Die tijd heb ik onderschat volgens mij.quote:Op maandag 21 maart 2016 15:10 schreef trui het volgende:
zo'n knuffel die uit veel onderdeeltjes bestaat kost altijd aardig wat tijd, PB. Het netjes aan elkaar naaien van die onderdelen is ook nog weer een uitdaging.In de OP van dit topic staan wel linkjes naar sites met handige tips hiervoor trouwens, bijv. die van planetjune.
Euh, ik denk een enkele? Ik weet het eigenlijk niet, ik heb een aantal filmpjes gekeken, maar het toen gedaan volgens deze: Dat was één van de weinige die vaste steken erin maakte. Ik zocht eerst op die Engelse termen, maar kreeg toen het probleem dat het allemaal Amerikaanse filmpjes waren en dat is dan stiekem een halve vaste. Deze vond ik wel goed uitgelegd. Wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele magische ring?quote:Op maandag 21 maart 2016 16:11 schreef trui het volgende:
In plaats van de magic ring kun je ook best met iets minder ingewikkelde varianten van een beginring werken hoor.
Bijvoorbeeld: twee of 3 lossen maken en in de eerste losse werken alsof het zo'n ring is.
Of: je maakt een 4 lossen, haakt de laatste vast aan de eerste zodat je een rondje hebt, en gaat dan in het gat van dat rondje je eerste vasten haken. Dan kun je 'm net iets minder strak aantrekken, maar op zich werkt dat ook prima.
Maar als je de magic ring toch al enigszins onder de knie hebt is het ook wel handig om daar gebruik van te maken. Gebruik je de enkele magic ring of de dubbele?
de dubbele zit wat steviger vast, die krijg je niet zomaar meer los. Zie bijv. hier voor wat informatie, al vind ik niet dat ze daar goed uitleggen hoe je hem strak moet trekken als je de ring gaat sluiten.quote:Op maandag 21 maart 2016 16:22 schreef Polenbatser het volgende:
[..]
Euh, ik denk een enkele? Ik weet het eigenlijk niet, ik heb een aantal filmpjes gekeken, maar het toen gedaan volgens deze: Dat was één van de weinige die vaste steken erin maakte. Ik zocht eerst op die Engelse termen, maar kreeg toen het probleem dat het allemaal Amerikaanse filmpjes waren en dat is dan stiekem een halve vaste. Deze vond ik wel goed uitgelegd. Wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele magische ring?
Ik vind het wel mooi als het gat zo klein mogelijk is, dus daarom wil ik die magische ring ook wel goed oefenen. Het is gewoon onhandigheid met vasthouden, hij is verder niet heel moeilijk gelukkig.
heel mooi! ik maak de tas in zwart-grijs. (op verzoek).quote:Op maandag 21 maart 2016 19:32 schreef MarSuSt het volgende:
Ziet er netjes uit, polenbatser. En mooie tas, trui. In welke kleuren maak je hem? Ik ben zelf bezig met een mochila tas. Dit is de bodem.
[ afbeelding ]
Als ik van kleur wissel, pak ik de nieuwe draad vanaf de bol. Dus als er een draaiing in de draden zit, komt die vlak bij mijn werk en daar haak ik gewoon overheen. Leg ik het zo een beetje duidelijk uit? Werkt prima en voorkomt dat "kantklossen".quote:Op dinsdag 22 maart 2016 11:19 schreef trui het volgende:
[..]
heel mooi! ik maak de tas in zwart-grijs. (op verzoek).
Even een vraag. Als ik jouw plaatje zo zie met die bolletjes allemaal mooi op een rij in dat mandje, hoe ga jij om met de kleurenwissel, zodat de bolletjes niet steeds allemaal om elkaar heen draaien? Bij mij draaien de draden automatisch steeds in 1 richting om elkaar heen bij elke kleurenwissel, dus ik moet regelmatig even alle bolletjes ook weer een paar keer om elkaar heen draaien zodat het niet teveel verstrengeld raakt. Maar zo te zien heb jij daar een handiger truc voor?
Ik geloof dat ik het begrijp, maar wordt dat niet enorm dik? Of haak je niet voortdurend over de meeloopdraden heen?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 13:19 schreef MarSuSt het volgende:
[..]
Als ik van kleur wissel, pak ik de nieuwe draad vanaf de bol. Dus als er een draaiing in de draden zit, komt die vlak bij mijn werk en daar haak ik gewoon overheen. Leg ik het zo een beetje duidelijk uit? Werkt prima en voorkomt dat "kantklossen".
Ja, je haakt de meeloopdraden het gehele werk mee. Daardoor wordt het erg stevig en is deze techniek dus zeer geschikt voor tassen. Een goede mochila tas blijft dan ook rechtop staan. Ook leuk voor pannelappen of een kussen, maar ik zou de mochila of tapestry techniek inderdaad niet gebruiken voor bv een omslagdoek. Valt weinig om te slaan, haha.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 17:17 schreef trui het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik het begrijp, maar wordt dat niet enorm dik? Of haak je niet voortdurend over de meeloopdraden heen?
Die wordt erg mooi! Ben benieuwd hoe hij eruit ziet als hij af is.quote:Op woensdag 23 maart 2016 10:28 schreef MarSuSt het volgende:
[..]
Ja, je haakt de meeloopdraden het gehele werk mee. Daardoor wordt het erg stevig en is deze techniek dus zeer geschikt voor tassen. Een goede mochila tas blijft dan ook rechtop staan. Ook leuk voor pannelappen of een kussen, maar ik zou de mochila of tapestry techniek inderdaad niet gebruiken voor bv een omslagdoek. Valt weinig om te slaan, haha.
[ afbeelding ]
dat dacht ik hier ook gelezen te hebben, maar elders zei iemand anders dat je de draad juist beter ziet bij YU. Neem een kleinere naald, dat scheelt al een boel heb ik gemerkt.quote:Op woensdag 23 maart 2016 12:23 schreef kirsten. het volgende:
Gaaf MarSuSt! Ooit wil ik er nog wel eens eentje maken. Ik ben er wel eens aan begonnen, het probleem was alleen dat je bij mij heel erg de meeloopdraden zag tussen de steken in en dat werd gewoon erg lelijk. Maar laatst las ik iets over dat er een speciale steek wordt gebruikt waar je geen yarn over doet, maar een yarn under. Klopt dit?
Klopt, ik haak yarn under en door de achterste lus. Dit is zodat de steken en dus de afbeelding recht uitkomt. Als je gewoon door beide lussen haakt en yarn over gaat een afbeelding schuin staan. De meeloopdraden blijf je toch wel een beetje zien. Het is een stukje ervaring, hoe vaker je het doet hoe beter het gaat. Maar ook strak haken is wel belangrijk en sommige kleuren zijn lastiger. Mijn kleurtjes lijken wel op elkaar, maar bij bijvoorbeeld zwart en wit blijf je de meeloopdraden wel zien.quote:Op woensdag 23 maart 2016 12:23 schreef kirsten. het volgende:
Gaaf MarSuSt! Ooit wil ik er nog wel eens eentje maken. Ik ben er wel eens aan begonnen, het probleem was alleen dat je bij mij heel erg de meeloopdraden zag tussen de steken in en dat werd gewoon erg lelijk. Maar laatst las ik iets over dat er een speciale steek wordt gebruikt waar je geen yarn over doet, maar een yarn under. Klopt dit?
Ik zeg (heel optimistisch) bewaren voor de herfst. Laat maar komen die lente wat mij betreft!quote:Op woensdag 23 maart 2016 13:34 schreef HarrrrieH het volgende:
Ik heb trouwens nog een paar van die dikke bollen Noa (zwart wit en blauw) van de wibra of zeeman. Is daar nog wat leuks mee te doen voor het voorjaar of maar bewaren voor komende herfst/winter?
Prachtig!quote:Op woensdag 23 maart 2016 10:28 schreef MarSuSt het volgende:
[..]
Ja, je haakt de meeloopdraden het gehele werk mee. Daardoor wordt het erg stevig en is deze techniek dus zeer geschikt voor tassen. Een goede mochila tas blijft dan ook rechtop staan. Ook leuk voor pannelappen of een kussen, maar ik zou de mochila of tapestry techniek inderdaad niet gebruiken voor bv een omslagdoek. Valt weinig om te slaan, haha.
[ afbeelding ]
Ik haak inderdaad beide omslagen YUquote:Op donderdag 24 maart 2016 07:51 schreef MarSuSt het volgende:
Die oerang oeran is schattig, hij kijkt ook zo lief.
De laatste doorhaal voor een nieuwe kleur doe ik inderdaad met de nieuwe kleur. Dat doe ik zodat de vorige steek volledig in de vorige kleur is en de nieuwe steek in de nieuwe kleur. Zo krijg je een nette kleurwissel.
En wat de meeloopdraden betreft, dat blijft toch lastig. Ik heb makkelijke kleurtjes die op elkaar lijken, dan zie je het minder. En wat trui al zei, een kleinere naald kan helpen. Ik modeleer mijn steken een paar keer per toer. Dan trek ik wat aan mijn werk zodat het niet krom trekt (ik trek altijd te hard aan de meeloopdraden) en schuif ik soms aan de steken waar ik de meeloopdraden erg zie. Ook kan het soms helpen om (bij meerdere meeloopdraden) de kleur die het minst opvalt aan de voorkant te houden. Haak je trouwens beide omslagen yarn under, snoeptomaatje? Ik haak de eerste omslag yo en de tweede yu.
😍 Wat een liefie!quote:Op woensdag 23 maart 2016 20:42 schreef NijntjesUk het volgende:
Die mochilla projecten zien er geweldig uit!![]()
Ik heb een oerang oetan gemaakt.![]()
[ afbeelding ]
Welk patroon heb je?quote:Op woensdag 23 maart 2016 10:28 schreef MarSuSt het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dit patroon is ontworpen door een vriendin van mij speciaal voor een workshop die we samen geven. Er zijn veel patronen te vinden op internet. Het makkelijkst is te beginnen met een beetje grote afbeelding, dus niet zo veel kleurwissels. Cafts by manon heeft ook veel mooie patronen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 16:15 schreef Koningin het volgende:
[..]
Welk patroon heb je?
Ik wil het ook eens proberen....wat is een eenvoudige tas om mee te beginnen?
Marsust, ik heb het geprobeerd hoor, eerste omslag yo, tweede yu. Maar ik krijg het fysiek bijna niet voor elkaar. Weet je zeker dat je het niet andersom bedoelde?quote:
De eerste doe ik normaal, dus yo en de laatste yu. Welke vind je lastig? De yu is wel even wennen. Ik haak nogal strak en zit vaak door mijn draad heen. Het went wel, maar in het begin ging mijn tas vaak vliegen. De tweede yu zorgt ervoor dat de steek lekker strak wordt aangetrokken. Anders probeer je twee keer yo en wel in de achterste lus?quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:28 schreef trui het volgende:
[..]
Marsust, ik heb het geprobeerd hoor, eerste omslag yo, tweede yu. Maar ik krijg het fysiek bijna niet voor elkaar. Weet je zeker dat je het niet andersom bedoelde?
Ik heb er ook vreselijk mee gestoeid (en gevloekt) in het begin. Maar als yu/yo bij jou prettig haakt en er mooi uitziet, gewoon doen. Het moet wel leuk blijven, haha.quote:Op donderdag 24 maart 2016 22:28 schreef trui het volgende:
Dat deed ik sowieso al. Maar die tweede YU lijkt zo vreselijk onlogisch. Ik draai het nu om en dat gaat wel lekker (en ziet er ook acceptabel uit). Maar ik zal het straks nog eens proberen op jouw manier.
🌞quote:Op woensdag 23 maart 2016 17:07 schreef MarSuSt het volgende:
[..]
Ik zeg (heel optimistisch) bewaren voor de herfst. Laat maar komen die lente wat mij betreft!
Laat eens zien? Ben benieuwd!quote:Op vrijdag 25 maart 2016 13:37 schreef kirsten. het volgende:
ah, wat een drukte vandaag nu de scheepjesCAL de foto's heeft vrijgegeven! Maar ze zijn zo mooizijn er hier nog mensen die hem mee gaan haken?
- krijg het plaatje niet direct geladen, sorry! -quote:
Nee je bent er zeker wel even zoet mee! Ik moest het natuurlijk in turbospeed maken maar als je het op 'normale' snelheid doet is het echt prima te doenquote:Op vrijdag 25 maart 2016 14:49 schreef DonnaRush het volgende:
Geeft niet, vind het wel heel erg mooi.![]()
Met al die vakjes met verschillende patronen zal het ook niet snel vervelen denk ik.
Jaa, dat geloof ik graag. Ik vind de deken wel echt prachtig! Vooral Dance in the Sea.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 14:50 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Nee je bent er zeker wel even zoet mee! Ik moest het natuurlijk in turbospeed maken maar als je het op 'normale' snelheid doet is het echt prima te doen
Blijven er vaak niet maar een handjevol echte 'deelnemers' over? Niet dat het dan niet alsnog heel veel zijn, maar kan me niet voorstellen dat iedereen die lid is van die FB groep ook daadwerkelijk de deken gaat maken.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 15:11 schreef Elleska het volgende:
er zitten leuke patronen tussen. zeker iets om te volgen en zo meer steken te leren.
maar denk niet dat ik de deken ga haken, mij staat dat hele massale ook een beetje tegen. leuke van een deken haken vind ik dat ik iets unieks maak. niet iets wat ook nog weet ik hoeveel anderen exact in dezelfde kleurcombi op de bank hebben liggen.
Omdat je al die vierkantjes ook aan elkaar moet haken.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 16:08 schreef DonnaRush het volgende:
Dat wordt mooi Bleie! Waarom nooit meer een vierkantjes deken?
Heb jij ook een WIP foto Sarabi?
En draadjes wegwerken...quote:Op vrijdag 25 maart 2016 16:20 schreef Bleie het volgende:
[..]
Omdat je al die vierkantjes ook aan elkaar moet haken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De Dance under the stars is CC, de andere twee zijn merino (van de showcase foto's, ze zijn wel allemaal natuurlijk in alle varianten gemaakt). De verschillen qua kleur zijn echt heel beperkt! Ik heb zelf CC gebruikt en waar ik echt een pesthekel aan acryl heb viel dit me alleszins mee. Het is gewoon superzacht acryl en de deken valt ook echt mooi in vorm.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 15:09 schreef DonnaRush het volgende:
Ik vraag me af of de deken met de Basic Kit net zo mooi is als de Luxe kit. Kan nog niet echt duidelijke foto's van het verschil vinden volgens mij.
ik ben admin... Heb inmiddels een documentje met standaard antwoorden opgesteld voor mezelf zodat ik alleen maar hoef te copy pasten...quote:Op vrijdag 25 maart 2016 15:57 schreef DonnaRush het volgende:
Ik erger me nu alweer kapot aan mensen die gewoon niet lezen. Haat aan FB groepen.
Klopt! Maar ik moet zeggen dat omdat ze allemaal uit 1 stuk zijn gehaakt je dus per vierkantje 2 draadjes weg te werken hebt. En dan de joins, en de rand. Dus in totaal ben je iets van 40x2 + stuk of 20 + een paar keer bolwisseling verder. Valt best mee voor zo'n dekenquote:
Hihi ja er waren wat mensen met gekke antwoorden, maar dat is vaak zo hahaquote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:17 schreef kirsten. het volgende:
[..]
ik ben admin... Heb inmiddels een documentje met standaard antwoorden opgesteld voor mezelf zodat ik alleen maar hoef te copy pasten...
quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:00 schreef Polenbatser het volgende:
Het lijf van mijn beestje is af!Qua vorm is hij zoals zou moeten, maar de steken zijn niet allemaal even mooi. Sommige stukjes zie je het wit van de vulling doorheen helaas. Nou heb ik hem ook wel goed vol gepropt, want ik vind het fijn als het een wat hardere knuffel is. Vaak wordt de vulling toch platter door de tijd heen. Ik heb continu lopen tellen, dus heb geen steken gemist, komen die 'gaten' door het minderen? Hoe dan ook, ben er blij mee, een klein schoonheidsfoutje hier of daar heeft ook wel z'n charme, heb ik zelf ook.
![]()
Heb er al met al een heleboel uren inzitten en dan moeten de poten en de rugplaten nog! Ik ga tussendoor even een klein hartje haken voor een vriendin. Ze had een sjaal voor me gebreid, heel lief, dus nu wil ik dat voor haar maken als hangertje voor een ketting. Daarna weer verder met de stegosaurus.
Mooi gedaan!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelf doe ik mee aan de Mandala Madness CAL en binnenkort via Deramores komt er ook weer een CAL van Janie Crow![]()
De Mandala Madness lijkt me ook prachtig om te makenquote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:43 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Mooi gedaan!
Zelf doe ik mee aan de Mandala Madness CAL en binnenkort via Deramores komt er ook weer een CAL van Janie Crow
Ik heb nu week 1 en 2 gemaakt en het is tot nu toe erg weinig werk. Misschien 1.5 uur voor week 2. Stelde niets voor.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:02 schreef kirsten. het volgende:
[..]
De Mandala Madness lijkt me ook prachtig om te makenMaar ik vrees dat ik er de komende tijd zo weinig tijd voor ga hebben en hij uiteindelijk weer in een hoekje belandt. Sophie staat ook nog op m'n lijstje
quote:Op vrijdag 25 maart 2016 18:00 schreef Polenbatser het volgende:
Het lijf van mijn beestje is af!Qua vorm is hij zoals zou moeten, maar de steken zijn niet allemaal even mooi. Sommige stukjes zie je het wit van de vulling doorheen helaas. Nou heb ik hem ook wel goed vol gepropt, want ik vind het fijn als het een wat hardere knuffel is. Vaak wordt de vulling toch platter door de tijd heen. Ik heb continu lopen tellen, dus heb geen steken gemist, komen die 'gaten' door het minderen? Hoe dan ook, ben er blij mee, een klein schoonheidsfoutje hier of daar heeft ook wel z'n charme, heb ik zelf ook.
![]()
Heb er al met al een heleboel uren inzitten en dan moeten de poten en de rugplaten nog! Ik ga tussendoor even een klein hartje haken voor een vriendin. Ze had een sjaal voor me gebreid, heel lief, dus nu wil ik dat voor haar maken als hangertje voor een ketting. Daarna weer verder met de stegosaurus.
Hoe heb je geminderd? Door steken over te slaan? Want er is een manier waarop het onzichtbaar kan. Toch vind ik dit echt al heel wat voor een beginner!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb hem door de steek gestoken draadje opgehaald en dan in plaats van het draadje nog een keer omslaan en doorhalen ben ik naar de 2e steek gegaan, doorgestoken en het draadje opgehaald. Toen zaten er dus 3 lusjes op m'n naald en heb ik omgeslagen en door alle 3 gehaald.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 22:16 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Hoe heb je geminderd? Door steken over te slaan? Want er is een manier waarop het onzichtbaar kan. Toch vind ik dit echt al heel wat voor een beginner!
Alleen door de voorste helft van het v'tje?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 22:48 schreef Polenbatser het volgende:
[..]
Ik heb hem door de steek gestoken draadje opgehaald en dan in plaats van het draadje nog een keer omslaan en doorhalen ben ik naar de 2e steek gegaan, doorgestoken en het draadje opgehaald. Toen zaten er dus 3 lusjes op m'n naald en heb ik omgeslagen en door alle 3 gehaald.
Ben allang blij dat het qua vorm wel klopt.Ik was bang dat het zou gaan verschuiven, omdat ik niet elke steek even vast maak.
Wat is een Cal trouwens? Is dat een soort 'wedstrijd' dat je met een hele groep eenzelfde patroon maakt?
Nee door beide, dus dat zal dan de rede zijn waarom er zo'n gat zit. Dank je voor die link, ga ik de volgende keer proberen!quote:Op vrijdag 25 maart 2016 23:16 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Alleen door de voorste helft van het v'tje?
http://kneutsel.blogspot.nl/2013/03/onzichtbaar-minderen.html
Het is heel eenvoudig, maar je moet het maar nét weten!quote:Op vrijdag 25 maart 2016 23:19 schreef Polenbatser het volgende:
[..]
Nee door beide, dus dat zal dan de rede zijn waarom er zo'n gat zit. Dank je voor die link, ga ik de volgende keer proberen!
Inderdaad, ik had die andere manier gezien in een filmpje en toen dacht ik dat dat dé manier was. Maar al doende leert men en dit topic helpt me daar goed bij. Deze ga ik niet weer uithalen, maar vanaf nu ga ik de manier die jij linkte proberen. We zullen zien.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 23:21 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Het is heel eenvoudig, maar je moet het maar nét weten!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |