Ik heb dat getekend in Sketchup omdat ik niet direct iets anders voorhanden had. Bij voorkeur teken ik met Solidworks, dat kan ik ook het beste en snelste. (Ben dit gewoon door opleiding en werk)quote:Op woensdag 11 november 2015 15:38 schreef veen12 het volgende:
ik volg dez tread nu al een tijd, niets als bewondering zeer knap!
ik had wel een klein vraagje, ik zie dat je de uitbouw hebt getekent in Sketchup. heb je hiervoor ook een plugin gebruikt of alles helemaal zelf getekent ?
dit aangezien ik zelf ook aan het kijken ben om te bouwen.
Nu zit ik rond de 25k¤ (alles incl wat je nu ziet), vermoedelijk rond de 50k uiteindelijk. Ik wil niets lenen voor deze aanbouw, dus als het geld op is, dan is het een spaarpauze.quote:Op donderdag 12 november 2015 12:48 schreef Makrolon het volgende:
In deze topicstart zie ik pas echt wat een enorm project dit is (nog niet alle topics doorgelezen, moet ik maar eens doen. Echt heel gaaf!
Heb je een idee (wss komt er nu een antwoord op de cent nauwkeurig ) wat deze hele aanbouw je gaat kosten?
quote:Op donderdag 12 november 2015 13:19 schreef BBach het volgende:
[..]
Nu zit ik rond de 25k¤ (alles incl wat je nu ziet), vermoedelijk rond de 50k uiteindelijk. Ik wil niets lenen voor deze aanbouw, dus als het geld op is, dan is het een spaarpauze.
Verstandig. Klinkt als een hoop geld, maar als je ziet wat een enorme ruimte jullie er voor terug krijgen valt dat eigenlijk wel mee.quote:Op donderdag 12 november 2015 13:19 schreef BBach het volgende:
[..]
Nu zit ik rond de 25k¤ (alles incl wat je nu ziet), vermoedelijk rond de 50k uiteindelijk. Ik wil niets lenen voor deze aanbouw, dus als het geld op is, dan is het een spaarpauze.
Wat een prachtige kachelquote:Op dinsdag 17 november 2015 13:29 schreef BBach het volgende:
@Bluemoon23: Trudy is de naam van onze kachel Is rond de 50 jaar oud en hebben we gekocht zonder handleiding en zonder stookervaring. Vandaar het getest met temperaturen enzo.
Nu weet ik wel perfect hoe ze werkt en hebben we al eens 35°C gehaald bij -2°C buiten.
We steken die enkel aan als het eens gezellig moet zijn en het is de backup voor mocht de CV niet werken. Als ze aan is kookt mijn vrouw er ook stoofpotten op
Die ladders staan gewoon opzij, was elders aan het werkenquote:Op maandag 30 november 2015 09:08 schreef Molo het volgende:
En kittycat
Kijk je wel beetje uit met die trap op die losse balken? Of klim je daar niet zo op zoals die er staat?
Goed zo, de B in BBach moet niet voor Brekebeen gaan staan hequote:Op maandag 30 november 2015 09:19 schreef BBach het volgende:
[..]
Die ladders staan gewoon opzij, was elders aan het werken
Molo, ik denk dat dat in Nederland zeker bestaat, alleen behoort dit tot de administratie van de aannemer. Er zal ook bij jullie vast een controleorgaan zijn dat nakijkt of een grote verbouwing (met bouwaanvraag) gebruikt maakt van legaal aangekochte materialen. Mocht dat niet zo zijn, zou me dat sterk verwonderen.quote:Op donderdag 3 december 2015 18:24 schreef Molo het volgende:
Jeumig, wat een gedoe zeg
Dat kennen we hier in Nederland helemaal niet
En jeeej voor dat het gelukt is, na zo'n tijd. Feestje waard
Dat dacht ik eerst ook. Let wel dat het hier België is en de regels mogelijks verschillen. Het is voor de fiscus niet uit te maken of een stielman die voor jou werkt dat gratis doet, of je hem in het zwart betaalt. Daarom heb ik er speciaal op gelet dat daar geen verwarring over kon bestaan.quote:Op donderdag 3 december 2015 18:32 schreef Molo het volgende:
Dat geldt voor ingehuurde mensen heb ik altijd begrepen, niet voor wat je zelf of met vrienden samen doet.
quote:Op donderdag 3 december 2015 18:42 schreef BBach het volgende:
[..]
Ps: dat het zolang heeft geduurd ligt aan het feit dat die controlediensten enorm onderbemand zijn. Iets van een 4 ambtenaren voor duizenden dossiers per jaar in onze regio alleen al.
Gelukkig zijn niet alle dossiers zo uitgebreid. Het officiële invulformulier is iets van 4 bladzijden voor en achter. Maar dat is summier en makkelijk als je maar een paar aannemersfacturen hebt. Als je daarentegen 300 ticketjes hebt en je toch relatief niet doe het zelf zaken uitvoert is het verhaal anders. Dan raak je snel in een verdedigingspositie om te bewijzen dat het toch je eigen uren zijn. Daarom heb ik alles beschreven, samen met de foto's en de plannen. Leest ook wat lekkerder en alle antwoorden op mogelijke vragen staan er in Ik ben het ook zelf gaan indienen met de uitleg erbij.quote:
En goed gedaan dusquote:Op donderdag 3 december 2015 19:14 schreef BBach het volgende:
[..]
Gelukkig zijn niet alle dossiers zo uitgebreid. Het officiële invulformulier is iets van 4 bladzijden voor en achter. Maar dat is summier en makkelijk als je maar een paar aannemersfacturen hebt. Als je daarentegen 300 ticketjes hebt en je toch relatief niet doe het zelf zaken uitvoert is het verhaal anders. Dan raak je snel in een verdedigingspositie om te bewijzen dat het toch je eigen uren zijn. Daarom heb ik alles beschreven, samen met de foto's en de plannen. Leest ook wat lekkerder en alle antwoorden op mogelijke vragen staan er in Ik ben het ook zelf gaan indienen met de uitleg erbij.
De topics waren wel makkelijk om te chronologie nog eens op te zoeken achterafquote:Op donderdag 3 december 2015 20:28 schreef DaMook het volgende:
Je had ze ook een link naar deze topic reeks kunnen geven . Waarschijnlijk hetzelfde effect als dat dossier .
quote:Op donderdag 3 december 2015 18:22 schreef BBach het volgende:
Als zelfbouwer ontsnap je niet aan heel wat administratie als je echt alles zelf wil doen. Alle materialen, alle facturen, iedereen die meegeholpen heeft (met erewoordverklaring), etc. dien je in te dienen om te bewijzen dat je niets gedaan hebt dat neerkomt op BTW ontduiking
Ik snap dat nooit, je geeft (veel) geld uit aan spullen en controleert vervolgens niet of het vast zit...quote:Op woensdag 9 december 2015 10:22 schreef fespo het volgende:
http://www.demorgen.be/bi(...)-op-de-weg-b26c0d62/
Meen wel dat er jaarlijks een rally langs het huis van BBach gaatquote:Op woensdag 9 december 2015 19:40 schreef Volvoman het volgende:
Is dit bij jullie? Het kwam me op een of andere manier bekend voor.
http://www.dumpert.nl/med(...)p_voor_die_paal.html
Mooi moment voor een feestje met bier en bbqquote:Op woensdag 9 december 2015 20:27 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Meen wel dat er jaarlijks een rally langs het huis van BBach gaat
Kloptquote:Op woensdag 9 december 2015 20:27 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Meen wel dat er jaarlijks een rally langs het huis van BBach gaat
Dat kloptquote:Op maandag 7 december 2015 19:54 schreef komrad het volgende:
Belangrijkste is toch dat het afgehandeld is? En ik kan me niet voorstellen dat je dat niet netjes volgens de Vlaamse regels gedaan hebt.
Wat zijn je klusplannen voor de komende periode? Vooral binnen verder of heb je vakantie met de kerst en ga je ook buiten aan de slag?
En heb je al een favoriet plekje in de aanbouw ?
Oeps!quote:Op maandag 14 december 2015 23:08 schreef BBach het volgende:
En daar zijn de pannen dan.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Rond de 6,5 ton in totaal. Even was het spannend, want blijkbaar weegt zo'n Merlot 11000kg en plus de last bleek dat toch iets te veel te zijn voor de zompige grond.
Op sommige plaatsen zijn er nu putten van 40cm diep.
[ afbeelding ]
Maar ze zijn er:
[ afbeelding ]
En dan heb ik nog wat diepe sporen uit te leggen aan mijn gebuur/geboer
[ afbeelding ]
Dat is ook een veelgestelde vraag, zal ze eens in de op zetten. :pquote:Op maandag 21 december 2015 20:06 schreef Renesite het volgende:
Wat ik me al weken afvraag: komt er nog andere muurbedekking?
aaaah ok !quote:Op dinsdag 22 december 2015 12:02 schreef BBach het volgende:
[..]
Dat is ook een veelgestelde vraag, zal ze eens in de op zetten. :p
Zie post van 20sept in vorige topic. (Quoten lukt niet zo goed via mobiel).
De kleur blijft dus hetzelfde, maar het zal in houten planken zijn. Wat je nu ziet is een redelijk gesofisticeerd waterdicht membraan voor open houten gevelbekledingen.
Waarom gerecupeerde pannen en geen nieuwe?quote:Op dinsdag 29 december 2015 17:50 schreef BBach het volgende:
Verder met pannelatten
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En ook aan de achterkant (al zijn m'n pannelatten al op)
[ afbeelding ]
Kosten?quote:Op zaterdag 2 januari 2016 21:46 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waarom gerecupeerde pannen en geen nieuwe?
Excuus en aangepastquote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:28 schreef Makrolon het volgende:
Makrolon
Mooi weer! Als je een paar man hulpt hebt liggen alle pannen met een uurtje boven, dan hoef je ze alleen nog uit te leggen.
Is het niet enorm onhandig dat je nu de pannen er onder moet schuiven omdat je de bovenste pannen allemaal al hebt liggen?
Dat valt best mee. De hoogte van een dakraam wordt bepaald door de vloerhoogte aan de binnenzijde, dat de hoogte dus uitkomt is min of meer geluk. Hier kwam het relatief goed uit, het dakvenster mocht nog enkel cms lager hebben gezeten. Bovenaan heb ik dan de pannen afgeslepen (toch niet zichtbaar vanaf de grond) en onderaan kwam dat sowieso goed uit met de loodslabbe van het gootstuk.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:53 schreef RB42 het volgende:
Kom je goed uit met de pannenmaat? Rondom de dakvensters bijvoorbeeld?
Ziet er mooi uit hoor!
Nou ja, niets doen. Ik moet overdag nog wel gewoon gaan werkenquote:Op maandag 11 januari 2016 10:14 schreef Cybersijp het volgende:
Benoit die meld dat hij ff een weekje niks gaat doen,.... Dat heb ik nog niet eerder gezien ergens volgens mij:)
Mooi werk weer, hij gaat lekker !
dat is even de batterij opladen tussen de klussen doorquote:Op maandag 11 januari 2016 10:26 schreef BBach het volgende:
[..]
Nou ja, niets doen. Ik moet overdag nog wel gewoon gaan werken
De goten zullen niet zo bijzonder zijn (analoog aan het woonhuis).quote:Op vrijdag 15 januari 2016 11:35 schreef komrad het volgende:
Vraagje uit nieuwsgierigheid: Kun je iets vertellen hoe je de goot bedacht hebt en gaat maken?
Volgens mij heeft dat niet direct invloed op de isolatiewaarde. Het is een geventileerd pannendak, dus in principe 'waait' het ook gewoon onder de pannen door om de panlatten uit te kunnen laten drogen. Dus sowieso geen isolatie mogelijk in die zone. Maar van geluid maakt het wel verschil en eventueel zal het ook wat fungeren als warmtebuffer tijdens de zomer.quote:Op zondag 17 januari 2016 20:40 schreef Juup© het volgende:
Zou het veel scheen qua isolatie nu (nagenoeg) alle pannen op hun plek liggen?
een metertje isolatie haaks op de muur doet wonderenquote:Op dinsdag 26 januari 2016 11:18 schreef BBach het volgende:
Links en rechts kan je gaten zien die zullen worden gebruikt voor de leidingen. Links het kleine gat voor elektriciteit/sanitair/data. Rechts het gat waar de ventilatiebuizen zullen passeren.
Voordelen: alle leidingen liggen binnen de isolatieschil, maar ook binnen het dampscherm, geen perforaties dus, plaats genoeg, en alle leidingen lopen dan op een plaats die anders toch vrijwel nutteloos is. Onderaan de voet van het dak kan je hoogstens een paar schoendozen zetten oid. Als je dan hier en daar toegangsluiken maakt tot die pijpenkokers is later een draadje bijtrekken ook niet erg moeilijk.
Nadeel is natuurlijk dat die openingen zeker niet open mogen blijven, anders staan alle kamers direct in verbinding. Nadat de leidingen geplaatst zijn moet er dus zeker telkens thv het spant isolatie geplaatst worden, vooral tegen het geluid.
Ik denk dat je bedoelt haaks op het spant, na het gat dan? Zoiets is idd het plan:quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:00 schreef lipje het volgende:
[..]
een metertje isolatie haaks op de muur doet wonderen
Lange lengten buis voor de ventilatie waren natuurlijk wel wat eenvoudiger aan te brengen; dan als je nu moet kruipen langs en in de knieschottenquote:Op donderdag 28 januari 2016 19:51 schreef LievePoetin het volgende:
Was het niet makkelijker geweest om die leidingen en buizen te plaatsen voordat je alles dicht maakt?
en de naden afplakken met pvc-tapequote:Op donderdag 28 januari 2016 21:27 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Lange lengten buis voor de ventilatie waren natuurlijk wel wat eenvoudiger aan te brengen; dan als je nu moet kruipen langs en in de knieschotten
Vergeet niet alles voldoende te zadelen en te beugelen !
Zo doe ik het hier (In Zweden) ook.quote:Op maandag 1 februari 2016 11:59 schreef BBach het volgende:
Een voorbeeld van hoe ik de leidingen leg in de wanden mét leidingspouw. Zo zijn er maar 2 en dat zijn de slaapkamerwanden die ook buitenmuren zijn en waar ook leidingen in moeten verwerkt worden.
Je hebt dus een buitenmuur aan de warme kant.
[ afbeelding ]
Onderaan zie je daar het einde van het dampscherm van onder de vloer. Dat dient aangesloten te worden op het dampscherm van de muur.
Mochten er nu geen leidingen in de muur komen, dan was de volgorde nu: OSB - dampscherm - gyproc.
Nu er wel leidingen komen: dampscherm -leidingspouw - OSB - gyproc.
Dampscherm (nietjes op de staanders)
[ afbeelding ]
Leidingspouw maken (latten niet dwars op de staanders, maar ook in de verticale richting. Daarmee kan je het dampscherm goed dichttrekken thv de nietjes en doorvoeren)
[ afbeelding ]
In een HSB wand is XVB kabel toegelaten en wordt bijna altijd zo gedaan. Ik vind het persoonlijk een beetje raar om permanente leidingen in XVB te leggen, het doet zo sjofel aan. Maar objectief gezien is dat evenveel beschermd als bv een vaste pvc buis met daarin enkel geisoleerde leidingen.
Dus alle leidingen zitten op die manier in een spouw. De spouw mag je nog isoleren (zolang dat minder dan de helft is dan de isolatie die in de hoofdmuur zit), maar dat doe ik niet omdat die wand al 20cm isolatie heeft en dat kost ook al veel. Daarop dus de OSB lijmen + schroeven.
[ afbeelding ]
Hierop zou dus nog gyproc moeten komen.
[ afbeelding ]
Dit is de wand van het hoofdeinde van het bed. 1 trekschakelaar, 4 stopcontacten en de aansluiting voor de radiator.
Het dampscherm loopt overal door en op de plaatsen waar er dus nu geen zichtbaar is moet dat dus nog geplaatst en afgeplakt worden.
Andere kant
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
etc.
Een leidingspouw wil ik dus zo weinig mogelijk gebruiken omdat het toch extra werk en plaatsverlies betekent.
Dat is wat een houtskeletbouw lastig maakt. Veel aansluitdetails, folies, dure tape, tijdrovend priegelwerk. Indien juist uitgevoerd krijg je er wel veel comfort voor terug.
Ik heb aan de buitenzijde van de muur ook nog 60mm isolatie (+dus de isolatie tussen de staanders), dit wordt vaak niet zo gedaan. Het is gelijkwaardig als de spouw te isoleren. Mijn staanders van de buitenisolatie verspringen wel tov de staanders van de muur zelf. Op die manier heb ik ook een kleinere koudebrug zoals jouw horizontale latten.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:59 schreef Virus3000 het volgende:
[..]
Zo doe ik het hier (In Zweden) ook.
Maar hier zetten we nog een (45mm) isolatielaag er tussen. In mijn geval van het type extra geluidswerend.
Ik heb mijn 45mm latten horizontaal gemonteerd zodat OSB en Gips platen weer verticaal gemonteerd worden. Daardoor heb je (lijkt mij) ook minder koude bruggen aangezien je nog 45mm isolatie hebt tussen je frame en osb) en dat je minder hout op hout hebt
Op je foto zie ik dat je OSB niet altijd uitkomt op een stuk hout, maakt het dat niet onstevig?
Heeft dit systeem, wat jij doet, nog voordelen?
Vraag me dit gewoon af, ben benieuwd
Zo dus:
[ afbeelding ]
Hol zal die klinken als je er op klopt oid, zo is dat met alle holle wanden. Maar de wanden van een HSB dempen het geluid sowieso al erg veel. (20cm glaswol + een luchtdichte schil, veel komt daar niet meer door), het is er nu al muisstil. Opvullen met nog meer isolatie is nog beter, maar ergens moet je stoppen.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:53 schreef RB42 het volgende:
Ziet er mooi uit, al kan ik helemaal niets zinnigs vinden/zeggen over de voors en tegens van de verschillende varianten.
Maar krijg je nu niet een hol klinkende wand bij het hoofdeinde van je bed? Ook begrijp ik niet zo goed hoe de radiator daar gaat komen. Heeft je bed een verwarmd hoofdbord?
Als ik goed heb opgelet de verwerkbaarheid en het feit dat pir niet dampopen is wat icm HSB voor problemen kan zorgen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 16:24 schreef e2the3an het volgende:
Mogelijk heb ik er over heen gelezen, maar wat is de overweging geweest om te kiezen voor glaswol en niet voor 'harde' isolatie, zoals bijvoorbeeld PIR-platen?
Was dit een kostenoverweging of verwerkbaarheid?
mvg
Adriaan
Ja, idd logica moet je er niet achter zoeken. Een houtskelet moet potdicht afgewerkt zijn en bij een systeem D-ventilatie is tocht (wat er uiteindelijk bijna altijd is bij ramen die open kunnen) uit den boze (*). Het klimaat zou dus efficienter zijn mochten alle ramen dicht zijn, ook de dakramen ed.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:47 schreef komrad het volgende:
Begrijp ik goed dat dit vooral/volledig is omdat je het leuk vindt om te maken en dat de ramen eigenlijk helemaal niet open hoeven te kunnen?
En dit vraagt natuurlijk om een filmpje
Ja dat zal, maar in het voorjaar even alle ramen open zetten zodat het lekker door kan waaien vind ik ook wel fijn.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:10 schreef BBach het volgende:
Ja, idd logica moet je er niet achter zoeken. Een houtskelet moet potdicht afgewerkt zijn en bij een systeem D-ventilatie is tocht (wat er uiteindelijk bijna altijd is bij ramen die open kunnen) uit den boze (*). Het klimaat zou dus efficienter zijn mochten alle ramen dicht zijn, ook de dakramen ed.
Bij dezequote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:47 schreef komrad het volgende:
En dit vraagt natuurlijk om een filmpje
Dank je. Nu ik het filmpje zie is de constructie eigenlijk een stuk eleganter en simpeler dan ik dacht aan het schema te zien. Heb je een bepaalde (maar niet te grote) frictieweerstand nodig tussen kozijn en raam om dit te laten werken? En moeten de contragewichten precies gelijk zijn aan het gewicht van het raam of zit daar wel een beetje speling in?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 17:01 schreef BBach het volgende:
[..]
Bij deze
Dat doffe schuifgeluid zal nog wel verminderen. Mijn gewichten zijn nu lijmklemmen en die schuren tegen het skelet.
De traditionele manier is idd een beetje lomp ogend vind ik. Zeker omdat de ramen niet helemaal open kunnen. Zulke systemen dienen ook voor stenen muren en met een skelet hen je meer opties.quote:Op woensdag 2 maart 2016 17:36 schreef komrad het volgende:
[..]
Dank je. Nu ik het filmpje zie is de constructie eigenlijk een stuk eleganter en simpeler dan ik dacht aan het schema te zien. Heb je een bepaalde (maar niet te grote) frictieweerstand nodig tussen kozijn en raam om dit te laten werken? En moeten de contragewichten precies gelijk zijn aan het gewicht van het raam of zit daar wel een beetje speling in?
en vooral: erg mooie constructie. Ik zou aan 1 kant een deel van de buis om het contragewicht in het zicht houden en deels in (plexi)glas uitvoeren zodat je nog kunt zien hoe het werkt.
Schitterendquote:Op maandag 7 maart 2016 18:17 schreef WheeleE het volgende:
Zojuist kwam ik deze video tegen, en ik moest gelijk aan dit topic denken:
Zojuist hier met zijn tweeën ademloos zitten kijken naar dit filmpje. Tsjonge wat mooi. Maar BBach blijft mijn heldquote:Op maandag 7 maart 2016 18:17 schreef WheeleE het volgende:
Zojuist kwam ik deze video tegen, en ik moest gelijk aan dit topic denken:
Bbach is ieder's heldquote:Op maandag 7 maart 2016 20:59 schreef verita het volgende:
[..]
Zojuist hier met zijn tweeën ademloos zitten kijken naar dit filmpje. Tsjonge wat mooi. Maar BBach blijft mijn held
iemand een idee hoe dit huis wordt verwarmd?quote:Op maandag 7 maart 2016 18:17 schreef WheeleE het volgende:
Zojuist kwam ik deze video tegen, en ik moest gelijk aan dit topic denken:
Was een mooie serie idd, hadden ze ook gedaan met een smid en nog wat andere beroepen geloof ik..quote:Op dinsdag 8 maart 2016 18:38 schreef BBach het volgende:
Filmpje bekeken en dat is idd schi-tter-rend. Ongetwijfeld een van de meest ecologische manieren om een huis te bouwen. Ook mooi om het vakwerk te zien. Hun gevelbekleding is ook wat ik wil uitvoeren, zij het dan horizontaal.
Kanttekeningen: verwarming werkt daar idd met een soort stenen massa die warmte vasthoudt en er is daar ook een zware muur aan gemetseld voor hetzelfde doel. De manier van bouwen is een massief houtbouw, de echte oldskool methode, in dit geval extra geïsoleerd langs de buitenzijde. Op termijn ook echt nodig, want zo'n huis zet zich veel meer dan een modernere hsb. Kieren gaan dus zeker ontstaan naarmate het hout zal uitdrogen en krimpen. Deze manier doen ze nog steeds, maar dan met erg uitgedroogd hout en uiteindelijk geeft dit aan de binnen of buitenkant een chaletachtige look die ik niet nastreef.
Qua huis wel een pareltje wat blenden in de omgeving en wat materiaalkennis en toepassing betreft. Dacht af en toe: wat een werk, maar dan besef ik dat ik ongeveer met hetzelfde bezig ben
Edit: ik geloof dat er ergens op de bbc ook een serie is over ambachtslieden bezig te zien. Heb ik eens op YouTube gezien en ondanks het trage verloop met veel bewondering bekeken. Iets van wood: making of a chair oid. Zal de link eens opzoeken.
Edit2: Google: Handmade:wood BBC
Mijn middelbare school heeft dat andersom:quote:Op maandag 14 maart 2016 13:57 schreef FranticDJ het volgende:
Inclusief slingerruit ?
Lijkt me wel een gaaf effect overigens, naar buiten hellende ramen. Maar dan wel een boel ramen ineens, een soort erker zeg maar.
Daar ben ik het eigenlijk ook mee eensquote:Op maandag 14 maart 2016 21:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe je op de laatste foto de oversteek door hebt getrokken vind ik visueel best een grote verbetering eigenlijk.
Die zijn volgens mij meer bedoeld voor de buitenmantel van kabel, zelf gebruik ik die voor coaxkabel.quote:Op woensdag 16 maart 2016 09:56 schreef BBach het volgende:
Ik gebruik nu trouwens een striptang waarvan ik niet wist dat ze dat in die vorm maakten. Ik bestel mijn materiaal online en de goedkoopste striptang die ik er vond was zo'n geval (geen idee of het hetzelfde merk is):
[ afbeelding ]
Vroeger gebruikte ik altijd deze soort
[ afbeelding ]
Ze bestaan nochtans ook in andere versies (onderstaande heb ik)quote:Op vrijdag 25 maart 2016 19:27 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Die zijn volgens mij meer bedoeld voor de buitenmantel van kabel, zelf gebruik ik die voor coaxkabel.
En niet om de isolatie te verwijderen van draad tot op het koper.
Daarvoor vind ik zulke wel handig https://www.klium.nl/knip(...)-sFx9Hgr_BoCvpjw_wcB
Dat is een zijkniptang met een uitsparing voor 1,5 en 2,5 mm2 draad, zodat je die kunt strippen.
Zijn dit gewoon toegestane installatiemethodes in Belgie ?quote:Op zondag 20 maart 2016 15:43 schreef BBach het volgende:
Kabelspaghetti
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo ligt er ongeveer de helft. In de lengte loopt een soort van kabelboom met aftakkingen voor elke ruimte (2 groepen per kamer (licht en stopcontacten))
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Buiten dat ik de tiewraps voor het gemak tijdens het trekken heb geplaatst en dit nog gebeugeld is, zie ik niet echt zaken die niet toegelaten zijn bij mijn weten. Kabels komen allemaal in een leidingspouw (zo ook die in het knieschot dat er nog niet staat, ze blijven niet gewoon zo bloot) en zijn zelf XVB. In een HSB is dat wel de typische installatiemanier. Een work in progress welliswaar, het grootste deel van de zichtbare leidingen hangt nog los. Eerst testen en dan beugelen vind ikquote:Op zondag 27 maart 2016 10:49 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zijn dit gewoon toegestane installatiemethodes in Belgie ?
Ja, hier mogen losse kabels niet worden toegepast, alles moet in pvc en daar wordt meestal vd draad in getrokken. Wij hebben een centraaldoossysteem, vanuit de meterkast zijn de centraaldozen aan elkaar doorgelust, vanuit de centraaldoos lopen leidingen naar wdc's en lichtknoppen. Geplaatst in het plafond, daardoor altijd toegankelijk, doordat alles in buizen zit kan je makkelijk wijzigingen aan brengen en als je er een lamp aan hangt zie je er ook nog eens niks van, ik vind het een ideaal systeem.quote:
Wij hebben maar twee groepen voor alle algemene verlichting en stopcontacten in het hele huis. En dan nog een paar groepen voor de oven/wasmachine/droger/koelkast/vaatwasser, totaal dus 6.quote:Op zondag 20 maart 2016 15:43 schreef BBach het volgende:
(2 groepen per kamer (licht en stopcontacten))
Even voor je gefixtquote:Op maandag 28 maart 2016 21:43 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ja, hier mogen losse kabels niet sinds een tijdje ook worden toegepast,
Alle systemen hebben hun voor en nadelen, en elk land hun eigen gebruiken regels, en installatiemethoden.quote:Kabel
Ook is het toegestaan de installatie in de woonkamer uit te voeren met kabel. Hiervoor kiest men dan meestal voor VMvK of YMvK. Deze kabel kan in zicht worden aangebracht of zijn aangebracht in de wand, vloer of het plafond. De aanleg van kabels in zicht in de woonkamer komt zelden voor omdat dit geen fraaie oplossing is bij nieuwbouw. Omdat de eis van het gemakkelijk vervangbaar zijn van leidingen is komen te vervallen, is de installatiemethode nr. 52, een kabel direct en zonder aanvullende mechanische bescherming aangebracht in metselwerk of beton, in Nederland nu ook toegestaan. Men moet er echter rekening mee houden dat bij een defect in de kabel het herstel gepaard gaat met hak- en breekwerk.
Het blad nr. 21 van de NPR 5310 geeft hierover meer informatie.
quote:Op maandag 28 maart 2016 22:58 schreef bluemoon23 het volgende:
Even voor je gefixt
http://nen1010.cobouw.nl/installaties-woningen
quote:
Kabel
Ook is het toegestaan de installatie in de woonkamer uit te voeren met kabel. Hiervoor kiest men dan meestal voor VMvK of YMvK. Deze kabel kan in zicht worden aangebracht of zijn aangebracht in de wand, vloer of het plafond. De aanleg van kabels in zicht in de woonkamer komt zelden voor omdat dit geen fraaie oplossing is bij nieuwbouw. Omdat de eis van het gemakkelijk vervangbaar zijn van leidingen is komen te vervallen, is de installatiemethode nr. 52, een kabel direct en zonder aanvullende mechanische bescherming aangebracht in metselwerk of beton, in Nederland nu ook toegestaan. Men moet er echter rekening mee houden dat bij een defect in de kabel het herstel gepaard gaat met hak- en breekwerk.
Het blad nr. 21 van de NPR 5310 geeft hierover meer informatie.
Aan meerwerk moet ook verdiend worden natuurlijkquote:Op maandag 28 maart 2016 22:58 schreef bluemoon23 het volgende:
De 4/5 groepen die ze bij volgens jou bij nieuwbouw hebben in NL is ook wel erg mager en eigenlijk niet meer van deze tijd, in kleine appartementen zal dat misschien voldoen.
In rijtjeshuizen en groter is dat toch echt wel het minimum denk ik.
Ik denk per ruimte zo'n toegangsluik te voorzien zodat ik er nog in kan komen. Al denk ik niet dat ik zoveel kabels zal willen bijtrekken hoor. Bij het woonhuis heb ik daar ook nog niet de nood toe gevonden. Alles zit op logische plaatsen en is ruim voorzien. Het kan altijd, maar dan is er ook altijd wel een oplossing voor te vinden. Dan vind ik persoonlijk een kabelgoot nog veel makkelijker dan kabels bijtrekken in PVC buizen.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 12:48 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, ik werk zelf in de industrie en daar ligt het natuurlijk ook allemaal in kabelgoten.
Maar daar kun je natuurlijk later nog een keer bij, bij jouw wanden is dat wat lastiger
Ik markeer ze aan begin en einde met zo'n naamkaartje dat ik nog weet hoe alles is aangesloten.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 13:04 schreef bluemoon23 het volgende:
En dan maar hopen dat de kabelnummers kloppen
Ik gebruik voor de datakabels de shielded variant die dus interferentie zou moeten voorkomen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:56 schreef Merode32 het volgende:
Je weet dat coax en utp niet naast elektro kabels mogen lopen? Dat stoort.
quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:49 schreef Merode32 het volgende:
Wees maar eigenwijs.
Je zult vast geen nas hebben anders sprak je niet zo.
Wat bedoel je met dat gronden?quote:Op zaterdag 2 april 2016 13:10 schreef BBach het volgende:
Als je aandacht geeft aan het gronden van het geleidende omhulsel kan je eigenlijk nooit interferentie hebben.
Ik heb inderdaad geen NAS en heb dat ook niet echt nodig. Er staan hier wel een aantal pc's en tv aangesloten op een netwerk en ik heb met dezelfde opbouw nog geen problemen ervaren (in 4 jaar tijd, gewoon volle signaalsterkte en kwaliteit en goede internetsnelheden).quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:49 schreef Merode32 het volgende:
Wees maar eigenwijs.
Je zult vast geen nas hebben anders sprak je niet zo.
Zo'n afgeschermde draad heeft rond de kabels die signaal vervoeren een geleidend (metalen of geleidende kunststof) omhulsel zitten. Het is de bedoeling om het uiteinde daarvan te verbinden met de aarde. Zo creëer je een kooi van Faraday en zijn de signaalkabels beter beschermd tegen uitwendige straling (bv de elektromagnetische straling van stroomvoerende kabels). Het werkt alleen als jouw schild overal goed is.quote:
geen primerverfjequote:
Overschot aan gelijk als je met zulke datastromen werkt, maar bij ons zijn de abbo's een pak minder performant dan in Nederland.quote:Op zondag 3 april 2016 16:03 schreef Merode32 het volgende:
Ik weet niet wat ze bedoelen in belgie met "goede internetsnelheden" maar als ik een intern netwerk aanleg met cat6 of cat7 dan wil ik ook de volledig 1gb of 10gb kunnen gebruiken en niet maar de helft.
Hetzelfde geld voor het internet, als ik een abbo neem van 200 mb dan wil ik die ook en niet maar 50 mb, 1 enkele shield lost dat niet op.
Als elektro en ethernet persee gecombineerd moeten worden is triple shield een oplossing maar zelfs daarbij is verlies te meten.
Dezequote:Op vrijdag 8 april 2016 10:24 schreef bleiblei het volgende:
Wat voor tape gebruik je om de naden af te plakken (type/merk)?
En werkt dat fijn?
Het is geen geintje Toen we de plaat aan het gieten waren waren mijn laarzen net iets te groot om te blijven zitten bij die zuigende beton. Toen heb ik met die blauwe tape (enige dat ik bij de hand had) de bovenkant van mijn laarzen geplakt aan mijn jeansbroek.quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:47 schreef bleiblei het volgende:
Klinkt alsof ik op zoek moet naar die blauwe .
Ik wil de gordingen in het zicht houden, waardoor ik erg veel moet gaan plakken. En ik maak mij zorgen of ik het wel goed dichtgeplakt krijg allemaal.
Dan klinkt "je kan het bijna niet meer lostrekken" erg goed .
Dank je!
Ergens in een van de vorige topics is er daar over gesproken. Ik weet niet meer exact op welk moment, maar toen vroeg iemand of dat groen wees op koperhoudende middelen. Het komt erop neer dat de producten die vroeger werden gebruikt heel schadelijk waren, maar dat dit nu beter zou zijn.quote:Op vrijdag 8 april 2016 11:10 schreef Barrah het volgende:
Wat ik me ineens afvroeg, heb je bij de keuze van het hout voor het skelet nog rekening gehouden met dat het verblijfsruimtes betreft?
Ik zie dat het geïmpregneerd is en dit heeft natuurlijk veel voordelen t.a.v. duurzaamheid, ook tijdens de bouwfase. Afhankelijk van waarmee het precies behandeld is, kunnen er ook nadelen zijn.
Zo wordt het gebruik van geïmpregneerd "tuinhout" in woningen hier sterk afgeraden omdat de gebruikte stoffen kankerverwekkend zijn. Daar wil je jezelf en gezinsleden niet jarenlang aan blootstellen. Kwestie van voortschrijdend inzicht, vergelijkbaar met dat rondom asbest en het onderzoek dat de laatste jaren wordt gedaan naar de gezondheidsrisico's van pur-isolatie.
Het impregneermiddel heeft als werkzame stof:quote:Formaldehyde is giftig. Methanol is giftig doordat deze stof door het enzym alcoholdehydrogenase in de lever omgezet wordt in formaldehyde.
Formaldehyde is bewezen carcinogeen voor de mens. Het carcinogene effect werd reeds duidelijk aangetoond in studies met dieren maar de epidemiologische studies bij de mens maakten nog geen formele conclusies mogelijk. Het IARC rangschikte formaldehyde tot 2004 in groep 2A (waarschijnlijk carcinogeen). In juni 2004 besloot een internationale werkgroep van experts om op basis van de bestaande epidemiologische studies formaldehyde in groep 1 te plaatsen, dus carcinogeen voor de mens.
Eén van de waarschuwingen die op pakjes sigaretten, shag en andere tabakswaren wordt vermeld is dat tabaksrook onder andere formaldehyde bevat.
Formaldehyde kan de ogen, neus en keel irriteren. Er kan ook hoofdpijn en huidirritatie optreden. Het is zelfs mogelijk om een beroepsastma op deze stof te ontwikkelen.[5]
Datasheetquote:Wood preservative without chromium for the prevention of attack by insects (including
termites), soft rot and fungal decay. To be used on wood for use class 1-4.
H360FD May damage fertility. May damage the unborn child. H314 Causes
severe skin burns and eye damage. H410 Very toxic to aquatic life with long
lasting effects. H302 Harmful if swallowed. H312 Harmful in contact with skin.
H332 Harmful if inhaled. H335+H336 May cause respiratory irritation. May
cause drowsiness or dizziness.
P260 Do not breathe dust/fume/gas/mist/vapours/spray. P303+P361+P353 IF
ON SKIN (or hair): Remove/Take off immediately all contaminated clothing.
Rinse skin with water/shower. 305+P351+P338 IF IN EYES: Rinse cautiously
with water for several minutes. Remove contact lenses, if present and easy to
do. Continue rinsing. P310 Immediately call a POISON CENTER or
doctor/physician. P405 Store locked up. P501 Dispose of contents/container
in accordance with local/regional/national/international regulations.
To avoid risks for the environment and for human's health always observe
instructions for use.
Product contains: 2-aminoethanol, boric acid, cupric carbonate-cupric
hydroxide (1:1), didecylpolyoxethylammoniumborate, technical.
Geen schilderskit oid, maar het soort kit gebruikt voor luchtdichte afdichtingen. ('Silicone' is foutief gebruikt in die zin , Belgen zeggen dat vaak tegen alle kitten.)quote:Op vrijdag 8 april 2016 13:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Bedoel je met silicone, siliconenkit?
Dan ga ik denk ik toch voor die tape. Ziet er iig. goed uit in het filmpje .
Bedoel je met silicone, siliconenkit?quote:Op vrijdag 8 april 2016 10:51 schreef BBach het volgende:
[..]
Het is geen geintje Toen we de plaat aan het gieten waren waren mijn laarzen net iets te groot om te blijven zitten bij die zuigende beton. Toen heb ik met die blauwe tape (enige dat ik bij de hand had) de bovenkant van mijn laarzen geplakt aan mijn jeansbroek.
Dat terug loskrijgen ging echt heel moeizaam met een mes. En de tape hangt nog altijd aan die broek. Als je het probeert los te trekken, blijft de kleeflaag gewoon zitten. Ik zal het eens demonstreren als ik er weer heb.
Wel zien dat het goed ontstoft is en dan plakken de meeste wel.
Bij jouw gordingen zou je ook silicone kunnen gebruiken. Dat is veel goedkoper en beter dan tape bij aansluiting op hout. Is alleen wat rottiger om aan te brengen.
Edit: hier een Rus (?) die een stukje van die tape plakt op een gevelfolie onder water
Ik ben niet zo neurotisch, het gaat mij vooral om de ROI (hoe snel verdien ik de kosten terug in mijn besparingen), of het waarde toevoegt aan mijn huis (betere classificatie maakt het meer waard) en kan ik er subsidie op krijgen.quote:Op vrijdag 8 april 2016 13:38 schreef BBach het volgende:
Bedankt
Als je wil weten hoe het echt-echt moet, dan zoek je beter een paar blogs op van zelfbouwers die een passiefhuis bouwen. Ik moet een paar compromissen nemen die je niet zou kunnen bij een passiefhuis - wat uiteraard op dit moment het hoogst haalbare is. Zelfs voor mij is dat een brug te ver, zeker qua budget.
En bij voorkeur zelfbouwers, want zij zijn zeer manisch kritisch op uitvoeringsdetails die een passiefhuis maken of breken en daar echt wel nodig zijn.
http://www.passiefhuispla(...)van-passiefhuisblogs
[..]
Geen schilderskit oid, maar het soort kit gebruikt voor luchtdichte afdichtingen. ('Silicone' is foutief gebruikt in die zin , Belgen zeggen dat vaak tegen alle kitten.)
[ afbeelding ]
Niet per se van deze fabrikant, er zijn er veel te vinden. Het moet kit zijn die kleeft op PE folies, wat niet lukt met de meeste kits.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik hoef echt geen perfect en idealistisch huis, daarover nadenken vind ik al te vermoeiend
Die tijd, energie en geld stop ik dan liever in leuke home automation projectjes."Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:16 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ik ben niet zo neurotisch, het gaat mij vooral om de ROI (hoe snel verdien ik de kosten terug in mijn besparingen), of het waarde toevoegt aan mijn huis (betere classificatie maakt het meer waard) en kan ik er subsidie op krijgen.Isolatie is nog altijd een van de investeringen met de kortste ROI. Dus kan ik het alleen maar aanmoedigen Toch is het ook voor de niet-idealistische isoleerder van belang om het gewoon goed uit te voeren. Anders werkt het niet waardeverhogend vrees ik.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik hoef echt geen perfect en idealistisch huis, daarover nadenken vind ik al te vermoeiend
Die tijd, energie en geld stop ik dan liever in leuke home automation projectjes.
En onze rallypiloten zijn terug.
In vergelijking met het filmpje van vorig jaar kan je dus zien hoeveel (of weinig, want er is nog veel werk ) je kan doen met 2 handen in de vrije tijd.
(sorry: gsm filmpje)
Voila, dat is een beetje de idee. Met korte gipsschroeven danquote:Op maandag 11 april 2016 11:02 schreef Barrah het volgende:
Goed genoeg voor bergruimte toch? Als je er ooit andere plannen mee krijgt zul je er waarschijnlijk toch eerst gips overheen zetten. Je zou de platen hooguit in de grondverf of lichte beits kunnen zetten om het geheel wat lichter te maken als je dat per se wilt.
Nette ruimte gewonden MMach !quote:Op maandag 11 april 2016 09:09 schreef BBach het volgende:
De zolderberging bijna klaar voor gebruik. De OSB hier is louter om het folie te beschermen tegen stoten ed, en om de structuur wat te verstijven. Niet de mooiste eindafwerking, maar voldoende voor een berging.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bedanktquote:Op maandag 18 april 2016 13:34 schreef Knuppel1983 het volgende:
Allereerst hulde voor de grootte van je project, en de snelheid waarop je dit allemaal aanpakt.
Het valt me op dat je bij de osb-platen niet specifiek de uiteinden op de rachels schroeft. Is dit een bewuste keuze? Verbindt je deze met de gipsplaten, en zo is dit een stevig geheel?
Thnx, dat is het plan idd. De trap komt dan uit in de berging op het gelijkvloers (waar ik nog aan moet beginnen)quote:Op vrijdag 22 april 2016 20:44 schreef Vonkenboer het volgende:
Wauw, netjes ! is de berging straks bereikbaar met een vlizotrap ?
Het kan ook handig zijn als dat niet kan hoorquote:Op dinsdag 26 april 2016 18:42 schreef PeuRac het volgende:
Onwijs gaaf
Een zorg die ik wel heb, is die deur ook van binnen te openen? Dat wil je (met het oog op kinderen) wel lijkt mij.
Een goede vraag. De deur heeft vanbinnen een klink en is te openen. Het betreft geen gekoelde ruimte (enkel een onverwarmde) en is dus niet echt een gevaar.quote:Op dinsdag 26 april 2016 18:42 schreef PeuRac het volgende:
Onwijs gaaf
Een zorg die ik wel heb, is die deur ook van binnen te openen? Dat wil je (met het oog op kinderen) wel lijkt mij.
Er waren 2 slachtbanken. Een kleinere met 2 schuiven en een grote met 3 schuiven.quote:Op zaterdag 30 april 2016 02:17 schreef Dzjonka het volgende:
Top! Ik was al eerder gefascineerd door de koelruimte en ehm slachtbank, heb je die ook nog?
Dit is mijn vrije tijd hé Voor mij is dit mentale ontspanning. Begrijp me niet verkeerd, niet alle fases zijn leuk. Het is een contragewicht voor mijn baan. Overdag (en vaak 's nachts) is het werken onder soms extreme druk en gaat het vaak over snel handelen, binnen budget, strakke timings. Maar dan ben ik totaal niet bezig met m'n handen en alleen met m'n hoofd. Creatief kan je er ook niet echt zijn (enkel creatief technische oplossingen bedenken, maar dat doet eigenlijk elke ingenieur), terwijl ik beide toch nodig heb.quote:Op zaterdag 30 april 2016 11:58 schreef WheeleE het volgende:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben BBach, is hoe je je enthousiasme en ideeën in toom houdt. Je kunt een hoop, dus daar word je naar mijn gevoel niet erg door beperkt. Met jouw kennis en kunde, en de plannen die je hebt loop je snel het risico teveel te willen en het te snel te willen doen. Kun je alles goed gefaseerd plannen en hou je ook rekening met rust en vrije tijd?
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 2 mei 2016 20:40 schreef BBach het volgende:
Dank je Hopelijk vindt onze dochter (binnen een weekje of 10) dat ook(ooit) Ik ben nu immers bezig met haar kamer zodat ze er binnen 1a2jaar kan intrekken.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 2 mei 2016 20:40 schreef BBach het volgende:
Dank je Hopelijk vindt onze dochter (binnen een weekje of 10) dat ook(ooit)
Gefeliciteerd!quote:Op maandag 2 mei 2016 20:40 schreef BBach het volgende:
Dank je Hopelijk vindt onze dochter (binnen een weekje of 10) dat ook(ooit) Ik ben nu immers bezig met haar kamer zodat ze er binnen 1a2jaar kan intrekken.
[ afbeelding ]
Yesssssssss out of the openquote:Op maandag 2 mei 2016 20:40 schreef BBach het volgende:
Dank je Hopelijk vindt onze dochter (binnen een weekje of 10) dat ook(ooit) Ik ben nu immers bezig met haar kamer zodat ze er binnen 1a2jaar kan intrekken.
[ afbeelding ]
Verteld ie ons gewoon zomaar even tussen al het klussen door !quote:Op maandag 2 mei 2016 20:40 schreef BBach het volgende:
Dank je Hopelijk vindt onze dochter (binnen een weekje of 10) dat ook(ooit) Ik ben nu immers bezig met haar kamer zodat ze er binnen 1a2jaar kan intrekken.
Dat is nog eens leuk nieuwsquote:Op maandag 2 mei 2016 20:40 schreef BBach het volgende:
Dank je Hopelijk vindt onze dochter (binnen een weekje of 10) dat ook(ooit) Ik ben nu immers bezig met haar kamer zodat ze er binnen 1a2jaar kan intrekken.
Volgens mij heeft BBach het ook al een half jaar eerder geroepen, maar het blijft mooi nieuwsquote:Op dinsdag 3 mei 2016 04:33 schreef AnneX het volgende:
In eerste instantie las ik eroverheen...als Oud nieuws...( pun intended )
Van Harte BBach en vrouw met jullie leuke nieuws!
geef ze een stuk rest hout en een paar echte schroeven en leer ze alvast omgaan. Mijn zoon vindt het geweldig, vooral trots dat hij pappa kan helpenquote:Op woensdag 4 mei 2016 11:27 schreef _Chris_ het volgende:
Hier nog een lurker! Gefeliciteerd!
En uit ervaring kan ik je vertellen, klussen gaat een stuk minder hard daarna. Prioriteiten......
En als ze wat ouder zijn (mijn oudste is nu 4) , en ze mee willen klussen, is dat ook geweldig. Dan gaat het nog langzamer, maar (voor mij) ook quality time
zo mis je juist de dempende werking van het beton.quote:Op zaterdag 21 mei 2016 09:03 schreef _mido het volgende:
Long-time-lurker here maar nu toch een vraag; Hoe is de vloeropbouw nu eigenlijk? Je hebt eerste een betonnen plaat gestort en gaat daar nu een geïsoleerde houten vloer overheen leggen. Wat zijn je redenen om het op deze manier te doen?
Helemaal duidelijk en logisch. Ik bespaar ook graag door meer uren te investeren als ik een klus doe.quote:Op maandag 23 mei 2016 20:19 schreef BBach het volgende:
@Bramito: niet bedoeld als cliffhanger, we waren op weekend en dan internet ik niet
@suya en nikky: bedankt!
@Knuppel1983: Ik kan je wel zeggen dat na de 400-500ste plaat ik de OSB wel wat ben beugezien , maar het is een noodzakelijk kwaad en het werkt vlot.
@Lipje&Bramito:
De vloeropbouw is als volgt: betonplaat (15cm gewapend) - folie - houten roostering (+-12cm, nivellerend, gevuld met glaswol/rotswol) - dampscherm (luchtdichtheid) - 18mm OSB (uitstijven, ondervloer) - 22mm parket.
Normaal wordt bij een HSB bv 8-12cm PUR (of equivalente drukvaste isolatie) + 8cm (echt minimum) cementchappe (gewapend) + afwerkvloer toegepast. Dat is een hogere vloeropbouw en is meestal voor tegelvloeren. Op verdiepingsvloeren harde isolatie(of geen isolatie, dit is veelal niet nodig) + anhydriet +afwerkvloer.
Dit zorgt voor een beetje meer thermische massa (op het verdiep voor iets meer akoestische demping) en zorgt ervoor dat tegelvloeren ed wat makkelijker te plaatsen zijn.
Mijn vloer moet je meer zien als een verdiepingsvloer die op de begane grond ligt. De geluidsoverdracht naar beneden toe is niet relevant omdat het gelijkvloers is, de hoogte ook niet omdat het afgesteund is naar de betonvloer, dus kom je met dunne regels toe om niet door te buigen.
Gezien wij houten vloeren willen is een houten ondervloer makkelijker. De akoestische nadelen vang ik op een andere manier op. De vloer zelf zal per ruimte wat holler klinken (niet veel holler, want glaswol dempt veel beter dan een harde plaat die niet dempt). Maar tussen elke 'stille' ruimte zit een bufferruimte. Bv: tussen de slaapkamers zit een badkamer, naast de slaapkamers zit telkens een berging. Zo dempt het contactgeluid zich in de bufferzones en blijven de stille kamers zelf stil. Het is heel veel meer werk (elk steunpunt is op te meten), maar veel goedkoper (niet in werkuren).
Dat is zo'n beetje het idee. Verder wil ik ecologischer werken en dan is PUR eigenlijk uit den boze.
De enige uitzondering zal zijn ter hoogte van machines die zware trillingen kunnen veroorzaken (ventilatie, wasmachine, droogkast). Op die plaatsen komt een traditionelere opbouw van harde isolatie en een zwevende betonnen/cementchappe sokkel, die dus hoger zal zijn dan de afwerkvloer. Gezien die in de berging(en) staan stoort het optisch niet.
Zo moet dit duidelijk zijn denk ik Als je alles laat doen: kies maar gewoon voor de traditionele manier, dat krijg je zeker ook vlak, maar gaat veel sneller.
Tof!quote:Op maandag 30 mei 2016 23:15 schreef Jump het volgende:
De laatste keer dat ik deze reeks gezien heb, was je volgens mij nog bezig in het hoofdgedeelte. Dus al eventjes geleden.
Ondertussen een hoop delen teruggelezen, en veel tips genoteerd. Binnenkort kom ik mijn mijn eigen reeks Momenteel zitten de plannen voor de verbouwing/bijbouw bij de architect, en eenmaal ik ook kan beginnen komt die reeks er sowieso.
Zo'nDeze IR temperatuurmeter heeft een afwijking van +-1,8% Wat ik toch vrij precies vind voor zo'n snelle metingen. Als je er dan ook rekening mee houdt dat ik gewoon een indicatie van grootteorde wil geven in een verbouwtopic en de metingen geen deel zijn van een wetenschappelijk artikel vind ik dat toch precies genoeg.quote:Op woensdag 1 juni 2016 20:54 schreef Glider76 het volgende:
(zo'n heatgun is zeer accuraat)
Nou niet echt dus. Zeg maar best wel inaccuraat. zeker hoe je hem op de foto vasthoudt.
Wat niet wil zeggen dat je huis nu een stuk beter geisoleerd is dan voorheen.
Wow, lang verhaal. Ik gebruik die IR meters zefl veel op het werk in het meten van koelwater en smeerolie leidingen.quote:[..]
Het hangt sterk af van de manier van meten. Op mijn werk doen we vrij veel thermografieen (niet met de heatgun maar met de camera en dan vooral bij elektrische installaties). Dan zie je tot op millimeters de juiste temperatuur al zijn die beelden moeilijk te interpreteren. Een ir gun meet in een kegelvorm en het te meten oppervlak moet ongeveer het dubbele zijn van die kegeloppervlakte. Een kleine leiding meten is daarom zeker moeilijk en onnauwkeurig. En dan zeker als je rekening moet houden met de reflectiefactor van het materiaal. (Bv geschilderde leiding VS een rvs exemplaar geeft veel verschil in meetwaarde). De onzichtbare IR wereld vind ik zelf zeer fascinerend en heb daar ook eens een fototoestel voor omgebouwd. Zeer interessante beelden,zal ze eens opsnorren als ik niet op m'n mobiel zitquote:Op donderdag 2 juni 2016 21:36 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Wow, lang verhaal. Ik gebruik die IR meters zefl veel op het werk in het meten van koelwater en smeerolie leidingen.
In mijn situaties neem ik de waardes altijd maar voor een korreltje zout. Het scheelt nogal hoe en waar je meet. Kan zo maar 10 graden schelen als je 20 cm verderop in de leiding meet. Of net iets onder andere hoek. Net een niet geverde leiding, andere dikte enz enz.
Daarom vertrouw ik ze nooit zo. Maar een goede indicatie is het zeker.
Zie eerdere PM's zou ik zeggen Nog een aantal weken.quote:Op maandag 20 juni 2016 19:55 schreef Molo het volgende:
Flink bezig weer meneer Bach
Wanneer is Laurette uitgerekend en trekken jullie het nog een beetje zo met alle drukte?
vooral onwennig, en halve nachten slapen enzo. Maar daar staat een ontzettend gelukzalig gevoel tegenover als je je kind in de armen kan nemenquote:Op dinsdag 21 juni 2016 13:16 schreef BBach het volgende:
[..]
Zie eerdere PM's zou ik zeggen Nog een aantal weken.
Voorlopig valt die extra drukte wel mee hoor, denk dat het na de bevalling een pak drukker zal zijn.
Waar de vloer/muur echt waterdicht moet zijn gebruik ik Kerdi (Schlüter) doekquote:Op maandag 27 juni 2016 18:56 schreef PeuRac het volgende:
Wat ga je gebruiken om de vloer waterdicht te maken? Ik heb zelf onlangs q-board ontdekt (er zal vast een ander merk met iets soortgelijks zijn), daar ben ik echt helemaal happy mee. De keuken is er al mee gedaan en de badkamer ga ik er dit of komend weekend mee dichtmaken.
Kimband is hetgeen je gebruikt in de hoekaansluitingen. Is ongeveer hetzelfde principe als kerdidoek. De vlakken maak je waterdicht met een doek, de hoeklijnen met iets als ditquote:
Ah, vergelijkbaar materiaal dus. Ziet er uit als mooi spulquote:Op maandag 27 juni 2016 19:01 schreef BBach het volgende:
[..]
Waar de vloer/muur echt waterdicht moet zijn gebruik ik Kerdi (Schlüter) doek
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Elders is dit niet echt nodig. Bij houten vloeren is het sowieso uit den boze om heel erg nat te gaan boenen.
Zwijg mij er over! De OSB van de lokale houthandelaar en die van de Brico: op de groef zit 2 mm verschil...quote:Op maandag 27 juni 2016 22:02 schreef bleiblei het volgende:
Is jouw OSB plaat goed maatvast qua dikte trouwens?
Gebruik je een bepaald type of merk?
Jep, hier ook, maar dan platen die van één toko af komen. En zekers te weten overal bovenkant boven gemonteerd. Al kan ik mij niet voorstellen dat je hele huis volschroeft met het spul als er zo een marge op de dikte van die platen zit.quote:Op maandag 27 juni 2016 22:26 schreef Jump het volgende:
[..]
Zwijg mij er over! De OSB van de lokale houthandelaar en die van de Brico: op de groef zit 2 mm verschil...
Lewisplaten worden vooral gebruikt om de constructie te verstevigen en om het toe te laten dat de tegels gewoon kunnen verlijmd worden op een traditionele manier (er is dan immers een gewone chappe en rechtstreeks op hout tegels lijmen gaat niet). Daarvan moeten randen en doorvoeren etc. even nauwkeurig worden afgewerkt met kimband of de alternatieven om zoiets waterdicht te maken.quote:Op maandag 27 juni 2016 21:42 schreef Dzjonka het volgende:
Oh, interessante optie. In Nederland is een betonvloer op zwaluwstaartplaten een beetje de standaard ondervloer voor natte ruimtes dacht ik. Maar dit doek ziet er simpeler en lichter uit. Lijkt me echter weinig compatible met eventuele vloerverwarming.
Ja hoor, heb ik geen problemen mee. Ik gebruik er 2:quote:Op maandag 27 juni 2016 22:02 schreef bleiblei het volgende:
Is jouw OSB plaat goed maatvast qua dikte trouwens?
Gebruik je een bepaald type of merk?
De betere klus behoeft geen lichtquote:Op maandag 27 juni 2016 22:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
Deze jongen klust ook in de slaapkamer in het donker
Begin en einde van de gang + bij iedere kamer?quote:Op zondag 3 juli 2016 20:39 schreef bleiblei het volgende:
Gaat lekker! Maareh, 6 schakelaars voor 1 lichtpunt, hoezo dat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |