abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157546626
quote:
Parijs is gisteravond opgeschrikt door schietpartijen, gijzelingen en explosies. Daarbij vielen zeker 127 doden. Ook raakten 180 mensen gewond, van wie er 80 zeer slecht aan toe zijn. Een overzicht van de gebeurtenissen.

Wat is er gisteravond gebeurd?
Vrijwel gelijktijdig begonnen er op verschillende plekken in de Franse hoofdstad schietpartijen en waren er explosies. Dit gebeurde in het oostelijk deel van het centrum van Parijs.

De eerste schietpartij werd gemeld bij restaurant Le Petit Cambodge aan de Rue Bichat. Daarbij vielen zeker twee doden en zeven gewonden.

Ook gingen terroristen het Theater Bataclan aan de Boulevard Voltaire binnen tijdens een optreden van de Californische rockband Eagles of Death Metal en gijzelden de aanwezigen. Hierbij vielen de meeste slachtoffers, ongeveer honderd. Bij invallen van de Franse politie iets na middernacht zijn zeker drie terroristen gedood.

Ook op de Avenue de la République, de Boulevard Beaumarchais, de Rue de Charonne en op de Boulevard Voltaire, niet ver van theater Bataclan, zijn aanslagen gemeld.

Verder waren er buiten het stadion Saint-Denis explosies te horen. Daar voetbalde op dat moment Frankrijk een vriendschappelijke wedstrijd tegen Duitsland. Die werd gewoon doorgespeeld. President François Hollande, die bij de wedstrijd aanwezig was, werd door zijn beveiligers uit het stadion gehaald. In de buurt van de explosies vielen zeker drie doden. Het gaat hier waarschijnlijk om zelfmoordaanslagen.

Wat weten we over de daders?
Islamitische Staat heeft de aanslagen inmiddels opgeëist en ook de Franse president Hollande heeft de terreurgroep aangewezen als dader. De president zei dat aanvallen buiten het land door IS zijn georganiseerd en met hulp in Frankrijk zijn uitgevoerd.

Volgens de Franse justitie zijn er bij de aanslagen zeker acht terroristen omgekomen, waarvan zeven omdat ze zichzelf met explosieven hebben opgeblazen. Mogelijk lopen er ook nog terroristen vrij rond.

Getuigen, waaronder radiojournalist Julien Pearce op radiozender Europe 1, noemen de aanslagplegers 'zeer jong en zeer beheersd'. Pearce was bij het concert aanwezig. De drie terroristen die in theater Bataclan om zich heen schoten zouden geen gezichtsbedekking hebben gedragen en tijdens het schieten geen woord hebben gezegd. 'Een van hen leek een gewone jongen, die een kalasjnikov vasthield. Dat was alles', aldus Pearce.

Onder de daders van de aanslagen van Parijs was ook een vrouw, meldt wederom radiozender Europe 1 op basis van gesprekken met ooggetuigen. Bij de lichamen van twee daders zijn een Syrisch en een Frans paspoort gevonden. Een van de auto's die door de daders is gebruikt, zou een Belgisch kenteken hebben.

Wat zijn de (politieke) reacties?
'Een oorlogshandeling', noemt de Franse president Hollande de aanslagen. 'Geconfronteerd met terreur moet Frankrijk sterk zijn, groot zijn, en de overheid moet kracht uitstralen. Dat zal gebeuren. We moeten ook een beroep doen op iedereen om verantwoordelijkheid te nemen', zo zei Hollande in een toespraak.

'Dit is een aanslag op de menselijkheid', zei de Amerikaanse president Barack Obama gisteren direct na de aanslagen. Hij benadrukte dat de Verenigde Staten Frankrijk willen helpen bij het onderzoek naar de aanslagen. Ook China heeft de aanslagen in Parijs veroordeeld en is bereid om Frankrijk en de internationale gemeenschap te helpen in de strijd tegen terrorisme.

Mark Rutte reageert geschokt en noemt de aanslagen 'werkelijk afschuwelijk'. 'We hebben hier te maken met extremisten die maar één doel hebben: onze westerse samenleving destabiliseren door haat te zaaien. Ons beste antwoord aan deze barbaren is dat we ons niet uit elkaar laten spelen. We laten ons niet intimideren. Wij zijn met meer, we wijken niet voor onverdraagzaamheid. Geweld en extremisme zullen nooit winnen van vrijheid.'

Welke maatregelen zijn er nu genomen?
In Frankrijk is gisteravond de noodtoestand uitgeroepen. Daarmee kan beter ingegrepen worden bij groot dreigend gevaar of vermoeden daarvan. Zo hebben leger en politie ruime bevoegdheden om invallen te doen en mensen aan te houden. Ook worden de grenzen gesloten. Luchthavens blijven wel open en treinen blijven rijden.

Minister-president Rutte raadt reizigers naar Frankrijk aan om extra waakzaam te zijn. Maar ook in Nederland zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen, zowel zichtbaar als ontzichtbaar. De grensbewaking opgeschaald en geïntensiveerd, met name voor alle verkeer herleidbaar tot Frankrijk. Dit geldt ook voor luchthavens en treinstations.

http://www.parool.nl/paro(...)t-nu-toe-weten.dhtml

[ Bericht 99% gewijzigd door Specularium op 14-11-2015 16:18:46 ]
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
pi_157546640
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:31 schreef MaJo het volgende:

[..]

Iedereen kan heel stoer roepen dat ze niet bang zijn maar ik weet zeker dat iedereen op dit moment wel extra alert is.
Alert op wat precies? Want iedereen roept wel waakzaam te zijn maar ik durf te wedden dat je als "gewone" burger pas wat ziet/opmerkt als het te laat is
pi_157546650
De gebeurtenis is verschrikkelijk en juist daarom moeten wij erom lachen. Het is alleen misschien iets "too soon".
  Moderator zaterdag 14 november 2015 @ 15:47:05 #4
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_157546653
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:42 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Geen idee. Maar Wilders legt de vinger op de zere plek wat leiderschap in Europa betreft. Dagelijks importeren we meer islam en daarmee dus ook meer problemen en meer terroristen.

Hopelijk komt aan het licht dat de daders in Parijs recent zijn meegevlucht vanuit Syrië. Misschien dat we dan een keer wakker worden.
die kans lijkt me erg klein. Het zijn vaak juist degenen met de nationaliteit van het land die teleurgesteld raken en dit soort acties plegen. Die mensen die uit Syrië vluchten zullen niemand kwaad doen, zij zijn juist gevlucht voor dit soort geweld.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_157546657
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe dan wel?

"Koos vertelt..."
Ik heb geen oplossing.

Denk dat je gewoon moet accepteren dat er vreselijke dingen kunnen gebeuren en intussen hopen dat de inlichtelingendiensten hun werk goed doen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_157546670
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:46 schreef conservatief_liberaal het volgende:
De gebeurtenis is verschrikkelijk en juist daarom moeten wij erom lachen. Het is alleen misschien iets "too soon".
Kutlogica. Hoe kan je uberhaupt lachen om zo'n drama?
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
  zaterdag 14 november 2015 @ 15:47:55 #7
3542 Gia
User under construction
pi_157546675
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:46 schreef mschol het volgende:

[..]

Alert op wat precies? Want iedereen roept wel waakzaam te zijn maar ik durf te wedden dat je als "gewone" burger pas wat ziet/opmerkt als het te laat is
Hier in de buurt straks wat knallen. Kids die denken grappig te zijn.
pi_157546683
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:45 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik schrijf wat ik vind. Ik lees deze opmerking de laatste tijd wel vaker. Kennelijk kunnen mensen niet omgaan met de mening van iemand die zeer kritisch is over het fenomeen religie.

Ik ben er klaar mee om naar de pijpen van groepen gelovigen te dansen. Het is hoog tijd dat Europa krachtig voor z'n eigen normen en waarden opkomt. Het buiten de deur houden van de islam is daar onderdeel van. We hebben hier meer moslims dan goed is. Ik wens dat probleem gewoon te benoemen.
Kritisch je mening geven is een ding, oproepen volkomen onverschillig te zijn tov nuances is iets anders. Noem eens een dag, een citaat waarin je zogenaamd naar de pijpen van groepen gelovigen aan het dansen was, even serieus.
pi_157546688
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb geen oplossing.

Denk dat je gewoon moet accepteren dat er vreselijke dingen kunnen gebeuren en intussen hopen dat de inlichtelingendiensten hun werk goed doen.
2015 de niks doen generatie...
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zaterdag 14 november 2015 @ 15:48:31 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157546689
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:47 schreef Kosmoproleet het volgende:
Ik houd Elfletterig persoonlijk verantwoordelijk.
Dat sowieso.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator zaterdag 14 november 2015 @ 15:48:36 #11
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_157546692
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:46 schreef mschol het volgende:

[..]

Alert op de verkeerde dingen waarschijnlijk, bang worden van een moslim in de trein bijvoorbeeld. Daardoor worden moslims en niet moslims nog verder uit elkaar gedreven en de kans op radicalisering weer groter. En dat is precies het doel van IS.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  zaterdag 14 november 2015 @ 15:48:39 #12
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_157546699
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb geen oplossing.

Dus dat is het. Niets aan te doen. Kan gebeuren.

Tja, nogal een slappe houding Koos. Jij ziet geen probleem?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_157546707
NOS twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 15:47:38 De ziekenhuizen in Parijs melden dat er 300 mensen in ziekenhuizen liggen. Daarvan zouden er 80 in kritieke toestand verkeren. reageer retweet
pi_157546710
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:47 schreef MaJo het volgende:

[..]

die kans lijkt me erg klein. Het zijn vaak juist degenen met de nationaliteit van het land die teleurgesteld raken en dit soort acties plegen. Die mensen die uit Syrië vluchten zullen niemand kwaad doen, zij zijn juist gevlucht voor dit soort geweld.
Maakt geen reet uit, men maakt geen onderscheid tussen legitieme vluchtelingen en terroristen die via dezelfde wegen zijn binnen gekomen lijkt het.
pi_157546728
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je snapt dat dit precies hetzelfde is als iedere Feyenoordsupporter verantwoordelijk houden voor een gesloopte fontein, hè?
Nee. Dat is niet hetzelfde. In de statuten van de Feyenoord-fanclub staat niet omschreven dat je fonteinen moet vernietigen. De koran, een boek dat door alle moslims wordt omarmd, staat vol haat. Onder meer richting ongelovigen, joden en homo's. Ook heeft de vrouw een ondergeschikte rol. Dat vertaalt zich tot de dag van vandaag in grove mensenrechtenschendingen in landen waar de islam heerst.

Iedere moslim - hoe gematigd ook - kiest er bewust voor om deze haatdragende idioterie te omarmen.
pi_157546733
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:49 schreef Gia het volgende:

[..]

waarom op zak?
In een la in de kast of zo, lijkt me wel een veilig gevoel.
En dat gaat je beschermen tegen terroristen als je in de bioscoop zit?
  zaterdag 14 november 2015 @ 15:50:33 #17
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_157546746
Posts over wapenbezit worden niet toegestaan blijkbaar.
pi_157546753
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:49 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee. Dat is niet hetzelfde. In de statuten van de Feyenoord-fanclub staat niet omschreven dat je fonteinen moet vernietigen. De koran, een boek dat door alle moslims wordt omarmd, staat vol haat. Onder meer richting ongelovigen, joden en homo's. Ook heeft de vrouw een ondergeschikte rol. Dat vertaalt zich tot de dag van vandaag in grove mensenrechtenschendingen in landen waar de islam heerst.

Iedere moslim - hoe gematigd ook - kiest er bewust voor om deze haatdragende idioterie te omarmen.
Dus, wat zijn je gezellige plannen met die 'iedere moslim'?
  zaterdag 14 november 2015 @ 15:50:54 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157546754
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:48 schreef Fir3fly het volgende:

Hoe dacht jij terreur actief te bestrijden? Als staat of als individu?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157546755
Volgens mij is de afbeelding verwijderd waar ik het over had.
Zonder wrijving geen glans
pi_157546756
obk twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 15:47:10 Het lijkt me trouwens erg sterk dat de aanslagen in Parijs een directe vergelding zijn voor Sinjar of Jihadi John. Te kort dag. reageer retweet
obk twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 15:48:05 Een dergelijke aanslag vereist planning, coördinatie en een groot netwerk. Hoe is dat onder de radar van de veiligheidsdiensten gebleven? reageer retweet
Volgensmij heeft iedereen deze vragen ondertussen al gesteld. Of we het antwoord ooit te weten krijgen...
pi_157546766
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:50 schreef Ingolstadt het volgende:
Posts over wapenbezit worden niet toegestaan blijkbaar.
irrelevant in principe voor de discussie.
  Moderator zaterdag 14 november 2015 @ 15:51:24 #23
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_157546770
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Maakt geen reet uit, men maakt geen onderscheid tussen legitieme vluchtelingen en terroristen die via dezelfde wegen zijn binnen gekomen lijkt het.
Het maakt natuurlijk wel wat uit maar ben het met je eens dat sommige mensen dat verschil niet willen zien.
  zaterdag 14 november 2015 @ 15:51:30 #24
3542 Gia
User under construction
pi_157546773
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:48 schreef MaJo het volgende:

[..]

Alert op de verkeerde dingen waarschijnlijk, bang worden van een moslim in de trein bijvoorbeeld. Daardoor worden moslims en niet moslims nog verder uit elkaar gedreven en de kans op radicalisering weer groter. En dat is precies het doel van IS.
Daarom geloven samen voegen en samen de wereld verbeteren.
  zaterdag 14 november 2015 @ 15:51:39 #25
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_157546776
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:50 schreef Ringo het volgende:

[..]

Hoe dacht jij terreur actief te bestrijden? Als staat of als individu?
Guantanamo bay maar dan wel menselijk
pi_157546780
quote:

[..]

Waar schrijf ik dat ik geen probleem zie? Ik stel gewoon dat je niet alle gevaren uit kunt bannen.

De inlichtelingendiensten moeten hier bovenop zitten, maar verder kun je toch weinig doen. Ik voel persoonlijk weinig voor doorgeslagen privacy-beperkende maatregelen die vooral zorgen voor schijnveiligheid.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_157546781
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:48 schreef Infection het volgende:
NOS twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 15:47:38 De ziekenhuizen in Parijs melden dat er 300 mensen in ziekenhuizen liggen. Daarvan zouden er 80 in kritieke toestand verkeren. reageer retweet
Hulde voor de doktoren en verpleegkundigen en artsen en alles die waarschijnlijk overuren aan het draaien zijn _O_

Mijn vriendin, die verpleegkundige is, zei gister nog stel dat zoiets hier in de buurt zou zijn gebeurd dan was ik als ik vrij was meteen naar het ziekenhuis gegaan om te helpen. _O_
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zaterdag 14 november 2015 @ 15:51:55 #28
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_157546784
quote:

[..]

Wat wil je doen? Het recht in eigen hand nemen?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_157546787
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 15:49 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

ik ben benieuwd of dat wel zo is, wellicht leggen heel veel mensen de teksten zo uit. en is dat wellicht verkeerd, daar als eens aan gedacht?
pi_157546790
AP twitterde op zaterdag 14-11-2015 om 15:50:39 BREAKING: Police: 1 bomber in Paris attacks was young Frenchman flagged for links with Islamic extremism. reageer retweet
-géén blogabet, bvd-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')