Nee. Meestal bewerkt, bevroren geweest en veel te duur.quote:
Nee hoor. Makro en Hanos krijgen zo'n 2 keer een verse levering per week van Yellowfin Tonijn vanuit de Malediven.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:42 schreef golfer het volgende:
Je zult het in Nederland nergens vers kunnen krijgen. Is altijd ingevroren geweest. Gewoon bij een goede vishandel kopen.
Die zijn aan boord al ingevroren, of denk je dat die tijdens die reis vers blijven?quote:Op maandag 1 februari 2016 12:43 schreef dimmak het volgende:
Nee hoor. Makro en Hanos krijgen zo'n 2 keer een verse levering per week van Yellowfin Tonijn vanuit de Malediven.
idd: een tonijn wordt meteen na vangst en weging ingevroren ongeacht waar het naartoe gaatquote:Op maandag 1 februari 2016 12:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Die zijn aan boord al ingevroren, of denk je dat die tijdens die reis vers blijven?
iedere vis die je in nederland koopt is bevroren geweest.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:35 schreef dimmak het volgende:
[..]
Hanos en Makro hebben het sowieso vers inderdaad.
Heb je een link of locatie? Wil ik weleens checken.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:13 schreef Tanin het volgende:
Op de vismarkt waar de Japanse sushi tenten (en supermarkten) hun tonijn halen is het ook gewoon ingevroren, wordt met een soort enorme houtzaag in plakken gesneden. Aparte gewaarwording, het bezoeken waard.
Euh, nee, er wordt ook vis aangevoerd die niet bevroren is geweest.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:03 schreef fathank het volgende:
[..]
iedere vis die je in nederland koopt is bevroren geweest.
Ik heb het wel een paar keer op de vismarkt gezien van Funchal op Madeira, maar ik weet niet of het loont om heen en weer te vliegen.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:17 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Heb je een link of locatie? Wil ik weleens checken.
Hahahah da's wat ver. De twee die ik gesproken heb halen het bij Rotterdam Airport in de buurt, daar schijnt Hanos ook in te kopen. Maar het is wat ver rijden voor mij.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:21 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik heb het wel een paar keer op de vismarkt gezien van Funchal op Madeira, maar ik weet niet of het loont om heen en weer te vliegen.
Je zou het eens kunnen vragen aan de lokale sushi-toko.
Even goed rondkijken op de lokale markt. Dan heb je als het goed is, gewoon goede kwaliteit. Bovendien is alles beter dan de supermarkt-tonijn.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:23 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Hahahah da's wat ver. De twee die ik gesproken heb halen het bij Rotterdam Airport in de buurt, daar schijnt Hanos ook in te kopen. Maar het is wat ver rijden voor mij.
Ik koop liever diepvries bij de supermarkt dan ontdooit op de markt.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
Even goed rondkijken op de lokale markt. Dan heb je als het goed is, gewoon goede kwaliteit. Bovendien is alles beter dan de supermarkt-tonijn.
Van je lokale forellenvijver?quote:Op maandag 1 februari 2016 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Euh, nee, er wordt ook vis aangevoerd die niet bevroren is geweest.
Ik niet.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik koop liever diepvries bij de supermarkt dan ontdooit op de markt.
Waarom niet? Denk je dat deze beter is?quote:
Ik denk dat de vis van de marktkraam waar ik al 20 jaar mijn vis koop bij de jongen die al net zo lang een vriend is, beter is dan die van de supermarkt ja.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom niet? Denk je dat deze beter is?
Ja, ik heb het zelf gezien.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Die zijn aan boord al ingevroren, of denk je dat die tijdens die reis vers blijven?
Natuurlijk niet. Er is genoeg verse vis te koop.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:03 schreef fathank het volgende:
iedere vis die je in nederland koopt is bevroren geweest.
Alle tonijn, ook de mooie rode die je hier koopt of bij sushi tenten op je bord krijgt, is bevroren geweest. Deze kleur komt puur door de reactie met zuurstof, en hoe snel de vis aan boord na vangst bevroren wordt, hoe beter de kleuring bij ontdooien. Wat daar trouwens ook bij helpt, is vis niet onder folie leggen bij ontdooien maar gewoon open en bloot (of met speciaal papier). En op zilveren bord, schijnt ook goed te zijn, maar ik weet niet of dat bewezen is.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:44 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ja, ik heb het zelf gezien.
Bovendien, als je tonijn invriest verliest het haar rode kleur.
Je kan hem roder krijgen door hem te behandelen met rook en koolmonoxide.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:49 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Alle tonijn, ook de mooie rode die je hier koopt of bij sushi tenten op je bord krijgt, is bevroren geweest. Deze kleur komt puur door de reactie met zuurstof, en hoe snel de vis aan boord na vangst bevroren wordt, hoe beter de kleuring bij ontdooien. Wat daar trouwens ook bij helpt, is vis niet onder folie leggen bij ontdooien maar gewoon open en bloot (of met speciaal papier). En op zilveren bord, schijnt ook goed te zijn, maar ik weet niet of dat bewezen is.
Nee, tonijn word gevangen, zo snel mogelijk verwerkt en op transport gezet.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:49 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Alle tonijn, ook de mooie rode die je hier koopt of bij sushi tenten op je bord krijgt, is bevroren geweest. Deze kleur komt puur door de reactie met zuurstof, en hoe snel de vis aan boord na vangst bevroren wordt, hoe beter de kleuring bij ontdooien. Wat daar trouwens ook bij helpt, is vis niet onder folie leggen bij ontdooien maar gewoon open en bloot (of met speciaal papier). En op zilveren bord, schijnt ook goed te zijn, maar ik weet niet of dat bewezen is.
Deze worden met grote trawlers gevangen en inderdaad meteen in gevroren. Op een ander deel van die markt heb je ze ook vers. De Yellowfin die de Hanos en Makro verkopen komen uit de Malediven. Daar worden ze met kleine bootjes gevangen en meteen verwerkt.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Vismarkt in Tokio, diepgevroren tonijn op swerelds duurste vismarkt.
Verwerkt als diepgevroren?quote:Op maandag 1 februari 2016 13:53 schreef dimmak het volgende:
[..]
Deze worden met grote trawlers gevangen en inderdaad meteen in gevroren. Op een ander deel van die markt heb je ze ook vers. De Yellowfin die de Hanos en Makro verkopen komen uit de Malediven. Daar worden ze met kleine bootjes gevangen en meteen verwerkt.
Gerookt en met koolmonoxide behandeld?quote:Op maandag 1 februari 2016 14:01 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nee gesneden als loins, verpakt en naar Nederland gevlogen.
Nee, puur natuur.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gerookt en met koolmonoxide behandeld?
Je weet dat het gebeurt als tonijnimporteur mag ik hopen?quote:
quote:Op maandag 1 februari 2016 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je weet dat het gebeurt als tonijnimporteur mag ik hopen?
Voor welke importeur werk je? Als die tonijn van hen naar Nederland wordt gevlogen op koeltempratuur, en niet bevroren:quote:Op maandag 1 februari 2016 14:01 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nee gesneden als loins, verpakt en naar Nederland gevlogen.
En dat is maar goed ook. Want je Wilt die parasieten niet krijgen.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Hoe spreek je jezelf tegen, les 1.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:08 schreef vinc81 het volgende:
1. ben ik kritisch en denk ik niet dat het echt kwaliteit is
2. wil ik het weleens proberen
Je kunt kritisch zijn, en er toch voor open staan om het tegendeel bewezen te krijgen. In dit geval van toepassing, ik laat me graag verrassen.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:09 schreef Kreator het volgende:
[..]
Hoe spreek je jezelf tegen, les 1..
Ontdooid. Dat zie je zo.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:10 schreef dimmak het volgende:
De VERSE levering van vanmorgen.
[ afbeelding ]
Welke dagen wordt dat aangeleverd bij de Hanos?quote:Op maandag 1 februari 2016 14:10 schreef dimmak het volgende:
[ afbeelding ]
Nee, alleen haring moet voor de wet ingevroren zijn geweest.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:09 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En dat is maar goed ook. Want je Wilt die parasieten niet krijgen.
Mits goed behandeld niets mis met ingevroren vis. Dus gewoon bij een goede visboer waar ze voldoende verkopen en de boel netjes op ijs ligt.
Blauwvin is sowieso niet te krijgen. En tori ook niet. Te duur voor Nederland.
Ik meen dat het zelfs verboden is om niet ingevroren vis in de winkel te leggen.
Hanos krijgt het op maandag en donderdag geloof ik. Die kopen het bij een andere fabriek.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Welke dagen wordt dat aangeleverd bij de Hanos?
Mooi stukje! Hoe is deze tonijn gevangen? En waar is het verkrijgbaar/hoe leveren jullie?quote:Op maandag 1 februari 2016 14:10 schreef dimmak het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is gelukkig al sinds 2004 verboden in de EU.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Leesvoer
http://www.nytimes.com/20(...)n-monoxide.html?_r=0
Wat niet zegt dat het niet gebeurd, verder kan je het ook met rook doen.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:37 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Dat is gelukkig al sinds 2004 verboden in de EU.
Dan ben ik heel benieuwd waar je dat zelf hebt gezien. Want ik ken geen tonijn die niet meteen is ingevroren.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:44 schreef dimmak het volgende:
Ja, ik heb het zelf gezien.
Bovendien, als je tonijn invriest verliest het haar rode kleur.
Dan kan ik beter 1x per jaar een container bevroren tonijn tonijn binnen laten komen als de prijs goed is dan 3x in de week 'vers' en de hoofdprijs betalen of niet?quote:Op maandag 1 februari 2016 14:48 schreef golfer het volgende:
[..]
Dan ben ik heel benieuwd waar je dat zelf hebt gezien. Want ik ken geen tonijn die niet meteen is ingevroren.
En die kleur is afhankelijk van de invries en behandel methode.
Zou dat niet meer met de soort (en de hoeveelheid vet) te maken hebben? Ik zie op die tonijnvis-programma's op TV ook vaak dat ze hele mooie dieprode tonijnen opensnijden.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:48 schreef golfer het volgende:
En die kleur is afhankelijk van de invries en behandel methode.
Ik bedoelde de tsukiji vismarkt in tokyo, waar piet ook al foto's van plaatste.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:17 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Heb je een link of locatie? Wil ik weleens checken.
Als je dat kunt betalen moet je het zeker niet laten. Voor ca. 1500 euro kan je nog wel ongeveer een hele kleine bonitotonijn ergens op de kop tikken.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:55 schreef dimmak het volgende:
Dan kan ik beter 1x per jaar een container bevroren tonijn tonijn binnen laten komen als de prijs goed is dan 3x in de week 'vers' en de hoofdprijs betalen of niet?
quote:Op maandag 1 februari 2016 15:12 schreef golfer het volgende:
[..]
Als je dat kunt betalen moet je het zeker niet laten. Voor ca. 1500 euro kan je nog wel ongeveer een hele kleine bonitotonijn ergens op de kop tikken.
O-toro toch?quote:Op maandag 1 februari 2016 14:09 schreef Spanky78 het volgende:
toro = blauwvin toch?quote:Op maandag 1 februari 2016 15:25 schreef zatoichi het volgende:
[..]
O-toro toch?
[ afbeelding ]
Lekkerste wat ik ooit heb gegeten maar onmogelijk om te vinden in Nederland ja...
Invriezen doodt bacteriën niet.quote:Op maandag 1 februari 2016 15:20 schreef JoPiDo het volgende:
Er is een How its made aflevering van één van de beste sushi chefs ter wereld, die vriest zijn vis zelf in om bacteriën te doden, zodat je het rauw kunt eten. Dat hele gezeur om invriezen in dit topic slaat dus werkelijk nergens op.
Het is net als met bier, de beleving bepaald hoe je over de smaak denkt. Meeste mensen hier zullen echt het verschil niet proeven tussen tonijn van de AH en "vers gevangen" () vis.
Volgens mij serveert Yamazato in het Okura nog steeds wel blauwvintonijn.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:09 schreef Spanky78 het volgende:
Klopt, gekweekte blauwvintonijn.quote:Op maandag 1 februari 2016 15:35 schreef golfer het volgende:
[..]
Volgens mij serveert Yamazato in het Okura nog steeds wel blauwvintonijn.
Wordt tonijn al gekweekt? Of haal je farming met kweken door elkaar?quote:
Ze kweken het tegenwoordig al inderdaad. Kleinschalig nog, maar dat gaat meer worden.quote:Op maandag 1 februari 2016 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wordt tonijn al gekweekt? Of haal je farming met kweken door elkaar?
Hopelijk is dat niet zo een ramp voor de wilde populatie als kweekzalm dat was voor wilde zalmquote:Op maandag 1 februari 2016 15:40 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ze kweken het tegenwoordig al inderdaad. Kleinschalig nog, maar dat gaat meer worden.
http://www.janvanas.nl/2015/11/12/duurzame-bluefin-tonijn/
Oke Henkquote:Op maandag 1 februari 2016 15:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Invriezen doodt bacteriën niet.
Invriezen tegen parasieten?quote:Op maandag 1 februari 2016 16:51 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Oke Henk
Ik denk dat TS bedoelt wat voor soort tonijn hij moet kopen, niet hoe het verwerkt is.
Jij had het over bacterien doden door het invriezen, dat is onzin.quote:Op maandag 1 februari 2016 16:51 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Oke Henk
Ik denk dat TS bedoelt wat voor soort tonijn hij moet kopen, niet hoe het verwerkt is.
Ja, koolmonoxide bindt heel goed met hemoglobine en myoglobine, zo goed zelfs dat het zuurstof geen kans geeft.. zelfde reden waarom het giftig is...quote:Op maandag 1 februari 2016 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat niet zegt dat het niet gebeurd, verder kan je het ook met rook doen.
Nouja, ok, daar misschien wel. Maar in Nederland (op een enkel sterrenrestaurant na) niet te rkijgen.quote:Op maandag 1 februari 2016 15:35 schreef golfer het volgende:
[..]
Volgens mij serveert Yamazato in het Okura nog steeds wel blauwvintonijn.
Het gaat om parasieten, nare wormen waar je heel ziek van kunt worden. Die gaan dood van invriezen. Bacterien gaan meestal alleen maar in stasis.quote:Op maandag 1 februari 2016 15:20 schreef JoPiDo het volgende:
Er is een How its made aflevering van één van de beste sushi chefs ter wereld, die vriest zijn vis zelf in om bacteriën te doden, zodat je het rauw kunt eten. Dat hele gezeur om invriezen in dit topic slaat dus werkelijk nergens op.
Het is net als met bier, de beleving bepaald hoe je over de smaak denkt. Meeste mensen hier zullen echt het verschil niet proeven tussen tonijn van de AH en "vers gevangen" () vis.
Sory, ja, dat bedoel ik, het vetste stukje tonijnquote:Op maandag 1 februari 2016 15:25 schreef zatoichi het volgende:
[..]
O-toro toch?
[ afbeelding ]
Lekkerste wat ik ooit heb gegeten maar onmogelijk om te vinden in Nederland ja...
Het is dit jaar 10 jaar geleden dat ik in Japan was; en nog steeds loopt het water me in de mond als ik aan dit denk... Yum...quote:Op maandag 1 februari 2016 20:03 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Sory, ja, dat bedoel ik, het vetste stukje tonijn
Huh? Bijna alle gevangen platvis voeren de vissers vers aan in de Nederlandse vissersplaatsen. In de Nederlandse visafslagen vind jij geen bevroren vis hoor.quote:Op maandag 1 februari 2016 19:49 schreef Spanky78 het volgende:
Maar in de praktijk wordt alles aan boord ingevroren behalve lijngevangen vis van dagvissers
Serieus? Ik haal normaliter bij een visboer op de Visafslag in Scheveningen, maar dat is natuurlijk wel duurder dan ingevroren moten van de supermarkt. Is de ingevroren tonijn van de supermarkt evengoed dan?quote:Op maandag 1 februari 2016 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik koop liever diepvries bij de supermarkt dan ontdooit op de markt.
Niet persé, maar op de markt ontdooit is ook geen garantie voor kwaliteit.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:29 schreef pdegroot het volgende:
[..]
Serieus? Ik haal normaliter bij een visboer op de Visafslag in Scheveningen, maar dat is natuurlijk wel duurder dan ingevroren moten van de supermarkt. Is de ingevroren tonijn van de supermarkt evengoed dan?
Alleen de laatste trek is vers, de rest is gewoon ingevroren...quote:Op maandag 1 februari 2016 23:10 schreef dimmak het volgende:
[..]
Huh? Bijna alle gevangen platvis voeren de vissers vers aan in de Nederlandse vissersplaatsen. In de Nederlandse visafslagen vind jij geen bevroren vis hoor.
Sta eens een keer vroeg op, uurtje of 4 of 5, loop naar de overkant, naar de veiling, en koop daar je vis. Je zal nooit meer terug gaan naar Simonis.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:21 schreef pdegroot het volgende:
Got it. Ik haal mijn vis bij Simonis op de visafslag. Altijd goede vis, maar wel prijzig inderdaad. Het is verder ook lastig om te bepalen of de (kwaliteit van) vis de prijs rechtvaardigt.
Je hebt de handelaren op de veiling, die daar inkopen en direct doorverkopen. Dat was een paar jaar geleden iig nog zo.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:24 schreef pdegroot het volgende:
Is de veiling voor iedereen toegankelijk dan?
En kun je daar ook kleinere porties verkrijgen?
De dame in het plaatje heeft de lucht bijgedragen?quote:
Onzin natuurlijk.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:30 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Alleen de laatste trek is vers, de rest is gewoon ingevroren...
Als je maandag uitvaart en op vrijdag terug komt, wat denk je dat er met de vis gebeurt die van maandag tot donderdag gevangen is?quote:
Dat ligt onder ijs in een koelcel in de kotter, maar vriezen doen ze niet.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:05 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Als je maandag uitvaart en op vrijdag terug komt, wat denk je dat er met de vis gebeurt die van maandag tot donderdag gevangen is?
In elk topic over etenquote:Op donderdag 4 februari 2016 09:55 schreef Poepoog het volgende:
Mooi dat haantjesgedrag in een topic over tonijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |