abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159439955
quote:
Tasjesverbod gedrocht

door Jan-Willem Navis
DEN HAAG -
Winkeliers zitten met hun handen in het haar door het komende verbod op het gratis weggeven van plastic tassen. Dat gaat op 1 januari in, maar winkeliers weten nauwelijks waar ze aan toe zijn.
In oktober werd het verbod in regeltjes gegoten. Tot grote schrik van veel winkeliers werden van het ene op het andere moment ook papieren tassen met een flinterdun plastic laagje taboe verklaard. Veel modewinkeliers hadden juist dit soort tassen besteld om na de jaarwisseling mee te geven aan hun klanten.
Het gaat om stevig papier waarin soms maar 3 procent plastic is verwerkt, om de buitenkant wat te laten glimmen en te voorkomen dat bij de minste miezerbuien de tas kapot scheurt. De fabrikanten van deze tassen en de brancheorganisatie voor modewinkeliers Inretail gingen ervan uit dat deze zogeheten gelamineerde papieren tassen buiten het verbod zouden vallen.
Maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu kijkt niet naar de samenstelling van de grondstoffen, maar alleen naar de oppervlakte van de tas aan de buitenkant. „Een gelamineerde tas is papier, verpakt in plastic. En dat mag niet”, zegt een woordvoerder van staatssecretaris Dijksma (Milieu).
Klap
Met name voor kleine middenstanders is deze plotselinge andere definitie een klap, vertelt Femke den Hartog van Inretail. „Zij doen vaak een paar jaar met een voorraad tassen.”
De brancheorganisatie vroeg dit voorjaar al aan het ministerie om een definitie van plastic te geven, zodat ondernemers zich goed konden voorbereiden. Antwoord bleef uit, tot in oktober ineens vastlag dat de luxe papieren tassen in de ban werden gedaan. Den Hartog vreest vanaf volgende week vervelende discussies bij de kassa. „Klanten zien een gelamineerde papieren tas natuurlijk als een papieren tas en niet als een van plastic.”
Het wordt komend jaar niet verboden om plastic tassen mee te geven, maar hier moeten winkeliers hun klanten wel voor laten betalen. Het ministerie heeft een richtprijs bedacht van 25 cent per tas, een bedrag waarover bovendien BTW moet worden betaald.
'Dat staat niet'
Dat willen modewinkeliers niet, vertelt Paul Jacobs, die een luxe kledingzaak bestiert in Weert. „Als mensen net voor een paar honderd euro kleding hebben gekocht, ga je ze niet nog een kwartje vragen voor een tasje. Dat staat gewoon niet.”
Han Landman, eigenaar van een schoenenboetiek in Huizen, is het met hem eens. „Het is echt niet zo dat wij niet willen meewerken aan een beter milieu, we zien het nut van de maatregelen in. Maar zorg dan wel dat je alles netjes en vooral op tijd regelt.”
Hij vertelt dat zelfs de producent van zijn tassen niet weet hoe de regels precies uitpakken. „Je hebt tassen van textiel, daar zit ook een beetje plastic door tegen de regen. Mogen die straks ook niet meer gratis worden meegegeven?”
De woordvoerder van Dijksma kan op deze vraag geen antwoord geven. En dat geldt volgens de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in Papier- en Verpakkingsmaterialen (NVGP) voor meer mensen op het departement. „Volgens de definitie die het ministerie hanteert, vallen niet alleen synthetische, maar ook biologische polymeren onder de regeling. Daardoor mogen feitelijk ook papier, jute en linnen tassen niet gratis worden weggegeven”, stelt de brancheorganisatie.
Handhaven
Bij navraag werd de NVGP door het ministerie doorgestuurd naar de Inspectie Leefomgeving en Transport, die de naleving van het verbod moet handhaven. Deze stuurde de groothandelaars door naar het Meldpunt Verpakkingen, dat ook geen antwoord wist en doorverwees naar het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. „En daar zeiden ze tegen ons dat we bij het ministerie moesten zijn”, verzucht Erna de Graaf van de NVGP.
Het ministerie maakte een folder voor ondernemers, zodat die zich op de vraag voor kunnen bereiden. Wie dacht dat de kwestie daarin zou worden afgedaan, vergist zich. „Voor meer informatie over het soort plastic tassen kunt u terecht bij de leverancier”, staat er. Wel maakt de overheid duidelijk dat papieren en stoffen tassen wel gratis mogen worden verstrekt.
Chaos
Volgens Den Hartog van Inretail is de chaos ontstaan omdat de inmiddels vertrokken staatssecretaris Mansveld faalde om de wens van haar eigen PvdA in heldere regelgeving om te zetten. Tekenend is dat het verbod de komende maanden nauwelijks gehandhaafd gaat worden. „Eerst kijken we hoe de naleving is, met steekproeven”, zegt een woordvoerder.
Als het aan de PvdA en andere voorstanders van het verbod had gelegen, zoals de ChristenUnie en de SP, dan waren winkeliers gelijk keihard aangepakt met forse boetes. Maar op de laatste dag voor het kerstreces nam de Tweede Kamer een VVD-voorstel aan om hier voorlopig van af te zien. Het ministerie heeft geen termijn vastgeplakt aan de omschrijving ‘voorlopig’.
Schoenenwinkelier Landman kan er desondanks nog steeds met zijn pet niet bij. „De winkelketens vallen bij bosjes om in de drukste maand van het jaar, middenstanders moeten alle zeilen bijzetten om op internet mee te kunnen. En wat doet de overheid? Die zadelt ons op met stress over tassen
http://www.telegraaf.nl/b(...)rbod_gedrocht__.html

Waanzin van de regeloverheid

Zie straks de chaos al op de markt,
pi_159440031
Bakkerij 't Stoepje hier heeft een boete van 1500 euro gekregen vanwege geven gratis tasje aan klant.
  woensdag 27 januari 2016 @ 15:44:39 #3
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_159440099
Ik ging van t weekend ff wat ophalen in de plaatselijke snackbar. Werd me opeens ook al gevraagd of ik een tasje wilde, dat was dan 5 eurocent. Dat het patatje zelf in plastic bakje plus vorkje werd geleverd was dan weer geen probleem kennelijk.

Echt wat een betutteling in dit land :')
pi_159440159
Voor afhaaleten zouden ze dus ook een uitzondering moeten maken.
Die troep wil je niet in je rugzak, schoudertas, stoffen boodschappentas etc.

Maar opzich vind ik het wel een goed idee om te laten betalen voor plastic tasjes.

Om dan boete`s van ¤1500 te gaan uitdelen is dan weer wat overdreven, dat geinde geld gaat natuurlijk gewoon in de algemene pot, daar help je niemand mee.
  woensdag 27 januari 2016 @ 15:48:26 #5
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_159440164
Tja wat moet je daar nog op zeggen, op dit soort maatregelen die zo ontzettend ver af staan van realiteit en besef.

Kan alleen aanraden om de waarde van een tasje op 1ct te stellen die in de contante afronding vanzelf zal wegvallen. Klanten die pinnen, krijgen altijd 1ct korting of ze nu wel/niet een tasje kopen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_159440321
Als je dat tasje nou gewoon verkoopt voor 1 cent... prijs per artikel is toch meestal *.99 dus product plus tasje is weer een rond getal.
pi_159440366
Gaat prima hier. Zo was ik gisteren op de markt vergeten te zeggen dat ik er geen plastic tasje bij wilde, maar toch kreeg ik die rommel er niet bij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_159440524
Bij de snackbar vorige week 'wilt u er een tasje bij voor 5 cent?'.

Nee ik duw het zo wel in mijn zakken.
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:05:48 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159440643
Dat wordt lekker bij de chinees.... :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_159440749
Ja, die bakjes van die chinees lekken altijd.
Je kunt zelf wel een plastic tas meenemen van een andere winkel (ik bewaar die dingen wel altijd, wel makkelijk) maar dan zit die weer onder de drek en kun je die ook wegflikkeren daarna.
pi_159440915
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 15:42 schreef Mylene het volgende:
Bakkerij 't Stoepje hier heeft een boete van 1500 euro gekregen vanwege geven gratis tasje aan klant.
Terecht.
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:17:41 #12
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_159440951
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:16 schreef loni55 het volgende:

[..]

Terecht.
Onterecht.
Er was toch een overgangsperiode van 3 maanden?
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:19:46 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159440994
quote:
9s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:01 schreef Specularium het volgende:
Bij de snackbar vorige week 'wilt u er een tasje bij voor 5 cent?'.

Nee ik duw het zo wel in mijn zakken.
Die vind ik nog op de grens ook.... het zou immers ongeschikt kunnen raken voor consumptie:
https://www.rijksoverheid(...)ratis-plastic-tassen

Maar eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een plastic tasje bij een snackbar heb gehad, ik krijg altijd een papieren tasje.

Overigens zijn die plastic tasjes ook heel geschikt om PMD in te verzamelen, maar kennelijk hebben ze liever dat ik een rol prullenbakzakjes koop om het PMD in te verzamelen.
Wel humor dat die Plastic Heroes zakken nog wel gratis te krijgen zijn.... om PMD in te verzamelen :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:22:44 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159441098
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:09 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, die bakjes van die chinees lekken altijd.
Je kunt zelf wel een plastic tas meenemen van een andere winkel (ik bewaar die dingen wel altijd, wel makkelijk) maar dan zit die weer onder de drek en kun je die ook wegflikkeren daarna.
Ik koop nooit plastic tassen in supermarkten, en een tas van V&D lijkt me qua vorm weer niet geschikt de bakjes van de chinees....

Maar goed, zo te lezen komt de chinees nog wel weg met plastic tasjes, dat spul lekt idd vaak.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159441105
quote:
99s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:17 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Onterecht.
Er was toch een overgangsperiode van 3 maanden?
Niet dat ik weet.
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:24:57 #16
309342 ErkendFokker
pi_159441161
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:22 schreef loni55 het volgende:

[..]

Niet dat ik weet.
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 11:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

We hebben een brief gehad waarin staat dat er een overgangsperiode van 3 maanden zal zijn waarin geen boetes uitgedeeld zullen worden. Daarna zullen eerst een hoop waarschuwingen uitgedeeld worden voordat je de eerste boete krijgt.
Niet echt een bron eigenlijk :') Maar hier had ik het dus gelezen
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:27:17 #17
309342 ErkendFokker
pi_159441227
https://www.rijksoverheid(...)astic-tassen-winkels
Let op:
quote:
Winkeliers mogen een gratis plastic tas uitdelen als reclame. Maar dit mag niet gelijktijdig met de verkoop van producten gebeuren.
:') :') :') :') :') :') :') :') :')
pi_159441247
quote:
99s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:24 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

[..]

Niet echt een bron eigenlijk :') Maar hier had ik het dus gelezen
Verbod is op 1 januari ingegaan. Dus eigenlijk is er geen overgangsregeling.
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:28:45 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159441274
quote:
Van de zotte toch hè.... |:(
Geef iedereen die binnenkomt een plastic tas, en degenen die ook wat kopen kunnen hem gebruiken... degenen die niks kopen mogen reclame lopen of kunnen hem in de tassenbol stoppen bij de uitgang.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:31:16 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159441365
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:27 schreef loni55 het volgende:

[..]

Verbod is op 1 januari ingegaan. Dus eigenlijk is er geen overgangsregeling.
En dat terwijl ze op 28 december digitaal en 29 december papieren informatie gestuurd hebben.
Daar waren ze lekker bijtijds mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159441377
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Van de zotte toch hè.... |:(
Geef iedereen die binnenkomt een plastic tas, en degenen die ook wat kopen kunnen hem gebruiken... degenen die niks kopen mogen reclame lopen of kunnen hem in de tassenbol stoppen bij de uitgang.
Dat is dus te omslachtig wat leidt dus tot het uitvoeren van het beleid wat dus weer leidt tot minder plastic op straat.
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:33:51 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159441436
quote:
1s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:31 schreef loni55 het volgende:

[..]

Dat is dus te omslachtig wat leidt dus tot het uitvoeren van het beleid wat dus weer leidt tot minder plastic op straat.
Dat is de vraag nog maar.... bij sommige winkels kan dat wellicht prima uit.
Bij H&M hebben ze ook shoppers hangen om tijdens het winkelen je spullen in te doen, die zijn uiteraard van een kwaliteit die ze binnen willen houden, maar als je toch al een tasje in je handen krijgt ga je hem misschien nog vullen ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159441451
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

En dat terwijl ze op 28 december digitaal en 29 december papieren informatie gestuurd hebben.
Daar waren
ze lekker bijtijds mee.
Daar waren ze inderdaad wel wat laat mee,
  woensdag 27 januari 2016 @ 16:34:52 #24
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_159441470
Welke ambtenaar heeft dit verzonnen?
pi_159441550
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 16:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is de vraag nog maar.... bij sommige winkels kan dat wellicht prima uit.
Bij H&M hebben ze ook shoppers hangen om tijdens het winkelen je spullen in te doen, die zijn uiteraard van een kwaliteit die ze binnen willen houden, maar als je toch al een tasje in je handen krijgt ga je hem misschien nog vullen ook.
Winkeliers kunnen ook 1 cent ervoor vragen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')