Vonkenboer | zondag 6 december 2015 @ 11:46 |
![]() Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? ![]() Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden ![]() | |
Vonkenboer | zondag 6 december 2015 @ 11:47 |
Hoe zette je de ventilator normaal gesproken aan ? Dit is gewoon een ventiel op je ventilatiebuis ![]() | |
Erasmo | zondag 6 december 2015 @ 16:34 |
M'n keukenkraan lekte intern dus ik dacht trap er even een nieuwe van de Ikea in: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80031861/ Nope! De 3/8 duims aansluiting blijkt te groot te zijn voor het schroefdraad aan de muurzijde ![]() | |
Gia | zondag 6 december 2015 @ 19:14 |
Heb je daar niet verloopstukken voor? | |
Erasmo | zondag 6 december 2015 @ 19:38 |
Morgen even langs de bouwmarkt. Ik hoop dat er nog verloopstukken zijn want de keuken is toch een jaar of 30 oud ![]() | |
jpajs | zondag 6 december 2015 @ 19:56 |
Misschien slim om er gelijk stopkraantjes tussen te zetten. Als je dan weer een kraan wilt verwisselen hoeft het water er niet af. | |
Erasmo | maandag 7 december 2015 @ 15:24 |
Het project moet nog even wachten, de hoofdkraan lekt door als ie dicht is ![]() | |
usernaamvergeten | maandag 7 december 2015 @ 17:07 |
Bel je waternetbeheerder even, kans is groot dat ze 'm gratis komen vervangen als 'ie niet meer dicht kan. Wij hadden binnen 2 weken een afspraak als ik het goed herinner, was in 10 minuten vervangen. | |
kovenant | maandag 7 december 2015 @ 17:30 |
van de week beheerder ervoor over vloer gehad. als je het zelf meldt kunnen ze komen, kost geld. als ze komen voor opname of controle en ze constateren het zelf komen ze het kostenloos doen. | |
Erasmo | maandag 7 december 2015 @ 17:32 |
Aanstaande donderdag komt er een poppetje van Vitens langs. | |
usernaamvergeten | maandag 7 december 2015 @ 18:09 |
De kraan moet ten alle tijden afgesloten kunnen worden. Als de kraan gebreken vertoont en niet meer dicht kan, wordt 'ie kosteloos vervangen. Dat is tenminste wat de waternetbeheerder vertelde, en wij hoefden dan ook niks te betalen. | |
Metalfreak | maandag 7 december 2015 @ 19:57 |
Hmm, we hebben deze vandaag binnengekregen:![]() Maar die weegt dus volgens de verpakking 29kg en er zit 0,0 bevstigingsmateriaal bij. Aan de achterkant van de plaat zitten wel enkele voorgeboorde gaatjes, maar niet iets waar je dat gewicht aan kunt hangen. Hoe hang je zoiets in godsnaam op ![]() | |
jpajs | maandag 7 december 2015 @ 22:02 |
Doe even een foto van die ophang punten aan de achterkant. Niet onbelangrijk de stevigheid van de muur. Wil je hebben dat het geheel makkelijk en heel van de muur afkomt. Of is permanent vast geen probleem. En vermeld ook even of het 25 mm dik melamine is of 4 mm. | |
NaRegenDeZon | dinsdag 8 december 2015 @ 11:27 |
Ik heb een hofill inbouw keukenboiler 10 liter 400watt die defect is. Ik kan van iemand een plieger cold fill overnemen 2000W. Ik zou deze gewoon op de warme leiding aan willen sluiten kandat? Lijkt mij dat er niets op tegen is.Gebruikt hij alleen zijn verwarmingselement wat minder lijkt mij. Volgens Plieger kan het niet maar ik krijg geen reden. Weet iemand hier iets zinnigs over te zeggen? | |
Zahariac | dinsdag 8 december 2015 @ 11:33 |
Als je een boiler op je warmwater aan wilt sluiten moet je een hotfill nemen. Je kan niet zomaar een standaard boiler op het warme water aansluiten. Daar zijn ze niet voor gemaakt. | |
NaRegenDeZon | dinsdag 8 december 2015 @ 11:40 |
dat begrijp ik dat een boiler voor de koude leiding niet voor de warme leiding gemaakts is. Maar naar naar mijn idee is het enige verschil de grootte van het verwarmingselement. Ik snap niet wat de reden is waarom hij eventueel niet met warm water gevuld kan worden. | |
Metalfreak | dinsdag 8 december 2015 @ 11:51 |
Fotootje wordt even lastig. En ja, het moet wel ooit nog van de muur af kunnen bij een eventuele verhuizing of renovatie van kamer o.i.d. Maar het is niet zo dat we het wekelijks af moeten kunnen halen. Het is een melamine plaat van ongeveer 20mm dik. Ik heb wel zoiets gevonden: ![]() Is dat zoiets wat ik nodig zou hebben dan? | |
Zahariac | dinsdag 8 december 2015 @ 11:53 |
Volgens mij zijn er ook geen echte beperkingen als je een gewone boiler aansluit op warm water. Het is voornamelijk zonde. Een hotfill boiler verwarmt een klein beetje water met een klein element op 400w voor dat zodra je de kraan open doet je gelijk warm water hebt en niet hoeft te wachten tot het warme water vanaf de ketel je kraan bereikt heeft. Ga je dit principe toepassen op een gewone close in boiler dan zal dus eerst het hele reservoir gevuld worden met warm water, deze wordt dan nogmaals verwarmd met een vermogen van 5 keer zo hoog als een hotfill en dan je kraan uit komen. Nogmaals het is voornamelijk zonde en energieverspilling. | |
Barrah | dinsdag 8 december 2015 @ 11:59 |
Dat vermogen wordt toch veel minder lang ingezet als het water al bijna op de gewenste temperatuur is? Het zal niet zuiniger zijn, om te beginnen al omdat je warmte verliest in de leiding tussen je ketel en de boiler. Maar dat lijkt hier niet de vraag te zijn. Ik denk dat hij vooral wil weten of het vullen met warm water schade zou kunnen toebrengen aan de boiler en het verwarmingselement, of dat er andere risico's (ik noem maar wat: gezondheid) aan kleven. | |
NaRegenDeZon | dinsdag 8 december 2015 @ 12:09 |
Ik dacht zelf dat het als volgt werkt: De boiler houdt 10 liter water op temperatuur. zeg 70 graden. Je gaat water verbruiken. In het ene geval komt er warm water in en heb je dus maar een klein 400 watt element nodig om de boel weer op 70 graden te doen geraken. In het andere geval komt er koud water in en heb je 2000 watt nodig om die 10 liter op 70 graden te brengen/ houden. Als je nu in die met 2000 watt element warm water inbrengt zou het 2000wattt element aanslaan tot het 70 graden is in de boiler maar theoreties door de thermostaat eerder uitgeschakeld worden dan dat ik er koud water in stop. Dus in theorie zou dat energetisch niet uitmaken.of ik een 400 watt element langer of een 2000 watt elelemt korter aan laat staan. In beide gevallen houdt hij de boiler op 70 graden. Dus bij een hotfill kan ik natuurlijk niet een koude leiding aansluiten daar het elemet van 400watt te klein is om het warme water comfortabel uit de boiler te laten komen. Maar een colt fill zou theoretisch met zowel koud als warm water moeten kunnen werken. Energetisch zou hij in theorie ook niet veel slechter moeten presteren met warm water als de hotfill. Tenzij ik iets over het hoofd zie. [ Bericht 7% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-12-2015 12:26:06 ] | |
Zahariac | dinsdag 8 december 2015 @ 12:28 |
Het zit hem in het feit dat een boiler op gas (je CV dus) normaliter efficienter is om het water te verwarmen. Dus het is gewoon zonde om water wat al op een efficiente manier opgewarmd is tot 70 graden vervolgens op een inefficiente manier opnieuw te verwarmen/warm te houden. 10 liter op 70graden houden kost veel meer energie op electriciteit als die paar liter in een hotfill | |
NaRegenDeZon | dinsdag 8 december 2015 @ 12:32 |
Maar beide units zowel de hotfill als de coltfill hebben een boillervat van 10 liter. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 december 2015 @ 19:35 |
Ik heb dus zo'n kratje (nu zit er nog bier in, binnenkort niet meer ![]() ![]() Deze wil ik voorop mn fiets monteren als kratje. Maarrr dit is ongelakt hout. Hoe kan ik dit kratje het best behandelen dat hij weer en wind kan doorstaan voorop mijn fiets? Ik gok lakken, maar ik heb eigenlijk geen idee ![]() | |
derLudolf | dinsdag 8 december 2015 @ 19:38 |
Tegen de tijd dat die krat rot is, heb je al weer een nieuwe kist leeg ![]() Lijnolie is het mooiste denk ik. | |
Barrah | dinsdag 8 december 2015 @ 19:40 |
Je wilt sowieso iets dat in het hout trekt. Olie, beits, perkoleum, dat soort werk. Lak bladdert er na verloop van tijd af. | |
derLudolf | dinsdag 8 december 2015 @ 19:40 |
Tevens nog even aandacht voor het volgende, in het vorige deel was er niet op gereageerd
| |
Erasmo | dinsdag 8 december 2015 @ 19:45 |
Horen die dingen niet hun modus te onthouden? Gewoon via een tussenschakelaar de stroom eraf halen. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 december 2015 @ 19:47 |
Ik vind kornuit eigenlijk maar matig bier ![]() ![]() Even zien, er staat hier nog een shitload aan dingen in de schuur. (maar wel 10 jaar oud, als het niet meer is. Even kijken wat daarvan nog bruikbaar is. Anders ga ik wel even de bouwmarkt in ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2015 19:50:51 ] | |
derLudolf | dinsdag 8 december 2015 @ 20:12 |
Nee helaas niet. Wat bedoel je met een tussenschakelaar? Ik wil gewoon binnen de stekker er in stoppen en dat ie dan constant brand. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 december 2015 @ 20:25 |
Ik gok zo iets. Maar als de modus niet onthouden wordt kan je alsnog acht keer op die andere knop gaan rammen. | |
derLudolf | dinsdag 8 december 2015 @ 20:31 |
En daar had ik net geen zin in ![]() Maar dat kastje eruit knippen en diodebrug ertussen moet werken toch? | |
#ANONIEM | dinsdag 8 december 2015 @ 20:34 |
Trail en error ofzo. Mijn kennis gaat niet verder dan hoe je een kroonsteentje vastmaakt ![]() ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2015 20:34:41 ] | |
jpajs | dinsdag 8 december 2015 @ 22:58 |
Klus niveau 1 is dit een prima oplossing. Zorg er wel voor dat de schroefjes waarmee dit haakje zo lang mogelijk zijn. Te lang en je hebt een ster in je spiegel. Mocht je nog seconden lijm hebben liggen of iets wat metaal op hout kan lijmen dan zou ik het er tussen smeren. Met lijm zit het allemaal net iets vaster. Wel alle schroefgaatjes gebruiken. In de muur gebuik je een langere sroef dus dan kan het wel met ééntje. In klus niveau 8 en verder zou ik slotplaatjes in frezen met de bovenfrees. Daarmee komt de spiegel vlak op de wand. ![]() | |
NotToBe | dinsdag 8 december 2015 @ 22:59 |
Kun je dat kastje nier open schroeven en de printplaat zo kortsluiten dat hij alleen nog maar constant brand? | |
Metalfreak | dinsdag 8 december 2015 @ 23:17 |
Hmm, tja, ik ga morgen eens de winkel bellen waar we de spiegel gekocht hebben om te vragen of zij er iets voor hebben. Anders ga ik toch maar eens voor de verandering een vakman inschakelen. Mijn eigen vakman (mijn vader ![]() | |
derLudolf | dinsdag 8 december 2015 @ 23:18 |
Dat kastje wil niet open/heeft geen schroefjes | |
Erasmo | donderdag 10 december 2015 @ 14:42 |
Zooo nieuwe hoofdkraan zit er in. Monteur was verbaasd dat ie hedendaags nog loden leidingen aantrof ![]() | |
Vinz0r | donderdag 10 december 2015 @ 16:30 |
hier ook nog een kleine meter, PWN wil dat ik t laat verwijderen voor hun de meter komen omwisselen... maar aangezien ik de meter binnen wil en hun niet meewerken vind ik t wel prima zo ![]() | |
Erasmo | donderdag 10 december 2015 @ 16:36 |
Verdomme. Een verloopstukje voor de gewenste maat is nergens te verkrijgen en de kniestukken zitten muurvast ![]() ![]() | |
spierbal | vrijdag 11 december 2015 @ 17:29 |
Als je met hout werkt, dat zet uit. Is dat alleen belangrijk bij zwevende houten projecten, zoals laminaat? Dan je 1 cm vrij houdt van de wand. Maar is dit ook van toepassing als je een houten meubel maakt? Of is het dan sowieso goed omdat het vastgeschroefd wordt? | |
#ANONIEM | zaterdag 12 december 2015 @ 17:13 |
Met een 'licht'knop. Daar is niks vreemds mee gebeurd. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2015 17:13:50 ] | |
Vonkenboer | zaterdag 12 december 2015 @ 17:14 |
Is dit een draadloze schakelaar ? ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 december 2015 @ 17:14 |
![]() Gewoon zo'n een: ![]() Of is dat wel draadloos? ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2015 17:15:42 ] | |
Vonkenboer | zaterdag 12 december 2015 @ 17:17 |
Geen idee ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 december 2015 @ 17:24 |
Al sla je me dood. ![]() Ik heb hier echt 0,0 verstand van (lekker makkelijk he, een huis met alles erop en eraan hebben zodat je niks hoeft te doen ![]() Ik heb even foto's gemaakt. Ik heb geen idee wat het is en of het een afzuiginstallatie is: Op een vliering. Deze zit niet boven de badkamer (misschien wel verbonden met een of andere buis, maar geen idee, kan het niet zien?. Badkamer (schuin onder): Links zie je de knopjes, boven achter de schuifdeur is een ventiel te zien. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2015 17:24:47 ] | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 12 december 2015 @ 20:34 |
Inderdaad mechanische afzuiging. Maar die knopjes, daar bedien je normaal alleen het licht mee. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 december 2015 @ 20:36 |
Eerste knopje is idd voor het licht, en het tweede knopje was voor iets wat geluid maakte. En ik dacht eerlijk gezegd dat het die ventiel was, aangezien ik het niet meer hoor nadat ik met m'n elleboog tegenaan ben gestoten. ![]() Dus. Wat nu? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2015 20:36:25 ] | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 12 december 2015 @ 20:38 |
Wat dacht je van de stekker van die mv box er eens uit en in doen. En kijken waar dat ding nou echt geschakeld wordt. ![]() Of je doet een vonken-monteur inschakelen. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 december 2015 @ 20:45 |
Gedaan. Waar ik al bang voor was; helpt niet.
![]() Toch bedankt voor jullie hulp. | |
Isane | zaterdag 12 december 2015 @ 22:33 |
- [ Bericht 50% gewijzigd door Isane op 12-12-2015 22:36:07 ] | |
Vonkenboer | zondag 13 december 2015 @ 10:57 |
Heb je ergens in huis geen driestanden-schakelaar zitten ? Die ventilatiebox zou ook ergens geschakeld moeten worden; dat kan ik op afstand zien aan het snoer wat aan de ventilatiebox zit ![]() https://www.google.nl/sea(...)IHw&biw=1376&bih=656 | |
bleiblei | dinsdag 15 december 2015 @ 22:49 |
Heel irritant, want de juiste naam heeft iemand hier mij al eerder verteld ![]() En ik had het linkje gebookmarked waar ze te koop zijn maar die is dus kwijt. Dus sorry, kunnen jullie mij nog een keer helpen waar ik wandmontage"doppen" voor stalen gasbuis met schroefdraad kan vinden? Zeg maar dit idee: ![]() Maar dan zonder de "input" aan de onderkant. Zeg maar de wandmontage units op deze foto aan de uiteinden van de pijp: ![]() Oh, en waar ik die kraantjes kan vinden, zou ook tof zijn! Ik kan die dingen alleen in een messing koppeling vinden met een rood draaiwiel ![]() | |
koffielepel | dinsdag 15 december 2015 @ 23:04 |
Ik noem dat een muurplaat. En met mij velen, maar geen idee of dat de juiste benaming is. ![]() | |
NotToBe | dinsdag 15 december 2015 @ 23:31 |
Zoeken op muurplaat achterinlaat. Zijn wel veel moeilijker te vinden omdat er bij deze toepassing vaak een aansluiting over de muur komt waarbij de muurplaat een invoer van onderen/boven/opzij heeft.. Succes met vinden! | |
bleiblei | woensdag 16 december 2015 @ 10:40 |
Muurplaat wist ik, achterinlaat helpt al een stuk! Kom ik in ieder geval het model tegen. Nu nog in zwart staal, maar we gaan zoeken ![]() ![]() Vorige keer was er iemand die een technische naam uit de fittingbranche had waar ik direct bij de eerste hit had wat ik zocht, dus hopelijk... | |
NotToBe | woensdag 16 december 2015 @ 10:49 |
Dit dan? https://www.praxis.nl/ger(...)etplaat-rond/5188019 | |
bleiblei | woensdag 16 december 2015 @ 10:58 |
Die is weer voor steigerbuis, een combinatie van de drie, dwz: Het "ruwe" van het model van die van Praxis. ![]() Met het schroefdraad van deze: ![]() In de afwerking van deze: ![]() Maar goed, dat is de 100% perfecte oplossing. Met jouw suggesties kan ik met wat modificaties wel aardig in de buurt komen ![]() Lekker lastig ben ik weer ![]() Mocht ik het niet gevonden krijgen, ga ik voor die van de Praxis en spuit ik em wel in de kleur die het moet worden. | |
Erasmo | woensdag 16 december 2015 @ 11:12 |
Nabrandertje van mijn keukenkraanstruggles. Mijn huis is dusdanig oud dat er hier en daar nog loden leidingen liggen, zowel intern als waarschijnlijk ook aan de straatkant. Is het verstandig om m'n water te testen? | |
Puala | woensdag 16 december 2015 @ 11:45 |
Bleiblei: K&W / Korte Klus Kwesties deel 8 - voor al uw kleine klusvraagjes Daar begint je vraag van de vorige keer ![]() En het is een draadflens ![]() | |
bleiblei | woensdag 16 december 2015 @ 12:01 |
Wauw! Indrukwekkend. Tnx! ![]() | |
Puala | woensdag 16 december 2015 @ 12:28 |
Je post gelukkig niet zo vaak in deze reeks. Dan is het nog wel op te zoeken ![]() | |
derLudolf | woensdag 16 december 2015 @ 12:50 |
Nou volgens mij kunnen we beide wel nog veel van hem leren ![]() | |
Barrah | woensdag 16 december 2015 @ 15:09 |
Voor de vonkenboeren onder ons: Kan ik bij het plaatsen van een inbouwspot de vd-draden vanuit mijn pvc-buis direct aansluiten op het spotje? Of moet ik per se een wandcontactdoos boven het verlaagd plafond plaatsen van waaruit de spotjes met een stukje aansluitsnoer worden gevoed? Dit is hoe ik het op internet tegenkom, maar voor 2 spotjess in een lastig te benaderen bestaand plafond zou ik mezelf die moeite graag besparen als het niet nodig is. | |
bleiblei | woensdag 16 december 2015 @ 15:56 |
Zijn het 230v spotjes? Zit daar niet gewoon de mogelijkheid op om VD draad erin te prikken? Lijkt mij dat dat gewoon moet kunnen ![]() Enne, @Ludolf, dat valt ook wel mee denk ik ![]() Maar ik zal wat vaker posten hier ![]() | |
Barrah | woensdag 16 december 2015 @ 17:18 |
Jep, zijn het. Toch vind ik online diverse voorbeelden waar men er een stopcontact tussen plaatst. Zou ik ook graag doen, maar lastig te bereiken dus en ik wil door. ![]() | |
derLudolf | woensdag 16 december 2015 @ 17:46 |
Nou jij bent toch ook wel een behoorlijke Bob de Builder? Je bent met zo'n open schuurtje achter in de tuin bezit toch en aan jullie huis is toch veel gebeurd? Toch? Of haal ik projecten/users door elkaar ![]() | |
Makrolon | woensdag 16 december 2015 @ 18:04 |
Nee dat ben ik, bleiblei is een stenen garage aan het bouwen. | |
derLudolf | woensdag 16 december 2015 @ 18:14 |
grapjas | |
bleiblei | woensdag 16 december 2015 @ 18:24 |
![]() ![]() | |
Vinniiee | vrijdag 18 december 2015 @ 09:11 |
Stel ik wil balusters verwijderen die tegen de muur zitten gekit met montagekit (dat vermoeden heb ik). Hoe kan ik dat het beste doen? Verwarmen oid? | |
mien-moeke | vrijdag 18 december 2015 @ 17:34 |
Een WCD is makkerlijker bij het eventueel moeten vervangen. Als er echter gewoon mogelijkheden zijn om de spots veilig, rechtstreeks aan te sluiten, is dat geen enkel probleem. | |
usernaamvergeten | vrijdag 18 december 2015 @ 21:00 |
Dat durf ik te betwijfelen. Je kan misschien net met je hand door het gat van het spotje komen, maar zie dan maar eens of je de stekker erin of eruit krijgt. | |
Nixxor | vrijdag 18 december 2015 @ 23:04 |
Ik weet niet of montagekit met warmte loslaat, maar sowieso word het lastig de warmte door je balusters heen te krijgen naar de kit toe. Kun je er geen plamuurmes oid tussen steken en een beetje wrikken? | |
bluemoon23 | zaterdag 19 december 2015 @ 00:19 |
Puala was mij al voor, maar we blijven niet aan de gang met links posten he ![]() ![]()
| |
Barrah | zaterdag 19 december 2015 @ 07:38 |
De spots hebben een boormaat van 75mm dus dat zal niet meevallen. Zonder berichten dat ik volstrekt onverantwoord bezig ben ga ik het zonder doen. ![]() | |
mien-moeke | zaterdag 19 december 2015 @ 12:18 |
Of het onverantwoord is hangt ondermeer af van de manier waarop de spots aan te sluiten zijn en aan jouw eigen kunde en kennis. Aan dat laatste zal ik niet twijfelen want ik ken je niet. Als de spots voorzien zijn van een fatsoenlijke aansluitingsmogelijkheid, is de manier waarmee je aansluit eigenlijk niet meer van invloed. | |
bleiblei | zondag 20 december 2015 @ 15:09 |
Haha, toch bedankt ![]() Heel andere vraag, scharnier van een keukenkastje zit los na 8 jaar intensief gebruik. Maar ik kom er niet bij met een schroevendraaier ![]() Zelfs de oplossing van een bitje met een tang vastklemmen en dan draaien past niet. Op de foto hangt het bitje klemvast tussen wasbak en zijkant kast. ![]() Iemand een creatieve manier hoe ik er alsnog bij kom? Of wordt het een goedkoop bitje zoeken en die wat korter slijpen? | |
bluemoon23 | zondag 20 december 2015 @ 15:52 |
Wat zit er aan de andere kant dan ? koelkast ? | |
bleiblei | zondag 20 december 2015 @ 16:33 |
Nope, gewoon een ladekast ![]() | |
usernaamvergeten | zondag 20 december 2015 @ 17:10 |
Kan. Die Wera bitjes zijn sowieso net wat langer dan die goedkope bitjes heb ik het idee. Of even een waterpomptang op die schroef zetten en op die manier aandraaien ![]() | |
usernaamvergeten | zondag 20 december 2015 @ 17:57 |
https://www.ecotools.nl/bradtacker-7902/ Ik heb dus deze tacker, maar nou heb ik een probleem. Hij schiet meteen als de beveiliging het werkstuk raakt, zonder dat de trekker overgehaald wordt. Erg irritant, en het hoort ook niet volgens mij. Maar nou heb ik ook tackers gezien die een functie hebben om de trekker vast te zetten zodat je door kan schieten, dus vroeg mij af of deze dat dan misschien dan ook heeft? Heb hier geen instelling voor kunnen vinden en in de handleiding staat daar ook niks over vermeld. Anders moet ik maandag Ecotools maar even bellen, dan wordt het een garantiekwestie ben ik bang. Edit: het trekkermechanisme is niet goed, want als ik 'm helemaal uittrek en vasthoudt schiet 'ie niet als de contactbeveiliging het hout raakt. Wordt dus toch een garantiekwestie ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door usernaamvergeten op 20-12-2015 19:23:15 ] | |
bleiblei | zondag 20 december 2015 @ 19:50 |
Ik heb nog een kwartjesbitje gevonden in de kist met "weggeef-gereedschap" maar helaas... Zijn even lang. Goedkope bitjes lijken korter omdat ze niet zo een tussenstukje hebben tussen het zeskantdeel & de schroefkop. Maar ik ga volgend weekend met de slijptol aan de gang ![]() | |
StupidDutch | maandag 21 december 2015 @ 01:14 |
Misschien dat een haakse schroevendraaier past? Zoiets dus: ![]() | |
jasperve | maandag 21 december 2015 @ 13:25 |
Hallo Mensen. Ik heb een kort vraagje over mijn plafond afwerking. Ik heb hier 2 lichtkoven in gemaakt welke ik nu wil gaan afwerken. De stucadoor wil graag tegen profielen aan stucen aan de zijkanten om een scherpe rand te krijgen. De rand van dit profiel zou dan echter zichtbaar blijven en moet meegeschilderd worden. Kan je zomaar met latex over gegalvaniseerd staal latexen of vereist dit nog enige voorbereiding? En is er nog verschil in het gebruik van gegalvaniseerd staal/rvs/aluminium? | |
Barrah | maandag 21 december 2015 @ 13:36 |
Metaal zou ik in de lakverf zetten. Kun je een foto plaatsen? Ik heb niet echt een voorstelling waarover het gaat. | |
jasperve | maandag 21 december 2015 @ 13:49 |
Het gaat feitelijk gewoon om een 2 mm dun randje waar tegenaan gestuced gaat worden. Ziet er dan uit als een soort zwevend plafond. Dit moet dus gewoon mee gelatexed worden zodat je niet ziet dat de rand strak is gemaakt met een profiel. | |
usernaamvergeten | maandag 21 december 2015 @ 13:52 |
![]() Gaat toch gewoon om een hoekbeschermer? Wordt altijd gebruikt in buitenhoeken, kan je gewoon meeschilderen. | |
jasperve | maandag 21 december 2015 @ 14:04 |
![]() Zwart is het orginele plafond. Oranje is het verlaagde plafond gemaakt van stucplaten Geel is het stucwerk wat er tegen gesmeerd gaat worden Voor het hoekprofiel wou ik een 3 mm dik profiel gebruiken zodat het goed stevig is en perfect recht. | |
mister_white | maandag 21 december 2015 @ 15:05 |
Daar gebruik je in de regel stucstops voor:![]() | |
jasperve | maandag 21 december 2015 @ 15:24 |
dat klopt. ik wil echter ook de rand van de stucplaat beschermen en mooi afwerken vandaar dat ik het liever met een hoekprofiel doe van bovenaf. | |
Metalfreak | maandag 21 december 2015 @ 16:23 |
Wie weet hoe zoiets heet en waar het te verkrijgen is:![]() Aangezien ik geen hoop meer heb in de leverancier die het zou naleveren... ![]() | |
Makrolon | maandag 21 december 2015 @ 17:20 |
Kan je gewoon meelatexen hoor! Zie je niets van en superstrak. | |
jasperve | maandag 21 december 2015 @ 17:40 |
Dat vermoeden heb ik zelf ook. Denk je dat er nog verschil is in het materiaal dat ik ervoor gebruik qua overschilderbaarheid? Aluminium/gegalvaniseerd staal etc. Het komt ook boven de douche te zitten dus het moet zeker waterdampbestendig zijn en niet gaan roesten... | |
mien-moeke | maandag 21 december 2015 @ 19:05 |
Waar is het van/voor? | |
Vonkenboer | maandag 21 december 2015 @ 19:08 |
Wat is het en waar hoort het bij ![]() | |
bleiblei | maandag 21 december 2015 @ 19:14 |
Ik zou dan aluminium gebruiken. Hecht denk ik minder, maar je komt er doorgaans toch niet in de buurt en het is beter tegen vocht bestand. | |
Metalfreak | maandag 21 december 2015 @ 22:15 |
Voor ophanging van een spiegel. Maar we hebben ein-de-lijk iets gevonden wat hoogstwaarschijnlijk gaat werken... | |
mien-moeke | maandag 21 december 2015 @ 22:29 |
Ik ken heel veel beugeltjes etc. voor het ophangen van een spiegel, maar dezen heb ik nog nooit gezien.... Succes met de waarschijnlijke oplossing. | |
mien-moeke | maandag 21 december 2015 @ 22:34 |
Heb nog even gezocht... 1 ding gevonden. http://nl.aliexpress.com/(...)ant/32475013311.html Let vooral even op de prijs ![]() | |
Metalfreak | maandag 21 december 2015 @ 22:51 |
Haha, om over de automatische vertaling nog maar te zwijgen: Ja, dat maakt het meteen een stuk duidelijker ![]() | |
Tom_ | dinsdag 22 december 2015 @ 23:15 |
Vast een domme vraag, maar ik stel hem toch maar. Ik heb hier een geberit UP320 inbouwreservoir wat ik nog ga plaatsen, dit wordt aangesloten op een afvoer die ik ook opnieuw ga leggen op de begane grond. Door een ligger onder de betonnen broodjesvloer komt de afvoer op 2 cm na net niet in het midden van de ruimte uit, ik hoop op een simpele manier het reservoir toch te kunnen centreren om het tegelwerk straks mooier uit te laten komen. Kan ik het meegeleverde geberit verloopstuk van 90/110 ook vervangen voor een excentrische verloopring zodat ik met de 90mm buis wel in het midden vd ruimte uitkom, of zijn er nog bezwaren om dit meegeleverde deel te laten vervallen? ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 22 december 2015 @ 23:38 |
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Of zit er iets aparts in dat meegeleverde verloopstuk? | |
archito | dinsdag 22 december 2015 @ 23:54 |
Zojuist viel de douchedeur in mijn nieuwe woning opeens uit zijn frame. Behoorlijk balen want daarbij sprong er ook een klein stukje van de rand van de wastafel af. Nu is de vraag waarmee ik de douchedeur weer vast zou kunnen lijmen? Het frame bestaat uit een metalen(?) U-profiel over de hele lengte van de deur, de deur is van glas en zat in het U-profiel vastgelijmd. Ik vermoed een bepaald type pattex montagekit maar weet niet welke hier het beste en krachtigst voor is? | |
Piger | woensdag 23 december 2015 @ 06:23 |
Zijn wel 100 stuks dus voor alle toekomstige spiegels in je leven | |
bleiblei | woensdag 23 december 2015 @ 10:08 |
Zonder goed te zoeken zou ik gaan voor een bruislijm, iets wat beter lijmt ben ik nog niet tegen gekomen, het is alleen wel rotzooi dus ben er voorzichtig mee voordat je glazen deur vol zit met troep. Maar via de lijmwijzer van Bison kom ik uit bij 2 componenten-epoxy (lijmt trouwens idd. nog beter bedenk ik mij net ![]() Maar kijk even via: http://www.bison.nl/nl-nl/advies/lijm-en-kitadviseur/ Ik heb ingevuld Glas met Aluminium verlijmen in badkamer, maar ik weet natuurlijk niet welk materiaal profiel je precies hebt. Qua merk lijm/kit ben ik trouwens fan van Zwaluw/den Braven. Maar goed, dat is voor iedereen anders. | |
Lucky_Strike | woensdag 23 december 2015 @ 10:18 |
Bij het plaatsen van onze toilet kwam de afvoer ook niet netjes uit en toen is er een verloopstuk op de afvoer geplaatst. Is dat geen makkelijker optie voor jou? | |
Saisai | woensdag 23 december 2015 @ 11:07 |
Weet iemand hoe die klemring heet in het binnenwerk van een kraan die er voor zorgt dat de kraan los van het onderstel kan bewegen? Er zit een gaatje in waarmee je hem met een schroefje achterin de kraan kunt vastzetten. Ik moet hem vervangen, de kraan wordt wat wankel. | |
Barrah | woensdag 23 december 2015 @ 15:44 |
Kijkt eens: Nog bedankt voor de tip over de spotjes! Vandaag even doorgepakt met de laatste loodjes. Na twee jaar eindelijk niet meer in het schemer douchen. En ook maar eens het simpele peertje vervangen door een plafonnière ![]() | |
archito | woensdag 23 december 2015 @ 23:39 |
Bedankt! Ik vermoed dat de huidige deuren gelijmd waren met een gewone transparante montagekit die elastisch blijft. Wellicht is dat voldoende, al dan niet een extra sterke variant. Hopelijk ligt dadelijk niet mijn hele wastafel aan diggelen. ![]() | |
koffielepel | donderdag 24 december 2015 @ 07:57 |
Polymax transparant kit zou mijn eerste gok zijn. Maar als de deur in een verticale u hangt dan komt er een hoop kracht op. Ik zou met deze vraag even langs een sanitair/badkamer zaak gaan. Voor hetzelfde geld valt ie volgende keer op eventuele vrouw/kind die hem niet kunnen houden. ![]() | |
Saisai | vrijdag 25 december 2015 @ 00:12 |
niemand? ![]() | |
bluemoon23 | vrijdag 25 december 2015 @ 00:17 |
Zoek hier eens bij http://www.vervangingsmarkt.nl/kraanonderdelen.html ![]() | |
usernaamvergeten | vrijdag 25 december 2015 @ 08:47 |
Interessanter is welke kraan je hebt (typenummer). Dan zoek je daar het juiste onderdeel bij. | |
archito | maandag 28 december 2015 @ 21:49 |
Heeft iemand ooit met dit apparaat gewerkt?![]() Een skandia 3 in 1 afstands-/balken-/leidingmeter. Ik heb alleen géén idee hoe je een leiding moet meten en wat hij dan weergeeft. De handleiding geeft alleen aan dat dit apparaat het kan maar niet hoe. En op internet word ik tot nu toe ook niet veel wijzer. | |
Atmoz | dinsdag 29 december 2015 @ 14:05 |
Heeft iemand een goed idee om gaatjes (laten we zeggen 5mm) te boren in 2mm dik RVS? Hieronder wat foto's om het idee te verduidelijken: ![]() ![]() De gaten (totaal een stuk of 50) moeten door het ronde gedeelte én door het (vanaf de oppervlakte/buitenkant gezien) schuine gedeelte in de binnenkant. ![]() Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder iets (zichtbaar) te beschadigen (uitschieten met boor) etc? Ik denk sowieso de kolomboor gebruiken, maar dan verder? Kan zo'n boortje er tegen om eerst recht (haaks op het ronde gedeelte) te boren, en even later schuin aan te komen op het RVS? (aan de binnenkant). Ik ben me echt aan het afvragen of ik hier een goeie van krijg ![]() ![]() Thanks voor het meedenken! | |
janus84 | dinsdag 29 december 2015 @ 14:45 |
Schilderstape erop, makkelijk met aftekenen en daarnaast zorgt het voor 'grip' | |
Atmoz | dinsdag 29 december 2015 @ 14:54 |
Thanks! Ik was al aan het denken om een soort mal te maken van een iets grotere koker, met daar een gat in (of zelfs een buisje op gelast om de boor nog beter te "sturen"). Maar misschien lukt het met schilderstape ook ja ![]() Dan heb ik wel nog dat probleem met dat "scheef boren" in het 2e gedeelte. Breekt daardoor die boor niet meteen af? Ik denk zelf namelijk dat dat nog best eens een probleem kan zijn... | |
Sounddragon | dinsdag 29 december 2015 @ 14:56 |
Leg een stukkie kabel/leiding onder een plankje en je weet het. | |
Sounddragon | dinsdag 29 december 2015 @ 14:58 |
centerpuntje zetten, en dan boren in een kolom met goede klem op niet te hoge snelheid, een teringscherp boortje en weinig druk. | |
derLudolf | dinsdag 29 december 2015 @ 15:13 |
He SD, wat veel in K&W laatste tijd. Vakantie ofzo? ![]() Hoe bevalt je Stanley spul? ![]() | |
densmee | dinsdag 29 december 2015 @ 17:49 |
Met een centerboortje voor boren en hoge toeren en lage voeding, en doorboren met een 5mm cobaltboor En niet te zuinig met de snijolie want dat rvs keihard | |
derLudolf | dinsdag 29 december 2015 @ 18:17 |
Er zijn toch ook speciale RVS boren? | |
densmee | dinsdag 29 december 2015 @ 18:24 |
Cobalt is daar geschikt voor, maar rvs heeft eigenlijk een hoge voeding nodig om goed te snijden. Maar dat gaat hier niet omdat de boor dan breekt. | |
Atmoz | dinsdag 29 december 2015 @ 18:37 |
Thanks allemaal! Ik ben alvast wat snijolie gaan halen: http://www.heuts.nl/shop/motip-snijboorolie-500ml Dat werd sowieso aangeraden op diverse forums/websites. Morgen maar eens kijken of het een beetje lukt... | |
Sounddragon | dinsdag 29 december 2015 @ 18:56 |
Vakantie idd, maar ik kijk hier wel vaker hoor, ik ben een ekte prutsert ![]() Binnenkort weer een kast maken ![]() En bevalt goed, maar nog niks geks mee gedaan verder.. | |
Weltschmerz | dinsdag 29 december 2015 @ 19:07 |
Geen enkele ervaring mee, maar heb je al met de type-aanduiding specifiek op gebruiksaanwijzingen gezocht? Misschien is er een uitgebreidere handleiding die er niet bij zat omdat hij tweedehands is. Anders plekken zoeken waar je zeker weet dat er een leiding loopt en kijken wat er dan gebeurt, idem met afstanden die je kent. Half uurtje systematisch uitproberen en je bent er wel uit schat ik. | |
Saisai | dinsdag 29 december 2015 @ 21:20 |
Heeft Purschuim ook een aanduiding van kracht? Ik ben op zoek naar purschuim wat slapjes is zodat het mijn papieren model niet uit elkaar trekt. Hoe vind ik dit? Is daar een bepaalde aanduiding voor? [ Bericht 0% gewijzigd door Saisai op 29-12-2015 21:28:01 ] | |
derLudolf | dinsdag 29 december 2015 @ 21:43 |
Voor je beursstand? ![]() Misschien anders op nog dikker karton overtrekken. Hoewel je dan de misschien de fijne vormen niet zo goed krijgt ![]() | |
Saisai | dinsdag 29 december 2015 @ 21:48 |
Dikker karton kan niet, ik gebruik al het dikste ![]() Ik wil het product zelf laten zien, niet de vorm. Anders kunnen mensen alsnog niet zien hoe het eruit komt te zien. Ik ben bang dat de PUR te krachtig is en het model kapot gaat/ zijn vorm verliest ![]() | |
Saisai | dinsdag 29 december 2015 @ 22:12 |
Dit zou moeten werken: http://www.rubson.be/new/(...)/09_WhiteTEQ_BENL_NL | |
Saisai | woensdag 30 december 2015 @ 15:19 |
Ik heb constructielijm gebruikt, wat je ook voor die gasbetonblokken gebruikt. Ik heb nu het gewei ingespoten, het lijkt goed te gaan maar over een uur weet ik het pas zeker ![]() | |
derLudolf | woensdag 30 december 2015 @ 15:28 |
Dat klinkt goed inderdaad. Vrij prijzig ook zeker? Ik hoop voor je dat het lukt ![]() | |
Saisai | woensdag 30 december 2015 @ 15:34 |
Nee valt heel erg mee, zo'n grote bus is 10 euro. Ik weet alleen niet of ik er meerdere keren een klein beetje mee kan spuiten maar daar kom ik wel achter ![]() | |
derLudolf | woensdag 30 december 2015 @ 15:51 |
Bij de Action kun je van door losse tuitjes kopen voor PUR ![]() | |
Saisai | woensdag 30 december 2015 @ 15:53 |
heb ik al meegenomen ![]() | |
derLudolf | woensdag 30 december 2015 @ 16:28 |
En, gelukt? ![]() | |
Saisai | woensdag 30 december 2015 @ 17:29 |
gaat nog steeds goed! Ik heb nu alles (behalve de achterkant) volgespoten met constructielijm. Nu afwachten of hij zn vorm behoud. Het blijft papier.. ![]() | |
Ranja_Ranja | woensdag 30 december 2015 @ 19:41 |
Kan je een plank vurenhout in de lengte netjes doorzagen met bv een decoupeerzaag? | |
Saisai | woensdag 30 december 2015 @ 20:07 |
Kan wel, maar gebruik een fijn zaagje en heb geduld. NIET de zaag duwen. | |
Saisai | woensdag 30 december 2015 @ 20:08 |
Ja heel erg goed zelfs! ![]() | |
derLudolf | woensdag 30 december 2015 @ 20:11 |
Mooi. Hoeveel figuren moet/wil je tentoonstellen? | |
Saisai | woensdag 30 december 2015 @ 20:25 |
Zoveel mogelijk, maar ik weet niet hoe ver ik kom qua tijd. Ik begin bij de populairste en ga dan naar beneden (mensen geven likes). Het hert ligt nu te drogen. Daar ben er erg tevreden over ![]() | |
Ranja_Ranja | woensdag 30 december 2015 @ 23:20 |
Thx, ga het morgen proberen | |
Saisai | woensdag 30 december 2015 @ 23:26 |
succes ![]() | |
Barrah | donderdag 31 december 2015 @ 07:59 |
Als je een bovenfrees hebt kun je die ook gebruiken. Klein groefvreesje gebruiken en geleiding op je machine zetten. Je hebt wat meer verlies dan bij zagen maar het wordt wel kaarsrecht. | |
joepie88 | donderdag 31 december 2015 @ 13:53 |
Ben de woonkamer aan het inrichten en ik heb een paar lampen opgehangen door ze aan het plafond te knopen. Knoop is nergens dusdanig strak dat de kabel echt dubbelvouwt, maar het blijft natuurlijk wel een knoop in een electriciteitskabel. Wat denken jullie? Veilig? ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door joepie88 op 31-12-2015 13:56:40 (verbetering) ] | |
joepie88 | donderdag 31 december 2015 @ 13:55 |
Als je ze hebt, zou je middels twee latten en vier lijmklemmen een geleider kunnen fabriceren, om een en ander nog mooier recht te krijgen. | |
bleiblei | vrijdag 1 januari 2016 @ 22:37 |
Ja, moet kunnen. Bij fabrieksoplossingen van bijv. Ikea zit elektra vaak genoeg nog strakker in elkaar getrokken. De lampen ogen trouwens niet heel zwaar, dus een soort van trekontlasting in het lusje dat door het oogje in het plafond zal niet nodig zijn. Maar bij zwaardere objecten zou ik dat er wel tussen stoppen. | |
Makrolon | zaterdag 2 januari 2016 @ 12:03 |
Je hebt alleen kans dat de lampen minder fel branden omdat er minder stroom doorheen kan. | |
Nixxor | zaterdag 2 januari 2016 @ 12:06 |
![]() Ik denk dat het (gezien de kleine lampjes) geen kwaad kan. Wel zou ik even controleren of in de lamp zelf een trekontlasting zit, oftewel dat de boel niet hangt aan het koperdraad in de kroonsteentjes intern maar de buitenmantel van de draad vastgeklemd zit | |
Stefanovic83 | zaterdag 2 januari 2016 @ 17:07 |
Ik ga binnenkort nieuw veiligheidsbeslag monteren op de houten buitendeuren. Waarschijnlijk moet ik daarvoor nieuwe gaten boren, de oude zullen worden afgedekt door het beslag. Moet ik die gaten of behandelen / vullen om houtrot oid tegen te gaan? Of zal het beslag voldoende bescherming zijn? | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 2 januari 2016 @ 17:16 |
likje grondverf voor de zekerheid kan nooit kwaad. Al zal er niets mee gebeuren. Dus koop niet speciaal wat, zonde van je geld. | |
Barrah | zondag 3 januari 2016 @ 21:17 |
Ik heb een wisselschakeling waarvan ik een van de schakelaars wil vervangen door een dimmer. De uitdaging is dat het opbouw is, gemonteerd op een balustrade van 65mm breed. Het hoeft niet per se weer Busch Jaeger te worden, maar die maximale breedte is wel een harde eis. Het liefst zou ik tevens de verlichting graag vervangen door enkele led-spotjes. Bestaat zoiets? Anders wordt het uitkijken naar een losse dimmer met afstandsbediening voor tussen de schakeling en de verlichting (ook hiervoor zijn tips welkom). | |
Asschen_sukar | zondag 3 januari 2016 @ 21:25 |
Als je met led gaat werken moet je in ieder geval erg goed letten op welke dimmer je koopt. De meeste standaard dimmers werken niet goed met led samen. Let ook goed op hoeveel watt je leds gaan verbruiken, en wat het bereik van je led-dimmer is. Als het om 12v gaat heb je ook kans dat je even naar je transformator moet kijken of deze geschikt is. Je hebt hier een hele range aan spullen waar je eens naar kan kijken. Tot nu toe erg goede ervaringen mee. http://www.miniinthebox.com/nl/schakelaars-sw_c8614 | |
Stefanovic83 | zondag 3 januari 2016 @ 23:32 |
Nog een vraagje. We willen onze achterdeur gaan vervangen. Het is nu een opdek deur (afmetingen 202 x 89,5) maar die zijn nogal lastig 2ehands te vinden tot nu toe. (tips zijn welkom) We overwegen daarom ipv opdek een stompe deur te nemen. Als de maten kloppen kan dat toch gewoon? Of zie ik iets over het hoofd waardoor ik perse alleen opdek zou kunnen nemen? | |
bluemoon23 | maandag 4 januari 2016 @ 00:13 |
Een stompe deur past niet in een opdekkozijn. De sponning van een stomp kozijn is veel dieper, daar valt de deur namelijk helemaal in, plaatje: http://www.skantrae.com/s(...)_en_stompe_deur.aspx Topic hierover: K&W / Opdekkozijn tot stomp vermaken? | |
Luuk84 | maandag 4 januari 2016 @ 09:33 |
Electra noob hier: We zijn bezig met een nieuwbouw woning, nu is het nog niet helemaal duidelijk hoeveel groepen hierin komen, en op hoeveel groepen we uit gaan komen, maar ik zit met een algemene vraag: vanaf hoeveel groepen is 3x25A verstandig? Daarnaast begrijp ik niet waarom er tegenwoordig 12 of meer groepen in een woning moeten zitten. Nu ben ik echt een leek, maar kan iemand mij dit uitleggen? Tegenwoordig zetten ze veel op aparte groep, maar dan nog. | |
Asschen_sukar | maandag 4 januari 2016 @ 09:47 |
Je eerste vraag laat ik aan de kenners over. Waarom er tegenwoordig veel meer groepen nodig zijn dan zeg, 30 jaar geleden, is omdat we nu veel meer stroomverbruikende apparaten in huis hebben. En omdat deze ook nog eens meer stroom vragen dan vroeger. | |
derLudolf | maandag 4 januari 2016 @ 10:35 |
3x25 als je de keuze hebt. Vastrecht is hetzelfde, aansluiten eenmalig iets meer dacht ik. Voordeel is dat je dan krachtstroom hebt, handig als je een inductie kookplaat met 5 pitten allemaal volgas wilt hebben en voor in de schuur: zaagtafels en lasapparaten op 380 kun je vaak voor een prikkie kopen omdat weinig mensen een aansluiting voor 380V hebben. Bovendien is de totale hoeveelheid stroom die je in huis kunt gebruiken hoger tov 1*35A ![]() | |
Luuk84 | maandag 4 januari 2016 @ 10:58 |
1x35A het is 1x40A toch? Zo niet, staat het fout in de documentatie van t huis haha. Ik zit er wel aan te denken om 3x25 te nemen, dan zijn we maar voorbereid. Ik geloof zelfs dat ze je verplichten om die optie te nemen als je op meer dan 8 groepen uitkomt (en dat gebeurd volgens mij heel snel). Even puur de theorie: wij gaan op gas koken. Lasapparaten en zaagtafels ga ik niet gebruiken, heeft het dan nog wel zin? Eigenlijk hebben wij nooit alles tegelijkertijd aan. We hebben nu 3 groepen en er vliegt nooit wat uit. Nu is de kans redelijk aanwezig dat dit wel gebeurd als je gezin wat groter gaat worden, maar is het echt nodig? Of is het door regelgevend zo gegroeid? | |
Chicolade | maandag 4 januari 2016 @ 11:11 |
Waarmee plak ik (afgelakte) MDF plinten het beste tegen de muur? Ik heb nog een halve verpakking Zwaluw Hybrifix (niet genoeg voor alle plinten) en een aantal verpakkingen Pattex 'geen schroeven en spijkers' liggen. Ik heb eerder ergens gelezen dat Zwaluw High Tack de 'beste' optie is voor plinten? Ik ga bestellen bij Toolstation, die hebben het halve assortiment van Den Braaven dus als er een andere, betere optie is hoor ik het graag ![]() | |
derLudolf | maandag 4 januari 2016 @ 11:33 |
Gewoon schroeven met 3,5mm schroeven en die met Typex wit maken. Die paar schroefgaatjes storen mij minder dan een plint die niet strak aan de muur zit. Ze hebben ze hier ook met Hightack vastgezet maar dat vind ik niet mooi. Trapte laatst per ongeluk een los en die heb ik zelf weer vastgeschroefd en dat ziet er stuk strakker uit | |
Chicolade | maandag 4 januari 2016 @ 11:38 |
Ik was van plan de bovenrand vast te kitten met acrylaatkit, want onze muren lopen zo verschrikkelijk scheef, dus dan lijken ze wel 'naadloos'. Ik vind schroefgaten eigenlijk geen porum, en die zou ik dan afsmeren met houtvuller en dan moet ik alsnog alle plinten gaan lakken omdat je anders verschil blijft zien ![]() ![]() | |
usernaamvergeten | maandag 4 januari 2016 @ 13:12 |
Schroeven ![]() Met lijm krijg je ze toch niet echt goed vast, omdat je ze niet een paar uur stevig tegen de wand kan drukken tot de lijm hard wordt. Dan moet je sowieso gaan schilderen, want ongeschilderde acrylaatkit wordt smerig en geel/zwart. | |
machtpen | maandag 4 januari 2016 @ 13:19 |
Tacken is het mooiste voor plinten maar dan moet je wel een zware op lucht hebben. In de bouwmarkt hebben ze dopjes die je op schroeven kunt zetten dan zie je er ook niks meer van de schroeven. Acrylaatkit moet je niet mee willen werken , gebruik een beglazings of polymeer kit. De all in one kit van de action (4 euro) is een hele fijne polymeerkit om mee werken. | |
Barrah | maandag 4 januari 2016 @ 13:28 |
Ik zou een bus montagekit halen die je in een kitspuit kunt gebruiken. Daarmee plak je werkelijk alles. Stevig aandrukken, even vasthouden en het zit muurvast. Met een spuit kun je lekker doorwerken. Op plekken waar je muren erg krom zijn kun je er iets zwaars tegenaan zetten of alsnog een enkele schroef gebruiken (die je vrij makkelijk kunt wegplamuren). Kiertjes kun je achteraf opvullen met acrylaatkit. Voor het gemak en toch een mooie afwerking zou ik de laatste laklaag altijd aanbrengen als de plinten op de muur zitten. Zo kun je eventuele kit en plamuur nog wegwerken. | |
Barrah | maandag 4 januari 2016 @ 13:31 |
Typex? ![]() Jij bent zeker zo iemand die schroefgaten in het plafond opvult met tandpasta? ![]() | |
Chicolade | maandag 4 januari 2016 @ 13:45 |
I beg to differ ![]() Sowieso met een kitspuit, werkt veel prettiger. Achteraf had ik begin van de verbouwing gewoon een goede kitspuit moeten halen, ik werk nu met een budgetmodelletje en die is zijn geld al meer dan waard geweest. Wat zwaars tegenaan zetten is een goede, ik heb nog wel wat zakken cement om de plint op zijn plek te houden. We hebben gelukkig relatief korte plinten (2.4m per stuk) dus ik hoop dat we er geen halve dagen tegenaan hoeven te drukken. Mijn ervaring met de hybrifix (MS polymeerkit) in de badkamer was dat deze na een minuut of 2 al sterk genoeg was om de zwaartekracht te weerstaan en de plafondplinten op zijn plaats te houden ![]() Ik hoop dat de kiertjes allemaal achter meubels vallen, dan zie je ze ook niet ![]() Noted, geen acrylaatkit dus. Jammer, daar had ik nog wel een paar bussen van staan ![]() | |
bluemoon23 | maandag 4 januari 2016 @ 15:59 |
Ja, je kookt nu op gas, en nu heb je geen machines die 3 fasen nodig hebben. Maar als je nu bij aanleg 3 fasen aanvraagt bij de netbeheerder en een 3 fasen groepenkast aanvraagt, dan kost het je nu misschien ¤150/200 meer bij aanleg, voor gebruik later kost het niets extra. Als je het later weer wilt aanpassen ben je aardig wat meer kwijt. | |
derLudolf | maandag 4 januari 2016 @ 16:04 |
Precies dit Luuk. Beter mee verlegen als om verlegen ![]() | |
bluemoon23 | maandag 4 januari 2016 @ 16:12 |
Mijn buurman is timmerman, en is dus vaak aan het hobbyen en aan het werken met machines thuis. Toen wij samen onze 2 onder 1 kap lieten bouwen een paar jaar geleden nam hij geen krachtstroom "want daar heb ik geen machines voor", en "het is duurder bij aanleg". Nu kijkt hij af en toe jaloers naar mijn krachtstroommachines die tweedehands vaak nog goedkoper zijn dan vergelijkbare machines op 230V ![]() | |
Luuk84 | maandag 4 januari 2016 @ 16:20 |
Duidelijk verhaal. Ik neigde er al naar met oog op de toekomst. Ook omdat de meerkosten wel meevallen.Nog steeds vind ik 16 groepen in je huis overdreven en zie ik hier persoonlijk echt het nut niet van, maar dat zal komen door mijn beperkte kennis ![]() | |
derLudolf | maandag 4 januari 2016 @ 16:35 |
Je hoeft natuurlijk ook geen 16 groepen in een keer, maar ga maar es tellen... Je bouwt wat nieuws, dan kun je beter het jezelf wat makkelijker maken toch? Wasmachine Droger Koelkast+afzuigkap Oven(s?) Vaatwasser. Bij dan zou ik in de schuur/garage 2 groepen willen, 1 in keuken, 1 woonkamer, slaapkamers en badkamers een aantal (waterbed? Zonnebank weet ik veel). Dan zit je zo op 12 groepen. | |
bluemoon23 | maandag 4 januari 2016 @ 16:57 |
Koelkast+afzuigkap hoeft natuurlijk niet met z`n 2en alleen op 1 groep. De aansluitwaarde van een moderne koelvriescombi komt niet boven de 150w uit, afzuigkap iets van 250w (en dan heb je geen kinderachtig ding). Daar kan best een dubbele wandcontactdoos bij op voor bijvoorbeeld een koffiezetapparaat in de keuken. | |
derLudolf | maandag 4 januari 2016 @ 17:09 |
Oh dat wist ik niet dat het zo weinig was. Maar goed, als je es in de keuken een dubbele frituur neerzet of je hebt een leuke grill, elektrische pizzaoven etc. | |
bleiblei | maandag 4 januari 2016 @ 18:15 |
Zonnepanelen moeten boven 2kw ook een eigen groep. Maar imho heb je die dingen zelden te veel. Ik heb er nu 8, maar zou er nu al graag 3 meer hebben gehad. | |
usernaamvergeten | maandag 4 januari 2016 @ 19:59 |
Vroeger deden ze niet anders. Jaren '70 bouw plinten, die krijg je met grof geweld nog niet los. Enorme spijkers werden er gebruikt, daar kan een schroef niet tegen op. Voor steen kan je stalen nagels gebruiken: ![]() Ik heb er een van Ecotools, was geloof ik 4 euro en die doet het echt fantastisch. Beglazingskit is inderdaad voor ramen, maar die wordt niet vies en verkleurd niet. Neem dan wel een overschilderbare variant, ik kan beglazingskit van Soudal aanraden. Normaalgesproken gebruik je acrylaatkit, maar als je niet meer gaat schilderen kan dat niet. Acrylaatkit altijd overschilderen, want dat wordt anders vies en geel. | |
Makrolon | maandag 4 januari 2016 @ 20:08 |
Met een omvormer van meer dan 600 watt moeten zonnepanelen al op een eigen groep. ![]() | |
Piger | maandag 4 januari 2016 @ 21:16 |
Zou niet weten waarom een inductieplaat niet gewoon op een 1x35A aansluiting zou kunnen. Als het echt niet nodig is dan is elke euro weggegooid geld. Wat vragen ze als extra bedrag? | |
bluemoon23 | maandag 4 januari 2016 @ 21:21 |
Komt ie nu mee ![]() Ik heb ook rondom een paar kozijnen afgekit een paar jaar geleden, zonder daarna te schilderen, dat wordt nu inderdaad geel...... | |
Saisai | maandag 4 januari 2016 @ 21:22 |
Dan schilder je het toch alsnog? ![]() | |
derLudolf | maandag 4 januari 2016 @ 21:29 |
Kan wel. Maar of ik nou ¤200 uitgeef aan een drie fasen (3L 1N) aansluiting of ik geef dat geld uit aan een fornuisgroep (2L 2N) | |
bluemoon23 | maandag 4 januari 2016 @ 21:42 |
Dat is werk ![]() schilderen is niet mijn favoriete hobby.... | |
Luuk84 | dinsdag 5 januari 2016 @ 08:38 |
Voor 3 fase? ik dacht rond de 250/300 euro. | |
Pinklady89 | dinsdag 5 januari 2016 @ 08:48 |
Ik heb in mijn keuken 2 TL-lampen. Eén doet het perfect, maar in de ander zit geen buis. Iedere keer als ik er een nieuwe buis in doe (2x geprobeerd nu), springt die buis in 1000 stukjes niet heel lang nadat ik het licht aan doe. Wat zou het probleem kunnen zijn? Is de armatuur niet goed? | |
derLudolf | dinsdag 5 januari 2016 @ 08:50 |
Zou kunnen, of een probleem met de starter misschien? Misschien verkeerde starter bij het verkeerde wattage vd lamp? Na wat gegoogle denk ik dat je voorschakelapparaat is overleden, dan kun je het beste een nieuwe armatuur kopen Trouwens, TL buizen in huis? ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door derLudolf op 05-01-2016 09:00:20 ] | |
Barrah | dinsdag 5 januari 2016 @ 11:41 |
Vertel mij wat! Een jaar of 8 geleden heb ik in mijn toenmalige appartementje verschillende plinten verwijderd die boven de ramen waren aangebracht om gordijnrails op te hangen. Die spijkers gingen ruim 5cm het beton in. Alleen met grof geweld los te krijgen ![]() | |
Asmodeus. | dinsdag 5 januari 2016 @ 12:25 |
Klussers, In onze meterkast zit geen stopcontact, en ons modem wordt momenteel gevoed door een stekker die charmant door de gang loopt. Ik wil de stekker door het plafond trekken zodat 'ie boven in het stopcontact kan. Kan ik gewoon een verlengsnoer kopen, de stekker eraf knippen en later de draadjes weer aan elkaar doen? Of is dat te simpel gedacht ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Asmodeus. op 05-01-2016 12:25:38 (typo) ] | |
derLudolf | dinsdag 5 januari 2016 @ 12:29 |
Of een stopcontact in de MK plaatsen... Kabel doorknippen en met kroonsteentje weer aan elkaar zetten mag niet, dan kun je beter de (contra)stekker er even afhalen. Of er af knippen en een nieuwe monteren indien het bom gegoten stekkers gaat. | |
Asmodeus. | dinsdag 5 januari 2016 @ 12:34 |
Ok, dus dan moet ik een stekker hebben die je uit elkaar kan halen zodat 'ie door een dunne pvc buis kan. Kan dat met normale stekkers/verlengsnoeren? Edit: ik zie het al. Een stekker die je eraf kan schroeven zodat de draden vrijkomen, door de leiding halen, en aan de andere kant weer monteren. Dank! [ Bericht 7% gewijzigd door Asmodeus. op 05-01-2016 12:40:42 ] | |
Pinklady89 | dinsdag 5 januari 2016 @ 12:54 |
Eh ja. Boven het aanrecht. Is dat zoiets raars? | |
Inbox4me | dinsdag 5 januari 2016 @ 14:07 |
http://www.energieveilig.nl/data/docs/stekker_monteren.pdf | |
Burdie | dinsdag 5 januari 2016 @ 14:44 |
Hoi! Ik wil graag een wandlamp maken, bestaande uit een houten figuur met daar achter een (led) lamp. Het houten figuur wordt geverfd, dus het hoeft geen 'mooi' hout te zijn. Ik heb vanmorgen met een restje spaanplaat dat we nog hadden liggen uitgeprobeerd of het wordt zoals ik in mijn hoofd heb, en dat wordt het ![]() ![]() | |
derLudolf | dinsdag 5 januari 2016 @ 15:04 |
Het moet dus wel 'mooi' zijn ![]() Ik zou kiezen voor MDF, dat kun je super glad afwerken. Als je dat mooi lakt, lijkt dat erg mooi denk ik. Voor het verven, MDF afnemen met thinner omdat er een waslaagje op MDF zit. De randen eerst even in verdunde grondverf zetten, het zuigt nogal wat verf op. Daarna alles gewoon in de grond en vervolgens aflakken. Op het internet staan veel manier geschreven hoe je dit mooi kunt krijgen. http://www.allesovermdf.nl/schilderen-van-mdf/ http://www.woodworking.nl(...)om-mdf-te-behandelen Alabastina legt het ook uit, uiteraard met eigen producten. http://www.alabastine.nl/product/mdf-2in1-grondverf/ Die grondverf zou ik niet kopen, je hebt voor hetzelfde geld ook een liter Sikkens grondverf. http://www.budgetverf.nl/(...)bbol-primer-express/ | |
Burdie | dinsdag 5 januari 2016 @ 15:09 |
Mja, het moet inderdaad wel mooi zijn, maar het hoeft geen tropisch hardhout oid te zijn, bedoel ik ![]() MDF zuigt inderdaad als een malle, ik heb eens de zijkant van een kastdeur geverfd, na 1 laag leek het net alsof ik er niks mee had gedaan ![]() | |
Barrah | dinsdag 5 januari 2016 @ 15:41 |
Randen van mdf goed gladschuren en daarna insmeren met houtlijm. Daarna nog een keer schuren en je kunt het superstrak afwerken. Ik gebruik zelf meestal mdf-grondverf (GPK-huismerk). Waslaag verwijderen is niet echt nodig. | |
Barrah | dinsdag 5 januari 2016 @ 15:41 |
Hoe dik moet het hout zijn? Je zou ook underlayment of berkentriplex kunnen nemen. | |
Burdie | dinsdag 5 januari 2016 @ 15:43 |
Milimeter of 8, zoiets? | |
derLudolf | dinsdag 5 januari 2016 @ 15:52 |
9mm dan ![]() | |
Barrah | dinsdag 5 januari 2016 @ 16:35 |
8 is ook verkrijgbaar (heb het hier toevallig liggen) maar is wel erg dun en flexibel. Om hier iets zinnigs over te zeggen moet je iets meer vertellen over het ontwerp ![]() | |
machtpen | dinsdag 5 januari 2016 @ 16:39 |
Bij de houthandel een reststukje goede multiplex ophalen. Kost maar een paar euro. | |
derLudolf | dinsdag 5 januari 2016 @ 16:41 |
Oh k dacht zo'n lompe TL bak aan het plafond. Das niet bepaald sfeerverlichting ![]() | |
Makrolon | dinsdag 5 januari 2016 @ 17:07 |
Ik moet een krachtstroom aansluiting maken, lengte vd kabel is 80 m vanaf de meterkast, t word een 16 A aansluiting en er komt een apparaat aan met een motor van 14A, gaat dit lukken met 5x2.5 mm2 of moet ik toch 5 x 4 mm2 pakken? Normaal zou ik gewoon de dikkere pakken maar prijsverschil is aanzienlijk ![]() | |
mien-moeke | dinsdag 5 januari 2016 @ 17:09 |
Ik neem aan dat je mm2 bedoelt? http://www.draka.nl/Kabulator-nl Lijkt erop dat je zelfs beter 6mm2 kunt nemen. | |
Makrolon | dinsdag 5 januari 2016 @ 18:30 |
Haha ja, had al geedit maar net te laat dus. Hmm, word een duur kabeltje dan. :/ ik dacht dat ik met 4mm2 sowieso safe zou zitten.. | |
derLudolf | dinsdag 5 januari 2016 @ 18:33 |
Kaching | |
Gia | dinsdag 5 januari 2016 @ 18:52 |
Wij zijn bezig met de verbouwing van een jaren 30 woning, sinds april, en in de keuken zijn het raamkozijn en de deur behoorlijk rot aan de onderkant. Zijn nog authentieke deur en raam en zou ik graag, voorlopig, behouden. Is die houtrot weg te werken dmv weghalen, 'houtrot stop' en dan opvullen met kneedbaar hout, of kan ik beter een deel weghalen met de multitool en vervangen door stuk hout te lijmen? Waarschijnlijk gaan we het op den duur wel vervangen door compleet nieuwe deur en ramen, maar dat zit er nu financieel, eigenlijk nog niet in. Garage aanbouwen heeft de prioriteit, plus boeiboorden, goten, gevel. | |
Asmodeus. | dinsdag 5 januari 2016 @ 18:52 |
Thanks. Toch maar besloten om door een kennis met verstand van dit soort dingen een stopcontact te laten plaatsen. | |
Fixers | dinsdag 5 januari 2016 @ 19:04 |
Ik wil mijn kamerthermostaat een stukje verplaatsen, hij hangt net in de weg om een foto mooi op te hangen. Een cm of 20 naar beneden of opzij zal enorm schelen. Alleen dat ding zit op een inbouwdoos gemonteerd, waardoor ik met een groot gapend gat in mijn muur blijf zitten dat net zichtbaar zal zijn. Zijn daar nette onopvallende afdekkingen voor? | |
bbtb77 | dinsdag 5 januari 2016 @ 19:16 |
Kunt de foto er toch voor hangen? | |
Fixers | dinsdag 5 januari 2016 @ 19:18 |
Foto wordt een Ixxi, die zijn niet helemaal dicht en de thermostaat zit net op de rand. | |
machtpen | dinsdag 5 januari 2016 @ 19:31 |
Gat kun je natuurlijk gewoon dichtstuccen. | |
Makrolon | dinsdag 5 januari 2016 @ 21:50 |
Hmm, als ik daar die berekening doe komt er uit dat 2.5 mm2 ook kan? | |
Makrolon | dinsdag 5 januari 2016 @ 21:54 |
![]() | |
Maquez | dinsdag 5 januari 2016 @ 22:00 |
afhankelijk van het stuk dat rot is kan je het misschien inderdaad oplossen met kneedbaar hout. Je kan ook het stuk eruit zagen en vervangen voor een nieuw stuk. Als het gehele deel rot is dan moet je even kijken of je de hele onderdorpel kan vervangen. De laatste optie is het mooiste en het beste. Maar zoals je aangeeft; jullie willen het een keer vervangen, als dat volgend jaar is of over 2 jaar kan je financieel gezien misschien het beste voor het kneedbare hout kiezen ![]() | |
Fixers | dinsdag 5 januari 2016 @ 22:38 |
De netste oplossingen is een nieuwe inbouwdoos plaatsen en de leiding in de muur omleggen. Maar om een hele gipswand hier voor open te trekken zie ik niet zitten. | |
sibella2 | woensdag 6 januari 2016 @ 08:12 |
Na spoedverbouwing hier hebben we, 1 jaar later, nog 1 deur in de grondverf staan. Nu wil ik deze schilderen met krijtverf, kan ik die krijtbord er gewoon overheen schilderen of moet ik eerst een laag gewone verf erop doen? Bedankt! ![]() | |
Puala | woensdag 6 januari 2016 @ 08:17 |
Krijtverf kan op grondverf. Krijtverf heeft wel altijd 2 lagen nodig, maar mijn ervaring is dat het met 3 prettiger schrijft ![]() | |
mien-moeke | woensdag 6 januari 2016 @ 09:27 |
Klopt. Had o.a. kortsluitfactor vergeten. | |
derLudolf | woensdag 6 januari 2016 @ 10:30 |
Geen idee wat voor motor er aan komt het hangen en of deze een soft-start heeft. Als je bij die calculator een C automaat aanvinkt, moet je wel een kabel van 4mm² | |
RedFever007 | woensdag 6 januari 2016 @ 16:12 |
Even een vraagje over LED spot Ik heb bij de bouwmarkt een hele tijd geleden zo'n standaard set van 3 ledspots gekocht als verlichting in de hal voor een nog nader t ebouwen kapstok. Na enig "testen" vind ik ze veel te fel. Zelfs 1 spot geeft al meer dan genoeg licht. Blijkbaar gaat het om 240 lumen per lamp, 3k Kelvin. 3 watt per lamp. Ik weet nog dat ik dacht "ohh 3 watt dat zal wel sfeervol zijn" ![]() ![]() Ik heb één van die lampen opengemaakt. Binnenin de lamp zie ik een ronde schijf met daarop de leds gesoldeerd. Gok ik althans, het zijn er 15 stuks. Kan ik er een paar van die dingen afslopen om zo minder led's te hebben die licht geven? of is het hele ding dan stuk? Iemand ervaring met filters/folie om de lampen minder licht te laten uitstralen? of moet ik gewoon andere led spots gaan aanschaffen? | |
Chicolade | woensdag 6 januari 2016 @ 16:18 |
Is het heel toevallig een LED met een G4 fitting? Dan kan je er gewoon (indien je transformator dat toestaat natuurlijk) een lager aantal lumen in doen ![]() ![]() | |
RedFever007 | woensdag 6 januari 2016 @ 16:27 |
nope: ![]() Even van dat bruine tape over één van de lampen geplakt (dat filter afdekplaatje zeg maar) met dit als resultaat: ![]() Stuk beter al ![]() ![]() | |
bleiblei | woensdag 6 januari 2016 @ 17:24 |
Het zou niet mijn oplossing zijn ![]() En ik denk dat wel mee valt, maar houd de warmteontwikkeling van het spotje in de gaten. Die tape zal vast niet heel goed tegen warmte kunnen. Wat betreft de gezelligheid van de lampjes helpt minder leds niet. Het issue zit in de lichtkleur. 3000 k is vrij koud, 2700 of misschien zelfs 2300 k is stukken zachter qua kleur. | |
bluemoon23 | woensdag 6 januari 2016 @ 17:31 |
Even vonkenboer hierheen trekken....
| |
Vonkenboer | woensdag 6 januari 2016 @ 18:02 |
Welke installatiemethode pas je toe ? Klopt die wel ? ![]() | |
sibella2 | woensdag 6 januari 2016 @ 18:04 |
![]() | |
Puala | woensdag 6 januari 2016 @ 18:06 |
Ik heb ervaring met 3 merken en heb geen verschil gemerkt eigenlijk ![]() | |
sibella2 | woensdag 6 januari 2016 @ 18:08 |
Thanks! Action of Hema it is! | |
Makrolon | woensdag 6 januari 2016 @ 19:29 |
Het komt in een kabelgoot te liggen en in buis. Maar bij die calculator was t of dit of in de grond. Maar volgens .ij kan ik wel concluderen dat als ik 4mm2 pak ik goed zit toch? Heb een andere site gevonden waar t alweer wat goedkoper is. Bedankt voor de input trouwens allemaal! (y) | |
Gia | donderdag 7 januari 2016 @ 16:02 |
We hebben ook nog een deur in de bijkeuken, waar ik liever een raam wil. Daar zitten dezelfde ruitjes in, als in de keuken. Zou die over kunnen zetten. Latje weghalen met multitool en dan i.p.v. de rotte latjes in het keukenraam. De latjes zijn ongeveer 1 cm2 x 23 cm. Dat kan ik, denk ik, niet spijkeren. Wat is dan de beste lijm die ik kan gebruiken? Binnen en buiten. Hoeveel ruimte moet ik laten tussen zo'n latje en het ruitje? En waarmee vul ik dat dan op? Ik ken wel iemand die dat kan repareren, maar volgens mij gaat daar veel tijd in zitten. Dus uurloon. En ik denk dat ik dat ook zelf wel kan. Wil er morgen aan beginnen. Dan hoop ik het na het weekend in elk geval winddicht te hebben. Kan nu een vinger onder sommige ruitjes doorsteken. Echt erg! | |
usernaamvergeten | donderdag 7 januari 2016 @ 17:26 |
Want? Nee, dat moet je dus echt niet doen! Lijkt mij een verstandige keuze gezien de rest van jouw post ![]() | |
Gia | donderdag 7 januari 2016 @ 23:14 |
Dat zijn ze nu ook niet. Ze zijn, volgens mij, nog origineel. Dus van 1935. Ik ben bang dat ze splijten. | |
Burdie | vrijdag 8 januari 2016 @ 11:07 |
Weet iemand of het mogelijk is om een 'oude' kleur verf na te bestellen? Het gaat om een flexa kleur van een aantal jaar geleden, wellicht worden de mengverhoudingen ergens in een database opgeslagen? | |
Chicolade | vrijdag 8 januari 2016 @ 12:03 |
Heb je een staaltje/restje van de verf, of een kleurnummer? Bij een verfhandel kunnen ze elke willekeurige kleur maken, in de bouwmarkt is het misschien wat lastiger maar daarvoor kan je gewoon de winkel binnenlopen. | |
derLudolf | vrijdag 8 januari 2016 @ 12:11 |
Als je de naam hebt van een kleur kunnen ze hem zo bijmaken. Zo laat mijn pa verf van Sikkens mengen in een Histor kleur ![]() ![]() | |
Burdie | vrijdag 8 januari 2016 @ 12:12 |
Ja, ik heb er nog zo'n klein (proef?) tubetje van. En ik weet ook het kleurnumer en de precieze naam. Helemaal goed dus! Bedankt voor de reacties ![]() | |
derLudolf | vrijdag 8 januari 2016 @ 12:17 |
Ja de grotere verfzaken hebben volgens mij alle collecties wel in de mengcomputer hebben staan. Bouwmarkt(je) bij m'n ouders heeft bv alleen Wijzonol en RAL erin staan. Gewoon een verfwinkel opzoeken dus | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 8 januari 2016 @ 18:27 |
Vraagje. Deze had ik nog liggen. Is dit een halogeendimmer of een "gewone" dimmer? ![]() | |
Volvoman | vrijdag 8 januari 2016 @ 18:37 |
Er staat op dat het voor gloeilampen is. Verder heb ik er geen verstand van. | |
derLudolf | vrijdag 8 januari 2016 @ 18:41 |
Voordat je 60W aan halogeen hebt, heb je ook al behoorlijk wat licht. Geen idee of gloeilampen en halogeen een ander soort gloeilamp hebben. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 8 januari 2016 @ 18:48 |
Ik bedoel eigenlijk: ik heb ooit een speciale dimmer gekocht om een halogeensysteem met trafo te dimmen. En ik vroeg me af of dat deze was. (Ja, mijn klushok is een zooitje ![]() | |
bluemoon23 | vrijdag 8 januari 2016 @ 20:28 |
Ik heb even mijn Google aan geslingerd ![]() http://www.ehmann-gmbh.de/de/produkte/unterputz-dimmer.html http://www.ehmann-gmbh.de(...)_Domus_3000x0000.pdf Handleiding: http://www.ehmann-gmbh.de(...)02.00_5-sprachig.pdf Even proberen of het werkt. angaben ohne gewähr ![]() | |
Erik | zaterdag 9 januari 2016 @ 20:43 |
Isolatievraag: een hellend pannendak van binnenuit isoleren waarbij allen gaas aanwezig is (en uiteraard de pannen). Ik zat te denken om aan het einde van de gordingen tussen de gordingen in underlaymentplaten te bevestigen (met hoekjes vastzetten) en vervolgens 8cm PIR platen ertegenaan (B-keus platen met aan beide kanten een aluminium laag). Aan de binnenkant hoeft er geen afwerking plaats te vinden. Dus van buiten naar binnen: pannen - gaas - underlayment - PIR platen De vraag: moet er ergens folie tussen de lagen en zo ja, waar en welke (dampopen/dampdicht)? | |
Cybersijp | zondag 10 januari 2016 @ 15:55 |
Ga maar voor 6mm2, hier een link naar een naar mijn idee goede aanbieding: http://www.elektroproduct(...)045%20/%203166045%22 In het licht van je flinke garage zou ik zelf een kleinere groepenkast/verdeler daar installeren . nu krap aan neer leggen en tot de conclusie komen dat het niet genoeg is zonde. a) van het werk b) van de centen Denk dat je 25A afgezekerd bent in je kast thuis ?, dan moet een kast met max 16 A wel lukken [ Bericht 12% gewijzigd door Cybersijp op 10-01-2016 16:07:04 ] | |
tiho1 | zondag 10 januari 2016 @ 18:44 |
De naden aftapen is voldoende. De aluminium cachering is namelijk de dampdichte laag. Metaal is oneindig dampdicht veel meer als een folie. | |
Makrolon | zondag 10 januari 2016 @ 21:43 |
Het is niet voor mijn garage ![]() ![]() | |
xaban06 | maandag 11 januari 2016 @ 17:40 |
Ik ben op zoek naar een stroomkabel waarvan de ene kant een Wieland GST18 aansluiting heeft en de andere kant C19, echter kan ik het nergens vinden. Bestana deze uberhaupt? Iemand die mij hiermee kan helpen? | |
Ranja_Ranja | dinsdag 12 januari 2016 @ 14:25 |
Heb zo'n soort plug gekocht om gordijnen op te hangen aan mn gipsplafond: ![]() Probeer die dingen dus te bevestigen maar draai ze dus kapot ![]() | |
Makrolon | dinsdag 12 januari 2016 @ 14:41 |
Ik zou efde goeie hollewandpluggen halen. Deze: ![]() Hebben ze gewoon bij de gamma. | |
bleiblei | dinsdag 12 januari 2016 @ 14:49 |
Zeker voor gordijnen ![]() Die zijn nog best zwaar nml. | |
Chicolade | dinsdag 12 januari 2016 @ 15:20 |
Is je plafond hol, of gestuct? Dit soort pluggen zijn bedoeld voor wanden/plafonds die bedekt zijn met gipsplaten, waarbij er achter de gipsplaat minstens x cm aan ruimte is (dus holle ruimte erachter, als die ruimte er niet is gaan ze idd kapot). Ik heb dit type van Toggler gekocht, waar je niet voor hoeft te boren maar de kop 'zelfborend' is. Stond ook expliciet bij dat het alleen met een schroevendraaier gedaan mocht worden, omdat je met een machine teveel kracht zet en ze kapot draait. Als je plafond 'massief' is maar gestuct, dan heb je weer een heel ander soort pluggen nodig ![]() | |
Nixxor | dinsdag 12 januari 2016 @ 16:45 |
Ik kan ze niet vinden, en het lijkt me ook niet erg waarschijnlijk dat ze bestaan. Wat ik zou doen is een Wieland GST18 kabel kopen en hier een C19 aan zetten. | |
Erik | dinsdag 12 januari 2016 @ 19:29 |
Helder, dank je! | |
Ranja_Ranja | dinsdag 12 januari 2016 @ 21:42 |
Thx. Heb andere pluggen gekocht die wel werken ![]() | |
Fixers | woensdag 13 januari 2016 @ 20:00 |
Is het moeilijk om de kabels en contactdozen te vervangen? Ik wil de antennekabels vanaf mijn huiskamer naar de meterkast vervangen door 2 x cat6 met bijpassende inbouwdoos. De afstand tot mijn meterkast is een meter of twee, het trekken van de kabel zal wel lukken. Maar hoe moeilijk is het om zo'n inbouwdoos aan te sluiten? Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? (Ik heb schakelmateriaal van Merten System M). | |
bleiblei | woensdag 13 januari 2016 @ 21:14 |
Hangt van de doos af, maar rocket science is het niet. Qua tool heb je op z'n hoogst zo een prikunit nodig om van die ijzertjes door de draad heen te prikken. Maar dat hangt dus van de doos af ![]() | |
Fixers | woensdag 13 januari 2016 @ 21:26 |
Ik heb al even gezocht, maar kon zo snel niet de instructies van die inbouwdoos vinden. Om stekkertjes aan utp-kabel te zetten heb je ook een speciale tang nodig. | |
Isane | woensdag 13 januari 2016 @ 21:29 |
Vraagje. ik vertrek over een paar maand naar een nieuwbouw huis en ik vroeg me af of dit de goede volgorde is: Muur spacken, pvc leggen en dan de keuken plaatsen? | |
bleiblei | woensdag 13 januari 2016 @ 21:34 |
Klopt, een RJ45 krimptang. Maar voor die doosjes heb je of een klein schroevendraaiertje nodig, of een punchtool (heb het even voor je opgezocht). Dat is zo een ding: http://www.netwerkkabelsh(...)verse/lsa-punch-tool | |
bleiblei | woensdag 13 januari 2016 @ 21:39 |
Klinkt als de meest logische volgorde. Eerst keuken en dan PVC zou ook kunnen. Minder kans op beschadiging vloer, maar moet je de plint er wel later nog onder "klikken". | |
Barrah | woensdag 13 januari 2016 @ 22:29 |
Is niet heel moeilijk. 2x cat6 door één buisje past wel nét (of net niet). Zorg dus in elk geval voor een goede trekveer. En uiteraard de juiste schema's en tangetjes om je contactdozen te verbinden. | |
Stefanovic83 | donderdag 14 januari 2016 @ 07:02 |
De inbouwdoos van de gamma is gewoon zonder apart gereedschap aan te sluiten. Beetje pielen maar het lukt wel. Zie https://www.gamma.nl/asso(...)os-utp-wit/p/B457355 en de handleiding staat erbij | |
Barrah | donderdag 14 januari 2016 @ 07:08 |
Mijn ervaring met huismerk installatiemateriaal, met name het netwerkspul, is dat het rommel is. Zeker als je voor cat6 kiest zou ik de rest ook fatsoenlijk willen hebben. Qua snelheid van je netwerk maar ook bijpassend bij de serie die in de rest van je huis wordt gebruikt. | |
usernaamvergeten | donderdag 14 januari 2016 @ 09:24 |
Altijd punch down nemen. Dat Peha spul wat je in de bouwmarkt koopt moet je elk draadje onder een schroefje doen, dat is echt drama om te monteren en geeft een zeer onbetrouwbaar signaal. | |
Fixers | donderdag 14 januari 2016 @ 10:00 |
De punchdowntool die bleiblei linkte kost maar vijf euro. Dat soort bedragen doe ik niet moeilijk over voor een eenmalig klusje. Een stuk gereedschap van 40 euro zou ik dan weer te duur vinden. Bedankt voor de tip wel, schroefjes lijkt me zowiezo wel gepiel met acht adertjes. | |
Stefanovic83 | donderdag 14 januari 2016 @ 10:20 |
ja makkelijk Was het niet haha. 4 draadjes in het juiste gleufje leggen en houden, en dan een klipje aandrukken. En dat 2x. Signaal is wel prima overigens | |
Reticulum | donderdag 14 januari 2016 @ 16:46 |
In de woonkamer wil ik een koof met spotjes maken. De dubbele WCD zit er al en de bedrading komt van bovenaf. Nu wil ik vanaf de dubbele WCD doorlussen naar een dimmer en vanaf daar verder omhoog voor de verlichting in de koof (spotjes). 1. als de lampen doorverbonden worden en je werkt met lasklemmen moeten deze dan volgens de regels in een opbouw lasdoos komen? Dus voor 3 spotjes ieder een eigen lasdoos? 2. Zouden jullie van spotje naar spotje doorschakelen of 1 centrale doos maken en vanuit daar ieder spotje zijn eigen bedrading? Dit kost meer bedrading maar misschien veiliger? ![]() alvast bedankt! | |
Makrolon | donderdag 14 januari 2016 @ 19:18 |
Een lasdoos boven het middelste spotje en vanuit daar met flexibele rubberkabel naar elk spotje, elk spotje zn eigen lasdoos is niet nodig. Let er wel op dat de kabel warmtebestendig is als je halogeen gebruikt. | |
Vonkenboer | donderdag 14 januari 2016 @ 20:07 |
Of de spots gewoon aan elkaar doorlussen (van spot 1 naar spot 2 naar spot 3) dat mag ook gewoon ![]() | |
Isane | donderdag 14 januari 2016 @ 20:09 |
Thanks ![]() | |
Reticulum | donderdag 14 januari 2016 @ 20:15 |
Mooizo ![]() | |
Ill-Skillz | donderdag 14 januari 2016 @ 21:02 |
2 korte klusvragen Vraag 1: Mijn badkamer wordt verbouwd. Hij zit op de 1e verdieping, boven de meterkast en onder de zolder. Via de meterkast wil ik een viertal leidingen omhoog trekken (utp, wasmachinegroep, 2x loos je weet maar nooit). Nu de badkamer open gaat, lijkt dat het ideale moment een voorzetwandje te maken en daarin de leidingen door te trekken. Kan/mag dit gewoon? Vraag 2: Tegen de leidingen en de voorzetwand komt het bad, en de douchekop e.d. worden gemonteerd op de wand die haaks op de voorzetwand staat. M.a.w. als ik daar met mijn slaperige kop sta te douchen en de wasmachine staat aan, gaat er aardig wat spanning door de leidingen naast mijn hoofd. Is dit een probleem? (serieuze vraag, magnetisch veld enzo...) Ik kan anders de leiding ook helemaal naar de andere kant van de wand trekken (zo'n 1,5 m van de douche vandaan) en daar omhoog laten lopen. | |
Makrolon | donderdag 14 januari 2016 @ 22:20 |
| |
Barrah | vrijdag 15 januari 2016 @ 07:52 |
Je hebt je antwoord al, maar ik vroeg me af: is het niet mooier om dat stopcontact en die dimmer in één afdekraam naast elkaar te hebben? Er vanuit gaande dat het inbouw is en je toch al moet frezen. | |
ufopiloot | vrijdag 15 januari 2016 @ 08:07 |
Ik heb die pluggen ook gebruikt. Alleen bij mij is de bovenkant van de plug wel redelijk scherp en grijpt zich zo in het gipsplafond vast. Zo heb ik een 6 meter lang gordijn van 2,60m opgehangen aan een gipsplaatje en hangt prima. Die stalen holenwandpluggen zijn erg onpraktisch voor een gipsplaatje in het plafond. Je hebt ook nog normale pluggen die zichzelf 'uitzetten' en vastgrijpen in het gipsplafond, die zijn ook niet zo duur en heb ik ook hier en daar ertussen gestopt. | |
Pizzahut | vrijdag 15 januari 2016 @ 09:35 |
Vraagje. In de tuin heb ik een "onderhoudsvrije" schuur staan. Het materiaal lijkt op hout maar is een composiet(?). Laatst heb ik een vogelhuisje opgehangen.. vraag mij niet hoe maar het is uiteindelijk gelukt.. Nu is mijn volgende uitdaging om hier een buitenlamp aan op te hangen. Hoe kan ik dit het beste doen? Voorboren en dan een schroef erin werkt niet helemaal.. Dit heb ik met dat huisje gedaan. Hij hangt maar niet stevig genoeg voor een buitenlamp. | |
bluemoon23 | vrijdag 15 januari 2016 @ 09:50 |
Door het composiet heen boren en een plaatje hout aan de achterkant van het composiet (binnen in de schuur dus) Dan draai je de schroeven voor de buitenlamp in het hout, dat blijft wel zitten. | |
Pizzahut | vrijdag 15 januari 2016 @ 10:35 |
Top, ga ik dat proberen. Thanks! | |
bluemoon23 | vrijdag 15 januari 2016 @ 11:15 |
Bij het huis van mijn moeder zitten van die Keralit planken als gevelbekleding gemonteerd. Als je daar een gat in boort is het net papier inderdaad....... | |
usernaamvergeten | vrijdag 15 januari 2016 @ 12:55 |
Houtschroeven nemen in plaats van spaanplaatschroeven. | |
Reticulum | vrijdag 15 januari 2016 @ 17:09 |
Bedankt voor het meedenken! Er komt waarschijnlijk een vloerlamp in de hoek te staan en dan vind ik het mooier als het snoer in een wcd 30cm boven de vloer komt. Als ik de dimmer met stopcontact in een raam doe op 115cm hoogte loopt de kabel van de lamp over de muur en dus meer in het zicht. En de subwoofer komt ws. ook in de hoek te staan, ook laag bij de grond. Alle stopcontacten in huis zitten op 30cm vanaf de dekvloer (behalve in keuken boven aanrecht). | |
DrMarten | zaterdag 16 januari 2016 @ 14:02 |
Ik krijg over 2 weken de sleutel van mijn nieuwe huis. Nu hadden de vorige bewoners kleine kinderen en hebben ze op de deur van de trapkast in de woonkamer een vlak geverfd met schoolbordverf. Het betreft zo'n 13 in een dozijn standaard deur. Iemand enig idee of dat vlak schoolbodverf op een of andere manier verwijderd kan worden zonder die deur naar de kloten te helpen? Of wordt het een kwestie van de hele deur overschilderen? | |
usernaamvergeten | zaterdag 16 januari 2016 @ 14:46 |
ontvetten, schuren, gronden en lakken. | |
valentijn101 | zaterdag 16 januari 2016 @ 15:14 |
Mijn vaatwasser heeft het begeven en nu wil ik een nieuwe bestellen. De meeste webshops bieden een installatieservice aan van rond de ¤70,- Ik dacht: oude vaatwasser er uit schuiven, nieuwe erin schuiven, water vastdraaien stekker er in en klaar. Kan ik makkelijk zelf. ![]() Of zie ik iets over het hoofd? | |
Griller | zaterdag 16 januari 2016 @ 16:10 |
De afvoer.. ![]() Nu serieus: Als je een beetje handig bent, moet dat echt te doen zijn. Voor 70 euro kun je veel andere dingen doen/kopen. | |
Blue-eyes | zaterdag 16 januari 2016 @ 16:25 |
Ons plafond moet nodig gesausd worden. Omdat het gaat om zo'n 50 m2 en we niet aan het einde van de dag bekaf willen zijn, willen we het werk over 2 dagen verdelen. Als je halverwege het plafond stopt en de volgende dag verder gaat, blijf je dan een streep zien? | |
Ill-Skillz | zaterdag 16 januari 2016 @ 19:34 |
Een nieuw klein klusvraagje. Tussen twee slaapkamers op mijn woning zit een heel dun wandje. Gipsplaten ene kamer, houten frame, gipsplaten andere kamer. Het is nogal gehorig. Om die reden had ik het volgende bedacht. Over de gipsplaten aan 1 kant van het muurtje een laag isolatieplaten plaatsen. Paar vragen: 1. Is dit zinvol? Het hoeft niet helemaal geluidsdicht te zijn, maar iets minder doorlaat zou al fijn zijn. 2. Moet ik dit kitten of kan ik ook schroeven door de plaat en dan borgen in de gipsplaat (gipsplaatschroef)? 3. Kan hier over behangen worden? Ik ben nog niet in bouwmarkt geweest, komt morgen. Daarom alvast hier ff mijn vraag. Andere tips of soorten platen ook welkom. | |
Ill-Skillz | zaterdag 16 januari 2016 @ 19:47 |
Lees net dat polystyreen eigenlijk nauwelijks geluid tegenhoudt. Niet echt zinvol waarschijnlijk dus. | |
Barrah | zaterdag 16 januari 2016 @ 23:02 |
Ja, je zult altijd wel een aanzet blijven zien. Je kunt niet naadloos tegen elkaar aan schilderen. 50m2 is niet bijzonder veel. Zet je roller op een stok, regel iemand die je helpt met de randen en je saust je plafond met gemak in één dag hoor. | |
Barrah | zaterdag 16 januari 2016 @ 23:05 |
Steenwol is een betere keuze. Is het muurtje houtskeletbouw? Zit er nog geen isolatie in? Dan zou ik aan één kant de bestaande gipsplaten afhalen zodat je de loze ruimte in het muurtje kunt benutten voor een deel van je isolatie. Heb je minder ruimteverlies of kun je dikkere isolatie toepassen. | |
Tom_ | zaterdag 16 januari 2016 @ 23:35 |
Als het een inbouwmodel is dan natuurlijk ook nog het deurtje overzetten, staat anders zo vreemd. ![]() | |
Tom_ | zaterdag 16 januari 2016 @ 23:45 |
Wat is er voor plafond, zit er nog een verdieping boven? Als er boven het plafond een loze ruimte is die over de muur doorloopt (vaak als het huis geen 2e verdieping heeft) dan is het isoleren van de muur best nutteloos namelijk. ![]() | |
Ranja_Ranja | zondag 17 januari 2016 @ 11:48 |
Is het mogelijk om mdf te schaven? Moet 1 a 2 mm af. Of moet ik hiervoor een aparte schaaf kopen? | |
bleiblei | zondag 17 januari 2016 @ 12:42 |
Het kan wel, is alleen bijna niet te doen en je schaaf wordt heel snel bot. Ik zou het eraf zagen of evt. schuren. | |
Sounddragon | zondag 17 januari 2016 @ 14:07 |
Op plaatmateriaal zal dat niet meevallen ![]() Als je 16mm nodig hebt ipv 18, kun je 2 sheets van 8 op elkaar lijmen. | |
kiekjesdief | zondag 17 januari 2016 @ 14:13 |
Voor geluidisolatie moet je massa toevoegen heb ik eens begrepen. Het is best lastig, je moet rekening houden met de bevestiging en andere wegen die het geluid kan nemen zoals hier boven al genoemd via je plafond. Massa en zorgen dat trillingen niet doorgegeven worden op de volgende laag. Ik heb hier in een oud topic er eens iets over gelezen van iemand die het mooi uitlegde. Misschien is dat terug te zoeken. | |
bleiblei | zondag 17 januari 2016 @ 14:17 |
Ik deed de aanname dat er van de kopse kant 2mm eraf moet. Vrienden van de bouwmarkt zijn doorgaans niet zo goed in het 100% precies op maat zagen van plaatmateriaal. Als je van 18 naar 16 dikte wil dan is er idd. helemaal geen beginnen aan ![]() | |
Sounddragon | zondag 17 januari 2016 @ 14:20 |
Mjah, gebaseerd op de karige info van de vraagsteller is- en blijft het van ons beiden natuurlijk giswerk ![]() kops zou ik idd gewoon zagen, moet je wel een geleider hebben, of een vreselijk sterke vaste hand ![]() | |
Ranja_Ranja | zondag 17 januari 2016 @ 17:17 |
Heb een strook mdf van 62mm breed en moet dus naar 60mm. Ga het via toch met een decoupeerzaag proberen. Dank voor de reacties! | |
usernaamvergeten | zondag 17 januari 2016 @ 18:06 |
Als je schaaf goed scherp is zie ik het probleem niet. |