Fir3fly | dinsdag 29 december 2015 @ 11:58 |
Teams: - Ferrari - Force India - Lotus F1 Team - McLaren - Mercedes AMG - Red Bull Racing - Sauber - Scuderia Toro Rosso - Caterham F1 Team - Marussia F1 Team - Williams Chassis/Motor: Mercedes F1 W06 - Mercedes V6 turbo 44. Lewis Hamilton WDC 2008/2014 06. Nico Rosberg Chassis/Motor: RB11 - Renault V6 turbo 03. Daniel Ricciardo 26. Daniil Kvyat Chassis/Motor: Williams FW37 - Mercedes V6 Turbo 19. Felipe Massa 77. Valteri Bottas Chassis/Motor: Ferrari F15-T - Ferrari V6 05. Sebastian Vettel WDC 2010/11/12/13 07. Kimi Räikkönen WDC 2007 Chassis/Motor: McLaren MP4-30 - Honda V6 Turbo 22. Jenson Button WDC 2009 14. Fernando Alonso WDC 2005/06 link[/url] Chassis/Motor: Lotus E23 - Mercedes V6 Turbo 08. Romain Grosjean 13. Pastor Maldonado [ link | ]afbeelding ] Chassis/Motor: Force India VJM08 - Mercedes V6 Turbo 27. Nico Hulkenberg 11. Sergio Perez [ link | ]afbeelding ] Chassis/Motor: Toro Rosso STR10 - Renault V6 Turbo 33. Max Verstappen 55. Carlos Sainz Jr. [ link | afbeelding ] Chassis/Motor: Sauber C34 - Ferrari V6 Turbo 09. Marcus Ericsson? 12. Felipe Nasr? 36. Giedo van der Garde [ link | afbeelding ] Chassis/Motor: Marussia MR-03 - Ferrari V6 Turbo 28. Will Stevens 98. Roberto Merhi Voor meer info zie de [F1] Silly season topics F1 nieuws portal: - FOK!sport, Formule 1-gedeelte - NewsNow - NewsNow NL - Formule1.nl - F1 Racing - F1 Today - Autosport.com - Blog James Allen - Auto Motor und Sport - BBC F1 (Aankomende) Nederlandse coureurs: - Ho-Pin Tung - Beitske Visser - Giedo van der Garde - Nigel Melker - Robin Frijns - Max & Jos Verstappen - Nyck de Vries - Jeroen Slaghekke - Kelvin Snoeks - Daniël de Jong Zie verder de topics over Nederlandse Talenten. Official F1 Sites: - The Official Formula 1 Site - FIA - Live Timing (F1.com) Sporting & Technical Regulations + gerelateerden (o.a. apendices) Regulations pagina van FIA Racekalender 2015 Wijzigingen 2015 uitgelegd [/quote] [ Bericht 0% gewijzigd door WEST op 13-01-2016 00:07:42 ] | |
Funzel | dinsdag 29 december 2015 @ 13:45 |
boeeee ik wil Aston Martin | |
Sinister-D- | dinsdag 29 december 2015 @ 21:53 |
Smijt zelf je naam in het geruchten circuit van de F1, doe alsof je enigszins geïnteresseerd bent. Kets de deal af. Taadaa, exposure die met domme tv reclames niet te betalen is en nu voor nagenoeg geen cent...... | |
rubbereend | dinsdag 29 december 2015 @ 22:04 |
dit lijkt me nou niet echt reclame | |
Meike26 | dinsdag 29 december 2015 @ 22:19 |
Waarom niet? Je naam word genoemd.. Dat is voldoende. Net zoals Apple altijd wel een modelletje weet te lekken voor de volgende iPhone of tablet, maar in feite zijn het altijd de afgekeurde modellen die het productie stadium nooit gehaald hebben. Betere reclame kan je niet maken, nagenoeg gratis maar van grote waarde ! | |
Sinister-D- | dinsdag 29 december 2015 @ 22:20 |
de naam is alwer geregeld genoemd, en daar draait het om in de reclame wereld.... Edig: zoals meike ook al aanhaalde | |
JimmyManna | vrijdag 1 januari 2016 @ 10:36 |
Volgens Giancarlo Minardi wil Renault Alonso graag terughalen. Ik zie het nog niet zomaar gebeuren. http://www.grandprix.com/ns/ns32815.html | |
Geralt | maandag 4 januari 2016 @ 13:41 |
Cespa stopt waarschijnlijk als sponsor van TR. http://www.gppits.net/nieuws/cepsa_vertrekt_bij_toro_rosso/ | |
WheeledWarrior | maandag 4 januari 2016 @ 16:56 |
Is er al iets bekend over de data van de diverse team/wagenpresentaties? | |
THEFXR | maandag 4 januari 2016 @ 17:01 |
ooh, persoonlijke sponsor van Sainz, gaan we een 3de coureur krijgen? | |
twiFight | dinsdag 5 januari 2016 @ 14:51 |
Dit artikel viel mij wel op: Jos Verstappen ends career to focus on son Max Ik krijg hier niet direct een goed gevoel bij. Dat hij Max wil steunen is natuurlijk mooi. Dat hij zijn carriere aan de wilgen hangt moet hij zelf weten. Maar ik weet niet, ik vind het wat control freakerig benauwend overkomen. Max heeft al een seizoen gereden, het zal niet zijn eerste race zijn ofzo. Eén race zonder pa is toch niet zo raar? Het komt nu op mij over alsof Jos zijn eigen succes wil afmeten aan de prestaties van zijn zoon en daar is een kind nog nooit beter van geworden | |
motorbloempje | dinsdag 5 januari 2016 @ 14:54 |
Volgens mij hebben die twee een erg goede werk-relatie naast hun vader-zoon relatie. Van wat ik meekrijg in elk geval zo via de media. Als ze er zelf geen problemen mee hebben, bwah. | |
Fir3fly | dinsdag 5 januari 2016 @ 14:54 |
Zo is dat. En klaar zijn we weer. | |
nils7 | dinsdag 5 januari 2016 @ 14:55 |
Ik ben altijd op dezelfde dag jarig als Button maar nog nooit op mijn verjaardag is er een auto gepresenteerd. Terwijl dat toch altijd in "auto presentatie" era zit. Anyways zullen wel de dagen voor de eerste test zijn. Een 3D sketchup of een lakentje van een auto trekken is het tegenwoordig niks bijzonders meer. | |
Rossdale | dinsdag 5 januari 2016 @ 16:25 |
Altijd op dezelfde dag ja? Je hebt niet soms eens zoiets van.. dit jaar ben ik eens op een andere dag jarig nee? | |
sasquatsch | dinsdag 5 januari 2016 @ 17:02 |
Haas F1 op 21 februari is de enige die op dit moment bekend is. | |
nils7 | dinsdag 5 januari 2016 @ 19:05 |
Nee er zijn wel mensen bij die elk jaar kunnen kiezen | |
Geralt | vrijdag 8 januari 2016 @ 11:49 |
Mede oprichter McLaren overleden: http://www.f1today.net/nl(...)exander-is-overleden Tribute: http://www.mclaren.com/fo(...)-to-tyler-alexander/ | |
nils7 | dinsdag 12 januari 2016 @ 18:46 |
Iets meer dan 5 dagen nog voor de Ferrari: http://readysetred.ferrari.com/en/ | |
Fir3fly | dinsdag 12 januari 2016 @ 22:10 |
Het wordt steeds erger. Nu gaat Pirelli dicteren wat voor auto's men mag bouwen? Samen met Mercedes. Wat een gekloot weer zeg. 2016 zou het laatste weggooi-jaar worden voordat F1 weer echt zou beginnen maar men moet het weer vergooien. Zucht. | |
JimmyManna | dinsdag 12 januari 2016 @ 22:21 |
Ik las toevallig net een vergelijkbaar stuk op James Allen's weblog. Het lijkt me niet zo gek dat Pirelli even aan de alarmbellen trekt. Zij zijn de afgelopen jaren al constant (en niet altijd terecht) de kop van jut geweest, nu dreigt er weer even van alles door hun strot geduwd te worden. Het lijkt mij vrij logisch dat zijn dan gaan roepen dat er nog even erg goed gekeken moet worden naar het effect van de toegenomen downforce op de banden. Sowieso een kutplan om met meer downforce op de proppen te komen. Met nog meer downforce wordt inhalen alleen maar vervelender, doe mij maar meer grip. Verder vind ik het overigens geen weggooijaar, ik vermaak me prima verder. Dat laat onverlet dat het beter kan. | |
Fir3fly | dinsdag 12 januari 2016 @ 22:26 |
Dus? Fuck dat. Dat was juist altijd de verdediging van Pirelli: "Wij maken de banden die de teams en FIA willen het is niet onze schuld!" Van door hun strot geduwd worden is geen sprake, zij moeten gewoon banden leveren en dat is het. Als zij het niet willen doen is er wel iemand anders. En gezeik over downforce... Michelin maakt banden voor LMP1-wagens die veel meer downforce genereren en die kunnen 4 stints mee op Le Mans als het moet. Dat is ook onzin. Dat blijft iedereen maar roepen en iedere keer tot 2014 wordt er weer gezegd 'minder downforce!' Leidt het tot meer inhaalacties? Overduidelijk niet. In de jaren van het grondeffect werd er ook nauwelijks ingehaald. Kortom, allemaal dom gelul om de politiek een beetje te verhullen. Red Bull wil meer downforce om hun achterstand op motorgebied goed te maken en Mercedes en hun klanten blokkeren dat. Het is niets anders dan dat. | |
Nattekat | dinsdag 12 januari 2016 @ 22:27 |
Meer downforce = meer grip | |
Peterselieman | dinsdag 12 januari 2016 @ 22:34 |
mja, is mij te kort door de bocht. Hoe meer mechanische grip, hoe beter. Dan hoef je namelijk minder vleugel te zetten op de meeste circuits en ga je harder. | |
Nattekat | dinsdag 12 januari 2016 @ 22:36 |
Dan heb je wel geweldige onslijtbare zachte banden nodig, en dat zie ik (helaas) niet meer gebeuren. | |
opreis | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:09 |
Volgens mij heeft pirelli aangegeven dat dat ze die kunnen maken maar de FIA wil banden die slijten | |
Nattekat | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:13 |
Precies dat ja. Dat het mogelijk is hebben we in het Bridgestone/Michelin-tijdperk al gezien | |
JimmyManna | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:37 |
Downforce is niet hetzelfde als grip hoor. En ze gaan ook niet hand in hand met elkaar. Wanneer er meer downforce komt, moet Pirelli de bandendruk verhogen en komt er dus juist minder grip. Dat is nu juist net het punt. | |
Nattekat | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:38 |
Ze hebben vast wel een hele goede reden om die grote vleugels op de auto's te schroeven | |
JimmyManna | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:44 |
Klopt. Om downforce te genereren (aerodynamische grip). Geen mechanische grip waar ik het in relatie tot de banden over had. Die krijg je niet van vleugels. | |
JimmyManna | dinsdag 12 januari 2016 @ 23:57 |
Dat is helemaal geen onzin, het is bewezen. Je kan niet te dicht op een ander rijden vanwege de aerodynamica. Meer mech grip heeft dat nadeel niet. Ja eigen belang. Is alijd zo geweest en zal altijd zo blijven, tenzij de structuur van de sport wordt aangepast maar dat is weer niet in hun belang dus gebeurt het niet. | |
WEST | woensdag 13 januari 2016 @ 00:08 |
Even de header van nieuwtjes topic aangepast. 2014 kon echt niet meer. | |
Nattekat | woensdag 13 januari 2016 @ 00:11 |
*zeurt iets over transparante achtergrond | |
WEST | woensdag 13 januari 2016 @ 00:15 |
is ook maar tijdelijk. | |
Fir3fly | woensdag 13 januari 2016 @ 02:57 |
En hoe heeft dat gewerkt? Precies. Niet. Natuurlijk zorgen vleugels voor turbulentie maar het antwoord is echt niet zo simpel als 'minder downforce = meer inhalen'. Sterker nog, het is eerder het omgekeerde. | |
Geralt | woensdag 13 januari 2016 @ 05:37 |
Ik denk dat de goedkoopste oplossing voor meer inhalen simpelweg een reverse grid is. Sterker nog; dat kost niks en de beste staat helemaal achteraan | |
Geralt | woensdag 13 januari 2016 @ 05:37 |
Inhaalacties gegarandeerd | |
JimmyManna | woensdag 13 januari 2016 @ 05:43 |
Natuurlijk is dat niet zo simpel als dat, maar dat beweer ik ook niet. Ik zeg dan ook nergens dat er minder downforce moet komen. Maar nu komt er alleen maar meer downforce bij en daar ben ik geen fan van. En het is niet eerder het omgekeerde. Want in de eerder jaren 2000 werd er echt niet meer ingehaald dan nu. Dus als jij alleen een simpele conclusie wil trekken 'de vleugels zijn kleiner en ik zie niet meer inhaalacties, dus werkt het niet', kan je dat andersom ook rustig zeggen. Want met grotere vleugels was het ook niet meer inhalen. Het is een pakket van maatregelen waar je naar moet kijken en dan nog is het lastig. Overigens vind ik het probleem helemaal niet zo groot als anderen. Er is een hoop gepapegaai in mijn ogen, maar de F1 is nu niet saaier dan in 2005, in 2000, of in de jaren 90. Inhalen is altijd lastig geweest, welke regels er ook waren. Dat geeft ook niet, het hoeft ook niet simpel te zijn. Het wordt nu alleen extra geaccentueerd om Merc zo dominant is. Dan wordt er altijd gemopperd. Er zijn altijd saaie, gemiddelde en spectaculaire races geweest. Op TouTube kan je hele races zien die Jackie Stewart van kop af won en de rest volgt in slagorde. Ook in de jaren 80 met Senna en Prost en zo. Ook in 88 waren er totale demonstaties, maar als we nu terugkijken zeggen we massaal dat 88 zo'n legendarisch jaar was. Tja... nostalgie doet gekke dingen met een geheugen. De fenomenale F1 waarbij er iedere ronde wordt ingehaald is een mythe, die heeft nooit bestaan en zullen we ook nooit zien. Waarmee ik overigesn niet wil zeggen dat het niet beter kan. Maar het wordt imo allemaal zo overdreven. [ Bericht 18% gewijzigd door JimmyManna op 13-01-2016 06:08:19 ] | |
JimmyManna | woensdag 13 januari 2016 @ 05:44 |
Of extra gewicht voor de winnaar ;-) | |
Bluurgh | woensdag 13 januari 2016 @ 05:49 |
Maar wel de slechtste, welk fabrieksteam wil nou miljoenen uitgeven om achteraan te beginnen. Lekkere reclame ook voor de leek. Dan zou het me niet verbazen als grote teams er mee ophouden.. | |
Spooky4u | woensdag 13 januari 2016 @ 07:44 |
Als ze nu eens regels gaan maken waarbij er geen vleugels meer nodig zijn, die dingen zorgen volgens mij voor de meeste verstoorde lucht achter de wagen waardoor een slipstream niet mogelijk is. | |
caspervc | woensdag 13 januari 2016 @ 07:51 |
Ja, of gewoon alleen rechte plankjes als vleugels en geen 1000 geleidertjes en stripjes enzo... | |
sasquatsch | woensdag 13 januari 2016 @ 09:04 |
Ground-effect dus. Wat de FIA al voor 2014 wilde maar toen ook al door de teams is tegengehouden. Zoiets als de wingcars van begin jaren '80. | |
Rossdale | woensdag 13 januari 2016 @ 09:24 |
De FIA en Bernie moeten gewoon ergens voor kiezen zonder inspraak van de teams. Elk team denkt toch alleen maar aan zichzelf en houdt alles tegen wat niet in hun straatje valt. Gewoonweg een design wat voor elk team inhoudt dat ze een radicaal ander bodywork moeten bouwen, waarbij dus iedereen weer "vanaf 0" moet beginnen. Dit zal de doodssteek zijn voor een team als Sauber denk ik en ook Haas zal pissed zijn, maar ik denk dat je de huidige trend volledig moet doorbreken en dan de sport opnieuw moet opbouwen. Dan wordt het ook weer aantrekkelijker voor andere teams om de sport in te rollen. Brede auto's, brede wielen, aerodynamische poespas alleen op de voorvleugel en een platte plank als achtervleugel om de lucht van de slipstream zo min mogelijk te verstoren. Grondeffect terug om het gemis van de downforce van de huidige achtervleugels te compenseren en gaan met die banaan | |
JimmyManna | woensdag 13 januari 2016 @ 10:00 |
De sport opnieuw opbouwen? Allemaal veel te radicaal. Nergens voor nodig in mijn ogen. Ik snap het paniekvoetbal niet. F1 is nooit een inhaalfestijn geweest, het is geen karting. | |
twiFight | woensdag 13 januari 2016 @ 20:50 |
Dit. Als we al het gemekker hadden moeten geloven had de F1 nu minus 100 miljoen fans en is de sport al 6 keer dood gegaan. En zou WEC de topklasse in de racerij zijn. | |
Beach | woensdag 13 januari 2016 @ 21:00 |
MotoGP is de topklasse. | |
JimmyManna | woensdag 13 januari 2016 @ 21:06 |
Klopt. Van de motorsport. | |
JimmyManna | woensdag 13 januari 2016 @ 21:12 |
Precies. Er wordt zoveel overdreven. Ik ben begonnen met kijken in de jaren 80 en ook toen waren er zat 'saaie' races en was het geenszins een inhaalfestival. Zo ook in de jaren 90 en 00. Er staan races van Jackie Stewart op YouTube met 2 minuten voorsprong op de nr 2, nou, spannend hoor. Er is nooit een tijdperk geweest waarin er volop werd ingehaald en iedere race een spektakelstuk was. Dat is allemaal gelul. | |
Rossdale | woensdag 13 januari 2016 @ 21:47 |
Ik hoef ook geen inhaalacties, maar wil gevechten zien. Ook al komen rijders moeilijk voorbij hun voorligger, ik wil het ze op zijn minst zien proberen! Niet dat rijders expres 2 seconden afstand houden omdat anders hun banden er te snel aan gaan... Of eventjes een halve ronde wachten om in te halen want op het rechte stuk met de DRS is het makkelijker etc. Het wordt steeds nepper | |
Fir3fly | woensdag 13 januari 2016 @ 22:41 |
Nogal wat gewauwel, maar laten we duidelijk zijn. Voor mij maakt het aantal inhaalacties en dergelijke niet uit. Mijn problemen met de F1 zit hem in de regelgeving. Al deze onzin is juist gekomen omdat men meer inhaalacties wilden dan in de 2000s. Dat is slechts gedeeltelijk gelukt maar voor het grootste gedeelte hebben we Ferrari ingeruild voor Red Bull en daarna Mercedes (hoewel Mercedes een flink stuk dominanter is dan de vorige twee). De F1 gaat niet om inhaalacties. Zoals je zelf zegt dat is ook nooit zo geweest. Maar dat wil het wel graag zijn en dat is nu juist het probleem. Want dat werkt niet. Dankzij die gedachte zitten we met het huidige gedrocht van een regelboek. En met Mercedes dominantie tot in ieder geval diep in 2017. | |
sasquatsch | maandag 18 januari 2016 @ 16:32 |
Sauber niet klaar voor eerste test
| |
Meike26 | maandag 18 januari 2016 @ 17:27 |
Ik mag toch hopen dat er een keer een zaakwaarnemer of pr-man bij Sauber zijn muil open trekg en hoe slecht die toko nu draait. Kaltenborn is mede-aandeelhouder en bovendien afgestudeerd in de rechten, dus die is niet zo aan de kant te zetten. Enige manier om dat gedrocht uit Sauber te krijgen is als iemand uit de school klapt en Peter Sauber verrast en vastberaden het vertrouwen in Monisha opzegd. Mijn gevoel nu is eigenlijk wel dat Sauber 2016 niet gaat voltooien. | |
Peterselieman | maandag 18 januari 2016 @ 17:33 |
ik heb ook weinig vertrouwen in dat team. Ze boeren alleen maar achteruit | |
Weltschmerz | maandag 18 januari 2016 @ 17:39 |
In de jaren 80 had je in beeld zo'n plattegrondje van het circuit met gekleurde stipjes waar de coureurs zaten, en dan was het spannend wanneer het ene stipje naar het andere toekroep, want wie weet kon die dan misschien wel een inhaalpoging doen. Meestal was de wedstrijd al afgelopen voordat die stipjes tussen dezelfde bochten zaten. Een inhaalactie is ook veel mooier als die moeilijker is. Het probleem van de huidige F1 is de dominantie van Mercedes. Dergelijke dominantie is wel eens eerder voorgekomen, zij het niet vaak, verschil was echter dat de andere teams alles konden doen om de achterstand in te halen. Nu mag dat niet meer, en dat rekt de dominantie. | |
JimmyManna | maandag 18 januari 2016 @ 18:38 |
Naja in 88 en 89 was de dominantie van McLaren natuurlijk net zo groot als Merc nu, alleen toen had je met die strijd tussen Prost en Senna natuurlijk al van nature een extra dimensie. De strijd tussen Hamilton en Rosberg geeft (vooralsnog) een stuk minder vuurwerk omdat Rosberg niet echt aan kan haken. Als Alonso bv naar Hamilton zou rijden, zou er waarschijnlijk minder gemopperd worden op de dominantie. | |
JimmyManna | maandag 18 januari 2016 @ 18:38 |
Ik voorspel dan ook dat Sauber de rode lantaarn gaat dragen komend jaar, nog achter Manor en Haas. | |
Meike26 | maandag 18 januari 2016 @ 18:50 |
Indd, Manor en Haas hebben meer ingrediënten in huis het in de subtop te kunnen waarmaken. Voor Manor een behoorlijke stap, maar niet ondenkbaar. | |
WEST | maandag 18 januari 2016 @ 18:54 |
Manor wel, nieuwe mercedes motor + top ontwerper. die gaan wel stappen maken. Misschien in het begin nog niet maar later in het seizoen wel. | |
Weltschmerz | maandag 18 januari 2016 @ 18:59 |
Zoveel scheelt het helemaal niet, het heeft er ook mee te maken dat eigenlijk niemand erg betrokken is bij Rosberg buiten zijn eigen familie. Hij heeft geen land achter zich of een andere fanbasis. Het team heeft zijn voorkeur en die is niet voor Rosberg, en de Fia laat Hamilton ook overal mee wegkomen, dus dan wordt het ook nooit een groots gevecht. Senna en Prost hadden beide hun sporen al verdiend buiten een superieure auto, dat is dan ook echt een titanenstrijd, deze twee niet. Maar voor maakt het ook wel uit dat die dominantie toen echt verdiend was, hoe irritant ik die ook vond, terwijl je nu weet dat die sneller ingelopen had kunnen worden wanneer de andere teams alleen natuurlijke begrenzingen hadden aan hun tempo van doorontwikkeling. Nu heb ik het idee dat een dominantie van 1 jaar een derde jaar in wordt getild door de regels. | |
sasquatsch | maandag 18 januari 2016 @ 20:00 |
Haas gaat het zelfs beter doen dan Lotus en misschien wel STR verwacht ik. Betere motor en minstens gelijkwaardig chassis waar mede door Ferrari (als vermomde Dallara medewerkers) aan is gewerkt. | |
sasquatsch | maandag 18 januari 2016 @ 20:07 |
Zo slecht zijn die regels niet. In twee jaar zou je een volledig nieuwe motor op de baan kunnen brengen, dus als de motoren nog zo slecht zijn als die van Renault en Honda vorig jaar zijn ze gewoon niet waardig om in de F1 te zijn. Ferrari heeft afgelopen jaar al flinke stappen gemaakt ten opzichte van het jaar ervoor (en is een van de weinige teams die daadwerkelijk dichter bij is gekomen). Ook dit jaar verwacht ik dat ze stappen maken en dichterbij Mercedes komen, em misschien zelfs gelijkwaardig zullen zijn. | |
JimmyManna | maandag 18 januari 2016 @ 20:14 |
Het team heeft helemaal geen voorkeur voor Hamilton. Verder laat de FIA Hamilton helemaal niet overal mee wegkomen, ik zou in ieder geval niet weten wat Hamilton de afgelopen twee jaar verkeerd heeft gedaan anders dan gewoon racen. Een groot gevecht wordt het niet omdat het juist wel veel scheelt. Niet zozeer in snelheid over een ronde, maar wel in bijna alle andere factoren zoals racend vermogen, omgang met druk, consistente snelheid in de race. In alles is Hamilton net een stapje beter, in sommigen zelfs twee stapjes. Rosberg is in snelheid een toprijder, maar in heel veel andere factoren een subtopper. Daarom is het verschil in tijd niet groot, maar in resultaat immens. Doordat het een verschil is in natuurlijke aanleg is het een schijnstrijd. Want een verschil in natuurlijke aanleg is niet te overbruggen. | |
JimmyManna | maandag 18 januari 2016 @ 20:15 |
Kan. Maar van alle teams is Haas veruit het lastigste in te schatten dus zover wil ik nog niet gaan. | |
Meike26 | maandag 18 januari 2016 @ 20:28 |
Denk dat Rosberg sowieso niet de mentaliteit heeft van een toptalent/strijder.. Hij praat zich via de pers steeds weer opnieuw moed in, die hij vervolgens weer niet weet waar te maken. Wat mij betreft, mocht hij ooit kampioen worden, dan is het eerder doordat zijn directe concurrentie pech heeft gehad, op mentaal vlak denk ik dat hij jongens als Perez, Nasr en Maldonado boven zich heeft staan. | |
JimmyManna | maandag 18 januari 2016 @ 21:19 |
Wat waarschijnlijk meespeelt is dat Hamilton Rosberg al sinds het karten vaak verslaat dan andersom. Zo weet Hamilton dus dat hij uiteindelijk gewoon beter is en Rosberg ook. Die wetenschap houdt Rosberg mentaal in zijn greep en sterkt Hamilton juist. | |
Peterselieman | maandag 18 januari 2016 @ 21:51 |
Sommigen kunnen het op het hoogste podium omdraaien, maar dat zie ik Rosberg niet meer doen | |
opreis | maandag 18 januari 2016 @ 21:55 |
Rosberg zou het kunnen winnen als hij weer zn kwalificatie vorm t.o.v Hamilton terug vind en zich niet steeds in de eerste ronde buiten de baan zou laten drukken. Als hij hem bij de eerste keer gewoon zou laten staan denkt hamilton wel twee keer na om hem zo te passeren. Maar ik zie het niet gebeuren eigenlijk | |
Peterselieman | maandag 18 januari 2016 @ 22:04 |
Hamilton laat m net zo lang staan totdat Rosberg eieren voor zijn geld kiest. | |
Sinister-D- | maandag 18 januari 2016 @ 22:28 |
Spa '14 te ver weg? En de interne nasleep daarvan? | |
JimmyManna | maandag 18 januari 2016 @ 22:46 |
Daar geloof ik ook niet meer in. Wanneer je sinds je jeugd door iemand verslagen wordt dan ben je gewoon de mindere. In alles waarschijnlijk. | |
JimmyManna | maandag 18 januari 2016 @ 22:49 |
Daar geloof ik niet in. Hamilton laat zich echt niet afschrikken omdat Rosberg één keer ballen toont en ook niet als hij het twee of drie keer doet. Hamilton rijdt zoals hij rijdt en vecht zoals hij vecht en dat is op het randje, altijd, wat een ander ook doet. Dat doet hij tegen Alonso of Vettel ook. En ook die kwalificatievorm is niet doorslaggevend want vaak genoeg won Hamilton de afgelopen 2 jaar dan nog. In kwalificatie zijn Rosberg en Hamilton min of meer gelijkwaardig, maar in races is de ene gewoon een stuk beter dan de ander. En dat is niet alleen in snelheid. | |
Geralt | dinsdag 19 januari 2016 @ 01:32 |
Als ik Lewis zijn teamgenoot was en hij versloeg me al sinds jongs af aan in eigenlijk alles wat we deden dan zou ik op een persconferentie na een race waarin hij me weer verslagen had gewoon opstaan, mijn overal omlaag trekken en die dikke vette kebeier op tafel smijten en roepen naar Lewis: "Can you beat that too huh? Drop yours! Can you beat that, you fucking prick!" Ik bedoel vroeg of laat gaat het toch frustreren en alles dus je moet wat om te winnen. Nadeel is dat je tegenover een neger zit en dus naar alle waarschijnlijkheid ook dát duel gaat verliezen, maar fuck it, ik deed het gewoon. | |
twiFight | dinsdag 19 januari 2016 @ 02:15 |
Als Rosberg Hamilton van zijn game af wil brengen moet hij Nicole Scherzinger palen en daar een foto van doorsturen. Maar goed, Rosberg domineert alleen wanneer hij zijn eigen kop op orde heeft en dat is hem vooralsnog nog niet in de verste verte een seizoen lang gelukt. Hij moet in die zin ook niet winnen van Hamilton, maar niet verliezen van zichzelf. | |
Geralt | dinsdag 19 januari 2016 @ 02:22 |
Zou wel een bazenactie zijn. | |
Mexicanobakker | dinsdag 19 januari 2016 @ 06:37 |
Als de dominantie dit jaar nog voortduurt is het de langste in de geschiedenis.. | |
DeeBee | dinsdag 19 januari 2016 @ 09:15 |
Langste uit de geschiedenis misschien nog niet, maar 32 zeges in de laatste 38 is nogal triest. En wat hier gezegd wordt klopt helemaal, het gebrek aan mogelijkheden om te ontwikkelen heeft voor een heel andere situatie gezorgd dan in vorige periodes van dominantie. Mercedes gaat ook komend seizoen 'gewoon' ziekelijk domineren... | |
Mexicanobakker | dinsdag 19 januari 2016 @ 10:47 |
Dominant noem ik alleen periodes waarin teams over minimaal 8 races meer dan de helft van de wedstrijd winnen, beginnend en eindigend met de overwinning van het team. Zowel de Red Bull als de Ferrari-dominantie werd een jaar onderbroken (RB domineerde 2011 en het latere deel van 2010 en alleen Ferrari kwam in de buurt van 3 jaar, van Italië 2000 tot de laatste race van 2002), in respectievelijk 2003 en 2012 kon in de eerste helft van het seizoen iedereen winnen. Als dat ook geldt voor de eerste helt van dit seizoen en alsnog wint Hamilton het kampioenschap zou ik daar ook vrede mee hebben, gezien de voorgaande jaren. Verder had je nog de McLarens en de Williamsen rond 1990, maar dat was ook steeds 2 jaar. 3 jaar domineren, dwz 3 seizoenen achter elkaar meer dan de helft van de overwinningen meenemen is alleen Ferrari gelukt, maar daar zat wel een héél slechte periode in 2000 in.. | |
nils7 | dinsdag 19 januari 2016 @ 12:47 |
Lewis sleept in 2016 gewoon zijn 4de titel binnen. Maar laten we wel wezen in 2006 werd hij al een groot talent genoemd en zou hij de titels wel even aan elkaar rijgen. Anno 2013 was daar eventjes behoorlijk weinig van terecht gekomen. Zelfs zonder hegemonie van Red Bull had Lewis ook niet zomaar een titel binnen gesleept. Maar goed hij staat wel qua talent in het rijtje: Alonso en Vettel. En ook zijn keuze naar Mercedes te gaan (las ergens dat het op aangeven van Red Bull was) leek toen ook een slechte maar pakte ook goed uit. Geluk is geen toeval maar dat dwing je wel af. Als de regels veranderen ben ik benieuwd waar iedereen staat. Ze zouden de regels eens per 5 jaar moeten veranderen want nu kruipt Ferrari (gelukkig) dichterbij maar doordat weer alles op de schop gaat kan zelfs een Renault in 1x weer vooraan staan. En is kan Ferrari weer van vooraf aan beginnen. | |
sasquatsch | dinsdag 19 januari 2016 @ 13:32 |
Er is helemaal geen gebrek aan mogelijkheden om te ontwikkelen. In een jaar kun je een halve motor vervangen, dus aankomend jaar kan een team met een volledig andere motor aan de start staan dan twee jaar geleden. En ook gedurende het seizoen kunnen ze de motor blijven ontwikkelen. En Ferrari is afgelopen seizoen dichter bij Mercedes gekomen door onder andere hun compressor groter te maken, iets wat Honda voor dit jaar ook gaat doen. En zullen waarschijnlijk dit seizoen ook dichter bij komen (of zelfs gelijkwaardig zijn) omdat ze gewoon meer winst kunnen pakken ten opzichte van Mercedes die al dichter bij de optimale oplossing zit. Het is te hopen dat ook Renault en Honda dit jaar een betere motor hebben en dichter bij komen dan vorig jaar. Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in. Of dat gerechtvaardigd is zullen we wel zien. | |
twiFight | dinsdag 19 januari 2016 @ 18:31 |
Ik ben voor meer ontwikkelen en meer testen. Maar wel op een manier dat alle teams daar wat bij te winnen hebben en niet dat teams met 4 keer het budget dus ook min of meer per definitie vele malen meer voor elkaar krijgen. Winst van teams moet komen uit talent en bijzondere ideeen van de engineers. Dat je met geld meer gedaan krijgt (je kunt immers ook de beste engineers in dienst nemen) zal altijd zo blijven, maar momenteel hebben de kleinere teams niet eens de kans wat te proberen. Sommige teams hebben niet eens het geld om op een testdag te verschijnen. | |
Weltschmerz | dinsdag 19 januari 2016 @ 19:28 |
Teamgenoten uit de baan duwen, met illegale bandendruk rijden, stiekem zijn motorsettings veranderen, het wordt allemaal met de mantel der liefde bedekt. Hamilton lijkt iets meer snelheid te hebben, maar soms toch ook weer niet. Maar daar moet hij het wel van hebben, want hij als hij echt onder druk komt en de mantel der liefde niet meer helpt dan bleek het altijd weer een klein kind. Twee jaar geleden was de techniek volledig nieuw, de grootste technische verandering sinds de jaren 50. Die is dus totaal niet uitontwikkeld, dat is allemaal onontgonnen terrein. Dat betekent dat er grotere winst is te boeken met doorontwikkeling en dat een seconde helemaal niet veel tijd hoeft te kosten om in te lopen. Maar omdat de mogelijkheden voor ontwikkeling begrensd zijn, duurt die dominantie veel langer. | |
sasquatsch | dinsdag 19 januari 2016 @ 20:39 |
| |
JimmyManna | dinsdag 19 januari 2016 @ 20:41 |
Hij heeft nog nooit op een illegale manier Rosberg uit de baan gedrukt, hij racet hard, maar keurig binnen de regels. Ik zou niet één incident weten waar hij straf verdiende. Overigens ga ik er vanuit dat als je van lief inhalen houdt en pittig racen verafschuwd, je er nog altijd moeite mee hebt dat Rosberg na Spa 2014 geen straf heeft gekregen. De andere dingen die je noemt gelden ook voor Rosberg, die deed het zelfs nog eerder, dus ik zie het punt niet. Geen idee waar je het over hebt. Mentaal gezien is Hamilton vele malen sterker dan Rosberg. Het kleinkind gehalte is bij Rosberg dan weer groter. Dat was immers de pettensmijter, Hamilton niet. | |
JimmyManna | dinsdag 19 januari 2016 @ 20:41 |
mooi. | |
Nattekat | dinsdag 19 januari 2016 @ 20:47 |
Geralt | dinsdag 19 januari 2016 @ 20:50 |
Ahh de meningen zijn alweer verdeeld zie ik. Dat is natuurlijk ook wel het mooie van meningen. Dat ze verdeeld kunnen zijn. Zegmaar. | |
Geralt | dinsdag 19 januari 2016 @ 20:51 |
verdeelt verdeeld verdeeldt Ja whatever. De meningen verschillen | |
Nattekat | dinsdag 19 januari 2016 @ 20:52 |
Je had het gewoon goed | |
Beach | dinsdag 19 januari 2016 @ 21:09 |
leuk man dat refuelling | |
sasquatsch | dinsdag 19 januari 2016 @ 21:35 |
FIA en motorleveranciers akkoord over goedkopere motoren. De prijs voor de motoren zou vanaf 2018 in moeten gaan en in ruil blijven de huidige motorenregels gelden tot 2020. Ook gaan er meer standaardonderdelen gebruikt worden voor de motoren om de kosten te drukken. [ Bericht 20% gewijzigd door sasquatsch op 19-01-2016 22:58:21 ] | |
Meike26 | dinsdag 19 januari 2016 @ 21:45 |
Stelletje nono's ! Maak er lekker een FormuleCupje van joh. Standaard onderdelen, een nog grotere rem op de innovatie | |
JimmyManna | dinsdag 19 januari 2016 @ 21:55 |
Ik vind het allemaal niet zo spannend om eerlijk te zijn. Dat de klantenmotoren goedkoper moesten was een no-brainer. Dat goedkoper worden niet altijd samengaat met innoveren is ook helder. Uiteindelijk zit er een hell of a lot aan verschil tussen Mercedes en McLaren ondanks een redelijk gelijk budget. Blijkbaar is er dus nog genoeg te winnen voor de constructeurs en fabrikanten. | |
twiFight | dinsdag 19 januari 2016 @ 22:31 |
Die link gaat bij mij naar heel iets anders? | |
Geralt | dinsdag 19 januari 2016 @ 22:35 |
Jup. Linkt naar een plaatje van een Renault RS01. Hier een link: http://www.gppits.net/nie(...)voor_klantenmotoren/ | |
twiFight | dinsdag 19 januari 2016 @ 22:41 |
Thanks. Nou ja, niet zoveel schokkends. Dat motoren relatief gezien veel te duur waren was al duidelijk. Ik meen me te herinneren dat het procentueel gezien al snel twee keer zoveel uit het budget van de kleinere teams kost dan voorheen. Toch zie ik graag de tijd terug van meerdere leveranciers en ook leveranciers zonder klantenteams. Maar dat is in de huidige tijd niet echt reeel denk ik. | |
Fir3fly | dinsdag 19 januari 2016 @ 22:50 |
Tot 2020, tjonge. Ze zijn nu al achterhaald als de neten . | |
Fir3fly | dinsdag 19 januari 2016 @ 22:51 |
Ga WEC kijken. Alleen maar innovatie. En beter racen. | |
JimmyManna | dinsdag 19 januari 2016 @ 22:53 |
Dat vind jij. Het is gewoon anders. Dat je het ene kijkt sluit het andere kijken ook niet uit. | |
Fir3fly | dinsdag 19 januari 2016 @ 22:53 |
Ok. | |
sasquatsch | dinsdag 19 januari 2016 @ 22:58 |
Copy/paste foutje. Nu staat er de goede link. | |
sasquatsch | dinsdag 19 januari 2016 @ 23:00 |
Duurt veel te lang voor de gemiddelde kijker. Alleen wij diehards kijken dat 6 (of 24) uur lang. | |
Fir3fly | dinsdag 19 januari 2016 @ 23:05 |
Klopt, ik ben zeker voor het introduceren van sprint races. | |
Fir3fly | dinsdag 19 januari 2016 @ 23:10 |
In other news... http://www.nascar.com/en_(...)ld-truck-series.html Een caution clock. Het kan dus altijd nog erger . | |
twiFight | dinsdag 19 januari 2016 @ 23:27 |
Sprint races in een endurance kampioenschap. Juist. | |
sasquatsch | dinsdag 19 januari 2016 @ 23:30 |
Net zoals in de Blancpain, Sprint en Endurance races en voor beide series een apart kampioenschap en een overall kampioenschap. Lijkt me niet verkeerd. | |
Fir3fly | dinsdag 19 januari 2016 @ 23:32 |
Zoiets, ja. Kan ook gelijk de naam anders. Het klinkt nu als een atletiekkampioenschap. World Sportscar Championship weer terug . | |
Meike26 | dinsdag 19 januari 2016 @ 23:50 |
Vuurvlieg, ik ben het niet vaak met je eens, maarja, WEC mag van mij ook anders, breder, voor elk wat wils.. Denk dat het voor de coureurs zelf ook leuker is als er sprint en hoofdrace is, zoals het WSC dat ook had. | |
Peterselieman | dinsdag 19 januari 2016 @ 23:59 |
hoe kunstmatig wil je het hebben | |
Mexicanobakker | woensdag 20 januari 2016 @ 08:42 |
Toch bizar dat 94 zoveel overtakes heeft, op race by race basis leek dat echt een kutseizoeh. 96 was wel bizar slecht volgens deze statistiek. Grappig, dat was namelijk echt alleen maar een lollig seizoen als er weer ns 12 naast de baan stonden. | |
nils7 | woensdag 20 januari 2016 @ 09:00 |
Waarom die motoren niet aanpassen... Elke race roepen dat het anders moet en dan dit... wat een afgang, wordt de 2017 aero er nog wel door gedrukt? | |
sasquatsch | woensdag 20 januari 2016 @ 14:11 |
Bredere banden en bredere wagens wel, maar daar blijft het wel bij. Grotere diffuser en meer downforce en zo lijkt er niet van te komen omdat de Pirelli banden niet met zoveel stijging (60%) van de druk om kunnen gaan en ze niet mogen testen, waardoor ze ook geen nieuwe banden kunnen introduceren die dat wel aankunnen. | |
twiFight | woensdag 20 januari 2016 @ 19:25 |
Als er bijna geen auto's meer rijden valt er ook weinig in te halen he | |
Mexicanobakker | woensdag 20 januari 2016 @ 19:30 |
Het blokje Monaco - Spanje - Canada was wel lachwekkend, volgens mij nog geen 20 finishers in 3 races. Maar verder was de tweede helft van dat seizoen vrij vreselijk. Teams zaten ook zover uit elkaar, zelfs in het middenveld was er weinig competitie.. | |
Peterselieman | woensdag 20 januari 2016 @ 19:56 |
op elkaar klappen konden ze wel toen. Geloof dat de nummers vijf en zes toen voor de tunnel tegen elkaar aan stonden | |
sasquatsch | donderdag 21 januari 2016 @ 12:44 |
Toro Rosso blijft met de 2015 Ferrari motor rijden. Geen switch naar de 2016 motor dit seizoen. | |
Geralt | donderdag 21 januari 2016 @ 13:05 |
Jammer. Had gehoopt dat ze halverwege het jaar over zouden stappen op de 2016-spec Hopelijk vallen ze niet al te ver terug tegen het einde van het seizoen. Ergo: in het begin liggen de grootste kansen, maar dat wisten we natuurlijk al. Wel opletten voor Max en Sainz dat ze ook aan het einde van het seizoen (kunnen) laten zien wat ze waard zijn. Je bent zo goed als je laatste race natuurlijk. | |
Geralt | donderdag 21 januari 2016 @ 13:16 |
http://adamcooperf1.com/2(...)e-for-driver-awards/ | |
opreis | donderdag 21 januari 2016 @ 13:19 |
Op zich wel grappig | |
Peterselieman | donderdag 21 januari 2016 @ 13:19 |
Dan mag Max Verstappen vast een grotere prijzenkast aanschaffen | |
Geralt | donderdag 21 januari 2016 @ 13:36 |
Eigenlijk zou je er nog iets aan moeten koppelen voor het jaar erop. Degene met de meeste fanvotes in een derde auto naar keuze ofzo. | |
opreis | donderdag 21 januari 2016 @ 14:35 |
Ja lijkt me heel goed realistisch plan. Doe Hamilton maar meteen naar Manor | |
JimmyManna | donderdag 21 januari 2016 @ 18:13 |
Ik heb daar niks mee. Suffe polls. | |
Mexicanobakker | donderdag 21 januari 2016 @ 20:15 |
In de jaren 80 was iets als best underdog performance best leuk geweest, zeker met al die prequalifiers. Had rijders als Danner, Larini en Tarquini toch net wat meer credit gegeven.. | |
twiFight | donderdag 21 januari 2016 @ 22:58 |
Dat zeg je puur, 100% en alleen maar omdat max daar volgens jou voordeel uit zou kunnen halen. Krijgt bv. een Sainz of Grosjean de meeste fan votes dan sta je hard te vloeken. Als Max in een topteam rijdt en een middenvelder mag opeens in zo'n derde auto stappen ook. Ik vind het sowieso dikke kak. Zet lekker een poll op op je F1 site naar keuze of zo. De FIA moet zich hier van af houden. Nog een stap verder en je zit op fan boosts | |
Geralt | vrijdag 22 januari 2016 @ 00:09 |
Nee hoor | |
sasquatsch | maandag 25 januari 2016 @ 11:45 |
Manor trekt Pat Fry aan.
| |
opreis | maandag 25 januari 2016 @ 12:50 |
Ik hoop zo dat Manor dit jaar boven Sauber eindigd dit jaar. | |
Waffle | maandag 25 januari 2016 @ 12:58 |
Zou mooi zijn als sauber een flinke geld boost krijgt. De faciliteiten om een goed middenveld team te zijn. Zou zonde zijn als ze zouden verdwijnen, want zie sowieso niet snel andere teams verschijnen die gaan mee doen. Zou me echt verbazen als Haas echt goed mee kan komen. | |
Meike26 | maandag 25 januari 2016 @ 14:17 |
Haas word echt een zuster team van Ferrari, met veel technische ondersteuning, bovendien al decenia een vaste waarde in de Amerikaanse autosport. Het zal mij eerder verbazen als ze in eerste helft van het jaar nog niet hebben weten mee te komen. Dit seizoen word het erg druk in het middenveld en ik zie Haas samen met Renault en FI echt knokken om de plekken 4 tot 6. | |
DeeBee | maandag 25 januari 2016 @ 14:20 |
Fanvotes, ja, dat gaat de F1 echt redden. | |
Ferry_76 | maandag 25 januari 2016 @ 16:00 |
'Honda komend seizoen 223 pk erbij' Een teleurstelling was het, de terugkeer van McLaren-Honda in de Formule 1 het afgelopen jaar. Succes bleef uit, met name door het gebrek aan vermogen van de motor. De 1,6 liter V6 turbomotor van Honda leverde zo’n zeventig pk minder dan het blok van Mercedes-AMG en ook het Energy Recovery System (ERS) functioneerde vaak niet naar behoren, waardoor de extra 163 pk’s niet konden worden vrijgelaten op de rechte stukken. Zo werden de McLaren-Honda’s op de rechte stukken praktisch door alle auto’s eruit gereden, op de Manor Marussia’s na. Dit tot grote frustratie van de beide coureurs. Dit betekende dat er werk aan de winkel was bij Honda. In Japan werd 24 uur per dag en zeven dagen in de week gewerkt om de problemen voor het nieuwe seizoen op te lossen. Ook de kerstvakantie werd door veel engineers overgeslagen. Alles om McLaren-Honda weer competitief te krijgen voor 2016. Met resultaat: simulaties tonen nu aan dat de koelproblemen van het ERS opgelost zijn en ook de turbo werkt optimaal. Op rechte stukken zou de auto nu in totaal 223 pk extra moeten hebben. | |
Fir3fly | maandag 25 januari 2016 @ 16:29 |
Wat een domme headline . Het enige dat verandert is is dat de ERS langer gebruikt kan worden omdat de MGU-H nu daadwerkelijk wat doet. | |
Rossdale | maandag 25 januari 2016 @ 16:29 |
Het is en blijft een nieuw team met nieuwe mensen die niet op elkaar zijn ingewerkt. Ze gaan dus beginnersfouten maken. Ik vermoed dat ze met regelmaat (vooral tweede helft van het seizoen) in de top 10 zullen rijden, maar uiteindelijk zullen ze toch in de achterhoede eindigen door strategische blunders, pitstopfouten en zulk soort fratsen. | |
Wolve000 | maandag 25 januari 2016 @ 16:35 |
Gerucht van een tabloid die door allerlei media is overgenomen. Zoals gewoonlijk is het niet dat er bij Honda ineens grote wonderen plaats vinden. http://www.skysports.com/(...)er-boost-for-mclaren | |
sasquatsch | maandag 25 januari 2016 @ 17:42 |
Plus 60 pk in de ICE. Maakt samen 223 pk. Maar goed, blijkbaar kloppen die getallen niet als ik het bericht hierboven mag geloven. | |
Sinister-D- | maandag 25 januari 2016 @ 17:44 |
Die verwachtingen over Haas altijd daar valt geen kloten over te zeggen totdat de klok van FP1 in Australië op nul staat .... | |
Fir3fly | maandag 25 januari 2016 @ 17:53 |
Sowieso is het onzin want de power van de ERS is beperkt. Het probleem was dat de Honda-motor dat plafond niet haalde. Die 163 pk was er al, alleen niet voor dezelfde tijd als andere motoren. | |
opreis | maandag 25 januari 2016 @ 17:56 |
Mwah, tijdens de wintertest zou misschien ook wel wat uitspraken kunnen maken. Ik ben iig gematigd optimistisch | |
twiFight | maandag 25 januari 2016 @ 18:02 |
Of juist niet en na de race in Australie ook nog niet. Voorbeeld? Zie Sauber afgelopen jaar. | |
Sinister-D- | maandag 25 januari 2016 @ 19:16 |
die wintertests zeggen ook vaak niets. Genoeg teams die truukjes uithalen om beter voor de dag te komen om sponsoren over te halen. Al wordt dan al idd wel meer duidelijker. | |
WEST | maandag 25 januari 2016 @ 19:30 |
FP1 en FP2 ook niet. Na de kwalificatie weet je hoe de vlag er voor hangt. | |
opreis | maandag 25 januari 2016 @ 19:38 |
We kunnen iig kijken hoe het staat met de betrouwbaarheid | |
Sinister-D- | maandag 25 januari 2016 @ 19:50 |
ik ga ervan uit dat je ook wel begrijpt dat ik bedoel dat de eerste officiële sessie meer zegt over verhoudingen dan de wintertests. Dat quali die verhoudingen bevestigd ontken ik ook niet | |
Geralt | maandag 25 januari 2016 @ 19:53 |
http://www.f1journaal.be/(...)+Dagelijks+F1+Nieuws Verstappen zou er imo goed aan doen om te zeggen dat hij tegen is en dat gevaar nou eenmaal bij het racen hoort. Het gros van de huidige piloten zijn pussies eerste klas Ik hoop dat dit er nooit komt | |
Meike26 | maandag 25 januari 2016 @ 20:38 |
Ik geloof geen hol van dit bereciht.. Ten eerste waren er vorig jaar nog geluiden van rijders die tegen waren en dat het open single seater bij F1 hoort en blijft. Ten tweede is 2017 veel en veel te snel.. We hebben nog nooit een F1 wagen zien rijden met koepeltje of welke techniek dan ook. Voordat alles uitgetest en uitgesloten is, ben je zo 2 jaar verder. 2019/2020 dus op zijn vroegst.. En dan niet van die lelijke koepels als in dat artikel, maar meer zoiets als dit.. ? Of..deze ? Die ik stiekem best wel tof vindt ? En dat het dan gorilla-glaz betreft en je de coureurs zonder helmpjes ziet racen | |
WEST | maandag 25 januari 2016 @ 20:43 |
Uiteraard, alleen in de FP kan Sauber wel met een hele lichte auto rijden dus met weinig benzine en zo bij de eerste 5 komen. En in de kwali komen ze niet door Q1 heen. Dus die verhouding kun je tijdens de eerste trainingen in Australie nog niet zien. Later in het seizoen is dat al minder. | |
Rossdale | maandag 25 januari 2016 @ 20:53 |
2017 zou radicaal anders worden en tot nu toe wordt vrijwel elke verandering van tafel geveegd... Dan gaat zo'n concept er natuurlijk al helemaal nooit doorheen komen. | |
twiFight | maandag 25 januari 2016 @ 20:57 |
En het is een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Ja, Bianchi had fataal hoofdletsel. Maar dat is een 1 op de ...oneindig kans. Goed, dan doen we een overdekte cockpit. En dan komt er ooit een ongeluk met 1 op de oneindig kans waarbij iemand in de cockpit verbrandt of een stuk van zo'n scherm in zijn hoofd krijgt. En dan gaat iedereen weer jammeren dat overdekte cockpits onveilig zijn en dat dat nodig anders moet. | |
Meike26 | maandag 25 januari 2016 @ 21:04 |
Indd.. Ik wil niet zeggen dat ik tegen ben, maar hoe sneller ze het ooit willen invoeren onder het kopje wat als dit of dat.. Dan ga je het geluk altijd tarten en gebeurt er weer wat wat zonder koepel voorkomen had kunnen worden. Ik zie het nog wel gebeuren dat we over een jaar of 10/15 naar een F1 gaan zoals RedBull ooit al dus die X-wing dinges heeft ontworpen.. Maar dat is dan puur voor de stroomlijn en de veiligheid is dan slechts een bijkomend voordeel, uit veiligheid een gesloten F1 willen zie ik niet als een winst voor de sport. | |
Sinister-D- | maandag 25 januari 2016 @ 21:08 |
LOL niet echt F1 nieuws, maar Robert Doornbos kent iig een F1 verleden http://www.cnet.com/news/(...)ng-over-your-orgasm/ | |
JimmyManna | maandag 25 januari 2016 @ 21:45 |
Bianchi. Wilson. Surtees. Allemaal dodelijk. En dan nog Massa. Alonso die op Spa ternauwernood ontsnapt. Allemaal in recente jaren. Begrijp me niet verkeerd: ik ben tegen iedere vorm van overkapping, maar het is wel degelijk zo dat het hoofd erg kwetsbaar is. Zeggen dat de kans 1 op oneindig is is gewoon niet waar. | |
Meike26 | maandag 25 januari 2016 @ 21:51 |
Nouja, het zijn wel freak accidents.. allemaal.. Dat blijf je houden, ook als er een kapje overheen komt. Zoals Kimi bij Alonso in speilberg.. Wat had er gebeurd als er een kapje over Alonso z'n auto zat? Misschien was de kap wel gescheurt en stak er net een stuk plastic in zijn nek (door de overall heen) en had hij aan de bloeding in de slagader overleden.. En wat als er nu iets rookt in de auto, onmerkbaar komt er dan dioxide in de cockpit, ook geen pretje.. Er moet nog zoveel getest worden, 2017 is echt onrealistisch wat er in dat artikel staat beschreven. Of het is overhaast en het komt er toch.. En dan is het de goden verzoeken en wachten op de eerste randverschijnselen. | |
sasquatsch | maandag 25 januari 2016 @ 21:57 |
Open wheel is open cockpit. Op het moment dat er een kap op zit is het een sportwagen en geen formulewagen meer (is mijn simpele mening). | |
Sinister-D- | maandag 25 januari 2016 @ 22:03 |
het feit dat er al 5 namen genoemd kunnen worden over een periode van minder dan een decenium maakt het al geen geïsoleerde/freak incidenten meer. | |
JimmyManna | maandag 25 januari 2016 @ 22:21 |
Hoe in zijn nek? Daar zit HANS al. Daar gaat echt geen plastic doorheen. Daarbij: voordat het wordt toegepast zal het vast wel getest worden. Er zal niet zomaar wat plastic bij iemand in de nek gaan prikken lijkt me. Groter probleem lijkt me hoe een rijder eruit komt als de wagen op zijn kop ligt. Maar ik wil ook geen kap, echt niet, maar zeggen dat er geen probleem is of dat het freak accidents zijn is gewoon niet waar. Daarvoor gebeurt het te vaak. | |
Meike26 | dinsdag 26 januari 2016 @ 22:57 |
Hoezo niet? Toeval kan ook in grote mate voorbij komen. Surtees.. krijgt precies een stuiterende band op zijn hoofd.. erg ongelukkige 'timing', Grosjean bij Alonso ging 'nog' maar net goed.. Net als Kimi afgelopen jaar bij Alonso.. Die jongen heeft een engeltje op zijn schouder mee rijden. Bianchi..domme vette pech ! Niet dat hij gecrashed is, maar dat hij precies in die hoek daar terecht kwam onder een shovel, ipv tegen de band, die er ook niet had mogen staan. Imo zijn dat dus al 4 freak accidents die wel en niet goed zijn afgelopen. Mijn voorbeeld van het stuk plastic is wat erg overdreven, maar als polycarbonaat scheurt, kan dat spul vlijmscherp zijn, als een koksmes.. Hans beschermt je tegen klappen van opzij, niet 'van boven af', daar is HANS vrij open en nodig voor vrije bewegingsruimte van nek/hoofd en schouders. Maar goed, vooralsnog lijkt het er op dat we de lelijkste en meest kansloze vorm van hoofdbescherming krijgen. En ik dat ding van MGP zo zie, zie ik het nog wel gebeuren dat een F1 wagen die normaal gesproken over een auto + rijder heen glijdt, nu blijft steken bij de beugel en de rijder veel meer zijdelingse G-krachten voor zijn kiezen krijgt. | |
Fir3fly | dinsdag 26 januari 2016 @ 23:05 |
F1 wagens zien er sinds 2009 zo ongelooflijk beroerd uit dat dit me niet kan boeien. Als de coureurs het willen, prima. | |
sasquatsch | dinsdag 26 januari 2016 @ 23:31 |
In drie verschillende raceklassen waarvan er slechts 1 denkt aan een oplossing. En dan nog één die waarschijnlijk niet geholpen zou hebben bij de ongelukken in die zelfde klasse. Niet bij Massa en waarschijnlijk niet bij Bianchi, want daarvoor was de impact te groot. Hooguit bij die van Surtees en Wilson. Nee, ik zie dit niet anders dan het paradepaardje van Todt om te laten zien hoe goed hij is voor de veiligheid van de coureurs en hoe goed hij dus zou zijn voor de veiligheid van iedere weggebruiker. Het baantje bij de VN waar hij al een tijdje op aast. | |
Geralt | dinsdag 26 januari 2016 @ 23:47 |
Open wheel is niets anders dan open wheel. Hoe de rest van de auto er dan uit ziet doet er totaal niet toe. Dat open wheel racing ook altijd tot nu toe met open cockpit gedaan is doet er ook niet toe. Open wheel slaat op de open wielen en niet op een open cockpit; anders had het wel open cockpitracing geheten | |
Geralt | dinsdag 26 januari 2016 @ 23:50 |
Die gaat binnen lopen | |
sasquatsch | dinsdag 26 januari 2016 @ 23:57 |
Het is zoals ik er over denk. En velen met mij. | |
JimmyManna | woensdag 27 januari 2016 @ 06:17 |
Nee dat kan niet. Dan is er structureel iets mis. Het zijn allemaal afzonderlijke ongevallen met als 1 grote gemene deler: het hoofd als onbeschermde factor. We kunnen de oplossingen lelijk vinden of we kunnen vinden dat dichte cockpits niet bij formule racen thuishoort, maar het feit blijft overeind dat het onbeschermde hoofd een serieus probleem is dat de afgelopen jaren meerdere ongelukken een een oaar doden heeft opgeleverd. Aangezien ze allemaal 1 gemene deler hadden, zijn het geen freak accidents of toevaltreffers meer. | |
Meike26 | woensdag 27 januari 2016 @ 07:55 |
Maar met die Halo van MGP en het ongeval van Surtees bijvoorbeeld, zie ik niet in wat hem gered zou hebben,hij kreeg die band echt verticaal van boven aangetikt op zijn nekwervels.. Net zoals Kimi bij Alonso in Spielberg. Denk je eens in, een auto die met hoge snelheid van de wegraakt, glijdt door het gras en met een aanraking door een boom of paal, zwaait hij in rap tempo af. Kimi zou met zijn auto de stevige Halo constructie tegenkomen en een kans bestaat dat Kimi's ook afzwaait door de impact op de Halo constructie.. Alfons had voor de 2e keer goed geluk, maar ik vraag mij af hoe dat was geweest met Halo erop.. ? Als dat ding te stevig word gemaakt, blijft de wagen die over andermans wagen heen vliegt, in die Halo hangen met alle gevolgen van dien en dan ook nog de extra Gkrachten die het met zich mee kan brengen.. | |
nils7 | woensdag 27 januari 2016 @ 08:35 |
Weet je zeker dat "wheel" in dit geval niet staat voor stuurwiel? | |
Wolve000 | woensdag 27 januari 2016 @ 13:00 |
Volgens mij klopt het wel wat hij zegt. Het gaat er om dat de wielen niet binnen het bodywork vallen. Het maakt het racen erg anders, aangezien je dan niet, zoals in Nascar, een "duwtje" kan geven omdat je dan of van alles kapot rijdt, of over elkaars wielen heen gelanceerd wordt. | |
Sinister-D- | woensdag 27 januari 2016 @ 15:17 |
jij snapt het tenminste en zet het niet verkeerd weg omdat de oplossing je niet aanstaat | |
Geralt | woensdag 27 januari 2016 @ 15:54 |
Goeie vraag. Nooit zo over nagedacht. Ik heb geen idee of het nou slaat op open wielen of een open stuur zegmaar | |
Beach | woensdag 27 januari 2016 @ 16:06 |
Dit noem je toch ook geen open wiel | |
sasquatsch | woensdag 27 januari 2016 @ 17:37 |
Nee, en dit zijn ook geen formulewagens. | |
Geralt | woensdag 27 januari 2016 @ 17:45 |
Mexicanobakker | woensdag 27 januari 2016 @ 17:50 |
Nog altijd beter dan die rondrijdende drollen van 2005-2008. Met die lelijke golfvleugels. Als het werkelijk veiliger is ben ik voor. | |
Geralt | woensdag 27 januari 2016 @ 17:51 |
Opvallend. 2 dagen voor Max waar hij vorig jaar nog samen met Italia a Zandvoort daar was. Leuk event was dat trouwens. Geen idee wat die racedagen inhouden met Max overigens. | |
JimmyManna | woensdag 27 januari 2016 @ 18:38 |
Dat zal allemaal best, ik zeg ook nergens dat ze voor die constructie moeten gaan of voor een andere. Ik zeg alleen dat er wel degelijk een grote gevaarlijke factor is in het formule-racen en dat is het onbeschermde hoofd. Als logisch nadenken dat al niet aantoont, dan tonen de recente jaren dat wel aan. | |
JimmyManna | woensdag 27 januari 2016 @ 18:41 |
Die wagens met al die flapjes en frutseltjes en gebochelde voorvleugels. Inderdaad: afschuwelijk. | |
Fir3fly | woensdag 27 januari 2016 @ 19:49 |
Best uitziende F1 wagens ooit. En de snelste. | |
Peterselieman | woensdag 27 januari 2016 @ 19:50 |
In 2004 waren ze toch sneller? | |
JimmyManna | woensdag 27 januari 2016 @ 20:21 |
Yup. In 2004 waren ze sneller dan in 2005. | |
Fir3fly | woensdag 27 januari 2016 @ 20:23 |
Vooruit. Nemen we 2004 ook mee. | |
King_Merc | woensdag 27 januari 2016 @ 21:50 |
kinderen van 5 mogen oude f1 auto,s besturen | |
Kleffe_Dop | donderdag 28 januari 2016 @ 02:21 |
Mee eens, gewoon puur op uiterlijk beoordeeld was ik juist wel fan van al die flapjes, vleugeltjes, chimneys en vikinghoorns. | |
Bluurgh | donderdag 28 januari 2016 @ 02:45 |
Niet mee eens, wat een chaotische toestand was dat zeg... | |
JimmyManna | donderdag 28 januari 2016 @ 06:05 |
Ik totaal niet. Vind dit echt een draak van een ingewikkelde wagen. | |
Meike26 | donderdag 28 januari 2016 @ 07:16 |
Ik zit er tussenin... Ik vinddie Williams zoals hierboven ook wel gaaf eerlijk gezegd,maar ben het er ook wel mee eens dat het wel erg chaotisch is.. Doet me op 1 of andere manier denken aan die belachelijk gemodificieerde busjes in Japan | |
nils7 | donderdag 28 januari 2016 @ 07:35 |
BMW Sauber Die dingen op de neus vind ik afschuwelijk maar de rest vind ik wel mooi. Zo iets is wel mooi Maar nog met echte brede spoordbreedte vind ik deze t mooist: | |
Tarado | donderdag 28 januari 2016 @ 08:05 |
Mexicanobakker | donderdag 28 januari 2016 @ 08:42 |
94-97 spec vind ik denk ik inderdaad de mooiste al roept 98-01 ook een hoop nostalgie op. | |
rubbereend | donderdag 28 januari 2016 @ 10:37 |
de mooiste ooit | |
Meike26 | donderdag 28 januari 2016 @ 11:43 |
Voor mij is de Arrows A21 ook wel een schoonheid, zowel qua lijn/aero als livery, gewoon erg goed in balans | |
nils7 | donderdag 28 januari 2016 @ 11:55 |
Ik weet welke het is maar gewoon voor het topic... een plaatje ervan | |
franklop | donderdag 28 januari 2016 @ 12:04 |
Google; | |
Meike26 | donderdag 28 januari 2016 @ 12:48 |
Ik zit mobiel en werd net gebeld, dus had wel intentie plaatje te posten, maar om mijn post actueel te houden + telefoon aan te nemen, maar geplaatst zonder plaatje | |
sasquatsch | donderdag 28 januari 2016 @ 17:42 |
'Magnussen vervangt Maldonado bij Lotus/Renault'
| |
Ferry_76 | donderdag 28 januari 2016 @ 18:08 |
Tevens een van de slechtste Ferrari F1 wagens ooit. Ik vind deze wat mooier: De 1995 412T2. | |
JimmyManna | donderdag 28 januari 2016 @ 18:16 |
Dit is één van mijn alltime favo's, qua looks. | |
Meike26 | donderdag 28 januari 2016 @ 18:49 |
Nasr en Ericson.. Begin maar vast om jullie contracten door te lezen.. ! Monisha zal nog wel wat apen in haar mouw hebben.. | |
ElmarO | donderdag 28 januari 2016 @ 18:52 |
Vind het ook wel wat hebben. Heeft iets futuristisch. | |
Rossdale | donderdag 28 januari 2016 @ 19:22 |
Ik vrees dat je nog gelijk kan hebben ook | |
JimmyManna | donderdag 28 januari 2016 @ 19:24 |
Lijkt me sterk. Bottom line is dat PDVSA moet inkrimpen door alles dat in Venezuela momenteel loos is. Dan gaan ze niet ipv in Renault ineens in Sauber geld steken. En los van het geld is er geen enkele reden om voor Maldonado te kiezen. | |
Beach | donderdag 28 januari 2016 @ 19:45 |
Winnaar van een GP. | |
opreis | donderdag 28 januari 2016 @ 19:55 |
Toch ergens ook wel jammer als Maldonado zou verdwijnen. | |
JimmyManna | donderdag 28 januari 2016 @ 20:14 |
En Jack Spijkerman heeft op nr 1 gestaan maar is toch echt geen geweldige zanger. | |
Meike26 | donderdag 28 januari 2016 @ 20:43 |
Stel dat ik gelijk heb, wat ik niet verwacht, maar als Monisha een heraling doet en Ericson eruitzet, dan heeft ze met Nasr en Maldonado 2 snelle zuid-Amerikanen in het team, wat voor Sauber en Zuid Amerikaanse merken/bedrijven weer nieuwe mogelijkheden biedt. Ik ben geen fan van Pastor, maar ik kan ook niet ontkennen dathet wel een gedreven coureur is, echt niet alleen een paydriver, maar serieus snelheid heeft en een persoonlijkheid wat 40 keer groter is dan die jongen uit Ikea-land. | |
Mexicanobakker | donderdag 28 januari 2016 @ 20:45 |
Als ik moet kiezen tussen Knaldonado en Ericsson zou ik zonder twijfel voor Pastor gaan. | |
Geralt | donderdag 28 januari 2016 @ 20:51 |
Loopt die rechtzaak van Sutil eigenlijk nog? | |
Meike26 | donderdag 28 januari 2016 @ 20:53 |
Dat bedoel ik.. Dat zou ik dus ook doen.. Contracttechnisch (in Monisha d'er wereld) weet ik niet hoe het zit, maar wat betreft coureurs, snelheid en chqarisma.. Pastor, 100% ! | |
JimmyManna | donderdag 28 januari 2016 @ 21:29 |
Oh ik ook hoor. Met Ericsson heb ik niet veel maar ook Nasr valt tegen. Van mij mag Maldo daar naartoe, maar als zijn sponsor niet meer zoveel wil betalen als eerst, komt hij niet meer terug denk ik. Zijn reputatie doet hem geen goed. Wat ie overigens wel deels zelf heeft veroorzaakt. | |
Funzel | donderdag 28 januari 2016 @ 21:50 |
Wat had je dan van Nasr verwacht? Gewoon zn teammaat verslagen en nog best wat punten gepakt op momenten dat de kans er lag. En die Sauber was toch wel een knakenbak. | |
Mexicanobakker | donderdag 28 januari 2016 @ 21:59 |
Nasr deed het oke wat mij betreft, wel eens wat off pace races gehad maar bij z'n debuut 5e geworden, een aantal keer met een flutbak punten gepakt en zelden echt domme fouten gemaakt, terwijl Ericsson meester was van slechte acties, domme spins en zich makkelijk laten inhalen.. | |
Funzel | donderdag 28 januari 2016 @ 22:02 |
Ja precies. Die races dat hij zo anoniem achter de McLaren's aanhobbelde, tja.. is natuurlijk allemaal nieuw voor die jongen. Vond hem ook heel rustig, terwijl hij in de GP2 nogal makkelijk was op te naaien. | |
JimmyManna | donderdag 28 januari 2016 @ 22:06 |
Dat hij een volledig onwaardige F1 rijder als Ericsson op een hoopje veegt. Maar dat deed hij niet. 10-9 in Q. In races waar beiden finishten werd het 8-6. Kom op, een toptalent rijdt rondjes om Ericsson heen. Dat deed Nasr bij lange na niet. Net aan versloeg hij hem. Dan ben je zelf ook geen geweldenaar. | |
Funzel | donderdag 28 januari 2016 @ 22:08 |
Nasr is wel een rookie. En op de momenten dat het moet stond hij er, dat is het belangrijkste. | |
JimmyManna | donderdag 28 januari 2016 @ 22:34 |
Welke momenten waren dat dan? Een groot talent heeft geen enkele moeite met Ericsson. Nasr wel. Over een heel seizoen genomen was hij in Q 0.041 sec sneller dan Ericsson. Dan ben je niet heel snel. | |
opreis | donderdag 28 januari 2016 @ 23:15 |
Volgens mij was Nasr meer van ups en downs, de ene keer liet hij leuke dingen zien, en de volgende race was hij onzichtbaar. | |
wimderon | vrijdag 29 januari 2016 @ 02:16 |
Als ik moest kiezen tussen Maldonado en Magnussen zou ik ook niet zonder meer voor Magnussen kiezen. | |
JimmyManna | vrijdag 29 januari 2016 @ 06:03 |
Dat is op zich normaal voor rookies al zag je dat niet bij Sainz en Verstappen. Ik vond Nasr aanvankelijk wel ok maar gedurende het seizoen tov zijn teammaat steeds minder presteren. Maar goed, wie weet hoe hij zich ontwikkeld maar indrukwekkend was het imo allerminst. | |
JimmyManna | vrijdag 29 januari 2016 @ 06:04 |
Ik wel. Niks mis Magnussen. | |
Rossdale | vrijdag 29 januari 2016 @ 08:38 |
Zonder twijfel Magnussen! Jonger, goede prestaties in zijn verleden, marketing technisch beter en kon goed meekomen in de McLaren ondanks dat het natuurlijk een slechte auto was. | |
Beach | vrijdag 29 januari 2016 @ 08:39 |
Niet voor niks dat McLaren hem buiten zette. | |
Rossdale | vrijdag 29 januari 2016 @ 08:42 |
Omdat Vandoorne beter is en als iemand Button op gaat volgen in 2017 dan is hij dat. | |
Mexicanobakker | vrijdag 29 januari 2016 @ 08:55 |
Ik denk dat ze qua snelheid niet veel schelen inderdaad, maar Magnussen kost je denk ik een lager aantal chassis per jaar. Magnussen heeft bewezen over het algemeen minder snel (maar soms sneller) dan Button te zijn - dan ben je van het niveau Perez, wat toch ook gewoon een redelijke coureur is. | |
JimmyManna | vrijdag 29 januari 2016 @ 12:19 |
Want alles dat afvalt in de F1 is troep. | |
JimmyManna | vrijdag 29 januari 2016 @ 12:20 |
Meer dan redelijk, gewoon goed en zeker beter dan Maldonado. | |
lobotm | vrijdag 29 januari 2016 @ 12:49 |
Op dit moment zijn Palmer (paydriver en geen talent) en Guttierez (test rijder zonder snelheid en talent) volgens mij de kneusjes in het veld samen met Ericsson. Beter hadden ze Palmer ingeruild ipv Maldonado. | |
sasquatsch | vrijdag 29 januari 2016 @ 12:51 |
Een GP2 kampioen heeft wel degelijk talent. Of het genoeg is voor de F1 moeten we nog zien. | |
wimderon | vrijdag 29 januari 2016 @ 13:05 |
Hij heeft een seizoen lang (steeds verder) achter Button aangehobbeld, niet echt als 'goed' te klasseren dat seizoen. Wat je buiten de F1 gepresteerd hebt is niet meer relevant zodra je een verleden in de F1 hebt. Verder lijkt het me een vrij kleurloos persoon. | |
Sharpdressedman | vrijdag 29 januari 2016 @ 13:34 |
dit, die gekke Belg is een toppertje hoi trouwens. | |
Funzel | vrijdag 29 januari 2016 @ 13:36 |
Wou net zeggen. Beetje flauw om Palmer nu al een 'kneusje van het veld' te noemen, geef die jongen een kans. | |
nils7 | vrijdag 29 januari 2016 @ 14:08 |
Hoeveel seizoenen heeft hij nodig gehad om GP2 kampioen te worden? | |
Funzel | vrijdag 29 januari 2016 @ 14:25 |
Teveel. En hoeveel tijd heeft hij gehad om zich te laten zien in de Formule 1? | |
sasquatsch | vrijdag 29 januari 2016 @ 14:25 |
Dat doet niet ter zake. Want dat zou betekenen dat iedereen dat GP2 seizoen niet F1 waardig is. Dus dan zouden Vandoorne, Nasr en Haryanto (die op de nominatie staat om in te stappen bij Manor) ook niet F1 waardig zijn. Zelfde geldt voor Maldonado. Als hij niet F1 waardig was op het moment dat hij kampioen werd, waren Perez en Bianchi (om er een paar te noemen) dat ook niet. Er valt niets over te zeggen, dus laat hem zijn kans pakken om er wat van te maken. Zien we aan het eind van het seizoen wel of het wat geworden is of niet. | |
Beach | vrijdag 29 januari 2016 @ 14:30 |
Hopelijk krijgen we dit gewoon ooit nog een keer te zien. | |
Rossdale | vrijdag 29 januari 2016 @ 14:41 |
Alonso op het podium? Ja dat hoop ik dit jaar wel ja | |
Sinister-D- | vrijdag 29 januari 2016 @ 16:18 |
ik denk niet dat Kimi terug kan naar Lotus. | |
Sinister-D- | vrijdag 29 januari 2016 @ 16:21 |
Iig, de geruchten worden sterker en sterker vanuit diverse bronnen:http://www.telegraph.co.u(...)-shown-the-door.html | |
Kleffe_Dop | vrijdag 29 januari 2016 @ 16:38 |
Mooi, het is leuk geweest met Pastor, die moet gewoon lekker met Touringcars gaan beuken in Zuid Amerika. ...of inderdaad Erisson eruit wippen bij Sauber, Monisha heeft vast nog wel een paar lege contracten klaarliggen.. toch? En waarschijnlijk zal dit seizoen een nog grotere knakenbak opleveren voor Sauber, hun sterkste en eigenlijk enige wapenfeit uit 2015, de Ferrari krachtbron, wordt grotendeels weggepoetst in 2016 door het feit dat de concurrentie overstapt naar Ferrari (weliswaar 2015spec, maar toch) en de verwachting dat Renault en Honda stappen gaan maken tov Merc&Ferrari. Op het gebied van hun chassis zou Sauber echt een enorme winst moeten boeken, maar daar lijkt het budget niet voor te zijn, getuige ook de trage R&D in 2015. Werd het Sauber chassis niet algemeen beschouwd als het slechtste van 2015? (op Manor na dan, maar die zijn er helemaal voor de kat z'n ...) [ Bericht 5% gewijzigd door Kleffe_Dop op 29-01-2016 16:52:46 ] | |
Peterselieman | vrijdag 29 januari 2016 @ 17:48 |
Manor had dan ook geen nieuw chassis. Ik denk dat Manor deze winter een redelijk chassis bouwt en dan toch minimaal met Sauber moet kunnen wedijveren aan de achterzijde van het veld | |
JimmyManna | vrijdag 29 januari 2016 @ 18:02 |
We hebben het toch over F1, of niet dan? Dat ze een vorm van talent hebben zal vast, maar of dat talent een F1-stoel rechtvaardigt is waar we het hier over hebben. Nou, zo op het eerste gezicht (maar iedereen verdient een kans zich te ontwikkelen) heeft Palmer daar niet genoeg talent voor. Haryanto ook niet. Guiterrez niet. Mehri niet. Stevens niet. En Maldonado uiteindelijk ook gewoon niet. Daarmee zeg ik niet dat het talentloze losers zijn, maar ze behoren niet tot de top 20 van de wereld en hebben niet de potentie daartoe uit te groeien. | |
JimmyManna | vrijdag 29 januari 2016 @ 18:03 |
Waarom niet? Die foto kan je gewoon via google vinden. | |
opreis | vrijdag 29 januari 2016 @ 18:08 |
Dat dacht ik dus ook. Volgens mij is er best wel een kans dat Sauber het slechtste team is volgend jaar. | |
JimmyManna | vrijdag 29 januari 2016 @ 18:18 |
Nee, het betekent dat Vandoorne op dat moment nog niet F1 waardig was. | |
sasquatsch | vrijdag 29 januari 2016 @ 19:06 |
En Perez en Bianchi dus ook niet volgens jou redenering. Perez heeft anders aangetoond dat wel te zijn, dus dit is onzin. Palmer moet eerst maar laten zien F1 waardig te zijn voordat we daar over kunnen oordelen. | |
JimmyManna | vrijdag 29 januari 2016 @ 19:14 |
Dat is helemaal geen onzin. Ook in GP2 telt materiaal. Daarom is het ook niet mijn stelling dat de GP2 kampioen altijd maar F1 waardig zou zijn. Perez had minder materiaal maar deed het daarmee prima. Heeft zich daarna overigens ook veel en veel beter ontwikkeld. Kwam net als Maldonado van een reputatie als wildebras maar die reputatie heeft hij eigenhandig de nek om gedraaid. Verslaat Hulkenberg terwijl Maldo geslacht wordt door Grosjean. Overigens geef ik Palmer ook de kans hoor, daar sluit ik me bij aan. Maar op voorhand ben ik nog niet heel erg opgewonden vanwege zijn debuut. | |
Sinister-D- | vrijdag 29 januari 2016 @ 20:05 |
laten we ook heel eerlijk zijn, op basis van zijn titel verdient Palmer wel een kans. Maar die titel heeft ie wel behaald in zijn 4de jaar in een DAMS. Vooral DAMS als topteam in feederseries heeft daar bij geholpen. Misschien dat er iets van Palmer gaat komen op basis van discipline en inzet, maar op puur talent zal hij niet tot hogere regionen van de F1 raken. | |
Mexicanobakker | vrijdag 29 januari 2016 @ 20:22 |
Als je echt goed bent zit je max 2 jr in de feederseries | |
King_Merc | vrijdag 29 januari 2016 @ 20:23 |
Met Discipline en inzet kom je al een heel eind, kijk maar naar Mansell, was ook geen super talent maar deed vanaf 84-85 echt vooraan mee . | |
JimmyManna | vrijdag 29 januari 2016 @ 22:59 |
Geen supertalent, maar zat daar natuurlijk wel in de buurt. Palmer niet, die kan werken wat hij wil maar zal nooit zo'n loopbaan krijgen. | |
Wombcat | zaterdag 30 januari 2016 @ 10:44 |
Idd. Want tegenwoordig zou Mansell ook niet meer zo'n loopbaan krijgen. Eerst een jaartje of 4 rondrijden zonder echt veel succes en structureel door je teammaat verslagen worden. Dan is je carrière wel over tegenwoordig. | |
Geralt | zaterdag 30 januari 2016 @ 10:46 |
[offtopic]
| |
Nattekat | zaterdag 30 januari 2016 @ 10:55 |
Verkeerde topic | |
Geralt | zaterdag 30 januari 2016 @ 10:56 |
ik wist niet in welk topic en wilde het toch melden | |
Nattekat | zaterdag 30 januari 2016 @ 11:07 |
Staat nota bene boven het reactieveld | |
Geralt | zaterdag 30 januari 2016 @ 11:12 |
Excuus Bijzonder toch dat de baas de auto nog niet gezien heeft | |
nils7 | zaterdag 30 januari 2016 @ 16:16 |
Volgens mij wordt ie bij Dallara gemaakt (net als de HRT ) | |
Wertha | zaterdag 30 januari 2016 @ 18:13 |
Ik was ook enorm fan van de looks van de bolides in de periode 2005-2008. | |
Sinister-D- | zaterdag 30 januari 2016 @ 22:02 |
Onder kleine nieuwtjes: Palmer gaat #30 gebruiken. Bron: https://www.instagram.com/p/BBLJ_3rKm8q/ | |
Sinister-D- | zaterdag 30 januari 2016 @ 22:06 |
Edit: kut, verkeerd topic | |
Fir3fly | zaterdag 30 januari 2016 @ 23:45 |
http://www.dailysportscar(...)-le-mans-finish.html | |
Nattekat | zaterdag 30 januari 2016 @ 23:47 |
Whehehe Dit en de foto's die op mijn Twitter zijn verschenen... o wat gaat die race slechte kijkcijfers halen | |
Swetsenegger | zaterdag 30 januari 2016 @ 23:48 |
Land staat ook op het punt van financieel instorten. En dan de hele brandhaard syrie in de achtertuin. | |
Fir3fly | zaterdag 30 januari 2016 @ 23:48 |
Waarom? Het circuit ziet er juist heel interessant uit. Dit zou juist een van de weinige GPs zijn die ik zou kijken. | |
JimmyManna | zaterdag 30 januari 2016 @ 23:54 |
De plaatjes zullen fraai zijn. Verder afwachten. Sommige stukken zijn smal maar het is een lang circuit en ik snap die vooruitloperij ook niet zo. We zien het wel. | |
JimmyManna | zaterdag 30 januari 2016 @ 23:57 |
Was toch al een tijdje bekend dit? | |
Fir3fly | zaterdag 30 januari 2016 @ 23:58 |
Eh, nee. Dat staat er toch? | |
Nattekat | zaterdag 30 januari 2016 @ 23:59 |
De omgeving is een Monaco, maar daar is ook alles mee gezegd. De 24 uur van Le Mans staat ver boven deze GP iig. | |
Nattekat | zaterdag 30 januari 2016 @ 23:59 |
Laatste nieuws was: Finish Le Mans = start F1. | |
Fir3fly | zondag 31 januari 2016 @ 00:01 |
Dat klopt, maar dan zou het toch juist interessanter zijn (als het niet me Le Mans zou clashen). Ik bedoel, de races in F1 zijn toch altijd hetzelfde, de baan maakt heel weinig uit. | |
Nattekat | zondag 31 januari 2016 @ 00:06 |
Dit wordt een optocht in het kwadraat. De snelle stukken rond start/finish zijn gescheiden door bochten van 90 graden en het technische deel is zo smal dat zelfs mijn Alto er niet in kan halen. | |
Fir3fly | zondag 31 januari 2016 @ 00:07 |
Dat is elk circuit tegenwoordig dus veel anders zal het niet zijn. | |
Wombcat | zondag 31 januari 2016 @ 00:08 |
Voor jou misschien. Ik denk dat wereldwijd F1 toch wel flink wat populairder is dan Le Mans. | |
Fir3fly | zondag 31 januari 2016 @ 00:12 |
Valt moeilijk te vergelijken als ze nog nooit tegelijk uitgezonden zijn. | |
Nattekat | zondag 31 januari 2016 @ 00:16 |
Dat zal nog flink meevallen. Je hebt het over hét autosportevenement van het jaar en één van de 21 Formule 1-races in een stad die nu al door velen als bagger wordt beschouwd. | |
Wombcat | zondag 31 januari 2016 @ 00:17 |
Er zijn vast wel kijkcijfers bekend van beide. Ik ga er vanuit dat vrijwel alle F1-races hogere kijkcijfers halen dan Le Mans. Kijkcijfers Le Mans in NL: https://rtl7updates.wordp(...)rtl-gp-le-mans-2015/ Maximaal 105.000. Lijkt me dat F1 meer trekt. http://nos.nl/artikel/204(...)ndse-kijkers-f1.html | |
Nattekat | zondag 31 januari 2016 @ 00:22 |
En de Formule 1 trok op RTL 7 gemiddeld rond de 400k kijkers in 2011. Ik denk dat dat minstens gehalveerd is, en dan komt die 105.000 van Le Mans wel heel dicht bij. | |
Wombcat | zondag 31 januari 2016 @ 00:24 |
En voor GB: http://f1broadcasting.co/(...)with-428000-viewers/ Piek van 428.000 F1: http://f1broadcasting.co/tag/ratings/
Als gevolg van Max Verstappen zijn de kijkcijfers in NL juist gestegen (dat stond nou net in de link die ik in mijn vorige post postte). | |
Nattekat | zondag 31 januari 2016 @ 00:25 |
Je hebt het daar over één race, wat toevallig de eerste race op Veronica van het jaar is, in een jaar dat Max booming is. | |
Fir3fly | zondag 31 januari 2016 @ 00:26 |
Nee hoor. http://www.24h-lemans.com(...)_2_2_1746_21277.html Daar kan een willekeurige F1 race niet aan tippen. En dat is alleen in Europa. | |
JimmyManna | zondag 31 januari 2016 @ 09:07 |
Waarom las ik dit dan meer dan een week geleden: http://www.eurosport.co.u(...)o5077202/story.shtml | |
JimmyManna | zondag 31 januari 2016 @ 09:09 |
Hoezo is LeMans hét autosportevenement van het jaar? De Indy500 was toch het best bekeken eendaagse autosportevenement begreep ik laats in andere tijden sport? Edit: dat gold alleen voor de VS, never mind... [ Bericht 3% gewijzigd door JimmyManna op 31-01-2016 11:24:54 ] | |
JimmyManna | zondag 31 januari 2016 @ 09:26 |
Met daarbij de aantekening dat iedereen die even het laatste halve uur voor de finish inschakelt als kijker telt. Hoeveel kijken daadwerkelijk meer dan pek hem beet een uur of 8? Ik vind het namelijk een fenomenaal evenement maar om me heen kijkt er geen hond. Alleen autosport diehards waarderen het. Terwijl F1 wel wat meer mainstream is. Bovendien is het niet waar wat je zegt. Een willekeurige F1-race kan daar wel degelijk aan tippen. Jaarlijks kijken er 425 mln mensen naar de F1, deel het door het aantal races (vorig jaar 19) en je komt op een gemiddelde van 22 mln kijker per race. http://www.forbes.com/sit(...)by-switch-to-pay-tv/ | |
JimmyManna | zondag 31 januari 2016 @ 09:34 |
Klopt. Zie de GP Canada als voorbeeld. Bij een miljoen kijkers, een jaar eerder 400k. http://nos.nl/artikel/204(...)ndse-kijkers-f1.html Overigens kan je dat uiteraard op je vingers natellen. Gaat ie straks nog winnen, krijgen de NLse cijfers natuurlijk een nog grotere boost. In Spanje keken racefans vroeger voornamelijk naar motoren. Toen Alonso ging winnen keken ze ook ineens F1. Nu focussen ze zich weer wat meer op de motoren. Tja, vrij normaal en voorspelbaar kijkgedrag. | |
Nieuwschierig | zondag 31 januari 2016 @ 10:50 |
Kijkcijfers kunnen zo verschillend gedefinieerd worden dat ze niet maatgevend zijn voor de daadwerkelijke interesse bij het publiek. Beter kun je kijken naar wat er in de kranten terug te vinden is over een evenement. s Maandags puilen de kranten uit van voetbalverslagen omdat daar de over-overgrote interesse ligt. De F1 krijgt tegenwoordig een kwart pagina en regelmatig een achtergrondartikel (vaak over Max zelf). Maar naar de uitslag van de 24 uur van le Mans moet je met een loep zoeken op pagina 8 van het sportkatern. | |
Geralt | zondag 31 januari 2016 @ 11:08 |
Welke Red Bull is daar gebruikt? Zijn dat oude beelden het eerste stuk of werd daar met een oude auto getest en mocht dat? | |
sasquatsch | zondag 31 januari 2016 @ 11:12 |
2014 dacht ik ergens gelezen te hebben. | |
Geralt | zondag 31 januari 2016 @ 11:13 |
2014 reden ze toch ook al met de V6 of vergis ik me nu? | |
ElmarO | zondag 31 januari 2016 @ 11:14 |
Je vergist je niet. Toen gebruikten ze ook al de V6. | |
Geralt | zondag 31 januari 2016 @ 11:14 |
Dan is dat geen 2014 spec wagen lijkt me zo te horen. | |
ElmarO | zondag 31 januari 2016 @ 11:15 |
Is de wagen van 2015. | |
Geralt | zondag 31 januari 2016 @ 11:15 |
Dat is toch geen V6? | |
Geralt | zondag 31 januari 2016 @ 11:16 |
Die op het einde van het filmpje wel, maar in het begin is geen V6. Daar geloof ik toch werkelijk geen hout van. | |
JimmyManna | zondag 31 januari 2016 @ 11:17 |
Dat klopt. Maar dat verschilt wel per land. Mij kan je iig niet wijsmaken dat grote autosportlanden als Engeland of Brazilie meer interesse hebben in Le Mans dan in de F1. | |
Geralt | zondag 31 januari 2016 @ 11:18 |
Waarschijnlijk niet, maar ik gok toch dat Le Mans meer kijkers trekt dan een willekeurige F1 race. Zeker als die tegelijkertijd vallen. | |
sasquatsch | zondag 31 januari 2016 @ 11:19 |
Je hebt gelijk. Las een jaar oude wagens en ging van 2014 uit. Even googlen leert dat het inderdaad 2015 is. | |
JimmyManna | zondag 31 januari 2016 @ 11:24 |
Ongeveer gelijk. 425 mln p/j voor de F1 delen door 19 is gemiddeld 22 mln en dat is ook wat Le Mans ongeveer trekt. | |
Geralt | zondag 31 januari 2016 @ 11:25 |
In Europa ja. Le Mans wordt ook buiten Europa bekeken hoor | |
sasquatsch | zondag 31 januari 2016 @ 11:43 |
Indy 500 trekt de meeste bezoekers met ca 300.000 en is daarom het grootste eendaagse sportevenement ter wereld. Le Mans trekt over twee dagen ca 250.000 bezoekers. | |
JimmyManna | zondag 31 januari 2016 @ 12:41 |
Ah zo zat het. Thanks. Persoonlijk vind ik Indy ook leuker, maar dat is puur persoonlijk uiteraard. | |
JimmyManna | zondag 31 januari 2016 @ 12:46 |
True, maar de hoofdmoot zit wel in Europa natuurlijk. Sowieso klopt het niet helemaal want de ene F1 race zal 35 mln trekken en de andere 10. Le Mans is ook een apart dingetje. Deel van een WK maar toch eigenlijk veel en veel groter dan het WK zelf. Indy heeft dat ook. F1 heeft dat niet. Monaco maakt dan wel deel uit van de Triple Crown, maar Monaco winnen staat bij lange na niet gelijk aan Le Mans of Indy. In de F1 telt het WK eigenlijk alleen maar, bij Indy en Le Mans niet. Je kan geen enkele GP los zien van het WK, maar Le Mans staat eigenlijk ver verheven boven alles dat WEC is. Laatst in de Andere Tijdens SPort uitzending over Luyendijk zei Rahal ook dat hij altijd aangekondigd wordt in Amerika als 'Indy 500 winnaar' en nooit als 'voormalig IndyCar kampioen.' Bij F1 is Monaco gewoon 1 van de 20. | |
JimmyManna | zondag 31 januari 2016 @ 12:57 |
Ach, het is ook allemaal gezever, zoals Belgen zullen zeggen. F1 is F1, Le Mans is Le Mans. Ik vind beiden geweldig, maar F1 heeft een streepje voor net als de Indy 500. Direct daar achteraan Le Mans en de TT maar dat is voor ieder persoonlijk. | |
JimmyManna | zondag 31 januari 2016 @ 13:11 |
Volgens Motorsport.com is Magnussen/Renault een done deal. Maldonado | |
sasquatsch | zondag 31 januari 2016 @ 13:51 |
Misschien duikt die nog op mij Manor. |