Volgens mij meet dat ding van mij helemaal geen vermogen. Lijkt me eerder gewoon een functie van de weerstandsetting en snelheid en daar komt dan een getal van vermogen uit.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:06 schreef ddx het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe echt de powermeter van zo'n tacx is, daarom vraag ik het ook
Er zal idd gemeten kunnen worden, maar misschien dat die getallen meer een leuk getal zijn en een erg grote afwijking hebben ?
Maken (toch?) gebruik van een vermogenscurve om het vermogen in te schatten. Er wordt dus niets gemeten. Daarbij zit je bij een tacx met een wiel en bandendruk en de druk van de rol op de band enzo.. als je dat allemaal hetzelfde hou dan zou het enigszins nauwkeurig kunnen zijn voor binnen maar kan je die waarden niet meenemen naar buiten om te gebruiken met een powermeter, maar als je een PM heb kan je die natuurlijk in plaats van de tacx 'meting' gebruiken.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:06 schreef ddx het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe echt de powermeter van zo'n tacx is, daarom vraag ik het ook
Er zal idd gemeten kunnen worden, maar misschien dat die getallen meer een leuk getal zijn en een erg grote afwijking hebben ?
Nou jah, dat bedoelde ik, aan de hand van de weerstand (wat is dat dan eigenlijk? eenheid?) en hoevaak die rol draait weet je aan de hand van een ijk-grafiek oid vast wel vermogen te benaderen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:10 schreef ratatat het volgende:
[..]
Volgens mij meet dat ding van mij helemaal geen vermogen. Lijkt me eerder gewoon een functie van de weerstandsetting en snelheid en daar komt dan een getal van vermogen uit.
Zolang de afwijking altijd hetzelfde is kan je er prima mee trainen ja.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:13 schreef muzas het volgende:
[..]
enfin; ding zal vast afwijken - maar maakt niet veel uit want weegschaal-metafoor.
Dat zal wel binnen acceptabele marges liggen, anders brengt tacx (en anderen) die dingen niet op de markt denk ik... Want dat zou ze idd nutteloos maken om op vermogen te trainenquote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:24 schreef ddx het volgende:
[..]
Zolang de afwijking altijd hetzelfde is kan je er prima mee trainen ja.
Als het van dag tot dag (of nog erger van 8 minuten test tot 8 minuten test) gaat afwijken heb je er niets aan.
Het is idd niet zinvol om de waardes onderling te vergelijken. Het probleem met die tacx trainers is niet de afwijking, maar wel de inconsistentie ervan.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:09 schreef muzas het volgende:
[..]
Zal wel grotere afwijking hebben denk ik..., want pas zoveelste echelon vanaf de bron van de kracht. Zit nog een pedaal, crank, ketting, cassette, naaf, spaken, velg en een band tussen. En zal allemaal wat ruimere toleranties hebben t.o.v. dure powermeters want prijs.
Maar zolang die afwijking binnen datzelfde aparaat blijft kun je er wel gewoon op vermogen op trainen lijkt me. Dat 256 dan 256 is waarbij het eigenlijk 240 moet zijn, maakt dan niet uit.
Een weegschaal met (lineaire) afwijking kan je niet exact vertellen hoe zwaar je bent, maar wel (hoeveel of) dat je bent afgevallen.
Dat is toch juist de bedoeling. 110 om 150, 220 om 300 etc. is wat je wilt.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:33 schreef Patroon het volgende:
[..]
Je verbaast je over de afwijking. Als ik 110w trap zegt mijn tacx wel 150w. Maar het probleem is dus dat de afwijking niet altijd 40w is.
Volgens mij ben je sterker dan ik. Als je ftp 300w is dan kan je meedoen met de elite. Volgens mij ga je een leuk jaar krijgen bij de amateurs.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 11:21 schreef Patroon het volgende:
[..]
Nu trap ik tegen de 300 wat neerkomt op een FTP van 289 bij 68kg. 4.25 w /kg
Nou ratatatata, sla je slag.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:03 schreef 2016 het volgende:
Als je ftp 300w is dan kan je meedoen met de elite
Ik heb m'n test doorgestuurd naar de ASO en verwacht binnenkort een uitnodiging om de TdF te komen rijden.quote:
Ringvaart CCW, vanaf het bordje "lisserbroek" kun je altijd 20 minuten flink gassen voor je een kruising oid tegen komt. Althans, ik kan 20 minuten doorfietsen vooraleer ik bij weteringbrug benquote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:17 schreef ddx het volgende:
Gelukkig schat strava (en goldencheetah) mijn ftp nu weer wat lager omdat je met dit weer niet echt 20 minuten vol gas gaat rijden ergens.
Zoiezo erg lastig in Noord-Holland waar je vaak moet stoppen, in buitenland met lange klimmetjes is het veel makkelijker.
Anders een klein rondje zoeken en dat 10x rijden?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:17 schreef ddx het volgende:
Gelukkig schat strava (en goldencheetah) mijn ftp nu weer wat lager omdat je met dit weer niet echt 20 minuten vol gas gaat rijden ergens.
Zoiezo erg lastig in Noord-Holland waar je vaak moet stoppen, in buitenland met lange klimmetjes is het veel makkelijker.
Zijn ook zat renners die wel 300w kunnen trappen, maar niet de draft/peloton skills goed genoeg beheersen.quote:
En dan wel met weinig wind, anders zie je de hele tijd te schakelen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:28 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Anders een klein rondje zoeken en dat 10x rijden?
Mwoah op zich kan dat wel aardig werken als je een verkeersluw rondje hebt. Ik deed vroeger zo fartlek blokkentraining op een rondje van 15 min.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:47 schreef 2016 het volgende:
[..]
Zijn ook zat renners die wel 300w kunnen trappen, maar niet de draft/peloton skills goed genoeg beheersen.
[..]
En dan wel met weinig wind, anders zie je de hele tijd te schakelen.
Mijn golden cheetah overal CP blijft wel gelijk. Maar als ik een kortere periode selecteer (bijv afgelopen 2 maanden) dan wordt hij lager geschat. Dat komt ook omdat je nooit van die maximale testen doet in deze periode.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:17 schreef ddx het volgende:
Een 20min 300w is nog geen FTP van 300w he. Maar 93% daarvan is FTP.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:03 schreef 2016 het volgende:
[..]
Volgens mij ben je sterker dan ik. Als je ftp 300w is dan kan je meedoen met de elite. Volgens mij ga je een leuk jaar krijgen bij de amateurs.
Dat laatste valt nog maar te bezien. Wanneer het rollen zijn moet je toch goed sturen. Ooit kwam er een gast in het Brabantse op de club met z'n halve been in het verband. Had die rollen in de bijkeuken geïnstalleerd en omdat het zo saai was, was vrouwtje lief er bij komen zitten, maar dat was weer te koud dus moest de CV omhoog geschroefd worden. Krijgt die gast een klapband en dondert zo tegen dat gloeiend hete verwarmingselement aan. Dat waren toch hele smerige brandwonden.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 13:54 schreef kaasplankje het volgende:
Je leert er niet echt op sturen op zo een hometrainer, doe je wel op gladde wegen of in het bos op de CX.
Je leert er ook niet mee vallen, dat is ook nog es zo.
Zal idd wel hoger blijven als ik langere periode ofzo selecteer. (je kan ook iets teveel in goldencheetah om even snel te kijken)quote:Op dinsdag 5 januari 2016 16:19 schreef Patroon het volgende:
[..]
Mijn golden cheetah overal CP blijft wel gelijk. Maar als ik een kortere periode selecteer (bijv afgelopen 2 maanden) dan wordt hij lager geschat. Dat komt ook omdat je nooit van die maximale testen doet in deze periode.
Zo zwaar ben jij toch niet ?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 16:19 schreef Patroon het volgende:
[..]
Een 20min 300w is nog geen FTP van 300w he. Maar 93% daarvan is FTP.
Ben wel wat zwaarder, maar trap volgens mij daarom ook wat meer.. zal niet ten nadele zijn op het vlakke..
Bedoel met zwaarder dat ik nu 68-69kg ben ipv 66. Maar ben echt niet 3kg vetter, dus zal ook wel wat in de benen/buikspieren zitten.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:04 schreef ddx het volgende:
[..]
Zal idd wel hoger blijven als ik langere periode ofzo selecteer. (je kan ook iets teveel in goldencheetah om even snel te kijken)
Maar als ik bij ritten van vorige week kijk is hij ingestort naar 260w.
Fitness is wel super hoog door ritten van eind december
(en ja fatique was eind vorige week ook hoog, maar nu weer redelijk normaal)
[..]
Zo zwaar ben jij toch niet ?
Een beetje zoals dit?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:53 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedoel met zwaarder dat ik nu 68-69kg ben ipv 66. Maar ben echt niet 3kg vetter, dus zal ook wel wat in de benen/buikspieren zitten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |