quote:
Op zaterdag 14 november 2015 12:48 schreef Lichtkogel het volgende:Wat jij je niet realiseert is dat Zionisme niet hetzelfde is als het Jodendom.
Zionisme is een supremistische politieke beweging.
Jodendom is een volk/geloof
VEEL Joden protesteren zelf tegen het Zionisme, zoals ik al TIG keer heb laten zien.
Wanneer dringt het bovenstaande nou eens tot je door?
Ten eerste Lichtkogel. Je mag geloven wat je wil geloven hoor. Maar we houden wel bij de feiten. Ik merk dat je weinig van het Joodse religie af weet.
1. Het Jodendom is een religie dat in de loop der tijden is ontstaan. Het huidige Rabbijns Jodendom is wat wij nu kennen. Deze komt van de farizeeën die het hebben 'overleefd'
Vroeger ( voor de 7e eeuw ) was er geen echt Jodendom. Men kan spreken van Jodendommmen en verschillende soorten wetten. Maar uiteindelijk is het rabbijns Jodendom een vaststaande religie geworden. De rest van Jodendommmen zijn of uitgewist of kleinschalig verder gegaan of opgelost in de Islam
Zionisme is een heel ruim begrip. Zoals ik mensen honderd keer probeer duidelijk te maken : God van de OT zegt niet alleen dat Israel als volk heilig is maar ook land heilig is. De schrijvers van het oude testament verbindt land en volk dus samen in één geheel : Zion
Snap je?
Zionisme komt dus eigenlijk uit de oude testament. Zionisme is niet ontstaan bij Herzl. Maar er onstond wel andere dingen. Zoals Atheisme. Dat drong allemaal door ook in de Joodse burgers. De vrijheids mars in 1848. Joden gingen zich dan ook minder vasthouden aan het idee dat zij het uitverkorene volk waren. Baarden schoorden ze af. Messias concept was minder belangrijk enzvoort. Ze werden verlicht door Europa eigenlijk. Nou en uit die Joodse verlichting kwamen ook weer leuke nieuwe ideeën.
Zionisme is niet iets wat tastbaar is. Je hebt politieke zionisme, religieus zionisme, sociale zionisme. Eigenlijk sinds de Joodse verlichting zijn er enorme stromingen binnen zionisme onstaan. Geen enkele eenheid. Maar hey de uitsrpaak is er niet voor niets : waar 2 joden zijn zijn 3 meningen
2. Joden die tegen Zionisme strijden doen dit omdat hun religieuze dogma dat voorschrijft. Niet de bijbel. Laat ik het anders zeggen. Een zeer belangrijke rabbijnse leider had een religieus verbod ingesteld dat Joden niet naar Palestina mochten gaan want .....en nu komt het : de messias zal hen brengen. Maar tegenover zijn mening waren nog vele andere religieuze leiders die totaal niet met hem eens waren. Die riepen juist op om naar het land te gaan want dat was het allergrooste gebod! Ik heb het over de middeleeuwen trouwens.
Nou waarom mochten de Joden niet Palestina in volgens de religieuze leiders in de middeleeuwen? Nou vrij simpel en logisch. Je kent geschiedenis wel he? Jezus enzo. En de verwoesting Tempel , romeinen enzo. De Israelieten vochtten nogal graag. Zij wilden af van die onderdrukking. Het ging er bloederig aan toe. Maar dat was in die tijd zo. Daar werd niet onderhandeld aan een tafel via VN. Nee dat ging met de zwaard
Maar ja het lukte de Israelieten maar niet om de ROmeinen weg te krijgen. In het jaar 132 kwam een bloederige opstand. Bar Kosiba was de Joodse aanvoeder. Maar na jaren vechten werd deze opstand keihard neergeslagen. De zoveelste. In het jaar 135 lag het land in puin. En in bloed. Ook bij de Romeinen zware verliezen. En de Romeinen hadden er wel schoongenoeg van die Israelieten. Dus in het jaar 135 veranderden zij de naam Judea ( wat Joden betekent) in Syria Paleastina om zo te laten zien dat ze het beu waren. Tja. Logisch toch?
Maar de Israelieten bleven het toch proberen. Tot in de 8ste eeuw bleven ze strijden om hun land (terug) te krijgen. Maar elke keer mislukte het. Met de staart tussen de benen.
Ze waren verdrietig. Hun land kwijt. Hun heilig land. Waarom toch? Nou dachten een aantal geleerden ; wij luisteren niet goed naar God.
En anderen zeiden : nou als het op die manier niet lukt ( militair) dan moet de Messias dat wel doen!
ja , veel arme inwoners waren het ermee eens. Inderdaad , zeiden ze " de Messias komt dat wel doen want die zal alles wel herstellen "
En riepen de meute : " wanneer dan?" en de geleerden zeiden " vandaag! Maar als het niet vandaag is dan wel morgen, over overmogen of volgend jaar of ...."
Joden die tegen de staat zijn ( niet tegen Zionisme an sich) is een kleine groep. Die zeer orthodox is. Allemaal Europees trouwens. Je hoort weleens gekke verhalen over hen. Religie gekkies zouden wij ze op FOK!forum noemen normaliter maar als het gaat om staat Israel zijn het ineens de juiste joden. Apart.
3. Er bestaat geen Joodse volk. Kun jij mij in de oud testament aanwijzen waar Joden staat? Ik moet de eerste nog tegenkomen. Ik zie het in iedergeval niet.
Verder moet je geloven wat je wil maar ik zou mij eerst verdiepen in de bijbel en het Jodendom(s) en halacha's ( allemaal) voordat je dit roept. En nee ik ben geen hasbarah troll (wat ik een ongelofelijk zwakke vorm van discussie vind) , men moet zich eerst verdiepen in de termen waarmee men mee strooit of gewoon mond dicht houden want je komt nu erg dom over.
Verder mag je geloven over NWO of complotten. Daarin houd ik je niet in tegen. Maar ik zal mij wel verdiepen in de bijbel, het Hebreeuws voordat je dit soort onzin gaat roepen.
Fijne dag