quote:Op maandag 30 november 2015 13:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Eigendomsrecht heeft daar alles mee te maken. Macht is geld. Veel eigendom is veel macht.
Of eigendomsrecht iets is waar een overheid zich mee mag of moet bemoeien.quote:Op maandag 30 november 2015 14:06 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Het is ook best mogelijk om machtig te zijn zonder veel eigendom. Maar in 99% van de gevallen wordt die macht misbruikt om zichzelf te verrijken. Beetje kip en ei verhaal/
Nu ben ik even kwijt waar de discussie over ging.
Dan moet allereerst de vraag beantwoord worden of een overheid, als in een wetgevingsmonopolist in een bepaalde staat, überhaupt wel bestaansrecht heeft.quote:Op maandag 30 november 2015 14:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Of eigendomsrecht iets is waar een overheid zich mee mag of moet bemoeien.
Vrij spelen zonder toezicht leidt er volgens mij toch altijd toe dat er bepaalde kinderen worden gepest ten faveure van een paar populaire. Toont precies aan wat er misgaat in deze vrije markt.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:51 schreef wipes66 het volgende:
[..]
en een vrije markt (met vrijwillige relaties) haalt bij mensen het beste naar boven, terwijl dat bij macht (dwang) behoorlijk optioneel is. als 'screw you guys i'm going home' voor beide partijen een optie is is redelijkheid het enige alternatief vandaar dat vrij spelen zonder toezicht voor kinderen ook zo belangrijk is. het speelpleintje zonder ouderlijk toezicht is eigenlijk een prototype van een vrije markt.
het hele punt is dat met vrij spelen er een opt-out is; kinderen kunnen gewoon naar huis gaan als ze er niks aan vinden. dat creeert een situatie waarin kinderen meer genoodzaakt zijn om uit eigen initiatief rekening te houden met anderen. als je alleen maar antisociaal gedrag vertoont zal het groepje dat met jou wilt spelen alleen maar kleiner worden. pesten kan altijd voorkomen, met of zonder toezicht, maar het wordt pas echt problematisch in situaties waarin er geen opt-out is; school bv. op school is het ook niet alleen problematischer, maar school is ook waar het het meeste voorkomt (ondanks alle toezicht).quote:Op maandag 30 november 2015 14:54 schreef Euribob het volgende:
[..]
Vrij spelen zonder toezicht leidt er volgens mij toch altijd toe dat er bepaalde kinderen worden gepest ten faveure van een paar populaire. Toont precies aan wat er misgaat in deze vrije markt.
quote:Children who regularly receive physical punishment from parents may bully other children, the University of New Hampshire Cooperative Extension reveals in an article, "Why Do Some Children Bully Others?" Spanking, hitting, shoving and other forms of physical punishment or abuse can teach children to deal with their problems or challenges by using methods of aggression. Because it's common for children to emulate behaviors and actions that occur in the home, parents who engage in bully-like behavior with children will likely produce children who repeat such behaviors with others. According to Education, a website filled with resources for teachers, authoritarian parents, those who parent with strict rules and harsh punishment and little affection, may parent in a style that encourages bullying behavior.
http://everydaylife.globa(...)d-bullying-1763.html
Vrij spelen zonder toezicht is juist hartstikke goed voor kinderen.quote:Op maandag 30 november 2015 14:54 schreef Euribob het volgende:
[..]
Vrij spelen zonder toezicht leidt er volgens mij toch altijd toe dat er bepaalde kinderen worden gepest ten faveure van een paar populaire. Toont precies aan wat er misgaat in deze vrije markt.
quote:IV. THE PURE ANARCHO-CAPITALIST MODEL
I raise the pure anarcho-capitalist model in this paper, not so much to advocate the model per se as to propose it as a guide for settling vexed current disputes about nationality. The pure model, simply, is that no land areas, no square footage in the world, shall remain "public"; every square foot of land area, be they streets, squares, or neighborhoods, is privatized. Total privatization would help solve nationality problems, often in surprising ways, and I suggest that existing states, or classical liberal states, try to approach such a system even while some land areas remain in the governmental sphere.
Open Borders, or the Camp of-the Saints Problem
The question of open borders, or free immigration, has become an accelerating problem for classical liberals. This is first, because the welfare state increasingly subsidizes immigrants to enter and receive permanent assistance, and second, because cultural boundaries have become increasingly swamped. I began to rethink my views on immigration when, as the Soviet Union collapsed, it became clear that ethnic Russians had been encouraged to flood into Estonia and Latvia in order to destroy the cultures and languages of these peoples. Previously, it had been easy to dismiss as unrealistic Jean Raspail's anti-immigration novel The Camp of the Saints, in which virtually the entire population of India decides to move, in small boats, into France, and the French, infected by liberal ideology, cannot summon the will to prevent economic and cultural national destruction. As cultural and welfare-state problems have intensified, it became impossible to dismiss Raspail's concerns any longer.
However, on rethinking immigration on the basis of the anarcho-capitalist model, it became clear to me that a totally privatized country would not have "open borders" at all. If every piece of land in a country were owned by some person, group, or corporation, this would mean that no immigrant could enter there unless invited to enter and allowed to rent, or purchase, property. A totally privatized country would be as "closed" as the particular inhabitants and property owners desire. It seems clear, then, that the regime of open borders that exists de facto in the U.S. really amounts to a compulsory opening by the central state, the state in charge of all streets and public land areas, and does not genuinely reflect the wishes of the proprietors.
Under total privatization, many local conflicts and "externality" problems-not merely the immigration problem-would be neatly settled. With every locale and neighborhood owned by private firms, corporations, or contractual communities, true diversity would reign, in accordance with the preferences of each community. Some neighborhoods would be ethnically or economically diverse, while others would be ethnically or economically homogeneous. Some localities would permit pornography or prostitution or drugs or abortions, others would prohibit any or all of them. The prohibitions would not be state imposed, but would simply be requirements for residence or use of some person's or community's land area. While statists who have the itch to impose their values on everyone else would be disappointed, every group or interest would at least have the satisfaction of living in neighborhoods of people who share its values and preferences. While neighborhood ownership would not provide Utopia or a panacea for all conflicts, it would at least provide a "second-best" solution that most people might be willing to live with.
Alle bezwaren die de bevolking nu heeft tav migratie en gebrek aan controle zal dan volledig de ruimte krijgen. China kan half Nederland opkopen en daarover heb je niets te zeggen, want dit is niet meer een land maar een samenraapsel van commerciele belangen. Geld bepaalt alles en cultuur speelt geen enkele rol. In ieder geval zijn we dan af van het gezeur over zwarte piet, want dat wordt bepaalt door de eigenaar van het patent op het commercieel uitbaten van Sinterklaas.quote:Op woensdag 9 december 2015 12:28 schreef Wegenbouwer het volgende:
Uit een artikel van Rothbard over de natie, de staat en open grenzen.
[..]
Mensen bestaan in onderlinge afhankelijkheid, vanaf hun geboorte. Als je met een individu bedoeld, een mens voordat hij vrijwillig ervoor kiest om samen te werken, dan bestaat een individu niet. Dat individu zou niet eens een taal spreken. Dat individu is fictief.quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:50 schreef wipes66 het volgende:
het individu - als entiteit dat qua bestaan op zichzelf waardevol is - is juist een randvoorwaarde voor een degelijke samenleving waarin de mens als sociaal dier kan floreren. een top-down gefineerde groep en algemeen belang zijn inderdaad niet bepaald libertarische concepten, maar dat libertarisme haaks staat op samenwerken, samenleven of solidariteit is echt een misvatting. vanuit libertarisch perspectief is samenwerken alleen samenwerken als het vrijwillig gebeurd. dat is het verschil. alle sociale activiteiten zijn dus eigenlijk alleen sociaal als het vrij is van dwang. met als gevolg dat juist autoritarisme en collectivisme antisociaal is en haaks staat op samenwerken, solidariteit, vrijgevigheid etc. libertariers herkennen op dit punt de wolf in schaapskleren, maar zijn zeker niet blind voor de voordelen van een echt schaap.
Dat wordt toch ook nergens tegengesproken? Er wordt alleen gesteld dat onderlinge verbanden beter vrijwillig tot stand komen. Zo blijft het individu overeind in tegenstelling tot de situatie waarin hij onder dwang onderdeel moet worden van een collectief.quote:Op zondag 13 december 2015 01:26 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mensen bestaan in onderlinge afhankelijkheid, vanaf hun geboorte. Als je met een individu bedoeld, een mens voordat hij vrijwillig ervoor kiest om samen te werken, dan bestaat een individu niet. Dat individu zou niet eens een taal spreken. Dat individu is fictief.
Een groot aantal van de verbanden is niet vrijwillig. Er is geen individu, die vooraf gaat aan alle mogelijke vormen van samenwerking, en pas dan vrijwillig en bewust zelf besluit tot vormen van samenwerking. Dat individu is daarom minstens zo fictief als het sociaal contract.quote:Op zondag 13 december 2015 08:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat wordt toch ook nergens tegengesproken? Er wordt alleen gesteld dat onderlinge verbanden beter vrijwillig tot stand komen. Zo blijft het individu overeind in tegenstelling tot de situatie waarin hij onder dwang onderdeel moet worden van een collectief.
In de libertariers vervangen het begrip 'egoisme' door 'vrijwilligheid'. We doen net alsof er van nature geen verbanden tussen mensen bestaan, en deze alleen vrijwillig tot stand mogen komen. We veronderstellen dat niemand ooit de steun van anderen nodig heeft. We ontkennen dat mensen het prettig vinden om samen doelen na te streven (collectieve doelen), om voor elkaar een omgeving te zijn die steun geeft, en niet alleen van zuiver competitief is. En waarom? Omdat je een maatpak kunt aantrekken, je mond open kunt doen, en het heel stellig kunt beweren, en dat voortdurend kunt herhalen (propaganda dus).quote:Op zaterdag 12 december 2015 17:50 schreef wipes66 het volgende:
... dat libertarisme haaks staat op samenwerken, samenleven of solidariteit is echt een misvatting. Vanuit libertarisch perspectief is samenwerken alleen samenwerken als het vrijwillig gebeurd.
Ik zie het juist precies andersom. In tegenstelling tot het staatsmodel leent het model van Rothbard zich goed om bepaalde groepen mensen met eenzelfde cultuur, achtergrond, etc ruimte te geven tot zelfbestuur.quote:Op zaterdag 12 december 2015 13:48 schreef deelnemer het volgende:
Het enige dat je mag verwachten van de voorgestelde marktsamenleving is dat het model geen idee ondersteund mbt een groep, samenleving of cultuur. Alles dat samenhangt met de groep (zoals collectieve doelen, algemeen belang en solidariteit) zijn geen deel meer van de ideologische waarheid.
In principe kan een volledig ontkoppelde samenleving, die uiteenvalt in individuen, zich op iedere mogelijke manier hergroeperen (in theorie). Maar een hergroepering tot nieuwe groepen is niet de bedoeling van het libertarisme. De bedoeling is, dat er alleen individueen, eigendom, negatieve rechten, en vrijheid overblijven.quote:Op maandag 14 december 2015 16:15 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ik zie het juist precies andersom. In tegenstelling tot het staatsmodel leent het model van Rothbard zich goed om bepaalde groepen mensen met eenzelfde cultuur, achtergrond, etc ruimte te geven tot zelfbestuur.
Veel van de huidige staten hebben weinig meer met de natie te maken, meer een bij elkaar geraapt zooitje met allerlei culturen en verschillende achtergronden die noodgedwongen onder dezelfde overheid leven.
Het blijft een gigantische dooddoener, maar je blijft het herhalen: als libertariërs vinden dat er zo veel mis is met Nederland en dat ze zelf beter hun eigen leven in kunnen delen, kijk dan eens naar de opties voor emigratie.quote:Op maandag 14 december 2015 18:04 schreef deelnemer het volgende:
Zo niet, wat is er dan mis met Nederland?
Poppa needs a new pair of shoes.quote:Op dinsdag 15 december 2015 13:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je kan je kind toch gewoon prostitueren? Dan moet je makkelijk uit de kosten kunnen komen.
deelnemer bestaat inderdaad alleen maar om jou tekstueel te bevredigen.quote:Op dinsdag 15 december 2015 12:24 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wederom één grote stroman. Ik kon je bijdragen altijd wel waarderen, maar nu sla je een beetje door deelnemer.
Goed punt. Het berust op de misvatting dat kinderen geen marktwaarde hebben. Een beetje entrepreneur weet wel beter.quote:Op dinsdag 15 december 2015 13:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je kan je kind toch gewoon prostitueren? Dan moet je makkelijk uit de kosten kunnen komen.
Een kwestie van je eigen libertarische principes serieus nemen en logisch consistent doorredeneren.quote:Op dinsdag 15 december 2015 12:24 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wederom één grote stroman. Ik kon je bijdragen altijd wel waarderen, maar nu sla je een beetje door deelnemer.
een individu is een individu ongeacht zijn relaties of afhankelijkheid. bij onvrijwillige afhankelijkheid verdwijnt een persoon niet; het geeft juist aanleiding om moreel gezien de minimale eisen voor jezelf naar boven bij te stellen. je moet diegene dan juist nog beter behandelen dan wanneer hij of zij geheel onafhankelijk is en dus op ieder moment vaarwel kan zeggen. met dat in het achterhoofd worden dingen zoals de 'corrigerende tik' en genitale mutilatie bv als ouder des te meer ondenkbaar. de keuzevrijheid mag dan wel functionele fictie zijn, maar 'de beste papa van de wereld' wordt als doelstelling wel veel belangrijker dan bv 'de beste partner van de wereld'.quote:Op zondag 13 december 2015 01:26 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mensen bestaan in onderlinge afhankelijkheid, vanaf hun geboorte. Als je met een individu bedoeld, een mens voordat hij vrijwillig ervoor kiest om samen te werken, dan bestaat een individu niet. Dat individu zou niet eens een taal spreken. Dat individu is fictief.
de bedoeling van het libertarisme is dat mensen zich mogen groeperen zoals ze willen, zolang het maar niet opgedrongen wordt. dus ook een libertarische samenleving kan meer zijn dan een x aantal individuen (hoewel er geen garanties gegeven kunnen worden )quote:Op maandag 14 december 2015 18:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In principe kan een volledig ontkoppelde samenleving, die uiteenvalt in individuen, zich op iedere mogelijke manier hergroeperen (in theorie). Maar een hergroepering tot nieuwe groepen is niet de bedoeling van het libertarisme. De bedoeling is, dat er alleen individueen, eigendom, negatieve rechten, en vrijheid overblijven.
Zo niet, wat is er dan mis met Nederland?
als je vrijblijvend 10 euro geeft aan iemand die dakloos is, is dat ook een vrijwillige transactie.quote:Op dinsdag 15 december 2015 03:00 schreef deelnemer het volgende:
In een libertarische wereld berust alles op vrijwillige transacties, die uiteraard contractueel bindend moeten worden vastgelegd.
nee dat hoeft niet. het mag wel maar het hoeft niet. whatever floats your boat zou ik zeggenquote:Ayn Rand heeft geworsteld met de uitwerking van een romantische relatie in libertarische zin. Dat lijkt mij niet zo moeilijk. Beide kunnen hun seksuele diensten aanbieden op de vrije markt en zo de marktwaarde ervan vaststellen. Degene met de laagste marktwaarde moet dat cash compenseren.
je kan kinderen ook leren om niet te stelen, en tegelijkertijd rationeel en behulpzaam te zijn. het een sluit het ander niet uit. als je een lening met rente wilt uitgeven moet je dat vooral doen, maar dan wel met iemand die daarmee kan instemmen.quote:Moeilijker is het geval: kinderen. Het is belangrijk dat ze leren, dat alleen de zon voor niets opgaat. Je zou alle kosten die je maakt aan het voeden en verzorgen van je kinderen kunnen beschouwen als een rentedragende lening. Dan kun je ze later, als ze eenmaal zelf geld verdienen, de rekening presenteren.
Het punt is dat de identiteit van een persoon gevormd wordt in relatie met anderen. Het individu, een persoon zonder relaties met anderen, is een onduidelijk begrip. Het individu is niet los te denken van de samenleving.quote:Op dinsdag 15 december 2015 15:27 schreef wipes66 het volgende:
[..]
een individu is een individu ongeacht zijn relaties of afhankelijkheid. bij onvrijwillige afhankelijkheid verdwijnt een persoon niet;
De corrigerende tik en genitale mutilatie zijn in strijd met het NAP. De rest hoeft volgens het libertarisme niet. Daarin zijn mensen vrij, en zo niet belemmer je hun vrijheid.quote:het geeft juist aanleiding om moreel gezien de minimale eisen voor jezelf naar boven bij te stellen. je moet diegene dan juist nog beter behandelen dan wanneer hij of zij geheel onafhankelijk is en dus op ieder moment vaarwel kan zeggen. met dat in het achterhoofd worden dingen zoals de 'corrigerende tik' en genitale mutilatie bv als ouder des te meer ondenkbaar. de keuzevrijheid mag dan wel functionele fictie zijn, maar 'de beste papa van de wereld' wordt als doelstelling wel veel belangrijker dan bv 'de beste partner van de wereld'.
Dat 'het individu' los van zijn omgeving een onduidelijk begrip is, betekent ook dat je de boel niet naar keuze kan hergroeperen, net zo min als je aan kinderruil kunt doen.quote:de bedoeling van het libertarisme is dat mensen zich mogen groeperen zoals ze willen, zolang het maar niet opgedrongen wordt. dus ook een libertarische samenleving kan meer zijn dan een x aantal individuen (hoewel er geen garanties gegeven kunnen worden )
Het libertarisme laat iedereen zoveel mogelijk vrij. Met die vrijheid kun je natuurlijk alles doen wat je wilt. De ideologie is daarom te leeg. Niets hoeft, behalve een paar dingen, die al ingevuld zijn zonder enige consensus (namelijk de libertarische uitgangspunten).quote:als je vrijblijvend 10 euro geeft aan iemand die dakloos is, is dat ook een vrijwillige transactie.
[..]
nee dat hoeft niet. het mag wel maar het hoeft niet. whatever floats your boat zou ik zeggen
[..]
je kan kinderen ook leren om niet te stelen, en tegelijkertijd rationeel en behulpzaam te zijn. het een sluit het ander niet uit. als je een lening met rente wilt uitgeven moet je dat vooral doen, maar dan wel met iemand die daarmee kan instemmen.
Ik vind het geniaal juist.quote:Op dinsdag 15 december 2015 12:24 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wederom één grote stroman. Ik kon je bijdragen altijd wel waarderen, maar nu sla je een beetje door deelnemer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |