Kun jij een paar vooraanstaande neurowetenschappers noemen die voorstander zijn van de vrije wil? Ik ben ook wel benieuwd naar de argumenten.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 16:24 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Niet hard bewezen, gewoon niet bewezen. En dat er neurologen bepaalde denkbeelden hebben bewijst ook niets, zo zijn er ook genoeg voorstanders op te roepen.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
" Thus our behavior is indeed subject to quantum effects and the universe cannot be deterministic."
Onvermijdelijk
Jij hebt dit zelf bestudeerd?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:14 schreef Libertarisch het volgende:
Als het keuzevormingsproces onderworpen zou zijn aan kwantum effecten dan zou dat niets over vrije wil zeggen. Het enige wat dat zegt is dat er een bepaalde mate van willekeur en variabiliteit aanwezig zal zijn in het keuzevormingsproces vanwege kwantumeffecten.
Wellicht hebben sommigen 6 keer nodig, het kostte mij persoonlijk ook 2 keer.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:19 schreef Molurus het volgende:
5 keer hetzelfde filmpje in hetzelfde topic.
Wellicht dat men het de 6e keer gaat geloven?
Nee, ik heb vanavond wel Opgelicht gekeken op Nederland 1. Jij zou het op uitzending gemist kunnen kijken.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:24 schreef laforest het volgende:
[..]
[..]
Jij hebt dit zelf bestudeerd?![]()
Lees Tse zijn boek en onderzoeken eens en dan kunnen we het er over hebben in W & T.
Ik heb er wel veel onderzoek naar gedaan. Psychopathie is een aangeboren stoornis waar een genetisch component in zit.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:50 schreef alwaysbenice het volgende:
Ik heb er niet echt onderzoek naar gedaan maar volgens mij hebben bijna alle psychopaten een traumatische jeugd gehad, verder denk ik dat het gewoon veroorzaakt wordt door een verstoord beeld van de wereld, dat altijd rechtgezet kan worden.
Maar dat is niet wat bedoeld wordt met vrije wil. Iedereen weet dat we te maken hebben met genetische drijfveren, biologische instincten, die soms heel sterk zijn. Vrije wil is de mogelijkheid om een weloverwogen besluit te nemen, op basis van een of andere redenering.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 23:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb er wel veel onderzoek naar gedaan. Psychopathie is een aangeboren stoornis waar een genetisch component in zit.
Er zijn veel beroemde seriemoordenaars wiens verhaal je kunst bestuderen.
Er was een politieonderzoeker die aan 1 van deze moordenaars vroeg " waarom pleegde je al die moorden?" de moordenaar antwoordde: "Omdat ik het leuk vond."
Dit zijn mensen die sinds hun 13e/14e moordlustige nijgingen hebben, vaak gepaard met seksuele verlangens. Er gaat in die periode (met al die hormonen) waarschijnlijk iets mis in de hersenpan van deze mensen, waardoor ze extreem sadistische seksuele verlangens krijgen.
Edit: psychopathie is niet te genezen.
Neuh, het brein werkt allesbehalve volledig autonoom. Met diepe meditatieoefeningen en hypnose kun je grip krijgen op wat jij onbewuste werkingen van het brein noemt. Tuurlijk filteren de hersenen informatie omdat het alles opslaat, maar dat betekent nog niet dat iemand geen vrije keuze kan maken. We maken de gehele dag vrije keuzes.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 15:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het brein werkt volledig autonoom. Het verschil is dat mensen zich bewust zijn van een deel van hun hersenactiviteit (in dit gedeelte wordt de illusie van vrije wil gevormd) en van een groot deel van de hersenactiviteit ben je je niet bewust.
Het brein maakt keuzes op basis van interne en externe prikkels, het brein maakt constant berekeningen van wat het beste gedrag is of wat het volgende gedrag zal zijn. Die processen zijn al gaande voordat je er bewust van bent.
Ik vind het al heel wat dat dat toegegeven wordtquote:Op woensdag 3 februari 2016 08:08 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar dat is niet wat bedoeld wordt met vrije wil. Iedereen weet dat we te maken hebben met genetische drijfveren, biologische instincten, die soms heel sterk zijn.
Daar ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 3 februari 2016 08:08 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Vrije wil is eigenlijk de vraag of je ook iets anders had kunnen doen in plaats van wat je gedaan hebt. Bijvoorbeeld een extra stuk taart nemen of juist niet. Ik zie niet in waarom niet.
Ik stel dat dit een illusie is.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
We maken de gehele dag vrije keuzes.
De biologische paramters honger en smaak hebben we mee te dealen, maar het zijn niet de enige parameters. (Er zijn overigens mensen in hongerstaking gegaan tot de dood erop volgde, dus die hebben met succes een van de belangrijkste biologische instincten overwonnen op basis van een bepaalde redenering en overtuiging.)quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik vind het al heel wat dat dat toegegeven wordtDat is zeker een stap vooruit in vergelijking met vroeger.
[..]
Daar ben ik het mee eens.
Ik kan wel ingaan op het voorbeeld van die taart:
Stel je moet kiezen uit 1 of 2 stukken taart, welke keuze maak je en waarom? Dit is al een aardig complexe keuze want je hebt te maken met meerdere factoren. Is de persoon hongerig? Houdt deze persoon van gebak of niet? Wil de persoon aankomen of juist afvallen? Wil de persoon uit sociale overwegingen geen tweede stuk nemen?
Je hebt dus te maken met een heleboel parameters die de uiteindelijke keuze beļnvloeden. In een bepaalde verhouding van deze parameters valt de keuze op 1 stuk taart, bij een andere verhouding valt de keuze op 2 stukken taart. Maar je hebt geen invloed op de parameters zelf, je hebt honger of niet, je houdt van gebak of niet, daar heb je geen keuze in. De uiteindelijke keuze is dus niet vrij.
Als jij zegt: "ik heb voor 2 stukken taart gekozen maar ik had net zo goed 1 stuk kunnen kiezen", dan vraag ik:"maar waarom is de keuze dan gevallen op 2 stukken in plaats van 1?"
Is cultureel en persoonlijkheid bepaald, ik zie de vrije keuze nog steeds niet. In een andere cultuur of met een andere persoonlijkheid had je een andere keuze gemaakt.quote:Op woensdag 3 februari 2016 22:31 schreef JerryWesterby het volgende:
Waarom ik 2 stukken taart nam is bijvoorbeeld omdat ik de gever er niet mee wilde laten zitten. Dat was mijn keuze.
Het is een vrije keuze dit wel of niet te vinden.quote:Op woensdag 3 februari 2016 14:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik stel dat dit een illusie is.
Er zijn talloze invloeden maar je hebt zelf het laatste woord. Ik zou dat tweede stuk taart bijvoorbeeld kunnen nemen alleen en speciaal om te bewijzen dat ik vrije wil heb.quote:Op woensdag 3 februari 2016 22:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Is cultureel en persoonlijkheid bepaald, ik zie de vrije keuze nog steeds niet. In een andere cultuur of met een andere persoonlijkheid had je een andere keuze gemaakt.
Je hebt er niet voor gekozen om het soort persoon te zijn dat dat doet. (Of niet.)quote:Op donderdag 4 februari 2016 07:57 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Er zijn talloze invloeden maar je hebt zelf het laatste woord. Ik zou dat tweede stuk taart bijvoorbeeld kunnen nemen alleen en speciaal om te bewijzen dat ik vrije wil heb.
Dat bewijst an sich niets als het al vast stond dat je het tweede stuk taart zou nemen. Je kunt vrije wil nooit op basis van een alternatieve keuze vaststellen, omdat iemand nog altijd zou kunnen beweren dat jij die uitkomst al vast stond.quote:Op donderdag 4 februari 2016 07:57 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Er zijn talloze invloeden maar je hebt zelf het laatste woord. Ik zou dat tweede stuk taart bijvoorbeeld kunnen nemen alleen en speciaal om te bewijzen dat ik vrije wil heb.
Waarom zou je dat doen? Waarschijnlijk omdat er extern betwijfeld wordt dat er een vrije wil bestaat.quote:Op donderdag 4 februari 2016 07:57 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 4 februari 2016 07:57 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik heb wel gezegd: de uitkomst van een keuze wordt bepaald door de berekening die het brein maakt tussen interne en externe prikkels. Interne prikkels in de verhouding A gecombineerd met externe prikkels in de verhouding B leiden na de berekening in het brein tot gedrag (uitkomst) C.quote:Op donderdag 4 februari 2016 10:36 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Waarom zou je dat doen? Waarschijnlijk omdat er extern betwijfeld wordt dat er een vrije wil bestaat.
Klopt, het is geen bewijs. Laat ik 'bewijzen' in mijn tekst veranderen in 'laten zien' of zo. Ik wilde alleen maar een reden verzinnen waarom ik dat tweede stuk taart nam. Kon ook zijn omdat ik niet wilde dat Libertarisch hem zou nemen, of wat dan ook.quote:Op donderdag 4 februari 2016 10:31 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat bewijst an sich niets als het al vast stond dat je het tweede stuk taart zou nemen. Je kunt vrije wil nooit op basis van een alternatieve keuze vaststellen, omdat iemand nog altijd zou kunnen beweren dat jij die uitkomst al vast stond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |