dit lijkt me nou niet echt reclamequote:Op dinsdag 29 december 2015 21:53 schreef Sinister-D- het volgende:
Smijt zelf je naam in het geruchten circuit van de F1, doe alsof je enigszins geïnteresseerd bent. Kets de deal af. Taadaa, exposure die met domme tv reclames niet te betalen is en nu voor nagenoeg geen cent......
Waarom niet? Je naam word genoemd.. Dat is voldoende.quote:Op dinsdag 29 december 2015 22:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dit lijkt me nou niet echt reclame
de naam is alwer geregeld genoemd, en daar draait het om in de reclame wereld....quote:Op dinsdag 29 december 2015 22:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dit lijkt me nou niet echt reclame
ooh, persoonlijke sponsor van Sainz, gaan we een 3de coureur krijgen?quote:Op maandag 4 januari 2016 13:41 schreef Geralt het volgende:
Cespa stopt waarschijnlijk als sponsor van TR.
http://www.gppits.net/nieuws/cepsa_vertrekt_bij_toro_rosso/
Ik krijg hier niet direct een goed gevoel bij. Dat hij Max wil steunen is natuurlijk mooi. Dat hij zijn carriere aan de wilgen hangt moet hij zelf weten. Maar ik weet niet, ik vind het wat control freakerig benauwend overkomen. Max heeft al een seizoen gereden, het zal niet zijn eerste race zijn ofzo. Eén race zonder pa is toch niet zo raar? Het komt nu op mij over alsof Jos zijn eigen succes wil afmeten aan de prestaties van zijn zoon en daar is een kind nog nooit beter van gewordenquote:"There was an idea to do the 24 hours of Le Mans again and at first I thought it would be good. But then I saw that it coincides with formula one (Azerbaijan) and I would not be at ease if Max is racing somewhere else. If I'm honest, Max is now number 1. I put everything else aside for him. I want this to be a success story," Verstappen snr added. (GMM)
Zo is dat. En klaar zijn we weer.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:51 schreef twiFight het volgende:
Dit artikel viel mij wel op:
Jos Verstappen ends career to focus on son Max
[..]
Dat hij Max wil steunen is natuurlijk mooi.
Ik ben altijd op dezelfde dag jarig als Button maar nog nooit op mijn verjaardag is er een auto gepresenteerd.quote:Op maandag 4 januari 2016 16:56 schreef WheeledWarrior het volgende:
Is er al iets bekend over de data van de diverse team/wagenpresentaties?
Altijd op dezelfde dag ja? Je hebt niet soms eens zoiets van.. dit jaar ben ik eens op een andere dag jarig nee?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:55 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik ben altijd op dezelfde dag jarig als Button maar nog nooit op mijn verjaardag is er een auto gepresenteerd.
Terwijl dat toch altijd in "auto presentatie" era zit.
Anyways zullen wel de dagen voor de eerste test zijn.
Een 3D sketchup of een lakentje van een auto trekken is het tegenwoordig niks bijzonders meer.
Haas F1 op 21 februari is de enige die op dit moment bekend is.quote:Op maandag 4 januari 2016 16:56 schreef WheeledWarrior het volgende:
Is er al iets bekend over de data van de diverse team/wagenpresentaties?
Nee er zijn wel mensen bij die elk jaar kunnen kiezenquote:Op dinsdag 5 januari 2016 16:25 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Altijd op dezelfde dag ja? Je hebt niet soms eens zoiets van.. dit jaar ben ik eens op een andere dag jarig nee?
Het wordt steeds erger. Nu gaat Pirelli dicteren wat voor auto's men mag bouwen? Samen met Mercedes. Wat een gekloot weer zeg. 2016 zou het laatste weggooi-jaar worden voordat F1 weer echt zou beginnen maar men moet het weer vergooien. Zucht.quote:Formula 1 teams are backing away from plans to dramatically increase downforce for 2017 in a move that looks set to leave the onus of increased speeds to come from Pirelli's wider tyres.
Although discussions about the 2017 F1 rules package are still ongoing and nothing has been formally confirmed, sources have confirmed that the scale of the revamp planned for next year is set to be watered down through the abandoning of aerodynamic concepts that had been agreed.
This will mean the original idea of a speed gain of five seconds per lap is set to be reduced to around three seconds.
This decision to cut back on the planned push for higher downforce levels effectively represents a victory for Mercedes – and a corresponding defeat for Red Bull – although there is no consensus on what will happen.
Downforce overhaul
F1 teams had provisionally agreed on a package of changes based largely on a proposal honed by Red Bull – which included a substantial increase in downforce thanks to bigger wings and a larger diffuser.
However, as first revealed by Motorsport.com, at a meeting of technical directors in November, Mercedes expressed concerns about the extra loading that high downforce would place on tyres.
Sceptical rivals suggested that the agenda of the world champion team was to protect its competitive advantage by reducing the future impact of any rule changes, but a compromise investigation was launched.
At the same time, Pirelli had its own concerns about the potential extra loadings, and subsequently made a presentation to teams to that effect at the most recent meeting of technical chiefs, which took place at Heathrow on December 17 last year.
The Italian company's main concern was that it would have to significantly increase minimum pressures to deal with higher downforce - and those extreme pressure levels would in turn impact cornering performance, and in effect cancel out the downforce increase.
The FIA took Pirelli's argument on board and asked the teams to vote on a revised 2017 package, with a much smaller downforce increase.
It is understood that there was a vote of 8-3 in favour of a toned-down package, with only two other teams joining Red Bull in supporting the original plans.
What now?
The intention now is to stick with the 2016 diffuser dimensions, while the planned increase in bodywork width from 1400mm to 1800m has also been cancelled.
One team insider told Motorsport.com: “After the last technical meeting, during which Pirelli presented their findings, it was decided by majority to revert back to the 2016 bodywork and diffuser regulations for 2017.
“Pirelli expressed significant concern over the anticipated increase in load levels so a decision was made to cut back the downforce increase previously proposed for 2017. Red Bull were very upset about these changes.”
Although the decision to abandon some of the chief ideas for 2017 is disappointing for those hoping for a big leap forward in pace, some changes will remain.
The push for wider front and rear wings and more freedom in the bargeboard area will be retained.
The bodywork “chin” length will also be reduced by 100mm, allowing cars to run slightly lower.
The cosmetic changes designed to improve the look of the cars, such as swept back front wing, rear endplates and leading edge of the sidepods, will also stay.
Overtaking worries
Although safety concerns were the prime mover behind the reduced emphasis on downforce, another concern was that a big change would make it even harder for cars to follow each other, and thus the revised plan could make for better racing.
Last year Pat Symonds of Williams made it clear that year that the original 2017 package would not make overtaking any easier.
“My belief is that the more downforce you have on a car, the harder it is to follow,” he said. “And this car has more downforce.
“Therefore irrespective of any niceties that the Overtaking Working Group may have come up with, and irrespective of whether one believes them or not – and as a member of that group I know what short cuts we did against the true scientific process – the fact is if you've got more downforce, the harder it is to follow.
"I think that's simplistic, but nevertheless quite a true view.”
Ik las toevallig net een vergelijkbaar stuk op James Allen's weblog.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het wordt steeds erger. Nu gaat Pirelli dicteren wat voor auto's men mag bouwen? Samen met Mercedes. Wat een gekloot weer zeg. 2016 zou het laatste weggooi-jaar worden voordat F1 weer echt zou beginnen maar men moet het weer vergooien. Zucht.
Dus? Fuck dat. Dat was juist altijd de verdediging van Pirelli: "Wij maken de banden die de teams en FIA willen het is niet onze schuld!" Van door hun strot geduwd worden is geen sprake, zij moeten gewoon banden leveren en dat is het. Als zij het niet willen doen is er wel iemand anders.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:21 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Ik las toevallig net een vergelijkbaar stuk op James Allen's weblog.
Het lijkt me niet zo gek dat Pirelli even aan de alarmbellen trekt. Zij zijn de afgelopen jaren al constant (en niet altijd terecht) de kop van jut geweest, nu dreigt er weer even van alles door hun strot geduwd te worden. Het lijkt mij vrij logisch dat zijn dan gaan roepen dat er nog even erg goed gekeken moet worden naar het effect van de toegenomen downforce op de banden.
Dat is ook onzin. Dat blijft iedereen maar roepen en iedere keer tot 2014 wordt er weer gezegd 'minder downforce!' Leidt het tot meer inhaalacties? Overduidelijk niet. In de jaren van het grondeffect werd er ook nauwelijks ingehaald.quote:Sowieso een kutplan om met meer downforce op de proppen te komen. Met nog meer downforce wordt inhalen alleen maar vervelender, doe mij maar meer grip.
Meer downforce = meer gripquote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:21 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Sowieso een kutplan om met meer downforce op de proppen te komen. Met nog meer downforce wordt inhalen alleen maar vervelender, doe mij maar meer grip. Verder vind ik het overigens geen weggooijaar, ik vermaak me prima verder. Dat laat onverlet dat het beter kan.
mja, is mij te kort door de bocht. Hoe meer mechanische grip, hoe beter. Dan hoef je namelijk minder vleugel te zetten op de meeste circuits en ga je harder.quote:
Dan heb je wel geweldige onslijtbare zachte banden nodig, en dat zie ik (helaas) niet meer gebeuren.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:34 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, is mij te kort door de bocht. Hoe meer mechanische grip, hoe beter. Dan hoef je namelijk minder vleugel te zetten op de meeste circuits en ga je harder.
Volgens mij heeft pirelli aangegeven dat dat ze die kunnen maken maar de FIA wil banden die slijtenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan heb je wel geweldige onslijtbare zachte banden nodig, en dat zie ik (helaas) niet meer gebeuren.
Precies dat ja. Dat het mogelijk is hebben we in het Bridgestone/Michelin-tijdperk al gezienquote:Op dinsdag 12 januari 2016 23:09 schreef opreis het volgende:
[..]
Volgens mij heeft pirelli aangegeven dat dat ze die kunnen maken maar de FIA wil banden die slijten
Downforce is niet hetzelfde als grip hoor. En ze gaan ook niet hand in hand met elkaar. Wanneer er meer downforce komt, moet Pirelli de bandendruk verhogen en komt er dus juist minder grip. Dat is nu juist net het punt.quote:
Ze hebben vast wel een hele goede reden om die grote vleugels op de auto's te schroevenquote:Op dinsdag 12 januari 2016 23:37 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Downforce is niet hetzelfde als grip hoor. En ze gaan ook niet hand in hand met elkaar. Wanneer er meer downforce komt, moet Pirelli de bandendruk verhogen en komt er dus juist minder grip. Dat is nu juist net het punt.
Klopt. Om downforce te genereren (aerodynamische grip). Geen mechanische grip waar ik het in relatie tot de banden over had. Die krijg je niet van vleugels.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 23:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ze hebben vast wel een hele goede reden om die grote vleugels op de auto's te schroeven
Dat is helemaal geen onzin, het is bewezen. Je kan niet te dicht op een ander rijden vanwege de aerodynamica. Meer mech grip heeft dat nadeel niet.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:26 schreef Fir3fly het volgende:
Dat is ook onzin. Dat blijft iedereen maar roepen en iedere keer tot 2014 wordt er weer gezegd 'minder downforce!' Leidt het tot meer inhaalacties? Overduidelijk niet. In de jaren van het grondeffect werd er ook nauwelijks ingehaald.
Ja eigen belang. Is alijd zo geweest en zal altijd zo blijven, tenzij de structuur van de sport wordt aangepast maar dat is weer niet in hun belang dus gebeurt het niet.quote:Kortom, allemaal dom gelul om de politiek een beetje te verhullen. Red Bull wil meer downforce om hun achterstand op motorgebied goed te maken en Mercedes en hun klanten blokkeren dat. Het is niets anders dan dat.
*zeurt iets over transparante achtergrondquote:Op woensdag 13 januari 2016 00:08 schreef WEST het volgende:
Even de header van nieuwtjes topic aangepast. 2014 kon echt niet meer.
is ook maar tijdelijk.quote:Op woensdag 13 januari 2016 00:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
*zeurt iets over transparante achtergrond
En hoe heeft dat gewerkt?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 23:57 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen onzin, het is bewezen. Je kan niet te dicht op een ander rijden vanwege de aerodynamica. Meer mech grip heeft dat nadeel niet.
Natuurlijk is dat niet zo simpel als dat, maar dat beweer ik ook niet. Ik zeg dan ook nergens dat er minder downforce moet komen. Maar nu komt er alleen maar meer downforce bij en daar ben ik geen fan van.quote:Op woensdag 13 januari 2016 02:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En hoe heeft dat gewerkt?
Precies. Niet. Natuurlijk zorgen vleugels voor turbulentie maar het antwoord is echt niet zo simpel als 'minder downforce = meer inhalen'. Sterker nog, het is eerder het omgekeerde.
Of extra gewicht voor de winnaar ;-)quote:Op woensdag 13 januari 2016 05:37 schreef Geralt het volgende:
Ik denk dat de goedkoopste oplossing voor meer inhalen simpelweg een reverse grid is.
Sterker nog; dat kost niks en de beste staat helemaal achteraan
Maar wel de slechtste, welk fabrieksteam wil nou miljoenen uitgeven om achteraan te beginnen. Lekkere reclame ook voor de leek. Dan zou het me niet verbazen als grote teams er mee ophouden..quote:Op woensdag 13 januari 2016 05:37 schreef Geralt het volgende:
Ik denk dat de goedkoopste oplossing voor meer inhalen simpelweg een reverse grid is.
Sterker nog; dat kost niks en de beste staat helemaal achteraan
Ground-effect dus. Wat de FIA al voor 2014 wilde maar toen ook al door de teams is tegengehouden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 07:44 schreef Spooky4u het volgende:
Als ze nu eens regels gaan maken waarbij er geen vleugels meer nodig zijn, die dingen zorgen volgens mij voor de meeste verstoorde lucht achter de wagen waardoor een slipstream niet mogelijk is.
Dit. Als we al het gemekker hadden moeten geloven had de F1 nu minus 100 miljoen fans en is de sport al 6 keer dood gegaan. En zou WEC de topklasse in de racerij zijn.quote:Op woensdag 13 januari 2016 05:43 schreef JimmyManna het volgende:
Er is een hoop gepapegaai in mijn ogen, maar de F1 is nu niet saaier dan in 2005, in 2000, of in de jaren 90.
MotoGP is de topklasse.quote:Op woensdag 13 januari 2016 20:50 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dit. Als we al het gemekker hadden moeten geloven had de F1 nu minus 100 miljoen fans en is de sport al 6 keer dood gegaan. En zou WEC de topklasse in de racerij zijn.
Precies. Er wordt zoveel overdreven. Ik ben begonnen met kijken in de jaren 80 en ook toen waren er zat 'saaie' races en was het geenszins een inhaalfestival. Zo ook in de jaren 90 en 00. Er staan races van Jackie Stewart op YouTube met 2 minuten voorsprong op de nr 2, nou, spannend hoor. Er is nooit een tijdperk geweest waarin er volop werd ingehaald en iedere race een spektakelstuk was. Dat is allemaal gelul.quote:Op woensdag 13 januari 2016 20:50 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dit. Als we al het gemekker hadden moeten geloven had de F1 nu minus 100 miljoen fans en is de sport al 6 keer dood gegaan. En zou WEC de topklasse in de racerij zijn.
Nogal wat gewauwel, maar laten we duidelijk zijn. Voor mij maakt het aantal inhaalacties en dergelijke niet uit. Mijn problemen met de F1 zit hem in de regelgeving. Al deze onzin is juist gekomen omdat men meer inhaalacties wilden dan in de 2000s. Dat is slechts gedeeltelijk gelukt maar voor het grootste gedeelte hebben we Ferrari ingeruild voor Red Bull en daarna Mercedes (hoewel Mercedes een flink stuk dominanter is dan de vorige twee).quote:Op woensdag 13 januari 2016 05:43 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat niet zo simpel als dat, maar dat beweer ik ook niet. Ik zeg dan ook nergens dat er minder downforce moet komen. Maar nu komt er alleen maar meer downforce bij en daar ben ik geen fan van.
En het is niet eerder het omgekeerde. Want in de eerder jaren 2000 werd er echt niet meer ingehaald dan nu. Dus als jij alleen een simpele conclusie wil trekken 'de vleugels zijn kleiner en ik zie niet meer inhaalacties, dus werkt het niet', kan je dat andersom ook rustig zeggen. Want met grotere vleugels was het ook niet meer inhalen.
Het is een pakket van maatregelen waar je naar moet kijken en dan nog is het lastig. Overigens vind ik het probleem helemaal niet zo groot als anderen. Er is een hoop gepapegaai in mijn ogen, maar de F1 is nu niet saaier dan in 2005, in 2000, of in de jaren 90. Inhalen is altijd lastig geweest, welke regels er ook waren. Dat geeft ook niet, het hoeft ook niet simpel te zijn. Het wordt nu alleen extra geaccentueerd om Merc zo dominant is. Dan wordt er altijd gemopperd.
Er zijn altijd saaie, gemiddelde en spectaculaire races geweest. Op TouTube kan je hele races zien die Jackie Stewart van kop af won en de rest volgt in slagorde. Ook in de jaren 80 met Senna en Prost en zo. Ook in 88 waren er totale demonstaties, maar als we nu terugkijken zeggen we massaal dat 88 zo'n legendarisch jaar was. Tja... nostalgie doet gekke dingen met een geheugen. De fenomenale F1 waarbij er iedere ronde wordt ingehaald is een mythe, die heeft nooit bestaan en zullen we ook nooit zien.
Waarmee ik overigesn niet wil zeggen dat het niet beter kan. Maar het wordt imo allemaal zo overdreven.
quote:Sauber will not introduce its 2016 car until the second pre-season test, and is instead planning to begin the winter period with its 2015-spec machine, the team has explained to GPUpdate.net.
Spanish Grand Prix host venue the Circuit de Barcelona-Catalunya will host a reduced number of two pre-season tests in 2016, the first taking place from February 22-25, and the second from March 1-4.
Sauber intends to run last year's C34 at the first test, featuring the team's 2016 livery, and its C35 at the second gathering, the final on track action before the season opener in Australia on March 20.
A late change to the testing schedule, brought on by the Melbourne event being moved forward in a revised calendar issued last September, has impacted preparations up and down the grid.
Sauber will again field Felipe Nasr and Marcus Ericsson during the 2016 season.
In de jaren 80 had je in beeld zo'n plattegrondje van het circuit met gekleurde stipjes waar de coureurs zaten, en dan was het spannend wanneer het ene stipje naar het andere toekroep, want wie weet kon die dan misschien wel een inhaalpoging doen. Meestal was de wedstrijd al afgelopen voordat die stipjes tussen dezelfde bochten zaten.quote:Op woensdag 13 januari 2016 05:43 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat niet zo simpel als dat, maar dat beweer ik ook niet. Ik zeg dan ook nergens dat er minder downforce moet komen. Maar nu komt er alleen maar meer downforce bij en daar ben ik geen fan van.
En het is niet eerder het omgekeerde. Want in de eerder jaren 2000 werd er echt niet meer ingehaald dan nu. Dus als jij alleen een simpele conclusie wil trekken 'de vleugels zijn kleiner en ik zie niet meer inhaalacties, dus werkt het niet', kan je dat andersom ook rustig zeggen. Want met grotere vleugels was het ook niet meer inhalen.
Het is een pakket van maatregelen waar je naar moet kijken en dan nog is het lastig. Overigens vind ik het probleem helemaal niet zo groot als anderen. Er is een hoop gepapegaai in mijn ogen, maar de F1 is nu niet saaier dan in 2005, in 2000, of in de jaren 90. Inhalen is altijd lastig geweest, welke regels er ook waren. Dat geeft ook niet, het hoeft ook niet simpel te zijn. Het wordt nu alleen extra geaccentueerd om Merc zo dominant is. Dan wordt er altijd gemopperd.
Er zijn altijd saaie, gemiddelde en spectaculaire races geweest. Op TouTube kan je hele races zien die Jackie Stewart van kop af won en de rest volgt in slagorde. Ook in de jaren 80 met Senna en Prost en zo. Ook in 88 waren er totale demonstaties, maar als we nu terugkijken zeggen we massaal dat 88 zo'n legendarisch jaar was. Tja... nostalgie doet gekke dingen met een geheugen. De fenomenale F1 waarbij er iedere ronde wordt ingehaald is een mythe, die heeft nooit bestaan en zullen we ook nooit zien.
Waarmee ik overigesn niet wil zeggen dat het niet beter kan. Maar het wordt imo allemaal zo overdreven.
Naja in 88 en 89 was de dominantie van McLaren natuurlijk net zo groot als Merc nu, alleen toen had je met die strijd tussen Prost en Senna natuurlijk al van nature een extra dimensie. De strijd tussen Hamilton en Rosberg geeft (vooralsnog) een stuk minder vuurwerk omdat Rosberg niet echt aan kan haken. Als Alonso bv naar Hamilton zou rijden, zou er waarschijnlijk minder gemopperd worden op de dominantie.quote:Op maandag 18 januari 2016 17:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In de jaren 80 had je in beeld zo'n plattegrondje van het circuit met gekleurde stipjes waar de coureurs zaten, en dan was het spannend wanneer het ene stipje naar het andere toekroep, want wie weet kon die dan misschien wel een inhaalpoging doen. Meestal was de wedstrijd al afgelopen voordat die stipjes tussen dezelfde bochten zaten.
Een inhaalactie is ook veel mooier als die moeilijker is. Het probleem van de huidige F1 is de dominantie van Mercedes. Dergelijke dominantie is wel eens eerder voorgekomen, zij het niet vaak, verschil was echter dat de andere teams alles konden doen om de achterstand in te halen. Nu mag dat niet meer, en dat rekt de dominantie.
Ik voorspel dan ook dat Sauber de rode lantaarn gaat dragen komend jaar, nog achter Manor en Haas.quote:Op maandag 18 januari 2016 17:33 schreef Peterselieman het volgende:
ik heb ook weinig vertrouwen in dat team. Ze boeren alleen maar achteruit
Indd, Manor en Haas hebben meer ingrediënten in huis het in de subtop te kunnen waarmaken. Voor Manor een behoorlijke stap, maar niet ondenkbaar.quote:Op maandag 18 januari 2016 18:38 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Ik voorspel dan ook dat Sauber de rode lantaarn gaat dragen komend jaar, nog achter Manor en Haas.
Manor wel, nieuwe mercedes motor + top ontwerper. die gaan wel stappen maken. Misschien in het begin nog niet maar later in het seizoen wel.quote:Op maandag 18 januari 2016 18:50 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Indd, Manor en Haas hebben meer ingrediënten in huis het in de subtop te kunnen waarmaken. Voor Manor een behoorlijke stap, maar niet ondenkbaar.
Zoveel scheelt het helemaal niet, het heeft er ook mee te maken dat eigenlijk niemand erg betrokken is bij Rosberg buiten zijn eigen familie. Hij heeft geen land achter zich of een andere fanbasis. Het team heeft zijn voorkeur en die is niet voor Rosberg, en de Fia laat Hamilton ook overal mee wegkomen, dus dan wordt het ook nooit een groots gevecht. Senna en Prost hadden beide hun sporen al verdiend buiten een superieure auto, dat is dan ook echt een titanenstrijd, deze twee niet.quote:Op maandag 18 januari 2016 18:38 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Naja in 88 en 89 was de dominantie van McLaren natuurlijk net zo groot als Merc nu, alleen toen had je met die strijd tussen Prost en Senna natuurlijk al van nature een extra dimensie. De strijd tussen Hamilton en Rosberg geeft (vooralsnog) een stuk minder vuurwerk omdat Rosberg niet echt aan kan haken. Als Alonso bv naar Hamilton zou rijden, zou er waarschijnlijk minder gemopperd worden op de dominantie.
Haas gaat het zelfs beter doen dan Lotus en misschien wel STR verwacht ik. Betere motor en minstens gelijkwaardig chassis waar mede door Ferrari (als vermomde Dallara medewerkers) aan is gewerkt.quote:Op maandag 18 januari 2016 18:38 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Ik voorspel dan ook dat Sauber de rode lantaarn gaat dragen komend jaar, nog achter Manor en Haas.
Zo slecht zijn die regels niet. In twee jaar zou je een volledig nieuwe motor op de baan kunnen brengen, dus als de motoren nog zo slecht zijn als die van Renault en Honda vorig jaar zijn ze gewoon niet waardig om in de F1 te zijn. Ferrari heeft afgelopen jaar al flinke stappen gemaakt ten opzichte van het jaar ervoor (en is een van de weinige teams die daadwerkelijk dichter bij is gekomen). Ook dit jaar verwacht ik dat ze stappen maken en dichterbij Mercedes komen, em misschien zelfs gelijkwaardig zullen zijn.quote:Op maandag 18 januari 2016 18:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zoveel scheelt het helemaal niet, het heeft er ook mee te maken dat eigenlijk niemand erg betrokken is bij Rosberg buiten zijn eigen familie. Hij heeft geen land achter zich of een andere fanbasis. Het team heeft zijn voorkeur en die is niet voor Rosberg, en de Fia laat Hamilton ook overal mee wegkomen, dus dan wordt het ook nooit een groots gevecht. Senna en Prost hadden beide hun sporen al verdiend buiten een superieure auto, dat is dan ook echt een titanenstrijd, deze twee niet.
Maar voor maakt het ook wel uit dat die dominantie toen echt verdiend was, hoe irritant ik die ook vond, terwijl je nu weet dat die sneller ingelopen had kunnen worden wanneer de andere teams alleen natuurlijke begrenzingen hadden aan hun tempo van doorontwikkeling. Nu heb ik het idee dat een dominantie van 1 jaar een derde jaar in wordt getild door de regels.
Het team heeft helemaal geen voorkeur voor Hamilton. Verder laat de FIA Hamilton helemaal niet overal mee wegkomen, ik zou in ieder geval niet weten wat Hamilton de afgelopen twee jaar verkeerd heeft gedaan anders dan gewoon racen.quote:Op maandag 18 januari 2016 18:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zoveel scheelt het helemaal niet, het heeft er ook mee te maken dat eigenlijk niemand erg betrokken is bij Rosberg buiten zijn eigen familie. Hij heeft geen land achter zich of een andere fanbasis. Het team heeft zijn voorkeur en die is niet voor Rosberg, en de Fia laat Hamilton ook overal mee wegkomen, dus dan wordt het ook nooit een groots gevecht. Senna en Prost hadden beide hun sporen al verdiend buiten een superieure auto, dat is dan ook echt een titanenstrijd, deze twee niet.
Kan. Maar van alle teams is Haas veruit het lastigste in te schatten dus zover wil ik nog niet gaan.quote:Op maandag 18 januari 2016 20:00 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Haas gaat het zelfs beter doen dan Lotus en misschien wel STR verwacht ik. Betere motor en minstens gelijkwaardig chassis waar mede door Ferrari (als vermomde Dallara medewerkers) aan is gewerkt.
Denk dat Rosberg sowieso niet de mentaliteit heeft van een toptalent/strijder.. Hij praat zich via de pers steeds weer opnieuw moed in, die hij vervolgens weer niet weet waar te maken. Wat mij betreft, mocht hij ooit kampioen worden, dan is het eerder doordat zijn directe concurrentie pech heeft gehad, op mentaal vlak denk ik dat hij jongens als Perez, Nasr en Maldonado boven zich heeft staan.quote:Op maandag 18 januari 2016 20:14 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Het team heeft helemaal geen voorkeur voor Hamilton. Verder laat de FIA Hamilton helemaal niet overal mee wegkomen, ik zou in ieder geval niet weten wat Hamilton de afgelopen twee jaar verkeerd heeft gedaan anders dan gewoon racen.
Een groot gevecht wordt het niet omdat het juist wel veel scheelt. Niet zozeer in snelheid over een ronde, maar wel in bijna alle andere factoren zoals racend vermogen, omgang met druk, consistente snelheid in de race. In alles is Hamilton net een stapje beter, in sommigen zelfs twee stapjes.
Rosberg is in snelheid een toprijder, maar in heel veel andere factoren een subtopper. Daarom is het verschil in tijd niet groot, maar in resultaat immens. Doordat het een verschil is in natuurlijke aanleg is het een schijnstrijd. Want een verschil in natuurlijke aanleg is niet te overbruggen.
Wat waarschijnlijk meespeelt is dat Hamilton Rosberg al sinds het karten vaak verslaat dan andersom. Zo weet Hamilton dus dat hij uiteindelijk gewoon beter is en Rosberg ook. Die wetenschap houdt Rosberg mentaal in zijn greep en sterkt Hamilton juist.quote:Op maandag 18 januari 2016 20:28 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Denk dat Rosberg sowieso niet de mentaliteit heeft van een toptalent/strijder.. Hij praat zich via de pers steeds weer opnieuw moed in, die hij vervolgens weer niet weet waar te maken. Wat mij betreft, mocht hij ooit kampioen worden, dan is het eerder doordat zijn directe concurrentie pech heeft gehad, op mentaal vlak denk ik dat hij jongens als Perez, Nasr en Maldonado boven zich heeft staan.
Hamilton laat m net zo lang staan totdat Rosberg eieren voor zijn geld kiest.quote:Op maandag 18 januari 2016 21:55 schreef opreis het volgende:
Rosberg zou het kunnen winnen als hij weer zn kwalificatie vorm t.o.v Hamilton terug vind en zich niet steeds in de eerste ronde buiten de baan zou laten drukken. Als hij hem bij de eerste keer gewoon zou laten staan denkt hamilton wel twee keer na om hem zo te passeren.
Maar ik zie het niet gebeuren eigenlijk
Spa '14 te ver weg?quote:Op maandag 18 januari 2016 21:55 schreef opreis het volgende:
Rosberg zou het kunnen winnen als hij weer zn kwalificatie vorm t.o.v Hamilton terug vind en zich niet steeds in de eerste ronde buiten de baan zou laten drukken. Als hij hem bij de eerste keer gewoon zou laten staan denkt hamilton wel twee keer na om hem zo te passeren.
Maar ik zie het niet gebeuren eigenlijk
Daar geloof ik ook niet meer in. Wanneer je sinds je jeugd door iemand verslagen wordt dan ben je gewoon de mindere. In alles waarschijnlijk.quote:Op maandag 18 januari 2016 21:51 schreef Peterselieman het volgende:
Sommigen kunnen het op het hoogste podium omdraaien, maar dat zie ik Rosberg niet meer doen
Daar geloof ik niet in. Hamilton laat zich echt niet afschrikken omdat Rosberg één keer ballen toont en ook niet als hij het twee of drie keer doet. Hamilton rijdt zoals hij rijdt en vecht zoals hij vecht en dat is op het randje, altijd, wat een ander ook doet. Dat doet hij tegen Alonso of Vettel ook.quote:Op maandag 18 januari 2016 21:55 schreef opreis het volgende:
Rosberg zou het kunnen winnen als hij weer zn kwalificatie vorm t.o.v Hamilton terug vind en zich niet steeds in de eerste ronde buiten de baan zou laten drukken. Als hij hem bij de eerste keer gewoon zou laten staan denkt hamilton wel twee keer na om hem zo te passeren.
Maar ik zie het niet gebeuren eigenlijk
Als ik Lewis zijn teamgenoot was en hij versloeg me al sinds jongs af aan in eigenlijk alles wat we deden dan zou ikquote:Op maandag 18 januari 2016 22:46 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Daar geloof ik ook niet meer in. Wanneer je sinds je jeugd door iemand verslagen wordt dan ben je gewoon de mindere. In alles waarschijnlijk.
Zou wel een bazenactie zijn.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 02:15 schreef twiFight het volgende:
Als Rosberg Hamilton van zijn game af wil brengen moet hij Nicole Scherzinger palen en daar een foto van doorsturen.
Als de dominantie dit jaar nog voortduurt is het de langste in de geschiedenis..quote:Op maandag 18 januari 2016 17:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In de jaren 80 had je in beeld zo'n plattegrondje van het circuit met gekleurde stipjes waar de coureurs zaten, en dan was het spannend wanneer het ene stipje naar het andere toekroep, want wie weet kon die dan misschien wel een inhaalpoging doen. Meestal was de wedstrijd al afgelopen voordat die stipjes tussen dezelfde bochten zaten.
Een inhaalactie is ook veel mooier als die moeilijker is. Het probleem van de huidige F1 is de dominantie van Mercedes. Dergelijke dominantie is wel eens eerder voorgekomen, zij het niet vaak, verschil was echter dat de andere teams alles konden doen om de achterstand in te halen. Nu mag dat niet meer, en dat rekt de dominantie.
Dominant noem ik alleen periodes waarin teams over minimaal 8 races meer dan de helft van de wedstrijd winnen, beginnend en eindigend met de overwinning van het team. Zowel de Red Bull als de Ferrari-dominantie werd een jaar onderbroken (RB domineerde 2011 en het latere deel van 2010 en alleen Ferrari kwam in de buurt van 3 jaar, van Italië 2000 tot de laatste race van 2002), in respectievelijk 2003 en 2012 kon in de eerste helft van het seizoen iedereen winnen. Als dat ook geldt voor de eerste helt van dit seizoen en alsnog wint Hamilton het kampioenschap zou ik daar ook vrede mee hebben, gezien de voorgaande jaren.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 09:15 schreef DeeBee het volgende:
Langste uit de geschiedenis misschien nog niet, maar 32 zeges in de laatste 38 is nogal triest.
En wat hier gezegd wordt klopt helemaal, het gebrek aan mogelijkheden om te ontwikkelen heeft voor een heel andere situatie gezorgd dan in vorige periodes van dominantie. Mercedes gaat ook komend seizoen 'gewoon' ziekelijk domineren...
Er is helemaal geen gebrek aan mogelijkheden om te ontwikkelen. In een jaar kun je een halve motor vervangen, dus aankomend jaar kan een team met een volledig andere motor aan de start staan dan twee jaar geleden. En ook gedurende het seizoen kunnen ze de motor blijven ontwikkelen. En Ferrari is afgelopen seizoen dichter bij Mercedes gekomen door onder andere hun compressor groter te maken, iets wat Honda voor dit jaar ook gaat doen. En zullen waarschijnlijk dit seizoen ook dichter bij komen (of zelfs gelijkwaardig zijn) omdat ze gewoon meer winst kunnen pakken ten opzichte van Mercedes die al dichter bij de optimale oplossing zit. Het is te hopen dat ook Renault en Honda dit jaar een betere motor hebben en dichter bij komen dan vorig jaar. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in. Of dat gerechtvaardigd is zullen we wel zien.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 09:15 schreef DeeBee het volgende:
Langste uit de geschiedenis misschien nog niet, maar 32 zeges in de laatste 38 is nogal triest.
En wat hier gezegd wordt klopt helemaal, het gebrek aan mogelijkheden om te ontwikkelen heeft voor een heel andere situatie gezorgd dan in vorige periodes van dominantie. Mercedes gaat ook komend seizoen 'gewoon' ziekelijk domineren...
Teamgenoten uit de baan duwen, met illegale bandendruk rijden, stiekem zijn motorsettings veranderen, het wordt allemaal met de mantel der liefde bedekt.quote:Op maandag 18 januari 2016 20:14 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Het team heeft helemaal geen voorkeur voor Hamilton. Verder laat de FIA Hamilton helemaal niet overal mee wegkomen, ik zou in ieder geval niet weten wat Hamilton de afgelopen twee jaar verkeerd heeft gedaan anders dan gewoon racen.
Hamilton lijkt iets meer snelheid te hebben, maar soms toch ook weer niet. Maar daar moet hij het wel van hebben, want hij als hij echt onder druk komt en de mantel der liefde niet meer helpt dan bleek het altijd weer een klein kind.quote:Een groot gevecht wordt het niet omdat het juist wel veel scheelt. Niet zozeer in snelheid over een ronde, maar wel in bijna alle andere factoren zoals racend vermogen, omgang met druk, consistente snelheid in de race. In alles is Hamilton net een stapje beter, in sommigen zelfs twee stapjes.
Rosberg is in snelheid een toprijder, maar in heel veel andere factoren een subtopper. Daarom is het verschil in tijd niet groot, maar in resultaat immens. Doordat het een verschil is in natuurlijke aanleg is het een schijnstrijd. Want een verschil in natuurlijke aanleg is niet te overbruggen.
Twee jaar geleden was de techniek volledig nieuw, de grootste technische verandering sinds de jaren 50. Die is dus totaal niet uitontwikkeld, dat is allemaal onontgonnen terrein. Dat betekent dat er grotere winst is te boeken met doorontwikkeling en dat een seconde helemaal niet veel tijd hoeft te kosten om in te lopen. Maar omdat de mogelijkheden voor ontwikkeling begrensd zijn, duurt die dominantie veel langer.quote:Op maandag 18 januari 2016 20:07 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zo slecht zijn die regels niet. In twee jaar zou je een volledig nieuwe motor op de baan kunnen brengen, dus als de motoren nog zo slecht zijn als die van Renault en Honda vorig jaar zijn ze gewoon niet waardig om in de F1 te zijn. Ferrari heeft afgelopen jaar al flinke stappen gemaakt ten opzichte van het jaar ervoor (en is een van de weinige teams die daadwerkelijk dichter bij is gekomen). Ook dit jaar verwacht ik dat ze stappen maken en dichterbij Mercedes komen, em misschien zelfs gelijkwaardig zullen zijn.
twitter:
Hij heeft nog nooit op een illegale manier Rosberg uit de baan gedrukt, hij racet hard, maar keurig binnen de regels. Ik zou niet één incident weten waar hij straf verdiende.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 19:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Teamgenoten uit de baan duwen, met illegale bandendruk rijden, stiekem zijn motorsettings veranderen, het wordt allemaal met de mantel der liefde bedekt.
Geen idee waar je het over hebt. Mentaal gezien is Hamilton vele malen sterker dan Rosberg. Het kleinkind gehalte is bij Rosberg dan weer groter. Dat was immers de pettensmijter, Hamilton niet.quote:Hamilton lijkt iets meer snelheid te hebben, maar soms toch ook weer niet. Maar daar moet hij het wel van hebben, want hij als hij echt onder druk komt en de mantel der liefde niet meer helpt dan bleek het altijd weer een klein kind.
mooi.quote:
quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:35 schreef sasquatsch het volgende:
FIA en motorleveranciers akkoord over goedkopere motoren.
De prijs voor de motoren zou vanaf 2018 in moeten gaan en in ruil blijven de huidige motorenregels gelden tot 2020. Ook gaan er meer standaardonderdelen gebruikt worden voor de motoren om de kosten te drukken.
Die link gaat bij mij naar heel iets anders?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:35 schreef sasquatsch het volgende:
FIA en motorleveranciers akkoord over goedkopere motoren.
Jup. Linkt naar een plaatje van een Renault RS01.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:31 schreef twiFight het volgende:
[..]
Die link gaat bij mij naar heel iets anders?
Tot 2020, tjonge. Ze zijn nu al achterhaald als de neten .quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:35 schreef sasquatsch het volgende:
FIA en motorleveranciers akkoord over goedkopere motoren.
De prijs voor de motoren zou vanaf 2018 in moeten gaan en in ruil blijven de huidige motorenregels gelden tot 2020.
Ga WEC kijken. Alleen maar innovatie. En beter racen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 21:45 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Stelletje nono's ! Maak er lekker een FormuleCupje van joh. Standaard onderdelen, een nog grotere rem op de innovatie
Dat vind jij. Het is gewoon anders. Dat je het ene kijkt sluit het andere kijken ook niet uit.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ga WEC kijken. Alleen maar innovatie. En beter racen.
Ok.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:53 schreef JimmyManna het volgende:
[..]
Dat vind jij. Het is gewoon anders. Dat je het ene kijkt sluit het andere kijken ook niet uit.
Copy/paste foutje. Nu staat er de goede link.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:31 schreef twiFight het volgende:
[..]
Die link gaat bij mij naar heel iets anders?
Duurt veel te lang voor de gemiddelde kijker. Alleen wij diehards kijken dat 6 (of 24) uur lang.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ga WEC kijken. Alleen maar innovatie. En beter racen.
Klopt, ik ben zeker voor het introduceren van sprint races.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 23:00 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Duurt veel te lang voor de gemiddelde kijker. Alleen wij diehards kijken dat 6 (of 24) uur lang.
Zoiets, ja. Kan ook gelijk de naam anders. Het klinkt nu als een atletiekkampioenschap.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 23:30 schreef sasquatsch het volgende:
Net zoals in de Blancpain, Sprint en Endurance races en voor beide series een apart kampioenschap en een overall kampioenschap. Lijkt me niet verkeerd.
hoe kunstmatig wil je het hebbenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 23:10 schreef Fir3fly het volgende:
In other news...
http://www.nascar.com/en_(...)ld-truck-series.html
Een caution clock. Het kan dus altijd nog erger .
Toch bizar dat 94 zoveel overtakes heeft, op race by race basis leek dat echt een kutseizoeh.quote:
Bredere banden en bredere wagens wel, maar daar blijft het wel bij.quote:Op woensdag 20 januari 2016 09:00 schreef nils7 het volgende:
Waarom die motoren niet aanpassen... Elke race roepen dat het anders moet en dan dit... wat een afgang, wordt de 2017 aero er nog wel door gedrukt?
Als er bijna geen auto's meer rijden valt er ook weinig in te halen hequote:Op woensdag 20 januari 2016 08:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
96 was wel bizar slecht volgens deze statistiek. Grappig, dat was namelijk echt alleen maar een lollig seizoen als er weer ns 12 naast de baan stonden.
Het blokje Monaco - Spanje - Canada was wel lachwekkend, volgens mij nog geen 20 finishers in 3 races.quote:Op woensdag 20 januari 2016 19:25 schreef twiFight het volgende:
[..]
Als er bijna geen auto's meer rijden valt er ook weinig in te halen he
op elkaar klappen konden ze wel toen. Geloof dat de nummers vijf en zes toen voor de tunnel tegen elkaar aan stondenquote:Op woensdag 20 januari 2016 19:25 schreef twiFight het volgende:
[..]
Als er bijna geen auto's meer rijden valt er ook weinig in te halen he
http://adamcooperf1.com/2(...)e-for-driver-awards/quote:F1 chiefs to ask fans to vote for driver awards
A “driver of the day” award voted for by fans was one of the innovations discussed by the F1 Strategy Group meeting in Geneva yesterday, and subsequently by the F1 Commission today.
It’s under understood that fans will be invited to choose the best driver performance and best overtaking move at each race, via social media. In the early 1970s Marlboro backed the Prix Rouge et Blanc Jo Siffert Award for the “underdog” drive of the day. Although it wasn’t formally sanctioned by the governing body, it was regarded as as prestigious achievement at the time.
In addition to the driver of the day award there will be another for best overtaking move, also voted for by fans. A pit stop challenge is to be introduced, with a trophy for the fastest team of mechanics.
No more details have emerged as yet, and it’s not clear whether both prizes will be introduced for this season.
They follow on from a pattern established by the FIA Pole Position trophy, and the DHL Fastest Lap Award. The latter suggests suggests that naming rights for any new prize might also be taken up by a partner of Formula One Management.
The main subject of discussion this week involved engines (see next story). Meanwhile plans for a return to refuelling didn’t gain any traction, and there is ongoing talk about the race weekend format.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |