Ik heb het idee dat er dingen spelen die de buitenwereld niet weet.quote:'Overdracht belang Transavia kan goede zaak zijn'
DEN HAAG - Het kan een goede zaak zijn als een deel van Transavia Holland in handen komt van de aparte Transavia Company binnen luchtvaartgroep Air France-KLM. Dat melden minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) woensdag aan de Tweede Kamer.
Volgens de twee bewindslieden wordt gesproken over een overdracht van een minderheidsbelang in Transavia Holland van KLM naar de Transavia Company. Die maatschappij bestaat naast KLM en Air France binnen Air France-KLM.
Het minderheidsbelang zou een goede zaak kunnen zijn wanneer hiermee een betere samenwerking wordt bereikt en de efficiency wordt bevorderd, aldus de bewindslieden.
Het gaat niet om de enige verschuiving binnen Air France-KLM. In de Transavia Company komt al het belang van Transavia Holland in Transavia Frankrijk. Het gaat daarbij om veertig procent. De overige zestig procent van het Franse Transavia is van Air France.
Bron: luchtvaartnieuws.nl
Zeker. Misschien is dit een compromis dat KLM moet slikken in ruil voor iets anders.quote:Ik heb het idee dat er dingen spelen die de buitenwereld niet weet.
quote:EZY 2151 uit Luton, verwachte aankomst om 08:52 uu.
EZY 2152 naar Luton, verwacht vertrek om 09:30 uur
Ze gaan het inderdaad met de bestaande A330's doen. Ze gaan de 3 ALL-ECO modellen ombouwen en die krijgen ook 19 Business Class seats. Volgens mij zijn dit de vluchten (+natuurlijk alle returns). STR - AUH vliegen ze ook, maar met een A320, net als NIKI vanaf Wenen.quote:Op woensdag 11 november 2015 12:43 schreef Blistering het volgende:
[..]
Ze hebben 14 A330's, dus blijkbaar valt het logistiek gezien allemaal wel te behappen.
Veel plezier trouwens allen die met de 787 gaan vliegen, ik ben jaloers
twitter:KLM twitterde op vrijdag 13-11-2015 om 15:01:03Volg de aankomst (14-11 om 8:15) van de nieuwe Boeing 787 Dreamliner live via Periscope: https://t.co/DT7ATmTWkm https://t.co/QrDGV8tfqT reageer retweet
quote:Picking Up a Brand New Plane At The Factory
As you’re reading this, we’re preparing to fly this brand new aircraft home to Amsterdam from the Boeing plant in Seattle. Everyone at KLM has been looking forward to this joyous and momentous occasion for quite some time. In this blog, I’d like to tell you what it’s like to pick up a new plane.
Ordering a new plane is quite a big deal for an airline. You place an order, sign the contract, the plane is built and eventually you head over to pick it up at the factory.
There’s usually a gap of several years between signing the contract and picking up the plane. During that time, all sorts of preparations are made within the company. The specifications have to be ironed out: how many seats? What types of galleys? What engines? What optional extras?
We also start developing training programmes for pilots, cabin attendants and other staff. The pilots need a simulator for training, for instance.
[...]
Ook bij RTV Noord-Holland.quote:Op vrijdag 13 november 2015 15:43 schreef donroyco het volgende:
twitter:KLM twitterde op vrijdag 13-11-2015 om 15:01:03Volg de aankomst (14-11 om 8:15) van de nieuwe Boeing 787 Dreamliner live via Periscope: https://t.co/DT7ATmTWkm https://t.co/QrDGV8tfqT reageer retweet
Je zult het ondertussen wel weten maar ze is dus op 27 (Buitenveldertbaan) geland.quote:
Nee dat is niet vergezocht, namelijk streaming capaciteit van servers die video content voor gebruikers mogelijk maken. Die capaciteit krijgt een enorme herverdeling en waarschijnlijk met prioriteit, waardoor dit soort streams komen te vervallen.quote:Op zaterdag 14 november 2015 13:51 schreef Woods het volgende:
Wat hebben de aanslagen met deze vlucht te maken. Vind ik ver gezocbt imo
Duidelijkquote:Op zaterdag 14 november 2015 16:01 schreef louter_genieten het volgende:
[..]
Nee dat is niet vergezocht, namelijk streaming capaciteit van servers die video content voor gebruikers mogelijk maken. Die capaciteit krijgt een enorme herverdeling en waarschijnlijk met prioriteit, waardoor dit soort streams komen te vervallen.
Gecondoleerd flipsen, sterkte!quote:Op zaterdag 14 november 2015 22:47 schreef flipsen het volgende:
Mijn vader is vandaag gecremeerd, hij was altijd geinteresseerd in vliegtuigen, had vroeger ook een licentie voor sportvliegen. En wat lag er bovenop de kist? Een boeket met zijn lievelingsbloemen. Zonnebloemen. Ik vind het mooi
Wat een mooi toeval. Sterkte man.quote:Op zaterdag 14 november 2015 22:47 schreef flipsen het volgende:
Mijn vader is vandaag gecremeerd, hij was altijd geinteresseerd in vliegtuigen, had vroeger ook een licentie voor sportvliegen. En wat lag er bovenop de kist? Een boeket met zijn lievelingsbloemen. Zonnebloemen. Ik vind het mooi
Er is inmiddels wel een nieuwe terminal, daar is het wel wat prettiger toeven. Verder geheel mee eensquote:Op zondag 15 november 2015 11:33 schreef buzz1291 het volgende:
Met een (volle) A380 naar Sao Paulo.... Dat moet je niet willen. Die immigration daar duurt uren. Heb het wel meegemaakt dat alle bagage al van de belt was afgeladen voordat de eerste passagiers hun bagage konden oppikken. En ook voordat die bagage op de belt kwam, duurde een eeuwigheid, ook wel meegemaakt dat je gerust eerst tax free kon gaan shoppen. Een verschrikkelijk vliegveld.
Op het klokje rechtsboven klikken, dan kun je terugspoelen. Werkt niet heel soepel maar dat moet doen wat je zoekt.quote:Op maandag 16 november 2015 01:59 schreef flipsen het volgende:
Nog even voor de experts onder ons die zo goed met FlightRadar kunnen omgaan en wellicht iets kunnen "terughalen". Door de gebeurtenissen van de afgelopen week was ik het bijna alweer vergeten, maar toen we afgelopen maandag 09/11 AMS naderden met onze UX1091 vlucht uit MAD, keek ik als vanouds uit het raampje en net toen we het oude Ypenburg voorbij waren, vloog er strak onder ons (en echt vlak onder ons!) een 787 die richting het zuiden vloog. Kon de maatschappij niet zien of ben het intussen weer vergeten, maar we zaten volgens mij iets dichter bij elkaar dan officieel de bedoeling is... Is zoiets terug te halen op FR? Was wel een heel mooi gezicht, erg jammer dat ik mijn camera niet in de aanslag had
Bij de 747-8 zijn ze evenmin launch customer.quote:Op maandag 16 november 2015 04:17 schreef Woods het volgende:
Klm doet nou net alsof ze launch customer zijn van de 787vind het maar overtrokken. 747-8 zou KLM sieren.
Ik zal het zo even nazoeken op FR24, maar als er geen laterale separatie was dan zou de verticale separatie minimaal 1000ft moeten zijn geweest. Nu weet ik uit ervaring dat 1000ft visueel echt een heel stuk minder lijkt, dus wellicht is het optisch bedrog.quote:Op maandag 16 november 2015 01:59 schreef flipsen het volgende:
Nog even voor de experts onder ons die zo goed met FlightRadar kunnen omgaan en wellicht iets kunnen "terughalen". Door de gebeurtenissen van de afgelopen week was ik het bijna alweer vergeten, maar toen we afgelopen maandag 09/11 AMS naderden met onze UX1091 vlucht uit MAD, keek ik als vanouds uit het raampje en net toen we het oude Ypenburg voorbij waren, vloog er strak onder ons (en echt vlak onder ons!) een 787 die richting het zuiden vloog. Kon de maatschappij niet zien of ben het intussen weer vergeten, maar we zaten volgens mij iets dichter bij elkaar dan officieel de bedoeling is... Is zoiets terug te halen op FR? Was wel een heel mooi gezicht, erg jammer dat ik mijn camera niet in de aanslag had
Dat pretenderen ze nergens. Alleen zitten ze soms een beetje te hameren op het feit dat piloten zowel de 777 als 787 kunnen vliegen terwijl ze daar niet de eerste mee zijn.quote:Op maandag 16 november 2015 04:17 schreef Woods het volgende:
Klm doet nou net alsof ze launch customer zijn van de 787vind het maar overtrokken. 747-8 zou KLM sieren.
Wel als ze er de 747-8M van maken.quote:Op maandag 16 november 2015 08:16 schreef Sunri5e het volgende:
Bij de 747-8 zijn ze evenmin launch customer.
Nog 6 dagen.quote:Op maandag 16 november 2015 11:15 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat pretenderen ze nergens. Alleen zitten ze soms een beetje te hameren op het feit dat piloten zowel de 777 als 787 kunnen vliegen terwijl ze daar niet de eerste mee zijn.
De 787 is wel degelijk een belangrijk, nieuw hoofdstuk voor de maatschappij.
[..]
Wel als ze er de 747-8M van maken.
Wij waren aan het dalen, leek me dat die ander aan het stijgen was omdat ie redelijk uit de richting van Schiphol kwam. Maar ik kan geen historie zien op FR, zal je wel lid voor moeten zijn? Dus kan geen hoogtes/vertikale beweging zien.quote:Op maandag 16 november 2015 09:44 schreef NewHorizon het volgende:
Overigens zal het sowieso niet binnen 600ft geweest zijn, dat valt namelijk binnen het protected volume van TCAS en dat had je zeker wel gemerktMochten de vliegtuigen op dat moment aan het klimmen en dalen zijn richting elkaar dan wordt dat volume zelfs nog groter.
Hm, dacht duidelijk aan de winglets te zien dat het een 787 was, maar kan me vergissen natuurlijk. Plaatje lijkt inderdaad erg op dat moment (neem aan dat de UX boven die ander vloog).quote:EDIT: Ik denk dat je dit moment bedoelde:
[ afbeelding ]
Op dat moment is de verticale separatie 1600ft, ruim voldoende dus. Overigens was dit een B777-300 (Garuda richting Gatwick), geen 787, dus wellicht dat dat ook aan het gezichtsbedrog meehielp?
Zou goed kunnen dan, ze hebben beide raked wingtips ipv opstaande winglets.quote:Op maandag 16 november 2015 12:22 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wij waren aan het dalen, leek me dat die ander aan het stijgen was omdat ie redelijk uit de richting van Schiphol kwam. Maar ik kan geen historie zien op FR, zal je wel lid voor moeten zijn? Dus kan geen hoogtes/vertikale beweging zien.
[..]
Hm, dacht duidelijk aan de winglets te zien dat het een 787 was, maar kan me vergissen natuurlijk. Plaatje lijkt inderdaad erg op dat moment (neem aan dat de UX boven die ander vloog).
quote:
Klein klokje rechtsboven, zie ik ook als ik niet ingelogd ben hoor (en verder niks open heb). Naast Search en Bookmarks.quote:Op maandag 16 november 2015 12:22 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wij waren aan het dalen, leek me dat die ander aan het stijgen was omdat ie redelijk uit de richting van Schiphol kwam. Maar ik kan geen historie zien op FR, zal je wel lid voor moeten zijn? Dus kan geen hoogtes/vertikale beweging zien.
bronquote:Luchthaven haalt actief concurrenten naar de polder
Schiphol passeert KLM
Schiphol werkt KLM, zijn belangrijkste klant, tegen door actief op zoek te gaan naar concurrenten van de luchtvaartmaatschappij
Schiphol zegt niets te kunnen doen tegen de vestiging van luchtvaartmaatschappijen als Emirates, EasyJet of Ryanair op de luchthaven, maar is daarentegen actief aan het werven. Volgens meerdere bronnen heeft Schiphol prijsstunter Norwegian Air in het zadel geholpen om vanuit Nederland of Londen naar de Cariben en de VS te vliegen, zoals De Telegraaf een paar weken geleden meldde. Naast Norwegian Air werd ook American Airlines vorig jaar benaderd voor Miami. De luchthaven kan dit ‘noch bevestigen noch ontkennen’, aldus een woordvoerder.
Met het actief werven van concurrenten voor KLM en diens Amerikaanse partner Delta gaat Schiphol in tegen afspraken uit 2013 over samenwerking.
Het kabinet, ook eigenaar van Schiphol, heeft grote zorgen over de uitholling van KLM dat een internationaal routenetwerk onderhoudt dat de Nederlandse economie volgens economen jaarlijks ¤30 miljard oplevert. Werkgeversorganisatie VNO-NCW deed daarom recent al een oproep aan het kabinet om een aandeel te nemen in Air France KLM, om het economisch belang veilig te stellen.
Het actieve wervingsbeleid is pikant omdat de Schiphol-top zich de laatste tijd juist publiekelijk zorgen maakt over KLM. De luchtvaartmaatschappij heeft het moeilijk, door moordende concurrentie, een moeizame samenwerking met Air France en de macht van het dure personeel. Nu kan de luchthaven nieuwe klanten niet weigeren, maar actieve werving is weer een ander verhaal, zo stellen bronnen dicht bij de Schiphol-top.
Vandaag staat tijdens een congres juist een debat tussen Schipholdirecteur Nijhuis en KLM-topman Elbers over de toekomst van de Nederlandse luchtvaart op de agenda.
Van enige regie lijkt geen sprake. Zo houdt Schiphol vast aan de ontwikkeling van Lelystad, terwijl de beoogde klanten zoals als Ryanair en Norwegian zich allemaal vestigen op Schiphol. Hiermee geeft de luchthaven kostbare ruimte weg voor bestemmingen die al gevlogen worden vanaf Schiphol. Als de druk op KLM hoger wordt, kan diens bestemmingennetwerk imploderen. Nederland verliest daardoor verbindingen met economische centra in de wereld, zo wees onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu onlangs uit.
American Airlines is door Schiphol ook actief benaderd, en wel om op de route Amsterdam – Miami te vliegen. Dat zou op papier een toevoeging zijn aan het huidige netwerk van Schiphol, hoewel KLM wel kijkt naar de route. Het benaderen van een directe concurrent van KLM’s partner Delta blijft een echter teer punt, omdat er zij samen met KLM voor gezorgd heeft dat Schiphol een grote luchtvaarthub is geworden.
Het feit dat de luchthaven actief partijen benadert past in patroon dat al een aantal jaren aan de gang is. Eerder werd Emirates binnengehaald, dat ¤2 miljoen kreeg om naar Schiphol te komen. Hoeveel EasyJet en Qatar Airways kregen voor hun vestiging op Schiphol is nooit opgehelderd.
Uh-uh.quote:AMSTELVEEN - Passagiers die bij KLM een scherp geprijsd intercontinentaal ticket boeken in economy class, kunnen vanaf 1 december alleen nog tegen betaling een stoel uitkiezen. De wijziging geldt voor vluchten die vanaf 26 januari 2016 worden gemaakt naar bestemmingen in Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied. Door de aanpassing blijven er voor laatboekers, groepen en gezinnen met kinderen meer stoelen over om te kiezen.
De toeslag is door KLM bepaald op twintig euro per enkele reis. Wie dat niet wil betalen, kan wachten tot dertig uur voor vertrek. Op dat moment gaat de check-in open en is het uitkiezen van een zitplaats gratis.
Loyale klanten van KLM hoeven niet te betalen voor het selecteren van een stoel. Wie Platinum-, Gold-, of Silverstatus heeft binnen het Flying Blue-spaarprogramma van KLM, kan bij de boeking zonder bijkomende kosten een stoel uitkiezen. Dat geldt ook voor de passagiers die reizen op basis van hogere economy class-tarieven in de boekingsklassen Y, B en M.
De verandering van het stoelreserveringssysteem is niet bedoeld om extra inkomsten te genereren, benadrukt Harm Kreulen, directeur van KLM Nederland. “Dat is niet onze insteek. We doen het om meer keuze te kunnen bieden aan de klanten die pas op een later moment een ticket boeken.
(meer tekst in bron)
Matige grapquote:Op maandag 16 november 2015 21:47 schreef Iemand91 het volgende:
Stoel bij boeking KLM-ticket niet altijd meer gratis
[..]
Uh-uh.En ik ben de paus.
Dat uitkiezen van de stoel kost toch al geld?quote:Op maandag 16 november 2015 21:47 schreef Iemand91 het volgende:
Stoel bij boeking KLM-ticket niet altijd meer gratis
[..]
Uh-uh.En ik ben de paus.
intercontinentaal nietquote:Op dinsdag 17 november 2015 09:45 schreef donroyco het volgende:
[..]
Dat uitkiezen van de stoel kost toch al geld?
Niet vanaf FB Silver.quote:Op dinsdag 17 november 2015 09:45 schreef donroyco het volgende:
[..]
Dat uitkiezen van de stoel kost toch al geld?
Dat is juist zo fijn bij Cathay, op mijn FF acount staat ingesteld "aisle seat" en hoef me nooit druk te maken of het uitkiezen van stoelen of online inchecken. Gewoon naar de airport, inchecken en bagage afgeven en altijd aan het gangpad.quote:Op dinsdag 17 november 2015 17:51 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Bij Cathay kwam ik er na het boeken pas achter dat ik geen stoel kon reserveren. Mededeling was dat je met een reserveringsnummer een stoel kon boeken, dus eerst betalen. Dan krijg je de mededeling dat je boekingsklasse niet in aanmerking komt voor een stoel reservering, f je moet lid zijn van een of andere betaalde Miles (High) club.
Bron: FD.nlquote:'Waarom zou je Emirates en EasyJet tegenhouden omdat ze concurreren met KLM?'
Elke middag om 12.40 uur landt het grootste passagiersvliegtuig ter wereld op Schiphol. De Airbus A380 van luchtvaartmaatschappij Emirates brengt ruim 500 passagiers uit Dubai naar de nationale luchthaven. KLM-directeur Pieter Elbers moet het tandenknarsend aanzien. Vanuit zijn kantoor op de bovenste verdieping van het KLM-hoofdkwartier in Amstelveen kan hij precies volgen hoe de A380 landt op zijn thuisbasis Schiphol.
Terwijl Elbers vooral bezig is met bezuinigen en reorganiseren, wil zijn rivaal uit de Perzische Golf alleen maar groeien. Want als Emirates haar zin krijgt komt de luchtvaartmaatschappij binnenkort ook in de avond met een A380 naar Amsterdam, in plaats van de kleinere Boeing 777 waarmee Emirates nu vliegt.
Beschuldigingen en verdediging
1. Brandstof
Emirates ontvangt goedkope brandstof van Enoc, het staatsenergiebedrijf van Dubai.
Emirates zegt een vergelijkbaar bedrag kwijt te zijn aan brandstof als concurrenten: 35% van de totale operationele kosten.
2. Staatssteun
Emirates dankt zijn goede resultaten hoofdzakelijk aan staatssteun.
Onzin, aldus Emirates: het bedrijf ontvangt geen overheidssubsidies en financiert zichzelf op de markt.
3. Lage tarieven
Emirates profiteert van te lage tarieven op Dubai International Airport.
Over de hoogte laat Emirates zich niet uit, maar zegt: alle maatschappijen betalen op Dubai Airport hetzelfde tarief.
4. Personeel
Emirates betaalt personeel te weinig door lakse arbeidsregels in de Emiraten.
Emirates zegt zich te houden aan de regels in alle landen waar het actief is, en goede salarissen te betalen om talent te trekken.
De plannen wekken echter beroering. De Haagse politiek is bezorgd dat de concurrentie van Emirates — maar ook Etihad, Qatar Airways en de Europese prijsvechters EasyJet en Ryanair — het netwerk van KLM verzwakt, en daarmee de Nederlandse economie. Deze zomer besloot het Ministerie van Infrastructuur en Milieu geen extra landingsrechten toe te kennen aan Qatar Airways. Ook de komst van een tweede A380 van Emirates heeft nog geen akkoord van het ministerie.
Emirates zegt zich te verbazen over 'het gebrek aan medewerking' van het ministerie. De komst van een extra A380 is juist goed voor de Nederlandse economie, zegt bestuursvoorzitter Sir Tim Clark tijdens een bezoek aan Den Haag. 'Vijfhonderd extra passagiers. Waarom zou Schiphol dat niet willen?'
Wanneer gaat Emirates met een tweede A380 op Schiphol vliegen?
'Wij hopen ergens in de komende maanden. In principe staan de luchtvaartverdragen ons dat toe. We mogen zoveel vliegen naar Amsterdam als we willen, net als dat andersom geldt voor het aantal vluchten van KLM naar Dubai. Maar tot onze verbazing had het ministerie bedenkingen bij ons verzoek.'
Wat doet u als de Nederlandse overheid blijft tegenstribbelen?
'De regering moeten zich afvragen wat het belangrijker vindt: de belangen van Schiphol of KLM. Meer A380's is goed voor Schiphol en goed voor Nederland. Wij vliegen naar bestemmingen waar Nederlanders heen willen, zoals Australië en Nieuw-Zeeland, plekken waar Air France-KLM niet heen gaat. Waarom zou je Nederlandse consumenten belemmeren om daar heen te vliegen?'
Het succes van Schiphol hangt af van de kracht van het netwerk van KLM. Dat bedreigt u.
'Dat zouden we in Dubai nooit zeggen. Ook al zijn we een nationale luchtvaartmaatschappij, wij moeten onze eigen broek ophouden. Amsterdam is niet zo afhankelijk van KLM als wordt gesuggereerd. De Nederlandse Staat moet bedenken wat hij doet als het slecht blijft gaan met KLM. Ook als KLM ten onder gaat, is Schiphol nog steeds een grote luchthaven.'
U heeft gesproken met staatssecretaris Sharon Dijksma van Luchtvaart. Wat heeft u gezegd?
'Ik heb gezegd waar het op staat, zoals dat kan in Nederland. We zijn geen bedreiging. Emirates is maar verantwoordelijk van 2% van de intercontinentale vluchten vanuit Schiphol. Ik heb geen idee hoe dat de positie van KLM kan beschadigen.'
Wat betekent het huidige beleid voor Schiphol?
'Schiphol zou sneller kunnen groeien, zeker nu concurrenten als Heathrow en Frankfurt tegen hun plafond aanlopen. Wie groeit op dit moment op Schiphol? KLM of EasyJet? Ga je ook EasyJet tegenhouden omdat het concurreert met KLM? Nu de toegang tot je hub belemmeren en de landingsrechten beperken, zal uiteindelijk je economie schaden. Hoe sterker de protectie, hoe groter de schade.'
Schiphol zou u ¤2 mln hebben gegeven om te komen. Klopt dat?
'Ja. Zoals veel luchthavens geeft Schiphol marketingsteun aan luchtvaartmaatschappijen. KLM krijgt het ook. Het is prettig, maar voor ons een druppel op de gloeiende plaat. Als we met de A380 naar Los Angeles vliegen kost dat per vlucht $660.000.'
Hoe kan Air France-KLM weer gezond worden?
'Ik zou kijken naar de hoge kosten, het netwerk, de samenstelling van de vloot en vooral naar het merk. Hoe wil Air France-KLM zich afficheren? Bepaal welke positie je de komende vijftig jaar wil innemen en wees meedogenloos in het nastreven van dat plan. Ik bedoel niet dat je massaal mensen moet ontslaan, maar dat je consistent vasthoudt aan het model dat je bouwt. Het kan: kijk naar luchtvaartgroep IAG, eigenaar van British Airways en Iberia. Die slagen er in om winstgevend te zijn op precies dezelfde West-Europese markt. En dan hebben ze als thuisbasis Heathrow, waar Emirates 35 per week op vliegt.'
Blijft KLM overeind?
'Dat is niet aan mij. Maar KLM had altijd wel een plan, een duidelijk imago. Ik ben opgeroeid op Aruba, waar mijn ouders bij Shell werkten. We vlogen vaak met KLM. Samen met PanAm en Swissair was het een van de iconen van de luchtvaartsector. Daar is een eind aan gekomen toen ze besloten om samen te gaan met Air France. Ik heb dat nooit begrepen. Het huidige imago van Air France-KLM? Boze personeelsleden die het shirt van hun leidinggevenden rukken.'
Heeft Emirates interesse in een overname van KLM?
'Nee. Wij doen geen overnames. Dat is niet de manier waarop wij groeien.'
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |