abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158282973
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:24 schreef Draganta het volgende:

[..]

Je vond het dus niet cliché? En voorspelbaar?
Cliché?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voorspelbaar?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_158282988
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 09:05 schreef LeaderRoel het volgende:
Voor de mensen die de film gister gezien hebben: ik heb een paar vragen

1. Zit er weer een opening crawl in?

De openingcrawl geeft je direct een geruststellend gevoel dat het geen Phantom Menace gaat worden.
pi_158283021
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:30 schreef Deckard het volgende:

[..]

De openingcrawl geeft je direct een geruststellend gevoel dat het geen Phantom Menace gaat worden.
Openingscrawl is precies goed, je weet waar je aan toe bent en waar het verhaal start.
pi_158283055
Gaat deze film de records breken?
(she/her)
pi_158283078
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:34 schreef Fylax het volgende:
Records in wat?
pi_158283173
Gewoon flopshow
pi_158283181
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:34 schreef Fylax het volgende:
Er gaan vast wat records verbroken worden. All-time december opening gaat makkelijk verbroken worden, pre-sales hebben al een record verbroken. In noord-Amerika is alleen al $100 miljoen dollar opgehaald aan pre-sales! Of het Titanic/Avatar kan verslaan in de all-time box-office moet ik nog zien, denk dat die haast onmogelijk zijn om te verslaan. Maar als er een film is die dat kan, is het wel Star Wars.

Reviews zijn ook erg positief 97% fresh na 112 reviews.
  woensdag 16 december 2015 @ 14:40:01 #248
379283 LittleBrownie
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_158283198
Ik kan niet wachten tot zondag. AAAHHHHHHH
[i] When you try your best but you don't succeed. When you get what you want but not what you need. [/i]
  woensdag 16 december 2015 @ 14:41:23 #249
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_158283228
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 13:12 schreef Spockjuh_ het volgende:
denk dat de zaal voor 1/3 gevuld was. In ieder geval allemaal fans, geen gedonder met lawaai, geroezemoes of om de paar minuten telefoontjes checken.

Top ochtend O+
Ik had een fucking vetklep in de rij die zo nodig precies tijdens de climax met onze held voor me langs naar de plee moest. Godver.

Morgen nog een keer. Super vette film.
Ik ga naar huis.
  Moderator woensdag 16 december 2015 @ 14:42:28 #250
9859 crew  Karina
Woman
pi_158283258
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:39 schreef Anoonumos het volgende:
Gewoon flopshow
Heb je hem al gezien dan? Ik ben ook niet zo een starwars fan hoor trouwens. Ben meer van de star trek.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_158283353
quote:
99s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:42 schreef Karina het volgende:
Heb je hem al gezien dan? Ik ben ook niet zo een starwars fan hoor trouwens. Ben meer van de star trek.
Dat is toch een heel ander soort iets? Toevallig met de naam Star. Maar op mij komt het altijd over als: Ben niet zo'n Star Wars fan, ben meer van de Soprano's.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 16 december 2015 @ 14:45:23 #252
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_158283361
Vanmorgen was het zover:

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens
Wie had ooit durven dromen dat we nog eens een nieuwe Star Wars trilogie zouden krijgen voorgeschoteld waar wereldwijd massaal naar wordt uitgekeken? J.J. Abrams staat aan het hoofd van een nieuwe Star Wars trilogie die voor de première al goed is voor het verpulveren van record na record. Na de minder goed ontvangen prequel trilogie is dit het eerste deel van de sequel trilogie, waarin Abrams het voor elkaar kreeg een groot deel van de originele cast weer samen te brengen. Dat alleen verdiend al lof. Als dan de film zelf dan ook nog eens goed zou zijn... Zou Abrams weer dat gevoel en plezier dat we kennen van de originele trilogie kunnen laten herleven? Het antwoord is een volmondig JA.

Vanaf het moment dat de begin titels over het scherm rollen en de eerste scene begint is dat gevoel aanwezig. De film zit vol met herkenbare momenten, shots en zinnen. Het eerste gedeelte van de film is erg humoristisch (misschien is te, eigenlijk het enige minpunt aan de film) maar in het tweede gedeelte verandert de toon drastisch, dan wordt het serieuzer en komt er meer drama in.
Het acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers is goed en ze lijken geknipt voor de rollen. Vooral Daisy Ridley is erg goed.
De film zit vol met echte kippenvel momenten, met name het laatste shot zal je niet onberoerd laten. En gelukkig is de muzikale omlijsting van John Williams ook weer aanwezig.

Waar menigeen (waaronder ondergetekende) vooraf twijfels had over het nut en kwaliteit van een nieuwe trilogie blijkt nu dat die zorg totaal ongegrond is. Zoals hij het eerder al deed met Star Trek zal J.J. Abrams er ook nu weer voor zorgen dat zowel een hele nieuwe generatie kennis maakt met een oud fenomeen en de oude generatie liefhebbers hun hart kunnen ophalen.
The Force Awakens doet de oude films eer aan en kan zich zonder problemen meten met die films.
Zo op de rand van 2015 kunnen we hier zomaar eens te maken hebben met de beste film van het jaar. Een bezoekje aan de bioscoop is het in ieder geval meer dan waard.

9,7/10

[ Bericht 0% gewijzigd door Timo20 op 16-12-2015 14:51:40 ]
pi_158283397
Trekkies :')
(she/her)
  woensdag 16 december 2015 @ 14:47:32 #254
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_158283407
SPOILER
Verder een waardig vervolg. 8/10. Vanavond nog een keer.
  Moderator woensdag 16 december 2015 @ 14:47:51 #255
9859 crew  Karina
Woman
pi_158283414
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:45 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat is toch een heel ander soort iets? Toevallig met de naam Star. Maar op mij komt het altijd over als: Ben niet zo'n Star Wars fan, ben meer van de Soprano's.
Nou ja je bent toch altijd of kamp Star Wars of kamp Star Trek? Sopranos vind ik sowieso beter dan starwars.
niet zo tof doen
  Moderator woensdag 16 december 2015 @ 14:48:23 #256
9859 crew  Karina
Woman
pi_158283428
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:47 schreef Fylax het volgende:
Trekkies :')
Kijk dat bedoel ik :D Het is net ajax-feyenoord.
niet zo tof doen
pi_158283458
quote:
14s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:47 schreef NoXia het volgende:
SPOILER
Verder een waardig vervolg. 8/10. Vanavond nog een keer.
Kut. Waarom klikte ik. :')
(she/her)
pi_158283467
Fuuuuuuucckkkkkk :'( :'(
(she/her)
pi_158283490
quote:
99s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:47 schreef Karina het volgende:

Nou ja je bent toch altijd of kamp Star Wars of kamp Star Trek? Sopranos vind ik sowieso beter dan starwars.
Ik niet, ik vind beiden leuk. Is dat gek?!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator woensdag 16 december 2015 @ 14:51:43 #260
9859 crew  Karina
Woman
pi_158283504
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik niet, ik vind beiden leuk. Is dat gek?!
Nee hoor mag best. Ga hem wel kijken ooit denk ik trouwens, maar het mag ook over een jaar.
niet zo tof doen
pi_158283526
3e post hierover sorry maar cksjxjskkxnsizjsnxjwjxjisjxjsnxj hele dag verpest. Ik klik altijd automatisch op spoilers verdommetyfustering

vies mad en sad nu :'( :'( :'( wie komt me opvrolijken
(she/her)
pi_158283551
quote:
99s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:51 schreef Karina het volgende:

Nee hoor mag best. Ga hem wel kijken ooit denk ik trouwens, maar het mag ook over een jaar.
Nou, de laatste Star Trek film vond ik echt waanzinnig en heeft dezelfde regisseur als deze Star Wars :P Dus.
pi_158283568
Als anderen het in de lucht gaan prijzen ga ik er echt over heen zitten te pissen.

Het is een gedrocht van een verhaallijn. Het grote been aan het blok zijn onze oude helden die deze film voort moeten stuwen. De echte film begint na de aftiteling omdat er nu eindelijk wat ruimte is voor de hoofdpersonen. Dat was mijn grootste angst en die is dus ook uitgekomen. Het is een typische klote Abrams verhaal en zijn handtekening zit duidelijk op de film. Het typsiche Abrams ritme zit er in wat betekent dat er totaal geen ruimte is om te ademen voor de characters.
Het begint sterk, maar de tweede heflt zoals ELKE abrams film is zwak. Het einde is dan ook een rafelig geheel. Verdomme wat een klote grappen begonnen er in te komen waardoor de spanning er totaal uit viel. Van die typische slechte grappen op. Dat was wel jammer omdat een aantal juist weer heel geslaagd waren.
Maar goed, dat krijg je met die disney figuren.

Daarnaast is de score gewoon duidelijk niet aanwezig, het is een herhaling van zetten. Je kan zeggen van de prequels wat je wil, maar daar zat een prachtige score in.
Het is een leuk avondje uit, maar ga er niet vanuit dat dit echt iconische scenes gelanceerd zullen worden.
pi_158283575
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:52 schreef Fylax het volgende:
3e post hierover sorry maar cksjxjskkxnsizjsnxjwjxjisjxjsnxj hele dag verpest. Ik klik altijd automatisch op spoilers verdommetyfustering

Ja, dat deed ik vanmorgen dus ook :'( Iedereen babbelt er altijd gewoon verder op los in spoilers zonder dat het ook maar iets met een spoiler te maken heeft, dus ik klik als een automatisme.
pi_158283614
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:55 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja, dat deed ik vanmorgen dus ook :'( Iedereen babbelt er altijd gewoon verder op los in spoilers zonder dat het ook maar iets met een spoiler te maken heeft, dus ik klik als een automatisme.
Heb je ook op die van Noxia geklikt? :'(
(she/her)
  woensdag 16 december 2015 @ 15:01:36 #266
407635 warp995
Tussen neus en lippen door
pi_158283740
Nog een uurtje en dan ga ik het beleven :D
pi_158284119
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:24 schreef Draganta het volgende:

[..]

Je vond het dus niet cliché? En voorspelbaar?
Wat mij betreft ongeveer net zo cliché en voorspelbaar als films 4 t/m 6. De charme van de oerStarWarsfilms heeft wat mij betreft nooit zo gezeten in een sterk plot, dus dat deert me niet zo :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_158284165
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 15:18 schreef minilot het volgende:

Wat mij betreft ongeveer net zo cliché en voorspelbaar als films 4 t/m 6. De charme van de oerStarWarsfilms heeft wat mij betreft nooit zo gezeten in een sterk plot, dus dat deert me niet zo :)
Eens :Y het verhaal vond ik redelijk te voorspellen, maar dat vind ik niet erg. Als ik verrast wil worden kijk ik wel een film met veel plottwists :+
pi_158284735
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:54 schreef Deckard het volgende:
...
Het enige waar ik me in jou reactie in kan vinden is de score, die leek inderdaad minder bombastisch. Maar om het nu niet goed te vinden.

Wat betreft de "ademruimte" voor de karakters, heb het niet gemist. En je zit op een goede manier constant op het puntje van je stoel.

Op je JJ Abrams haat ga ik niet in, ben ik het allesbehalve mee eens. Heeft met deze film iets prachtigs neergezet en zijn Star Trek-films en Super 8 zijn alles behalve slecht.
pi_158284956
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 15:43 schreef lord_bono het volgende:

[..]

Het enige waar ik me in jouw reactie in kan vinden is de score, die leek inderdaad minder bombastisch. Maar om het nu niet goed te vinden.
Er zit niks memorabels in, hoeft niet bombastisch er voor te zijn. Er zijn zat films met geweldige scores die een niemendalletje zijn.

quote:
Wat betreft de "ademruimte" voor de karakters, heb het niet gemist. En je zit op een goede manier constant op het puntje van je stoel.
Bij Abrams is het altijd: actie, directe stop, kleine adempauze, ineens weer actie, directe stop. Het is heel erg storend. Het feit dat er nog een andere schrijver aan mee heeft gewerkt, maakte het nog enigzins dragelijk. Maar het is een vervelend ritme die er niet er voor zorgt dat je niet gefocussed raakt op de motivatie van de personages.

Daarnaast teksten als 'hou mijn hand niet vast' om de zogenaamde feministische inslag te uitten vind ik behoorlijk storend. Het is helaas iets van deze tijd om te doen, maar dat laat ook zien dat deze film ook tekenen van prequels vertonen. Het verhult zich wel in de goede set, maar klopt het gedrag wel in die wereld?

quote:
Op je JJ Abrams haat ga ik niet in, ben ik het allesbehalve mee eens. Heeft met deze film iets prachtigs neergezet en zijn Star Trek-films en Super 8 zijn alles behalve slecht.
Voor die films gelden dus ook; sterk begin, ontzettend slecht einde.
Het einde van deze star wars film was ook niet star wars waardig. De prequels deden dat beter.
  woensdag 16 december 2015 @ 16:15:11 #271
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_158285569
Waarom wordt J.J. Abrams opeens op alle sci-fi films gezet? Na Star Trek mag hij nu Star Wars verkrachten. Hebben mensen nou niets geleerd van LOST?
pi_158285597
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 15:51 schreef Deckard het volgende:

Daarnaast teksten als 'hou mijn hand niet vast' om de zogenaamde feministische inslag te uitten vind ik behoorlijk storend. Het is helaas iets van deze tijd om te doen, maar dat laat ook zien dat deze film ook tekenen van prequels vertonen. Het verhult zich wel in de goede set, maar klopt het gedrag wel in die wereld?
Jij bent zeker zo iemand die moeite had met een zwarte stormtrooper :') Als je op die manier naar een film gaat kijken begrijp ik je zure reacties.
SPOILER
pi_158285656
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 16:15 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Waarom wordt J.J. Abrams opeens op alle sci-fi films gezet? Na Star Trek mag hij nu Star Wars verkrachten. Hebben mensen nou niets geleerd van LOST?
Hij verkracht star wars niet. Want wat je wel aan hem kan prijzen is de mooie aankleding. Dat redt vooral deze film. Maar hij brengt niets extras. Daarom zal je ook in deze film geen iconische scenes vinden.
Je kan van George Lucas zeggen wat je wilt, maar zelfs de Phantom Menace heeft een prachtige iconische scene. Abrams is slechts in staat te kopieren.
pi_158285772
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 16:16 schreef lord_bono het volgende:

[..]

Jij bent zeker zo iemand die moeite had met een zwarte stormtrooper :')
Nee totaal niet. Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Maakt mij totaal niet uit wie het speelt. Zijn acteerwerk was niet slecht.

quote:
Als je op die manier naar een film gaat kijken begrijp ik je zure reacties.
SPOILER
Wat ik hier mee bedoel is 'show don't tell', maar dat zinnetje is er weer in geschreven om iets te accentueren wat totaal niet nodig is. Net zoals je princess Leia ook nooit hoort dat ze haar eigen mannetje wel staat. Het is typisch gelul van 'ik ben een vrouw en heb geen hulp nodig' wat eigenlijk juist contraproductief werkt. Dat dat feministische geneuzel nu zich ook in deze wereld verkeerd dat is vervelend.
  Eindredactie Games woensdag 16 december 2015 @ 16:28:18 #275
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_158285892
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:52 schreef Fylax het volgende:

SPOILER
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  woensdag 16 december 2015 @ 16:32:40 #276
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_158286001
quote:
99s.gif Op woensdag 16 december 2015 14:47 schreef Karina het volgende:

[..]

Ik ben van beiden.

Zondag ook een shirt met Star Trek in het lettertype van Star Wars aan.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  woensdag 16 december 2015 @ 16:33:05 #277
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_158286009
Net terug, qua beelden en visuele effecten wel een pareltje. Ik geef 'm best een 8,5.
SPOILER
  woensdag 16 december 2015 @ 16:52:09 #278
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_158286497
Misschien beter van gewoon een spoilertopic te openen, dan heb je hier geen topic vol spoilertags.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_158286675
quote:
99s.gif Op woensdag 16 december 2015 16:52 schreef SaintOfKillers het volgende:
Misschien beter van gewoon een spoilertopic te openen, dan heb je hier geen topic vol spoilertags.
Volgens mij lukt het anders prima zonder spoilers. Het plot is niet om naar huis te schrijven dus dat hoeft ook niet te worden besproken.
pi_158286691
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 13:38 schreef lord_bono het volgende:

[..]

Om de film het beste te beschrijven zal ik een quote gebruiken, "Chewie, we're home." Het is alles wat Star Wars moet zijn en een perfect vervolg wat dat betreft. Visueel echt een spektakel, audio uitstekend en alles is goed geacteerd. Precies genoeg humor, aardig wat hints naar de vorige films. Ik noem het maar fan-service, had ietsje minder gemogen maar wel enorm van genoten.

Waardering: 8,5-9

Komende weken ga ik hem nog minimaal 1x zien :)
Heb precies hetzelfde, zie hem vooral als opzet naar de volgende. Fanservice om e.e.a. af te ronden en dan door.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_158287764
Zit er trouwens een after-credits scene in de film? Ik hoop het niet.
pi_158287934
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:03 schreef LeaderRoel het volgende:
Zit er trouwens een after-credits scene in de film? Ik hoop het niet.
Nee, dat is expliciet gemeldt.
pi_158289904
Holy shit
pi_158289960
Ik heb al spoilers gezien op fok, op wow, op imgur en op twitch :') seriously! (film al gezien, dus niet erg meer, maar toch, dat mensen die neiging hebben...)
  woensdag 16 december 2015 @ 19:42:01 #285
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_158290104
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 19:35 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb al spoilers gezien op fok, op wow, op imgur en op twitch :') seriously! (film al gezien, dus niet erg meer, maar toch, dat mensen die neiging hebben...)
Enerzijds wil je de film gewoon kunnen bespreken. Maar Europa loopt een volle dag voor en de eerste dag is nog niet eens voorbij, man up.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_158290180
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 19:42 schreef Skull-splitter het volgende:
Enerzijds wil je de film gewoon kunnen bespreken. Maar Europa loopt een volle dag voor en de eerste dag is nog niet eens voorbij, man up.
Nah, dit heeft niets met 'bespreken' te maken. Dit is meer het einde of een plot oid roepen in een zinnetje. Dat is niet bespreken, dat is expres verpesten voor een ander.
pi_158290251
Ben onderweg *O*
(she/her)
pi_158292067
quote:
99s.gif Op woensdag 16 december 2015 16:52 schreef SaintOfKillers het volgende:
Spoiler topic is overbodig denk ik. Wellicht wel handig om tot en met het weekend spoilertags te gebruiken.
  woensdag 16 december 2015 @ 20:59:37 #289
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_158292177
heb hem gezien geef het 4 sterren. :)
pi_158292247
Bijna elke starwars film is in stukken te hakken. Dat mis ik een beetje bij deze...
hy·po·criet (de; m,v; meervoud: hypocrieten)
1 schijnheilige, "sir" Lewis Hamilton
  woensdag 16 december 2015 @ 21:03:04 #291
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_158292315
wat ik vreemd vond hoe
SPOILER
  woensdag 16 december 2015 @ 21:05:09 #292
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_158292393
Rey heeft veel weg van
SPOILER
pi_158292687
Ik heb genoten van de film, visueel fantastisch en echt de film die de franchise nodig had.
SPOILER
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 21:03 schreef KingRadler het volgende:
wat ik vreemd vond hoe
SPOILER
Ja, vond ik een groot plothole. Net als

SPOILER
Nintendo 3DS Vriendcode: 0259-0280-4485
  woensdag 16 december 2015 @ 21:21:38 #294
282705 Yaku
Oftwel: Dutchnick
pi_158292943
quote:
SPOILER
SPOILER
pi_158293044
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 21:21 schreef Yaku het volgende:

[..]

SPOILER
Ah, oké! :) Snel nog een keer dan maar gaan. :D
Nintendo 3DS Vriendcode: 0259-0280-4485
  woensdag 16 december 2015 @ 21:24:55 #296
282705 Yaku
Oftwel: Dutchnick
pi_158293071
Ja ja, ik ben ook weer van plan zo spoedig voor een tweede keer te gaan. Ik kwam echt met een lading adrenaline vanavond de bios uit. Haha.
  woensdag 16 december 2015 @ 21:35:18 #297
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_158293477
je kan beter nog een keer gaan anders moet je weer 2 jaar wachten
pi_158293490
inderdaad een film vol met fanservice, dus dat is genieten.

SPOILER
  woensdag 16 december 2015 @ 21:36:16 #299
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_158293514
er werd zelfs geklapt in de bioscoop op het eind.
  woensdag 16 december 2015 @ 21:39:25 #300
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_158293621
vind het zo jammer dat het 32 jaar geduurd heeft. deze nieuwe reeks had 17 jaar eerder gemaakt moeten worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')