abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160834742
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 15:10 schreef trui het volgende:
zo'n knuffel die uit veel onderdeeltjes bestaat kost altijd aardig wat tijd, PB. Het netjes aan elkaar naaien van die onderdelen is ook nog weer een uitdaging. >:) In de OP van dit topic staan wel linkjes naar sites met handige tips hiervoor trouwens, bijv. die van planetjune.
Die tijd heb ik onderschat volgens mij. :9 Maakt niet uit, heb ik een leuk projectje aan. Ik was wel erg blij dat die magic ring eindelijk gelukt was, die heb ik echt een paar keer opnieuw moeten doen. Zag ik daarna dat de poten en al die rugvinnen ook met de magic ring moeten. :D Naja, kan ik in elk geval mooi oefenen. Dat aan elkaar naaien zie ik ook nog wel tegenop, maar ik ga t.z.t. wel weer filmpjes kijken. Dat werkt goed. Ik moet de OP eens goed bestuderen.

Die tas is mooi! Jammer dat je hebt moeten uithalen, dat lijkt me zo frustrerend, heb je er veel werk inzitten en mag je weer opnieuw beginnen. Aan de andere kant is het het wel waard natuurlijk.
  maandag 21 maart 2016 @ 16:11:40 #152
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_160835929
In plaats van de magic ring kun je ook best met iets minder ingewikkelde varianten van een beginring werken hoor.
Bijvoorbeeld: twee of 3 lossen maken en in de eerste losse werken alsof het zo'n ring is.
Of: je maakt een 4 lossen, haakt de laatste vast aan de eerste zodat je een rondje hebt, en gaat dan in het gat van dat rondje je eerste vasten haken. Dan kun je 'm net iets minder strak aantrekken, maar op zich werkt dat ook prima.
Maar als je de magic ring toch al enigszins onder de knie hebt is het ook wel handig om daar gebruik van te maken. Gebruik je de enkele magic ring of de dubbele?
in de haak.
pi_160836163
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 16:11 schreef trui het volgende:
In plaats van de magic ring kun je ook best met iets minder ingewikkelde varianten van een beginring werken hoor.
Bijvoorbeeld: twee of 3 lossen maken en in de eerste losse werken alsof het zo'n ring is.
Of: je maakt een 4 lossen, haakt de laatste vast aan de eerste zodat je een rondje hebt, en gaat dan in het gat van dat rondje je eerste vasten haken. Dan kun je 'm net iets minder strak aantrekken, maar op zich werkt dat ook prima.
Maar als je de magic ring toch al enigszins onder de knie hebt is het ook wel handig om daar gebruik van te maken. Gebruik je de enkele magic ring of de dubbele?
Euh, ik denk een enkele? Ik weet het eigenlijk niet, ik heb een aantal filmpjes gekeken, maar het toen gedaan volgens deze: Dat was één van de weinige die vaste steken erin maakte. Ik zocht eerst op die Engelse termen, maar kreeg toen het probleem dat het allemaal Amerikaanse filmpjes waren en dat is dan stiekem een halve vaste. Deze vond ik wel goed uitgelegd. Wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele magische ring?

Ik vind het wel mooi als het gat zo klein mogelijk is, dus daarom wil ik die magische ring ook wel goed oefenen. Het is gewoon onhandigheid met vasthouden, hij is verder niet heel moeilijk gelukkig.
  maandag 21 maart 2016 @ 19:32:49 #154
413105 MarSuSt
de Haakster
pi_160840846
Ziet er netjes uit, polenbatser. En mooie tas, trui. In welke kleuren maak je hem? Ik ben zelf bezig met een mochila tas. Dit is de bodem.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 11:16:32 #155
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_160853908
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 16:22 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Euh, ik denk een enkele? Ik weet het eigenlijk niet, ik heb een aantal filmpjes gekeken, maar het toen gedaan volgens deze: Dat was één van de weinige die vaste steken erin maakte. Ik zocht eerst op die Engelse termen, maar kreeg toen het probleem dat het allemaal Amerikaanse filmpjes waren en dat is dan stiekem een halve vaste. Deze vond ik wel goed uitgelegd. Wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele magische ring?

Ik vind het wel mooi als het gat zo klein mogelijk is, dus daarom wil ik die magische ring ook wel goed oefenen. Het is gewoon onhandigheid met vasthouden, hij is verder niet heel moeilijk gelukkig.
de dubbele zit wat steviger vast, die krijg je niet zomaar meer los. Zie bijv. hier voor wat informatie, al vind ik niet dat ze daar goed uitleggen hoe je hem strak moet trekken als je de ring gaat sluiten.
http://nl.wikihow.com/Een-Magic-Ring-haken

Ik heb 't met het filmpje geleerd dat helemaal onderaan deze pagina te zien is.

[ Bericht 2% gewijzigd door trui op 22-03-2016 12:36:06 ]
in de haak.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 11:19:47 #156
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_160854009
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 19:32 schreef MarSuSt het volgende:
Ziet er netjes uit, polenbatser. En mooie tas, trui. In welke kleuren maak je hem? Ik ben zelf bezig met een mochila tas. Dit is de bodem.
[ afbeelding ]
heel mooi! ik maak de tas in zwart-grijs. (op verzoek).
Even een vraag. Als ik jouw plaatje zo zie met die bolletjes allemaal mooi op een rij in dat mandje, hoe ga jij om met de kleurenwissel, zodat de bolletjes niet steeds allemaal om elkaar heen draaien? Bij mij draaien de draden automatisch steeds in 1 richting om elkaar heen bij elke kleurenwissel, dus ik moet regelmatig even alle bolletjes ook weer een paar keer om elkaar heen draaien zodat het niet teveel verstrengeld raakt. Maar zo te zien heb jij daar een handiger truc voor?
in de haak.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 13:19:59 #157
413105 MarSuSt
de Haakster
pi_160857542
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 11:19 schreef trui het volgende:

[..]

heel mooi! ik maak de tas in zwart-grijs. (op verzoek).
Even een vraag. Als ik jouw plaatje zo zie met die bolletjes allemaal mooi op een rij in dat mandje, hoe ga jij om met de kleurenwissel, zodat de bolletjes niet steeds allemaal om elkaar heen draaien? Bij mij draaien de draden automatisch steeds in 1 richting om elkaar heen bij elke kleurenwissel, dus ik moet regelmatig even alle bolletjes ook weer een paar keer om elkaar heen draaien zodat het niet teveel verstrengeld raakt. Maar zo te zien heb jij daar een handiger truc voor?
Als ik van kleur wissel, pak ik de nieuwe draad vanaf de bol. Dus als er een draaiing in de draden zit, komt die vlak bij mijn werk en daar haak ik gewoon overheen. Leg ik het zo een beetje duidelijk uit? Werkt prima en voorkomt dat "kantklossen".
  dinsdag 22 maart 2016 @ 14:27:04 #158
397430 HarrrrieH
Alias "het Haaknaaldje&qu
pi_160859379
Zit de halve dag al vrij obsessief naar het nieuws te kijken. Ga maar eens verder met mijn dekentje. Een beetje positieve afleiding...
  dinsdag 22 maart 2016 @ 17:17:09 #159
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_160863239
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 13:19 schreef MarSuSt het volgende:

[..]

Als ik van kleur wissel, pak ik de nieuwe draad vanaf de bol. Dus als er een draaiing in de draden zit, komt die vlak bij mijn werk en daar haak ik gewoon overheen. Leg ik het zo een beetje duidelijk uit? Werkt prima en voorkomt dat "kantklossen".
Ik geloof dat ik het begrijp, maar wordt dat niet enorm dik? Of haak je niet voortdurend over de meeloopdraden heen?
in de haak.
  woensdag 23 maart 2016 @ 10:28:48 #160
413105 MarSuSt
de Haakster
pi_160881392
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 17:17 schreef trui het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik het begrijp, maar wordt dat niet enorm dik? Of haak je niet voortdurend over de meeloopdraden heen?
Ja, je haakt de meeloopdraden het gehele werk mee. Daardoor wordt het erg stevig en is deze techniek dus zeer geschikt voor tassen. Een goede mochila tas blijft dan ook rechtop staan. Ook leuk voor pannelappen of een kussen, maar ik zou de mochila of tapestry techniek inderdaad niet gebruiken voor bv een omslagdoek. Valt weinig om te slaan, haha.

[ Bericht 11% gewijzigd door MarSuSt op 23-03-2016 10:36:08 ]
pi_160883641
Gaaf MarSuSt! Ooit wil ik er nog wel eens eentje maken. Ik ben er wel eens aan begonnen, het probleem was alleen dat je bij mij heel erg de meeloopdraden zag tussen de steken in en dat werd gewoon erg lelijk. Maar laatst las ik iets over dat er een speciale steek wordt gebruikt waar je geen yarn over doet, maar een yarn under. Klopt dit?
  woensdag 23 maart 2016 @ 13:25:38 #162
397430 HarrrrieH
pi_160884921
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2016 10:28 schreef MarSuSt het volgende:

[..]

Ja, je haakt de meeloopdraden het gehele werk mee. Daardoor wordt het erg stevig en is deze techniek dus zeer geschikt voor tassen. Een goede mochila tas blijft dan ook rechtop staan. Ook leuk voor pannelappen of een kussen, maar ik zou de mochila of tapestry techniek inderdaad niet gebruiken voor bv een omslagdoek. Valt weinig om te slaan, haha.
[ afbeelding ]
Die wordt erg mooi! Ben benieuwd hoe hij eruit ziet als hij af is.
  woensdag 23 maart 2016 @ 13:34:36 #163
397430 HarrrrieH
pi_160885106
Ik heb trouwens nog een paar van die dikke bollen Noa (zwart wit en blauw) van de wibra of zeeman. Is daar nog wat leuks mee te doen voor het voorjaar of maar bewaren voor komende herfst/winter?
  woensdag 23 maart 2016 @ 13:47:09 #164
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_160885359
quote:
6s.gif Op woensdag 23 maart 2016 12:23 schreef kirsten. het volgende:
Gaaf MarSuSt! Ooit wil ik er nog wel eens eentje maken. Ik ben er wel eens aan begonnen, het probleem was alleen dat je bij mij heel erg de meeloopdraden zag tussen de steken in en dat werd gewoon erg lelijk. Maar laatst las ik iets over dat er een speciale steek wordt gebruikt waar je geen yarn over doet, maar een yarn under. Klopt dit?
dat dacht ik hier ook gelezen te hebben, maar elders zei iemand anders dat je de draad juist beter ziet bij YU. Neem een kleinere naald, dat scheelt al een boel heb ik gemerkt.

Bedankt nogmaals voor de tip, MarSust. Het scheelt een boel werk en volgens mij worden m'n steken er ook mooier door!
in de haak.
  woensdag 23 maart 2016 @ 16:58:49 #165
413105 MarSuSt
de Haakster
pi_160888899
quote:
6s.gif Op woensdag 23 maart 2016 12:23 schreef kirsten. het volgende:
Klopt, ik haak yarn under en door de achterste lus. Dit is zodat de steken en dus de afbeelding recht uitkomt. Als je gewoon door beide lussen haakt en yarn over gaat een afbeelding schuin staan. De meeloopdraden blijf je toch wel een beetje zien. Het is een stukje ervaring, hoe vaker je het doet hoe beter het gaat. Maar ook strak haken is wel belangrijk en sommige kleuren zijn lastiger. Mijn kleurtjes lijken wel op elkaar, maar bij bijvoorbeeld zwart en wit blijf je de meeloopdraden wel zien.
  woensdag 23 maart 2016 @ 17:07:04 #166
413105 MarSuSt
de Haakster
pi_160889041
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 13:34 schreef HarrrrieH het volgende:
Ik heb trouwens nog een paar van die dikke bollen Noa (zwart wit en blauw) van de wibra of zeeman. Is daar nog wat leuks mee te doen voor het voorjaar of maar bewaren voor komende herfst/winter?
Ik zeg (heel optimistisch) bewaren voor de herfst. Laat maar komen die lente wat mij betreft!
pi_160892828
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2016 10:28 schreef MarSuSt het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Prachtig!

Ik heb ook een vraag. Is er een reden waarom je de kleur wisselt bij het laatste doorhalen van de steek of had het ook de eerste doorhaal van de nieuwe steek kunnen zijn? Ik heb dit soort haakwerk nog nooit gezien.
pi_160893124
Ik haak momenteel ook iets met de mochilla-techniek en yarn under. Bij mij blijf ik de meeloopdraad erg zien, daar stoor ik me wel aan.
Zijn daar nog tips voor misschien?
  woensdag 23 maart 2016 @ 20:42:38 #169
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_160894907
Die mochilla projecten zien er geweldig uit! O+

Ik heb een oerang oetan gemaakt. :)

woensdag 23 maart 2016 @ 21:25:25 #170
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_160896634
haha vet cute O+
O+
  donderdag 24 maart 2016 @ 07:51:21 #171
413105 MarSuSt
de Haakster
pi_160903762
Die oerang oeran is schattig, hij kijkt ook zo lief.

De laatste doorhaal voor een nieuwe kleur doe ik inderdaad met de nieuwe kleur. Dat doe ik zodat de vorige steek volledig in de vorige kleur is en de nieuwe steek in de nieuwe kleur. Zo krijg je een nette kleurwissel.

En wat de meeloopdraden betreft, dat blijft toch lastig. Ik heb makkelijke kleurtjes die op elkaar lijken, dan zie je het minder. En wat trui al zei, een kleinere naald kan helpen. Ik modeleer mijn steken een paar keer per toer. Dan trek ik wat aan mijn werk zodat het niet krom trekt (ik trek altijd te hard aan de meeloopdraden) en schuif ik soms aan de steken waar ik de meeloopdraden erg zie. Ook kan het soms helpen om (bij meerdere meeloopdraden) de kleur die het minst opvalt aan de voorkant te houden. Haak je trouwens beide omslagen yarn under, snoeptomaatje? Ik haak de eerste omslag yo en de tweede yu.

[ Bericht 6% gewijzigd door MarSuSt op 24-03-2016 07:56:40 ]
  Moderator / Colorchick donderdag 24 maart 2016 @ 07:52:39 #172
382129 crew  Donna
pi_160903775
Die tas wordt erg mooi MarSust.

En wat een leuke Oerang Oetan haha. Schattig!
  donderdag 24 maart 2016 @ 09:01:29 #173
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_160904345
OK, de eerste omslag YO en de tweede YU, ik ga 't vanavond proberen, haha. Ik vind jouw steekjes er zo mooi recht uitzien MarSuSt. Bij mij blijven die horizontale deeltjes toch een beetje schuin trekken tot nu toe.

Leuke aap, Nijntje!
in de haak.
pi_160904419
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 07:51 schreef MarSuSt het volgende:
Die oerang oeran is schattig, hij kijkt ook zo lief.

De laatste doorhaal voor een nieuwe kleur doe ik inderdaad met de nieuwe kleur. Dat doe ik zodat de vorige steek volledig in de vorige kleur is en de nieuwe steek in de nieuwe kleur. Zo krijg je een nette kleurwissel.

En wat de meeloopdraden betreft, dat blijft toch lastig. Ik heb makkelijke kleurtjes die op elkaar lijken, dan zie je het minder. En wat trui al zei, een kleinere naald kan helpen. Ik modeleer mijn steken een paar keer per toer. Dan trek ik wat aan mijn werk zodat het niet krom trekt (ik trek altijd te hard aan de meeloopdraden) en schuif ik soms aan de steken waar ik de meeloopdraden erg zie. Ook kan het soms helpen om (bij meerdere meeloopdraden) de kleur die het minst opvalt aan de voorkant te houden. Haak je trouwens beide omslagen yarn under, snoeptomaatje? Ik haak de eerste omslag yo en de tweede yu.
Ik haak inderdaad beide omslagen YU
  donderdag 24 maart 2016 @ 14:25:02 #175
397430 HarrrrieH
pi_160910856
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 20:42 schreef NijntjesUk het volgende:
Die mochilla projecten zien er geweldig uit! O+

Ik heb een oerang oetan gemaakt. :)

[ afbeelding ]
😍 Wat een liefie!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo