Oh ja, meloen doe ik heel soms, wanneer het in de aanbieding is en ik erlangs loop.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:24 schreef YuckFou het volgende:
Ik ken je probleem, was ook niet echt een fruit eter, maar ja gezond he...
Dus wat dan wel, ik hou wel van zoet fruit, niet van zurig ookwel "fris" of bitter, wat ik doe zijn vooral meloenen, ananassen, bananen enz kopen, die in de keuken slopen tot hapklare brokjes en dat naar binnen werken, gaat prima en ik meer fruit dan de jaren hiervoor
Blijkbaar.quote:
Dat doe ik dan ook, veel. Overdag ook, zoals radijzen, wortels, komkommer, en bloemkool. Lekker dippen met hummus.quote:
Het is heel zoet en zuur meestal en daar heb ik nooit van gehouden. Natuurlijk moet ik geen appels met peren vergelijken, want niet alle fruit smaakt hetzelfde. Zo eet ik best meloen soms, en heel soms een mango. Maar daar houdt het dan ook wel mee op.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:55 schreef LadyOracle het volgende:
Er is zo veel fruit dat ik me moeilijk voor kan stellen dat je nergens blij van wordt.
Wat vind je er niet lekker aan?
Als je genoeg groente eet, lijkt het me verder niet heel problematisch.
quote:
Appel hou ik dus niet van, maar een handje bessen op z'n tijd moet kunnen. Lekker door de kwark, met wat kaneel.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:33 schreef PatatFriet het volgende:
Groente is belangrijker
Maar 1 appel (met schil) per dag, en wat blauwe bessen of kersen (bv als toetje) zou ik wel aanraden
Tot nog toe oog ik en voel ik me gezond.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:31 schreef Lienekien het volgende:
Lijkt me geen probleem als je zoveel groenten eet.
Van die doosjes uit de diepvries bij de Appiequote:Op donderdag 5 november 2015 16:40 schreef Gray het volgende:
handje bessen op z'n tijd moet kunnen. Lekker door de kwark, met wat kaneel.
Ik hou m'n ogen open voor wat aanbiedingen.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:41 schreef PatatFriet het volgende:
[..]
Van die doosjes uit de diepvries bij de Appie
(Ook in kilozakken trouwens)
Waar koop je kilozakken?quote:Op donderdag 5 november 2015 16:41 schreef PatatFriet het volgende:
[..]
Van die doosjes uit de diepvries bij de Appie
(Ook in kilozakken trouwens)
Anti-oxidanten heb je als mens toch niet nodig?quote:Op donderdag 5 november 2015 16:46 schreef erodome het volgende:
Met fruit is het vooral makkelijker om aan je anti oxidanten te komen. Verder weinig calorieen, veel voedingsstoffen.
Ben niet direct bekend met voedingsstoffen die wel in fruit zitten en niet in groente. Algemeen genomen dan.
Nou....quote:Op donderdag 5 november 2015 16:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Anti-oxidanten heb je als mens toch niet nodig?
Bij mijn Appie (vrij grote) gewoon in de vriezer, onder de 250g doosjes met diepvriesfruitquote:
Bedankt. Ik moet dus beter kijken of eens naar een grotere AH.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:50 schreef PatatFriet het volgende:
[..]
Bij mijn Appie (vrij grote) gewoon in de vriezer, onder de 250g doosjes met diepvriesfruit
Prijsverschil is vrij klein trouwens. Blauwe bessen kosten per 250g doosje ¤ 7,28 per kg, en per kilozak ¤ 6,50
Ons lichaam heeft daar een prachtig biochemisch proces voor dat radicalen wegvangt voor net aan geen 100%, ik meen 99,9%. Per cel.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou....
Ze vangen vrije radicalen weg. Zonder mis je erg veel bescherming.
Wat ik graag zou willen weten is wat ik dan precies mis.quote:Fruit is vooral een makkelijke bron voor veel zaken. Het kan ook via andere wegen, maar dan zou je wel gericht en bewust moeten eten en meer van bepaalde andere zaken (groente) moeten eten.
Fruit bevat hele vitaminen complexen in de juiste balans voor opname. Maar wat 1 of 2 sinaasappellen aan goedheid bieden is niet genoeg voor een lichaam. Vitamine c zit er maar weinig in dus zul je moeten supplementeren. Maar met wat vraag ik mij dan af. De manier waarop fruit geteelt wordt doet ook af aan de kwaliteit. En de manier waarop het wordt opgeslagen ook. Goedkope vitamine C is daarentegen ook alleen ascorbinezuur. Niet de hele vitamine C. Best een vraagstuk. Wil je je lichaam goed voeden zul je mandenvol groenten en fruit morten eten. En dat is niet te doen.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou....
Ze vangen vrije radicalen weg. Zonder mis je erg veel bescherming.
Fruit is vooral een makkelijke bron voor veel zaken. Het kan ook via andere wegen, maar dan zou je wel gericht en bewust moeten eten en meer van bepaalde andere zaken (groente) moeten eten.
Ascorbinezuur is alleen dat anti-oxidant. Blijkbaar is dat voldoende. C complex lijkt mij beter. Wie weet zou dat een heel verschil maken. En opeens heb je geen osteoporose meer of slechte aderen. Maarja alleen de anti oxidant zit overal en nergens in en blijkbaar is dat voldoende.quote:Op donderdag 5 november 2015 20:15 schreef PatatFriet het volgende:
Vit C zit overal en nergens in als conserveermiddel.
Vitamine C-tekort komt hooguit voor onder zwervers, studenten en ondervoede bejaarden
Kijk, dat soort informatie zoek ik.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:50 schreef PatatFriet het volgende:
Fruit bevat bepaalde leuke fytochemicaliën die mogelijk interessante dingen doen; ellaginezuur (appels), quercitine (kersen) etc
En vezels, maar die haal je ook wel uit groente.
Misschien moet ik maar eens een appelproeverij doen.quote:Op donderdag 5 november 2015 20:00 schreef Glijdt_licht het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat je uit de 100 soorten beschikbare appels er geen 1 lekker vind.
Ik hou ook niet van de standaard Elstar, en een Jonagold vind ik niet fantastisch, maar een Braeburn gaat er supergoed in.
Pectine in peren appels schrobben je darmen. En helpen koolhydraten te verteren. Zo ook tomaat en banaan.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Kijk, dat soort informatie zoek ik.
[..]
Misschien moet ik maar eens een appelproeverij doen.
Dat is wel een goed idee, ja. Thaise salade met mango, chutneys, etc.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:58 schreef erodome het volgende:
En fruit verwerken in andere gerechten? Dat kan zelfs rauw in salade's e.d..
Als je denkt dat wat meer fruit eten beter zou zijn voor je en je bent niet zo van de losse appels eten is het misschien een oplossing om het anders te eten, appeltje door de sla heen, wat rozijntjes erbij, uitgebakken spek, misschien wat kaas, honing mosterd dressing... En hopla, je hebt wat fruit binnen via een makkelijke en simpele salade.
Varkenshaas met appel is ook al erg lekker, banaan/abrikoos/ananas in een zuurkoolschotel, bobotie en ga zo maar door...
Kaneel eet ik regelmatig met kwark, met een beetje zoetstof voor de smaak.quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:34 schreef Diconnected het volgende:
Appeltje snijden in stukjes, wat kaneel erover en dan even warm maken in de magnetron. Eventueel wat rozijntjes erbij. Heerlijk. Ik ben zelf ook geen appelfan namelijk, maar zo eet ik wel graag een appel.
Bij mij mengt t heel makkelijk?quote:Op zondag 8 november 2015 01:55 schreef Tamabralski het volgende:
Kaneel krijg ik nooit goed gemengd met kwark. Dus dan proef ik er niks van (kaneelpoeder). Hoe doe jij dat ?
Dat kaneelpoeder mengt voor geen meter in een dikke substantie zoals kwark. Verder proef ik er niets van. Het verdwijnt gewoon door de kwark. Afentoe krijg je droge kaneelklonten. Toegegeven kwark met kaneel klinkt wel lekker.quote:
Weet niet wat voor kwark of kaneel jij mengt, maar bij mij gaat het uitstekend. Met meerdere soorten kaneel. Een 0% youghurt die ik onlangs kocht daarentegen... nope.quote:Op maandag 9 november 2015 00:38 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Dat kaneelpoeder mengt voor geen meter in een dikke substantie zoals kwark. Verder proef ik er niets van. Het verdwijnt gewoon door de kwark. Afentoe krijg je droge kaneelklonten. Toegegeven kwark met kaneel klinkt wel lekker.
Behalve vezels. Met die hoeveelheid suikers kan je evengoed een glas frisdrank nuttigen.quote:Op maandag 9 november 2015 00:47 schreef Elvi het volgende:
Een sapmachine kopen en het fruit mixen met groente? Dan heb je niet dat het superzoet is maar je krijgt wel alles binnen
Broccoli schijnt heel veel vitamine C te bevatten. Komende week wil ik overdag salades eten met komkommer, tomaten, paprika, olijven, augurken etc. Daarbij wat vlees, vis of omelet. S'avonds vlees, vis, omelet, groenten (als broccoli, prei, boontjes etc). Gepaard met melk en een vitaminepil, kom ik dagelijks denk ik aan voldoende voedingstoffen (al schijnen vitaminepillen niet zoveel te doen).quote:Op maandag 9 november 2015 01:11 schreef zhe-devilll het volgende:
I.p.v fruit mag je ook groenten eten, bv een komkommer, of een paprika, zit veel vit c in paprika overigens... Peper schijnt ook gezond...
Elke dag verse groenten en dan een lepeltje of 2 extra
vezels verdwijnen niet zomaar he.quote:Op maandag 9 november 2015 01:12 schreef Gray het volgende:
[..]
Weet niet wat voor kwark of kaneel jij mengt, maar bij mij gaat het uitstekend. Met meerdere soorten kaneel. Een 0% youghurt die ik onlangs kocht daarentegen... nope.
[..]
Behalve vezels. Met die hoeveelheid suikers kan je evengoed een glas frisdrank nuttigen.
Ananas hou ik niet van, tosti banaan raak ik van verstopt.quote:
Nee, maar je kan ze wel slopen. 'Juicen' is daarom helemaal niet zo gezond al men soms denkt.quote:
jeetje wat ben jij een moeilijke eter.quote:Op maandag 9 november 2015 01:27 schreef Gray het volgende:
[..]
Ananas hou ik niet van, tosti banaan raak ik van verstopt.
[..]
Nee, maar je kan ze wel slopen.
Dat is wel lekker, maar ontzettend zoet.quote:Op maandag 9 november 2015 01:29 schreef tailfox het volgende:
[..]
jeetje wat ben jij een moeilijke eter.
Gebakken banaan dan?
fruitsuiker heeft geen invloed op je spiermassa.quote:Op maandag 9 november 2015 01:30 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat is wel lekker, maar ontzettend zoet.
Ik eet makkelijk, maar hou niet van zoete smaken meestal. Daarbij mijd ik suikers op het moment om meer spierdefinitie te krijgen na een periode aandachtig trainen.
Nee, maar wel op het vet dat daarop ligt.quote:Op maandag 9 november 2015 01:31 schreef tailfox het volgende:
[..]
fruitsuiker heeft geen invloed op je spiermassa.
(geraffineerde suiker daarintegen)
in fruit (normaal) zit geen vetquote:Op maandag 9 november 2015 01:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Nee, maar wel op het vet dat daarop ligt.
fruitsuiker =/= geraffineerde suikerquote:Op maandag 9 november 2015 01:35 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar wel suikers, die je niet slanker maken. Ik wil vet verbranden, niet alleen suikers.
Het blijft suiker. Sterker nog, fructose komt ook in geraffineerde vorm. Niet in fruit, maar dan zal ik alsnog die suikers moeten verbranden voor ik m'n vetopslag aanspreek.quote:Op maandag 9 november 2015 01:35 schreef tailfox het volgende:
[..]
fruitsuiker =/= geraffineerde suiker
Suikers zijn koolhydraten.quote:Op maandag 9 november 2015 01:39 schreef tailfox het volgende:
[..]
Alles wat verbranding geeft in het lichaam zijn suikers.
Zo ook koolhydraten.
Lidl, zakken van 500 tot 750 gram voor ¤2,50: frambozen, aardbeien, bosvruchten en nog een of andere ranzige tropische cocktail. Maar die andere zakken zijn wel lekkerquote:Op donderdag 5 november 2015 17:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bedankt. Ik moet dus beter kijken of eens naar een grotere AH.
Mooi op de hoogte,quote:Op maandag 9 november 2015 01:42 schreef Gray het volgende:
[..]
Suikers zijn koolhydraten.
Vetten zijn lipiden.
De verbranding van deze stoffen geven energie, in de vorm van ATP.
Bovendien wordt suiker, als in een klontje, ook wel genaamd sucrose, in het lichaam omgezet tot fructose en glucose. Fructose kan ook omgezet worden tot glucose door de lever. De lever kan daar vet van raken, evenals de buik.
Ripquote:Op maandag 9 november 2015 08:38 schreef Pajanus het volgende:
Ik kan mij serieus niet de laatste keer dat ik fruit at herinneren.
Hoeveelheid suiker in fruit valt best mee, zeker als je frambozen of bosbessen ofzo eet. Bananen bevatten wel vrij veel KH.quote:Op maandag 9 november 2015 19:14 schreef BertV het volgende:
twee stuks fruit zal op het totaal toch niet zoveel uitmaken?
Of zit je helemaal op een koolhydraat arm dieet?
Op het moment wel, maar zodra ik er vanaf ben, zal de zoete en zure smaak van veel fruit me nog steeds tegenstaan.quote:Op maandag 9 november 2015 19:14 schreef BertV het volgende:
[..]
Mooi op de hoogte,maar twee stuks fruit zal op het totaal toch niet zoveel uitmaken?
Of zit je helemaal op een koolhydraat arm dieet?
Volgens de dokter ben ik hartstikke gezond.quote:Op maandag 9 november 2015 19:22 schreef PatatFriet het volgende:
[..]
Rip
[..]
Hoeveelheid suiker in fruit valt best mee, zeker als je frambozen of bosbessen ofzo eet. Bananen bevatten wel vrij veel KH.
Wat weet die er nou van?quote:Op maandag 9 november 2015 19:49 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Volgens de dokter ben ik hartstikke gezond.
Klinkt goed, al niet erg gezond?quote:Op maandag 9 november 2015 19:41 schreef RolandArthur het volgende:
Als je wel van ijs houdt loont een ijsmachine misschien. Fruit in de keukenmachine, beetje melk en room erbij en met een uurtje heb je heerlijk ijs met voldoende fruit. Werkt goed met echt rijpe aardbeien uit eigen tuin.
Als je het zelf maakt heb je de keuze er veel minder room doorheen te doen dan nodig is voor supermarkt ijs. Die room zorgt voor een groot gedeelte dat het ijs langer dan een uur goed blijft (geen berg keiharde vastgeklonterde ijskristallen wordt). Als je zelf ijs maakt speelt dit minder.quote:
Dat is zo. Kan het ook low-fat of 0% zijn?quote:Op maandag 9 november 2015 19:56 schreef RolandArthur het volgende:
[..]
Als je het zelf maakt heb je de keuze er veel minder room doorheen te doen dan nodig is voor supermarkt ijs. Die room zorgt voor een groot gedeelte dat het ijs langer dan een uur goed blijft (geen berg keiharde vastgeklonterde ijskristallen wordt). Als je zelf ijs maakt speelt dit minder.
Dat gaat niet lukken. Tenzij je waterijs van fruit wil maken, wat volgens mij ook wel een leuk idee is in de zomer.quote:Op dinsdag 10 november 2015 14:02 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat is zo. Kan het ook low-fat of 0% zijn?
zeker daarom moet je ook genoeg etenquote:Op dinsdag 10 november 2015 21:09 schreef Gray het volgende:
[..]
TS denkt dat voedsel samen met rust en beweging pilaren van de gezondheid zijn.
Goed eten.quote:Op dinsdag 10 november 2015 21:43 schreef tailfox het volgende:
[..]
zeker daarom moet je ook genoeg eten
Het begin is erquote:Op donderdag 12 november 2015 11:05 schreef Gray het volgende:
[..]
Goed eten.
Misschien dat het topic nu 'Leven met fruit' moet heten, want ik heb net een mandarijn op en gisteren een tros bananen gekocht, die nog even moeten rijpen.
het linkjequote:Antioxidanten in fruit
Fruit bevat zeer veel antioxidanten, met name polyfenolen, anthocyaninen en natuurlijke vitamine C. Deze stoffen voorkomen niet alleen kanker maar ze versterken het immuunsysteem in het algemeen. Fruit is antioxidantrijker dan de meeste groente en bevat veel meer antioxidant dan melkproducten en graanproducten. Daarom kun je zeggen dat fruit veel gezonder is dan ander voedsel.
Vlees is ook gezond net als fruit.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:20 schreef RingBewoner het volgende:
Ach, ooit was vlees ook gewoon gezond. Zou mij niks verbazen als nieuw onderzoek over een paar jaar aantoont dat groente en fruit helemaal niet zo gezond zijn.
Alleen zijn antioxidanten in je voedsel compleet nutteloos.quote:Op donderdag 12 november 2015 17:05 schreef Naomi_ het volgende:
Even een antwoord op je vraag ivm waarom je fruit moet eten:
[..]
het linkje
Verder; ik eet super graag fruit. Altijd al graag gegeten, nu nog steeds. Maar fruit is duur, dus ik eet minder dan ik zou willen. Ik koop het vooral in de bonus of eens op de markt.
En ik heb ook enkele bessenstruiken in mijn volkstuintje.
?quote:Op donderdag 5 november 2015 16:46 schreef erodome het volgende:
Met fruit is het vooral makkelijker om aan je anti oxidanten te komen. Verder weinig calorieen, veel voedingsstoffen.
Ben niet direct bekend met voedingsstoffen die wel in fruit zitten en niet in groente. Algemeen genomen dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |