Los je dat probleem op door die mensen maar gewoon geen diploma te geven?quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:34 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dit dus. Om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij heb je bepaalde basiskennis nodig. Hoe doen deze mensen in godsnaam hun financiën? Dit zijn de mensen die gerust zeggen, ja die hogere benzineprijs doet mij niets want ik tank toch altijd voor hetzelfde bedrag.... Mensen die de kosten van hun leningen niet uit kunnen rekenen. Mensen die uberhaupt hun boodschappen niet bij elkaar op kunnen tellen. Mensen die inkomsten minus uitgaven niet begrijpen. Ja dit is inderdaad totaal geen probleem.
Is ook bijzonder droevig. Alleen ik denk dat dit uiteindelijk minder consequenties heeft (taal dan). Dat wij niet leren van de geschiedenis heeft ook wel grote gevolgen. Voordeel van falend taalgebruik is dat je deze met sollicitaties wel makkelijk kan filteren. Ze worden ook gewoon minder serieus genomen, want als je al niet eens normale zinnen kunt formuleren in je eigen moedertaal, zal men toch wel minder hoge verwachtingen van je hebben.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mwoh... ik vind de wijze waarop veel hoogopgeleiden met taal omgaan nog veel droeviger. Laat staan geschiedenis.
Dat lijkt mij puur hoofdrekenen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:34 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dit dus. Om normaal te kunnen functioneren in de maatschappij heb je bepaalde basiskennis nodig. Hoe doen deze mensen in godsnaam hun financiën? Dit zijn de mensen die gerust zeggen, ja die hogere benzineprijs doet mij niets want ik tank toch altijd voor hetzelfde bedrag.... Mensen die de kosten van hun leningen niet uit kunnen rekenen. Mensen die uberhaupt hun boodschappen niet bij elkaar op kunnen tellen. Mensen die inkomsten minus uitgaven niet begrijpen. Ja dit is inderdaad totaal geen probleem.
Uiteindelijk zul je je toch bij een werkgever moeten waarmaken en met alle macht in eigen onderhoud moeten voorzien. Daar gaat het uiteindelijk allemaal om.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:31 schreef ssebass het volgende:
[..]
Het is gewoon een frustratie van mij. Op de uni zag je dit ook al. steeds meer studenten en de tentamens werden steeds makkelijker omdat er te weinig ruimte was om zulke grote groepen te laten hangen.
Uiteraard heeft iedereen een ander intellectueel niveau en moet diegene zich richten op waar die goed in is. Een eenheidsworst is ook niet wat je wilt. Echter nu heb je 'hoogopgeleiden' die niet eens basale sommetjes kunnen maken die je in de dagelijkse praktijk nodig hebt. Dat ik blijkbaar de een van de weinigen ben die dit een kwalijke zaak vind, zegt misschien al genoeg.
Ja, want een diploma is op dit moment wat waard.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Los je dat probleem op door die mensen maar gewoon geen diploma te geven?
quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:38 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja, want een diploma is op dit moment wat waard.
Dat is waar. Al is het 'in eigen onderhoud voorzien' in Nederland wel een bijzonder ruim begrip geworden. Een uitkering weten aan te vragen volstaat in sommige gevallen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:37 schreef Cherna het volgende:
[..]
Uiteindelijk zul je je toch bij een werkgever moeten waarmaken en met alle macht in eigen onderhoud moeten voorzien. Daar gaat het uiteindelijk allemaal om.
Wel of geen diploma geven maakt natuurlijk niets uit als er geen eisen worden gesteld aan die diploma. Je kunt geen fuck maar hier heb je toch een papiertje (blijkbaar de huidige stand van zaken). Wat is de waarde van een diploma dan?quote:
Uhm nee...quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:40 schreef ssebass het volgende:
[..]
Dat is waar. Al is het 'in eigen onderhoud voorzien' in Nederland wel een bijzonder ruim begrip geworden. Een uitkering weten aan te vragen volstaat in sommige gevallen.
Nee inderdaad, soms wordt ook dat nog voor ze gedaan.quote:
Het is wel goed met je.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:43 schreef ssebass het volgende:
[..]
Nee inderdaad, soms wordt ook dat nog voor ze gedaan.
Het ging hier wel over vmbo/mbo. Dat is toch wel iets anders dan een hbo/uni. Veelal is een mbo een opleiding voor een praktisch beroep. Laten we het eens omdraaien. Stel je bent uitstekend in rekenen maar hebt een niet al te beste motoriek. Wat dan?quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:38 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja, want een diploma is op dit moment wat waard.
Nee, maar dat wil je toch niet horen. Het enige dat jou interesseert, is dat je beter bent dan de rest. Gefeliciteerd, wees er trots op.quote:
dit dusquote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, maar dat wil je toch niet horen. Het enige dat jou interesseert, is dat je beter bent dan de rest. Gefeliciteerd, wees er trots op.
Als je net zulke slechte motoriek hebt als die anderen in rekenen zijn dan rijd je waarschijnlijk rond in een rolstoel en is dus ook enorm beperkend. Die voorbeeld toets was overigens niet de vmbo toets maar de havo/vwo.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:44 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het ging hier wel over vmbo/mbo. dat is toch wel iets anders dan een hbo/uni. Veelal is een mbo een opleiding voor een praktisch beroep. Laten we het eens omdraaien. Stel je bent uitstekend in rekenen maar hebt een niet al te beste motoriek. Wat dan?
quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, maar dat wil je toch niet horen. Het enige dat jou interesseert, is dat je beter bent dan de rest. Gefeliciteerd, wees er trots op.
Lekkere gevolgtrekking. Ik maak mij zorgen om een hele grote groep die niet meer mee kan komen in de maatschappij. In plaats van het onderwijs beter te maken gaan ze gewoon de toetsmomenten afschaffen zodat het gewoon lekker onder de radar blijft. Way to go mensen.quote:
Nee, je hebt lassers en lassers. Daar kan een zeer groot verschil in zitten mbt tot bepaalde motoriek die daar vereist is. Nu kan ik behoorlijk lassen, maar kan niet tippen aan een fotolasser.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:46 schreef ssebass het volgende:
[..]
Als je net zulke slechte motoriek hebt als die anderen in rekenen zijn dan rijd je waarschijnlijk rond in een rolstoel en is dus ook enorm beperkend. Die voorbeeld toets was overigens niet de vmbo toets maar de havo/vwo.
Ik vind ook dat iedereen moet doen waar die goed in is. Juist de diversiteit aan kwaliteiten houdt alles draaiende. Het gaat mij om bepaalde basisvaardigheden die je nodig hebt in het leven. Simpele alledaagse berekeningen zijn daar een van. Deze toetsen richten zich ook juist op die alledaagse berekeningen. Dat is een goede zaak. Dus dat mensen van het vmbo kunnen uitrekenen hoeveel hun telefoon abonnement nou kost. Hoeveel vaste lasten ze nou hebben in verhouding tot hun inkomsten. Hoeveel geld de rente op hun lening kost.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee, je hebt lassers en lassers. Daar kan een zeer groot verschil in zitten mbt tot bepaalde motoriek die daar vereist is. Nu kan ik behoorlijk lassen, maar kan niet tippen aan een fotolasser.
Zo kan ook niet iedereen goed voetballen.
Je zou een poging kunnen doen om te lezen wat er nu eigenlijk in dit topic staat, of wat de argumentatie is van de PvdA en de oppositie om het opnemen van de rekentoets in de slaag/zakregeling uit te stellen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:50 schreef ssebass het volgende:
[..]
[..]
Lekkere gevolgtrekking. Ik maak mij zorgen om een hele grote groep die niet meer mee kan komen in de maatschappij. In plaats van het onderwijs beter te maken gaan ze gewoon de toetsmomenten afschaffen zodat het gewoon lekker onder de radar blijft. Way to go mensen.
Ik voel mij helemaal niet beter dan de rest en dat interesseert mij ook totaal niet. Maargoed als jij dat wilt blijven denken in plaats van naar het daadwerkelijke probleem kijken, prima. Ik red mij wel, die mensen die hun eigen vingers niet eens bij elkaar op kunnen tellen hebben een echt probleem.
Ik denk dat het een combinatie van dit alles is. Als je aan het eind van de middelbare school het basisschoolniveau nog niet hebt bereikt kan dit niet alleen aan de leerlingen liggen en ook niet louter aan de docenten. Goede zaak dat ze dit wel op het diploma zetten.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je zou een poging kunnen doen om te lezen wat er nu eigenlijk in dit topic staat, of wat de argumentatie is van de PvdA en de oppositie om het opnemen van de rekentoets in de slaag/zakregeling uit te stellen.
Het doel is een betere rekenvaardigheid van de bevolking en het geëigende middel daarvoor is beter onderwijs. Uit de resultaten van de toets tot nu toe, blijkt dat doel en middel nog lang niet op orde zijn. Het gevolg gaat zijn dat het komende jaar ongeveer een op de vijf vmbo-kaderleerlingen zou gaan zakken, en een derde van de mbo-2 leerlingen. Jij mag dat wijten aan de complete debiliteit van de leerlingen, Bram mag dat wijten aan de volslagen incompetentie van de betrokken docenten en weer anderen geven de schuld aan de zwalkende koers van de politiek die doel en middel met elkaar verwart. Waar het dan ook aan ligt: die leerlingen gaan zakken. Omdat ze niet het rekenniveau hebben dat op die toets van ze wordt verwacht.
Jij wil dat blijkbaar maar wat graag op die groep leerlingen afwentelen, net zoals de VVD en ook nog wat anderen in dit topic. Maar als je eerlijk bent, moet je als politiek/maatschappij/onderwijssector eerst gaan zorgen dat je je eigen werk voor elkaar hebt, voordat je anderen laat boeten voor je eigen falen. Dan nog maar even geen meetellende toets voor je diploma; vervolgopleidingen en werkgevers weten dat ook. Overigens staat het cijfer voor de rekentoets wel degelijk op de cijferlijst, dus iedereen die dat interessant vindt kan zien of je een 3 of een 8 voor die toets had.
Het is gewoon hetzelfde. Ik vind eigenlijk 'hoe vaak past 5 in 8, 1x' veel onzinniger, als je het over 865/5 dan als je het hebt over 'hoe vaak past 500 in 865'.quote:
Maar op MBO wordt ook weinig aandacht besteed aan rekenen. Er is een methode, online, die je zelfstandig kunt nakijken. Uitleg is er nauwelijks.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 12:31 schreef Cherna het volgende:
[..]
Die aandacht voor taal is er dus wel. Want die toets word in tegenstelling tot rekenen wel afgenomen en telt mee. En waarom zou taal belangrijker zijn dan rekenen. Zeker voor een technische opleiding is rekenen van levensbelang.
Rekenen verbeterd het inzicht en leert je stappen vooruit te denken.
En als htser kan ik je zeggen dat ook mijn taalgebruik bizar slecht is. Maar het heeft me nog nooit in de weg gestaan. Wat maakt het nu uit of iets met d of dt geschreven dient te worden. Zolang je maar begrijpend kunt lezen. Bovendien is Nederlands alleen maar in NL en een deel van België te gebruiken. Werk je in Duitsland heb je er al vrij weinig aan. Rekenen is universeel en kan in elk land waar ter wereld worden gebruikt.
De htsers die in het verleden volgens de stappen methode zijn opgeleid(lts,mts,hts) zijn inderdaad bizar slecht in Nederlands. Maar het aantal uren die besteed werden aan de talen waren dan ook nihil. Laat staan dat je daar iets van opstak. Het was wat tekstverklaringen maken en dat was het dan wel zo een beetje. Gelukkig ook maar. Maar het waren prima opleidingen die mij in ieder geval geen windeieren hebben gelegd(vrijheden en het maken van keuzes) ondanks mijn slecht taal gebruik op schrift.
De kassa telt de boodschappen wel op. Ik loop nooit te rekenen tijdens het shoppen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:34 schreef ssebass het volgende:
[..]
Voor zover ik het nieuws hieromtrent gevolgd heb, ging het over één basistoets rekenen, voor iedereen vanaf mbo-4quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:46 schreef ssebass het volgende:
[..]
Als je net zulke slechte motoriek hebt als die anderen in rekenen zijn dan rijd je waarschijnlijk rond in een rolstoel en is dus ook enorm beperkend. Die voorbeeld toets was overigens niet de vmbo toets maar de havo/vwo.
Ik ben abominabel in rekenen, heb soms al moeite met de simpelste formules en heb er een gore pesthekel aan. Heb, toen dat nog kon, wiskunde op de middelbare school direct laten vallen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 12:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Sommige leerlingen hebben andere talenten. Echt.
Als de carrière alles twee keer aanslaat is dit geen probleem. Als de benzine twee keer zo duur is en je komt ineens nog maar half zo ver met je 50 euro benzine, is dit ook geen probleem... Dit gaat dan over de meest simpele dingen. Hoe doe je thuis de financiën als je dit soort dingen niet kunt? Waarschijnlijk zoals de meeste Nederlanders, gewoon niet. Dan gek vinden dat iedereen in de problemen komt. Goh wat een verrassing.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 15:12 schreef Gia het volgende:
[..]
De kassa telt de boodschappen wel op. Ik loop nooit te rekenen tijdens het shoppen.
En wat is er mis mee om altijd 50 euro te tanken? Waarom moet je je bewust zijn van een hogere of lagere benzineprijs?
Sorry, maar ik kom niet in de problemen en heb een heel wat makkelijker leven dan jij, denk ik. Ik vertrouw de caissiere (zul je bedoelen) over het algemeen wel. In elk geval de kassa. Dus als ik mijn bon nakijk of er geen produkten op staan die ik niet heb, en er is niets dubbel geteld, dan geloof ik het wel.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 18:01 schreef ssebass het volgende:
Als de carrière alles twee keer aanslaat is dit geen probleem. Als de benzine twee keer zo duur is en je komt ineens nog maar half zo ver met je 50 euro benzine, is dit ook geen probleem... Dit gaat dan over de meest simpele dingen. Hoe doe je thuis de financiën als je dit soort dingen niet kunt? Waarschijnlijk zoals de meeste Nederlanders, gewoon niet. Dan gek vinden dat iedereen in de problemen komt. Goh wat een verrassing.
Wat is jouw hoogst genoten opleiding?quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 17:52 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik ben abominabel in rekenen, heb soms al moeite met de simpelste formules en heb er een gore pesthekel aan. Heb, toen dat nog kon, wiskunde op de middelbare school direct laten vallen.
Maar zelfs ik haal zo'n test met het grootste gemak. Als je dit niet kunt halen, ben je gewoon voor geen enkel vak geschikt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |