi_159654719
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 16:35 schreef watsawie het volgende:

[..]

Beetje zelfvertrouwen en arrogantie moedig ik aan is alleen maar mooi en noodzakelijk als
je succes ambieert. Tevens terecht aangezien voor succes per definitie hard is gewerkt.

Maar je moet nooit mensen die minder presteren belachelijk maken (Tenzij ze een gebrek aan inzet hebben). Ook dit is iets wat succesvolle mensen gemeen hebben. Nadal, Federer, Messi en Obama lachen heus niet om de rechtsback van pec zwolle of een Nederlands bestuurder (Zolang diegene zn best doet). Je moet nu echt ophouden hiermee.
Laat je niet zo opjutten door hem, man.
pi_159654956
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 16:35 schreef watsawie het volgende:

[..]

haha :P

Maar vent, waarom zou ik weggaan? Ik kom hier al jaren, jij kan toch ook wegblijven als jou niet aanstaat?
pi_159655078
quote:
7s.gif Op donderdag 4 februari 2016 16:48 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

haha :P

Maar vent, waarom zou ik weggaan?
Waarom zou je blijven?
pi_159655101
Als Bartje niet postte, dan had ik ook nooit hardop kunnen lachen om zijn filmpje op FB. Bevestigt mijn beeld over hem alleen maar meer.
pi_159657020
quote:
6s.gif Op donderdag 4 februari 2016 16:55 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
Als Bartje niet postte, dan had ik ook nooit hardop kunnen lachen om zijn filmpje op FB. Bevestigt mijn beeld over hem alleen maar meer.
Hahaha ja lache
pi_159657298
quote:
7s.gif Op donderdag 4 februari 2016 18:21 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Hahaha ja lache
XD
pi_159660662
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 23:17 schreef Anoonumos het volgende:
Precies!!!
pi_159660710
Boter lijkt me best een geinige gozer. Volgens mij is z'n lading ironie en zelfspot veel groter dan de meesten hier denken. Doet ie vrij knap.
pi_159664095
quote:
10s.gif Op donderdag 4 februari 2016 20:21 schreef Valid het volgende:
Boter lijkt me best een geinige gozer. Volgens mij is z'n lading ironie en zelfspot veel groter dan de meesten hier denken. Doet ie vrij knap.
Is toch ook een kernmerk van zeer hoge intelligentie? Bijzondere vorm van humor?

:P
pi_159664174
Wie heeft Suits 5.12 gezien?
Ryon ik neem mn woorden terug geweldige aflevering, wat een bazen.
pi_159664261
quote:

[..]

Lijkt me juist een van de sterke punten van de rechtenstudie, dan heb je tenminste veel tijd over om dingen te doen die er echt toe doen en waar je veel meer van leert en aan hebt in de praktijk.
pi_159664318
quote:
14s.gif Op donderdag 4 februari 2016 20:19 schreef Valid het volgende:

[..]

Precies!!!
Wanneer geef je nou eens antwoord op mn vraag?
pi_159665236
quote:
8s.gif Op donderdag 4 februari 2016 21:42 schreef Ashqelon het volgende:

[..]

Wanneer geef je nou eens antwoord op mn vraag?
Wat is je vraag?

/edit
Oh, of ik op M&A werk. Nee. Zoals ik al zei, deals draaien word ik niet bepaald warm van. Wat doe jij precies (of ongeveer)?
  donderdag 4 februari 2016 @ 22:13:09 #56
165633 eriksd
The grand facade...
pi_159665811
deal deal deal
Bis bis bis
pi_159665947
Groen groen groen.
pi_159667066
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 21:39 schreef Ashqelon het volgende:
Wie heeft Suits 5.12 gezien?
Ryon ik neem mn woorden terug geweldige aflevering, wat een bazen.
Gezien. Was leuk. Semi spannend.
quote:
15s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:13 schreef eriksd het volgende:
deal deal deal
Hoe kun je overigens deals draaien zonder enige kennis van het bedrijfsleven? Ik zat vandaag weer te kijken tijdens college hoe achterlijk weinig de rechtenstudent begrijpt van het bedrijfsleven.
  donderdag 4 februari 2016 @ 22:41:19 #59
165633 eriksd
The grand facade...
pi_159667221
quote:
7s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:37 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Gezien. Was leuk. Semi spannend.

[..]

Hoe kun je overigens deals draaien zonder enige kennis van het bedrijfsleven? Ik zat vandaag weer te kijken tijdens college hoe achterlijk weinig de rechtenstudent begrijpt van het bedrijfsleven.
Nouja, een contract is een contract. Dat kan redelijk losstaan van het reilen en zeilen van een bedrijf. Dat blijft toch meer een kwestie van het wegschrijven van risico's.
Bis bis bis
pi_159667782
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:41 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nouja, een contract is een contract. Dat kan redelijk losstaan van het reilen en zeilen van een bedrijf. Dat blijft toch meer een kwestie van het wegschrijven van risico's.
Ja, maar als je adviseert over contracten of ondernemingsrechtelijke/ insolventierechtelijke kwesties kun je toch niet doen alsof alles alleen maar 'recht' is?
pi_159667952
quote:
2s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:01 schreef Valid het volgende:

[..]

Wat is je vraag?

/edit
Oh, of ik op M&A werk. Nee. Zoals ik al zei, deals draaien word ik niet bepaald warm van. Wat doe jij precies (of ongeveer)?
Oh oke dacht ik ivm je interesse voor economie in je topics van vroeger.

Word er op de litigation department eigenlijk ook onderscheid gemaakt tussen het soort zaken dat je doet of is het in principe een grote hoop en ligt het er maar net aan wat voor zaken zich aandienen?
pi_159668134
quote:
7s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:56 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Ja, maar als je adviseert over contracten of ondernemingsrechtelijke/ insolventierechtelijke kwesties kun je toch niet doen alsof alles alleen maar 'recht' is?
Voor de doorgronding van de business zijn er natuurlijk andere adviseurs.

Overigens moet je als M&A advocaat wel meer weten dan je legal dingetje en daar krijg je (misschien niet bij alle maar wel bij de meeste serieuze kantoren) aanvullende cursussen voor. Van succesvolle dealmakers kan je uiteraard meer verwachten dan van de rechtenstudenten waar jij het over hebt.

De rest van de teams die bij een deal betrokken zijn zijn wellicht meer faciliterend en op de achtergrond, zodat je minder van de business zelf hoeft te begrijpen.
pi_159668231
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:07 schreef Valid het volgende:

[..]

Voor de doorgronding van de business zijn er natuurlijk andere adviseurs.

Overigens moet je als M&A advocaat wel meer weten dan je legal dingetje en daar krijg je (misschien niet bij alle maar wel bij de meeste serieuze kantoren) aanvullende cursussen voor. Van succesvolle dealmakers kan je uiteraard meer verwachten dan van de rechtenstudenten waar jij het over hebt.

De rest van de teams die bij een deal betrokken zijn zijn wellicht meer faciliterend en op de achtergrond, zodat je minder met de business zelf hoeft te begrijpen.
Ik snap echt niet dat je dat los kan zien. Bijv. bij insolventie dat je niet begrijpt hoe de financieringen in een leverancier-afnemer relatie werken en wat de gevolgen zijn van bijv. het uitlekken van een pre-pack. Kun je toch je werk niet doen als je dat soort dingen niet snapt? 98% heeft geen idee namelijk.
pi_159668275
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:02 schreef Ashqelon het volgende:

[..]

Oh oke dacht ik ivm je interesse voor economie in je topics van vroeger.

Word er op de litigation department eigenlijk ook onderscheid gemaakt tussen het soort zaken dat je doet of is het in principe een grote hoop en ligt het er maar net aan wat voor zaken zich aandienen?
Ja wordt onderscheid gemaakt (vaak corporate, commercial en financial litigation en verder nog dingen als (internationale) arbitrage en (financieel) strafrecht
pi_159668321
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:11 schreef Valid het volgende:

[..]

Ja wordt onderscheid gemaakt (vaak corporate, commercial en financial litigation en verder nog dingen als (internationale) arbitrage en (financieel) strafrecht
Wat is het verschil tussen die eerste drie, lijkt me allemaal behoorlijk overlappend?
pi_159668340
quote:
7s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:10 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Ik snap echt niet dat je dat los kan zien. Bijv. bij insolventie dat je niet begrijpt hoe de financieringen in een leverancier-afnemer relatie werken en wat de gevolgen zijn van bijv. het uitlekken van een pre-pack. Kun je toch je werk niet doen als je dat soort dingen niet snapt? 98% heeft geen idee namelijk.
Naturlijk moet je dat snappen. Als je dat bedoelt met de business snappen dan moet je dat zeker. Dat zijn wel echt de basics die je zelfs als advocaat-stagiair zondermeer moet meepakken.
pi_159668453
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:13 schreef Valid het volgende:

[..]

Naturlijk moet je dat snappen. Als je dat bedoelt met de business snappen dan moet je dat zeker. Dat zijn wel echt de basics die je zelfs als advocaat-stagiair zondermeer moet meepakken.
Dat zijn inderdaad écht de basics, maar ik merk dat vrijwel niemand dat doorheeft. Dat bijv een V&D zodra zonder surseance of faillissement bekend wordt dat er problemen zijn dat dat gevolgen heeft voor leverancierskredieten etc.

Zó simpel en iedereen kijkt je aan alsof je gek bent. En dat is nog maar het begin, er is zóveel meer. Van basic accounting (i.v.m. bijv. faillissementsfraude) tot systeemtheorie in organisaties.. tja.
pi_159668546
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:13 schreef Ashqelon het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen die eerste drie, lijkt me allemaal behoorlijk overlappend?
Corporate litigation is post-M&A geschillen (over garanties oid) en problemen in (de governance van) een vennootschap, bijv. aandeelhoudersruzies, wanbeleid en bestuurdersaansprakelijkheid. (veel vennootschapsrecht)

Commercial litigation gaat over algemene handelsgeschillen, bijv ruzies tussen bedrijven over of een contract goed is nagekomen. (veel algemeen contractenrecht). Dit gebeurt steeds minder bij grote kantoren, omdat andere kantoren het net zo goed kunnen voor een lager tarief. Zijn vaak niet de ingewikkeldste zaken.

Financial litigation is bijvoorbeeld procederen voor of tegen de AFM (reguljatory, toezicht op financiële markten, publiekrecht), maar kan ook over financieringsrelaties van banken gaan, bijvoorbeeld over de opzegging van een kredietovereenkomst (privaatrecht).

Precieze indeling verschilt per kantoor.

[ Bericht 4% gewijzigd door Valid op 04-02-2016 23:26:35 ]
pi_159668594
quote:
7s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:17 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Dat zijn inderdaad écht de basics, maar ik merk dat vrijwel niemand dat doorheeft. Dat bijv een V&D zodra zonder surseance of faillissement bekend wordt dat er problemen zijn dat dat gevolgen heeft voor leverancierskredieten etc.

Zó simpel en iedereen kijkt je aan alsof je gek bent. En dat is nog maar het begin, er is zóveel meer. Van basic accounting (i.v.m. bijv. faillissementsfraude) tot systeemtheorie in organisaties.. tja.
Dan lopen er wel echt hele incompetente mensen rond bij jou in Nijmegen. De tering.
pi_159668965
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:20 schreef Valid het volgende:

[..]

Corporate litigation is post-M&A geschillen (over garanties oid) en problemen in een vennootschap, bijv. aandeelhoudersruzies, wanbeleid en bestuurdersaansprakelijkheid. (veel vennootschapsrecht)

Commercial litigation gaat over algemene handelsgeschillen, bijv ruzies tussen bedrijven over of een contract goed is nagekomen. (veel algemeen contractenrecht). Dit gebeurt steeds minder bij grote kantoren, omdat andere kantoren het net zo goed kunnen voor een lager tarief. Zijn vaak niet de ingewikkeldste zaken.

Financial litigation is bijvoorbeeld procederen voor of tegen de AFM (reguljatory, toezicht, publiekrecht), maar kan ook over financieringsrelaties van banken gaan (privaatrecht).

Corporate litigation klinkt wel interessant maar ik vraag me af in hoeverre dat klopt, het is in de praktijk toch vooral de hele dag jurispredentie doorbladeren op zoek naar details die je zaak kunnen helpen lijkt me.

Net zoals het beeld van traders op de beursvloer en bankers nu niet bepaald representatief is voor de beroepsgroepen.

Welke master hebben de meesten op die afdeling eigenlijk, ondernemingsrecht of privaat?

Om nog even terug te komen op je vraag in dat andere topic:
quote:
it's about sanity and staying out of jail. by around year 3, oftentimes an analyst is ready to stab his associate and vp in the temple with a pen.
Snap je nu het belang van geld en doorgroeimogelijkheden in IB :D?
pi_159669520
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:20 schreef Valid het volgende:

[..]

Corporate litigation is post-M&A geschillen (over garanties oid) en problemen in (de governance van) een vennootschap, bijv. aandeelhoudersruzies, wanbeleid en bestuurdersaansprakelijkheid. (veel vennootschapsrecht)

Financial litigation is bijvoorbeeld procederen voor of tegen de AFM (reguljatory, toezicht op financiële markten, publiekrecht), maar kan ook over financieringsrelaties van banken gaan, bijvoorbeeld over de opzegging van een kredietovereenkomst (privaatrecht).

Ey Valid, G. Wat denk je wat het beste bij mij past?
pi_159673034
quote:
7s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:47 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Gemeentehuis Zoetermeer ;)
Of prof. Mr. Dr. Aan de Radboud, beetje de eerstejaars colleges doen. Academische vorming!!!
pi_159673048
quote:
7s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:47 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Wat denk je zelf?
pi_159673101
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:32 schreef Ashqelon het volgende:

[..]

Corporate litigation klinkt wel interessant maar ik vraag me af in hoeverre dat klopt, het is in de praktijk toch vooral de hele dag jurispredentie doorbladeren op zoek naar details die je zaak kunnen helpen lijkt me.

Net zoals het beeld van traders op de beursvloer en bankers nu niet bepaald representatief is voor de beroepsgroepen.

Welke master hebben de meesten op die afdeling eigenlijk, ondernemingsrecht of privaat?

Om nog even terug te komen op je vraag in dat andere topic:

[..]

Snap je nu het belang van geld en doorgroeimogelijkheden in IB :D?
Privaatrecht of ondernemingsrecht maakt heel weinig uit. Voor corporate litigation is gevoel bij boek 2 (vennootschapsrecht) zeker handig, maar met een master privaatrecht kan je er ook terechtkomen. Als je kan kiezen zou ik zeggen ondernemingsrecht, maar goeie algemeen privaatrechtelijke basis is ook erg belangrijk.

Wat doe jij nou dan?
pi_159674658
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2016 21:41 schreef Ashqelon het volgende:

[..]

Lijkt me juist een van de sterke punten van de rechtenstudie, dan heb je tenminste veel tijd over om dingen te doen die er echt toe doen en waar je veel meer van leert en aan hebt in de praktijk.
Vandaar dat ik zei enigszins.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 11:32:25 #76
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_159675658
http://www.werkenbijzoete(...)r-ruimtelijk-beleid/

Staat trouwens wel een mooie vacature open bij Zoetermeer. Ze zullen wel weer een laffe haas vinden die "wil groeien en mee wil gaan met de dynamiek van de maatschappij" maar dit is de positie om de hele stad plat te kunnen gooien en gewoon opnieuw te beginnen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  vrijdag 5 februari 2016 @ 11:58:12 #77
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_159676234
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 07:56 schreef Valid het volgende:

[..]

Wat denk je zelf?
Corporate rescue, insolventie, m&a oid
pi_159677221
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 11:58 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Corporate rescue, insolventie, m&a oid
Procespraktijk (litigation) of adviespraktijk (bijv. M&A)? Wat je noemt gebeurt op nogal uiteenlopende secties.
pi_159677986
225 onvoldoendes van de 295 deelnemers (+/-) bij Europees _O-
pi_159678056
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 13:23 schreef Kuiver het volgende:
En wat had Henrys?
pi_159678567
quote:
10s.gif Op donderdag 4 februari 2016 23:21 schreef Valid het volgende:

[..]

Dan lopen er wel echt hele incompetente mensen rond bij jou in Nijmegen. De tering.
Want de doorsnee rechtenstudie geeft je inzicht in bedrijfseconomie?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_159678587
Oeropais Oenie
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_159679075
Stukje hoorcollege over liquidatie aan de grens voor rechtspersonen. "Dit zou volgens de jurisprudentie niet in strijd zijn met de vrijheid van vestiging. Zou dit ook gelden voor natuurlijke personen? Dat zou vast veel protest oproepen." :P
pi_159679277
Hier een 4.4 voor Europees. Die 225 onvoldoendes van de 295 komen niet overeen met het slagingspercentage van 13% wat ik rond heb horen gaan, met 70 voldoendes op 295 cijfers zou het ~23% slagingspercentage zijn. Alsnog ontzettend laag natuurlijk :')
pi_159679672
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 14:30 schreef underground1009 het volgende:
Hier een 4.4 voor Europees. Die 225 onvoldoendes van de 295 komen niet overeen met het slagingspercentage van 13% wat ik rond heb horen gaan, met 70 voldoendes op 295 cijfers zou het ~23% slagingspercentage zijn. Alsnog ontzettend laag natuurlijk :')
Altijd ieder jaar met Europees.

Ik had geluk met een oprot-5,5 in de herkansing, eerste poging. :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_159679859
En ik die mijn zes ging herkansen :D
pi_159679917
Iedereen zou een moord doen voor een zes voor Europees, vooral de recidivisten en meneer herkanst hem gewoon even.
pi_159680059
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 14:58 schreef IPA35 het volgende:
En ik die mijn zes ging herkansen :D
Wat heb je uiteindelijk gehaald dan?
pi_159680065
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 08:05 schreef Valid het volgende:

[..]

Privaatrecht of ondernemingsrecht maakt heel weinig uit. Voor corporate litigation is gevoel bij boek 2 (vennootschapsrecht) zeker handig, maar met een master privaatrecht kan je er ook terechtkomen. Als je kan kiezen zou ik zeggen ondernemingsrecht, maar goeie algemeen privaatrechtelijke basis is ook erg belangrijk.

Wat doe jij nou dan?
Privaatrecht lijkt me dan interessanter om meer opties open te houden want advocatuur is leuk enzo maar er is meer dan dat, een functie bij de UN lijkt me bijvoorbeeld ook wel tof.
pi_159680633
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:08 schreef Ashqelon het volgende:

[..]

Privaatrecht lijkt me dan interessanter om meer opties open te houden want advocatuur is leuk enzo maar er is meer dan dat, een functie bij de UN lijkt me bijvoorbeeld ook wel tof.
Je hebt niet per se privaatrecht nodig om 'je opties open te houden'. Bovendien heb je voor een functie bij de UN weer meer aan Europees en internationaal recht.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 15:45:49 #91
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_159680807
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:00 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
Iedereen zou een moord doen voor een zes voor Europees, vooral de recidivisten en meneer herkanst hem gewoon even.
Moeten ze maar gewoon beter leren.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_159681111
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:08 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Wat heb je uiteindelijk gehaald dan?
8

Ik zat goed in de stof maar verloor enorm veel punten omdat ik me niet aan de max lengte van de antwoorden hield en ook daardoor helft van de vragen moest afraffelen i.v.m. tijdgebrek. Er zat veel meer in dan die 6 dus omdat ik het voorblad verkeerd gelezen had...
pi_159681261
Dit jaar geen bonus helaas :( In de herkansing dan maar halen hopelijk :)
pi_159681408
Nieuwe Suits was wel leuk.
pi_159681838
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 16:17 schreef IPA35 het volgende:
Nieuwe Suits was wel leuk.
Ik kijk normaal zelden series maar ga nu beginnen met 'Making a murderer', ben benieuwd of het echt zo tof is :') Net het vak strafrecht gehad ook ghehe

[ Bericht 2% gewijzigd door Rickertman96 op 05-02-2016 16:48:12 ]
pi_159682129
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:37 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je hebt niet per se privaatrecht nodig om 'je opties open te houden'. Bovendien heb je voor een functie bij de UN weer meer aan Europees en internationaal recht.
Welke afstudeerrichtingen houden dan nog meer een dusdanig groot aantal opties open?

Wat is eigenlijk de meerwaarde van een civiele bachelor naast een fiscale bachelor op een universiteit waar je bij een fiscale bachelor + master ook civiel effect krijgt?

Vroeger kon je op de UvA met slechts twaalf extra studiepunten een dubbele bachelor halen maar tegenwoordig moet je minimaal zestig studiepunten daarbovenop halen daarvoor.

Hebben ze voor bepaalde functies liever een volledig civiele bachelor dan een fiscale bachelor met civiel effect?
Een beetje de omgekeerde versie van het feit dat advocatenkantoren liever iemkand met een volledig fiscale bachelor + master hebben dan iemand met civiele bachelor en fiscale vakken + fiscale master voor de fiscale praktijk.
pi_159682680
quote:
Nog niet zo'n dieptepunt zoals bij staats ooit
mag het weten
pi_159682741
quote:
Maar zijn er dan ook mensen die wel gewoon een dikke 8 of 9 scoren?
pi_159682751
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:35 schreef Blistering het volgende:

[..]

Maar zijn er dan ook mensen die wel gewoon een dikke 8 of 9 scoren?
Maar 1 persoon met een 8 of hoger
pi_159682768
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:35 schreef Kuiver het volgende:

[..]

Maar 1 persoon met een 8 of hoger
Man man man
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')