abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157503742
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:17 schreef Hexagon het volgende:
Ferry Mingelen beweerde iets anders. Het is bewezen dat er gelekt is. Maar niet wie dat dat gedaan zou hebben.
Dan worden er verschillende beweringen gedaan. :P

quote:
Ik denk ook dat als dat er was de schuldige wel zou opstappen nu. Dan is de val onafwendbaar. Maar kennelijk kan je kaken op elkaar houden toch lonen.
Nu opstappen heeft dan denk ik juist weinig zin. Mocht er wel (redelijk) hard bewijs zijn, dan zal opstappen vervolging niet tegen kunnen houden. En als het de Kamer niet is die de zaak aankaart bij de Hoge Raad (omdat er volgens hun te weinig bewijs is), dan zal het denk ik wel de regering zijn die het doet. Die laatste heeft er immers nog meer belang bij dat men hier niet ongestraft mee weg kan komen.
  donderdag 12 november 2015 @ 23:29:12 #177
198365 Morendo
The Real Deal
pi_157503840
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:25 schreef Kowloon het volgende:

Die laatste heeft er immers nog meer belang bij dat men hier niet ongestraft mee weg kan komen.
Dat ligt eraan wie het lek blijkt te zijn natuurlijk.

Maar niet besluiten te vervolgen terwijl duidelijk is wie gelekt heeft is onverkoopbaar natuurlijk. Dan zal barbertje toch moeten hangen.
Die Lebenslust bringt dich um.
  donderdag 12 november 2015 @ 23:32:40 #178
198365 Morendo
The Real Deal
pi_157503940
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:14 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Er is bewijs wie het gedaan heeft/hebben, maar dat bewijs is geen 'smoking gun', aldus RTL-Nieuws vanavond.
Vermoedens dus. Daar koop je niet zoveel voor. Ik denk ook dat degene die het gedaan heeft zal gokken dat de bewijslast nooit rondkomt. Het ligt eraan hoeveel druk gezet gaat worden op de betreffende NRC-journalist.
pi_157503990
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:29 schreef Morendo het volgende:

[..]

Dat ligt eraan wie het lek blijkt te zijn natuurlijk.
Maar er speelt een hoger doel. Laat men dit lek bewust passeren omdat het politiek te gevoelig ligt, dan tast dat het functioneren van de overheid aan omdat in de toekomst misschien wel weer iemand het in zijn hoofd haalt vertrouwelijke informatie te lekken. Ik verwacht dat de regering wel in ziet dat het belangrijker is om te vervolgen dan het lek te laten passeren omdat dat politiek beter uitkomt.
pi_157504061
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:32 schreef Morendo het volgende:

[..]

Vermoedens dus. Daar koop je niet zoveel voor. Ik denk ook dat degene die het gedaan heeft zal gokken dat de bewijslast nooit rondkomt. Het ligt eraan hoeveel druk gezet gaat worden op de betreffende NRC-journalist.
Er hoeft ook nog geen keihard bewijs te komen. De Kamer neemt nu in feite de rol van het OM over. In de rechtszaal bij de Hoge Raad kan men vervolgens proberen het bewijs wel keihard te maken.
  donderdag 12 november 2015 @ 23:38:13 #181
198365 Morendo
The Real Deal
pi_157504157
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:35 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Er hoeft ook nog geen keihard bewijs te komen. De Kamer neemt nu in feite de rol van het OM over. In de rechtszaal bij de Hoge Raad kan men vervolgens proberen het bewijs wel keihard te maken.
Welke bevoegdheden heeft de Kamer dan om onderzoek te verrichten? Huiszoekingen, telefoontaps, kroongetuigen? Lijkt me stug.

Ze kunnen wellicht iemand 'aanklagen', maar dat gaan ze niet lichtvaardig doen. Er moet toch wel tamelijk hard bewijs zijn wil je de zaak voor de Hoge Raad brengen. Lijkt mij.
  donderdag 12 november 2015 @ 23:38:13 #182
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_157504158
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Slob is wel zeer recentelijk opgestapt. Zou het dan toch?
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Slob is wel zeer recentelijk opgestapt. Zou het dan toch?
Ik denk niet dat hij dan zo glashard zou gaan liegen, als het toch onheroepelijk naar buiten komt.
  donderdag 12 november 2015 @ 23:40:13 #183
198365 Morendo
The Real Deal
pi_157504220
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

[..]

Ik denk niet dat hij dan zo glashard zou gaan liegen, als het toch onheroepelijk naar buiten komt.
Is het type ook niet om te lekken. Ik denk dat het Samsom is, maar die heeft overigens ook ontkend. Waarschijnlijk hopende dat harde bewijzen ontbreken. Of ben ik dan te cynisch.....
  donderdag 12 november 2015 @ 23:42:04 #184
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_157504292
quote:

Nu opstappen heeft dan denk ik juist weinig zin. Mocht er wel (redelijk) hard bewijs zijn, dan zal opstappen vervolging niet tegen kunnen houden. En als het de Kamer niet is die de zaak aankaart bij de Hoge Raad (omdat er volgens hun te weinig bewijs is), dan zal het denk ik wel de regering zijn die het doet. Die laatste heeft er immers nog meer belang bij dat men hier niet ongestraft mee weg kan komen.
Nee, maar iemand die in de schoenen van de schuldige staat kan het beste de eer aan mezelf houden. Tenzij er natuurlijk de optie is om niks te zeggen, en je er bij gebrek aan bewijs mee weg komt.
  donderdag 12 november 2015 @ 23:44:39 #185
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_157504387
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:40 schreef Morendo het volgende:

[..]

Is het type ook niet om te lekken. Ik denk dat het Samsom is, maar die heeft overigens ook ontkend. Waarschijnlijk hopende dat harde bewijzen ontbreken. Of ben ik dan te cynisch.....
Ik denk dat dat wel eens de waarheid kan zijn. Die gast is ook niet gek dus als hij gelekt heeft zal hij er wel voor gezorgd hebben dat hij geen sporen achtergelaten heeft.
  donderdag 12 november 2015 @ 23:57:52 #186
198365 Morendo
The Real Deal
pi_157504681
quote:
Kamer neemt binnen drie maanden besluit over vervolgen fractieleiders

Gepubliceerd: 12 november 2015 21:58 Laatste update: 12 november 2015 22:41

De Tweede Kamer moet uiterlijk 3 februari een besluit nemen of het overgaat tot vervolging van een of meerdere fractievoorzitters wegens lekken uit de commissie-Stiekem.

Dat maakte het presidium, het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer, donderdagavond bekend in een brief aan de Kamer.

Besluit de Kamer voldoende grond te zien voor vervolging, dan zal binnen de gestelde termijn de procereur-generaal van de Hoge Raad de opdracht moeten worden gegeven om tot vervolging over te gaan.

Omdat het besluit binnen drie maanden moet worden genomen, moet de Tweede Kamer uiterlijk volgende week de taakomschrijving afgerond hebben. Ook de commissieleden moeten binnen zeven dagen benoemd zijn. De commissie moet bestaan uit tenminste vijf Kamerleden.

Zij krijgen dezelfde bevoegdheden als een parlementaire enquêtecommissie. Dat betekent alle opgeroepen getuigen moeten komen opdagen en onder ede verhoord kunnen worden.

Van Miltenburg schrijft in de brief dat de kwestie "het parlement in een slecht daglicht stelt". "Het is van belang om de betrouwbaarheid en goede naam van de volksvertegenwoordiging snel te zuiveren", aldus de Kamervoorzitter.
Ambtsmisdrijf

Het bestuur van de Tweede Kamer kwam eerder donderdag bij elkaar, nadat het Openbaar Ministerie woensdagavond bekendmaakte niet bevoegd te zijn om de kwestie te onderzoeken.

Eerder deze week bleek dat er aangifte is gedaan wegens het lekken uit de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, oftewel de commissie-Stiekem, naar NRC Handelsblad.

De commissie, die staatsgeheime zaken bespreekt met de ministers die verantwoordelijk zijn voor de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, bestaat uit de fractievoorzitters van de gekozen partijen. Lekken uit deze commissie geldt als een ambtsmisdrijf.
Plasterk

Aanleiding is de rel die vorig jaar speelde rond minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk en de aangifte die vervolgens werd gedaan door VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra in zijn rol als voorzitter van de commissie-Stiekem.

In 2014 kwam Plasterk in grote politieke problemen doordat hij de Amerikanen verweet 1,8 miljoen tapgegevens te hebben opgehaald in Nederland. In werkelijkheid bleek dat Nederland deze taps zelf had uitgevoerd en geleverd aan de Amerikanen.

Hij zou de Kamer hierover echter niet direct hebben geïnformeerd toen hij zijn fout ontdekte. In de Kamer kreeg hij van een groot deel van de oppositie daarom een motie van wantrouwen aan de broek, inclusief van toenmalig gedoogpartner D66. Het zorgde voor een behoorlijke ruzie tussen PvdA-leider Diederik Samsom en D66-leider Alexander Pechtold. Vlak na het debat bleek waarom.

NRC wist te melden dat de commissie-Stiekem wel degelijk eerder vertrouwelijk was geïnformeerd over de werkelijke herkomst van de taps.
Dit kan nog leuk gaan worden. _O_

quote:
En aangezien lekken uit deze commissie strafbaar is deed Zijlstra aangifte. Nu, ruim anderhalf jaar later, komt het Openbaar Ministerie er pas achter dat het niet bevoegd is om te beslissen over de vervolging van een Kamerlid.

http://www.nu.nl/politiek(...)-fractieleiders.html
Héél merkwaardig. :')
pi_157505036
Ik verdenk van der Staaij.

Geen idee of die een motief had/heeft, maar die natnek vertrouw ik voor geen 5 cent :X
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  vrijdag 13 november 2015 @ 00:37:08 #188
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157505174
Zijn er al bookmakers gespot? :7
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157505335
quote:
2s.gif Op donderdag 12 november 2015 23:38 schreef Morendo het volgende:

[..]

Welke bevoegdheden heeft de Kamer dan om onderzoek te verrichten? Huiszoekingen, telefoontaps, kroongetuigen? Lijkt me stug.

Ze kunnen wellicht iemand 'aanklagen', maar dat gaan ze niet lichtvaardig doen. Er moet toch wel tamelijk hard bewijs zijn wil je de zaak voor de Hoge Raad brengen. Lijkt mij.
Een hoogleraar Staatsrecht die ik net bij Nieuwsuur zag zei dat hij denkt dat de zaak beter doorverwezen kan worden naar de procureur van de Hoge Raad, die schijnt weer meer mogelijkheden te hebben om onderzoek te doen. Kennelijk kan de Kamer niet eens onder ede verhoren in deze kwestie.
  vrijdag 13 november 2015 @ 01:00:49 #190
198365 Morendo
The Real Deal
pi_157505424
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 00:49 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Een hoogleraar Staatsrecht die ik net bij Nieuwsuur zag zei dat hij denkt dat de zaak beter doorverwezen kan worden naar de procureur van de Hoge Raad, die schijnt weer meer mogelijkheden te hebben om onderzoek te doen. Kennelijk kan de Kamer niet eens onder ede verhoren in deze kwestie.
quote:
Studiogast Wim Voermans had tijdens de uitzending van Nieuwsuur nog niet de brief van het Presidium kunnen lezen. Na lezing van de brief zegt hij het volgende over het onder ede horen door een tijdelijke commissie:

"Normaal gesproken kan een tijdelijke Kamercommissie niet onder ede horen. Het Presidium heeft besloten dat op deze commissie de bevoegdheden uit de Wet op de parlementaire enquête op de Commissie van toepassing zijn (artikel 11, lid 2). Hierdoor kan de commissie dus wel onder ede horen."
pi_157506135
Ik hoop zo dat ze dit gaan weg moffelen onder het mom van we zien geen reden om tot vervolging over te gaan. Dat zou dit kabinet zo goed weergeven. Als jij en ik zoiets hadden gedaan had er gisterochtend al iemand op de stoep gestaan.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_157506822
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 06:21 schreef vipergts het volgende:
Ik hoop zo dat ze dit gaan weg moffelen onder het mom van we zien geen reden om tot vervolging over te gaan. Dat zou dit kabinet zo goed weergeven. Als jij en ik zoiets hadden gedaan had er gisterochtend al iemand op de stoep gestaan.
Het kabinet gaat hier niet over m'n beste.

De Tweede Kamer is het orgaan dat hier nu over gaat beslissen, vervolgens mogelijk de Hoge Raad. Heeft allemaal niets met het kabinet te maken.
Naturheilmittel
  vrijdag 13 november 2015 @ 09:08:33 #193
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_157507002
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 06:21 schreef vipergts het volgende:
Veroordelen ze jou ook zonder bewijs?
pi_157507056
Wat is de potentiële straf bij een veroordeling?
pi_157507147
quote:

[..]

Dan worden er verschillende beweringen gedaan. :P

[..]

Ja, maar heeft de regering nog het recht om te besluiten iemand te vervolgen nadat de Tweede Kamer al besloten heeft om dat niet te doen?
  vrijdag 13 november 2015 @ 09:42:13 #196
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_157507412
quote:
5s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:13 schreef Kaas- het volgende:
Wat is de potentiële straf bij een veroordeling?
Ik las iets over maximaal 2 maanden gevangenisstraf en 10.000 euro boete. In de praktijk zal het wel (veel) minder zijn.
  vrijdag 13 november 2015 @ 09:44:06 #197
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_157507437
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:21 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Ja, maar heeft de regering nog het recht om te besluiten iemand te vervolgen nadat de Tweede Kamer al besloten heeft om dat niet te doen?
Waarom niet? Het lijkt me dat er in de Grondwet bewust voor is gekozen dat zowel de Kamer als de regering kan besluiten tot vervolging.
pi_157507438
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:42 schreef freako het volgende:

[..]

Ik las iets over maximaal 2 maanden gevangenisstraf en 10.000 euro boete. In de praktijk zal het wel (veel) minder zijn.
Op het journaal hoorde ik maximaal een jaar gevangenisstraf.
Naturheilmittel
pi_157507446
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 21:40 schreef freako het volgende:

[..]

Klopt, het gaat hier niet over een staatsgeheim als de ware identiteit van Victor Baarn.

Maar dan nog is volgens mij gewoon artikel 272 van het Wetboek van Strafrecht van toepassing:

[..]

Dat vraag ik mij af want er was niet meer geheim aan wat was openbaar gemaakt. De CIVD heeft geheimhoudingsplicht om AIVD geheimen te bewaren en niet om intern politiek gedoe over wat een minister heeft gezegd geheim te houden. Ik denk dat alleen de interne regels zijn overtreden.
pi_157508110
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:44 schreef freako het volgende:

[..]

Waarom niet? Het lijkt me dat er in de Grondwet bewust voor is gekozen dat zowel de Kamer als de regering kan besluiten tot vervolging.
In de brief van Van Miltenburg aan de Kamer lees ik:
quote:
Vanochtend heeft het Presidium van de Tweede Kamer
zich beraden over de situatie en over
de stappen die nu moeten worden gezet. Alhoewel de
Wet ministeriële verantwoordelijkheid
uit 1855 stamt en verouderde terminologie en bepalingen bevat die niet meer altijd aansluiten
bij de huidige praktijk en indeling van de Tweede Kamer, is het kader voor het doen van
onderzoek en voor het geven van een opdracht tot vervolging door de procureur-generaal bij

de Hoge Raad geldend en toepasselijk recht. Het Presidium is dan ook van mening dat dit
wettelijk kader moet worden gevolgd.
Google ik op "wet ministeriële verantwoordelijkheid", dan zie ik in artikel 15, lid 2:
quote:
Wanneer echter de aanklagt, na gedaan onderzoek en gehouden beraadslagingen, door de Tweede Kamer verworpen is, kan tegen den betrokken Minister wegens dezelfde feiten, noch van Onzentwege, noch van wege de Kamer, op nieuw eenig onderzoek ingesteld of eene strafvervolging gelast worden.
Ik neem aan dat "van Onzentwege" op de Regering slaat. Verder leid ik uit het feit dat het presidium deze wet volgt af dat hij blijkbaar niet uitsluitend op ministers van toepassing is, maar in dit geval ook op kamerleden.

Ik kan er met mijn aannames ver naast zitten, want ik ben geen jurist en ook geen deskundige, maar voorlopig is mijn interpretatie dat er dus maar één keer over vervolging kan worden besloten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')