http://www.telegraaf.nl/b(...)rbod_gedrocht__.htmlquote:Tasjesverbod gedrocht
door Jan-Willem Navis
DEN HAAG -
Winkeliers zitten met hun handen in het haar door het komende verbod op het gratis weggeven van plastic tassen. Dat gaat op 1 januari in, maar winkeliers weten nauwelijks waar ze aan toe zijn.
In oktober werd het verbod in regeltjes gegoten. Tot grote schrik van veel winkeliers werden van het ene op het andere moment ook papieren tassen met een flinterdun plastic laagje taboe verklaard. Veel modewinkeliers hadden juist dit soort tassen besteld om na de jaarwisseling mee te geven aan hun klanten.
Het gaat om stevig papier waarin soms maar 3 procent plastic is verwerkt, om de buitenkant wat te laten glimmen en te voorkomen dat bij de minste miezerbuien de tas kapot scheurt. De fabrikanten van deze tassen en de brancheorganisatie voor modewinkeliers Inretail gingen ervan uit dat deze zogeheten gelamineerde papieren tassen buiten het verbod zouden vallen.
Maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu kijkt niet naar de samenstelling van de grondstoffen, maar alleen naar de oppervlakte van de tas aan de buitenkant. „Een gelamineerde tas is papier, verpakt in plastic. En dat mag niet”, zegt een woordvoerder van staatssecretaris Dijksma (Milieu).
Klap
Met name voor kleine middenstanders is deze plotselinge andere definitie een klap, vertelt Femke den Hartog van Inretail. „Zij doen vaak een paar jaar met een voorraad tassen.”
De brancheorganisatie vroeg dit voorjaar al aan het ministerie om een definitie van plastic te geven, zodat ondernemers zich goed konden voorbereiden. Antwoord bleef uit, tot in oktober ineens vastlag dat de luxe papieren tassen in de ban werden gedaan. Den Hartog vreest vanaf volgende week vervelende discussies bij de kassa. „Klanten zien een gelamineerde papieren tas natuurlijk als een papieren tas en niet als een van plastic.”
Het wordt komend jaar niet verboden om plastic tassen mee te geven, maar hier moeten winkeliers hun klanten wel voor laten betalen. Het ministerie heeft een richtprijs bedacht van 25 cent per tas, een bedrag waarover bovendien BTW moet worden betaald.
'Dat staat niet'
Dat willen modewinkeliers niet, vertelt Paul Jacobs, die een luxe kledingzaak bestiert in Weert. „Als mensen net voor een paar honderd euro kleding hebben gekocht, ga je ze niet nog een kwartje vragen voor een tasje. Dat staat gewoon niet.”
Han Landman, eigenaar van een schoenenboetiek in Huizen, is het met hem eens. „Het is echt niet zo dat wij niet willen meewerken aan een beter milieu, we zien het nut van de maatregelen in. Maar zorg dan wel dat je alles netjes en vooral op tijd regelt.”
Hij vertelt dat zelfs de producent van zijn tassen niet weet hoe de regels precies uitpakken. „Je hebt tassen van textiel, daar zit ook een beetje plastic door tegen de regen. Mogen die straks ook niet meer gratis worden meegegeven?”
De woordvoerder van Dijksma kan op deze vraag geen antwoord geven. En dat geldt volgens de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in Papier- en Verpakkingsmaterialen (NVGP) voor meer mensen op het departement. „Volgens de definitie die het ministerie hanteert, vallen niet alleen synthetische, maar ook biologische polymeren onder de regeling. Daardoor mogen feitelijk ook papier, jute en linnen tassen niet gratis worden weggegeven”, stelt de brancheorganisatie.
Handhaven
Bij navraag werd de NVGP door het ministerie doorgestuurd naar de Inspectie Leefomgeving en Transport, die de naleving van het verbod moet handhaven. Deze stuurde de groothandelaars door naar het Meldpunt Verpakkingen, dat ook geen antwoord wist en doorverwees naar het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. „En daar zeiden ze tegen ons dat we bij het ministerie moesten zijn”, verzucht Erna de Graaf van de NVGP.
Het ministerie maakte een folder voor ondernemers, zodat die zich op de vraag voor kunnen bereiden. Wie dacht dat de kwestie daarin zou worden afgedaan, vergist zich. „Voor meer informatie over het soort plastic tassen kunt u terecht bij de leverancier”, staat er. Wel maakt de overheid duidelijk dat papieren en stoffen tassen wel gratis mogen worden verstrekt.
Chaos
Volgens Den Hartog van Inretail is de chaos ontstaan omdat de inmiddels vertrokken staatssecretaris Mansveld faalde om de wens van haar eigen PvdA in heldere regelgeving om te zetten. Tekenend is dat het verbod de komende maanden nauwelijks gehandhaafd gaat worden. „Eerst kijken we hoe de naleving is, met steekproeven”, zegt een woordvoerder.
Als het aan de PvdA en andere voorstanders van het verbod had gelegen, zoals de ChristenUnie en de SP, dan waren winkeliers gelijk keihard aangepakt met forse boetes. Maar op de laatste dag voor het kerstreces nam de Tweede Kamer een VVD-voorstel aan om hier voorlopig van af te zien. Het ministerie heeft geen termijn vastgeplakt aan de omschrijving ‘voorlopig’.
Schoenenwinkelier Landman kan er desondanks nog steeds met zijn pet niet bij. „De winkelketens vallen bij bosjes om in de drukste maand van het jaar, middenstanders moeten alle zeilen bijzetten om op internet mee te kunnen. En wat doet de overheid? Die zadelt ons op met stress over tassen
Terecht.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:42 schreef Mylene het volgende:
Bakkerij 't Stoepje hier heeft een boete van 1500 euro gekregen vanwege geven gratis tasje aan klant.
Die vind ik nog op de grens ook.... het zou immers ongeschikt kunnen raken voor consumptie:quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:01 schreef Specularium het volgende:
Bij de snackbar vorige week 'wilt u er een tasje bij voor 5 cent?'.
Nee ik duw het zo wel in mijn zakken.
Ik koop nooit plastic tassen in supermarkten, en een tas van V&D lijkt me qua vorm weer niet geschikt de bakjes van de chinees....quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:09 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, die bakjes van die chinees lekken altijd.
Je kunt zelf wel een plastic tas meenemen van een andere winkel (ik bewaar die dingen wel altijd, wel makkelijk) maar dan zit die weer onder de drek en kun je die ook wegflikkeren daarna.
Niet dat ik weet.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:17 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Onterecht.
Er was toch een overgangsperiode van 3 maanden?
quote:
Niet echt een bron eigenlijkquote:Op zondag 27 december 2015 11:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
We hebben een brief gehad waarin staat dat er een overgangsperiode van 3 maanden zal zijn waarin geen boetes uitgedeeld zullen worden. Daarna zullen eerst een hoop waarschuwingen uitgedeeld worden voordat je de eerste boete krijgt.
quote:Winkeliers mogen een gratis plastic tas uitdelen als reclame. Maar dit mag niet gelijktijdig met de verkoop van producten gebeuren.
Verbod is op 1 januari ingegaan. Dus eigenlijk is er geen overgangsregeling.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:24 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
[..]
Niet echt een bron eigenlijkMaar hier had ik het dus gelezen
Van de zotte toch hè....quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:27 schreef ErkendFokker het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)astic-tassen-winkels
Let op:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En dat terwijl ze op 28 december digitaal en 29 december papieren informatie gestuurd hebben.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:27 schreef loni55 het volgende:
[..]
Verbod is op 1 januari ingegaan. Dus eigenlijk is er geen overgangsregeling.
Dat is dus te omslachtig wat leidt dus tot het uitvoeren van het beleid wat dus weer leidt tot minder plastic op straat.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Van de zotte toch hè....![]()
Geef iedereen die binnenkomt een plastic tas, en degenen die ook wat kopen kunnen hem gebruiken... degenen die niks kopen mogen reclame lopen of kunnen hem in de tassenbol stoppen bij de uitgang.
Dat is de vraag nog maar.... bij sommige winkels kan dat wellicht prima uit.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:31 schreef loni55 het volgende:
[..]
Dat is dus te omslachtig wat leidt dus tot het uitvoeren van het beleid wat dus weer leidt tot minder plastic op straat.
Daar waren ze inderdaad wel wat laat mee,quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat terwijl ze op 28 december digitaal en 29 december papieren informatie gestuurd hebben.
Daar waren
ze lekker bijtijds mee.
Winkeliers kunnen ook 1 cent ervoor vragenquote:Op woensdag 27 januari 2016 16:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is de vraag nog maar.... bij sommige winkels kan dat wellicht prima uit.
Bij H&M hebben ze ook shoppers hangen om tijdens het winkelen je spullen in te doen, die zijn uiteraard van een kwaliteit die ze binnen willen houden, maar als je toch al een tasje in je handen krijgt ga je hem misschien nog vullen ook.
Ja, maar de overheid geeft aan dat de richtprijs ¤ 0,25 is.... wat natuurlijk al een compleet zotte prijs zou zijn voor een plastic tasje wat je bij de Hema krijgt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:37 schreef loni55 het volgende:
[..]
Winkeliers kunnen ook 1 cent ervoor vragen
Richtprijs is geen verplichtingquote:Op woensdag 27 januari 2016 16:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar de overheid geeft aan dat de richtprijs ¤ 0,25 is.... wat natuurlijk al een compleet zotte prijs zou zijn voor een plastic tasje wat je bij de Hema krijgt.
Nee, maar het impliceert niet echt dat je er ook ¤ 0,01 voor zou kunnen vragen, zeker niet met de BTW die de overheid er ook nog over wil hebben.quote:
Als het goed is betaal je een bepaald percentage toch?quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar het impliceert niet echt dat je er ook ¤ 0,01 voor zou kunnen vragen, zeker niet met de BTW die de overheid er ook nog over wil hebben.
En ja, ik snap best dat als je dan 10.000 zakjes van een cent verkocht hebt, dat je dan ¤ 17,35 BTW moet afdragen, maar toch.
Ik weet alleen dat alle winkeliers hier in de omgeving het superkut en klantonvriendelijk vinden.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die vind ik nog op de grens ook.... het zou immers ongeschikt kunnen raken voor consumptie:
https://www.rijksoverheid(...)ratis-plastic-tassen
Maar eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een plastic tasje bij een snackbar heb gehad, ik krijg altijd een papieren tasje.
Overigens zijn die plastic tasjes ook heel geschikt om PMD in te verzamelen, maar kennelijk hebben ze liever dat ik een rol prullenbakzakjes koop om het PMD in te verzamelen.
Wel humor dat die Plastic Heroes zakken nog wel gratis te krijgen zijn.... om PMD in te verzamelen
Het gaat er natuurlijk om dat ze het moeten vragen, ipv dat de klant zelf alert moet zijn om geen rommel mee te krijgen die over 5 eeuwen nog niet afgebroken is.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:59 schreef maryen65 het volgende:
Ik vind deze regeling ook een aanfluiting. Ik dacht dat na 1 januari 2016 er geen plastic tasjes meer verkocht zouden worden. Kun je ze kopen voor 2ct of 5ct. Dat slaat toch nergens op dan koopt iedereen nog een tasje. Ze moeten die dingen gewoon verbieden. Wel een uitzondering voor bv de chinees want dat lekt altijd als de neten
die in zutphen ?quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:42 schreef Mylene het volgende:
Bakkerij 't Stoepje hier heeft een boete van 1500 euro gekregen vanwege geven gratis tasje aan klant.
Ze zijn juist dat omgekeerd inzamelen aan het invoeren, dat je je plastic wel thuis in de container mag gooien, maar je restafval maar zelf 150 meter verderop in een gezamenlijke container moet gooien.quote:Op woensdag 27 januari 2016 17:14 schreef yvonne het volgende:
Ik vind het meer dan prima dat er iets aan die plastic berg gedaan wordt hoor, maar voer het dan overal door, alle verpakkingen zijn nog allemaal van plastic.
Hier mag bij het plastic afval nu ook etensverpakkingenquote:Op woensdag 27 januari 2016 17:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze zijn juist dat omgekeerd inzamelen aan het invoeren, dat je je plastic wel thuis in de container mag gooien, maar je restafval maar zelf 150 meter verderop in een gezamenlijke container moet gooien.
Dus aan de ene kant zijn ze krampachtig bezig die plasticberg te verminderen, aan de anderen kant zeggen ze vrolijk "dat plastic willen we apart inzamelen, daar kunnen we mooie dingen mee doen joh".
Ja hier ook... PMD: Plastic, Metalen en Drankenkartons.quote:Op woensdag 27 januari 2016 17:25 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hier mag bij het plastic afval nu ook etensverpakkingen
Er kan dan niet nog een kwartje af voor een plastic tas?quote:Op woensdag 27 januari 2016 17:13 schreef yvonne het volgende:
Van de week wat kleding gekocht, onverwacht dus alleen handtas bij me, dan is het wel armoedig als je je dure kleding geacht wordt daarin te proppen.
er staat dan ook "geacht" nergens staat dat ik het in m'n.handtas gepropt hebquote:Op woensdag 27 januari 2016 18:36 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Er kan dan niet nog een kwartje af voor een plastic tas?
Dát is pas armoedig
Wat belet je om iets mee te nemen waar je het wel gemakkelijk in kan proppen? In een handtas past het moeilijk ja maar jij hebt vast ook wel een rugzak of een schoudertas, of je vertrekt met een plastic tas die je hebt liggen, die kan je wel gemakkelijk ergens in proppen op de heenweg.quote:Op woensdag 27 januari 2016 17:13 schreef yvonne het volgende:
Van de week wat kleding gekocht, onverwacht dus alleen handtas bij me, dan is het wel armoedig als je je dure kleding geacht wordt daarin te proppen.
Inderdaad. Ik vind het prima, het scheelt mij gedoe bij het afrekenen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 17:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat er natuurlijk om dat ze het moeten vragen, ipv dat de klant zelf alert moet zijn om geen rommel mee te krijgen die over 5 eeuwen nog niet afgebroken is.
Nee, ik ook niet.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:22 schreef Leandra het volgende:
Ik koop nooit plastic tassen in supermarkten,
Nee hoor, er waren mensen die vonden dat die er zou moeten zijn maar die is nooit afgesproken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:17 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Onterecht.
Er was toch een overgangsperiode van 3 maanden?
Eh, zelf koken?quote:
Dan wordt dat dus 'mag ik u een tasje aanbieden' voordat de producten gescand worden (en dus in feite een transactie doen), of op het moment dat de klant de portemonnee weer opgeborgen heeft.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:27 schreef ErkendFokker het volgende:
Let op:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dan moet ik nog steeds elke keer nee zeggen en krijg ik nog steeds rare blikken als ik het al inpak voordat de cassière klaar is maar nadat ze heeft gescand.quote:Op woensdag 27 januari 2016 18:58 schreef Resistor het volgende:
[..]
Dan wordt dat dus 'mag ik u een tasje aanbieden' voordat de producten gescand worden (en dus in feite een transactie doen), of op het moment dat de klant de portemonnee weer opgeborgen heeft.
Het is zo simpel eigenlijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nee hoor, ze gaven al veel eerder informatie en het is nu niet dat de winkeliers niet al vele jaren de tijd hadden om hun leven te beteren. Als je het initiatief van de overheid afwacht...quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat terwijl ze op 28 december digitaal en 29 december papieren informatie gestuurd hebben.
Daar waren ze lekker bijtijds mee.Dom van die bakkerijmedewerker. Reken dan 1 cent en verlaag de verkoopprijs per brood met 1 cent of zo.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:42 schreef Mylene het volgende:
Het is inderdaad raar dat ze dat niet tegengaan maar je kan nu eenmaal niet elk probleem in 1 keer oplossen, dat moet in stapjes gebeuren. Anders gaan mensen nog meer zeuren.quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik ging van t weekend ff wat ophalen in de plaatselijke snackbar. Werd me opeens ook al gevraagd of ik een tasje wilde, dat was dan 5 eurocent. Dat het patatje zelf in plastic bakje plus vorkje werd geleverd was dan weer geen probleem kennelijk.
Echt wat een betutteling in dit land
[ Bericht 19% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-01-2016 19:08:37 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ja, hebben we morgen een "gelegenheid" aan het eind van de middag, waar de halve familie is, en dan moet iemand eerder naar huis om te gaan koken, zodat we met 10 man zelf gekookt eten kunnen eten omdat dat gezonder is? Nah... af en toe een keer chinees kan best.quote:Op woensdag 27 januari 2016 18:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eh, zelf koken?![]()
Het is nog gezonder ook.
25 cent extra betalen is natuurlijk ook geen probleem.
Zo ging het gisteren niet. De mevrouw aan de kassa vouwde het kledingstuk netjes op en vroeg toen * hoe gaat u het meenemen ? * Ja en dan sta je toch nog ff raar te kijken.quote:Op woensdag 27 januari 2016 18:58 schreef Resistor het volgende:
[..]
Dan wordt dat dus 'mag ik u een tasje aanbieden' voordat de producten gescand worden (en dus in feite een transactie doen), of op het moment dat de klant de portemonnee weer opgeborgen heeft.
Het is zo simpel eigenlijk.
Nee de chinezen hebben iets anders bedacht, een papieren tas met een laagje aluminium folie aan de binnenkant dat mag wel.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:09 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, die bakjes van die chinees lekken altijd.
Je kunt zelf wel een plastic tas meenemen van een andere winkel (ik bewaar die dingen wel altijd, wel makkelijk) maar dan zit die weer onder de drek en kun je die ook wegflikkeren daarna.
Oh, dat is aan de ene kant wel handig (houdt ook warm) aan de andere kant is het een product dat waarschijnlijk en niet in de papierbak mag, en niet bij het PMD, dus als het niet gesplitst kan worden gooien mensen het bij het restafval (en als het wel gesplitst kan worden en mensen daar te beroerd voor zijn doen ze dat ook)..... dan kun je beter een plastic zakje hebben dat bij het PMD kan.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:28 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Nee de chinezen hebben iets anders bedacht, een papieren tas met een laagje aluminium folie aan de binnenkant dat mag wel.
Nee aluminium folie is een metaal en de laag op deze tasjes is dik genoeg om hem magnetisch te scheiden, de afvalboer moet dan alleen handmatig het papier scheiden van de folie.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, dat is aan de ene kant wel handig (houdt ook warm) aan de andere kant is het een product dat waarschijnlijk en niet in de papierbak mag, en niet bij het PMD, dus als het niet gesplitst kan worden gooien mensen het bij het restafval (en als het wel gesplitst kan worden en mensen daar te beroerd voor zijn doen ze dat ook)..... dan kun je beter een plastic zakje hebben dat bij het PMD kan.
Dat bedoel ik.... mag ik zo'n tasje wel bij het PMD doen als er papier aan vast zit?quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:42 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Nee aluminium folie is een metaal en de laag op deze tasjes is dik genoeg om hem magnetisch te scheiden, de afvalboer moet dan alleen handmatig het papier scheiden van de folie.
Nee zwarte bak, de afvalboer wist aluminiumfolie eruit met een magneet.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat bedoel ik.... mag ik zo'n tasje wel bij het PMD doen als er papier aan vast zit?
Tasjes mogen toch ook in PMD?quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:48 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Nee zwarte bak, de afvalboer wist aluminiumfolie eruit met een magneet.
Het is geen plastic en pmd is juist verboden voor tasjes
Ja klopt plastic tasjes mogen in pmd maar die mogen niet meer gratis worden uitgedeeld.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tasjes mogen toch ook in PMD?
Plastic tasjes dan....
Nee okay, maar nou proberen ze dus PMD groter te maken dan restafval, en tegelijkertijd verbannen ze de plastic tasjes, en daar komen dan alternatieven voor zoals dat papier met alufolie tasje, dat weer bij het restafval hoort.... dat gaat m niet worden dan natuurlijk.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:14 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Ja klopt plastic tasjes mogen in pmd maar die mogen niet meer gratis worden uitgedeeld.
Nee je haalt twee dingen door elkaar, ze willen de zogenaamde niet machinaal gescheiden restafval verminderen, aluminiumfolie kan zeer gemakkelijk machinaal gescheiden worden van het overige restafval en mag daarom gewoon bij het restafval.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee okay, maar nou proberen ze dus PMD groter te maken dan restafval, en tegelijkertijd verbannen ze de plastic tasjes, en daar komen dan alternatieven voor zoals dat papier met alufolie tasje, dat weer bij het restafval hoort.... dat gaat m niet worden dan natuurlijk.
Tenzij het papier en alufolie makkelijk van elkaar te scheiden is, dan kan een deel bij het papier en het alufolie bij het PMD.
Maar als dat niet makkelijk uit elkaar te halen is dan moeten mensen het dus bij het restafval gooien, en ook als het wel makkelijk uit elkaar te halen is, dan zal het scheiden van die twee tasdelen wel te lastig voor mensen zijn, en gooien ze het bij het restafval.
Maar alufolie mag ook bij het PMD... daar hoort het in principe als je afval scheidt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:22 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Nee je haalt twee dingen door elkaar, ze willen de zogenaamde niet machinaal gescheiden restafval verminderen, aluminiumfolie kan zeer gemakkelijk machinaal gescheiden worden van het overige restafval en mag daarom gewoon bij het restafval.
Klopt omdat het in feite op dezelfde band komt, onder de magneet door en afhankelijk van restafval of plastic gaat het links of rechtsaf.(uiteraard worden deze twee vormen niet tegelijk verwerkt).quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar alufolie mag ook bij het PMD... daar hoort het in principe als je afval scheidt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 28 januari 2016 08:12 schreef ErkendFokker het volgende:
Pakken drinken moeten toch ook bij PMD?
Dat is inprincipe karton met aluminium of plastic.
Waarom zou een tasje van papier en alu daar dan niet mogen?Zo had ik het nog niet bekeken... maar dat tasje zie ik dan weer als papier (met aluminiumfolie)....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien moeten ze per product maar gaan vermelden waar het bij hoort.
Almhof heeft iig al plastic bekers met een los te halen kartonnen wikkel erom.
Daardoor ook heel dun plastic trouwens.
Klopt, terwijl zowel aluminium als plastic los wel bij het PMD horen.quote:Op donderdag 28 januari 2016 11:10 schreef Zelva het volgende:
Chipszakken, aluminium met plastic, mogen ook niet bij het PMD.
Dat vind ik wel een goed idee. En laten ze het formaat van de zakken dan ook eindelijk eens aanpassen op de inhoud.quote:Op donderdag 28 januari 2016 11:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, terwijl zowel aluminium als plastic los wel bij het PMD horen.
Nog even en we krijgen dubbele chipszakken... een aluminium binnenzak met een plastic buitenzakje.
Ambtenaren.quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:27 schreef ErkendFokker het volgende:
Let op:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Volgens mij is al die lucht om te voorkomen dat je chips in de winkel al gecrushed wordenquote:Op donderdag 28 januari 2016 11:47 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een goed idee. En laten ze het formaat van de zakken dan ook eindelijk eens aanpassen op de inhoud.
Lekker boeiend allemaal. Ik gooi alles gewoon in 1 vuilcontainer.quote:Op woensdag 27 januari 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee okay, maar nou proberen ze dus PMD groter te maken dan restafval, en tegelijkertijd verbannen ze de plastic tasjes, en daar komen dan alternatieven voor zoals dat papier met alufolie tasje, dat weer bij het restafval hoort.... dat gaat m niet worden dan natuurlijk.
Tenzij het papier en alufolie makkelijk van elkaar te scheiden is, dan kan een deel bij het papier en het alufolie bij het PMD.
Maar als dat niet makkelijk uit elkaar te halen is dan moeten mensen het dus bij het restafval gooien, en ook als het wel makkelijk uit elkaar te halen is, dan zal het scheiden van die twee tasdelen wel te lastig voor mensen zijn, en gooien ze het bij het restafval.
Waar is hier?quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:42 schreef Mylene het volgende:
Ik niet, en ik woon in een gemeente die streeft naar omgekeerd inzamelen, en dat betekent dat (als dat erdoor gedramd wordt) ik m'n restafval naar een container zal moeten gaan brengen, en de huidige glas- en plasticcontainers staan 300 meter verderop (enkele reis).quote:Op donderdag 28 januari 2016 12:37 schreef superniger het volgende:
[..]
Lekker boeiend allemaal. Ik gooi alles gewoon in 1 vuilcontainer.
quote:Op donderdag 28 januari 2016 08:12 schreef ErkendFokker het volgende:
Pakken drinken moeten toch ook bij PMD?
Dat is inprincipe karton met aluminium of plastic.
Waarom zou een tasje van papier en alu daar dan niet mogen?Zoals al eerder gezegd kun je die tasjes zowel bij pmd als restafval kwijt gaan beide onder dezelfde magneet doorSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Inderdaad, wat een onzin! En wat een fijne "beloning" voor het recyclen van plastic...quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:48 schreef bluemoon23 het volgende:
Voor afhaaleten zouden ze dus ook een uitzondering moeten maken.
Leuk, maar mijn plastic tasje komt niet in de oceaan terecht! Zelfs zwerfvuil hier wordt netjes opgehaald en verwerkt.quote:Op woensdag 27 januari 2016 20:39 schreef Kosmoproleet het volgende:
Ondertussen raakt de oceaan vergiftigd en onze vis ook, maar he, 10 cent betalen voor een tasje of je eigen tasje meenemen is teveel gevraagd.
En als ik iets op internet bestel, komt het in een doosje met plakband of in een plastic zak. Hoe dan ook veel meer verpakking dan een zakje in de winkel.quote:De detailhandel valt niet om vanwege 10 cent voor een tasje, het valt om omdat er nieuwe tijden zijn aangebroken en veel van internet besteld kan worden.
Reclametasjes mogen welquote:Op donderdag 28 januari 2016 13:53 schreef bloodymary1 het volgende:
Hoe gaan ze dat eigenlijk doen op beurzen etc. Daar krijg je vaak een soort goodiebag mee bij stands, een plastic tasje gevuld met folders en proefmonsters e.d. Dat mag dan ook niet meer?
Die 1 keer per jaar dat je chemisch afval of metaalafval hebt.quote:Op donderdag 28 januari 2016 14:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Inderdaad, wat een onzin! En wat een fijne "beloning" voor het recyclen van plastic...
Ik heb ondertussen een logistiek centrum in de keuken:
-statiegeldflessen
-glas
-plastic
-drinkkartons
-metaal
-papier
-GFT
-restafval
-chemisch
-grofvuil
En de paar gratis zakjes per jaar werden netjes hergebruikt als afvalzak! Ondertussen zijn ze zo doorgeslagen dat een zak aardappels scheurt als ik hem optil, omdat alles veel te dun is.
Als ik toch rijk was... zou ik krokodillenleren tassen laten maken, en die slechts eenmalig gebruiken![]()
Want een stuiver of duppie kan er dan niet meer vanaf?quote:Op woensdag 27 januari 2016 15:48 schreef bluemoon23 het volgende:
Voor afhaaleten zouden ze dus ook een uitzondering moeten maken.
Ze hebben nog steeds tasjes, je moet er alleen een stuiver of duppie voor betalen. Vind ik geen probleem.quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:48 schreef bluemoon23 het volgende:
Nee, niet omdat die stuiver of duppie er niet afkan maar omdat het alternatief (het eten in je eigen meegbrachte tas stoppen) niet bruikbaar is.
Geen zuivel dus?quote:Op donderdag 28 januari 2016 18:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor de drankverpakkingen is er een simpele oplossing: koop ze niet. Je lichaam en je bankrekening zullen je dankbaar zijn.
Het merendeel van de snackbars die ik in mijn leven heb bezocht, zwoor bij plastic.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:10 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgens mij geven snackbars al 20 jaar papieren tasjes mee. Kan me niet herinneren dat dat ooit in plastic heeft gezegen. Lijkt me ook niet handig, dan gaat het allemaal schuin en zo.
Ik bezoek dan ook kwalitaria'squote:Op donderdag 28 januari 2016 20:11 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het merendeel van de snackbars die ik in mijn leven heb bezocht, zwoor bij plastic.
Bestaat die franchiseketen nog?quote:
Is dat een keten dan? Ik dacht dat sommige frietboeren zichzelf gewoon zo noemden zodat het net lijkt of ze kwaliteit uitstralen. Maar ik weet er nog wel ja, die zich zo noemen.quote:
Hahaha, nee, dat is een franchise. Met gedeeld marketingplatform en POS-materiaal. Waaronder waarschijnlijk bedrukte tasjes.quote:Op donderdag 28 januari 2016 20:22 schreef bloodymary1 het volgende:
Is dat een keten dan? Ik dacht dat sommige frietboeren zichzelf gewoon zo noemden zodat het net lijkt of ze kwaliteit uitstralen. Maar ik weet er nog wel ja, die zich zo noemen.
Wel zuivel, in mijn geval kwark (dat noem ik eten, geen drank). Geen frisdrank, dus ook geen vruchtensap. Ik ken bovendien geen zuivel die in zulke pakken wordt verkocht. Wel nepzuivel (soja) maar geen zuivel.quote:
Wat denk je van melk? Dat gaat bij de drankkartons, niet bij het papier.quote:Op donderdag 28 januari 2016 23:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Geen frisdrank, dus ook geen vruchtensap. Ik ken bovendien geen zuivel die in zulke pakken wordt verkocht.
Elke gemeente is afzonderlijk bezig het wiel uit te vinden, vandaar dat ze overal ander beleid hebben, andere containers aanbieden, andere scheiding verwachten, en zichzelf vooral lekker bezig houden met experimenten. Den Haag zal een vast tarief hebben, andere gemeenten betalen per zak of per container of zelfs per kg.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 12:43 schreef Ringo het volgende:
Wat moeten mensen hier moeilijk doen, ik flikker mijn papier ook gewoon in de vuilnisbak. Niks gescheiden. Zal er wel aan liggen dat ik in Den Haag woon..
Ja, en er is ook een meldpuntquote:Op vrijdag 29 januari 2016 14:44 schreef Gerard_Geit het volgende:
Hoe wordt dit gecontroleerd dan?
Zijn er serieus ambtenaren belast met het zijn van mystery-shopper om deze gruwelijke misdrijven te constateren en vervolgens te beboeten?
Wat voor combinatie van NSB-WaffenSS-NSDAP gebruikt dat meldpunt dan?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 14:56 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Ja, en er is ook een meldpunt
ideaal om je concurrent te sarrenquote:Op vrijdag 29 januari 2016 15:25 schreef Gerard_Geit het volgende:
[..]
Wat voor combinatie van NSB-WaffenSS-NSDAP gebruikt dat meldpunt dan?_!
Want, wie weet is hij undercover opsporingsambtenaar? Wie gaat dat merken dan?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 14:17 schreef ErkendFokker het volgende:
Gisteren kwam bij ons in de pizzeria een jongen die online had besteld en betaald. Hij wilde graag een tasje bij z'n bestelling.
Ik heb uitgelegd dat dat 5 cent kost (al kostte het eigenlijk 10 cent), maar hij had geen contant geld mee.
Was hij helemaal pissig dat ik hem geen tasje gaf. Ja ik ga niet een boete van 1500 euro riskeren voor die paar cent..
Jazeker! In het kader van "de overheid moet groeien" hebben ze deze ambtenaren speciaal opgeleid in het opsporen van dit zware milieudelict.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 14:44 schreef Gerard_Geit het volgende:
Zijn er serieus ambtenaren belast met het zijn van mystery-shopper om deze gruwelijke misdrijven te constateren en vervolgens te beboeten?
Een pond? Ik heb in een week een enorme vuilniszak vol plastic, maar dat weegt amper een pond. Juist verpakkingen zorgen ervoor dat er veel minder wordt weggegooid.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 15:40 schreef Ringo het volgende:
Gaan ze ook nog eens achter de industrie aan om ervoor te zorgen dat er minder plastic verpakkingsmaterialen worden gebruikt? Een halfuurtje boodschappen doen levert zo een pond aan plastic op
Dat is een vraag waar de groenlinksige beleidsambtenaresses op het ministerie geen rekening mee hebben gehouden, zeg! Het gaat om het idee en het principe. De bewwwustworrrding.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Zou het stand houden voor een rechter, om te beargumenteren dat het milieudelict waar 1500 euro boete op staat dusdanig ernstig is dat het voor 5 cent kan worden afgekocht?
Gewoon je veldfles en je plunjezak mee! Beetje creatief denken, Remco.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 15:54 schreef RemcoDelft het volgende:
Een pond? Ik heb in een week een enorme vuilniszak vol plastic, maar dat weegt amper een pond. Juist verpakkingen zorgen ervoor dat er veel minder wordt weggegooid.
Zie je het voor je dat je vlees, koekjes en melk zonder verpakking gaat kopen?
Dat gaat heus niet gebeurenquote:Op vrijdag 29 januari 2016 15:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een pond? Ik heb in een week een enorme vuilniszak vol plastic, maar dat weegt amper een pond. Juist verpakkingen zorgen ervoor dat er veel minder wordt weggegooid.
Zie je het voor je dat je vlees, koekjes en melk zonder verpakking gaat kopen?
quote:Nieuw afbreekbaar plastic door toevalstreffer
HEINKENSZAND - Een nieuwe soort bioplastic is in de maak en het is een Zeeuwse uitvinding. Nico Osse uit Heinkenszand kwam er per toeval achter hoe je een nieuw soort plastic kan produceren dat in een half jaar tijd wordt afgebroken in de natuur.
CD-hoesjes
Osse handelt al jaren in plastic. Jarenlang maakte hij speciale cd-hoesjes voor artiesten als Madonna en REM. Later zette hij stappen op de markt van de telecom. Zo produceerde hij eenmalige plastic verpakkingen voor pre-paid simkaarten. Vanuit die markt is de afgelopen jaren de vraag gekomen om milieuvriendelijke verpakkingen te maken.
Palmbladeren
Vier jaar geleden zette Osse de stap en kocht palmbladeren in om daar verpakkingsmateriaal van te maken. Dat werkte niet dus stopte hij niet veel later met zijn project. Samen met een fabriek in Oosterhout mengde hij de overgebleven palmbladeren in een machine met al bestaand biologisch plastic, PLA (gemaakt uit suikerbieten en rietsuiker). Het was een test om te kijken of beide materialen samen gaan, maar het bleek wel erg goed te werken, wat leidde tot verbaasde blikken bij onderzoekers.
Composthoop
Arjen van de Mortel is onderzoeker en werkt nauw samen met onderzoeksbureau Avans. Hij heeft verschillende soorten plastic getest met de nieuwe samenstelling, 50% palmblad en 50% PLA. Volgens hem is deze ontdekking revolutionair: "Biologisch afbreekbaar plastic kennen we al langer, PLA bijvoorbeeld. Maar om dat af te breken moet het nog wel in een fabriek worden verwerkt. Met deze nieuwe soort bioplastic hoeft dat niet. Je kunt het op de composthoop gooien en binnen een half jaar is er niets van over."
Orders
Nico Osse en zijn collega in Oosterhout deden de test vier jaar geleden. Na veel testen en onderzoeken door verschillende bureaus en universiteiten is het product nu klaar om de markt op te gaan. "We hebben inmiddels orders binnen uit Frankrijk en Amerika en een bedrijf dat over de hele wereld zit."
Op de vraag of dit dé nieuwe soort plastic van de wereld wordt, een soort die niet meer vervuild maar bijdraagt aan het milieu is het antwoord van de uitvinders eenduidig: "Er zitten ook nadelen aan ons plastic. Het breekt af onder bepaalde omstandigheden en dat is niet bij elk product gewenst. Ook is het niet doorzichtig, want het blad dat we eraan toevoegen is dat niet. Maar voor eenmalige verpakkingen zoals voor eten en voor in de telecom is dit uitermate geschikt. Bovendien de prijs gelijk aan het standaard plastic dat we nu gebruiken."
Je brengt ze (al) op een idee.....quote:Op vrijdag 29 januari 2016 15:40 schreef Ringo het volgende:
Gaan ze ook nog eens achter de industrie aan om ervoor te zorgen dat er minder plastic verpakkingsmaterialen worden gebruikt? Een halfuurtje boodschappen doen levert zo een pond aan plastic op, maar dat ene focking tasje is blijkbaar levensbedreigend.
O wacht, die industrie heeft natuurlijk wél een sterke lobby.
O wacht, je kunt de consument heel gemakkelijk een schuldgevoel aanpraten als je maar de juiste communicatiemiddelen inzet.
O wacht, vrije markt enzo, die industrie lost het heus zelf wel op.
O wacht, krijgen we hier niet allemaal een heel fijn warm milieuvriendelijk gevoel bij?
O wacht, is dit niet gewoon een heel handig melkkoetje van de staat, je schrijft eens wat absurd hoge boetes uit en je kan er nog een inspectie-apparaat mee inrichten ook, extra ambtenaren, werkgelegenheid, ka-ching!
Niet overdrijven nou... misschien komen er ander soort flesjes voor in de plaats en beginnen zequote:Op vrijdag 29 januari 2016 17:56 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je brengt ze (al) op een idee.....
Eerst kijken of het tasje wordt gedragen en straks of het bakkie aan de kant kan.....
Straks mag je cola kopen mits je zelf een fles meeneemt.
Hadden we niet een tijdje ook verpakkingsbelasting? Dat was ook geen succesquote:Op vrijdag 29 januari 2016 15:40 schreef Ringo het volgende:
Gaan ze ook nog eens achter de industrie aan om ervoor te zorgen dat er minder plastic verpakkingsmaterialen worden gebruikt? Een halfuurtje boodschappen doen levert zo een pond aan plastic op, maar dat ene focking tasje is blijkbaar levensbedreigend.
O wacht, die industrie heeft natuurlijk wél een sterke lobby.
O wacht, je kunt de consument heel gemakkelijk een schuldgevoel aanpraten als je maar de juiste communicatiemiddelen inzet.
O wacht, vrije markt enzo, die industrie lost het heus zelf wel op.
O wacht, krijgen we hier niet allemaal een heel fijn warm milieuvriendelijk gevoel bij?
O wacht, is dit niet gewoon een heel handig melkkoetje van de staat, je schrijft eens wat absurd hoge boetes uit en je kan er nog een inspectie-apparaat mee inrichten ook, extra ambtenaren, werkgelegenheid, ka-ching!
De laatste keer dat ik melk kocht was die in een fles verpakt maar goed, ik kies er liever voor om mijn calorieën te eten dan te drinken. Gewoon water is prima. In ieder geval bevat melk nog iets wat nuttig is, dat kan je van frisdrank (inclusief vruchtensappen, al dan niet nep, IceTea, energiedranken...) en alcoholische dranken niet zeggen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 11:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat denk je van melk? Dat gaat bij de drankkartons, niet bij het papier.
Een zeer bekende foto. Ja, dat is heel erg treurig.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:00 schreef FANN het volgende:
[..]
Niet overdrijven nou... misschien komen er ander soort flesjes voor in de plaats en beginnen ze
gewoon eerst met dingen die je eigenlijk gewoon af kan schaffen.
Zeg nou eerlijk, als je blikjes bier of cola koopt dan mogen dat toch ook best losse blikjes zijn?
Waarom moet alles in dit soort plastic gevallen?
[ afbeelding ]
Is toch best treurig als je zoiets ziet?
Jij was alweer bij de chinees (geen hoofdletter, want categorie eten in dit gevalquote:Op donderdag 28 januari 2016 23:47 schreef Leandra het volgende:
Vanavond bij de Chinees idd: heeft u een tasje mee?
Dat werd dus 10 cent voor een tasje.
Achteraf gezien 5 cent, want het ging in 2 tasjes
Eens. De kwalitatief betere, die lang meegaan, mogen ze gewoon tegen kostprijs verkopen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:57 schreef rutger05 het volgende:
Zeer goede zaak. Schandalig dat dit niet eerder is ingevoerd. Ook zou een plastic tas minimaal 1 euro moeten kosten.
Hallelujah. Het werkt, zelfs zonder meer dan 1 cent aan kosten te verplichten per tas. Blijkbaar hebben Nederlanders dan nog steeds wat van die zuinigheid in zich.quote:Ik heb bij enkele winkeliers gevraagd of er nu minder tassen werden gevraagd door klanten. Het blijkt dat het een groot succes is. De meeste mensen nemen nu, volkomen normaal, zelf een tas mee. Als er voedselveiligheid in het geding is mag plastic nog gewoon worden gebruikt.
Deze maatregel scheelt miljarden plastic tasjes alleen al in Nederland. Minder onnodige vervuiling en minder grondstoffen- en energieverbruik. Onvoorstelbaar dat er nog onverantwoordelijke egoïsten zijn die hier op tegen zijn en hierover klagen.
Hoog van te toren blazen hoe ongezond sommige dingen wel niet zijn (inclusief vruchtensappen, WTF?!), maar te beroerd zijn om je glas naar de glascontainer te brengen... kom maar eens uit die toren.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik melk kocht was die in een fles verpakt maar goed, ik kies er liever voor om mijn calorieën te eten dan te drinken. Gewoon water is prima. In ieder geval bevat melk nog iets wat nuttig is, dat kan je van frisdrank (inclusief vruchtensappen, al dan niet nep, IceTea, energiedranken...) en alcoholische dranken niet zeggen.
Het is ook veel gemakkelijker bij het doen van boodschappen en je verspilt veel minder geld terwijl je minder dik wordt, minder snel diabetes krijgt, minder futloos wordt etc.
Jij vroeg echter aan mij of dat ik ze koop. Het antwoord is nee, de enige zuivel die ik koop is kwark en die zit in potten (dat zou je eigenlijk bij het plastic moeten gooien, helaas moet je in mijn gemeente daarvoor naar zo'n bak toelopen die overvol zit en waar het veel te goor is, als ze dat nu apart zouden inzamelen van deur tot deur...), niet in verpakkingen die bij de PMD gaan.
Eens in de twee weken fiets ik als een schillenboer richting supermarkt. Grote plastic tas met plastic afval achterop, grote stoffen (design uiteraard, ons blijft ons) boodschappentas met glaswerk voor. Al rinkelend fiets ik door de straten richting plastic- en glasbak.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:31 schreef Leandra het volgende:
Hoog van te toren blazen hoe ongezond sommige dingen wel niet zijn (inclusief vruchtensappen, WTF?!), maar te beroerd zijn om je plastic naar de plastic container te brengen... kom maar eens uit die toren.
Ik moet er ook 300 meter voor lopen (en weer terug) met m'n kreupele lijf.
Nee, niet alweer.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij was alweer bij de chinees (geen hoofdletter, want categorie eten in dit geval)?
Tip: neem een doos mee.
Wil jij alsjeblieft wat beter lezen? Ik breng altijd mijn glas naar de glasbak!quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoog van te toren blazen hoe ongezond sommige dingen wel niet zijn (inclusief vruchtensappen, WTF?!), maar te beroerd zijn om je glas naar de glascontainer te brengen... kom maar eens uit die toren.
Hoe houdt dat je tegen om een doos in je kofferbak te hebben liggen voor het geval dat...?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, niet alweer.
Die eerste keer dat het genoemd werd had ik het ook al over hoe het gisteren zou gaan bij de Chinees (zit mobiel, ga niet alles aanpassen).
En zoals ik eerder al gezegd had, ik kwam bij een gelegenheid vandaan, we gingen onderweg naar huis Chinees halen.
Ik loop wat vaker, maar de plastic- en glascontainer staan hier aan t eind van de straat dus als het geen baggerweer is dan loop ik die 300 meter (en weer terug), en glas vaak mee richting supermarkt, daar staat ook een glasbak en ik verzamel de lege flessen (zowel met als zonder statiegeld) en potten in de boodschappentas die in de keuken aan de verwarming hangt.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:34 schreef Copycat het volgende:
[..]
Eens in de twee weken fiets ik als een schillenboer richting supermarkt. Grote plastic tas met plastic afval achterop, grote stoffen (design uiteraard, ons blijft ons) boodschappentas met glaswerk voor. Al rinkelend fiets ik door de straten richting plastic- en glasbak.
Wat doe je dan met je kwarkpotten?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wil jij alsjeblieft wat beter lezen? Ik breng altijd mijn glas naar de glasbak!
Kun je nou ook al voor me bepalen dat ik daar altijd ruimte voor in de kofferbak heb?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe houdt dat je tegen om een doos in je kofferbak te hebben liggen voor het geval dat...?
Duppie lenen?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:57 schreef Fer het volgende:
McDonalds gehaald. Een grote papieren tas kartonnen verpakkingen is nu over en dat gaat gewoon in de vuilnisbak, niet bij het oud papier, met al die vette sausresten.
Maar het zak je van de visboer kost 10ct.
Ik zie er echt tegenop, om al die warme dampende zaken, als versgebakken vis of warm eten vande de afhaaltoko in een eigen tas mee te nemen.
Dan koop je een paar tasjesquote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:57 schreef Fer het volgende:
McDonalds gehaald. Een grote papieren tas kartonnen verpakkingen is nu over en dat gaat gewoon in de vuilnisbak, niet bij het oud papier, met al die vette sausresten.
Maar het zak je van de visboer kost 10ct.
Ik zie er echt tegenop, om al die warme dampende zaken, als versgebakken vis of warm eten vande de afhaaltoko in een eigen tas mee te nemen.
quote:
http://www.nrc.nl/next/20(...)en-en-sauzen-1575602quote:Er zijn een paar uitzonderingen. Zo blijven plastic tassen die noodzakelijk zijn vanwege de functionaliteit of de voedselveiligheid gratis. Denk hierbij aan tasjes die worden gebruikt bij etenswaren die kunnen lekken, zoals soep, sauzen of verse vis. Ook de dunne hemdtasjes die je op de markt krijgt – tasjes dunner dan 15 micron, oftewel 0,015 millimeter – vallen niet onder het verbod. Papieren of stoffen tassen mogen wel gratis aan klanten worden gegeven
Ja, maar dat voeren ze dus ook niet overal door. Tot nu toe moeten betalen voor zulke tasjes die je echt niet in een andere tas wilt vervoeren.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:10 schreef FANN het volgende:
[..]![]()
is niet eens nodig![]()
2.Geldt het verbod voor alle plastic tassen?
[..]
http://www.nrc.nl/next/20(...)en-en-sauzen-1575602
Nou dan betaal je een duppiequote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:16 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ja, maar dat voeren ze dus ook niet overal door. Tot nu toe moeten betalen voor zulke tasjes die je echt niet in een andere tas wilt vervoeren.
Hier word ik altijd een beetje moedeloos van. Er zijn vast en (ik heb, zeker) meer zielige foto's/situaties die niets te maken hebben om "tasjes stellingen" te onderbouwen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 18:00 schreef FANN het volgende:
[..]
Niet overdrijven nou... misschien komen er ander soort flesjes voor in de plaats en beginnen ze
gewoon eerst met dingen die je eigenlijk gewoon af kan schaffen.
Zeg nou eerlijk, als je blikjes bier of cola koopt dan mogen dat toch ook best losse blikjes zijn?
Waarom moet alles in dit soort plastic gevallen?
[ afbeelding ]
Is toch best treurig als je zoiets ziet?
Je scheten ruiken dan ook veel lekkerder.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik melk kocht was die in een fles verpakt maar goed, ik kies er liever voor om mijn calorieën te eten dan te drinken. Gewoon water is prima. In ieder geval bevat melk nog iets wat nuttig is, dat kan je van frisdrank (inclusief vruchtensappen, al dan niet nep, IceTea, energiedranken...) en alcoholische dranken niet zeggen.
Het is ook veel gemakkelijker bij het doen van boodschappen en je verspilt veel minder geld terwijl je minder dik wordt, minder snel diabetes krijgt, minder futloos wordt etc.
Overdrijf niet zoquote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:17 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hier word ik altijd een beetje moedeloos van. Er zijn vast en (ik heb, zeker) meer zielige foto's/situaties die niets te maken hebben om "tasjes stellingen" te onderbouwen.
Bijgaand gevolg wordt niet opgelost door een kreupele regelgeving t.a.v. tasjes in te voeren.
Het probleem zijn niet plastictasjes maar het feit dat mensen hun rommel niet (willen) opruimen en "wij" die attitude niet echt aan de kaak durven te stellen. Wat bedenken we als oplossing, expliciet laten betalen omdat minder dan 0.01% het verdomd om z'n rotzooi op te ruimen.
Ik weet niet niet hoe het bij anderen gaat. Ik gooi niets zomaar op straat noch ergens anders dan in de container. Nu komt er één of andere kutwet waardoor ik vooraf moet gaan nadenken of en hoeveel tasjes ik mee moet nemen.
Straks gaan we allemaal boodschappen doen met een trolley achter onze kont. Op zichzelf niets mis mee maar ik stoor mij er aan dat we symptomen bestrijden terwijl elders in de wereld er geen jota zal veranderen.
Ik mocht van de week anders gewoon 10ct aftikken bij de slager voor zo'n slap plastic tasjequote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:10 schreef FANN het volgende:
[..]![]()
is niet eens nodig![]()
2.Geldt het verbod voor alle plastic tassen?
[..]
http://www.nrc.nl/next/20(...)en-en-sauzen-1575602
http://www.seathetruth.nl/achtergrond/de-plastic-soep/quote:Afval in zee beïnvloedt maar liefst 267 soorten wereldwijd. 86% van alle zeeschildpadden (die plastic zakken makkelijk aanzien voor smakelijke kwallen) worden door plastic bedreigd, 44% van de zeevogels en 43% van alle zeezoogdieren. Dit zijn slechts voorzichtige schattingen, want de meeste dieren die gedood worden door plastic zullen verdwijnen in de oceaan. Zij worden niet gevonden en dus ook niet meegerekend met deze getallen.
Vooral jonge zeeleeuwen worden het slachtoffer van plastic. Nieuwsgierig en speels als zij van nature zijn, worden zij aangetrokken door het ronddrijvend afval. Vaak met fatale gevolgen; jonge zeeleeuwen raken verstrikt in plastic en sterven uiteindelijk een langzame en pijnlijke dood door verstikking, of omdat het plastic zich steeds dieper in het vel boort (omdat het niet met het dier meegroeit). Tragisch genoeg zal na de dood van de zeeleeuw het plastic nog lang niet zijn afgebroken en is het weer klaar voor een nieuw slachtoffer.
De plastic soep is erg moeilijk op te ruimen. Grote stukken plastic zouden nog uit het water gezeefd kunnen worden, maar voor de kleinere deeltjes is dit bijna onmogelijk. Al het plankton zou dan ook uit het water gezeefd worden. Het is van groot belang dat de toevoer van plastic afval in de oceanen zo snel mogelijk stopt.
Zeur niet zo en lees.........quote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:24 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ik mocht van de week anders gewoon 10ct aftikken bij de slager voor zo'n slap plastic tasje.
Ja die tasjes zijn bedoeld tegen lekkend vocht van verse waren. 1 keer raden wat er de volgende ochtend in dat tasje zat.quote:
soep?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:28 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja die tasjes zijn bedoeld tegen lekkend vocht van verse waren. 1 keer raden wat er de volgende ochtend in dat tasje zat.
Daar gaat het niet omquote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:17 schreef FANN het volgende:
[..]
Nou dan betaal je een duppieCc wil het het wel lenen en ik ook hoor
Maar je kan toch nog steeds tasjes plastic tasjes kopen als het écht écht niet anders kan?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:34 schreef Maraca het volgende:
[..]
Daar gaat het niet omHet idee is dat ze het beleid van tasjes willen ontmoedigen en mensen willen aansporen zelf tasjes mee te nemen. Wat echt prima is en ik ook probeer te doen. Maar het is in de praktijk niet altijd haalbaar doordat niet alles in een rugtas/boodschappentas/whatever kan. Dat is gewoon vervelend. Dan sla je als overheid de plank mis.
Ik snap dat het niet het einde van de wereld is maar hallo, wie is hier aan het overdrijven ?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:20 schreef FANN het volgende:
[..]
Overdrijf niet zo![]()
Ze moeten toch érgens beginnen, en je kan gewoon van die opvouwbare tasjes kopen, bij de Hema bijvoorbeeld of Etos, doe in je tas of jaszak en je hebt altijd een tasje bij je en ja van vis
gaat zo'n tasje wel stinken, dus dan betaal je een duppie, misschien vinden ze dar ook nog een alternatief voor.
Dat komt omdat jij alleen kijkt naar het feit dat je 10 cent extra moet betalen. Dat boeit mij geen ene bal en betaal ik zonder te morren. Mij gaat het erom dat ze iets doorvoeren waar niet echt goed over nagedacht is en over is gecommuniceerd. Bijvoorbeeld dat volgens het bericht dat je zelf hebt geplaatst en je in de praktijk wat anders ziet, omdat het te vaag is en ondernemers bang zijn voor de boete van EUR 1.500. Daar kan ik niet zo goed tegenquote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:39 schreef FANN het volgende:
[..]
Maar je kan toch nog steeds tasjes plastic tasjes kopen als het écht écht niet anders kan?
En als het wél anders kan hoef je dat niet te doen, dat scheelt toch weer een heleboel tasjes.
Er zijn nog 10.0000 dingen die je kan bedenken die ook moeten veranderen, maar je kan niet
alles in één keer veranderen, dat zie je nu al, mensen die helemaal in paniek raken dat ze geen
gratis plastic tasje meer krijgen, zal wel een kwestie van wennen zijn en voor he vlees en de vis
komen misschien andere mogelijkheden, maar zolang die er nog niet zijn, krijg je dus óf gratis
een (héél dun) tasje of je betaald een duppie, ik zie écht het probleem niet, maar kan aan mij liggen
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:43 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik snap dat het niet het einde van de wereld is maar hallo, wie is hier aan het overdrijven ?
Een EU die regelgeving maakt waarbij tasjes expliciet afgerekend moeten worden ....... je moet er maar opkomen. Je zou ook/beter kunnen zeggen dat je voor ingezameld plastics zeg ¤1 per kilo krijgt. Dat heet positieve stimulatie.
Je moet niet ergens aan beginnen omdat je er aan kunt beginnen en men vindt dat het voor mij niet zo erg is. Een oplossing voor een probleem moet je onderbouwen en goed inregelen.
De mensen die zomaar wat weggooien, trekken zich 0,0 iets aan van die paar cent.
Over 2 maanden zijn "we" er aan gewend dat je expliciet 1ct, 3ct, 5ct fo 10ct moet betalen wat daarna niets meer uithaalt.
Ik voel mij (ergens) gekleineerd door de regeling. Net voor ¤56 vis en ¤85 aan boeken gekocht, die twee,wil je echt niet in dezelfde tas ..... dus wilt u een tasje van 5ct.......
Het zou mij beter geweest zijn dat het zomaar weggooien van afval incl. plastic op straat, ontiegelijk zwaar zou worden beboet met ¤1500 per geval of 10 uur opruimen.
Dat je dat misschien niet gelijk (altijd) kunt handhaven, begrijp ik ook maar de "angstwerking" die dan uitgaat naar veroorzakers van vervuiling werkt vele malen beter. Hierbij mag je zelfs van mij de eerst 2 keer met een waarschuwing wegkomen.
Het gaat er dan niet dat je gegarandeerd wordt betrapt maar wee je gebeente wanneer die (B)OA de bon voor vervuiling met een passende smile overhandigt......
Misschien gaat het er ook een beetje om dat er meer mensen gaan nadenken over die bergquote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:44 schreef Maraca het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij alleen kijkt naar het feit dat je 10 cent extra moet betalen. Dat boeit mij geen ene bal en betaal ik zonder te morren. Mij gaat het erom dat ze iets doorvoeren waar niet echt goed over nagedacht is en over is gecommuniceerd. Bijvoorbeeld dat volgens het bericht dat je zelf hebt geplaatst en je in de praktijk wat anders ziet, omdat het te vaag is en ondernemers bang zijn voor de boete van EUR 1.500. Daar kan ik niet zo goed tegenBeetje net zoals de verpakkingsbelasting van vroeger. Betaalde het ook zonder te klagen naar de ondernemer, maar er was ook niet over nagedacht
Oh het idee is ook echt primaquote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:53 schreef FANN het volgende:
[..]
[..]
Misschien gaat het er ook een beetje om dat er meer mensen gaan nadenken over die berg
plastic afval en als mensen gaan nadenken en begrijpen dat het écht een probleem is dan
misschien, heel misschien zijn ze dan bereid om zélf een tasje mee te nemen of zelf een alternatief te bedenken om vlees of vis te vervoeren.
Vooral mensen die kinderen hebben misschien? Je wil je kinderen toch niet zo'n erfenis nalaten?
Ik heb niet eens kinderen, maar ik vind het best sneu als ik bedenk hoe de wereld er over
een x aantal jaren uit gaat zien als het zo doorgaat en dan moeten zij daar maar mee leven.
Nah ja, dan ben ik toch al dood, zo kan ik ook denken
Dat begrijp ikquote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:56 schreef Maraca het volgende:
[..]
Oh het idee is ook echt primaHet mag zeker minder. En tips voor alternatieven om chinees, vis en vlees te vervoeren hoor ik ook graag, want ben wel voorstander van minder plastic tassen. Heb voor mijn boodschappen een stoffen boodschappentas, maar die is echt ongeschikt voor potentieel lekkende dingen
Nu overdrijf je ..... de wereld met of zonder ons mensen, laat staan kinderen draait gewoon door. Het zou fijn zijn dat we als soort blijven bestaan. De vraag is of we dat doen met een vrije wil of omdat we dat moe(s)ten.....quote:Op vrijdag 29 januari 2016 20:53 schreef FANN het volgende:
[..]
Misschien gaat het er ook een beetje om dat er meer mensen gaan nadenken over die berg
plastic afval en als mensen gaan nadenken en begrijpen dat het écht een probleem is dan
misschien, heel misschien zijn ze dan bereid om zélf een tasje mee te nemen of zelf een alternatief te bedenken om vlees of vis te vervoeren.
Vooral mensen die kinderen hebben misschien? Je wil je kinderen toch niet zo'n erfenis nalaten?
Ik heb niet eens kinderen, maar ik vind het best sneu als ik bedenk hoe de wereld er over
een x aantal jaren uit gaat zien als het zo doorgaat en dan moeten zij daar maar mee leven.
Nah ja, dan ben ik toch al dood, zo kan ik ook denken
dat is waarquote:Op vrijdag 29 januari 2016 21:02 schreef Vallon het volgende:
Nu overdrijf je ..... de wereld met of zonder ons mensen, laat staan kinderen draait gewoon door.
Succes met zappen en geloven dat er hard wordt nagedacht....quote:Op vrijdag 29 januari 2016 21:00 schreef FANN het volgende:
[..]
Dat begrijp iken de overheid gelukkig ook, dus daarom nog steeds, ik hoop voor korte tijd,
een gratis plastic tasje of een tasje voor een duppie.
Een alternatief heb ik nog niet gezien, tja, zelf iets meenemen van tupperware ofzo, maar goed
dat is ook niet ideaal, snap ik ook, ze zijn vast hard na aan het denken over dit probleem
Een mystery-shopper is iets anders dan waar jij het over hebt. Dat wordt veel gedaan door tienermeisjes en studentes die een beetje geld willen bijverdienen, zij worden vaak betaald door het bedrijf zelf wat tig van filialen heeft en op deze manier wil controleren of dat die filialen goed functioneren.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 14:44 schreef Gerard_Geit het volgende:
Hoe wordt dit gecontroleerd dan?
Er is nog een nadeel wat niet wordt vermeld: er is landbouwgrond voor nodig. Dat is een serieus probleem in het licht bezien van een absurd sterk groeiende wereldbevolking, het schaarser worden van de fossiele brandstoffen (die worden voor de productie van mest gebruikt) en het steeds minder vruchtbaar worden van de landbouwgrond (tientallen procentpunten voor vele mineralen).quote:Op vrijdag 29 januari 2016 17:25 schreef FANN het volgende:
[..]
Dat gaat heus niet gebeurenze zijn hard bezig met zoeken naar betere alternatieven
[..]
Ik ben even jouw weg kwijt in relatie tot tasjes....quote:Op vrijdag 29 januari 2016 21:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er is nog een nadeel wat niet wordt vermeld: er is landbouwgrond voor nodig. Dat is een serieus probleem in het licht bezien van een absurd sterk groeiende wereldbevolking, het schaarser worden van de fossiele brandstoffen (die worden voor de productie van mest gebruikt) en het steeds minder vruchtbaar worden van de landbouwgrond (tientallen procentpunten voor vele mineralen).
quote:Op vrijdag 29 januari 2016 21:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik ben even jouw weg kwijt in relatie tot tasjes....
Het ging over bioplastic die wordt gemaakt van planten en zo die worden verbouwd. Dat kan je letterlijk lezen in de reactie waarop ik reageerde.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 21:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik ben even jouw weg kwijt in relatie tot tasjes....
Ja hoor, het kan alleen wel veel minder aangenaam worden voor ons mensen en het kan best gebeuren dat op een gegeven moment voor 3 miljard mensen geen voeding verbouwd kan worden of iets dergelijks. De wereld draait door, dat wel.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 21:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nu overdrijf je ..... de wereld met of zonder ons mensen, laat staan kinderen draait gewoon door.
Heel leuk, maar dat mag nou net niet voor voedsel! Dan is de verpakking sneller rot dan het eten.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 17:25 schreef FANN het volgende:
Nieuw afbreekbaar plastic door toevalstreffer
Hoeveel pizza's had hij gekocht? Een pizzadoos kan je nogal gemakkelijk met de hand meenemen. Het klinkt dan ook als een geval van aanstelleritis.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 14:17 schreef ErkendFokker het volgende:
Gisteren kwam bij ons in de pizzeria een jongen die online had besteld en betaald. Hij wilde graag een tasje bij z'n bestelling.
Ik heb uitgelegd dat dat 5 cent kost (al kostte het eigenlijk 10 cent), maar hij had geen contant geld mee.
Was hij helemaal pissig dat ik hem geen tasje gaf. Ja ik ga niet een boete van 1500 euro riskeren voor die paar cent..
Daarom allemaal online shoppen gaat de middenstand naar de klote en als de overheid dan uitzoekt waarom. Ik kreeg geen gratis plastic tasjequote:Op woensdag 27 januari 2016 17:13 schreef yvonne het volgende:
Laten we niet overdrijven, voor groenten en fruit zou het best kunnen aangezien die binnen een week of zelfs binnen 1 dag worden verkocht terwijl zulk bioplastisch na een half jaar pas afbreekt. Geen probleem dus. Het zou een prima oplossing zijn voor fruitverpakkingen en om sperzieboontjes, tomaten en paprika's en zo in te stoppen bij de supermarkt. Voor brood, een flink deel van het zuivel en vlees en soja en zo zou het ook prima gebruikt kunnen worden. Alleen voor kaas, rijst en deeg en zo zou het niet kunnen worden gebruikt.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 22:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heel leuk, maar dat mag nou net niet voor voedsel! Dan is de verpakking sneller rot dan het eten.
Ja hoor. Dat is de reden dat mensen online shoppen. Dude.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 22:32 schreef vipergts het volgende:
[..]
Daarom allemaal online shoppen gaat de middenstand naar de klote en als de overheid dan uitzoekt waarom. Ik kreeg geen gratis plastic tasje
Sluit je toch met de hele buurt een contract af bij Sita of van gansewinkel oid.quote:Op donderdag 28 januari 2016 13:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik niet, en ik woon in een gemeente die streeft naar omgekeerd inzamelen, en dat betekent dat (als dat erdoor gedramd wordt) ik m'n restafval naar een container zal moeten gaan brengen, en de huidige glas- en plasticcontainers staan 300 meter verderop (enkele reis).
Dat zal voor een restafvalcontainer minder moeten worden (max 150 meter), maar ik zie het niet zitten om 3 keer per week een zware vuilniszak met meuk 150 meter verderop te gaan brengen, en met een beetje m'n best doen heb ik het restafval al kunnen beperken tot 1 prullenbakzak per week, ik zou in principe voor m'n restafval zelfs voor twee weken voldoende hebben aan zo'n ouderwetse zinken vuilnisemmer.
Maar het vervelende is vooral dat dat restaval wel zwaar is, dus ik heb er behoorlijk de pest over in dat ze aan omgekeerd inzamelen willen gaan doen.
Interessant dat je dit opmerkt. Het plastic tasjes verbod is slechts onderdeel van de hele regelgeving (gebaseerd op EU richtlijn 94/62/EG). Er wordt bijvoorbeeld ook gewerkt aan het elimineren van PVC in verpakkingen, deze hebben relatief hoge milieudruk.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 15:40 schreef Ringo het volgende:
Nou Bram, ik vermoed at onze aardkloot met wat efficiëntie met gemak 80 en zelfs 160 miljard mensen ruimschoots kan voeden zonder dat iemand te kort wordt gedaan.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 22:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja hoor, het kan alleen wel veel minder aangenaam worden voor ons mensen en het kan best gebeuren dat op een gegeven moment voor 3 miljard mensen geen voeding verbouwd kan worden of iets dergelijks. De wereld draait door, dat wel.
Ik mis een belangrijk element in jouw uiteenzetting: dat wij bij een heel erg groot deel van die grond de natuur hebben afgebroken en dat wij steeds op dezelfde stukken grond de planten verbouwen met als gevolg dat die stukken grond uitgeput geraken.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 23:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Nou Bram, ik vermoed at onze aardkloot met wat efficiëntie met gemak 80 en zelfs 160 miljard mensen ruimschoots kan voeden zonder dat iemand te kort wordt gedaan.
Realiseer je maar 's, er zijn nu ca 7 miljard mensen op ruim 500 miljoen km2 aardoppervlak wat 500 000 000 000 000m2 is ja 5 met 14 nullen, vijfhonderdduizend miljard.
Ruwweg 70% daarvan is water en wat andere moeilijke gebieden maar ook daar kan je dingen verbouwen/doen.
Elke van de 7 miljard mensen zou/heeft dus ca 70.000m2 (= 7 hectare) ter beschikking om te kunnen gebruiken/voorzien in eigen behoeften. Wanneer je de dingen simpel oprekt is het sws geen probleem om 10x ons inwonertal te voorzien. Ver gezocht.... ja wanneer je denkt zo als wij nu (graag, willen) denken.
De schattingen lopen wat uiteen, maar je hebt ca 1000-2000m2 oppervlak nodig om zelfvoorzienend te kunnen leven waarbij ik het gemak van landbouw in torenflats en echte efficiency nog maar even loslaat. Alles is en draait gewoon om efficiëntie.
Hiermee ook even het beeld weghalen dat we geen ruimte hebben voor iedereen.
Zou echt wel leuk zijn daar 's wat over verder te bomen en ben bang dat we daarbij snel naar TRU of BNW worden gelanceerd als zijnde surreëel of irreëel.
Ik ben echter bang dat we ons voor die tijd waarschijnlijk zelf de das hebben omgedaan met "ons" kleinzielig denken. De wereld draait hoe dan ook door en ik zelf zou het wel een uitdaging vinden onze wereld tot het uiterste maximum te gebruiken.
Het voert wat ver maar er gaat niets verloren en laat je niet kisten door wat je keer op keer door zichzelf verrijkende onheilsbrengers wordt ingeschreeuwd.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 23:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik mis een belangrijk element in jouw uiteenzetting: dat wij bij een heel erg groot deel van die grond de natuur hebben afgebroken en dat wij steeds op dezelfde stukken grond de planten verbouwen met als gevolg dat die stukken grond uitgeput geraken.
http://www.scientificamer(...)-and-nutrition-loss/
Nu al kan je amper verse slagroom kopen, doordat het dunne aluminium deksel kapot gaat zodra er een ander product tegenaan komt. Een plastic dopje er op ter bescherming is te veel gevraagd.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 22:42 schreef ETA het volgende:
Bijvoorbeeld in de supermarktbranche zal men het gebruik van kunststof (10%-15%) en aluminium (15%) gaan terugdringen in verpakkingen.
Ik merkte het laatst toen ik eens slagroom wou kopen. Ik heb er geen gekocht omdat ik er geen kon vinden zonder conserveermiddelen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 23:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nu al kan je amper verse slagroom kopen, doordat het dunne aluminium deksel kapot gaat zodra er een ander product tegenaan komt. Een plastic dopje er op ter bescherming is te veel gevraagd.
Een dunnere deksel maken is slechts een van de opties. Een langere beker met een kleiner radius heeft dezelfde inhoud, maar heeft wel een kleinere deksel nodig. Uiteraard spelen ook commerciele redenen mee, de beker moet nog wel aantrekkelijk uit blijven zien.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 23:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nu al kan je amper verse slagroom kopen, doordat het dunne aluminium deksel kapot gaat zodra er een ander product tegenaan komt. Een plastic dopje er op ter bescherming is te veel gevraagd.
Houdbaarheid verlengen van levensmiddelen is ook een soort verduurzaming. Uiteraard hoeven conserveermiddelen niet slecht voor je te zijn.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 00:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik merkte het laatst toen ik eens slagroom wou kopen. Ik heb er geen gekocht omdat ik er geen kon vinden zonder conserveermiddelen.
Het hoeft niet maar vaak is dat wel en ik ga niet gokken op het feit dat er nog geen negatieve effecten zijn gevonden indien het om een molecule gaat wat niet automatisch door veel planten in de natuur wordt gevormd.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 00:39 schreef ETA het volgende:
[..]
Houdbaarheid verlengen van levensmiddelen is ook een soort verduurzaming. Uiteraard hoeven conserveermiddelen niet slecht voor je te zijn.
quote:Op zaterdag 30 januari 2016 01:00 schreef TwenteFC het volgende:
Ik pleur die tasjes tegenwoordig gewoon in de berm, daar betaal ik ook voor.
Zou je dat ook blijven doen wanneer er ipv ¤90 daar ¤1500 boete per keer op zou staan ?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 01:00 schreef TwenteFC het volgende:
Ik pleur die tasjes tegenwoordig gewoon in de berm, daar betaal ik ook voor.
Het is je goed recht geen conserveringsmiddelen te eten, al zijn alle toegestane conserveringsmiddelen uitvoerig getest voordat ze zijn toegelaten. Ze zijn niet schadelijk in de mate dat ze nu worden geconsumeerd. 100% zekerheid dat op lange termijn niks gaat gebeuren is natuurlijk niet uit te sluiten, maar op basis van mijn kennis en ervaring schat ik die kans erg laag in. Ik denk dat je grotere kans hebt ziek te worden van "normale" voedselvergiftiging dan van conserveringsmiddelen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 01:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het hoeft niet maar vaak is dat wel en ik ga niet gokken op het feit dat er nog geen negatieve effecten zijn gevonden indien het om een molecule gaat wat niet automatisch door veel planten in de natuur wordt gevormd.
Bovendien verslechteren conserveermiddelen ook nog eens de smaak. Wellicht kan je soms ook conserveermiddelen gebruiken die niet schadelijk zijn maar die zie ik niet bij de ingrediëntenlijsten vermeld staan.
Ja, grapjas, dan heb je dus meer plastic nodig!quote:Op zaterdag 30 januari 2016 00:39 schreef ETA het volgende:
Een dunnere deksel maken is slechts een van de opties. Een langere beker met een kleiner radius heeft dezelfde inhoud, maar heeft wel een kleinere deksel nodig.
Terugsturen naar hun antwoordnummerquote:Op zaterdag 30 januari 2016 10:22 schreef Resistor het volgende:
In het kader van het tasverbod heeft de Postcodeloterij een tas door de brievenbus gepropt.
mileudruk van aluminium is groter dan kunststof, dus extra kunststof gebruiken om aluminium is meestal "beter" (afhankelijk van type kunststof en natuurlijk de hoeveelheden). Komende paar jaar moet ik ervoor gaan zorgen dat we binnen mijn bedrijf miljoenen aan kilo's aan minder verpakkingsmateriaal gaan verbruiken/verduurzamen. Maar als je nog goede suggesties hebt, dan hoor ik ze graag.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 10:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja, grapjas, dan heb je dus meer plastic nodig!
Gisteren eens de (stevige) verpakking van 1 kg gehakt op de weegschaal gelegd: 46 gram. Dat was wel meer dan ik dacht. En de verpakking gaat netjes bij het plasticafval ter recycling.
Een plastic zak van de supermarkt weegt 29 gram. Die is stevig genoeg om een keer of 10 te gebruiken, daarna wordt het een afvalzak.
quote:Op zaterdag 30 januari 2016 10:22 schreef Resistor het volgende:
In het kader van het tasverbod heeft de Postcodeloterij een tas door de brievenbus gepropt.
Echtlelijk. Formaat is wel mooi, lekker groot, maar hadden ze nou echt niet iets wat minder opvallends kunnen doen in plaats van een grote kikker? Zwart met een subtiel logootje? Dan was ik er wel mee gaan lopen, nu gaat die dus achterin de bergkast, want zonde om meteen weg te gooien, lekker stevig om veel spullen in te doen om naar de vuilstort te brengen.
* Resistor pakt de Ikea (grote Frakta) tas maar weer. Groot en blauw, met groot logo, maar op de een of andere manier toch mooier dan dat gedrocht van de Postcodeloterij.
Jij gaat je gang maar, ik kies zoveel mogelijk voor wat in de natuur voorkomt.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 09:45 schreef ETA het volgende:
[..]
Het is je goed recht geen conserveringsmiddelen te eten, al zijn alle toegestane conserveringsmiddelen uitvoerig getest voordat ze zijn toegelaten. Ze zijn niet schadelijk in de mate dat ze nu worden geconsumeerd. 100% zekerheid dat op lange termijn niks gaat gebeuren is natuurlijk niet uit te sluiten, maar op basis van mijn kennis en ervaring schat ik die kans erg laag in. Ik denk dat je grotere kans hebt ziek te worden van "normale" voedselvergiftiging dan van conserveringsmiddelen.
Of mensen weten niet beter.quote:Betreft smaak, conserveringsmiddelen kunnen de smaak beïnvloeden, net zoals andere conserveringstechnieken. Dit wordt echter door zowel de retailers en leveranciers goed bekeken, ze hebben beide geen belang bij een slecht smakend product.
En er worden gewoon weer andere toevoegingen gebruikt om de smaak van eerdere toevoegingen te verhullen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij gaat je gang maar, ik kies zoveel mogelijk voor wat in de natuur voorkomt.
[..]
Of mensen weten niet beter.
Met stip op 1: margarine. Het wordt ontkleurd, ontgeurd, ontsmaakt (bij deze een woord) en vervolgens worden er geur- , kleur- en smaakstoffen aan toegevoegd. Het is zo ranzig dat geen ander zoogdier dan de mens het vrijwillig eet (uitgetest). Een van de redenen dat ik voor roomboter kies en mijn bloedvaten lijden er niets onder (getest, met een vegetarisch dieet).quote:Op zaterdag 30 januari 2016 15:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
En er worden gewoon weer andere toevoegingen gebruikt om de smaak van eerdere toevoegingen te verhullen.
Ik denk dat jij dat goed ziet.quote:Het zou met niet eens verbazen als dat een van de grootste redenen voor het toevoegen van suiker en/of kunstmatige zoetstoffen is.
quote:Bio4Pack is uw one-stop-shop voor composteerbare en sustainable verpakkingen. Ons assortiment bevat vele verschillende verpakkingssoorten, allemaal DIN Certco EN 13432 gecertificeerd.
Onze producten zijn gemaakt van grondstoffen met een hoog gehalte aan hernieuwbare grondstoffen die volledig voldoen aan de Europese norm EN 13432 en de Amerikaanse norm ASTM D6400.
En hoewel Bio4Pack een relatief jonge onderneming is (opgericht in 2009) kunnen we bogen op meer dan 10 jaar specialistische ervaring op het gebied van composteerbare en sustainable verpakkingen.
Bio4Pack onderneemt op sociaal en ecologisch verantwoorde wijze. We zoeken voortdurend naar manieren om onze milieu-impact te verbeteren, gekoppeld aan het creëren van betere en duurzame verpakkingsoplossingen voor onze klanten.
Bio4Pack zet zich in voor het behoud van onze mondiale milieu en de eliminatie van onnodige verontreiniging veroorzaakt door verpakking.
Bio4Pack levert een bijdrage aan het realiseren van de doelen op twee wijzen:
het leveren van klimaat neutrale producten dan wel producten met een lage co2 waarde
het leveren van producten die vervaardigd zijn van hernieuwbare grondstoffen dan wel niet fossiele grondstoffen.
quote:PLA staat voor Polylactic Acid, oftewel melkzuur.
PLA wordt geproduceerd op basis van zetmeel. Het kan in vele vormen worden geproduceerd, maar ook bijvoorbeeld als film. PLA is smaakloos en hittebestendig tot 40 graden. PLA verpakkingen zijn ‘’Cradle to Cradle’’ en hebben het '' ISSC'' certificaat: dit houdt in dat de grondstof mais op een sustainable wijze is verbouwd.
De verpakkingen die we op basis van PLA produceren zijn uitermate goed geschikt voor het verpakken van groente en fruit, maar ook bijvoorbeeld voor vlees.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)astic-tassen-winkelsquote:Verbod voor plastic tassen, biobased en composteerbaar
Alle soorten plastic vallen onder het verbod op gratis plastic tassen. Ook tassen met een plastic voering of coating (gelamineerde tas). Biobased en composteerbare tassen vallen ook onder het verbod op gratis plastic tassen. Want biobased of composteerbare tassen zorgen ook voor zwerfvuil en het verspillen van grondstoffen.
quote:Op zaterdag 30 januari 2016 17:18 schreef Leandra het volgende:
Helaas:
[..]
Bron: https://www.rijksoverheid(...)astic-tassen-winkels
Het gekke... is er nu geen enkele zaak die 1 cent vraagt voor het plastic tasje?quote:Op woensdag 27 januari 2016 16:27 schreef loni55 het volgende:
[..]
Verbod is op 1 januari ingegaan. Dus eigenlijk is er geen overgangsregeling.
Er zijn juist een heleboel winkelketens die zélf campagne hebben gevoerd tégen de plastic tas.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 20:35 schreef schaal_10 het volgende:
[..]
Het gekke... is er nu geen enkele zaak die 1 cent vraagt voor het plastic tasje?
Dat is gewoon 100 procent legaal en vaak valt het weg in de afronding.
Ze zijn dan wel heeeeel gehoorzaam aan de EU. Als het echt om het milieu ging, hadden die bedrijven het dan niet veel eerder ingevoerd?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 21:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een mystery-shopper is iets anders dan waar jij het over hebt. Dat wordt veel gedaan door tienermeisjes en studentes die een beetje geld willen bijverdienen, zij worden vaak betaald door het bedrijf zelf wat tig van filialen heeft en op deze manier wil controleren of dat die filialen goed functioneren.
Ja, er zijn ambtenaren die dit controleren. Hoe anders handhaaf je de wet?
Dat stelde ik ook inderdaad voor maar winkeliers willen uiteraard ook wat verdiend-quote:Op zaterdag 30 januari 2016 20:35 schreef schaal_10 het volgende:
[..]
Het gekke... is er nu geen enkele zaak die 1 cent vraagt voor het plastic tasje?
Bacillus Cereusquote:Op zaterdag 30 januari 2016 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij gaat je gang maar, ik kies zoveel mogelijk voor wat in de natuur voorkomt
Daar zit dan wel weer wat in. Als er collectief betaald moet worden, is het gemakkelijker er iets voor te vragen. Al zou ik bij 25 cent misschien zeggen dat ik het wel veel geld vind.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 21:15 schreef loni55 het volgende:
[..]
Dat stelde ik ook inderdaad voor maar winkeliers willen uiteraard ook wat verdiend-
Ik had er vandaag met de groenteboer op de markt over, die gaf mij een plastic tasje omdat de papieren zak dreigde te scheuren, en die zei dat ze geen boete konden krijgen, maar dat die plastic zakjes duur werden. Dus waarschijnlijk willen ze gewoon van die als verplichting ervaren service af.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 21:01 schreef schaal_10 het volgende:
[..]
Ze zijn dan wel heeeeel gehoorzaam aan de EU. Als het echt om het milieu ging, hadden die bedrijven het dan niet veel eerder ingevoerd?
Misschien is het lastig met BTW berekenen en op de bon printen?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 20:35 schreef schaal_10 het volgende:
[..]
Op zich vind ik het een goede wet. Alles helpt.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 21:26 schreef schaal_10 het volgende:
[..]
Daar zit dan wel weer wat in. Als er collectief betaald moet worden, is het gemakkelijker er iets voor te vragen. Al zou ik bij 25 cent misschien zeggen dat ik het wel veel geld vind.
Ik ben toch wel benieuwd hoe ze er er in andere EU-landen mee omgaan. Of we het braafste jongetje van de klas zijn, of dat het genuanceerder ligt. Ik gok er op dat ze de regel op een slimme manier proberen te ontlopen. Frankrijk heeft bv. twee maanden uitstel om bestaande voorraden zakjes weg te werken.
BTW. Is voor bepaalde bedrijven een manier om de marge te verhogen. AH heeft bv tijdenlang de de BTW in haar voordeel afgerond. McDonalds doen het slimmer, die hebben na een bepaalde tijd alleen de McDrive open. Op het eten in het restaurant zit het hoge BTW tarief, McDrive is meenemen, daar is het lage BTW tarief van op toepassing. Bij dezelfde prijs op en burger is dat een aanzienlijk voordeel voor McD en pure winst.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 21:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien is het lastig met BTW berekenen en op de bon printen?
Welke raamambtenaar heeft dit eigenlijk verzonnen? Als ik een 3 spijkerbroeken koop, en daar een plastic zak bij krijg, denken ze dan werkelijk dat ik die zak op straat gooi voor ik thuis ben?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 17:18 schreef Leandra het volgende:
"Want biobased of composteerbare tassen zorgen ook voor zwerfvuil"
Volgens http://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/btw-in-de-horeca/ vallen gerechten in de horeca in het 6%-tarief. Ben je niet in de war met het speeltje van het Happy Meal o.i.d.?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
McDonalds doen het slimmer, die hebben na een bepaalde tijd alleen de McDrive open. Op het eten in het restaurant zit het hoge BTW tarief, McDrive is meenemen, daar is het lage BTW tarief van op toepassing.
Geweldig, dan zijn we weer voor 1 product minder afhankelijk van fossiele brandstoffen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 17:10 schreef FANN het volgende:
Er komen straks composteerbare en sustainable verpakkingen
Die persoon heeft het niet goed begrepen.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 17:18 schreef Leandra het volgende:
Want biobased of composteerbare tassen zorgen ook voor zwerfvuil en het verspillen van grondstoffen.
Hoe vaak betaal jij nog met los geld? Bij pinnen wordt toch niet afgerond?quote:Op zaterdag 30 januari 2016 20:35 schreef schaal_10 het volgende:
[..]
Nee, ze denken dat jij X*Y plastic zakken krijgt per tijdseenheid terwijl jij slechts X gebruikt. Dus ja, een groot deel, het merendeel, wordt door de meeste mensen weggegooid. Bovendien heb jij die plastic zakken helemaal niet nodig als jij een rugzak en zo gebruikt. Wat mij betreft is er 1 handige toepassing voor plastic zakken (ik gebruik dezelfde totdat die slijt): als je boodschappen doet. En dat enkel omdat die herbruikbare tassen die je in je handen draagt vaak slecht zijn ontworpen (lastig mee te nemen want meestal niet handig compact op te vouwen, slechte handvaten). Als ze rugzakken nu eens twee keer zo groot zouden maken dan zou ik ook daar geen behoefte aan hebben. Dat snap ik sowieso niet: 1 maat rugzakken voor meisjes van 1m50 t/m mannen van 2m.quote:Op zaterdag 30 januari 2016 22:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Welke raamambtenaar heeft dit eigenlijk verzonnen? Als ik een 3 spijkerbroeken koop, en daar een plastic zak bij krijg, denken ze dan werkelijk dat ik die zak op straat gooi voor ik thuis ben?
Ik best vaak betaal ik contant: bakker, Chinees.quote:Op zondag 31 januari 2016 02:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die persoon heeft het niet goed begrepen.![]()
Zwerfvuil. Ja, maar
[..]
Hoe vaak betaal jij nog met los geld? Bij pinnen wordt toch niet afgerond?
Papieren tasjes is ook geen oplossing, heb je gelijk in én ze zijn nog onhandig ook.quote:Op zondag 31 januari 2016 08:53 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil in kostprijs tussen een papieren tasje en een plastic tasje? Probleem is ook dat een papieren tasje flink veel meer ruimte inneemt dan een plastic tasje. Ik vraag me af of een papieren tasje nou zo veel milieuvriendelijker is. Veel meer vrachtwagens zullen van de fabriek naar de afnemer moeten rijden en veel meer vrachtwagens zullen van de vuilnisbak naar de vuilverbrander moeten rijden.
quote:Op zondag 31 januari 2016 02:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als ze rugzakken nu eens twee keer zo groot zouden maken dan zou ik ook daar geen behoefte aan hebben.
quote:Op zondag 31 januari 2016 08:33 schreef schaal_10 het volgende:
[..]
Ik best vaak betaal ik contant: bakker, Chinees.
Ik werk niet voor de overheid, ik ben politiek geëngageerd. Daarnaast ben ik een bèta, ik ben het gewend om systemen, inputs, outputs etc. te zien en daarmee te redeneren.quote:Werk je toevallig bij de overheid gezien je er vanuit de beleidskant tegenaan kijkt?
Niks mis mee verder, integendeel, ik werk zelf bij de overheid.
Ook die mogen een stuk groter zijn (ook hier weer 1 maat voor kleine meisjes t/m grote mannen) maar daarnaast zijn dit soort rugzakken onwijs onhandig voor boodschappen doen, ze zijn gemaakt om lange stukken mee te wandelen. Bovendien betaal je er een veel hogere prijs voor, niet voor dat beetje (zoveel is het niet) extra volume maar voor andere zaken die bij het doen van boodschappen of het naar je school of werk gaan of wat dan ook eerder hinderen dan helpen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 31-01-2016 18:29:02 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |