Nee. Meestal bewerkt, bevroren geweest en veel te duur.quote:
Nee hoor. Makro en Hanos krijgen zo'n 2 keer een verse levering per week van Yellowfin Tonijn vanuit de Malediven.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:42 schreef golfer het volgende:
Je zult het in Nederland nergens vers kunnen krijgen. Is altijd ingevroren geweest. Gewoon bij een goede vishandel kopen.
Die zijn aan boord al ingevroren, of denk je dat die tijdens die reis vers blijven?quote:Op maandag 1 februari 2016 12:43 schreef dimmak het volgende:
Nee hoor. Makro en Hanos krijgen zo'n 2 keer een verse levering per week van Yellowfin Tonijn vanuit de Malediven.
idd: een tonijn wordt meteen na vangst en weging ingevroren ongeacht waar het naartoe gaatquote:Op maandag 1 februari 2016 12:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Die zijn aan boord al ingevroren, of denk je dat die tijdens die reis vers blijven?
iedere vis die je in nederland koopt is bevroren geweest.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:35 schreef dimmak het volgende:
[..]
Hanos en Makro hebben het sowieso vers inderdaad.
Heb je een link of locatie? Wil ik weleens checken.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:13 schreef Tanin het volgende:
Op de vismarkt waar de Japanse sushi tenten (en supermarkten) hun tonijn halen is het ook gewoon ingevroren, wordt met een soort enorme houtzaag in plakken gesneden. Aparte gewaarwording, het bezoeken waard.
Euh, nee, er wordt ook vis aangevoerd die niet bevroren is geweest.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:03 schreef fathank het volgende:
[..]
iedere vis die je in nederland koopt is bevroren geweest.
Ik heb het wel een paar keer op de vismarkt gezien van Funchal op Madeira, maar ik weet niet of het loont om heen en weer te vliegen.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:17 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Heb je een link of locatie? Wil ik weleens checken.
Hahahah da's wat ver. De twee die ik gesproken heb halen het bij Rotterdam Airport in de buurt, daar schijnt Hanos ook in te kopen. Maar het is wat ver rijden voor mij.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:21 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik heb het wel een paar keer op de vismarkt gezien van Funchal op Madeira, maar ik weet niet of het loont om heen en weer te vliegen.
Je zou het eens kunnen vragen aan de lokale sushi-toko.
Even goed rondkijken op de lokale markt. Dan heb je als het goed is, gewoon goede kwaliteit. Bovendien is alles beter dan de supermarkt-tonijn.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:23 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Hahahah da's wat ver. De twee die ik gesproken heb halen het bij Rotterdam Airport in de buurt, daar schijnt Hanos ook in te kopen. Maar het is wat ver rijden voor mij.
Ik koop liever diepvries bij de supermarkt dan ontdooit op de markt.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
Even goed rondkijken op de lokale markt. Dan heb je als het goed is, gewoon goede kwaliteit. Bovendien is alles beter dan de supermarkt-tonijn.
Van je lokale forellenvijver?quote:Op maandag 1 februari 2016 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Euh, nee, er wordt ook vis aangevoerd die niet bevroren is geweest.
Ik niet.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik koop liever diepvries bij de supermarkt dan ontdooit op de markt.
Waarom niet? Denk je dat deze beter is?quote:
Ik denk dat de vis van de marktkraam waar ik al 20 jaar mijn vis koop bij de jongen die al net zo lang een vriend is, beter is dan die van de supermarkt ja.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom niet? Denk je dat deze beter is?
Ja, ik heb het zelf gezien.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Die zijn aan boord al ingevroren, of denk je dat die tijdens die reis vers blijven?
Natuurlijk niet. Er is genoeg verse vis te koop.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:03 schreef fathank het volgende:
iedere vis die je in nederland koopt is bevroren geweest.
Alle tonijn, ook de mooie rode die je hier koopt of bij sushi tenten op je bord krijgt, is bevroren geweest. Deze kleur komt puur door de reactie met zuurstof, en hoe snel de vis aan boord na vangst bevroren wordt, hoe beter de kleuring bij ontdooien. Wat daar trouwens ook bij helpt, is vis niet onder folie leggen bij ontdooien maar gewoon open en bloot (of met speciaal papier). En op zilveren bord, schijnt ook goed te zijn, maar ik weet niet of dat bewezen is.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:44 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ja, ik heb het zelf gezien.
Bovendien, als je tonijn invriest verliest het haar rode kleur.
Je kan hem roder krijgen door hem te behandelen met rook en koolmonoxide.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:49 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Alle tonijn, ook de mooie rode die je hier koopt of bij sushi tenten op je bord krijgt, is bevroren geweest. Deze kleur komt puur door de reactie met zuurstof, en hoe snel de vis aan boord na vangst bevroren wordt, hoe beter de kleuring bij ontdooien. Wat daar trouwens ook bij helpt, is vis niet onder folie leggen bij ontdooien maar gewoon open en bloot (of met speciaal papier). En op zilveren bord, schijnt ook goed te zijn, maar ik weet niet of dat bewezen is.
Nee, tonijn word gevangen, zo snel mogelijk verwerkt en op transport gezet.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:49 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Alle tonijn, ook de mooie rode die je hier koopt of bij sushi tenten op je bord krijgt, is bevroren geweest. Deze kleur komt puur door de reactie met zuurstof, en hoe snel de vis aan boord na vangst bevroren wordt, hoe beter de kleuring bij ontdooien. Wat daar trouwens ook bij helpt, is vis niet onder folie leggen bij ontdooien maar gewoon open en bloot (of met speciaal papier). En op zilveren bord, schijnt ook goed te zijn, maar ik weet niet of dat bewezen is.
Deze worden met grote trawlers gevangen en inderdaad meteen in gevroren. Op een ander deel van die markt heb je ze ook vers. De Yellowfin die de Hanos en Makro verkopen komen uit de Malediven. Daar worden ze met kleine bootjes gevangen en meteen verwerkt.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Vismarkt in Tokio, diepgevroren tonijn op swerelds duurste vismarkt.
Verwerkt als diepgevroren?quote:Op maandag 1 februari 2016 13:53 schreef dimmak het volgende:
[..]
Deze worden met grote trawlers gevangen en inderdaad meteen in gevroren. Op een ander deel van die markt heb je ze ook vers. De Yellowfin die de Hanos en Makro verkopen komen uit de Malediven. Daar worden ze met kleine bootjes gevangen en meteen verwerkt.
Gerookt en met koolmonoxide behandeld?quote:Op maandag 1 februari 2016 14:01 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nee gesneden als loins, verpakt en naar Nederland gevlogen.
Nee, puur natuur.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gerookt en met koolmonoxide behandeld?
Je weet dat het gebeurt als tonijnimporteur mag ik hopen?quote:
quote:Op maandag 1 februari 2016 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je weet dat het gebeurt als tonijnimporteur mag ik hopen?
Voor welke importeur werk je? Als die tonijn van hen naar Nederland wordt gevlogen op koeltempratuur, en niet bevroren:quote:Op maandag 1 februari 2016 14:01 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nee gesneden als loins, verpakt en naar Nederland gevlogen.
En dat is maar goed ook. Want je Wilt die parasieten niet krijgen.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Hoe spreek je jezelf tegen, les 1.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:08 schreef vinc81 het volgende:
1. ben ik kritisch en denk ik niet dat het echt kwaliteit is
2. wil ik het weleens proberen
Je kunt kritisch zijn, en er toch voor open staan om het tegendeel bewezen te krijgen. In dit geval van toepassing, ik laat me graag verrassen.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:09 schreef Kreator het volgende:
[..]
Hoe spreek je jezelf tegen, les 1..
Ontdooid. Dat zie je zo.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:10 schreef dimmak het volgende:
De VERSE levering van vanmorgen.
[ afbeelding ]
Welke dagen wordt dat aangeleverd bij de Hanos?quote:Op maandag 1 februari 2016 14:10 schreef dimmak het volgende:
[ afbeelding ]
Nee, alleen haring moet voor de wet ingevroren zijn geweest.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:09 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En dat is maar goed ook. Want je Wilt die parasieten niet krijgen.
Mits goed behandeld niets mis met ingevroren vis. Dus gewoon bij een goede visboer waar ze voldoende verkopen en de boel netjes op ijs ligt.
Blauwvin is sowieso niet te krijgen. En tori ook niet. Te duur voor Nederland.
Ik meen dat het zelfs verboden is om niet ingevroren vis in de winkel te leggen.
Hanos krijgt het op maandag en donderdag geloof ik. Die kopen het bij een andere fabriek.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Welke dagen wordt dat aangeleverd bij de Hanos?
Mooi stukje! Hoe is deze tonijn gevangen? En waar is het verkrijgbaar/hoe leveren jullie?quote:Op maandag 1 februari 2016 14:10 schreef dimmak het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is gelukkig al sinds 2004 verboden in de EU.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Leesvoer
http://www.nytimes.com/20(...)n-monoxide.html?_r=0
Wat niet zegt dat het niet gebeurd, verder kan je het ook met rook doen.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:37 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Dat is gelukkig al sinds 2004 verboden in de EU.
Dan ben ik heel benieuwd waar je dat zelf hebt gezien. Want ik ken geen tonijn die niet meteen is ingevroren.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:44 schreef dimmak het volgende:
Ja, ik heb het zelf gezien.
Bovendien, als je tonijn invriest verliest het haar rode kleur.
Dan kan ik beter 1x per jaar een container bevroren tonijn tonijn binnen laten komen als de prijs goed is dan 3x in de week 'vers' en de hoofdprijs betalen of niet?quote:Op maandag 1 februari 2016 14:48 schreef golfer het volgende:
[..]
Dan ben ik heel benieuwd waar je dat zelf hebt gezien. Want ik ken geen tonijn die niet meteen is ingevroren.
En die kleur is afhankelijk van de invries en behandel methode.
Zou dat niet meer met de soort (en de hoeveelheid vet) te maken hebben? Ik zie op die tonijnvis-programma's op TV ook vaak dat ze hele mooie dieprode tonijnen opensnijden.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:48 schreef golfer het volgende:
En die kleur is afhankelijk van de invries en behandel methode.
Ik bedoelde de tsukiji vismarkt in tokyo, waar piet ook al foto's van plaatste.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:17 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Heb je een link of locatie? Wil ik weleens checken.
Als je dat kunt betalen moet je het zeker niet laten. Voor ca. 1500 euro kan je nog wel ongeveer een hele kleine bonitotonijn ergens op de kop tikken.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:55 schreef dimmak het volgende:
Dan kan ik beter 1x per jaar een container bevroren tonijn tonijn binnen laten komen als de prijs goed is dan 3x in de week 'vers' en de hoofdprijs betalen of niet?
quote:Op maandag 1 februari 2016 15:12 schreef golfer het volgende:
[..]
Als je dat kunt betalen moet je het zeker niet laten. Voor ca. 1500 euro kan je nog wel ongeveer een hele kleine bonitotonijn ergens op de kop tikken.
O-toro toch?quote:Op maandag 1 februari 2016 14:09 schreef Spanky78 het volgende:
toro = blauwvin toch?quote:Op maandag 1 februari 2016 15:25 schreef zatoichi het volgende:
[..]
O-toro toch?
[ afbeelding ]
Lekkerste wat ik ooit heb gegeten maar onmogelijk om te vinden in Nederland ja...
Invriezen doodt bacteriën niet.quote:Op maandag 1 februari 2016 15:20 schreef JoPiDo het volgende:
Er is een How its made aflevering van één van de beste sushi chefs ter wereld, die vriest zijn vis zelf in om bacteriën te doden, zodat je het rauw kunt eten. Dat hele gezeur om invriezen in dit topic slaat dus werkelijk nergens op.
Het is net als met bier, de beleving bepaald hoe je over de smaak denkt. Meeste mensen hier zullen echt het verschil niet proeven tussen tonijn van de AH en "vers gevangen" () vis.
Volgens mij serveert Yamazato in het Okura nog steeds wel blauwvintonijn.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:09 schreef Spanky78 het volgende:
Klopt, gekweekte blauwvintonijn.quote:Op maandag 1 februari 2016 15:35 schreef golfer het volgende:
[..]
Volgens mij serveert Yamazato in het Okura nog steeds wel blauwvintonijn.
Wordt tonijn al gekweekt? Of haal je farming met kweken door elkaar?quote:
Ze kweken het tegenwoordig al inderdaad. Kleinschalig nog, maar dat gaat meer worden.quote:Op maandag 1 februari 2016 15:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wordt tonijn al gekweekt? Of haal je farming met kweken door elkaar?
Hopelijk is dat niet zo een ramp voor de wilde populatie als kweekzalm dat was voor wilde zalmquote:Op maandag 1 februari 2016 15:40 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ze kweken het tegenwoordig al inderdaad. Kleinschalig nog, maar dat gaat meer worden.
http://www.janvanas.nl/2015/11/12/duurzame-bluefin-tonijn/
Oke Henkquote:Op maandag 1 februari 2016 15:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Invriezen doodt bacteriën niet.
Invriezen tegen parasieten?quote:Op maandag 1 februari 2016 16:51 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Oke Henk
Ik denk dat TS bedoelt wat voor soort tonijn hij moet kopen, niet hoe het verwerkt is.
Jij had het over bacterien doden door het invriezen, dat is onzin.quote:Op maandag 1 februari 2016 16:51 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Oke Henk
Ik denk dat TS bedoelt wat voor soort tonijn hij moet kopen, niet hoe het verwerkt is.
Ja, koolmonoxide bindt heel goed met hemoglobine en myoglobine, zo goed zelfs dat het zuurstof geen kans geeft.. zelfde reden waarom het giftig is...quote:Op maandag 1 februari 2016 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat niet zegt dat het niet gebeurd, verder kan je het ook met rook doen.
Nouja, ok, daar misschien wel. Maar in Nederland (op een enkel sterrenrestaurant na) niet te rkijgen.quote:Op maandag 1 februari 2016 15:35 schreef golfer het volgende:
[..]
Volgens mij serveert Yamazato in het Okura nog steeds wel blauwvintonijn.
Het gaat om parasieten, nare wormen waar je heel ziek van kunt worden. Die gaan dood van invriezen. Bacterien gaan meestal alleen maar in stasis.quote:Op maandag 1 februari 2016 15:20 schreef JoPiDo het volgende:
Er is een How its made aflevering van één van de beste sushi chefs ter wereld, die vriest zijn vis zelf in om bacteriën te doden, zodat je het rauw kunt eten. Dat hele gezeur om invriezen in dit topic slaat dus werkelijk nergens op.
Het is net als met bier, de beleving bepaald hoe je over de smaak denkt. Meeste mensen hier zullen echt het verschil niet proeven tussen tonijn van de AH en "vers gevangen" () vis.
Sory, ja, dat bedoel ik, het vetste stukje tonijnquote:Op maandag 1 februari 2016 15:25 schreef zatoichi het volgende:
[..]
O-toro toch?
[ afbeelding ]
Lekkerste wat ik ooit heb gegeten maar onmogelijk om te vinden in Nederland ja...
Het is dit jaar 10 jaar geleden dat ik in Japan was; en nog steeds loopt het water me in de mond als ik aan dit denk... Yum...quote:Op maandag 1 februari 2016 20:03 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Sory, ja, dat bedoel ik, het vetste stukje tonijn
Huh? Bijna alle gevangen platvis voeren de vissers vers aan in de Nederlandse vissersplaatsen. In de Nederlandse visafslagen vind jij geen bevroren vis hoor.quote:Op maandag 1 februari 2016 19:49 schreef Spanky78 het volgende:
Maar in de praktijk wordt alles aan boord ingevroren behalve lijngevangen vis van dagvissers
Serieus? Ik haal normaliter bij een visboer op de Visafslag in Scheveningen, maar dat is natuurlijk wel duurder dan ingevroren moten van de supermarkt. Is de ingevroren tonijn van de supermarkt evengoed dan?quote:Op maandag 1 februari 2016 13:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik koop liever diepvries bij de supermarkt dan ontdooit op de markt.
Niet persé, maar op de markt ontdooit is ook geen garantie voor kwaliteit.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 11:29 schreef pdegroot het volgende:
[..]
Serieus? Ik haal normaliter bij een visboer op de Visafslag in Scheveningen, maar dat is natuurlijk wel duurder dan ingevroren moten van de supermarkt. Is de ingevroren tonijn van de supermarkt evengoed dan?
Alleen de laatste trek is vers, de rest is gewoon ingevroren...quote:Op maandag 1 februari 2016 23:10 schreef dimmak het volgende:
[..]
Huh? Bijna alle gevangen platvis voeren de vissers vers aan in de Nederlandse vissersplaatsen. In de Nederlandse visafslagen vind jij geen bevroren vis hoor.
Sta eens een keer vroeg op, uurtje of 4 of 5, loop naar de overkant, naar de veiling, en koop daar je vis. Je zal nooit meer terug gaan naar Simonis.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:21 schreef pdegroot het volgende:
Got it. Ik haal mijn vis bij Simonis op de visafslag. Altijd goede vis, maar wel prijzig inderdaad. Het is verder ook lastig om te bepalen of de (kwaliteit van) vis de prijs rechtvaardigt.
Je hebt de handelaren op de veiling, die daar inkopen en direct doorverkopen. Dat was een paar jaar geleden iig nog zo.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:24 schreef pdegroot het volgende:
Is de veiling voor iedereen toegankelijk dan?
En kun je daar ook kleinere porties verkrijgen?
De dame in het plaatje heeft de lucht bijgedragen?quote:
Onzin natuurlijk.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:30 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Alleen de laatste trek is vers, de rest is gewoon ingevroren...
Als je maandag uitvaart en op vrijdag terug komt, wat denk je dat er met de vis gebeurt die van maandag tot donderdag gevangen is?quote:
Dat ligt onder ijs in een koelcel in de kotter, maar vriezen doen ze niet.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:05 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Als je maandag uitvaart en op vrijdag terug komt, wat denk je dat er met de vis gebeurt die van maandag tot donderdag gevangen is?
In elk topic over etenquote:Op donderdag 4 februari 2016 09:55 schreef Poepoog het volgende:
Mooi dat haantjesgedrag in een topic over tonijn.
Waar zit jullie zaak?quote:Op dinsdag 16 februari 2016 17:31 schreef poubelles het volgende:
Mooi om dat zo te vergelijken. Je ziet op de foto's wel meteen verschil in kwaliteit en snijwijze, lullig dat er hier en daar nog stukken ketting aanhangen. Interessante prijsverschillen ook.
Ik verkoop zelf vis en krijg 2 keer per week tonijn binnen die niet is ingevroren. Netjes vacuum verpakt. Voor ons is dit vaak genoeg want we verkopen maar 4 dagen in de week. Ik snij de ketting er dus wel af en dat gaat samen met eventuele restanten na 2 dagen de diepvries in om later te verwerken.
Verder is bijna niks van onze vis ingevroren geweest, we voeren een klein seizoensgebonden assortiment van wat we zelf op de afslag (dus niet bij Jan van As of dergelijke groothandels) kunnen krijgen. Ik merk wel vaak bij klanten dat er onduidelijkheid is over het begrip "vers", als ik bevroren gamba's in de vitrine heb liggen vragen mensen nog wel eens of ik geen "verse" heb zoals bij de Appie. Dames en heren, die zijn ook ingevroren geweest, maar eenmaal ontdooit mag je het als vers verkopen!
In Amsterdam.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 17:34 schreef golfer het volgende:
[..]
Waar zit jullie zaak?
Wat op de afslag wordt aangeleverd is vaak toch ook al aan boord ingevroren geweest?
Ik probeer dat hier al de hele tijd duidelijk te maken maar ze geloven mij niet..quote:Op dinsdag 16 februari 2016 18:24 schreef poubelles het volgende:
Onze vis wordt aan boord vaak onder ijs gekoeld maar niet ingevroren.
Ik was zelf ook in de war omdat ik dacht dat alle vis verplicht moest worden ingevroren maar na wat google werk zie ik dat dat alleen verplicht is bij vis die rauw of bijna rauw gegeten wordtquote:Op dinsdag 16 februari 2016 18:44 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik probeer dat hier al de hele tijd duidelijk te maken maar ze geloven mij niet..
Ook niet mijn waarde vriend, tonijn en zalm worden bijvoorbeeld bij sushi ook rauw gegeven maar zijn (meestal) vers.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 19:09 schreef renwan het volgende:
[..]
Ik was zelf ook in de war omdat ik dacht dat alle vis verplicht moest worden ingevroren maar na wat google werk zie ik dat dat alleen verplicht is bij vis die rauw of bijna rauw gegeten wordt
Wat kost die dure verse tonijn die jij inkoopt en kan ik dat als particulier kopen?quote:Op dinsdag 16 februari 2016 20:32 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ook niet mijn waarde vriend, tonijn en zalm worden bijvoorbeeld bij sushi ook rauw gegeven maar zijn (meestal) vers.
Sommige vis (bijvoorbeeld haring) moet wel ingevroren worden tegen parasieten.
superpost Vinc81quote:Op maandag 15 februari 2016 13:50 schreef vinc81 het volgende:
Zoals gemeld, omdat ik erg nieuwsgierig was geworden naar de kwaliteit van tonijn bij verschillende aanbieders, en ik uit de antwoorden alhier ook niet echt duidelijk kon opmaken wat nu de beste keuze was, heb ik besloten een aantal online aanbieders en een viskraam in Katwijk aan een test te onderwerpen.
Dit hou ik in de gaten. Wij verkopen het sporadisch en dan altijd bevroren want vers is belachelijk duur en de kwaliteit van de ingevroren variant is goed.quote:Op woensdag 17 februari 2016 13:05 schreef vinc81 het volgende:
Thanks!
Zat er aan te denken om dit ook voor King Crab (wat is dat lekkerrrrrr) te doen, maar dat komt wel als ik mijn vakantiegeld binnen heb.
Ik neem aan dat je de afslag in IJmuiden dan bedoelt?quote:Op dinsdag 16 februari 2016 18:24 schreef poubelles het volgende:
In Amsterdam.
Onze vis wordt aan boord vaak onder ijs gekoeld maar niet ingevroren.
Wij = een viswinkel?quote:Op woensdag 17 februari 2016 13:59 schreef poubelles het volgende:
[..]
Dit hou ik in de gaten. Wij verkopen het sporadisch en dan altijd bevroren want vers is belachelijk duur en de kwaliteit van de ingevroren variant is goed.
Toch halen we daar de niet-ingevroren tonijn opquote:Op woensdag 17 februari 2016 14:07 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je de afslag in IJmuiden dan bedoelt?
Ik heb daar nooit echt verse tonijn gezien. Allemaal ingevroren aangeleverd.
Je weet zeker dat het niet aan boord bevroren en daarna al ontdooide is?quote:Op woensdag 17 februari 2016 19:46 schreef poubelles het volgende:
Toch halen we daar de niet-ingevroren tonijn op
Ik wel hoor en ik eet ook ganzenlever.quote:Op woensdag 17 februari 2016 20:59 schreef sirdanilot het volgende:
Ik bedoel tonijn is erg lekker maar je gaat toch ook geen reuzenpandabiefstuk eten (niet dat ik dat heb geproefd, maar het zal vast ook verrukkelijk zijn).
Goh wat zal jij een lief persoon zijn die ook andere mensen iets gunt zegquote:Op woensdag 17 februari 2016 21:02 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik wel hoor en ik eet ook ganzenlever.
Dat weet ik zeker. Je ziet het verschil ook wel hoor, gooi maar eens een mooi vers stukje tonijn in de diepvries. Dat is met bijna alle vis trouwens zo, de structuur en kleur is al snel anders als je het invriest.quote:Op woensdag 17 februari 2016 20:23 schreef golfer het volgende:
[..]
Je weet zeker dat het niet aan boord bevroren en daarna al ontdooide is?
Uit welke zee is die tonijn afkomstig?
Maar wie zie je hier over bluefin praten dan?quote:Op woensdag 17 februari 2016 21:09 schreef sirdanilot het volgende:
http://www.worldwildlife.org/species/bluefin-tuna
Ik ben echt geen links hipsterhuppelkutje maar hoogst bedreigde diersoorten massaal opvreten gaat wel erg ver vind ik.
Lees eens een paar pagina's terug.quote:Op woensdag 17 februari 2016 21:14 schreef poubelles het volgende:
[..]
Maar wie zie je hier over bluefin praten dan?
Ik weet hoe het zit met de tonijntjes, zou zelf geen bluefin kopen. De keuze om alleen met duurzame vis te werken heb ik niet voor niets gemaakt.quote:Op woensdag 17 februari 2016 21:16 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Lees eens een paar pagina's terug.
http://www.worldwildlife.org/species/yellowfin-tuna Yellowfin is minder bedreigd dan bluefin (die echt officieel Endangered is volgens wnf) maar dat is natuurlijk een kwestie van tijd. Als we de laatste bluefin tot mootjes hebben gehakt is de yellowfin natuurlijk aan de beurt.
Ik eet liever foie gras dan tonijnquote:Op woensdag 17 februari 2016 21:06 schreef sirdanilot het volgende:
Ganzenlever is overigens helemaal niet zo dieronvriendelijk als wel wordt beweerd, die beesten lopen gewoon naar die 'dwangvoedingsbuizen' toe om te eten. Niet te vergelijken met het vreten van een hoogst bedreigde diersoort (i.e. blauwvintonijn)
Ik pas voor beidequote:Op woensdag 17 februari 2016 21:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik eet liever foie gras dan tonijn
Huishoudvrieskasten zijn zowel qua snelheid van invriezen (met het oog op kristalvorming) en laagte qua temperatuur totaal niet te vergelijken met professionele vrieskisten. Ik zie dit argument vaker langskomen maar er kloot niet veel van.quote:Op woensdag 17 februari 2016 21:05 schreef poubelles het volgende:
[..]
Dat weet ik zeker. Je ziet het verschil ook wel hoor, gooi maar eens een mooi vers stukje tonijn in de diepvries. Dat is met bijna alle vis trouwens zo, de structuur en kleur is al snel anders als je het invriest.
Maar als de tonijn, zoals de meeste yellowfin, uit de Stille en Indische Oceaan afkomstig is (Bangladesh etc.) denk jij dat ze dat 'vers' en oningevroren geweest aanleveren bij de visafslag in IJmuiden?quote:Op woensdag 17 februari 2016 21:05 schreef poubelles het volgende:
Dat weet ik zeker. Je ziet het verschil ook wel hoor, gooi maar eens een mooi vers stukje tonijn in de diepvries. Dat is met bijna alle vis trouwens zo, de structuur en kleur is al snel anders als je het invriest.
De organisatie die de tonijn importeert werkt met verschillende vissers, waardoor de herkomst van de tonijn verschilt, die informatie staat er altijd keurig op. De herkomst is deels afhankelijk van de vangstquota die her en der gelden.
Ik denk dat ze die aan een haakje doen en laten zwemmen naar IJmuidenquote:Op donderdag 18 februari 2016 13:00 schreef golfer het volgende:
[..]
Maar als de tonijn, zoals de meeste yellowfin, uit de Stille en Indische Oceaan afkomstig is (Bangladesh etc.) denk jij dat ze dat 'vers' en oningevroren geweest aanleveren bij de visafslag in IJmuiden?
quote:Naomichi Yasuda, the owner of Sushi Yasuda, the acclaimed sushi restaurant in New York City, said he imported fresh tuna but froze it himself, selling it for $10 a piece.
Dat klinkt als het 'superfrozen' proces wat freshinabox hanteert.quote:At the Elizabeth, N.J., warehouse of True World Foods, a manager, Ken Kawauchi, recently readied a room-size freezer to receive eight more tons of premium tuna frozen with sophisticated technology that chefs say preserves the texture and flavor of the fish.
''This product is better than fresh,'' he said. ''We start freezing it almost before it's dead.''''This product is better than fresh,'' he said. ''We start freezing it almost before it's dead.''
At 76 degrees below zero, you can feel your hair follicles freeze. A 20-pound chunk of premium bluefin tuna is rock hard and cold enough to burn a blister on your finger.
quote:But all it takes is a band saw, 10 minutes and a bowl of warm water to produce deep red, dewy slices of the finest sushi money can buy, the same toro served at Manhattan sushi shrines.
Sabine Marangosian, who works in Midtown Manhattan, said she ate sushi ''at least once a week.'' ''I guess I would understand that some sushi is frozen,'' she said. ''But I would hope that's not the case at Nobu.''
But Shin Tsujimura, the sushi chef at Nobu, closer to Wall Street, said he froze his own tuna. ''Even I cannot tell the difference between fresh and frozen in a blind test,'' he said.
Even Masa Takayama, whose sushi temple Masa, in the Time Warner Center, charges a minimum of $300 to worship, said he used frozen tuna when fresh is unavailable.
Many sushi bars, in Japan and elsewhere, routinely use frozen fish when fresh is unavailable or more expensive than the market will bear.
Nee, die tonijn komt VERS binnen op het vliegveld van Frankfurt vanuit Sri Lanka, vanuit daar gaat het per koelwagen naar mij toe.quote:Op donderdag 18 februari 2016 13:00 schreef golfer het volgende:
[..]
Maar als de tonijn, zoals de meeste yellowfin, uit de Stille en Indische Oceaan afkomstig is (Bangladesh etc.) denk jij dat ze dat 'vers' en oningevroren geweest aanleveren bij de visafslag in IJmuiden?
Jij bent een ervaren visimporteur/handelaar en koopt het zelf in?quote:Op donderdag 18 februari 2016 15:16 schreef dimmak het volgende:
Nee, die tonijn komt VERS binnen op het vliegveld van Frankfurt vanuit Sri Lanka, vanuit daar gaat het per koelwagen naar mij toe.
Jezus wat is daar nou zo moeilijk aan? Of ben jij ook zo'n iemand die een ervaren metselaar gaat vertellen hoe hij moet metselen?
Ja, zoals ik al eerder vermelde in het topic.quote:Op donderdag 18 februari 2016 15:24 schreef golfer het volgende:
[..]
Jij bent een ervaren visimporteur/handelaar en koopt het zelf in?
Oh ja, dat is ook zo.quote:Op donderdag 18 februari 2016 15:28 schreef dimmak het volgende:
Ja, zoals ik al eerder vermelde in het topic.
Waar zit jouw zaak gevestigd? Kom ik een keertje langs.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:52 schreef dimmak het volgende:
En ik kan het weten, ik ben importeur van tonijn.
PB, dan kunnen we alles bespreken.quote:Op donderdag 18 februari 2016 15:38 schreef golfer het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook zo.
[..]
Waar zit jouw zaak gevestigd? Kom ik een keertje langs.
Om eerlijk te zijn lijkt dit me allemaal nogal lang duren voor een gekoeld product, vanaf frankfurt is ook al uren rijden met de koelwagen, vanaf sri lanka ook al uren vliegen.quote:Op donderdag 18 februari 2016 15:16 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nee, die tonijn komt VERS binnen op het vliegveld van Frankfurt vanuit Sri Lanka, vanuit daar gaat het per koelwagen naar mij toe.
Jezus wat is daar nou zo moeilijk aan? Of ben jij ook zo'n iemand die een ervaren metselaar gaat vertellen hoe hij moet metselen?
Er zit max 3 dagen tussen het verwerken in de fabriek en binnenkomst bij ons in de hal. Wij krijgen 3x een verse binnenkomst dat betekend dat onze klanten werken met tonijn van maximaal 6 dagen oud. Mits goed gekoeld blijft de kleur zo lang goed zonder dat het bewerkt is. Ik kan aantonen dmv certificaten dat onze tonijn 100% puur natuur en onbewerkt is.quote:Op donderdag 18 februari 2016 16:22 schreef sirdanilot het volgende:
Niet dat ik je niet geloof hoor, maar ik denk dat je een beter product in huis haalt als het 'superfrozen' is zoals hierboven staat omschreven, en dat het product dat je nu binnenkrijgt niet optimaal vers is. Als het wel de juiste kleur heeft, wrdt het waarschijnlijk behandeld met koolmonoxide
Het lijkt maar niet door te dringen bij de medefokkers.quote:Op donderdag 18 februari 2016 16:37 schreef dimmak het volgende:
[..]
Er zit max 3 dagen tussen het verwerken in de fabriek en binnenkomst bij ons in de hal. Wij krijgen 3x een verse binnenkomst dat betekend dat onze klanten werken met tonijn van maximaal 6 dagen oud. Mits goed gekoeld blijft de kleur zo lang goed zonder dat het bewerkt is. Ik kan aantonen dmv certificaten dat onze tonijn 100% puur natuur en onbewerkt is.
Ik ga morgen even kijken of ik een label van de verse levering kan bemachtigen.
Nee, er bestaan zoveel misverstanden ook over alle vis. Als die de wereld uit zouden zijn, zou iedereen veel meer vis eten.quote:Op donderdag 18 februari 2016 16:40 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het lijkt maar niet door te dringen bij de medefokkers..
Nou, ik ben op zich wel blij dat we niet nog meer vis gaan eten, aangezien de oceanen aardig leeg beginnen te raken door overbevissing.quote:Op donderdag 18 februari 2016 16:46 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nee, er bestaan zoveel misverstanden ook over alle vis. Als die de wereld uit zouden zijn, zou iedereen veel meer vis eten.
Volgens mij als je de tonijn hoogstpersoonlijk live uit de zee vist, wordt het nog niet geloofdquote:Op donderdag 18 februari 2016 16:46 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nee, er bestaan zoveel misverstanden ook over alle vis. Als die de wereld uit zouden zijn, zou iedereen veel meer vis eten.
Er zijn gewoon vissoorten die we beter kunnen eten dan de kip hier uit de supermarkt.quote:Op donderdag 18 februari 2016 16:49 schreef Kreator het volgende:
[..]
Nou, ik ben op zich wel blij dat we niet nog meer vis gaan eten, aangezien de oceanen aardig leeg beginnen te raken door overbevissing.
Zodra tonijn gekweekt kan worden, zou ik zeggen: leef je uit.
6 dagen in koeling klinkt acceptabel, maar wat ik gelezen heb leert dat de knalrode kleur van tonijn toch echt wel verdwijnt in die 6 dagen, ook al blijft de tonijn natuurlijk prima eetbaar. De knalrode kleur verdwijnt binnen een paar uur.quote:Op donderdag 18 februari 2016 16:37 schreef dimmak het volgende:
[..]
Er zit max 3 dagen tussen het verwerken in de fabriek en binnenkomst bij ons in de hal. Wij krijgen 3x een verse binnenkomst dat betekend dat onze klanten werken met tonijn van maximaal 6 dagen oud. Mits goed gekoeld blijft de kleur zo lang goed zonder dat het bewerkt is. Ik kan aantonen dmv certificaten dat onze tonijn 100% puur natuur en onbewerkt is.
Ik ga morgen even kijken of ik een label van de verse levering kan bemachtigen.
Ik denk dat mensen vooral weinig vis eten in NL omdat:quote:Op donderdag 18 februari 2016 16:46 schreef dimmak het volgende:
[..]
Dit. Voor ons wordt het naar IJmuiden gebracht om dat we daar de rest van de vis ophalen, uiteraard gaat dat niet per bootquote:Op donderdag 18 februari 2016 15:16 schreef dimmak het volgende:
[..]
Een foto heb ik eerder in het topic al geplaatst. )quote:Op donderdag 18 februari 2016 19:03 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
6 dagen in koeling klinkt acceptabel, maar wat ik gelezen heb leert dat de knalrode kleur van tonijn toch echt wel verdwijnt in die 6 dagen, ook al blijft de tonijn natuurlijk prima eetbaar. De knalrode kleur verdwijnt binnen een paar uur.
Ik snap dat je moe wordt van de vele misverstanden over vis, maar als importeur van tonijn zou je ook moeten begrijpen dat mensen heel erg kritisch zijn op wat ze kopen, zeker omdat tonijn een kwaliteitsproduct is waar grif voor wordt betaald. Dan kun je dus dit soort kritische vragen verwachten.
Aangezien je de tonijn uit een ontwikkelingsland haalt en deze 6 dagen lang perfect rood blijft (post anders eens een foto?) lijkt het me vrijwel zeker dat deze behandeld is met koolmonoxide.
Ik sta een beetje te kijken van deze opmerkingen, en het diverse malen bevestigen dat de tonijn die jullie verkopen nooit ingevroren is geweest.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:06 schreef dimmak het volgende:
[..]
Ik krijg 3x in de week een verse levering binnen. Daar hoeft verder niks mee gedaan te worden. Mijn klanten hoeven er max 3 dagen mee te doen, dan is de vis 6 dagen oud. Daar hoef je het product echt niet voor te bewerken hoor.
Dit soort praktijken gebeuren wel, maar niet met het product wat ik binnen krijg.
quote:Op donderdag 31 maart 2016 15:42 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Ik sta een beetje te kijken van deze opmerkingen, en het diverse malen bevestigen dat de tonijn die jullie verkopen nooit ingevroren is geweest.
Maar dan verkopen jullie deze tonijn dus enkel voor gebruik als steak e.d., en pertinent niet als tonijn voor Sushi/Sashimi/rauwe consumptie? Want daar ging deze topic in eerste instantie over.
Ik weet dat je het liever niet zegt, maar mag ik nogmaals vragen onder welke naam jullie Tonijn verkopen? Ik heb namelijk contact gehad met de autoriteiten op dit gebied, en het heeft flink lang geduurd tot ik antwoord kreeg, maar ze hebben me in de juiste richting gewezen. De wet zegt het volgende:
COMMISSION REGULATION (EU) No 1276/2011 of 8 December 2011
amending Annex III to Regulation (EC) No 853/2004 of the European Parliament and of the Council as regards the treatment to kill viable parasites in fishery products for human consumption
REQUIREMENTS CONCERNING PARASITES
Food business operators placing on the market the following fishery products derived from finfish:
- Fishery products intended to be consumed raw
must ensure that the raw material or finished product undergo a freezing treatment in order to kill viable parasites that may be a risk to the health of the consumer.
For parasites other than trematodes the freezing treatment must consist of lowering the temperature in all parts of the product to at least:
(a) – 20 °C for not less than 24 hours; or
(b) – 35 °C for not less than 15 hours.
Food business operators need not carry out the freezing treatment for fishery products derived from finfish
that have been preserved as frozen fishery products for a sufficiently long period to kill the viable parasites
When placing on the market, except when supplied to the final consumer, fishery products referred to in point 1 must be accompanied by a document issued by the food business operator performing the freezing treatment, stating the type of freezing treatment that the products have undergone.
http://eur-lex.europa.eu/(...)i=CELEX%3A32011R1276
Gevangen op 29-11 en finaly verwerkt op 12-12 en in de tussentijd niet ingevroren geweest? Lekker vers dan...quote:Op donderdag 31 maart 2016 15:56 schreef dimmak het volgende:
[ afbeelding ]
Deze foto van tonijnlabel pak ik net uit het HACCP handboek, de herkenbare dingen heb ik geblurred. Verder kan ik je melden dat wij volgens de regels werken. Ik snap dan ook niet waarom ik hier steeds in twijfel word getrokken.
Houdbaar tot. Maar dat advies geven wij de klanten niet mee. De kleur is dan allang weg maar je kan het nog bakken. Na het overlabelen staat er 7 dagen vanaf de vangstdatum op.quote:Op donderdag 31 maart 2016 17:26 schreef golfer het volgende:
[..]
Gevangen op 29-11 en finaly verwerkt op 12-12 en in de tussentijd niet ingevroren geweest? Lekker vers dan...
Dus jullie verkopen sashimi, terwijl deze nooit ingevroren is geweest. Wat volgens de wetgeving WEL verplicht is?quote:Op donderdag 31 maart 2016 15:56 schreef dimmak het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze foto van tonijnlabel pak ik net uit het HACCP handboek, de herkenbare dingen heb ik geblurred. Verder kan ik je melden dat wij volgens de regels werken. Ik snap dan ook niet waarom ik hier steeds in twijfel word getrokken.
En nee, ik ga ook niet op een openbaar forum bloot geven waar ik werk.
Verder hier nog wat over parasieten.
Nou 1 keer dan. Nederland mag zelf beslissen of deze regels aannemen. Ik denk dat de NVWA hier over gaat. In Nederland is het dus NIET verplicht om in de te vriezen. Met sommige andere soorten (als haring) is het WEL verplicht. In Zwitserland bijvoorbeeld, wat buiten de EU valt is het wel verplicht. Daar gebruiken ze speciale -60 graden vriezers zodat de kleur behouden blijft. Als je tonijn normaal invriest, wordt het bruin. Wij verkopen dus VERSE, ONBEWERKTE tonijn.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:06 schreef vinc81 het volgende:
[..]
Dus jullie verkopen sashimi, terwijl deze nooit ingevroren is geweest. Wat volgens de wetgeving WEL verplicht is?
1 ik werk niet bij een winkel en 2 wij houden ons aan alle regels wij hebben meerdere certificaten in ons bezit. Ook hebben we analyse resultaten van ELKE levering.quote:Ik begrijp wel waarom je niet wilt vertellen bij welke winkel je werkt...
Wat bedoel je met vers?quote:Op donderdag 31 maart 2016 16:22 schreef habitue het volgende:
[ afbeelding ]
Bij mij vlakbij lag deze "verse tonijn" in de viskar. Echt vers of niet?
In het linkje wat jij plaatste over parasieten stond dat in Europa het verplicht is vis die rauw gegeten wordt in te vriezen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:25 schreef dimmak het volgende:
[..]
Nou 1 keer dan. Nederland mag zelf beslissen of deze regels aannemen. Ik denk dat de NVWA hier over gaat. In Nederland is het dus NIET verplicht om in de te vriezen. Met sommige andere soorten (als haring) is het WEL verplicht. In Zwitserland bijvoorbeeld, wat buiten de EU valt is het wel verplicht. Daar gebruiken ze speciale -60 graden vriezers zodat de kleur behouden blijft. Als je tonijn normaal invriest, wordt het bruin. Wij verkopen dus VERSE, ONBEWERKTE tonijn.
[..]
1 ik werk niet bij een winkel en 2 wij houden ons aan alle regels wij hebben meerdere certificaten in ons bezit. Ook hebben we analyse resultaten van ELKE levering.
Voor de rest ben ik nu wel een beetje klaar met het verdedigen van ons bedrijf. Iedereen weet het hier toch beter.
Nee hoor, goed lezen. Dit stond wel in het stukje van vinc81 waarop ik uitgelegd heb dat het voor tonijn in Nederland NIET verplicht is.quote:Op vrijdag 1 april 2016 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In het linkje wat jij plaatste over parasieten stond dat in Europa het verplicht is vis die rauw gegeten wordt in te vriezen.
Dimmak heeft wel gelijk dat de Nederlandse wetgever regels moet implementrren. Zolang dat niet zo is.. Gelden de Nederlandse regels.quote:Op vrijdag 1 april 2016 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In het linkje wat jij plaatste over parasieten stond dat in Europa het verplicht is vis die rauw gegeten wordt in te vriezen.
Dat het alleen onder ijs gelegen heeft.quote:
Ik snap TS sowieso niet zo goed, eerst zegt ie dat tonijn van de markt niet goed is onder het bevroren is geweest. Maar blijkbaar moet dat gewoon als je het rauw wilt eten.quote:Op maandag 4 april 2016 16:31 schreef dimmak het volgende:
Waar is TS (evenals meerdere mensen uit dit topic) om zijn ongelijk toe te geven nadat hij mij wel uitmaakte voor oplichter/leugenaar?
Nou daar heb ik wel naar gekeken, maar daar zit weinig bij. AH heeft bv alleen witte tonijn, en dat vind ik toch onvergelijkbaar.quote:Op maandag 4 april 2016 22:20 schreef roos85 het volgende:
Ga je ook ingevroren tonijn uit de supermarkt testen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |