abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159439955
quote:
Tasjesverbod gedrocht

door Jan-Willem Navis
DEN HAAG -
Winkeliers zitten met hun handen in het haar door het komende verbod op het gratis weggeven van plastic tassen. Dat gaat op 1 januari in, maar winkeliers weten nauwelijks waar ze aan toe zijn.
In oktober werd het verbod in regeltjes gegoten. Tot grote schrik van veel winkeliers werden van het ene op het andere moment ook papieren tassen met een flinterdun plastic laagje taboe verklaard. Veel modewinkeliers hadden juist dit soort tassen besteld om na de jaarwisseling mee te geven aan hun klanten.
Het gaat om stevig papier waarin soms maar 3 procent plastic is verwerkt, om de buitenkant wat te laten glimmen en te voorkomen dat bij de minste miezerbuien de tas kapot scheurt. De fabrikanten van deze tassen en de brancheorganisatie voor modewinkeliers Inretail gingen ervan uit dat deze zogeheten gelamineerde papieren tassen buiten het verbod zouden vallen.
Maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu kijkt niet naar de samenstelling van de grondstoffen, maar alleen naar de oppervlakte van de tas aan de buitenkant. „Een gelamineerde tas is papier, verpakt in plastic. En dat mag niet”, zegt een woordvoerder van staatssecretaris Dijksma (Milieu).
Klap
Met name voor kleine middenstanders is deze plotselinge andere definitie een klap, vertelt Femke den Hartog van Inretail. „Zij doen vaak een paar jaar met een voorraad tassen.”
De brancheorganisatie vroeg dit voorjaar al aan het ministerie om een definitie van plastic te geven, zodat ondernemers zich goed konden voorbereiden. Antwoord bleef uit, tot in oktober ineens vastlag dat de luxe papieren tassen in de ban werden gedaan. Den Hartog vreest vanaf volgende week vervelende discussies bij de kassa. „Klanten zien een gelamineerde papieren tas natuurlijk als een papieren tas en niet als een van plastic.”
Het wordt komend jaar niet verboden om plastic tassen mee te geven, maar hier moeten winkeliers hun klanten wel voor laten betalen. Het ministerie heeft een richtprijs bedacht van 25 cent per tas, een bedrag waarover bovendien BTW moet worden betaald.
'Dat staat niet'
Dat willen modewinkeliers niet, vertelt Paul Jacobs, die een luxe kledingzaak bestiert in Weert. „Als mensen net voor een paar honderd euro kleding hebben gekocht, ga je ze niet nog een kwartje vragen voor een tasje. Dat staat gewoon niet.”
Han Landman, eigenaar van een schoenenboetiek in Huizen, is het met hem eens. „Het is echt niet zo dat wij niet willen meewerken aan een beter milieu, we zien het nut van de maatregelen in. Maar zorg dan wel dat je alles netjes en vooral op tijd regelt.”
Hij vertelt dat zelfs de producent van zijn tassen niet weet hoe de regels precies uitpakken. „Je hebt tassen van textiel, daar zit ook een beetje plastic door tegen de regen. Mogen die straks ook niet meer gratis worden meegegeven?”
De woordvoerder van Dijksma kan op deze vraag geen antwoord geven. En dat geldt volgens de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in Papier- en Verpakkingsmaterialen (NVGP) voor meer mensen op het departement. „Volgens de definitie die het ministerie hanteert, vallen niet alleen synthetische, maar ook biologische polymeren onder de regeling. Daardoor mogen feitelijk ook papier, jute en linnen tassen niet gratis worden weggegeven”, stelt de brancheorganisatie.
Handhaven
Bij navraag werd de NVGP door het ministerie doorgestuurd naar de Inspectie Leefomgeving en Transport, die de naleving van het verbod moet handhaven. Deze stuurde de groothandelaars door naar het Meldpunt Verpakkingen, dat ook geen antwoord wist en doorverwees naar het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. „En daar zeiden ze tegen ons dat we bij het ministerie moesten zijn”, verzucht Erna de Graaf van de NVGP.
Het ministerie maakte een folder voor ondernemers, zodat die zich op de vraag voor kunnen bereiden. Wie dacht dat de kwestie daarin zou worden afgedaan, vergist zich. „Voor meer informatie over het soort plastic tassen kunt u terecht bij de leverancier”, staat er. Wel maakt de overheid duidelijk dat papieren en stoffen tassen wel gratis mogen worden verstrekt.
Chaos
Volgens Den Hartog van Inretail is de chaos ontstaan omdat de inmiddels vertrokken staatssecretaris Mansveld faalde om de wens van haar eigen PvdA in heldere regelgeving om te zetten. Tekenend is dat het verbod de komende maanden nauwelijks gehandhaafd gaat worden. „Eerst kijken we hoe de naleving is, met steekproeven”, zegt een woordvoerder.
Als het aan de PvdA en andere voorstanders van het verbod had gelegen, zoals de ChristenUnie en de SP, dan waren winkeliers gelijk keihard aangepakt met forse boetes. Maar op de laatste dag voor het kerstreces nam de Tweede Kamer een VVD-voorstel aan om hier voorlopig van af te zien. Het ministerie heeft geen termijn vastgeplakt aan de omschrijving ‘voorlopig’.
Schoenenwinkelier Landman kan er desondanks nog steeds met zijn pet niet bij. „De winkelketens vallen bij bosjes om in de drukste maand van het jaar, middenstanders moeten alle zeilen bijzetten om op internet mee te kunnen. En wat doet de overheid? Die zadelt ons op met stress over tassen
http://www.telegraaf.nl/b(...)rbod_gedrocht__.html

Waanzin van de regeloverheid

Zie straks de chaos al op de markt,
pi_159440031
Bakkerij 't Stoepje hier heeft een boete van 1500 euro gekregen vanwege geven gratis tasje aan klant.
  woensdag 27 januari 2016 @ 15:44:39 #3
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_159440099
Ik ging van t weekend ff wat ophalen in de plaatselijke snackbar. Werd me opeens ook al gevraagd of ik een tasje wilde, dat was dan 5 eurocent. Dat het patatje zelf in plastic bakje plus vorkje werd geleverd was dan weer geen probleem kennelijk.

Echt wat een betutteling in dit land :')
pi_159440159
Voor afhaaleten zouden ze dus ook een uitzondering moeten maken.
Die troep wil je niet in je rugzak, schoudertas, stoffen boodschappentas etc.

Maar opzich vind ik het wel een goed idee om te laten betalen voor plastic tasjes.

Om dan boete`s van ¤1500 te gaan uitdelen is dan weer wat overdreven, dat geinde geld gaat natuurlijk gewoon in de algemene pot, daar help je niemand mee.
  woensdag 27 januari 2016 @ 15:48:26 #5
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_159440164
Tja wat moet je daar nog op zeggen, op dit soort maatregelen die zo ontzettend ver af staan van realiteit en besef.

Kan alleen aanraden om de waarde van een tasje op 1ct te stellen die in de contante afronding vanzelf zal wegvallen. Klanten die pinnen, krijgen altijd 1ct korting of ze nu wel/niet een tasje kopen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_159440321
Als je dat tasje nou gewoon verkoopt voor 1 cent... prijs per artikel is toch meestal *.99 dus product plus tasje is weer een rond getal.
pi_159440366
Gaat prima hier. Zo was ik gisteren op de markt vergeten te zeggen dat ik er geen plastic tasje bij wilde, maar toch kreeg ik die rommel er niet bij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_159440524
Bij de snackbar vorige week 'wilt u er een tasje bij voor 5 cent?'.

Nee ik duw het zo wel in mijn zakken.
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:05:48 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159440643
Dat wordt lekker bij de chinees.... :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159440749
Ja, die bakjes van die chinees lekken altijd.
Je kunt zelf wel een plastic tas meenemen van een andere winkel (ik bewaar die dingen wel altijd, wel makkelijk) maar dan zit die weer onder de drek en kun je die ook wegflikkeren daarna.
pi_159440915
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:42 schreef Mylene het volgende:
Bakkerij 't Stoepje hier heeft een boete van 1500 euro gekregen vanwege geven gratis tasje aan klant.
Terecht.
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:17:41 #12
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_159440951
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:16 schreef loni55 het volgende:

[..]

Terecht.
Onterecht.
Er was toch een overgangsperiode van 3 maanden?
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:19:46 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159440994
quote:
9s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:01 schreef Specularium het volgende:
Bij de snackbar vorige week 'wilt u er een tasje bij voor 5 cent?'.

Nee ik duw het zo wel in mijn zakken.
Die vind ik nog op de grens ook.... het zou immers ongeschikt kunnen raken voor consumptie:
https://www.rijksoverheid(...)ratis-plastic-tassen

Maar eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een plastic tasje bij een snackbar heb gehad, ik krijg altijd een papieren tasje.

Overigens zijn die plastic tasjes ook heel geschikt om PMD in te verzamelen, maar kennelijk hebben ze liever dat ik een rol prullenbakzakjes koop om het PMD in te verzamelen.
Wel humor dat die Plastic Heroes zakken nog wel gratis te krijgen zijn.... om PMD in te verzamelen :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:22:44 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159441098
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:09 schreef bluemoon23 het volgende:
Je kunt zelf wel een plastic tas meenemen van een andere winkel (ik bewaar die dingen wel altijd, wel makkelijk) maar dan zit die weer onder de drek en kun je die ook wegflikkeren daarna.
Ik koop nooit plastic tassen in supermarkten, en een tas van V&D lijkt me qua vorm weer niet geschikt de bakjes van de chinees....

Maar goed, zo te lezen komt de chinees nog wel weg met plastic tasjes, dat spul lekt idd vaak.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159441105
quote:
99s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:17 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Onterecht.
Niet dat ik weet.
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:24:57 #16
309342 ErkendFokker
pi_159441161
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:22 schreef loni55 het volgende:

[..]

Niet dat ik weet.
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 11:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

We hebben een brief gehad waarin staat dat er een overgangsperiode van 3 maanden zal zijn waarin geen boetes uitgedeeld zullen worden. Daarna zullen eerst een hoop waarschuwingen uitgedeeld worden voordat je de eerste boete krijgt.
Niet echt een bron eigenlijk :') Maar hier had ik het dus gelezen
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:27:17 #17
309342 ErkendFokker
pi_159441227
https://www.rijksoverheid(...)astic-tassen-winkels
Let op:
quote:
Winkeliers mogen een gratis plastic tas uitdelen als reclame. Maar dit mag niet gelijktijdig met de verkoop van producten gebeuren.
:') :') :') :') :') :') :') :') :')
pi_159441247
quote:
99s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:24 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

[..]

Niet echt een bron eigenlijk :') Maar hier had ik het dus gelezen
Verbod is op 1 januari ingegaan. Dus eigenlijk is er geen overgangsregeling.
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:28:45 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159441274
quote:
Van de zotte toch hè.... |:(
Geef iedereen die binnenkomt een plastic tas, en degenen die ook wat kopen kunnen hem gebruiken... degenen die niks kopen mogen reclame lopen of kunnen hem in de tassenbol stoppen bij de uitgang.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:31:16 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159441365
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:27 schreef loni55 het volgende:

[..]

En dat terwijl ze op 28 december digitaal en 29 december papieren informatie gestuurd hebben.
Daar waren ze lekker bijtijds mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159441377
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Van de zotte toch hè.... |:(
Geef iedereen die binnenkomt een plastic tas, en degenen die ook wat kopen kunnen hem gebruiken... degenen die niks kopen mogen reclame lopen of kunnen hem in de tassenbol stoppen bij de uitgang.
Dat is dus te omslachtig wat leidt dus tot het uitvoeren van het beleid wat dus weer leidt tot minder plastic op straat.
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:33:51 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159441436
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:31 schreef loni55 het volgende:

[..]

Dat is dus te omslachtig wat leidt dus tot het uitvoeren van het beleid wat dus weer leidt tot minder plastic op straat.
Dat is de vraag nog maar.... bij sommige winkels kan dat wellicht prima uit.
Bij H&M hebben ze ook shoppers hangen om tijdens het winkelen je spullen in te doen, die zijn uiteraard van een kwaliteit die ze binnen willen houden, maar als je toch al een tasje in je handen krijgt ga je hem misschien nog vullen ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159441451
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

En dat terwijl ze op 28 december digitaal en 29 december papieren informatie gestuurd hebben.
Daar waren
ze lekker bijtijds mee.
Daar waren ze inderdaad wel wat laat mee,
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:34:52 #24
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_159441470
Welke ambtenaar heeft dit verzonnen?
pi_159441550
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is de vraag nog maar.... bij sommige winkels kan dat wellicht prima uit.
Bij H&M hebben ze ook shoppers hangen om tijdens het winkelen je spullen in te doen, die zijn uiteraard van een kwaliteit die ze binnen willen houden, maar als je toch al een tasje in je handen krijgt ga je hem misschien nog vullen ook.
Winkeliers kunnen ook 1 cent ervoor vragen
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:42:41 #26
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_159441708
Kocht gisteren kleding en kon kiezen tussen mij eco hema tas of een draagtas voor 25 cent van de winkel. Aangezien in de hematas ook alle boodschappen van de supermarkt gaan koos ikde draagtas van de winkel. Vandaag hier een tasje van gekocht http://www.greenjump.nl/P(...)ikbaar-en-opvouwbaar. Ik vind ze wel prijzig maar er zit een lange rits in zodat je de tas kunt afsluiten. Dat winkelt toch net ff prettiger als je in verschillende winkel wilt rondsnuffelen. En je nieuwe spullen blijven uit zicht en netjes.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:51:02 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159441908
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:37 schreef loni55 het volgende:

[..]

Winkeliers kunnen ook 1 cent ervoor vragen
Ja, maar de overheid geeft aan dat de richtprijs ¤ 0,25 is.... wat natuurlijk al een compleet zotte prijs zou zijn voor een plastic tasje wat je bij de Hema krijgt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159442034
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, maar de overheid geeft aan dat de richtprijs ¤ 0,25 is.... wat natuurlijk al een compleet zotte prijs zou zijn voor een plastic tasje wat je bij de Hema krijgt.
Richtprijs is geen verplichting
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:59:25 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159442169
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:54 schreef loni55 het volgende:

[..]

Richtprijs is geen verplichting
Nee, maar het impliceert niet echt dat je er ook ¤ 0,01 voor zou kunnen vragen, zeker niet met de BTW die de overheid er ook nog over wil hebben.

En ja, ik snap best dat als je dan 10.000 zakjes van een cent verkocht hebt, dat je dan ¤ 17,35 BTW moet afdragen, maar toch.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159442179
Ik vind deze regeling ook een aanfluiting. Ik dacht dat na 1 januari 2016 er geen plastic tasjes meer verkocht zouden worden. Kun je ze kopen voor 2ct of 5ct. Dat slaat toch nergens op dan koopt iedereen nog een tasje. Ze moeten die dingen gewoon verbieden. Wel een uitzondering voor bv de chinees want dat lekt altijd als de neten
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_159442216
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, maar het impliceert niet echt dat je er ook ¤ 0,01 voor zou kunnen vragen, zeker niet met de BTW die de overheid er ook nog over wil hebben.

En ja, ik snap best dat als je dan 10.000 zakjes van een cent verkocht hebt, dat je dan ¤ 17,35 BTW moet afdragen, maar toch.
Als het goed is betaal je een bepaald percentage toch?
pi_159442266
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die vind ik nog op de grens ook.... het zou immers ongeschikt kunnen raken voor consumptie:
https://www.rijksoverheid(...)ratis-plastic-tassen

Maar eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een plastic tasje bij een snackbar heb gehad, ik krijg altijd een papieren tasje.

Overigens zijn die plastic tasjes ook heel geschikt om PMD in te verzamelen, maar kennelijk hebben ze liever dat ik een rol prullenbakzakjes koop om het PMD in te verzamelen.
Wel humor dat die Plastic Heroes zakken nog wel gratis te krijgen zijn.... om PMD in te verzamelen :')
Ik weet alleen dat alle winkeliers hier in de omgeving het superkut en klantonvriendelijk vinden.
pi_159442459
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:59 schreef maryen65 het volgende:
Ik vind deze regeling ook een aanfluiting. Ik dacht dat na 1 januari 2016 er geen plastic tasjes meer verkocht zouden worden. Kun je ze kopen voor 2ct of 5ct. Dat slaat toch nergens op dan koopt iedereen nog een tasje. Ze moeten die dingen gewoon verbieden. Wel een uitzondering voor bv de chinees want dat lekt altijd als de neten
Het gaat er natuurlijk om dat ze het moeten vragen, ipv dat de klant zelf alert moet zijn om geen rommel mee te krijgen die over 5 eeuwen nog niet afgebroken is.
pi_159442477
quote:
die in zutphen ? :O
  Admin woensdag 27 januari 2016 @ 17:13:43 #35
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_159442578
Van de week wat kleding gekocht, onverwacht dus alleen handtas bij me, dan is het wel armoedig als je je dure kleding geacht wordt daarin te proppen.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin woensdag 27 januari 2016 @ 17:14:52 #36
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_159442609
Ik vind het meer dan prima dat er iets aan die plastic berg gedaan wordt hoor, maar voer het dan overal door, alle verpakkingen zijn nog allemaal van plastic.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

woensdag 27 januari 2016 @ 17:23:27 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159442838
quote:
17s.gif Op woensdag 27 januari 2016 17:14 schreef yvonne het volgende:
Ik vind het meer dan prima dat er iets aan die plastic berg gedaan wordt hoor, maar voer het dan overal door, alle verpakkingen zijn nog allemaal van plastic.
Ze zijn juist dat omgekeerd inzamelen aan het invoeren, dat je je plastic wel thuis in de container mag gooien, maar je restafval maar zelf 150 meter verderop in een gezamenlijke container moet gooien.

Dus aan de ene kant zijn ze krampachtig bezig die plasticberg te verminderen, aan de anderen kant zeggen ze vrolijk "dat plastic willen we apart inzamelen, daar kunnen we mooie dingen mee doen joh".
Wullie bin KOEL © Soneal
  Admin woensdag 27 januari 2016 @ 17:25:19 #38
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_159442893
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 17:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ze zijn juist dat omgekeerd inzamelen aan het invoeren, dat je je plastic wel thuis in de container mag gooien, maar je restafval maar zelf 150 meter verderop in een gezamenlijke container moet gooien.

Dus aan de ene kant zijn ze krampachtig bezig die plasticberg te verminderen, aan de anderen kant zeggen ze vrolijk "dat plastic willen we apart inzamelen, daar kunnen we mooie dingen mee doen joh".
Hier mag bij het plastic afval nu ook etensverpakkingen 8)7

woensdag 27 januari 2016 @ 17:31:24 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159443087
quote:
17s.gif Op woensdag 27 januari 2016 17:25 schreef yvonne het volgende:

[..]

Hier mag bij het plastic afval nu ook etensverpakkingen 8)7
Ja hier ook... PMD: Plastic, Metalen en Drankenkartons.

Ik vind het wel gezegend, ik heb één zakje restafval per week, maar als ik met dat ene zakje straks dat hele eind moet gaan lopen ben ik minder blij dan dat ik nu 2 a 3 keer per week met een zak met PMD moet lopen (en dat is nu 300 meter enkele reis).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159444889
quote:
17s.gif Op woensdag 27 januari 2016 17:13 schreef yvonne het volgende:
Van de week wat kleding gekocht, onverwacht dus alleen handtas bij me, dan is het wel armoedig als je je dure kleding geacht wordt daarin te proppen.
Er kan dan niet nog een kwartje af voor een plastic tas?
Dát is pas armoedig ;)
  Admin woensdag 27 januari 2016 @ 18:45:48 #41
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_159445121
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 18:36 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Er kan dan niet nog een kwartje af voor een plastic tas?
Dát is pas armoedig ;)
er staat dan ook "geacht" nergens staat dat ik het in m'n.handtas gepropt heb :+

pi_159445170
Zijn we hier nog steeds aan het zeuren over het moeten betalen voor een plastic tas doordat we te lui zijn om een rugzak of ee tas mee te nemen? :?
Wat een jankverhaal, serieus.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159445266
quote:
Wat belet je om iets mee te nemen waar je het wel gemakkelijk in kan proppen? In een handtas past het moeilijk ja maar jij hebt vast ook wel een rugzak of een schoudertas, of je vertrekt met een plastic tas die je hebt liggen, die kan je wel gemakkelijk ergens in proppen op de heenweg.
Ik begrijp het probleem niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 17:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het gaat er natuurlijk om dat ze het moeten vragen, ipv dat de klant zelf alert moet zijn om geen rommel mee te krijgen die over 5 eeuwen nog niet afgebroken is.
Inderdaad. Ik vind het prima, het scheelt mij gedoe bij het afrekenen. ;)

[ Bericht 30% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-01-2016 18:58:17 ]
#NoDAPL
pi_159445300
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:22 schreef Leandra het volgende:
Ik koop nooit plastic tassen in supermarkten,
Nee, ik ook niet.
Die wat stevigere plastic tassen moest je trouwens altijd al betalen, niemand die daarover klaagt ?

Maar bij kledingwinkels ofzo kreeg je ze wel gratis, die bewaarde ik altijd wel.
pi_159445370
quote:
99s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:17 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Onterecht.
Nee hoor, er waren mensen die vonden dat die er zou moeten zijn maar die is nooit afgesproken.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:05 schreef Leandra het volgende:
Dat wordt lekker bij de chinees.... :{
Eh, zelf koken? :+
Het is nog gezonder ook.
25 cent extra betalen is natuurlijk ook geen probleem. ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-01-2016 19:01:00 ]
#NoDAPL
pi_159445562
quote:
Dan wordt dat dus 'mag ik u een tasje aanbieden' voordat de producten gescand worden (en dus in feite een transactie doen), of op het moment dat de klant de portemonnee weer opgeborgen heeft.

Het is zo simpel eigenlijk.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_159445739
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 18:58 schreef Resistor het volgende:

[..]

Dan wordt dat dus 'mag ik u een tasje aanbieden' voordat de producten gescand worden (en dus in feite een transactie doen), of op het moment dat de klant de portemonnee weer opgeborgen heeft.

Dan moet ik nog steeds elke keer nee zeggen en krijg ik nog steeds rare blikken als ik het al inpak voordat de cassière klaar is maar nadat ze heeft gescand. :{
In ieder geval hoef ik nu slechts 1 nee te zeggen en niet 2 of 3 keer aan te geven dat ik die troep niet wil aangezien we onze planeet al genoeg verpesten zonder dit soort onzin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar waren ze lekker bijtijds mee.
Nee hoor, ze gaven al veel eerder informatie en het is nu niet dat de winkeliers niet al vele jaren de tijd hadden om hun leven te beteren. Als je het initiatief van de overheid afwacht...

quote:
Dom van die bakkerijmedewerker. Reken dan 1 cent en verlaag de verkoopprijs per brood met 1 cent of zo. :)

quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:44 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik ging van t weekend ff wat ophalen in de plaatselijke snackbar. Werd me opeens ook al gevraagd of ik een tasje wilde, dat was dan 5 eurocent. Dat het patatje zelf in plastic bakje plus vorkje werd geleverd was dan weer geen probleem kennelijk.

Echt wat een betutteling in dit land :')
Het is inderdaad raar dat ze dat niet tegengaan maar je kan nu eenmaal niet elk probleem in 1 keer oplossen, dat moet in stapjes gebeuren. Anders gaan mensen nog meer zeuren.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-01-2016 19:08:37 ]
#NoDAPL
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:09:16 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159448139
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 18:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Eh, zelf koken? :+
Het is nog gezonder ook.
25 cent extra betalen is natuurlijk ook geen probleem. ;)
Ja, hebben we morgen een "gelegenheid" aan het eind van de middag, waar de halve familie is, en dan moet iemand eerder naar huis om te gaan koken, zodat we met 10 man zelf gekookt eten kunnen eten omdat dat gezonder is? Nah... af en toe een keer chinees kan best.

Maar ik vraag me af of de chinees onder die uitzondering van lekkend voedsel valt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:25:35 #49
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_159448632
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 18:58 schreef Resistor het volgende:

[..]

Zo ging het gisteren niet. De mevrouw aan de kassa vouwde het kledingstuk netjes op en vroeg toen * hoe gaat u het meenemen ? * Ja en dan sta je toch nog ff raar te kijken.
Het was me liever als meteen vroeg * wilt u graag een tasje dan tel ik er 25 cent bij op ? *
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:28:20 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159448721
Over een half jaar hebben de betere kledingwinkels dus allemaal papieren tassen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159448729
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:09 schreef bluemoon23 het volgende:
Nee de chinezen hebben iets anders bedacht, een papieren tas met een laagje aluminium folie aan de binnenkant dat mag wel.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
pi_159448982
Vandaag was ik ergens waar de tas 1 cent kost, na afronding hoefde je niet extra te betalen.
pi_159449049
Ondertussen raakt de oceaan vergiftigd en onze vis ook, maar he, 10 cent betalen voor een tasje of je eigen tasje meenemen is teveel gevraagd.

De detailhandel valt niet om vanwege 10 cent voor een tasje, het valt om omdat er nieuwe tijden zijn aangebroken en veel van internet besteld kan worden.
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:40:19 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159449077
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:28 schreef Merode32 het volgende:

[..]

Nee de chinezen hebben iets anders bedacht, een papieren tas met een laagje aluminium folie aan de binnenkant dat mag wel.
Oh, dat is aan de ene kant wel handig (houdt ook warm) aan de andere kant is het een product dat waarschijnlijk en niet in de papierbak mag, en niet bij het PMD, dus als het niet gesplitst kan worden gooien mensen het bij het restafval (en als het wel gesplitst kan worden en mensen daar te beroerd voor zijn doen ze dat ook)..... dan kun je beter een plastic zakje hebben dat bij het PMD kan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159449143
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh, dat is aan de ene kant wel handig (houdt ook warm) aan de andere kant is het een product dat waarschijnlijk en niet in de papierbak mag, en niet bij het PMD, dus als het niet gesplitst kan worden gooien mensen het bij het restafval (en als het wel gesplitst kan worden en mensen daar te beroerd voor zijn doen ze dat ook)..... dan kun je beter een plastic zakje hebben dat bij het PMD kan.
Nee aluminium folie is een metaal en de laag op deze tasjes is dik genoeg om hem magnetisch te scheiden, de afvalboer moet dan alleen handmatig het papier scheiden van de folie.
  woensdag 27 januari 2016 @ 20:47:45 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159449292
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:42 schreef Merode32 het volgende:

[..]

Nee aluminium folie is een metaal en de laag op deze tasjes is dik genoeg om hem magnetisch te scheiden, de afvalboer moet dan alleen handmatig het papier scheiden van de folie.
Dat bedoel ik.... mag ik zo'n tasje wel bij het PMD doen als er papier aan vast zit?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159449318
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat bedoel ik.... mag ik zo'n tasje wel bij het PMD doen als er papier aan vast zit?
Nee zwarte bak, de afvalboer wist aluminiumfolie eruit met een magneet.

Het is geen plastic en pmd is juist verboden voor tasjes
  woensdag 27 januari 2016 @ 21:10:56 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159450179
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:48 schreef Merode32 het volgende:

[..]

Nee zwarte bak, de afvalboer wist aluminiumfolie eruit met een magneet.

Het is geen plastic en pmd is juist verboden voor tasjes
Tasjes mogen toch ook in PMD? :o
Plastic tasjes dan....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159450323
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Tasjes mogen toch ook in PMD? :o
Plastic tasjes dan....
Ja klopt plastic tasjes mogen in pmd maar die mogen niet meer gratis worden uitgedeeld.
  woensdag 27 januari 2016 @ 21:19:04 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159450481
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:14 schreef Merode32 het volgende:

[..]

Ja klopt plastic tasjes mogen in pmd maar die mogen niet meer gratis worden uitgedeeld.
Nee okay, maar nou proberen ze dus PMD groter te maken dan restafval, en tegelijkertijd verbannen ze de plastic tasjes, en daar komen dan alternatieven voor zoals dat papier met alufolie tasje, dat weer bij het restafval hoort.... dat gaat m niet worden dan natuurlijk.
Tenzij het papier en alufolie makkelijk van elkaar te scheiden is, dan kan een deel bij het papier en het alufolie bij het PMD.

Maar als dat niet makkelijk uit elkaar te halen is dan moeten mensen het dus bij het restafval gooien, en ook als het wel makkelijk uit elkaar te halen is, dan zal het scheiden van die twee tasdelen wel te lastig voor mensen zijn, en gooien ze het bij het restafval.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159450576
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee okay, maar nou proberen ze dus PMD groter te maken dan restafval, en tegelijkertijd verbannen ze de plastic tasjes, en daar komen dan alternatieven voor zoals dat papier met alufolie tasje, dat weer bij het restafval hoort.... dat gaat m niet worden dan natuurlijk.
Tenzij het papier en alufolie makkelijk van elkaar te scheiden is, dan kan een deel bij het papier en het alufolie bij het PMD.

Maar als dat niet makkelijk uit elkaar te halen is dan moeten mensen het dus bij het restafval gooien, en ook als het wel makkelijk uit elkaar te halen is, dan zal het scheiden van die twee tasdelen wel te lastig voor mensen zijn, en gooien ze het bij het restafval.
Nee je haalt twee dingen door elkaar, ze willen de zogenaamde niet machinaal gescheiden restafval verminderen, aluminiumfolie kan zeer gemakkelijk machinaal gescheiden worden van het overige restafval en mag daarom gewoon bij het restafval.
  woensdag 27 januari 2016 @ 21:28:04 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159450751
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:22 schreef Merode32 het volgende:

[..]

Nee je haalt twee dingen door elkaar, ze willen de zogenaamde niet machinaal gescheiden restafval verminderen, aluminiumfolie kan zeer gemakkelijk machinaal gescheiden worden van het overige restafval en mag daarom gewoon bij het restafval.
Maar alufolie mag ook bij het PMD... daar hoort het in principe als je afval scheidt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159450887
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar alufolie mag ook bij het PMD... daar hoort het in principe als je afval scheidt.
Klopt omdat het in feite op dezelfde band komt, onder de magneet door en afhankelijk van restafval of plastic gaat het links of rechtsaf.(uiteraard worden deze twee vormen niet tegelijk verwerkt).

Ik heb ooit bij rd4 gewerkt
  donderdag 28 januari 2016 @ 08:12:14 #64
309342 ErkendFokker
pi_159458006
Pakken drinken moeten toch ook bij PMD?
Dat is inprincipe karton met aluminium of plastic.

Waarom zou een tasje van papier en alu daar dan niet mogen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 28 januari 2016 @ 10:57:24 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159460934
quote:
99s.gif Op donderdag 28 januari 2016 08:12 schreef ErkendFokker het volgende:

SPOILER
Zo had ik het nog niet bekeken... maar dat tasje zie ik dan weer als papier (met aluminiumfolie)....
Misschien moeten ze per product maar gaan vermelden waar het bij hoort.

Almhof heeft iig al plastic bekers met een los te halen kartonnen wikkel erom.
Daardoor ook heel dun plastic trouwens.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 28 januari 2016 @ 11:10:36 #66
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_159461219
Chipszakken, aluminium met plastic, mogen ook niet bij het PMD.
  donderdag 28 januari 2016 @ 11:11:55 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159461239
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 11:10 schreef Zelva het volgende:
Chipszakken, aluminium met plastic, mogen ook niet bij het PMD.
Klopt, terwijl zowel aluminium als plastic los wel bij het PMD horen.
Nog even en we krijgen dubbele chipszakken... een aluminium binnenzak met een plastic buitenzakje.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 28 januari 2016 @ 11:47:16 #68
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_159461888
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 11:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Klopt, terwijl zowel aluminium als plastic los wel bij het PMD horen.
Nog even en we krijgen dubbele chipszakken... een aluminium binnenzak met een plastic buitenzakje.
Dat vind ik wel een goed idee. En laten ze het formaat van de zakken dan ook eindelijk eens aanpassen op de inhoud.
Never explain, never apologize.
pi_159461931
quote:
Ambtenaren.

Schiet ze af aub.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 28 januari 2016 @ 11:55:45 #70
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159462081
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 11:47 schreef Lurf het volgende:

[..]

Dat vind ik wel een goed idee. En laten ze het formaat van de zakken dan ook eindelijk eens aanpassen op de inhoud.
Volgens mij is al die lucht om te voorkomen dat je chips in de winkel al gecrushed worden ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159462926
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Lekker boeiend allemaal. Ik gooi alles gewoon in 1 vuilcontainer.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_159463475
quote:
Waar is hier?

Overigens kunnen ze toch zeggen dat ej bij aanschaf van een plastictasje een korting krijgt op het artikel wat je koopt ter waarde van het tasje.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 28 januari 2016 @ 13:11:35 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159463663
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 12:37 schreef superniger het volgende:

[..]

Lekker boeiend allemaal. Ik gooi alles gewoon in 1 vuilcontainer.
Ik niet, en ik woon in een gemeente die streeft naar omgekeerd inzamelen, en dat betekent dat (als dat erdoor gedramd wordt) ik m'n restafval naar een container zal moeten gaan brengen, en de huidige glas- en plasticcontainers staan 300 meter verderop (enkele reis).
Dat zal voor een restafvalcontainer minder moeten worden (max 150 meter), maar ik zie het niet zitten om 3 keer per week een zware vuilniszak met meuk 150 meter verderop te gaan brengen, en met een beetje m'n best doen heb ik het restafval al kunnen beperken tot 1 prullenbakzak per week, ik zou in principe voor m'n restafval zelfs voor twee weken voldoende hebben aan zo'n ouderwetse zinken vuilnisemmer.

Maar het vervelende is vooral dat dat restaval wel zwaar is, dus ik heb er behoorlijk de pest over in dat ze aan omgekeerd inzamelen willen gaan doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159463948
quote:
99s.gif Op donderdag 28 januari 2016 08:12 schreef ErkendFokker het volgende:

SPOILER
Zoals al eerder gezegd kun je die tasjes zowel bij pmd als restafval kwijt gaan beide onder dezelfde magneet door
pi_159464670
Hoe gaan ze dat eigenlijk doen op beurzen etc. Daar krijg je vaak een soort goodiebag mee bij stands, een plastic tasje gevuld met folders en proefmonsters e.d. Dat mag dan ook niet meer?
  donderdag 28 januari 2016 @ 14:11:39 #76
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159465134
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:48 schreef bluemoon23 het volgende:
Inderdaad, wat een onzin! En wat een fijne "beloning" voor het recyclen van plastic...

Ik heb ondertussen een logistiek centrum in de keuken:
-statiegeldflessen
-glas
-plastic
-drinkkartons
-metaal
-papier
-GFT
-restafval
-chemisch
-grofvuil

En de paar gratis zakjes per jaar werden netjes hergebruikt als afvalzak! Ondertussen zijn ze zo doorgeslagen dat een zak aardappels scheurt als ik hem optil, omdat alles veel te dun is.

Als ik toch rijk was... zou ik krokodillenleren tassen laten maken, en die slechts eenmalig gebruiken :7
censuur :O
  donderdag 28 januari 2016 @ 14:20:23 #77
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159465316
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 20:39 schreef Kosmoproleet het volgende:
Ondertussen raakt de oceaan vergiftigd en onze vis ook, maar he, 10 cent betalen voor een tasje of je eigen tasje meenemen is teveel gevraagd.
Leuk, maar mijn plastic tasje komt niet in de oceaan terecht! Zelfs zwerfvuil hier wordt netjes opgehaald en verwerkt.
In Afrika daarentegen worden rivieren als vuilstort gebruikt:

Mij laten betalen voor een tasje maakt niets uit voor de oceanen.

quote:
De detailhandel valt niet om vanwege 10 cent voor een tasje, het valt om omdat er nieuwe tijden zijn aangebroken en veel van internet besteld kan worden.
En als ik iets op internet bestel, komt het in een doosje met plakband of in een plastic zak. Hoe dan ook veel meer verpakking dan een zakje in de winkel.
  donderdag 28 januari 2016 @ 14:28:06 #78
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_159465495
Ik wil best betalen om de verkankering van ons milieu een extra zetje te geven. Nog nooit zo veel plastic tasjes gekocht als de laatste paar weken. Zelfs die zogenaamd duurzame shopping bags stapelen zich hier op. Laatst nog een hele bende van weggeflikkerd, dat ruimde op! ^O^
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 28 januari 2016 @ 14:31:09 #79
309342 ErkendFokker
pi_159465577
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 13:53 schreef bloodymary1 het volgende:
Hoe gaan ze dat eigenlijk doen op beurzen etc. Daar krijg je vaak een soort goodiebag mee bij stands, een plastic tasje gevuld met folders en proefmonsters e.d. Dat mag dan ook niet meer?
Reclametasjes mogen wel :')
pi_159471045
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 14:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Inderdaad, wat een onzin! En wat een fijne "beloning" voor het recyclen van plastic...

Ik heb ondertussen een logistiek centrum in de keuken:
-statiegeldflessen
-glas
-plastic
-drinkkartons
-metaal
-papier
-GFT
-restafval
-chemisch
-grofvuil

En de paar gratis zakjes per jaar werden netjes hergebruikt als afvalzak! Ondertussen zijn ze zo doorgeslagen dat een zak aardappels scheurt als ik hem optil, omdat alles veel te dun is.

Als ik toch rijk was... zou ik krokodillenleren tassen laten maken, en die slechts eenmalig gebruiken :7
Die 1 keer per jaar dat je chemisch afval of metaalafval hebt. :)
Bij mij in de buurt is er papier/kartoen, gft en de rest. Glazen breng je zelf naar de glasbak en ze hebben graag dat je ook plastic wegbrengt naar containers maar daar is geen beginnen aan, dat halen ze beter op. Verder natuurlijk chemisch afval.

Voor de drankverpakkingen is er een simpele oplossing: koop ze niet. Je lichaam en je bankrekening zullen je dankbaar zijn. :)
#NoDAPL
pi_159471285
Bij Decathlon worden nog steeds tassen weggegeven, plastic,,grote en kleine.
.
  donderdag 28 januari 2016 @ 18:18:34 #82
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_159471358
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:48 schreef bluemoon23 het volgende:

Want een stuiver of duppie kan er dan niet meer vanaf?
De snackbar hier in de buurt is trouwens al tijden terug overgestapt op papieren tasjes. Maakt meteen patat van je friet.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_159472112
Nee, niet omdat die stuiver of duppie er niet afkan maar omdat het alternatief (het eten in je eigen meegbrachte tas stoppen) niet bruikbaar is.
Papieren zakken zijn ook goed, zie je inderdaad vaak bij de snackbar, maar de "chinees" deed het nog altijd met plastic tasjes.
  donderdag 28 januari 2016 @ 18:49:37 #84
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_159472137
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 18:48 schreef bluemoon23 het volgende:
Nee, niet omdat die stuiver of duppie er niet afkan maar omdat het alternatief (het eten in je eigen meegbrachte tas stoppen) niet bruikbaar is.

Ze hebben nog steeds tasjes, je moet er alleen een stuiver of duppie voor betalen. Vind ik geen probleem.
  donderdag 28 januari 2016 @ 19:10:51 #85
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159472634
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 18:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor de drankverpakkingen is er een simpele oplossing: koop ze niet. Je lichaam en je bankrekening zullen je dankbaar zijn. :)
Geen zuivel dus?
pi_159474086
Volgens mij geven snackbars al 20 jaar papieren tasjes mee. Kan me niet herinneren dat dat ooit in plastic heeft gezegen. Lijkt me ook niet handig, dan gaat het allemaal schuin en zo.
  donderdag 28 januari 2016 @ 20:11:41 #87
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_159474122
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:10 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgens mij geven snackbars al 20 jaar papieren tasjes mee. Kan me niet herinneren dat dat ooit in plastic heeft gezegen. Lijkt me ook niet handig, dan gaat het allemaal schuin en zo.
Het merendeel van de snackbars die ik in mijn leven heb bezocht, zwoor bij plastic.
pi_159474281
quote:
9s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:11 schreef Copycat het volgende:

[..]

Het merendeel van de snackbars die ik in mijn leven heb bezocht, zwoor bij plastic.
Ik bezoek dan ook kwalitaria's :')
  donderdag 28 januari 2016 @ 20:21:42 #89
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_159474326
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:19 schreef bloodymary1 het volgende:

Ik bezoek dan ook kwalitaria's :')
Bestaat die franchiseketen nog?
pi_159474341
quote:
11s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:21 schreef Copycat het volgende:

[..]

Bestaat die franchiseketen nog?
Is dat een keten dan? Ik dacht dat sommige frietboeren zichzelf gewoon zo noemden zodat het net lijkt of ze kwaliteit uitstralen. Maar ik weet er nog wel ja, die zich zo noemen.
  donderdag 28 januari 2016 @ 20:25:06 #91
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_159474406
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 20:22 schreef bloodymary1 het volgende:

Is dat een keten dan? Ik dacht dat sommige frietboeren zichzelf gewoon zo noemden zodat het net lijkt of ze kwaliteit uitstralen. Maar ik weet er nog wel ja, die zich zo noemen.
Hahaha, nee, dat is een franchise. Met gedeeld marketingplatform en POS-materiaal. Waaronder waarschijnlijk bedrukte tasjes.
pi_159481920
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 19:10 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Geen zuivel dus?
Wel zuivel, in mijn geval kwark (dat noem ik eten, geen drank). Geen frisdrank, dus ook geen vruchtensap. Ik ken bovendien geen zuivel die in zulke pakken wordt verkocht. Wel nepzuivel (soja) maar geen zuivel.
#NoDAPL
  donderdag 28 januari 2016 @ 23:47:38 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159482342
Vanavond bij de Chinees idd: heeft u een tasje mee?
Dat werd dus 10 cent voor een tasje.
Achteraf gezien 5 cent, want het ging in 2 tasjes :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159482581
Nog even en we weten niet beter.. gewoon eigen tasje meenemen, ik snap al dat gezeur niet zo -O-
pi_159482652
Al wonderlijke taferelen gesignaleerd bij het Chinees-Indisch restaurant? Al die bakjes die je los mee moet nemen als je alleen maar gepast geld bij je hebt :D
pi_159482818
Wat een gezeik. Burgers passen zich maar aan, zo niet dan is een boete terecht.

ik ervaar helemaal geen irritatie of ergenissen nu die regel is ingevoerd. Gewoon een makkelijk mee te dragen tas aanschaffen en klaar is keer.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 11:52:46 #97
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159488840
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 23:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Geen frisdrank, dus ook geen vruchtensap. Ik ken bovendien geen zuivel die in zulke pakken wordt verkocht.
Wat denk je van melk? Dat gaat bij de drankkartons, niet bij het papier.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 12:43:10 #98
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_159489999
Wat moeten mensen hier moeilijk doen, ik flikker mijn papier ook gewoon in de vuilnisbak. Niks gescheiden. Zal er wel aan liggen dat ik in Den Haag woon. :').
  vrijdag 29 januari 2016 @ 12:45:52 #99
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159490080
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 12:43 schreef Ringo het volgende:
Wat moeten mensen hier moeilijk doen, ik flikker mijn papier ook gewoon in de vuilnisbak. Niks gescheiden. Zal er wel aan liggen dat ik in Den Haag woon. :').
Elke gemeente is afzonderlijk bezig het wiel uit te vinden, vandaar dat ze overal ander beleid hebben, andere containers aanbieden, andere scheiding verwachten, en zichzelf vooral lekker bezig houden met experimenten. Den Haag zal een vast tarief hebben, andere gemeenten betalen per zak of per container of zelfs per kg.
pi_159491907
Zeer goede zaak. Schandalig dat dit niet eerder is ingevoerd. Ook zou een plastic tas minimaal 1 euro moeten kosten.

Ik heb bij enkele winkeliers gevraagd of er nu minder tassen werden gevraagd door klanten. Het blijkt dat het een groot succes is. De meeste mensen nemen nu, volkomen normaal, zelf een tas mee. Als er voedselveiligheid in het geding is mag plastic nog gewoon worden gebruikt.

Deze maatregel scheelt miljarden plastic tasjes alleen al in Nederland. Minder onnodige vervuiling en minder grondstoffen- en energieverbruik. Onvoorstelbaar dat er nog onverantwoordelijke egoïsten zijn die hier op tegen zijn en hierover klagen.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 14:17:26 #101
309342 ErkendFokker
pi_159492478
Gisteren kwam bij ons in de pizzeria een jongen die online had besteld en betaald. Hij wilde graag een tasje bij z'n bestelling.
Ik heb uitgelegd dat dat 5 cent kost (al kostte het eigenlijk 10 cent), maar hij had geen contant geld mee.
Was hij helemaal pissig dat ik hem geen tasje gaf. Ja ik ga niet een boete van 1500 euro riskeren voor die paar cent..
  vrijdag 29 januari 2016 @ 14:44:43 #102
451204 Gerard_Geit
Permanent Verbannen
pi_159493187
Hoe wordt dit gecontroleerd dan?

Zijn er serieus ambtenaren belast met het zijn van mystery-shopper om deze gruwelijke misdrijven te constateren en vervolgens te beboeten? :')
Permanent Verbannen
  vrijdag 29 januari 2016 @ 14:56:08 #103
309342 ErkendFokker
pi_159493499
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 14:44 schreef Gerard_Geit het volgende:

Zijn er serieus ambtenaren belast met het zijn van mystery-shopper om deze gruwelijke misdrijven te constateren en vervolgens te beboeten? :')
Ja, en er is ook een meldpunt :')
  vrijdag 29 januari 2016 @ 15:25:31 #104
451204 Gerard_Geit
Permanent Verbannen
pi_159494170
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 14:56 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Ja, en er is ook een meldpunt :')
Wat voor combinatie van NSB-WaffenSS-NSDAP gebruikt dat meldpunt dan? :')_!
Permanent Verbannen
pi_159494209
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 15:25 schreef Gerard_Geit het volgende:

[..]

Wat voor combinatie van NSB-WaffenSS-NSDAP gebruikt dat meldpunt dan? :')_!
ideaal om je concurrent te sarren })
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 29 januari 2016 @ 15:32:59 #106
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_159494349
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 14:17 schreef ErkendFokker het volgende:
Gisteren kwam bij ons in de pizzeria een jongen die online had besteld en betaald. Hij wilde graag een tasje bij z'n bestelling.
Ik heb uitgelegd dat dat 5 cent kost (al kostte het eigenlijk 10 cent), maar hij had geen contant geld mee.
Was hij helemaal pissig dat ik hem geen tasje gaf. Ja ik ga niet een boete van 1500 euro riskeren voor die paar cent..
Want, wie weet is hij undercover opsporingsambtenaar? Wie gaat dat merken dan?

Wat een vertyftverkankerde angstcultuur creëer je dan om een duppie voor een focking tasje. Groenlinks is saving the universe, wow.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 15:40:34 #107
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_159494552
Gaan ze ook nog eens achter de industrie aan om ervoor te zorgen dat er minder plastic verpakkingsmaterialen worden gebruikt? Een halfuurtje boodschappen doen levert zo een pond aan plastic op, maar dat ene focking tasje is blijkbaar levensbedreigend.

O wacht, die industrie heeft natuurlijk wél een sterke lobby.
O wacht, je kunt de consument heel gemakkelijk een schuldgevoel aanpraten als je maar de juiste communicatiemiddelen inzet.
O wacht, vrije markt enzo, die industrie lost het heus zelf wel op.
O wacht, krijgen we hier niet allemaal een heel fijn warm milieuvriendelijk gevoel bij?
O wacht, is dit niet gewoon een heel handig melkkoetje van de staat, je schrijft eens wat absurd hoge boetes uit en je kan er nog een inspectie-apparaat mee inrichten ook, extra ambtenaren, werkgelegenheid, ka-ching!
  vrijdag 29 januari 2016 @ 15:48:27 #108
451204 Gerard_Geit
Permanent Verbannen
pi_159494741
Je zou maar op dat meldpunt werken en er serieus werk van moeten maken dat groenteboer Jankapsalonboer Achmed een gratis tasje weggaf :')
Permanent Verbannen
  vrijdag 29 januari 2016 @ 15:51:47 #109
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159494838
quote:
Jazeker! In het kader van "de overheid moet groeien" hebben ze deze ambtenaren speciaal opgeleid in het opsporen van dit zware milieudelict.

Zou het stand houden voor een rechter, om te beargumenteren dat het milieudelict waar 1500 euro boete op staat dusdanig ernstig is dat het voor 5 cent kan worden afgekocht?
  vrijdag 29 januari 2016 @ 15:54:05 #110
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159494904
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 15:40 schreef Ringo het volgende:
Gaan ze ook nog eens achter de industrie aan om ervoor te zorgen dat er minder plastic verpakkingsmaterialen worden gebruikt? Een halfuurtje boodschappen doen levert zo een pond aan plastic op
Een pond? Ik heb in een week een enorme vuilniszak vol plastic, maar dat weegt amper een pond. Juist verpakkingen zorgen ervoor dat er veel minder wordt weggegooid.
Zie je het voor je dat je vlees, koekjes en melk zonder verpakking gaat kopen?
  vrijdag 29 januari 2016 @ 15:55:59 #111
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_159494965
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:

Zou het stand houden voor een rechter, om te beargumenteren dat het milieudelict waar 1500 euro boete op staat dusdanig ernstig is dat het voor 5 cent kan worden afgekocht?
Dat is een vraag waar de groenlinksige beleidsambtenaresses op het ministerie geen rekening mee hebben gehouden, zeg! Het gaat om het idee en het principe. De bewwwustworrrding.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 15:58:46 #112
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_159495053
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 15:54 schreef RemcoDelft het volgende:

Een pond? Ik heb in een week een enorme vuilniszak vol plastic, maar dat weegt amper een pond. Juist verpakkingen zorgen ervoor dat er veel minder wordt weggegooid.
Gewoon je veldfles en je plunjezak mee! Beetje creatief denken, Remco.
pi_159497001
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 15:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat gaat heus niet gebeuren :') ze zijn hard bezig met zoeken naar betere alternatieven

quote:
Nieuw afbreekbaar plastic door toevalstreffer

HEINKENSZAND - Een nieuwe soort bioplastic is in de maak en het is een Zeeuwse uitvinding. Nico Osse uit Heinkenszand kwam er per toeval achter hoe je een nieuw soort plastic kan produceren dat in een half jaar tijd wordt afgebroken in de natuur.

CD-hoesjes
Osse handelt al jaren in plastic. Jarenlang maakte hij speciale cd-hoesjes voor artiesten als Madonna en REM. Later zette hij stappen op de markt van de telecom. Zo produceerde hij eenmalige plastic verpakkingen voor pre-paid simkaarten. Vanuit die markt is de afgelopen jaren de vraag gekomen om milieuvriendelijke verpakkingen te maken.

Palmbladeren
Vier jaar geleden zette Osse de stap en kocht palmbladeren in om daar verpakkingsmateriaal van te maken. Dat werkte niet dus stopte hij niet veel later met zijn project. Samen met een fabriek in Oosterhout mengde hij de overgebleven palmbladeren in een machine met al bestaand biologisch plastic, PLA (gemaakt uit suikerbieten en rietsuiker). Het was een test om te kijken of beide materialen samen gaan, maar het bleek wel erg goed te werken, wat leidde tot verbaasde blikken bij onderzoekers.

Composthoop
Arjen van de Mortel is onderzoeker en werkt nauw samen met onderzoeksbureau Avans. Hij heeft verschillende soorten plastic getest met de nieuwe samenstelling, 50% palmblad en 50% PLA. Volgens hem is deze ontdekking revolutionair: "Biologisch afbreekbaar plastic kennen we al langer, PLA bijvoorbeeld. Maar om dat af te breken moet het nog wel in een fabriek worden verwerkt. Met deze nieuwe soort bioplastic hoeft dat niet. Je kunt het op de composthoop gooien en binnen een half jaar is er niets van over."

Orders
Nico Osse en zijn collega in Oosterhout deden de test vier jaar geleden. Na veel testen en onderzoeken door verschillende bureaus en universiteiten is het product nu klaar om de markt op te gaan. "We hebben inmiddels orders binnen uit Frankrijk en Amerika en een bedrijf dat over de hele wereld zit."

Op de vraag of dit dé nieuwe soort plastic van de wereld wordt, een soort die niet meer vervuild maar bijdraagt aan het milieu is het antwoord van de uitvinders eenduidig: "Er zitten ook nadelen aan ons plastic. Het breekt af onder bepaalde omstandigheden en dat is niet bij elk product gewenst. Ook is het niet doorzichtig, want het blad dat we eraan toevoegen is dat niet. Maar voor eenmalige verpakkingen zoals voor eten en voor in de telecom is dit uitermate geschikt. Bovendien de prijs gelijk aan het standaard plastic dat we nu gebruiken."
  vrijdag 29 januari 2016 @ 17:56:15 #114
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_159497507
quote:
Gaan ze ook nog eens achter de industrie aan om ervoor te zorgen dat er minder plastic verpakkingsmaterialen worden gebruikt? Een halfuurtje boodschappen doen levert zo een pond aan plastic op, maar dat ene focking tasje is blijkbaar levensbedreigend.

O wacht, je kunt de consument heel gemakkelijk een schuldgevoel aanpraten als je maar de juiste communicatiemiddelen inzet.
O wacht, krijgen we hier niet allemaal een heel fijn warm milieuvriendelijk gevoel bij?
O wacht, is dit niet gewoon een heel handig melkkoetje van de staat, je schrijft eens wat absurd hoge boetes uit en je kan er nog een inspectie-apparaat mee inrichten ook, extra ambtenaren, werkgelegenheid, ka-ching!
Je brengt ze (al) op een idee.....
Eerst kijken of het tasje wordt gedragen en straks of het bakkie aan de kant kan.....
Straks mag je cola kopen mits je zelf een fles meeneemt.
pi_159497563
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 17:56 schreef Vallon het volgende:

[..]

Je brengt ze (al) op een idee.....
Eerst kijken of het tasje wordt gedragen en straks of het bakkie aan de kant kan.....
Straks mag je cola kopen mits je zelf een fles meeneemt.
Niet overdrijven nou... misschien komen er ander soort flesjes voor in de plaats en beginnen ze
gewoon eerst met dingen die je eigenlijk gewoon af kan schaffen.

Zeg nou eerlijk, als je blikjes bier of cola koopt dan mogen dat toch ook best losse blikjes zijn?
Waarom moet alles in dit soort plastic gevallen?

Is toch best treurig als je zoiets ziet? -O-
  vrijdag 29 januari 2016 @ 18:10:59 #116
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_159497760
quote:

Hadden we niet een tijdje ook verpakkingsbelasting? Dat was ook geen succes :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_159499375
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 11:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat denk je van melk? Dat gaat bij de drankkartons, niet bij het papier.
De laatste keer dat ik melk kocht was die in een fles verpakt maar goed, ik kies er liever voor om mijn calorieën te eten dan te drinken. Gewoon water is prima. In ieder geval bevat melk nog iets wat nuttig is, dat kan je van frisdrank (inclusief vruchtensappen, al dan niet nep, IceTea, energiedranken...) en alcoholische dranken niet zeggen.
Het is ook veel gemakkelijker bij het doen van boodschappen en je verspilt veel minder geld terwijl je minder dik wordt, minder snel diabetes krijgt, minder futloos wordt etc. ;)

Jij vroeg echter aan mij of dat ik ze koop. Het antwoord is nee, de enige zuivel die ik koop is kwark en die zit in potten (dat zou je eigenlijk bij het plastic moeten gooien, helaas moet je in mijn gemeente daarvoor naar zo'n bak toelopen die overvol zit en waar het veel te goor is, als ze dat nu apart zouden inzamelen van deur tot deur...), niet in verpakkingen die bij de PMD gaan.
#NoDAPL
pi_159499435
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 18:00 schreef FANN het volgende:

[..]

Niet overdrijven nou... misschien komen er ander soort flesjes voor in de plaats en beginnen ze

Zeg nou eerlijk, als je blikjes bier of cola koopt dan mogen dat toch ook best losse blikjes zijn?

[ afbeelding ]

Een zeer bekende foto. Ja, dat is heel erg treurig.
#NoDAPL
pi_159499469
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 23:47 schreef Leandra het volgende:
Vanavond bij de Chinees idd: heeft u een tasje mee?
Dat werd dus 10 cent voor een tasje.
Achteraf gezien 5 cent, want het ging in 2 tasjes :D
Jij was alweer bij de chinees (geen hoofdletter, want categorie eten in dit geval ;))?
Tip: neem een doos mee. ;)
#NoDAPL
pi_159499536
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 13:57 schreef rutger05 het volgende:
Zeer goede zaak. Schandalig dat dit niet eerder is ingevoerd. Ook zou een plastic tas minimaal 1 euro moeten kosten.
Eens. De kwalitatief betere, die lang meegaan, mogen ze gewoon tegen kostprijs verkopen.
Mijn ergerins bij de kwalitatief betere tassen is dat ze nog steeds verzuimen om goede handvaten te maken. Het draagt niet echt handig als het in je vingers snijdt. ;)

quote:
Ik heb bij enkele winkeliers gevraagd of er nu minder tassen werden gevraagd door klanten. Het blijkt dat het een groot succes is. De meeste mensen nemen nu, volkomen normaal, zelf een tas mee. Als er voedselveiligheid in het geding is mag plastic nog gewoon worden gebruikt.

Deze maatregel scheelt miljarden plastic tasjes alleen al in Nederland. Minder onnodige vervuiling en minder grondstoffen- en energieverbruik. Onvoorstelbaar dat er nog onverantwoordelijke egoïsten zijn die hier op tegen zijn en hierover klagen.
Hallelujah. Het werkt, zelfs zonder meer dan 1 cent aan kosten te verplichten per tas. Blijkbaar hebben Nederlanders dan nog steeds wat van die zuinigheid in zich. :)
#NoDAPL
  vrijdag 29 januari 2016 @ 19:31:36 #121
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159499552
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De laatste keer dat ik melk kocht was die in een fles verpakt maar goed, ik kies er liever voor om mijn calorieën te eten dan te drinken. Gewoon water is prima. In ieder geval bevat melk nog iets wat nuttig is, dat kan je van frisdrank (inclusief vruchtensappen, al dan niet nep, IceTea, energiedranken...) en alcoholische dranken niet zeggen.
Het is ook veel gemakkelijker bij het doen van boodschappen en je verspilt veel minder geld terwijl je minder dik wordt, minder snel diabetes krijgt, minder futloos wordt etc. ;)

Jij vroeg echter aan mij of dat ik ze koop. Het antwoord is nee, de enige zuivel die ik koop is kwark en die zit in potten (dat zou je eigenlijk bij het plastic moeten gooien, helaas moet je in mijn gemeente daarvoor naar zo'n bak toelopen die overvol zit en waar het veel te goor is, als ze dat nu apart zouden inzamelen van deur tot deur...), niet in verpakkingen die bij de PMD gaan.
Hoog van te toren blazen hoe ongezond sommige dingen wel niet zijn (inclusief vruchtensappen, WTF?!), maar te beroerd zijn om je glas naar de glascontainer te brengen... kom maar eens uit die toren.
Ik moet er ook 300 meter voor lopen (en weer terug) met m'n kreupele lijf.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 29 januari 2016 @ 19:34:59 #122
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_159499635
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:31 schreef Leandra het volgende:

Hoog van te toren blazen hoe ongezond sommige dingen wel niet zijn (inclusief vruchtensappen, WTF?!), maar te beroerd zijn om je plastic naar de plastic container te brengen... kom maar eens uit die toren.
Ik moet er ook 300 meter voor lopen (en weer terug) met m'n kreupele lijf.
Eens in de twee weken fiets ik als een schillenboer richting supermarkt. Grote plastic tas met plastic afval achterop, grote stoffen (design uiteraard, ons blijft ons) boodschappentas met glaswerk voor. Al rinkelend fiets ik door de straten richting plastic- en glasbak.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 19:37:06 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159499693
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij was alweer bij de chinees (geen hoofdletter, want categorie eten in dit geval ;))?
Tip: neem een doos mee. ;)
Nee, niet alweer.
Die eerste keer dat het genoemd werd had ik het ook al over hoe het gisteren zou gaan bij de Chinees (zit mobiel, ga niet alles aanpassen).

En zoals ik eerder al gezegd had, ik kwam bij een gelegenheid vandaan, we gingen onderweg naar huis Chinees halen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159499721
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoog van te toren blazen hoe ongezond sommige dingen wel niet zijn (inclusief vruchtensappen, WTF?!), maar te beroerd zijn om je glas naar de glascontainer te brengen... kom maar eens uit die toren.
Wil jij alsjeblieft wat beter lezen? Ik breng altijd mijn glas naar de glasbak!
#NoDAPL
pi_159499736
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:37 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, niet alweer.
Die eerste keer dat het genoemd werd had ik het ook al over hoe het gisteren zou gaan bij de Chinees (zit mobiel, ga niet alles aanpassen).

En zoals ik eerder al gezegd had, ik kwam bij een gelegenheid vandaan, we gingen onderweg naar huis Chinees halen.
Hoe houdt dat je tegen om een doos in je kofferbak te hebben liggen voor het geval dat...?
#NoDAPL
  vrijdag 29 januari 2016 @ 19:42:56 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159499840
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:34 schreef Copycat het volgende:

[..]

Eens in de twee weken fiets ik als een schillenboer richting supermarkt. Grote plastic tas met plastic afval achterop, grote stoffen (design uiteraard, ons blijft ons) boodschappentas met glaswerk voor. Al rinkelend fiets ik door de straten richting plastic- en glasbak.
Ik loop wat vaker, maar de plastic- en glascontainer staan hier aan t eind van de straat dus als het geen baggerweer is dan loop ik die 300 meter (en weer terug), en glas vaak mee richting supermarkt, daar staat ook een glasbak en ik verzamel de lege flessen (zowel met als zonder statiegeld) en potten in de boodschappentas die in de keuken aan de verwarming hangt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 29 januari 2016 @ 19:45:31 #127
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159499894
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wil jij alsjeblieft wat beter lezen? Ik breng altijd mijn glas naar de glasbak!
Wat doe je dan met je kwarkpotten?
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 29 januari 2016 @ 19:47:11 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159499933
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoe houdt dat je tegen om een doos in je kofferbak te hebben liggen voor het geval dat...?
Kun je nou ook al voor me bepalen dat ik daar altijd ruimte voor in de kofferbak heb?
Dat had ik gisteren sowieso al niet, en we zaten met 4 personen in en auto.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159500202
McDonalds gehaald. Een grote papieren tas kartonnen verpakkingen is nu over en dat gaat gewoon in de vuilnisbak, niet bij het oud papier, met al die vette sausresten.

Maar het zak je van de visboer kost 10ct.

Ik zie er echt tegenop, om al die warme dampende zaken, als versgebakken vis of warm eten vande de afhaaltoko in een eigen tas mee te nemen.
.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 19:57:45 #130
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_159500225
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:57 schreef Fer het volgende:
McDonalds gehaald. Een grote papieren tas kartonnen verpakkingen is nu over en dat gaat gewoon in de vuilnisbak, niet bij het oud papier, met al die vette sausresten.

Ik zie er echt tegenop, om al die warme dampende zaken, als versgebakken vis of warm eten vande de afhaaltoko in een eigen tas mee te nemen.
Duppie lenen?
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:06:23 #131
451204 Gerard_Geit
Permanent Verbannen
pi_159500491
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:57 schreef Fer het volgende:

Dan koop je een paar tasjes :')
Permanent Verbannen
pi_159500622
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:57 schreef Copycat het volgende:

[..]

Duppie lenen?
:D

is niet eens nodig :+

2.Geldt het verbod voor alle plastic tassen?

quote:
Er zijn een paar uitzonderingen. Zo blijven plastic tassen die noodzakelijk zijn vanwege de functionaliteit of de voedselveiligheid gratis. Denk hierbij aan tasjes die worden gebruikt bij etenswaren die kunnen lekken, zoals soep, sauzen of verse vis. Ook de dunne hemdtasjes die je op de markt krijgt – tasjes dunner dan 15 micron, oftewel 0,015 millimeter – vallen niet onder het verbod. Papieren of stoffen tassen mogen wel gratis aan klanten worden gegeven
http://www.nrc.nl/next/20(...)en-en-sauzen-1575602
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:16:26 #133
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_159500826
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:10 schreef FANN het volgende:

[..]

[..]

Ja, maar dat voeren ze dus ook niet overal door. Tot nu toe moeten betalen voor zulke tasjes die je echt niet in een andere tas wilt vervoeren.
pi_159500856
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:16 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ja, maar dat voeren ze dus ook niet overal door. Tot nu toe moeten betalen voor zulke tasjes die je echt niet in een andere tas wilt vervoeren.
Nou dan betaal je een duppie :D Cc wil het het wel lenen en ik ook hoor :P
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:17:20 #135
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_159500863
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 18:00 schreef FANN het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hier word ik altijd een beetje moedeloos van. Er zijn vast en (ik heb, zeker) meer zielige foto's/situaties die niets te maken hebben om "tasjes stellingen" te onderbouwen.
Bijgaand gevolg wordt niet opgelost door een kreupele regelgeving t.a.v. tasjes in te voeren.

Het probleem zijn niet plastictasjes maar het feit dat mensen hun rommel niet (willen) opruimen en "wij" die attitude niet echt aan de kaak durven te stellen. Wat bedenken we als oplossing, expliciet laten betalen omdat minder dan 0.01% het verdomd om z'n rotzooi op te ruimen.

Ik weet niet niet hoe het bij anderen gaat. Ik gooi niets zomaar op straat noch ergens anders dan in de container. Nu komt er één of andere kutwet waardoor ik vooraf moet gaan nadenken of en hoeveel tasjes ik mee moet nemen.

Straks gaan we allemaal boodschappen doen met een trolley achter onze kont. Op zichzelf niets mis mee maar ik stoor mij er aan dat we symptomen bestrijden terwijl elders in de wereld er geen jota zal veranderen.
pi_159500950
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 19:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je scheten ruiken dan ook veel lekkerder.

pi_159500957
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:17 schreef Vallon het volgende:

[..]

Hier word ik altijd een beetje moedeloos van. Er zijn vast en (ik heb, zeker) meer zielige foto's/situaties die niets te maken hebben om "tasjes stellingen" te onderbouwen.
Bijgaand gevolg wordt niet opgelost door een kreupele regelgeving t.a.v. tasjes in te voeren.

Het probleem zijn niet plastictasjes maar het feit dat mensen hun rommel niet (willen) opruimen en "wij" die attitude niet echt aan de kaak durven te stellen. Wat bedenken we als oplossing, expliciet laten betalen omdat minder dan 0.01% het verdomd om z'n rotzooi op te ruimen.

Ik weet niet niet hoe het bij anderen gaat. Ik gooi niets zomaar op straat noch ergens anders dan in de container. Nu komt er één of andere kutwet waardoor ik vooraf moet gaan nadenken of en hoeveel tasjes ik mee moet nemen.

Straks gaan we allemaal boodschappen doen met een trolley achter onze kont. Op zichzelf niets mis mee maar ik stoor mij er aan dat we symptomen bestrijden terwijl elders in de wereld er geen jota zal veranderen.
Overdrijf niet zo :D

Ze moeten toch érgens beginnen, en je kan gewoon van die opvouwbare tasjes kopen, bij de Hema bijvoorbeeld of Etos, doe in je tas of jaszak en je hebt altijd een tasje bij je en ja van vis
gaat zo'n tasje wel stinken, dus dan betaal je een duppie, misschien vinden ze dar ook nog een alternatief voor.
  Redactie Frontpage vrijdag 29 januari 2016 @ 20:24:46 #138
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_159501101
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:10 schreef FANN het volgende:

[..]

[..]

Ik mocht van de week anders gewoon 10ct aftikken bij de slager voor zo'n slap plastic tasje -O-.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_159501138
Bovendien....

Eigenlijk is het best wl zuur dat je juist bij Vis wél een gratis plastic tasje kan krijgen
want de hele zee is vergeven van het plastic en die vissen gaan er ook van dood,
maar niet alleen de vissen

quote:
Afval in zee beïnvloedt maar liefst 267 soorten wereldwijd. 86% van alle zeeschildpadden (die plastic zakken makkelijk aanzien voor smakelijke kwallen) worden door plastic bedreigd, 44% van de zeevogels en 43% van alle zeezoogdieren. Dit zijn slechts voorzichtige schattingen, want de meeste dieren die gedood worden door plastic zullen verdwijnen in de oceaan. Zij worden niet gevonden en dus ook niet meegerekend met deze getallen.

Vooral jonge zeeleeuwen worden het slachtoffer van plastic. Nieuwsgierig en speels als zij van nature zijn, worden zij aangetrokken door het ronddrijvend afval. Vaak met fatale gevolgen; jonge zeeleeuwen raken verstrikt in plastic en sterven uiteindelijk een langzame en pijnlijke dood door verstikking, of omdat het plastic zich steeds dieper in het vel boort (omdat het niet met het dier meegroeit). Tragisch genoeg zal na de dood van de zeeleeuw het plastic nog lang niet zijn afgebroken en is het weer klaar voor een nieuw slachtoffer.

De plastic soep is erg moeilijk op te ruimen. Grote stukken plastic zouden nog uit het water gezeefd kunnen worden, maar voor de kleinere deeltjes is dit bijna onmogelijk. Al het plankton zou dan ook uit het water gezeefd worden. Het is van groot belang dat de toevoer van plastic afval in de oceanen zo snel mogelijk stopt.
http://www.seathetruth.nl/achtergrond/de-plastic-soep/
pi_159501152
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:24 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Ik mocht van de week anders gewoon 10ct aftikken bij de slager voor zo'n slap plastic tasje -O-.
Zeur niet zo en lees.........
  Redactie Frontpage vrijdag 29 januari 2016 @ 20:28:32 #141
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_159501208
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:26 schreef FANN het volgende:

[..]

Zeur niet zo en lees.........
Ja die tasjes zijn bedoeld tegen lekkend vocht van verse waren. 1 keer raden wat er de volgende ochtend in dat tasje zat.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_159501269
quote:
9s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:28 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Ja die tasjes zijn bedoeld tegen lekkend vocht van verse waren. 1 keer raden wat er de volgende ochtend in dat tasje zat.
soep? :P
pi_159501357
Vis een optie?

Plastic granulaat bestaat uit kleine bolletjes zo groot als zandkorrels. De levensduur van deze bolletjes is ongeveer 3 tot 10 jaar, maar de additieven in het granulaat kunnen wel 30-50 jaar meegaan. Deze bolletjes nemen ook makkelijk gifstoffen op die, door menselijk toedoen, in het water voorkomen. Vissen eten deze bolletjes en krijgen zo de gifstoffen binnen. Deze gifstoffen worden opgeslagen in het vetweefsel van de dieren. Bij voedselschaarste wordt dit vetweefsel verbruikt voor energie en komen de gifstoffen vrij, met alle nadelige gevolgen van dien. En wanneer mensen de vis eten, komen deze gifstoffen in het lichaam van de mens terecht.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:34:32 #144
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_159501415
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:17 schreef FANN het volgende:

[..]

Nou dan betaal je een duppie :D Cc wil het het wel lenen en ik ook hoor :P
Daar gaat het niet om :') Het idee is dat ze het beleid van tasjes willen ontmoedigen en mensen willen aansporen zelf tasjes mee te nemen. Wat echt prima is en ik ook probeer te doen. Maar het is in de praktijk niet altijd haalbaar doordat niet alles in een rugtas/boodschappentas/whatever kan. Dat is gewoon vervelend. Dan sla je als overheid de plank mis.
pi_159501592
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:34 schreef Maraca het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om :') Het idee is dat ze het beleid van tasjes willen ontmoedigen en mensen willen aansporen zelf tasjes mee te nemen. Wat echt prima is en ik ook probeer te doen. Maar het is in de praktijk niet altijd haalbaar doordat niet alles in een rugtas/boodschappentas/whatever kan. Dat is gewoon vervelend. Dan sla je als overheid de plank mis.
Maar je kan toch nog steeds tasjes plastic tasjes kopen als het écht écht niet anders kan?
En als het wél anders kan hoef je dat niet te doen, dat scheelt toch weer een heleboel tasjes.
Er zijn nog 10.0000 dingen die je kan bedenken die ook moeten veranderen, maar je kan niet
alles in één keer veranderen, dat zie je nu al, mensen die helemaal in paniek raken dat ze geen
gratis plastic tasje meer krijgen, zal wel een kwestie van wennen zijn en voor he vlees en de vis
komen misschien andere mogelijkheden, maar zolang die er nog niet zijn, krijg je dus óf gratis
een (héél dun) tasje of je betaald een duppie, ik zie écht het probleem niet, maar kan aan mij liggen :')
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:43:53 #146
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_159501780
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:20 schreef FANN het volgende:

[..]

Overdrijf niet zo :D

Ze moeten toch érgens beginnen, en je kan gewoon van die opvouwbare tasjes kopen, bij de Hema bijvoorbeeld of Etos, doe in je tas of jaszak en je hebt altijd een tasje bij je en ja van vis
gaat zo'n tasje wel stinken, dus dan betaal je een duppie, misschien vinden ze dar ook nog een alternatief voor.
Ik snap dat het niet het einde van de wereld is maar hallo, wie is hier aan het overdrijven ?

Een EU die regelgeving maakt waarbij tasjes expliciet afgerekend moeten worden ....... je moet er maar opkomen. Je zou ook/beter kunnen zeggen dat je voor ingezameld plastics zeg ¤1 per kilo krijgt. Dat heet positieve stimulatie.

Je moet niet ergens aan beginnen omdat je er aan kunt beginnen en men vindt dat het voor mij niet zo erg is. Een oplossing voor een probleem moet je onderbouwen en goed inregelen.

De mensen die zomaar wat weggooien, trekken zich 0,0 iets aan van die paar cent.
Over 2 maanden zijn "we" er aan gewend dat je expliciet 1ct, 3ct, 5ct fo 10ct moet betalen wat daarna niets meer uithaalt.

Ik voel mij (ergens) gekleineerd door de regeling. Net voor ¤56 vis en ¤85 aan boeken gekocht, die twee wil je echt niet in dezelfde tas ..... dus wilt u een tasje van 5ct.......

Het zou mij beter geweest zijn dat het zomaar weggooien van afval incl. plastic op straat, ontiegelijk zwaar zou worden beboet met ¤1500 per geval of 10 uur opruimen.
Dat je dat misschien niet gelijk (altijd) kunt handhaven, begrijp ik ook maar de "angstwerking" die dan uitgaat naar veroorzakers van vervuiling werkt vele malen beter. Hierbij mag je zelfs van mij de eerst 2 keer met een waarschuwing wegkomen.

Het gaat er dan niet om dat je gegarandeerd wordt betrapt maar wee je gebeente wanneer die (B)OA de bon voor vervuiling met een passende smile overhandigt......

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 29-01-2016 20:53:08 ]
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:44:11 #147
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_159501793
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:39 schreef FANN het volgende:

[..]

Maar je kan toch nog steeds tasjes plastic tasjes kopen als het écht écht niet anders kan?
En als het wél anders kan hoef je dat niet te doen, dat scheelt toch weer een heleboel tasjes.
Er zijn nog 10.0000 dingen die je kan bedenken die ook moeten veranderen, maar je kan niet
alles in één keer veranderen, dat zie je nu al, mensen die helemaal in paniek raken dat ze geen
gratis plastic tasje meer krijgen, zal wel een kwestie van wennen zijn en voor he vlees en de vis
komen misschien andere mogelijkheden, maar zolang die er nog niet zijn, krijg je dus óf gratis
een (héél dun) tasje of je betaald een duppie, ik zie écht het probleem niet, maar kan aan mij liggen :')
Dat komt omdat jij alleen kijkt naar het feit dat je 10 cent extra moet betalen. Dat boeit mij geen ene bal en betaal ik zonder te morren. Mij gaat het erom dat ze iets doorvoeren waar niet echt goed over nagedacht is en over is gecommuniceerd. Bijvoorbeeld dat volgens het bericht dat je zelf hebt geplaatst en je in de praktijk wat anders ziet, omdat het te vaag is en ondernemers bang zijn voor de boete van EUR 1.500. Daar kan ik niet zo goed tegen :P Beetje net zoals de verpakkingsbelasting van vroeger. Betaalde het ook zonder te klagen naar de ondernemer, maar er was ook niet over nagedacht :')
pi_159502164
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:43 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik snap dat het niet het einde van de wereld is maar hallo, wie is hier aan het overdrijven ?

Een EU die regelgeving maakt waarbij tasjes expliciet afgerekend moeten worden ....... je moet er maar opkomen. Je zou ook/beter kunnen zeggen dat je voor ingezameld plastics zeg ¤1 per kilo krijgt. Dat heet positieve stimulatie.

Je moet niet ergens aan beginnen omdat je er aan kunt beginnen en men vindt dat het voor mij niet zo erg is. Een oplossing voor een probleem moet je onderbouwen en goed inregelen.

De mensen die zomaar wat weggooien, trekken zich 0,0 iets aan van die paar cent.
Over 2 maanden zijn "we" er aan gewend dat je expliciet 1ct, 3ct, 5ct fo 10ct moet betalen wat daarna niets meer uithaalt.

Ik voel mij (ergens) gekleineerd door de regeling. Net voor ¤56 vis en ¤85 aan boeken gekocht, die twee,wil je echt niet in dezelfde tas ..... dus wilt u een tasje van 5ct.......

Het zou mij beter geweest zijn dat het zomaar weggooien van afval incl. plastic op straat, ontiegelijk zwaar zou worden beboet met ¤1500 per geval of 10 uur opruimen.
Dat je dat misschien niet gelijk (altijd) kunt handhaven, begrijp ik ook maar de "angstwerking" die dan uitgaat naar veroorzakers van vervuiling werkt vele malen beter. Hierbij mag je zelfs van mij de eerst 2 keer met een waarschuwing wegkomen.

Het gaat er dan niet dat je gegarandeerd wordt betrapt maar wee je gebeente wanneer die (B)OA de bon voor vervuiling met een passende smile overhandigt......
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:44 schreef Maraca het volgende:

[..]

Dat komt omdat jij alleen kijkt naar het feit dat je 10 cent extra moet betalen. Dat boeit mij geen ene bal en betaal ik zonder te morren. Mij gaat het erom dat ze iets doorvoeren waar niet echt goed over nagedacht is en over is gecommuniceerd. Bijvoorbeeld dat volgens het bericht dat je zelf hebt geplaatst en je in de praktijk wat anders ziet, omdat het te vaag is en ondernemers bang zijn voor de boete van EUR 1.500. Daar kan ik niet zo goed tegen :P Beetje net zoals de verpakkingsbelasting van vroeger. Betaalde het ook zonder te klagen naar de ondernemer, maar er was ook niet over nagedacht :')
Misschien gaat het er ook een beetje om dat er meer mensen gaan nadenken over die berg
plastic afval en als mensen gaan nadenken en begrijpen dat het écht een probleem is dan
misschien, heel misschien zijn ze dan bereid om zélf een tasje mee te nemen of zelf een alternatief te bedenken om vlees of vis te vervoeren.

Vooral mensen die kinderen hebben misschien? Je wil je kinderen toch niet zo'n erfenis nalaten?

Ik heb niet eens kinderen, maar ik vind het best sneu als ik bedenk hoe de wereld er over
een x aantal jaren uit gaat zien als het zo doorgaat en dan moeten zij daar maar mee leven.

Nah ja, dan ben ik toch al dood, zo kan ik ook denken :')
  vrijdag 29 januari 2016 @ 20:56:50 #149
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_159502271
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:53 schreef FANN het volgende:

[..]

[..]

Misschien gaat het er ook een beetje om dat er meer mensen gaan nadenken over die berg
plastic afval en als mensen gaan nadenken en begrijpen dat het écht een probleem is dan
misschien, heel misschien zijn ze dan bereid om zélf een tasje mee te nemen of zelf een alternatief te bedenken om vlees of vis te vervoeren.

Vooral mensen die kinderen hebben misschien? Je wil je kinderen toch niet zo'n erfenis nalaten?

Ik heb niet eens kinderen, maar ik vind het best sneu als ik bedenk hoe de wereld er over
een x aantal jaren uit gaat zien als het zo doorgaat en dan moeten zij daar maar mee leven.

Oh het idee is ook echt prima :) Het mag zeker minder. En tips voor alternatieven om chinees, vis en vlees te vervoeren hoor ik ook graag, want ben wel voorstander van minder plastic tassen. Heb voor mijn boodschappen een stoffen boodschappentas, maar die is echt ongeschikt voor potentieel lekkende dingen :+
pi_159502394
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:56 schreef Maraca het volgende:

[..]

Oh het idee is ook echt prima :) Het mag zeker minder. En tips voor alternatieven om chinees, vis en vlees te vervoeren hoor ik ook graag, want ben wel voorstander van minder plastic tassen. Heb voor mijn boodschappen een stoffen boodschappentas, maar die is echt ongeschikt voor potentieel lekkende dingen :+
Dat begrijp ik :Y en de overheid gelukkig ook, dus daarom nog steeds, ik hoop voor korte tijd,
een gratis plastic tasje of een tasje voor een duppie.

Een alternatief heb ik nog niet gezien, tja, zelf iets meenemen van tupperware ofzo, maar goed
dat is ook niet ideaal, snap ik ook, ze zijn vast hard na aan het denken over dit probleem :+
  vrijdag 29 januari 2016 @ 21:02:57 #151
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_159502527
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 20:53 schreef FANN het volgende:
[..]

Nu overdrijf je ..... de wereld met of zonder ons mensen, laat staan kinderen draait gewoon door. Het zou fijn zijn dat we als soort blijven bestaan. De vraag is of we dat doen met een vrije wil of omdat we dat moe(s)ten.....

Ik snap je uitgangspunt, ik denk er aan, ik heb geen belerende vingertje nodig wanneer ik ga shoppen.... mag ik nu een tasje voor dat goede doel .... ?

Het is de wijze waarop een doel volgens zg. specialisten moet worden behaald die bij de allereerste poging daartoe al faliekant misloopt. Er komt, vast en zeker, reparatiewetgeving op allerlei uitwassen die uiteindelijk zal verworden tot iets wat niet zal werken voor het echte doel.
pi_159502597
quote:
18s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 21:02 schreef Vallon het volgende:
Nu overdrijf je ..... de wereld met of zonder ons mensen, laat staan kinderen draait gewoon door.
dat is waar :P

en nu ben ik moe van dat gemekker :D

ik ga zappen :+
  vrijdag 29 januari 2016 @ 21:27:22 #153
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_159503353
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 21:00 schreef FANN het volgende:

[..]

Dat begrijp ik :Y en de overheid gelukkig ook, dus daarom nog steeds, ik hoop voor korte tijd,
een gratis plastic tasje of een tasje voor een duppie.

Een alternatief heb ik nog niet gezien, tja, zelf iets meenemen van tupperware ofzo, maar goed
dat is ook niet ideaal, snap ik ook, ze zijn vast hard na aan het denken over dit probleem :+
Succes met zappen en geloven dat er hard wordt nagedacht....
Wanneer wij hier in 5 minuten vaststellen dat regels nader beschouwd, niet echt doelgericht zijn..... kan je je afvragen waar ze verstandig mee bezig zijn.

Ik ben nog wel benieuwd of jouw idee wat is bijgesteld of mogelijk misschien ook wel vind dat het tasjesgedoe best wel een gedrocht is ?

NB het gaat mij niet om gelijk maar de wil om ergens over na te denken en de durf hebben echt beleid te maken. Wanneer een EU regel eenmaal ingezet niet kan worden teruggedraaid.....is het sws een slechte regel. Welk beoogd doel er ook mee gemoeid is.
pi_159503391
quote:

Een mystery-shopper is iets anders dan waar jij het over hebt. Dat wordt veel gedaan door tienermeisjes en studentes die een beetje geld willen bijverdienen, zij worden vaak betaald door het bedrijf zelf wat tig van filialen heeft en op deze manier wil controleren of dat die filialen goed functioneren.
Ja, er zijn ambtenaren die dit controleren. Hoe anders handhaaf je de wet?
#NoDAPL
pi_159503603
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 17:25 schreef FANN het volgende:

[..]

Dat gaat heus niet gebeuren :') ze zijn hard bezig met zoeken naar betere alternatieven

[..]

Er is nog een nadeel wat niet wordt vermeld: er is landbouwgrond voor nodig. Dat is een serieus probleem in het licht bezien van een absurd sterk groeiende wereldbevolking, het schaarser worden van de fossiele brandstoffen (die worden voor de productie van mest gebruikt) en het steeds minder vruchtbaar worden van de landbouwgrond (tientallen procentpunten voor vele mineralen).
#NoDAPL
  vrijdag 29 januari 2016 @ 21:36:22 #156
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_159503728
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 21:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Er is nog een nadeel wat niet wordt vermeld: er is landbouwgrond voor nodig. Dat is een serieus probleem in het licht bezien van een absurd sterk groeiende wereldbevolking, het schaarser worden van de fossiele brandstoffen (die worden voor de productie van mest gebruikt) en het steeds minder vruchtbaar worden van de landbouwgrond (tientallen procentpunten voor vele mineralen).
Ik ben even jouw weg kwijt in relatie tot tasjes....
pi_159503822
"Sambal bij?" is "tasje bij?" geworden. :{
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_159503869
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 21:36 schreef Vallon het volgende:

[..]

:D heb ik ook wel eens met Bram :')

Niks tegen Bram *;
pi_159505142
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 21:36 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het ging over bioplastic die wordt gemaakt van planten en zo die worden verbouwd. Dat kan je letterlijk lezen in de reactie waarop ik reageerde. ;)
#NoDAPL
pi_159505216
quote:
18s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 21:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Nu overdrijf je ..... de wereld met of zonder ons mensen, laat staan kinderen draait gewoon door.
Ja hoor, het kan alleen wel veel minder aangenaam worden voor ons mensen en het kan best gebeuren dat op een gegeven moment voor 3 miljard mensen geen voeding verbouwd kan worden of iets dergelijks. De wereld draait door, dat wel.
#NoDAPL
  vrijdag 29 januari 2016 @ 22:25:23 #161
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159505301
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 17:25 schreef FANN het volgende:
Nieuw afbreekbaar plastic door toevalstreffer
Heel leuk, maar dat mag nou net niet voor voedsel! Dan is de verpakking sneller rot dan het eten.
En qua plastic tassen zijn er al genoeg waar "biologisch afbreekbaar" op staat.
pi_159505446
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 14:17 schreef ErkendFokker het volgende:
Hoeveel pizza's had hij gekocht? Een pizzadoos kan je nogal gemakkelijk met de hand meenemen. Het klinkt dan ook als een geval van aanstelleritis. :)
#NoDAPL
pi_159505518
quote:
Daarom allemaal online shoppen gaat de middenstand naar de klote en als de overheid dan uitzoekt waarom. Ik kreeg geen gratis plastic tasje
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_159505583
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 22:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Heel leuk, maar dat mag nou net niet voor voedsel! Dan is de verpakking sneller rot dan het eten.
Laten we niet overdrijven, voor groenten en fruit zou het best kunnen aangezien die binnen een week of zelfs binnen 1 dag worden verkocht terwijl zulk bioplastisch na een half jaar pas afbreekt. Geen probleem dus. Het zou een prima oplossing zijn voor fruitverpakkingen en om sperzieboontjes, tomaten en paprika's en zo in te stoppen bij de supermarkt. Voor brood, een flink deel van het zuivel en vlees en soja en zo zou het ook prima gebruikt kunnen worden. Alleen voor kaas, rijst en deeg en zo zou het niet kunnen worden gebruikt.
#NoDAPL
pi_159505599
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 22:32 schreef vipergts het volgende:

[..]

Daarom allemaal online shoppen gaat de middenstand naar de klote en als de overheid dan uitzoekt waarom. Ik kreeg geen gratis plastic tasje
Ja hoor. Dat is de reden dat mensen online shoppen. Dude. :)
#NoDAPL
pi_159505698
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2016 13:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik niet, en ik woon in een gemeente die streeft naar omgekeerd inzamelen, en dat betekent dat (als dat erdoor gedramd wordt) ik m'n restafval naar een container zal moeten gaan brengen, en de huidige glas- en plasticcontainers staan 300 meter verderop (enkele reis).
Dat zal voor een restafvalcontainer minder moeten worden (max 150 meter), maar ik zie het niet zitten om 3 keer per week een zware vuilniszak met meuk 150 meter verderop te gaan brengen, en met een beetje m'n best doen heb ik het restafval al kunnen beperken tot 1 prullenbakzak per week, ik zou in principe voor m'n restafval zelfs voor twee weken voldoende hebben aan zo'n ouderwetse zinken vuilnisemmer.

Maar het vervelende is vooral dat dat restaval wel zwaar is, dus ik heb er behoorlijk de pest over in dat ze aan omgekeerd inzamelen willen gaan doen.
Sluit je toch met de hele buurt een contract af bij Sita of van gansewinkel oid.
zie email 27 oktober
  vrijdag 29 januari 2016 @ 22:42:54 #167
104963 ETA
European Travel Author
pi_159505843
quote:

Interessant dat je dit opmerkt. Het plastic tasjes verbod is slechts onderdeel van de hele regelgeving (gebaseerd op EU richtlijn 94/62/EG). Er wordt bijvoorbeeld ook gewerkt aan het elimineren van PVC in verpakkingen, deze hebben relatief hoge milieudruk.

Verder gaat elke branche momenteel aan de slag met het reduceren van verpakkingsmateriaal. Bijvoorbeeld in de supermarktbranche zal men het gebruik van kunststof (10%-15%) en aluminium (15%) gaan terugdringen in verpakkingen.

Niet alleen het terugdringen van materiaalverbruik is belangrijk, maar ook de recyclebaarheid verhogen heeft prioriteit. Bijvoorbeeld door zo min mogelijk gecombineerde materialen te gebruiken (metaal verwerkt in kunststof verpakkingen).
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  vrijdag 29 januari 2016 @ 23:02:46 #168
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_159506695
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 22:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja hoor, het kan alleen wel veel minder aangenaam worden voor ons mensen en het kan best gebeuren dat op een gegeven moment voor 3 miljard mensen geen voeding verbouwd kan worden of iets dergelijks. De wereld draait door, dat wel.
Nou Bram, ik vermoed at onze aardkloot met wat efficiëntie met gemak 80 en zelfs 160 miljard mensen ruimschoots kan voeden zonder dat iemand te kort wordt gedaan.

Realiseer je maar 's, er zijn nu ca 7 miljard mensen op ruim 500 miljoen km2 aardoppervlak wat 500 000 000 000 000m2 is ja 5 met 14 nullen, vijfhonderdduizend miljard.
Ruwweg 70% daarvan is water en wat andere moeilijke gebieden maar ook daar kan je dingen verbouwen/doen.

Elke van de 7 miljard mensen zou/heeft dus ca 70.000m2 (= 7 hectare) ter beschikking om te kunnen gebruiken/voorzien in eigen behoeften. Wanneer je de dingen simpel oprekt is het sws geen probleem om 10x ons inwonertal te voorzien. Ver gezocht.... ja wanneer je denkt zo als wij nu (graag, willen) denken.

De schattingen lopen wat uiteen, maar je hebt ca 1000-2000m2 oppervlak nodig om zelfvoorzienend te kunnen leven waarbij ik het gemak van landbouw in torenflats en echte efficiency nog maar even loslaat. Alles is en draait gewoon om efficiëntie.

Hiermee ook even het beeld weghalen dat we geen ruimte hebben voor iedereen.

Zou echt wel leuk zijn daar 's wat over verder te bomen en ben bang dat we daarbij snel naar TRU of BNW worden gelanceerd als zijnde surreëel of irreëel.

Ik ben echter bang dat we ons voor die tijd waarschijnlijk zelf de das hebben omgedaan met "ons" kleinzielig denken. De wereld draait hoe dan ook door en ik zelf zou het wel een uitdaging vinden onze wereld tot het uiterste maximum te gebruiken.
pi_159507231
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 23:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Nou Bram, ik vermoed at onze aardkloot met wat efficiëntie met gemak 80 en zelfs 160 miljard mensen ruimschoots kan voeden zonder dat iemand te kort wordt gedaan.

Realiseer je maar 's, er zijn nu ca 7 miljard mensen op ruim 500 miljoen km2 aardoppervlak wat 500 000 000 000 000m2 is ja 5 met 14 nullen, vijfhonderdduizend miljard.
Ruwweg 70% daarvan is water en wat andere moeilijke gebieden maar ook daar kan je dingen verbouwen/doen.

Elke van de 7 miljard mensen zou/heeft dus ca 70.000m2 (= 7 hectare) ter beschikking om te kunnen gebruiken/voorzien in eigen behoeften. Wanneer je de dingen simpel oprekt is het sws geen probleem om 10x ons inwonertal te voorzien. Ver gezocht.... ja wanneer je denkt zo als wij nu (graag, willen) denken.

De schattingen lopen wat uiteen, maar je hebt ca 1000-2000m2 oppervlak nodig om zelfvoorzienend te kunnen leven waarbij ik het gemak van landbouw in torenflats en echte efficiency nog maar even loslaat. Alles is en draait gewoon om efficiëntie.

Hiermee ook even het beeld weghalen dat we geen ruimte hebben voor iedereen.

Zou echt wel leuk zijn daar 's wat over verder te bomen en ben bang dat we daarbij snel naar TRU of BNW worden gelanceerd als zijnde surreëel of irreëel.

Ik ben echter bang dat we ons voor die tijd waarschijnlijk zelf de das hebben omgedaan met "ons" kleinzielig denken. De wereld draait hoe dan ook door en ik zelf zou het wel een uitdaging vinden onze wereld tot het uiterste maximum te gebruiken.
Ik mis een belangrijk element in jouw uiteenzetting: dat wij bij een heel erg groot deel van die grond de natuur hebben afgebroken en dat wij steeds op dezelfde stukken grond de planten verbouwen met als gevolg dat die stukken grond uitgeput geraken.
http://www.scientificamer(...)-and-nutrition-loss/
#NoDAPL
  vrijdag 29 januari 2016 @ 23:39:05 #170
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_159507654
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 23:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik mis een belangrijk element in jouw uiteenzetting: dat wij bij een heel erg groot deel van die grond de natuur hebben afgebroken en dat wij steeds op dezelfde stukken grond de planten verbouwen met als gevolg dat die stukken grond uitgeput geraken.
http://www.scientificamer(...)-and-nutrition-loss/
Het voert wat ver maar er gaat niets verloren en laat je niet kisten door wat je keer op keer door zichzelf verrijkende onheilsbrengers wordt ingeschreeuwd.

Daarbij zeg ik niet dat we als mens niets hoeven/moeten te doen.
Wat ons te doen staat is ons denken omzetten en alles richten op efficiëntie. Doen wat de meeste en beste resultaten geeft. Ons kleine landje staat in de top van lanbouwproduct exporteurs.... hoe doen we dat: door slim te werken wat m.i. nog vele malen slimmer kan.

Ja de grond raakt uitgeput maar (onze) afvalstoffen kunnen dat weer regenereren. Het enige dat daarvoor nodig is, wat het al eeuwen doet, is energie in de vorm van een bijkans oneindige hoeveelheid in de vorm van zonlicht.

Om het ontopic te houden. Onze perceptie dat plastics schadelijk zijn is compleet onjuist.....Ja die zijn slecht wanneer we ze zoals nu niet (willen) hergebruiken.
Waarom metalen in plastic terugdringen of moeilijk doen met energieverslindende afbreekbare bioplastics die ook weer nare effecten geven, terwijl hergebruik juist zo handig is ?

Je kan m.i. beter inzetten op technieken die metalen kunnen terugwinnen uit plastics en reeds gemaakte plastic/polymeren keer op keer kunnen hergebruiken.
Onmogelijk ? Welnee, zet er 1000 Phd's op en dat probleem is echt snel opgelost.
  vrijdag 29 januari 2016 @ 23:44:07 #171
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159507765
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 22:42 schreef ETA het volgende:
Bijvoorbeeld in de supermarktbranche zal men het gebruik van kunststof (10%-15%) en aluminium (15%) gaan terugdringen in verpakkingen.
Nu al kan je amper verse slagroom kopen, doordat het dunne aluminium deksel kapot gaat zodra er een ander product tegenaan komt. Een plastic dopje er op ter bescherming is te veel gevraagd.
pi_159508332
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 23:44 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nu al kan je amper verse slagroom kopen, doordat het dunne aluminium deksel kapot gaat zodra er een ander product tegenaan komt. Een plastic dopje er op ter bescherming is te veel gevraagd.
Ik merkte het laatst toen ik eens slagroom wou kopen. Ik heb er geen gekocht omdat ik er geen kon vinden zonder conserveermiddelen.
#NoDAPL
  zaterdag 30 januari 2016 @ 00:39:01 #173
104963 ETA
European Travel Author
pi_159508678
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 23:44 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Een dunnere deksel maken is slechts een van de opties. Een langere beker met een kleiner radius heeft dezelfde inhoud, maar heeft wel een kleinere deksel nodig. Uiteraard spelen ook commerciele redenen mee, de beker moet nog wel aantrekkelijk uit blijven zien.

Overigens is een verpakking te slap maken niet gewenst, dit kan de houdbaarheid verkorten. Deze factor is ook gedefinieerd in de Raamovereenkomst.

De wetgever heeft er wel goed over nagedacht, alleen is de uitvoering niet altijd naar wens. Echter kan je op dit moment vooral de schuld leggen bij de branche, zij doen nu zelf de toetsing. Klinkt opzich raar, jezelf keuren. Maar de branche heeft belang bij dat ze aan de Raamovereenkomst voldoen, anders grijpt de politiek in.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zaterdag 30 januari 2016 @ 00:39:53 #174
104963 ETA
European Travel Author
pi_159508700
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 00:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik merkte het laatst toen ik eens slagroom wou kopen. Ik heb er geen gekocht omdat ik er geen kon vinden zonder conserveermiddelen.
Houdbaarheid verlengen van levensmiddelen is ook een soort verduurzaming. Uiteraard hoeven conserveermiddelen niet slecht voor je te zijn.
Mijn reisfotos!
pi_159509115
Ik pleur die tasjes tegenwoordig gewoon in de berm, daar betaal ik ook voor.
pi_159509319
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 00:39 schreef ETA het volgende:

[..]

Houdbaarheid verlengen van levensmiddelen is ook een soort verduurzaming. Uiteraard hoeven conserveermiddelen niet slecht voor je te zijn.
Het hoeft niet maar vaak is dat wel en ik ga niet gokken op het feit dat er nog geen negatieve effecten zijn gevonden indien het om een molecule gaat wat niet automatisch door veel planten in de natuur wordt gevormd.
Bovendien verslechteren conserveermiddelen ook nog eens de smaak. Wellicht kan je soms ook conserveermiddelen gebruiken die niet schadelijk zijn maar die zie ik niet bij de ingrediëntenlijsten vermeld staan.
#NoDAPL
  zaterdag 30 januari 2016 @ 01:52:15 #177
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_159510120
quote:
19s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 01:00 schreef TwenteFC het volgende:
  zaterdag 30 januari 2016 @ 02:47:42 #178
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_159510597
quote:
Zou je dat ook blijven doen wanneer er ipv ¤90 daar ¤1500 boete per keer op zou staan ?
Op grond waarvan meen je beetje serieus aub dat je het recht hebt om tasjes in de berm te mogen gooien ?

Het feit dat er collectief wordt betaald om rommel op te ruimen is geen individuele vrijbrief rommel te veroorzaken. En ja, ik ken ook de gotspe discussie dat "je" iemand hiermee aan het werk houdt.

Ik gun iedereen z'n rechten waarbij je wel redelijk moet (willen) blijven. Tegen stompzinnigheid en botheid, is natuurlijk geen normaal kruid gewassen en rest alleen sancties.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 08:58:33 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159511795
quote:
Wat betaal je daar precies voor?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 30 januari 2016 @ 09:45:35 #180
104963 ETA
European Travel Author
pi_159512147
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 01:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het hoeft niet maar vaak is dat wel en ik ga niet gokken op het feit dat er nog geen negatieve effecten zijn gevonden indien het om een molecule gaat wat niet automatisch door veel planten in de natuur wordt gevormd.
Bovendien verslechteren conserveermiddelen ook nog eens de smaak. Wellicht kan je soms ook conserveermiddelen gebruiken die niet schadelijk zijn maar die zie ik niet bij de ingrediëntenlijsten vermeld staan.
Het is je goed recht geen conserveringsmiddelen te eten, al zijn alle toegestane conserveringsmiddelen uitvoerig getest voordat ze zijn toegelaten. Ze zijn niet schadelijk in de mate dat ze nu worden geconsumeerd. 100% zekerheid dat op lange termijn niks gaat gebeuren is natuurlijk niet uit te sluiten, maar op basis van mijn kennis en ervaring schat ik die kans erg laag in. Ik denk dat je grotere kans hebt ziek te worden van "normale" voedselvergiftiging dan van conserveringsmiddelen.

Betreft smaak, conserveringsmiddelen kunnen de smaak beïnvloeden, net zoals andere conserveringstechnieken. Dit wordt echter door zowel de retailers en leveranciers goed bekeken, ze hebben beide geen belang bij een slecht smakend product.
Mijn reisfotos!
pi_159512522
In het kader van het tasverbod heeft de Postcodeloterij een tas door de brievenbus gepropt.

Echt :r lelijk. Formaat is wel mooi, lekker groot, maar hadden ze nou echt niet iets wat minder opvallends kunnen doen in plaats van een grote kikker? Zwart met een subtiel logootje? Dan was ik er wel mee gaan lopen, nu gaat die dus achterin de bergkast, want zonde om meteen weg te gooien, lekker stevig om veel spullen in te doen om naar de vuilstort te brengen.

* Resistor pakt de Ikea (grote Frakta) tas maar weer. Groot en blauw, met groot logo, maar op de een of andere manier toch mooier dan dat gedrocht van de Postcodeloterij.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 10:23:40 #182
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159512536
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 00:39 schreef ETA het volgende:
Een dunnere deksel maken is slechts een van de opties. Een langere beker met een kleiner radius heeft dezelfde inhoud, maar heeft wel een kleinere deksel nodig.
Ja, grapjas, dan heb je dus meer plastic nodig!

Gisteren eens de (stevige) verpakking van 1 kg gehakt op de weegschaal gelegd: 46 gram. Dat was wel meer dan ik dacht. En de verpakking gaat netjes bij het plasticafval ter recycling.
Een plastic zak van de supermarkt weegt 29 gram. Die is stevig genoeg om een keer of 10 te gebruiken, daarna wordt het een afvalzak.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 10:22 schreef Resistor het volgende:
In het kader van het tasverbod heeft de Postcodeloterij een tas door de brievenbus gepropt.
Terugsturen naar hun antwoordnummer :)
  zaterdag 30 januari 2016 @ 10:48:44 #183
104963 ETA
European Travel Author
pi_159512867
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 10:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ja, grapjas, dan heb je dus meer plastic nodig!

Gisteren eens de (stevige) verpakking van 1 kg gehakt op de weegschaal gelegd: 46 gram. Dat was wel meer dan ik dacht. En de verpakking gaat netjes bij het plasticafval ter recycling.
Een plastic zak van de supermarkt weegt 29 gram. Die is stevig genoeg om een keer of 10 te gebruiken, daarna wordt het een afvalzak.

mileudruk van aluminium is groter dan kunststof, dus extra kunststof gebruiken om aluminium is meestal "beter" (afhankelijk van type kunststof en natuurlijk de hoeveelheden). Komende paar jaar moet ik ervoor gaan zorgen dat we binnen mijn bedrijf miljoenen aan kilo's aan minder verpakkingsmateriaal gaan verbruiken/verduurzamen. Maar als je nog goede suggesties hebt, dan hoor ik ze graag.

Lees gerust de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013 - 2022 en onderliggende Brancheplan van het CBL voor meer informatie. Het promoten van recycling is ook een onderdeel van het geheel.
Mijn reisfotos!
  zaterdag 30 januari 2016 @ 11:20:40 #184
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159513412
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 10:22 schreef Resistor het volgende:

Echt :r lelijk. Formaat is wel mooi, lekker groot, maar hadden ze nou echt niet iets wat minder opvallends kunnen doen in plaats van een grote kikker? Zwart met een subtiel logootje? Dan was ik er wel mee gaan lopen, nu gaat die dus achterin de bergkast, want zonde om meteen weg te gooien, lekker stevig om veel spullen in te doen om naar de vuilstort te brengen.

* Resistor pakt de Ikea (grote Frakta) tas maar weer. Groot en blauw, met groot logo, maar op de een of andere manier toch mooier dan dat gedrocht van de Postcodeloterij.
:o
Die heb ik helemaal niet gehad ;(

Ik vind ze wel leuk trouwens:

Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159518806
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 09:45 schreef ETA het volgende:

[..]

Het is je goed recht geen conserveringsmiddelen te eten, al zijn alle toegestane conserveringsmiddelen uitvoerig getest voordat ze zijn toegelaten. Ze zijn niet schadelijk in de mate dat ze nu worden geconsumeerd. 100% zekerheid dat op lange termijn niks gaat gebeuren is natuurlijk niet uit te sluiten, maar op basis van mijn kennis en ervaring schat ik die kans erg laag in. Ik denk dat je grotere kans hebt ziek te worden van "normale" voedselvergiftiging dan van conserveringsmiddelen.
Jij gaat je gang maar, ik kies zoveel mogelijk voor wat in de natuur voorkomt.

quote:
Betreft smaak, conserveringsmiddelen kunnen de smaak beïnvloeden, net zoals andere conserveringstechnieken. Dit wordt echter door zowel de retailers en leveranciers goed bekeken, ze hebben beide geen belang bij een slecht smakend product.
Of mensen weten niet beter.
#NoDAPL
  zaterdag 30 januari 2016 @ 15:56:32 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159518887
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij gaat je gang maar, ik kies zoveel mogelijk voor wat in de natuur voorkomt.

[..]

Of mensen weten niet beter.
En er worden gewoon weer andere toevoegingen gebruikt om de smaak van eerdere toevoegingen te verhullen.
Het zou met niet eens verbazen als dat een van de grootste redenen voor het toevoegen van suiker en/of kunstmatige zoetstoffen is.

Maar goed, dat is behoorlijk off-topic in deze discussie
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159518946
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 15:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

En er worden gewoon weer andere toevoegingen gebruikt om de smaak van eerdere toevoegingen te verhullen.
Met stip op 1: margarine. Het wordt ontkleurd, ontgeurd, ontsmaakt (bij deze een woord) en vervolgens worden er geur- , kleur- en smaakstoffen aan toegevoegd. Het is zo ranzig dat geen ander zoogdier dan de mens het vrijwillig eet (uitgetest). Een van de redenen dat ik voor roomboter kies en mijn bloedvaten lijden er niets onder (getest, met een vegetarisch dieet).

quote:
Het zou met niet eens verbazen als dat een van de grootste redenen voor het toevoegen van suiker en/of kunstmatige zoetstoffen is.
Ik denk dat jij dat goed ziet.

Nu houd ik erover op wegens het offtopic zijn. ;)
#NoDAPL
pi_159520585
Er komen straks composteerbare en sustainable verpakkingen :P

quote:
Bio4Pack is uw one-stop-shop voor composteerbare en sustainable verpakkingen. Ons assortiment bevat vele verschillende verpakkingssoorten, allemaal DIN Certco EN 13432 gecertificeerd.
Onze producten zijn gemaakt van grondstoffen met een hoog gehalte aan hernieuwbare grondstoffen die volledig voldoen aan de Europese norm EN 13432 en de Amerikaanse norm ASTM D6400.

En hoewel Bio4Pack een relatief jonge onderneming is (opgericht in 2009) kunnen we bogen op meer dan 10 jaar specialistische ervaring op het gebied van composteerbare en sustainable verpakkingen.

Bio4Pack onderneemt op sociaal en ecologisch verantwoorde wijze. We zoeken voortdurend naar manieren om onze milieu-impact te verbeteren, gekoppeld aan het creëren van betere en duurzame verpakkingsoplossingen voor onze klanten.

Bio4Pack zet zich in voor het behoud van onze mondiale milieu en de eliminatie van onnodige verontreiniging veroorzaakt door verpakking.

Bio4Pack levert een bijdrage aan het realiseren van de doelen op twee wijzen:

het leveren van klimaat neutrale producten dan wel producten met een lage co2 waarde
het leveren van producten die vervaardigd zijn van hernieuwbare grondstoffen dan wel niet fossiele grondstoffen.

POLYLACTIC ACID VERPAKKINGEN

quote:
PLA staat voor Polylactic Acid, oftewel melkzuur.

PLA wordt geproduceerd op basis van zetmeel. Het kan in vele vormen worden geproduceerd, maar ook bijvoorbeeld als film. PLA is smaakloos en hittebestendig tot 40 graden. PLA verpakkingen zijn ‘’Cradle to Cradle’’ en hebben het '' ISSC'' certificaat: dit houdt in dat de grondstof mais op een sustainable wijze is verbouwd.

De verpakkingen die we op basis van PLA produceren zijn uitermate goed geschikt voor het verpakken van groente en fruit, maar ook bijvoorbeeld voor vlees.

Zal ook wel werken met Vis denk ik zo... maar dat wordt niet genoemd.

https://www.verpakkingspr(...)ic-acid-verpakkingen
pi_159520636
Ah... nog meer goed nieuws!

Composteerbare draagtasjes van Bio4Pack: commercieel en kwalitatief een ijzersterk alternatief

Bio4Pack wil de detailhandel graag helpen om de service aan klanten optimaal te maken en houden. Onder andere met draagtasjes die niet onder doen voor traditionele draagtasjes. Bio4Pack heeft hier het juiste antwoord op; draagtasjes in diverse formaten en kwaliteiten. Verkrijgbaar met standaard opdruk, of voorzien van uw eigen logo.

https://www.verpakkingspr(...)sjes-in-supermarkten

en ze zijn graties B-)
  zaterdag 30 januari 2016 @ 17:18:17 #190
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159520770
Helaas:
quote:
Verbod voor plastic tassen, biobased en composteerbaar

Alle soorten plastic vallen onder het verbod op gratis plastic tassen. Ook tassen met een plastic voering of coating (gelamineerde tas). Biobased en composteerbare tassen vallen ook onder het verbod op gratis plastic tassen. Want biobased of composteerbare tassen zorgen ook voor zwerfvuil en het verspillen van grondstoffen.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)astic-tassen-winkels
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159520882
quote:
-O-

dan wordt het toch een duppie :P
  zaterdag 30 januari 2016 @ 18:04:21 #192
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_159521704
Je moet het die ambtenaren niet te ingewikkeld maken, hè. Zeker niet als zo'n wet er onder hoge politieke druk binnen een jaar doorheen geramd moet worden. Snel en daadkrachtig, dat is wat het volk wil!
  zaterdag 30 januari 2016 @ 20:35:36 #193
388271 schaal_10
Tuinzadencontroleur
pi_159525549
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:27 schreef loni55 het volgende:

[..]

Het gekke... is er nu geen enkele zaak die 1 cent vraagt voor het plastic tasje?
Dat is gewoon 100 procent legaal en vaak valt het weg in de afronding.
pi_159525655
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 20:35 schreef schaal_10 het volgende:

[..]

Het gekke... is er nu geen enkele zaak die 1 cent vraagt voor het plastic tasje?
Er zijn juist een heleboel winkelketens die zélf campagne hebben gevoerd tégen de plastic tas.

http://www.rndweb.nl/view.cfm?page_id=64022
  zaterdag 30 januari 2016 @ 21:01:42 #195
388271 schaal_10
Tuinzadencontroleur
pi_159526256
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2016 21:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een mystery-shopper is iets anders dan waar jij het over hebt. Dat wordt veel gedaan door tienermeisjes en studentes die een beetje geld willen bijverdienen, zij worden vaak betaald door het bedrijf zelf wat tig van filialen heeft en op deze manier wil controleren of dat die filialen goed functioneren.
Ja, er zijn ambtenaren die dit controleren. Hoe anders handhaaf je de wet?
Ze zijn dan wel heeeeel gehoorzaam aan de EU. Als het echt om het milieu ging, hadden die bedrijven het dan niet veel eerder ingevoerd?
pi_159526710
quote:

[..]

Dat stelde ik ook inderdaad voor maar winkeliers willen uiteraard ook wat verdiend-
  zaterdag 30 januari 2016 @ 21:16:50 #197
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159526755
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij gaat je gang maar, ik kies zoveel mogelijk voor wat in de natuur voorkomt
Bacillus Cereus

e Clostridium botulinum

Salmonella
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 21:26:35 #198
388271 schaal_10
Tuinzadencontroleur
pi_159527120
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 21:15 schreef loni55 het volgende:

[..]

Dat stelde ik ook inderdaad voor maar winkeliers willen uiteraard ook wat verdiend-
Daar zit dan wel weer wat in. Als er collectief betaald moet worden, is het gemakkelijker er iets voor te vragen. Al zou ik bij 25 cent misschien zeggen dat ik het wel veel geld vind.

Ik ben toch wel benieuwd hoe ze er er in andere EU-landen mee omgaan. Of we het braafste jongetje van de klas zijn, of dat het genuanceerder ligt. Ik gok er op dat ze de regel op een slimme manier proberen te ontlopen. Frankrijk heeft bv. twee maanden uitstel om bestaande voorraden zakjes weg te werken.
pi_159527209
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 21:01 schreef schaal_10 het volgende:

[..]

Ze zijn dan wel heeeeel gehoorzaam aan de EU. Als het echt om het milieu ging, hadden die bedrijven het dan niet veel eerder ingevoerd?
Ik had er vandaag met de groenteboer op de markt over, die gaf mij een plastic tasje omdat de papieren zak dreigde te scheuren, en die zei dat ze geen boete konden krijgen, maar dat die plastic zakjes duur werden. Dus waarschijnlijk willen ze gewoon van die als verplichting ervaren service af.
pi_159527258
quote:

[..]

Misschien is het lastig met BTW berekenen en op de bon printen?
pi_159527358
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 21:26 schreef schaal_10 het volgende:

[..]

Daar zit dan wel weer wat in. Als er collectief betaald moet worden, is het gemakkelijker er iets voor te vragen. Al zou ik bij 25 cent misschien zeggen dat ik het wel veel geld vind.

Ik ben toch wel benieuwd hoe ze er er in andere EU-landen mee omgaan. Of we het braafste jongetje van de klas zijn, of dat het genuanceerder ligt. Ik gok er op dat ze de regel op een slimme manier proberen te ontlopen. Frankrijk heeft bv. twee maanden uitstel om bestaande voorraden zakjes weg te werken.
Op zich vind ik het een goede wet. Alles helpt.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 21:40:50 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159527559
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 21:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Misschien is het lastig met BTW berekenen en op de bon printen?
BTW. Is voor bepaalde bedrijven een manier om de marge te verhogen. AH heeft bv tijdenlang de de BTW in haar voordeel afgerond. McDonalds doen het slimmer, die hebben na een bepaalde tijd alleen de McDrive open. Op het eten in het restaurant zit het hoge BTW tarief, McDrive is meenemen, daar is het lage BTW tarief van op toepassing. Bij dezelfde prijs op en burger is dat een aanzienlijk voordeel voor McD en pure winst.
Zo ook een kwartje vragen voor een plastic tasje. Dat kwartje gaat niet in een maak de zee schoon fonds maar naar de verkoper.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 30 januari 2016 @ 22:20:32 #203
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159528738
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 17:18 schreef Leandra het volgende:
"Want biobased of composteerbare tassen zorgen ook voor zwerfvuil"
Welke raamambtenaar heeft dit eigenlijk verzonnen? Als ik een 3 spijkerbroeken koop, en daar een plastic zak bij krijg, denken ze dan werkelijk dat ik die zak op straat gooi voor ik thuis ben?

De ironie is dat er hier wel overal enorme hoeveelheden huisvuil door de wijken waren, als gevolg van de inzamelcontainers voor plastic afval. Die zitten heel vaak vol, met als resultaat dat er stapels plastic naast liggen. En omdat het zo licht is, waait het door de wijk...

quote:
1s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
McDonalds doen het slimmer, die hebben na een bepaalde tijd alleen de McDrive open. Op het eten in het restaurant zit het hoge BTW tarief, McDrive is meenemen, daar is het lage BTW tarief van op toepassing.
Volgens http://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/btw-in-de-horeca/ vallen gerechten in de horeca in het 6%-tarief. Ben je niet in de war met het speeltje van het Happy Meal o.i.d.?
Sowieso is de BTW-wetgeving een gedrocht geworden, vooral nu eerste levensbehoeften zoals leidingwater naast 6% BTW toch 40% waterbelasting kennen.
pi_159533299
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 17:10 schreef FANN het volgende:
Er komen straks composteerbare en sustainable verpakkingen :P
Geweldig, dan zijn we weer voor 1 product minder afhankelijk van fossiele brandstoffen. *O*
#NoDAPL
pi_159533368
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 17:18 schreef Leandra het volgende:
Want biobased of composteerbare tassen zorgen ook voor zwerfvuil en het verspillen van grondstoffen.
Die persoon heeft het niet goed begrepen. :D
Zwerfvuil. Ja, maar het is dan wel zwerfvuil die na een tijdje verdwijnt in plaats van het er honderden jaren blijft liggen of totdat iemand het opruimt. Verspilling van grondstoffen? Ja, maar deze grondstoffen komen wel weer snel terug in de, wel, grond. Niet per se de grond waar ze uit komen maar ze komen terug in de grond. :)

quote:

[..]

Hoe vaak betaal jij nog met los geld? Bij pinnen wordt toch niet afgerond? :?

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 31-01-2016 18:16:40 ]
#NoDAPL
pi_159533396
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2016 22:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Welke raamambtenaar heeft dit eigenlijk verzonnen? Als ik een 3 spijkerbroeken koop, en daar een plastic zak bij krijg, denken ze dan werkelijk dat ik die zak op straat gooi voor ik thuis ben?
Nee, ze denken dat jij X*Y plastic zakken krijgt per tijdseenheid terwijl jij slechts X gebruikt. Dus ja, een groot deel, het merendeel, wordt door de meeste mensen weggegooid. Bovendien heb jij die plastic zakken helemaal niet nodig als jij een rugzak en zo gebruikt. Wat mij betreft is er 1 handige toepassing voor plastic zakken (ik gebruik dezelfde totdat die slijt): als je boodschappen doet. En dat enkel omdat die herbruikbare tassen die je in je handen draagt vaak slecht zijn ontworpen (lastig mee te nemen want meestal niet handig compact op te vouwen, slechte handvaten). Als ze rugzakken nu eens twee keer zo groot zouden maken dan zou ik ook daar geen behoefte aan hebben. Dat snap ik sowieso niet: 1 maat rugzakken voor meisjes van 1m50 t/m mannen van 2m.
#NoDAPL
  zondag 31 januari 2016 @ 08:33:35 #207
388271 schaal_10
Tuinzadencontroleur
pi_159534178
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 02:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die persoon heeft het niet goed begrepen. :D
Zwerfvuil. Ja, maar

[..]

Hoe vaak betaal jij nog met los geld? Bij pinnen wordt toch niet afgerond? :?
Ik best vaak betaal ik contant: bakker, Chinees.

Werk je toevallig bij de overheid gezien je er vanuit de beleidskant tegenaan kijkt?
Niks mis mee verder, integendeel, ik werk zelf bij de overheid.
  zondag 31 januari 2016 @ 08:53:52 #208
215090 Braindead2000
DO NOT FEED!!!
pi_159534246
Wat is eigenlijk het verschil in kostprijs tussen een papieren tasje en een plastic tasje? Probleem is ook dat een papieren tasje flink veel meer ruimte inneemt dan een plastic tasje. Ik vraag me af of een papieren tasje nou zo veel milieuvriendelijker is. Veel meer vrachtwagens zullen van de fabriek naar de afnemer moeten rijden en veel meer vrachtwagens zullen van de vuilnisbak naar de vuilverbrander moeten rijden.
pi_159541123
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 08:53 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil in kostprijs tussen een papieren tasje en een plastic tasje? Probleem is ook dat een papieren tasje flink veel meer ruimte inneemt dan een plastic tasje. Ik vraag me af of een papieren tasje nou zo veel milieuvriendelijker is. Veel meer vrachtwagens zullen van de fabriek naar de afnemer moeten rijden en veel meer vrachtwagens zullen van de vuilnisbak naar de vuilverbrander moeten rijden.
Papieren tasjes is ook geen oplossing, heb je gelijk in én ze zijn nog onhandig ook.
  zondag 31 januari 2016 @ 14:55:38 #210
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159541588
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 02:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als ze rugzakken nu eens twee keer zo groot zouden maken dan zou ik ook daar geen behoefte aan hebben.
:?
pi_159541616
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 14:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dan val ik voorover :D
pi_159548230
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2016 08:33 schreef schaal_10 het volgende:

[..]

Ik best vaak betaal ik contant: bakker, Chinees.
quote:
Werk je toevallig bij de overheid gezien je er vanuit de beleidskant tegenaan kijkt?
Niks mis mee verder, integendeel, ik werk zelf bij de overheid.
Ik werk niet voor de overheid, ik ben politiek geëngageerd. Daarnaast ben ik een bèta, ik ben het gewend om systemen, inputs, outputs etc. te zien en daarmee te redeneren.
Er was een stukje tekst weggevallen, nu weer aangevuld.
#NoDAPL
pi_159548408
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 14:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ook die mogen een stuk groter zijn (ook hier weer 1 maat voor kleine meisjes t/m grote mannen) maar daarnaast zijn dit soort rugzakken onwijs onhandig voor boodschappen doen, ze zijn gemaakt om lange stukken mee te wandelen. Bovendien betaal je er een veel hogere prijs voor, niet voor dat beetje (zoveel is het niet) extra volume maar voor andere zaken die bij het doen van boodschappen of het naar je school of werk gaan of wat dan ook eerder hinderen dan helpen.
Die flappen voor omheen de taille: hartstikke handig voor lange wandelingen, niet erg handig bij het doen van boodschappen. Het harde stuk plastic bij de rug, hartstikke handig als je harde voorwerpen in je rugzak stopt, niet zo heel erg handig bij het inpakken van boodschappen. Ik wil gewone rugzakken (zonder dat soort dingen, dat maakt ze ook goedkoper) die een 2-3 keer zo'n groot volume hebben zodat je gewoon alle boodschappen op je rug kan dragen in plaats van dat je ook moet kutten met 1 of 2 tassen.

Benen zijn ongeveer 3 keer zo sterk dan armen, een romp kan heel erg gemakkelijk heel erg sterk worden, veel gemakkelijker dan armen. Qua mobiliteit is het ook handiger. Het is veel logischer om veel gewicht op je rug te dragen dan dat je ook je armen gebruikt. Je kan met gemak 100 kg. op je rug dragen en vervolgens een paar honderd meter joggen (zij het met een traag tempo :)), probeer maar eens 50 kg. te dragen en dan een paar honderd meter te joggen.
SPOILER

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 31-01-2016 18:29:02 ]
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')