Die LTHR werd bij mij veel te laag geschat door TR. En dat die training te makkelijk zou zijn: Het is het begin van een base plan, dus het begin is uiteraard wat rustig. Maar onderschat het volume niet. En als je het zwaarder wilt hebben kan je dat altijd handmatig instellen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 10:31 schreef muzas het volgende:
[..]
Ja was ook niet van plan 'm meteen bij te stellen of opnieuw te testen. Maar kwam nu uit op een FTP 256 en een LTHR van 160 ofzo... Naar mijn idee wat laag. FTP van 2,97/kg...
Sowieso is mn HR binnen echt bizar laag... Die 2x8minuten test... Tussen zandvoort en langevelderslag is ook ongeveer 8 minuten en daar kan ik mn hartslag redelijk makkelijk boven de 185 houden...
Maar es kijken hoe de komende trainingen te verteren zijn.
Ik denk dat 256 helemaal niet zo gek uit de buurt is. Dat trapte ik vorig jaar januari ook, maar toen had ik wel net een voedselvergiftiging in Thailand gehad en 65,5kg. Die 2x 8min wordt trouwens ook niet echt als betrouwbaar geschat. Beter doe je 20min allout en pak je daar 93% van (aldus G. Vroemen). Die 20min gewoon hard doorpushen, maar dusdanig dat je niet teveel inzakt tegen het einde..beter iets rustiger beginnen en opbouwen. Nu trap ik tegen de 300 wat neerkomt op een FTP van 289 bij 68kg. 4.25 w /kgquote:Op dinsdag 5 januari 2016 10:31 schreef muzas het volgende:
[..]
Ja was ook niet van plan 'm meteen bij te stellen of opnieuw te testen. Maar kwam nu uit op een FTP 256 en een LTHR van 160 ofzo... Naar mijn idee wat laag. FTP van 2,97/kg...
Sowieso is mn HR binnen echt bizar laag... Die 2x8minuten test... Tussen zandvoort en langevelderslag is ook ongeveer 8 minuten en daar kan ik mn hartslag redelijk makkelijk boven de 185 houden...
Maar es kijken hoe de komende trainingen te verteren zijn.
Een eerste indruk staat op een ongebruikelijke plek:quote:Op dinsdag 5 januari 2016 10:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Weet jij de route voor die 200 vanaf Bunnik eigenlijk? Kan het nergens vinden.
Van die 2x8 wordt 0.9 genomen volgens mij... Mar heb idd het zelfde gelezen. Was mijn eerste ervaring met zo'n test dus 2 'pogingen' klonk veilig. Als ik m over een week of wat herhaal zal ik de 20 wel doen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 11:21 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik denk dat 256 helemaal niet zo gek uit de buurt is. Dat trapte ik vorig jaar januari ook, maar toen had ik wel net een voedselvergiftiging in Thailand gehad en 65,5kg. Die 2x 8min wordt trouwens ook niet echt als betrouwbaar geschat. Beter doe je 20min allout en pak je daar 93% van (aldus G. Vroemen). Die 20min gewoon hard doorpushen, maar dusdanig dat je niet teveel inzakt tegen het einde..beter iets rustiger beginnen en opbouwen. Nu trap ik tegen de 300 wat neerkomt op een FTP van 289 bij 68kg. 4.25 w /kg
In tegenstelling van wat 2016 zegt ervaar ik binnen juist een hogere hartslag tov vermogen, een verklaring heb ik daar niet voor.
Ja dat is het zeker. Ik twijfel vooral aan het feit dat die 0.9 van 2x8min (pak je dan het gemiddelde?) qua percentage niet zoveel scheelt met 0.93. Die 2x8min lijkt mij daarom de FTP vooral te overschatten juist..quote:Op dinsdag 5 januari 2016 11:49 schreef muzas het volgende:
[..]
Van die 2x8 wordt 0.9 genomen volgens mij... Mar heb idd het zelfde gelezen. Was mijn eerste ervaring met zo'n test dus 2 'pogingen' klonk veilig. Als ik m over een week of wat herhaal zal ik de 20 wel doen.
Het zal ook allemaal wel gewenning zijn aan de type workout en trainen op vermogen. Maar heb ook het idee dat ik meer had kunnen geven bij die 2x8... Halverwege vaak dat ik dacht "ik hou dit niet vol" terwijl ik de laatste 2 minuten eigenlijk wel goed zat en wellicht wat meer had moeten versnellen.
Ach.
Wel leuk dit allemaal.
Raar.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:12 schreef ratatat het volgende:
Bij die 8 minuten test gebruiken ze volgens TR zelf het gemiddelde vermogen van de poging waar je het hoogste vermogen hebt getrapt.
Ik zat op binnenblad = kleinere delta ratio per tand achter.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:18 schreef ratatat het volgende:
Ja, was helemaal kut. De weerstand was zo dat ik met de 19 op een te lage cadans zat en op de 21 op een te hoge cadans zat. Het was dus niet echt mogelijk om op een lekkere vermogen / cadans combinatie te trappen.
Dan heb je dus waarschijnlijk nog wat ruimte om je FTP handmatig wat omhoog te krikken.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:19 schreef muzas het volgende:
[..]
Raar.
FTP volgens TR: 256
avg 1e 8m; 277
avg 2e 8m; 292
(277+292)/2 * 0.9 = 256
Dat was ook op het binnenblad. De weerstand stond gewoon vies hoog. Met die 8 minuten test was het wel te doen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 12:20 schreef muzas het volgende:
[..]
Ik zat op binnenblad = kleinere delta ratio per tand achter.
Zeker in deze tijd van het jaar gaan er naar mijn idee zo 5-10 slagen extra op aan de boel warm stoken en warm houden.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 10:43 schreef 2016 het volgende:
[..]
Volgens mij ervaart iedereen dat. Mijn theorie is dat je buiten wat hartslagen extra nodig hebt om buiten te fietsen. Niet al je hartslagen worden omgezet in kracht in je pedalen.
Als je HR binnen op de tacx hoger is dan buiten kan dat ook nog komen doordat je meer zweet, en je lichaam meer bloed moet rondpompen om alles koel te houden (bij dezelfde inspanning dus hogere HR)quote:Op dinsdag 5 januari 2016 11:21 schreef Patroon het volgende:
In tegenstelling van wat 2016 zegt ervaar ik binnen juist een hogere hartslag tov vermogen, een verklaring heb ik daar niet voor.
Nee, maar in hoeverre ze niet kloppen ligt ook weer aan de trainer zelf.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 13:44 schreef ddx het volgende:
Kloppen die tacx waardes beetje vergeleken met echte power waardes eigenlijk ?
(weet patroon vast wel)
Heb die 2x8 ook wel eens gedaan, maar zou liever de 20 min doen. nu was het 8 minuten keihard doodgaan even pauze en nog een keer sterven met een binnensmondse oprisping op het eindequote:Op dinsdag 5 januari 2016 11:49 schreef muzas het volgende:
[..]
Van die 2x8 wordt 0.9 genomen volgens mij... Mar heb idd het zelfde gelezen. Was mijn eerste ervaring met zo'n test dus 2 'pogingen' klonk veilig. Als ik m over een week of wat herhaal zal ik de 20 wel doen.
Het zal ook allemaal wel gewenning zijn aan de type workout en trainen op vermogen. Maar heb ook het idee dat ik meer had kunnen geven bij die 2x8... Halverwege vaak dat ik dacht "ik hou dit niet vol" terwijl ik de laatste 2 minuten eigenlijk wel goed zat en wellicht wat meer had moeten versnellen.
Ach.
Wel leuk dit allemaal.
Ik heb geen idee hoe echt de powermeter van zo'n tacx is, daarom vraag ik het ookquote:Op dinsdag 5 januari 2016 13:53 schreef muzas het volgende:
Wat maakt een 'echte' powermeter meer 'echt' dan een ergotrainer? Zal allemaal zo hun 'window' hebben denk ik
Dat virtualpower was los gegrepen is snap ik, maar een smarttrainer, met een elektromotor kan toch toch gewoon meten hoeveel er rondgetrapt wordt?
Zal wel grotere afwijking hebben denk ik..., want pas zoveelste echelon vanaf de bron van de kracht. Zit nog een pedaal, crank, ketting, cassette, naaf, spaken, velg en een band tussen. En zal allemaal wat ruimere toleranties hebben t.o.v. dure powermeters want prijs.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:06 schreef ddx het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe echt de powermeter van zo'n tacx is, daarom vraag ik het ook
Er zal idd gemeten kunnen worden, maar misschien dat die getallen meer een leuk getal zijn en een erg grote afwijking hebben ?
Volgens mij meet dat ding van mij helemaal geen vermogen. Lijkt me eerder gewoon een functie van de weerstandsetting en snelheid en daar komt dan een getal van vermogen uit.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:06 schreef ddx het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe echt de powermeter van zo'n tacx is, daarom vraag ik het ook
Er zal idd gemeten kunnen worden, maar misschien dat die getallen meer een leuk getal zijn en een erg grote afwijking hebben ?
Maken (toch?) gebruik van een vermogenscurve om het vermogen in te schatten. Er wordt dus niets gemeten. Daarbij zit je bij een tacx met een wiel en bandendruk en de druk van de rol op de band enzo.. als je dat allemaal hetzelfde hou dan zou het enigszins nauwkeurig kunnen zijn voor binnen maar kan je die waarden niet meenemen naar buiten om te gebruiken met een powermeter, maar als je een PM heb kan je die natuurlijk in plaats van de tacx 'meting' gebruiken.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:06 schreef ddx het volgende:
[..]
Nou jah, dat bedoelde ik, aan de hand van de weerstand (wat is dat dan eigenlijk? eenheid?) en hoevaak die rol draait weet je aan de hand van een ijk-grafiek oid vast wel vermogen te benaderen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:10 schreef ratatat het volgende:
[..]
Volgens mij meet dat ding van mij helemaal geen vermogen. Lijkt me eerder gewoon een functie van de weerstandsetting en snelheid en daar komt dan een getal van vermogen uit.
Zolang de afwijking altijd hetzelfde is kan je er prima mee trainen ja.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:13 schreef muzas het volgende:
[..]
enfin; ding zal vast afwijken - maar maakt niet veel uit want weegschaal-metafoor.
Dat zal wel binnen acceptabele marges liggen, anders brengt tacx (en anderen) die dingen niet op de markt denk ik... Want dat zou ze idd nutteloos maken om op vermogen te trainenquote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:24 schreef ddx het volgende:
[..]
Zolang de afwijking altijd hetzelfde is kan je er prima mee trainen ja.
Als het van dag tot dag (of nog erger van 8 minuten test tot 8 minuten test) gaat afwijken heb je er niets aan.
Het is idd niet zinvol om de waardes onderling te vergelijken. Het probleem met die tacx trainers is niet de afwijking, maar wel de inconsistentie ervan.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:09 schreef muzas het volgende:
[..]
Zal wel grotere afwijking hebben denk ik..., want pas zoveelste echelon vanaf de bron van de kracht. Zit nog een pedaal, crank, ketting, cassette, naaf, spaken, velg en een band tussen. En zal allemaal wat ruimere toleranties hebben t.o.v. dure powermeters want prijs.
Maar zolang die afwijking binnen datzelfde aparaat blijft kun je er wel gewoon op vermogen op trainen lijkt me. Dat 256 dan 256 is waarbij het eigenlijk 240 moet zijn, maakt dan niet uit.
Een weegschaal met (lineaire) afwijking kan je niet exact vertellen hoe zwaar je bent, maar wel (hoeveel of) dat je bent afgevallen.
Dat is toch juist de bedoeling. 110 om 150, 220 om 300 etc. is wat je wilt.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:33 schreef Patroon het volgende:
[..]
Je verbaast je over de afwijking. Als ik 110w trap zegt mijn tacx wel 150w. Maar het probleem is dus dat de afwijking niet altijd 40w is.
Volgens mij ben je sterker dan ik. Als je ftp 300w is dan kan je meedoen met de elite. Volgens mij ga je een leuk jaar krijgen bij de amateurs.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 11:21 schreef Patroon het volgende:
[..]
Nu trap ik tegen de 300 wat neerkomt op een FTP van 289 bij 68kg. 4.25 w /kg
Nou ratatatata, sla je slag.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:03 schreef 2016 het volgende:
Als je ftp 300w is dan kan je meedoen met de elite
Ik heb m'n test doorgestuurd naar de ASO en verwacht binnenkort een uitnodiging om de TdF te komen rijden.quote:
Ringvaart CCW, vanaf het bordje "lisserbroek" kun je altijd 20 minuten flink gassen voor je een kruising oid tegen komt. Althans, ik kan 20 minuten doorfietsen vooraleer ik bij weteringbrug benquote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:17 schreef ddx het volgende:
Gelukkig schat strava (en goldencheetah) mijn ftp nu weer wat lager omdat je met dit weer niet echt 20 minuten vol gas gaat rijden ergens.
Zoiezo erg lastig in Noord-Holland waar je vaak moet stoppen, in buitenland met lange klimmetjes is het veel makkelijker.
Anders een klein rondje zoeken en dat 10x rijden?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:17 schreef ddx het volgende:
Gelukkig schat strava (en goldencheetah) mijn ftp nu weer wat lager omdat je met dit weer niet echt 20 minuten vol gas gaat rijden ergens.
Zoiezo erg lastig in Noord-Holland waar je vaak moet stoppen, in buitenland met lange klimmetjes is het veel makkelijker.
Zijn ook zat renners die wel 300w kunnen trappen, maar niet de draft/peloton skills goed genoeg beheersen.quote:
En dan wel met weinig wind, anders zie je de hele tijd te schakelen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:28 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Anders een klein rondje zoeken en dat 10x rijden?
Mwoah op zich kan dat wel aardig werken als je een verkeersluw rondje hebt. Ik deed vroeger zo fartlek blokkentraining op een rondje van 15 min.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:47 schreef 2016 het volgende:
[..]
Zijn ook zat renners die wel 300w kunnen trappen, maar niet de draft/peloton skills goed genoeg beheersen.
[..]
En dan wel met weinig wind, anders zie je de hele tijd te schakelen.
Mijn golden cheetah overal CP blijft wel gelijk. Maar als ik een kortere periode selecteer (bijv afgelopen 2 maanden) dan wordt hij lager geschat. Dat komt ook omdat je nooit van die maximale testen doet in deze periode.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:17 schreef ddx het volgende:
Een 20min 300w is nog geen FTP van 300w he. Maar 93% daarvan is FTP.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:03 schreef 2016 het volgende:
[..]
Volgens mij ben je sterker dan ik. Als je ftp 300w is dan kan je meedoen met de elite. Volgens mij ga je een leuk jaar krijgen bij de amateurs.
Dat laatste valt nog maar te bezien. Wanneer het rollen zijn moet je toch goed sturen. Ooit kwam er een gast in het Brabantse op de club met z'n halve been in het verband. Had die rollen in de bijkeuken geïnstalleerd en omdat het zo saai was, was vrouwtje lief er bij komen zitten, maar dat was weer te koud dus moest de CV omhoog geschroefd worden. Krijgt die gast een klapband en dondert zo tegen dat gloeiend hete verwarmingselement aan. Dat waren toch hele smerige brandwonden.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 13:54 schreef kaasplankje het volgende:
Je leert er niet echt op sturen op zo een hometrainer, doe je wel op gladde wegen of in het bos op de CX.
Je leert er ook niet mee vallen, dat is ook nog es zo.
Zal idd wel hoger blijven als ik langere periode ofzo selecteer. (je kan ook iets teveel in goldencheetah om even snel te kijken)quote:Op dinsdag 5 januari 2016 16:19 schreef Patroon het volgende:
[..]
Mijn golden cheetah overal CP blijft wel gelijk. Maar als ik een kortere periode selecteer (bijv afgelopen 2 maanden) dan wordt hij lager geschat. Dat komt ook omdat je nooit van die maximale testen doet in deze periode.
Zo zwaar ben jij toch niet ?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 16:19 schreef Patroon het volgende:
[..]
Een 20min 300w is nog geen FTP van 300w he. Maar 93% daarvan is FTP.
Ben wel wat zwaarder, maar trap volgens mij daarom ook wat meer.. zal niet ten nadele zijn op het vlakke..
Bedoel met zwaarder dat ik nu 68-69kg ben ipv 66. Maar ben echt niet 3kg vetter, dus zal ook wel wat in de benen/buikspieren zitten.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:04 schreef ddx het volgende:
[..]
Zal idd wel hoger blijven als ik langere periode ofzo selecteer. (je kan ook iets teveel in goldencheetah om even snel te kijken)
Maar als ik bij ritten van vorige week kijk is hij ingestort naar 260w.
Fitness is wel super hoog door ritten van eind december
(en ja fatique was eind vorige week ook hoog, maar nu weer redelijk normaal)
[..]
Zo zwaar ben jij toch niet ?
Een beetje zoals dit?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:53 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedoel met zwaarder dat ik nu 68-69kg ben ipv 66. Maar ben echt niet 3kg vetter, dus zal ook wel wat in de benen/buikspieren zitten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |