Er wordt juist aangegeven dat het regeringsleger de stad omsingelt heeft. Dan is het leuk dat Syrische bronnen van de regering wat anders melden maar ik denk toch dat die liegen.quote:Op maandag 11 januari 2016 21:39 schreef Peachbird het volgende:
De stad zou in werkelijkheid ook volledig in handen zijn van Alqaeda en Alnusra terwijl MSM juist melden dat het regeringsleger de stad in handen heeft.
Jij bent echt niet goed bij je hoofd.quote:Op maandag 11 januari 2016 21:43 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Er wordt juist aangegeven dat het regeringsleger de stad omsingelt heeft. Dan is het leuk dat Syrische bronnen van de regering wat anders melden maar ik denk toch dat die liegen.
http://www.nu.nl/buitenla(...)che-stad-madaya.htmlquote:Op maandag 11 januari 2016 21:46 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Jij bent echt niet goed bij je hoofd.
quote:De plaats is omsingeld door troepen van de regering van president Bashar al-Assad en milities die Assad steunen.
http://www.volkskrant.nl/(...)-in-madaya~a4222387/quote:Op maandag 11 januari 2016 21:46 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Jij bent echt niet goed bij je hoofd.
quote:Een voedselkonvooi van het Rode Kruis heeft de Syrische stad Madaya bereikt. In de stad zitten tienduizenden mensen al sinds oktober zonder voedsel, doordat het regime van president Bashar al-Assad de stad omsingeld had en geen voedseltransporten doorliet.
10 euro op: Buitenlandse Media.quote:Op maandag 11 januari 2016 21:56 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Welke media melden dan wat anders?
En nu graag de Nederlandse vertaling.quote:Op maandag 11 januari 2016 21:39 schreef Peachbird het volgende:
Social media als syrian girl partisan ea melden dat alqaeda en gelieerde al nusra de humanitaire aid die nu naar madaya zou gaan gebruikt als persoonlijk rantsoen en commoditeit en de verhongerende mensen waaronder veel kinderen gebruiken om dit mogelijk te maken.
Bepaalde mainstream media zouden ook feiten verdraaien zoals dat madaya al 40.000 mensen in hongernood zou hebben terwijl er in werkelijkheid maar 9000 mensen in de stad leven.
De stad zou in werkelijkheid ook volledig in handen zijn van Alqaeda en Alnusra terwijl MSM juist melden dat het regeringsleger de stad in handen heeft.
Beelden te volgen via onder anderen syrian girl partisan wie al langer in verzet is door beeld en geluid uit de gebieden op social media te zetten.
Ik zal het wat corrigeren dan, doet niks af aan de content.quote:Op maandag 11 januari 2016 23:07 schreef bamibij het volgende:
Deze ts![]()
Goede Nederlands ts, echt hele goete.
Dat lijkt me eerlijk gezegd het minst slechte alternatief.quote:Op maandag 11 januari 2016 22:57 schreef Nintex het volgende:
Putin de ruimte geven om zich er militair mee te gaan bemoeien en dan verrast zijn als hij er een vernietingsoorlog van maakt. Putin is Assad komen helpen om al zijn tegenstanders, toekomstige tegenstanders en mogelijke tegenstanders uit te roeien. Alsof dat nog niet duidelijk was.
quote:De internationale kritiek na de gruwelijke foto's en verhalen van mensen die gras en katten eten, maakt vermoedelijk weinig indruk op president Assad zelf, denkt Van Hoorn. Maar wel op zijn Russische bondgenoot. Waarschijnlijk heeft Rusland druk uitgeoefend op Assad om nu hulp toe te laten.
De rebellen zijn dus geen haar beter maar toch krijgt Assad de naam van slechterikquote:Maar het belangrijkste is misschien wel dat Assad in ruil voor het doorlaten van voedselhulp aan Madaya zelf ook tegeneisen kon stellen. Zo hebben rebellen vandaag ook vrachtwagens met hulpgoederen toegelaten, in de twee regeringsgezinde dorpen Al-Foua en Kefraya in Noord-Syrië. Daar worden zo'n 20.000 burgers al een jaar uitgehongerd door rebellen.
Zijn wij wel een haar beter dan? Als het op een totale oorlog aankomt (WO2 het dichtste bij voor ons) dan hongeren wij ook steden uit, bombarderen we ook de civiele populatie, etc.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 12:57 schreef deedeetee het volgende:
[..]
[..]
De rebellen zijn dus geen haar beter maar toch krijgt Assad de naam van slechterik![]()
Oorlog is altijd misdadig. Ik bedoelde dat men altijd net doet of de ellende de schuld is van Assad terwijl het volk zelf in opstand kwam en rotzooi maakte.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:05 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Zijn wij wel een haar beter dan? Als het op een totale oorlog aankomt (WO2 het dichtste bij voor ons) dan hongeren wij ook steden uit, bombarderen we ook de civiele populatie, etc.
De VS heeft daar een stuk recentere geschiedenis in als wij nog
Globalresearch vliegt wel vaker uit de bocht...quote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:40 schreef Peachbird het volgende:
http://www.globalresearch(...)war-on-syria/5500297
Ze heeft familie in syrie en is daar vaak genoeg. Ze komt uit damascus. En wat betreft de rest mag iedereen zijn/haar eigen opinie hebben over de situatie(s). Ik geloof zelf ook wel dingen (niet klakkeloos) die hier direct zouden worden geridiculiseerd.. so what. Het doet wederom niks af aan de content.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:45 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Globalresearch vliegt wel vaker uit de bocht...
SyrianPartisanGirl is ook niet echt... lekker. Ja, ze is wel lekker, maar niet goed!Volgens haar was Ebola een elite feestje, worden we overgenomen door de NWO en bovendien woont ze gezellig in Australie...
Fijn.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:53 schreef Peachbird het volgende:
Ze heeft familie in syrie en is daar vaak genoeg. Ze komt uit damascus.
Natuurlijk mag iedereen zijn of haar opinie hebben, maar is dat nieuws?quote:En wat betreft de rest mag iedereen zijn/haar eigen opinie hebben over de situatie(s). Ik geloof zelf ook wel dingen (niet klakkeloos) die hier direct zouden worden geridiculiseerd.. so what. Het doet wederom niks af aan de content.
Ze is pro syrie. Verder mag je stoppen met mij quoten want ik reageer niet meer op je.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:07 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Fijn.
[..]
Natuurlijk mag iedereen zijn of haar opinie hebben, maar is dat nieuws?En natuurlijk doet dat wat af aan de content; iemand die met infowars werkt staat meteen 3 - 0 achter.
Natuurlijk zegt zij dat het Al Qaeda/ Al Nusra is; ze is pro-Assad en pro-Rusland.
Bovendien gebruikt ze zelf ook foute info om kortzichtige en vooringenomen conclusies te trekken. 'Het Westen' helpt alleen Madaya omdat daar Al Qaeda/ Al Nusra zit en die worden gesteund door het westen. (?) Serieus?
Nog een kleintje...quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:46 schreef Peachbird het volgende:.
En indirect ja het westen steunt enkel madaya omdat alqaeda / al nusra er zitten omdat die de beelden naar buiten brengen waarmee ze gratis goederen krijgen om de siege die assad op het stadje heeft uit te kunnen zitten.
Eigenlijk wel triest dat je je niet druk maakt om de hongersnood maar om het aantal mensen.quote:Op maandag 11 januari 2016 21:39 schreef Peachbird het volgende:
Bepaalde mainstream-media zouden ook feiten verdraaien zoals dat madaya al 40.000 mensen in hongernood zou hebben terwijl er in werkelijkheid maar 9000 mensen in de stad leven.
Het is een beeld dat rechtgezet moet worden waarom die mensen worden uitgehongerd en daar passen leugens al helemaal niet bij inclusief aantallen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:51 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Eigenlijk wel triest dat je je niet druk maakt om de hongersnood maar om het aantal mensen.
Het is wat vreemd natuurlijk om burgers te laten verhongeren. Verder kunnen die lui met eten toch niet vechten dus zolang er geen wapens worden geleverd is het toch prima. Hoeveel burgers wil je eigenlijk opofferen voor de verovering van die stad?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:54 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Het is een beeld dat rechtgezet moet worden waarom die mensen worden uitgehongerd en daar passen leugens al helemaal niet bij inclusief aantallen.
Als die mensen bewust uitgehongerd worden door alqaeda en alnusra die de steden in handen heeft om zelf bevoorraad te worden dan kun je als internationale alliantie beter snel die stad leegvegen ipv ze bevoorraden. Dat is voor iedereen beter, maar integendeel.. men maakt liever de types die dit expres zo opzetten weer sterk.
Welk gedeelte van de strijders eten de aangeleverde goederen zelf en verkopen ze anders voor extreem hoge prijzen begreep je niet.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Hoeveel burgers wil je eigenlijk opofferen voor de verovering van die stad?
Dat lijkt mij geen antwoord op de vraag, jij bent tegen het bevoorraden blijkbaar, dat betekent dus dat de burgers als eerste zullen sterven aangezien de strijders volgens jou het eten afpakken. Gevolg van niet bevoorraden is dus dat de burgers zullen sterven door de omsingeling die nu plaats vindt. Is die stad het echt waard om mensen te verhongeren? Het uithongeren is een wapen van Assad die zet het in.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 18:05 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Welk gedeelte van de strijders eten de aangeleverde goederen zelf en verkopen ze anders voor extreem hoge prijzen begreep je niet.
Niburu natuurlijk, want die kunnen met een budget van -20 euro per maand aan hostingskosten natuurlijk een heel stuk beter journalistiek werkt verrichten dan praktisch alle andere media wereldwijd.quote:Op maandag 11 januari 2016 21:56 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Welke media melden dan wat anders?
Bevoorrading betekent dat de burgers sterven want zij krijgen het voedsel niet, het duurt juist langer tot de strijders opgeven omdat hun te eten krijgen, niet bevoorraden maar samenwerken die stad zo snel mogelijk te ontdoen van alnusra/alqaeda betekent dat veel burgers gered worden.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:20 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat lijkt mij geen antwoord op de vraag, jij bent tegen het bevoorraden blijkbaar, dat betekent dus dat de burgers als eerste zullen sterven aangezien de strijders volgens jou het eten afpakken. Gevolg van niet bevoorraden is dus dat de burgers zullen sterven door de omsingeling die nu plaats vindt. Is die stad het echt waard om mensen te verhongeren? Het uithongeren is een wapen van Assad die zet het in.
Blijkbaar werkt dat veroveren niet echt want de belegering duurt al tijden, verder is het probleem natuurlijk opgelost als er genoeg eten beschikbaar komt, dan krijgen de burgers het in elk geval ook.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:39 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Bevoorrading betekent dat de burgers sterven want zij krijgen het voedsel niet, het duurt juist langer tot de strijders opgeven omdat hun te eten krijgen, niet bevoorraden maar samenwerken die stad zo snel mogelijk te ontdoen van alnusra/alqaeda betekent dat veel burgers gered worden.
Verdediging is nu eenmaal altijd een zaak van uitzitten waardoor door dit soort acties dus meer tijd gegeven en een oplossing bemoeilijkt wordt, en welke leugens precies? Er werd toch echt in een journaal gezegd dat het regeringsleger de gebieden in handen had alleen is die uitzending zoals gewoonlijk weer niet beschikbaar gemaakt. Ik heb het enkel verwijderd omdat het daarom helaas niet meer te bewijzen valt. En jij gelooft dat wanneer dat rode kruis weg is die mensen niet meteen weer ontdaan worden van alle goederen?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:59 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Blijkbaar werkt dat veroveren niet echt want de belegering duurt al tijden, verder is het probleem natuurlijk opgelost als er genoeg eten beschikbaar komt, dan krijgen de burgers het in elk geval ook.
Natuurlijk wordt er ook redelijk goed gekeken wie het eten krijgen en de burgers zijn er ook heel blij mee. Het uitdelen komt immers uiteindelijk ook tot stand dankzij afspraken die zijn gemaakt met de strijdende partijen.
http://www.redcross.org.u(...)to-Syrians-in-Madaya
Ook van belang is de informatie van artsen die daar zijn:
http://www.msf.org/articl(...)and-medical-resupply
En van de mensen die daar het eten en de medicijnen hebben gebracht:
http://www.theguardian.co(...)ession-heartbreaking
Het is natuurlijk erg vreemd om te denken dat men eten gaat brengen terwijl dat eten niet bij de burgers komt, tenzij je natuurlijk bewust wil liegen omdat je het regiem van assad steunt.
Overigens goed dat je de leugens in de OP hebt aangepast ,jammer dat je dat niet toepast op de rest van jouw verhaal. Leugens leveren geen oplossing in zo'n conflict.
Wat ik geloof is niet zo belangrijk, ik vertrouw meer op de feitelijke bewijzen. Er is lang onderhandelt met alle partijen over de regeling. Er is daar een onafhankelijke organisatie aanwezig die inderdaad weet heeft van wat er gebeurd. Daar tegenover staat jouw bron die duidelijk propaganda verkondigt en daarnaast dus nergens van kan weten want die bron is duidelijk niet aanwezig in dat gebied.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:15 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Verdediging is nu eenmaal altijd een zaak van uitzitten wat door dit soort acties dus bemoeilijkt wordt, en welke leugens precies? Er werd toch echt in een journaal gezegd dat het regeringsleger de gebieden in handen had alleen is die uitzending zoals gewoonlijk weer niet beschikbaar gemaakt. Ik heb het enkel verwijderd omdat het daarom helaas niet meer te bewijzen valt. En jij gelooft dat wanneer dat rode kruis weg is die mensen niet meteen weer ontdaan worden van alle goederen?
Dat bewijst niets anders dan dat ook de foto's van daar onbetrouwbaar zijn wat overigens al bekend was. Een aantal foto's kwam ironisch genoeg uit een andere door Assad belegerde stad, hongersnood is één van zijn wapens. Die man zorgt goed voor de onschuldige bevolking in zijn land.quote:
Ik geef hier feitelijke bewijzen maar die sla je liever in de wind omdat ze niet op het nos journaal zijn. Jouw 'feiten' zijn dus meer een geval van preferentie door status quo.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat ik geloof is niet zo belangrijk, ik vertrouw meer op de feitelijke bewijzen. Er is lang onderhandelt met alle partijen over de regeling. Er is daar een onafhankelijke organisatie aanwezig die inderdaad weet heeft van wat er gebeurd. Daar tegenover staat jouw bron die duidelijk propaganda verkondigt en daarnaast dus nergens van kan weten want die bron is duidelijk niet aanwezig in dat gebied.
Enerzijds spreek je over beweringen en vervolgens kom je zelf met op niks gebaseerde aannames dat Assad hongersnood als wapen zou gebruiken.. jij gelooft nogal wat...klakkeloos.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:28 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat bewijst niets anders dan dat ook de foto's van daar onbetrouwbaar zijn wat overigens al bekend was. Een aantal foto's kwam ironisch genoeg uit een andere door Assad belegerde stad, hongersnood is één van zijn wapens. Die man zorgt goed voor de onschuldige bevolking in zijn land.
Nee je geeft wat quotes, als iemand beweert dat "gras rood is" is dat ook geen bewijs dat gras rood is. Verder heb ik het niet over NOS journaal gehad. Ik heb gekeken naar rode kruis, VN en artsen zonder grenzen die dus daadwerkelijk daar zijn geweest en geen partij zijn in het conflict. Qua bronnen volgens mij dus redelijk betrouwbaar.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:36 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Ik geef hier feitelijke bewijzen maar die sla je liever in de wind omdat ze niet op het nos journaal zijn. Jouw 'feiten' zijn dus meer een geval van preferentie door status quo.
Dat ik een kant heb gekozen is deels waar (desondanks open voor verandering zou iets mij overtuigen) maar dat doe ik op basis van waarheid, logica en recht, niet op basis van wat er wel of niet op tv komt, deze 'gekozen kant' sluit mij geen ogen, maakt mij wel gedreven om de klok te luiden tegen de golven in.
Dat blijkt toch duidelijk uit wat je zelf schrijft en daarnaast ook uit zijn daden. De belegering is namelijk de verantwoordelijkheid van hem en het langdurig niet willen doorlaten van voedsel komt dus ook voor zijn rekening.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:39 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Enerzijds spreek je over beweringen en vervolgens kom je zelf met op niks gebaseerde aannames dat Assad hongersnood als wapen zou gebruiken.. jij gelooft nogal wat...klakkeloos.
Ten eerste is de bron de enige niet maar iig beeldmateriaal en dat is alleszeggend, jij in tegendeel bent nietszeggend in deze, staak dus je belachelijke aannames en accepteer de verslagen van de mensen die er wonen en in het beeldmateriaal spreken mischien eens als waarheid. Zomaar een tip.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:42 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee je geeft wat quotes, als iemand beweert dat "gras rood is" is dat ook geen bewijs dat gras rood is. Verder heb ik het niet over NOS journaal gehad. Ik heb gekeken naar rode kruis, VN en artsen zonder grenzen die dus daadwerkelijk daar zijn geweest en geen partij zijn in het conflict. Qua bronnen volgens mij dus redelijk betrouwbaar.
Waar is dat beeldmateriaal dan en hoe kan ik zien of dat juist is? Als er iets onbetrouwbaar is volgens mij dan zijn het wel foto's en beweringen op social media waarbij tijd, plaats, onderwerp en zelfs de foto/video nogal eens uit verband zijn getrokken.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:45 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Ten eerste is de bron de enige niet maar iig beeldmateriaal en dat is alleszeggend, jij in tegendeel bent nietszeggend in deze, staak dus je belachelijke aannames en accepteer de verslagen van de mensen die er wonen en in het beeldmateriaal spreken mischien eens als waarheid. Zomaar een tip.
Zie de OP.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:47 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waar is dat beeldmateriaal dan en hoe kan ik zien of dat juist is? Als er iets onbetrouwbaar is volgens mij dan zijn het wel foto's en beweringen op social media waarbij tijd, plaats, onderwerp en zelfs de foto/video nogal eens uit verband zijn getrokken.
Sorry ik zie een man die iets beweerd, dat kan in Damascus of ergens anders zijn opgenomen. Als er een propaganda oorlog gaande is zijn zulke filmpjes geen enkel bewijs.quote:
Wat overigens erg vreemd is is dat in dat filmpje de datum 10 januari staat. Er was vertraging en het uitdelen begon pas op 11 januari. Het lijkt toch een propaganda filmpje dat al vooraf klaar was gemaakt.quote:
http://www.redcross.org.u(...)to-Syrians-in-Madayaquote:The World Food Programme (WFP) had hoped to take a first shipment of food and medicine to the 40,000 people trapped in Madaya, a rebel-held town near the Lebanese border.
People there are reported to have been starving to death, and eating pets and grass to survive.
The convoy, with its month of supplies, is now due to arrive on Monday.
Anders is het best knap dat eten al gestolen kan worden voordat het is aangekomen.quote:Aid deliveries by Syrian Arab Red Crescent (SARC), International Committee of the Red Cross (ICRC)and United Nations (UN) aid workers took place on Monday (11 January) and will continue for two more days.
Het bewijst iig dat de foto's die rondgingen niet kloppend waren met het verhaal wat erbij werd verteld.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:28 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat bewijst niets anders dan dat ook de foto's van daar onbetrouwbaar zijn wat overigens al bekend was. Een aantal foto's kwam ironisch genoeg uit een andere door Assad belegerde stad, hongersnood is één van zijn wapens. Die man zorgt goed voor de onschuldige bevolking in zijn land.
Overigens wel opmerkelijk dat dus de propagandamachine van de andere kant wil doen alsof er geen hongersnood was terwijl Assad uiteindelijk dus instemde met voedselleveringen.
De ware situatie in de stad was wel duidelijk dankzij de VN en Artsen zonder Grenzen, die hongersnood is echt het gebrek aan medicijnen ook.
Niet alle foto's.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:03 schreef marsan het volgende:
Het bewijst iig dat de foto's die rondgingen niet kloppend waren met het verhaal wat erbij werd verteld.
In verhouding tot de ernst van de situatie is het inderdaad heel erg dat men verkeerde foto's heeft gebruikt om aandacht te vragen voor hun hongersnood. Dan is het veel beter om dat gegeven te gebruiken om het hele verhaal af te doen als onzin ook al is de hongersnood bevestigd door onafhankelijke bronnen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:03 schreef marsan het volgende:
[..]
Het bewijst iig dat de foto's die rondgingen niet kloppend waren met het verhaal wat erbij werd verteld.
Gezien de aantallen al leugens zijn..met de 40.000 op een populatie van net 9000. Ga jij nu je hele zaak rusten op één dag verschil in datzelfde bericht. Neem een ander in de maling met je of kortzichtigheid danwel gecoordineerde bagetallisatie. Mischien moet ik jou eens even natrekken, kijken wat je affiliaties zijn dan begrijp ik beter wat je hier doet.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 21:10 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wat overigens erg vreemd is is dat in dat filmpje de datum 10 januari staat. Er was vertraging en het uitdelen begon pas op 11 januari. Het lijkt toch een propaganda filmpje dat al vooraf klaar was gemaakt.
http://www.portalangop.co(...)70-c387a1ff3416.html
[..]
http://www.redcross.org.u(...)to-Syrians-in-Madaya
[..]
Anders is het best knap dat eten al gestolen kan worden voordat het is aangekomen.
Als je ergens aandacht voor vraagt maakt het je over het algemeen wel geloofwaardiger als je feitelijk geen onjuistheden loopt te verspreiden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:02 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
In verhouding tot de ernst van de situatie is het inderdaad heel erg dat men verkeerde foto's heeft gebruikt om aandacht te vragen voor hun hongersnood. Dan is het veel beter om dat gegeven te gebruiken om het hele verhaal af te doen als onzin ook al is de hongersnood bevestigd door onafhankelijke bronnen.
Wat vind je dan van de hele filmpjes die hier werden getoond met een datum die ligt voordat de voedseltransporten waren aangekomen? Beschamend toch dat mensen al voordat die transporten er zijn filmpjes maken die beweren dat het voedsel wordt gebruikt door terroristen.
Één dag verschil is toch tamelijk cruciaal als het gaat om deze kwestie. Voedsel dat nog niet is aangekomen kan immers nog niet zijn gestolen. Het is dus overduidelijk bewijs dat de hele filmpjes niet alleen nep zijn maar ook nog eens doelbewust gefabriceerd om de waarheid te verdraaien. Je maakt jezelf volkomen belachelijk als je de ernst van die verkeerde datums gaat ontkennen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:05 schreef Peachbird het volgende:
Ga jij nu je hele zaak rusten op één dag verschil in datzelfde bericht.
Tenzij de mensen die er aandacht voor vroegen niet konden beschikken over actuele foto's uit een belegerde stad. Dat is toch totaal een andere situatie dan een filmpje publiceren op 10 januari over de diefstal van voedsel dat in werkelijkheid op de 11e zal worden uitgedeeld.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:05 schreef marsan het volgende:
[..]
Als je ergens aandacht voor vraagt maakt het je over het algemeen wel geloofwaardiger als je feitelijk geen onjuistheden loopt te verspreiden.
Blijkbaar meer cruciaal dan wanneer het gaat om de werkelijkheid van wat er met die goederen gebeurt en of de op journaals e.d. getoonde beelden wel uit syrie komen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:10 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Één dag verschil is toch tamelijk cruciaal als het gaat om deze kwestie. Voedsel dat nog niet is aangekomen kan immers nog niet zijn gestolen. Het is dus overduidelijk bewijs dat de hele filmpjes niet alleen nep zijn maar ook nog eens doelbewust gefabriceerd om de waarheid te verdraaien. Je maakt jezelf volkomen belachelijk als je de ernst van die verkeerde datums gaat ontkennen.
Verder onderzoek je maar wat je wil maar alles wat je ontdekt doet niets af aan het twee keer duidelijk aantoonbaar onjuist in de tijd plaatsen van die filmpjes. In één tonen ze een datum die ligt voor het uitdelen van het voedsel en de andere is voor die datum al gepubliceerd.
De verklaringen van de vrouwen gaan duidelijk over de hulptransporten, ze beschrijven zelfs de dozen van het hulptransport. Overigens zijn het ook duidelijk geen mensen men ernstige ondervoeding die daar spreken en is er bijna niets te zien van de belegeringen. Er kom een vrouw in beeld die alleen even verklaard waar het filmpje zou zijn opgenomen en op welke datum en verder niets zegt. Het hele filmpje is duidelijk een vervalsing en niet opgenomen in de belegerde stad en opgenomen met het doel de hulptransporten in kwaad daglicht te stellen. Dat er een dag vertraging was heeft deze filmpjes duidelijk ontmaskert, de makers gingen blijkbaar uit van de oorspronkelijk geplande datum 10 januari. Dat is natuurlijk een nadeel als je snel wil reageren en vooraf al zo'n filmpje gaat maken, in dit geval een hele domme fout die de leugens ontmaskert.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:13 schreef Peachbird het volgende:
[..]
Blijkbaar meer cruciaal dan wanneer het gaat om de werkelijkheid van wat er met die goederen gebeurt en of de op journaals e.d. getoonde beelden wel uit syrie komen.
Mischien dat het je dan toch gewoonweg aan intelligentie schort maar ik zal het je uitleggen: AL het voedsel wordt gestolen van mensen, inclusief alle goederen vanuit buiten (syrie zelf inclusief). Jij maakt hier een logical fallacy van dat als men het over goederen heeft daar enkel deze specifieke actie mee bedoeld zou worden, dat is een denkfout van je en daar baseer je dan je euvre op. Wat betreft de datum, of het nu wel of niet klopt (zoals de 40.000 niet klopt uit datzelfde bericht) kun je er van opaan dat alqaeda en alnusra die goederen ook afnemen ja. Zodra de cameras en busjes met waarnemers, als die er uberhaupt al waren.. wegzijn.
quote:Op maandag 11 januari 2016 21:47 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/buitenla(...)che-stad-madaya.html
[..]
Omsingeld ja, maar wie denk je dat er IN de stad zelf zitten. Als het alleen burgers waren kan het Syrische leger daar makkelijk binnenwandelen en hoeven ze de stad niet te omsingelen.quote:Op maandag 11 januari 2016 21:48 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)-in-madaya~a4222387/
[..]
Ach jij denkt dat andere niet weten dat er naast burgers ook mensen zitten die vechten tegen het regeringsleger, hoe schattig.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:51 schreef Peunage het volgende:
[..]
[..]
Omsingeld ja, maar wie denk je dat er IN de stad zelf zitten. Als het alleen burgers waren kan het Syrische leger daar makkelijk binnenwandelen en hoeven ze de stad niet te omsingelen.
Al-Nusra zit in die stad.
Die hebben toch vrij lang geweigerd voedsel transporten toe te staan maar natuurlijk zijn die anderen ook mede verantwoordelijk. Al die vechtende partijen zijn schuldig.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:00 schreef Pielemenneke het volgende:
Dat de hongersnood veroorzaakt word door het regime van Assaad is zwaar overdreven.
Ik zie het simpel, ik ben geen voorstander van het regime, maar het is wel de legitieme regering van het land en feit blijft, dat al die buitenlandse huurlingen er niets te zoeken hebben, en zonder de steun van de VS, Qatar en Saoedi Arabië waren ze ook allang verslagen geweest. Dus ik zie niet in waarom de regering, als vechtende partij schuldig zou zijn. Voor wat betreft het niet doorlaten van hulpgoederen (als het al waar is) zijn ze dat wel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:05 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Die hebben toch vrij lang geweigerd voedsel transporten toe te staan maar natuurlijk zijn die anderen ook mede verantwoordelijk. Al die vechtende partijen zijn schuldig.
Ik zie het ook simpel Assad heeft van begin af aan elke hervorming tegengehouden, wil niet praten en heeft met veel geweld de eigen bevolking onderdrukt. Als er dan tegen zo'n man in opstand wordt gekomen is het ook de schuld van die man zelf.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:22 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Ik zie het simpel, ik ben geen voorstander van het regime, maar het is wel de legitieme regering van het land en feit blijft, dat al die buitenlandse huurlingen er niets te zoeken hebben, en zonder de steun van de VS, Qatar en Saoedi Arabië waren ze ook allang verslagen geweest. Dus ik zie niet in waarom de regering, als vechtende partij schuldig zou zijn. Voor wat betreft het niet doorlaten van hulpgoederen (als het al waar is) zijn ze dat wel.
Dat klopt, maar wat er nu speelt heeft helemaal niets meer te maken met de opstand van 2011.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:55 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik zie het ook simpel Assad heeft van begin af aan elke hervorming tegengehouden, wil niet praten en heeft met veel geweld de eigen bevolking onderdrukt. Als er dan tegen zo'n man in opstand wordt gekomen is het ook de schuld van die man zelf.
Ik vind dat nogal vreemde beweringen maar dat het westen inderdaad geen democratie kan brengen met wapens is wel duidelijk. Overigens is bijna nergens ineens een land verandert van volledige dictatuur in een democratie, het heeft vaak vele jaren nodig en vaak gaan er een aantal omwentelingen aan vooraf waarbij een prille democratie weer uiteenvalt en weer opnieuw wordt begonnen. Als je dan opleidingsniveau en welvaartsniveau erbij betrekt en weet dat veel van die landen nooit vrijheden hebben gekend die elders wel gewoon waren dan weet je dat het nog jaren gaat duren. Dat het kan lukken lijkt mij eigenlijk wel duidelijk maar dan moet het geleidelijk en gecontroleerd en niet met een revolutie.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:03 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Dat klopt, maar wat er nu speelt heeft helemaal niets meer te maken met de opstand van 2011.
En blijkbaar is een dictator nodig in die landen. Afghanistan, Irak en Libië zijn een grote puinzooi geworden sinds de westerse ''bevrijders'' hun werk voltooid hebben.
Wat vind je nogal vreemde beweringen ?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:09 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik vind dat nogal vreemde beweringen maar dat het westen inderdaad geen democratie kan brengen met wapens is wel duidelijk. Overigens is bijna nergens ineens een land verandert van volledige dictatuur in een democratie, het heeft vaak vele jaren nodig en vaak gaan er een aantal omwentelingen aan vooraf waarbij een prille democratie weer uiteenvalt en weer opnieuw wordt begonnen. Als je dan opleidingsniveau en welvaartsniveau erbij betrekt en weet dat veel van die landen nooit vrijheden hebben gekend die elders wel gewoon waren dan weet je dat het nog jaren gaat duren. Dat het kan lukken lijkt mij eigenlijk wel duidelijk maar dan moet het geleidelijk en gecontroleerd en niet met een revolutie.
Alles eigenlijk. Dat de huidige situatie en gevolg is van de opstand in 2011 lijkt mij overduidelijk. De rest lijkt mij veel te kort door de bocht, als andere landen een land in puin achterlaten lijkt het mij logisch dat er chaos komt dus dat bewijst volgens mij zeker niet dat er een dictator nodig is in de landen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:12 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Wat vind je nogal vreemde beweringen ?
De situatie van nu is ook een gevolg van die opstand.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alles eigenlijk. Dat de huidige situatie en gevolg is van de opstand in 2011 lijkt mij overduidelijk. De rest lijkt mij veel te kort door de bocht, als andere landen een land in puin achterlaten lijkt het mij logisch dat er chaos komt dus dat bewijst volgens mij zeker niet dat er een dictator nodig is in de landen.
Met voorbeelden bewijs je niets, dat het vaak niet lukt wil niet zeggen dat iets onvermijdelijk is. Tunesië doet het redelijk goed en voordat ergens democratie is duurt het erg lang. In welke westerse landen was de democratie nu binnen een paar jaar gerealiseerd zonder dat er nog een oorlog of burgeroorlog volgde?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:48 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
De situatie van nu is ook een gevolg van die opstand.
Met als enig verschil dat de toen, door gedeserteerde militairen gevormde, gematigde rebellengroep, de FSA nauwelijks nog enige betekenis heeft, en het grootste deel van de strijders bestaat uit buitenlanders die gelinkt worden aan Jabath Al Nusra, de Syrische tak van Al Qaida.
Toen Assaad ergens in 2012 verkondigde dat de zogenaamde rebellen helemaal niets meer te maken hadden met de protesten van de bevolking, maar juist alles met Al Qaida en aanverwante groeperingen nam niemand hem serieus. Inmiddels is wel duidelijk dat hij gelijk had.
Voor wat betreft het nodig hebben van een dictatuur, zou je op basis van de ervaringen kunnen stellen dat het inderdaad nodig is. Libië was onder Khadaffi redelijk welvarend, had een redelijk stabiele economie en een goede gezondheidszorg. Analfabetisme is onder zijn leiderschap sterk afgenomen door het opzetten van een schoolsysteem en de islam was geen staatsgodsdienst.
Nu is Libië een grote zooi en word het land verscheurd door stammenoorlogen en aanslagen.
Irak, zelfde verhaal, alhoewel Saddam een echte dictator was in de zuiverste zin van het woord.
Afghanistan, heeft nog nooit fatsoenlijk gefunctioneerd zonder een dictatuur.
Voor wat betreft je eerste punt heb je gelijk.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:58 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Met voorbeelden bewijs je niets, dat het vaak niet lukt wil niet zeggen dat iets onvermijdelijk is. Tunesië doet het redelijk goed en voordat ergens democratie is duurt het erg lang. In welke westerse landen was de democratie nu binnen een paar jaar gerealiseerd zonder dat er nog een oorlog of burgeroorlog volgde?
Verder zie je overal dat als de macht ineens stort er ook veel machtsmisbruik gaat plaatsvinden dat dus groepen als IS en Al Nusra hun kans grijpen was te voorzien en is gewoon mede de schuld van Assad zelf. Als je een langzame democratisering in de weg staat krijg je deze chaos. Toen Assad zijn macht niet meer overal met geweld kon afdwingen was deze situatie eigenlijk onvermijdelijk omdat hij niet heeft gewerkt aan democratisering. Op termijn gaan andere dictaturen ook ten onder en dan ontstaan weer dezelfde problemen tenzij ze langzaam aan hervormen, de Chinezen zijn wat dat betreft redelijk verstandig bezig, als ze het ten minste volhouden.
De opstand is toch niet ontstaan door buitenlandse wapen leveranties, die kwamen later pas.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:10 schreef Pielemenneke het volgende:
Voor wat betreft het tweede, zonder buitenlandse bemoeienis was dit conflict niet ontstaan.
De opstand niet, dat klopt.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:12 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De opstand is toch niet ontstaan door buitenlandse wapen leveranties, die kwamen later pas.
De wapenleveranties waren weer gevolg van het toepassen van o.a. chemische oorlogvoering door Assad. Het is vrij ingewikkeld allemaal omdat actie, reactie, reactie, reactie uiteindelijk zorgt voor de huidige chaos. Het is net als bij andere conflicten in het Midden Oosten te complex om nog onschuldige partijen te hebben, iedereen die betrokken is bij gevechten doet er aan mee, ten minste dat is mijn mening. Alleen de kinderen en sommige mensen die niet willen vechten zijn vaak nog onschuldige slachtoffers.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:17 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
De opstand niet, dat klopt.
Maar de huidige situatie is wel een gevolg van die leveranties.
Dat het regime Chemische wapens gebruikt heeft is nooit bewezen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:21 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De wapenleveranties waren weer gevolg van het toepassen van o.a. chemische oorlogvoering door Assad. Het is vrij ingewikkeld allemaal omdat actie, reactie, reactie, reactie uiteindelijk zorgt voor de huidige chaos. Het is net als bij andere conflicten in het Midden Oosten te complex om nog onschuldige partijen te hebben, iedereen die betrokken is bij gevechten doet er aan mee, ten minste dat is mijn mening. Alleen de kinderen en sommige mensen die niet willen vechten zijn vaak nog onschuldige slachtoffers.
Nee dat topic heeft mijn interesse volledig verloren gezien alles wat bij elkaar wordt gelogen. Zoals duidelijk is gezien dit topic is het vrij lastig om alles wat wordt beweerd te controleren dus ik beperk me tot bekende bronnen die in principe geen partij zijn waarbij duidelijk is dat dat geen bewijs is dat het klopt.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:28 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Dat het regime Chemische wapens gebruikt heeft is nooit bewezen.
Dat is door rebellen de wereld in geholpen en door de media overgenomen. Onderzoek heeft geen bewijs tegen de regering opgebracht.
Maar zoals ik al zei, als je erin geïnteresseerd bent lees de Syrië topics eens door.
quote:Human Rights Watch conducted inquiries into three separate attacks in May in Idlib governorate, through interviews with three rescue workers who responded to the attacks, one of whom was affected by exposure to toxic chemicals, and two doctors who treated victims. Experts also reviewed photographic and video evidence. Two of the attacks took place just hours apart on May 2 in the nearby towns of Neirab and Saraqib, and the third on May 7 in the village of Kafr Batikh. The three attacks killed two people and affected 127 others, according to information collected by doctors who treated victims.
Het bericht zegt alleen dat er aanvallen geweest zijn, verder niets.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee dat topic heeft mijn interesse volledig verloren gezien alles wat bij elkaar wordt gelogen. Zoals duidelijk is gezien dit topic is het vrij lastig om alles wat wordt beweerd te controleren dus ik beperk me tot bekende bronnen die in principe geen partij zijn waarbij duidelijk is dat dat geen bewijs is dat het klopt.
Ik heb zaken gelezen bij HRW:
[..]
Goh. En waarom trekken mensen die omkomen van de honger niet weg? Omdat de terroristen dat niet toelaten. Voordat de SAA een aanval begint strooien ze meestal pamfletten waarin burgers wordt gevraagd te evacueren en strijders zich over te geven. Het zijn de terroristen die knettergek zijn. Omsingeld, geen kans op uitbreken en je toch niet overgeven. Ze kunnen notabene onder sommige deals nog verplaatst worden naar andere fronten ook. Maar dat ze dat niet doen betekent dat zij schijt hebben aan de burgers en hen als schild en propagandamateriaal gebruiken.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:28 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Overigens wel opmerkelijk dat dus de propagandamachine van de andere kant wil doen alsof er geen hongersnood was terwijl Assad uiteindelijk dus instemde met voedselleveringen.
De ware situatie in de stad was wel duidelijk dankzij de VN en Artsen zonder Grenzen, die hongersnood is echt het gebrek aan medicijnen ook.
Ik zie nu dat ik de link ook niet geplaatst had.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:06 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Het bericht zegt alleen dat er aanvallen geweest zijn, verder niets.
quote:Human Rights Watch documented the use of barrel bombs embedded with cylinders of chlorine gas by government forces in Idlib in April 2014 and again in March 2015. Two doctors who treated victims in the May attacks also provided Human Rights Watch data they had collected from medical centers in the Idlib governorate on 21 additional attacks between March 16 and May 19 that led to symptoms consistent with exposure to toxic chemicals. They reported that the 24 attacks during this period killed at least nine people and affected more than 520 others with symptoms consistent with exposure to chlorine. Human Rights Watch has not yet been able to investigate the additional reported attacks.
Tja, dat zal zeker zo zijn toch blijft het de regering van Assad die niet wou dat de gegijzelden eten kregen. Bij de treinkapingen bijvoorbeeld werd wel gezorgd dat de mensen eten en drinken kregen, dat mensen gegijzeld zijn wil immers niet zeggen dat je ze dan maar van honger moet laten omkomen?quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Goh. En waarom trekken mensen die omkomen van de honger niet weg? Omdat de terroristen dat niet toelaten. Voordat de SAA een aanval begint strooien ze meestal pamfletten waarin burgers wordt gevraagd te evacueren en strijders zich over te geven. Het zijn de terroristen die knettergek zijn. Omsingeld, geen kans op uitbreken en je toch niet overgeven. Ze kunnen notabene onder sommige deals nog verplaatst worden naar andere fronten ook. Maar dat ze dat niet doen betekent dat zij schijt hebben aan de burgers en hen als schild en propagandamateriaal gebruiken.
Das beter.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:32 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik zie nu dat ik de link ook niet geplaatst had.
https://www.hrw.org/news/(...)emical-attacks-idlib
In de rest staat ook nog:
[..]
Overigens zijn er ook aanwijzingen dat anderen ook chemische wapens hebben gebruikt. Het is daar een totale chaos en er is geen enkel respect voor mensenrechten.quote:
Ook? Het zijn alleen maar rebellen geweest die chemische wapens hebben gebruikt. Dit heeft zelfs de VN-afgezant toentertijd geconcludeerd die het gif onderzocht. Maar daar las je niet zoveel over.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:51 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Overigens zijn er ook aanwijzingen dat anderen ook chemische wapens hebben gebruikt. Het is daar een totale chaos en er is geen enkel respect voor mensenrechten.
Tsja, het is een walgelijke tactiek. Waarom denk je dat oorlog walgelijk is? Toch hebben de terroristen minstens zoveel schuld aan dat drama.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Tja, dat zal zeker zo zijn toch blijft het de regering van Assad die niet wou dat de gegijzelden eten kregen. Bij de treinkapingen bijvoorbeeld werd wel gezorgd dat de mensen eten en drinken kregen, dat mensen gegijzeld zijn wil immers niet zeggen dat je ze dan maar van honger moet laten omkomen?
Zeker welquote:Op woensdag 13 januari 2016 14:28 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Dat het regime Chemische wapens gebruikt heeft is nooit bewezen.
Dat is door rebellen de wereld in geholpen en door de media overgenomen. Onderzoek heeft geen bewijs tegen de regering opgebracht.
Daar zitten toch nog behoorlijke verschillen in zeker als het gaat om respect voor het oorlogsrecht.quote:Op woensdag 13 januari 2016 18:54 schreef Richestorags het volgende:
Waarom denk je dat oorlog walgelijk is?
Nee. echt hard bewijs was er niet voor.quote:
Ik zei het al in een ander topic, maar de schuld van Assad voor de chemische aanvallen in Syrië staat simpelweg buiten twijfel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 20:19 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Nee. echt hard bewijs was er niet voor.
Of je moet de slecht in elkaar geknutselde filmpjes van de rebellen bedoelen.
En dit suggestieve artikel is het bewijs ?quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:01 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik zei het al in een ander topic, maar de schuld van Assad voor de chemische aanvallen in Syrië staat simpelweg buiten twijfel.
One Year Later, It's Clear Assad Gassed Hundreds Of His Own People Near Syria's Capital
Onder meer. Zoals ik al zei, de schuld van Assad staat buiten iedere twijfel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:20 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
En dit suggestieve artikel is het bewijs ?
Nee, dat wil jij opmaken uit dit nietszeggende artikel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:30 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Onder meer. Zoals ik al zei, de schuld van Assad staat buiten iedere twijfel.
Nope.quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:32 schreef Pielemenneke het volgende:
[..]
Nee, dat wil jij opmaken uit dit nietszeggende artikel.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSL6N0DN24120130506quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:34 schreef Peachbird het volgende:
http://www.washingtontime(...)gas-not-assads-regi/
Het verhaal van del Ponte is ook weer tegen gesproken door de VN.quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:34 schreef Peachbird het volgende:
http://www.washingtontime(...)gas-not-assads-regi/
http://www.reuters.com/ar(...)dUSL6N0M21TT20140305quote:"The evidence available concerning the nature, quality and quantity of the agents used on 21 August indicated that the perpetrators likely had access to the chemical weapons stockpile of the Syrian military, as well as the expertise and equipment necessary to manipulate safely large amount of chemical agents," the investigators said in the report
Dat was destijds een van de belangrijkste bewijzen dat het regime de aanval had uitgevoerd. Ondanks dat wetenschappers en de OPCW inmiddels hebben vastgesteld dat het wapen uit het Syrische arsenaal kwam, bleef het regime, en Rusland, ontkennen dat rebellen ooit chemische wapens hebben buitgemaakt. In plaats daarvan bleef men beweren dat rebellen de chemische wapens en raketten zelf hadden geproduceerd, wat onmogelijk is. Het regime heeft daarmee feitelijk schuld bekent.quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:47 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het verhaal van del Ponte is ook weer tegen gesproken door de VN.
Uiteindelij kwam er een eindrapport waarin staat:
[..]
http://www.reuters.com/ar(...)dUSL6N0M21TT20140305
De link naar het rapport, waarin overigens meer dingen staan over mensenrechten schendingen:
http://www.ohchr.org/EN/H(...)s/A-HRC-25-65_en.doc
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |