twitter:allardberends twitterde op donderdag 28-01-2016 om 22:42:58Toch maar eens kijken of we morgen aangifte kunnen doen tegen burgemeester NOP. Ergens ligt een grens en volgens mij zijn we die voorbij. reageer retweet
twitter:aafvstam twitterde op donderdag 28-01-2016 om 23:14:05No press allowed in Luttelgeest (NL) ... what is this ... Russia? reageer retweet
twitter:lheebroek14 twitterde op donderdag 28-01-2016 om 23:15:47Hoe gek gaat het worden in Nederland ? Pers geweerd in #Luttelgeest om verslag te doen over wel of geen #AZC! #persvrijheid is groot goed! reageer retweet
Mensen die Nederland verdedigen tegen de invasie reltoeristen noemenquote:Op donderdag 28 januari 2016 23:21 schreef Janneke141 het volgende:
Reltoeristen weigeren? Prima.
Pers? Nee, laten we daar niet aan beginnen.
Als je in een andere gemeente woont, dan is een AZC in de gemeente Noordoostpolder niet jouw zaak. Dus ja, dan ben je een reltoerist. Of dacht je echt dat die skinheads komen voor een constructieve discussie?quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:22 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Mensen die Nederland verdedigen tegen de invasie reltoeristen noemen![]()
Dit landverraad is nog erger dan wat foute mensen deden tijdens de oorlog.
Je hebt de OP waarschijnlijk verkeerd begrepen. Er komt juist niemand het gebied in.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:18 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Volkomen absurd. Dit is gewoon een invasie.
Welke skinheads? Het zijn vooral locals die demonstreren en die nu de mond worden gesnoerd op een manier waar zelfs Wit-Rusland een puntje aan kan zuigen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je in een andere gemeente woont, dan is een AZC in de gemeente Noordoostpolder niet jouw zaak. Dus ja, dan ben je een reltoerist. Of dacht je echt dat die skinheads komen voor een constructieve discussie?
Mijn ouders zijn een paar jaar geleden in de buurt van dat dorpje verhuisd, dus ik ben ook wel eens in die omgeving en dat AZC staat er echt al jaaaaren. En ook echt niemand daar geeft er iets om kan ik je verzekeren, speelt er echt totaal niet zoals in Heesch bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:26 schreef whatdafuck het volgende:
Er blijven elke dag weer enorme azs's bijkomen, wanneer stopt dit![]()
er komt een 2e bijquote:Op donderdag 28 januari 2016 23:28 schreef GekkeGerrit- het volgende:
[..]
Mijn ouders zijn een paar jaar geleden in de buurt van dat dorpje verhuisd, dus ik ben ook wel eens in die omgeving en dat AZC staat er echt al jaaaaren. En ook echt niemand daar geeft er iets om kan ik je verzekeren, speelt er echt totaal niet zoals in Heesch bijvoorbeeld.
Maakt het des te debieler dit besluit natuurlijk
twitter:RHICHB twitterde op donderdag 28-01-2016 om 23:31:58#Luttelgeest dit begint toch erg te worden, relschoppers NEE, maar pers mag je Noooit uitsluiten, media controleert de democratie! reageer retweet
wonen er zóveel journalisten in Luttelgeest joh?quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:27 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Welke skinheads? Het zijn vooral locals die demonstreren en die nu de mond worden gesnoerd op een manier waar zelfs Wit-Rusland een puntje aan kan zuigen.
Nee. Dat zijn dictatoriale toestanden. De pers controleert de macht.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:35 schreef skrn het volgende:
Gezeur. Laat de pers lekker buiten blijven.
van mij mag het lokale krantje best aanwezig zijn, en de regionale omroep ook. 't Is niet dat ze met SBS op de stoep stonden toch?quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:21 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind het op zich een prima idee. Laat die mensen anoniem hun zegje doen zonder lastiggevallen te worden door de sensatiezoekende pers.
Het gaat er zo te zien meer om dat als er geen pers is er ook geen relschopperij is.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:36 schreef poemojn het volgende:
[..]
van mij mag het lokale krantje best aanwezig zijn, en de regionale omroep ook. 't Is niet dat ze met SBS op de stoep stonden toch?
Inderdaad, komt toch geen hond op af. Achterlijke toestand dit.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:36 schreef poemojn het volgende:
[..]
van mij mag het lokale krantje best aanwezig zijn, en de regionale omroep ook. 't Is niet dat ze met SBS op de stoep stonden toch?
Zoethoudertje dit forum. Op dit forum kunnen ze ons controleren, registreren en volgen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:39 schreef Toefjes het volgende:
In een dictatuur was dit forum al lang uit de lucht geweest. Drama queens.
Als men hier de straat op gaat moet er echt ellende zijn.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:40 schreef Confetti het volgende:
[..]
Zoethoudertje dit forum. Op dit forum kunnen ze ons controleren, registreren en volgen.
Als we de straat maar niet opgaan.
wijk? Het AZC ligt een kwartier fietsen van Luttelgeest af, midden tussen de weilanden. Ik denk niet dat er genoeg buren zijn om over een wijk te kunnen spreken.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:39 schreef opreis het volgende:
Als er geen pers aanwezig is kunnen ze natuurlijk zelf elk lulverhaal naar buiten vertellen wat ze willen. Ik verwacht berichten in de trant van constructieve gesprekken en dat iedereen enthousiast was dat er vluchtelingen in hun wijk kwamen.
Het grote probleem is dat je je carrière in veel sectoren wel kunt vergeten als je tegen die zgn. 'vluchtelingen' bent. Zodra er burgeroorlog uitbreekt en de samenleving stil valt, dan zal ik mee vechten.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:43 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als men hier de straat op gaat moet er echt ellende zijn.
Of meer waarschijnlijk: De cola en chips is op.
Zolang mensen kunnen posten en tweeten hoe schandalig alles is, en in wat voor een dictatuur we leven wordt al gelijk het tegendeel bewezen.
Dan pas? Nederland beeft en siddert van de gedachte dat Jankorteachternaam de wapens oppakt. Ben je trouwens al tegen beperkingen in het privé leven opgelopen omdat je tegen vluchtelingen bent, en dit via het Fok forum hebt geventileerd?quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:45 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Het grote probleem is dat je je carrière in veel sectoren wel kunt vergeten als je tegen die zgn. 'vluchtelingen' bent. Zodra er burgeroorlog uitbreekt en de samenleving stil valt, dan zal ik mee vechten.
dan kun je ook mensen bij de deur weigeren "sorry jongens, vanavond is het een besloten bijeenkomst". Een 5km grens lijkt nogal.. Groots.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het gaat er zo te zien meer om dat als er geen pers is er ook geen relschopperij is.
En zonder pers en media is er geen voer voor mensen om het via fora verder buiten proporties op te kunnen blazen. Zie de gefrustreerde reacties hier. Puur genieten.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 06:35 schreef Montagui het volgende:
Dat de sensatiezucht van de pers (mede) verantwoordelijk is voor eerdere ongeregeldheden valt wat voor te zeggen. Zonder pers en media geen podium voor de relschoppers.
Vindt het daarom meer een statement van deze burgemeester tegen pers en media.
En zonder pers en media kan jij je niet superieur voelen tov lokale verontruste dorpelingen. Puur genieten.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 07:18 schreef Toefjes het volgende:
[..]
En zonder pers en media is er geen voer voor mensen om het via fora verder buiten proporties op te kunnen blazen. Zie de gefrustreerde reacties hier. Puur genieten.
Dit dus.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 06:10 schreef Elfletterig het volgende:
Dit is gewoon schandalig en had van hogerhand over-ruled moeten worden. Dit is een directe aantasting van de persvrijheid in dit land. Dit is bijzonder kwalijk en de regering moet in zulke gevallen onmiddellijk stelling nemen tegen het gemeentebestuur.
Dat alleen genodigden de zaal in mogen, is te billijken. Maar dat journalisten een compleet gebied niet in mogen, is schandalig. Het smoesje van de burgemeester slaat ook nergens op. Bewoners kunnen gewoon ongestoord de bijeenkomst bijwonen, niemand moet verplicht praten met journalisten. Bovendien zegt het bijwonen van een bijeenkomst niks over je mening. Het lijkt me heel normaal dat je als bewoner belangstelling hebt voor een bijeenkomst als er in jouw omgeving een azc komt.
Vrijwel alle gebeurtenissen die je noemt zijn terug te vinden in de meeste media.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:26 schreef Braindead2000 het volgende:
Massale vechtpartijen in AZC's....Geen enkel belangstelling vanuit de (meeste) media.
Homo's die geterroriseerd worden in AZC's....In de doofpot.
Eritrese minderjarige meisjes die waarschijnlijk verkracht zijn in een Eritrese kerk.... Oorverdovend stil, de NOS stuurt geen enkele cameraman naar die kerk.
Aanrandingen in Almere door vluchtelingen....In de doofpot.
Nee dan die verontruste lokale dorpelingen, dat is het echte tuig, de pest van deze wereld, dat moet vastgelegd worden, die moeten aan de schandpaal genageld worden door onze wegkijkende cultuurrelativisten.
Klopt, anders wisten we het niet.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Vrijwel alle gebeurtenissen die je noemt zijn terug te vinden in de meeste media.
Ja, door de sociale media. Ik zit nog steeds te wachten op de eerste keer dat de NOS een cameraploeg naar een AZC stuurt nadat wantoestanden er zich afgespeeld hebben.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:38 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Vrijwel alle gebeurtenissen die je noemt zijn terug te vinden in de meeste media.
Nee, ook door de NOS bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:49 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ja, door de sociale media. Ik zit nog steeds te wachten op de eerste keer dat de NOS een cameraploeg naar een AZC stuurt nadat wantoestanden er zich afgespeeld hebben.
De zelfhaat is wel goed aanwezig in deze post inderdaad.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:58 schreef BarryOSeven het volgende:
En nog steeds zijn er zielenpoten die ook nu weer niet inzien dat we aan het afglijden zijn naar een dictatuur met dito persvrijheid.
Ongelooflijk, enige wat deze mensen rest na de revolutie uitsluiting van de genenpoel.
Nederland (2016): Het onbewust verraad van de dommen, hoe de zelfhaat Nederland ten gronde richtte.
Jij haat alles wat westers en autochtoon is. Jij omarmt alles wat niet-westers (en intolerant) is dus wie heeft nou de grootste zelfhaat?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De zelfhaat is wel goed aanwezig in deze post inderdaad.
Hoe kom je daarbij? Ik ben juist van mening dat we wat trotser mogen zijn op het feit dat we hier leven.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:14 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Jij haat alles wat westers en autochtoon is. Jij omarmt alles wat niet-westers (en intolerant) is dus wie heeft nou de grootste zelfhaat?
http://nos.nl/artikel/206(...)entrum-drachten.htmlquote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:26 schreef Braindead2000 het volgende:
Massale vechtpartijen in AZC's....Geen enkel belangstelling vanuit de (meeste) media.
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)reigd-in-opvang.htmlquote:Homo's die geterroriseerd worden in AZC's....In de doofpot.
http://nos.nl/artikel/207(...)oek-na-misbruik.htmlquote:Eritrese minderjarige meisjes die waarschijnlijk verkracht zijn in een Eritrese kerk.... Oorverdovend stil, de NOS stuurt geen enkele cameraman naar die kerk.
http://nos.nl/artikel/208(...)ingszaak-almere.htmlquote:Aanrandingen in Almere door vluchtelingen....In de doofpot.
Natuurlijk, door het internet moeten ze wel meedoen maar in het journaal hoor je er niks van. Trouwens, die aanrandingen in Almere speelden zich in september af en nu hoor je er pas iets van.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/206(...)entrum-drachten.html
http://nos.nl/artikel/206(...)entrum-drachten.html
[..]
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)reigd-in-opvang.html
[..]
http://nos.nl/artikel/207(...)oek-na-misbruik.html
[..]
http://nos.nl/artikel/208(...)ingszaak-almere.html
Dus.
Ik denk dat aanhangers van de islam en IS idd trots mogen zijn op hetgeen ze in korte tijd bereikt hebben, nog even en Europa is verder gedestabiliseerd en kan overgenomen wordenquote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Ik ben juist van mening dat we wat trotser mogen zijn op het feit dat we hier leven.
Net was er geen enkele belangstelling en werd het in de doofpot gestopt en nu komt het niet in het journaal. Oké man.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:23 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk, door het internet moeten ze wel meedoen maar in het journaal hoor je er niks van.
Als er ergens in Nederland een massale vechtpartij uitgebroken is dan zie je op zijn minst camerabeelden waar het zich afgespeeld heeft en worden getuigen geïnterviewd. Heb je ook een linkje dat het NOS-journaal beelden van een AZC uitzendt en inwoners interviewt over wat er zich afgespeeld heeft na een massale vechtpartij?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:27 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Net was er geen enkele belangstelling en werd het in de doofpot gestopt en nu komt het niet in het journaal. Oké man.
http://www.vpro.nl/speel.POMS_VPRO_1728878.htmlquote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:30 schreef Braindead2000 het volgende:
Puur voor de vorm doen ze mee, berichten ze met tegenzin ook op hun online kanalen over misstanden. In het verleden had je niet zoiets walgelijks (in hun ogen) als internet. Ik kan me niet herinneren dat ik 20/30 jaar geleden ooit een bericht heb gelezen over wantoestanden in AZC's terwijl je er wel vanuit kan gaan dat daar toen ook sprake van was.
De problemen in AZC zijn altijd al goed onder de aandacht gebracht door zowel de media als door de betrokken instanties. De problemen komen grotendeels ook voort uit de "sobere" en langdurige insteek van de AZC. De ironie is dus dat de overheid zelf het probleem vergroot.quote:"De overheid heeft de normen van fatsoen overschreden." Harde woorden van dr. Feldmann, hoofd van de stafafdeling Medische Opvang van het COA, het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers, vandaag in Argos. Argos gaat over de escalerende problemen in de asielopvang. Gisteren nog vroeg het COA samen met vluchtelingenorganisaties in een aan de regering gerichte brandbrief aandacht voor de nijpende situatie. Meer dan twaalfduizend mensen zitten langer dan een jaar in een asielzoekerscentrum en vijfduizend zelfs langer dan drie jaar. Dat leidt tot ernstige psychische problemen, agressie en overmatig drank- of drugsgebruik. Hulpverleners zitten met de handen in het haar en hebben soms zelf mentale begeleiding nodig.
Het heet geen staat van belegen maar het uitvaardigen van een noodverordening en dat is inderdaad de belangrijkste bevoegdheid van de burgemeester en zelfs een van de bestaansredenen van de hele functie. Dus geen wonder dat de burgemeester die macht heeft.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:18 schreef Confetti het volgende:
Belachelijk dat een burgemeester de macht heeft om in zijn eentje de staat van beleg uit te roepen.
Mensen worden gekleurd danwel weggezet als extreem rechtse groepen terwijl het gewoon inderdaad de bewoners zijn die opzettelijk worden uitgelokt om boos op tv te komen door banners zwaaiende ingehuurde mafketels die 'welkom welkom welkom' gaan roepen bij overdonderde bevolking..quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:27 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Welke skinheads? Het zijn vooral locals die demonstreren en die nu de mond worden gesnoerd op een manier waar zelfs Wit-Rusland een puntje aan kan zuigen.
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:38 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Als er ergens in Nederland een massale vechtpartij uitgebroken is dan zie je op zijn minst camerabeelden waar het zich afgespeeld heeft en worden getuigen geïnterviewd. Heb je ook een linkje dat het NOS-journaal beelden van een AZC uitzendt en inwoners interviewt over wat er zich afgespeeld heeft na een massale vechtpartij?
Er zal best wel eens aandacht aan besteed zijn maar die minimale aandacht stond dan in geen enkele verhouding tot het probleem. Het voorbeeld waar je nu mee komt is ook alleen maar gepubliceerd ten faveure van de asielzoekers.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:38 schreef Ryon het volgende:
[..]
http://www.vpro.nl/speel.POMS_VPRO_1728878.html
Dit is een bericht en ene tv-programma uit 1998:
[..]
De problemen in AZC zijn altijd al goed onder de aandacht gebracht door zowel de media als door de betrokken instanties. De problemen komen grotendeels ook voort uit de "sobere" en langdurige insteek van de AZC. De ironie is dus dat de overheid zelf het probleem vergroot.
Zie je wel eens camerabeelden van vechtpartijen zoals deze?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:38 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Als er ergens in Nederland een massale vechtpartij uitgebroken is dan zie je op zijn minst camerabeelden waar het zich afgespeeld heeft en worden getuigen geïnterviewd. Heb je ook een linkje dat het NOS-journaal beelden van een AZC uitzendt en inwoners interviewt over wat er zich afgespeeld heeft na een massale vechtpartij?
Maar dat is toch ook zo? Er bestaat toch persvrijheid? Dat is een groot goed dat we moeten koesteren hoor.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 07:52 schreef Sorella het volgende:
De media denkt toch al dat ze alles mogen dat ze vogelvrij en onaantastbaar zijn.
Dat is het punt. Misbruik maken van de verkeerde middelen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:18 schreef Confetti het volgende:
Belachelijk dat een burgemeester de macht heeft om in zijn eentje de staat van beleg uit te roepen.
Het gebeurt steeds vaker en steeds om minder.
Inderdaad, want de mensen waar het om gaat zijn er zelf niet bij. Als er geen pers is om die mensen te vertellen wat er is besproken op die informatie-avond, kunnen ze natuurlijk onmogelijk bepalen wat ze van zo'n AZC moeten vinden.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:39 schreef opreis het volgende:
Als er geen pers aanwezig is kunnen ze natuurlijk zelf elk lulverhaal naar buiten vertellen wat ze willen. Ik verwacht berichten in de trant van constructieve gesprekken en dat iedereen enthousiast was dat er vluchtelingen in hun wijk kwamen.
"Heb je ook een linkje?"quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:38 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nietszeggende algemene zoek-het-lekker-eerst-zelf-uit-in-Luttelgeest reactie.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:19 schreef StaceySinger het volgende:
Minister Plasterk: pers moet werk kunnen doen
Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vindt dat pers in principe vrij zijn werk moet kunnen doen. Dat zei hij tegen de NOS.
Plasterk zegt dat naar aanleiding van het weren van journalisten bij bijeenkomsten over de komst van asielzoekers, zoals donderdagavond in Luttelgeest. Omroep Flevoland werd op basis van een noodbevel de toegang tot het dorp geweigerd.
De minister zegt dat er specifieke veiligheidsredenen kunnen zijn waarom niet iedereen kan worden toegelaten, maar dat het uitgangspunt is dat de pers zijn werk moet kunnen doen. Hij heeft er nog niet met de betrokken burgemeesters gesproken, omdat hij vindt dat die zich eerst moeten verantwoorden tegenover de gemeenteraad.
http://www.omroepflevolan(...)oet-werk-kunnen-doen
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:34 schreef FlyDutchMan het volgende:
Als je zelf nooit naar de NOS kijkt, omdat je liever naar mediakanalen luistert die pretenderen dat het één groot propaganda- en doofpotzender is, hou dan ook lekker je bek over wat er wel of niet op zou worden uitgezonden.
Beste knul, elke halve gare kan begrijpen dat ik chargeer om een punt te maken. Het is en blijft belachelijk dat een burgemeester op eigen houtje bevoegdheden naar zich toe kan trekken die verder in de Nederlandse wet alleen in de Coördinatiewet ter beschikking van de minister-president staan.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:41 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het heet geen staat van belegen maar het uitvaardigen van een noodverordening en dat is inderdaad de belangrijkste bevoegdheid van de burgemeester en zelfs een van de bestaansredenen van de hele functie. Dus geen wonder dat de burgemeester die macht heeft.
Dat had je trouwens gewoon kunnen weten als je wel goed had opgelet op de middelbare school.
http://www.burgemeesters.nl/bevoegdheden/noodverordeningquote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:59 schreef Confetti het volgende:
[..]
Beste knul, elke halve gare kan begrijpen dat ik chargeer om een punt te maken. Het is en blijft belachelijk dat een burgemeester op eigen houtje bevoegdheden naar zich toe kan trekken die verder in de Nederlandse wet alleen in de Coördinatiewet ter beschikking van de minister-president staan.
De wantoestanden in azc's komen vanzelf wel in het nieuws. Wat in Luttelgeest gebeurt, gaat om wat anders, namelijk de persvrijheid. Een burgemeester die journalisten in hun bewegingsvrijheid beperkt omdat ze journalist zijn, is geen knip voor de neus waard en hoort geen ambt te bekleden in een democratisch land. Misschien kan -ie ophoepelen naar Turkije of Rusland, maar hier in Nederland hoort -ie niet thuis in zo'n functie.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:49 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ja, door de sociale media. Ik zit nog steeds te wachten op de eerste keer dat de NOS een cameraploeg naar een AZC stuurt nadat wantoestanden er zich afgespeeld hebben.
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:13 schreef Elfletterig het volgende:
Maar het is absoluut niet te tolereren dat journalisten worden geweerd uit een groot gebied rondom de locatie. Dat is gewoon schandalig en moet gewoon niet kunnen!
quote:"in het bijzonder doordat uitgenodigde bewoners door de pers worden benaderd en daardoor de informatieavond niet ongestoord en anoniem kunnen bijwonen"
Papieren werkelijkheid. Persvrijheid is een door de Grondwet gegarandeerd recht dat door de burgervader in de prullenbak is gegooid omdat meneer geen pers in de buurt wilde.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
http://www.burgemeesters.nl/bevoegdheden/noodverordening
Wat als die persvrijheid nou juist aanzet tot ongeregeldheden?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De wantoestanden in azc's komen vanzelf wel in het nieuws. Wat in Luttelgeest gebeurt, gaat om wat anders, namelijk de persvrijheid. Een burgemeester die journalisten in hun bewegingsvrijheid beperkt omdat ze journalist zijn, is geen knip voor de neus waard en hoort geen ambt te bekleden in een democratisch land. Misschien kan -ie ophoepelen naar Turkije of Rusland, maar hier in Nederland hoort -ie niet thuis in zo'n functie.
Het is prima te begrijpen als een bijeenkomst alleen voor genodigden is en dat niet-genodigden de zaal niet in mogen. Het is ook prima te begrijpen dat een gemeente maatregelen treft om relschoppers te weren. Maar het is absoluut niet te tolereren dat journalisten worden geweerd uit een groot gebied rondom de locatie. Dat is gewoon schandalig en moet gewoon niet kunnen!
Dan is het weer discriminatie of zoiets.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:41 schreef erodome het volgende:
Ze hadden de plaatselijke media wel toe moeten laten. Daarmee afspraken maken dat ze iedereen anoniem houden bv. Dan hadden ze dit gezeur niet gehad en hadden ze de sensatiepers buiten kunnen houden.
Nee, dat heeft er niks mee te maken. Als jij niet naar een zender kijkt weet jij niet wat ze uitzenden. Ga dan ook niet stom staan schreeuwen dat ze angstvallig stil zijn, terwijl je er geen idee van hebt, zodat andere mensen aan jou mogen bewijzen dat het niet waar is wat je zegt.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:55 schreef Peachbird het volgende:
[..]nogmeer omgekeerde wereld van het kaliber als je niet je stem en vertegenwoordiging afgeeft moet je niet zeuren.
Bullshit. Dit is door de wetgever geregeld in artikel 175 en 176 van de Gemeentewet waarbij de burgemeester aangewezen is als de persoon die dit beleid uitvaardigt. Daarnaast is de burgemeester nadrukkelijk door de wetgever belast met deze taak in algemene zin (zie artikel 170 lid 1 Gemeentwet). Dat zou basiskennis moeten zijn voor iedereen die de basics van onze staatsinrichting kent. Als je chargeert, zorg er dan wel voor dat je enig idee hebt waar je over praat.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:59 schreef Confetti het volgende:
[..]
Beste knul, elke halve gare kan begrijpen dat ik chargeer om een punt te maken. Het is en blijft belachelijk dat een burgemeester op eigen houtje bevoegdheden naar zich toe kan trekken die verder in de Nederlandse wet alleen in de Coördinatiewet ter beschikking van de minister-president staan.
De oude Thorbecke heeft deze constructie zelf nog bedacht.quote:In alle gevallen geldt dat de burgemeester als eenhoofdig bestuursorgaan zelf moet kunnen beslissen, als de situatie om snel handelen vraagt. En vervolgens is de burgemeester verantwoording verschuldigd aan de raad over het door hem gevoerde (openbare orde en veiligheids)beleid.
Hij zet de facto helemaal niet de Grondwet opzij (welk artikel?) iets wat trouwens ook niet kan met een noodverordening. Een noodverordening staat het wel toe om een aantal grondrechten van burgers (waaronder journalisten) te beperken, in casu die van bewegingsvrijheid en dat is ook onder voorwaarden toegestaan. Het is vervolgens aan de volksvertegenwoordiging (in casu de Raad) die mag oordelen of de burgemeester juist en adequaat heeft gehandeld.quote:Hij zet de facto even de Grondwet opzij terwijl er geen ene fuck aan de hand is.
Om de pers zijn werk te laten doen moet je wel eens keer precies vaststellen wat het werk van de pers is. Is dat iedereen die een camera en een microfoon meeneemt? Valt Jan Roos die vrouwen een knuppelachtig ding onder de neus duwt om in hun tieten te kunnen knijpen daar ook onder? Is de schrijvende pers ook geweerd? En de radio? Voor het gros van de berichtgeving is echt geen beeld nodig.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:40 schreef Ludachrist het volgende:
In principe lijkt het mij dat de pers niet toegelaten wordt zodat iedereen volledig anoniem zijn zegje kan doen in die zaal, zonder daar later voor bij zijn werkgever op het matje geroepen te worden bijvoorbeeld.
Vooral de 'daar moet een piemel in'-schreeuwers zullen hier dus bij gebaat zijn. Desalniettemin vind ik het een twijfelachtige beslissing. Vrijheid van meningsuiting is belangrijk en je zou kunnen zeggen dat de pers die belemmert omdat mensen zich niet volledig vrij voelen om zich te uiten als de pers is, maar persvrijheid is ook weer belangrijk om zo de macht te kunnen controleren.
Lastige beslissing voor zo'n burgemeester.
Leer eens lezen. Ik zeg nergens dat ze het recht niet hebben om een noodverordening uit te vaardigen. Ik zeg dat het belachelijk is dat ze dat op eigen houtje mogen doen. Daarnaast stel ik dat in de Nederlandse wetgeving verder alleen nog de minister-president deze bevoegdheden heeft en dat alleen tijdens staatsnood. Zo ver gaat de bevoegdheid van deze ongekozen pseudo-burgervaders dus.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:49 schreef Ryon het volgende:
[..]
Bullshit. Dit is door de wetgever geregeld in artikel 175 en 176 van de Gemeentewet waarbij de burgemeester aangewezen is als de persoon die dit beleid uitvaardigt. Daarnaast is de burgemeester nadrukkelijk door de wetgever belast met deze taak in algemene zin (zie artikel 170 lid 1 Gemeentwet). Dat zou basiskennis moeten zijn voor iedereen die de basics van onze staatsinrichting kent. Als je chargeert, zorg er dan wel voor dat je enig idee hebt waar je over praat.
De burgemeester legt geen verantwoording af aan de minister (waarom denk je dat?) maar aan de raad, die is namelijk "de baas" over de gemeente (en ja, dat is geregeld in de Grondwet). De reactie van de minister is dan ook spot on. Zie hiervoor ook de volgende toelichting van artikel 170 Gmw waar de taakstelling van de burgemeester is geregeld:
[..]
De oude Thorbecke heeft deze constructie zelf nog bedacht.
[..]
Hij zet de facto helemaal niet de Grondwet opzij (welk artikel?) iets wat trouwens ook niet kan met een noodverordening. Een noodverordening staat het wel toe om een aantal grondrechten van burgers (waaronder journalisten) te beperken, in casu die van bewegingsvrijheid en dat is ook onder voorwaarden toegestaan. Het is vervolgens aan de volksvertegenwoordiging (in casu de Raad) die mag oordelen of de burgemeester juist en adequaat heeft gehandeld.
Kleine kustplaatsjes zijn nu net de plekken waar relatief veel vrije ruimte is. De grote steden zijn al de dichtstbevolkte gebieden van het land.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:39 schreef flyguy het volgende:
Blijf het bijzonder dat ze in de meest kleine kutplaatjes in verhouding enorme aantallen asielzoekers plaatsen en niet bijvoorbeeld in Utrecht in eens 50.000 plaatsen.
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:59 schreef Confetti het volgende:
[..]
Leer eens lezen. Ik zeg nergens dat ze het recht niet hebben om een noodverordening uit te vaardigen. Ik zeg dat het belachelijk is dat ze dat op eigen houtje mogen doen.
quote:Daarnaast stel ik dat in de Nederlandse wetgeving verder alleen nog de minister-president deze bevoegdheden heeft en dat alleen tijdens staatsnood. Zo ver gaat de bevoegdheid van deze ongekozen pseudo-burgervaders dus.
Ja, en het Nederlandse volk heeft al gezien dat eerder mensen niet "vrij hun zegje" konden doen omdat idioten gingen rellen. Nu konden mensen dat wel. De verordening heeft dus gewerkt.quote:Een noodverordening/noodtoestand omdat mensen 'vrij hun zegje moeten kunnen doen'. Debieler kun je het niet verzinnen.
twitter:JeroenStans twitterde op vrijdag 29-01-2016 om 13:07:15Burgemeester #Luttelgeest maakt 't nog wat erger. Hij zei tegen de politie : ‘Houdt de omroep tegen, want we willen in alle rust’ praten (!) reageer retweet
Dit soort machteloosheid dus.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 08:14 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En zonder pers en media kan jij je niet superieur voelen tov lokale verontruste dorpelingen. Puur genieten.
Dat klopt. Maar de burgemeester heeft het journalisten niet verboden om over de informatieavond te schrijven (wat nu her en der gesuggereerd wordt) maar enkel verboden om (zeker in grote getallen) in persoon aanwezig te zijn. Gezien de omstandigheden en de recente geschiedenis is dat ook goed te begrijpen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Om de pers zijn werk te laten doen moet je wel eens keer precies vaststellen wat het werk van de pers is. Is dat iedereen die een camera en een microfoon meeneemt? Valt Jan Roos die vrouwen een knuppelachtig ding onder de neus duwt om in hun tieten te kunnen knijpen daar ook onder? Is de schrijvende pers ook geweerd? En de radio? Voor het gros van de berichtgeving is echt geen beeld nodig.
Dan heb je natuurlijk ook het recht van de burger om ongestoord aan het democratisch proces deel te nemen. Ik vind dat daartoe wel een gerichte beperking op de bewegingsvrijheid van de pers kan worden gemaakt. Maar anderzijds hebben die burgers ook weer het recht hun mening te uiten op de door hen gewenste wijze, via de pers bijvoorbeeld.
De burgemeester heeft natuurlijk niet de bevoegdheid om de APV op te stellen. Daarnaast zou het onzinnig zijn om een dergelijke vrij unieke gebeurtenis op voorhand via een APV te regelen als (mocht het zeldzame geval zich voordoen) de burgemeester er ook een noodverordening voor kan opstellen.quote:Dus de burgermeester had er beter aan gedaan een APV te maken die specifieke gedragingen van de media in specifieke situaties strafbaar stelt, zodat de ingreep niet verder gaat dan het legitieme doel. Maar ja, de noodverordening is al jaren zodanig aan inflatie onderhevig dat burgermeesters daar nogal makkelijk naar grijpen, en daar hoor je de pers dan niet over. Die roeren zich pas als ze zelf belemmerd worden in dubieuze sensatiejournalistiek.
Ik denk dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel. Ik bedoel dat alleen de minister-president in de coordinatiewet uitzonderingstoestanden vergelijkbare middelen kan inzetten als een burgemeester, zoals samenscholingsverboden en het afsluiten van een bepaald gebied.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:03 schreef Ryon het volgende:
[..]Kijk eens in de wet pipo, staat het allemaal uitgelegd. De burgemeester hoeft zich pas achteraf te verantwoorden. Dat is ook de hele gedachte achter een noodverordening.
[..]Dat is dus nadrukkelijk niet waar. In het kader van een noodsituatie is het altijd de burgemeester die in eerste instantie de bevoegdheid heeft tot handelen! En dat is nadrukkelijk in de wet geregeld (zie de eerder genoemde artikelen). Dat zou echt basiskennis moeten zijn.
[..]
Ja, en het Nederlandse volk heeft al gezien dat eerder mensen niet "vrij hun zegje" konden doen omdat idioten gingen rellen. Nu konden mensen dat wel. De verordening heeft dus gewerkt.
Ja, dus? Het zogenaamde "gebiedsverbod" is trouwens bij uitstek een instrument dat door de wetgever is toebedeeld aan de burgemeester. Maar dat wist je vast ook wel? Sinds wanneer is onze minister-president trouwens wel gekozen? Die wordt op dezelfde manier democratisch gelegitimeerd als een burgemeester.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:10 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel. Ik bedoel dat alleen de minister-president in de coordinatiewet uitzonderingstoestanden vergelijkbare middelen kan inzetten als een burgemeester, zoals samenscholingsverboden en het afsluiten van een bepaald gebied.
Zoals ik al zei: de oude Thorbecke had al bedacht dat de burgemeester dat moet doen. Juist in noodsituaties is er geen tijd voor overleg maar moet er snel gehandeld worden. De burgemeester als eenkoppig bestuursorgaan is de aangewezen persoon om die taak op zich te nemen.quote:In een democratie is het onacceptabel dat een ongekozen bureaucraat op eigen houtje, zelfs zonder het driehoekoverleg, een noodverordening kan uitvaardigen voor helemaal niets. Een paardenmiddel dat steeds vaker ingezet wordt door deze semi-dictators.
Ja, de burgemeester zal inderdaad wel "de mongool" zijn. En nee, er was inderdaad geen "redelijk vermoeden" dat een avond over een AZC uit de hand zou kunnen lopen. Jij snapt het.quote:Je laatste alinea slaat wederom nergens op. In verreweg de meeste gevallen gaat het prima zonder incidenten. Er was helemaal geen redelijk vermoeden dat het uit de hand zou lopen. Je kunt helemaal niet zeggen dat anders de hel was losgebarsten. Deze mongool van een burgemeester is op zijn onderbuik afgegaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |